(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 01 مرداد  1392 - شماره 20549

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان
نقشه راه دولت یازدهم (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
قبر (گفت و شنود)
سخنگوی دستگاه قضا مطرح کرد
تعقیب قضایی در انتظار فراریان فتنه 88
نوبخت: اصلاح‌طلبان نگذاشتند مشکلات معیشتی مردم را برطرف کنیم
دبیر هیئت دولت: آخرین جلسه دولت احمدی‌نژاد نهم مرداد تشکیل می‌شود
واشنگتن پست: روحانی بر خلاف خاتمی یک چهره خودی برای نظام است (خبر ویژه)
فوکوس: روحانی مثل احمدی‌نژاد اسرائیل را تحقیر کرد (خبر ویژه)
ارائه فهرست نامزدهای پیشنهادی عضویت کابینه به روحانی (خبر ویژه)
روایت آشوبگر فراری از تقابل جریان برانداز با روحانی (خبر ویژه)
روحانی و تیم او تمایلی به معاون اولی عارف ندارند (خبر ویژه)
 


اللَّهُمَّ لا تُؤَاخِذْنِي فِيهِ بِالْعَثَرَاتِ وَ أَقِلْنِي فِيهِ مِنَ الْخَطَايَا وَ الْهَفَوَاتِ وَ لا تَجْعَلْنِي فِيهِ غَرَضا لِلْبَلايَا وَ الْآفَاتِ بِعِزَّتِكَ يَا عِزَّ الْمُسْلِمِينَ
«خدایا! در این روز مرا به خاطر لغزش‌هایم مؤاخذه مفرما و از خطاها و اشتباهات دورم ساز و مرا هدف تیر بلاها و آفت‌ها قرار مده، به امید عزتت ای عزت‌بخش مسلمانان!»

 


