(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 01 مرداد  1392 - شماره 20549 

بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و کم و کاستی‌های پیش رو (بخش نخست)
پله‌های سعادت در بزرگراه «سبک زندگی قرآنی»
   


صدیقه توانا
مصلای بزرگ امام خمینی(ره) بار دیگر در رمضانی دیگر در برابر میزبانانش سر تعظیم فرود آورده تا به خود ببالد که چند روزی دل دریایی‌اش را سفره افطار کسانی کرده که روزه خود را با «نور» و «حلاوت قرآن» باز می‌کنند و زمزمه کلامشان «یا کریم» و «یا رحیم» است. اینجا نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم است.
هر سال از چند روز مانده به ماه مبارک رمضان در تهران، پایتخت ایران اسلامی و شهرهای دیگری از کشورمان شاهد برپایی نمایشگاه قرآن کریم هستیم. نمایشگاهی که این فرصت را فراهم می‌کند تا محققان، پژوهشگران، صاحب‌نظران و اساتید حوزه و دانشگاه گردهم بیایند تا علاوه بر ایجاد فضایی معنوی برای تبادل دانش قرآنی خود، دستاوردهایشان را در عرصه‌های مختلف قرآنی نیز در معرفی استفاده عموم قرار دهند.
نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم امسال وارد بیست و یکمین سال خود شده است و طی این سالها به زعم اکثر بازدیدکنندگان ظاهرا خیلی خوب توانسته بر کم وکاستی‌ها فائق آید و نیاز هر نوع مخاطبی را با هر سلیقه و ذوق پاسخ دهد.
از بخش کودک و نوجوان تا دانشگاه و حوزه و از بخش پژوهش و علوم قرآن بنیان تا هنرهای مفهومی و نمایشی و در مجموع 40 بخشی که در نمایشگاه امسال با غرفه‌های متعدد برای بازدیدکنندگان تعبیه شده است، همه در تلاشند تا طیفی از مخاطبان علاقه‌مند را به خود جذب کنند.
بنا به اطلاعاتی که روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختیارمان قرار داد، همانند سال گذشته، امسال نیز 14 بخش جدید در نمایشگاه بین‌المللی قرآن دیده می‌شود.
اما اینکه آیا این بخش‌های جدید که شامل سراب حقیقت، بر آستان قله‌های تهذیب، سبک زندگی به سوی تمدن قرآنی، نوجوانی، بهار شکوفایی هنرهای تجسمی، دولت قرآنی، قرآن سبک زندگی جهادی، در ضیافت ادب قرآنی و... است. و همگی با محوریت «قرآن سبک زندگی اسلامی» می‌باشد چقدر توانسته در راستای تحقق شعار نمایشگاه بیست و یکم یعنی سبک زندگی اسلامی- قرآنی که رهبر معظم انقلاب اسلامی بر آن تاکید دارند، حرکت کند و به این منظور مهم جامه عمل بپوشاند، محور گشت‌و گذار ما از نمایشگاه و سوژه مورد بحث در چند شماره گزارش پیش روست.
قیمت هدیه قرآنها متناسب با فضای نمایشگاه نیست
دانش‌های قرآن بنیان، پژوهش‌های قرآنی، بیداری اسلامی، بر آستان قله‌های تهذیب، در آسمان ولایت، قرآن و فرهنگ ملل، علم، دانشجو و دانشگاه قرآنی، قرآن باوران فاطمی، حجاب و عفاف، هزار توی اندیشه، باکاروان شهادت، قهرمانان قرآنی، به سوی آیه‌های آسمانی و قرآن سبک زندگی جهادی بخشی از عناوین قسمت‌های مختلف نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم است که همچون دیگر بخش‌ها مورد استقبال عموم مردم و به خصوص جوانان و نوجوانان قرار گرفته است.
دانش‌آموزان پایه اول و دوم مجتمع آموزشی خواجه نصیرالدین طوسی در روز هشتم ماه مبارک رمضان بازدید از نمایشگاه و صرف افطار و شام را در برنامه‌های پایگاه‌های تابستانی خود داشتند.
