(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 29 تـیـر 1392 - شماره 20546

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
آیت‌الله جنتی خطیب نماز جمعه تهران: مفهوم واقعی اعتدال پیروی از خط امام(ره) است
در پرتو وحی
اخبار ادبی و هنری
امام‌جمعه قم: مرسی نباید به آمریکایی‌ها اعتماد می‌کرد
قاضی سراج: پرونده مهدی هاشمی ایرادهای سنگینی دارد
در 3 ماهه نخست امسال صورت گرفت
افزایش 21 درصدی صادرات آبزیان
مدیر حوزه علمیه همدان: تذکر لسانی در جامعه کمرنگ شده است
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خبر داد
صدور پروانه ساخت رایگان به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: ایران رتبه نخست سرانه مطالعه را در منطقه داراست
آغاز به کار نمایشگاه بزرگ علوم قرآنی در شاهرود
مدیر آموزش و پرورش یک منطقه محروم: بودجه نداریم اما مجبوریم بخشنامه وزیر را اجرا کنیم
رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان: 17 هزار فرد 100 ساله در ایران زندگی می‌کنند
   


حضرت امام خمینی(ره): خدای تبارک و تعالی ما و شما را از شر این مستکبرین نجات بدهد و ملت‌های ایران را و ملت‌های دیگر را و همه مسلمین را بیدار کند تا دماغ مستکبرین را به خاک بمالد و آنها را رسوا کند، همان‌طوری که تاکنون رسوا کرده است.

 


