(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 02  مرداد 1392 - شماره 20550

معاون اسبق وزیر خزانه‌داری آمریکااوباما را فریبکار و جنایتکار خواند
هنیه: مذاکرات سازش طرحی شکست‌خورده است
واکنش حماس به پرواز‌ هلی‌کوپترهای مصری بر فراز غزه
آتش و خون در خیابان‌های مصر
چهار سوی پنج قاره
تظاهرات همبستگی با زندانیان در شهرهای بحرین
تجمع علیه طرح ریاضتی دولت در ایتالیا و یونان
موشک‌های حرارتی و بمب‌‌های فسفری تروریست‌ها به دست ارتش سوریه افتاد
تظاهرات ضد آل ‌سعود در مکه و ریاض زندانیان سیاسی را آزاد کنید
اعتراض‌ها به تصمیم خصمانه اتحادیه اروپا علیه حزب‌الله لبنان
گفت‌وگوی فرستاده پنتاگون با کرزای برای امضای پیمان امنیتی واشنگتن- کابل
   


معاون اسبق وزیر خزانه‌داری آمریکا، باراک اوباما را فردی دروغگو، فریبکار، جنایتکار و قاتل خواند.
«پاول کریک رابرتز»، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری «ریگان» در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «پرس‌تی‌وی» درباره علل سقوط محبوبیت باراک اوباما گفت: او فردی ستمگر، خودکامه، دروغگو، فریبکار، جنایتکار جنگی، قاتل و نوکر گروه‌های منفعت‌طلب قدرتمند است و برای افزایش ثروت این گروه‌ها تلاش می‌کند.
وی درباره علت بالا بودن محبوبیت اوباما در دور اول ریاست‌جمهوری گفت او خیلی جذاب از لزوم پایان جنگ و مسائل حقوق بشری صحبت کرد، بنابر این حتی عده‌ای از جمهوری‌خواهان هم به او رای دادند.

 


نخست‌وزیر دولت حماس گفت، بازگشت به میز مذاکرات تکرار همان سناریوی شکست خورده است.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، اسماعیل هنیه با ابراز مطلب فوق تاکید کرد، گفت‌و‌گوهای سازش فرار از مسئولیت‌های ملی و تداوم وابستگی به سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی و پشت کردن به تاریخ مقاومت و ملت فلسطین است.وی افزود: ملت فلسطین چه در داخل و چه در خارج به هیچ وجه به تیم مذاکره‌کننده فلسطینی اجازه امتیازدهی در زمینه حقوق و اصول ملی فلسطینیان را نداده است و هیچ کس اجازه چشم‌پوشی از قدس را ندارد و هر گونه توافقنامه‌ای که به ضرر حقوق و اصول ملی فلسطینیان به امضا برسد، به هیچ وجه برای ملت فلسطین الزام‌آور نیست.

 


عضو دفتر سیاسی جنبش حماس تاکید کرد مصر درصدد سیطره مجدد بر غزه است.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، موسی ابومرزوق اظهار داشت، پرواز هلی‌کوپترهای مصری در آسمان نوار غزه حاکی از آن است که مصر درصدد سیطره مجدد بر این منطقه است.
وی ضمن اشاره به اینکه جنبش حماس هیچ‌گونه فعالیت نظامی در خارج از مرزهای فلسطین اشغالی ندارد تاکید کرد، هدف جنبش حماس مبارزه و مقابله با دشمن غاصب صهیونیستی است.
ابومرزوق گفت: به رغم صدور بیانیه از سوی تمامی گروه‌های فلسطینی که هرگونه مداخله در امور داخلی مصر را رد کرده‌اند برخی درصدند تا با اصرار دروغ‌ها و شایعاتی را درباره کشته شدن 12 عضو حماس و 22 فلسطینی دیگر در حوادث داخلی مصر خلق کنند.
اسماعیل هنیه نخست‌وزیر منتخب حماس نیز گفت که حماس هیچ‌گونه حضور و دخالتی در مصر ندارد و ارتباط ما با اخوان‌المسلمین بدان معنا نیست که از حوزه فلسطین به حوزه دیگری وارد شویم و اولویت‌ها را تغییر دهیم.
گفتنی است هلی‌کوپترهای مصری برای سومین مرتبه از زمان برکناری محمد مرسی در آسمان غزه به پرواز درآمدند.
از سوی دیگر بنابر اعلام منابع اطلاعاتی رژیم صهیونیستی برخی اعضای اخوان‌المسلمین هفته گذشته توانستند به نوار غزه فرار کنند.
مقامات اطلاعاتی رژیم صهیونیستی مدعی شدند که برخی اعضای حماس که در انقلاب 25 ژانویه 2011 میلادی مصر به این کشور وارد شده بودند رهبران اخوان المسلمین را از مصر فراری داده‌اند.

