(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 25 تـیـر 1392 - شماره 20543

حزب‌الله: دوران قلدری اسرائیل سپری شده است
تجمع همبستگی با زندانیان سیاسی در شرق عربستان
60 شهید و 180 مجروح حاصل عملیات تروریستی در 8 شهر عراق
طرفداران مرسی با حضور در خیابان‌های قاهره هشدار ارتش را نادیده گرفتند
تجهیزات ارسالی عربستان برای تولید بمب شیمیایی در حومه دمشق کشف شد
با نادیده گرفتن هشدار آل ‌خلیفه
مردم بحرین: اعتراض خیابانی حق مسلم ماست
گسترش اعتراض‌ها به تبعیض نژادی
خشم سراسری در آمریکا از تبرئه قاتل نوجوان سیاهپوست
ناآرامی سیاسی بار دیگر پایتخت بنگلادش را فرا گرفت
فرانسوی‌ها «اولاند» را «هو» کردند
افشاگری افسر سابق سازمان امنیت ملی آمریکا ترور رفیق حریری کار سیا بود
اعتصاب و اعتراض فلسطینی‌ها علیه قانون جدید پارلمان رژیم صهیونیستی
اعتراض علیه فساد دولتمردان در اسپانیا و بلغارستان
   


رئیس فراکسیون حزب‌الله در مجلس لبنان تاکید کرد، دوره شکست‌ها در برابر رژیم صهیونیستی سپری شده است.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از شبکه خبری العالم، محمد رعد طی سخنانی اظهار داشت، رژیم صهیونیستی پس از شکست در جنگ 33 روزه از رویارویی مستقیم با حزب‌الله عقب‌نشینی کرده ولی اکنون می‌کوشد از پشت به مقاومت خنجر بزند.وی افزود، اسرائیل برای ضربه زدن به مقاومت از آمریکا کمک می‌گیرد اما حزب‌الله با هر توطئه‌ای مقابله خواهد کرد.رئیس فراکسیون حزب‌الله در مجلس لبنان همچنین تصریح کرد، فتنه اخیر تکفیری‌ها در صیدا علیه مقاومت با حمایت آمریکا و رژیم صهیونیستی صورت گرفت اما حزب‌الله این توطئه را نیز همانند دیگر نقشه‌های رژیم صهیونیستی نقش بر آب کرد.
وی اظهار داشت، حمایت از تکفیری‌ها عامل تهدید ثبات و امنیت شهروندان لبنانی است.

 


مردم عربستان با برپایی تظاهرات همبستگی با زندانیان در شرق این کشور خواستار آزادی تمام زندانیان سیاسی شدند.
به گزارش خبرگزاری فارس، زنان عربستانی نیز در کنار مردان در این تظاهرات شرکت و حکم 15 سال زندان برای «هیله القصیر» را محکوم کردند.
تظاهرکنندگان از مردم خواستند با حضور گسترده در خیابان‌ها به آزادی زندانیان سیاسی کمک کنند.
دادگاه کیفری سعودی خانم هیله القصیر را به 15 سال زندان محکوم کرده است. در جلسه دادگاه به القصیر اجازه داده نشد که برای خود وکیل بگیرد.
نهادهای حقوق بشر گزارش کردند که هم‌اکنون 30 هزار زندانی سیاسی در زندان‌‌ها و بازداشت‌گاه‌های عربستان سعودی به سر می‌برند.

 


