(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 02  مرداد 1392 - شماره 20550

فرمانداری‌های ویژه فرصت یا تهدید؟!
شب‌های رمضان کاشان و مراسم «هوم بابایی»
ایران در کیهان
اختصاص 240 میلیارد تومان به پروژه پل زال- اندیمشک
نماینده مردم بردسکن در مجلس شورای اسلامی: خلیل‌آباد و کاشمر به راه‌آهن سراسری کشور متصل می‌شوند
شرکت 400 دختر دانشجو در طرح ولایت اصفهان
رئیس اتحادیه هتل‌داران خراسان: هتل‌های خراسان رضوی ظرفیت اقامت 75 هزار نفر را دارند
امام‌جمعه شهرستان: احداث بیمارستان مطالبه اساسی مردم طبس است
121 تن آبزی از آبادان به خارج از کشور صادر شد
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری شهرستان: عوامل غیرمجاز، مهم ترین چالش طرح تفکیک زباله در ساری است
   


می‌گویند ترفند شیطانی ایجاد تضادهای صوری قومی و نژادی در میان اقوام و ملتهای دنیا یک پروژه انگلیسی است تا اقتدار ملی آنها را در برابر سلطه طلبی و روحیه غارتگری بریتانیا همواره ضعیف نگه دارد که البته تاریخ این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد و غارتگران انگلیسی نیز از اذعان به این موضوع ابایی ندارند.
از سوی دیگر دین و آئین اسلام نیز بارها بر دوری از اختلاف و تشتت اصرار کرده و مسلمانان را دستور داده است که به جای تمسک و تعصب به امتیازات قومی، نژادی و رنگ پوست به حبل ‌الله یعنی دین الهی تعصب بورزند که این اتحادی محکم و موجب اقتدار و زمینه برقراری عدالت اجتماعی و سعادت دنیا و آخرت آنها خواهد بود.
بنابراین طبیعی است که با وجود اطلاع از ترفندهای شیطانی دشمنان و نقش مخرب تفرقه که از سوی وحی و عقل هم گوشزد شده است و با وجود تجربه تاریخی تفرقه و هزینه‌های سنگین و غیرقابل جبران این آسیب اجتماعی- فرهنگی باید همه، به ویژه مسئولین نسبت به آن هوشیار باشندتا جلوی این خطر سد شود، اما با کمال تاسف سالهاست که این خطر بزرگ با نامهای زیبای ارتقاء، استقلال و فرمانداری ویژه گریبان امنیت ملی را گرفته و در این میان مسئولینی که مستقیما وظیفه افزایش و تعمیق امنیت ملی را برعهده دارند به جای تهیه و تصویب طرح‌ها و لوایحی که بتواند موجب افزایش فرهنگ مردم برای مقابله با تضادهای صوری، بی‌ریشه و بی‌مبنا و دشمن ‌پسند شود به قیمت چهار رای بیشتر نسبت به این موضوع اگر نگوییم تعمدا حداقل خود را به تغافل زده‌اند تا زمان بیشتری مناصب حکومتی را در اختیار داشته باشند.
نمی‌خواهم به اسامی افراد و اشخاص حقوقی موثر یا مناطقی که در 15-10 ساله اخیر متاثر از این موضوع ضدامنیتی بوده‌اند اشاره کنم، اما بررسی عملکرد برخی نمایندگان که در کمیسیون امنیت ملی حضور داشته و دارند و نیز برخی دولتمردان که با اهداف خاص به این موضوع دامن زده و می‌زنند و نیز بررسی میدانی نقش این ارتقاء، استقلال و فرمانداری ویژه در مناطقی که متاثر یا به خیال خودشان منتفع از این موضوع شده‌اند روشن خواهد کرد که این اقدامات به جای تعمیق امنیت ملی و نزدیک کردن قلوب ملت به یکدیگر زمینه تفرقه و تکه‌تکه شدن کشور را فراهم آورده، فضای پنهان ضد امنیتی ایجاد شده است که اگر زمینه فراهم شود شعله‌های آن به سرعت امنیت ملی را خواهد بلعید.
نگاهی دقیق‌تر به این مسئله به خوبی نشان خواهد داد این تصمیمات دقیقا باورها و خط‌کشی‌های انگلیسی میان اقوام و اقشار ملت را رسمیت بخشیده است.
امید است شورای عالی امنیت ملی نسبت به این مهم حساس شود و تا دیر نشده این اقدام ضدامنیتی متوقف گردد.
سمنان - محمدرضا عادلی

 