خطیب نمازجمعه تهران گفت: این اعتدالی که گفته می‌شود به معنای خط امام است یعنی وصیت‌نامه امام و آثار امام. از نظر من اعتدال یعنی دنبال کردن خط نورانی حضرت امام که روشن است.
به گزارش فارس، آیت‌الله احمد جنتی خطیب موقت تهران در خطبه دوم نمازجمعه با اشاره به تشکیل شورای نگهبان در 26 تیر 59 به دستور حضرت امام(ره) اظهار داشت: امام(ره) 6 نفر فقیه را منصوب کرده و 6 نفر حقوقدان را نیز با پیشنهاد قوه قضاییه و مجلس انتخاب کرد و این رویه در دوره‌های 6 ساله ادامه پیدا کرد و در این دوره نیز چون در هر 3 سال برخی فقها و حقوقدانان تغییر می‌کنند، 3 نفر از فقهای قبلی غیر از آیت‌الله رضوانی که از دنیا رفت، برخی از فقهای دیگر همچون آیت‌الله مومن و آیت‌الله یزدی و آیت‌الله شاهرودی نصب شدند و به جای آیت‌الله رضوانی نیز آیت‌الله شب‌زنده‌دار نصب و در مجلس نیز 3 نفر از حقوقدانان انتخاب شدند.
آیت‌الله جنتی با تأکید بر اینکه شورای نگهبان از ابتدای تأسیس تا امروز به سیاست‌های مقام معظم رهبری و قانون مقید بوده است، تصریح کرد: شورای نگهبان بار سنگینی را در مسائل شرعی و مسائل سیاسی و امر انتخابات متعدد بر دوش دارد اما برخی مواقع با تهاجماتی مواجه می‌شود و این طور نیست که همه راضی باشند به خصوص در امر انتخابات که برخی زبان خود را حفظ می‌کنند و برخی زبانشان آزاد است و هر چه از دهنشان درمی‌آید می‌گویند اما ما همه آنها را به خاطر انجام وظیفه تحمل می‌کنیم.
خطیب موقت تهران با اشاره به انتخابات 24 خرداد 92 اظهار داشت: بنده در درجه اول خدا را شکر می‌کنم و از مقام معظم رهبری و ملت و همچنین داوطلبان نامزدها تشکر می‌کنم.
امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: بنده این امید را دارم که این انتخابات نتایج و عواقب خوبی داشته باشد و منتخب مردم و دولتی که جدیدا به کار می‌افتد بتواند تا جایی که در توان دارد مشکلات معیشت مردم، مشکلات سیاسی و فرهنگی را حل کند و نسبت به مسائل اسلام و انقلاب وفادار بوده و آنها را مرتب سر زبان و در عمل داشته باشد.
وی با بیان اینکه نامزدها در انتخابات به جان هم نیفتادند بسیار قابل تقدیر است ولو اینکه صحبت اندکی در مناظره‌ها صورت گرفت که البته قابل تحمل بود، یادآور شد: هیچ مسئله‌ای که آبروریزی کند و به بهانه‌ای تبدیل شود وجود نداشت و پس از انتخابات نیز همه نتیجه را پذیرفتند.
آیت‌الله جنتی به دروغ فتنه‌گران در سال 88 پرداخت و تصریح کرد: کسانی که در سال 88 ادعای تقلب کردند باید از اینکه به روی مردم نگاه کنند خجالت کشیده و پیشانی‌شان عرق کند چرا که آنها آن همه آرای مردم را از بین برده و انتخابات را به کام مردم تلخ کردند.
دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه ادعای تقلب به معنای تقلب نظام بود، یادآور شد: گاهی برخی به فرد یا یک مسئول و مجری ناظر تهمت می‌زنند و یک وقت فردی به نظام تهمت می‌زند؛ تاکنون خیلی با آنها مسامحه شده است.
وی ادامه داد: آنها می‌گفتند که در انتخابات تقلب شده چون در برخی حوزه‌ها بیش از 100 درصد آرا به صندوق‌ها ریخته شده است و در جایی که واجدین شرایط صد هزار بوده است 200 هزار رأی در صندوق ریخته شده است اما در این دوره بسیاری از صندوق‌ها عددش بالا است و تا 300هزار آرای بیشتری در صندوق ریخته شد اما کسی نفسش درنیامد لذا آنها به مردم بد کردند. آیت‌الله جنتی در ادامه سخنان خود با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره عملکرد دولت نهم و دهم و ضرورت رعایت انصاف در بررسی عملکرد و اعمال آن گفت: ما نمی‌توانیم بگوییم که دولت هیچ اشکالی نداشت اما در این دولت ما شاهد زنده شدن بسیاری از شعارهای انقلابی بودیم. وی افزود: فرهنگ انقلاب، ساده‌زیستی و شعارهای امام(ره) در این دولت مطرح شد و انقلاب تجدید حیات کرد، حداقل در آن اوایل و اگر در آخر مشکلی به وجود آمد من کاری به آن ندارم.