انفجار خودروهای بمب‌گذاری شده و حملات تروریستی در هشت شهر عراق 60 شهید و بیش از 180 مجروح بر جای گذاشت.
به گزارش خبرگزاری‌ها، شنبه‌شب و روز یکشنبه شهرهای کربلا، بصره، کوت، موصل، مسیب، کرکوک، ناصریه و فلوجه شاهد انفجار هفت خودرو، دو مورد تیراندازی و یک عملیات انتحاری در مسجد بود؛ در کربلا مردم عادی هنگام افطار در بازار میوه هدف انفجار خودروی بمب‌گذاری شده قرار گرفتند و 9 تن از آنها شهید و 22 نفر دیگر مجروح شدند.
اما شهر مسیب در استان بابل خونین‌ترین حملات را تجربه کرد؛ در این شهر علاوه بر انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده، یک فرد انتحاری نمازگزاران را در مسجد هدف قرار داد، شمار شهدای این حملات دست‌کم 15 تن و مجروحان نیز 25 نفر اعلام شد. احتمال افزایش تلفات و زخمی‌ها در این شهر وجود دارد.
انفجار دو خودروی بمب‌گذاری شده در بصره، که دفتر «حزب‌الدعوه الاسلامیه» هم هدف قرار گرفت، جان هشت تن را گرفت و 36 مجروح در پی داشت.
شهر کوت و استان جنوبی ناصریه هم شاهد انفجار سه خودروی بمب‌گذاری شده بود که به ترتیب 11 شهید و 68 مجروح و هفت شهید و 30 زخمی از پیامدهای این انفجارها بود.
اما شهرهای فلوجه و موصل شاهد حملات تروریست‌های مسلح به مقامات، نظامیان و مردم بود. این حملات نیز 10شهید و شماری مجروح در پی داشت که هشت تن از این شهدا مربوط به حملات موصل هستند.
این هشت نفر شهید شامل چهار افسر، دو سرباز و یک مقام محلی و فرزندش هستند.
یک نیروی پلیس نیز بر اثر اصابت گلوله افراد ناشناس مقابل منزلش در شهر کرکوک کشته شد.
شمار کل شهدای حملات تروریستی عراق 60 تن و مجروحان نیز 181 نفر اعلام شد و احتمال دارد بر این آمار افزوده شود.
طارق الهاشمی و عزت‌الدوری معاون صدام از افرادی هستند که با حمایت مالی قطر، عربستان و ترکیه این انفجارها را مدیریت می‌کنند و روز گذشته با حمایت آنکارا جبهه ضد مالکی را تشکیل دادند.

 


