(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 02  مرداد 1392 - شماره 20550

کوتاه اقتصادی
با گذشت 4 سال از تصویب قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اجرا نمی‌شود
معاون وزیر نفت خبر داد
امضای قرارداد صادرات گاز ایران به اروپا در آینده نزدیک
یک مقام مسئول خبر داد
اجباری شدن دریافت مجوز استاندارد پیش از ثبت سفارش واردات کالا
قلی خسروی:اخذ مالیات بر ارزش افزوده معاملات املاک به قوت خود باقی است
بهمنی: ذخایرارزی کشور بیش ‌از 100 میلیارد دلار است
مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع اعلام کرد
ثبت ملی 90 درخت کهنسال کشور
کاهش 260 هزار تومانی قیمت سکه در یک ماه
در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تخلفات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات رسیدگی می‌شود
شاخص بورس در آستانه ورود به 56 هزار واحد
مدیرعامل اتحادیه مینی‌بوس‌رانی: صاحبان مینی‌بوس‌های فرسوده توان نوسازی ندارند
   


* پیک مصرف برق کشور همزمان با گرم‌تر شدن دمای هوا در مقایسه با سال گذشته بیش از 5000 مگاوات افزایش یافت. روز یکشنبه هفته جاری پیک مصرف برق کشور 44 هزار و 107 مگاوات به ثبت رسید در حالی که پیک مصرف برق کشور در روز مشابه پارسال 39 هزار و 62 مگاوات گزارش شده بود.این در حالی است که در این روز پیک مصرف برق کشور در مقایسه با روز مشابه سال گذشته 5045 مگاوات افزایش یافت.
* ارزش معاملات فرابورس در 4 ماه سال جاری با خرید و فروش 8/12 میلیارد سهم و اوراق بالغ بر 4/94 هزار میلیارد ریال بود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 241 درصد رشد داشت. جزئیات معاملات در 4 ماه نخست سال نشان می‌دهد که در میان بازارهای فرابورس، بازار دوم با معامله بیش از 5/6 میلیارد سهم به ارزش 5/49 هزار میلیارد ریال از رشد 123 درصدی حجم و 882 درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته برخوردار شد.
* رئیس کانون کشوری دفاتر پیشخوان خدمات دولت از مراجع نظارتی خواست، مراقب باشند تا تجربه واگذاری مخابرات دوباره در زمینه خصوصی‌سازی شرکت پست تکرار نشود. علی فلاح حقیقی با اشاره به ظرفیت‌های ایجاد شده از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی برای شبکه دفاتر پیشخوان خدمات دولت، اظهار داشت: این شبکه با ایجاد کنسرسیومی متشکل از مجموعه‌های بخش خصوصی دارای توانمندی‌های تخصصی ویژه در کنسرسیوم اپراتور دوم پستی شرکت کرده است.
* در سه ماهه سال جاری 87 درصد از ارزش کل واردات از 10 گمرک کشور ترخیص شده است. گمرک ایران اعلام کرد: در مدت یاد شده 2 میلیون و 196 هزار تن کالا به ارزش 3 میلیارد و 699 میلیون دلار از گمرک شهید رجایی، 2 میلیون و 780 هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و 662 میلیون دلار از گمرک بندر امام خمینی(ره) و 7 هزار تن کالا به ارزش 835 میلیون دلار از گمرک فرودگاه امام خمینی(ره) وارد کشور شده است.
* مدیر عامل پتروپارس با اشاره به آغاز راه‌اندازی و پیش‌راه‌اندازی نهایی فاز 12 به عنوان بزرگترین فاز گازی پارس جنوبی از ثبت رکوردهای جدید در توسعه فاز 19 پارس جنوبی در غیاب خارجی‌ها خبر داد و اعلام کرد: گاز فاز 12 زمستان سال جاری وارد شبکه تولید و انتقال می‌شود.
* با اجرای عملیات کابل برگردان ارتباط تلفنی مشترکین با پیش‌شماره‌های 2254 الی 2259 و 2276 الی 2279 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال می‌شود.