یکی از رسوم قابل توجه که از قدیم‌الایام در ماه رمضان در شهرستان کاشان و حومه برگزار می‌شده و در حال حاضر نیز پابرجاست رسم «هوم بابایی» است.
این رسم قدیمی توسط بچه‌ها و جوانان از اولین شب ماه رمضان آغاز و تا شب پانزدهم که مردم کاشان به آن «شب نیمه» می‌گویند ادامه دارد.
تعداد هر دسته‌ای که به هوم بابایی می‌روند بین چهار تا بیست نفر و یا بیشتر است و هر محله برای خود دسته‌ای دارد، این عده بنا به قول و قراری که بین خودشان می‌گذارند بعد از افطار در محل معینی جمع می‌شوند.
این عده ابتدا از میان خود یک میدان‌دار و یک صندوق‌دار انتخاب می‌کنند، میدان‌دار باید خوش‌صدا باشد و وظیفه‌اش خواندن اشعار «هوم بابایی» است، بقیه جوان‌ها و بچه‌ها هم باید همصدا جواب میدان‌دار را بدهند، وظیفه صندوق‌دار هم جمع‌آوری پول یا خوراکیهایی مثل برگه زردآلو، برگه قیسی، کلوچه، جوزقند، خرما، گردو و بادام است.
پس از انتخاب میدان‌دار و صندوق‌دار، بچه‌ها سه صلوات بلند می‌فرستند تا اگر از افراد گروه کسی جا مانده باشد، حاضر شود، پس از اینکه همه جمع شدند از اولین خانه «هوم بابایی» را آغاز می‌کنند، درب خانه را می‌کوبند و پس از شنیدن جواب صاحبخانه، میدان‌دار شروع به خواندن می‌کند و بقیه بچه‌ها جواب می‌دهند.
امشب، شب نیمه است که ما میهمانیم
بچه‌ها: هوم بابا، هوم بابا
از ما حرجی نیست که ما طفلانیم
هوم بابا، هوم بابا
بشقاب را پر از کلوچه و حلوا کن
هوم بابا، هوم بابا
بردار و بیار به دامن ماها کن
هوم بابا، هوم بابا
پس از خواندن این اشعار، میدان‌دار شروع به دعا کردن به صاحبخانه می‌کند و بچه‌ها آمین می‌گویند: حق عمرش بده (آمین)، برکتش بده(آمین)، سرورش بده (آمین)، تاج سرش بده (آمین)
اگر صاحبخانه چیزی به آنها داد که به خانه دیگری می‌روند اما اگر جوابی نشنیدند شعر دیگری می‌خوانند، مثلا اگر اسم صاحبخانه حسین نمازی باشد چنین می‌خوانند:
آقا حسین نمازی (هی هویار، هی هویار)، از آن قروشهای درازی (منظور اسکناس است)(هی هویار، هی هویار)، یکیش را درآور خرده کن(هی هویار، هی هویار)، قسمت بچه‌های در خونه کن (هی هویار، هی هویار)، تا بچه‌ها راضی شوند (هی هویار، هی هویار)، از درخوند(خونه‌ات) راهی شوند (هی هویار، هی هویار) یا می‌خوانند:
این شاخ، شاخ درمنه (هوکو هوکو، هوکو هوکو)، کنده به شاخ درمنه(هوکو هوکو، هوکو هوکو)، هر که در این راه بده (هوکو هوکو، هوکو هوکو)، علی نجاتش بده(هوکو هوکو، هوکو هوکو) به این ترتیب آن قدر شعر می‌خوانند تا جوابی بشنوند، یعنی پول یا مقداری خوراکی بگیرند، از خانه‌ای که به آنها چیزی نمی‌دهند حتی به کوزه آبی راضی می‌شوند و چنین می‌گویند: یه جوابی، یه ثوابی، یه جوابی، یه کوزه آبی
رسم «هوم بابایی» در اغلب شهرها و روستاهای اطراف کاشان از جمله در آران و بیدگل، قمصر، نیاسر، راوند و فین برگزار می‌شود که کم و بیش شبیه به روایت کاشان است و فقط ممکن است در اشعار آن فرقی باشد، از این میان روایت «فین کاشان» بسیار قابل توجه و شنیدنی است.
اهالی فین کاشان عقیده دارند رسم «هوم بابایی» از صدر اسلام و از زمان پیامبر(ص) به یادگار مانده است و از این جهت بسیار مورد توجه وعلاقه مردم است.
بنابراین عقیده می‌گویند شب پانزدهم ماه مبارک رمضان امام حسین(ع) و امام حسن(ع) به در خانه جد و پدر بزرگوارشان می‌رفتند و سوره نود و یکم قرآن یعنی «سوره شمس» را با صدای بلند و یا آهنگی خوش قرائت می‌کردند: بعد از خواندن این سوره، جد و پدر و تمام مسلمانان را دعا می‌کردند. آنگاه پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) برای خوشحالی و تشویق امام حسن(ع) و امام حسین(ع) مقداری خوراکی به آنها می‌دادند.
اکنون به یاد آن عزیزان، در فین کاشان جوانها و حتی بزرگترها از شب سوم تا شب پانزدهم ماه رمضان به همان ترتیبی که ذکر شد به در خانه‌ها می‌روند و یک نفر خوش صدا سوره مبارکه شمس را می‌خواند و بقیه بعد از هر آیه جواب می‌دهند.
بعد از خواندن سوره شمس، صاحبخانه را دعا می‌کنند و پول و خوراکی می‌گیرند و به در خانه بعدی می‌روند.
شعرهای دیگری نیز در مراسم «هوم بابایی» در شهر کاشان و روستاهای اطراف خوانده می‌شود که شنیدنی است:
آقای ما شمایی، از باغ شاهیایی(شاه)، نارنج دست‌شایی، تنباکو را گل نم کن، آتش به سرش جمع کن، تا ما بکشیم دودی، آواره شویم زودی(بچه‌ها: هاهاها، هاهاها)
یا این طور می‌خوانند:
ار خالق خطایی(قبای مردانه)، بپوش بپوش نچایی، آقای ما شمایی، از در خون درنیایی مردم شما را می‌بینند، از حسرتت می‌میرند، تنباکو را گل نم کن، آتش به سرش جمع کن، تا ما بکشیم دودی، آواره شویم زودی (بچه‌ها: هوم بابا، هوم بابا)
یکی از شعرهای دیگر که در کاشان وقتی صاحبخانه از دادن فیض به بچه‌ها کوتاهی می‌کند، خوانده می‌شود:
میدان‌دار: ای صاحب‌خانه، ای مرد زمانه، لطفی به اعانه
بچه‌ها: مکن عذر و بهانه
ای مرد حقیقت، ای نور بصیرت، باشی تو سلامت
مکن عذر و بهانه
ما دلشدگانیم، ما غمزدگانیم، ما منتظرانیم
مکن عذر و بهانه
گر تو بدهی پول، راحت شی و شنگول، از وزوز زنبور
مکن عذر و بهانه
لطفی به اعانه، بی‌عذر و بهانه، ای صاحب خانه
مکن عذر و بهانه

