(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 29 تـیـر 1392 - شماره 20546

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
بررسی طرح جرم سیاسی در کمیسیون حقوقی مجلس
عزیزی خبر داد
تشکیل «کمیته سازمان‌های مردم نهاد» در کمیسیون اجتماعی مجلس
توسط سفیر کشورمان در بیروت صورت گرفت
تسلیم نامه احمدی‌نژاد و روحانی به رئیس‌جمهور لبنان
واشنگتن فری بیکن گزارش داد
بی‌اعتنایی خطوط کشتیرانی سوئد به تحریم ایران
مهلت ثبت‌نام در فراخوان جذب دانشگاه‌های کشور
احمدی‌نژاد در بغداد اعلام کرد
ایران و عراق‌، قدرت جدید منطقه و جهان
درمکتب امام
شرح خطبه 216 نهج البلاغه - ( 3 )
علاقه به ستايش، بي‌ارزش‌ترين خوي حاكمان
سه‌چهارم نمایندگان آمریکا مخالف رابطه با ایران
امیر پوردستان: صیاد شیرازی مالک اشتر نیروهای مسلح بود
پورمحمدی: اصلاح‌طلبان نمی‌توانند مدعی پیروزی در انتخابات باشند
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: دولت در خصوص سفر «جک استراو» به تهران تصمیم می‌گیرد
امام جمعه موقت اهواز: رئیس جمهور منتخب بحث اعتدال را شفاف‌سازی کند
   


گروهی از نمایندگان مجلس طرحی را برای احیای اصل 168 قانون اساسی برای تعریف جرم سیاسی تهیه کرده‌اند که از این هفته در کمیسیون حقوقی مجلس کلید می‌خورد.
ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد در مجلس با اشاره به اینکه طرح تعریف جرم سیاسی را برای احیای یکی از اصول قانون اساسی بعد از گذشت 35 سال تهیه کردیم تا به کمک حقوق‌دانان حوزوی و دانشگاهی این خلأ را برطرف کنیم، اظهار داشت: در صورت تصویب نهایی این طرح، هیئت منصفه برای تعیین و تشخیص جرم سیاسی مشخص خواهد شد که در این صورت، برای برخورد با افرادی که در حوزه سیاسی مرتکب جرم می‌شوند براساس قانون و به طور دقیق انجام خواهد شد.
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به فارس گفت: از مرکز پژوهش‌های قم و برخی دیگر از مراکز حقوقی و قضائی کشور نیز برای تهیه این طرح کمک گرفته‌ایم و امیدواریم با تلاش همگان این مشکل حل شود.
یادآور می‌شود، اصل 168 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مقرر می‌دارد که رسیدگی به جرائم سیاسی و مطبوعاتی علنی است و با حضور هیئت‌منصفه در محاکم دادگستری صورت می‌گیرد.

 


رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از تشکیل کمیته سازمان‌های مردم نهاد برای ساماندهی این سازمان‌ها در ایران در کمیسیون متبوعش خبر داد.
عبدالرضا عزیزی نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبر افزود: در هفته گذشته اعضای کمیسیون اجتماعی نشست مشترکی با حضور نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد(NGOها) و سازمان‌ها و وزارتخانه‌هایی که با آنها سر و کار دارند، داشتند و کمیته سازمان‌های مردم نهاد در کمیسیون اجتماعی تشکیل شد.
وی افزود: با تشکیل این کمیته به دنبال آن هستیم تا بتوانیم سازمان‌های مردم نهاد در ایران را ساماندهی کنیم چون هم‌اکنون متولی مشخصی ندارند.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه یادآور شد: در حال رایزنی و برنامه‌ریزی هستیم تا سازمان‌های مردم نهاد یک متولی مشخصی داشته باشند نه اینکه هر سازمان یا وزارتخانه‌ای برای خودش مجوز جداگانه صادر کند.
وی در گفت و گو با فارس تأکید کرد: ما می‌خواهیم برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه داشته باشیم تا بتوانیم در آینده سازمان‌های مردم نهاد را قانونی کنیم تا مدیریت واحدی داشته باشند.

 


سفیر ایران در بیروت، پیام‌های محمود احمدی‌نژاد رئيس‌جمهور به مناسبت پیروزی مقاومت در جنگ 33 روزه و حجت‌الاسلام حسن روحانی رئيس‌جمهور منتخب در پاسخ به پیام تبریک میشل سلیمان به مناسبت انتخابش را تقدیم رئيس‌جمهور لبنان کرد.
میشل سلیمان در دیدار خود با غضنفر رکن‌آبادی که در کاخ بعبدا صورت گرفت، ضمن تشکر و ابلاغ سلام‌های گرم خود به احمدی‌نژاد و روحانی، تأکید کرد با برگزاری انتخابات پرشکوه ریاست‌جمهوری در ایران و انتخاب روحانی، منطقه وارد مرحله جدیدی شده است و امیدواریم این فرصت جدید، زمینه گشایش‌های جدید در راستای مصالح‌ ملت‌های منطقه
باشد.
به گزارش ایسنا، سفیر کشورمان در بیروت نیز در این دیدار با تأکید بر سیاست همیشگی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از وحدت، ثبات و استقرار لبنان و ارتباط متوازن با همه طوایف و جریانهای سیاسی لبنانی و حمایت از رویکرد رئيس‌جمهور لبنان در دعوت به گفت و‌گوهای ملی، ابراز امیدواری کرد در مرحله جدید شاهد گسترش بیش از پیش روابط دو کشور به ویژه در راستای اجرای توافقات امضا شده قبلی در حوزه‌های اقتصادی، تجاری و... باشیم.

