(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 02  مرداد 1392 - شماره 20550

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان
با قدس هر مسئله‌ای حل می‌شود (یادداشت روز)
طولی (گفت و شنود)
آسوشیتدپرس فاش کرد
بازی جدید آمریکا برای امتیاز گرفتن از ایران
کیهان و خوانندگان
قاضی سراج مطرح کرد
ابعاد جدیدی از تخلفات گروه امیرمنصورآریا
بسیج 60 هزار شهروند سوری هنر ایران در تغییر سرنوشت جنگ(خبر ویژه)
آقای هاشمی! منطق امام خلاف منطق شماست(خبر ویژه)
ارگان سیا: متاسفانه روحانی موسوی و کروبی را دعوت به توبه می‌کند(خبر ویژه)
اوباما زیاد حرف زد
اما از عهده سوریه برنیامد(خبر ویژه)
لوموند: توقع غرب برآورده نمی‌شود
روحانی وفادار به جمهوری اسلامی است(خبر ویژه)
 


اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي فِيهِ طَاعَةَ الْخَاشِعِينَ وَ اشْرَحْ فِيهِ صَدْرِي بِإِنَابَةِ الْمُخْبِتِينَ بِأَمَانِكَ يَا أَمَانَ الْخَائِفِينَ
«خدایا! در این روز طاعت بندگان فروتن را نصیبم فرما و به واسطه توبه دلدادگان، سینه‌ام را فراخ ساز به حق پناهت، ای ایمنی‌بخش ترسندگان!»

 


