(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 01 مرداد  1392 - شماره 20549

یورش مأموران آل‌ خلیفه به خانه مبارزان در بحرین
راه اندازی سفارت مجازی رژیم صهیونیستی برای کشورهای حاشیه خلیج فارس
راشد الغنوشی جریان تمرد تونس را یک حرکت ضدانقلابی خواند
درگیری میان طرفداران و مخالفان مرسی به دیگر شهرهای مصر کشیده شد
اردوغان سکوت را شکست
ناآرامی‌های ترکیه کار غربی‌هاست
خبرگزاری رویترز: پیروزی بشار اسد در بحران سوریه حتمی است
تشدید ناآرامی در حومه پاریس
در پی حمله افراد مسلح اتفاق افتاد
فرار صدها تروریست القاعده از زندان ابوغریب در بغداد
هزاران نفر در پایتخت اسپانیا علیه خصوصی‌سازی مراکز درمانی به خیابان‌ها ریختند
نخست‌وزیر ژاپن اکثریت آرا در هر دو مجلس را به دست آورد
همکاری جاسوسی واشنگتن و برلین خشم آلمانی‌ها را برانگیخت
زد وخورد معترضان با پلیس ضد شورش در پایتخت فیلیپین
   


نیروهای امنیتی رژیم آل‌خلیفه بدون مجوز قضایی به خانه‌های شهروندان مبارز بحرینی یورش بردند و خسارات زیادی به بار آوردند.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه العالم، نیروهای آل‌خلیفه پس از استقرار نیرو و خودروهای نظامی و عناصر نقابدار به مناطق مختلف بحرین از جمله العکر، ستره، بنی‌جمره و الدراز یورش بردند و منازل مردم را مورد هجوم قرار دادند.نیروهای رژیم بحرین با شکستن درب خانه‌ها وارد آن شده و به لوازم و اثاثیه آسیب وارد کردند و با اهالی خانه‌ها درگیر شدند.حمله نیروهای آل‌خلیفه به منازل بحرینی ها با آغاز ماه مبارک رمضان تشدید شده است. بحرین از فوریه سال 2011 میلادی شاهد تظاهرات مسالمت‌آمیز برای دستیابی به آزادی و روی کار آمدن رژیم منتخب مردم است.

 


وزارت خارجه رژیم‌صهیونیستی اولین سفارت مجازی خود را در قالب یک صفحه «توئیتر» برای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس راه‌اندازی کرد.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه صهیونیستی «هاآرتص»، وزارت خارجه رژیم اسرائیل از هفته گذشته اولین «سفارت مجازی» خود را با هدف ارتباط‌گیری با اتباع کشورهای حاشیه خلیج فارس راه‌اندازی کرد.
این سفارت مجازی در قالب یک حساب کاربری توئیتر فعالیت کرده و مخاطبین هدف آن از کشورهای عربستان، قطر، امارات، عمان، کویت و بحرین خواهند بود. به نوشته هاآرتص کشورهای عضو این شورا در یک نقطه با اسرائیل منافع مشترک دارند و آن هم مقابله با تهدیدات هسته‌ای ایران است.در یکی از اولین پیام‌های منتشر شده در این صفحه، نسبت به برقراری رابطه رژیم صهیونیستی با عربستان، عمان، بحرین، امارات، قطر و کویت ابراز امیدواری شده است.

 


رئیس جنبش اسلامگرای النهضه جریان تمرد در تونس را یک حرکت ضدانقلابی خواند و آن را به نفع طرف‌های شخصی دانست.
به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری الیوم السابع، راشد الغنوشی، رهبر جنبش اسلام‌گرای النهضه روز یکشنبه تحرکات جریان تمرد تونس را کم‌اهمیت خواند و گفت: جریان تمرد موجب نگرانی دولت تونس نشده است و فعالیت‌های آن بر برنامه‌ کاری دولت تونس در آینده تاثیری نخواهد گذاشت.
الغنوشی افزود، تحرکات جریان تمرد مشکوک است و هدف آن ایجاد بی‌نظمی و هرج‌ومرج در کشور است. این یک جریان خرابکارانه‌ای است که به نفع طرف‌های مشخصی کار می‌کند و می‌خواهد به هر قیمتی بر قدرت چیره شود و توجهی ندارد که نتیجه این نابسامانی سیاسی چه خواهد بود.
رئیس جنبش اسلامگرای النهضه در بخش دیگری از سخنانش به ملت تونس اطمینان خاطر داد که هیچ هراسی نسبت به آزادی‌های فردی و عمومی در تونس نداشته باشند.
رهبر النهضه گفت: النهضه درهای گفت‌وگو را به روی همه احزاب سیاسی و مدنی در مسیر دستیابی به توافق به منظور برگزاری انتخابات در سریع‌ترین زمان ممکن باز گذاشته است و هر کسی تغییر می‌خواهد باید به صندوق‌های رای روی بیاورد.
الغنوشی تعارض اسلام با ارزش آزادی را رد کردو گفت: جنبش النهضه از گسترده شدن دایره آزادی‌ها هراسی ندارد بلکه درصدد حمایت از دستاوردهای این ارزش است.