خطیب نمازجمعه تهران ادامه داد: همان چیزهایی که خواست مردم بود مطرح شد و همین بود که جوانان با عشق و علاقه در دوره اول شرکت کردند و حتی از جیب خود خرج کردند که آرای بالایی به دست آمد و همین ارزش دارد.
وی افزود: مقام معظم رهبری فرموده‌اند کسی که سر کار می‌آید نقطه قوت‌های قبلی را داشته باشد و ما هم همین انتظار را داریم بنابراین از گذشته تقدیر می‌کنیم و از آینده می‌خواهیم این راه را ادامه دهند.
دبیر شورای نگهبان قانون اساسی در ادامه با اشاره به بحث اعتدال گفت: این اعتدالی که گفته می‌شود به معنای خط امام است یعنی وصیت‌نامه امام(ره)، آثار امام(ره) و صحیفه نور امام(ره) که در تمام شئون زندگی نفوذ کرده است. موضع ما در قبال آمریکا و منافقین معلوم است و از نظر من اعتدال یعنی دنبال کردن خط نورانی حضرت امام(ره) که روشن است.
آیت‌الله جنتی در ادامه تصریح کرد: وضع مصر وضع ناخوشایندی است و ما امید داشتیم این انقلاب به ثمر برسد و حکومت اسلامی، انقلابی و ضد آمریکایی بر سر کار بیاید اما همه آنها به هم ریخته است. وی افزود: اینها که آمدند، کمک‌هایی به اسرائیل کردند، آن راه‌هایی که در سرزمین غزه بود و به صحرای سینا وصل می‌شد بستند، تونل‌ها را بستند، پیمان کمپ دیوید را تأیید کردند، ارسال نفت به اسرائیل ادامه پیدا کرد و روابط دوستانه برقرار شد.
خطیب نمازجمعه تهران ادامه داد: از این رو جنبشی به نام جنبش تمرد ایجاد شد که طبق اطلاعاتی که ما در اختیار داریم نزدیک به 60 درصد مردم مصر در آن عضویت دارند.
آیت‌الله جنتی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: حرف آنها این است که ما باید مسلمان، ضد آمریکایی، ضد اسرائیلی و مستقل باشیم. از آن طرف هم عده‌ای در مقابل ایستاده‌اند و متأسفانه وضع بسیار بد است و در این ایام ماه مبارک رمضان که در آنجا گرما بیداد می‌کند، مردم در خیابان‌ها به جان هم می‌افتند و کشته می‌شوند.
آیت‌الله جنتی هم‌چنین در خطبه اول، ماه مبارک رمضان را از شریف‌ترین ماه‌ها دانست و گفت: در این ماه خداوند درهای رحمت و عبادت را بر روی بندگانش باز می‌کند. آیت‌الله جنتی به حدیثی از پیامبراکرم(ص) در مورد ماه مبارک رمضان اشاره و خاطر نشان کرد: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند که هر کس در این ماه شر خود را از مردم بازدارد خداوند غضب خود را از او باز می‌دارد.
آیت‌الله جنتی در پایان با تاکید بر اینکه نباید با روزه‌خواری مسامحه شود، اظهار داشت: مردم و نیروی انتظامی به روزه‌خواران امر به معروف و نهی از منکر کنند چرا که تظاهر به فسق کار زشتی است. بنابراین در خیابان باید از روزه‌خواری جلوگیری شود و روزه‌دار با روزه‌خوار برخورد عاقلانه کند.
پیش از خطبه‌های نمازجمعه حجت‌الاسلام اختری دبیر مجمع جهانی اهل بیت با اشاره به نقش و جایگاه حضرت خدیجه(س) در گسترش اسلام ابراز داشت: حضرت خدیجه به عنوان یک رکن از ارکان اسلام و رکنی از حامیان بزرگ خاتم انبیا مطرح می‌شود، وفات ایشان چنان مصیبت بزرگی برای رسول‌خدا(ص) بود که سال دهم هجرت که مصادف با سالروز وفات حضرت ابوطالب و حضرت خدیجه بود، آن سال را «سال حزن» نامگذاری کرد.
وی افزود: رسول خدا(ص) فرمود: در شب معراج زمانی که باز می‌گشتم به جبرئیل گفتم: درخواستی داری؟ در پاسخ گفت: خواسته‌ام این است که از جانب خداوند و من به خدیجه سلام ابلاغ کنید.»
حجت‌الاسلام اختری با بیان اینکه مقام و شأن حضرت خدیجه تا آنجایی اوج می‌گیرد که جبرئیل که حامل وحی خدا است از پیامبر درخواست می‌کند که سلام او را به حضرت خدیجه برساند، ابراز داشت: حضرت خدیجه به عنوان الگو برای جامعه اسلامی و زنان مسلمان مطرح است و به همین دلیل شایسته است که ما به مقام زن احترام بگذاریم و بدانیم که مسئله همسرداری و مسئله تأثیرگذاری و نقش اجتماعی زن در دین مبین اسلام چقدر گسترده است.