 


در ناآرامی‌های مصر 10 نفر از طرفداران مرسی کشته و صدها تن دیگر مجروح شدند و همزمان رئیس‌جمهور مردم را به آشتی ملی فراخواند.
روز دوشنبه و در جریان برپایی تظاهرات و تحصن طرفداران محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده مصر، درگیری‌های خونینی بین اخوانی‌های طرفدار مرسی از یک طرف و مخالفان مرسی و ارتش از طرف دیگر به وقوع پیوست که طی آن شماری از مردم کشته و زخمی شدند.
بر اساس آخرین خبرهای رسیده در جریان ناآرامی‌های شهر سوئز شمار مجروحان به بیش از 80 نفر رسیده و در قاهره، میدان النهضه نیز شمار زیادی از معترضان کشته و مجروح شده‌اند.
این گزارش می‌افزاید، تقریبا هر 10 کشته روز دوشنبه به ضرب گلوله از پای درآمده‌اند و عده زیادی از مجروحان نیز با سلاح‌های سرد و گرم راهی بیمارستان‌ها شده‌اند. تصاویر منتشر شده از این ناآرامی‌ها نشان می‌دهد ارتش مصر در کنار مخالفان مرسی به مقابله با طرفداران مرسی پرداخته و در جریان زد و خوردهای شدید ده‌ها خودرو به آتش کشیده شده است.
شبکه خبری الجزیره در واکنش به یکی از این ناآرامی‌ها که در منطقه «النهضه» قاهره رخ داد اعلام کرد: انبوهی از طرفداران مرسی در حال برگزاری نماز میت برای یکی از مقتولان بودند که ناگهان به سمت آنها تیراندازی شد که در نتیجه آن شماری مجروح شدند. برخی خبرنگاران نیز اعلام کردند خودروهای ضد گلوله پلیس در پیشاپیش مخالفان مرسی به سوی تظاهرکنندگان گاز اشک‌آور شلیک کردند.
گفته می‌شود دو تن از کشته شدگان روز دوشنبه در شهرک «نصر» قاهره و از سوی نیروهای امنیتی از پای درآمده‌اند. به گفته گروه‌های طرفدار ارتش، این افراد به همراه صدها نفر دیگر قصد تصرف فرودگاه قاهره را داشتند که پس از ناکامی و هنگام بازگشت هدف تیراندازی قرار گرفتند. از زمان برکناری مرسی در تاریخ سوم ژوئیه 2013 تاکنون نزدیک به 100 تن کشته و هزاران نفر مجروح شده‌اند.
با وجود تمام این خشونت‌ها خبر میرسد تحصن‌کنندگان در میدان «رابعه العدویه» قاهره بر ادامه تحصن تا «تحقق خواسته‌های انقلاب 25 ژانویه» سال 2011 که به سرنگونی حسنی مبارک رئیس‌جمهور مخلوع مصر منجر شد تاکید کردند. به گزارش شبکه تلویزیونی القدس، تحصن‌کنندگان همچنین وزیر دفاع و وزیر کشور مصر را مسئول هرگونه حمله به تظاهرکنندگان حامی محمد مرسی دانستند.
این شبکه تلویزیونی همچنین اعلام کرد دو تن از قربانیان حادثه روز دوشنبه مقابل سفارت آمریکا و از سوی عده‌ای اراذل و اوباش به قتل رسیده‌اند.
