شمیم خوش و دلنشین غروبها و شبهای رمضان با صوت روحنواز قرآن درآمیخته و از
گلدستههای مصلای بزرگ امامخمینی(ره) به گوش جان روزهداران بیستویکمین نمایشگاه
بینالمللی قرآن کریم میرسد. این همه دلنوازی و آرامش در فضای ملکوتی قرآنی،
روح تشنه بازدیدکنندگان و عطش سیریناپذیر آنها را سیراب میکند. بیتردید حضور
درنمایشگاه قرآن کریم در این ماه حضور، میهمانی خدا و ضیافت الهی فرصتی مغتنم است
تا نوجوانان و جوانان، زنان و دختران و پسران و آیندهسازان این میهن اسلامی
بتوانند با توسل به آیات الهی و الگوپذیری از سبکهای ممتاز قرآنی به سبک زندگی
اسلامی روی آورده و از دامهای پهن شده فشنها و مدلهای مبتذل غربی در دنیای معاصر
رها شوند. تعدادی از بخشهای متنوع نمایشگاه قرآن کریم دقیقا در جهت تحقق شعار
نمایشگاه و توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در سبک زندگی اسلامی فعالیت
میکنند. سالن حجاب و عفاف یکی از این بخشهای پرطرفدار است. گرما در بخش حجاب و
عفاف بیداد میکند بخش حجاب و عفاف نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم با 40 غرفه و
در فضایی بالغ بر 2هزار مترمربع که نسبت به سال قبل 3 برابر شده است و غرفههای آن
دو برابر سال گذشته میباشد، بیانگر استقبال تولیدکنندگان از این بخش نمایشگاه است
و حضور چشمگیر بانوان و خانوادهها به اتفاق فرزندان خود در این قسمت نشان از
تأثیرگذار بودن بخش حجاب و عفاف در مقوله پوششهای اسلامی و سبک زندگی اسلامی دارد.
این همه استقبال و اثرگذاری نیازمند فضایی بهتر و مناسبتر است و میطلبد که
مسئولان برپایی نمایشگاه به این غرفه و بخشهای شلوغ و پراستقبال توجه ویژهای داشته
باشند و نسبت به تهویه و تأمین هوای خنک در این فضا برای راحتی بازدیدکنندگان
بیتفاوت نباشند. با خانم فتانه راسخی به همراه دختر 10سالهاش که جزو روزه سال
اولیها میباشد در گوشهای از این بخش بزرگ در غرفه خوشحجابی صحبت میکنم. فرزانه
که دست در دست مادر دارد، به خاطر ازدحام جمعیت و گرمای هوای داخل غرفهها کلافه
شده است. دانههای ریز عرق روی پیشانی کوچکش جا خوش کردهاند و او دائم سعی دارد با
تکان دادن گوشه چادرش کمی خنک شود اما گرمای هوا مانع پوشش زیبای دخترک نمیشود.
لبه مقنعه صورتیاش از زیر چادر مشکی براقش بیرون زده است. مادر و دختر خیلی
شیکپوش و تمیز به نظر میآیند. میخواهم با آنها درمورد چادر، بهترین نوع پوشش
و حجاب سؤال کنم که گرمای داخل غرفه امان را از کف فرزانه و مادرش میرباید و آنها
این غرفه را ترک میکنند. در بیرون غرفه صحبت کوتاهی با خانم راسخی میکنم.