دانش‌آموزانی که به همراه مربیان دلسوز و مهربان خود وارد این فضای مملو از روح قرآنی شدند و دل و جانشان را با عطر دلنشین آیات الهی و در مکانی پر از امواج نورانی و روح‌بخش قرآن جلا دادند.
این دانش‌آموزان که به نمایشگاه امسال با محوریت سبک زندگی اسلامی- قرآنی آمده بودند و وارد بخش قرآن، سبک زندگی جهادی، یکی از غرفه‌های نمایشگاه شدند، خود از جهادگران پر و پاقرص مناطق محروم هستند و چه بسا برای شرکت در اردوهای جهادی که هر ساله با شروع سال جدید یا در فصل تابستان برگزار می‌شود به رقابت تنگاتنگی در کسب رتبه‌های برتر درسی و فوق برنامه می‌پردازند.
مجتبی 16 ساله یکی از دانش‌آموزانی است که به گفته خودش هر ساله سعادت حضور در اردوهای جهادی به لطف خداوند نصیبش شده است و الان در غرفه قرآن سبک زندگی جهادی روزها و شبهای خوب اردو برایش تداعی می‌شود.
نظر او را که یک سی دی قرآن، چند جلد کتاب داستان و کتابهای دیگری از نمایشگاه خریده در مورد حال وهوای نمایشگاه می‌پرسم. کمی از دوستانش که در کنارش می‌باشند، فاصله می‌گیرد و به گزارشگر کیهان می‌گوید: :«هر ساله به اتفاق مربیان محترم به نمایشگاه می‌آییم. امسال به نظرم استقبال بهتری نسبت به سالهای قبل از نمایشگاه شده است و هر چند گرمای هوا خیلی آزاردهنده است ولی داخل سالن خیلی اذیت نمی‌شویم.»
نظرش را در مورد بخش‌های متعدد نمایشگاه و قیمت کتاب ها می‌پرسم، انگار منتظر همین سوال بود، چون خیلی تند و صریح در ادامه صحبتهایش افزود: «قیمت برخی از کتابها خوب است وکمی تخفیف دارد ولی در مورد قیمت اهدای قرآنها باید بگویم خیلی گران است. دست روی هر قرآنی که می‌گذاشتم تا هدیه کنم، 80هزار تومان به بالا بود! حال آن که ما انتظار داریم در این نمایشگاه بتوانیم حداقل قرآنی زیبا و ارزان هدیه کنیم.»
اردوی جهادی سبک موفق زندگی اسلامی- قرآنی
امید مرندی، مسئول بخش قرآن، سبک زندگی جهادی توضیحات خوبی در مورد این بخش از نمایشگاه که 10 غرفه زیر مجموعه آن است به گزارشگر کیهان می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه در این بخش سبک زندگی جهادی سه دهه عمر دارد و به صورت عملی سبک زندگی اسلامی- قرآنی را تجربه کرده و مدل موفق این سبک است خاطر نشان می‌کند: «این بخش با کمک همه گروه‌های جهادی در 10 غرفه با محوریت مرکز حرکت‌های جهادی راه‌اندازی شده است.»
از وی در مورد این غرفه‌ها می‌پرسم، عناوین آنها را اعلام می‌کند و می‌گوید: سبک زندگی جهادی، آجرهای بهشتی، جهاد علمی، جهاد عمرانی، طلاب جهادگر و عرصه فرهنگی، فروش محصولات و تولیدات جهادی مثل نشریه و نرم‌افزار، جهاد اقتصادی و اشتغالزایی، خواهران جهادگر، سفیران بین‌الملل (کار و تلاش) مرکز حرکتهای جهادی عناوین غرفه‌های بخش قرآن سبک زندگی جهادی است.
