(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 30 تـیـر 1392 - شماره 20547

کوتاه اقتصادی
سوءاستفاده واردکنندگان نهاده‌های دامی از تغییر نرخ ارز مرجع
امروز بین ایران و عراق انجام می‌شود
امضای بزرگترین قرارداد گازی در خاورمیانه
از ابتدای سال جاری تاکنون 236 هزار نفر موفق به دریافت وام ازدواج شدند
یک مقام مسئول اعلام کرد
تاثیر افت بهای سکه و ارز در کاهش قیمت اجاره مسکن
با توجه به افزایش دمای هوا صورت گرفت
هشدار نسبت به آتش‌سوزی باغات و جنگل‌ها
یک مقام مسئول: کارت سوخت خودروهای فرسوده غیرفعال باطل می‌شود
سال گذشته اتفاق افتاد
سهم اصناف از مالیات کشور فقط 6 درصد!
اظهارات وزیر اقتصاد درباره سختی‌های مبادلات ارزی کشور
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران: تعرفه‌های مخابراتی تعدیل می‌شود
3000 دستگاه سواری فرسوده بین شهری در انتظار نوسازی
   


* قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در استان تهران سایت بعدی برای ساخت واحدهای مسکن ویژه تهران را منطقه کیانشهر اعلام کرد.فریبرز واحدی گفت: احتمالاً واحدهای مسکن ویژه تهران در منطقه 15 و محله کیانشهر ساخته می‌شود.
* قیمت سکه و ارز در بازار کاهش یافت.دیروز قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید یک میلیون و 30 هزار تومان، سکه طرح قدیم یک میلیون و 20 هزار تومان، نیم سکه 545 هزار تومان، ربع سکه 340 هزار تومان و سکه گرمی 240 هزار تومان فروخته شد که نسبت به روز پنجشنبه به ترتیب سکه بهار آزادی طرح جدید 23 هزار تومان، نیم سکه 10 هزار تومان و ربع سکه 15 هزار تومان کاهش داشتند. قیمت سکه طرح قدیم تغییری نداشت ولی سکه گرمی 3 هزار تومان افزایش قیمت داشت.دیروز همچنین هر دلار آمریکا 3 هزار و 100 تومان، یورو 4 هزار و 100 تومان و پوند انگلیس 4 هزار و 750 تومان معامله شد که نسبت به روز پنجشنبه به ترتیب 70 ،80 و 100 تومان کاهش قیمت داشتند.
* رئیس سازمان دامپزشکی کشور از صادرات بیش از 56 هزار تنی انواع فرآورده‌های دامی از پای مرغ، موی بز، روده گوسفندی، پر پرندگان تا میگو، ماهی و عسل در سه ماهه نخست امسال خبر داد. محسن دستورگفت: در سه ماهه نخست امسال 56 هزار و 654 تن انواع فرآورده‌های دام و طیور مانند دنبه گوسفندی، پشم گوسفندی، میگو، کنسرو ماهی، آلایش خوراکی ‌دامی، آلایش غیرخوراکی، دنبلان و نرینه گاوی و گوسفندی،‌ آسیل گاوی و گوسفندی، آلایش مرغی، تخم‌مرغ خوراکی، پر سایر پرندگان (اردک، قو، شترمرغ و بوقلمون)، ماهی خوراکی تازه، گوشت مرغ تازه، ماهی خوراک منجمد، گوشت مرغ منجمد، کراست‌بزی، موی بز، عسل، ماهی زنده، هزار لای نمک سود گاوی و گوسفندی، پا و پنجه مرغ و... به کشورهای متقاضی صادر شده است.
* واردات موز در سه ماهه نخست سال جاری با کاهش 27 درصدی به 1/80 هزار تن رسید. براساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران در سه ماهه نخست 1392 ارزش واردات موز به کشور نیز با افت 27 درصدی بالغ بر 2/74میلیون دلار شد. متوسط قیمت هر کیلو موز وارداتی به کشور در مدت زمان یاد شده 9/0 دلار بود. این رقم در سه ماهه اول سال قبل 8/0 دلار اعلام شده بود. به این ترتیب متوسط قیمت هر کیلو موز وارداتی طی سه ماهه نخست امسال 1/0 دلار افزایش یافته است.