 


درگیری بین طرفداران و مخالفان مرسی در شهر سوئز 45 نفر را راهی بیمارستان‌ها کرد.
ساعاتی از تظاهرات گسترده طرفداران مرسی در قاهره علیه کشورهای غربی و آمریکا نگذشته بود که خبر رسید، در جریان درگیری‌هایی که بین طرفداران و مخالفان مرسی در شهر سوئز به وقوع پیوسته دست‌کم 45 نفر زخمی شدند. شماری از این افراد به ضرب گلوله جنگی راهی بیمارستان‌ها شده‌اند.
خبرگزاری «رویترز» زمان وقوع درگیری‌ها در سوئز را یکشنبه‌شب و صبح روز دوشنبه اعلام کرد و افزود، معاون وزیر بهداشت مصر خبر زخمی شدن این تعداد از افراد و اینکه برخی با گلوله‌های جنگی هدف قرار گرفته‌اند را تأیید کرد.
شاهدان گفتند هواداران و مخالفان محمد مرسی با سلاح‌های سرد، سنگ و بمب‌های دست‌‌ساز و آتش‌زا با هم درگیر شدند. درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که مخالفان محمد مرسی پس از اقامه نماز مغرب به تظاهرات صدها تن از هواداران او در شهر سوئز حمله کردند. شاهدان افزودند درگیری میان هواداران و مخالفان مرسی به جنگ خیابانی تبدیل شد. مخالفان مرسی جمعه گذشته نیز به تظاهرات موافقان رئیس‌جمهور برکنار شده این کشور در شهر المنصوره در شمال قاهره حمله کردند و 4 زن در این حمله کشته و شماری دیگر زخمی شدند. از زمان برکناری مرسی از قدرت در 30 ژوئن دست‌کم 100 نفر در درگیری‌ها میان مخالفان و موافقان مرسی در شهرهای مختلف مصر کشته شدند.
آخرین خبرهای رسیده از تظاهرات میلیونی روز یکشنبه قاهره حاکی است اخوانی‌ها که با هدف «اخراج سفیر آمریکا» مقابل سفارتخانه این کشور تجمع کرده بودند، با انبوهی از نیروهای امنیتی و ویژه مواجه شدند. برخی خبرها حاکی است ارتش مصر با حضور در محل مانع از نزدیک شدن معترضان به ساختمان سفارتخانه شده است.
اخوانی‌ها از حمایت‌های پیدا و پنهان کاخ سفید از اقدام ارتش در برکناری محمد مرسی به شدت خشمگین هستند. رهبران اخوان‌المسلمین نیز بارها آمریکا، برخی کشورهای اروپایی و عربی را متهم به همکاری با «ارتش» برای «کودتا» علیه مرسی می‌کنند.
شبکه خبری العربیه نیز دیروز از وقوع درگیری بین طرفداران و مخالفان مرسی در شهر «دمنهور» استان «البحیره» خبر داد.
گفتنی است، از زمان برکناری مرسی، در سوم ژوئیه طرفداران وی با تشویق رهبران اخوان‌المسلمین تقریبا همه روزه تظاهرات میلیونی علیه ارتش برگزار کرده‌اند. معترضان خواستار بازگشت مرسی به قدرت و اداره کشور براساس قوانین اسلامی هستند. اما اصلاح قانون اساسی و حذف مواد شریعت از آن اقدامی است که دولت انتقالی مصر به رهبری «حازم الببلاوی» در دستور خود قرار داد. چند روز پیش اصلاح قانون اساسی از سوی «عدلی منصور» رئیس‌جمهور دولت انتقالی رسما اعلام شد. حزب «النور» که از همان ابتدای برکناری مرسی در کنار ارتش قرار گرفت اما از این اقدام دولت استقبال نکرده است.
این حزب سلفی اعلام کرد ایجاد تغییرات اساسی در ساختار قانون اساسی جزو توافقات آنها با مسئولان فعلی مصر نبود. «یونس مخیون» رهبر این حزب این را هم گفت که ژنرال عبدالفتاح السیسی، فرمانده ارتش و وزیر دفاع مصر وی را فریب داده چرا که پیش از برکناری مرسی به وی قول داده بود چنین اتفاقی رخ ندهد.