تغییر دولت‌ها در «میدان جابجایی قدرت» فرصت بزرگی است تا حرکت عمومی کشور در افق پیشرفت‌ها شتاب بگیرد چرا که نتیجه اولیه تغییر می‌تواند به سمت و سوی برنامه‌های قوی‌تر، تلاش و تحرک بیشتر توأم با خلاقیت‌ها و ابتکارات جدید باشد.
این روزها که روزهای پایانی دولت دهم است و دولت یازدهم در آستانه شکل‌گیری می‌باشد آنچه که بیش از هر چیزی اهمیت دارد این است که این جابجایی که در پی حماسه سیاسی 24 خرداد رقم خورده به یک فرصت بزرگ و مبارک برای ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی منجر بشود. در این میان مردم با حضور پرشور و حداکثری در انتخابات اخیر و با مشارکتی 72 درصدی نقش خود را به بهترین شکل ایفا نموده‌اند و نقشه دشمنان را نقش بر آب کردند.
از همین روی اکنون نوبت دولت برآمده از ملت است که باید نقش بی‌بدیل مردم در تحقق حماسه سیاسی را قدر بداند و اولویت‌ها و انتظارات بحق آحاد جامعه را بر صدر بنشاند.
به اذعان روزنامه انگلیسی گاردین، مردم ایران در انتخابات اخیر نشان دادند به نظام و کشورشان باور دارند و حضور آنها معنادار بود. بنابراین آنچه که می‌تواند فرصت بزرگ تغییر دولت‌ها را - خدای ناکرده- به تهدید و آسیب احتمالی تبدیل کند یکی به حاشیه‌ رفتن اولویت‌های اصلی کشور و دیگری انحراف از جهت‌گیری‌های صحیح در مدیریت کشور است. در شرایط کنونی همچنانکه رهبر معظم انقلاب بارها و از جمله در بیانات اخیرشان در جمع کارگزاران نظام تاکید کردند؛ اولویت اصلی کشور حل مشکلات اقتصادی و تداوم پیشرفت‌های علمی است. اما نکته مهم و کلیدی که ایشان در دیدار مورد اشاره تبیین و تشریح کردند موضوع جهت‌گیری صحیح مدیریت کشور است.
رهبر معظم انقلاب دراین‌باره تصریح کردند؛ «جهت‌گیری‌های صحیح انقلاب و کشور براساس قرائت معتبر امام(ره) در همه زمینه‌ها مشخص است و نیازی به بررسی مجدد جهت‌گیری‌ها نیست» و افزودند؛ «جهت‌گیری‌های صحیحی که امام مشخص کرده است باید در سیاست‌های کلان و خرد مدیریتی کشور نقش برجسته و اساسی ایفا کند.» البته ایشان در این بیانات حکیمانه و راه‌گشا هشدار دادند؛ «گاه تفسیر غلطی از دیدگاه‌های امام(ره) ارائه می‌شود که کار بد و خطرناکی است.»
درباره آنچه که در بالا آمد نکاتی قابل اعتناست؛
1- براساس قرائت معتبر امام(ره) که رجوع به وصیت‌نامه بنیانگذار انقلاب، مفاد و محتوای آن قرائت را آشکارا روشن می‌کند جهت‌گیری صحیح انقلاب و نظام در راستای عدم وابستگی به غرب و شرق است. این همان نکته‌ای است که در شعار آحاد ملت ایران در آستانه انقلاب اسلامی بروز و ظهور کرد؛ «نه شرقی، نه غربی؛ جمهوری اسلامی». بنابراین ذیل این جهت‌گیری کلی می‌توان نقشه راه امام راحل عظیم‌الشأن را نیز به درستی شناخت و درک کرد.
اصول امام(ره) در سیاست داخلی مبتنی بر تکیه به رای مردم و «وحدت‌کلمه» است. در سیاست خارجی نیز ایستادگی در مقابل سلطه‌گران، برادری با ملت‌های مسلمان و مبارزه برای آزادی فلسطین از جمله این اصول است. در «فرهنگ» آنچه که به روشنی قابل استنباط است تذکر و هشدار امام(ره) نسبت به نفی فرهنگ اباحه‌گری غربی است. در «اقتصاد»؛ تکیه به خودکفایی و تولید ملی، عدالت اقتصادی در توزیع و تولید از جمله اصولی است که در مکتب امام خمینی عیان و نمایان است.
نمونه‌هایی از آنچه که در چهار عرصه سیاست داخلی، سیاست خارجی، اقتصاد و فرهنگ از منظر قرائت معتبر امام(ره) و با رجوع به سندی چون وصیت‌نامه بنیانگذار انقلاب بیان شد نشان می‌دهد این جهت‌گیری‌ها و پافشاری به اصول مورد اشاره قابل تحریف و تغییر نیست.
به تعبیر دقیق و عمیق رهبر انقلاب؛ نقشه راه امام که در کلام و نوشتار ایشان- بخصوص در وصیت‌نامه سیاسی و الهی بنیانگذار انقلاب- تجلی یافته است بینات و محکمات انقلاب بوده است و نه متشابهاتی که بتوان تحریف و یا تغییر داد.
2- سابقه و کارنامه یک طیف سیاسی در دوره اصلاحات بیانگر آن است که با قرائت معتبر امام(ره) فاصله پیدا کردند. ابتدا از میان همین طیف مدعی اصلاح‌طلبی بود که شخصی گستاخانه این سخن موهن را به میان کشید که؛ «امام خمینی باید به موزه تاریخ سپرده شود.»!
