(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 29 تـیـر 1392 - شماره 20546

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان
واقع‌بینی در تحولات مصر (یادداشت روز)
اتوبوس ( گفت و شنود)
گری سیک: نتانیاهو چوپان دروغگو است 20 سال است درباره ایران دروغ می‌گوید
کیهان و خوانندگان
در پاسخ به پیام تبریک مسئولان کشورمان
سید حسن نصرالله: حمایت ایران از مقاومت فراموش‌نشدنی است
وزیر اطلاعات: موضوع کشف تجهیزات شنود در دفتر علی‌مطهری در حال بررسی است
نگاه نردبانی اصلاح‌طلبان به دولت روحانی (خبر ویژه)
اعتدال و افراط را ول کن پتروپارس را بچسب! (خبر ویژه)
فارین پالیسی: سیاست خارجی آمریکا از رمق افتاده است (خبر ویژه)
آقای تقلب آن قدر عاشق هاشمی است که نگو! (خبر ویژه)
 


اللَّهُمَّ حَبِّبْ إِلَيَّ فِيهِ الْإِحْسَانَ وَ كَرِّهْ إِلَيَّ فِيهِ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيَانَ وَ حَرِّمْ عَلَيَّ فِيهِ السَّخَطَ وَ النِّيرَانَ بِعَوْنِكَ يَا غِيَاثَ الْمُسْتَغِيثِينَ
«خدایا! در این روز احسان و نیکوکاری را نزد من محبوب ساز و فسق و گناهکاری را در نزدم ناپسند قرار ده و خشم و آتش دوزخ را بر من حرام گردان! به حق یاری‌ات،ای فریادرس فریادرس‌خواهان!»

 


