(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 25 تـیـر 1392 - شماره 20543 

دريافت وام وتسهيلات ازدواج و چالش های پیش رو (بخش نخست)
وام ازدواج شايد وقتي ديگر!
   


گروه گزارش
شماره خوان بانك بدون وقفه وپشت سرهم شماره نوبت ها را اعلام مي كند.باجه ها مملو از مشترياني است كه در حال پركردن برگه ها وفيش هاي پرداخت و دريافت هستند.عده زيادي هم در انتظار رسيدن نوبت روي صندلي ها نشسته اند.
زوج جواني در باجه مديريت مشغول صحبت با مديرشعبه هستند.ظاهرا بحث بر سرضامن براي دريافت وام است.
مرد جوان در تلاش است تا رئيس شعبه را متقاعد كند كه اين روزها پيدا كردن يك ضامن كه كارمند رسمي دولت باشد كار مشكلي است و اصلا شايد شدني نباشد.اما رئيس بدون آنكه
لحظه اي سرش را ازكاغذ ها و
نوشته هاي روي ميز بلند كند درجواب آنها مي گويد كه :” اين دست من نيست ضوابط اين بانك اين طوري است .يا ضامن رسمي پيدا مي كنيد و تا هفته آيند براي تكميل پرونده به شعبه معرفي مي كنيد و يا ناچاريم وام را به زوج بعد از شما كه در ليست انتظار هستند ،ارائه دهيم .”
زوج جوان از باجه بيرون مي آيند و روي صندلي ها مي نشينند و با عجله شروع مي كنند با تلفن همراه تماس گرفتن.از گفت وگوهاي تلفني به خوبي پيداست كه اين تلاش ها بي فايده است،يا ضامن رسمي سراغ ندارند ويا اگر هم باشد،ظرفيتش تكميل شده است.
شايد آن زمان كه دستور ارائه وام وتسهيلات ازدواج جوانان از سوي رياست جمهوري صادر شد و اتفاقا تا مدت ها هم با استقبال زيادي اين روال ادامه داشت،هيچ كس فكر نمي كرد روزي از راه برسد كه اين تسهيلات با بن بست چند ماهه روبه روشود و اين روياي نسبتا شيرين خيلي از زوج هاي جوان را تلخ كند.
شرايط دشوار،معرفي ضامن رسمي براي ضمانت وام،نوبت هاي طولاني انتظار براي دريافت وام،مبلغ ناچيزونابرابر در برابر تورم و از همه مهم تر طبق آنچه به تازگي بانك مركزي اعلام كرده است،اتمام اعتبارات براي ارائه اين تسهيلات از جمله مشكلات وگره‌هاي كوري است كه زوج هاي جوان اين روزها به شدت با آن دست به گريبان هستند.
هرچند در ابتدا قرار بود اين وام و تسهيلات گره اي از مشكلات جوانان در آغاز زندگي مشترك باز كند و از سوي ديگر انگيزه اي شود براي تشويق آنها به ازدواج و تشكيل خانواده اما محقق نشدن اين وعده خوشايند امروز به گلايه اصلي بسياري از جواناني تبديل شده كه ماه ها است در سايت دريافت وام ازدواج ثبت نام كرده اند و هر روز يك جواب تكراري مي شنوند: “فعلا بانك ها براي اين وام اعتبار ندارند!”
سه ميليون تومان كدام زخم را درمان مي كند ؟
گذشته از بحث پر بودن ظرفيت بانك هاي عامل وانتظارهاي طولاني براي رسيدن نوبت،آنچه که باعث گلايه بسياري از جوانان و زوج هاي جوان متقاضي شده است،ناچيز بودن مبلغ اين وام است.
وامي كه به عنوان كمك هزينه ازدواج پرداخت مي شود فقط مبلغ سه ميليون تومان است و چنانچه زوجين يكي از اين چهار شرط را داشته باشند دو ميليون تومان ديگر به آن افزوده مي شود.