 


به وسیله اموال و فرزندانتان
آزمایش می‌شوید!
قرآن کریم:
اموال و فرزندانتان، فقط وسیله آزمایش شما هستند! (تا معلوم شود که به خاطر دوست داشتن آنها حاضرید گناه کنید یا نه)
و (بدانید و آگاه باشید که) خداست که پاداش عظیم نزد اوست (پس فقط وفق رضای او عمل کنید).
سوره تغابن
آیه 15

 


هیئت مدیره خانه منحله سینما
بی‌تعهدی خود به قوانین را ثابت کردند
استقبال بی‌بی‌سی فارسی
از شعبان بی‌مخ بازی در خانه سینما!
برخی از اعضای اصناف غیرقانونی خانه منحله سینما، روز پنجشنبه درحالی اقدام به برگزاری تجمع بدون مجوز نمودند که این بار هم این گردهمایی با بی محلی اکثریت قریب به اتفاق سینماگران مواجه شده و همچون تجمع قبلی، با رفتارهای خشونت آمیز برخی افراد و استقبال رسانه دولتی انگلیس همراه شد.
به گزارش خبرنگار کیهان، حمایت رئیس جمهور از بازگشایی خانه سینما و انتقاد وی از پلمپ درب ساختمان و کوتاه آمدن رییس سازمان سینمایی این تشکیلات سبب جری شدن هیئت مدیره خانه منحله سینما شد. به طوری که آن ها حتی در مصاحبه های خود به صراحت این موضوع را عنوان کرده اند. به این ترتیب، از روز سه شنبه انتشار پیامک به اعضای اصناف سینمایی غیرقانونی آغاز شد و ارسال کنندگان این پیامک ها در متن ارسالی تأکید کرده بودند که «حضور همه اعضای خانه سینما ضروری است، لطفا اطلاع رسانی کنید». با این حال در این تجمع هم اکثریت قریب به اتفاق اعضای اصناف حضور نداشتند و تنها برخی از دوستان و همراهان هیئت مدیره غیرقانونی خانه سینما روبروی ساختمان این تشکل منحل شده گرد هم آمدند. با وجودی که تجمع آن ها فاقد مجوز قانونی بود.
با وجود مماشات، برخی از تجمع کنندگان سعی داشتند که فضا را متشنج کرده و کار را به خشونت کشانند. به طوری که خبرگزاری ها گزارش داده اند که تعدادی از سینماگران قصد داشتند از در پارکینگ وارد ساختمان شوند و برخی نیز اقدام به شکستن قفل های درب ها نمودند.
در نهایت با مذاکره سردار ساجدی نیا رئیس پلیس استان تهران با محمدمهدی عسگرپور رئیس خانه منحله سینما، مقرر شد که تا ششم مرداد، هیچ کس وارد ساختمان خانه سینما نشود تا پس از آن زمان درباره آن تعیین تکلیف شود.
جای سؤال است، گروهی که در این مقطع و قبل از بازگشایی خانه سینما کمترین پایبندی به قانون از خود نشان داده اند، آیا می توانند پس از بازگشت مجدد به قدرت و پس گرفتن میزهای خود به قانون عمل کنند. حداقل سابقه و کارنامه برخی گردانندگان پاسخ را منفی می‌کند. در سیاهه این گروه چیزی جز عدم ثبت، تغییر غیرقانونی اساسنامه، ارتباطات مشکوک با بیگانگان، عدم رسیدگی به امور صنفی سینماگران و پی گیری اهداف و خواسته های نامشروع گروه های سیاسی، تجمع غیرقانونی ، تظاهر به رفتارهای شعبان بی مخ ها و‌... دیده نمی شود. نکته قابل توجه دیگر، استقبال شبکه بی‌بی‌سی فارسی از این اتفاقات و حمایت همه‌جانبه این رسانه دولت انگلستان از رفتارهای سرکردگان خانه منحله سینما است.