اردوی جهادی مخصوص عامه مردم است
مرندی با اشاره به اینکه 3 هزار گروه جهادی طی 30 سال در سراسر کشور تأسیس شده است، خاطرنشان می‌کند: «یک ذهنیت غلط را در همین جا اصلاح می‌کنم، برخی از مردم تصور می‌کنند که فقط دانشجویان می‌توانند در اردوهای جهادی شرکت کنند، حال آن که گروه محلات، گروه‌های هیئت محور، مسجد محور، پایگاه‌های محوری دانش‌آموزی و ان‌جی‌اوها و گروه‌های مردم نهاد حتی خانواده‌ها هم می‌توانند در اردوهای جهادی شرکت کنند.»
در مورد نحوه ثبت‌نام می‌پرسم، می‌گوید: «علاقه‌مندان برای شرکت در اردوهای جهادی می‌توانند عدد یک را به سامانه پیامکی 3000500111 ارسال کرده تا بدین ترتیب در لیست جهادگران و اردوگران جهادی قرار گیرند.»
وی برپایی 14 نشست تخصصی با موضوعات اقتصاد مقاومتی، سبک زندگی تربیت مربیان خواهر جهادگر و... را از جمله فعالیت‌های این بخش‌ها عنوان می‌کند و می‌گوید: «در حوزه معاونت بین‌الملل دو مأموریت خاص دنبال می‌شود از جمله اعزام جهادگران به کشورهای نیازمند کمک مثل کمک به قحطی‌زدگان سومالی، سیل‌زدگان پاکستان و بازسازی عتبات عالیات و در بخش دیگر که بر آن تأکید داریم آموزش طلبه‌های غیرایرانی است که آنها را وارد اردوهای جهادی کنیم تا مدل کار را از نزدیک ببینند و بتوانند در کشور خود اردوی جهادی تأسیس نمایند.»
تعویض قرآن‌های فرسوده با قرآن‌های نو
یکی از ابتکارات جالبی که امسال در نمایشگاه به چشم می‌خورد و خیل عظیمی از قرآن دوستان را به دور این غرفه از نمایشگاه جمع کرده، غرفه‌ای است که قرآن‌های فرسوده با قرآن‌های نو تعویض می‌شود. براساس اخبار به دست آمده هم 300 هزار جلد قرآن کریم در نمایشگاه امسال به صورت رایگان تعویض می‌شود.
همان طور که آقای حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت الاسلام محمدی رئیس نمایشگاه قرآن در مراسم افتتاحیه از عموم مردم درخواست کرده بودند قرآن‌های اضافه که در منازل دارند را به نمایشگاه آورند یا اگر قرآن فرسوده‌ای دارند آن را تحویل دهند و به صورت رایگان یک جلد قرآن نو هدیه بگیرند، مردم هم استقبال خوبی از این پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کردند.
خانم محمدی به همراه دو دختر خود از بازدیدکنندگانی هستند که هر ساله در ماه مبارک رمضان چندین بار به نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم سر می‌زنند. به قول یکی از دخترهایش آنها مشتری پروپاقرص و دائمی نمایشگاه قرآن کریم هستند.
به خانم محمدی می‌گویم در این غرفه وعده وزیر فرهنگ و ارشاد به راحتی و درستی عملی می‌شود. تورقی بر قرآن نفیسی که در دست دارد می‌زند و می‌گوید: «یک جلد کلام‌الله مجید را همین الان از این مسئول غرفه هدیه گرفتم. دو جلد قرآن فرسوده داشتم که صحافی آن پاره شده بود و بحمدالله وقتی به اینجا آمدم و خبردار شدم قرآن نو می‌دهند، قرآن‌های قدیمی را تحویل دادم و یک جلد قرآن تازه هدیه گرفتم.»
فرصت را غنیمت می‌شمارم به یکی از دخترخانم‌ها می‌گویم شما چقدر در روز قرآن می‌خوانید؟ آیا قرآن را فقط در ماه رمضان می‌خوانید و سپس آن را روی طاقچه و جلوی آیینه می‌گذارید؟ با متانت خاصی که در چهره دارد می‌گوید: «اگر ریا نباشد بنده هر روزم را با تلاوت آیاتی از قرآن آغاز می‌کنم و الان یک سال است که به کلاس تفسیر می‌روم. چون معتقدم قرائت قرآن به تنهایی برای به کمال رسیدن انسان کافی نیست.»
