(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 24 تـیـر 1392 - شماره 20542

کوتاه اقتصادی
در سه ماهه نخست امسال رخ داد
روابط تجاری ایران با 158 کشور دنیا
معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد
پرداخت تسهیلات برای نوسازی کامیون اتوبوس، مینی‌بوس و سواری‌های کرایه
بانک مرکزی اعلام کرد
تورم 9/35 درصدی در خرداد ماه
با موافقت دولت
وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی مکلف به افتتاح حساب در بانک مرکزی شدند
مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بورس کالا خبر داد
بهره‌برداری از هسته معاملاتی جدید قراردادهای آتی سکه
رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن: نمی‌دانیم ده‌ها میلیارد تومان پول پروژه سراب کجا رفته است!
غضنفری: مردم انتظار نداشتند با تشکیل وزارت صنعت و تجارت قیمت‌ها بالا برود
وزارت جهاد کشاورزی نسبت به کاهش تولید گندم هشدار داد
معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام: سازمان حمایت قیمت شیر و لبنیات را گران کرد
وکیلی اعلام کرد
درخواست غیرقانونی اصناف از سازمان امور مالیاتی
برای حد فاصل 11 مرداد تا 10 شهریور انجام می‌شود
پیش فروش بلیت قطار از پس‌فردا
   


* بیست و نهمین مرحله از یارانه نقدی 45 هزار و پانصدتومانی قابل برداشت شد. آخرین مرحله پرداخت یارانه نقدی دولت دهم شنبه به حساب سرپرستان خانوار واریز و از بامداد یکشنبه قابل برداشت شد. این در حالی است که از عمر دولت فعلی کمتر از یک ماه باقی‌مانده و یارانه ماه مرداد باید با تدبیر دولت جدید به مردم واگذار شود. قانون هدفمندی یارانه‌ها در آذرماه سال 89 توسط رئیس‌جمهوری ابلاغ شد و از آن تاریخ تاکنون در 29 مرحله، به حدود 74 میلیون و 500 هزار ایرانی به صورت ماهانه مبلغ 45 هزار و 500 تومان یارانه نقدی تعلق گرفته است. با احتساب مبلغ عیدانه اسفند 91 و همچنین مبلغ یارانه نان که در ابتدای طرح هدفمندی به برخی از خانوارها تعلق گرفت، پرداخت نقدی دولت به مردم، از ابتدای طرح هدفمندی تا امروز، از مرز 106 هزار میلیارد تومان عبور کرد.
* بانک پاسارگاد همچون گذشته، به مشتریان در شعبه‌ها به هزینه خود، آموزش بانکداری مجازی می‌دهد.خسرو رفیعی مشاور مدیرعامل و مدیر روابط عمومی ضمن اعلام این خبر گفت: بانک پاسارگاد به عنوان بانکی پیشتاز در ارایه انواع خدمات بانکداری الکترونیک و همچنین به عنوان اولین بانک در کشور که خدمات بانکداری مجازی را ارائه داده است، فرهنگ‌سازی و آموزش در مورد طریقه بهره‌مندی از این خدمات را از مسئولیت‌های خطیر خود می‌داند. تا آنجا که از سال 1389 تا 1391، با برگزاری بیش از 3 هزار دوره، به بیش از 30هزار نفر از مشتریان به هزینه خود آموزش بانکداری مجازی داده است.
* مدیرعامل راه‌آهن اعلام کرد: برای رسیدن به افق سند چشم‌انداز 1404 که داشتن 25 هزار کیلومتر راه‌آهن است به 50 هزار میلیاردتومان اعتبار نیاز داریم. عبدالعلی صاحب محمدی گفت: بودجه مصوب در بخش راه‌آهن و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور سال گذشته 2500 میلیارد بود که کمتر از هزار میلیارد تومان آن اختصاص یافت.وی درباره بودجه عمرانی امسال در بخش راه‌آهن اظهار کرد: بودجه ریلی برای امسال 850 میلیارد تومان است که تا امروز کمتر از یک سوم آن اختصاص یافته و این میزان پاسخگوی نیاز این بخش نیست.
* بانک صادرات ایران در راستای ایفای تعهدات و مسئولیت‌های اجتماعی و حمایت از اقشار کم‌درآمد جامعه در سه ماهه اول سال 92، مبلغ 12 میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه را به بیماران نیازمند پرداخت کرد.به گزارش روابط عمومی بانک صادرات ایران، این بانک، در راستای کمک به اقشار مختلف جامعه پرداخت تسهیلات خرد را در اولویت قرار داده است و در این راستا به عنوان بانک پیشقدم در شبکه بانکی پرداخت وام قرض‌الحسنه درمان بیماری را در سطحی فراگیر عملیاتی نموده است که در این زمینه در سه ماهه اول سال 92 مبلغ 12 میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه، به بیماران پرداخت کرد و حدود 1000 نفر از بیماران نیازمند کشور توانسته‌اند از این تسهیلات بهره‌مند گردند. همچنین این بانک در سال 91 مبلغ 108 میلیارد ریال وام درمان را در سراسر کشور به بیماران نیازمند اختصاص داده است.براساس این گزارش: بیماران نیازمند می‌توانند با ارایه مدارک بیمارستانی تا سقف مبلغ 20 میلیون ریال از تسهیلات قرض‌الحسنه درمان بهره‌مند گردند.
* با اجرای عملیات کابل برگردان ارتباط تلفنی مشترکین با پیش‌شماره‌های 3347، 6658 و 3396 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال می‌شود.