قدس و فلسطین براساس فرهنگ وگفتمان حضرت امام خمینی- قدس سره- ‌با چند ویژگی عمدتاً منحصر به فرد شناخته می‌شود؛ «عامل همبسته ساز»، «عامل جهت‌دهنده»، «عامل حل اختلافات» و «معیار حرکت سازنده». بر این اساس قدس و فلسطین برای جهان اسلام فقط یک قطعه مقدس جغرافیایی نیست بلکه بیش از آنکه یک «فیزیک» باشد، جنبه انسانی و معنوی دارد به عبارت دیگر قدس و فلسطین به غیر از آنکه مقصد حرکت می‌باشد، عامل حرکت و معنادهنده به آن نیز می‌باشد قدس به‌عنوان عامل همبسته‌ساز می‌تواند همه اجزاء امت اسلامی را منسجم گرداند توجه همه مسلمانان به قدس، صف دوستان و دشمنان واقعی است اسلام را از یکدیگر جدا می‌کند آنکس که در قضیه فلسطین و قدس در کنار سایر مسلمانان قرار ندارد، در هیچ مورد دیگر هم در کنار مسلمانان قرار نمی‌گیرد بنابراین کسی که پای کار فلسطین می‌ایستد در سایر موارد نیز به میدان می‌آید و از این رو هیچ بخش از امت اسلامی خود را در مواجهه با دشمنان تنها نمی‌بیند اما زمانی که مسلمین به بخش‌های مختلف تقسیم شده باشند و هیچ فریاد واحدی میان آنان وجود نداشته باشد، به هیچ روی قادر به دفاع از هیچ بخشی از جهان اسلام نخواهند بود. امروز ما شاهد هستیم همه کسانی که قدس را فراموش کرده‌اند، در کنار غاصبان و حامیان اشغالگران قدس قرار گرفته و اعتنایی به منافع و امنیت مسلمانان ندارند برای تصدیق این داعیه می‌توانید به عراق، سوریه، لبنان، یمن، بحرین و... نظر بیاندازید.
قدس و فلسطین به‌عنوان «عامل جهت‌دهنده» از اهمیت خاصی برخوردار است. مسلمانان می‌توانند در هر مبحث عقیدتی، دیدگاه متفاوتی داشته باشند و می‌شود نام‌های متفاوتی را برای هر بخش جهان اسلام در نظر گرفت بخشی را تندرو، بخشی را کندرو و... لقب داد و برای مدت‌های طولانی درباره آنها صحبت کرد این صحبت‌ها ممکن است ضرری برای مسلمانان نداشته باشد اما سودی هم ندارد. وقتی پای فلسطین به وسط می‌آید همه بحث‌ها جهت‌دار می‌شود، بحث از فلسطین، بحث از یکی از مباحث عقیدتی یا جغرافیایی نیست که اختلاف در آن روا باشد. بحث فلسطین صف‌ها را از یکدیگر جدا می‌کند و از این طریق مردم می‌توانند حق را از باطل تشخیص دهند. آنکس که در بحث فلسطین دارای ثبات قدم بیشتری باشد، قابل اعتماد‌تر است و آنکس که فلسطین را در روزی که خطر و ضرری ندارد، یاری می‌کند و در روزی که صحبت کردن از فلسطین مستلزم هزینه است، کنار می‌کشند این‌ها در هیچ موضوع دیگری هم قابل اعتماد نیستند تجربه هم این را به روشنی ثابت کرده است.
همین ماهها و هفته‌های اخیر شاهد بودیم که گروهی از فلسطینی‌ها از سوریه فاصله گرفته و تلاش کردند تا ترکیه و قطر را جایگزین نمایند. اما حاصل این کار چه شد آیا قطر و ترکیه آنقدر ظرفیت دارند که از نیروهایی دفاع نمایند که در لیست سیاه آمریکا و اروپا قرار دارند. این عده از فلسطینی‌ها چند مورد کمک را به‌عنوان وضع جاری در این کشورها ارزیابی کردند اما به محض آنکه دفاع از فلسطینی‌ها به پرداخت هزینه و مخالفت با آمریکا نزدیک شد، این دو کشور حضور رهبران فلسطینی در دوحه را ممنوع کردند. در واقع فلسطین صف‌ها را از هم جدا می‌کند و به پیش می‌برد.
فلسطین و قدس مهمترین «عامل حل اختلاف» نیز به حساب می‌آیند. جدای از اینکه توجه و تمرکز روی موضوع مهمی همچون فلسطین می‌تواند اولویت موضوعاتی که نوعاً در درجه دوم اهمیت قرار دارند را از دستور کار خارج نماید. دفاع از فلسطین و کنار هم قرار گرفتن کشورهای اسلامی در این موضوع، حل اختلافات کشوری با کشور دیگر را آسان می‌گرداند یک لحظه تصور کنید که رهبران لیبی و رهبران الجزایر مشترکاً آزادسازی فلسطین را در دستور کار قرار داده‌اند و در همان حال در بعضی از موارد این دو اختلافاتی هم با خود به همراه دارند این اختلافات در سایه اهمیت دادن به قدس کمرنگ می‌شود و در نهایت امکان رفع و رجوع آنان فراهم می‌گردد. از این رو حضرت امام خمینی براساس رهنمود قرآنی می‌فرمودند روز قدس روز حرکت همه مردم است.
قدس و فلسطین به عنوان معیار درستی حرکت نقش بی‌بدیلی در تشخیص آنچه باید و آنچه نباید دارد. در واقع حرکت فقط قدس‌گرایانه نیست بلکه بیش از آن قدس‌گونه است بر این اساس می‌توان گفت تا زمانی که قدس و فلسطین آزاد نشده‌اند هر برنامه اساسی جهان اسلام باید به یک پیوست مهم به نام آزادی فلسطین و قدس همراه باشد؛ با این دو معیار است که هر اقدام دیگری در مجموعه جهان اسلام توجیه و معنا پیدا می‌کند. در واقع ساختن برج‌های شیشه‌ای در جهان عرب بدون مهار خطر تهاجم رژیم اسرائیل مانند نقاشی روی آب است و متأسفانه ما مشاهده می‌کنیم که علی‌رغم وجود این دشمن لجوج، جهان عرب به هر اقدام بزرگ در حوزه رفاه عمومی دست ‌زده است. و حال آنکه عقل سلیم حکم می‌کند که اول محیط اطراف را اصلاح نمائیم.
متأسفانه طی دو سال اخیر شاهد بروز شکاف‌های جدیدی در جهان اسلام بوده‌ایم امروز در اکثر نقطه‌های این منطقه درگیری حاکم است و خون برادران مسلمان توسط برادر مسلمان دیگر به زمین ریخته می‌شود. در کنار این ریخته شدن خون‌های مسلمانان ما شاهد تفرقه‌های جدیدی در جهان اسلام هستیم و این می‌تواند همه حیات اجتماعی جهان اسلام را تهدید کند. این تفرقه‌ها هر کدام با راه‌افتادن انواعی از تهمت‌ها و افتراها همراه است و محیط اجتماعی آنان را آکنده از سوءظن کرده است!
ای کاش مسلمانان روی چند خطوط قرمز توافق می‌کردند و راه را بر دشمنان خود می‌بستند. مسلمانان می‌توانند به تبعیت از قرآن کریم روی موارد زیر توافق نمایند:
1- «خون مسلمانان»، قرآن کریم ریخته شدن خون مسلمان توسط مسلمان دیگر را نهی کرده است. این می‌تواند یک خط قرمز باشد. جالب این است که در جهان امروز ما غرب بدون آنکه برای انسان ارزش ماندگاری قایل باشد، از افراد مسیحی در هر کجا که باشند دفاع می‌نمایند.
2- «سیطره غرب»؛ این سیطره با توجه به سرگذشت اغلب کشورهای اسلامی طی 300 سال اخیر کاملاً محسوس می‌باشد. در این دوران بخش‌های وسیعی از جهان اسلام تحت اشغال نظامی مستقیم غرب بوده‌اند و پس از طی میلیتاریزم به تصرف وابستگان بومی آنان درآمده‌اند. امروز هم اکثر مسلمانان احساس می‌کنند که غرب در امور مربوط به آنان مداخله و به خرابکاری اشتغال دارند. نفی سیطره غرب که امروزه در سطوح ملی برای هر کشور تبدیل به یک مطالبه شده است می‌تواند بعنوان مطالبه عمومی در دستور کار قرار بگیرد.
3- «وحدت جهان اسلام» بدون تردید هیچ مسلمانی از گسیخته شدن بخشی از بخشی دیگر جهان اسلام حمایت نمی‌کند بلکه همه توده‌های مردم در همه کشورهای اسلامی خواستار وحدت و همدلی هستند. این مطالبه ظرفیت آن را دارد که علمای دینی از هر طرف که باشند، دور هم جمع کند و از حاکم شدن دوگانگی و ستیز میان آنان جلوگیری کند. امروز جهان مسیحی تا حد زیادی به وحدت رسیده است و هر کشور مسیحی در حمایت از کشور مسیحی دیگر در آفریقا و آسیا به میدان می‌آید ولی متأسفانه این وضع در جهان اسلام بحرانی است.
4- «استقلال و تمامیت ارضی کشورهای اسلامی»؛ استقلال هر کشور رابطه مستقیمی با توسعه و ترقی آن کشور دارد. این استقلال البته در ابعاد سیاسی، ‌فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی قابل اشاره است ولی در اینجا منظور عمدتاً استقلال سیاسی و سرزمینی است. اگر مسلمانان حفظ مرزهای فعلی جهان اسلام را یک هدف مهم به حساب آورند و بخاطر مباحث ستیزه‌جویانه‌ای که هیچگاه هم نتیجه‌ای در برنداشته است، علیه یکدیگر نباشند، دستکم نیمی از مشکلات جهان اسلام حل می‌شود. همین الان عراقی‌ها هزینه سوءظنی را می‌پردازند که برادران مسلمان در یک یا چند کشور همسایه در یک طرح آمریکایی علیه برادران خود روا می‌دارند کما اینکه همین وضعیت در سوریه،‌در... است.
5- «حفظ نوامیس مسلمانان»؛ همانگونه که هر فرد ناموس دارد و هر ملت ناموس دارد امت اسلامی و مکتب مسلمانان نیز ناموس دارند. ناموس عبارت است از آن «امر مشترک حساس واجب الحرمه» تردیدی نیست که قرآن کریم در رأس نوامیس مسلمانان قرار دارد و پس از آن شخصیت حضرت محمدبن عبداله(ص) قرار دارد و در مراحل بعد شخصیت‌های مشترک فیه دیگر قرار دارد. مسلمانان باید بطور یکپارچه در برابر هر عامل اهانت‌گر و یا تهدیدگر علیه نوامیس مسلمانان بایستند و اگر ایستادند آنوقت کسی جرأت نخواهد کرد به کتاب خدا،‌یا پیامبر خدا جسارت نماید.
6- «منافع و امنیت مسلمانان»؛ منفعت عمومی و مشترک مسلمانان و امنیت آنان یک موضوع مشترک است که باید به مطالبه عمومی و فراگیر مسلمانان تبدیل شود. اگر در کنار هم بودن برای مسلمانان آفریقایی و آسیایی ما سود ملموس پیدا کند در موضوعاتی که به دلیل پیچیده بودن، سود آن ملموس نباشد هم کنار هم قرار می‌گیرند و آنوقت جهان اسلام به یک دژ مستحکم تبدیل می‌شود. در همه این موارد قدس و فلسطین می‌تواند سنگ‌بنا و بهانه آغازین باشد.
سعدالله زارعی