 


یک پایگاه خبری غربی گزارش داد که یکی از خطوط کشتیرانی سوئد با بی‌اعتنایی به تحریم‌های آمریکا و اروپا، در صادرات مواد پتروشیمی با ایران همکاری می‌کند.
پایگاه خبری «واشنگتن فری بیکن» در این باره گزارش داد، یک خط کشتی‌رانی سوئدی بی‌توجه به تحریم‌ها، در حال همکاری با ایران است. بنا بر اعلام این پایگاه، پایش چند ماهه یکی از نفت‌کش های این خطوط کشتی‌رانی نشان می‌دهد که این نفت‌کش به دفعات در بنادر مختلف ایران پهلو گرفته است. فری‌بیکن مدعی شده است که این تانکر احتمالاً به پایگاه‌های نظامی ایران سوخت‌رسانی می‌کند.
بنا بر این گزارش، خطوط کشتی‌رانی «استکهلم چارترینگ ای‌بی» سوئد مالک کشتی است که به نظر می‌رسد به صورت انحصاری در خطوط دریایی جنوب ایران و در آب‌های خلیج‌فارس فعالیت می‌کند. گروه ناظر موسوم به «متحد در برابر ایران هسته‌ای» که از گروه‌های مخالف روابط اقتصادی اروپا و آمریکا با ایران است، با بیان این ادعا، اعلام کرده است که چنین فعالیتی نقض تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا است.این گروه نام این کشتی را «پرشیا» اعلام کرده و گفته است که این نفت‌کش در چندین بندر ایرانی که به صادرات مواد پتروشیمی معروف هستند، پهلو گرفته است. این گروه ضد ایرانی از شرکت سوئدی خواسته است که به همکاری با ایران پایان دهد و همچنین مسئولان اتحادیه اروپا را از حضور این کشتی در خلیج‌فارس مطلع کرده است.

 


رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم، گفت: پایان مهرماه آخرین فرصت ثبت نام در هفتمین فراخوان جذب اعضای هیئت علمی است.
به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا مردانی گفت: با توجه به این که فراخوان جذب اعضای هیئت علمی جدید از 20 تیرماه به مدت 15 روز آغاز شده است، تا 15 شهریور ماه 92 نیز بررسی سوابق علمی و پژوهشی این دسته از متقاضیان آغاز می‌شود.
وی افزود: البته دانشگاه‌ها این فرصت را دارند که نسبت به سوابق متقاضیان و انتخاب واجدین شرایط ثبت‌نام خود را انجام دهند تا اولویت‌ها مشخص شود.
مردانی گفت: مدت زمان ثبت‌نام در این بخش تا پایان مهرماه است و کسانی که جذب می‌شوند از ترم بهمن ماه فعالیت خود را آغاز می‌کنند.
رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم، گفت: در هفتمین فراخوان اعضای هیئت علمی متقاضیان از سراسر دنیا می‌توانند، اولویت‌های خود را انتخاب کنند. وی افزود: دسترسی همزمان همه متقاضیان از ویژگی‌های بارز این فراخوان سراسری است.

 