 


امام‌جمعه قم گفت: جریان سلفی‌گری تکفیری چهره تابناک اسلام و پیامبر گرامی اسلام را خشن معرفی کرده‌اند و موجب ایجاد تفرقه شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته قم که در حرم حضرت معصومه برگزار شد، اظهار کرد: امروز شاهد هستیم که در کشورهای اسلامی عده‌ای از جوانان فریب خورده با فتوای عالم‌نماهای وهابی توطئه نسل‌کشی شیعیان را دنبال می‌کنند.
وی گفت: در کشور سوریه به دلیل جنایات این گروه‌ها خسارات مالی و جانی فراوانی به این کشور وارد شده است و در کشور بحرین نیز شاهد هستیم که مردم نتوانسته‌اند به خواسته‌های به حق خود دست یابند.
سعیدی بیان کرد: جریان سلفی‌گری تکفیری چهره تابناک اسلام و پیامبر گرامی اسلام را خشن معرفی کرده‌اند و موجب ایجاد تفرقه شده‌اند. وی ادامه داد: علمای جهان اسلام در برابر این جریان باید کار فرهنگی گسترده را در کشورهای اسلامی در دستور کار قرار دهند و پیروان فرقه‌های مذهبی را آگاه کرده و ضمن تاکید بر تقویت وحدت، از بیان مسائل تفرقه‌آمیز خودداری کنند.
متولی آستان مقدس حضرت معصومه(س) یادآور شد: دستگاه دیپلماسی کشور نیز باید در سطح دولت‌ها و در عرصه بین‌المللی تلاشی جدی را آغاز کرده و راه‌حل‌های موجود را در این زمینه دنبال کند.
وی با بیان اینکه فقط چند کشور منطقه سلفی‌های تکفیری را مورد حمایت قرار می‌دهند ادامه داد، باید کشورهای اسلامی به مذاکره با این کشورها پرداخته و نباید با زبان خشن در این عرصه وارد شد.
سعیدی برکناری مرسی رئیس‌جمهور کشور مصر را مورد توجه قرار داد و گفت: اشتباهات مرسی و عملکردش منجر به رقم خوردن چنین سرنوشتی شد؛ وی نباید به آمریکایی‌ها اعتماد کرده،‌ به صهیونیست‌ها روی خوش نشان داده و از سوی دیگر ارتباط خود را با فلسطین قطع می‌کرد.
وی بیان کرد: جهان غرب با شکل‌گیری هر نظامی که عنوان اسلام را داشته باشد مخالف بوده و در این خصوص به توطئه‌افکنی می‌پردازد.
امام‌جمعه قم در بخش دیگری از سخنان خود به دیدار اخیر رئیس‌جمهور و هیئت دولت با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب در این دیدار کار بی‌وقفه دولت در هشت سال اخیر را ستودند و به همگان پیام مهر، محبت و شرح صدر و انصاف دادند.
سعیدی در خطبه‌های نمازجمعه خود به سالروز وفات حضرت خدیجه(س)، میلاد امام‌حسن(ع) و تاسیس شورای نگهبان اشاره کرد.

 


قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده مهدی هاشمی تاکید کرد: پرونده مهدی هاشمی ایرادهای سنگینی دارد و همین موضوع زمان رسیدگی را طولانی می‌کند.
قاضی ناصر سراج در حاشیه پانزدهمین جشن حمایت از زندانیان که در سازمان زندان‌ها برگزار شد، در جمع خبرنگاران و در پاسخ به این سوال که چرا پس از 2 ماه که پرونده مهدی هاشمی از دادگاه به دادسرا رفته تازه قرار است برای پرونده بازپرس تعیین شود گفت: پرونده مهدی هاشمی ایرادهای سنگینی دارد.
وی افزود: به دلیل ایرادات فراوانی که در این پرونده وجود دارد مدت زمان رسیدگی طولانی خواهد شد.
به گزارش فارس در تاریخ 15 اردیبهشت امسال اولین جلسه رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی در حالی برگزار شد که قاضی پرونده با درخواست استمهال وکیل متهم موافقت کرد و پرونده برای رفع نواقص موجود و تکمیل تحقیقات به دادسرای تهران بازگردانده شد.