بعد آنچه که مطبوعات و رسانه‌های زنجیره‌ای که به تعبیر رهبر انقلاب برخی از آنها به پایگاه‌های دشمن تبدیل شده بودند نشان دادند که در سیاست داخلی تنها به دنبال منافع حزبی و قبیلگی هستند و حتی در این راه علیه رأی مردم نیز شورش می‌کنند!
انحلال و تعطیلی شورای شهر اول بخاطر آنکه دعواهای سیاسی و حزبی بر وظایف و کارکردهای شهری- اجتماعی غلبه کرد نمونه بارز این سیاسی بازی‌ها است که جهت‌گیری صحیح در مدیریت شهری را به انحراف کشاند. در واقع شورای شهر که در حکم یک پارلمان شهری است به پاتوقی سیاسی و سهم‌خواهی‌های حزبی و باندی تبدیل شد و یا نمایندگانی که باید رأی ملت را صیانت کنند و به وظایف نمایندگی خود بپردازند در پروژه‌ای سیاسی، تحصن در مجلس ششم را کلید زدند. در عرصه سیاست خارجی نیز جهت‌گیری دولتی که بسوی سازش میل می‌کند و با اخم و لبخند حریف، استراتژی و تاکتیک تعریف می‌نماید بی‌شک با قرائت معتبر امام(ره) در خصوص مقاومت در برابر جبهه استکبار و باج ندادن به دشمن، فاصله‌ای پرناشدنی دارد.
اباحه‌گری در حوزه فرهنگ و ترویج ایده تسامح و تساهل در برابر اصول و ارزش‌های لایتغیر اسلامی، را باید به مواردی اضافه کرد که با قرائت معتبر امام(ره) و رجوع به وصیت‌نامه بنیانگذار انقلاب فاصله‌ای عمیق دارد. در حوزه اقتصاد هم که تکلیف روشن است؛ جریان مدعی اصلاح‌طلبی بخاطر منافع و دعواهای سیاسی و حزبی، هیچ گاه به مقوله اقتصاد به عنوان اولویت اصلی کشور قائل نبوده‌اند.
اظهارات اخیر آقای محمد باقر نوبخت- مشاور اقتصادی حجت‌الاسلام روحانی- طی گفت‌وگو با یک نشریه اصلاح‌طلب که کالبدشکافی این ادعاست خواندنی به نظر می‌رسد؛ «من از تجاربی که در مجلس ششم و در گفت‌وگو با برخی از دوستان اصلاح‌طلب داشتم برایتان بگویم. در آن زمان ما درصدد بودیم با برخی طرح‌ها مانند بیمه یا مستمری بیکاری از مشکلات معیشتی مردم بکاهیم، دقیقا به خاطر دارم که ما آن طرح را تهیه کردیم اما برخی از دوستانی که به آنها اشاره کردم از ما به شدت انتقاد می‌کردند که نباید اینگونه مباحث را در دستور کار مجلس قرار دهیم. اینکه ما راه‌های سهل‌الوصول‌تری برای تامین رضایت مردم داریم و آن پرداختن به مباحث سیاسی و توسعه سیاسی و آزادی‌های اجتماعی است.»
3- به قول اندیشکده بروکینگز آنچه در مواجهه با ایران باید در دستور کار آمریکا باشد، «تغییرات اساسی در رفتار جمهوری اسلامی» است. خب؛ سؤال این است که چرا حریف و مراکز مطالعاتی و اتاق‌های فکر آن به این نتیجه رسیده که بر تغییرات اساسی در رفتار ایران متمرکز شود. پاسخ روشن است. چون ایران اسلامی بیرون از خواست و اراده قدرت‌های غربی تصمیم می‌گیرد.
به تعبیر جروزالم‌پست خطر در اینجاست که نفوذ ایران و الهام‌گیری از این کشور در برابر هژمونی آمریکا گسترش یافته است. از همین روی اعتراف فارین ‌پالیسی معنادار است که صراحتا می‌نویسد؛ «ایران به این دلیل که از آمریکا سرپیچی می‌کند مورد غضب قرار گرفته است و موضوع برنامه هسته‌ای ایران بهانه است.» در همین خط، می‌توان به نظرات تحلیلگران غربی اشاره کرد که همواره تاسف آمیخته با عصبانیت دارند که چرا ایران راه متفاوتی را طی می‌کند و از جمله اظهارنظر فرید زکریا که می‌گوید؛ «ایران تنها تمدن بزرگی است که به نظم جهانی- بخوانید هژمونی آمریکایی- تن در نداده است.»
بنابراین آنچه که از نمونه‌های یاد شده به روشنی قابل استخراج است اینکه دشمن با سوگیری تغییر اساسی در رفتار جمهوری اسلامی به دنبال انحراف در جهت‌گیری‌های صحیح مدیریت کشور است. در این میان- خواسته یا ناخواسته- یک طیف سیاسی این سابقه را داشته که در این مسیر جدول دشمن را پر کرده باشد و اینجا محل عبرت از گذشته است.
دولت یازدهم با گفتمان اعتدال باید در عمل مواظب افراطیونی باشد که با دوری از قرائت معتبر امام(ره)، خط نفوذ به مراکز حساس و تلاش برای انحراف در جهت‌گیری‌های صحیح انقلاب و کشور را دنبال می‌کنند.