 


4 سال از تصویب قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی می‌‌گذرد، اما این قانون هنوز اجرایی نشده است.
علی‌‌اکبر خبازها رئیس کانون بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه بنابر بند 39 قانون بودجه سال 88 باید 2500 میلیارد تومان در قالب سهام قابل ارائه (قابل تبدیل به پول) به تامین اجتماعی ارائه می‌شد، اظهار کرد: از این مبلغ تنها 937 میلیارد تومان به تامین اجتماعی اختصاص داده شد و همچنان تکلیف 1563 میلیارد تومان از آن مبلغ مشخص نیست.
وی ادامه داد: این در حالی است که آن 937 میلیارد تومان نیز نباید در قالب یارانه ارائه و به صورت نیمه تمام اجرایی می‌شد، اما با توجه به برخورد سلیقه‌ای مدیریت وقت سازمان تامین اجتماعی در سال 88 این مبلغ به صورت یارانه به بازنشستگان ارائه و پس از آن نیز متوقف شد.
به گفته وی، در آن سال به کسانی که بیشترین حق بیمه را پرداخت کرده بودند 14 هزار و 600 تومان و به افرادی که کمترین حق بیمه را پرداخت کرده بودند 82 هزار تومان پرداخت شد که این موضوع با عدالت بیمه‌ای تطابق نداشت.
رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه از سال 88 تا به امروز اقدامات فراوانی برای همسا‌‌ن‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی انجام شده گفت: 5 بار به ریاست جمهوری به صورت مستقیم نامه زده‌ایم و حتی اخیرا در هفته کار و کارگر و نیز در هفته تامین اجتماعی از رئیس‌جمهوری تقاضای اجرایی شدن این قانون را داشته‌ایم، اما علی‌رغم قول‌های داده شده، همچنان تکلیف اجرایی شدن این قانون مشخص نیست.
وی ادامه داد: تنها در 25 خرداد ماه سال جاری از نهاد ریاست جمهوری برای مدیرعامل سازمان نامه‌ای به منظور اجرایی شدن این قانون آمده که با مراجعه به معاونت اداری مالی تنها می‌گویند قرار است کمیته‌ای در این زمینه تشکیل شود، اما این موضوع به هیچ وجه کافی نیست و ما خواستار عملیاتی شدن این قانون هستیم.
خبازها در پاسخ به اینکه با توجه به پایان دولت دهم تکلیف قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی چه می‌شود؟ عنوان کرد: با توجه به تورم بالای موجود در جامعه و مشکلات معیشتی جامعه هدف تقاضا داریم دولتمردان فعلی و آینده مشکلات قانون همسان‌سازی را حل کنند، چرا که در قانون آمده که سازمان تامین اجتماعی باید تداوم پرداخت افزایش‌های لحاظ شده در حقوق را برآورد کرده و هر ساله از دولت بخواهد که این موضوع را در بودجه سنواتی خود لحاظ کند.
وی افزود: بعضی‌ها می‌‌گویند که اعتبار این موضوع وجود ندارد، اما سازمان تامین اجتماعی اعلام می‌کند که اعتبار قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگانش در بودجه سال 88 دیده شده و باید از وزارت اقتصاد این سهام گرفته و به ریال تبدیل شود تا بتوان آن ‌را به بازنشستگان پرداخت کرد.

 