رهبر این حزب مهم در نهایت تأکید کرد تغییر قانون اساسی را نخواهد پذیرفت. اعتصاب غذای محمد مرسی، یکی دیگر از خبرهای مربوط به مصر است که سخنگوی حزب عدالت و آزادی مصر درباره آن واکنش نشان داد.
به گزارش ایرنا، به نقل از خبرگزاری دولتی «آناتولی» ترکیه، «جهاد الحداد» گفته هیچ اطلاعی درباره اعتصاب غذای مرسی ندارد.
وی در ادامه افزود: کسی اجازه ملاقات با مرسی را ندارد بنابراین نمی‌توان در مورد وضعیت جسمی یا اعتصاب غذای وی سخن گفت. وی در مورد محل نگهداری رئیس جمهور برکنار شده مصر نیز گفت: ارتش اجازه درز اطلاعات درباره محل نگهداری وی را نمی‌دهد.
خبرگزاری «یونایتدپرس» نیز به نقل از روزنامه «الاهرام» مصر نوشت مرسی به اتهام جاسوسی فعلاً به 15 روز حبس محکوم شده است. براساس این گزارش «هشام برکات» دادستان کل مصر پس از شنیدن 4 نوار صوتی تلفنی مرسی با دولت آمریکا، محمد بدیع، رهبر اخوان‌المسلمین مصر و فرزندش احمد که اکنون در ترکیه به سر می‌برد همچنین گفت‌وگو با جنبش حماس، وی را به جاسوسی متهم کرده است.
طبق این گزارش که از سوی «احمد محمدعلی»، سخنگوی ارتش مصر تکذیب شده، «مرسی» ساعاتی قبل از برکناری از قدرت این مکالمات تلفنی را انجام داده است. در ادامه این گزارش می‌خوانیم؛ «مرسی در تماس با دولت آمریکا خواستار دخالت نظامی این کشور علیه مخالفانش شده و از رهبر اخوان‌المسلمین نیز خواسته مردم را به خیابان‌ها بکشاند.»
طرح اخوان‌المسلمین
شبکه خبری الجزیره روز گذشته همزمان با انتشار گزارش‌هایی درباره تحولات مصر اعلام کرد اخوان‌المسلمین برای حل بحران مصر طرح 3 ماده‌ای را آماده کرده است، طرحی که قطعاً از سوی حاکمان جدید مصر رد می‌شود!
این طرح شامل احترام به خواسته ملت در چارچوب مشروعیت قانون اساسی و پایان دادن به فعالیت‌ها و نشانه‌های کودتای نظامی،‌بازگرداندن مشروعیت به رئیس جمهوری و قانون اساسی و پارلمان مصر و درخواست از محمد مرسی برای اجرای طرح اصلاحات قانون اساسی مصوب مردم و انجام گفت‌وگوهای ملی بدون تعیین سقف زمانی درباره درخواست‌های همه گروه‌ها و توافق بر سر این خواسته‌ها، است.
با وجود این طرح‌ها و اعتراض‌ها اما به اعتقاد گروهی از کارشناسان و حتی رهبران اخوان‌المسلمین بازگشت مرسی به قدرت محال است!
یادآور می‌شود مرسی به دنبال چند اشتباه مهلک و البته شرایط وخیم حاکم بر مصر نتوانست بیش از یکسال دوام بیاورد. اعتماد به غرب و نزدیک شدن به آمریکا و اسرائیل و همزمان قطع روابط با سوریه چند مورد از این اشتباهات است که به گفته رئیس دفتر حافظ منافع مصر در تهران، باعث خشم مصری‌ها شد. «خالد عماره» در گفت‌وگو باخبرگزاری فارس گفت: تصمیم مرسی برای قطع روابط دیپلماتیک با سوریه و بستن سفارت این کشور در قاهره مردم مصر را عصبانی کرد. مردم می‌گفتند چگونه است که روابط با سوریه قطع می‌شود ولی رابطه با اسرائیل همچنان باقی می‌ماند!