حسام‌الدین برومند

 


سامانه پیام کوتاه 30002323
33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
* افراطیون اصلاح‌طلب مدعی اعتدال که در پیشینه خود خیانت به ملت را ضبط و ثبت کرده و از محاکمه و مجازات گریخته‌اند نمی‌توانند و نباید جایگاهی در امور اجرایی کشور داشته باشند. و از این رهگذر به حماسه سیاسی مردم خدشه وارد نمایند.آنها هنوز تکلیف خود را با خودشان و آنچه که بر سر ملت و کشور آورده‌اند روشن نکرده و اظهار ندامت نداشته‌اند. حضور در صندوق رأی شهر دماوند در انتخابات مجلس مجوز حضور در عرصه سیاسی کشور نمی‌شود. منتخب مردم نیز باید با هشیاری در انتخاب اعضای همراه خود در دولت از امانت و اعتماد مردم پاسداری کند و به وعده و گفتار خود پایبند باشد.
طالعی
* هنوز کار دولت یازدهم شروع نشده اصحاب افراطی مدعی اصلاح‌طلبی در قالب اعتدال‌پیشگان رئیس جمهور منتخب را وامدار حزب و گروه خود تصور کرده و به عنوان سهم‌خواهی برای برخی از وزارتخانه‌ها تعیین تکلیف می‌کنند و در برخی مجالس وزیر معرفی می‌کنند. با این وضعیت خدای ناکرده اگر آنها وارد به امور اداری و اجرایی کشور شوند وضعیت به دوره افراطی‌گری دولت اصلاح‌طلبان برخواهد گشت و مکافات مردم شروع خواهد شد. انتظار مردم آن است که سایه شوم این بداخلاقی‌های سیاسی و بازی‌های مرموز با انتخاب شایسته دکتر روحانی پایان یابد و مشکلات معیشتی و تورم و گرانی‌ها مرتفع شود.
محمودی
* برخی مسئولین و نخبگان شرط انصاف را مراعات کنند و طوری سخن نگویند که گویا طی 8 سال گذشته هیچ کار مثبتی در کشور انجام نشده است.
9416---0919
* تا زمانی که ولایت فقیه بر کشور حاکم است هیچ خطری نظام را تهدید نمی‌کند حتی اگر حلقه‌های تحریم‌ها روز به روز تنگ‌تر شود. سقوط مرسی در مصر نشانه نبود نظام ولایی است. قدر انقلاب و نظام را بدانیم.
توکلی
* تا زمانی که دولتمردان مصر دست‌گدایی به سوی آمریکا و کشورهای مرتجع عرب منطقه دراز کرده باشند هیچ امیدی به اصلاح امور این کشور نمی‌رود. راه‌حل اصلی خود مردم مصر هستند که افراد نفوذی در انقلاب این کشور را کنار بزنند و خودشان تصمیم بگیرند.
6091---0915
* شکست اخوانی‌ها در مصر به دلیل ضعف مدیریتی اشخاص به قدرت رسیده نبود، بلکه این شکست ریشه در تفکر سیاسی اخوانی‌ها دارد در مقابل تفکر سیاسی - اسلامی ما بعد از گذشت 34 سال از انقلاب علی‌رغم وجود همه دشمنی‌های دشمنان همچنان پیشتاز است و پیش می‌رود.
4958---0916
* چرا در کشور ما فقط دو دهم درصد محصولات کشاورزی جهان تولید می‌شود؟ مگر قرار نیست محور استقلال کشور ما کشاورزی باشد؟
7902---0919
* از کسبه خیابان پیروزی پاساژ کساءهستم این پاساژ متعلق به بانک شهر و شرکت مسکن و ساختمان جهان است متأسفانه ما کسبه 600 واحد تجاری این پاساژ هیچ قراردادی برای اجاره نداریم ولی اجاره بها پرداخت می‌کنیم. گفته می‌شود این کار آنها به دلیل عدم پرداخت مالیات است. از مسئولان تقاضا داریم رسیدگی کنند تا با ما قرار داد اجاره ببندند و امنیت شغلی داشته باشیم و حساب و کتابها و درآمدمان حلال باشد.
امیرعلی صحرایی
* وضعیت پوشش دختران و پسران در پارک گفت‌وگو بسیار بد است. از مسئولان نیروی انتظامی می‌خواهیم به این وضعیت خاتمه دهند. حضور این جوانان در اماکن عمومی شایسته کشور ایران اسلامی نیست؟
یک شهروند
* چرا با وجود تصویب ریل‌گذاری قطار اراک-گلپایگان-اصفهان از اجرای آن خبری نیست؟ از مسئولین امر درخواست اجرای این مصوبه را دارم.
یک هموطن گلپایگانی
* آیا به مردم اهواز ظلم نیست که کنار رودخانه کارون مدت یک هفته آب منازلشان قطع باشد. ما دستمان کوتاه است و خرما بر نخیل. لطفاً شما مطبوعات ما را یاری کنید.
3920---0916
* وزیر محترم آموزش و پرورش در مصاحبه اخیر خویش اظهار داشت تمام کارها و طرحهای اجرا شده در این وزارتخانه طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی صورت گرفته و خلاصه پشتوانه قانونی داشته است. سؤال می‌کنیم آیا قطع دو ساله سرانه مدارس توسط ایشان طبق مصوبه مجلس بوده است.
م-ص
* فاصله دو ایستگاه اتوبوس‌های تندرو دو سوی زیرگذر خیابان آزادی تهران خیلی زیاد است از مسئولین درخواست می‌شود با توجه به تردد روزانه بسیاری از زنان و سالخوردگان و سختی حمل بار راه‌حلی برای ایستگاه بین این دو مد نظر قرار دهند.
7902---0919
* به‌عنوان یک نیروی شرکتی با حقوق 680 هزار تومانی با این گرانی و تورم و اجاره بها چگونه یک زندگی حداقلی را می‌توانم اداره کنم؟ اگر مسئولین محترم برنامه مخارج زندگی من مستأجر و چند سر عائله را با 680 هزار تومان تنظیم کنند ممنون می‌شوم!
0210---0913
* آب آشامیدنی روستای باباپیر از توابع شهرستان تویسرکان با ششصد خانوار هر روز از ساعت 8 صبح تا 8 شب قطع می‌شود و مردم با مشکلات زیاد بهداشتی دست و پنجه نرم می‌کنند و این قصه هر ساله ماست. چرا مسئولین راحت‌ترین کار را انتخاب می‌کنند. آیا مسئولین تحمل گذراندن یک ساعت با این وضعیت را دارند؟!
بختیاری
* از وزیر محترم دفاع درخواست می‌شود فکری برای راننده‌های شرکتی که 14 سال سابقه فعالیت در این وزارتخانه دارند بکنند. تا کی باید شرکتی بمانیم؟
7951---0919
* الان که با شما تماس گرفته‌ام برای بیرون رفتن از پایانه حمل کالای استان تهران 2 ساعت است که در نوبت صف منتظرم. مسئولین راه چاره‌ای بجویند. درست کردن 300 متر راه کاری ندارد.
5168---0915
* از پلیس راهور درخواست می‌شود تا با موتورسیکلت سواران متخلفی که پلاک خود را پوشانده یا مخدوش می‌کنند برخورد نماید. آنها با تکیه بر این روش و نیز شیوه رانندگی خود، امنیت را از عابران و نیز خودروهای دیگر گرفته‌اند.
1933---0933
* از شهردار محترم کمال شهر درخواست می‌شود با اجرای این درخواست‌های اهالی محل آرامش و امنیت آنان را تامین کنند.
1- ایجاد سرعت‌گیر در کوچه گلستان 5
2- ایجاد پیاده‌رو مناسب برای مردم که از خیابان عبور می‌کنند.
3- نصب تابلو راهنمایی و رانندگی در نقاط مختلف بلوار شهرداری
4- ایجاد چاه برای آبهای کوچه گلستان 3 که مانع ورود آن به خیابان می‌شود
5- تغییر ساعت نظافت خیابان تا سلامت مردم را به خطر نیندازد.
تعدادی از اهالی
* در طول این چند سال در شهرستان قم شهرداری توجه ویژه‌ای به پارک‌ها و فضای سبز موجود شهر کرده است ولی یک موضوع مورد غفلت قرار گرفته و آن دسترسی به آب شرب و نصب آبسردکن می‌باشد. به خاطر وجود این مشکل کودکان و حتی زوار حضرت معصومه(س) از آب غیرشرب استفاده می‌کنند.
6456---0910

