(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 24 تـیـر 1392 - شماره 20542

پارلمان ترکیه از ترس کودتا قدرت ارتش را محدود کرد
خشم رژیم آل ‌خلیفه از شکل‌گیری جنبش تمرد در بحرین
چهار سوی پنج قاره
به دلیل اظهارات تند علیه مورالس
دولت بولیوی سفیر جدید آمریکا را نپذیرفت
رهبر اخوان: برای مقابله با کودتاچیان ارتش آزاد تشکیل می‌دهیم
فراسوی رویدادها
تظاهرات ضددولتی در تل‌آویو ؛ نتانیاهو باید برود
چهره‌های جنایتکار عراق در ترکیه جبهه ضد مالکی تشکیل دادند
درگیری‌های خونین میان تروریست‌ها در سوریه
یورش پلیس به معترضان با باتوم و گلوله در اسلامبول
هفت سال از جنگ 33 روزه گذشت ( گزارش خبری)
درس حزب‌الله
اعتراض به طرح ریاضتی دولت در خیابان‌های مادرید
   


پارلمان ترکیه از ترس تکرار کودتای نظامی در مصر قدرت ارتش را محدود کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها پارلمان ترکیه قانونی را تصویب کرد که براساس آن قدرت ارتش محدود می‌شود.
این قانون جلوی دخالت نظامیان در سیاست را می‌گیرد.
در قانون جدید ترکیب «مراقبت و حمایت از جمهوریت ترکیه» به «دفاع از ملت ترکیه در برابر خطرات خارجی» تغییر پیدا کرد.
دولت اردوغان از این واهمه دارد که کودتای اخیر در مصر، در ترکیه هم تکرار شود.

 


وزارت کشور بحرین به فراخوان جنبش تمرد برای برپایی تظاهرات در 14 اوت با هدف سرنگونی نظام هشدار داد.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از روزنامه مصری السابع، وزارت کشور بحرین با انتشار بیانیه‌ای به مردم این کشور هشدار داد تا به فراخوان اخیر جنبش تمرد برای شرکت در تظاهرات گسترده 14 اوت (23 مرداد) پاسخ مثبت ندهند.مردم بحرین با الگوگیری از جنبش تمرد در مصر برای برگزاری تظاهرات در 14 اوت فراخوان داده‌اند اما وزارت کشور بحرین اعلام کرد این تظاهرات غیرقانونی است و با تظاهرکنندگان برخورد قانونی خواهد شد.فعالان بحرینی اعلام کرده‌اند همان‌طور که جنبش تمرد مصر موفق شد نظام محمد مرسی را سرنگون کند جنبش تمرد 14 اوت نیز با این هدف عمل می‌کند و نظام بحرین را سرنگون خواهد ساخت.

 


آمریکا و ملاعمر
«فیضی» سخنگوی رئیس‌جمهور افغانستان فاش کرد که مقامات آمریکایی از محل اختفای «ملاعمر» سرکرده طالبان افغانستان خبر دارند.
به گفته فیضی رابطه آمریکا و سران طالبان تنگاتنگ است.
صیدای مقاوم
شیخ احمد الزین، رئیس مجلس امنای جمعیت علمای مسلمان لبنان اظهار داشت، علی‌رغم فتنه و آشوبی که در صیدا به پاشد، این شهر همچنان مقاوم ایستاده است و از مقاومت حمایت می‌کند. اخیرا حامیان «احمد الاسیر» شیخ وهابی در صیدا درگیری راه انداخته بودند.
درگیری قبیله‌ای در یمن
درگیری‌های قبیله‌ای در شهر «مأرب» واقع در شمال شرق یمن، چهار کشته و 11 مجروح برجای گذاشت. یمن یکی از مسلح‌ترین جوامع جهان است و قبایل این کشور از دهه 60 میلادی تاکنون در حال جنگ علیه یکدیگر هستند.
وخامت حال زندانی فلسطینی
منابع فلسطینی از وخامت حال «عبدالله برغوثی» در زندان‌های رژیم صهیونیستی خبر می‌دهند. برغوثی مدت‌هاست که در اعتصاب غذا به سر می‌برد. «اسماعیل هنیه» نخست‌وزیر دولت حماس برای نجات جان برغوثی، از مقامات امنیتی قاهره کمک خواست. برغوثی به 67 بار حبس ابد محکوم شده است.
پاکستان هدف پهپادها
پهپادهای آمریکایی یک‌بار دیگر یک منطقه وزیرستان شمالی پاکستان را هدف قرار دادند.
در این حمله سه غیرنظامی کشته شدند. این حمله در حالی صورت گرفت که «نواز شریف» نخست‌وزیر جدید پاکستان به مردم این کشور وعده داده جلو حملات پهپادها را بگیرد.
آمریکا و افغانستان پس از2014
مجله «دیپلمات» چاپ آمریکا از ماندن 12 هزار آمریکایی در افغانستان پس از پایان سال 2014 (10 دی 1393) خبر داد. پیش از این کاخ‌سفید قول داده بود همه نیروهای خود را از افغانستان خارج می‌کند.