معمولا در تحولات اجتماعی تفاوتی میان آنچه در کلیت یک پدیده روی می‌دهد با آنچه در اجزاء آن پدیده روی می‌دهد وجود دارد و از این رو یک جامعه‌شناس و یا روانشناس اجتماعی تلاش می‌کند تا با جداسازی اجزاء و سپس کشف روابط هر پدیده با پدیده‌های دیگر حتی‌الامکان به همه حقایق دست یابد و به تصویر جامعی از تحولات اجتماعی برسد که البته کار بسیار سخت و توام با ضریب خطای نسبتا بالا می‌باشد به همین دلیل در بسیاری از موارد جامعه‌شناسان و روانشناسان اجتماعی قادر به پیش‌بینی آینده نیستند.
یکی از اصلی‌ترین پایه‌های بررسی تحولات «نفوذ» می‌باشد و در این مقوله در اینکه آیا آنچه در سطوح بالا می‌گذرد با آنچه در سطوح زیرین جریان دارد، با یکدیگر نسبت «الزام»ی دارند مباحث زیادی میان جامعه‌شناسان پدید آمده است. جزمیت‌گرایان نظیر «مارکس» معتقد به وحدت روندها و نتایج هستند آنان روند تحولات اجتماعی را بصورت خطی مطالعه کرده و از آن تفسیر واحدی بروز می‌دهند اما اغلب جامعه‌شناسان و روانشناسان اجتماعی معتقدند نسبت الزام‌آوری میان درجه نفوذ در سطح بالا و سطح پایین یک پدیده اجتماعی وجود ندارد. «تالکوت پارسونز» معتقد به چهار نوع نفوذ است وی می‌گوید نفوذ سیاسی متعلق به طبقه اول جامعه است که طبقه حکمرانان را شامل می‌شود این نفوذ اگرچه بسیار موثر است اما در پایدار بودن آن تردید جدی وجود دارد. یک نوع از نفوذ دیگر «نفوذ اعتباری» است که به اعتبار یک توافق روی داده و میزان پایایی آن به دوره توافق بستگی دارد این نوع از نفوذ هم اگرچه می‌تواند پایه‌های یک تحول اجتماعی را شکل دهد اما خود مانند نفوذ سیاسی محکوم به دوره خاص زمانی است. نوع دیگری از نفوذ، نفوذ مبتنی بر «وفاداری‌های متفاوت» است. در این نوع، نفوذ سیاسی و اعتباری به نوعی نگرش خاص در جامعه تبدیل شده و پایایی آن نسبت به دو نوع دیگر بیشتر است، مارکسیسم و ناسیونالیسم دو نمونه از این نوع نفوذ به حساب می‌آیند. نوع چهارم نفوذ معطوف به هنجارهاست. این نوع از نفوذ پایه‌های اصلی تحولات اجتماعی را تشکیل می‌دهند و تاثیرات جدی بر انواع نفوذهای دیگر دارند. البته این نوع از نفوذ در یک بستر زمانی طولانی شکل می‌گیرد و حرکت بطئی دارد.
در محیط منطقه‌ای ما شاهد هر چهار نوع نفوذ هستیم گاهی این‌ها را یکی دیده‌ایم و خواسته‌ایم از همه آن ها تعریف واحدی ارائه دهیم ولی زمانی که با راه جداگانه نوعی از نوع دیگر مواجه شده‌ایم متوجه شده‌ایم که پدیده را آنگونه که باید نشناخته‌ایم اما واقعیت این است که در اینجا بیش از آنکه ما در فهم پدیده دچار خطا شده باشیم در این همانی پدیده دچار خطا و ساده‌انگاری شده‌ایم. جدای از اینکه گاهی هم ناخواسته به ورطه نوعی جزمیت‌گرایی هم می‌افتیم.
بگذارید در بررسی این موضوع مثالی بزنیم. در مصر ما با مقوله‌ای بنام «تحولات» مواجه هستیم بعد از مدتی اتفاقاتی افتاده است و بعضی از ما در درستی درک خود در این موضوع دچار تردید شده‌ایم و به عبارت دیگر درباره اینکه آنچه در مصر می‌گذرد، واقعا «تحول» است به تردید افتاده‌ایم و بعضا حکم کرده‌ایم که نظام مبارک بازسازی می‌شود و همان کارگردانان دوره مبارک یعنی جبهه مشترک غربی صهیونیستی عربی به صحنه باز‌می‌گردند و گاهی از این هم پا را فراتر می‌گذاریم و می‌گوئیم از اول هم آنچه روی داده، برنامه‌ریزی همان جبهه حامی مبارک بوده است. اما واقعیت این نیست. واقعیت این است که ما در مصر بدون شک با یک روند واقعی بنام «تحولات» مواجه هستیم ولی این تحولات چند لایه دارد که ما به دلیل آنکه بعضی از لایه‌های آن را ندیده‌ایم، موضوع را در لایه یا لایه‌های خاص بررسی کرده و بطور طبیعی به نتیجه واقعی نرسیده و به عبارت دقیق‌تر دچار بن‌بست شده‌ایم. بن‌بست تحلیلی ما، خطای ما را به ما نشان می‌دهد نه خطا بودن آنچه در صحنه عینی در مصر روی داده است.
ما در تحولات مصر روی بیانیه‌ها و اقدامات ارتش، بیانیه‌ها و اقدامات احزاب و دسته‌های سیاسی از جمله اخوان‌المسلمین، بیانیه‌ها و اقدامات شخصیت‌های ذی‌نفوذ مصر و بیانات و اقدامات جبهه غربی- عربی تمرکز کرده و آن‌ها را عین «واقعیت» تلقی کرده‌ایم و با بالا و پایین شدن صاحبان بیانیه‌ها و اقدامات، بالا و پایین شده‌ایم و حال آنکه صاحبان و عاملان اصلی تحولات یعنی «مردم» و «هنجارها» را به حساب نیاورده‌ایم. این در حالی است که پدیده تحولات در مصر توسط این توده‌ها ایجاد شده و توسط صاحبان بیانیه‌ها و اقدامات تفسیر شده است. در چنین شرایطی بروز خطا در ارزیابی ما کاملاً طبیعی و بدیهی است. برای درک دقیق‌تر این تفاوت می‌توانیم چند مثال بزنیم.
مردم در مصر در میان همه مکاتب و در میان همه آنچه «راه‌حل» معرفی می‌شوند به «اسلام» اعتماد دارند و اساساً نسبت آنان با اسلام را نمی‌توان با تعلق خاطر گروهی از آنان به تجربه‌ها و اندیشه‌های دیگر نظیر ناصریسم، پان عربیسم، سوسیالیسم و لیبرالیسم مقایسه کرد و از این رو می‌بینیم وقتی مصریان در یک میدان یا خیابان جمع می‌شوند،‌ اسلام برجسته‌ترین و عام‌ترین وجه مشترک آنان است و از این رو بود که در انتخابات آذر و دی 1390، 85 درصد مسلمانان مصری به اسلام‌گراها رأی دادند. پس نباید در این موضوع که حاکمیت اسلام برجسته‌ترین خواسته‌های مصریان است تردید کرد. درباره مدل اسلامی مورد نظر آنان هم باید گفت مصریان دنبال «اسلام مصری» هستند کما اینکه هر ملتی نوعی از اسلام را به تناسب تجربه، تاریخ و ویژگی‌های فرهنگی خود می‌پذیرد که با انواع دیگر تفاوت‌هایی دارد. همه می‌دانیم که اسلام مصریان بیش از هر چیز به «عرفان» و اندیشه‌های عرفانی تمایل دارد و از این رو تشیع و تصوف در میان مصریان دارای جایگاه برجسته بوده و در دوره‌هایی از زمان به آنان در رسیدن به حکومت اسلامی کمک کرده است. پس می‌توانیم با قاطعیت بگوئیم این نوع از اسلام، میانه‌ای با دو نوع از اسلام ندارد، اسلامی که بر افراط‌گرایی وهابی تکیه دارد و اسلامی که بر انزوای سکولاریستی بنا شده است.
مثال دیگر، مردم مصر بر حسب تجربه 200 سال اخیر خود یعنی از سال حمله ناپلئون بناپارت به مصر تا زمانی که حسنی مبارک از اریکه قدرت به زیر کشیده شد، غرب و جبهه آن را در مقابل خود دیده‌اند. مصر در اوایل قرن نوزدهم به اشغال ارتش متجاوز فرانسه به فرماندهی ناپلئون درآمد و از دو دهه پایانی قرن 19 تا اواسط دهه سوم قرن بیستم در اشغال کامل انگلیس بوده و از اواسط دهه سوم تا اوایل دهه ششم قرن بیستم حکومت یک خانواده تحت حمایت انگلیس را تجربه کرده است و از اواخر دهه پنجم قرن بیستم تا اواسط دهه هشتم این قرن دست کم چهار بار با جنگی که غرب، دشمن مصریان را حمایت می‌کرده، مواجه بوده‌اند و از اواسط دهه 1970 تا اوایل دهه 2010 هم شاهد یک رژیم دیکتاتور وابسته به غرب بوده و حاصل همه این سالها یعنی از حمله ناپلئون تا سقوط مبارک، فقر و عقب‌ماندگی و بیچارگی بوده است. کاملاً واضح است که این مردم تحت هیچ شرایطی پای ورقه‌ای که این وضع را تداوم ببخشد امضا نمی‌کنند و در عین حال هر صدایی را که در صدد نفی سیطره غرب باشد مورد حمایت قرار می‌دهند. براین اساس همین روزها یک شبکه تلویزیونی غرب با تعجب گفت مردم در هر دو اجتماع میلیونی هواداران و مخالفان محمد المرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر با دخالت آمریکا مخالفند و معتقدند دخالت‌های آمریکا مانع وحدت مصریان شده است.
براساس مدلی که تالکوت پارسونز ارائه کرده است، «اسلام» و «غرب‌ستیزی» در مصر یک هنجار است و تاثیر و «نفوذ اجتماعی» این دو بر تحولات به مراتب و با فاصله بسیار زیاد از عوامل دیگر- نفوذ سیاسی، نفوذ اعتباری و نفوذ پیمانی- بیشتر است و دقیقا از این رو، خطاست اگر عمق، اندازه، نتایج، مانایی و... تحولات مصر را با عملکردها و سرانجام‌های صاحبان نفوذ سیاسی- ارتشیان- صاحبان نفوذ اعتباری- محمد مرسی، عبدالفتاح السیسی و...- و صاحبان نفوذ پیمانی- جبهه انقاذ و جنبش تمرد- بسنجیم و نتایج را با آنان ببینیم.
در مصر پدیده بیداری اسلامی که دو رکن اصلی آن دین‌گرایی در عرصه اجتماعی و غرب‌ستیزی در عرصه سیاسی است با جدیت در جریان است و دایما بر هواداران و حاملان آن افزوده می‌شود. مصر محصول بیداری یعنی انقلاب خود را با حدود 5/3 میلیون نفر آغاز کرد، یک سال بعد عدد کسانی که پای بیداری به میدان انتخابات آمدند به حدود 15 میلیون نفر رسید، امروز به اعتبار ندای مشترک ضد غربی در میدان التحریر و میدان «الرابعه العدویه» از این عدد عبور کرده است. بیداری مصریان با ضرب و زور ارتش یا با وعده‌های دروغین و چرب دربارهای عرب یا با دیپلماسی اروپایی- آمریکایی قابل مهار نیست.
سقوط دولت اخوان در مصر عوامل مختلفی دارد اما در میان این عوامل سهم خود اخوان از بقیه بیشتر است. اخوانی‌ها در زمان انتخابات مجلس الشعب روی دو عنصر تاکید داشتند و حال آن که وقتی اکثریت پارلمانی را به دست آوردند بر این دو وفادار نماندند. «عصام العریان» سخنگو و رئیس بخش سیاسی اخوان در تاریخ 12/9/90 در مصاحبه با شبکه بی‌بی‌سی گفته است: «اخوان و حزب آزادی و توسعه الان دنبال این نیستند که به تنهایی دولت تشکیل دهند. مصر اکنون نیازمند دولت وحدت و توافق ملی است. دولتی که توانمند باشد چون مشکلاتی که نظام پیشین بر جای گذاشت، کار را دشوار کرده و برای حل آنها به همراهی همه نیروهای سیاسی نیاز دارد و این لااقل 5 سال طول می‌کشد» وی در این مصاحبه روش اردوغان در ایجاد همبستگی اجتماعی را ناکارآمد معرفی کرده و گفته است «ما به یک نظام اسلامی احتیاج داریم که مدل اسلامی زندگی را به اجرا بگذارد.» واقعیت این است که اخوان در این یک سال همراهان خود در انقلاب بهمن 89 را به طور جدی در دولت مشارکت نداد و به جای پیگیری مدلی اسلامی مصری، درصدد برآمد تا دیوار بی‌اعتمادی غرب و جبهه عربی وابسته به آن را بردارد که موفق هم نشد.