رئیس‌جمهور کشورمان در سفر به عراق با مقامات این کشور دیدار و بر گسترش روابط دو کشور تاکید کرد.
عراق آخرین مقصد خارجی احمدی‌نژاد در پست ریاست‌جمهوری بود. وی پنج‌شنبه گذشته عازم این کشور شد و علاوه بر رایزنی با مقامات عراقی، از اماکن متبرکه نیز زیارت بعمل آورد.
محمود احمدی‌نژاد در برنامه‌های اولین روز از سفر به کشور عراق، در دیدار نوری‌المالکی نخست‌وزیر این کشور که با حضور هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور صورت گرفت، با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در مسیر آبادانی عراق طی سالهای اخیر، روابط ایران و عراق را دوستانه و برادرانه دانست و تصریح کرد: در حال حاضر روابط تهران-بغداد در عرصه‌های گوناگون رو به توسعه است.
احمدی‌نژاد به همکاری‌های فی‌مابین ایران و عراق اشاره کرد و افزود: امروز تهران و بغداد همکاری‌های بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند و در بخش خدمات مهندسی، انرژی و برق، همکاری‌های خوبی میان دو کشور شروع شده که امیدواریم این همکاری‌ها در آینده روز به روز توسعه یابد.
رئیس‌جمهور توسعه و رونق گردشگری دو کشور را قابل توجه دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران، هیچ محدودیتی برای توسعه مناسبات خود در عرصه‌های مختلف با کشور عراق قائل نیست.
رئیس‌جمهور توسعه و تقویت مناسبات همه‌جانبه میان ایران و عراق را مورد تاکید قرار داد و گفت: امروز همگان باور دارند که پیشرفت و امنیت منطقه وابسته به همکاری و تلاش‌های مشترک ایران وعراق است.
نوری‌المالکی نخست‌وزیر عراق نیز در این دیدار ضمن خوش‌آمد گویی به رئیس‌جمهور و هیئت همراه روابط دو کشور را مثبت توصیف کرد و گفت: عراق جدید به دنبال توسعه روابط با همه کشورهای منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران است.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با عراق اشتراکات فراوانی دارند، تصریح کرد: جمهوری عراق هیچ مرزی در همکاری‌های فی مابین خود با ایران نمی‌بیند و در حال حاضر در عرصه‌های مختلف با جمهوری اسلامی ایران روابط گسترده‌ای دارد.
همچنین احمدی‌نژاد در دیدار خضیر الخزاعی معاون رئیس‌جمهور و کفیل ریاست‌جمهوری عراق ضمن تشکر از استقبال گرم دولت و ملت این کشور از هیات ایرانی بر توسعه روابط بیش از پیش دو کشور در تمامی زمینه‌ها تاکید کرد و اظهار داشت: مناسبات همه جانبه، اجتماع توانمندی‌ها و فعال کردن ظرفیت‌های همکاری میان ایران و عراق امروز سبب ایجاد قدرت جدیدی در منطقه و جهان شده است.
احمدی‌نژاد گسترش روابط ایران و عراق را به نفع ملت‌های دو کشور، منطقه و جهان اسلام دانست و گفت: هرگاه ملت‌های ایران و عراق در کنار هم قرار گرفته‌اند، هیچ قدرت خارجی نتوانسته در روابط دو جانبه آنها خدشه‌ای وارد کند. احمدی‌نژاد در جریان سفر به عراق با اعضای ائتلاف ملی عراق دیدار و در مجلس اعلای این کشور نیز سخنرانی کرد.
سفر به نجف و زیارت حرم امیرالمومنین(ع) و سفر به کاظمین و زیارت مرقد مطهر امام موسی کاظم(ع) و جواد الائمه (ع) از دیگر برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور به عراق بود.
همچنین احمدی‌نژاد با حضور در کربلا حرم مطهر امام حسین(ع)، حضرت ابوالفضل(ع) و دیگر شهدای کربلا را زیارت کرد.

 


مسئولین موظفند با فقرا
بیشتر از ثروتمندان رفاقت داشته باشند
همه مدیران و کارگزاران و رهبران و روحانیون نظام و حکومت عدل موظفند که با فقرا و مستمندان و پابرهنه‌ها بیشتر حشر و نشر و جلسه و مراوده و معارفه و رفاقت داشته باشند تا متمکنین و مرفهین.
آئین انقلاب اسلامی - ص 263

 