 


عدم تصمیم‌گیری شفاف مسئولان درباره نرخ ارز باعث نوسان قیمت نهاده‌ها و محصولات پروتئینی در بازار شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، با ابهام در نرخ ارز مرجع و عدم تصمیم قطعی در پرداخت مابه‌التفاوت ارز1226 و 2477 تومانی به واردات کالاهای اساسی قیمت نهاده و خوراک طیور افزایش یافته است.
بعد از اظهارنظر مسئولان دولتی مبنی بر تغییر نرخ ارز مرجع از 1226 به 2477 تومانی بسیاری از واردکنندگان نهاده‌های دامی به این بهانه که نرخ ارز افزایش یافته و با این امید که در بازار آزاد سود خوبی به جیب بزنند،‌ خوراک طیور را که با ارز 1226 تومان وارد کشور شده را تحویل مرغداری‌ها نمی‌دهند.
آنها می‌گویند اگرچه وزارت صنعت و تجارت هنوز پرداخت مابه‌التفاوت ارز مرجع را به صورت شفاف اعلام نکرده و پرداخت آن از سوی بانک مرکزی در هاله‌ای از ابهام است. این مسئله باعث کمبود و افزایش قیمت نهاده‌های دامی در بازار شده و تولیدکنندگان از آینده صنعت تولید مرغ به شدت نگرانند.
قیمت کنجاله سویا بعد از اظهارنظر مسئولان در مورد نرخ ارز مرجع به کیلوگرمی هزار و 565 تومان رسیده پیش از این قیمت هر کیلوگرم کنجاله سویا توسط شرکت پشتیبانی امور دام 1050 تومان اعلام شده بود.
این نهاده دامی در 15 تیرماه به کیلویی هزار و 300 تومان افزایش یافت و با سیر صعودی خود به کیلویی هزار و 565 تومان رسید.
همچنین سایر نهاده‌های دامی مانند ذرت نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته به طوری که پیش از این قیمت ذرت دامی کیلویی 700 تومان بود که در 18 تیرماه به 832 تومان رسید.
این نهاده در 24 تیر به کیلویی 935 تومان و دیروز در بازار معاملات به کیلویی 942 تومان افزایش یافته است.
به گزارش فارس، نهاده‌های دامی مانند ذرت و کنجاله سویا بیشتر از طریق واردات تامین می‌شود و سالانه حدود 5/7 میلیون تن از این نهاده‌ها وارد کشور می‌شود.
از آنجایی که 70 درصد قیمت تمام شده محصولات پروتئینی به قمیت نهاده مرتبط است، بنابراین هرگونه نوسان در قیمت محصولات پروتئینی تاثیر دارد.
از سوی دیگر به دلیل عدم تحویل خوراک از سوی واردکنندگان، تولیدکنندگان از کمبود شدید این نهاده‌ها در بازار خبر می‌دهند.و
به دنبال افزایش قیمت نهاده قیمت فرآورده‌های دامی نیز نوسان زیادی در بازار داشت.
قیمت جوجه یکروزه گوشتی از هزار و 100 تومان به هزار و 123 تومان افزایش یافت، جوجه یکروزه در تعیین قیمت مرغ عرضه شده به بازار نقش موثری دارد، قیمت دام زنده نیز از کیلویی 10 هزار تومان به 10 هزار و 100 تومان افزایش یافته است.بررسی قیمت‌های سایر محصولات پروتئینی مانند مرغ و تخم‌مرغ حاکی از کاهش قیمت در بازار است و دلیل اصلی آن عرضه مرغ منجمد و برگزاری نمایشگاه‌های ضیافت به مناسبت ماه رمضان است.
اخیرا شرکت امور پشتیبانی دام از ذخیره 80 هزار تن مرغ منجمد خبر داده بود که در ماه رمضان با افزایش تقاضا و برای جلوگیری از افزایش قیمت به تدریج وارد بازار می‌شود.
دلیل کاهش تخم‌مرغ نیز مصادف شدن با گرمای تابستان است که میزان تقاضا را پایین آورده است.
در حال حاضر به دلیل تولید مازاد ماهانه 5/7 هزار تن صادرات تخم‌مرغ به کشورهای منطقه وجود دارد.
گرچه دولت با عرضه محصولات ذخیره‌ای تا حدودی مانع از افزایش قیمت شده است، اما به دلیل بالا رفتن قیمت تمام شده تولیدکنندگان متضرر می‌شوند و ادامه این روند نگرانی از آینده تولید را بیشتر کرده است.
براساس این گزارش: تولیدکنندگان و اتحادیه‌های مرغ و تخم‌مرغ طی تماس‌های مکرر با خبرنگار فارس نگرانی خود را افزایش قیمت خوراک دام و طیور ونگرانی از تکرار بحران سال گذشته قیمت مرغ عنوان می‌کند، سال گذشته به دلیل کمبود و بالا رفتن قیمت نهاده‌های دامی هر کیلوگرم کنجاله سویا به هزار و 800 تومان رسید و قیمت مرغ نیز از 8 هزار تومان فراتر رفت.