 


ایران در سه ماهه نخست سال جاری با 158 کشور جهان مبادلات تجاری غیرنفتی داشت.
بر اساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران در بهار 1392 تراز بازرگانی خارجی ایران (بدون احتساب نفت، گاز و خدمات) با 77 کشور دنیا منفی و با 81 کشور دیگر مثبت بوده است.
در این مدت ارزش واردات 1/55 درصد از کل ارزش مبادلات خارجی کشور را به خود اختصاص داد.
ارزش صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی بدون احتساب میعانات گازی در مدت زمان یاد شده به 654/7میلیارد دلار رسید و ارزش واردات نیز در همین مدت بالغ بر 395/9 میلیارد دلار شد.
با این حساب تراز بازرگانی خارجی ایران (بدون احتساب صادرات نفت خام و سایر موارد مندرج در توضیح کالاهای غیرنفتی) طی سه ماهه نخست امسال با کسری 741/1میلیارد دلاری مواجه بوده است.
عراق، افغانستان، ترکمنستان، مصر و آذربایجان کشورهای طرف معامله ایران با بیشترین تراز تجاری مثبت در سه ماهه نخست 1392 بودند.
این در حالی بود که امارات، کره‌جنوبی، ترکیه، آلمان و سوئیس کشورهای طرف معامله با بیشترین تراز تجاری منفی در مدت زمان یاد شده بودند.

 


رئیس سازمان راهداری از ارائه تسهیلات 100 میلیون تومانی نوسازی کامیون و اتوبوس با نرخ سود 15 درصد و بازپرداخت 7 ساله خبر داد و گفت: این تسهیلات از محل وجوه اداره شده سازمان پرداخت می‌شود.
شهریار افندی‌زاده در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: در بحث نوسازی ناوگان کامیونی و تریلی‌ها سازمان راهداری و حمل‌‌ونقل جاده‌ای طی تفاهم‌نامه‌ای با بانک مسکن مبلغ 100 میلیون تومان تسهیلات نوسازی ناوگان پرداخت می‌کند.
افندی‌زاده تصریح کرد: علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به ادارات کل حمل‌ونقل و پایانه‌های هر استان برای دریافت تسهیلات و نوسازی ناوگان ثبت‌نام کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: طی قرارداد سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شرکت‌های خودروساز بسته به انتخاب متقاضی، آماده هستند تا اتوبوس برای نوسازی ناوگان اختصاص دهند.
وی اظهار داشت: تمامی ادارات کل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان آماده هستند تا با کمک انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی نسبت به ثبت‌نام متقاضیان اقدام کنند.
رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تصریح کرد: برای نوسازی ناوگان کامیونی تفاهم‌نامه‌ای هم با خودروسازها منعقد کرده‌ایم.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: البته مبلغی نیز توسط ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت به عنوان ارزش اسقاطی خودرو در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد که این رقم متناسب با نوع وسیله نقلیه است.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: همچنین مبلغ 40 میلیون تومان برای نوسازی ناوگان مینی‌بوسی از طریق بانک مهر اقتصاد ایران با نرخ سود 4 درصد و مدت زمان بازپرداخت 4 ساله پرداخت می‌شود.
وی تصریح کرد: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای دریافت مینی‌بوس، با برخی خودروسازها قرارداد منعقد کرده و با برخی دیگر از آنها در حال انعقاد قرارداد است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: همچنین برای نوسازی سواری‌های کرایه برون‌شهری مبلغ 10 میلیون تومان تسهیلات با نرخ سود 4 درصد و بازپرداخت 4 ساله در نظر گرفته شده است.
وی اضافه کرد: متقاضیان نوسازی ناوگان سواری کرایه نیز می‌توانند با مراجعه به ادارات کل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان، نسبت به ثبت‌نام برای دریافت تسهیلات و خرید سواری‌ها اقدام کنند.
رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تاکید کرد: تمامی ادارات کل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان‌ها آماده ثبت‌نام متقاضیان هستند و متقاضیان تنها در مرحله آخر برای دریافت تسهیلات به تهران مراجعه می‌کنند.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: برای دریافت ضامن حداکثر دو نفر و اغلب یک ضامن در نظر گرفته شده و این ساده‌ترین شرایطی بود که تسهیلات از طریق بانک‌ها قابل پرداخت است.
رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه فعلا ثبت‌نام انجام می‌شود، اضافه کرد: متناسب با سقف وجوه اداره شده سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، این تسهیلات پرداخت می‌شود تا سقف وجوه اداره شده سازمان تکمیل شود.