 


بناب- خبرنگار کیهان: دادستان عمومی و انقلاب بناب از برخورد قاطع تشکیلات قضایی این شهرستان با افراد روزه‌خوار خبر داد. سعید قاسمی‌وند در جلسه ستاد ساماندهی شئون فرهنگی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم عظمت ماه مبارک توسط عده‌ای لکه‌دار شود، افزود: با هماهنگی‌های به عمل آمده با مسئولان نیروی انتظامی، تشکیل پرونده برای افراد روزه‌خوار به صورت ویژه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.
شرق گلستان- خبرنگار کیهان: به مناسبت هفته جهاد کشاورزی 12 پروژه کشاورزی در رشته‌های باغبانی، دامپروری، آب و خاک و عمرانی در شهرستان کلاله مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. علی علیزاده معاون اداری مالی جهاد کشاورزی کلاله با بیان این مطلب افزود: برای اجرای پروژه‌های مذکور 103 میلیارد و 659 میلیون ریال هزینه شده است. همچنین به همین مناسبت 16 پروژه اقتصادی و تولیدی با هزینه‌ای افزون بر 29 میلیارد و 454 میلیون ریال و اشتغال‌زایی 52 نفر در گنبد کاووس به بهره‌برداری رسید که در این میان واحد پرورش اسب با هزینه 20میلیارد ریال از جمله مهمترین پروژه‌ها است.
اهواز- خبرنگار کیهان: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار داشت: به منظور مقابله با بیماریهای قابل انتقال از آب و غذا، نظارت بر تأمین آب آشامیدنی، کلرسنجی، و بررسی میکروبی آب در مناطق شهری و روستایی خوزستان افزایش یافت، دکتر علوی افزود: در این کمیته آمادگی مقابله با بیماری وبا بر موضوعاتی مانند تقویت آزمایشگاههای تشخیص عامل بیماری و نمونه‌برداری از افراد مشکوک و همچنین تجهیز بخش سلامت به داروهای مورد نیاز مقابله با این نوع بیماریها تأکید شد.
اوز- خبرنگار کیهان: خانه فرهنگ اوز واقع در بافت قدیمی شهر به نام میدان میران در کاروانسرای قدیمی این شهر به بهره‌برداری رسید. سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لارستان در آئین افتتاح این کاروانسرا اعلام کرد: این کاروانسرا مربوط به اوایل دوران قاجاریه بوده است.
اراک- خبرنگار کیهان: نخستین کارگاه آموزشی مدیریت پسماند صنعتی شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان مرکزی در اراک برگزار شد. این کارگاه آموزشی با هدف آگاهی مدیران واحدهای صنعتی و مدیریت پسماند، در ارتباط با شناخت پسماندهای صنعتی در راستای حفظ مسائل محیط‌زیست برگزار شد.
واحدهای صنعتی زمانی‌که آگاهی کامل در این زمینه داشته باشند اقدامهای مؤثرتری در زمینه مدیریت پسماند صنعتی و پساب‌ها انجام خواهند داد.
اهواز- خبرنگار کیهان: رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز با بیان اینکه ایستگاه‌های دیگر به منظور ارتقای سطح سلامت کارگران و پیشگیری در زمینه از کارافتادگی زودرس ناشی از سوانح و حوادث محیط کار راه‌اندازی می‌شود. این دوره آموزشی جهت ارائه کمک‌های اولیه در کارگاه‌های کوچک، شناسایی عوامل زیان‌آور و پیشنهاد تهیه وسایل حفاظتی، کنترل و نظارت بر وسایل حفاظت فنی و فردی در مقابل دستگاه‌های فنی برگزار شده است.
گرگان- خبرنگارکیهان: در نخستین جشنواره و چهارمین همایش روابط عمومی ادارات استان گلستان روابط عمومی شهرداری گرگان به عنوان روابط عمومی برتر استان تقدیر شد.
نعمت‌الله قدمگاهی دبیر جشنواره با اشاره به 600 اثر ارسالی از 50 دستگاه اجرایی به جشنواره افزود: در بخشهای انتشارات سمعی و بصری گزارش عملکرد، خبر و رسانه، عملکرد دستگاهها به داوری گذاشته شد که در نهایت روابط عمومی شهرداری گرگان عنوان برتر این جشنواره را از آن خود کرد.
یزدـ خبرنگارکیهان: مدیرکل منابع طبیعی استان یزد 36درصد اراضی منابع طبیعی را در این استان بیابانی دانست و گفت: استان یزد با واقع شدن در بین دو کویر بزرگ یزد، یعنی کویر مرکزی و کویر لوت، هر ساله در اثر طوفان شن متحمل خسارات زیادی می‌شود. وی کاشت 68هزار هکتار جنگل‌های دست کاشت را در استان، از جمله اقدامات پیشگیرانه جهت بیابان‌زدایی دانست و افزود: متأسفانه در سال گذشته بسیاری از طرح‌های بیابان‌زدایی به دلیل کمبود منابع مالی متوقف شد و با اعتبار موجود تنها سعی شد تا جنگل‌های مذکور حفظ و حراست شود.
بردسکن- خبرنگارکیهان: درپی خشک شدن قنات روستای علی‌بیگ از توابع بخش انابد بردسکن با همت جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای برای تأمین آب این روستا یک حلقه چاه 100متری حفر شد. مدیرجهاد کشاورزی شهرستان بردسکن در مراسم افتتاح این پروژه گفت: باتوجه به اینکه این روستا بیش از 70 خانوار داشت که به علت خشکسالی در آستانه مهاجرت به شهر بودند، بر آن شدیم در یک طرح ضربتی در کمتر از 3ماه یک حلقه چاه را در این روستا احداث نموده و آب حاصله از آن را به منطقه تزریق کنیم.