خطبه 216 را وجود مبارك حضرت امير (ع) در جريان جنگ صفّين ايراد فرمودند. بخش‌هائي از اين خطبه در نوبت‌هاي قبل به عرض رسيد؛ تا رسيديم به اين جمله كه حق بِالأصاله مال خداست، يك. و خداوند از همان حقّي كه مال خودش هست بين خودش و بين بندگانش حقوق متقابل قرار داد، اين دو. و از همان حقّي كه بِالأصاله مال اوست، بين خود آحاد مردم هم حقوق متقابل قرار داد، اين سه. در اين حقّ سوّم، مهمترين حقّي كه خداوند از طرف خودش بين مردم قرار داد، حقّ والي و رعيّت، حقّ رعيّت و والي است كه در نوبت قبل اشاره شد. در همين قسمت كه فرمود حقوق متقابلِ بين والي و رعيّت از بهترين حقوق مردمي است، فرمود: براي اينكه اين حق عمل بشود همگان بايد بااخلاص و نصيحت، حافظ يكديگر باشند.
توصيه امير مؤمنان (ع) به نصيحت يكديگر و تلاش در اقامه حق
به اين جمله رسيديم؛ فرمود: فَعَليكُمْ بِالتَّناصُحِ فِي ذلِكْ وَ حُسنُ التَّعاوُنِ عَلَيه. با نصيحت، با خلوص مواظب باشيد كه نه حقّ كسي را از بين ببريد و نه اگر حق كسي از بين رفت شما بي طرف و ساكت بمانيد! غير از معصومين همه احتياج به نصيحت دارند. فَليسَ اَحَدٌ وَ اِنِ اشْتَدَّ عَلي رِضَااللهِ حِرصُهُ وَ طالَ فِي العَمَلِ اجْتِهادُهُ بِبالِغٍ حَقيقَهَ مَا اللهُ اَهلُهُ مِنَ الطّاعَهِ لَه. هيچ كس نمی‌تواند بگويد من همه حقوق خدا را بر آورده كردم؛ خدا هيچ حقّي بر عهده من ندارد! هر چه هم تلاش و كوشش بكند، چه در علم، چه در عمل؛ باز ممكن است بعضي از حقوق الهي در ذمّه او باشد. پس اگر كسي به او نصيحت كرد، او بدش نيايد.
وَ لكِنْ مِنْ واجِبِ حُقُوقِ اللهِ عَلَي العِبادْ النَّصيحَهُ بِمَبلَغِ جُهدِهِمْ وَ التَّعاوُنُ عَلي اِقامَهِ الحَقِّ‌ بِينَهُمْ؛ هم مواظب باشند كجا حق از بين رفت، و هم در احياي آن حق يكديگر را ياري كنند.درباره كوچكها هم فرمود: شما هيچ كس را كوچك نشماريد. براي اينكه خدا در قلب هر كسي ممكن است يك مطلبي را القاء بكند. وَ لَا امْرُؤٌ وَ اِنْ صَغَرَتْهُ النُّفُوسُ وَ اقْتَحَمَتْهُ العُيُونُ بِدُونِ اَنْ يُعينَ عَلي ذلِكَ اُوْ يُعانَ عَلَيه. هيچ كس را نمی‌شود تحقير كرد كه مگر حرف او اثر دارد يا مگر او هم چيز می‌فهمد! بالأخره آدم گوش مي‌دهد؛ اگر چنانچه نافع بود می‌پذيرد؛اگر نبود رها می‌كند! پس حرف هيچ كسي را نمی‌شود بدون تحقيق رد كرد يا هيچ كسي را نمی‌شود بدون تحقيق به بي‌اعتنائي گذراند؛ حق خيلي مهم است.
غفلت از خداي سبحان، عامل سقوط انسان
در اين اثناء يكي از مخاطبان و مستمعان وجود مبارك حضرت امير (سلام الله عليه) از حضرت مدحي كرد؛ وقتي از آدم تعريف می‌كنند، آدم خوشش می‌آيد! وقتي خوشش می‌آيد، مسأله هواي نفس و خودخواهي و خود بيني وغرور مطرح است، آن وقت فقط غافل می‌ماند از آن حقيقت؛ وقتي هم كه غافل ماند، از آن طرف تير شروع مي‌شود. می‌گويند: هيچ حيواني، هيچ شكاري تير نمی‌خورد، مگر اينكه از ذكر خدا غافل باشد!چون هر موجودي بالأخره مُسبّح و ذاكر است: اِنْ مِنْ شِيءٍ إلا يُسَبِّحُ بِحَمدِه(1) است.
در سوره مباركه نور فرمود: كُلٌّ قدعَلِمَ صَلاتَهُ وَ تَسبيحَه(2). نه تنها اينها اهل نماز و تسبيحند، نماز و تسبيح خودشان را هم می‌دانند چه مي‌گويند.اگر همه پرنده‌ها وجنبنده‌ها و حيوانات اهل ذكر و تسبيحند و می‌فهمند چه مي‌گويند، اگر يك وقتي غفلت كردند، در همان حال غفلت است كه تير مي‌خورند؛ انسان هم همين طور است! در همان نامه اي كه وجود مبارك حضرت براي مالك نوشتند، فرمودند: بهترين فرصت كمين گيري شيطان آنوقتي است كه از آدم تعريف می‌كنند، اين خوشش مي‌آيد، غافل می‌شود، باور مي‌كند و تير مي‌خورد!
كوچك شمردن غير خداوند، از حقوق الهي بر بندگان
فَاَجابَهُ (ع) رَجُلٌ مِنْ اَصحابِهِ بِكَلامٍ طَويلٍ يُكثِرُ فِيهِ الثَّناءَ عَلَيهْ وَ يَذكُرُ سَمعَهُ وَ طاعَتُهُ لَه، آنگاه وجود مبارك حضرت امير اين جمله را فرمود: آن كسي كه خدا به او نعمت بيشتري داد، حقّ بيشتري هم بر او دارد. آن حق چيست؟ اين است كه اين شخص كه در كنار سفره خدا نشسته، همه چيز را خدا به او داده؛‌ الآن به ما بگويند كه ما به شما ميلياردها می‌دهيم، يكی از اين چشم هايتان را به ما بدهيد؛ هرگز حاضر نيستيم اين كار را بكنيم! پس او چيزي به ما داد كه قابل قياس نيست. چشم داد، گوش داد، لب داد: اَلَمْ نَجعَل‎ْ لَهُ عَينَينْ. وَ لِساناً وَ شَفَتَين. وَ هَدَيناهُ النَّجدَين(3)؛ تمام اين نعمت‌ها را براي ما شمرد و بررسي كرد. فرمود:‌ اگر كسي اينها را شناخت؛ حقّي كه در قبال اين نعمت دارد، اين است كه غير خدا را كوچك بشمارد، نه تحقير كند!