سعادت بشر با پیاده شدن سبک زندگی قرآنی
سبک زندگی قرآنی شعار بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم است. اما اینکه چگونه می‌توان به این سبک زندگی که مورد تأکید و سفارش مقام معظم رهبری است در این فضای معنوی و در این ماه مبارک رسید، اسماعیل کوثری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیته دفاعی مجلس به آن پاسخ می دهد و به گزارشگر کیهان می‌گوید: «دست‌اندرکاران بیست و یکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم باید در قالب جلسات و نشست‌ها جزئیاتی از زندگی ائمه معصومین(ع) را برای مردم به ویژه نوجوانان و جوانان تبیین و تشریح کنند و این نمایشگاه گامی برای نزدیک شدن به سبک زندگی قرآنی خواهد بود چرا که بازدیدکنندگان در این فضا ارتباط عمیقی با قرآن برقرار می‌کنند چون هر طرف که سر برمی‌گردانند فضا، فضای قرآنی است.»
کوثری با اشاره به این نکته که برگزاری هر ساله نمایشگاه قرآن همزمان با ماه مبارک رمضان اقدامی ارزشمند و پسندیده است، خاطرنشان می‌کند: «باید همه به این نکته توجه کنیم که خداوند پیامبران و ائمه معصومین را در مقابل تحمل همه سختی‌ها و مقابله با دشمنان برای سعادت بشر فرستاده است.»
منتخب مردم تهران می‌گوید: «راه و روش واقعی زندگی و سعادت بشر با پیاده شدن سبک زندگی قرآنی امکان تحقق و عملیاتی شدن دارد.»
وی نامگذاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تحت عنوان سبک زندگی قرآن کریم را بسیار حائزاهمیت می‌داند و می‌گوید: «دست‌اندرکاران این نمایشگاه و مسئولان همه باید با رفتار و عملکرد خود و برگزاری جلسات تفسیر قرآن در طول مدت برگزاری نمایشگاه، اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان را با راه و روش زندگی قرآنی آشنا کنند.»
رئيس کمیسیون دفاعی مجلس در ادامه با تأکید بر این نکته که اگر ما با قرآن سروکار داریم باید به صورت عملی در بعد اخلاق، رفتار و کردار و در همه شئونات زندگی قرآن را ملاک برنامه‌ها قرار دهیم، خاطرنشان می‌کند: «این گونه است که می‌توان گفت یک زندگی قرآنی خوب داشته باشیم که ان‌شاءالله مورد قبول خداوند و ائمه معصومین(ع) باشد.»
کوثری با بیان اینکه با عملیاتی شدن سبک زندگی قرآنی در زندگی آحاد مختلف مردم ایران ناملایمات و نابهنجاری‌های اجتماعی که بیشتر آن به دلیل رواج الگوهای غربی است، از بین می‌رود، تصریح می‌کند: «باید به همه دنیا نشان بدهیم الگوی زندگی قرآنی سعادت بشریت را در پی خواهد داشت.»
نماینده مردم تهران با اشاره به اینکه مسئولان برگزاری نمایشگاه قرآن دست‌اندرکاران امور فرهنگی و دلسوزان نظام باید ثمرات و آثار مثبت سبک زندگی قرآنی را به مردم تبیین و تشریح کنند، می‌گوید: «متأسفانه برخی ناهنجاری‌های موجود در جامعه به فاصله گرفتن سبک زندگی قرآنی مربوط می‌شود که امیدواریم با تدابیر مسئولان نمایشگاه قرآن فاصله ایجاد شده برطرف شود.»
وی می‌گوید: «ضمنا در کنار قرائت قرآن کریم باید در قالب جلسات و نشست‌هایی که در طول یک ماه در نمایشگاه برگزار می‌شود، جزئیات زندگی ائمه معصومین و معانی و مفاهیم قرآن برای بازدیدکنندگان بخصوص جوانان و نوجوانان تبیین شود.»
گزارش روز

 

(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10