(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 24 تـیـر 1392 - شماره 20542

ادعای بزرگ دانشمندان در پیوند سر انسان
گردن درد و راه‌های درمان آن
روند پیری قبل از تولد
کوچک‌ترین دریافت‌کننده نای آزمایشگاهی درگذشت
بیماران قلبی و روزه داری
حذف ویروس ایدز با سلول‌های بنیادی
کبد چرب در کمین افراد کم تحرک
ماموت 39 هزار ساله
تولد بزرگ‌ترین ستاره راه شیری
مرگ 2میلیون نفر براثر آلودگی هوا
   


یک دانشمند ایتالیایی علوم اعصاب در ادعایی بزرگ اعلام کرده که اولین پیوند سرانسان بزودی با استفاده از فناوری‌های موجود ممکن می‌شود.
دکتر «سرجیو کاناورو»، از اعضای گروه مدولاسیون عصبی پیشرفته‌ تورین با انتشار مقاله‌ای مدعی شده که ما اکنون از فناوری لازم برای تکمیل پیوند سر انسان به یک انسان دیگر برخورداریم.
«رابرت وایت» در سال 1970 با موفقیت توانسته بود سر یک بوزینه رسوس را بر روی یک رسوس دیگر پیوند بزند اما تاکنون دانشمندان قادر نبوده‌اند که نخاع را منتقل کنند و در نتیجه حیوانات از نقطه پیوند به پایین فلج مانده‌اند.
کاناورو در مقاله‌اش که در مجله ‌‌‌Surgical Neurology International منتشر شده، با اشاره به پیشرفت‌های اخیر در اتصال مجدد نخاع‌های آسیب‌دیده گفت: بزرگ ترین مانع فنی برای ارتباط سفالومتری (پیوندسر) البته ارتباط مجدد نخاعهای اهداکننده و گیرنده است که اکنون فناوری لازم برای چنین ارتباطی وجود دارد.
بیشتر فرآیند مشابه تجربیات قدیمی است. سر پیوندی باید بین 12 تا 15 درجه سانتیگراد سرد شده و جراحان سپس یک ساعت وقت دارند هر دو سر را در یک زمان برداشته و سراهدایی را مجددا به سیستم گردش خون بدن گیرنده متصل کنند.
در طول این فرآیند باید بدن اهداکننده سردشده و ایست قلبی کلی القا شود. پس از اتصال مجدد سر، قلب فرد می‌تواند مجددا به کار بیفتد.
اکنون به گفته کاناورو جراحان شاید بتوانند پس از فرآیند اتصال، نخاع را نیز مجدد وصل کنند. تا پیش از این اتصال ستون فقرات سر به بدن در حیوانات انجام نشده اما این دانشمند ایتالیایی به پژوهش‌هایی اشاره کردند که در آن دانشمندان توانسته‌اند ارتباط محدود را در نخاع آسیب‌دیده یک موش بازیابی کنند.
وی در مقاله خود به بریدن نخاع با یک چاقوی جراحی بسیار تیز و اتصال مکانیکی آن به بدن دیگر اشاره کرده است.
کاناورو پیش بینی کرده که پلاستیک‌هایی مانند پلی‌اتیلن گلیکول می‌تواند برای انجام این ادغام مورد استفاده قرار بگیرد، همانطور که پیش از این ادغام نخاع آسیب‌دیده در سگها انجام شده بود.
بیماران مبتلا به دستروفی عضلانی یا افراد فلج دارای نخاع کافی برای پیوند می‌توانند به لحاظ نظری از بدن اهداکننده نهایت استفاده را ببرند. این امر در حالی تحقق‌پذیر خواهد بود که آنها بتوانند 13 میلیون دلار هزینه برآورد شده کاناورو برای پیوند سر کامل را پرداخت کنند.