 


مدیر عامل شرکت ملی گاز از امضای قرارداد جدید صادرات گاز بین ایران و عراق خبر داد.
جواد اوجی در گفت وگو با مهر گفت: جمهوری اسلامی ایران و عراق امروز (یکشنبه 30 تیر ماه 1392) یکی از بزرگترین قراردادهای صادرات گاز منطقه خاورمیانه را در بغداد امضا می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود امسال امکان صدور روزانه 25 میلیون مترمکعب گازهای پارس جنوبی به نیروگاه‌های عراق فراهم شود.
وی افزود: این قرارداد گازی بین شرکت ملی گاز ایران و وزارت نیروی عراق در بغداد امضا خواهد شد.
معاون وزیر نفت با اعلام اینکه سقف نهایی این قرارداد گازی صادرات روزانه 25 میلیون مترمکعب گاز طبیعی به نیروگاه‌های عراق است، تصریح کرد: قرار است این گاز به نیروگاه‌های بغداد و المنصوریه این کشور همسایه ارسال شود.
مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران با یادآوری اینکه هم اکنون آخرین مراحل ساخت و راه‌اندازی خط لوله انتقال گاز در خاک ایران توسط پیمانکاران داخلی در حال انجام است، در خصوص زمان آغاز صادرات گاز ایران به عراق، توضیح داد: در صورت تکمیل خط لوله واردات گاز در خاک عراق محدودیتی در صدور گاز طبیعی به این کشور همسایه وجود ندارد.
در همین حال، وزارت نیروی عراق اعلام کرد: این وزارتخانه توافقنامه اولیه‌ای با ایران به منظور واردات گاز از این کشور برای تامین سوخت نیروگاه‌ها امضا کرده است.
براساس این توافقنامه، ایران یک خط لوله گازی در عراق احداث و گاز آن را تامین خواهد کرد که این گاز برای تامین خوراک دو نیروگاه تولید برق در بغداد استفاده خواهد شد.
این خط لوله از میدان گازی المنصوریه در نزدیکی مرز ایران در استان دیاله عراق عبور خواهد کرد و سوخت مورد نیاز یک نیروگاه تولید برق در شهر صدر و یک نیروگاه دیگر در حوالی شمال بغداد را تامین خواهد کرد. این خط لوله ظرف 18 ماه تکمیل خواهد شد.
با این توافق قرار بود روزانه از مسیر خط لوله ششم سراسری و از منطقه دهلران گاز به عراق صادر شود، هم‌اکنون ساخت خطوط و تاسیسات صادرات گاز از این مسیر حدود 70 تا 75 درصد پیشرفت اجرایی دارد.
گاز مورد نیاز عراق تا پایان تابستان با تکمیل مراحل ساخت خطوط قابلیت انتقال را دارد، ضمن اینکه با بهره‌برداری از 5 فاز جدید پارس جنوبی شامل فازهای 15،12 تا 18 مشکلی در تامین این حجم گاز طبیعی برای صادرات به عراق وجود ندارد.

 


از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 236 هزار نفر موفق به استفاده از تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج شده‌اند.
مدیر اعتبارات بانک مرکزی ضمن اعلام این مطلب افزود: یک میلیون و 86 هزار نفر در سامانه ثبت‌نام کرده و در نوبت یافتن این تسهیلات قرار دارند که با توجه به کمبود منابع قرض‌الحسنه بانک‌های عامل فعلی و به منظور تسریع در اعطای تسهیلات، در حال هماهنگی با صندوق مهر امام رضا و بانک‌های خصوصی برای افزودن به این سامانه هستیم.