«عصام عریان»، معاون حزب آزادی و عدالت شاخه سیاسی اخوان‌المسلمین مصر در واکنش به این حوادث اعلام کرد «ارتش و دولت انتقالی مصر نمی‌توانند با زرهپوش به تحصن انقلابیون پایان دهند.»
به گزارش خبرگزاری «یونایتدپرس» وی تاکید کرد «کودتاچیان» نخواهند توانست مانع خروج میلیون‌ها تن از طرفداران مرسی شوند و این اعتراض‌ها تا «تحقق پیروزی» ادامه خواهد داشت. از سوی دیگر «عدلی منصور»، رئیس‌جمهور موقت مصر طی سخنانی خواستار تحقق آشتی ملی در این کشورشد. آن‌طور که خبرگزاری آسمان نوشته، وی که به مناسبت شصت و یکمین سالگرد انقلاب 23 ژوئیه سخنرانی می‌کرد، از «ضرورت آغاز صفحه جدید» برای همه صحبت کرد و خواستار تمام شدن «کینه، نفرت و دودستگی» در جامعه مصر شد!
کنفرانس خبری
فرزند مرسی
به گزارش خبرگزاری «شین‌هوا» اسامه مرسی، پسر محمد مرسی ضمن مشارکت در یک کنفرانس خبری در قاهره نسبت به وضعیت پدر خود ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت نگران جان او است. وی با اعلام اینکه ارتش محمد مرسی را ربوده تصریح کرد به دادگاه کیفری بین‌المللی و سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر متوسل خواهد شد. به گفته «اسامه» آخرین باری که خانواده مرسی موفق به برقراری تماس با او شده‌اند، همان سوم ژوئیه (روز برکناری) بوده است.
فرزند مرسی افزود: «دولت کنونی مصر دولت کودتاست و فاقد معیارهای قانونی است بنابراین بسیاری از کشورها آن را به رسمیت نمی‌شناسند... کودتای نظامی جنایتی بود که ارتش مصر مرتکب شد.» وی در واکنش به سوالی مبنی بر نقش آمریکا در آنچه در مصر گذشت گفت: آنها حامی بسیاری از کودتاها در جهان بوده‌اند، در ونزوئلا، مصر و دیگر کشورها و همه اینها فقط برای منافع این کشور صورت گرفته. آمریکایی‌ها در رسانه‌هایشان از دموکراسی می‌گویند اما در عمل از اصول دموکراسی دفاع نمی‌کنند.
به گفته «اسامه» مرسی، ناآرامی‌های امروز مصر به هیچ وجه یک جنگ داخلی نیست و مصری‌ها اکنون با خودشان در جنگ نیستند!
تحولات سینا
در ادامه ناآرامی‌ها در صحرای سینا که با برکناری مرسی شدت یافته است خبر می‌رسد مردان مسلح با حمله به یک مرکز پلیس مصر شش نفر را به قتل رسانده‌اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک نیروی پلیس مصر نیز صبح دیروز در شمال سینا به ضرب گلوله از پای درآمد. خبرهایی نیز از انفجار خط لوله انتقال گاز مصر به اردن منتشر شده است. اردن جزو نخستین کشورهایی بود که پس از برکناری مرسی به ارتش مصر تبریک گفت.