 


یک فوق تخصص روماتولوژی گفت: گردن یکی از مفاصل بسیار فعال است که در هر دقیقه بیش از 30 حرکت انجام می‌دهد و در عکسبرداری از گردن تمام افراد بالای 50 سال، شواهد ابتلا به آرتروز در ستون مهره گردنی دیده شده است.
محمد مهدی امام در گفت و گو با فارس، افزود: اگر مهره‌های گردن از فولاد هم باشد به خاطر فعالیت‌های بسیار دچار ساییدگی می‌شود و تقریبا در عکس برداری از گردن تمام افراد بالای 50 سال، شواهد ابتلا به آرتروز در ستون مهره گردنی دیده می‌شود که خوشبختانه بسیاری از این افراد هیچ گونه علامتی در ناحیه گردن ندارند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: به همین دلیل استفاده بهینه از گردن و مراقبت از آن به خصوص در افراد شاغل در ادارات اهمیت بسزایی دارد چرا که استفاده غلط از مفاصل گردن، آسیب‌های غیرقابل جبرانی به ناحیه گردن وارد می‌سازد و در سنین کهنسالی افراد را دچار مشکل می‌کند.
این استاد دانشگاه به راه‌های استفاده صحیح از گردن اشاره داشت و افزود: خم نگه داشتن طولانی با یکسان قرار دادن طولانی گردن می‌تواند به گردن آسیب برساند.
وی ادامه داد: افراد شاغل در ادارات که به مدت طولانی به پایین نگاه می‌کنند یا رانندگان که نگاهشان به طور مستمر به سمت جلو است. می‌توانند در معرض درد و آسیب‌های گردنی باشند. این افراد لازم است زمان‌هایی را به استراحت یا حداقل تغییر جهت در ناحیه گردن اختصاص دهند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: استفاده از ارگونومی مناسب نیز می‌تواند از ابتلا به دردهای گردنی بکاهد.
فوق تخصص روماتولوژی ادامه داد: وسایل مورد استفاده در ادارات و دفتر کار می‌توانند نقش بسزایی در محافظت از گردن داشته باشند. پس بهتر است افرادی که به مدت طولانی گردن خود را خم نگه می‌دارند کمی میز را شیب‌دار کنند، این کار با استفاده از تکه‌ای مقوا یا تخته امکان‌پذیر است.
وی افزود: اگر از مانیتور استفاده می‌کنید لازم است مانیتور را هم سطح با چشم قرار دهید یا حداکثر زاویه 10 تا 15 درجه‌ای در نظر بگیرید.
امام اظهار داشت: در هنگام کار با کامپیوتر لازم است افراد همه بدنشان را به سمت مانیتور بچرخانند در صورتی که گردن صاف و رو به جلو باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: اگر به مدت طولانی مطلبی را می‌خوانند یا تایپ می‌کنید لازم است از وسایلی به نام کپی هولدر یا نگهدارنده برگه استفاده کنید.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام ورزش‌های مناسب گردن به صورت روزانه یا حین کار را مناسب دانست و افزود: در حالتی که گردن ثابت است فرد باید شانه را با فشار به عقب و جلو باز و بسته کند.
محمدمهدی امام ادامه داد: ورزش مناسب دیگر عبارت است از اینکه فرد خود را به صورت صاف و بی‌حرکت قرار داده، دست خود را مشت کرده و در ناحیه پیشانی قرار دهد و با دست به سمت عقب فشار وارد کند و گردن را نیز به سمت جلو فشار بدهد به شرطی که هیچ کدام حرکتی نداشته باشند و فقط فشار به همدیگر وارد کنند.
این فوق تخصص روماتولوژی افزود: این حرکت را می‌توان با کف دست در گیجگاه سمت راست و چپ با همان شرایط ذکر شده، تکرار کرد.
امام ادامه داد: این پنج حرکت ورزش گردن، مناسب تمام افراد است که باید روزانه 3 تا 4 دقیقه به خصوص صبح‌ها انجام شود و بینابین کار نیز یک دقیقه در هر ساعت تکرار گردد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: سایر ورزش‌های گردن باید با توجه به وضعیت بیمار و تشخیص پزشک پیشنهاد شود.
امام اظهار داشت: نکته مهم در بروز آسیب به ناحیه گردن این است که اگر گردن درد بیشتر از 2 روز ادامه یابد بیمار باید به پزشک متخصص مراجعه کند.