اراک- خبرنگارکیهان: 6طرح کشاورزی در زرندیه استان مرکزی به اعتبار یک و نیم میلیاردتومان به بهره‌برداری رسید. این طرح‌ها شامل ساخت استخر دو منظوره با ظرفیت دو هزار مترمکعب در منطقه «خشکرود» و اجرای دو طرح آبیاری تحت فشار در 21هکتار از باغ‌های زرندیه و احداث باغ پسته در 30 هکتار است.
اراک- خبرنگارکیهان: عملیات گازرسانی به روستاهای «آسیابک»، «قیز قلعه» و «بندچای» از توابع ساوه در استان مرکزی، بالغ بر 14میلیارد و 19میلیون ریال اعتبار برآورده شده است. همچنین برای اجرای این طرح 15هزار و 600متر شبکه گاز از نوع پلی‌اتیلن و 300متر خط تغذیه گاز فولادی به قطر 6اینچ و نصب و راه‌اندازی یک ایستگاه تقلیل فشار با ظرفیت 2هزار و 500مترمکعبی مورد نیاز است.
اراک- خبرنگارکیهان: در راستای خدمات‌رسانی مطلوب به مشترکان، امور آب و فاضلاب دلیجان اقدام به نصب و واگذاری یک هزار و 160فقره انشعاب آب و فاضلاب به مسکن مهر این شهرکرد همچنین مدیر آب و فاضلاب دلیجان از اجرای 5800متر شبکه آب‌رسانی و چهارهزار و 884متر شبکه جمع‌آوری فاضلاب خبر داد.
چناران- خبرنگار کیهان: با همکاری بین بخشی کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی، نیروی مقاومت بسیج و آموزش و پرورش، بیش از 40 هزار نفر از محرومین این شهرستان در ماه مبارک رمضان اطعام می‌شوند. رئیس کمیته امداد امام خمینی در چناران، با اشاره به اجرای این طرح گفت: خوشبختانه طرح اکرام ایتام و نیازمندان، در قالب گسترانیدن سفره‌های آسمانی و توزیع سبد غذایی و غذای گرم، امسال باشکوه تر از سال‌های گذشته برگزار می‌شود.
اندیمشک- خبرنگار کیهان: مدیر مؤسسه فرهنگی-مذهبی عاشورای اندیمشک از برگزاری اردوی زیارتی مسجد مقدس جمکران خبر داد. کریم قیطاسی در مصاحبه با خبرنگار ما گفت: در این اردو تعداد 50 نفر از خواهران فعال عضو کانون فرهنگی تبلیغی زینبیه به وسیله قطار از ایستگاه راه آهن اندیمشک به شهر مقدس قم اعزام شدند. وی در بیان اهداف این اردو اظهار داشت: تقویت ارزشهای دینی، آشنایی هرچه بیشتر با فرهنگ مهدویت، ارتقای روحیه نشاط معنوی از جمله اهداف برپایی این اردو است.
گنبدکاووس-خبرنگار کیهان: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدابراهیم اسلامی، رئیس اداره زکات کمیته امداد گلستان در جلسه هم‌اندیشی ستادزکات شهرستان گنبدکاووس، ضمن اعلام مطلب فوق گفت: استان گلستان در حوزه جمع‌آوری زکات از استانهای برتر کشور است، به طوری که پارسال مبلغ 123میلیارد ریال زکات در این استان جمع‌آوری شد.
وی در ادامه پیش‌بینی کرد: ممکن است تا پایان نیمه نخست امسال مبلغ جمع‌‌آوری شده زکات در استان گلستان به 200 میلیارد ریال افزایش یابد.
شرق گلستان- خبرنگار کیهان: 30 میلیارد ریال تسهیلات، برای اجرای طرح‌های مصوب کارگروه توسعه بخش کشاورزی شهرستان مراوه تپه پرداخت شد. اسکندر اسکندری فرماندار مراوه تپه در نشست کارگروه توسعه بخش کشاورزی شهرستان مراوه تپه گفت: این تسهیلات در اختیار 177 نفر از متقاضیان اجرای طرح باغبانی و مکانیزاسیون کشاورزی و دامپروری قرار گرفته است که اجرای هرچه سریعتر این طرح توسط این ‌کارگروه ضرورت دارد.
اهواز- خبرنگار کیهان: 12 مجوز برای اجرای طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی استان خوزستان صادرشد. مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی با اعلام این خبر اظهار کرد: در زمینه راه‌اندازی صنایع تبدیلی، از جمله برنجکوبی، ماست پاستوریزه، کود آلی، بسته‌بندی تخم‌مرغ، سردخانه زیرصفر، بسته‌بندی عسل، کود بیولوژیک، کشتارگاه طیور، ورمی کمپوست و روغن کنجد صادر شد.
محمود حقیقت‌خواه در ادامه گفت: اعتبار اجرای طرح‌های مذکور 65 میلیارد و 150 میلیون ریال است، که با راه‌اندازی این طرح‌ها 123 نفر به کار گمارده می‌شوند.
زنجان- خبرنگار کیهان: خبرنگاران نقش مهمی در پیشگیری از وقوع جرم در راستای انعکاس عملکرد دستگاه قضا دارند. جعفر گل‌محمدی رئیس کل دادگستری استان زنجان در مراسم تقدیر از خبرنگاران فعال استان گفت: خبرنگاران از افراد فعال جامعه در جهت دادن به موضوعات مختلف هستند که نقش بسزایی در موضوعات اجتماعی به عهده دارند. وی با اشاره به اهمیت انعکاس اخبار قوه قضاییه توسط رسانه‌های استان افزود: انعکاس عملکرد دستگاه قضا بسیار حساس است و فن خبرنگاری نقش مهمی در انعکاس درست اخبار دارد.