محمدرضا قربانی همچنین با اعلام این خبر که خوشبختانه در ایام شعبانیه صندوق مهر امام رضا به این سامانه متصل شد اظهار کرد: در سال 90 بیش از یک میلیون و 250 هزار و در سال 91 حدود یک میلیون نفر از این امتیاز برخوردار شدند.
وی با اشاره به آمار تسهیلات اعطایی بانک مسکن عنوان کرد: «از ابتدای سال 1392 تا پایان خرداد ماه، این بانک مبلغ 8689 میلیارد ریال بابت طرح‌های مسکن مهر قرارداد جدید منعقد و مبلغ 13545 میلیارد ریال نیز بابت این طرح‌ها از سوی بانک مسکن پرداخت شد.»
مدیر اعتبارات بانک مرکزی همچنین از افزایش سقف تسهیلات در بافت فرسوده و نامناسب شهری به 300 میلیون ریال و خرید خودرو جانبازان 50 درصد و بالاتر به 60 درصد بهای خودرو خبر داد.
گفتنی است از ابتدای سال جاری، 266 میلیارد ریال تسهیلات نیز جهت جایگزینی خودروهای سواری و وانت اعطا شد.
پرداخت مابه‌التفاوت وام ازدواج
از سوی دیگر مدیرعامل صندوق مهر امام رضا(ع) گفت: زوج‌هایی که در روز نیمه شعبان عقدکرده اما نتوانستند از تسهیلات 5 میلیون تومانی ازدواج استفاده کنند، می‌توانند از هدیه 2 میلیونی آن بهره‌مند شوند.
مهدی حسین‌نژاد در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه سقف پرداخت وام ازدواج 3 میلیون تومان است بیان داشت: صندوق به مناسبت نیمه شعبان برای زوجینی که در همان روز عقد کرده باشند تسهیلات 5 میلیون تومانی ازدواج در نظر گرفت.
وی ادامه داد: برخی از زوجینی که در این روز عقدکرده بودند نتوانستند در سامانه ازدواج بانک مرکزی از تسهیلات صندوق بهره‌مند شوند و به همین دلیل صندوق راهکاری برای این موضوع در نظر گرفته است.مدیرعامل صندوق مهر امام رضا(ع) گفت: بر همین اساس ضوابط و گردش کار مربوط به اعطای تسهیلات هدیه ازدواج 20 میلیون ریالی به مزدوجین نیمه شعبان سال جاری به شعبات ابلاغ شده است.به گفته حسین‌نژاد، براساس برنامه صندوق، مبنی بر پرداخت وام 50 میلیون ریالی به زوجینی که تاریخ عقد ازدواج آنان نیمه شعبان سال جاری باشد گردش کار نحوه پوشش تسهیلات مذکور به شعب صندوق در کشور ابلاغ شده است.وی تاکید کرد: صندوق مهر امام رضا(ع) به تمامی مزدوجین معرفی شده از طریق سامانه تسهیلات ازدواج مبلغ 50 میلیون ریال و به تمامی زوج‌های جوانی که تسهیلات ازدواج خود را از سایر بانک‌ها دریافت و یا درخواست داشته‌اند به ازای هر نفر مبلغ 20 میلیون ریال هدیه تسهیلاتی پرداخت می‌کند.گفتنی است زوج‌های مشمول دریافت تسهیلات مذکور در صورت عدم انتخاب صندوق مهر امام رضا(ع) در سامانه تسهیلات ازدواج می‌توانند با مراجعه به شعب صندوق نسبت به ارائه درخواست و دریافت تسهیلات اقدام کنند.

