(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 12 مرداد 1392 - شماره 20557

مردم بحرین: تهدیدهای جدید آل خلیفه راه به جایی نخواهد برد
اعتراض حماس به حضور نمایندگان فتح در پارلمان اسرائیل
نمایندگان پارلمان تایوان به جان هم افتادند
اعتراف جان کری به حمایت آمریکا از کودتای نظامی در مصر
دیدار بی‌سابقه پوتین با رئیس سازمان اطلاعات عربستان
انتصاب نماینده جدید آمریکا در سازمان ملل
40 کشته و 120 مجروح در انفجار مهیب شهر حمص
بشار اسد: پیروزی‌های ارتش سوریه جهانیان را شگفت‌زده کرده است
اعتراض فلسطینی‌ها به طرح تازه صهیونیست‌ها برای مصادره زمین
راشد الغنوشی انحلال مجلس مؤسسان و برکناری نخست‌وزیر را نپذیرفت
اعطای پناهندگی روسیه به افشاگر آمریکایی خشم مقامات کاخ سفید را برانگیخت
درگیری معترضان با پلیس ترکیه در خیابان‌های اسلامبول
موگابه 89 ساله برای هفتمین بار رئیس‌جمهور زیمبابوه شد
   


انقلابیون بحرین اعلام کردند به رغم تهدیدهای جدید آل خلیفه به اعتراض‌های ضدرژیم ادامه خواهند داد.
به گزارش واحد مرکزی خبر عبدالرئوف الشایب سخنگوی ائتلاف 14 فوریه بحرین اظهار داشت اقدامات ضد انسانی و تهدیدهای رژیم مانع فعالیت ضد دولتی انقلابیون نخواهد شد.وی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی العالم یادآور شد رژیم همه مراکز و مناطق را به مناطق نظامی تبدیل کرده است تا شاید از این راه انقلابیون را مرعوب کند.وی افزود، این شیوه پلیسی رژیم آل خلیفه راه به جایی نخواهد برد. خبر دیگر این که دو مقام نظامی بلندپایه آمریکا در منامه با فرمانده ارتش بحرین گفت‌وگو کردند.اعتراض‌های روزافزون علیه آل خلیفه و نحوه مقابله با آن محور این مذاکرات بوده است.

 


حماس نشست مشترک نمایندگان فتح با نمایندگان پارلمان اسرائیل را محکوم کرد.
به گزارش واحد مرکزی خبر در این نشست 33نفر از اعضای پارلمان اسرائیل و برخی از وزیران نتانیاهو و نمایندگانی از احزاب صهیونیستی حضور داشتند.سامی ابو زهری سخنگوی رسمی حماس این اقدام را حرکتی خطرناک دانست که از سوی جنبش فتح در پیش گرفته شده است.به گفته وی، فتح می‌خواهد چهره اشغالگران را نزد افکار عمومی موجه جلوه دهد.
گفته می‌شود که راه‌های موفقیت مذاکرات سازش در واشنگتن و ضرورت دستیابی به یک راه حل سیاسی محور مذاکرات در این نشست بود که در محل پارلمان اسرائیل برگزار شد.

 


اختلاف میان نمایندگان تایوان بر سر بحث درباره ساخت چهارمین نیروگاه برق هسته‌ای بالا گرفت و آنها با یکدیگر درگیر شدند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، نمایندگان مجلس تایوان قرار بود تکلیف همه‌‌پرسی درباره ساخت این نیروگاه را مشخص کنند که با زد و خورد در صحن مجلس بررسی این همه‌پرسی ناتمام ماند.
حزب حاکم طرفدار ساخت این نیروگاه است ولی حزب ترقی‌خواه دموکراتیک مخالف اجرای این طرح است.
حزب مخالف یعنی حزب ترقی‌خواه دموکراتیک به علت نگرانی‌های ایمنی به ویژه به علت زلزله‌خیز بودن تایوان، همیشه مخالف تولید برق هسته‌ای بوده است. این نگرانی‌‌ها بعد از فاجعه سونامی و نیروگاه فوکوشیما تشدید شده است.
زد و خورد میان نمایندگان یک رسم معمول در پارلمان تایوان است.