 


گفت: چی شده که اصحاب فتنه و برخی مدعیان اصلاحات اینجور به وحشت افتاده و به کیهان فحش و ناسزا می‌دهند؟!
گفتم: برای اینکه کیهان اسناد وطن‌فروشی و خیانت آنها را فاش کرده است.
گفت: خب! کیهان برای اثبات وطن‌فروشی آنها ده‌ها سند و مدرک ارائه کرده است چرا به جای پاسخ منطقی، فحش می‌دهند و ناسزا می‌گویند؟!
گفتم: ای عوام! مثلا فلانی چگونه می‌تواند ملاقاتش را با «جرج سوروس صهیونیست» نفی کند و یا آن یکی چطور می‌تواند انکار کند که به دستبوسی «باری روزن» جاسوس آمریکایی رفته بود و با دریافت مبالغ هنگفت از آمریکایی‌ها برای آنها نظرسازی کرده بود و...؟!
گفت: عجیب این که هیچکدام از آنها به موضوع اصلی که خیانت اصحاب فتنه است، اشاره نمی‌کنند و نمی‌گویند کیهان چه می‌نویسد که آنها، اینهمه به جیلیز و ویلیز افتاده‌اند؟!
گفتم: از یارو پرسیدند؛ پدرت چیکاره است؟ گفت؛ عمویم آدم خوبیه! گفتند؛ مرد حسابی! ما «طولی» سؤال می‌کنیم، تو چرا عرضی جواب می‌دهی؟!

 