معاون وزیر نفت با اعلام این که اولین قرارداد صادرات گاز ایران به اروپا در آستانه امضا قرار دارد، برنامه صادرات گاز ایران به سایر کشورها را تشریح کرد.
جواد اوجی با اشاره به این که طی دو تا سه سال آینده با افزایش تولید گاز از میادین مستقل و مشترک کشور توان صادرات گاز کشور به بیش از 200 میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید، گفت: به همین دلیل صادرات گاز به کشورهای همسایه، حاشیه خلیج‌فارس و اروپا از دو سال پیش در دستور کار قرار گرفت.
وی با بیان این که قول می‌دهم امسال شاهد امضای قرارداد صادرات گاز به تعداد بیشتری از کشورها باشیم گفت: در قانون برنامه پنجم توسعه کشور آمده که شرکت ملی گاز باید سهم تجارت گاز را از 5/2درصد به 10درصد افزایش دهد بر این اساس مذاکراتی با کشورهای همسایه و اروپایی انجام شد.معاون وزیر نفت با اشاره به این که با چند کشور اروپایی مذاکرات جدی در این زمینه صورت گرفته اعلام کرد: تقریبا فرمت قرارداد صادرات گاز به یک کشور اروپایی مشخص شده و در آینده نزدیک این قرارداد امضا خواهد شد.اوجی ادامه داد: در حال حاضر ترانزیت گاز از خاک ترکیه مورد مذاکره است و سال گذشته وزیر انرژی ترکیه به صورت مکتوب اجازه ترانزیت گاز ایران به اروپا با حجم 30 میلیارد مترمکعب را داد.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان این که افق و نگاه صادرات گاز ایران به کشورهای اروپایی است گفت: صادرات گاز به اروپا از طریق سه خط لوله انجام خواهد شد. خط لوله 56 اینچ ششم سراسری با 110 میلیون مترمکعب ظرفیت انتقال علاوه بر تامین 60 تا 50 میلیون مترمکعبی گاز استان‌های جنوبی و غربی کشور به همین میزان ظرفیت انتقال گاز ایران به اروپا را از مرز بازرگان دارا است.
اوجی افزود: همچنین بعد از اتمام خط لوله ششم سراسری خط لوله 56 اینچی نهم سراسری که مختص صادرات گاز به اروپا است به طول 180 کیلومتر و ظرفیت 110 میلیون مترمکعب از عسلویه تا مرز بازرگان ساخته خواهد شد.
معاون وزیر نفت در مورد سومین مسیر صادرات گاز به اروپا نیز گفت: دو سال پیش مذاکراتی با کشور عراق و سوریه برای انتقال گاز به اروپا انجام شد که این بار با استفاده از خط لوله گاز ایران از مسیر عراق- سوریه- مدیترانه به اروپا منتقل شود. وی که در یک برنامه تلویزیونی حضور داشت، در ادامه درباره پیرامون انتقال گاز به پاکستان گفت: برخی فکر می‌کردند که با تغییر دولت پاکستان قرارداد گاز صادراتی به این کشور تحت تاثیر قرار بگیرد اما نواز شریف در همان ابتدای ورود اعلام کردکه این قرارداد را قبول دارد و از آن حمایت می‌کنم چرا که با توجه به محاسبات صورت گرفته واردات گاز به ایران اقتصادی‌تر از سایر گزینه‌ها است.اوجی گفت: حتی دولت پاکستان مکاتباتی با ایران داشته مبنی بر این که به قرارداد مورد نظر یک بند الحاق شود تا حجم صادرات گاز ایران به پاکستان از 5/21 میلیون مترمکعب به 30 میلیون مترمکعب افزایش یابد.
معاون وزیر نفت ادامه داد: به همین دلیل ایران قطر خط لوله مورد نظر را 56 اینچ درنظر گرفت تا علاوه بر تامین گاز نیروگاه‌های جدید و صنایع پاکستان امکان انتقال گاز به هند و حتی چین از طریق خط لوله هفتم سراسری با حجم 50 تا 60 میلیون مترمکعب فراهم شود.
اوجی با اشاره به این که صادرات گاز به پاکستان از پایان سال 2014 آغاز خواهد شد، گفت: ایران زودتر از این تاریخ به نقطه مرزی خواهد رسید. وی در ادامه با اظهار این که کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیز مذاکراتی با ایران برای واردات گاز داشته‌اند، گفت: به زودی در این زمینه خبرهای خوبی اعلام می‌شود.
به گفته معاون وزیر نفت تا دو سه سال آینده تولید گاز ایران از 640 میلیون مترمکعب به 4/1 میلیارد مترمکعب خواهد رسید که در صورت رسیدن صادرات به 200 میلیون مترمکعب در روز درآمد 15 تا 20 میلیارد دلاری نصیب کشور خواهد شد. اوجی درباره تولید گاز توسط آمریکا با تاکید بر این که تولید شیل گس توسط آمریکا، اروپا و حتی چین یک شوی تبلیغاتی بود که بهای گاز را در مناطق جهان کاهش داد اما با توجه به این که تولید گاز از این منابع 5/2 تا 3 برابر تولید از مخازن آهکی و ماسه سنگی هزینه دربر خواهد داشت اقتصادی نخواهد بود.معاون وزیر نفت افزود: علاوه بر هزینه بالا، تکنولوژی بسیار پیشرفته و پیچیده تولید گاز از این منابع به محیط زیست آسیب بسیار زیادی می‌رساند.