 


رئیس سازمان شیلات ایران از افزایش 21‌درصدی صادرات انواع آبزیان در 3 ماهه نخست امسال خبر داد.
غلامرضا رزاقی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در 3 ماهه نخست امسال 14 هزار و 984 تن انواع محصولات شیلاتی به ارزش 5/58 میلیون دلار صادر شده است.
وی افزود: صادرات محصولات شیلاتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 21 درصد از نظر وزنی و 8‌ درصد از نظر ارزشی رشد داشته است.
رئیس سازمان شیلات با بیان این که 85 درصد از صادرات 3 ماهه نخست امسال به انواع ماهی اختصاص داشته است، گفت: 3 ماهه نخست امسال 1323 تن انواع میگو به کشورهای متقاضی صادر شده است.
به گفته رازقی خوراک آبزیان، انواع ماهیان تن،‌ خاویار پرورشی، ماهی گرمابی و ماهی زینتی جزء محصولات شیلاتی بودند که در 3 ماهه نخست بیشترین رشد صادرات را به خود اختصاص دادند.
وی اظهار کرد: گرچه صادرات خوراک آبزیان به کشورهای متقاضی افزایش قابل توجهی یافته اما به همان میزان واردات خوراک آبزیان با رشد مواجه بوده که باید به گونه‌ای مدیریت شود تا کیفیت محصولات داخلی افزایش یابد و با کنترل واردات و صادرات از ارزبری جلوگیری شود.
رئیس سازمان شیلات ادامه داد: بزرگترین مشتری محصولات شیلاتی ایران عراق است و بیشترین حجم ماهیان گرمابی به این کشور صادر می‌شود. کشورهای اروپایی مانند اسپانیا، فرانسه، آلمان و ایتالیا نیز بزرگترین مشتری ماهیان خاویاری و میگوی ایرانی هستند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشورهایی مانند روسیه و اوکراین به عنوان بازارهای جدید محصولات شیلات ایران شناسایی شده که در حال بررسی شرایط صادرات به این کشورها هستیم.
وی اظهار کرد: براساس برنامه پنجم توسعه باید ارزش صادرات محصولات شیلاتی به 250 میلیون دلار برسد در حالی که ارزش صادرات محصولات شیلاتی در سال گذشته (سال دوم برنامه) به 261 میلیون دلار رسید.
رئیس سازمان شیلات ایران با بیان این که صادرات محصولات شیلاتی در سال‌های گذشته افزایش و واردات این فرآورده‌ها کاهش یافته پیش‌بینی کرد: صادرات محصولات شیلاتی در پایان امسال به 350‌میلیون دلار برسد.

 


همدان- خبرنگار کیهان:
مدیر حوزه علمیه همدان گفت: رواج گناه باعث کمرنگ شدن تذکر لسانی در جامعه شده است.
آیت‌الله سیدمصطفی موسوی اصفهانی در دیدار معاونان ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر و فرماندار و فرماندهان انتظامی استان با وی، افزود: علی‌رغم در اختیار داشتن همه‌گونه امکانات، امروزه احساس مسئولیت در قبال اجرای امر به معروف و نهی از منکر ضعیف شده است.وی ادامه داد: لازم است دستگاه قضا در کشور حدود الهی را رعایت کند و علما و مردم هم حمایت کنند و به دست آوردن رضایت مجامع بین‌المللی، نباید باعث شود که با فسق و فجور، عدم رعایت حجاب، مصادیق منکر در بازار مانند مانکن‌های پشت ویترین برخی فروشگاه‌‌ها و... برخورد نکنیم؟

 


عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: برای واحدهای مسکونی تا 100 متر مربع مددجویان کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی از سوی شهرداری‌ها پروانه ساخت رایگان صادر می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان قائمشهر، کمال علی‌پور بعدازظهر پنج‌شنبه در جشن گلریزان رمضان ویژه مددجویان زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی شهرستان قائمشهر با بیان این مطلب افزود: هزینه زیرساخت‌های آب، برق و گاز رایگان خواهد بود.
وی با تاکید بر مشارکت اغنیا در تخصیص بخشی از اموالشان به نیازمندان از تصویب چند مصوبه در مجلس برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی خبر داد و افزود: اعطای سبد غذایی و کالاهای اساسی برای مددجویان کمیته امداد و بهزیستی هر سه ماه یک بار یکی از این مصوبات است که به تصویب مجلس رسیده و به شورای نگهبان ارسال شد.
از سوی دیگر کلنگ ساخت بیمارستان 32 تختخوابی تامین اجتماعی سوادکوه شمالی با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به زمین زده شد.
برای احداث این بیمارستان بیش از 150 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.
همچنین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جمع مسئولان ادارات و نهادهای سوادکوه گفت: در هشت سال گذشته یک میلیون و 500 هزار فرصت شغلی در بخش تعاون و دو میلیون و 300 فرصت شغلی مشاغل خرد و خانگی و زودبازده ایجاد شده است. به گفته وی در همین مدت بیش از 172 هزار واحد مسکونی به مددجویان بهزیستی در سراسر کشور واگذار شده است.

 


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به راه‌اندازی 18 هزار کتابخانه در دولت نهم و دهم گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تلاش است از نفوذ کتاب‌های غربی به کتابخانه‌ها جلوگیری کند، همان اندیشه‌هایی که در دوره اصلاحات در کتابخانه‌های ما جای گرفت.
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سیدمحمدحسینی ظهر دیروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه مشهد مقدس در حرم مطهر رضوی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تلاش است تا از بروز و نفوذ مجدد کتابهای غربی و اندیشه‌های نوظهوری که در دوره اصلاحات جای خویش را در کتابخانه‌های کشور باز کرد، جلوگیری کند این مقام مسئول با بیان اینکه ایران از نظر میزان کتاب و سرانه مطالعه رتبه نخست در منطقه را دارد، اظهار داشت یکی از دلایل این اتفاق مبارک توجه ویژه دولت نهم و دهم به مسئله کتابخوانی و توجه به ادبیات، به ویژه در حوزه شعر آئینی، فاطمی، رضوی و علوی بوده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل بنیاد ادبیات اسلامی را یکی از بنیادی‌ترین کارهای دولت دهم توصیف کرد و ادامه داد: در دولت نهم و دهم به دلیل اینکه برخی افراد نمی‌توانستند افکار و اندیشه‌های خود را در مسائل نشر و کتاب نفوذ دهند، به جوسازی و ایجاد هیاهوهای بی‌اساس مبنی بر مشکلات دولت نهم و دهم در نشر کتاب پرداختند، در دولت نهم و دهم 18 هزار کتابخانه ایجاد شد.
حسینی یادآور شد: ایجاد و راه‌اندازی بنیاد بازی‌های رایانه‌ای نیز یکی از اقدامات صورت گرفته در دولت دهم است و تاکنون بالغ بر 12 میلیون دانش‌آموز از بازی‌های رایانه‌ای استفاده می‌کنند.

 


شاهرود - خبرنگار کیهان:
دومین نمایشگاه بزرگ علوم قرآنی در شاهرود آغاز به کار کرد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهرود در این باره گفت: 10 ناشر از خراسان رضوی یک ناشر از قم در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند و یک غرفه از تالیفات و تصاویر بیت مرحوم حاج‌آقا شاهرودی و همچنین غرفه‌های آموزشی، خوشنویسی، نقاشی، تذهیب فرهنگ مکتوب، معرق‌‌کاری، تلاوت قرآن‌مجید، مسابقات قرآنی، فرهنگی، کتاب‌های قرآنی و عترت، نرم‌افزار، کودک و نوجوان در این نمایشگاه که در پارک شهدای محراب دایر شده است وجود دارد.
محسن عرب امیری افزود: این نمایشگاه با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهرود، موسسه قرآن و عترت بین‌الحرمین و کانون بسیج هنرمندان این شهر به مدت یک هفته از 28 تیرماه الی 4 مرداد ماه برای علاقه‌مندان فعالیت دارد.