به‌رغم هشدارهای ارتش مصر، طرفداران محمد مرسی، رئيس‌جمهور برکنار شده مصر تظاهرات میلیونی «مشروعیت» برگزار کردند.
تنها چند ساعت پس از انتشار اعلامیه ارتش مصر مبنی بر بازگشت طرفداران «مرسی» به خانه‌هایشان، میلیون‌ها نفر از مردم سرتاسر این کشور با فراخوان اخوان‌المسلمین خود را به قاهره رساندند و علیه «ارتش» و دولت روی کار آمده از کودتای نظامی شعار دادند.
شبکه خبری «الجزیره» در این باره نوشت، هدف تظاهرات روز دوشنبه حمایت از «محمد مرسی» و «مشروعیت» دولت وی است، برای همین این اعتراض گسترده با شعار «بازگشت مرسی به قدرت» برگزار شد.
در ادامه این گزارش آمده، طرفداران مرسی برای برگزاری هجدهمین تظاهرات خود از مردم سرتاسر مصر خواستند در تظاهرات «مشروعیت» شرکت کنند تا بدین وسیله رهبران اسلامگرای مصر نیز از اسارت آزاد شوند.
مرکز اصلی تظاهرات طرفداران مرسی میدان «رابعه العدویه» واقع در شهرک «نصر» قاهره است.
روز یکشنبه نیز طرفداران مرسی در شهرها و نقاط مختلف قاهره علیه «کودتای ارتش» تظاهرات و تجمعاتی داشتند که بعضاً به خشونت کشیده شد. این ناآرامی‌ها بیشتر در قاهره و به دنبال حضور طرفداران دو طیف در تجمعات روی داد که طی آن شماری از طرفین زخمی شدند.
یک روز قبل از این تظاهرات ژنرال «عبدالفتاح السیسی» وزیر دفاع و فرمانده کل نیروهای مسلح مصر در میان جمعی از فرماندهان نیروهای مسلح این کشور به توجیه کودتای نظامی علیه مرسی پرداخت.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از پایگاه خبری «العهد» لبنان، السیسی در این مراسم مدعی شد ارتش مصر همواره به وظیفه کناره‌گیری از سیاست توجه داشته اما مسئولیت ملی‌اش آن را وادار به «اقدام» علیه مرسی کرد چرا که «مرسی نماینده خواسته مردم مصر نبود»!
وی افزود: مردم از ارتش خواستند وارد روند سیاسی مصر شود و جلوی انحراف انقلاب مصر را بگیرد!
«السیسی» که متهم به انجام کودتای نظامی با چراغ سبز آمریکاست این را هم گفت که ارتش با اختیار خود علیه مرسی وارد شد و هیچ خواسته و اندیشه‌ای بر آنها تحمیل نشده است.به اعتقاد تحلیلگران منطقه، به‌رغم موضع‌گیری‌های انتقادی کاخ سفید در مورد کودتای نظامی ارتش مصر، این کشور هرگز اقدام ارتش علیه مرسی را محکوم نکرد. از سوی دیگر وابستگی کامل ارتش مصر به کمک‌های همه‌جانبه پنتاگون باور اینکه «السیسی» بدون اجازه واشنگتن علیه مرسی کودتا کرده باشد را بسیار سخت کرده است.
برخی موضع‌گیری‌های ضد آمریکایی که چند روزی است از سوی رسانه‌های نزدیک به حاکمان فعلی مصر منتشر می‌شود نیز در راستای مقابله با همین تحلیل نزدیک به واقعیت قابل ارزیابی است.
به عنوان مثال، جنبش «تمرد» که نخستین جرقه‌ها علیه محمد مرسی را زد و با کمک رهبران لیبرال خود مثل «محمد البرادعی» زمینه کودتای ارتش را فراهم کرد روز گذشته با انتشار گزارشی اعلام کرد «تقاضای سفیر آمریکا برای ملاقات» را رد کرده است!
یک روز قبل از آن نیز خبرهایی مبنی بر «خشم السیسی علیه مداخلات آمریکا در امور داخلی مصر» منتشر شد. اما 24 ساعت پس از انتشار چنین خبرهایی، شبکه خبری بی‌بی‌سی از سفر «ویلیام برنز» معاون وزیر خارجه آمریکا به مصر برای دیدار با مقامات بلندپایه ارتش و دولت خبر داد. «برنز» نخستین مقام بلندپایه آمریکایی است که پس از برکناری مرسی به این کشور سفر می‌کند. البته در بحبوحه کودتای ارتش و ناآرامی‌های این کشور مقامات بلندپایه سیاسی و نظامی آمریکا و حتی اسرائيل از جمله شخص اوباما بارها با کودتاچیان مصر گفت وگوی تلفنی داشتند که خبرهای آن در رسانه‌های بین‌المللی منتشر شد.
این سفر زمانی انجام می‌شود که دولت جدید مصر در حال شکل‌گیری است و «حازم الببلاوی»‌ در حال معرفی وزرای کلیدی کابینه جدید مصر است!
در عین حال خبرهایی از شروع بازجویی‌ها از اعضا و رهبران ارشد اخوان‌المسلمین مصر منتشر شده است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه الیوم السابع، یک منبع امنیتی در بخش زندان‌های مصر اعلام کرد: سه نفر از قضات تحقیق از وزارت دادگستری برای بازجویی از محمدسعد الکتاتنی رئيس حزب ‌آزادی و عدالت، مهدی عاکف رهبر سابق اخوان‌المسلمین وارد زندان طره شدند تا درباره اتهامات وارده علیه آنها از جمله اهانت به قضات تحقیق کنند.
طی روزهای گذشته خبرهایی نیز از آغاز بازجویی‌ها از محمد مرسی منتشر شده بود که دیروز از سوی دادستانی کل مصر تکذیب شد. مرسی متهم به قتل، جاسوسی، اهانت به قضات و تشویق طرفداران خود به ایجاد ناامنی شده است.
بنا به اعلام شبکه تلویزیونی الجزیره، یک منبع قضایی عالی‌رتبه در دادستانی مصر در عین اینکه خبر آغاز بازجویی‌ها از مرسی را تکذیب کرد، گفت: بازجویی‌هایی از مرسی و برخی رهبران اخوانی صورت گرفته اما این بازجویی تنها در خصوص شرایط و ابهامات مربوط به فرار مرسی از زندان «وادی النطرون» واقع در شمال غربی بوده است.
در یکی از اتهامات وارده به مرسی آمده وی چند سال پیش از این زندان گریخته است لذا باید درباره ابهامات موجود در این حادثه توضیح دهد!
سایر رویدادها
* وزیر دفاع مصر دستور داد تمام تونل‌های واقع در مرز غزه طی دو روز تخریب شوند.
* رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه بار دیگر اعلام کرد تنها محمد مرسی را رئیس‌جمهور قانونی مصر می‌داند و هر دولت روی کار‌ آمده از کودتای ارتش را به رسمیت نخواهد شناخت.
* منابع خبری روسیه با «وخیم» توصیف کردن اوضاع اقتصادی حاکم بر مصر از آمادگی مسکو برای ارائه کمک‌های اقتصادی به این کشور خبر دادند.
* یک هواپیمای بدون سرنشین رژیم صهیونیستی در مرز مصر سقوط کرد.