 


عراق آلوده به اورانیوم
دکتر «کریس باسبی» کارشناس کمیته اروپایی خطر تشعشعات رادیو اکتیو اعلام کرد: نیروهای آمریکایی طی 10 سال اشغال عراق به طور گسترده از مهمات آلوده به اورانیوم استفاده کرده‌اند. وی علت بروز بیماری سرطان در بسیاری از کودکان فلوجه را آلودگی این منطقه به اورانیوم ضعیف شده دانست.
رای دادگاه به نفع اردوغان
دادگاه ششم اداری ترکیه به «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر این کشور اجازه داد طرح تبدیل پارک «گزی» شهر اسلامبول را به یک مرکز خرید ادامه دهد. در پی قطع درختان این پارک، از 11خرداد تاکنون ترکیه با تظاهرات و ناآرامی روبه‌رو است. کارشناسان می‌گویند، علت اصلی اعتراضات ضد دولتی، همسویی اردوغان با ناتو است نه قطع شدن چند درخت در پارک گزی.

 


بحرینی‌ها با برگزاری تظاهرات شبانه در شهرهای مختلف بحرین همبستگی خود را با بازداشت شدگان در بند رژیم آل خلیفه اعلام کردند و خواستار آزادی فوری آنها شدند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، مردم شهرهای مختلف بحرین پس از مراسم افطار به خیابان‌ها آمدند و با سردادن شعارهایی خواستار سرنگونی نظام آل خلیفه و آزادی بازداشت شدگان شدند.
تظاهرکنندگان فریاد می‌زدند: هیهات منا‌الذله، سرنگون باد حمد، زندانیان را آزاد کنید.
مأموران آل خلیفه به تظاهرکنندگان حمله بردند و با شلیک مستقیم گلوله‌های ساچمه‌ای هشت نفر را مجروح کردند.
مأموران آل خلیفه تعدادی گاز اشک‌آور به منازل مردم پرتاب کردند که باعث ایجاد خفگی زنان و کودکان شد.
در همین حال یکی از مقامات سازمان دیدبان حقوق بشر بحرین اعلام کرد طی روزهای اخیر نیروهای آل‌خلیفه به پنج مسجد تعرض کرده و خسارات زیادی به این اماکن مقدس وارد کرده‌اند.
از سوی دیگر، شیخ علی سلمان دبیر کل جمعیت الوفاق بحرین با بیان اینکه در طول تاریخ هیچ گاه رخ نداده که شیعیان به مساجد اهل سنت حمله کنند خطاب به حکومت بحرین گفت، اگر اختلافات سیاسی دارید توپ را به زمین شیعه و سنی نیندازید و فتنه ایجاد نکنید.
وی با تأکید بر اینکه روزانه اخباری مبنی بر تخریب مساجد در مناطق مختلف بحرین می‌شنویم اما حتی یک بار هم نشده که مسئولان رژیم این اعمال را محکوم کنند، تصریح کرد: شیعیان حتی به یک فرد سنی هم در این کشور حمله نکرده‌اند. شیخ سلمان تأکید کرد: ریختن خون مسلمانان و غیرمسلمانان حرام است.

 


هزاران نفر از مخالفان سیاست‌های ریاضت اقتصادی در ایتالیا و یونان تظاهرات ضد دولتی برگزار کردند.
هزاران پزشک، پرستار و کارکنان مراکز درمانی ایتالیا روز دوشنبه همزمان با برپایی یک اعتصاب چند ساعتی مقابل ساختمان وزارت اقتصاد این کشور در «رم» تجمع کردند.
معترضان که خواستار لغو تدابیر ریاضت اقتصادی از سوی دولت هستند با تجمع مقابل این ساختمان نسبت به عواقب اجرای چنین سیاست‌هایی هشدار دادند. یکی از معترضان در مصاحبه با «پرس تی‌وی» گفت: اجرای این سیاست‌ها باعث مهاجرت پزشکان جوان و مجرب ایتالیا به سایر کشورها می‌شود و این مسئله آینده بیمارستان‌های خوب ایتالیا را تهدید می‌کند. به گفته معترضان توقف جذب نیروهای جدید در حوزه پزشکی و درمانی با هدف جبران مشکلات مالی، ‌یکی از سیاست‌های ریاضتی است که دولت ایتالیا برای مقابله با بحران در پیش گرفته است. دولتمردان اسپانیایی برای مقابله با این بحران شروع به سپردن بیمارستان‌ها به بخش خصوصی کرده‌اند که این راهکار نیز با اعتراض اسپانیایی‌ها مواجه شده است.
همزمان از آتن، پایتخت یونان نیز خبر می‌رسد، در دور تازه اعتراض‌ها معلمان با برپایی تظاهرات خیابانی به سیاست‌های ریاضتی دولت اعتراض کردند. به گزارش ایرنا، ‌معلمان یونانی در اعتراض به سیاست تعدیل و انتقال نیروی انسانی مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش و امور مذاهب تجمع کردند. تظاهرکنندگان خواستار لغو قانون انتقال نیروها به سایر نقاط یونان آن هم بدون رضایت آنها شدند. با اجرایی شدن این قانون 2000 معلم به اجبار به سایر نقاط کشور منتقل می‌شوند.

 