 


دولت آمریکا برای نخستین بار آشکارا از اقدام ارتش مصر در برکناری رئیس جمهور قانونی این کشور دفاع کرد و آن را حرکتی در حمایت از دموکراسی خواند!
به دنبال برکناری محمد مرسی، رئیس جمهور مصر از قدرت از سوی ارتش این کشور در سوم ژوئیه بسیاری از تحلیلگران منطقه از جمله رهبران اخوان‌المسلمین با استناد به برخی حقایق اعلام کردند ایالات متحده آمریکا به کمک برخی کشورهای مرتجع عربی در برکناری مرسی دست داشته‌اند. تا این که روز پنجشنبه جان کری، وزیر خارجه آمریکا به این تحلیل‌ها پایان داد و ضمن حمایت صریح از اقدام ارتش مصر، برکناری مرسی از قدرت را «حرکتی در حمایت از دموکراسی» خواند! خبرگزاری ایسنا به نقل از شبکه خبری الجزیره در این باره نوشت، جان کری که در پاکستان صحبت می‌کرد در واکنش به سؤال خبرنگاری که از «مواضع غیرشفاف کاخ سفید در برخورد با حوادث مصر» پرسید گفت: ارتش مصر فقط به درخواست میلیون‌ها مصری و برای حمایت از روند دموکراسی در امور سیاسی این کشور دخالت کرد و... ارتش مصر تاکنون برای سلطه بر قدرت اقدامی نکرده و اکنون نیز دولتی غیرنظامی کشور را اداره می‌کند... در حقیقت ارتش مصر خواهان بازگرداندن دموکراسی به مصر است.
پیش از این و قبل از برکناری مرسی، باراک اوباما خطاب به ارتش مصر گفته بود اگر علیه رئیس جمهور مرسی «کودتای نظامی» کند، کمک‌های مالی به آنها را قطع می‌کند. تحلیلگران وابستگی کامل مالی، تجهیزاتی و آموزشی ارتش مصر به پنتاگون را دلیلی بر مداخله آمریکا در کودتای نظامی علیه مرسی آورده بودند. به اعتقاد آنها ارتش که کاملا وابسته به یک کشور دیگر است محال است بدون اجازه آن کشور دست به اقدامی مثل کودتای نظامی بزند!
«محمد بدیع»، رهبر اصلی اخوان‌المسلمین مصر که تحت تعقیب قرار دارد نیز روز پنجشنبه ضمن دعوت از طرفداران مرسی به شرکت در تظاهرات «میلیونی» روز جمعه اعلام کرد، غرب با کمک میلیاردرهای منطقه (اشاره به کشورهای ثروتمند و مرتجع عربی) علیه مرسی کودتا کرد.
در همین حال، وزیر دفاع آمریکا نیز اعلام کرد قصد دارد رزمایش نظامی بزرگی با ارتش مصر برگزار کند!
به گزارش خبرگزاری «رویترز»، «چاک هاگل» در کنفرانس خبری خود در محل پنتاگون گفت: در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری یک رزمایش نظامی مشترک با ارتش مصر با نام «ستاره درخشان» است. این رزمایش قرار است در اواسط ماه سپتامبر (شهریور ماه) در خاک مصر برگزار شود.
آماده‌باش کامل ارتش
پس از اینکه حاکمان نظامی و سیاسی مصر روز پنجشنبه «ضرب الاجل نهایی» خود برای پایان دادن به تجمعات در میدان «رابعه العدویه» قاهره را اعلام کردند، طرفداران مرسی گروه گروه از سایر شهرها به سمت این میدان سرازیر شدند!
دولت موقت مصر هشدار داده بود در صورت بی‌توجهی معترضان به این اخطار با کمک نظامیان اقدام به تخلیه محل اصلی تجمع اخوانی‌ها خواهد کرد. به گزارش واحد مرکزی خبر معترضان در واکنش به این هشدارها اعلام کردند «ارتش باید از روی جسد ما رد شود.» در این حال خبر می‌رسد تدابیر امنیتی در قاهره به ویژه اطراف مراکز حساس نظامی و دولتی به شدت افزایش یافته و ارتش با استقرار هزاران نیروی امنیتی خود را آماده برخورد با مخالفان می‌کند شبکه تلویزیونی «العالم» در این باره اعلام کرد،‌ چندین دستگاه نفربر و خودروی زرهی مقابل ورودی اداره امنیت قاهره و اداره کل تحقیقات جنایی قاهره مستقر شده‌اند و در منطقه «السیده زینب» این شهر نیز در نزدیکی ساختمان‌های نظامی - امنیتی چندین منطقه ایست و بازرسی مستقر شده است. اطراف گارد ریاست‌جمهوری مصر نیز تدابیر امنیتی به شدت افزایش یافته است.
طرفداران مرسی تظاهرات خود را از همان روز پنج‌شنبه و بلافاصله پس از اخطارهای دولت موقت آغاز کرده‌اند. برخی گزارش‌ها حاکی است در نخستین ساعات روز گذشته در برخی مناطق از جمله روستای «الحلمیه» واقع در استان «الشرقیه» درگیری‌های شدیدی بین طرفداران و مخالفان مرسی روی داد که به نوشته «واحد مرکزی خبر» طی آن دست کم 36 نفر زخمی شدند.
از سوی دیگر با افزایش نگرانی‌ها از وقوع خونریزی‌های جدید در مصر، یک ژنرال بازنشسته مصری گفت ارتش مصر اجازه استفاده از مهمات جنگی علیه معترضان را ندارد. به گزارش «اسکای نیوز»، «سامح سیف الیزال» گفت نخست‌وزیر مصر هم از نیروهای امنیتی خواسته از گلوله‌های جنگی استفاده نکنند. آنها فقط اجازه دارند از وسایل رایج مثل گاز اشک‌آور و بمب‌های دودزا استفاده کنند. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که از زمان برکناری مرسی تاکنون هزاران مصری به ضرب گلوله‌های جنگی کشته یا زخمی شده‌اند. اخوان‌المسلمین شمار کشته‌شدگان را حدود 500 نفر و زخمی‌ها را بیش از 8000 نفر اعلام کرده است.
به گفته منابع خبری و بیمارستانی، اکثر قربانیان از ناحیه سر، چشم و سینه مورد هدف تک تیراندازان حرفه‌ای قرار گرفته‌اند. دولت موقت و ارتش مصر می‌گویند این قتل‌عام کار آنها نیست، اما اخوانی‌ها ارتش و نیروهای پلیس را مسئول این جنایات معرفی می‌کنند.