 


دانشمندان یک سری متابولیت‌های مهم را در خون شناسایی کرده‌اند که می‌تواند سلامت بلندمدت فرد و فرآیند پیر شدن را تعیین کند.
این متابولیت‌ها- مولکول‌های کوچک مرتبط با سوخت و ساز- اثر انگشت شیمیایی ناشی از تغییرات مولکولی اولیه پیش از تولد هستند.
مطالعات پژوهشگران دانشگاه «کینگ لندن» حاکی از تأثیر مجموعه‌ای از 22 متابولیت بر پیر شدن فرد است. یکی از متابولیت‌ها که با ویژگی‌های پیری مانند عملکرد ریه و تراکم مواد معدنی استخوان مرتبط است، به‌طور مستدل به وزن هنگام تولد ارتباط دارد.
این یافته‌ها حاکی است میزان این متابولیت جدید که می‌توان آن را در رحم مادر تعیین کرد، توسط مواد مغذی در رشد جنین تحت تأثیر قرار می‌گیرد و می‌تواند نشان‌دهنده پیری تسریع شده در زندگی بزرگسالی و سالخوردگی باشد.
دانشمندان می‌گویند در آینده می‌توان این نشانگرهای پیری را از طریق آزمایش خون شناسایی کرد و به شواهد بیشتری درمورد فرآیند پیری دست یافت و راه را برای ارائه درمان‌هایی برای بیماری های مرتبط با سن فراهم آورد.
پروفسور «تیم اسپکتور» رئیس دانشکده تحقیقات دوقلوی دانشگاه کینگ لندن گفت: دانشمندان از مدتها پیش می‌دانستند وزن هنگام تولد یک عامل تعیین‌کننده مهم برای سلامت میانسالی و سالخوردگی است. افرادی که در هنگام تولد وزن کمی داشته‌اند بیشتر مستعد ابتلا به بیماری‌های مرتبط با سن هستند. تاکنون ساز و کارهای مولکولی وزن کم زمان تولد را به سلامت یا بیماری در بزرگسالی مرتبط کند، ناشناخته باقی مانده بود اما این کشف یکی از مسیرهای مولکولی دخیل در این ارتباط را فاش کرد.
محققان انگلیسی با بودجه کمیسیون اروپایی به یک سری مطالعات دست زدند که در آن متابولیت‌ها، فرآیند یا تغییر سلولی خاص را در خون از خود به جا می‌گذارند. این دانش‌پژوهان با تحلیل نمونه خون اهدا شده از بیش از 6هزار دوقلو، 22 متابولیت را شناسایی کردند که به‌طور مستقیم با سن تقویمی ارتباط دارند. غلظت این متابولیت‌ها افراد مسن بیش از افراد جوان بود.
یکی از این متابولیت‌های خاص به نام C-glyTrp، با گستره‌ای از ویژگی‌های مرتبط با از جمله عملکرد ریه، تراکم استخوان، فشار خون و کلسترول ارتباط دارد. نقش آن در پیری کاملا نو و بدیع است. محققان وقتی وزن زمان تولد دوقلوهای همسان را مقایسه کردند دریافتند این متابولیت با وزن کم زمان تولد مرتبط است.
این تغییرات اپی‌ژنتیکی می‌تواند سوخت و ساز را در طول عمر فرد تحت تأثیر قرار دهد که در عوض خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با سن را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.
«انا والدز» مجری این تحقیقات گفت: پیر شدن انسان فرآیندی است که ژنتیک، سبک زندگی و محیط زیست در آن موثرند. اما ژن‌ها فقط در بخشی از داستان دخیل‌اند. تغییرات مولکولی که چگونگی پیر شدن در طول زمان را تحت تأثیر قرار می‌دهند، با تغییرات اپی‌ژنتیکی هدف قرار داده می‌شوند. این تحقیقات برای نخستین بار از آزمایش خون و تغییر اپی‌ژنتیکی برای شناسایی یک متابولیت جدید که با وزن کم زمان تولد و روند پیری مرتبط است، استفاده کرد.این متابولیت منحصر به فرد که با سن و بیماری‌های مرتبط با سن، ارتباط دارد در دوقلوهای همسانی که در زمان وزن مختلفی از هم داشتند، متفاوت است. این یافته تأیید می‌کند وزن زمان تولد ساز و کار مولکولی تغییر دهنده متابولیت را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
این امر می‌تواند به ما کمک کند دریابیم چگونه مواد مغذی کمتر در رحم، مسیرهای مولکولی را تغییر می‌دهد که سال بعد به پیری سریع‌تر و خطر بیشتر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با سن منجر می‌شوند.شناخت مسیرهای مولکولی دخیل در فرآیند پیری می‌تواند در نهایت راه را برای درمان‌های آینده برای درمان بیماری‌های مرتبط با سن هموار سازد. همان‌طور که این 22 متابولیت مرتبط به پیری در خون قابل تشخیص است، اکنون می‌توانیم با آزمایش خون پیر شدن زیستی سریع را در افراد پیش‌بینی کنیم.
نتایج این تحقیقات در نشریه International Journal of Epidemiology منتشر شده است.

