(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 29 تـیـر 1392 - شماره 20546

گزارش خبرنگار
بیماران صعب‌العلاج خوزستان با کمبود دارو مواجهند
راهیابی دانش‌آموزان سمنانی به جشنواره سراسری قرآن و عترت
تاکید استاندار اردبیل بر نوسازی واحدهای مسکونی تا پایان برنامه پنجم
ایران در کیهان
مشارکت بانوان کلاله در احداث ساختمان جامعه‌القرآن
معاون استاندار اصفهان: هیچ منطقه زرین‌شهر به فولادشهر الحاق نشده است
از سوی فرماندار اعلام شد
تحقق 18درصدی اعتبارات طرح‌های عمرانی بناب در سال گذشته
شهردار: مترو و اتوبوس تندرو از مهم‌ترین نیازهای مردم خوراسگان است
پرورش 3500 نفر شتر در نایین
یازده هزار تن گیلاس در باغات چناران تولید شد
نرخ بالای بیکاری در لرستان اعلام خطر است
مهر اصالت یونسکو به صنایع‌دستی دو هنرمند گنبدی اعطا شد
پای صحبت مردم
پژواک
   


پیشرفت روزافزون علم پزشکی و کشف انواع واکسن و دارو برای بیماری‌های صعب‌العلاج امید تازه و نیروی مضاعف به افراد بیمار و خانواده‌های آنها می‌دهد اما مدتی است که عده ای از بیماران به علت کمبود و یا نبود بعضی از داروها دچار مشکلات فراوان شده اند. با ادامه این روند، مشکلات روحی و جسمی فراوانی برای بیماران و خانواده‌های آنها به وجود می‌آید.
زن میانسال که دچار بیماری ام‌اس است از کمبود دارو در داروخانه‌های اهواز شکایت کرد و گفت: از اول سال جاری تاکنون وقتی که برای دارو به داروخانه مراجعه می‌کنیم با نبود دارو مواجه می‌شویم که این قضیه در روحیه ما تاثیر بسیار بدی گذاشته است.
بیمار جوان دیگری که دچار بیماری صعب‌العلاج است با بیان کمبود دارو و هزینه‌های بسیار گزاف آن اظهار کرد: مدتی است که برای تهیه دارو دچار مشکل شده‌ایم و گاهی چند روز بین داروها وقفه ایجاد می‌شود که این امر در روند بهبود ما تاثیر منفی برجای گذاشته است.
بیمار دیگری با بیان هزینه‌های بسیار زیاد شیمی درمانی اظهار کرد: از اول سال جاری تاکنون هزینه‌های درمان بسیار بالا رفته است که خود این قضیه تاثیر بسیار بدی در وضعیت روحی ما برجای می‌گذارد.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه در یک مقطع زمانی ممکن است کمبود دارو به وجود آید اظهار کرد: نخستین اولویت در این بخش تهیه و تدارک دارو به ویژه داروهای بیماران خاص مانند تالاسمی، هموفیلی، ام‌اس و سرطان است که باید بتوان این داروها را در همه ایام تامین کرد.
دکتر بهزاد شریف مخمل‌زاده با بیان رفع کمبود دارو و ورود آن از استان اصفهان و شیراز خاطرنشان کرد: به دلیل کمبودهای دارویی که در کشور به وجود آمده بود تلاش‌های زیادی انجام شد و دانشگاه‌های کشور یکدیگر را پوشش دادند و تا حدودی این کمبود برطرف شده است.
وی اظهار کرد: نقدینگی، مشکل اصلی برای خرید و تهیه دارو در استان است که با تمهیدات در نظر گرفته شده، اعتبار مورد نیاز تامین شده است.
مخمل‌زاده در ادامه افزود: قاعده این است که هر استانی قادر به تأمین نقدینگی باشد می‌تواند داروی مورد نیاز را تأمین کند که در این زمینه دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز با کمک بخش خصوصی موفق به تهیه بخشی از داروهای تخصصی که دارای معافیت مالیاتی هستند، شد.
وی افزود: در حال حاضر استان خوزستان، سهمیه لازم دارو را از وزارت بهداشت دریافت کرده و بعضی از داروهای حیاتی به استان وارد شده است.
شریف مخمل‌زاده با بیان اینکه برای رفع مشکلات دارویی استان خوزستان تلاش‌های زیادی شده و کمبود دارو برطرف شده است اطمینان خاطر داد: واردکنندگان و شرکت‌های داروسازی در حال اقدام برای واردات مواد اولیه دارو به کشور هستند و به زودی کمبود مقطعی دارو برطرف می‌شود.
وی با بیان اینکه اگر نقدینگی فراهم باشد شرکت‌های تولیدکننده داروهای تخصصی دارو را با قیمت تولید در اختیار می‌گذارند، تصریح کرد: سازمان‌های دولتی مثل شرکت نفت و تأمین اجتماعی با تأمین نقدینگی مورد نظر در تأمین داروی مورد نیاز می‌توانند همکاری کنند.
مخمل‌زاده با اشاره به کمک مالی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز به بیماران گفت: معاونت غذا و دارو یک میلیارد تومان برای تهیه دارو به بیماران کمک کرده است.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیماران می‌توانند داروهای خود را از داروخانه شبانه‌روزی امام جعفر صادق و داروخانه هلال احمر تهیه کنند
خبرنگار کیهان در اهواز