 


بانک مرکزی نرخ تورم خردادماه را 9/35 درصد اعلام کرد.
بر اساس اعلام بانک مرکزی، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران بر اساس سال پایه 1390 در خردادماه 1392 به عدد 3/169 رسید.
بر این اساس نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به خرداد ماه 1392 نسبت به دوازده ماه منتهی به خرداد ماه 1391 معادل9/35 درصد اعلام شده است.بنا به اعلام مرکز آمار ایران نرخ تورم در خرداد ماه 6/32 درصد بوده است.
بنا بر این گزارش: بانک مرکزی نرخ تورم فروردین ماه و اردیبشهت ماه را به ترتیب 3/32 و 34 درصد اعلام کرده بود.

 


با موافقت دولت، تمامی حسابهای بانکی وزارتخانه‌ها، بنگاه‌ها، موسسات، شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی نزد بانک مرکزی افتتاح می‌شود.
هیات وزیران بنا به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به استناد اصل یکصدوسی‌وهشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آئین‌نامه بانکداری دولتی را تصویب کرد.
بر این اساس، تمامی حسابهای بانکی وزارتخانه‌ها، بنگاه‌ها، موسسات، شرکت‌ها و سازمانهای دولتی اعم از ریالی و ارزی باید از طریق خزانه‌داری کل کشور و نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران افتتاح شود.
تمامی حساب‌‌های بانکی برای نگهداری آن بخش از وجوه و موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی، از جمله شهرداری ها و شرکت‌های تابع آنها که از محل بودجه عمومی دولت تامین نمی‌شود، باید صرفا نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران افتتاح شود.
همچنین وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و شرکت‌ها و موسسات وابسته به آن موظفند با هماهنگی وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه‌داری کل کشور) تمامی حساب‌های خودر ا به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منتقل کنند.براساس این مصوبه، بانک‌ها و موسسات اعتباری نمی‌توانند راسا و بدون هماهنگی با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای افتتاح هرگونه حساب برای هر یک از وزارتخانه‌ها، بنگاه‌‌ها، موسسات، شرکت‌‌ها، سازمان‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی اقدام کنند.
جایگزینی حساب‌های موجود هر یک از وزارتخانه‌ها، بنگاه‌ها، موسسات، شرکت‌ها، سازمان‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی با حساب‌های متناظر جدید افتتاح شده نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مطابق زمانبندی هماهنگ شده بین وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه‌داری کل کشور) و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تا پایان سال 1392 صورت می‌گیرد.

 


مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بورس کالای ایران گفت: به زودی هسته معاملاتی جدید قراردادهای آتی سکه با ویژگی‌های جدید، دانش بومی و بهره‌گیری از آخرین دستاوردهای فناوری‌های پردازش و پیام‌رسانی به بهره‌برداری می‌رسد.
رضا باقری اصل در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بهره‌برداری از هسته معاملاتی جدید قراردادهای آتی سکه در ادامه روند توسعه فناوری اطلاعات بورس کالای ایران و در پی کسب موفقیت در جشنواره فناوری اطلاعات کشور میسر شد.
وی ادامه داد: استقبال بسیار زیاد فعالان بازار سرمایه از معاملات قراردادهای آتی عملکردی درخور توجه در سال 91 را رقم زد و موجب برنامه‌ریزی برای طراحی هسته جدید معاملاتی برای این قرارداد با قابلیت‌های مطلوب‌تر برای استفاده فعالان این بازار شد.
مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بورس کالای ایران با توجه به افزایش استقبال از معاملات قراردادهای آتی توضیح داد: به همین دلیل بورس کالای ایران با توجه به نیاز، در سه مرحله از سال گذشته هسته معاملاتی فعلی را بهینه‌سازی کرد.
باقری اصل افزود: بنا بر پیش‌بینی‌هایی که از رشد این بازار در شرایط حذف محدودیت‌ها شده است و در جهت ارتقای سامانه‌های اطلاع‌رسانی و معاملاتی و افزایش سرعت هسته معاملات، از سال گذشته طراحی هسته معاملات جدید در دستور کار واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات (‌ICT) قرار گرفت و با همت متخصصان داخلی بورس کالا و با لطف پروردگار متعال این هسته معاملاتی پیاده‌سازی شد.
وی در ادامه افزود: پس از تست و آزمون عملیاتی این سامانه با حضور معامله‌گران کارگزاری‌های کالایی، این هسته معاملاتی آماده بهره‌برداری است.
مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بورس کالای ایران با اشاره به ویژگی‌های این سامانه افزود: از جمله قابلیت‌های آن می‌توان به ارتقای حداقل قدرت هسته معاملاتی به چهار برابر ظرفیت فعلی و کاهش پهنای باند مورد نیاز تا پنج درصد میزان مصرفی فعلی اشاره کرد. باقری اصل در این خصوص ادامه داد: در آخرین تست عملیاتی که با حضور کارگزاران انجام گرفت؛ حجم و قراردادهای ثبت شده در یک تست عملیاتی یکساعته به 240 هزار و 652 قرارداد رسید که این رقم در مقایسه با حداکثر قرارداد ثبت در وضعیت واقعی بورس کالا بیش از 12 برابر رکورد واقعی سال گذشته است.

 


رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: پیمانکار قبلی پروژه نفیلین سینیت سراب در آذربایجان شرقی 24 میلیارد تومان به علاوه هفت میلیون یورو پول بابت اجرای این پروژه دریافت کرد اما معلوم نیست این پول کجا هزینه شده است!
امیر امینی در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی درباره دلایل تاخیر 18 ساله در اجرای پروژه نفیلین سینیت در آذربایجان شرقی و انتقادات اخیر امام‌جمعه منطقه از ایمیدرو به دلیل تاخیر در اجرای این پروژه توضیح داد: در این پروژه اختلاف دیدگاه کارشناسی وجود دارد؛ به طوری که معاونت برنامه‌ریزی ریاست‌جمهوری اجرای این پروژه را اقتصادی نمی‌داند. نرخ بازگشت سرمایه در این پروژه 23 درصد تعیین شده است. در صورتی که چند اقدام فنی انجام شود، اجرای این پروژه اقتصادی می‌شود. این پروژه تا اردیبهشت ماه امسال متوقف بود اما ما توانستیم منابع مالی آن را تامین کنیم و مجوزهای لازم را نیز از معاونت برنامه‌ریزی ریاست‌جمهوری بگیریم.
امینی با اشاره به اینکه اگر ظرف پنج ماه آینده ال‌سی مورد نیاز این پروژه را نتوانیم باز کنیم مجددا اجرای پروژه دچار مشکل می‌شود، گفت: برای اجرای این پروژه پیمانکار جدید گرفته‌ایم. پیمانکار قبلی 24 میلیارد تومان به علاوه هفت میلیون یورو پول بابت اجرای پروژه دریافت کرد اما معلوم نیست این پول کجا هزینه شده است! پیمانکار قبلی پول پروژه را گرفته اما حتی برای خرید ماشین‌آلات و تجهیزات سفارش هم نداده است.
در حال حاضر دعوای حقوقی درباره این پروژه در دادگاه مطرح است.
رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) افزود: اگر همه موارد طبق برنامه پیش رود می‌توانیم این پروژه را ظرف 40 ماه به بهره‌برداری برسانیم، دولت امسال برای اجرای این پروژه 50 میلیارد تومان اختصاص داده است.
به گزارش ایسنا، قرار است در پروژه نفیلین سینیت آذربایجان شرقی از سنگ نفیلین سینیت پودر آلومینا استخراج شود که از پودر آلومینا نیز برای تولید آلومینیوم استفاده می‌شود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوال دیگری درباره دلیل واگذاری اجرای پروژه تله‌کابین کلیبر به ایمیدرو توضیح داد: برای اجرای این پروژه 5 میلیارد تومان در صندوق سرمایه‌گذاری بازنشستگی مس هزینه شد اما به نتیجه نرسید. بعد از آن طبق مصوبه دولت اجرای دولت به ایمیدرو واگذار شد. اجرای این پروژه را به یکی از شرکت‌های زیرمجموعه خود واگذار کردیم. اجرای این پروژه غیرقانونی نیست و ما می‌توانیم از محل سود فعالیت‌های معدنی در مناطق محروم اطراف معدن سرمایه‌گذاری کنیم.
رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در ادامه با بیان اینکه اجرای 7 طرح فولادی از انتهای سال 89 متوقف شده بود، گفت: تاخیر در اجرای این طرح‌ها، هزینه ریالی آن را تا دو برابر افزایش داده است.
امینی در مورد خسارت ناشی از تاخیر در اجرای 7 طرح فولاد استانی، اظهار داشت: تاخیر در اجرای این طرح‌ها، هزینه‌ها را در بخش ریالی تا دو برابر افزایش داده و در بخش ارزی نیز هزینه تسعیر ارز را به همراه داشته است.
وی با اشاره به واردات 5/7 میلیون تنی فولاد به کشور، گفت: در این شرایط حدود 5 میلیارد دلار صادرات مواد خام معدنی داریم و در واقع 3/7 میلیارد دلار عدم النفع بابت اجرای طرح‌های استانی فولاد را شاهد هستیم.
به گفته وی، اگر این طرح‌های فولادی طی دو سال آینده به بهره‌برداری نرسند، سالانه 12 میلیارد دلار عدم‌النفع برای کشور به همراه خواهد داشت.
وی گفت: اجرای 7 طرح فولادی تا پیش از حضور من در ایمیدرو متوقف بود و برای اجرای این طرح‌ها گشایش ‌LC صورت نگرفته بود.
وی توضیح داد: به دلیل عدم گشایش LC، تامین ارز برای اجرای این طرح‌ها صورت نگرفته بود بلکه معادل ریالی آن به پیمانکاران پرداخت شده بود که این مسئله افزایش هزینه‌ها را در پی داشته است.
رئیس سازمان توسعه معادن با بیان اینکه در حال حاضر اجرای طرح‌های فولادی تعیین تکلیف شده‌اند، گفت: برای اجرای هر طرح، یک کنسرسیوم تشکیل شده که به دلیل محدود بودن تعداد پیمانکاران، ممکن بود یک پیمانکار در چند کنسرسیوم حضور داشته باشد. به همین دلیل برخی از پیمانکاران که تمایل به کار نداشتند را خلع ید کردیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بحث فاینانس چینی 7 طرح فولادی در حال پیگیری است، گفت: مصوبه لازم برای ترک تشریفات پیمانکاران این طرح‌ها از هیئت دولت دریافت شده و علاوه بر این، مصوبه‌ای نیز در مجمع بانک مرکزی برای استفاده از منابع بانکی داشته‌ایم.
به گفته وی، برای اجرای 7 طرح فولادی باید 8/1 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شود تا طی دو سال آینده به بهره‌برداری برسد.
امینی با بیان اینکه عدم اجرای این طرح‌ها (بدون احتساب هزینه واردات فولاد) 5/2 میلیارد دلار عدم‌النفع به همراه داشته است، گفت: واحد احیای 3 طرح فولادی تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد که این کار نیازمند گشایش اسناد اعتباری است.