چناران- خبرنگار کیهان: مدیر امور آب و فاضلاب شهری چناران گفت: مشکل اصلی انسداد شبکه آب شرب شهرستان چناران با تلاش کارکنان آبفای چناران مرتفع شد. مهندس مجید نقش‌بیشی در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: با توجه به کمبود فشار در مناطق پایین دست شبکه و تحلیل و بررسی‌های انجام شده، مشکل اصلی چهارراه طالقانی چناران علاوه بر دفع انسداد به یک و نیم عشر افزایش یافت.
بندرعباس- خبرنگار کیهان: خبرنگاران هرمزگانی با هدف آشنایی با ظرفیتها و واحدهای مختلف بزرگترین تولیدکننده فولاد در خاورمیانه در قالب گروهی 30 نفره از مجتمع فولاد مبارکه اصفهان بازدید کردند. دکتر محمد مسعود سمیعی ‌نژاد مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان در حاشیه این بازدید در جمع خبرنگاران گفت: تلاش گران فولاد مبارکه اصفهان در راستای تحقق حماسه اقتصادی در سال حماسه سیاسی و اقتصادی، علاوه بر ثبت رکوردهای متوالی ماهانه، فراتر از برنامه‌های پیش‌بینی شده قطعات فولادی را تولید کرده‌اند. به طوری که رشدی بین 7 تا 27 درصدی را در خطوط تولیدی این سال شاهد بودیم.
بردسکن- خبرنگار کیهان: در گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی 15 پروژه کشاورزی و دامی در شهرستان بردسکن افتتاح ومورد بهره‌برداری قرار گرفت. به گفته مدیر جهاد کشاورزی بردسکن این طرحها شامل 7 پروژه لوله‌گذاری به طول 7 هزار و 500متر و 2 باب استخر ذخیره آب کشاورزی و 5 طرح مرغداری و پرواربندی گوساله و گاوداری شیری، و طرح بهسازی چشمه آب شرب در محله عشایری زیرآب عنوان کرد.
گرگان- خبرنگار کیهان: مسئول سازندگی ناحیه مقاومت گفت: جهاد فرهنگی و توجه به زیرساخت‌های فرهنگی مناطق محروم از اولویت‌های اردوهای جهادی است.
محمدحسن حیدری افزود: اعزام گروههای جهادی یک جریان فرهنگی است و بسیج دانشجویی به دنبال آشنا کردن جوانان با فرهنگ تولید، محرومیت‌زدایی، و ترویج کار و تلاش است. وی اظهار داشت: دانشجویان با درک محرومیت‌های جامعه خود را برای مدیریت آینده آماده می‌کنند.
اهواز- خبرنگار کیهان: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار داشت: به منظور مقابله با بیماریهای قابل انتقال از آب و غذا، نظارت بر تامین آب آشامیدنی، کلرسنجی و بررسی میکروبی آب در مناطق شهری و روستایی خوزستان افزایش یافت. دکتر علوی افزود: این کمیته آمادگی لازم برای مقابله با بیماری وبا را دارد. وی بر موضوعاتی مانند تقویت آزمایشگاههای تشخیص بیماری و نمونه‌برداری از افراد مشکوک و همچنین تجهیز بخش سلامت به داروهای مورد نیاز تاکید کرد.
اوز- خبرنگار کیهان: خانه فرهنگ اوز واقع در بافت قدیمی شهر به نام میدان میران در کاروانسرای قدیمی این شهر به بهره‌برداری رسید. سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لارستان در آئین افتتاح این بنای تاریخی گفت: این کاروانسرا مربوط به اوائل دوران قاجاریه بوده که 124 سال قبل برای رفاه حال مسافران ساخته شده است که این اثر تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
گنبدکاووس- خبرنگار کیهان: رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: به دلیل فقر خدمات بهداشتی و درمانی و زیرساخت‌های مرتبط با آن در استان گلستان 30 تا 40 درصد مردم این استان خدمات خود را از استان‌های تهران، خراسان رضوی و مازندران تامین می‌کنند. دکتر تقی ریاحی افزود: استان گلستان در شاخص‌های بهداشت و درمان از استان‌های محروم کشور محسوب می‌شود و برای برطرف کردن این مشکل باید زیرساخت‌های لازم در حوزه بهداشت و درمان فراهم شود.
اراک- خبرنگار کیهان: به همت واحد ایمنی و بهداشت شرکت گاز استان مرکزی، 131 مانور عملیات در استان و یک مورد مانور تخصصی سراسری خارج استان برگزار شد.
رئیس واحد ایمنی و بهداشت، هدف از برگزاری این مانورها را، آشنایی و آمادگی لازم واحدهای امداد گاز در مواقع بروز حوادث غیرمترقبه شامل زلزله، نشت گاز، نشت مواد شیمیایی، آتش‌سوزی و انفجار عنوان کرد.
چناران- خبرنگار کیهان: طی مراسمی که به مناسبت هفته کشاورزی در سالن معلم چناران برگزار شد از 22 کشاورز و تولیدکننده برتر عرصه کشاورزی تجلیل و قدردانی شد. مدیر جهاد کشاورزی چناران در این مراسم به تولید ماهی سردآبی به مقدار 700 تن و عسل طبیعی به میزان 250 تن و گندم افزود: در تولید گندم نیز میانگین عملکرد تولید این محصول استراتژیک به میزان 5/3 تن در هر هکتار ارتقا یافته، که این میزان از 30 درصد میانگین استانی بالاتر است.
بردسکن- خبرنگار کیهان: به مناسبت هفته جهاد کشاورزی طرح آبیاری قطره‌ای در سطح 5 هکتار باغ انار و انگور در روستای شفیع‌آباد از توابع بخش مرکزی این شهرستان افتتاح شد. مدیر جهاد کشاورزی بردسکن هزینه اجرای این طرح را 700 میلیون ریال از محل اعتبارات بانکی عنوان کرد.