 


سمنان- خبرنگارکیهان:
رئیس بسیج دانش‌آموزی شهید فهمیده سمنان گفت: 15نفر از دانش‌آموزان برتر سمنانی به یازدهمین دوره جشنواره سراسری قرآن و عترت بسیج دانش‌آموزی راه یافتند.
مهدی ترحمی اظهار داشت: در این جشنواره که در شهر مقدس قم و در مجتمع فرهنگی آموزشی یاوران حضرت مهدی(عج) برگزار شد شرکت‌کنندگان در چهار رشته حفظ، قرائت و درک مفاهیم شناخت سیره و روش عترت با یکدیگر به رقابت پرداختند.
ترحمی، مجتبی رفیعیان، محمدحسن نظری، امیرحسین سعدالدین، حسین محسنی، امیرحسین همتی، محمدهادی شاه‌حسینی، محسن قدس‌الهی، محمدامین همتی و خانم‌ها ندا احسانی، مهدیه شیخ، ملیکا باقری، ملیکه نیکدل، مهسا درویشیان، الناز همتی و لیلا ابراهیمی را از جمله راه یافتگان به این جشنواره اعلام کرد.

 


اردبیل- خبرنگار کیهان:
سهمیه استان اردبیل برای نوسازی واحدهای مسکونی روستایی در سال جاری هشت هزار واحد مسکونی است.
استاندار اردبیل در کار گروه مسکن روستایی استان با اعلام مطلب بالا افزود: دستگاه‌های ذی ربط با نوسازی مسکن روستایی باید سهمیه خود را برای اجرا تا هفته دولت امسال اعلام کنند.
اکبر نیکزاد گفت: نوسازی همه واحدهای مسکونی روستایی تا پایان برنامه پنجم ضروری است و باید نوسازی این واحدها تا پایان دولت دهم ویازدهم به پایان برسد.
وی سهمیه شهرستان اردبیل در سال جاری را یک هزار و 360 واحد اعلام کرد و افزود: از این تعداد 10 درصد به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند و لازم است تلاش بیشتری در جهت معرفی به بانک‌های عامل و عقد قرارداد صورت گیرد.
نیکزاد در پایان گفت: بانک‌های عامل کشاورزی، تجارت، صادرات و ملی دارای سهمیه پرداخت تسهیلات برای نوسازی این واحدها هستند و باید در موعد مقرر نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام کنند.