 


رئیس جمهور روسیه در دیداری بی‌سابقه و از پیش اعلام نشده با رئیس سازمان اطلاعات عربستان دیدار کرد.
به گزارش ایسنا دیمیتری بیسکف سخنگوی کرملین ضمن تایید این ملاقات بین پوتین و بندر بن‌سلطان در چهارشنبه هفته گذشته از افشای جزئیات این دیدار خودداری کرد.
وی گفت: در این دیدار مسائل مختلف از جمله روابط عربستان و روسیه و اوضاع شمال آفریقا و خاورمیانه بررسی شد.
این دیدار در حالی برگزار شد که روابط مسکو و ریاض به علت درگیری‌های سوریه به شدت تیره شده است.
تلویزیون دولتی سوریه به نقل از منابع خبری اعلام کرد که بندر بن‌سلطان به دستور آمریکا از پوتین خواسته که روابط مسکو و ریاض از سر گرفته شود زیرا پرونده بحران سوریه پس از ناکامی سران دوحه از قطر گرفته شده و به دست عربستان سپرده شده است.

 


مجلس سنای آمریکا یکی از حامیان اصلی رژیم صهیونیستی را به عنوان نماینده این کشور در سازمان ملل منصوب کرد.
خبرگزاری «فارس» به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: مجلس سنای آمریکا روز پنجشنبه با 87 رای موافق در مقابل 10 رای مخالف «سامانتا پاور» 42 ساله را به عنوان نماینده جدید آمریکا در سازمان ملل برگزید.
پاور، مشاور سابق باراک اوباما، به دلیل اتخاذ مواضع ضد ایرانی و حمایت‌های سرسختانه از مواضع رژیم صهیونیستی از چهره‌های محبوب مقامات رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود و از حمایت بالایی نیز در میان اعضای کنگره برخوردار است. وی که جانشین «سوزان رایس» شده، پیش از این گفته بود، در صورت انتخاب شدن، در سازمان ملل از منافع اسرائیل حمایت خواهد کرد.
خبر دیگر اینکه، باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا یک زن را به عنوان فرمانده نیروی هوایی آمریکا منصوب کرد. به گزارش واحد مرکزی خبر، کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد رئیس‌جمهور «دبورا لی جیمز» که در گذشته معاون وزیر دفاع آمریکا بود را روز پنجشنبه به این سمت نظامی انتخاب کرد.
«جیمز» در حال حاضر رئیس بخش فناوری و مهندسی یک شرکت نظامی غیردولتی موسوم به «مرکز بین‌المللی خدمات علمی» است و از سال 2004 تاکنون در بخش مدیریتی این شرکت مشغول فعالیت است. وی از سال 1993 تا 1998 به عنوان معاون وزیر دفاع آمریکا در امور مربوط به نیروهای ذخیره در پنتاگون مشغول کار بود. اگر سنای آمریکا با انتصاب «جیمز» به عنوان فرمانده نیروی هوایی موافقت کند، وی به جمع زنانی ملحق خواهد شد که فرماندهی یکی از شاخه‌های مهم ارتش را برعهده داشته‌اند. به گزارش خبرگزاری شین‌هوا «جیمز» در راس نیروی هوایی آمریکا جای «مایکل دانلی» را خواهد گرفت که ژوئن گذشته از سمت خود کناره‌گیری کرد. خبر آخر اینکه، نمایندگان مجلس سنا طی یک رای‌گیری شفاهی ژنرال «مارتین دمپسی» را برای یک دوره دو ساله دیگر به عنوان رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا برگزیدند.‌

 