سرویس سیاسی-
به فاصله چند روز از نامه ریاکارانه یک‌چهارم نمایندگان آمریکا به اوباما برای استفاده از فرصت دیپلماسی در قبال جمهوری اسلامی ایران، خبرگزاری آسوشیتدپرس با اعلام خبر تلاش کنگره برای وضع تحریم‌های جدید علیه کشورمان، ترفند مقامات آمریکایی را برملا کرد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس در این باره گزارش داد: کنگره در حال بررسی سری جدیدی از تحریم‌های شدید علیه تمامی بخش‌های ایران از معدن و ساخت و ساز گرفته تا صنعت نفتی است که همین حالا هم تحریم شده و این کار با وجود نگرانی دولت اوباما مبنی بر این انجام می‌گیرد که ممکن است چنین اقدامی مانع از مذاکرات هسته‌ای شود.
براساس این گزارش، طرح‌های مجلس نمایندگان و سنا در زمانی در حال پیشروی است که تیم امنیت ملی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در حال سنجیدن این موضوع است که آیا حسن روحانی رئیس جمهور منتخب ایران در خصوص توقف بخش‌هایی از فعالیت غنی‌سازی اورانیوم ایران جدی است یا خیر.
آسوشیتدپرس در ادامه این گزارش اذعان می‌کند که هدف مقامات کاخ سفید از طرح مذاکره با ایران و مخالفت با تلاش کنگره برای تحریم ایران، این است که تا قبل از تشکیل دولت جدید در ایران این اقدام صورت نگیرد تا ببیند این دولت تا چه اندازه حاضر به دادن امتیاز به غرب است.
براساس این گزارش نمایندگان دخیل در این روند گفتند که دولت اوباما می‌خواهد تا زمانی که روحانی در ماه اوت (مرداد) دولت را به دست گیرد و فرصت داشته باشد که نشان دهد آیا دولتش امتیازاتی خواهد داد یا خیر، مانع طرح‌های کنگره شود.
در این طرح، بخش‌های صنعت و معدن ایران تحریم می‌شود که از سال آینده به اجرا در می‌آید. این طرح همچنین آمریکا را به هدف پایان دادن به کلیه فروش‌های نفتی ایران در سراسر جهان تا سال 2015 متعهد می‌کند و بزرگترین مولد درآمدی ایران و اولین منبع پول برای تسلیحات و برنامه هسته‌ای‌اش را هدف می‌گیرد.
براساس این گزارش، طرح مجلس نمایندگان ممکن است تا پیش از تعطیلی کنگره در ماه اوت به تصویب برسد. سناتور «باب مندز»، رئیس کمیته روابط خارجی سنا و یکی از حامیان پیشروی اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه ایران گفت که این طرح دست کم تا سپتامبر (شهریور یا مهر) به رأی گذاشته نمی‌شود.
به گفته مقامات آگاه کمیته بانکداری سنا که این بسته را ارائه خواهد کرد در حال مشورت با دولت است.
سناتور جمهوری‌خواه جان مک‌کین گفت که آمریکا باید فوراً با اقداماتی بزرگ‌تر و شدیدتر علیه ایران پیش برود و وقت ما در حال تمام شدن است.
آسوشیتدپرس افزود: وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص تحریم‌های جدید مادامی که در انتظار سوگند یاد کردن روحانی است، اظهارنظری نخواهد کرد. «ماری هارف»، یک سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما «منتظر می‌مانیم تا ببینیم که وقتی او دولت را به دست گیرد چه خواهد کرد.»
با وجود حمایت دو حزبی از تحریم‌های شدیدتر در کنگره برخی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان از رویکرد محتاطانه دولت حمایت می‌کنند. 18 نماینده جمهوری‌خواه هفته گذشته به بیش از 100 همکار دموکرات خود در ارسال نامه‌ای به اوباما پیوستند که از رئیس جمهور می‌خواهند به تلاش‌ها برای رسیدن به توافق هسته‌ای از طریق مذاکره با ایران پایبند باشد.
هر چند یک چهارم نمایندگان آمریکا از امضای این نامه خودداری کردند.
کیهان طی روزهای گذشته در گزارش‌های متعدد با ریاکارانه دانستن ادعای مقامات کاخ‌سفید درباره مذاکره با ایران اعلام کرده است که این ترفند با هدف امتیازگیری بخوانید باج‌خواهی- از دولت جدید ایران صورت می‌گیرد.
نیویورک تایمز: ایرانی‌ها اولتیماتوم را نمی‌پذیرند
هنوز چند ساعتی از درخواست محافظه‌کاران آمریکایی برای سخت‌گیری هرچه بیشتر بر ایران نمی‌گذرد که روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز از مقامات این کشور خواسته‌اند که یک معامله با ایران انجام دهند؛ معامله‌ای که نیویورک تایمز جزئیات آن را مشخص کرده است.
در گزارش این روزنامه از مقامات آمریکایی خواسته شده که در نخستین روزهای ریاست‌جمهوری روحانی، او را آزمایش کنند که آیا واقعا درصدد تغییر در مسیر سیاست‌های ایران است یا تنها لفظی از تغییر سخن می‌گوید.
به باور نویسنده این روزنامه، این آزمایش ارائه یک پیشنهاد موقت برای پرونده هسته‌ای ایران از سوی آمریکایی‌ها برای دولت جدید ایران است؛ پیشنهادی که ایرانیان به سختی بتوانند آن را رد کنند. این پیشنهاد را می‌توان بیشتر در مقابل بیشتر نامید؛ یعنی ایرانیان هرچه بیشتر ابعاد تهدیدآمیز مسئله هسته‌ای خود را شفاف کنند، بیشتر هم از تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور برداشته می‌شود.
این پیشنهاد باید محدود به برنامه هسته‌ای ایران باشد، به گونه‌ای که غرب مطمئن شود ایران نخواهد توانست به زودی به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. غرب همچنین باید از ایران بخواهد که از نصب سانتریفیوژهای جدید نیز خودداری کند. همچنین ایران غنی‌سازی 20درصدی خود را متوقف کند.
نیویورک تایمز می‌افزاید: البته دولت اوباما هم باید تا جایی که قانون به آنان اجازه می‌دهد، در درون دولت تحریم‌های نفتی و مالی ایران را بردارد. دولت آمریکا همچنین باید اجازه بدهد که ایران بتواند چندصدهزار از صادرات بیش از یک میلیون بشکه‌ای نفت خود را به بازار عرضه کند. این معامله باید در مراحل گوناگونی انجام گیرد تا دو طرف بتوانند برای هم اعتمادسازی کنند. دولت آمریکا نباید انتظار داشته باشد که همه مسائل حل شود، بلکه مرحله به مرحله با اعتمادسازی می‌توان به توافق یا معامله نهایی نزدیک شد.
همچنین دولت آمریکا نباید درباره چنین معامله‌ای به ایرانیان بگوید یا این معامله را قبول کنید و یا منتظر اقدام بعدی ما باشند، ایرانی‌ها اولتیماتوم را نمی‌پذیرند.
توپ در زمین آمریکاست
«ماسیمو کالابرسی» تحلیلگر روزنامه «تایم» در مقاله‌ای که پیرامون چشم‌انداز روابط ایران و آمریکا منتشر کرده است اذعان می‌کند که اینک توپ در زمین آمریکا قرار دارد و آمریکایی‌ها می‌بایستی از فرصت ایجاد شده برای مذاکره با ایران استفاده نمایند.
در بخشی از این مقاله آمده است: «زبیگنیو برژینسکی» از مشاوران امنیتی پیشین دولت آمریکا و عده‌ای دیگر از نمایندگان دموکرات آمریکایی به دولت اوباما توصیه کرده‌اند که حداکثر تا پاییز امسال از طریق سفر احتمالی رئیس‌جمهور منتخب ایران به نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد استفاده کرده و برای گشایش راهی برای مذاکره دوجانبه میان دو کشور تلاش نماید. این عده از تحلیلگران به دولت اوباما توصیه می‌کنند که اقداماتی را انجام دهد که نشان دهد آمریکا خواستار بهبود روابط با ایران است.
نویسنده مقاله در ادامه با اذعان به اینکه توپ اینک در زمین آمریکا قرار دارد می‌افزاید «در صورتی که آمریکا بخواهد توپ را به زمین ایران بیندازد ایران متقابلا واکنش نشان خواهد داد. برای مثال «عباس عراقچی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز یکشنبه در پاسخ به این پرسش خبرنگار که چه نمایندگانی از چه کشورهایی برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور منتخب ایران دعوت شده‌اند اظهار داشت که مقامات همه کشورها به جز آمریکا و رژیم صهیونیستی دعوت شده‌اند.»
تحلیلگر روزنامه «تایم» در پایان با توصیه به دولت اوباما برای استفاده صحیح از فرصت ایجاد شده به منظور مذاکره با کشورمان می‌افزاید «مسئله اصلی ‌آن است که اوباما چگونه می‌بایستی به فرصت پیش آمده واکنش نشان دهد. مذاکره با ایران در راستای منافع دولت آمریکا و سیاستگذاری‌های دولت اوباما خواهد بود. اوباما در صورت شکست در مذاکره با ایرانیان بایستی هزینه سنگینی بپردازد.»