 


بولیوی در واکنش به «اظهارات تند» سفیر پیشنهادی آمریکا درباره این کشور وی را نپذیرفت.
خبرگزاری مهر به نقل از «دی‌پرسه» نوشت، به دنبال انتشار اخباری در رابطه با «اظهارات تند» جیمز نیلون،‌دیپلمات آمریکایی که به عنوان سفیرجدید این کشور در بولیوی معرفی شده بود، «لاپاز» وی را نپذیرفت. طبق اسناد محرمانه منتشر شده از وزارت خارجه آمریکا، «نیلون» مواضع بسیار تندی علیه دولت و رئیس جمهور بولیوی و ونزوئلا اتخاذ کرده است. بولیوی اعلام کرد به خاطر این اظهارات حاضر به پذیرفتن وی به عنوان سفیر جدید آمریکا نیست.
یادآور می‌شود، «فیلیپ گلدبرگ»، سفیر پیشین آمریکا در بولیوی نیز در سال 2008 به دلیل «حمایت از مخالفان دولت و دخالت در امور داخلی بولیوی» از این کشور اخراج شد.
چند روز پیش تحت فشار ایالات متحده آمریکا، کشورهای اروپایی اسپانیا، پرتغال و فرانسه مانع از فرود هواپیمای بدون سوخت حامل رئیس جمهور بولیوی شدند تا اینکه سرانجام این هواپیما مجبور به فرود در فرودگاه اتریش شد! این مسئله نیز تنش‌ها بین کشورهای آمریکای لاتین و غرب را تشدید کرد.

 