سعدالله زارعی

 


گفت: برخی از مدعیان اصلاحات به آقای روحانی پیشنهاد کرده‌اند که به جای مسائل اقتصادی، دست به توسعه سیاسی بزند!
گفتم: یعنی همان کاری که دولت و مجلس اصلاحات کردند و در عوض خدمت به مردم، هر روز یک تنش آفریدند.
گفت: این طیف از اصلاح‌طلبان می‌گویند خدمات دولت احمدی‌نژاد به اندازه‌ای زیاد است که هیچ دولتی به گرد آن هم نمی‌رسد و هر کاری هم که بکند در مقابل کار احمدی‌نژاد، به چشم نمی‌آید.
گفتم: ولی رئیس‌جمهور منتخب تاکید کرده است که به وعده‌های خود وفادار است.
گفت: خب! معلومه، آقای روحانی خیلی زرنگ‌تر از آن است که گول آنها را بخورد.
گفتم: چه عرض کنم؟! می‌گویند نیمه‌های شب، مسافر یک اتوبوس بیابانی، از ته اتوبوس می‌رفت جلو و در گوش راننده چیزی می‌گفت و راننده با عصبانیت می‌گفت؛ مرد حسابی! خجالت بکش! ولی یارو ول‌کن نبود. مسافرها پرسیدند مگه چی می‌گه؟! راننده گفت؛ می‌گه اتوبوس رو چپ کن، یک کمی بخندیم!

 