 


مدیر کل دفتر ارزیابی کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد گفت: درحال حاضر کلیه کالاهای وارداتی باید قبل از ثبت سفارش مورد بازرسی و نمونه‌برداری قرار گرفته و تأییدیه‌های لازم را دریافت کنند.
نیره فیروزبخت در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این سؤال که احتمال ورود کالاهای بی‌کیفیت و غیراستاندارد به کشور در شرایط کنونی چقدر است؟ توضیح داد: در قانون ارتقای کیفیت خودرو و سایر تولیدات صنعتی مصوبه سال 1389 سه وظیفه برعهده سازمان استاندارد گذاشته شد. مورد اول اینکه کلیه کالاهای وارداتی قبل از ثبت سفارش مجوز استاندارد را بگیرند. مورد دوم اینکه کلیه کالاهای صنعتی مشمول استاندارد اجباری شوند و مورد سوم اینکه همه کالاهای وارداتی و تولید داخل شناسنامه‌دار شده و قابل ردیابی شوند.
وی افزود: سال 1390 ابتدا 1530 ردیف تعرفه کالا مشمول استاندارد اجباری شدند که این رقم در پایان سال 1391 به 2845 ردیف افزایش یافت.
او با اشاره به تعامل سازمان استاندارد باایران کد به منظور راه‌اندازی سامانه تعاملات توضیح داد: در حال حاضر واردات کالا به کشور و دریافت مجوز استاندارد برای کالاهای وارداتی به دو شکل انجام می‌شود. دسته اول مربوط به واردات کالاهایی می‌شود که قبل از ثبت سفارش از آنها نمونه‌برداری و بازرسی می‌شود و در صورتی که مشکلی نداشته باشند اجازه ثبت سفارش به آنها داده می‌شود.
مدیر کل دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد گفت: دسته دیگر نیز کالاهایی هستند که بدون داشتن مجوز استاندارد وارد کشور می‌شوند که این دسته از کالاها نیز در مبادی ورودی مورد نمونه‌برداری و آزمون قرار می‌گیرند که در صورت انطباق با استانداردهای ملی و جهانی اجازه ورود به آنها داده می‌شود.
فیروزبخت با اشاره به اینکه احتمال ورود کالای بی‌کیفیت به کشور در شرایط کنونی ضعیف است، اظهار کرد: برای واردات برخی از مواد اولیه صنایع نیز مشوق‌هایی قرار داده‌ایم. به طوری که اگر شرکتی با برند معتبر قصد ورود مواد اولیه تولید را داشته باشد گواهی‌های اعتبار آنها را می‌پذیریم و واردات مواد اولیه توسط این شرکت‌ها به سادگی انجام می‌شود.
این مقام مسئول افزود: سال گذشته از 25 هزار درخواست ثبت سفارش ارائه شده شرکت‌های بازرسی کیفیت و استاندارد تأیید صلاحیت شده از سوی سازمان ملی استاندارد به 5000 قلم کالا اجازه ثبت سفارش ندادند و در واقع اجازه ورود این مقدار کالای بی‌کیفیت حتی قبل از ثبت سفارش داده نشد.

 


رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک، قانون اخذ مالیات بر ارزش افزوده معاملات املاک را لازم‌الاجرا دانست.
مصطفی قلی‌خسروی در جمع خبرنگاران گفت: تا زمانی که مجلس و مسئولان دستور توقف اخذ مالیات بر ارزش افزوده را نداده‌اند این طرح به قوت خود باقی است.
رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک با اشاره به مالیات بر ارزش افزوده که از اعضای صنف مشاوران املاک اخذ می‌شد، گفت: مالیات بر ارزش افزوده مصوبه مجلس است و انجمن یا صنفی نمی‌تواند آن را نقض کند و تنها دیوان عدالت اداری می‌تواند از ادامه اجرای این بخشنامه جلوگیری کند.
به گفته وی بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که سال 89 میان اتحادیه مشاوران املاک و سازمان امور مالیاتی منعقد شد قرار بود مبلغی از خریدار و مبلغی از فروشنده اخذ شود اما بر اساس ماده 12 این قانون در بند 8 آن گفته شد این مالیات باید شش درصد از مازاد نرخ کمیسیون از متعامل اخذ شود.
قلی خسروی گفت: باید برای اخذ مالیات بر ارزش افزوده در کشور فرهنگ‌سازی شود چرا که در حال حاضر اقتصاد بدون نفت را تجربه می‌کنیم لذا باید به مالیات‌ها توجه ویژه‌ای شود.
رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک افزود: مالیات نقل و انتقال مسکن مهر از تعاونی‌ها به فرد از 200 تا 300 هزار تومان تعیین شده است.
وی با اشاره به مصوبه دولت مبنی بر پرداخت وام 50 میلیون تومانی ساخت مسکن گفت: وام ساخت به گونه‌ای است که 40 میلیون تومان از این مبلغ به خریدار واگذار می‌شود و 10 میلیون تومان نیز برای تسویه حساب به سازنده داده می‌شود.
وی در ادامه به سه جهش قیمت مسکن در سال‌های 68، 86 و 91 اشاره و اظهار کرد: جهش قیمتی سال گذشته که به دلیل تحریم‌ها و نوسانات نرخ ارز صورت گرفت افزایش یافت به گونه‌ای که شاهد حباب 20 درصدی قیمت در بازار مسکن بودیم.
به گفته وی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری حباب 20درصدی ابتدا سه درصد، پس از آن پنج درصد و در حال حاضر هفت درصد کاهش یافته است.قلی خسروی با اشاره به آغاز فعالیت دولت جدید در روزهای آینده، اظهار کرد: با تحویل واحدهای مسکن مهر تا پایان سال اوضاع مسکن به سمت آرامش و ثبات قیمتی می‌رود.