رهبر اخوان‌المسلمین مصر اعلام کرد برای بازگرداندن «مرسی» به قدرت «ارتش آزاد مصر» را تأسیس می‌کند.
به گزارش خبرگزاری‌ها «محمد بدیع»، رهبر اخوان‌المسلمین مصر در گفت‌و گو با روزنامه الجزایری «النهار الجدید» گفت: طرفداران محمد مرسی، رئيس جمهور قانونی مصر همگی شهروندان مصر هستند و حق دارند طبق منطق خود رئيس‌جمهور منتخب را به قدرت بازگردانند.
«بدیع» در ادامه با اعلام اینکه مصر هرگز روی آرامش را نخواهد دید، افزود اعتراض‌ها تا محقق شدن هدف ادامه خواهد داشت.
رهبر تحت تعقیب اخوان المسلمین در ادامه ارتش و حاکمان روی کار ‌آمد، با کودتای نظامی را «خائن» نامید و گفت:‌‌«افراد بسیار شریفی در ارتش مصر به انجام وظیفه مشغول هستند که مرگ را بر حکومت خیانتکاران به میهن و دین ترجیح می‌دهند.»
«محمدبدیع» همچنین تأکید کرد:‌«به زودی ارتش آزاد مصر تأسیس خواهد شد و خبر اطاعت نکردن از فرماندهی کنونی نیروهای مسلح و فرصت یافتن برای آزادی مصر و بازگشتن به روند قانونی به زودی اعلام می‌شود.»
وی ادامه داد:‌«قانون تنها ضامن بازگشت آرامش و ثبات به مصر است آن هم در شرایطی که احتمال ترور محمد مرسی، رئیس‌جمهوری برکنار شده مصر از سوی نظامیان و مخالفان وجود دارد.»
رهبر اخوان‌المسلمین شرط بازگشت آرامش به صحرای سینا را هم «بازگشت مرسی به قدرت» عنوان کرد!
این اظهارات مهم و حساس پس از آن اعلام می‌شود که «حاز‌م الببلاوی»، نخست‌وزیر موقت مصر از نزدیک شدن تشکیل کابینه جدید مصر خبر داد.
خبرگزاری فارس به نقل از «الیوم السابع» نوشت: نخست‌وزیر موقت مصر اعلام کرده تا روز چهارشنبه (پس فردا) کابینه جدید سوگند می‌خورد.
براساس این گزارش تعداد وزرای دولت جدید 30 نفر است و «نبیل فهمی» وزیر خارجه مصر خواهد شد. «فهمی» سفیر سابق مصر در آمریکا بود.
خبر دیگر اینکه، یک روزنامه اماراتی نوشت، ژنرال «عبدالفتاح السیسی» وزیر دفاع و فرمانده کل نیروهای مسلح مصر از «دخالت‌های کاخ سفید در امور داخلی کشورش» ابراز نارضایتی کرده و به درخواست رئیس سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) برای مذاکره از نزدیک پاسخ رد داده است!
خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با انتشار این خبر افزود: «جان برنان» طی یک تماس تلفنی با «السیسی» خواسته است ضمن سفر به قاهره در مورد تحولات و حوادث مصر از نزدیک گفت وگو کنند که این مسئله باعث عصبانی شدن «السیسی» شده است.
برخی کارشناسان سیاسی با استناد به وابستگی ارتش مصر به آمریکا و حمایت‌های پیدا و پنهان کاخ سفید از کودتای اخیر ارتش، نسبت به صحت این خبر ابراز تردید می‌کنند. به اعتقاد این کارشناسان این خبر پس از آنکه آمریکا متهم به دادن چراغ سبز به ارتش مصر برای کودتا شد، منتشر می‌شود بنابراین می‌تواند تنها کاربرد تبلیغاتی برای مستقل نشان دادن ارتش وابسته مصر داشته باشد.
ارتش مصر پیش از کودتای نظامی از سوی «باراک اوباما»، رئيس‌جمهور آمریکا تهدید شد در صورت کودتا علیه مرسی، حمایتی از آمریکا نخواهد دید. اما پس از وقوع این کودتا آمریکا هرگز آن را محکوم نکرد و خواستار تشکیل فوری دولت جدید این کشور شد!
ارتش مصر نیز در این مدت با حمایت از مخالفان مرسی اقدام به سرکوب خونین طرفداران رئیس‌جمهور مخلوع این کشور کرده است. در یکی از این درگیری‌ها ارتش به بهانه اینکه گروهی از مخالفان قصد ورود به گارد ریاست جمهوری را داشتند، آنها را با گلوله‌های جنگی مورد حمله قرار داد و دستکم 51 نفر را به قتل رساند.
دادستان جدید مصر اما روز گذشته اعلام کرد «مرسی» به اتهام «قتل، جاسوسی و تشویق تظاهرکنندگان به وارد کردن خسارت» بازجویی می‌شود. در بیانیه دادستان کل مصر آمده، به منظور تکمیل اطلاعات پیرامون اتهامات وارده، بازجویی از مرسی به زودی آغاز می‌شود.
دادستانی کل مصر همچنین اعلام کرد: در این شکایت مرسی و سایر رهبران اخوان‌المسلمین به جاسوسی برای گروه های خارجی با هدف ضربه زدن به منافع ملی مصر و جرایمی از جمله کشتار تظاهرکنندگان و تحریک مردم برای این اقدام، حمل اسلحه و مواد منفجره، حمله به پادگان‌های نظامی، برهم زدن نظم عمومی و وارد آوردن خساراتی به اقتصاد کشور متهم شده‌اند.
در صورت محکوم شدن رهبران اخوان‌المسلمین به این اتهام‌ها، با مجازات اعدام یا حبس ابد مواجه خواهند بود.
ادامه ناآرامی‌ها در سینا
با وجود انتشار خبرهایی مبنی بر توافق تل‌آویو- قاهره برای اعزام نیروهای ارتش مصر به منطقه «سینا» با هدف مبارزه با «گروه‌های سلفی و تروریستی» منابع خبری از ادامه ناآرامی‌ها در این منطقه مهم خبر می‌دهند.
خبرگزاری «یونایتدپرس» در این باره به نقل از «منابع امنیتی» نوشت: افراد مسلح با حمله به مرکز پلیس شهر «عریش» در شمال صحرای سینا به سمت نیروهای پلیس آتش گشودند. منابع امنیتی همچنین از کشته شدن پنج «تروریست» در این منطقه خبر دادند. در مقابل شبه‌نظامیان اقدام به شلیک 2 راکت به مسجدی در منطقه عریش کردند که طی آن خساراتی به آن وارد شد. این منطقه مدتی است به شدت ناآرام شده طوری که چند روز پیش خبر رسید، شبه‌نظامیان از این منطقه قصد ترور نفر دوم ارتش مصر را داشتند که موفق نشدند.
سایت دبکافایل نوشت ارتش مصر پس از این ترور نافرجام از تل‌آویو درخواست کرد پیمان کمپ‌دیوید را به طور موقت لغو کند تا بدین ترتیب امکان اعزام نیروهای نظامی به این منطقه برای مقابله با تروریست‌ها را پیدا کند. طبق این پیمان مصر اجازه اعزام نیروی نظامی به این منطقه را ندارد.