 


وزیر صنعت و تجارت گفت: مردم انتظار نداشتند زمانی که وزارتخانه صنعت و تجارت شکل می‌گیرد قیمت‌ها بالا برود اما این اتفاق متاسفانه افتاد.
مهدی غضنفری در گفتگو با مهر با اشاره به مجموعه شرایطی که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای مقابله با تحریم‌ها ظرف ماههای گذشته صورت داده گفت: سال 91 و در آغاز سال 92 وزارت صنعت، معدن و تجارت وارد کارکردهای جدیدی شد که حفظ تمام پروژه‌های احداث شده در قبل و تامین سرمایه در گردش برای پروژه‌های موجود را شامل می‌شد و در نهایت، مجموعه‌ای از تدابیر برای جلوگیری از جریان تخریبی خارجی را دربر می‌گرفت.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در واقع، علاوه بر کارهای جاری اقدامات زیادی برای مدیریت و مقابله با این جریان تخریبی صورت گرفت و می‌توان گفت که اگر جریان تخریبی شکل نگرفته بود، نیاز به انجام این کارها نبود و همه تلاش وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنان به سازندگی اختصاص می‌یافت.
غضنفری ادامه داد: دولت هدفمندی را اجرا و بازار را به خوبی کنترل کرد؛ به این معنا که مطابق با نظر مردم، مجلس و دولت، وزارت صنعت، معدن و تجارت توانست بازار را به خوبی کنترل کند و در اجرای هدفمندی موفق باشد.
وی افزود: بنابراین مردم انتظار ندارند زمانی که وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت شکل می‌گیرد و یا اصطلاحا متولد می‌شود و اختیارات و فرصت‌های بیشتری دارد، قیمت‌ها بالا برود؛ اما این اتفاق متاسفانه بنا به دلایلی رخ داد که البته این موضوع نارضایتی را چند برابر می‌کند، چون نمی‌توان از پشت پرده این حوادث چیز زیاد و دقیقی برای مردم بازگو کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این جمله که تعدیل کردن پروژه‌ها روی کاغذ ساده است، اما آماده کردن ذینفعان و مردمی که به هدفمندی خوشبین شده‌اند و با مسئولان همراهی می‌کنند، کار راحتی نیست، گفت: اگر جریان سازندگی که در دولت‌های نهم و دهم به راه افتاده بود و هر روز داشت تقویت می‌شد، با مانع بزرگی برخورد نمی‌کرد، هم در کنترل بازار و ایجاد اشتغال خیلی موفق‌تر بودیم، هم در حفظ ارزش پول ملی، هم در کنترل نقدینگی توفیقات زیادی حاصل می‌شد.