 


اراک- خبرنگارکیهان: اداره نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی استان مرکزی در تداوم نظارت بر واحدهای صنفی و با بهره‌گیری از ظرفیت موجود نسبت به ساماندهی 817 واحد صنفی فاقد پروانه اقدام کرد.
در همین راستا 166 واحد صنفی متخلف پلمب و با تشکیل پرونده به دستگاه قضایی معرفی شدند.
کرج- خبرنگارکیهان: معاون حمایت و سلامت کمیته امداد امام‌خمینی استان البرز از ارائه وام‌های کارگشایی به 3800 مددجوی تحت حمایت خبر داد. سیدهادی کرابی گفت: یکی از مشکلات نیازمندان تأمین نقدینگی برای رفع مشکلات فوری است. وی گفت: برای رفع این مشکل طرح پرداخت تسهیلات کارگشایی ویژه مددجویان تحت پوشش در دستور کار این اداره قرار گرفت، که از ابتدای امسال این وام به 3800 مددجو پرداخت شده است.
زنجان- خبرنگارکیهان: ارائه تسهیلات نوسازی ناوگان به مالکان کامیون‌های فرسوده در استان زنجان آغاز شد. علی رحمتی مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان زنجان گفت: به منظور نوسازی ناوگان باری کشور، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اقدام به اعطای وام 1000میلیون ریالی از طریق بانک مسکن با بازپرداخت 7ساله و سود 15درصد کرده است.
خرم‌آباد- خبرنگارکیهان: حبیب‌الله دهمرده استاندار لرستان طی پیامی به مناسبت برگزیده شدن رئیس‌جمهور منتخب این موفقیت را نمایش اقتدار ملت در برابر دشمنان توصیف کرد. در این پیام آمده است: خداوند منان و قادر بی‌همتا را سپاس که بار دیگر ملت فهیم، غیور و قدرشناس این سرزمین با حضور باشکوه خود و با اجابت و لبیک به دعوت رهبرمعظم انقلاب برگ زرین دیگری بر افتخارات خود در مسیر اعتلای کشور افزودند.
کرمانشاه- خبرنگارکیهان: در راستای مبارزه با انگلهای خارجی دام‌ها شبکه‌های دامپزشکی کرمانشاه اقدام به توزیع رایگان 4500لیتر سم ضد انگل کرده است. پیش‌بینی می‌شود با این مقدار سم دومیلیون دام از جمعیت دامی استان علیه انواع انگلها سم‌پاشی شود.
طرقبه شاندیز- خبرنگارکیهان: مدیر جهاد کشاورزی طرقبه شاندیز از اجرای هفت طرح گلخانه در این شهرستان خبر داد. علی مهدی گفت: با اجرای 7 طرح گلخانه شامل گل و گیاهان زینتی، قارچ، سبزی و صیفی‌جات با اعتباری بالغ بر 300میلیون ریال علاوه بر افزایش 30درصدی محصولات گلخانه‌ای و ایجاد اشتغال برای 50نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم سبب افزایش بهره‌وری و افزایش تولید به میزان 20درصد در واحد سطح شده است.
طبس- خبرنگارکیهان: احمد رفیعی مدیر کمیته امداد امام‌خمینی(ره) و دبیر ستاد احیا زکات شهرستان طبس گفت: سال گذشته بیش از 840میلیون ریال زکات در این شهرستان جمع‌آوری شد که پیش‌بینی می‌شود این میزان در سالجاری حدود 50درصد افزایش داشته باشد. وی گفت: کشاورزان و دامداران طبسی در سال گذشته مبلغ 847میلیون و 57هزار ریال زکات به کمیته امداد امام‌خمینی تحویل دادند که در مقایسه با سال قبل 32درصد افزایش داشته است.
بجنورد- خبرنگارکیهان: عشایر شهرستان فاروج سالانه 10هزار رأس دام عرضه می‌کنند. روابط عمومی اداره امور عشایری اعلام کرد: عشایر شهرستان فاروج سالانه 30 تا 35درصد دام خود معادل 9 تا 10هزار رأس را به بازار عرضه می‌کنند. 365 خانوار عشایری فاروج 55هزار رأس دام در اختیار دارند اما نبود مرکزی برای عرضه دام آنها را ناگزیر به انتقال دام مازاد خود به استانهای گلستان، تهران و قم می‌کند که این امر نیز هزینه زیادی برای دامداران دارد.