 


ایتالیا «مستعمره» آمریکا!
می‌دانید چرا رئیس جمهور «باراک اوباما» آنقدر «مجیز» ایتالیایی‌ها را می‌گوید؟
چون پنتاگون در ایتالیا 1485 ساختمان دارد که مساحت‌شان در مجموع 942 هزار مترمربع است! که البته، به این تعداد ساختمان هم 996 مکان اجاره‌ای و غیراجاره‌ای اضافه می‌شود. این ساختمان‌ها به 37 مکان اصلی (پایگاه‌ها و ساختمان‌های نظامی دیگر) و 22 مکان کمتر مهم تقسیم شده‌اند. طبق داده‌های رسمی سال 2012، تعداد نظامیانی هم که در ایتالیا مستقر شده‌اند ظرف یک سال 1500 نفر بیشتر شده و رقم این نظامیان را به بیشتر از 10 هزار نفر رسانده است! به طور کلی، تعداد کارکنان نظامی و غیرنظامی پنتاگون در ایتالیا به حدود 14 هزار نفر می‌رسد.
حالا، باید گفت که به ساختارهای نظامی آمریکا، ساختارهای نظامی ناتو هم اضافه می‌شود که تحت فرماندهی آمریکا قرار دارند. در واقع، ایتالیا با پذیرش بعضی از مهم‌ترین ساختارهای نظامی آمریکا و ناتو، نقش ستونی را در استراتژی آمریکا بازی می‌کند که بعد از جنگ لیبی، نه تنها سوریه را زیر نظر دارد، بلکه با جابه‌جایی مرکز فرماندهی‌اش در منطقه آسیا- اقیانوسیه به هدف رویارویی با چین در حال رشد، پا را از گلیمش زیادی دراز کرده است! حالا، واشنگتن برای دخالت دادن متحدان اروپایی در این استراتژی، مجبور است که اتحادش با ناتو را هم به لحاظ سیاسی و هم از نقطه نظر اقتصادی محکم کند. طرح توافقنامه «مبادله آزاد میان آمریکا و اتحادیه اروپا» هم که «اوباما» در دیدار ماه فوریه‌اش با رئیس جمهور «ناپولیتانو» باز هم مطرح کرده، از همین موضوع نتیجه می‌شود. طرحی که بی‌توجه به پیامدهایش برای اقتصاد ایتالیا، مورد حمایت «ناپولیتانو» قرار دارد! به این ترتیب، یک «ناتوی اقتصادی» هم شکل می‌گیرد که مطابق با نظام سیاسی- اقتصادی تحت سلطه آمریکا عمل می‌کند! که البته، باید گفت که مورد حمایت گروه‌های بزرگ چندملیتی- مثل بانک قدرتمند «گلدمن ساچز» آمریکایی- قرار دارد که فقط اسمش به تنهایی کلی «اعتبار» می‌دهد، اگر چه که در بحران مالی اروپا که از آمریکایی‌ها ارث رسیده، نقش داشته و به مشتریانش هم یاد داده چطور می‌شود از این بحران پول به دست آورد! بعد هم، با جا کردن مشاور بین‌المللی‌اش یعنی «ماریو مونتی» در دولت ایتالیا، از بحران اروپا کمال استفاده را برده است.
* سرویس خارجی کیهان