 


گفت: کم‌کم سر و صدای مدعیان اصلاحات بلند شده و علیه آقای روحانی دندان‌قروچه می‌روند.
گفتم: چرا؟!
گفت: از اینکه آقای روحانی گفته است «من اصلاح‌طلب نیستم» و مواضع اصولگرایانه دارد خیلی عصبانی شده‌اند.
گفتم: عصبانیت ندارد!
گفت: عصبانی هستند که چرا آقای روحانی به جبهه اصلاحات محل نمی‌گذارد و با اشاره مبهم از آنها نام می‌برد!
گفتم: شخصی چند متر دورتر از یک قبر ایستاده و فاتحه می‌خواند، پرسیدند؛ چرا نزدیک‌تر نمی‌روی؟ گفت؛ آخه، این مرحوم از فامیل‌های دورمون بود!

 


سخنگوی دستگاه قضا در چهل و نهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن تشریح برخی پرونده های مهم قضایی تاکید کرد که فتنه‌گران حوادث سال 88 اگر به داخل کشور بازگردند به محض ورود تحت تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت.
حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در این نشست درباره برخی از افرادی که در فتنه سال 88 نقش داشتند و به خارج از کشور رفتند و برخی گمانه‌زنی‌ها درباره بازگشت آنها به کشور وجود دارد، گفت: ما هیچ وقت هیچکدام از ایرانی‌‌ها را برای بازگشت به کشور ممنوع‌الورود نمی‌کنیم.
وی گفت: شاید فردی پس‌از ارتکاب جرمی برای خروج از کشور دچار مشکل شود و از سوی دادگاه ممنوع‌الخروج باشد اما ممنوع‌الورودی شدن معنا ندارد.
محسنی اژه‌ای گفت‌: هر چند اگر فردی جرمی مرتکب شود و از کشور خارج شود یا اینکه در خارج از کشور جرمی مرتکب شود به محض آنکه به داخل کشور بازگردد از سوی دستگاه قضایی مورد تعقیب قرار خواهد گرفت.وی درباره افراد دارای نقش در فتنه 88 گفت:‌ این افراد هم اگر به داخل کشور بازگردند به محض ورود تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.
فعالیت احزاب منحله غیرقانونی است
دادستان کل کشور درباره احزاب منحل شده نیز گفت: اگر حزبی از سوی دادگاه منحل شده باشد فعالیت آن حزب ممنوع و غیر قانونی است و اگر اعضای آن حزب نیز تحت عنوان همان حزب فعالیت مجدد خود را آغاز کنند عملی مجرمانه انجام داده‌اند و قطعاً با آنها برخورد خواهد شد.
مجلس متولی مراسم
روز تحلیف
محسنی اژه‌ای همچنین درباره حضور برخی از متهمان فتنه 88 در مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب، گفت: دعوت از افرادی که قرار است در مراسم تحلیف حضور داشته باشند به عهده مجلس است و دستگاه قضایی در این زمینه دخالتی ندارد.
درباره پرونده فائزه هاشمی
وی درباره پرونده خانم فائزه‌هاشمی و برگزاری دادگاه در روز 16 مرداد نیز گفت: نه بنده و نه قاضی دادگاه نمی‌توانیم تعیین کنیم که رسیدگی به این پرونده چند جلسه به طول می‌انجامد.وی گفت: علی‌القاعده وقت اولیه برای رسیدگی به این پرونده روز 16مرداد تعیین شده است.
توافق بانک ها با بدهکاران
غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در خصوص پرداخت بدهکاران بانکی، گفت: تعدادی از بانک‌ها با بدهکاران به توافق رسیدند که یا مبلغ را تقسیط کنند و یا در یک مدت زمان مشخص بدهی خود را تسویه کنند.
وی افزود: در حال حاضر آمار دقیقی از میزان تسویه بدهی‌ها ندارند اما توصیه ما به بانک‌ها این است که در این زمینه کوتاهی نکنند.سخنگوی دستگاه قضایی تصریح کرد: در ایجاد بدهی قطعا خود بانک‌ها هم مقصر هستند چرا که از یک سو ضمانت لازم را اخذ نکردند و از سوی دیگر نسبت به وصول پول خود اقدام مناسبی را نداشته‌اند به همین جهت توصیه ما به بانک‌ها این است که این بار طوری توافق کنند که خلاف قانون مقررات نباشد.
محاکمه 3 تن از اخلال‌گران نظام ارزی
محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه چندی پیش خبری در خصوص پرونده ارزی و بازداشت عاملان آن منتشر شد.این پرونده به کجا رسیده است، گفت: ما در مسئله ارزی یک پرونده نداریم و همانطور که بیش از این گفتم حدود 50 تا 60 نفر به دلیل اخلال در نظام ارزی بازداشت شدند.وی افزود: از این تعداد افرادی با قرار مناسب آزاد شدند و پرونده برخی دیگر تکمیل شده و به دادگاه رفته است.
اژه ای افزود: در حال حاضر سه نفر از اخلال‌گران ارزی در حال محاکمه هستند البته برخی از آنها در نظام پولی و ارزی اخلالی ایجاد کرده‌اند و برخی دیگر در جهت ال‌سی‌های که باید گشوده شده، تخلفاتی داشته‌اند همچنین برخی نسبت به صادراتی که صورت می‌گرفت و ارز آن باید به کشور باز می‌گشت تخلفاتی داشته‌اند.
احتمال آزادی مشروط برخی محکومان
فساد 3 هزار میلیاردی
غلامحسین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سؤالی درباره اعطای عفو و یا آزادی مشروط به برخی از زندانیان پرونده فساد 3 هزار میلیاردی گفت: مقوله آزادی مشروط در قانون پیش‌بینی شده که ضوابط و شرایط خاص خودش را دارد. برای مثال می‌گویند اگر یک سوم محکومیت طی شده باشد یا نصف آن گذرانده شده باشد.
محسنی اژه‌ای گفت: برای مثال زندانی در زندان رفتار خوبی داشته و کار بد گذشته خود را جبران کرده است و همچنین رضایت شاکی را نیز اخذ کرده آنجا قاضی ناظر زندان به دادستان پیشنهاد می‌دهد.
سخنگوی قوه قضاییه گفت: پس از ارائه پیشنهاد دادگاهی که حکم صادر کرده می‌تواند با در نظر گرفتن جمیع جهات اقدام به ارائه آزادی مشروط کند.
وی گفت: البته به این نکته توجه داشته باشید که در حکم ثانویه دادگاه از سوی قاضی شرط می‌شود که محکوم در قبال اعطای آزادی یا برخی کارها را انجام ندهد یا بالعکس برخی کارها را انجام دهد.
محسنی اژه‌ای درباره آن بخش از سؤال که مربوط به محکومان پرونده فساد 3 هزار میلیارد می‌شد، گفت: محکومان این پرونده افراد متفاوتی هستند و نمی‌توان همه آنها را با یک حکم کلی سنجید.وی گفت: اگر باشند افرادی که توسط نماینده دادستان مشمول آزادی مشروط باشند پیشنهادشان به دادگاه صادرکننده حکم ارجاع خواهد شد.

 