وظيفه برخورداران از نعمت الهي
فرمود: تحقير نكنيد، ولي بدانيد كه از غير خدا كار ساخته نيست! وجود مبارك حضرت امير در اين بخش فرمود: اگر خدا نعمت فراواني به كسي داد، حقّ خدا بر اين شخص اين است كه بداند مُنعِمش كيست! ديگران را احترام بكند، نه اينكه تحقير بكند؛ امّا مؤثرنداند. فرمود: إنَّ مِنْ حَقِّ‌‌ مَنْ عَظُمَ جَلالُ اللهِ فِي نَفسِهِ وَ جَلَّ مُوضِعُهُ مِنْ قَلبِهِ اَنْ يَصغُرَ عِندَهُ لِعِظَمِ ذلِكَ كُلُّ مَا سِواه. وَ إنَّ اَحَقَّ مَنْ كانَ كَذلِكَ لِمَنْ عَظُمَتْ نِعمَهُ اللهِ عَلَيهْ وَ لَطُفَ اِحسانُهُ اِلَيه. شايسته ترين مردمي كه غير خدا را مؤثر ندانند، آنهائي هستند كه نعمت هاي الهي را بيشتر درك كردند؛ اين همه نعمت او به ما داد، آنوقت ما چرا برای ديگران تأثير قائل بشويم. فَإنَّهُ لَمْ تَعظُمْ نِعمَهُ اللهِِ عَلي اَحَدٍ إلا ازْدادَ حَقُّ اللهِ ( سُبحانَهُ وَ تَعالي ) عَلَيهِ عِظَماً. فرمود: هيچ جا نعمت خدا اضافه نشد، مگر اينكه حقّ خدا هم اضافه می‌شود. در بيانات قبلي هم در همين خطبه هاي نهج البلاغه گذشت كه مردان الهي كساني اند كه: عَظُمَ الخالِقُ فِي اَنفُسِهِمْ فَصَغُرَ مَا دُونَهُ فِي اَعيُنِهِم(4). اگر خدا در قلب آدم به عظمت جلوه كرد، آنوقت جا براي غير خدا نمی‌داند كه انسان براي غير خدا هم تأثير قائل بشود؛ احترام می‌گذارد، امّا اثر، مال غير خدا نيست!
علاقه به ستايش، بي ارزش ترين خوي حاكمان
فرمود: كسي كه عظمت ذات أقدس إله را احساس كرده، ماسواي خدا پيش او كوچك است؛ عَظُمَ الخالِقُ فِي اَنفُسِهِمْ وَ صَغُرَ مَا دُونَهُ فِي اَعيُنِهِم(5). اين مضمون در چند جاي نهج البلاغه آمده، يكي از آن مواردي كه عين اين عبارت نيآمده و همين مضمون آمده، خطبه 216 است. بعد می‌فرمايد: واليان چه سِمَتي دارند، مردم چه سِمَتي دارند. وَ اِنَّ مِنْ اَسخَفِ حالاتِ الوُلاهِ عِندَ صالِحِ النّاس اَنْ يُظَنَّ بِهِمْ حُبُّ الفَخر. «سَخيف» يعني حقير، بي‌ارزش، سبك. يك كسي كه مسئول است؛ اگر به ستايش ديگران دل ببندد، يك آدم سَخيفُ العَقلي است. اينكه شما می‌بينيد در حضور يك كسي می‌گويند: براي سلامتي فلان كس صلوات، نمی‌دانند كه او چقدر خجالت می‌كشد! می‌گويد: من چقدر حقير و پَستم كه اينجور به من احترام می‌كنند! اگر واقعاً به آنها علاقمنديد، شب كه برخاستيد در نماز شب دعا كنيد که خداوند علم اينها، عمل اينها، هدايت اينها را زیاد بكند، اينها بازي است!
فرمود:وَ قَدْ كَرِهتُ اَنْ يَكُونَ جالَ فِي ظَنِّكُم اَنّي اُحِبُّ الاِطراءْ وَ اسْتِماعَ الثَّناء، من بدم می‌آيد كه پيش شما اينچنين شناخته شوم؛ من اينجور نيستم.بر فرض محال من كسي باشم كه مداحي خوشم بيايد، بايد اين خوشايند را زير پا بگذارم، بگويم كه بزرگ، پيغمبر است و خدا. من اينجور نيستم؛ بر فرض هم باشم، بايد صرف نظر بكنم. اين حرف می‌ماند، چون مطابق با فطرت است! فرمود: وَ قَدْ كَرِهتُ اَنْ يَكُونَ جالَ فِي ظَنِّكُم اَنّي اُحِبُّ الاِطراء، « اِطراء » يعني مداحي. در آن نامه حضرت امير فرمود: شيطان هميشه در صدد كمين و حمله است. ولي آن وقتي كه ديگري دارد از كسي تعريف می‌كند، يك؛ و اين هم قبول كرد، خوشش آمد، دو؛ آنوقت خط حمله شروع می‌شود، آنوقت شب حمله است. آن وقتي شيطان حمله می‌كند كه از كسي تعريف بكنند، يك؛ و او هم قبول بكند، خوشش بيايد، دو؛ آن وقت خط حمله شروع می‌شود. اين را در نامه مالك مرقوم فرمود تا مالك حواسش جمع باشد.
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) در جلسه درس تفسير نهج‌البلاغه در ديدار با جمعي از طلاب، دانشجويان و اقشار مختلف مردم - قم؛ دي 1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) اسراء/ 44 (2) نور/ آية 41
(3) بلد/ 8 ـ10 (4) نهج البلاغه/ خ193
(3) بلد/ 8 ـ 10 (4و5) نهج البلاغه/ خ193
خوان حکمت در ماه مبارک رمضان روزهای زوج منتشر می‌شود.