 


هزاران نفر از ساکنان فلسطین اشغالی در اعتراض به سیاست‌های اقتصادی دولت نتانیاهو به خیابان‌ها ریختند و خواستار برکناری نخست‌وزیر این رژیم شدند.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از شبکه خبری راشاتودی، معترضان با تجمع در میدان «هابیما» در تل‌آویو ضمن گرامیداشت دومین سالگرد اعتراضات اجتماعی علیه افزایش هزینه‌های معیشتی ناشی از سیاست‌های اقتصادی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر و «ایار لاپید» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی اعتراض کردند.
تظاهرکنندگان شعار می‌دادند: نتانیاهو باید برود. نتانیاهو مسئول بدبختی مردم است.
معترضان خشمگین همچنین با مسدود کردن خیابان‌ها سبب ایجاد ترافیک سنگین در تل‌آویو شدند.
تظاهرکنندگان اظهار داشتند، مردم دو سال است که برای بهبود اوضاع فریاد می‌زنند اما مشکلات آنان بدتر از قبل شده است.
پلیس رژیم صهیونیستی با غیرقانونی خواندن این تظاهرات تعدادی از معترضان را دستگیر کرد.
این اعتراضات در ابتدا به دلیل افزایش بهای مسکن شروع شد و بعدها به دلیل بی‌توجهی مقامات اسرائیلی به خواسته معترضان به خشمی گسترده علیه مسايل مختلف اقتصادی از جمله هزینه‌های آموزشی تبدیل شد.
به گزارش صندوق بین‌المللی پول، اسرائيلی‌ها با فقر بسیار بالا مواجه هستند و سال گذشته چندین نفر در اعتراض به مسائل معیشتی و فقر فراوان دست به خودسوزی زدند.

 


دو تن از چهره‌های جنایتکار و تحت تعقیب قضایی عراق محرمانه به ترکیه رفتند و به همراه «طارق الهاشمی» علیه دولت بغداد نهادی تحت عنوان «جبهه ملی برای آزادی» تشکیل دادند.
به گزارش خبرگزاری فارس، «عزت‌الدوری» معاون دیکتاتور پیشین عراق و «حارث الضاری» رئیس «هیئت‌ علمای مسلمان عراق» محرمانه وارد ترکیه شدند و برای متحد کردن جبهه مخالفان دولت قانونی بغداد، با الهاشمی معاون فراری رئیس‌جمهور عراق نهادی تحت عنوان «جبهه ملی برای آزادی عراق» تشکیل دادند.
الضاری از حامیان حملات تروریستی در عراق است. عزت‌الدوری نیز پس از دستگیری و اعدام «صدام»، عملا نفر اول حزب منحل شده «بعث» عراق محسوب می‌شود.
یک منبع آگاه عراقی با اعلام خبر فوق افزود که نشست‌هایی بین نمایندگان این سه نفر به‌ طور چرخشی در جریان است و هدف اصلی جبهه مذکور کنار گذاشتن اختلافات میان خود و جذب دیگر گروه‌های تروریستی مخالف دولت عراق است.
حملات تروریستی بعثی‌ها و سلفی‌های عراق توسط افرادی مثل الدوری، الضاری و الهاشمی مدیریت می‌شوند و هزینه این حملات نیز بر دوش عربستان و قطر است. طی دو سال اخیر دولت ترکیه هم از مخالفان دولت بغداد حمایت کرده و می‌کند.
در تازه‌ترین حمله تروریستی که دیروز در زمین فوتبال شهرک «الجامعه» واقع در غرب بغداد رخ داده است، سه نفر شهید و 11 تن دیگر مجروح شدند.
طی 13 روز اخیر 330 عراقی در حملات تروریستی جان خود را از دست داده‌اند. این آمار برای سه ماه اخیر به رقم 2500 تن می‌رسد.
همچنین انفجار مقابل مسجدی در جنوب بغداد، که شنبه شب رخ داد، شهادت 16 نفر و جراحت 31 تن دیگر را درپی داشت.
انفجار مشابه دیگر در بغداد جان پنج نمازگزار را گرفت. تعدادی از کشته‌شدگان این دو انفجار کودک هستند. تروریست‌ها با دو انفجار فوق سنی‌ها را هدف قرار داده‌اند.
دست‌های پنهان طی سال‌های اخیر در عراق تلاش‌های زیادی کرده‌اند که میان شیعیان و سنی‌ها جنگ راه بیندازند، اما تاکنون نتوانسته‌اند به این هدف خود برسند.