 


رئیس سازمان ملی زمین و مسکن گفت: کاهش قیمت ارز و سکه زمینه‌ساز کاهش نقش اجاره‌بها و در نتیجه ثبات بازار مسکن شد.
احمد اصغری مهرآبادی با بیان اینکه ساخت مسکن مهر تاثیرگذاری صددرصد به بازار اجاره‌بهای مسکن دارد، گفت: تمامی متقاضیان مسکن مهر مستاجر هستند، بنابراین با تحویل واحدهای مسکن مهر از تعداد اجاره‌نشینان کاسته خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه نزول قیمت ارز و سکه یکی از علل کاهش قیمت مسکن است،‌ افزود: تثبیت قیمت ارز و سکه در کاهش قیمت اجاره تاثیرگذار است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه تصریح کرد: قیمت‌های اجاره و خرید مسکن در بازار داخلی رو به کاهش است.
رئیس سازمان ملی زمین و مسکن در ادامه اظهار داشت: تثبیت قیمت در بازار مسکن در گرو وضعیت اقتصادی کشور است و ثبات بازار اقتصادی کشور طی چند سال اخیر نقش موثری در کنترل قیمت بازار مسکن دارد.
براساس گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مهرآبادی در ادامه توضیح داد: تحویل واحدهای مهر تا پایان سال زمینه‌ساز کاهش قیمت مسکن است.
7 درصد حباب قیمتی بازار مسکن شکست
رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک نیز از کاهش 7 درصدی حباب قیمتی در بازار مسکن خبر داد و گفت: با فرا رسیدن فصل پاییز، قیمتها در بازار مسکن کاهش پیدا می‌کند.
مصطفی قلی خسروی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به حباب 20 درصدی قیمت مسکن در سال گذشته، اظهار داشت: در اوایل امسال حباب قیمتی مسکن با کاهش 5 درصدی مواجه شد و در تابستان امسال هم این کاهش به 7 درصد رسید. وی افزود: هم‌اکنون بازار مسکن با حباب 13 درصدی روبه‌رو است که هرچه به طرف فصل پاییز برویم حباب قیمتها بیشتر شکسته می‌شود و به قیمت‌های واقعی نزدیک می‌شویم.
رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک با بیان اینکه کاهش قیمتها بستگی به سیاست‌‌های دولت آینده دارد، بیان کرد: سیاستهایی که دولت یازدهم در بخش مسکن مهر و بافت فرسوده پیاده می‌کند، تاثیر زیادی را بر بخش مسکن می‌گذارد و می‌تواند قیمتها را بیشتر کاهش دهد.
خسروی با اشاره به رکود در بازار مسکن، افزود: رکودی که در حال حاضر در بخش مسکن وجود دارد، به سمت کاهش قیمت می‌رود و مانند رکود سال گذشته تورمی نیست؛ بنابراین می‌توان امیدوار بود که در ماه‌های آینده با کاهش قیمتها مواجه باشیم.
وی تاکید کرد: متقاضیان بازار مسکن می‌توانند در انتظار شکست رکود و کاهش قیمت‌ها باشند.
رکود رمضانی و کاهش بیشتر قیمت مسکن
قیمت مسکن که در یک ماهه اخیر با کاهش مواجه شده است، باز هم کاهش خواهد یافت، ضمن این که این بازار از ابتدای ماه مبارک رمضان وارد یک دوره رکود جدید شده و فروشندگان را راضی کرده تا واحد مسکونی را با قیمت پائین‌تری به فروش برسانند.
به گزارش مهر، با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان بازارهای سرمایه با رکود بیشتری مواجه شده‌‌اند و بازار مسکن هم تحت تاثیر این رکود قرار گرفته و مشتری زیادی در بازار به چشم نمی‌خورد.
فعالان بازار مسکن معتقدند که هر ساله در ماه مبارک رمضان خرید و فروش تحت تاثیر قرار می‌گیرد و به نسبت ماه‌های دیگر سال معاملات کمتری انجام می‌شود اما امسال علاوه بر رکود حاصل از این ماه، افزایش قیمت‌های سال گذشته هم تاثیر زیادی را بر رکود بازار گذاشته، بنابراین بنگاه‌های املاک ماه‌های بی‌سر و صدایی را سپری می‌کنند، البته برخی فروشندگان هم هستند که در این ماه به دلیل رکود حاکم بر بازار واحد مسکونی را با قیمت پائین‌تری به فروش می‌رسانند.
این در حالی است که تابستان، فصل نقل و انتقالات در بازار مسکن است و غلب متقاضیان خرید و اجاره مسکن در این فصل به دنبال خانه مناسب هستند تا قبل از فرا رسیدن فصل سرما و مدارس، خانه مناسبی را خریداری کرده باشند.
بر این اساس به نظر می‌رسد بازار مسکن تا پایان فصل تابستان در همین وضعیت باقی بماند و اگر قیمتهای بازار به همین منوال پیش برود، احتمال تداوم ثبات در بازار تا پایان سال وجود دارد؛ مگر اینکه یک شوک اقتصادی، بازار کالاهای سرمایه‌ای را دستخوش تغییراتی کند.
در واقع اگر در دیگر بازارهای سرمایه شوک قیمتی بوجود نیاید، نرخها در بازار مسکن با ثبات بیشتری همراه خواهد بود اما هرگونه افزایش یا کاهش قیمت در دیگر بازارها مانند مصالح ساختمانی و ارز می‌تواند، قیمتها را در این بازار با افزایش یا کاهش مواجه کند.