 


نخست‌وزیر ترکیه آمریکا و غرب را محرک و عامل اصلی شورش‌ها و اعتراضات در اسلامبول و دیگر شهرهای ترکیه دانست.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، «رجب طیب اردوغان» بدون آنکه از دولت و مقامات آمریکایی و اروپایی اسم ببرد، گفت که تظاهرات در ترکیه از سوی محافل امپریالیستی و سرمایه‌داری آمریکا و غرب که دوست ندارند ترکیه به یک کشور قدرتمند تبدیل شود، طرح‌ریزی شد. همین محافل اکنون درصدد ایجاد درگیری میان اهل سنت و علوی‌ها در ترکیه هستند. اردوغان گفت: ریشه این حوادث قطع شدن چهار درخت در پارک گزی نبود.
در پی قطع شدن درختان این پارک، شماری از حامیان محیط زیست در اعتراض به این اقدام تحصن کرده بودند و حمله پلیس به این تحصن‌کنندگان که 11 خرداد اتفاق افتاد، اعتراضات را در سراسر ترکیه شعله‌ور کرد. برخلاف اظهارات اردوغان، مردم از مداخله آنکارا در امور داخلی سوریه و همسویی اردوغان با ناتو ناراحت هستند.
اردوغان که در جمع اعضای حزب حاکم «عدالت و توسعه» در اسلامبول سخن می‌گفت، طی اظهاراتی طعنه‌آمیز خطاب به غرب گفت: به ما می‌گویند در مصر، سوریه، عراق و فلسطین چه کار دارید؟ ما نیز از آنان می‌پرسیم که شما چرا از 10 هزار کیلومتر دورتر آمدید و عراق را اشغال کردید؟
هرچند اردوغان چنین اظهارات طعنه‌آمیزی را متوجه غرب کرده است، ولی رویه‌های سیاسی وی معمولا با اظهارات او تفاوت دارد. استراتژی حزب حاکم ترکیه نزدیکی به ناتو و آمریکاست و پیوستن به اتحادیه اروپا نیز یکی از آمال دیرینه سران آنکارا بوده و هست.
اما اظهارات اردوغان در ارتباط با علویان نیز واکنش علمای علوی این کشور را در پی داشت؛ به گزارش پایگاه اینترنتی «ایران دیپلماتیک» نخست‌وزیر ترکیه گفته بود: اگر علوی بودن به معنای دوست داشتن با امام علی(ع) است، من یک علوی کامل هستم. من علی(ع) راخیلی دوست دارم، او داماد حضرت محمد(ص) است. اردوغان افزود: اما من با آنهایی که می‌گویند علوی هستند، ولی به شیوه دیگری غیر از شیوه امام علی(ع) رفتار و زندگی می‌کنند، چیزی برای گفتن ندارم.
شیخ «صلاح‌الدین اوزگوندوز» ‌خطیب جمعه مسجد اسلامبول و روحانی بلندپایه شیعه ترکیه در واکنش به اظهارات نخست‌وزیر چنین گفت: زمانی که علوی‌ها مانند اهل سنت توانستند در اداره کشور سهیم شوند و در کابینه و رده‌های بالای حکومتی حضور داشته باشند و تعدادی از استانداران و فرمانداران نیز از علوی‌ها باشند، آن وقت سخنان اردوغان می‌تواند به دل بنشیند.
اوزگوندوز خطاب به اردوغان،‌ از وی پرسید: چرا دولت ترکیه «طارق الهاشمی»، را که در عراق به جنایات تروریستی محکوم شده، پذیرفته است؟
خطیب جمعه اسلامبول گفت: شما مدعی هستید که «بشار اسد» ظالم است. اگر زمانی به مثل وی، 30 درصد اعضای کابینه خود را از میان علوی‌ها انتخاب کردید، آن موقع می‌توانم بگویم که اردوغان علوی است.«علی کنعان اوغلو» رئیس «انجمن خوبیار سلطان» علویان نیز در واکنش به اظهارات نخست‌وزیر ترکیه گفت: ما انتظار نداریم که نخست‌وزیر علوی بشود، همین قدر که او حق و حقوق مردم را به رسمیت بشناسد، تبعیض قائل نشود، یک نخست‌وزیر خوب باشد و به ندای وجدان گوش دهد، برای ما کافی است.