سرویس خارجی-
ارتش سوریه طی عملیاتی موفق شد چند فروند موشک حرارتی، بمب‌های فسفری و دستگاه‌های ارتباطی جدید را از پناهگاه تروریست‌ها کشف و ضبط کند.
نیروهای ارتش سوریه طی عملیاتی چند در حومه الرقه موفق شدند تلفات سنگینی به تروریست‌ها وارد کنند و چندین قبضه آر‌پی‌جی، شش فروند موشک حرارتی، بمب‌‌های فسفری، دستگاه‌های ارتباطی جدید و مقادیر زیادی مهمات را کشف و ضبط کنند.
در منطقه الحمادین درعا نیز ارتش سوریه 15 فروند موشک حرارتی و 200 کیلوگرم ماده منفجره کشف کرد.
در شهرهای حلب و حمص نیز تعداد زیادی از تروریست‌ها در درگیری با ارتش به هلاکت رسیدند، برخی از سرکرده‌های تروریست‌ها از جمله محمد کیوان، یوسف عابد الحاری و خالد الزغبی جزو کشته‌شدگان بودند.
نیروهای ارتش کنترل منطقه استراتژیک الراشدین در غرب و جنوب غربی شهر حلب را به دست گرفتند و به زودی این منطقه را منطقه امن اعلام خواهند کرد.
این در حالی است که عناصر مسلح وابسته به جبهه النصره مانع از ورود بازرسان سازمان ملل به منطقه خان العسل در حلب شدند که برای بررسی استفاده از سلاح‌های شیمیایی وارد این شهر شده بودند.
تروریست‌های مسلح در سوریه پیشتر مدعی شده بودند که دولت سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است، در حالی که مقامات سوریه بارها از بازرسان خواسته‌اند که برای بررسی استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط تروریست‌ها وارد این کشور شوند.
نیروهای ارتش سوریه کنترل شهرک مصیبین در حومه شهر اریحا واقع در شمال سوریه را در دست گرفته و آن را منطقه‌ای امن اعلام کردند.
ارتش محل استقرار تروریست‌‌ها در 20 نقطه از این شهرک را منهدم کرده و یک کارگاه ساخت مواد منفجره را نیز کشف و ضبط کرد.
خواسته مسکو و دمشق
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در دیدار با قدری جمیل معاون نخست‌وزیر سوریه تاکید کرد پایان محاصره خارجی خواسته مسکو و دمشق است.
وی افزود، خروج تروریست‌ها از خاک سوریه باید یکی از بندهای بیانیه نهایی نشست ژنو 2 باشد.
وزیر خارجه روسیه تاکید کرد، ما از آمادگی دولت سوریه برای گفت‌وگو با گروه‌های مخالف اطلاع داریم اما درخواست می‌کنیم تا دولت به تلاش‌ها ادامه دهد تا همه گروه‌‌های مخالف در چارچوب نشست ژنو 2 حضور داشته باشند.
لاوروف از همه کشورهایی که در تحولات سوریه نقش دارند و از حامیان مخالفان هستند خواست گروه‌های مخالف را متقاعد کنند تا رفتار درستی در پیش بگیرند و مواضع غیرسازنده خود را کنار بگذارند.دو طرف در این دیدار که در مسکو صورت گرفت بر عزم خود برای پایان دادن به هرگونه خشونت در سوریه و آغاز روند بازسازی زیرساخت‌های تخریب شده این کشور تاکید کردند.
از سوی دیگر ژنرال مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با بیان اینکه اقدام نظامی در سوریه می‌تواند میلیاردها دلار هزینه داشته باشد گفت آمریکا باید از اقدامات پیشین خود درس بگیرد.
وی در نامه‌ای سرگشاده به سناتورهای آمریکایی پنج گزینه نظامی را برای به‌کارگیری در سوریه مطرح کرده است و در عین حال تاکید کرده که تصمیم استفاده از قوای نظامی تصمیم راحتی نیست چرا که این اقدام از یک جنگ چیزی کم ندارد.
سایر رویدادها
* نیروهای ارتش ترکیه در حمایت از تروریست‌های جبهه النصره مواضع کردها در نقاط مرزی با سوریه را مورد حملات توپخانه‌ای خود قرار دادند.
* نماینده جبهه اروپایی همبستگی با سوریه گفت، حوادث سوریه دخالت خارجی است نه جنگ داخلی.
* سفیر سابق سوریه در ترکیه اظهار داشت، ظرف 45 روز آینده حلب، حمص، ادلب و درعا از وجود عناصر مسلح پاکسازی خواهد شد.
* منابع آگاه سوری اعلام کردند آمریکا مسئولیت پرونده سوریه را به سازمان جاسوسی و اطلاعات عربستان سپرده است.