 


رئیس سازمان جنگل‌ها گفت: طی 72 ساعت گذشته 200 هکتار از باغات و جنگل‌های استان فارس به دلیل افزایش دمای بیش از حد و بی‌احتیاطی طعمه حریق شد.
علیرضا اورنگی دیروز در حاشیه ششمین نشست کارگروه ملی مقابله با بیابان‌زایی با اعلام این خبر اظهار داشت: به دلیل بارندگی‌های مناسب در سال گذشته سطح پوشش علوفه مناسبی وجود دارد و با افزایش بیش از حد دما طی چند روز گذشته کوچکترین بی‌احتیاطی منجر به آتش‌سوزی می‌شود.
رئیس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور با هشدار به هموطنان تاکید کرد: شرایط اشتعال و آتش‌سوزی در مراتع، باغات و جنگل‌ها وجود دارد و هموطنان مراقب کوچکترین بی‌احتیاطی‌ها باشند.
وی تصریح کرد: طی 72 ساعت گذشته 200 هکتار از باغات نی‌ریز اصطهبان فارس شامل باغات مو، بادام و انجیر و نیز جنگل در این استان طعمه حریق شد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر سازمان جنگل‌ها و مدیریت بحران و اداره حوادث استان‌ها در کمیته 3 جانبه موضوع مقابله با چنین آتش‌سوزی‌هایی را بررسی می‌کنند.
وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر دلیل تخریب بی‌وقفه در منطقه لواسان و کارهای انجام یافته در این زمینه گفت: متاسفانه در زمینه تغییر کاربری‌ها و تصرف زمین‌ها موضوع‌شناسی نمی‌شود اینکه آیا این زمین‌ها مربوط به سازمان جنگل‌ها، اوقاف، حفاظت شده و یا زراعی است.
رئیس سازمان جنگل‌ها گفت: در عرصه منابع طبیعی از یک ماه پیش به سراسر کشور به دلیل شرایط سیاسی آماده‌باش کامل دادیم و آنها وظیفه خود را در این خصوص انجام می‌دهند.
وی در پاسخ به اینکه یعنی از یک ماه مانده به عید تا الان هیچ‌گونه تغییر کاربری و یا تصرف نبوده است، گفت: یک حرکت جمعی در قزوین بود که با سوءاستفاده از تعطیلات عید قصد تخریب 300 تا 400 هکتار از زمین‌های زراعی را به صورت همزمان داشتند که با انجام کار منسجم از سوی قوه قضاییه در سطح ملی ناکام ماندند.
معرفی اطلس ملی بیابان‌زایی ایران
دیروز در ششمین نشست کارگروه ملی مقابله با بیابان‌زایی، اطلس ملی بیابان‌زایی ایران ارائه شد که با فشار یک دکمه امکان رصد روند تخریب و بیابان‌زایی هر نقطه از کشور میسر خواهد شد.
در این نشست اطلس ملی بیابان‌زایی ایران که با همکاری وزارت نیرو و دانشگاه تهران انجام شده توسط غلامرضا زهتابیان مجری اطلس ملی به تفصیل توضیح داده شد.
زهتابیان گفت: این اطلس روند بیابان‌زایی و تخریب را درکل کشور نشان می‌دهد و نقش عوامل تخریب از نظر انسانی و سایر عوامل در مناطق مختلف کشور بررسی شده است.
زهتابیان از سازمان جنگل‌ها درخواست کرد که خلاصه وب این اطلس را نیز آماده کند که به گفته وی با تهیه این نرم‌افزار در آینده می‌توان با فشار یک دکمه وضعیت تخریب و بیابان‌زایی در هر نقطه از کشور را مشخص کرد.
وی همچنین گفت: قرار است با همکاری یونسکو این اطلس به 3 زبان انگلیسی، عربی و فرانسه نیز منتشر شود.
زهتابیان درباره عدم همکاری وزارت امور خارجه برای انتشار این اطلس انتقاد کرد.
در این جلسه؛ پیشنهاد داده شد که مسائل بیابان‌زدایی در کشور از طریق آموزش و پرورش نیز اطلاع‌رسانی شود.
به گفته مجری اطلس ملی بیابان‌زایی ایران در آماده‌سازی این طرح از 130 عامل تاثیرگذار در تخریب سرزمین 33 شاخص مهم انتخاب و مطالعه شد.
وی تاکید کرد: سالانه 5 درصد تولید ناخالص ملی کشور به دلیل تخریب سرزمین از بین می‌رود.
در این جلسه؛ یکی از خبرنگاران، وزارت نیرو را به عنوان عامل اصلی تخریب منابع طبیعی مطرح و عنوان کرد هر جایی می‌روی رد پایی از تخریب توسط وزارت نیرو وجود دارد و از احداث سدها و چاه‌های بی‌مورد که منجر به تخریب منابع طبیعی شده انتقاد کرد.
جعفری نماینده وزارت نیرو در واکنش به این سوال گفت: تمام سازمان‌های ذی‌ربط در بحث مقابله با بیابان‌زایی باید همسویی و هم‌افزایی داشته باشند و این‌طور نباشد که به صورت جزیره‌ای هر وزارتخانه‌ برای خودش کار کند در این صورت است که مسائل زیست‌محیطی و بیابان‌زایی کاهش می‌یابد.
وی تاکید کرد: در بحث دریاچه ارومیه مسائل اقتصادی و فرهنگی نیز مطرح است و درست نیست که پیکان انتقادات تنها به سمت این وزارتخانه نشانه گرفته شود.

 