 


مدیرکل دفتر غلات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی نسبت به کاهش تولید گندم در سال آینده هشدار داد و گفت: اگر قیمت خرید تضمینی گندم افزایش نیابد امسال هم باید دست به دامان واردات شویم.
دلاور حیدرپور در گفت‌وگو با ایسنا از برداشت حدود 9 میلیون تن گندم و خرید تضمینی 2/4 میلیون تنی آن از سوی بخش خصوصی و دولت خبر داد.
وی اظهار کرد: قیمت تمام شده هر کیلوگرم گندم برای کشاورزان 820 تومان است در حالی که آنها محصول تولید شده خود را کیلویی 720 و 750 تومان می‌فروشند. از سوی دیگر تاکنون هزینه حمل‌ونقل محصول از سر زمین تا مراکز خرید به کشاورزان داده نشده است.
حیدرپور افزود: وزارت جهاد کشاورزی و استانداران کشور به معاون اول رئیس‌جمهور برای بازنگری در قیمت خرید تضمینی گندم نامه نوشته‌اند اما تاکنون ترتیب اثر داده نشده است.
مدیرکل دفتر غلات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی با بیان این‌که تاکنون حدود 9 میلیون تن از گندم استان‌های کشور برداشت شده گفت: از این میان حدود 2/4 میلیون تن گندم خریداری شده که حدود 5/2 میلیون تن آن از سوی دولت و یک میلیون و 700 هزار تن دیگر نیز توسط بخش خصوصی خریداری شده اما مابقی گندم برداشت شده یا از سوی دلالان، دامداران و مشتریان خارجی خریداری شده یا در انبارهای کشاورزان نگهداری می‌شود به امید این‌که در آینده قیمت این محصول افزایش یابد.
مدیرکل دفتر غلات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر این که قیمت، عامل اصلی افزایش انگیزه کشاورزان در تحویل گندم به دولت است، اظهار کرد: کشاورزان اعتقاد و عرق ملی خود را از دست نداده‌اند و هم‌چنان مایلند گندم خود را به دولت بفروشند اما همواره مشکلاتی چون دور بودن مراکز خرید، پایین بودن قیمت خرید تضمینی باعث شده آنها محصول خود را به دلالان و مشتریانی که حاضرند بیشتر از دولت به آنها بپردازند بدهند یا آن را در انبارهای خود ذخیره کنند تا شاید در آینده قیمت افزایش یابد.
وی ادامه داد: چگونه است که دولت در دو ماهه نخست امسال به طور متوسط 411 دلار برای واردات هر تن گندم پرداخته است اما کمتر از یک سوم آن را به گندمکاران ایرانی می‌دهد.
حیدرپور تاکید کرد: اگر از کشاورز حمایت شود، رسیدن به خودکفایی و برگزاری جشن آن بدون گندم‌های خارجی کار مشکلی نیست اما اگر این روند ادامه یابد در پایان سال ناچاریم تا از خارجیان گندم بخریم و کشاورزان همچنان به تولید محصولی که یک سال برای آن زحمت کشیده‌اند، ناامید بمانند.
مدیرکل دفتر غلات و نباتات علوفه‌ای وزارت جهاد کشاورزی هشدار داد: اگر قیمت خرید تضمینی گندم مورد بازنگری قرار نگیرد، هزینه‌هایی مانند حمل‌ونقل برای گندمکاران جبران نشود و مشکلات تحویل گندم به دولت برای کشاورزان هم‌چنان ادامه داشته باشد این احتمال وجود دارد در سال آینده با کاهش تولید گندم به عنوان یکی از محصولات استراتژیک روبرو شویم.