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* هنوز دولت اعتدال آقای روحانی شروع به کار نکرده بعضی از مدعیان اصلاح‌طلبی برای حزب‌الله خط و نشان می‌کشند! عرض بنده این است که این افراد خیلی راحت بگویند چه در سر دارند و چرا امت حزب‌الله را مانع راه خودشان می‌دانند.
4147---0937
* امیدواریم آقای روحانی رئیس‌جمهور منتخب کشورمان اجازه ندهند افراد و گروه‌هایی واژه اعتدال را مصادره به مطلوب کرده و در جهت اغراض شخصی خویش استفاده بکنند. در ضمن بنده معتقدم اعتدال به معنی گفتن واقعیت و ایستادگی روی حق است اگرچه ما را متهم به افراط بکنند.
2447---0919
* از کی تا به حال فتنه‌گران، هتک حرمت‌کنندگان عاشورای حسینی و اهانت‌‌کننده به عکس امام راحل(ره) و سازندگان مسجد ضرار، دلسوز فلسفه نمازجمعه و ملاکهای بنیانگذار امام(ره) در این‌باره شده‌اند؟
8531---0913
* چرا باید با دبیرکل حزبی که به خاطر جنایت به نظام در فتنه 88 منحل شده مصاحبه شود و بعضی از روزی‌نامه‌های وابسته آن را تیتر اول بکنند و ما مردم را خون دل بدهند؟ مسئولین قوه قضائیه چگونه این دهن‌کجی‌ها را می‌بینند و واکنش از خود نشان نمی‌دهند؟ غیر از فتنه 88 یکی از هنرمندی‌های این آقا و دوستانش صدور اطلاعیه علیه مبارزه دولت سوریه با تروریست‌های جنایتکار بود.
عبدالله نظری از کرج و یک خواننده دیگر
* آقای روحانی رئیس‌جمهور منتخب کشورمان از آنجا که اعلام کرده‌اند وامدار هیچ حزب و گروهی نیستند نباید اجازه بدهند افراد مجرم و فتنه‌گر در اطراف ایشان جمع بشوند.
9309---0937
*فقط همین را کم داشتیم که وزیرخارجه سابق روباه پیر یعنی انگلیس درخواست شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید کشورمان را بکند و بعضی‌ها هم در داخل ذوق‌زده بشوند.
1395---0917
* همه می‌دانند که انگلیس استعمار پیر و روباه مکار است و طبیعتش حیله‌گری و اختلاف انداختن است و تا به حال هم دیده نشده که دست از نفاق و حیله‌گری خود بردارد. ما نباید گول لبخند آنها را بخوریم رابطه را خودشان قطع کرده‌اند. و باید تاوان آن را بدهند و نباید اجازه داد وزیرخارجه سابقش به ایران بیاید. هرگاه پای انگلیس خبیث و آمریکا از کشورمان بریده شود، امنیت و آرامش کشور بیشتر از گذشته خواهد بود.
نجفی از جزیره قشم
* مدعیانی که می‌گویند آرای آقای روحانی متعلق به هاشمی و خاتمی است چطور با چراغ روشن اصلاح‌طلبی وارد صحنه انتخابات نشدند تا شانس خود را بیازمایند و حتی مجبور شدند عارف را از صحنه کنار بگذارند؟ حال چه شده که یکباره گرایش مردم به سمت دکتر روحانی را مرهون نظر دیگران می‌دانند. جالب اینکه آقای روحانی خود را وامدار احزاب و جناح‌ها نمی‌داند.
نصیری
* موفقیت اخیر دانشمندان هسته‌ای کشورمان در خصوص بارگذاری سوخت هسته‌ای در راکتور تحقیقاتی تهران را تبریک می‌گوییم. چشم دولتمردان آمریکا و رژیم اشغالگر قدس از این همه پیشرفت کشورمان کور و عمرشان کوتاه باد. ان‌شاءالله.
2470---0919
* دو چیز برای من خیلی عجیب است: یکی اینکه کسانی که در طول عمرشان شاید یک روز هم روزه نگرفته باشند دلشان برای ربنای آن فاسدالاخلاق تنگ شده است.
دوم اینکه کسانی که تا به حال نمازجمعه نخوانده‌اند یا اصلا بلد نیستند و گاهی هم با کفش و تظاهر به روزه‌خواری در روز قدس و کنار هم دختر و پسر در نمازجمعه حاضر می‌شوند دلشان برای نمازجمعه آقای هاشمی تنگ شده است.
4283---0916
* نظام مقدس جمهوری اسلامی به منزله شاهرگ حیات ما ایرانیان است. از خدا می‌خواهیم کسانی را که در تلاش هستند امت خمینی‌کبیر(ره) را شقه‌شقه کنند به خاک مذلت بکشاند.
3007---0913
* از دولت منتخب درخواست می‌شود نسبت به احیای ارزش‌های اسلامی بویژه امر عفاف و حجاب اهتمام ویژه‌ای بنمایند.
8447---0910
* با توجه به ورشکستگی شهر دیترویت آمریکا پیشنهاد بنده این است که شیخ‌نشین‌های پولدار عرب با تامین مالی صهیونیست‌ها رژیم اسرائیل را به این شهر آمریکا منتقل بکنند با این کار هم این شهر آمریکا نجات پیدا می‌کند و هم مردم مسلمان منطقه بویژه فلسطینی‌ها از دست اسرائیل راحت می‌شوند.
5039---0912
* موسسه مهر وطن با مجوز بانک مرکزی در تبریز و سایر شهرها فعالیت خود را شروع کرد و افراد زیادی از جمله ما با فروش طلا و... برای دریافت وام سپرده‌گذاری نمودیم. متاسفانه در عرض یک شب حساب بانک مسدود و با بانک رسالت ادغام شد و با گذشت یک سال از ماجرا نه از وام خبری است و نه از تعهدات داده شده. چرا مشکل مردم را بانک مرکزی حل نمی‌کند؟ ارزش سپرده‌های مردم نیز حداقل به نصف کاهش پیدا کرده است.
7977---0914
* با توجه به فرسوده شدن تیرهای چوبی برق در خوزستان زرخیز این انتظار به حقی است که قبل از وقوع حوادث ناگوار مسئولین امر نسبت به جایگزین نمودن تیرهای بتونی و تامین روشنایی جاده‌های استان اهتمام نمایند.
حاجی‌زاده
* چرا باید خودروهای ساخت داخل از یک طرف با قیمت‌های کلان به بازار عرضه بشوند و از سوی دیگر درصد بالایی از آلایندگی را داشته باشند. ناامن بودن مسافرت با آنها هم که جای خود دارد. خلاصه از هر طرف که حساب بکنیم به ضرر مصرف‌کننده و به نفع شرکت‌های تولید‌کننده است.
1227---0913
* بعد از افتتاح پروژه‌های جدید مسکن مهر در شهر جدید پرند ساکنین فازهای قدیم شهر با افت شدید فشار و حتی قطع آب شرب رو به رو شده‌اند. چرا بدون تمهیدات لازم اقدام به افتتاح پروژه‌های جدید و بهره‌برداری از آنها می‌کنند؟
7478---0919
* بازنشستگان کشوری اگر بیشتر از شاغلین مشکل نداشته باشند کمتر ندارند، ولی باید اعتراف کرد که از دید مسئولین پنهان مانده‌اند، به طوری که سبدهای کالایی که در بعضی از مواقع سال از سوی دولت در جهت حمایت از قشر کارمند اعلام و توزیع می‌گردد شامل حال بازنشستگان نمی‌شود. چرا؟
ایران‌منش
* از دکتر احمدی‌نژاد بابت طرح مسکن مهر تشکر می‌کنم اما ای کاش یک هیئتی نیز برای رسیدگی به تخلفات احتمالی شرکت‌های تعاونی مسکن مهر معرفی و در نظر می‌گرفتند. ما اعضای مسکن مهر آلاچیق تاکسیرانان تربت‌جام با وجود مدارک زیاد از تخلفات صورت گرفته متأسفانه هیچ مرجعی پاسخگوی شکایات ما نیست از طریق دادگاه نیز اگر بخواهیم وارد شویم که چندین سال طول می‌کشد.
7841---0915