انفجار انبار مهمات ارتش سوریه توسط تروریست‌ها در «حمص» 40 کشته و بیش از 120 زخمی بر جای گذاشت.
به گزارش خبرگزاری‌ها، تروریست‌ها انبار مهمات ارتش سوریه در منطقه «وادی الذهب» شهر حمص را با موشک گراد هدف قرار دادند. این حمله انفجار مهیبی را در پی داشت و کلاهکی از دود و آتش بر فراز شهر به وجود آورد. براساس آمارهای اولیه، 40 تن در این انفجار جان باختند و 120 نفر دیگر زخمی شدند. در مورد هویت قربانیان و مجروحان گزارشی نرسیده است. احتمال می‌رود که بر تعداد کشته‌شدگان این حادثه افزوده شود.

 


رئیس‌جمهور سوریه در دیدار با نظامیان در حومه دمشق گفت: پیروزی‌های بزرگ ارتش که جهانیان را به شگفتی واداشت، به خاطر این به دست آمد که همه ما به نتیجه جنگ امید داریم.
به گزارش شبکه العالم، «بشار اسد» با حضور در یکی از جبهه‌های نبرد با تروریست‌ها خطاب به ارتش گفت: پایداری بی‌نظیر شما و پیروزی‌های بزرگی که محقق ساخته‌اید، جهانیان را به شگفتی واداشته است. اسد گفت: اگر ما به پیروزی خود مطمئن نبودیم، نمی‌توانستیم پایداری بکنیم و بیش از دو سال به مبارزه خود ادامه دهیم.
بشار اسد خطاب به نظامیان گفت: من به توانمندی شما در انجام وظیفه و رسالت‌تان و انجام وظیفه ملی که برعهده شماست، ایمان راسخ و کاملا اعتماد دارم، چرا که شما همیشه در کنار ملت مقاوم سوریه بوده‌اید و تاریخ همواره قهرمانی‌های شما را ثبت کرده است.
رئیس‌جمهور سوریه گفت: ملت به شما اعتماد دارد و در کنار شما و در دفاع از سرزمین ایستاده است و این همکاری و همبستگی ملی سوریه مقاوم را پیروز کرده است. گفتنی است که بشار اسد به مناسبت شصت و هشتمین سالگرد تاسیس ارتش سوریه، این دیدار و سخنرانی را انجام داده است.
عملیات ارتش
به گزارش واحد مرکزی خبر، پیشروی ارتش سوریه در محله‌های شهر حمص ادامه دارد.
در این عملیات تعدادی تونل تروریست‌ها به دست نظامیان کشف شد. ارتش در این عملیات توانست افراد مسلح را از منطقه «سیلوها» در حمص بیرون براند.
در «دیرالزور» نیز نظامیان با حمله به روستای «حطله»، مرکز عملیات افراد مسلح را منهدم کردند. حملات مزبور در حمص و دیرالزور تلفات شمار زیادی از تروریست‌ها و انهدام خودروهای آنها را در پی داشت.
13منطقه در حومه شهر «درعا» نیز شاهد پیشروی ارتش سوریه و هلاکت شمار زیادی از تروریست‌ها بود.
سایر رویدادها
* ژنرال «ولادیمیر شامانف» فرمانده نیروی هوایی روسیه آمادگی خود را برای اعزام نیروی هوابرد روسیه به سوریه اعلام کرد.
* اخضر الابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه نسبت به حل بحران این کشور توسط آمریکا و روسیه ابراز امیدواری کرد.
* امیر قطر به ریاض می‌رود تا با شاه عربستان در مورد نحوه ارائه کمک به تروریست‌های سوری گفت‌وگو کند.