 


هزاران نفر از مردم عربستان با برگزاری تظاهرات در شهرهای ریاض و مکه خواستار آزادی زندانیان سیاسی شدند.
به گزارش شبکه العالم، شهرهای مکه و ریاض دوشنبه شب شاهد تظاهرات هزاران تن از مردم بود. تظاهرکنندگان با سردادن شعارهایی آزادی بازداشت‌شدگان خصوصا زنان را خواستار شدند. شرکت‌کنندگان در تظاهرات به دولت هشدار دادند تا آزادی همه زندانیان به اعتراضات خود ادامه می‌دهند.
معترضان به خبرنگاران گفتند که عوامل دولتی جوانان را به بهانه‌های دینی زندانی می‌کنند.
در تظاهرات مکه پلاکاردهایی در دست تظاهرکنندگان قرار داشت که بر روی آنها نوشته شده بود: «بدون ارائه دلیل»، که منظور از این جمله، دستگیری زنان و جوانان بدون ارائه سند و دلیل است.
شعارهای معترضان بیشتر علیه «محمد بن نایف» وزیر کشور سر داده می‌شد. تظاهرکنندگان همچنین سکوت علمای اهل سنت در قبال دستگیری زنان و بازداشت آنان را محکوم کردند.
حبس شاهزاده
به گزارش پایگاه اینترنتی «عصر امروز» در ادامه جنگ قدرت میان خاندان آل‌سعود، «خالد بن سلطان» یکی از شاهزادگان عربستان در حبس خانگی قرار گرفت. انتقال قدرت به نسل دوم این خاندان، خطر بروز درگیری میان شاهزادگان را تشدید کرده است.
به گفته منابع دیپلماتیک،‌ خالد بن سلطان قصد داشت دست به کودتای نظامی بزند.
این منابع همچنین خبر دادند که «عبدالله بن عبدالعزیز» قصد دارد ده‌ها افسر بلندپایه را از ارتش اخراج و یا آنها را بازنشسته کند. فقط «بندر بن‌سلطان» رئیس سازمان اطلاعات عربستان در قدرت باقی می‌ماند. این چهره قدرتمند آل‌سعود نیز تلاش می‌کند مخالفان خود را از قدرت کنار بگذارد و تاکنون دستور بازداشت بیش از 20 افسر گارد ملی را صادر کرده است.
عبدالله بن عبدالعزیز تلاش می‌کند زمینه را برای واگذاری قدرت به «متعب» فرزند خود فراهم کند. متعب برای بر عهده گرفتن فرماندهی ارتش و گارد ملی عربستان آماده می‌شود.

 


حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای در واکنش به اقدام ناشایست اتحادیه اروپا در قرار دادن نام حزب‌الله در فهرست سازمان‌های تروریستی آن را ناشی از فشار‌های کاخ سفید و رژیم‌صهیونیستی دانست.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از پایگاه خبری المنار، حزب‌الله در بیانیه خود تاکید کرد تصمیم اتحادیه اروپا خصمانه و ظالمانه است.
حزب‌الله افزود، این تصمیم با دستان آمریکایی و جوهر صهیونیستی نوشته شده است و اروپا فقط با موافقتش آن را تایید و امضا کرده است.
حزب‌الله تاکید کرد، تن دادن کشورهای عضو اتحادیه اروپا به اعمال فشارهای آمریکا و اسرائيل یک اقدام خطرناک در راستای تسلیم شدن این کشورهاست و آنها با این اقدام اذعان کردند که دستورات کاخ سفید را به صورت کامل اجرا می‌کنند.
در این بیانیه همچنین آمده است، اگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا گمان می‌کنند که با تن دادن به دستورات آمریکا و صدور این تصمیم می‌توانند جایگاهی را برای خود در منطقه عربی و اسلامی ما به دست آوردند، ما به آنها می‌گوییم که واشنگتن پیش از شما این چنین تصمیمی را صادر و تنها شکست را برداشت کرد.
اتحادیه اروپا روز دوشنبه با قرار دادن شاخه نظامی حزب‌الله در فهرست گروه‌های تروریستی موافقت کرد. اتحادیه اروپا پیش از این طرح درج نام حزب الله در لیست ترور خود را در دستور کار قرار داده بود، اما به علت مخالفت‌های برخی از اعضا موفق به تصویب آن نشد، اما با ورود آمریکا و رژیم‌صهیونیستی به خط فشار بر کشورهای مخالف این طرح، بالاخره این طرح به تصویب رسید. مخالفان این طرح عمدتاً از کشورهایی هستند که نیروهای نظامی آنها در قالب نیروهای یونیفل در لبنان فعالیت می‌کنند. شکاف و اختلاف بین اعضای اتحادیه اروپا باعث شد که این کشورها تنها با قرار دادن شاخه نظامی حزب‌الله در لیست ترور موافقت کنند.
در همین رابطه میشل سلیمان رئيس جمهور لبنان در واکنش به اقدام اتحادیه اروپا مبنی بر درج نام جنبش حزب‌الله در لیست سازمان‌های تروریستی از این اتحادیه خواست تا در تصمیم خود تجدیدنظر کند.
رئیس‌جمهور لبنان تاکید کرد اتحادیه اروپا با اتخاذ تصمیمات شتابزده موجبات بی‌ثباتی در لبنان را فراهم نیاورد.
عدنان منصور وزیر خارجه لبنان نیز تصمیم اتحادیه اروپا را اقدامی شتابزده دانست و تاکید کرد این اقدام پیامدهایی را در عرصه سیاسی لبنان به جا خواهد گذاشت.
شیخ عبدالامیر قبلان معاون رئیس شورای اسلامی اعلای شیعه لبنان نیز تصمیم اتحادیه اروپا را تصمیمی تروریستی دانست.
وی تاکید کرد، این تصمیم نشان‌دهنده تسلیم کامل کشورهای اروپایی نسبت به تصمیم صهیونیست‌ها است.