 


سه‌چهارم اعضای مجلس نمایندگان آمریکا مخالف رابطه با ایران هستند.
یک چهارم اعضای مجلس نمایندگان آمریکا شامل 118 نماینده که 14 نفر آنها جمهوری‌خواه هستند، ضمن امضای نامه‌ای از اوباما خواستند در پی انتخابات ایران، از فرصت راه‌حل دیپلماتیک برای تعامل با ایران استفاده کند.
در این نامه آمده است: «عدم امتحان این موضوع که آیا انتخاب روحانی، ارائه کننده فرصتی برای حرکت به سمت توافقی معتبر و قابل اتکا درباره برنامه هسته‌ای ایران هست یا خیر، اقدامی اشتباه است».
این نامه می‌افزاید: «علاوه بر این، ما باید مراقب باشیم از طریق دست زدن به اقداماتی که مشروعیت رئیس‌جمهور جدید را در مقابل تندروهایی که با سیاست آشتی و صلح وی مخالفند از میان می‌برد، سبب از دست رفتن این پتانسیل نشویم».
در عین حال در این نامه آمده است: این نخستین‌بار نیست که ایران رئیس‌جمهوری با مرام اعتدال‌گرایی و اصلاحات انتخاب کرده است، تاریخ به ما توصیه می‌کند که در مورد دورنمای این تغییر هوشیار باشیم.
گفتنی است شماری از این افراد، اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان هستند که اعضای آن 20 روز پیش با ارسال نامه‌ای برای اوباما، اعلام کردند انتخاب رئیس‌جمهور جدید، موجب تغییر در سیاست‌های ایران نخواهد شد و تحریم‌ها علیه ایران باید افزایش یابد.
یادآور می‌شود کنگره آمریکا شامل مجلس نمایندگان و سنا معمولا دارای مواضع ضدایرانی و نزدیک به لابی صهیونیستی ایپک می‌باشد و دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات با وجود اختلاف نظر در مسائل دیگر، در زمینه دشمنی با ایران و اعمال تحریم‌های شدیدتر هم‌نظر هستند.
در همین حال یکی از سناتورهای ارشد جمهوریخواه در سنای آمریکا اعلام کرد؛ در پاییز امسال طرحی برای اجازه به دولت اوباما برای حمله نظامی به ایران به منظور متوقف کردن برنامه هسته‌ای این کشور در صورت نیاز تقدیم خواهد کرد.
به گزارش نیوزمکس، لیندسی گراهام عضو جمهوریخواه سنای آمریکا با اشاره به این مسئله گفت: «هدف اصلی من جلوگیری از جنگ است و بهترین راه برای این کار، تفهیم این مسئله به ایران است که راه‌ آنها در نهایت به مواجهه و شکست خواهد انجامید.»
این سناتور تاکید کرد که هدف از ارائه این طرح، فهماندن این مسئله به ایران است که وقتی اوباما از حمله نظامی حرف می‌زند تنها یک لفاظی پوچ نیست بلکه سنا و قانونگذاران آمریکایی نیز با او موافق هستند.
همزمان با خط تشدید فشارها، ادعای برخی مقامات آمریکایی مبنی بر آمادگی برای تعامل و گفت‌و گو با جمهوری اسلامی ایران نیز تازگی ندارد، باراک اوباما زمانی که برای اولین بار مستاجر کاخ سفید شد بارها ادعا کرد که آماده‌ایم با ایران رو در رو مذاکره کنیم و در واقع دستی به سمت تهران دراز کرده‌ایم، همان زمان رهبر معظم انقلاب در واکنش به این اظهارات اوباما در بیاناتی با این مضمون فرمودند که دستی که آمریکائي‌ها به سمت ایران دراز کرده‌اند، چدنی با پوششی مخملین است.
اتفاقاً 4 سال اول ریاست‌ جمهوری اوباما همراه بود با تشدید فشارها و تحریم‌های یکجانبه علیه کشورمان و درستی پیش‌بینی رهبر معظم انقلاب و ریاکاری مقامات کاخ سفید برای افکار عمومی دنیا ثابت شد.
باراک اوباما، سال گذشته پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بار دیگر ادعای مذاکره با ایران را مطرح کرد اما طی این مدت چندین بار تحریم‌ها علیه ایران را بخصوص در حوزه «انرژی و بانکی» که مستقیماً مردم کشورمان را هدف قرار داد، تشدید کرده است.
پس از برگزاری انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران در 24 خرداد ماه، و ناکامی آمریکا در پایین آوردن میزان مشارکت مردم در پای صندوق‌های رای بر اثر تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی، مقامات کاخ سفید بار دیگر زبان به استفاده از دیپلماسی و مذاکره در قبال جمهوری اسلامی ایران گشودند.
آمریکایی‌ها این بار تا چه حد در گفتار خود «صداقت» دارند، موضوعی است که تحلیلگران سیاسی نسبت به آن با شک و تردید نگاه می‌کنند. به اعتقاد آنها، آمریکایی‌ها به دنبال گرفتن امتیاز از ایران بدون دادن هرگونه امتیاز هستند.
در حالی که نشست نمایندگان 1+5 سه‌شنبه هفته گذشته در بروکسل برگزار شد و خانم اشتون پس از این نشست از آمادگی برای از سرگیری گفت و گوها با ایران خبر داد، گزارش‌ها حاکی از آن است که غربی‌ها قصد ندارند هیچ تغییری در رویکرد و پیشنهادهایی که در قالب «بسته پیشنهادی به ایران» در مذاکرات آلماتی داده بودند، بدهند. هرچند طبق نتایج آخرین دور مذاکرات میان دو طرف در 16 و 17 فروردین ماه سال جاری در آلماتی2 این خانم اشتون بود که در موضعی انفعالی قرار شد با سفر به پایتخت‌های 1+5، جواب بسته جامع ایران در مذاکرات مسکو (29 و 30 خرداد 91) را بدهد.
آنچه مسلم است این که غربی‌ها با چه هدف و رویکردی مجدداً به پشت میز مذاکره می‌آیند، موضوعی است که در کوتاه مدت و پس از برگزاری اولین دور مذاکرات 1+5 با تیم مذاکره‌کننده دولت جدید کشورمان مشخص خواهد شد.