 


دختربچه دوساله‌ای که تحت عمل پیوند نای آزمایشگاهی تولید شده از سلول‌های بنیادی قرار گرفته بود، سه ماه پس از این پیوند جان خود را از دست داد.
«هاناوارن» دختربچه دو ساله پیش از عزیمت به آمریکا برای درمان به دلیل ضعف ریه‌ها در بیمارستانی در کره‌جنوبی بستری بود.
این دختربچه کوچک‌ترین بیمار تحت درمان با عضو پیوندی تولید شده از سلول‌های بنیادی و یکی از پیشتازان فناوری سلول‌های بنیادی محسوب می‌شد.
سلول‌های بنیادی از مغز استخوان کودک گرفته شده و سپس یک داربست پلاستیکی ویژه در آزمایشگاه در معرض این سلول‌ها قرار داده شدند؛ نای آزمایشگاهی در نهم آوریل 2013 میلادی (20 فروردین) به بدن بیمار پیوند زده شد.
با وجود موفقیت‌آمیز بودن عمل پیوند، این کودک شنبه ششم جولای (15 تیر) حدود سه ماه پس از عمل پیوند نای در بیمارستان کودکان ایلینویز درگذشت.
دکتر ریک پرل یکی از سه جراح حاضر در عمل جراحی پیوند نای آزمایشگاهی تأکید کرد که «هانا» در اثر عوارض ریوی ناشی از عمل جراحی دوم جان خود را از دست داده است و نای آزمایشگاهی پیوندی بدون هیچ گونه مشکلی تا لحظات آخر عملکرد مناسبی داشت.
این پیوند بخشی از تلاش محققان برای توسعه بافت و اندام‌های انسانی در آزمایشگاه با استفاده از سلول‌های بنیادی محسوب می‌شود.

 