 


اندیمشک- خبرنگار کیهان:
240 میلیارد تومان به تکمیل پروژه پل زال- اندیمشک توسط دولت و با همکاری بخش خصوصی اختصاص یافت.
معاون ساخت و توسعه راه‌‌ها در وزارت راه و شهرسازی گفت: آزادراه پل زال- اندیمشک به عنوان یکی از پروژه‌های مهم استان خوزستان تاکنون 120 میلیارد تومان از جانب دولت و 120 میلیارد تومان توسط بخش خصوصی اعتبار دربرداشته است.
مهندس خیرالله خادمی اظهار کرد: پتانسیل حمل‌ونقل منطقه اندیمشک به عنوان یک ضرورت مهم همیشه مدنظر کشور بوده زیرا که محور اتصال مناطق کشور را با 900 کیلومتر برقرار می‌کند.
وی افزود: منطقه اندیمشک ورودی و تابلوی استان خوزستان پرظرفیت‌ترین استان کشور است و می‌طلبد ورودی آن در شأن نام این استان باشد.
خادمی گفت: نخستین راه‌آهن سراسری کشور 80 سال پیش از محور اندیمشک ظهور کرد و امروز اهمیت اندیمشک به دلیل تبلور راه‌آهن در این منطقه است.
مهندس خادمی اضافه کرد: در بخش توسعه اولین جاده آزادراهی کشور که حدفاصل تهران تا بندر امام است از کریدور اندیمشک عبور می‌کند و این موضوع حائزاهمیت است.
وی در پایان گفت: دو خطه کردن راه‌آهن اندیمشک- تهران در سال 52 به عنوان یک ضرورت ملی برای اقتصاد کشور محسوب می‌شود.