20 سال پیش نتانیاهو مدعی شد که ایران تا پنج سال آینده به سلاح هسته‌ای دست می‌یابد مگر آنکه کسی دخالت کند و جلوی دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای را بگیرد.
گری سیک، تحلیلگر و چهره امنیتی نام آشنای آمریکایی که سابقا عضو شورای امنیت ملی این کشور و همچنین از مسئولین بررسی اوضاع ایران در بحبوحه انقلاب اسلامی و تسخیر لانه جاسوسی بوده است، در تحلیلی که شبکه خبری سی‌ان‌ان به صورت اختصاصی آن را منتشر کرده از «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به عنوان «چوپان دروغگو» یاد کرده است.
نخست‌وزیر اسرائیل سیاستمدار چندان زیرکی نیست. وقتی هدفی در ذهن داشته باشد، کاری جز اغراق و طرح سناریوهای مبتنی بر مکاشفه برای طرح مدعای خود نمی‌کند. او از زمانی که در عرصه سیاست بوده، چوپان دروغگو بوده است اما مسئله این است که این رویکرد او، جواب می‌دهد!
به عکس داستان آن چوپان که پس از مدتی حرف‌هایش دیگر باور نشد، هر بار نتانیاهو حرف خود را [درخصوص ایران] تکرار می‌کند، موجی از نگرانی ایجاد می‌کند. آخرین نمونه همین یکشنبه گذشته رخ داد.
بیش از 20 سال پیش، نتانیاهو مدعی شد که ایران تا پنج سال آینده به سلاح هسته‌ای دست می‌یابد مگر آنکه کسی دخالت کند و جلوی دست‌یابی این کشور به سلاح هسته‌ای را بگیرد. از سال‌های اولیه دهه 1990، تقریبا هر سال مقامات سیاسی و اطلاعاتی اسرائیل هشدار می‌دهند که ایران ظرف مدت 3 تا 5 سال به سلاح هسته‌ای دست خواهد یافت مگر آنکه جلویش گرفته شود.
به گزارش فارس، به نوشته گری سیک تجربه نشان داده است که خود اسرائیل و کشورهایی نظیر آفریقای جنوبی، هند و حتی پاکستان فقیر که فاقد زیرساخت‌های صنعتی مناسب است، ظرف چند سال از تصمیم سیاسی مبنی بر ساخت سلاح هسته‌ای، توانسته‌اند به سلاح هسته‌ای دست یابند. اما ایران با زیرساخت‌های صنعتی قدرتمند، دانشگاه‌های مهندسی استثنایی، جمعیتی ‌آموزش دیده و دانشمندان هسته‌ای تحصیل کرده در غرب، با گذشت 3 برابر زمان مزبور هنوز سلاح هسته‌ای نساخته است. شاید علت آن همان باشد که جامعه اطلاعاتی آمریکا هم بر آن اجماع دارد. ایران تصمیمی برای ساخت سلاح هسته‌ای اتخاذ نکرده است.
گری سیک در ادامه نوشتار تحلیلی خود با نگاهی به سخنان یکشنبه گذشته نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تصریح کرده است که نتانیاهو به شدت نیازمند محورهای جدیدی در گفتار خود است.
تقریبا در همان زمان که نتانیاهو این حرف‌ها را می‌زد، گروهی از 29 مقام سابق آمریکایی دولت این کشور را تشویق کردند که از فرصت روی کار آمدن حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتخب ایران برای رفع بن‌بست هسته‌ای بهره ببرد. آنان به دولت آمریکا توصیه کردند که با ایران گفت‌وگوهای دوجانبه و چندجانبه ترتیب دهد و از هرگونه اقدام تحریم‌کننده‌ای که باعث از دست رفتن این فرصت می‌شود، بپرهیزد.
در همین حال، دو نماینده کنگره آمریکا نیز در نامه‌ای به باراک اوباما، رئیس‌جمهور این کشور از وی خواسته‌اند تا تلاش‌های دیپلماتیک برای حل مسئله هسته‌ای ایران را بیشتر کند. این نامه حمایت بیش از 90 نماینده مجلس نمایندگان آمریکا از جمله بسیاری از جمهوری‌خواهان را هم جلب کرده است.
گری سیک در پایان گزارش خود تاکید کرده است: ما در برهه‌ای حساس قرار داریم. رئیس‌جمهور جدید ایران ظرف کمتر از 3 هفته کار خود را شروع می‌کند و ما باید بین ادامه چالش‌های گذشته که تنها به جنگی دیگر در خاورمیانه می‌انجامد و یا یافتن یک راه حل دیپلماتیک، یکی را انتخاب کنیم. تضمینی نیست که دیپلماسی موفق شود اما ناتوانی در اقدام، یک شکست سیاسی واقعی خواهد بود.
تل‌آویو ظرفیت حمله
به ایران را ندارد
در همین حال، نیکلاس برنز، معاون سابق وزارت امور خارجه آمریکا و تحلیلگر مسائل ایران در یادداشتی در بوستون‌گلوب با اذعان به اینکه سخنان یکشنبه گذشته نتانیاهو علیه ایران با انتقادات زیادی مواجه شده است، ضمن تلاش برای دفاع از بخش‌هایی از سخنان نتانیاهو از رویکرد او در قبال ایران انتقاد کرده است.
برنز در این یادداشت ضمن اغراق‌آمیز دانستن مواضع بنیامین نتانیاهو، تصریح کرده است که خواست وی مبنی بر اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه ایران و تهدید به استفاده از زور علیه این کشور، مدت‌هاست که از سوی روسای جمهور آمریکا یعنی بوش و اوباما پیگیری می‌شود. از سوی دیگر حتی خود نتانیاهو هم در سخنان یکشنبه گذشته خود قبول کرده است که ایران از خط قرمز اسرائيل عبور نکرده است.
نیکلاس برنز افزوده است: اسرائیل اگرچه قدرتمند است اما نه از نظر ظرفیت نظامی و نه از نظر اعتبار بین‌المللی قادر به حمله‌ای به ایران نیست که ایالات متحده از پس آن برمی‌آید. اگر قرار باشد پس از شکست مذاکرات اقدامی علیه ایران صورت گیرد، بهتر است این اقدام را آمریکا انجام دهد.
بر این اساس، نتانیاهو باید به اوباما اعتماد کند و به وی زمان و فضای لازم را بدهد تا بتواند راه‌حل دیپلماتیک بیابد. هم در بیت‌المقدس و هم در واشنگتن، زمان، زمان صبر درخصوص ایران است. احتمال یک راه‌حل مبتنی بر مذاکره بر حمله‌ای عجولانه به ایران ارجح است.