سرپرست معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور از آغاز بررسی‌های اولیه برای ابطال کارت سوخت خودروهای فرسوده غیرفعال خبر داد و گفت: بررسی‌های اولیه برای ابطال کارت سوخت خودروهای فرسوده به ویژه وانت بارها را آغاز کرده‌ایم.
مجید کرمی در گفت‌و‌گو با ایسنا، افزود: یکی از برنامه‌های ستاد برای کاهش مصرف سوخت و همچنین از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، ابطال کارت سوخت این خودروها به ویژه وانت‌بارهاست که این طرح آغاز شده و وانت‌هایی که بلااستفاده هستند و تنها کارت سوخت آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد در اولویت ابطال این کارت‌ها هستند.
کرمی، هدف از اجرای این طرح را جلوگیری از مصرف بی‌رویه سوخت در کشور عنوان کرد و گفت: در دولت جدید به دنبال افزایش میزان کمک بلاعوض دولت جهت اسقاط بیشتر و رونق طرح‌های خروج خودروهای فرسوده هستیم تا بتوانیم این طرح‌ها را اجرا کنیم، هر چند که در بحث اسقاط از لحاظ مالی هیچ مشکلی نداریم، اما ایجاد انگیزه برای اسقاط، سخت‌ترین بخش کار ستاد سوخت است.
کرمی گفت: در حال حاضر با توجه به شرایط و مشکلاتی که خودروسازان در تولید خودرو دارند، برای تشویق مالکان جهت اسقاط خودروهای خود به دنبال تسهیلات در قالب کارت‌های اعتباری هستیم که مالکان با استفاده از این تسهیلات بتوانند خودروهای فرسوده خود را نوسازی کرده و در طرح‌های خروج خودروهای فرسوده مشارکت داشته باشند.
وی با بیان این که ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور همواره در صدد هماهنگی بین بانک‌ها، خودروسازان و متقاضیان برای خروج خودروهای فرسوده بوده افزود: عدم مشارکت خودروسازها، طرح خروج خودروهای فرسوده را با رکود مواجه کرده است.
به گفته وی، از ابتدای اجرای طرح تاکنون یک میلیون و 157 هزار خودروی فرسوده اسقاط شده است.
سرپرست معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با تاکید بر این که جامعه هدف ستاد، خودروهایی با سن فرسودگی بالا هستند، گفت: در حال حاضر تعداد خودروهای سواری که به سن فرسودگی بالای 25 سال رسیده‌اند، حدود 309 هزار و 800 دستگاه است. همچنین 491 هزار دستگاه وانت، 61 هزار تاکسی، 66 هزار مینی‌بوس، 211 هزار کامیون و 159 هزار اتوبوس درون‌شهری و برون‌شهری فرسوده نیز در کشور وجود دارند که بدین ترتیب تعداد خودروهای فرسوده کشور حدود یک میلیون و 300 هزار دستگاه است.
کرمی اظهار کرد: در حال حاضر مشکلاتی که برای نوسازی خودروهای فرسوده وجود دارد، ظرفیت پایین تولید خودروسازان کشور، کمبود منابع مالی و محدودیت در کاهش تعرفه گمرکی در واردات خودروهای سنگین است.
سرپرست معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور از ورود تیبا و ام‌وی‌ام 530 به ناوگان تاکسیرانی و حمل و نقل عمومی خبر داد و گفت: با توجه به این که این دو خودرو قابل ارائه به حمل و نقل عمومی است، در حال رایزنی با شورای عالی ترافیک کشور هستیم و پس از تایید این شورا، این دو خودرو وارد چرخه حمل و نقل عمومی به عنوان تاکسی خواهیم کرد.
وی از اعطای 20 میلیون فقره وام 15 درصدی برای جایگزینی خودروی ام‌وی‌ام 530 در ناوگان تاکسیرانی خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به قیمت بالای این خودرو، استقبال چندانی برای جایگزینی آن نشود، اما با توجه به این که این خودرو دوگانه‌سوز است، 10 هزار قرارداد برای آن منعقد شده و چنانچه سازمان استاندارد نیز تایید کند، به عنوان خودروی تاکسی برون‌ و درون‌شهری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
کرمی گفت: براساس قول‌های مساعدی که در این زمینه به ستاد داده‌اند، تا یک ماه آینده مقدمات ورود این خودرو به تاکسیرانی نهایی می‌شود.

 


معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی گفت: مالیات پرداخت شده توسط اصناف در سال 91، شش درصد کل مالیات وصولی بوده است.
حسین وکیلی در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار کرد: حدود 40 درصد GDP از مالیات معاف است و نزدیک به 30 درصد آن را درآمدهای اصناف پوشش می‌دهد.
وی با بیان این که تلاش می‌کنیم حداقل 90 درصد درآمدهای مالیاتی تعیین شده در بودجه سال جاری محقق شود، گفت: ظرفیت‌های مالیاتی کشور بسیار بالا است به شرطی که اطلاعات مالیاتی مودیان در اختیار سازمان قرار بگیرد.معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی با اشاره به این که پایگاه اطلاعات اقتصادی مودیان در حال شکل‌گیری است، تاکید کرد: روز به روز متناسب با توسعه و افزایش اطلاعات معاملات ریزش‌های مالیاتی و میزان فرار مالیاتی کاهش می‌یابد.
وکیلی با اشاره به این که پایگاه اکنون در حال بهره‌برداری است، افزود: اطلاعاتی را که به دست می‌آوریم محرمانه بوده و نزد سازمان مالیاتی صرفا برای رسیدگی مالیاتی استفاده می‌شود.