 


بردسکن- خبرنگار کیهان:
نماینده مردم خلیل‌آباد و بردسکن در مجلس شورای اسلامی گفت: خلیل‌آباد و کاشمر به راه‌آهن سراسری بافق- کاشمر- مشهد و تهران می‌پیوندد.
محمد اسماعیل‌نیا گفت: از آنجا که شهرهای کاشمر و خلیل‌آباد و بردسکن جزو شهرهای تجاری و اقتصادی محسوب شده، دولت بر آن شد تا با فروش 7میلیارد و 900 میلیون تومان اوراق مشارکت موافقت کند.
وی افزود: مطالعات این طرح آغاز شده است و در این راستا شیب ورود سرمایه‌دار به منطقه سرعت گرفته است.
اسماعیل‌نیا گفت: در کار اجرایی با کسی تعارف نداریم و برای دفاع از مردم منطقه وحل مشکلات آنان کوتاهی نخواهم داشت.
نماینده مردم کاشمر با بیان اینکه شهرهای اطراف این فرودگاه بیش از 2میلیون نفر جمعیت دارد، افزود: ساخت فرودگاه شهید مدرس می‌تواند مرکزی برای سازمان هواپیمایی کشوری باشد.
اسماعیل‌نیا تجاری بودن منطقه اطراف این فرودگاه، خیل دانشجو و هیئت علمی و مسافت 10 ساعته با اتوبوس و یا قطار را علت ساخت و راه‌اندازی این فرودگاه دانست.
وی همچنین از ایجاد کلانتری در بخش ششطراز شهرستان خلیل‌آباد خبر داد و گفت: با پیگیری‌های انجام شده و همکاری خوب شورا و مردم این بخش، به زودی مرکز انتظامی این بخش افتتاح می‌شود.

 


اصفهان- خبرنگار کیهان:
پنجمین دوره آشنایی با مبانی اندیشه اسلامی (طرح ولایت) بسیج دانشجویی استان اصفهان با عنوان «شرح یار» با شرکت 400 نفر از دانشجویان دختر بسیجی دانشگاه‌های استان در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.
مسئول بسیج دانشجویی استان اصفهان در این دوره آموزشی با اشاره به این که طرح ولایت هر ساله در سه سطح استانی، منطقه‌ای و کشوری برگزار می‌شود، استقبال از این دوره را چشمگیر توصیف کرد و افزود: دانشجویان دختر بسیجی به مدت 14 روز موضوعات هستی شناسی، خودشناسی، انسان‌شناسی، خداشناسی و مهدویت را در دوره مبانی اندیشه اسلامی مورد بحث و بررسی قرار دادند.
رضایی همچنین برگزاری کارگاه سبک زندگی اسلامی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین داستانپور و دوره رسانه و نقد را از دیگر برنامه‌های این طرح عنوان کرد.
شایان ذکر است، پنجمین دوره طرح ولایت بسیج دانشجویی استان اصفهان با شرکت دانشجویان بسیجی دانشگاه‌های استان و به همت ناحیه بسیج دانشجویی استان اصفهان از 10 تیرماه به مدت 14 روز در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