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* الان که آقای روحانی در حال چینش کابینه دولت خود است اصلاح‌طلبان این‌گونه برای ایشان تعیین تکلیف می‌کنند. به‌طور مثال آقای خاتمی، مسجد‌جامعی را برای وزارت ارشاد معرفی می‌کند و... حال چنانچه وارد کابینه بشوند چه بر سر دولت او خواهند آورد!
1395---0917
* شایع شده که آقای حسن روحانی قصد دارد پست وزارت علوم را به آقای توفیقی بدهد. اگر این شایعه صحت داشته باشد لازم است آقای دکتر روحانی ابتدا به سخنان ضدانقلابی و ضد مردمی آقای توفیقی در حمایت از فتنه 88 که در مسجد دانشگاه تهران ایراد شده بود نظری بیندازد تردید ندارم که دکتر روحانی با شنیدن آن سخنان، آقای توفیقی را از اطراف خود طرد خواهد کرد. ایشان، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی را به صحنه جنگ و درگیری تبدیل می‌کند و مانند گذشته، خط علم‌آموزی را کور خواهد کرد.
احمد پرتوی
* وزرایی که آقای روحانی رئیس‌جمهور منتخب به مجلس معرفی خواهد کرد باید درخصوص فتنه 88 مواضع روشن داشته باشند فقط در این صورت است که می‌توان گفت روی خط اعتدال حرکت می‌کنند.
3014---0912
* علی‌رغم تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حفظ وحدت و یکپارچگی متاسفانه چندی است که حملات گسترده‌ای در مطبوعات علیه رئیس‌جمهور و اصولگرایان صورت می‌گیرد آن هم توسط اصلاح‌طلبان هفت درصدی. بهتر است به جای این کار فکر کنند که چرا بعد از چند سال هنوز نزد ملت هفت درصد ناچیز رای و اعتبار دارند.
سوری
* ما امیدواریم و دعا می‌کنیم دولت یازدهم به ریاست آقای روحانی دولتی با مجموع نقاط قوت تمام دولت‌های گذشته و منهای نقاط ضعف آن‌ها باشد.
3211---0915
* وقتی رهبر معظم انقلاب در ویژگی‌های برجسته دولت آقای احمدی‌نژاد فرموده‌اند کارهای پر حجم و پرشتاب و دوری از استراحت و امتیازهای ویژه از نقاط قوت این دولت می‌باشد. انصاف نیست که عده‌ای از روی کینه و حسادت علیه دولت‌های نهم و دهم سیاه‌نمایی می‌کنند. انصاف این است که نقاط قوت و ضعف آقای احمدی‌نژاد با هم دیده و ارزیابی شود.
سلیمانی از کرمان
* آنچه در مصر گذشت نشان داد که حاکمیت‌هایی که پا در رکاب انقلاب می‌گذارند باید همان اول تکلیف خود را با استکبار بخصوص آمریکا و رژیم اشغالگر قدس یکسره کنند، البته در انقلاب مصر، مردم این کار را کردند و دیدیم که سفارتخانه این رژیم را به اشغال خود درآوردند و لوله انتقال گاز به اسرائیل را منفجر ساختند ولی اخوانی‌های حاکم برعکس خواسته مردم خود عمل کردند. نتیجه آن شد که مرسی از ریاست جمهوری عزل گردید و مصر امروز آبستن حوادث زیادی شده است.
محمودی
* با رسانه‌ای شدن دیدار سری البرادعی و فرماندهان ارتش مصر از سرزمین‌‌های اشغالی و کودتاگران آمریکایی در مصر، جوانان انقلابی مصر باید بیدار و هوشیار باشند و بدانند که کودتاگران با چه کسانی زدوبند می‌کنند. اگر در همین مرحله انقلاب خویش را از انحراف صورت گرفته برنگردانند و نجات ندهند فردا خیلی دیر خواهد بود.
1395---0917
* مگر در قوانین مجازات اسلامی برای برخورد با بدحجابی و بی‌عفتی موادی درج نگردیده که متولیان امر تا این حد کوتاهی می‌کنند. متاسفانه برخی حرمت این ماه مبارک را هم نگه نمی‌دارند و به بی‌عفتی دامن می‌زنند.
0939---0912
* فکر کردیم اگر در یکی از روزهای ماه رمضان روزه خود را کنار خانواده در یکی از پارک‌های شهر افطار بکنیم خوش بگذرد ولی متاسفانه بدحجابی و بی‌بند و باری بیداد می‌کرد. باز هم با ناراحتی به خانه بازگشتیم. چرا هنجارشکنان باید فضای فرهنگی اماکن عمومی را اینگونه ناامن کنند؟
5026---0913
* در نمایشگاه قرآن شهرستان کرمانشاه شاهد به نمایش گذاشته شدن گسترده کتاب‌‌های قرضاوی رهبر تکفیری‌های سوریه هستیم. کسی که آن فتاوی تند و خشن را علیه شیعه و شیعیان صادر کرده چرا باید توسط خود ما در داخل کشور تبلیغ شود. ولو اینکه این کتاب‌هایش مربوط به نظرات گذشته‌اش باشد. اگرچه مردم با این کتابها ارتباطی برقرار نمی‌کنند و با بی‌اعتنایی از آن می‌گذرند.
7991---0933
* از متقاضیان مسکن مهر 99 ساله شهر پردیس هستم. با گذشت 6 ماه از تاریخ عقد قرارداد و پرداخت سیزده میلیون تومان هنوز هیچ ساخت‌وسازی - که طبق قرارداد می‌بایست در مرحله نازک‌کاری باشد - از طرف پیمانکار صورت نگرفته است در حالی که بلوکهای همجوار در حال تکمیل شدن می‌باشند. از شرکت عمران پردیس درخواست پاسخگویی را دارم.
4643---0936
* از وزیر محترم آموزش و پرورش درخواست می‌شود نسبت به اصلاح احکام رتبه‌های عالی بازنشستگان که قبلا بی‌دلیل کم شده بود، اقدام نماید.
8463---0912
* روزهای چهارشنبه و پنجشنبه آب فاز 1 شهر جدید اندیشه به مدت 48 ساعت با قطعی مواجه بود و علی‌رغم تماس‌های مکرر ساکنان منطقه با شرکت آب و فاضلاب، هیچ توضیح قانع‌کننده‌ای در این مورد داده نشد. با توجه به گرمای حدود 40 درجه‌ای و ایام ماه مبارک رمضان، از مسئولان امر تقاضای رسیدگی داریم.
از طرف ساکنان شهر جدید اندیشه
* به رغم قداست شهر مقدس مشهد به علت مجاورت با بارگاه امام هشتم متاسفانه اخیرا مشاهده می‌شود برخی افراد لاابالی و شاید مامور ترویج فرهنگ منحط غربی با توله‌های سگ در اطراف حرم پرسه می‌زنند شایسته است مسئولین استان در اسرع وقت تدبیری برای مقابله با این‌گونه پدیده شوم با ممنوعیت ورود این افراد به محوطه طرح ترافیک حرم با چنین مواردی برخورد جدی نمایند.
1135---0912
*‌قرص سولفاسالازین تولید داخل چرا کمیاب و قیمت آن دو برابر شده است؟ از مسئولین وزارت بهداشت درخواست حل مشکل استفاده‌کنندگان از این قرص را داریم.
9078---0912
* شهرستان بابل در استان مازندران چندین دهه است که از مشکل کمبود آب شرب بویژه در فصل گرمای تابستان رنج می‌برد. علی‌رغم وعده و وعیدهای متعدد مسئولین این درد درمان نیافته و در حال حاضر خیلی از ساعات شبانه‌روز از داخل لوله آب منازل این شهر به جای آب شرب، هوا خارج می‌شود.
تعدادی از شهروندان بابلی
* مدتی است که هر شب ماه رمضان موقع افطار برق ما ساکنین خیابان شهید ستاری واقع در منطقه نازی‌آباد قطع شده و مجددا ساعت 11 شب وصل می‌شود. با اینکه مرتب پیگیر موضوع هستیم ولی مشکل همچنان باقی است و حل نمی‌کنند چرا؟
مجیدی
* علی‌رغم این که 16 هکتار زمین به باغ پرندگان تازه افتتاح شده تهران اختصاص یافته ولی مکانی برای اقامه نماز در آن دیده نشده است. واقعا جای غصه و تاسف دارد که از اختصاص ده متر فضا برای نماز خواندن دریغ می‌شود.
هاشمی

 