یکی از اعضای اصلی تیم اقتصادی روحانی با ذکر خاطره‌ای از مجلس ششم، ماجرایی از کارشکنی اصلاح‌طلبان درباره کاهش مشکلات معیشتی مردم را روایت کرد.
«محمد باقر نوبخت» از اعضای اصلی تیم اقتصادی آقای روحانی اخیراً در مصاحبه‌ای که با هفته‌نامه آسمان داشت، خاطره‌ای از مجلس ششم نقل کرد که با توجه به سهم‌خواهی‌های جریان اصلاحات از کابینه آینده و کارشکنی رسانه‌های این طیف در مسیر تشکیل کابینه واقعی روحانی، بسیار قابل تأمل است.
نوبخت در این مصاحبه به کارشکنی اصلاح‌طلبان در مسیر تلاش وی برای کاهش مشکلات معیشتی مردم در دوران اصلاحات اشاره کرده و می‌گوید: «من از تجاربی که در مجلس ششم و در گفت‌وگو بابرخی از دوستان اصلاح‌طلب داشتم برایتان بگویم. در آن زمان ما درصدد بودیم با برخی طرح‌ها مانند بیمه یا مستمری بیکاری از مشکلات معیشتی مردم بکاهیم. دقیقاً به خاطر دارم که ما آن طرح را تهیه کردیم اما برخی از دوستانی که به آنها اشاره کردم از ما به شدت انتقاد می‌کردند که نباید این گونه مباحث را در دستور کار مجلس قرار دهیم. اینکه ما راه‌های سهل‌الوصول‌تری برای تأمین رضایت مردم داریم و آن پرداخت به مباحث سیاسی و توسعه سیاسی و آزادی‌های اجتماعی است.»
این خاطره جدا از اینکه نشان از بی‌توجهی افراطیون اصلاح‌طلب به مسائل اقتصادی و معیشت مردم دارد، حاکی از وجود یک نگرانی قابل توجه در تیم روحانی از کارشکنی‌های افراطیون اصلاح‌طلب در مسیر دولت یازدهم است؛ نگرانی از اینکه سهم خواهان امروز، فردا بر کرسی‌های دولتی تکیه زنند و نه تنها خود به مسائل و مشکلات مردم نپردازند، بلکه در مقابل طرح‌هایی برای پیشبرد حماسه اقتصادی، به سیاق موردی که آقای نوبخت از مجلس ششم نقل کرد، سنگ‌اندازی کنند.
به گزارش فارس، رسانه‌های اصلاح‌طلب علی‌رغم تأکید رئیس جمهور منتخب بر عدم اظهار نظر درباره کابینه آینده و ایجاد توقع نکردن در جامعه، چند روز یکبار با انتشار لیست‌هایی از کابینه احتمالی، در صدد تحمیل گزینه‌های خود به آقای روحانی هستند و توأمان با این لیست‌ها، تهدیدهایی را نیز درباره «عبور از روحانی» مطرح می‌کنند.

 


دبیر هیئت دولت تأکید کرد: آخرین جلسه هیئت دولت در روز نهم مرداد ماه سال جاری با حضور محمود احمدی‌نژاد برگزار خواهد شد.
علی صدوقی دبیر هیئت دولت در گفت‌وگو با فارس با اشاره به روزهای پایانی دولت گفت: انشاءالله آخرین جلسه هیئت دولت در روز نهم مرداد ماه سال جاری با حضور محمود احمدی‌نژاد برگزار خواهد شد.
وی افزود: تا زمان پایان دولت سه جلسه دیگر برگزار خواهد شد و بعد از آن دولت به طور رسمی تحویل داده می‌شود.
دبیر هیئت دولت با اشاره به تعداد جلسات برگزار شده در دولت‌های نهم و دهم گفت: به طور متوسط در هر هفته دو جلسه هیئت دولت برگزار شد که البته استثناهایی در این بین وجود داشت.
صدوقی گفت: جلسات هیئت دولت در سفرهای استانی از جمله این استثنائات محسوب می‌شود که علاوه بر جلسات روتین هفتگی، در استانها برگزار می‌شد.
وی افزود: آن چه که مهم است، مصوباتی است که در این جلسات تصویب شده و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد.

 


روزنامه‌های آمریکایی و اروپایی معتقدند واشنگتن نباید فرصت تعامل دیپلماتیک با ایران را از دست بدهد.
واشنگتن پست در تحلیلی تاکید کرد: پیروزی حسن روحانی در انتخابات فرصت دوباره برای تعامل با ایران است و چنانچه آمریکا به موضع قبلی خود در قبال جمهوری اسلامی ادامه دهد و فرصت را از دست بدهد، احتمالا بهای سنگینی را متحمل خواهد شد.
جیمز تراب تحلیلگر واشنگتن پست در عین حال می‌نویسد: بد نیست در این میان به هشدارهای لازم بپردازیم. همان طور که رسانه‌های ایرانی نیز اعلام کرده‌اند، روحانی یکی از اعضای قدیمی تشکیلات نظام است و «اصلاح‌طلب» شناخته نمی‌شود. در زمینه موضوعات مدنظر آمریکا که مسئله هسته‌ای در راس آنهاست، این آیت‌الله خامنه‌ای است که تصمیم نهایی را می‌گیرد.
واشنگتن پست افزود: روحانی بر خلاف خاتمی یک شخصیت خودی برای نظام به حساب می‌آید و از خط قرمزها مطلع است و به خوبی می‌داند که چگونه باید رفتار کند. نظام به او اجازه پیروزی در انتخابات را داد.
این روزنامه در عین حال می‌نویسد: به نظر می‌رسد اوباما آمادگی مذاکره براساس نقشه راه را به مثابه یک قمار نداشته باشد مخصوصا که وی با مخالفت کنگره و لابی اسرائیل مواجه است. یکی از مقامات ارشد دولت اوباما می‌گوید موضع ما همچنان همان موضع قبلی است: ایران باید گام نخست را بردارد. در نتیجه مذاکرات حتی اگر روزی از سر گرفته شود باز هم راه به جایی نخواهد برد و تنها حاصل آن این خواهد بود که غرب همچنان می‌تواند ایران را مقصر بن‌بست هسته‌ای معرفی کند.» این گزارش در انتها مسئله ایران را از دیگر بحران‌های خاورمیانه متفاوت دانسته و می‌افزاید: واشنگتن فهمیده است که برای آرام کردن «بهار عربی» تا چه حد ناتوان است. همین نتیجه نیز ممکن است در مورد ایران حاصل شود. اوباما فرصت دوباره‌ای در اختیار دارد. درست است که ممکن است اجرای این آزمایش به قیمت از دست رفتن زمانی بس ارزشمند تمام شود اما امتناع از آن هم ممکن است بهایی به مراتب سنگین‌تر در پی داشته باشد.
روزنامه کریستین ساینس مانیتور هم در تحلیل مشابهی تأکید کرد: آمریکا نباید فرصت جدید تعامل با ایران را از دست بدهد. تهران اعتمادی به آمریکا ندارد و خواستار تغییر رویکرد آمریکاست.
این روزنامه همچنین نوشت: رئیس جمهور جدید ایران یکی از سیاستمداران کارکشته و وابسته به محافل داخلی حکومت است و از زمان تشکیل جمهوری اسلامی او در حاکمیت بوده و توانسته رضایت رهبر را جلب کند.
در ادامه این تحلیل با اشاره به تکاپوی اکثریت کنگره برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران آمده است: مشکل اینجاست که مقامات ایرانی تشدید فشار تحریم‌ها بر کشورشان را تلاش دیگری با هدف تغییر رژیم قلمداد خواهند کرد و محافظه‌کاران ایرانی از آن به عنوان بهانه‌ای برای مخالفت با هر گونه پیشنهاد تعامل با آمریکا بهره خواهند برد و این امر در نتیجه ممکن است مانع مذاکرات شود. دولت آمریکا برای تغییر در راهبرد خود با هدف تعامل با ایران باید دست از مخالفت با مشارکت ایران در کنفرانس ژنو 2 برای مذاکره درباره آینده سوریه بردارد.
کریستین ساینس مانیتور نوشت: بدیهی است که بحران سوریه فقط با مشارکت دادن ایران قابل حل نیست اما تردیدی هم وجود ندارد که حذف ایران نیز کمکی به برون رفت از این بحران نخواهد کرد.