یک جراح و متخصص قلب و عروق بابیان اینکه براساس نوع بیماری در خصوص روزه‌گرفتن بیماران قلبی تصمیم‌گیری می‌شود، توصیه کرد: تمام بیماران قلبی با مراجعه به پزشک درخصوص روزه‌داری تصمیم‌گیری کنند.
دکتر معصومعلی معصومی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: به طور مثال در بسیاری از افرادی که مشکل دریچه داشته و یا عمل کرونری انجام داده‌اند و یا رگ‌های آنها دچار تنگی است باتوجه به کم شدن مصرف مایعات در ماه رمضان، کمبود آب ممکن است برای این افراد مشکلاتی راایجاد کند که دراین خصوص توصیه ما بر این است که این افراد از روزه‌گرفتن اجتناب کنند.
این جراح و متخصص قلب وعروق از سوی دیگر روزه‌گرفتن را برای برخی بیماران قلبی مفید دانست و افزود: از آنجا که با روزه‌گرفتن چربی‌های اطراف قلب کاهش می‌یابد بسیار مفیداست، اما متاسفانه در بسیاری از افراد پرخوری در ماه رمضان بیشتر شده و موجب بیشتر شدن این چربی‌ها می‌شود.
معصومی توصیه کرد: بیمارانی که جراحی داشته‌اند از جمله جراحی دریچه قلب بهتر است تا یک سال پس از عمل خود روزه نگیرند.
وی تصریح کرد: در بیمارانی که چندین سال از عمل جراحی آنها گذشته و مشکلات جدی قلبی ندارند، روزه گرفتن برای آنها منعی نخواهد داشت.
این جراح و متخصص قلب وعروق همچنین نگرفتن روزه را برای افرادی که باید داروهای ضروری بیماری خود را به صورت ساعتی مصرف کنند، توصیه کرد.
معصومی در خصوص افرادی که مشکل فشار خون دارند، گفت: از آنجا که در این افراد کمبود آب اثرات فشارخون را بر روی کلیه تشدید می‌کند توصیه ما بر این است که این افراد تحت نظر پزشک معالج خود در خصوص گرفتن یا نگرفتن روزه تصمیم‌گیری کنند.
وی تصریح کرد: در برخی بیماران فشارخونی داروهای ادرار‌آور تجویز می‌شودکه مصرف این داروها در زمانی که این افراد روزه هستند و محدودیت مصرف مایعات دارند موجب واردآمدن فشار بسیاری بر کلیه‌ها خواهد شد.
داروها را در یک وعده مصرف نکنید
تغییر تعداد دفعات و زمان مصرف داروها و نیز مصرف یکباره چند دارو در وعده‌های سحر یا افطار می‌تواند باعث کاهش اثربخشی یا افزایش عوارض آنها شود.کارشناسان دارویی توصیه می‌کنند بیمارانی که مجبور به مصرف دو بار دارو از یک نوع در روز هستند ممکن است پس از مشورت با پزشک معالج خود بتوانند داروهای خود را در فاصله بین افطار تا سحر استفاده کنند.
به گفته کارشناسان سازمان غذا و دارو، در خصوص بیمارانی که تعداد دفعات مصرف دارو بیشتر است، ممکن است پزشک معالج در صورت صلاحدید با جایگزین کردن داروهایی باخاصیت اثر طولانی و همچنین اشکال غیرخوراکی‌ آنها، امکان روزه‌داری را برای بیماران فراهم کنند.
یک متخصص به خبرنگار ایرنا گفت: از آنجا که مصرف آب و مایعات نقش بسیار مهمی در دفع داروها و متابولیت‌های ناشی از آنها دارد بیماران باید در فاصله افطار تا سحر به میزان کافی آب و مایعات مصرف کنند.
به گفته دکتر سعید اصلاحی در صورتی که لازم است دارویی با معده خالی مصرف شود بهترین زمان مصرف دارو یک ساعت قبل از سحری یا دو ساعت بعد از افطار است.
وی ادامه داد: برخی از داروها حتما باید همراه غذا صرف شود و بهترین نوشیدنی برای مصرف دارو، یک لیوان آب معمولی است.
دکتر اصلاحی گفت: آنتی‌بیوتیک‌ها از جمله داروهایی هستند که حتما باید در زمان مشخص خود مصرف شوند و امکان تغییر ساعت آنها وجود ندارداما پزشک معالج شما می‌تواند با در نظرگرفتن نوع بیماری آنتی‌بیوتیکی را انتخاب کند که با برنامه روزه‌داری تداخل پیدا نکند.
وی اظهار داشت: بهترین کار برای روزه‌دارانی که به علت بیماری مجبور به مصرف دارو هستند و نمی‌خواهند از فیض ماه مبارک نیز محروم شوند، این است که با پزشک معالج خود مشورت کنند.
به اعتقاد کارشناسان داروی سازمان غذا و دارو، تغییر خودسرانه دوز داروها یا قطع ناگهانی آنها در بیماری‌های دیابت، آسم و بیماری انسدادریه، صرع، کلیوی، قلبی و عروقی، اختلالات انعقادی، بالا بودن چربی و فشارخون، بیماری‌های روانی و بیماری‌های غدد درون‌ریز بسیارخطرناک است و حتما باید با پزشک معالج در این زمینه مشورت شود.

 