دبیرکل حزب‌الله لبنان از مسئولان جمهوری اسلامی به خاطر ارسال پیام تبریک به مناسبت پیروزی مقاومت در جنگ 33 روزه قدردانی کرد.
سید «حسن نصرالله» ضمن قدردانی از مسئولان جمهوری اسلامی ایران به خاطر ارسال پیام تبریک به مناسبت پیروزی مقاومت در جنگ 33 روزه، بر ایفای نقش بزرگ ایران در کنار مبارزان ملت شریف لبنان و مجاهدان مقاومت در تحقق این پیروزی قدردانی کرد. به گزارش المنار، دبیرکل حزب‌الله لبنان در پیام خود تاکید کرد که ملت لبنان ممکن نیست حمایت‌های بزرگ جمهوری اسلامی ایران از مقاومت لبنان را فراموش کند.
پیام تبریک مقامات ایران به مناسبت سالگرد پیروزی حزب‌الله
مقامات کشورمان از جمله رئیس‌جمهور، رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر امور خارجه با ارسال تلگراف‌های جداگانه‌ای به نصرالله، پیروزی بزرگ مقاومت در جنگ 33 روزه رژیم صهیونیستی علیه لبنان را تبریک گفتند.
محمود احمدی‌نژاد در پیام خود که توسط غضنفر رکن‌آبادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان تسلیم دبیرکل حزب‌الله شد، با اشاره به پیروزی مقاومت لبنان در جنگ سی و سه روزه در سایه عنایات الهی و رهبری شجاعانه دبیرکل حزب‌الله و مجاهدت رزمندگان عزیز و مقاومت مردم مظلوم لبنان، اظهار داشت: جنگ 33 روزه بدون شک فتح‌الفتوح مقاومت لبنان است. جنگی که در آن رزمندگان مقاومت توانستند هیمنه پوشالی رژیم اشغالگر را در هم بشکنند. نتیجه این جنگ تحمیلی، عزت و سربلندی همه عدالت‌طلبان و آزادی‌خواهان و سرافکندگی جبهه استکبار و حامیانش بود.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پیام خود، پیروزی مقاومت لبنان در جنگ 33 روزه را مایه افتخار و مباهات همه ملت‌های مسلمان و آزاده دانست و خطاب به سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان اظهار داشت: اطمینان داریم نبرد پرافتخار همزمان جنابعالی علیه تجاوزگری رژیم جعلی و نژادپرست صهیونیستی، طلیعه پیروزی نهایی در اضمحلال رژیم اشغالگر قدس خواهد بود. همچنین علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز سالگرد پیروزی مقاومت لبنان در جنگ 33 روزه را تبریک گفت.

 


وزیر اطلاعات کشف ابزار شنود در دفتر علی مطهری (نماینده تهران) را ماجرایی مهم و از جنبه‌های مختلف سوال برانگیز دانست.
حجت‌الاسلام والمسلمین «حیدر مصلحی» در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره ادعای کشف ابزار شنود در دفتر علی مطهری (نماینده تهران) اظهار داشت: این ماجرایی مهم و از جنبه‌های مختلف سوال‌برانگیز است و به همین جهت از همان ابتدا باید در مسیر خاص خودش مطرح و پیگیری می‌شد.
وزیر اطلاعات در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا وزارت اطلاعات موضوع را پیگیری کرده است، گفت: قطعا و از همان روز پنجشنبه هفته‌گذشته، بلافاصله پس از دریافت نامه علی مطهری، جلساتی توسط واحد ذی‌ربط وزارت با ایشان برگزار شد، از محل کار ایشان بازدید به عمل آمد و بنده نیز دستورهای لازم برای پیگیری موضوع را به همکاران داده‌ام و آن‌ها نیز در حال پیگیری آن هستند.

 


«سران جریان اصلاح‌طلب دولت روحانی را به منزله پلی برای عبور به قدرت می‌دانند».
روزنامه جمهوری اسلامی در تبیین این تحلیل خود نوشت: اظهارات، اشارات و تحلیل‌های سران جناح اصلاح‌طلب، این روزها نشان می‌دهد آنها دولت دکتر حسن روحانی را به منزله پلی برای عبور از شرایط کنونی جهت رسیدن به قدرت می‌دانند.
این روزنامه می‌افزاید: سران جناح اصلاحات در تشریح وضعیت دولت روحانی می‌گویند: «شاید بهتر باشد اصلاح‌طلبان، درون حاکمیت نباشند تا بتوانند خود را احیا کنند.» روزنامه متمایل به هاشمی رفسنجانی نوشت: به نظر می‌رسد با توجه به شرایط دشوار اقتصادی کشور، اصلاح‌طلبان ترجیح می‌دهند خود را با مشکلات این مرحله درگیر نکنند و با این تحلیل که دولت دکتر روحانی نمی‌تواند توفیق چندانی به دست آورد، خود را برای در دست گرفتن قدرت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1396 آماده کنند.
در همین حال محمدرضا راه‌چمنی از اعضای سابق حزب همبستگی، اعلام کرد جبهه اعتدال‌گرایان با حضور 14 حزب و تشکل سیاسی تشکیل می‌شود.
دبیرکل حزب همکاری و وحدت ملی در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه گفتمان اعتدال ربطی به گفتمان اصلاح‌طلبی ندارد بلکه اصلاح‌طلبی می‌تواند بخشی از اعتدال‌خواهی باشد، گفت: اعتدال یعنی اینکه از همه سلایق سیاسی که مشی معتدلی دارند، استفاده شود از این رو اعتدال شامل جناح اصلاح‌طلب، طیف اصولگرا و حتی نیروهایی که وابسته به این دو جناح نیستند، می‌شود. به عبارت دیگر اعتدال را می‌توان مابین دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب تعریف کرد.
وی با اشاره به ایده تشکیل جبهه اعتدال اظهار داشت: ما به همراه آقای نوبخت دبیرکل حزب اعتدال و توسعه به دنبال تشکیل جبهه اعتدال‌گرایان در میان احزاب و تشکل‌های سیاسی هستیم، چرا که هر جبهه‌ای باید از سوی چند حزب و تشکل تشکیل شود و افراد به تنهایی نمی‌توانند جبهه تشکیل دهند، البته می‌توانند مجوز حزب دریافت کنند.
وی اضافه کرد: جبهه اعتدال‌گرایان از مجموعه چند حزب و تشکل سیاسی که از وزارت کشور مجوز گرفته‌اند، تشکیل خواهد شد.
وی ادامه داد: برای تشکیل جبهه اعتدال‌گرایان اولین جلسه آن در دفتر آقای نوبخت برگزار و آئین‌نامه داخلی و منشور اولیه این جبهه تصویب و مقرر شده که در جلسات آتی درباره منشور تهیه شده، بحث و بررسی شود و ان‌شاءالله این جبهه به زودی شکل خود را پیدا خواهد کرد.
به نظر می‌رسد تشکیل این جبهه نوعی اعلام استقلال از جبهه اصلاحات و مواضع قیم‌مآبانه آنان باشد.
همزمان محمدرضا تابش خواهرزاده خاتمی گفته که اصلاح‌طلبان برای مجلس دهم برنامه دارند.