 


رئیس کل بانک مرکزی میزان ذخایر ارزی کشور را اعلام کرد.
محمود بهمنی در گفت‌وگو با مهر با اشاره به میراث بانک مرکزی در دوران فعالیت خود برای دولت یازدهم گفت: میراث اقتصادی که در این دوران برای دولت بعدی گذاشتیم، ذخایر ما از نظر ارزی است که بسیار افزایش یافته و به بیش از 100 میلیارد دلار رسیده است.
وی، میراث دیگر بانک مرکزی برای دولت یازدهم را اضافه کردن چند صد تن طلا به ذخایر طلای کشور اعلام کرد و افزود: میراث بعدی، ساماندهی مؤسسات پولی و اعتباری و همچنین آرامشی است که در بازار پول و سرمایه به وجود آمده است. برهمین اساس، امیدواریم نفرات بعدی در بانک مرکزی این ساماندهی را مبنای کار خود قرار دهند.
رئیس کل بانک مرکزی درباره میراث بعدی بانک مرکزی به دولت تدبیر و امید اظهار داشت: امروزه دیگر بانکداری ما کاملاً الکترونیکی شده است و در مقایسه با چند سال قبل، حتی یک دلار هم در این سیستم رصد می‌شود.
به گفته بهمنی،‌با پورتال ارزی که ایجاد شده است،‌تمام راه‌های پولشویی را مسدود کرده‌ایم و امروزه نقطه شروع کنترل نقدینگی ماست.
وی اعلام کرد: در سال گذشته رشد نقدینگی کشور 9 درصد بود ولی امسال این رشد به دو درصد رسیده است و اگر این روند در دولت بعدی ادامه یابد، به طبع رشد نقدینگی کمتر از این هم خواهد شد؛ در مجموع باید گفت نقدینگی کشور در حال کنترل و روند رشد آن نیز کاهنده است.
رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: در برنامه‌ریزی که برای نقدینگی شده،‌اگر در مصرف واقعی خودش صورت گیرد، می‌تواند برای همیشه باقی بماند.

 


عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور با بیان اینکه بیش از 90 درخت کهنسال در کشور ثبت ملی شده‌اند افزود: اولین درخت کهنسالی که به ثبت ملی رسیده سرو ابرقو است.
مصطفی خوشنویسی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: تاکنون 420 درخت کهنسال در 15 استان کشور شناسایی شده و براساس مطالعات تخمین می‌زنیم که نزدیک به 1000 پایه کهنسال در کشور موجود باشد.
وی ادامه داد: در حال حاضر از 33 گونه درختی در کشور نمونه‌های کهنسال داریم که بارزترین آنها چنار، ارس، انواعی از سرو، گردو، توت، نارون، بلوط، افرا و حتی پایه‌هایی از سپیدار و بید می‌شود. همچنین درختان بنه در جنوب کشور و گونه خنجک در بخش ایرانی- تورانی و درختان لیل یا مکرزن در دامنه‌های زاگرس از دیگر گونه‌هایی هستند که نمونه‌های کهنسال دارند.
این کارشناس منابع طبیعی تصریح کرد: برخلاف آنکه عده‌ای عمر سرو ابرقو را 4500 سال تخمین زده و آن را کهنسال‌ترین درخت کشور می‌دانند باید گفت که آزمایشات مختلف نشان می‌دهد عمر این درخت بین 2200 تا 2300 سال است و عنوان قدیمی‌ترین درخت کشور به سه ارس شهرستانک در استان البرز، ارس سرای در خراسان‌شمالی و ارس ابرسیج در استان سمنان می‌رسد که نزدیک به 3000 سال سن دارند.
وی افزود: گونه ارس که برخی آن را با عنوان سرو کوهی می‌شناسند، گونه خاص مناطق کوهستانی است که در 21 استان کشور زیست می‌کند و قادر به زندگی در شرایطی است که هیچ درخت یا درختچه‌ای به دلیل سرما یا ارتفاع توان مقاومت ندارد.
عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع اضافه کرد: به دلیل تطابق ارس‌ها با محیط‌های سرد، این‌گونه را جزو کند رشدترین گونه درختی کشور قرار می‌دهد که به همین دلیل در مقایسه با درختانی که قطر مشابهی دارند می‌توانند سن بیشتری داشته باشند.وی در خصوص دلایل اهمیت درختان کهنسال اظهار کرد: این درختان توانسته‌اند سال‌ها در مقابل سرما، گرما، طوفان و تنش‌های زیست‌محیطی دوام بیاورند که نشان می‌دهد از یک بنیان ژنی برتری نسبت به دیگر گونه‌ها برخوردارند. بنابراین می‌توان با تهیه بذر و قلمه از این درختان و تبدیل آن به نهال به دلیل اینکه نهال‌ها ژن‌های مقاوم پایه مادری خود را به همراه دارند از آنها برای ایجاد فضای سبز استفاده کرد که در نتیجه آن تا چند هزار سال فضای سبز کشور تامین می‌شود.
این کارشناس منابع طبیعی در خصوص اهمیت مواظبت و حفظ درختان کهنسال و سازمان‌های مسئول در این زمینه اظهار کرد: حفاظت از درختان کهنسال به جایگاهشان بستگی دارد و باید زمانی که پرونده یک درخت را برای ثبت تنظیم می‌کنیم متولی آن را نیز قید کنیم.خوشنویس ادامه داد: مثلاً درختانی که در عرصه‌های منابع طبیعی هستند باید توسط سازمان جنگل‌ها حفاظت شده و در تولیت درختانی همچون بنه‌های کهنسال نهبندان که در مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت محیط زیست هستند به این سازمان داده شود، علاوه بر آن درختانی که در اماکنی مانند امام‌زاده‌ها واقع شده‌اند تحت حمایت سازمان اوقاف هستند که چنار کهنسال گوراب واقع در امام‌زاده حسین البرز از این دسته محسوب می‌شود.
عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور در خصوص ثبت جهانی درختان کهنسال کشور نیز اظهار کرد: 24 درخت کشور از جمله سرو ابرقو و ارس‌های شهرستانک ابرسیج و سرانی را در لیست قرار داده‌ایم که قرار است با حمایت سازمان میراث فرهنگی در لیست موقت ثبت آثار جهانی قرار گیرد.

 


بررسی قیمت سکه و ارز در تیرماه، نشان می‌دهد بهای آنها در مقایسه با ماه قبل آن (خرداد) روند کاهشی داشته است.
به گزارش خبرنگار کیهان، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در ابتدای خرداد ماه سال جاری یک میلیون و 295 هزار تومان معامله شد که با سیری نزولی در پایان تیرماه به یک میلیون و 35 هزار تومان رسید که این سیر حکایت از کاهش 260 هزار تومانی دارد.
بنابراین گزارش، سکه تمام طرح قدیم نیز از یک میلیون و 255 هزار تومان به یک میلیون و 20 هزار تومان رسید که این تفاوت قیمت بیانگر 235 هزار تومان کاهش است.
قابل ذکر است، قیمت سکه‌های نیم، ربع و گرمی نیز در این سراشیبی قیمت به ترتیب از 715، 450 و 303 هزار تومان به 545، 350 و 240 هزار تومان رسیدند که به ترتیب 175، 100 و 163 هزار تومان کاهش قیمت را حکایت می‌کند.
طی یک ماه گذشته، قیمت انواع ارز پرطرفدار نیز از این کاهش مستثنی نبود به طوری که هر دلار آمریکا که در ابتدای خردادماه 3 هزار و 555 تومان معامله می‌شد با 400 تومان کاهش در پایان ماه گذشته به 3 هزار و 155 تومان رسید.
این گزارش می‌افزاید: یورو و پوند انگلیس نیز در پایان تیرماه 4 هزار و 170 تومان و 4 هزار و 800 تومان فروخته شدند که در مقایسه با ماه گذشته، به ترتیب 200 و 130 تومان کاهش قیمت داشتند.
طبق همین گزارش، دیروز هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید یک میلیون و 30 هزار تومان، سکه طرح قدیم یک میلیون و 20 هزار تومان، نیم‌سکه 545 هزار تومان، ربع 350 هزار تومان و سکه گرمی 240 هزار تومان، دلار آمریکا 3 هزار و 130 تومان، یورو 4 هزار و 160 تومان و پوند انگلیس 4 هزار و 750 تومان معامله شد که در مقایسه این ارقام با روز دوشنبه بیانگر ادامه سیر نزولی قیمت سکه و ارز در بازار است.