 


یک نشریه آلمانی با اشاره به سخنان دکتر روحانی نوشت: حسن روحانی هم مانند محمود احمدی‌نژاد اسرائیل را تحقیر کرد و به تهدیدهای آن خندید.
هفته‌نامه آلمانی فوکوس با اشاره به سخنان اخیر روحانی در جمع فرماندهان دوران دفاع مقدس و در پاسخ تهدیدهای رژیم صهیونیستی علیه ایران نوشت: حسن روحانی نیز همچون محمود احمدی‌نژاد اسرائیل را تحقیر کرد. جانشین احمدی‌نژاد هم برای اسرائیل احترام قائل نیست و در نطقی برای کهنه سربازان جنگ، اسرائیل را نکبت‌بار خوانده و تهدیدات نظامی از جانب نتانیاهو را خنده‌آور توصیف کرده است.
این نشریه آلمانی می‌نویسد: «روحانی در جمع کهنه سربازان جنگ ایران و عراق گفت، وقتی بعضی‌ها بگویند همه گزینه‌ها روی میز هستند و دولت نکبت‌باری هم همین حرف را بزند، باید به این حرف خندید.»
فوکوس می‌افزاید: رئیس‌جمهوری جدید ایران در سخنان خود تاکید کرده «این صهیونیست‌ها چه کسی هستند که بخواهند ما را تهدید کنند.»
نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی یکشنبه گذشته در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس آمریکا بار دیگر تهدید کرده بود که ممکن است اسرائیل حتی بدون کمک آمریکا تاسیسات هسته‌ای ایران را مورد حمله قرار دهد.

 


محمدرضا تابش رئیس فراکسیون اقلیت مجلس از نهایی شدن گزینه‌های کاندیداهای وزارتخانه‌ها از سوی کارگروه‌های تخصصی خبر داد و گفت: لیست گزینه‌های نهایی روز شنبه، 29 تیرماه به رئیس‌جمهور منتخب برای اعلام نهایی به مجلس ارائه شده است.
تابش با اشاره به پایان کار 20 کارگروه تخصصی برای تشکیل کابینه دولت یازدهم اظهار داشت: روز شنبه، 29 تیرماه کارگروه‌ها گزینه‌های خود را به رئیس‌جمهور منتخب اعلام کردند و روحانی لیست نهایی را به زودی به مجلس اعلام می‌کند.
در همین حال بیژن زنگنه وزیر نفت دولت سازندگی اعلام کرد نعمت‌زاده و ترکان گزینه‌های مناسبی برای وزارت نفت دولت روحانی هستند.
زنگنه در پاسخ به این سوال که آخرین وضعیت چینش کابینه به چه صورت است پاسخ داد: نمی‌دانم، از خود روحانی سوال کنید. همه چیز سیال است و این سوال را باید از شخص روحانی بپرسید.
از سوی دیگر سایت پویش وابسته به حزب اصلاح‌طلب «کار» خبر داد: با گذشت یک ماه از انتخابات فعالیت کارگروه‌های تعیین وزرا به پایان رسیده و گزارش آنها به روحانی تقدیم شده است.
طبق اطلاعات رسیده، برای هر وزارتخانه‌ اقتصادی بین یک تا 3 نفر تعیین شده و برای وزارت اقتصاد، نام سیدصفدر حسینی، وزیر اقتصاد دولت خاتمی و محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی مطرح است.
پویش می‌افزاید: با توجه به مصوبه مجلس درخصوص راه‌اندازی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و بهره‌وری، اسحاق جهانگیری، وزیر صنایع خاتمی، محمدعلی نجفی، رئیس سازمان برنامه در دولت خاتمی و مسعود نیلی به عنوان نامزدهای اصلی مطرحند. برای وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی مرتضی بانک و علی ربیعی مطرحند؛ مرتضی بانک استاندار کرمان و معاون اداری مالی وزارت امور خارجه بوده است. علی ربیعی هم از همکاران روحانی در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و اعضای خانه کارگر است. همچنین حسین کمالی و سهیلا جلودارزاده، از اعضای خانه کارگر و حزب اسلامی کار هم برای این وزارتخانه مطرح هستند.
برای وزارت نیرو حبیب‌الله بیطرف و برای وزارت صنعت، معدن و تجارت جهانگیری یا نعمت‌زاده مورد بحث است.
از سوی دیگر خبرگزاری تسنیم اسامی 60 نامزد پیشنهادی برای تصدی معاونت و وزارت را به این ترتیب اعلام کرده است؛ معاون اول (محمد فروزنده، جهانگیری، مهرعلیزاده)، معاون اجرایی (نعمت‌زاده)، معاون پارلمانی (علی عسگری، مجید انصاری، نوبخت)، وزارت اطلاعات (محسن قمی، شوشتری، پورمحمدی، شفیعی، خزاعی)، وزارت کشور (یونسی، حسین دهقان، جهانگیری، سلطانی‌فر، سیدرضا تقوی، ذوالقدر)، وزارت نیرو (چیت‌چیان، بیطرف، فتاح)، وزارت دفاع (نجار، علایی، حسین دهقان، وحیدی)، وزارت بهداشت (پزشکیان، ملک‌زاده، وحید دستجردی، فاضل)، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (ربیعی، بانک، صفدرحسینی، شریف‌زادگان)، وزارت ارتباطات (ابوالحسن فیروزآبادی، معتمدی، واعظی، جهانگرد)، وزارت خارجه (ظریف، واعظی، خرازی، ولایتی)، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (محسن قمی، مسجدجامعی، علی مطهری، علی منتظری، سیدرضا صالحی، محمد علی‌زم)، وزارت علوم (توفیقی، سهراب‌پور، فرجی‌دانا، ظریفیان)، در ادامه این فهرست آمده است: وزارت صنعت و تجارت (مهرعلیزاده، ویسه، حسین هاشمی، جهانگیری، نهاوندیان، آل‌اسحاق)، وزارت اقتصاد (نوبخت، نیلی، صفدرحسینی)، وزارت جهاد کشاورزی (کلانتری،‌ حجتی، صفدرحسینی، داوود دانش جعفری)، وزارت ورزش و جوانان (سلطانی‌فر، مهرعلیزاده، ذوالفقارنسب)، وزارت نفت (زنگنه، نعمت‌زاده، حسین هاشمی، ترکان)، وزارت راه و شهرسازی (آخوندی، عبدالعلی‌زاده، حجتی، سعیدی‌کیا، رحمتی)، وزارت آموزش و پرورش( صالحی امیری، حاج‌بابایی، فانی، زرهانی)، وزارت دادگستری‌(بختیاری، عباسی‌فرد، شوشتری)، معاونت برنامه‌ریزی (روغنی، نیلی)، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی (ولایتی، وحیدی، محمود واعظی).