میگوید: «هر ساله در ماه مبارک رمضان لااقل 2بار به نمایشگاه میآییم. دیشب هم به
نمایشگاه آمده بودیم و دخترم به خاطر خوشحجابی هدایایی از مسئولان این بخش دریافت
کرد و امشب دوباره برای سفارش چادر به نمایشگاه آمدم.» بدون اینکه سؤالی از او
بپرسم در ادامه صحبتهایش میگوید: «برپایی نمایشگاه قرآن کریم در ماه مبارک رمضان
برای ما تهرانیها واقعاً نعمت بسیار بزرگی است و خداوند را بسیار شاکرم که این
توفیق را هر ساله نصیب من و خانوادهام میکند.» عرضه 50 مدل چادر جدید در
نمایشگاه قرآن حمید قبادی، مسئول بخش حجاب و عفاف نمایشگاه بیستویکم است. وی در
گفتوگو با گزارشگر کیهان با بیان این نکته که بخش حجاب و عفاف یکی از مؤثرترین و
شلوغترین بخشهای نمایشگاه است اطلاعات بیشتری درمورد غرفههای این بخش در اختیار
ما میگذارد و میگوید: «این بخش شامل 6 غرفه است در آنها انواع مدلهای چادر
باتوجه به درخواست مردم عرضه میشود.» قبادی میگوید: «100 اثر در قالب چادر در این
نمایشگاه عرضه میگردد که 50 مدل آن نمونههای جدید هستند و در غرفه مربوط به حجاب
و عفاف در معرض بازدید علاقهمندان قرار گرفته است.» مسئول حجاب و عفاف بخش
نمایش آثار را از دیگر غرفههای زیر مجموعه این بخش معرفی میکند و میگوید: «در
این قسمت فضایی در نظر گرفته شده که آثار برگزیده این دوره از جشنواره چادر در آنها
به نمایش درمیآید. همچنین همه چادرها جدید و با رعایت شئونات اسلامی طراحی شده
است.» قبادی میگوید: «این چادرها در همین مکان تهیه و تولید و دوخته میشود و
اگر کسی سفارش هم داشته باشد فضایی برای تهیه این نوع سفارش ها تعبیه شده است.»
دوخت چادر در نمایشگاه رایگان است در مورد قیمت چادرها از آقای قبادی سؤال
میکنم که چه تفاوتی با بیرون دارد، میگوید: «قطعا قیمتها از بیرون ارزانتر است.
چادرها با حمایت معاونت هنری و کارگروه ساماندهی مد و لباس 30 درصد از بازار
ارزانتر است.ضمنا کسانی که سفارش دوخت میدهند، دستاندرکاران برای دوخت هیچ
هزینهای از خانمها نمیگیرند و چادر را به صورت رایگان برای مراجعهکنندگان
میدوزند.» به آقای قبادی میگویم پس قیمت یک چادر آماده در این غرفه چقدر است،
میگوید: «35 تا 40 هزار تومان.» نشستهای تخصصی با موضوع حجاب و عفاف با حضور
اساتید مجرب، غرفه خوش حجابی به منظور تقدیر از بانوان محجبه و بخش کودک و نوجوان
با ارائه برنامههای مختلف آموزشی و بازیهای متنوع از دیگر غرفههای این بخش است
که آقای قبادی به آنها اشاره میکند. چادر محدودیت نیست بخش حجاب و عفاف در
نمایشگاه قرآن کریم چه کارکرد عملی در ارائه الگوی سبک زندگی اسلامی- قرآنی است،
سبک زندگیای که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید دارند و شعار نمایشگاه امسال هم
میباشد؟ آقای قبادی به این سؤال این گونه پاسخ میدهد: «یکی از بخشهای اصلی که
منطبق با شعار نمایشگاه است همین بخش حجاب و عفاف است. هدف ما این نیست که بگوییم
حجاب محدودیت میآورد و این مسئله را به صورت عملی برای بازدیدکنندگان ثابت
میکنیم.» وی اضافه میکند: «کارگروه ساماندهی مد و لباس با هدایت این بخش و
توجیه طراحان بخش حجاب و عفاف تلاش کردهاند چادر را یکی از ملزومات در سبک زندگی
اسلامی معرفی کنند. نحوه استفاده آسان آن با طراحیهایی که برای جوانان بهتر و
زیباتر باشد در دستور کار این کارگروه است.» مسئول بخش حجاب و عفاف با اشاره به
اینکه شیوه جدیدی از پوشش و حجاب را در این بخش داریم، خاطرنشان میکند: «تکتک این
پوششها در زندگی و شئونات زندگی مردم تأثیرگذار است، مجموعه اقلام به خصوص مد و
لباس در ذیل سبک زندگی یکی از مهمترین فاکتورهایی است که در تأکیدات رهبر معظم
انقلاب همواره سفارش شده و معظمله به پوشش و مد و سبک زندگی اشاره دارند و این بخش
کاملا منطبق با موضوع است و یکی از جاهایی است که توانسته در نمایشگاه در راستای
تحقق این امر موفق باشد و وظیفه خطیر خود را به نحو احسن انجام دهد.»