 


با آغاز درگیری میان تروریست‌ها در سوریه تعدادی کشته و زخمی شدند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، درگیری‌های گسترده‌ای میان نیروهای ارتش آزاد سوریه و گروه‌های تکفیری وابسته به القاعده از جمله جبهه النصره در شهر ادلب در شمال غرب سوریه رخ داد که طی این درگیری‌ها شماری کشته و زخمی شدند.
این درگیری‌ها تنها دو روز پس از کشته شدن کمال حمامی یکی از رهبران برجسته ارتش آزاد به دست نیروهای وابسته به القاعده رخ داد که به دنبال آن ارتش آزاد این اقدام را اعلام جنگ توصیف کرد و به آنها 48ساعت فرصت داد تا عامل قتل وی را تحویل دهند.
در پی هشدار ارتش آزاد سوریه و تحویل ندادن عامل قتل کمال حمامی نیروهای ارتش آزاد در ادلب با عناصر مسلح القاعده درگیر شدند و در این درگیری‌ها تعداد زیادی به هلاکت رسیدند.
در همین رابطه سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه که مقر آن در لندن قرار دارد نیز گزارش داد که این درگیری‌ها در نزدیکی شهرک «راس‌الحصن» در شمال ادلب و محل نگهداری مخازن سلاح ارتش آزاد رخ داده است.
از سوی دیگر، پیامد شکست سنگین گروه‌های تروریستی در سوریه این بار دامن مقامات آل‌سعود را گرفت و سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان بندر بن سلطان رئیس دستگاه جاسوسی این کشور را مسئول همه شکست‌هایی عنوان کرد که گروه‌های تروریستی در سوریه متحمل می‌شوند.
سعود الفیصل، بندر بن سلطان را متهم کرد که برنامه‌ای برای فعالیت متمرکز گروه‌های تروریستی در یک شهر فراهم نکرده و پراکندگی گروه‌های تروریستی موجب شکست آنها شده است.
جبهه النصره و ارتش آزاد سوریه که هر دو با حمایت مالی قطر، عربستان و ترکیه در حال جنگ با نظام سوریه هستند اکنون دچار اختلاف شده‌اند.
این در حالی است که ارتش سوریه به پیروزی‌های چشمگیری در روزهای اخیر دست پیدا کرده و انتظار می‌رود ظرف روزهای آینده گروه‌های تروریستی آخرین مناطق تحت تصرف خود در استان حمص در مرکز سوریه را از دست بدهند و به این ترتیب ارتش سوریه کنترل کامل این استان سوریه را به دست خواهد گرفت.
ارتش سوریه روز شنبه موفق شد دو تونل به طول 300 و 400 متر را که تروریست‌ها از آنها برای پنهان شدن و نقل و انتقال نیرو و سلاح استفاده می‌کردند در منطقه قابون در استان دمشق کشف کنند.
در استان لاذقیه نیز یگان‌های ارتش سوریه در عملیات نظامی خود ده‌ها فرد مسلح وابسته به جبهه النصره را به هلاکت رساندند.
در جوبر نیز در استان دمشق ارتش موفق شد تعدادی از تروریست‌ها را به هلاکت برساند که در میان آنان دو فرمانده تروریست‌ها به نام‌های «عمار جمعه» و «محمد اکسوانی» کشته شدند.
همچنین «قاسم المغربی» سرکرده گردان موسوم به رجال‌الله در یکی از عملیات ارتش به هلاکت رسید.
ارتش سوریه کنترل دو روستا در استان ادلب را نیز در اختیار گرفته است. این در حالی است که نیروی هوایی و یگان توپخانه‌ای ارتش سوریه شماری از مراکز تجمع و مقرهای افراد مسلح در این روستاها را هدف قرار داده و منهدم کردند.
سایر رویدادها
* وزیر خارجه پیشین انگلیس گفت، جامعه بین‌الملل در برابر سوریه زمین‌گیر شده است.
* مفتی کل سوریه تاکید کرد، حماس حمایت‌های دمشق را فراموش نکند.
* نیروهای ارتش عراق تعقیب اعضای گروه‌های تروریستی القاعده و النصره در استان الانبار را آغاز کردند.