 


قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده فساد بزرگ مالی،‌گفت: گزارشاتی که بعد از رسیدگی به پرونده فساد از گمرک رسید، در دادسرا در حال رسیدگی هستند و بعد از صدور کیفرخواست، پرونده به دادگاه ارسال می‌شود.
قاضی ناصر سراج در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اجرای احکام مرحله اول رسیدگی به پرونده فساد بزرگ مالی که طی آن مجازات‌هایی نظیر حبس، انفصال از خدمت، جزای نقدی و اعدام تعیین شد، گفت: این احکام به‌ویژه در رابطه با مسائل پولی و مالی در دادسرا در حال اجراست و کسانی هم که محکوم شده‌اند در حال تحمل کیفر هستند.
وی درباره گزارشاتی از گمرک که بعد از رسیدگی به پرونده فساد مالی در رابطه با تخلفات گروه امیرمنصور آریا به دست آمد، اظهار کرد: این گزارشات در دادسرا در حال رسیدگی است که پس از رسیدگی، کیفرخواست صادر شده و پرونده به دادگاه ارسال می‌شود.
قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده فساد بزرگ مالی ادامه داد: این گزارشات در رابطه با مسائل گمرک و قاچاق است که جداگانه برای آن کیفرخواست صادر می‌شود و موضوعی گمرکی است، ولی آنچه که در ابتدا با آن رسیدگی شد بحث اخلال در نظام اقتصادی کشور بود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا در صورتی که رسیدگی به موضوع گزارشات گمرک منجر به صدور حکم شود این موضوع در حکم قبلی «مه‌آفرید» و همکاران او موثر است یا نه؟ گفت: در این رابطه حکم جدیدی صادر و طی آن نقش هر کس مشخص می‌شود و به تناسب نقش افراد برای آنها مجازات تعیین می‌شود.
قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده فساد بزرگ مالی همچنین گفت که رسیدگی به تخلفات متهمان بانک‌های صادرات و ملت هنوز آغاز نشده است.
سراج که رسیدگی به اتهامات مهدی هاشمی نیز به او سپرده شده درباره آخرین وضعیت این پرونده، اظهار کرد: این پرونده هنوز به دادگاه نیامده است و فعلا نیز به دادگاه نمی‌آید؛ زیرا به زمان زیادی نیاز دارد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا پرونده مهدی هاشمی تا پایان سال جاری به دادگاه ارسال می‌شود یا خیر؟ گفت: این امر بستگی به دادسرا دارد که باید ایرادات را برطرف کرده و پرونده را به دادگاه ارسال کند.

 


شبکه بی‌بی‌سی در گزارشی اعلام کرد پیروزی‌های اخیر دولت سوریه در برابر گروه‌های مسلح، ناشی از کمک‌های ایران بوده است.
بی‌بی‌سی با بیان اینکه دولت سوریه توانست به کمک ایران 60 هزار غیرنظامی را برای دفاع سازماندهی کند، افزود: موضوع سوریه یک موضوع امنیتی برای ایران است. اما سوریه چطور می‌تواند در امنیت ایران نقش داشته باشد؟ مقام‌های ایران تاکید می‌کنند حضورشان در سوریه و لبنان استراتژیک است و امروز همین موضوع و افزایش عمق میدان دفاع از ایران، باعث شده است که اسرائیل نتواند به ایران حمله کند.
بی‌بی‌سی افزود: «ظرف ماه‌های گذشته این صحبت بوده که یکی از اهرم‌هایی که با آن در کنار تحریم‌ها می‌شود به ایران فشار آورد همین است که رژیم سوریه تحلیل برود. ایران در لبنان، سوریه و عراق حضور و نفوذ دارد و شکست رژیم سوریه، حلقه ارتباطی ایران با لبنان و ارتباطاتی را که با حزب‌الله و اتحادی را که با رژیم مالکی در عراق دارد، تضعیف می‌کند.
بی‌بی‌سی در پاسخ به اینکه «آیا تغییر دولت در ایران در سیاست این کشور در قبال سوریه تاثیر خواهد داشت؟»، گفت: تصمیم در مورد مسائلی مثل سوریه و مسائل بزرگ منطقه در ایران در سطوح بالاتری گرفته می‌شود.
تحلیلگر بی‌بی‌سی خاطرنشان کرد: ایران گروه‌های شبه نظامی حدودا 60 هزار نفری از مردم سوریه درست کرده و همین‌ها در کنار حزب‌الله پیروزی را برای اسد رقم زده‌اند.
تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی گفت: تلاش در جهت یافتن راه‌حلی برای بحران سوریه بدون درنظر گرفتن نقش ایران ممکن نیست.