دختراني كه مهريه آنان تا 110 سکه بهار آزادي باشد ، پسراني كه قبل از 25 سالگي ازدواج كرده باشند، هر يک از دختران يا پسراني که يکي يا هردوي آنها فاقد پدر باشند و هريک از دختران يا پسراني که دانشجوي دانشگاه ها يا طلبه حوزه هاي علميه و در حال تحصيل باشند فقط مي توانند ازدوميليون تومان وام بيشتربهره مند شوند.
البته در تبصره اين شرايط ذكرشده است كه هريک از دختر و پسرها مي توانند صرفاً از افزايش مبالغ تسهيلات ازدواج براي يک بند از بندهاي فوق برخوردار شوند . يعني اگر هر كدام از زوجين مثلا هم دانشجو باشند و هم مهريه كمتر از110 سكه داشته باشند بازهم فقط يك بار مي توانند از دو ميليون تومان وام بهره مند شوند .
فاطمه احمديان دختر جوان 23 ساله دانشجويي است كه قبل از عيد در سايت دريافت وام ثبت نام كرده است اما تا به امروز واين لحظه بانك هيچ جواب مشخصي مبني بر زمان دقيق ارائه وام به او نداده است.
اين دانشجوي سال آخر رشته شيمي دانشگاه تهران درباره اين رويه ارئه تسهيلات در گفت و گو با گزارشگر روزنامه کیهان مي‌گويد :”به نظر من و بسياري از جوانان ديگري مثل من وهمسرم كه درليست نوبت دريافت اين وام قرار دارند نه مبلغ وام و نه ضامن ها و شرايط و نه نحوه ارائه اين وام اصلا منصفانه نيست.واقعا سه ميليون تومان را به كدام زخم زندگی مي توان زد؟ چرا همه چيزبا اين سرعت افزايش قيمت پيدا مي كند، از طلا و اجاره خانه وسالن هاي عروسي گرفته تا لوازم خانه و جهيزيه اما اين وام هنوز چند سال است كه همين مبلغ باقي مانده است.
وی می گوید:تازه براي همين مبلغ ناچيز هر كدام ازعروس و دامادها بايد دو ضامن معرفي كنند، يعني جمعا چهارضامن تازه خودشان هم فيش كسر از حقوق ارائه دهند!يعني براي سه میليون تومان 5 نفر بايد ضمانت كنند كه اين وام برگردانده مي‌شود درحالي كه وقتي پيگيري مي كنيم چرا بانك ها وام را ارائه نمي دهند فقط پاسخ مي شنويم كه فعلا اعتباري نداريم! “
معضلی به نام ضامن کارمند رسمی!
احمدیان دانشجو همچنين با اشاره به مشكلات زيادي كه براي دريافت وام وجود دارد عنوان مي كند:” در صورتي كه همه شرايط هم فراهم باشد بعضي از بانك ها اصرار دارند كه تنها كارمندان رسمي را به عنوان ضامن مي پذيرند، خب در اين شرايط پيدا كردن ضامن رسمي كار بسياردشواري است.حتي بعضي از هم دوره اي هاي ما چهار پنج بار در سايت ثبت نام كرده اند اما سايت بسته شده و نتوانسته اند بعد از دوسال وام را دريافت كنند.”
مشكل ديگري كه اين وام دارد اين است كه به اسم قرض الحسنه ارائه مي‌شود اما علاوه بر سود كلي كه بايد در اقساط پرداخت كنيم ،پايان هر سال بايد دو قسط پرداخت كنيم مثلا دو تا 86 هزار تومان كه خودشان مي گويند يكي از اين قسط ها سود سالانه است در حالي كه در خود سايت قيد شده مدت بازپرداخت تسهيلات 36 ماهه با اقساط مساوی بوده و ســـررسيد اولين قــسط ، يک ماه پس از  پرداخت تسهيلات است و نرخ كارمزد هم 4 درصد تعيين شده است و هيچ كجا ذكر نشده كه پايان هر سال بايد يك قسط به عنوان سود ساليانه پرداخت شود. “
اعتبارات با جمعيت همخواني ندارد
دكتراميرحسين قاضي زاده هاشمي عضو كمسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي در گفت و گو با گزارشگر روزنامه كيهان در اين باره مي گويد:”متاسفانه در زمينه هاي مختلف اقتصادي ، فرهنگي و اجتماعي منابعي كه در اختيار بانك ها گذاشته شده با كمبود اعتبارات مواجه هستيم. اما خب زماني كه موارد خاصي همچون ازدواج مطرح باشد اين كمبود منابع، طبيعي است كه نگران كننده تر مي شود.شايد يكي از دلايلش اين باشد كه نياز امروز ما بسياربيشترازمنابع موجود است.به خصوص دراين دوران كه جواناني كه در شرف ازدواج هستند در اوج هرم سني جمعيت قرار دارند.يعني متولدين سال 60 تا65 كه الآن به سن ازدواج رسيده‌اند. در يك بازه زماني خاص بيشترين متقاضي براي وام ازدواج مراجعه كرده اند كه طبيعي است اين موضوع ترافيك جمعيتي ايجاد كند و بانك ها را براي ارائه اين وام با مشكل مواجه كند.”