اراک- خبرنگارکیهان: کارگاه آموزشی فرآوری سنگ ایران در مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان محلات برگزار شد. در این کارگاه کلیه تجهیزات موردنیاز استفاده کارگاه سنگ‌بری و صنایع وابسته به آن فراهم شده است و کارآموزان آموزشهای صنایع وابسته به سنگ را به‌طور عملی فرا می‌گیرند.
* مدیر کمیته امداد امام‌خمینی(ره) خمین گفت: یکهزار و 150 نفر از مددجویان تحت حمایت کمیته امداد این شهرستان از آموزشهای فنی و حرفه‌ای با هدف ورود به بازار کار بهره‌مند شدند. داود روشنی گفت: اولویت این نهاد بر مبنای خودکفایی خانواده‌های تحت حمایت است.
فیروزآباد- خبرنگارکیهان: کار کاشت محصولات برنج و ذرت در مزارع شهرستان فیروزآباد آغاز شد. علی مرادی، رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی فیروزآباد گفت: کار کاشت محصولات برنج و ذرت در مزارع کشاورزی آغاز و تا پایان تیرماه ادامه خواهد داشت. وی سطح کشت برنج را 5500هکتار و ذرت 3000هکتار ذکر کرد و افزود: به علت بالا بودن قیمت برنج کشاورزان به کشت بیشتر برنج تشویق شده‌اند.
یزد- خبرنگارکیهان: معاون پرورشی آموزش‌وپرورش استان یزد گفت: نماز جماعت در 1400 مدرسه استان یزد اقامه می‌شود. رستگاری با اشاره به همکاری 735 روحانی به عنوان امام جماعت در مدارس یزد گفت: 735 روحانی در 950 مدرسه یزد نماز جماعت اقامه می‌کنند. وی افزود: در سال گذشته برای 16 هزار دانش‌آموز یزدی جشن تکلیف برگزار شد.
اهواز- خبرنگارکیهان: طرح رایگان مایه‌کوبی دام‌های سبک علیه بیماری آبله در سطح خوزستان برگزار شد. مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: این طرح از نیمه خرداد آغاز و به مدت 60 روز ادامه دارد و در آن بیش از 3میلیون و 680هزار رأس دام سبک گوسفند و بز علیه بیماری آبله مایه‌کوبی می‌شوند. کنارکوهی گفت: در این طر ح 67 اکیپ صحرایی از بخش دولتی مسئولیت اجرای این طرح را به عهده دارند.
اراک- خبرنگارکیهان: مدیر امور آب و فاضلاب شازند گفت: برای آبرسانی به پروژه‌های مسکن مهر در این شهرستان، 2500میلیون ریال از محل اعتبارات این پروژه هزینه شده است. عباس نظری گفت: برای این پروژه تاکنون 183 فقره انشعاب آب مشترکین مسکن مهر نصب شده است.
یزد- خبرنگارکیهان: استاندار یزد افزایش امنیت ملی ر ا یکی از پیامدهای برگزاری انتخابات پرشور دانست و گفت: انتخابات یکی از عرصه‌های دفاع از کلیت و هستی نظام است بنابراین وجب به وجب روستاها و شهرهای ایران خاکریز دفاع از کشور است. فلاح‌زاده گفت: حضور حداکثری مردم در انتخابات در بی‌اثر کردن تحریم‌ها نفش بسزایی دارد.
تالش- خبرنگارکیهان: آیین جشن تکلیف برای 4400 دانش‌آموز تالشی برگزار شد. این مراسم برای 1400 دانش‌آموز دختر و همچنین 300 دانش‌آموز پسر در سطح شهرستان با حضور اولیای دانش‌آموزان و مسئولان برگزار شد. سیدرضا قوامی معاونت پرورشی آموزش‌وپرورش تالش گفت: در این مراسم به دانش‌آموزان دختر و پسر احکام و مسائل شرعی آموزش داده می‌شود.
اهواز- خبرنگارکیهان: همزمان با سراسر کشور طرح غربالگری و ارزشیابی رشد و تکامل کودکان در استان خوزستان اجرا شد. فطورچی کارشناس برنامه کودک مرکز استان خوزستان گفت: این طرح شامل دو برنامه کاهش مرگ و میر و فراهم کردن زمینه مناسب برای رشد فیزیکی مطلوب برای کودکان در سطح استان اجرا شد.
بناب- خبرنگارکیهان: رئیس دانشگاه پیام‌نور بناب گفت: برای اولین‌بار در کشور آزمون پایان ترم دانشگاه پیام‌نور مرکز بناب به صورت رایانه‌ای برگزار می‌شود. وی با اشاره به رضایت‌مندی دانشجویان از نحوه برگزاری این نوع آزمون مزایای این آزمون را صرفه‌جویی در مصرف کاغذ، سایر لوازم مورد مصرف و همچنین نیروی انسانی برای برگزاری این نوع امتحانات ذکر کرد.