 


مشهد- خبرنگار کیهان:
رئیس اتحادیه هتل‌داران خراسان رضوی گفت: ظرفیت هتل‌های این استان برای اقامت مسافران تابستانی 75 هزار تخت است.
محمد قانعی در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: این ظرفیت با احتساب زمان اوج مسافر و شرایط فوق‌العاده در نظر گرفته شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 30 درصد افزایش یافته است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 156 هتل در خراسان رضوی وجود دارد که بیش از 90 درصد آن‌ها در کلان‌شهر مشهد واقع شده‌اند، اظهار داشت: با شروع تابستان شاهد ورود زائران و مسافران تابستانی به مشهد هستیم و تاکنون 80 تا 85 درصد ظرفیت هتل‌های مشهد تکمیل شده است.
قانعی تصریح کرد: استانداردسازی هتل‌ها در شهر مشهد به سرعت در حال انجام است و تاکنون 80 درصد هتل‌های خراسان رضوی استانداردسازی شده است.

 


طبس- خبرنگارکیهان:
امام‌جمعه طبس در دیدار با کارکنان تأمین‌ اجتماعی این شهر گفت: سازمان تأمین اجتماعی به عنوان گسترده‌ترین و اصلی‌ترین نهاد در عرصه بیمه‌های اجتماعی است.
حجت‌الاسلام سیدابراهیم مهاجریان گفت: تأمین اجتماعی نیاز امروز جامعه محسوب می‌شود که باتوجه به وضعیت تورم و افزایش قیمت دارو و افزایش ویزیت پزشکان باید در پرداخت حق ویزیت توسط مستمری‌بگیران تجدیدنظر و نسبت به آن تدبیری اتخاذ شود.
وی افزود: باتوجه به وسعت بسیار زیاد شهرستان و با عنایت به گستردگی طبس بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی برای مراجعه به مراکز درمانی مجهز باید کیلومترها راه را طی کنند. از این‌رو احداث بیمارستان تأمین اجتماعی شهرستان طبس باید در دستور کار قرار گیرد.
امام‌جمعه طبس افزود: نیاز به بیمارستان کاملاً محسوس است و باید موردتوجه مسئولان قرار گیرد تا بیماران طبسی بیش از این دچار مشکلات درمانی نباشند.

 


اهواز- خبرنگار کیهان:
بیش از 121 تن از انواع آبزیان با نظارت شبکه دامپزشکی آبادان از بندر این شهرستان به خارج از کشور صادر شد.
رئیس شبکه دامپزشکی آبادان با اعلام این خبر، آبزیان صادراتی را شامل 315 هزار و 916 کیلوگرم ماهی دریایی تازه، 148 هزار و 563 کیلوگرم ماهی حلوا سفید تازه، سه هزار و 900 کیلوگرم ماهی پرورشی تازه و 71 هزار و 53 کیلوگرم میگوی دریایی تازه اعلام کرد.
دکتر آقالر، عمده صادرات آبزیان را به کشورهای حوزه خلیج‌فارس، ویتنام و چین دانست.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش به صادرات سه هزار و 600 کیلوگرم سرشیر و بیش از 12 هزار و 55 کیلوگرم عسل اشاره کرد.

 


ساری- خبرنگار کیهان:
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری ساری گفت: عوامل غیرمجاز، مهم ترین چالش طرح تفکیک زباله از مبدا تولید در ساری است.
سیدرضا گرامیان در نشست خبری با خبرنگاران افزود: آنان بسیاری از طرح‌های ما را در این زمینه به شکست می‌کشانند. به همین دلیل، 30 نفر از کارکنان شهرداری به عنوان ضابطین قضایی مشخص شده‌اند.
وی با بیان اینکه شهرداری ساری پیگیر بحث راه‌اندازی کارخانه زباله‌سوز است اظهار داشت: حجم زباله ساری روزانه 270 تا 300 تن است که این زباله‌ها به 130 کیلومتر حمل می‌شود و هزینه آن برای شهرداری بسیار سنگین است.
گرامیان ادامه داد: 70 درصد هزینه‌های شهرداری ساری مربوط به هزینه حمل زباله است که بار سنگینی را بر شهرداری تحمیل می‌کند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10