 


مدیرعامل اسبق شرکت نفتی پتروپارس، مدیر مسئول کیهان را سمبل افراط معرفی کرد.
اکبر ترکان در مصاحبه با «آریا» (وابسته به امیر محبیان) اظهار داشت: آقای شریعتمداری سمبل افراط است ایشان نمی‌تواند به یکباره اعتدالی شود. آقای شریعتمداری بهتر است مسیر خودشان را ادامه بدهند چون از اول مسیرشان همین بوده است اما آقای روحانی معتدل است لذا اینکه آقای شریعتمداری براساس فکر خودش اعلام نظر کند اشکالی ندارد.
وی با الصاق خود به رئیس جمهور منتخب می‌گوید: فراموش نکنیم که هنوز مدت زیادی نگذشته است که جامعه ایران انتخاب خودش را ارائه کرد و اعلام کرد اگر اعتدالگرایی را قبول دارد البته دیگر افکار موجود در جامعه نیز محترم هستند اما باید بدانند مردم ایران اعتدالگرایی را انتخاب کردند.
اظهارات ترکان در اغلب رسانه‌های وابسته به شبکه فتنه بازتاب داشت و به نظر می‌رسد حلقه انحرافی جدیدی درصدد مصادره رأی مردم به نفع مواضع افراطی، انحصارجویانه و فرصت‌طلبانه خویش است. البته نظر آقای ترکان به خودی خود اعتباری ندارد اما چون اولاً -به شکل غیرقانونی- از کوپن و اعتبار رئیس جمهور منتخب استفاده می‌کند و ثانیاً بی‌پاسخ ماندن اظهارات وی ممکن است در وی ایجاد توهم کند، توضیح یک مطلب مهم ضرورت دارد.
برای کیهان روشن است که چرا آقای ترکان به این روزنامه حمله می‌کند و آن را افراطی می‌خواند. ماجرا از این قرار است که روزنامه کیهان قریب 12 سال پیش پرونده تخلفات در شرکت نفتی پتروپارس را که ترکان مدیر عامل و بهزاد نبوی رئیس هیئت مدیره آن بود، گشود و این پیگیری آن قدر مستند و مستدل بود که علی اکبر محتشمی‌پور رئیس فراکسیون دوم خرداد در مجلس ششم ضمن اعتراض به وزیر نفت (زنگنه) در مرداد سال 1380 گفت «فاجعه در وزارت نفت در حال وقوع است... موضوع تأسف برانگیز عدم اطلاع‌رسانی درباره قراردادهای نفتی است. قرارداد در مورد شرکت پتروپارس یکی از موارد بی‌توجهی وزارت نفت. این اقدام خارج از کنترل دولت و مجلس و سایر دستگاه‌های نظارتی بوده و این واگذار کردن شبهه‌انگیز است». البته آقای محتشمی‌پور چنان تحت فشار مافیای نفتی قرار گرفت که چند روز بعد در پی اصرار خبرنگاران برای توضیحات بیشتر گفت «من دیگر در این باره مصاحبه نمی‌کنم. هر که را اسرار حق آموختند- مهر کردند و دهانش دوختند»:
رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز 3 شهریور 1380 تصریح کرد «در بازرسی از بخش خصوصی شرکت پتروپارس، متأسفانه تخلفات حقوقی عدیده‌ای مشاهده کردیم... شرکت ما توان مالی نداشته ولی شورای اقتصاد به آن پروژه واگذار کرده است. در معاملات و واگذاری‌ها به این شرکت، به جای دریافت تضمین‌های قانونی، به یادداشت‌های معمولی بسنده شده است. در این خصوص اعضای هیئت مدیره باید در محاکم قضایی پاسخ بدهند».
موضوع از این قرار بود که در یک رانت هنگفت و به واسطه دور زدن قانون برگزاری مناقصه، قراردادهایی به ارزش حدود 8 میلیارد دلار در فازهای 1 و 6 و 7 و 8 پارس جنوبی به شرکت وابسته به آقایان ترکان و بهزاد نبوی واگذار شده بود حال آن که از یکسو این شرکت به جای ایران در لندن به ثبت رسیده بود و از سوی دیگر به لحاظ حقوقی وضعیت بی سر و سامان و شترمرغی داشت به نحوی که بهزاد نبوی اعلام می‌کرد این شرکت غیردولتی است و با ضوابط خصوصی اداره می‌شود. اما چون این حقیقت باعث اعتراض منتقدان به واگذاری رانت 8 میلیارد دلاری شده بود، ترکان مدعی شد «سهام پتروپارس صددرصد دولتی است». با این حال آقای زنگنه وزیر نفت با تأیید سخنان نبوی- که ضمناً کذب بودن ادعای ترکان را می‌رساند معتقد بود «پتروپارس به دلیل قوانین دست و پاگیر دولتی نشد».
یکی دیگر از کلمات قصار آقای ترکان که در ماجرای پتروپارس و درخرداد 1381 عنوان کرد، این جملات بود؛ «اگر ما رانتی را در دولت قرار دادیم و عده‌ای از آن رانت استفاده کردند و ثروتمند شدند، حق نداریم یقه آنها را بگیریم. چون خودمان مقررات وضع کردیم... مجلس اصلاً نباید وارد داد و ستد و قیمت‌گذاری و خرید و فروش شود». این در حالی بود که بسیاری از نمایندگان دوم خردادی مجلس از مناطق نفت‌خیز جنوب نظیر آقایان (مرحوم) رشیدی، کهرام، میدری و... به همین روند اعتراض داشتند اما در اقلیت قرار گرفته بودند. به عنوان مثال آقای کهرام معتقد بود «وزارت نفت در مدت 5 دقیقه قرارداد یک میلیارد دلاری نفتی را در شورای اقتصاد تصویب و سپس مراحل اجرایی آن را طی می‌کند و هیچ چشمی در مجلس ناظر بر قراردادهای نفتی کلان نیست» و... مرور این حکایت، مثنوی هفتاد من کاغذ است.
با این اوصاف جا دارد حساسیت نسبت به ربودن و تحریف شعار دینی و عقلی اعتدال از سوی فرصت‌طلبان دو چندان شود. در حقیقت به نظر می‌رسد حملات سازمان یافته از سوی افراطیون و محافل کیسه دوخته برای غبارآلود کردن فضا و شبیخون به امانت مردم و بیت‌المال است.
از نظر کیهان اعتراض به رانت‌خواری و زد و بند و سمبل کاری‌های اقتصادی و حقوقی، عین اعتدال و مبارزه با افراط و تفریط است حتی اگر به اعتبار این اعتراض، به کیهان حمله شود.