 


خبرگزاری رویترز با اذعان به موفقیت‌های چشمگیر ارتش سوریه در مبارزه با تروریست‌ها تاکید کرد، پیروزی بشار اسد حتمی است.
به گزارش خبرگزاری‌ها، تحلیلگر خبرگزاری رویترز اذعان کرد با پیروزی نیروهای ارتش در نبرد با تروریست‌ها بشار اسد ماندنی است.
این خبرگزاری افزود، بشار اسد با حمایت جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان موفق شده تا از بسیاری از عملیات نظامی سربلند بیرون آید به علاوه اکثر شیعیان عراق و لبنان حامی دولت اسد هستند.
تحلیلگر این خبرگزاری تاکید کرد، تروریست‌ها در اکثر مناطق مهم و استراتژیک سوریه از جمله در حلب، القصیر و حمص متحمل شکست سختی شده‌اند و اذعان دارند که اگر هرچه سریع‌تر به آنها سلاح‌های پیشرفته تحویل داده نشود شکست آنها حتمی است.
این خبرگزاری انگلیسی همچنین تصریح کرد، بسیاری از تحلیلگران بر این عقیده‌اند که با کاهش نفوذ عربستان سعودی در سوریه این دولت آمریکاست که اکنون نقش اصلی در حمایت از تروریست‌های سوری را ایفا می‌کند.
به گفته این خبرگزاری، اکثر استادان و اندیشمندان غربی نیز اذعان کرده‌اند اسد در جنگ با تروریست‌ها پیروز میدان خواهد بود و در قدرت باقی خواهد ماند.
حیدر جمال رئیس کمیته اسلامی روسیه نیز با اشاره به پیروزی نیروهای ارتش در سرکوب گروه‌های تروریستی اعلام کرد، آمریکا در حوادث سوریه شکست خورده است و می‌کوشد تا در این وضعیت وجهه خود را حفظ کند.
وی افزود، ارتش سوریه توانسته است در چهار ماه اخیر بخش‌های وسیعی از کشور را از وجود تروریست‌ها و مزدوران خارجی پاکسازی کند و این موفقیت‌ها نقشه‌های غرب و آمریکا را خنثی کرده است.شیخ احمد بدرالدین حسون مفتی سوریه نیز طی اظهاراتی تاکید کرد سوریه به خاطر مواضع مقاوم و استوارخود می‌جنگد چرا که لبنان را یکپارچه باقی نگه داشت و با مشارکت در جنگ علیه عراق مخالفت کرد.
تلفات سنگین تروریست‌ها
نیروهای ارتش سوریه موفق شدند شمار زیادی از اعضای گروه تروریستی جبهه النصره را به هلاکت برسانند که برخی از آنها ملیت‌های غربی داشتند.
مناطق دیگری از شهر حمص از وجود تروریست‌ها پاکسازی شد و نیروهای ارتش با ایجاد کمین در مسیر شورشیان مسلح در شهرک عدرا دست‌کم 49 نفر از آنها را به قتل رساندند.
این شهرک در مسیر جاده‌ای واقع شده که تروریست‌ها از آن برای قاچاق سلاح به دمشق استفاده می‌کردند و از چند ماه قبل تحت کنترل ارتش سوریه قرار دارد.
همچنین اعضای لشکر 17 الرقه واقع در شمال شرق سوریه تلاش افراد مسلح برای حمله به مقر این لشکر را ناکام گذاشتند. در جریان این درگیری‌ها 15 تروریست مسلح کشته شدند.
در شهر حلب نیز درگیری‌های شدیدی بین نیروهای ارتش و تروریست‌ها به وقوع پیوست که در جریان آن ده‌ها تروریست کشته و زخمی شدند.
در درعا و حومه آن نیز شماری از تروریست‌ها به هلاکت رسیدند که از جمله افراد کشته شده سرکرده گروه موسوم به «لواء شهدا الیرموک» بوده است.
اصلاح مواضع مرسی
وزیر خارجه جدید مصر روز یکشنبه با رهبر ائتلاف مخالفان دیدار کرد.
نبیل فهمی در دیدار با احمد الجربا اظهار داشت، قاهره از راه حل سیاسی برای بحران سوریه حمایت می‌کند.
وی افزود، ما با تماس‌های خود با طرف‌های مختلف سوری ادامه می‌دهیم و از راه حل سیاسی که در نشست ژنو2 بررسی خواهد شد حمایت می‌کند.
با سقوط محمد مرسی در مصر و کناره‌گیری امیر قطر و جانشینی ولیعهد وی، تروریست‌های سوری به شدت نسبت به آینده حمایت‌های بین‌المللی از خود دچار تردید شده‌اند.
دولت مصر روز گذشته از اعطای ویزای رایگان به شهروندان سوری برای سفر به این کشور خبر داد.
سایر رویدادها
* شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه از اختلاف نظر در دولت آمریکا در زمینه چگونگی رفتار واشنگتن با سوریه خبر داد.
* جبهه تروریستی النصره صدها غیرنظامی سوری را در ازای آزادی رهبر جبهه النصره آزاد کرد.