 


درگیری میان تظاهرکنندگان و نیروهای پلیس در سه شهر ترکیه تعدادی زخمی برجای گذاشت.
به گزارش واحد مرکزی خبر، پارک «گزی» و خیابان‌های اطراف آن در شهر اسلامبول دیروز شاهد جنگ و گریز و درگیری میان پلیس و معترضان بود. پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان که تعداد آنان حدود 1000 نفر گزارش شد، از گلوله‌های پلاستیکی، ماشین‌های آب‌پاش، باتوم‌های چوبی و گاز اشک‌آور استفاده کرد. معترضان نیز سنگ و بمب‌های صوتی به سمت افراد پلیس پرتاب کردند. درگیری اسلامبول تا پاسی از شب ادامه یافت.
خبرها از ترکیه حاکی است، شهرهای «آنکارا» و «هاتای» هم مثل اسلامبول ناآرام و صحنه درگیری میان معترضان و پلیس بود. در زد و خوردهای دیروز شمار زیادی از طرفین زخمی شدند.
در پی یک تحصن کوچک علیه تخریب پارک «گزی» که 11 خرداد صورت گرفت، اعتراضات گسترده ضددولتی به همه شهرهای ترکیه سرایت کرد. این اعتراضات نشان داد مردم از سیاست‌های آنکارا در قبال سوریه و همسویی با ناتو به شدت عصبانی هستند.

 