 


رئیس شورای انتظامی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران گفت: این شورا به تمام شکایات و تخلفات حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات رسیدگی می‌کند.
حمید فروزنده، رسیدگی به تخلفات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ACT و شرکت‌های رایانه‌ای را وظیفه شورای انتظامی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای هر استان خواند.
وی افزود: براساس ماده 46 آیین‌نامه اجرایی ماده 17 قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم افزارهای رایانه‌ای، شورای انتظامی هر استان، مسئول رسیدگی به شکایات اشخاص حقیقی و حقوقی در خصوص تخلفات حرفه‌ای، انضباطی و انتظامی در حوزه فاوا است.
فروزنده با بیان اینکه شرح انواع تخلفات رایانه‌ای و نحوه رسیدگی به آنها در مواد آیین‌نامه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای قرار دارد، ادامه داد: شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین بهره‌برداران از خدمات آنها، می‌توانند شکایات خود را در زمینه تخلفات رایانه‌ای برای حل و رسیدگی به شورای انتظامی ارائه کنند.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، وی با توضیح این مطلب که گستردگی فعالیت شورای انتظامی از حل اختلاف و داوری، تا صدور رای با ضمانت اجرایی را شامل می‌شود، گفت: طبق اساسنامه سازمان و اختیاراتی که به شورای انتظامی داده شده جهت‌گیری این شورا شامل حل اختلاف و هدایت طرفین در مراحل اولیه، تا صدور رای در موارد ضروری است.

 