 


بردسکن-خبرنگار کیهان:
مدیر آموزش و پرورش بردسکن گفت: در جلسه‌ای که با حضور 800 نفر از مدیران آموزش و پرورش برگزار شد وزیر آموزش و پرورش بر افطاری فرهنگیان تاکید داشت که این صحبت با اعتراض مدیران مواجه شد.
رضا علی‌نژاد در جلسه شورای آموزش و پرورش این شهرستان گفت: با توجه به مشکلات اعتباری که آموزش و پرورش دارد افطاری دادن به فرهنگیان اصلا توجیه ندارد و بنده و دیگر مدیران آموزش و پرورش با افطاری دادن به فرهنگیان مخالف بودیم.مدیر آموزش و پرورش بردسکن افزود: 24 میلیون تومان برای افطاری دادن به فرهنگیان به همراه خانواده آنها برای شهرستان در نظر گرفته شده است که با توجه به مشکلات دیگری که در حوزه‌های دیگر آموزش و پرورش است افطاری دادن به فرهنگیان جای تامل دارد و ما مجبوریم که بخشنامه ابلاغی وزیر را در بحث ضیافت افطاری اجرا کنیم.
وی به ساماندهی فضاهای آموزشی در این شهرستان اشاره کرد و گفت: اکثر مدارس سطح شهر بردسکن مدارس شبانه‌روزی، نمونه دولتی و شاهد هستند و برای دانش‌آموزان دیگر در مدارس عادی با کمبود فضای آموزشی مواجه هستیم.
علی‌نژاد در بحث آموزشی از ارائه 700 طرح در جشنواره جابربن‌حیان در این شهرستان خبر داد و گفت: از این تعداد 8 طرح به مرحله استانی راه پیدا کردند.
مدیر آموزش و پرورش بردسکن همچنین گفت: 25 مدرسه در سطح شهرستان به نام شهدا مزین شد و در این رابطه تمامی مدارس شهرستان بردسکن به نام شهدای دانش‌آموز و فرهنگی مزین هستند.

 


همدان - خبرنگار کیهان:
رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور اعلام کرد: 17 هزار فرد 100 ساله در ایران زندگی می‌کنند.
حسین نحوی‌نژاد در جلسه شورای سالمندان استان همدان، افزود: تعداد سالمندان کشور هم‌اکنون 6 میلیون نفر است که 2/8 درصد کل جمعیت ایران را شامل می‌شود و 17 هزار نفر آنها دارای 100 سال سن هستند.
وی ادامه داد: 18 هزار نفر از کهنسالان در خانه‌های سالمندان زندگی می‌کنند و 10 درصد از آنان نیز تنها هستند.نحوی‌نژاد اضافه کرد: 25 درصد سالمندان کشور تحت پوشش بیمه درمانی قرار ندارند و 27 درصد دچار اختلالات سلامت روان هستند.وی یادآور شد: تنها یک درصد قوانین کشور برای افراد سالمند تدوین شده است و در حال حاضر با تشکیل شورای ملی مخصوص آنان، طرح‌هایی مانند شهر دوستداران سالمند، تکریم آنان در دستگاههای دولتی، مناسب‌سازی معابر برای عبور این افراد و ... در حال پیگیری است.رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، خاطرنشان ساخت: از سال 85 تا 90 حدود یک میلیون نفر به جمعیت سالمندان کشور افزوده شده و هرم رشد سن سالمندی در ایران در حال نزدیک شدن به آمار کشورهای اروپایی است.وی تاکید کرد: توجه به سالخوردگان در جهان سابقه چندانی ندارد اما در کشور ما به دلیل وجود فرهنگ غنی، سالمندان از تکریم و احترام برخوردار هستند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10