 


فرمانده نیروی زمینی ارتش تاکید کرد: صیاد شیرازی با نفس گرم امام و شاگردی در مکتب ولایت به مالک‌اشتر نیروهای مسلح ایران تبدیل شد.
امیر احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش در همایش شهید صیاد شیرازی و هوانیروز که عصر چهارشنبه گذشته برگزار شد، گفت: صیاد شیرازی از جمله مردانی بود که نام و یادش ترس به دل دشمن می‌انداخت.
وی افزود: صیاد شیرازی با نفس گرم امام و شاگردی در مکتب ولایت به مالک‌اشتر نیروهای مسلح ایران تبدیل شد.
پوردستان با اشاره به تعابیری که در خصوص شهید صیاد شیرازی به کار بردند، گفت: فرمانده معظم کل قوا علاوه بر اینکه در مراسم تشییع این شهید حضور پیدا کردند، روز بعد از خاکسپاری زمانی که خانواده شهید صیاد شیرازی به مزار آن بزرگوار می روند رهبر معظم انقلاب را در آنجا می‌بینند که حضرت آقا می‌فرمایند دلم برای صیادم تنگ شده است.
فرمانده نیروی زمینی ارتش در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اقدامات و توانمندی‌های هوانیروز اظهار داشت: این یگان پس از انقلاب و خروج مستشاران از کشور با اعتمادی که امام(ره) به آن داشت روی پای خود ایستاد و نقش بسزایی در دفاع مقدس ایفا کرد.
پوردستان تاکید کرد: عملیات مرصاد نقطه عطف فعالیت‌های هوانیروز در طول دوران انقلاب بود و پیوستن صیاد و هوانیروز اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی و شکست دشمنان را به همراه داشت.
به گزارش فارس، در پایان این مراسم از چهار جلد کتاب جدید هوانیروز با حضور امیر پوردستان، حجت‌الاسلام آل‌هاشم، امیر یاری و امیر آراسته رونمایی شد.

 


عضو جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: فعالیت تشکیلاتی اصولگرایان در انتخابات 92 شکست خورد اما اصلاح‌طلبان هم نمی‌توانند مدعی پیروزی در انتخابات باشند.
حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی در مراسم ضیافت افطاری جامعه اسلامی مهندسین که در مسجد دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را یک موفقیت بزرگ دانست و ابراز داشت که خداوند در این انتخابات مسیر دسترسی به مطالبات مردم را برای ما فراهم و این رزق بزرگ را خارج از محاسبات ما به ما عنایت کرد.
وی با تأکید بر این که باید بپذیریم فعالیت تشکیلاتی اصولگرایان در انتخابات 92 پیروز نشد، گفت: البته اصلاح‌طلبان هم نمی‌توانند ادعا کنند که محصول تشکیلاتی‌شان در انتخابات پیروز شده است اما چون اصولگرایان در قوای سه‌گانه و قدرت حضور داشتند باید بدانند که شاید وظیفه خود را به خوبی انجام نداده‌اند اما باید بپذیریم که این دولت خدمات زیادی داشته و باید شاکر و قدردان آن باشیم.
به گزارش فارس، در ادامه این مراسم محمدرضا باهنر دبیر کل جامعه اسلامی مهندسی درباره تحلیلش از انتخابات اظهار داشت: بنده با آقای روحانی به مدت 16 سال در مجلس کار کرده بودیم و با ایشان همپوشانی داشته‌ام. تحلیل ساده من این است اینکه حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی شعار اعتدال داد به این خاطر است که فلزش از اعتدال است و در مجلس سوم و چهارم جلسات عقلا را راه‌اندازی کرد که این امر باعث پیشرفت بسیاری از اقدامات شد.
همچنین در حاشیه این مراسم، حبیب‌الله عسگراولادی دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری درباره وحدت اصولگرایان خاطرنشان کرد: اصولگرایان آزادی را در سایه استقلال و پایه‌های جمهوری اسلامی می‌دانند چرا که اصولگرایان به پهنای گسترده همه نیروهای معتقد به ولایت هستند و در یک مجموعه و یا دو مجموعه محدود نیستند، طبعاً این امر به آزادی خرد جمعی نیاز دارد که همه سلیقه‌های مختلف در آن حضور داشته باشد و به این خاطر اصولگرایان را ستایش می‌کنیم.