 


شرق گلستان- خبرنگارکیهان:
به مناسبت ماه مبارک رمضان جمعی از بانوان خیر کلاله در تأمین هزینه احداث ساختمان جدید جامعه‌القرآن این شهر به حمایت مسئولان این نهاد قرآنی شتافتند.
در اجتماع بانوان کلاله که در عصمتیه این شهر برگزار شد حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا کشیری امام جمعه کلاله گفت: همه در تلاش باشیم نام خود را در زمره انسانهایی ثبت کنند که صدقه جاریه‌ای را در جهان آخرت داشته باشیم.
در این آیین بانوان خیر کلاله، برای احداث ساختمان جدید جامعه‌القرآن این شهرستان 170میلیون ریال اهدا کردند.

 


زرین‌شهر - خبرنگار کیهان:
معاون سیاسی،‌امنیتی استاندار اصفهان گفت: بخش شدن فولادشهر از مطالبات چندین ساله استان اصفهان بوده که به تازگی هیئت دولت آن را تصویب کرد.
محمدمهدی اسماعیلی افزود: در نقشه جدیدی که از لنجان و فولادشهر تهیه و ابلاغ شد، فولادشهر در محدوده خودش تبدیل به بخش شده و هیچ منطقه‌ای از بخش‌های همجوار و از جمله زرین‌شهر به آن ملحق نشده است.
وی ضرورت تبدیل به بخش شدن فولادشهر را بدلیل تراکم جمعیتی آن بیان کرد و گفت: اکنون فولادشهر 80 هزار نفر جمعیت دارد که با ساکن شدن مردم در واحدهای مسکن مهر این منطقه پیش‌بینی می‌شود جمعیت آن به 100 هزار نفر در آینده نزدیک برسد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان تاکید کرد: بر این اساس تبدیل شدن فولادشهر به بخش اجتناب‌ناپذیر بود وی گفت: عدم اطلاع‌رسانی شفاف و انتقال برخی اطلاعات غلط زمینه‌ساز ناراحتی عده‌ای از مردم شهرستان لنجان شده بود.
براساس مصوبه هیئت دولت که روز شنبه ابلاغ شد. فولادشهر از توابع شهرستان لنجان تحت نظارت زرین‌شهر به بخش ارتقا یافت.

 


بناب- خبرنگار کیهان:
فرماندار بناب از تحقق 18درصدی اعتبارات پروژه‌های عمرانی این شهرستان در طی سال گذشته خبر داد.
سعید برقی در جلسه شورای اداری بناب که با حضور مسئولان ادارات و نهادهای این شهرستان برگزار شد، تصریح کرد: امسال هیچ پروژه جدید عمرانی آغاز نمی‌شود، و اعتبارات سال جاری برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام اختصاص خواهد یافت.
رئیس شورای اداری بناب در خاتمه اتمام ساختمان فرهنگی، هنری، کتابخانه عمومی روستای قره چپق، مرکز بهداشت و سالن ورزشی روستای چلقایی و آب آشامیدنی این شهرستان را از جمله طرح‌هایی برشمرد که در سال جاری نسبت به تکمیل آنها اقدام خواهد شد.