 


وزیر اقتصاد گفت: کاری سخت‌تر از نقل‌وانتقال ارز در زمان تحریم نیست.
سیدشمس‌الدین حسینی در جلسه مجمع عمومی بانک توسعه صادرات ایران با بیان اینکه سخت‌ترین امور اقتصادی کشور مربوط به نقل‌وانتقالات ارزی بوده و هیچ جای امور اقتصادی کشور کارش سخت‌تر از تعامل با جهان و نقل‌و‌انتقال پول در شرایط تحریم نبوده است، گفت: دشمن چنان عرصه را تنگ کرده که سفرها و جلسات متعدد باید صورت بگیرد تا نقل و انتقال بانکی حتی در یک کشور دوست بتواند عملیاتی شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی خطاب به مدیران بانک توسعه صادرات ایران گفت: در شرایط فعلی، با پذیرش ریسک‌های فراوان، کار مردم و کشور را راه انداختن، صورت‌‌‌های مالی شفاف ارائه کردن مایه امتنان است. اقتصاد ایران در حال پیشرفت است و در صادرات بالاترین رشدها را در کشور داریم.
وی با بیان اینکه ترکیب واردات و صادرات کشورمان در این سال‌ها به سمت کالاهای صنعتی سوق یافته است، افزود: شکاف تجاری صادرات غیرنفتی و واردات کشورمان کاهش پیدا کرده و در برخی از موارد و خصوصا در سه ماه اول سال جاری شاهد این هستیم که صادرات کالا از واردات پیشی گرفته است.
رئیس مجمع عمومی صاحبان سهام بانک توسعه صادرات ایران گفت: اگر قرار بر این است که کشوری باشیم که خودمان را با صادرات غیرنفتی اداره کنیم که کاملا امکا‌ن‌پذیر است باید با کمک اعضای مجمع متناسب با این رشد صادرات، سرمایه بانک توسعه صادرات ایران نیز افزایش پیدا کند.

 


درآمد عملیاتی شرکت مخابرات ایران طی دو ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل علی‌رغم عدم تغییر در تعرفه‌های مخابراتی 17 درصد رشد داشته است.
مظفر پوررنجبر مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با اعلام این خبر گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون توانسته‌ایم در کل کشور به همه اهداف تعیین شده کمی و کیفی در بخش‌های تلفن ثابت، تلفن همراه و اینترنت دست یابیم، به نحوی که در بیشتر استانها از برنامه جلو باشیم.
وی افزود: علاوه بر واگذاری خدمات مخابراتی به مردم و ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده، برنامه هم کدی تلفن ثابت در برخی استان‌ها نظیر قم و مرکزی به طور کامل اجرا شده و در برخی استانها هم در حال اجراست.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، در خصوص افزایش تعرفه‌های مخابراتی گفت: تغییر و تعدیل تعرفه‌های مخابراتی قطعی است، براساس مصوبات شورای رقابت و دستورالعمل تعرفه‌گذاری ابلاغی به این شرکت با هماهنگی سایر دستگاههای ذیربط اقدام لازم به عمل خواهد آمد و تعرفه‌ها در بعضی از فواصل بین استانی کمتر از وضع موجود و در بعضی فواصل دیگر تغییر خواهد یافت، بنابراین تعدیل تعرفه خواهیم داشت تا تغییر تعرفه.
پور رنجبر، توسعه خدمات ارزش افزوده در تلفن ثابت و همراه، واگذاری به روز خدمات مخابراتی، مشتری مداری، اجرای پروژه تغییر و تحول و تشکیل شرکت ارتباطات ثابت را از دیگر برنامه‌های اجرایی و عملیاتی در سال جاری ذکر کرد و افزود: شرکت مخابرات ایران همراه با توسعه جهانی ارتباطات و فناوری اطلاعات به تجهیز شبکه مخابراتی کشور با فناوری‌های نو اقدام کرده و در حال حاضر تجهیزات خریداری شده در اکثر استان‌ها در حال نصب و راه‌اندازی است.
وی اظهار امیدواری کرد که همزمان با برگزاری نمایشگاه ایران تلکام در مهرماه سال جاری از دهها طرح جدید مخابراتی بهره‌برداری شود.

 


رئیس اتحادیه سواری کرایه بین شهری گفت: حدود 3000 دستگاه خودروی فرسوده بین شهری از دو سال و نیم پیش برای نوسازی ثبت‌نام کرده‌اند اما تاکنون هیچ تسهیلاتی برای نوسازی آنها پرداخت نشده است.
رحمت‌الله حاج محمدعلی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این که اخیرا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرده که به حدود 2000 دستگاه سواری کرایه بین شهری وام 10 میلیون تومانی با بهره پایین تعلق می‌گیرد، اظهار کرد: با مذاکراتی که با ایران خودرو انجام دادیم، توافقاتی مبنی بر دریافت 2000 دستگاه خودروی پژو 405 و سمند صورت گرفت اما در مرحله نهایی این قرارداد به امضای مدیرعامل ایران خودرو نرسید و تا به امروز بلاتکلیف مانده است.رئیس هیات مدیره اتحادیه سواری کرایه بین شهری گفت: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای فعلا نمی‌تواند تسهیلات ارائه دهد چون این موضوع منوط به انعقاد قرارداد با ایران خودروست که تاکنون تلاش‌هایمان برای برقراری ارتباط با مدیرعامل ایران خودرو به نتیجه نرسیده و دلیل مخالفت آن‌ها را نمی‌دانیم.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10