دو بیمار اچ‌آی‌وی مثبت برای درمان سرطان تحت درمان پیوند مغز استخوان قرار گرفتند و پزشکان پس از این درمان با شگفتی دریافتند که دیگر هیچ نشانه قابل توجهی از ویروس HIV در بدن آنها مشاهده نکردند.
این دو بیمار اچ‌آی‌وی مثبت مبتلا به سرطان در آمریکا تحت عمل پیوند مغز استخوان قرار گرفتند، اما پس از این پیوند نشانه‌های ویروس HIV به طور کامل از بدن این بیماران حذف و در نتیجه درمان ضدویروسی آنها نیز متوقف شد.
«تیموتی هنریش» و «دانیل کوریچک» از پزشکان بیمارستان زنان و بریگام در بوستون، سال گذشته اعلام کردند که نمونه خون‌های گرفته شده از دو بیمار مبتلا به سرطان خون با اچ‌آی‌وی مثبت، فاقد هرگونه نشانه از ویروس HIV است.
نخستین بیمار در سال 2007 میلادی برای درمان سرطان خون تحت پیوند سلول‌های بنیادی قرار گرفت و درمان اچ‌آی‌وی این بیمار دو سال بعد توسط پزشکان آلمانی گزارش شد.
برای این بیمار از سلول‌های بنیادی یک اهداکننده با جهش ژنتیکی نادر مقاوم در برابر ویروس HIV استفاده شد؛ این نتیجه در هیچکدام از بیمارانی که از سلول‌های بنیادی معمولی استفاده کرده‌اند، مشاهده نشده است.
این دو بیمار با هدف جایگزینی سلول‌های سالم اهداکننده به جای سلول‌های خونی سرطانی، تحت عمل پیوند مغز استخوان قرار گرفته و در آن زمان همچنان تحت درمان با داروهای ضدویروسی بودند.
درمان با داروهای ضدویروس در یک بیمار 15 هفته و در بیمار دیگر هفت هفته قبل متوقف شد، با این حال هیچ نشانه‌ای از بازگشت ویروس HIV به خون آنها مشاهده نشده است.
پزشکان تأکید می‌کنند هنوز نمی‌توان از درمان قطعی این دو بیمار سخن گفت، چرا که امکان پنهان شدن ویروس اچ‌آی‌وی در سایر اندام‌ها مانند کبد، طحال یا مغز وجود دارد و ممکن است که ویروس چند ماه دیگر خود را نشان دهد.
آزمایش های تکمیلی از سلول‌های بدن، پلاسما و بافت در طول یک سال آینده می‌تواند اثربخشی نقش پیوند سلول های بنیادی برای مقابله با ویروس HIV را به طور دقیق مشخص کند.
محققان دانشگاه هاروارد نیز تأکید می‌کنند که در حال حاضر نمی‌توان درباره درمان این دو بیمار نتیجه‌گیری کرد، اما عدم بازگشت ویروس به خون چند ماه پس از توقف درمان ضدویروسی، بسیار امیدوارکننده است.

 


یک فوق‌تخصص کبد و گوارش گفت: افرادی که فعالیت بدنی کمتری دارند و ساعات بیشتری را در پشت میز می‌گذرانند بیشتر در معرض خطر کبد چرب هستند چرا که فعالیت کمتر در تشدید این بیماری مؤثر است.
دکتر مرتضی نظریان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار داشت: تجمع بیش از حد چربی در کبد، گاه باعث اختلال در فعالیت طبیعی بافت کبد می‌شود که می‌تواند سیر پیش‌رونده داشته و با آسیب تدریجی همراه باشد.
وی افزود: اگرچه هنوز علت اصلی این بیماری مشخص نیست، ولی به نظر می‌رسد این بیماری ارتباط نزدیکی با برخی بیماری‌های متابولیک از جمله چاقی، افزایش کلسترول، تری‌گلیسیرید خون و دیابت دارد. در درمان کبد چرب، کنترل این بیماری‌های زمینه‌ای بسیار مؤثر است. مصرف زیاد انرژی باعث خواهد شد کبد نتواند سوخت و ساز طبیعی را انجام دهد و در نتیجه انرژی اضافی به صورت چربی در کبد ذخیره می‌شود.
نظریان درباره علت این بیماری گفت: این بیماری اغلب افراد را در سنین میانسالی مبتلا می‌کند. اکثر بیماران از افزایش وزن و چاقی به‌ویژه چاقی شکمی رنج می‌برند. همچنین می‌توانند دچار افزایش چربی‌های خون بوده و یا از مبتلایان به دیابت باشند.
این متخصص داخلی درباره علائم شیوع این بیماری گفت: از آنجا که این بیماری سیر پیش‌رونده دارد می‌تواند در مراحل اولیه بدون علامت باشد تا زمانی که تأثیرات منفی بر عملکرد کبد ایجاد نماید. در آن زمان علائمی از قبیل احساس ضعف، خستگی و کاهش وزن بروز می‌کند. باتوجه به شیوه زندگی اعم از نوع تغذیه و فعالیت بدنی، شیوع این بیماری در کشورهای در حال توسعه به‌ویژه در جامعه شهری افزایش چشمگیری داشته است. شیوع بیماری کبد چرب با افزایش سن، سیر صعودی می‌یابد. این بیماری در مردان دو برابر زنان است که با افزایش سن، میزان شیوع در زنان به مردان نزدیک می‌شود.
این فوق تخصص کبد و گوارش با اشاره به نکاتی برای کنترل این بیماری، عنوان کرد: کم کردن وزن، انتخاب رژیم غذایی سالم، انجام ورزش و فعالیت بدنی منظم، کنترل بیماری‌های زمینه‌ای متابولیک، محافظت کبد از عوامل خطر باعث می‌شوند در بهبود آن تأثیر بسزایی داشته باشد.
نظریان درباره نحوه پیشگیری از ابتلا به این بیماری و غذاهای مفید و مضر برای این بیماری گفت: افراد باید رژیم غذایی سالم مانند مصرف بالای میوه، سبزی، غلات سبوس‌دار و چربی‌های مفید را انتخاب کنند. جلوگیری از افزایش وزن به‌ویژه چاقی شکمی، داشتن رژیم غذایی سالم به همراه فعالیت بدنی به حفظ وزن ایده‌آل کمک می‌کند.