اين عضو كارگروه ازدواج و تعالي خانواده با اشاره به اين طيف جمعيتي مي‌گويد:”اگر خاطرجمعي ياري كند جمعيتي كه امروزتقاضاي ازدواج دارند همان طيف دانش آموزي هستند كه چندين سال قبل موجب شدند تعداد دانش آموزان كشور به 18 ميليون نفر برسد در حالي كه الآن تعداد كل جمعيت دانش آموزي 10 ميليون نفر است.اين يعني اينكه بيشترين جمعيت جوان كشور الآن و در اين بازه زماني به سن ازدواج رسيده اند كه همين موضوع منابع و اعتبارات را با تغييراتي مواجه مي كند.”
این عضو كمیسيون اجتماعي مجلس در ادامه می گوید: “ما در مجلس و در شوراي عالي انقلاب فرهنگي با همكاري دولت در حال تدوين طرحي در خصوص كمك و توسعه ازدواج جوانان هستيم و پيشنهاد آن را هم ارائه داده ايم اما هنوز به قانون تبديل نشده است و در صورت تصويب نهايي موجب تسهيل شرايط متعددي براي ازدواج مي شود مثل دريافت زمين و تسهيلات بانكي و تسهيلات پرداخت ماليات براي افراد متاهل و ... . اميدواريم برنامه‌ريزي هايي از اين دست هر چه زود تر به مرحله اجرا برسد و از سوي ديگر چاره اي براي تطبيق اعتبارات وتقاضا انديشيده شود .”
تكرار يك ماجراي مشابه
پرداخت وام ازدواج در سال گذشته به دليل کمبود اعتبارات در بسياري از استان‌هاي کشور متوقف شده بود و بنا به آمار بانک مرکزي در سال گذشته ۸۳۵ هزار نفر در نوبت دريافت وام ازدواج قرار داشتند که به دليل پايان يافتن اعتبارات، موفق به دريافت وام ازدواج نشدند. به همين دليل مسئولان بانک مرکزي و وزارت ورزش و جوانان در خبرهاي متعدد، وعده از سرگيري پرداخت وام ازدواج از سال ۹۲ را دادند که در حال حاضر پيگيري اين وعده حاکي از اين است که تحقق اين وعده هنوز در انتظار تصميم و تأييد بانک مرکزي و افزايش ميزان وام منوط به تصويب شوراي پول و اعتبار و در مجموع در انتظار تحقق اما و اگرهاي متعدد است و حتي بنا به گفته يک مسئول در بانک مرکزي شايد به اين زودي ها محقق نشود گر چه يک مسئول در وزارت ورزش و جوانان، از سرگيري پرداخت وام ازدواج را منوط به جلسه اي در اين هفته مي داند و البته حاضر نيست جزئياتي از آن را در اختيار خبرنگار ما بگذارد.
به هر صورت برآورده شدن خواسته جوانان درباره از سرگيري وام ازدواج بسته به تصميم گيري مسئولان است تا هر چه زودتر دستور سال قبل رئيس جمهور به بانک مرکزي مبني بر پرداخت هر چه سريع تر وام ازدواج جوانان محقق شود.
گزارش روز

 

(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10