 


خوراسگان- خبرنگار کیهان:
شهردار خوراسگان گفت: مترو واتوبوس‌های تندرو از مهم‌ترین نیازهای شهروندان خوراسگان است.
محمد هویدا در نشستی با خبرنگاران افزود: امیدواریم پس از الحاق خوراسگان به شهر اصفهان، مدیران شهری تصمیمات ویژه‌ای برای توسعه حمل و نقل عمومی و آسایش مردم این شهر اتخاذ کنند.
وی با اشاره به ایجاد مشکلات توسط کارخانه قند خوراسگان افزود: شرایط فعلی کارخانه قند مشکلات عدیده‌ای را برای مردم شهر خوراسگان به وجود آورده است و لازم است این کارخانه به خارج از محدوده شهر انتقال یابد و از زمین محل فعلی کارخانه برای ساخت هتل، فروشگاه‌های بزرگ و مراکز مختلف تجاری، فرهنگی و تفریحی استفاده شود.
هویدا با اشاره به اینکه شهرداری خوراسگان تمامی اهدافی را که در طرح تفصیلی این شهر پیش‌بینی کرده بود، به انجام رسانده است، گفت: براساس طرح تفصیلی شهرداری خوراسگان، هیچ خیابان احداث نشده‌ای در این شهر وجود ندارد. وی افزود: در صورتی که روند الحاق خوراسگان به کلان‌شهر اصفهان نهایی شود، هیچ مشکلی در ناهمخوانی بین طرح‌های تفصیلی دوشهر وجود نخواهد داشت.
شهردار خوراسگان تاکید کرد: طرح تفصیلی این شهر به گونه‌ای بازنگری شده که حداقل تا 10 سال دیگر نیاز به بازنگری ندارد و برنامه‌های شهرسازی برای این 10 سال نیز کاملا مشخص است.

 


نایین- خبرنگار کیهان:
مدیرجهاد کشاورزی نایین گفت: به رغم خشکسالی شدید سال‌های گذشته هم اکنون شترداران این شهرستان مشغول پرورش حدود 3 هزار و 500 نفر شتر هستند.
«احمدرضا باقریان» با بیان این که مراتع کویری و شن‌زارهای وسیع شهرستان نایین در بخش انارک مستعد پرورش گوسفند نیست، اظهار کرد: پرورش شتر در این شهرستان باعث ایجاد اشتغال و بهره‌برداری مناسب از مراتع فقیر کویری می‌شود.
وی افزود: شهرستان نایین با دارا بودن 2400 کیلومتر مربع وسعت، که حدود 70 درصد آن را زمین‌های کویری و بیابانی تشکیل می‌دهد زمینه لازم برای توسعه صنعت پرورش شتر را داراست.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نایین بیان داشت: به دلیل بارندگی‌های بهاره مناسب دو سال اخیر وضعیت مراتع این شهرستان نسبت به سال‌های گذشته بهبود یافته است.

 


چناران- خبرنگار کیهان:
مدیریت جهاد کشاورزی چناران گفت: در سال زراعی جدید باغداران چنارانی از دو هزار هکتار باغات گیلاس یازده هزار تن محصول برداشت کردند.
محمدرضا قوسیان مقدم گفت: با توجه به مساعد بودن شرایط اقلیمی تلاش کارشناسان تخصصی بخش دولتی و خصوصی امسال افزون بر 32 درصد گیلاس تولیدی استان از باغات شهرستان چناران تولید شد.
وی افزود: با توجه به خسارات وارده به سایر باغات میوه‌های هسته‌دار در منطقه در سرمای 17 اسفندماه سال گذشته، قیمت گیلاس در وضعیت مناسبی است.
وی ادامه داد: روستاهای گلمکان، اسجیل، دولت‌آباد، کاهو، بهمن جان، فریزی از جمله مناطق عمده تولید گیلاس چناران است.
مدیر جهاد کشاورزی چناران افزود: تعداد کثیری از باغداران شهرستان که در سرمای اسفند سال گذشته باغات آنها دچار سرمازدگی شده بود در اراضی همجوار باغات با استفاده از آب بلا استفاده باغات اقدام به کشت ذرت کرده که خسارات اقتصادی سرمازدگی باغات را از طریق تولید و عرضه علوفه جبران کند.