 


«آقای هاشمی! به دولتی که در نهایت خصومت به فکر نابودی ملت ایران است چگونه می‌توان گفت ما با شما آشتی هستیم؟».
این مطلب را روزنامه رسالت در نقد اظهار اخیر آقای هاشمی منتشر کرد. محمدکاظم انبارلویی سردبیر رسالت می‌نویسد: غرب و به ویژه آمریکایی‌ها درست ده روز پس از انتخابات ایران، تحریم‌های جدیدی را عملیاتی کردند. آنچه که درخصوص به تعویق افتادن لایحه تحریم‌ها از سوی کنگره به کاخ‌سفید مطرح است، تحریم‌های یک جانبه و به قول خودشان فلج‌کننده است که توسط لابی صهیونیستی در دستور کار قرار گرفته بود. چند روز قبل از این هم نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با اهانت به رئیس‌جمهور منتخب ایران گفته بود اگر آمریکایی‌ها در تحریم‌های یک جانبه و فلج‌کننده، تعلل‌کنند، اسرائیل معطل آنها نمی‌شود و به ایران حمله نظامی می‌کند! واقعیت این است که جریان مسلط در آمریکا چه در حزب دموکرات و چه در حزب جمهوریخواه، خصومت‌ورزی با ملت ایران و به رسمیت نشناختن انقلاب اسلامی است که بیش از سه دهه منطقه و جهان را تحت تاثیر قرار داده است.
وی می‌افزاید: آمریکایی‌ها با ملت و انقلاب ایران قهر هستند. راهبرد آنها طی سه دهه گذشته این بوده که یک جریان مستبد وابسته به استعمار در ایران روی کار آورده و بعد با آن ایران به قول خودشان آشتی کنند.
سردبیر رسالت با اشاره به سخنان اخیر هاشمی مبنی بر اینکه نمی‌توانیم با جهان قهر باشیم می‌نویسد: نمی‌دانم مخاطب این سخن آقای هاشمی رفسنجانی کیست. انقلاب اسلامی طی سه دهه گذشته در هیچ دولتی با جهان قهر نبوده است. ایران اکنون در تمام کشورهای دنیا سفارتخانه دارد و سفیر مبادله می‌کند. تنها دو کشور وجود دارد که با ایران قهر هستند؛ یکی آمریکا که خود به بستن سفارتخانه در تهران در جریان تسخیر لانه جاسوسی اقدام کرد و علی‌رغم قرارداد الجزایر، هیچ‌گاه حاضر به عادی‌سازی روابط با تهران نشد. یکی هم رژیم صهیونیستی است که از اساس، دولت و ملت ما مشروعیت او را قبول ندارند.
در ادامه این تحلیل آمده است: اگر منظور از قهر با جهان، قهر با آمریکاست آمریکا که معادل کل جهان نیست! اولا: ما که با آمریکا قهر نیستیم، آنها با ملت ما قهر هستند و هر روز یک توطئه و دسیسه علیه ملت تدارک می‌کنند. خود آنها بارها گفته‌اند ما تحریم‌ها را برای فلج کردن ملت ایران اعمال می‌کنیم. خود آنها بارها گفته‌اند گزینه نظامی را روی میز دارند. حالا با کشوری که درجه خصومت‌ورزی با ایران را آن‌قدر بالا برده که به فکر نابودی ملت ماست چگونه باید برخورد کرد؟ آنها می‌گویند ما با شما قهر هستیم. شما چگونه می‌توانید به آنها بگویید ما با شما آشتی هستیم؟! ثانیا: این اتهام را که ما با جهان قهر هستیم، آمریکایی‌ها به ما می‌زنند. آنها اسم خود و 5 کشور جهان را که در محور شرارت جهانی قرار دارند گذاشته‌اند «جامعه جهانی» و بعد فشارهایی را علیه ملت ما اعمال می‌کنند. این اتهام نباید از زبان یک سیاستمدار باتجربه در داخل صادر شود.
رسالت خاطر نشان کرد: اگر هنر آشتی با آمریکا و اسرائیل در دیپلماسی خارجی ایران وجود داشت، در دولت‌های سازندگی و اصلاحات از آن رونمایی می‌شد. چگونه است ایشان چنین نسخه غیرمنطقی و غیرعقلانی را اکنون که قرار است عقلانیتی در رابطه خارجی اعمال کنیم، تجویز می‌کنند؟
این روزنامه ادامه می‌دهد: هنر تعامل این نیست که با آنها توافق کنیم از راهی که آمده‌ایم برگردیم و دوباره کشور را به آمریکا تسلیم کنیم و آنها هم با استقرار یک نظام استبدادی که منافع آنها را تامین کند با ما آشتی کنند. این یعنی به باد دادن همه دستاوردهای انقلاب و خیانت به خون شهدا و آرمان‌های نجات‌بخش امام خمینی(ره)! قطعا آقای هاشمی هم به این راه رضایت نمی‌دهند. بهتر است که واقعیت را بگویند. واقعیت این است که آمریکا با ایران قهر است و این قهر را هم در رفتار و سیاست‌های خود اعمال می‌کند.
در پایان این تحلیل تصریح شده است: آمریکایی‌ها تا موقعی که با سپر نیرنگ، دروغ، فریب و خشونت با ما برخورد می‌کنند، نشان می‌دهند که غیرقابل اعتمادند، صادق نیستند و اساسا با منطق زور و تجاوز در گفتگو‌ها سخن می‌گویند قهر آنها با ما ادامه دارد و افق روشنی برای آشتی دیده نمی‌شود. مگر اینکه به قول امام خمینی(ره) آدم شوند. آن هم تا امروز عملی نشده است. شاید دولت اعتدال، تدبیر، امید آنها را سر عقل بیاورد و آدم بشوند. در این صورت آمریکایی‌ها را باید مذمت کنند نه ملت ایران را !