شاخص بورس تهران در ادامه روند افزایشی قیمت‌ها رشد پیدا کرد و در آستانه ورود به کانال 56هزار واحدی قرار گرفت.
به گزارش ایسنا، بورس تهران که روند رو به رشد خود را از ابتدای هفته آغاز کرده است، دیروز نیز به روند صعودی خود ادامه کرد.
در معاملات روز سه‌شنبه به دلیل انتشار گزارش مطلوب سه ماهه شرکت‌ها، تقاضا در بورس تهران شدت گرفت و صف‌های میلیونی برای سهام برخی گروه‌ها تشکیل شد تا جایی که به دلیل افزایش قیمت سهام شرکت‌ها شاخص بورس تهران 613 واحد رشد کرد و به 55هزار و 942واحد رسید.
روند صعودی شاخص بورس تهران دیروز درحالی شدت گرفت که پیش‌بینی می‌شود به دلیل عملکرد مثبت شرکت‌ها در سه ماهه اول سال و بازگشایی نمادها، دماسنج بازار سرمایه امروز به راحتی از کانال 56هزار واحد عبور کرده و رکورد جدیدی را ثبت کند.
در بازار دیروز، مخابرات، غدیر، پتروشیمی پردیس، ایران‌خودرو، توسعه معادن و فلزات، مپنا، گل‌گهر، تاپیکو و بانک‌های پاسارگاد، صادرات و پارسیان بیشترین تأثیر مثبت را در شاخص بورس گذاشته و موجب افزایش 1/1درصدی شاخص بورس تهران شدند.
ارائه گزارش سه ماهه شرکت‌ها و تعدیل پیش‌بینی سود آنها منجر به افزایش تقاضا در بورس تهران شد به‌طوری که عملکرد مثبت صنعت روی منجر به ایجاد هیجان خاصی در این صنعت شد.
همچنین دربازار دیروز همانند روزهای گذشته نمادهای تولیدکننده اوره و آمونیاک از بیشترین تقاضای خرید مواجه شدند و پتروشیمی شیراز و کرمانشاه بهترین تقاضای خرید بازار را به خود اختصاص داد؛ علاوه بر این سرمایه‌گذاری آتیه دماوند نیز به دلیل تعدیل پیش‌بینی سود به همراه پتروشیمی پردیس و مپنا از بیشترین تقاضای خرید برخوردار شدند.
از سوی دیگر در بازار دیروز صف‌های خرید برای نمادهای بانک پارسیان، صادرات و انصار تشکیل شد و نماد بانک ملت برای تعدیل پیش‌بینی عایدی متوقف ماند. علاوه بر این که درمجامع عمومی عادی سالیانه بانک تجارت و پست‌بانک به ترتیب سود 210 و 60ریالی برای هر سهم تقسیم شد؛ این درحالی است که در آخرین گزارش‌های سه ماهه، سه نماد بانک پارسیان، بانک پاسارگاد، بانک صادرات پوشش سه ماهه خود را به ترتیب 25،23 و 22درصد اعلام کردند.
از سوی دیگر یک بررسی ماهانه برروی بازار سرمایه نشان داد که بورس تهران در اولین ماه تابستان بازدهی 13درصدی را نصیب سهامداران خود کرده و از ابتدای سال تاکنون هم بازدهی خود را به 45درصد رسانده است.
بررسی جزییات معاملات بورس تهران در تیرماه نشان می‌دهد که در این ماه تمام متغیرهای بورس رشد کرده و کارنامه مطلوبی را از خود به جای گذاشته است به‌طوری که در این ماه ارزش و حجم معاملات به ترتیب 162 و 140درصد رشد کرد و 22هزار و 507میلیون سهم به ارزش 121 هزار و 112میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.
همچنین ارزش و حجم معاملات خرد و بلوک 89 و 100درصد رشد کرد و تعداد دفعات معاملات با رشد 103درصدی مواجه شد و به بیش از یک میلیون و 486هزار دفعه رسید.
علاوه براین در سایه توجه به بازار سرمایه، تعداد خریداران نیز در این بازار پررونق با افزایش قابل توجهی مواجه شد و با 104درصد رشد به بیش از 508 هزار خریدار رسید.
از مهم‌ترین اتفاقات بازار سرمایه در اولین ماه تابستان علاوه بر برگزاری مجامع شرکتهای بورس گزارش سه ماهه برخی شرکت‌ها، از جمله عرضه اولیه سهام تاپیکو اشاره کرد که پنج درصد از سهام آن در روز 18 تیر ماه به قیمت 350تومان به فروش رفت.
در اولین ماه تابستان هیچ معامله‌ای روی قرارداد آتی سهم و اختیار معامله انجام نشد و در مقابل ارزش معاملات اوراق مشارکت 15درصد افزایش یافت.

 


مدیرعامل اتحادیه مینی‌بوس‌رانی کشور گفت: در حال حاضر حدود 73 هزار دستگاه مینی‌بوس در کل کشور وجود دارد که 90درصد آنها فرسوده هستند.
غلامرضا غضنفری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای 40 میلیون تومان وام برای نوسازی مینی‌بوس اختصاص می‌دهد و مابقی را باید متقاضی بپردازد این در حالی است که پرداخت مابقی مبلغ مینی‌بوس از توان این قشر خارج است.
وی با بیان اینکه تقاضایی برای دریافت تسهیلات نوسازی در این زمینه وجود ندارد، افزود: هم‌اکنون قیمت مینی‌بوس 90 تا 100 میلیون تومان است که وام پرداختی فقط 40درصد هزینه خرید یک دستگاه مینی‌بوس را پوشش می‌دهد و پرداخت 60درصد باقی‌مانده به عهده متقاضی است. غضنفری با بیان اینکه صاحبان مینی‌بوس‌های فرسوده توان نوسازی ناوگان را ندارند، گفت: از حدود دو سال پیش پیشنهاداتی به دولت و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مبنی بر حذف هزینه گمرکی برای این دستگاه‌ها ارائه شد که با این کار خود به خود 30 درصد از قیمت مینی‌بوس کاسته می‌شد .

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10