 


یک نشریه معتبر آمریکایی به هجو سیاست خارجی دولت ناکارآمد آمریکا پرداخت و تاکید کرد سیاست اوباما از رمق افتاده است.
فارین پالیسی در تحلیل خود می‌نویسد: شاید این تنها یک افسردگی تابستانی باشد با عقبگردهای کوچکی که معمولاً تمامی رؤسای جمهور دور دومی از آن رنج می‌برند. اما هرچه باشد نمی‌تواند منکر این شد که سیاست خارجی باراک اوباما به طور قابل ملاحظه‌ای از رمق افتاده و این در حالی است که یک وزیر امور خارجه، یک وزیر دفاع و یک مشاور امنیت ملی جدید به کابینه اوباما ملحق شده‌اند.
به گزارش دیپلماسی ایرانی در ادامه این تحلیل خاطرنشان شده است: سیاست آمریکا در مورد مصر نه مبتنی بر یک واقع‌گرایی است و نه بر پایه دفاع از دمکراسی. در مورد سوریه، خوشحالم که ایالات متحده با طرح مک‌کین (شیرجه زدن در استخری پر از کوسه) پیش نرفت. اما خوب است که کسی بتواند سیاست آمریکا در قبال این کشور را برای جهانیان شرح دهد. در مورد ایران، روی کار آمدن رئیس جمهوری میانه‌رو- چیزی که واشنگتن مدت‌ها در انتظار آن بودـ نیازمند یک واکنش مثبت از سوی ایالات متحده است اما کاخ سفید به جای دست زدن به ابتکارهای دیپلماتیک جدی، شنونده نطق‌های آتشین بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل است که اشک تمساح می‌ریزد و گمان می‌کند آمریکا جنگ دیگری در خاورمیانه را به تل‌آویو بدهکار است.
نویسنده فارین پالیسی می‌افزاید: البته در مقایسه با چالش‌هایی که رجب طیب اردوغان، دیلما روسف، مانمو‌هان سینگ، فرانسوا اولاند یا دیوید کامرون این روزها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌توانم شرط ببندم که چشم انداز کاخ سفید بهتر به نظر می‌رسد. اما یادآوری سال 2009 و زمانی که اوباما روی کار آمد، خالی از لطف نیست. نطق‌ها و سخنرانی‌های او را به یاد دارید؟ او در سخنرانی قاهره از دو کشور برای دو مردم سخن گفت. سخنرانی پراگ در مورد خلع سلاح هسته‌ای را چطور؟ البته پیشرفت‌هایی نیز وجود داشته است اما نه چیزی که بتوان آن را یک دستاورد بزرگ خواند تغییرات جوی چطور؟ مجموعه ابتکارهای اخیر اوباما، گامی در جهت صحیح به شمار می‌رفت اما او اغلب اثبات کرده که بیشتر یک سخنران خوب است. نگذارید به موضع افغانستان بپردازم من خوشحالم که ایالات متحده سرانجام با یک زوزه و نه یک نعره (با یک پیروزی) افغانستان را ترک کرد.
در ادامه این تحلیل آمده‌است: می‌دانم به چه می‌اندیشید. آیا اوباما همواره از درگیری بیش از اندازه ایالات متحده با امور جهانی گله نمی‌کند و من نیز بارها نگفته‌ام سیاست خارجی آمریکا در دوران اوباما چندان بد نبوده است. پس چرا من از شادی به وجد نمی‌آیم این هم دلیلش. من به طور حتم از اینکه آمریکا اقدامات احمقانه‌ای مانند حمله به سوریه یا بمباران ایران را انجام نداده، شادمان‌ام. اما این به این معنی نیست که در زمینه‌های دیگر انرژي، تلاش و تمرکز لازم را صرف کرده است.
آنچه من مشاهده نمی‌کنم، انگیزه لازم دولت اوباما برای استفاده از زمان باقی مانده به منظور طراحی استراتژی ضروری برای دست یافتن به اهداف مقرر شده است. دولت اوباما در ماه‌های نخست، حس بسیار خوبی داشت اما هیچگاه اولویت‌های استراتژيک را ساماندهی نکرد. اکنون همه ما می‌دانیم که سخنرانی‌های خوب اوباما لزوماً به معنی تبدیل آنها به سیاست یا استراتژی نیست.
نویسنده فارین پالیسی در پایان تاکید کرد: اکنون علاقمند‌م خبرنگاری با دسترسی بیشتر به رئيس‌جمهور، سوزان رایس، یا شاید هم جان‌کری از آنها بپرسد: دو هدف از مهمترین اهداف سیاست خارجی شما که می‌خواهید تا ژانویه 2017 و پایان دولت به آن دست یابید، چیست. همچنین چگونه از قدرت و نفوذ آمریکا برای تضمین موفقیت خود استفاده می‌کنید؟

 


یکی از عوامل بازداشت شده فتنه سبز خواستار بازگرداندن هاشمی به نماز جمعه از سوی حاکمیت شد. تاج‌زاده می‌گوید نظام با این کار تلخی رد صلاحیت را جبران کند.
وی در نوشته‌ای که از سوی سایت کلمه- به روزرسانی شده در پاریس- منتشر شده، ادعا می‌کند: ائمه جمعه فعلی با ملاک‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی و فلسفه نماز جمعه و جماعت کمترین نسبت را دارند و بازگشت هاشمی کمک به فلسفه نماز جمعه است.
تظاهر تاج‌زاده به داشتن دغدغه درباره آقای هاشمی در حالی است که وی به عنوان معاون وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات در دولت اصلاحات، متهم اول تقلب در انتخابات مجلس ششم (زمستان سال 1378) علیه هاشمی و حذف وی بود. محسن هاشمی پیش از این بر انجام تقلب در انتخابات مجلس از سوی اصلاح‌طلبان و ستاد انتخابات دولت اصلاحات برای حذف هاشمی تاکید کرده است.
یادآور می‌شود آخرین نماز جمعه هاشمی 4 سال پیش تبدیل به بهانه سوءاستفاده فتنه‌گران و آشوبگرانی شد که به صورت مختلط (زن و مرد) و با کفش نماز خواندند شعارهای ضدانقلابی می‌دادند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10