 


ارگان رسمی سازمان سیا از این که رئیس جمهور منتخب حاضر نیست برای حصر دو تن از سران فتنه کاری بکند و از آنها می‌خواهد توبه کنند، ابراز ناخرسندی کرد.
رادیو فردا در مطلبی زیر عنوان «قفل‌گشایی روحانی با کلید توبه؟» گفت: حسن روحانی روز سه‌شنبه 25 تیر (16 جولای) خواستار عبور از مشکلات و اختلافات در ایران شد و اظهار داشت آنها که آماده بازگشت هستند راهشان را تسهیل کنیم، چون توبه برای همه است.
مهرداد درویش‌پور از عناصر ضد انقلاب مقیم سوئد درباره این اظهارات گفت: منظور حسن روحانی آشکارا سران جنبش سبز و موسوی و کروبی بوده‌اند. ما فکر نمی‌کردیم چنین موضعی اتخاذ شود و او خواسته‌های حاکمیت و رهبری را دنبال کند.
اما مرتضی کاظمیان از اعضای خارج‌نشین گروهک ملی- مذهبی در این باره می‌گوید: سقف مطالبات دموکراسی‌خواهان از حسن روحانی باید واقع‌بینانه و تعدیل شده باشد.
او با یادآوری این موضوع که روحانی نه کاندیدای جنبش سبز بود و نه حتی نامزد ایده‌ال اصلاح‌طلبان، به رادیو فردا می‌گوید: فراموش نکنیم روحانی منتخب و نماینده رهبر جمهوری اسلامی در شورای عالی امنیت ملی و منتصب «آیت‌الله خامنه‌ای» (رهبر معظم انقلاب اسلامی) در مجمع تشخیص مصلحت نظام است. او با این ویژگی‌های امنیتی و سیاسی و به عنوان رئیس جمهور منتخب تلاش می‌کند تا راهی برای بازگشت کسانی که به تعبیر او از نظام خارج شده‌اند، باز کند.
گزارش رادیو فردا در ادامه حاکی است: دو روز بعد از سخنان حسن روحانی درباره توبه، حبیب‌الله عسگراولادی عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی که در ماه‌های اخیر چند بار بر توبه موسوی و کروبی تاکید کرده است، بار دیگر خواست تا توبه کنند.

 


نخست‌وزیر انگلیس اعتراف کرد دولت سوریه اکنون قدرتمند‌تر از همیشه است.
دیوید کامرون در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت: من فکر می‌کنم بشاراسد نسبت به چندماه پیش قدرتمند‌تر شده است و اوضاع به بن‌بست رسیده است. با این حال لندن مصمم به ادامه کمک‌ها به گروه‌های مخالف است.
همزمان دیوید ایگنانیوس تحلیلگر ارشد آمریکایی اعلام کرد: اوباما با وجود تهدیدهای فراوان علیه دولت بشاراسد و وعده‌های فراوان کمک به شورشیان، پشت آنها را خالی کرده است.
وی در پایگاه خبری اوماها نوشت: یکی از بدترین خصیصه‌های تکرار شونده سیاست خارجی آمریکا، فرآیند «اغوا و انصراف» است که هم‌اکنون در سوریه شاهد آن هستیم. بخش «اغوا» در این فرآیند آمریکایی با حمایت‌های لفظی و ستایشگرانه شروع می‌شود. اوباما حدود دو سال قبل، در 18 اوت سال 2011، برای نخستین‌بار اعلام کرد که «زمان کناره‌گیری اسد از قدرت فرا رسیده است».
وی می‌افزاید: با وجودی که اوباما هیچ طرح خاصی برای حمایت از دعوت به تغییر رژیم در سوریه نداشت، اما از آن زمان به تکرار جمله «اسد باید برود»، ادامه داده است. مرحله بعدی در این رویکرد آمریکا، افزایش دلجویی‌ها و وعده‌های ضمنی و اعلام تعهد و پایبندی است. سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) در سال 2011 همکاری با مخالفان سوریه را آغاز کرد و از آن زمان تاکنون در حال ارائه آموزش و کمک‌های دیگر به این گروه بوده است.
در ادامه این تحلیل خاطرنشان شده است: شورشیان مسلح پس از 2 سال جنگ با وعده‌های پوچ اوباما روبرو شده‌اند. این منظره‌ای ناخوشایند برای شورشیان است. ماجرایی را که در سوریه شاهدش هستیم آنقدر آشناست که می‌توان آن را به عنوان ترجیع‌بند سیاست خارجی آمریکا به شمار آورد. واشنگتن می‌خواهد شاهد تغییر دولت در سوریه باشد و از این روست که به ترغیب شورشیان محلی می‌پردازد. اما وقتی این شورشیان در سنگر قرار گرفتند، سیاست‌گذاران غالبا به این نتیجه می‌رسند که از حمایت عمومی برخوردار نیستند و در نتیجه وعده‌های خود را نقض می‌کنند.
ایگنانیوس خاطرنشان می‌کند: این روند در انقلاب مجارستان در سال 1956، «خلیج خوک‌ها» در سال 1961، «بهار پراگ» در سال 1968، برنامه کنتراها در نیکاراگوئه در سال 1981، و در لبنان، لائوس، جنوب عراق و نقاط دیگر نیز رخ داده است.
در انتهای این گزارش آمده است: در پایان رمان‌های قرن نوزدهم، اغواگر از اغواگری دست می‌کشد و معمولا به آن چه که لیاقتش است، یعنی بی‌آبرویی و نابودی می‌رسد. این سرانجام سیاست خارجی آمریکاست.

 


یک روزنامه فرانسوی در تحلیلی نوشت: حسن روحانی رئیس جمهور منتخب ایران نامزد شخص آیت‌الله خامنه‌ای است.
لوموند در گزارشی نوشت: یک طلبه جوان در سال 1960 به شهر نجف در عراق رفت تا در محل تبعید با آیت‌الله خمینی دیدار کند. طلبه جوان آن روز اکنون حسن روحانی است که از سوم ماه اوت پست ریاست جمهوری را برعهده خواهد گرفت.
نویسنده آنگاه به اختلاف نظر مفسرین بین‌المللی در مورد روحانی و توانایی‌های او اشاره می‌کند و می‌نویسد: مهم‌ترین اهرم‌های سیاست خارجی و داخلی رژیم در دست رهبر جمهوری اسلامی متمرکز شده است.
وی به برنامه اتمی ایران و نقش حسن روحانی در آن اشاره می‌کند و می‌نویسد: به گفته کارشناسان او یکی از عوامل سیاست‌های هسته‌ای رژیم اسلامی بوده و بنابراین چگونه می‌تواند اکنون خواسته‌های غرب را برآورده کند.
آلن فراشون در این تحلیل می‌نویسد: هستند بسیاری از مفسرین امور ایران که تأکید می‌کنند روحانی همان کاندیدای شخص رهبر جمهوری اسلامی برای ریاست جمهوری بوده است. او بر مشروعیت رژیم خواهد افزود.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10