معرفتافزایی در کنار ایمان واقعی به آیات الهی نمایشگاه قرآن با توجه به اهداف
و سطح تأثیرگذاریای که در حوزه فردی- خانوادگی و اجتماعی دارد، میتواند میزان
تأثیر خود را در ارائه سبک زندگی افزایش دهد. حجتالاسلام حمید محمدی، رئیس بیست
و یکمین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم و معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد
اسلامی در گفتوگو با گزارشگر کیهان در سخنانی به تأثیر برپایی نمایشگاه قرآن در
ارائه سبک زندگی اسلامی- قرآنی میپردازد و میگوید: «آنچه مهم است این است که
بدانیم در نمایشگاه بخشهای متعددی داریم که هر کدام به نوبه خود سعی در این
تأثیرگذاری دارد.» وی میگوید: «بخشی از نمایشگاه مربوط به معرفتافزایی است که
نگاه مردم را نسبت به معارف قرآنی ارتقاء میدهد و آنها را از نگاههای ناب قرآن
بینش و دانش قرآن و گرایشهای قرآنی آشنا میکند و در این حوزه بازدیدکنندگان از
نظر فکری تغذیه و بهرهمند میشوند... مثل بخشهای پژوهشی- حوزوی- قرآن بنیان-
دانشگاهی- نشر مکتوب و دیجیتال.» حجتالاسلام محمدی به بخش دیگری از نمایشگاه که
باعث افزایش سطح ایمان و پیوند بیشتر مردم با قرآن میشود اشاره میکند و میگوید:
«بخش ایمانافزایی و تعمیق ایمان به قرآن جزو بخشهای خاصتر نمایشگاه است که تلاش
میشود با جاذبههای خوب هنری قلب انسان را متوجه قرآن کند.» رئيس بیست و یکمین
نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم با تأکید بر این نکته که قرآن با معارف در عقلها و
با هنر در قلبها نفوذ میکند، میگوید: «نمایشگاه تلاش دارد در بعد معرفتافزایی
نیاز ابعاد نظری و استدلالخواهی و خردورزی انسان را تأمین کند و با ابعاد هنری،
بخش عاطفی، احساسی، روحی و زیباشناختی بازدیدکننده را ارضاء نماید. به این دو نیاز
در کنار هم در نمایشگاه پاسخ داده میشود و ما تلاش داریم بتوانیم فضایی به وجود
آوریم تا این نیازها تامین گردد.» وی میگوید: «اگر توانستیم ذهن را با آموزهها
و معارف قرآنی بهرهمند کنیم و از سوی دیگر توانستیم احساس و قلب خود را از ایمان
پر کنیم، قطعا یقین بدانید که یک تغییری در سطح رفتار و گفتار ما برخاسته از قرآن
به وجود خواهد آمد.» معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه
تاکید میکند: «به نظر میرسد سبک زندگی قرآنی که نمایانگر تحقق آموزههای قرآنی
است با مقدمه فوق در رفتارهای انسان نمود و بروز پیدا میکند و وقتی این معارف و
شناخت و انس از قرآن پیدا شود، زندگی ما به سمت و سبک زندگی قرآنی سوق یافته و این
امر محقق میشود.» رفتار قرآنی= سبک زندگی اسلامی به صورت قهری معرفتافزایی،
ایمان افزایی در رفتار باعث ایجاد رفتار قرآنی می شود و سبک زندگی قرآنی چیزی جز
این نیست که رفتار ما قرآنی باشد. حجتالاسلام محمدی در ادامه به زیرساختهای سبک
زندگی قرآنی اشاره میکند و میگوید: «یکی از این زیرساختها ایجاد بینش توحیدی
ونگرش قرآنی، ایمان عمیق به حقانیت، جامعیت و وحدانیت قرآن است.» طبیعی است این
زیرساختها باعث تحقق سبک زندگی قرآنی بین انسانها میشود و در حقیقت وقتی سبک
زندگی، قرآنی شود به توسعه فرهنگ قرآنی که آن نقطه مطلوب است خواهیم رسید.