 


منابع خبری از تشدید ناآرامی‌ها در فرانسه به دلیل اهانت پلیس این کشور به یک زوج مسلمان خبر می‌دهند.
به گزارش روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» در ادامه آشوب‌های خیابانی در حومه پاریس که پس از برخورد پلیس فرانسه با یک زوج مسلمان آغاز شد، صدها نفر از ساکنان «تراپه» در سومین روز از اعتراضات خود با نیروهای امنیتی درگیر شدند.
براساس این گزارش، معترضان دستکم 20 خودرو را به آتش کشیدند و شماری را نیز واژگون کردند. پلیس ضد شورش فرانسه هم که به طور شبانه‌روز در خیابان‌های این منطقه در حال گشت‌زنی است، چهار نفر از معترضان را دستگیر کرد.
ماجرا از حدود یک هفته قبل و تصویب قانونی در پارلمان فرانسه درباره ممنوعیت استفاده زنان مسلمان از «روبند» آغاز شد. آنطور که شاهدان عینی به خبرگزاری «رویترز» گفته‌اند پلیس فرانسه چند روز پیش پس از مواجه شدن با یک زوج مسلمان به زنی که دارای حجاب اسلامی بود اهانت کرد و این مسئله با اعتراض همسر این زن برقع‌پوش مواجه شد. پلیس نیز اقدام به بازداشت وی کرد. انتشار این خبر با خشم ساکنان این منطقه مواجه شد و ناآرامی‌های بعد از آن مقامات فرانسوی را نگران کرده است.مقامات امنیتی در فرانسه نگران تکرار آشوب‌های سال 2005 این کشور هستند که به دنبال کشته شدن دو نوجوان آغاز شد و تا مدت‌ها ادامه یافت.

 


حمله شبانه افراد مسلح به زندان‌های «ابوغریب» و «التاجی» در پایتخت عراق، به فرار حدود 1000 زندانی تروریست انجامید.
به گزارش خبرگزاری فارس، افراد مسلح ناشناس یکشنبه شب به دو زندان مهم «التاجی» واقع در شمال بغداد و «ابوغریب» در غرب این شهر حمله کردند. این دو حمله به طور همزمان صورت گرفت و 41 کشته و 56 زخمی برجای گذاشت، که شمار زیادی از آنها نیروهای امنیتی محافظ زندان هستند.
مهاجمان در این حمله از سلاح‌های خودکار، آرپی‌جی و خمپاره استفاده کردند و نیروهای دولتی نیز از نیروی هوایی کمک گرفتند و با هواپیماهای جنگی و هلی‌کوپتر به مهاجمان حمله بردند.
علی‌رغم به کارگیری این همه تجهیزات و استقرار نیروهای اضافی در اطراف دو زندان، شمار زیادی از تروریست‌های زندانی توانستند فرار کنند. «حاکم الراملی» عضو کمیسیون دفاع پارلمان عراق اعلام کرد، طی حمله به دو زندان فوق بین 500 تا 1000 تروریست زندانی توانستند فرار کنند.
الراملی گفت، مهاجمان از خودروهای بمب‌گذاری شده، کمربندهای انفجاری و بمب‌های متعدد استفاده کردند. به گفته وی، زندانیان فراری از اعضای القاعده بودند. این نماینده مجلس برخی از فرماندهان را متهم به مسامحه‌کاری کرد و گفت: «ناصرالغنام» فرمانده لشکر 17 ارتش عراق تحت فشار پارلمان مجبور به استعفا شد.
علاوه بر پایتخت، شهرهای موصل و کرکوک هم شاهد عملیات تروریستی بود: در استان موصل یک کاروان نظامی هدف حمله انتحاری قرار گرفت و طی آن 12 نفر شهید و 16 تن دیگر مجروح شدند. در کرکوک نیز تروریست‌ها پنج عضو نیروهای پیشمرگ کردستان عراق را به قتل رساندند.