 


یک کارگاه تولید و انبار مواد شیمیایی سمی برای پر کردن پوکه‌های خمپاره که از عربستان سعودی ارسال شده بود در یکی از محله‌های دمشق کشف شد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) اعلام کرد ارتش سوریه در ادامه عملیات خود برای پاکسازی گروه‌های مسلح در منطقه قابون و جوبر در حومه دمشق موفق شد یک تونل و کارگاه تولید مواد شیمیایی را کشف کند.
در این کارگاه مقادیر زیادی ماده کلر و مواد شیمیایی دیگر برای پر کردن پوکه‌های خمپاره و ساخت سلاح‌های جنگی کشف شد که از سوی عربستان سعودی ارسال شده است.
گروه‌های مسلح سوریه قبلا نیز در خان‌العسل حلب از سلاح شیمیایی استفاده کرده بودند که اسناد آن را روسیه در اختیار سازمان ملل قرار داده است.
در شهر حمص نیز مقر گروه‌های مسلح و شمار زیادی از سلاح‌های تروریست‌ها منهدم شد و ارتش به عملیات خود برای بازداشت گروه‌های مسلح ادامه داده و تاکنون به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته است.
نیروهای ارتش سوریه همچنین با تسلط بر آخرین محل حضور تروریست‌ها در اطراف بزرگراه اریحا- لاذقیه در استان ادلب در شمال کشور این نقطه را پاکسازی کرده و به حضور تروریست‌ها در آن پایان دادند.
در درگیری ارتش با تروریست‌ها در این منطقه بیش از 40 تروریست کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.
در میان کشته‌شدگان عادل بدوی و غسان مصطفی الابرش از سرکردگان تروریست‌ها مشاهده می‌شوند.
از سوی دیگر در انفجار خودرو بمب‌گذاری شده در نزدیکی مرکز پلیس دیرالعطیه از توابع شهر دمشق ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند.
در جریان این اقدام تروریستی 5 شهروند سوری کشته و ده‌ها نفر دیگر مجروح شدند. منطقه دیرالعطیه از جمله مناطق امن و تحت کنترل ارتش سوریه است که روزانه شاهد عملیات نظامی ارتش سوریه است.
سایر رویدادها
* از آغاز حملات تروریست‌ها در مناطق مختلف سوریه بیش از 1450 مسجد و چندین مرکز میراث اسلامی تخریب شده است.
* روزنامه انگلیسی تایمز از نقش همسر دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس در سیاست‌های ضد سوری لندن خبر داد.
* نیروهای ارتش لبنان پنج نفر از اعضای جبهه تروریستی النصره را در این کشور بازداشت و مقادیری سلاح را کشف و ضبط کردند.
* هفته‌نامه المنار: پسر امیر قطر همانند پدرش از گروه‌های تروریستی در سوریه حمایت می‌کند.
* سرهنگ بازنشسته ارتش سوریه گفت، ارتش سوریه در حمص و حومه دمشق به پایان نبردها رسیده است و نتیجه قطعی این نبردها به سود ارتش است.

 