 


معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام اعلام کرد که شرکت پشتیبانی امور دام کسری بودجه ندارد و پیشنهاد افزایش قیمت این کالا را رئیس سازمان حمایت داد.
عباس پشم‌فروش در گفت‌وگو با ایسنا درباره اظهارات مشاور انجمن صنایع لبنی مبنی بر کسری بودجه 400 میلیارد تومانی شرکت پشتیبانی امور دام با رد این موضوع گفت: ما کسری بودجه نداریم.
وی ادامه داد: موضوع افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی ابتدا از سازمان حمایت خارج شد و این که چرا این کالاها 15 درصد افزایش قیمت داشته باشد باید از رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان پرسید.
پشم‌فروش با بیان این که ما به سازمان حمایت اعلام کرده‌ایم که تا اول تیرماه هر دامداری که شیر خود را تحویل داده از علوفه با قیمت‌های سال قبل برخوردار می‌شود، تصریح کرد: به سازمان حمایت هم اعلام کرده‌ایم که در صورت تصویب افزایش 15 درصدی قیمت فرآورده‌های لبنی ما علوفه را به جای 600 تومان 700 تومان به دامدار می‌دهیم.
معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام اظهار کرد: هر دامداری که تا اول تیر ماه شیرخود را تحویل کارخانه داده و از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها تأییدیه گرفته ما نهاده را با قیمت‌های مصوب سال قبل به او داده‌ایم ولی با توجه به ابلاغ افزایش 15 درصدی قیمت این کالا از سوی سازمان حمایت علوفه را با قیمت جدید عرضه می‌کنیم.وی ادامه داد: اعتبار کافی برای خرید نهاده‌های دامی را داشته و ما براساس قیمت مصوب این کالا را به میزان عرضه کرده‌ایم.
پشم‌فروش با تأکید بر این که تا پیش از افزایش 15 درصدی قیمت لبنیات نهاده در کشور گران نشد توضیح داد: براساس مصوبه تنظیم بازار پیش از افزایش 15 درصدی علوفه قیمت تحویل ذرت در استان 600، جو 950 و سویا 1050 تومان بود که با توجه به افزایش قیمت‌ها علوفه نیز باید گران شود. معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام در پایان تأکید کرد: برای افزایش قیمت علوفه نیز منتظر تأیید سازمان حمایت هستیم.

 


معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی درخواست اصناف از این سازمان راغیرقانونی دانست.
حسین وکیلی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اقدامات چند سال اخیر برای دریافت اطلاعات دقیق از مؤدیان مالیاتی گفت: در توافقات سه سال گذشته با اصناف بر ثبت‌نام برای کد اقتصادی، ثبت‌نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده و ارائه اطلاعات کامل و صحیح تأکید داشته‌ایم.
وی ثبت‌نام برای مالیات بر ارزش افزوده، ارائه اظهارنامه الکترونیکی به صورتی که شامل اطلاعات هویتی و درآمدی باشد، ثبت‌نام برای دریافت کد اقتصادی، ارائه دفتر و همچنین رسیدگی به مالیات افرادی که همواره طی سال‌های اخیر بدون رسیدگی و براساس توافق مالیات داده‌اند را از شرایط توافق با اصناف اعلام و تصریح کرد: برخی اصناف برای عملکرد سال 90 به این شرایط عمل نکردند و در نتیجه تعداد بیشتری از پرونده‌ها مورد رسیدگی قرار گرفت و با توجه به سیستم‌های اطلاعاتی جدید، اطلاعات مؤدیان دقیق‌تر بررسی شد.
معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی ادامه داد: در بعضی جاها تفاوت درآمد ابراز شده از سوی مؤدیان نسبت به سال پیش از آن آشکار و معنادار بود.
وکیلی با بیان این که در سال جاری اصناف درخواست کردند از آنها نخواهیم که به شرایط توافق عمل کنند، افزود: یکی از مشکلاتی که با اصناف داشتیم و در نتیجه نتوانستیم با آنها به توافق برسیم این بود که برخی از رؤسای اتحادیه‌ها تقاضا کردند که اظهارنامه به صورت کاغذی ارائه شود و ما مؤدیان را مجبور کنیم که اتحادیه، ‌اظهارنامه‌شان را تأیید کند.
وی با اشاره به این که این درخواست اصناف برخلاف قانون بود، تأکید کرد: با چنین شرایطی با اصناف به توافق نرسیده‌ایم.
معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی با بیان این که شرایط خوداظهاری اعلام شده از سوی این سازمان راحت‌تر از توافق سال گذشته با اصناف است، تأکید کرد: مؤدیان برای جلوگیری از لغو معافیت و همچنین جریمه منتظر توافق اصناف با سازمان مالیاتی نباشند.
وی گفت: در شرایط خوداظهاری جدید لزومی ندارد کلیه مؤدیان دفتر ارائه کنند و تنها کسانی که مورد رسیدگی قرارمی‌گیرند باید دفتر بدهند؛ همچنین ثبت‌نام کد اقتصادی را از طرح خوداظهاری حذف کردیم و شرایط را برای مؤدیان راحت‌تر کرده‌ایم بنابراین مؤدیان فکر نکنند که چون توافق صورت نگرفته نباید اظهارنامه بدهند.
وکیلی با اشاره به این که مؤدیان تا 31 تیرماه نسبت به ارائه اظهارنامه اقدام کنند، اظهار کرد: مؤدیان دقت کنند حتماً درآمدها و هزینه‌ها را در اظهارنامه بنویسند وبه شرایط خوداظهاری عمل کنند.
معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی گفت: هدف ما این است که کار مردم به راحت‌ترین شکل ممکن صورت بگیرد. ولی برای ارائه خدمات الکترونیک و افتتاح پرونده الکترونیکی مؤدیان لازم است آنها در ابتدای کار اطلاعات صحیح و کامل ارسال کنند.
وی تأکید کرد: اگر اصناف به موردی خاص اعتراض دارند و اعلام می‌کنند که میزان مالیات چند برابر شده است،‌ نام مؤدی را اعلام کنند تا سازمان مالیاتی با بررسی مستندات رسیدگی کند.
به گفته او تعداد زیادی از مؤدیان و حتی رؤسای اتحادیه اظهارنامه سال 1391 خود را ارائه و مالیاتشان را نیز پرداخت کرده‌اند.
وکیلی با تأکید بر این که از بین کسانی که به شرایط خوداظهاری عمل کنند، 15 درصد را براساس اطلاعاتی که در دست داریم انتخاب و سپس رسیدگی می‌کنیم،‌ ادامه داد: برای سال 91 از بین کسانی که شرایط خوداظهاری را رعایت کنند، 15 درصد را به طور نمونه انتخاب و اظهارنامه‌هایشان را رسیدگی می‌کنیم و مابقی 85 درصد را بدون رسیدگی می‌پذیریم.
معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی با اشاره به این که در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم پیشنهاد دادیم که پرداخت مالیات بر مبنای خوداظهاری باشد، ادامه داد: در برخی موارد مؤدیان اعلام کرده‌اند که توافق با سازمان مالیاتی را قبول دارند اما اظهارنامه را بدون درج درآمدها و هزینه‌ها ارائه کرده‌اند و در نتیجه از شرایط توافق خارج شده‌اند.
وی با بیان اینکه ارائه اظهارنامه سفید به ضرر مؤدیان است،‌گفت: در برخی موارد در مورد اظهارنامه‌های سفید که مورد رسیدگی قرار گرفته‌اند میزان مالیات تعیین شده پس از رسیدگی بیش از 25 برابر مالیات داده شده از سوی مؤدی است که در این شرایط مؤدی مشمول جریمه می‌شود.

 


معاون راه‌آهن از آغاز دور جدید پیش‌فروش بلیت قطار حد فاصل یازدهم مرداد تا دهم شهریور ماه خبر داد.
علی کاظمی‌منش با اعلام این مطلب در مورد دور جدید پیش‌فروش بلیت قطار گفت: دور جدید پیش‌فروش بلیت‌های قطار از ساعت 8 صبح روز چهارشنبه - 26 تیر - آغاز شد.
وی افزود: پیش‌فروش بلیت قطارهای شرکت رجاء از ساعت 8 صبح و پیش‌فروش بلیت قطارهای 10 شرکت حمل‌ونقل مسافری ریلی در سامانه جامع برنامه‌ریزی و نظارت بر فروش بلیت قطار راه‌آهن از ساعت 10 صبح همان روز آغاز می‌شود.
متقاضیان می‌توانند با مراجعه حضوری به آژانس‌های مسافرتی یا سایت اینترنتی
www.raja.ir بلیت تهیه کنند.
کاظمی‌منش گفت: بلیت‌های عرضه شده برای کلیه قطارهای مسافری داخلی حد فاصل یازدهم مرداد تا دهم شهریور است. همچنین بلیت قطارهای بین‌المللی از ساعت 10 صبح سه‌شنبه - 25 تیرماه- فروخته می‌شود.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10