 


رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با سفر به افغانستان، مقامات کابل را برای امضای پیمان امنیتی میان دو کشور تحت فشار گذاشت.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ژنرال «مارتین دمپسی» که عصر دوشنبه به طور سرزده وارد کابل شده بود، با «حامد کرزای» رئيس‌جمهور افغانستان دیدار وگفت‌وگو کرد.
دمپسی در این دیدار مسئله امضای پیمان امنیتی کابل- واشنگتن را به میان کشید و ابراز امیدواری کرد که این پیمان طی 70 روز آینده میان طرفین امضا شود. این در حالی است که مفاد این پیمان مخالفت‌های زیادی را در میان مردم و جریان‌ها برانگیخته است. ایجاد چهار پایگاه دایمی و حق قضاوت کنسولی (کاپیتولاسیون) از جمله مطالبات آمریکا در این پیمان است.
دمپسی طی دیدارش با کرزای گفت: با امضای پیمان امنیتی کابل- واشنگتن، راه برای تداوم حضور نظامیان آمریکایی پس از سال 2014 در افغانستان هموار خواهد شد، در غیر این صورت، تمام نظامیان آمریکایی افغانستان را ترک خواهند کرد. این اظهارات کرزای را در تنگنا قرار می‌دهد، چرا که وی در مورد جان خود و دولت خود از جانب طالبان واهمه دارد.روزنامه «نیویورک تایمز» نیز اخیراً نوشته بود، آمریکا به دلیل ناکامی در ترغیب کابل به امضای پیمان امنیتی، خروج کامل نظامیان خود از افغانستان را به طور جدی مورد بررسی قرار خواهد داد.
کرزای نیز قبل از دیدارش با دمپسی گفت: سند امنیتی بین دو کشور زمانی امضا خواهد شد که آمریکا آینده افغانستان متحد، امن و دارای یک نظام قوی مرکزی را تضمین کند.
وزارت خارجه افغانستان نیز اعلام کرد، گفت‌وگوها برای امضای پیمان امنیتی بین دو کشور زمانی از سر گرفته خواهد شد که خواسته‌های دولت افغانستان محقق شود.
در همین حال، «متیوساوت ورث» تحلیلگر آمریکایی به واحدمرکزی خبر گفت، آمریکا در افغانستان جایی ندارد و باید از این کشور خارج شود.
درگیری و انفجار
به گزارش واحد مرکزی خبر، شبه‌نظامیان طالبان در شهرهای «خاص» و «ترینکوت» استان «اروزگان» واقع در شرق افغانستان دو بمب منفجر کردند. انفجار در شهر خاص جان شش نیروی دولتی را گرفت و چهار تن دیگر را زخمی کرد و انفجار ترینکوت نیز به جراحت 15 تن انجامید.
در شرق افغانستان همچنین انفجار بمب هلاکت سه نظامی آمریکایی را در پی داشت.
نیروهای دولتی نیز طی عملیاتی در چهار استان افغانستان، 13 تن از عناصر طالبان را کشتند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10