مردم بحرین با نادیده گرفتن هشدار وزارت کشور رژیم آل‌خلیفه برگزاری تظاهرات در روز 14 اوت را حق طبیعی و قانونی خود دانسته و تاکید کردند که نباید این حق از آنها سلب شود.
به گزارش خبرگزاری‌ها، مردم، احزاب و جمعیت‌های مخالف بحرینی بر حق خود در برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز و آزادی بیان تاکید کردند و آن را از حقوق اصلی و مسلم خود دانستند.
احزاب و جمعیت‌های مخالف با صدور بیانیه‌ای تاکید کردند وزارت کشور، دستگاه‌های امنیتی یا مسئولان نمی‌توانند حق شهروندان در برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز را مصادره کنند.
این احزاب و جمعیت‌ها از سازمان‌های حقوق‌بشر بین‌المللی و کشورهای دوست رژیم آل‌خلیفه خواستند که این رژیم را ترغیب کنند تا به نقض مداوم و روز‌افزون حقوق‌بشر پایان دهد.
مردم بحرین نیز با برگزاری تظاهرات در مناطق مختلف این کشور از جمله منامه خواستار سرنگونی نظام، تحقق دموکراسی و آزادی زندانیان سیاسی شدند.
این تظاهرات همزمان با سالگرد بازداشت نبیل رجب رئیس مرکز حقوق‌بشر بحرین بود.
تظاهرکنندگان تاکید کردند 14 اوت (23 مرداد) به خیابان‌ها می‌آیند و بر تحقق مطالبات انقلابی خود پافشاری می‌کنند.
گفتنی است جنبش تمرد بحرین اخیرا با تاسی از مصر شکل گرفت و هدف خود را سرنگونی رژیم حاکم عنوان کرد.
جنبش تمرد از مردم خواسته است تا 14 اوت به خیابان‌ها بیایند و سرنگونی آل‌خلیفه را فریاد بزنند.

 


تصمیم دادگاه فلوریدا در تبرئه قاتل جوان سیاهپوست، هزاران نفر را در شهرهای بزرگ ایالات متحده به خیابان‌ها کشاند و آنها علیه بی‌عدالتی و تبعیض نژادی در این کشور شعار دادند.
به گزارش خبرگزاری مهر، دادگاهی در فلوریدا «جرج زیمرمن» را که سال گذشته نوجوان 17 ساله را به ضرب گلوله کشته بود، بی‌گناه شناخت، انتشار این خبر واکنش هزاران نفر را در سراسر ایالات متحده به دنبال داشت.
مردم خشمگین در شهرهای مختلف آمریکا از جمله نیویورک، آتلانتا، سانفرانسیسکو، لس‌آنجلس، شیکاگو، میامی، فیلادلفیا و واشنگتن تظاهرات کردند و با نیروهای امنیتی درگیر شدند. در برخی از این شهرها معترضان به خودروهای پلیس و مراکز امنیتی خسارت وارد کردند. شعارها بیشتر متوجه دستگاه قضایی بود و مردم حاکمان و قضات را به بی‌عدالتی متهم کردند.
در پی افزایش اعتراضات، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا معترضان را به آرامش فرا خواند. وی با این ادعا که آمریکا کشوری قانون‌مدار است، از مردم خواست آرامش خود را حفظ کنند.
قابل پیش‌بینی بود که زیمرمن به اتهام قتل، به حبس ابد محکوم شود، اما حکم برائت وی، آمریکایی‌ها را خشمگین کرد.
زیمرمن ششم فوریه سال 2012 (17 بهمن 1391) مارتین 17 ساله را به ضرب گلوله کشت.
ابتدا دستگاه قضایی و اداره پلیس فلوریدا زیمرمن را بی‌گناه می‌دانست، اما پس از یک ماه اعتراضات مردم و سازمان‌های ضد‌نژادپرستی، این متهم سفیدپوست زندانی شد. اما اکنون هیئت منصفه او را بی‌گناه شناخت و اقدام او را دفاع از خود دانست.
کشور آمریکا هرچند وقت یکبار به خاطر تبعیض‌ نژادی حاکم بر آن، دچار ناآرامی می‌شود.
خبرهای تکمیلی از آمریکا حاکی است در دومین روز اعتراضات، هزاران تظاهرکننده یک آزادراه را در لس‌آنجلس بستند. پلیس ضد شورش نیز برای متفرق کردن مردم به گلوله‌های پلاستیکی متوسل شد. مردم شعار می‌دادند: «عدالت در مورد قاتل مارتین باید اجرا شود.»
همزمان در منطقه دیگری از لس‌آنجلس میان معترضان و پلیس درگیری رخ داد. تظاهرکنندگان به سمت پلیس اشیاء مختلف پرتاب می‌کردند و پلیس نیز به گلوله‌های پلاستیکی متوسل شد.
در اوکلند تظاهرکنندگان در اعتراض به حاکمیت بی‌عدالتی و تبعیض نژادی در آمریکا، پرچم‌های این کشور را به آتش کشیدند.
تظاهرات در شهر نیویورک هم گسترده بود و در پی افزایش تنش، 11 تظاهرکننده به دست پلیس دستگیر شدند.