حجتالاسلام محمدی توسعه فعالیت قرآنی را هدف غایی نمیداند بلکه آن را وسیلهای
برای تقویت قاری، حافظ، مفسر و مدبر قرآن کریم برمیشمرد و تصریح میکند: «تمام این
مسائل وسیله هستند تا ما به آن هدف غایی که متخلق شدن به اخلاق قرآنی است برسیم.»
انس واقعی با قرآن انس غایی و نقطه کلیدی و نهایی با قرآن باید هدف باشد، اما
چگونه این انس باید به وجود آید؟ حجتالاسلام محمدی در پاسخ به این سؤال میگوید:
«انس با قرآن درجهبندی دارد. از یک تا 100، در انس اول معرفت ابتدایی، ایمان اولیه
و رفتار ابتدایی به قرآن در انسان به وجود میآید، سپس این حقیقت در ما نمود پیدا
میکند که میتوانیم روند انس به قرآن را توسعه دهیم و انس مطلق و نهایی زمانی به
وجود میآید که ما در عالیترین سطح آموزهها قرار بگیریم.» اگر ایمانی قوی نسبت
به قرآن داشته باشیم در تمام رفتار و گفتار خود حتی در خوردن و خوابیدن خود قرآنی
عمل میکنیم. در سبک زندگی قرآنی در حقیقت تجربه میکنیم با قرآن بودن را، نفس
کشیدن، سفرکردن و با قرآن زیستن و مردن را. بنابراین در تمام جلوههای رفتاری تحقق
آموزههای قرآنی را به عینه میبینیم. عترت عرفان در هوای تهران نقش نمایشگاه
در این بین چیست؟ معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این
سؤالم میگوید: «نمایشگاه میتواند با ارائه الگوهایی که توانستهاند قرآن را در
زندگی خود محقق کنند، برای مردم الگوسازی کنند. مثلا در بخش «عترت عرفان در هوای
تهران» زندگی چهارعالم مجتهد که به رحمت خداوند رفتهاند، برای مردم معرفی و تبیین
میشود چرا که سبک زندگی آنها قرآنی بود. از جمله مرحوم حاجآقا مجتبی تهرانی،
مرحوم حاجآقا مجتهدی تهرانی، مرحوم آیتالله خوشوقت و آیتالله حقشناس و همچنین
سبک زندگی حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب که قرآنی است در این نمایشگاه و
این غرفه برای بازدیدکنندگان تشریح میشود.» زندگی روزمره با قرآن سبک زندگی
اسلامی-قرآنی هنگامی محقق میشود که قرآن را به زندگی روزمره مردم بازگردانیم.
این مقدمه صحبتهای دکتر رضا محمودیان، مسئول بخش خدمات مشاوره بهداشت روان است که
در گفتوگو با گزارشگر کیهان مطرح میکند و میگوید: «باید منابع علوم انسانی را از
منابع اصلی مانند قرآن استخراج کنیم. رهبر معظم انقلاب نقاط روشنی را نقطهگذاری
کردند. باید قرآن را به زندگی روزمره مردم بازگردانیم.» دکتر محمودیان با تاکید
بر استفاده از فضای معنوی نمایشگاه قرآن برای قرآنی کردن سبک زندگی خاطرنشان
میکند: «تا قرآن به زندگی مردم وارد نشود آنها به سبک زندگی اسلامی روی نخواهند
آورد. قرآن باید از مهجوریت خارج شود و در متن و بطن زندگی باشد.» وی با تاکید
بر اینکه مبانی روانشناسی سکولار برخلاف فرهنگ اسلامی تدوین شده است تصریح میکند:
«اولین تعریف روانشناسی، تعریف انسان است که در میان سکولارها و موحدان تفاوت زیادی
دارد باید همت کنیم تا مبانی مشاوره و روانشناسی را از قرآن استخراج کنیم.» به
گفته وی در این قسمت از بخش مشاوره و گفتوگوهای قرآنی تاکنون در زمینههای
ازدواج-روابط زوجین- تربیت فرزند و در بخش مشاوره بالینی به مباحثی همچون وسواس-
افسردگی حاد- بلوغ- بحران هویت- مهارتهای ارتباطی و مشاوره تحصیلی پاسخگوی مراجعان
بوده است.
|