 


هزاران نفر از مردم «مادرید» علیه تصمیم دولت برای سپردن بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به بخش خصوصی تظاهرات کردند.
مردم «مادرید»، پایتخت اسپانیا روز یکشنبه با فراخوان اتحادیه کارکنان بیمارستان‌های دولتی این کشور به خیابان‌ها ریختند و به تصمیم دولتمردانشان برای خصوصی‌سازی بیمارستان‌ها اعتراض کردند.
شبکه خبری «پرس تی‌وی» در این باره اعلام کرد، معترضان پس از راهپیمایی مقابل ساختمان شهرداری «مادرید» تجمع کردند. در این تظاهرات شمار زیادی از کارکنان بیمارستان‌ها و حتی بیماران حضور داشتند.
دولت اسپانیا مصمم است برای جبران کسری بودجه، تعدادی از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی را در اختیار بخش‌های خصوصی قرار دهد اما به اعتقاد مخالفان این اقدام دولت باعث به خطر افتادن امنیت شغلی کارکنان بیمارستان، کاهش حقوق و مزایای پرسنل می‌شود.

 


حزب حاکم ژاپن به رهبری «شینزوآبه» با پیروزی در انتخابات مجلس علیای این کشور اکثریت آرا را در هر دو مجلس از آن خود کرد.
به گزارش ایسنا حزب حاکم لیبرال دموکرات ژاپن 76 کرسی از 121 کرسی را در انتخابات مجلس علیا به خود اختصاص داد. به این ترتیب، شینزو آبه که حزبش هم در مجلس سفلی و هم مجلس علیا اکثریت دارد، می‌تواند باتشکیل دولت برنامه اصلاحات اقتصادی خود را پیش ببرد.
در انتخابات روز یکشنبه نیمی از کرسی‌های مجلس علیا به رأی گذاشته شده بود و با نتیجه بدست آمده حزب آبه و حزب متحدش «کومیتوی نو» در مجموع 135 کرسی از 242 کرسی مجلس علیا را در اختیار گرفتند. حزب رقیب یعنی حزب دموکرات ژاپن 17 کرسی را به دست آورد که بدترین نتیجه این حزب در 15 سال گذشته بوده است.
در سال‌های اخیر احزاب مخالف صاحب اکثریت کرسی‌ها در مجالس ژاپن بوده‌اند. نتیجه این بن‌بست سیاسی، تغییر مدام نخست‌وزیر بوده (شش نخست‌وزیر در شش سال اخیر) اما اکنون پس از شش سال حزب حاکم اکثریت هر دو مجلس سفلی و علیا را در اختیار دارد.
مجلس علیا با اینکه اختیارات مجلس سفلی را ندارد، اما می‌تواند قوانین پیشنهادی دولت را رد کند.
آبه پس از پیروزی در انتخابات پارلمانی ژاپن گفت: این پیروزی نشانه حمایت مردم از برنامه اصلاحات سیاسی و اقتصادی او است وی همچنین تأکید کرد که قانون اساسی ژاپن باید بازنگری شود. کارشناسان معتقدند تغییر قانون اساسی ژاپن به معنای اتخاذ موضع تهاجمی از سوی توکیو در قبال مناقشات منطقه‌ای و بین‌المللی است و این مسئله می‌تواند باعث افزایش تنش بین ژاپن و همسایگانش شود.روزنامه «چاینا دیلی»، روزنامه دولتی چین نیز اظهار نگرانی کرده که نخست‌وزیر ژاپن از این پیروزی برای تشدید «مواضع جنگ‌طلبانه» خود در قبال جزایر مورد مناقشه دو کشور بهره‌برداری کند.