 


بهترین گونه حفاظت شده از ماموت پشمالود که تاکنون کشف شده متعلق به 39 هزار سال پیش است که در توکیو به نمایش گذاشته شد.
به گزارش مهر، این ماموت 39 هزار ساله با موهای کرک شده بیشتر شبیه یک عروسک دوست داشتنی کهنه است.
در اثر قرارگیری در یخچال‌های طبیعی سیبری موهای خاص این حیوان به طور چشمگیری سالم باقی مانده است.
این ماموت که اوایل سال جاری در سیبری کشف شد در یوکوهاما ژاپن به نمایش عمومی گذاشته شد.
کارشناسانی که این ماموت را در ماه می کشف کردند یک نمونه از خون آن را داخل یخ‌های زیر بدنش کشف کردند که این امر می‌تواند برای رشد دوباره یک حیوان شبیه به آن استفاده شود. این حیوان حدود 4 هزار سال پیش در زمین راه می‌رفته است.
بافت‌های حفظ شده ماهیچه‌ای این موجود نشان می‌دهد سن آن بین 50 تا 60 سال بوده است.
«میون پریگوریو» از دانشگاه فدرال «نورث ایسترن» در سیبری گفت: ما از یافتن نمونه خون و ماهیچه این ماموت بسیار شگفت‌زده شدیم.
وی این ماموت را در بهترین شرایط حفاظت شده توصیف کرده که تاکنون در تاریخ دیرینه شناسی کشف شده است.
بخش‌هایی از لاشه این ماموت به شکل خاصی حفظ شده است چرا که این بخش‌ها برای هزاران سال به طور کامل یخ‌زده بودند. قسمتی از موهای این ماموت نیز شامل این بخش‌ها می‌شود.
خون و سایر نمونه‌ها در اختیار «هوانگ‌وو سوک» دانشمند کره جنوبی و آزمایشگاه مهندسی زیستی وی قرار گرفته است. این آزمایشگاه اعلام کرده روی این نمونه خون با سایر نمونه دی‌ان‌ای‌های گرفته شده از سایر ماموت‌ها کار می‌کند تا بتواند این گونه منقرض شده سیبریایی را به حیات بازگرداند.
طرح نهایی، کاشت یک تخم در یک فیل زنده است تا یک بارداری 22 ماهه داشته باشد.
دانشمندان امیدوارند دست کم یکی از سلول‌های زنده ماموت حفظ شده باشد.
اوایل سال جاری یک گروه از دانشمندان در همایش TEDx در واشنگتن که توسط نشنال جغرافی برگزار شد شرکت کردند و احتمال بازگرداندن 24 حیوان منقرض شده را بررسی کردند.
یکی از این حیوانات طوطی کارولینا است که آخرین بار در سال 1904 در فلوریدا مشاهده شده است. گوراسب آفریقایی به عنوان یک نوع گورخر ساده که در جنوب آفریقا زندگی می‌کرد و در سال 1883 منقرض شد برخی از این حیوانات هستند که دانشمندان تلاش می‌کنند آنها را به حیات بازگردانند.