جنگ 33 روزه به افسانه شکست‌ناپذیری ارتش اسرائیل پایان داد.
جنگ 33 روزه در 13 ژوئیه 2006 (22 تیر ماه 1385) پس از آن آغاز شد که طی عملیات نیروهای حزب‌‌الله هفت نفر از سربازان صهیونیست کشته و 21 تن دیگر مجروح شدند، در این عملیات همچنین دو سرباز اسرائیلی به اسارت حزب‌الله درآمدند و حزب‌الله آنچنان ضربه‌ای به پیکره رژیم صهیونیستی وارد آورد که می‌توان آن را یکی از تحولات مهم یک دهه اخیر در خاورمیانه به حساب آورد که آثار آن همچنان بر تحولات منطقه دیده می‌شود.
این عملیات با عنوان «وعد الصادق» انجام شد و سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان لحظه به لحظه در جریان این عملیات بود و با پایان آن صهیونیست‌ها بهت‌زده شدند و این در حالی بود که دو روز قبل نیروهای اسرائیلی در نزدیک مرز لبنان مانور برگزار کرده بودند.
اسرائیلی‌ها درصدد بودند در سالگرد حادثه 11 سپتامبر 2001 نیویورک ضربه ویرانگری بر پیکر مقاومت لبنان وارد کنند به همین دلیل نظامیان این رژیم با پوشش تانک‌ها وارد خاک لبنان شدند، جنگنده‌های اسرائیلی اقدام به بمباران گسترده اهدافی در خاک لبنان کردند و قایق‌های جنگی اسرائیل نیز سواحل لبنان را هدف حملات خود قرار دادند، اما حزب‌الله در یک عملیات غافلگیرکننده جنگی را آغاز کرد که کابوس آن خواب صهیونیست‌ها را همچنان آشفته کرده است.
حملات کور اسرائیل به شهرها و مناطق مسکونی لبنان نیز نتیجه‌ای در بر نداشت چرا که حزب‌الله متقابلا شهرهای اسرائیل را هدف حملات موشکی خود قرار داد به طوری که این حملات مقامات تل‌آویو را وادار کرد تا از شهرک‌نشینان بخواهند به پناهگاه بروند.
اصابت موشک حزب‌الله به ناو «ساعر پنج» که به غرق این ناوچه و 30 سرنشین آن منجر شد، همچنین انهدام تانک‌های مقاوم مرکاوا که رژیم صهیونیستی درباره کارآیی آن تبلیغ زیادی کرده بود باعث شد که جنگ برای صهیونیست‌ها روز به روز سخت‌تر شود به‌ویژه آنکه رژیم تل‌آویو به رغم بمباران وسیع ساختمان‌‌‌های متعلق به حزب‌الله نتوانست آسیبی به کادر اصلی این حزب وارد کند.
عملیات چریکی نیروهای حزب‌الله از دیگر توانایی‌های برتر نظامی حزب‌الله بود که اسرائیلی‌ها را متقاعد کرد امکان ریشه‌کن کردن مقاومت وجود ندارد و ادامه جنگ فقط به ویرانی بیشتر اسرائیل منجر می‌شود.
از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی از تاثیرگذاری عملیات هوایی و محاصره دریایی نیز مایوس شد و در مجموع تسلط حزب‌‌الله بر ارکان جنگ نامتقارن از قبیل بهره‌گیری از اصل غافلگیری، فرسایشی کردن جنگ برای ناکام گذاشتن جنگ برق‌آسا، دفاع متحرک همه‌جانبه و برخورداری از حفاظ ضد اطلاعات نظامی از جمله عوامل موثر بر پیروزی نظامی حزب‌الله در جنگ 33 روزه محسوب می‌شود.
به دنبال پیروزی‌های پی‌در‌پی حزب‌الله در میدان‌های نبرد پارلمان رژیم صهیونیستی از دولت ایهود اولمرت نخست‌وزیر وقت اسرائیل خواست هرچه زودتر اسیران لبنانی در زندان را با دو نظامی صهیونیست اسیر شده مبادله کند تا هرچه سریع‌تر جنگ به پایان برسد.
نتیجه جنگ 33 روزه و عملیات وعد الصادق باعث شد تا تعدادی از اسیران لبنانی از جمله سمیر قنطار پس از سال‌ها آزاد شوند ولی مهمترین اثر این جنگ پایان افسانه شکست‌ناپذیری ارتش اسرائیل بود که با کمک‌های کلان نظامی آمریکا و کشورهای اروپایی از پیروزی بر یک گروه چریکی ناتوان ماند.

 


خانواده‌های قربانیان سیاست‌های ریاضت اقتصادی در مادرید تظاهرات ضددولتی برگزار کردند.
خیابان‌های مادرید روز شنبه شاهد راهپیمایی صدها نفر از کارگران معادن و قربانیان سیاست‌های ریاضت اقتصادی بود، با این تفاوت که این بار همسران کارگران نیز در این اعتراض‌ها حضور داشتند.
به گفته معترضان، در چارچوب اجرای سیاست‌های ریاضتی، شمار بسیار زیادی از کارگران اخراج شده‌اند طوری که نرخ بیکاری در مناطق حومه مادرید از سال 2012 به این سو به شدت افزایش یافته است. از یونان، دیگر کشور بحران‌زده اروپایی نیز خبر می‌رسد، به دنبال تشدید سیاست‌های ریاضتی میزان نارضایتی‌های مردمی از اوضاع حاکم بر این کشور بیش از پیش افزایش یافته است. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی نظرسنجی عمومی نشان می‌دهد که 72 درصد پرسش شوندگان معتقدند که سیاست‌های اقتصادی و انجام اصلاحات اداری دولت راه به جایی نخواهد برد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10