 


داکا پایتخت بنگلادش بار دیگر شاهد درگیری شدید طرفداران حزب جماعت اسلامی با پلیس ضدشورش این کشور بود.
به گزارش ایسنا درگیری‌های روز شنبه در آستانه صدور حکم دادگاه برای «غلام اعظم» رهبر 91 ساله حزب جماعت اسلامی بنگلادش روی داد.
«غلام اعظم» 91 ساله متهم است در زمان جنگ‌های استقلال بنگلادش در سال 1971 به خشونت‌های جنگی دست زده است.
دادستان بنگلادش خواستار صدور حکم اعدام برای وی شده است. اما هواداران وی می‌گویند اتهام‌ها علیه وی رنگ و بوی سیاسی دارد.
پیشتر نیز عده‌ای دیگر از سران حزب جماعت اسلامی محاکمه شدند و حکم‌های آنها با اعتراض‌‌های خشونت‌آمیز همراه شد.
در سال 2010 دولت بنگلادش دادگاه بین‌المللی جرائم بنگلادش را برای محاکمه افرادی که گفته می‌شود در زمان جنگ، با ارتش پاکستان همدست بودند، برپا کرد.
جنگ استقلال بنگلادش در سال 1971 باعث جدا شدن پاکستان شرقی از غربی و استقلال آن به عنوان کشور بنگلادش شد.
حزب جماعت اسلامی از هوادارانش خواسته برای مخالفت با این دادگاه اعتصاب عمومی کنند.

 


مردم فرانسه رئیس‌جمهور این کشور را در جریان برگزاری مراسم ملی رژه «هو» کردند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، گروهی از مخالفان «فرانسوا اولاند»، رئیس‌جمهور فرانسه در یک مراسم جشم ملی و در جریان سان دیدن اولاند از رژه، وی را «هو» کردند.
براساس این گزارش، این حادثه زمانی روی داد که اولاند در حال عبور از مسیر مشخص شده برای انتقال به جایگاه رسمی بود.
رسانه‌های فرانسوی در این باره اعلام کردند، گروهی از مخالفان که موفق شده بودند خود را بین حضار در خیابان «شانزه لیزه» پاریس برسانند اولاند را «هو» کردند. مخالفان از دو گروه تشکیل شده بودند، عده‌ای از مخالفان سیاست‌های اقتصادی و عده‌ای دیگر از مخالفان قانون جدید تصویب شده در مورد «ازدواج همجنس‌گرایان» بودند.
در مقابل «هو» کردن اولاند عده‌ای از طرفداران او نیز اقدام به تشویق وی کردند.
گفتنی است، فرانسوا اولاند سال گذشته به برکت سیاست‌های ریاضت اقتصادی «نیکلا سارکوزی» که موجب مخالفت‌های گسترده مردمی شده بود روی کار آمد اما ناتوانی وی در انجام وعده‌های اقتصادی داده شده و ادامه راه سارکوزی، در همین یک سال محبوبیت وی را به شدت کاهش داده و آن را به نصف رسانده است.

 


یکی از افسران سابق سازمان امنیت ملی آمریکا فاش کرد ترور رفیق حریری نخست‌وزیر فقید لبنان کار آمریکا بود.
به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه «وین ماتسون» اعتراف کرد براساس اطلاعاتی که از داخل سازمان اطلاعات آمریکا و به خصوص شورای امنیت ملی، سازمان سیا و وزارت دفاع به دست آورده ترور رفیق حریری کار آمریکا بوده است.
وی افزود: سازمان سیا پس از حوادث 11 سپتامبر به ترور شخصیت‌های سیاسی پرداخت که اهداف آنها با منافع نظامی و اقتصادی دولت آمریکا تعارض داشت.
ماتسون همچنین فاش کرد ایلی حبیقه مسئول سازمان امنیتی نیروهای لبنانی نیز به دلیل مخالفت با برنامه آمریکا برای اجرای طرح‌های نفتی و نظامی در لبنان کشته شد.
وی تاکید کرد، ترور جان کارانگ معاون اول رئیس‌جمهور سودان نیز به دلیل مخالفت با برنامه آمریکا برای اجرای طرح‌های نفتی در سودان جنوبی بود.
متهم شدن سازمان سیا به ترور رفیق حریری نکته تازه‌ای نیست چرا که ناظران و آگاهان منطقه معتقدند ترور حریری منافع زیادی برای آمریکا داشت و از همان ابتدا نقش آمریکا در این حادثه تروریستی مشخص بود.
ترور رفیق حریری هشت سال پیش یعنی در تاریخ چهاردهم فوریه 2005 اتفاق افتاد که در جریان آن 21 نفر به همراه حریری کشته و 135 نفر هم مجروح شدند.