 


دانشمندان بی‌سابقه‌ترین جزئیات از تولد بزرگ‌ترین ستاره راه شیری در درون یک ابر تیره واقع در فاصله 10هزار سال نوری از زمین را مشاهده کردند.
تیم علمی حاضر در این مطالعه از تلسکوپ آرایه میلی‌متری/ زیر میلی‌متری بزرگ آتاکاما (ALMA) در شیلی که قدرتمندترین تلسکوپ رادیویی جهان است، بهره بردند.
آنها از این تلسکوپ برای مشاهده یک رحم ستاره‌ای استفاده کردند که 500برابر خورشید جرم دارد و چندین برابر روشن‌تر از آن بوده و بزرگ‌ترین رحم ستاره‌ای در کهکشان راه شیری است.
این مشاهدات نشان می‌دهد که چگونه ماده همگام با تعدادی از رشته‌ها یا تارهای غلیظ، توسط کشش گرانشی ستاره در حال شکل‌گیری، به درون مرکز ابر گازی عظیم جذب می‌شود.
این بزرگ‌ترین پرتوستاره‌ای است که تاکنون در کهکشان راه شیری مشاهده شده است.
انتظار می‌رود ابر موصوف، دست کم یک ستاره (یا ستارگانی) را شکل دهد که 100 برابر خورشید جرم دارد و بیش از یک میلیون برابر شفاف‌تر از آن است.
از هر 10هزار ستاره کهکشان راه شیری، فقط یک ستاره به چنین جرمی می‌رسد.
نظریه‌های فراوانی درباره چگونگی شکل‌گیری ستاره‌های عظیم وجود دارند اما تیم علمی حاضر در این پروژه براین باور است که هسته ابر کلی به سمت درون شروع به فرو ریختن می‌کند و ماده به سوی مرکز افشانه می‌شود تا یک یا تعداد بیشتری ستاره عظیم را شکل دهد.
به گفته پروفسور «گی فولر» از دانشگاه منچستر و محقق حاضر در این مطالعه، این ستارگان نه تنها کمیاب هستند بلکه تولد آن‌ها بی‌نهایت سریع است و بنابراین دوران طفولیت آنها کوتاه است، در نتیجه، یافتن چنین شیء عظیمی در بدو تکامل در کهکشان راه شیری دستاورد قابل توجهی در نوع خود به شمار می‌آید.
این مشاهدات به طور دقیق جزئیات ریز شبکه رشته‌ای ابر و گاز را نشان می‌دهد که به درون ناحیه فشرده ابر جاری می‌شود و به شدت از نظریه نابودی جهان برای تشکیل ستارگان عظیم پشتیبانی می‌کند.
جزئیات این کشف علمی در مجله Astronomy and Astrophysics منتشر می‌شود.

 


محققان اعلام کردند آلودگی هوا که حاصل فعالیت‌های بشر است سالانه مرگ دو میلیون نفر را در سراسر جهان موجب می‌شود.
به گزارش خبرگزاری شینهوا، محققان علوم پزشکی آمریکا با انجام یک مطالعه دریافتند که سالانه 470 هزار نفر از مردم جهان به سبب افزایش میزان اوزن در سطح زمین جان خود را از دست می‌دهند.
نتایج این مطالعه همچنین نشان داد که هر سال دو میلیون و 100 هزار نفر در سراسر جهان بر اثر افزایش ذرات معلق آلوده‌کننده هوا می‌میرند و این ذرات ریز معلق در هوا به عمق ریه‌ها نفوذ می‌کند و باعث بروز سرطان و دیگر بیماری‌های تنفسی می‌شود.
محققان دانشگاه کارولینای شمالی در آمریکا گفتند که تحقیقات نشان می‌دهد آلودگی هوای شهرها از مهم ترین عوامل خطرناک برای سلامت انسان‌هاست به طوری که بسیاری از موارد مرگ و میر مرتبط با آلودگی هوا در شرق و جنوب آسیا روی می‌دهد زیرا در این مناطق، آلودگی شدید و جمعیت زیاد است.
همچنین در این مطالعه محققان میزان ذرات معلق و اوزن موجود در هوا را در سال 1850 که فرآیند صنعتی شدن کشورها آغاز شد، اندازه گرفتند و آن را با سال 2000 مقایسه کردند.
محققان در مطالعات خود متوجه شدند که آمار مرگ و میر انسان‌ها به طور آشکاری با افزایش میزان آلودگی هوا ارتباط دارد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10