 


انتشار جزییات تازه در مورد همکاری اطلاعاتی آلمان با آژانس امنیت ملی آمریکا با هدف جاسوسی از شهروندان آلمانی، خشم احزاب سیاسی در آلمان را برانگیخته است.
منابع خبری اعلام کردند، آژانس امنیت ملی آمریکا برای جاسوسی از شهروندان آلمانی، نرم‌افزاری با نام «اکس-کی-اسکور» در اختیار سازمان‌های اطلاعاتی آلمان قرار داده است. بر اساس این گزارش، سازمان‌های اطلاعاتی آلمان با استفاده از این نرم‌افزار امکان نظارت بر درخواست‌های اینترنتی کاربران، کنترل نامه‌های الکترونیک و به طور کلی ثبت هرگونه فعالیت در سایت‌های اینترنتی را به دست آورده‌اند.البته این پایان ماجرا نیست. طبق گزارش‌های منتشر شده هدف آلمان از این اقدامات «حمایت از آژانس امنیت ملی آمریکا» برای دستیابی به آنچه «اهداف ضد تروریستی» عنوان شده، بوده است. به عنوان مثال در این گزارش آمده، آژانس امنیت ملی آمریکا 500 میلیون نامه الکترونیک در آلمان را مورد بررسی قرار داده است. علاوه بر این در این اواخر، همکاری سازمان‌های امنیتی آلمان با آژانس امنیت ملی آمریکا نیز به طور چشمگیری افزایش یافته است.
انتشار این خبر خشم احزاب سیاسی مخالف دولت آلمان را به دنبال داشته است.به گزارش یورو نیوز، نماینده پارلمان آلمان از حزب سبزها در واکنش به همکاری‌های اطلاعاتی بین برلین- واشنگتن برای جاسوسی از شهروندان آلمانی گفت: «شنیده‌ایم مسئولان آژانس با صدر اعظم مرکل دیدار کرده‌اند اما دولت ادعا می‌کند از چیزی خبر ندارد. این مسخره است.»
رئیس حزب سوسیال دموکرات آلمان نیز در واکنش به این جمله که «اطلاعات آلمانی‌ها به آمریکا منتقل می‌شود» گفت: «اگر این مسئله واقعیت داشته باشد مدیر سازمان‌های مخفی، قوانین حفاظت از اطلاعات شخصی آلمان را نقض کرده و باید استعفا بدهد.»مقامات مسئول در آلمان دریافت چنین نرم‌افزاری را تایید می‌کنند اما می‌گویند از آن استفاده نکرده‌اند. به اعتقاد کارشناسان سیاسی در صورت اثبات این موضوع، مرکل، صدر اعظم آلمان دچار مشکل جدی خواهد شد و حتی می‌توان آینده سیاسی وی را از هم‌اکنون سیاه دانست.آلمان انتخابات مهمی را پیش رو دارد و تا پیش از افشای موضوع جاسوسی، مرکل در موقعیت خوبی قرار داشت.

 


هزاران شهروند فیلیپینی همزمان با سخنرانی رئيس‌جمهور در اعتراض به شرایط بد معیشتی علیه دولت تظاهرات کردند و در چند نقطه با پلیس ضد شورش درگیر شدند.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از صدای روسیه، هزاران نفر در مانیل پایتخت فیلیپین دیروز در اعتراض به شرایط سخت کاری و نادیده گرفتن حقوق‌بشر همزمان با سخنرانی «بنیگنو آکینو» رئيس‌جمهور فیلیپین به خیابان‌ها ریختند.
براساس این گزارش، طول این تظاهرات به بیش از دو کیلومتر می‌رسید. قبل از برگزاری این تظاهرات پلیس ضد شورش به حال آماده باش درآمد.
معترضان با در دست داشتن پلاکاردها و عروسک رئيس‌جمهور خواستار بهبود وضعیت حقوق بشر در فیلیپین شدند.
به گزارش یورونیوز این تظاهرات در نزدیکی مجلس این کشور برگزار شد.
براساس این گزارش، این تظاهرات در حالی برگزار شد که رئيس‌جمهور فیلیپین می‌گوید، بیش از سه میلیون فرصت شغلی جدید از زمان روی کار آمدن وی ایجاد شده است و کشورش با رشد اقتصادی همراه بوده است.
آکینو همچنین تاکید کرد کشورش از منطقه مورد مناقشه در جنوب دریای چین عقب‌نشینی نخواهد کرد و در نظر دارد نیروها و تجهیزات نظامی بیشتری در این منطقه مستقر کند.
همزمان با سخنرانی رئيس‌جمهور فیلیپین گروهی از تظاهرکنندگان ضمن آتش زدن تصاویر وی با نیروهای پلیس درگیر شدند.
فیلیپین، کشوری آسیایی در جنوب‌شرقی آسیا و درغرب اقیانوس آرام، بین دریای جنوبی چین و دریای فیلیپین واقع شده است.90 درصد مردم این کشور مسیحی و کاتولیک هستند و بیشتر مستعمره اسپانیا و آمریکا بوده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10