 


فلسطینی‌های ساکن سرزمین‌های اشغالی در اعتراض به قانون جدید پارلمان رژیم صهیونیستی برای مصادره ده‌ها هکتار زمین و آواره کردن هزاران فلسطینی از روستاهایشان در منطقه نقب واقع در جنوب فلسطین اشغالی تظاهرات و اعتصاب عمومی برپا کردند.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از شبکه تلویزیونی سوریه، در پی فراخوان کمیته عالی پیگیری فلسطینیان ساکن سرزمین‌های اشغالی برای تظاهرات و اعتصاب عمومی، هزاران فلسطینی به خیابان‌ها آمدند و مخالفت خود را با قانون جدید پارلمان اسرائیل ابراز کردند.
براساس قانون جدید پارلمان رژیم صهیونیستی بیش از 850 هزار دونم (معادل 76 هزار و 500 هکتار) در منطقه نقب مصادره خواهد شد که در نتیجه آن بیش از 40 هزار فلسطینی آواره و 40 روستا نیز نابود خواهند شد.
رژیم اسرائیل از ابتدای سال میلادی بیش از 10 هکتار را در منطقه یافا مصادره کرده است و حدود 11 هکتار از زمین‌های کشاورزی فلسطینیان و محصولات آنها در کرانه باختری را به آتش کشیده است.
تظاهرکنندگان با سردادن شعارهایی علیه رژیم صهیونیستی از مجامع بین‌المللی خواستند تا جلوی اشغال مکرر سرزمین‌های فلسطینی را بگیرند. یکی از تظاهرکنندگان گفت، اقدام جدید پارلمان رژیم صهیونیستی برای شهرک‌سازی، این رژیم را برای آواره کردن فلسطینی‌ها گستاخ‌تر خواهد کرد.

 


هزاران نفر از مردم اسپانیا و بلغارستان در اعتراض به «فساد دولتمردان» خود تظاهرات ضد دولتی برگزار کردند.
به دنبال متهم شدن «ماریانو راخوی»، نخست‌وزیر اسپانیا به دریافت رشوه و فساد مالی، هزاران نفر از مردم این کشور از جمله قربانیان سیاست‌های ریاضت اقتصادی دولت، در خیابان‌های «بارسلون» تظاهرات کردند.
تظاهرکنندگان ضمن شعار دادن علیه «سیاستمداران فاسد» خواستار استعفای «راخوی» شدند.
چندی پیش روزنامه «ال‌موندو»، با چاپ برگه‌های دست‌نویسی از حساب‌های حزب محافظه‌کار اسپانیا، سران ارشد دولت از جمله «راخوی» را متهم به دریافت مبالغ ده‌ها هزار یورویی از شرکت‌های خصوصی کرد.
برگه‌ها، سند پرداخت‌های فوق‌العاده به مقامات حزب مردم، از جمله 12هزار و 600 یورو به ماریانو راخوی را نشان می‌دهد. وی زمانی که در دولت «خوزه ماریا ازنار» وزیر مدیریت خدمات عمومی و آموزش بود مرتکب چنین تخلفی شده است.
بلغارستان، فقیرترین عضو اتحادیه اروپا نیز روز یکشنبه شاهد برپایی تظاهرات مشابه ضد دولتی بود.
به گزارش یورو نیوز، تظاهرات علیه «ساختار سیاسی فاسد» در بلغارستان هفته‌هاست که ادامه دارد و مخالفان خواستار «برکناری دولت جدید سوسیالیست» این کشور هستند. گفتنی است، بلغارستان پیش از این ناآرامی‌ها به دلیل اجرای برخی سیاست‌های ریاضت اقتصادی در بخش انرژی شاهد برپایی شورش‌های گسترده خیابانی بود. اما پس از استعفای دولت، اعتراض‌ها این بار علیه «ساختار فاسد سیاسی» این کشور آغاز شد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10