 


یکی از عوامل متواری آشوب‌های خیابانی تیر 78 تاکید کرد جریان برانداز با وجود ادعای همراهی با منتخب ملت، دارای تقابل ایدئولوژیک با وی است.
علی افشاری در روزآن‌لاین با ادعای اینکه انتخاب روحانی انتخاب بین بد و بدتر بود، می‌نویسد: در حوزه سیاسی به لحاظ استراتژیک، تقابل بین تغییرخواهی و سیاست دولت یازدهم و حامیانش وجود دارد. حسن روحانی نتیجه انتخابات را پایان تمامی شبهات پیرامون مشروعیت نظام سیاسی دانسته است. اما از دیدگاه تغییرخواهی مشروعیت و کارآمدی نظام سیاسی همچنان زیر سؤال است. دولت روحانی می‌کوشد تا نظام سیاسی و قانون اساسی و نهادهای موجود را توانمند و مناسب برای تحقق خواسته‌های ملت معرفی نماید. اما نیروهای تغییرخواه معتقد به تغییر حکومت هستند. بنابراین اینجا حوزه افتراق است و نیروهای تغییرخواه نیازمند تبیین و تدقیق تمایزات و نقاط تفاوت هستند. وی اضافه کرد: در مجموع ریاست جمهوری روحانی آغاز فصل جدیدی در عرصه سیاسی ایران است. نیروهای تغییرخواه نیز به مانند دیگران نیاز دارند خود را بر مبنای مختصات این فصل جدید بازتعریف نمایند. اما موجودیت راهبرد تغییرخواهی و گفتمان عبور از جمهوری اسلامی همچنان پابرجا است.

 


یک سایت وابسته به اصلاح‌طلبان ضمن منتفی اعلام کردن احتمال معاون اولی عارف از درخواست فرصت تصدی موضوع تعیین ترکیب اعضای کابینه به مراحل پایانی خود نزدیک می‌شود، احتمال نبود محمدرضا عارف در این کابینه افزایش می‌یابد. خبرها حاکی از آن است که با روند موجود، بعید است عارف در کابینه جدید حضور داشته باشد.
آینده افزود: گفته می‌شود با وجود آن که آیت‌الله هاشمی بر معاون اولی او نظر مثبت داشته، روحانی و حلقه اول او موافق معاون اولی او نیستند و چهره‌ای هماهنگ‌تر با رئیس‌جمهور منتخب را به این منظور مدنظر دارند. از همین رو دیروز عارف در مصاحبه‌ای گفته که پیشنهاد معاون اولی به او نشده است.
این گزارش می‌افزاید: ظاهرا عارف تنها حاضر به پذیرش مسئولیت‌ معاون اولی است و به پیشنهاد مسئولیت وزارت علوم و ارتباطات پاسخ مثبت نداده است.
آینده‌ آن‌لاین می‌افزاید: موضوع راه‌اندازی حزب فراگیر از سوی عارف، زمانی که افرادی نظیر خاتمی حضور دارند، معلوم نیست چه میزان قرین توفیق شود، به ویژه که تجربه‌ای چون حزب اعتماد ملی مهدی کروبی با سوابق سیاسی برجسته‌تر از عارف نیز چندان موفق نبود.
این سایت در خبر دیگری تاکید کرد: تیم روحانی تمایل به معاون اولی عارف ندارند.
در همین حال سخنگوی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اعلام کرد در حال رایزنی برای دیدار با رئیس‌جمهور منتخب قبل از برگزاری مراسم تحلیف است.
گفته می‌شود دکتر روحانی درصدد است همزمان با مراسم تحلیف، فهرست کابینه پیشنهادی خود را تقدیم مجلس کند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10