 


خرم‌آباد- خبرنگار کیهان:
نرخ بالای بیکاری در لرستان به منزله هشدار و اعلام خطر است که باید مورد توجه ویژه مسئولان کشور قرار گیرد.
رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در مراسم تجلیل از کارآفرینان استان افزود: در حالی که طی سه سال اخیر با تدبیر و تلاش شبانه‌روزی کارهای فراوانی انجام شده و در دست انجام است و با هیچ برهه‌ای از تاریخ استان قابل قیاس نیست و موجب امیدواری مردم لرستان شده اما به دلیل محرومیت‌های مضاعف دیرینه، رقم بیکاری در لرستان بسیار بالاست.
اللهیار ملکشاهی اضافه کرد: رقم بالای بیکاری، انبوه نیروهایی هستند که در لیست متقاضیان اشتغال ثبت‌نام نمی‌کنند و بخشی از رقم بیکاری لرستان خانم‌ها هستند که ثبت‌نام در لیست متقاضیان اشتغال را کسر شأن می‌دانند و خیلی‌ها نیز مأیوس هستند و می‌گویند برای چه ثبت‌نام بکنیم.
نماینده مجلس با اشاره به آمار بیکاران در استان، گفت: بیکاری لرستان مثل کوه یخ در اقیانوس است که قسمت عمده آن زیر آب است و فقط نوک آن دیده می‌شود. وی گفت: بیکاری لرستان بسیار بالاست و به مرز اعلام خطر و هشدار رسیده است.
ملکشاهی با اشاره به محرومیت‌های تحمیل شده به لرستان در سنوات گذشته، گفت: قبلا توسط دولت‌ها در لرستان زیرساخت‌ها ایجاد نشده و مانع جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری می‌شد اما طی سال‌های اخیر کارهای خیلی بزرگی به اجرا درآمده‌اند که باید تلاش کنیم این روند استمرار یابد و به میانگین کشور برسیم و قطعا با تدابیر ارزنده و تلاش‌های شبانه‌روزی دکتر دهمرده استاندار لرستان در صورت تخصیص اعتبارات و امکانات مضاعف از سوی دولت، این مهم در کوتاه‌ترین زمان ممکن تحقق خواهد یافت.

 


گنبدکاووس- خبرنگار کیهان:
صنایع‌دستی دو هنرمند گنبدی از سوی یونسکو درجه مهر اصالت دریافت کرد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گنبدکاووس گفت: سازمان فرهنگی یونسکو به رشته رودوزی سنتی عصمت مجیدی درجه مهر اصالت 2008 و به رشته زیورآلات سنتی ترکمن آشورصفری درجه مهر اصالت 2013 اعطا نمود.
قدرت شاکری افزود: آثار این دو هنرمند گنبدی از مدت‌ها قبل برای دریافت درجه مهر اصالت به سازمان یونسکو ارسال شده بود که این سازمان درجه مهر اصالت را به آثار این دو هنرمند اعطا کرد.
وی گفت: آیین اعطای درجه مهر اصالت به این 2 هنرمند گنبدی از سوی معاونت صنایع‌دستی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان به آنان اعطا شد. وی همچنین از اعطای لوح سپاس و هدیه ای به تکه یلمه هنرمند رشته ابزارآلات زین اسب این شهرستان که به عنوان هنرمند برتر کشور انتخاب شده، خبر داده و گفت: هدیه ارسال شده از سوی معاونت صنایع‌دستی سازمان میراث فرهنگی کشور، به این هنرمند تحویل شد.