 


رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انگلیس از تصمیم گذشته خود برای قطع رابطه با ایران پشیمان است، تأکید کرد: درباره سفر «جک استراو» به تهران، دولت تصمیم گیرنده است.
علاءالدین بروجردی با اشاره به درخواست «جک استراو» نماینده پارلمان انگلیس و وزیر خارجه اسبق این کشور برای سفر به تهران و تلاش‌ها برای احیای رابطه ایران و انگلیس گفت: ما در مجلس شورای اسلامی مصوب کردیم که سطح روابط ایران و انگلیس از سفیر به کاردار تنزل پیدا کند و در همین زمان با فاصله کوتاهی بعد از حادثه سفارت انگلیس در تهران، انگلستان تصمیم به قطع رابطه با جمهوری اسلامی ایران گرفت.
وی افزود: در واقع قطع رابطه از سوی انگلیسی‌ها صورت گرفت و جمهوری اسلامی ایران اقدام به قطع رابطه با انگلیس نکرد و امروز نیز انگلیس باید تصمیمی که گرفته است را جبران و موضعش را تغییر دهد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: در عین حال، اظهارات اخیر «ویلیام هیگ» وزیر خارجه انگلیس از یک سو و اظهار علاقه جک استراو برای سفر به تهران از سوی دیگر، نشان دهند پشیمانی انگلیس از تصمیم گذشته خود برای قطع رابطه با ایران است؛ احتمالاً آنها امروز علاقه‌مندند که تصمیم گذشته خود را جبران کنند.
وی در پاسخ به سؤال تسنیم مبنی بر اینکه آیا جک استراو برای سفر به تهران درخواست رسمی داده یا خیر؟ تأکید کرد: وی از چند ماه گذشته و از طریق منابع مختلف برای سفر به تهران اظهار علاقه کرده بود اما هنوز نمی‌دانم که برای مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب دعوت شده است یا خیر؟
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: سفر جک استراو به تهران بستگی به تصمیم دولت دارد.
بروجردی در پاسخ به این سؤال که آیا جک استراو برای سفر به تهران نیاز به هماهنگی با مجلس ندارد،‌اظهار داشت: اگر وی می‌خواهد برای حضور در مراسم تحلیف به تهران سفر کند باید با دولت و وزارت امور خارجه مکاتبه داشته باشد و نیازی به هماهنگی با مجلس ندارد.

 


اهواز- خبرنگار کیهان:
از رئیس جمهور منتخب می‌خواهیم بحث اعتدال را شفاف‌سازی کنند تا خدای ناکرده مورد سوء استفاده قرار نگیرد.
امام جمعه موقت اهواز در خطبه‌های نماز جمعه دیروز، افزود: دکتر روحانی مطرح کردند که من وامدار هیچ حزب و گروهی نیستم و من فقط وامدار امام زمان و رهبرمعظم انقلاب هستم که جمله بسیار مهم و ارزشمندی است و جای تشکر دارد اما از وی انتظار داریم که بحث اعتدال را شفاف‌سازی کنند و طوری نشود که مثل دوره اصلاحات این تعریف همچنان مبهم بماند و یکی از ایرادهای اصلاح‌طلبی همین بود که در سال 78 فتنه کوی دانشگاه شکل گرفت.
آیت‌الله دکتر محسن حیدری با اشاره به وقایع اخیر مصر و با توجه به اینکه استراتژی آمریکا مبنایش برحذف اسلام‌گراهاست گفت: معلوم بود که آمریکا در فرصت مناسب امثال مرسی را که حتی برای آنها کاسه‌لیسی می‌کند ساقط خواهد کرد و متأسفانه این زمینه را محمد مرسی و اخوان‌المسلمین برای آمریکا فراهم کرد.
وی با اشاره به تسلط طیف سلفی‌های تندرو بر محمد مرسی ادامه داد: از دیگر اشتباهات مرسی تداوم ارتباط با اسرائیل بود و با عربستان نیز ارتباط مستحکمی برقرار کرد بگونه‌ای که در طول یکسال 3 بار به عربستان سفر کرد اما در مقابل نسبت به حزب‌الله لبنان و جمهوری اسلامی ایران دهن‌کجی کرد و همین چند هفته قبل بود که بر علیه جمهوری اسلامی ایران کنفرانسی را در مصر براه انداختند و برعلیه ایران سمپاشی کردند و معاون مرسی با شرکت در این کنفرانس جمهوری اسلامی را متهم به جفا در حق اهل سنت کرد.
حیدری در ادامه به قطع ارتباط مصر با سوریه اشاره کرد و گفت: مگر گناه سوریه جز ایستادگی و مقاومت در مقابل اسرائیل بود؟ چرا باید مفتیان ناتو، با فتوای امثال قرضاوی حکم جهاد بر علیه سوریه و تکفیر شیعه بدهند تا زمینه برای تهاجم ناجوانمردانه به کشور سوریه و شیعیان و محبان اهل بیت عصمت و طهارت فراهم شود، عضو مجلس خبرگان رهبری به شهادت مظلومانه محمد شحاته اشاره کرد و گفت: عمق این فاجعه بگونه‌ای بود که 10 روز پس از آن مصر دچار تلاطم شد و به گفته البرادعی زلزله‌ای در مصر بوجود آمد و دامن مرسی را گرفت و آمریکا از این فرصت سوء استفاده کرد و فرماندهان ارتش مصر کودتا را انجام دادند.

 

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10