 


سرعت‌گیرهای همچنان خسارت بار
سرعت‌گیرهای محور 15 کیلومتری بردسکن به شهر‌آباد همچنان اعتراض رانندگان را به دنبال دارد و باعث وارد شدن خسارت به وسیله نقلیه‌شان می‌شود.
کرامتی یکی از اهالی روستای محمدآباد با توجه به اینکه روزانه مردم بیش از 20 روستای بخش شهر‌آباد و مرکزی برای کارهای روزمره خود به مرکز شهرستان رفت و آمد می‌کنند می‌گوید: نصب سرعت‌گیرها در این محور در کاهش تصادفات بسیار موثر بوده است اما می‌طلبد اداره راه و شهرسازی طوری این سرعت‌گیرها را نصب کند که به وسایل نقلیه مردم خسارت وارد نشود. به گفته وی بنده روزانه 4 بار از این محور تردد می‌کنم و باید هر هفته برای تنظیم جلوبندی ماشینم به مکانیک مراجعه می‌کنم.
بخشدار شهرآباد بر نصب سرعت‌گیرهای استاندارد تأکید کرده و جمع‌آوری سرعت‌گیرهای غیراستاندارد را خواستار شد.
جانشین فرمانده پلیس راه بردسکن هم خبر داد: بیشترین وقوع تصادفات امسال در جاده‌های فرعی و روستایی بوده است.
بخش شهرآباد با داشتن 20 روستا بیش از 24 هزار نفر جمعیت دارد.
بردسکن- خبرنگار کیهان

 


نمایش آثار هنری کودکان
اراک- خبرنگار کیهان: نمایشگاه سفال و نقاشی کودکان اراکی در مرکز شماره 3 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اراک گشایش یافت.
در این نمایشگاه یک هزار آثار هنری از 21 هنرمند شامل 500 اثر نقاشی و 500 اثر سفال کودکان و نوجوانان در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.
نقد کتاب
* نشست نقدی و بررسی کتاب «کلت 45» با حضور حسام‌الدین مطهری نویسنده رمان در فرهنگسرای آینه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در اراک برگزار شد.
«کلت 45» از جمله آثار راه یافته به مرحله نهایی داوری جشنواره داستان انقلاب است که در اردیبهشت امسال در تهران رونمایی شد.
این نشست به همت حوزه هنری استان مرکزی برپا شد.
برپایی همایش قلم امین
* همایش «قلم امین» با شرکت اعضای انجمن قلم، نویسندگان، شاعران و فرهیختگان زرندیه استان مرکزی، در این شهر برگزار شد.
برگزاری جشنواره آواهای ایرانی
همدان- خبرنگار کیهان: جشنواره آواها و نواهای ایرانی با حضور استانهای گیلان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، زنجان و همدان در کنار کتیبه‌ها و آبشار گنجنامه همدان برپا شد.
در این جشنواره که به مدت پنج روز برگزار شد، گروه‌های مختلف موسیقی از استان‌های حاضر به اجرای برنامه پرداختند و در کنار آن آداب و رسوم و گویش اقوام ایرانی به عنوان میراث معنوی معرفی شد.
در این گردهمایی، نقالان از شهرهای تهران، اراک، بروجرد به پرده‌خوانی و شاهنامه‌خوانی پرداختند و در پایان از استادان برتر این فن به نام‌های سیدمصطفی سعیدی، امیر صادقی، محسن میرزاعلی، حامد ابراهیمی، مهدی چایانی و ابوالفضل ورمزیار تجلیل شد.
نمایش فیلم کارگردان ایرانی در جشنواره شانگهای
مشهد- خبرنگار کیهان: نمایش فیلم «آفتاب، لبه‌های بام» تولید حوزه هنری خراسان رضوی درجشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای مورد استقبال قرار گرفت. فیلم بلند، «آفتاب، لبه‌های بام» که نخستین تجربه سینمایی علی صداقت کریمی است، در بخش اصلی شانزدهمین جشنواره فیلم شانگهای به نمایش درآمد.
«آفتاب، لبه‌های بام» به نویسندگی و کارگردانی علی صداقت کریمی که از میان 700 اثر به جمع 10 اثر نهایی بخش اصلی جشنواره فیلم شانگهای با عنوان «استعدادهای جدید آسیا» راه یافته بود توانست نظر بسیاری از منتقدان را به خود جلب کند.
جشنواره فیلم شانگهای جزو 12 جشنواره الف و معتبر دنیاست که مورد تایید ‌FIAPF و فدراسیون بین‌المللی تهیه‌کنندگان فیلم است.

 

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10