 


همزمان با برگزاری مذاکرات سازش میان تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی، فلسطینیان ساکن سرزمین‌های 1948 در اعتراض به طرح جدید آواره‌سازی فلسطینیان توسط رژیم اشغالگر قدس تظاهرات کردند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، شماری از فلسطینیان ساکن سرزمین‌های اشغالی 1948 در اعتراض به طرح آواره کردن هزاران فلسطینی از منطقه «نقب» و مصادره ده‌ها هزار هکتار از اراضی آنان، روز پنجشنبه طی تظاهراتی خشم و انزجار شدید خود را از این طرح اعلام کردند.
براساس طرح «براور» صهیونیست‌ها قصد دارند حدود 40 هزار فلسطینی را از خانه و کاشانه خود در نقب، واقع در جنوب فلسطین اشغالی آواره و بیش از 72 هزار هکتار از زمین‌های فلسطینیان را در این منطقه مصادره کنند. تظاهرات خشمگینانه فلسطینی‌‌ها در محاصره گسترده نظامیان اسرائیلی برگزار شد و نیروهای امنیتی این رژیم شماری از معترضان را بازداشت کردند و شماری نیز بر اثر پرتاب گاز اشک‌آور و نارنجک‌‌های صوتی زخمی شدند.
در همین حال در کرانه باختری نیز صدها فلسطینی با برگزاری تظاهرات ضمن محکوم کردن طرح «براور» با هموطنان خود در اراضی داخل خط سبز (1948) ابراز همبستگی کردند.
«مصطفی برغوثی» دبیر جنبش «ابتکار ملی فلسطینی» در مخالفت با مذاکرات سازش گفت: ما با مقاومت مردمی و مبارزه سرزمین خود را آزاد خواهیم کرد و با مذاکره نمی‌توان فلسطین را آزاد کرد.
از سوی دیگر روزنامه «الشرق الاوسط» خبر داد با وجود سال‌ها درگیری سیاسی و قضایی، سران رژیم صهیونیستی تصمیم گرفته‌اند طرح ویران کردن هشت روستا و مهاجرت اجباری ساکنان فلسطینی آنها را در جنوب الخلیل به اجرا بگذارند. صهیونیست‌ها می‌خواهند این روستاها را به پایگاه‌های نظامی خود تبدیل کنند.این در حالی است که رژیم صهیونیستی با وجود اعتراضات جهانی و همزمان با آغاز مذاکرات سازش در واشنگتن به شهرک‌سازی‌های خود در مناطق مختلف اشغالی ادامه می‌دهد.

 


رئیس جنبش اسلامگرای النهضه در تونس، درخواست مخالفان برای انحلال مجلس ملی مؤسسان و برکناری نخست‌وزیر این کشور را عملی ندانست.
به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری الیوم السابع، راشد الغنوشی رئيس جنبش اسلامگرای النهضه، پس از دیدار با منصف المرزوقی رئيس‌جمهور تونس، تاکید کرد: حزب النهضه به حفظ مجلس ملی مؤسسان که منتخب ملت است پایبند خواهد بود.رئیس جنبش النهضه گفت: براساس قوانین موقتی که پس از انقلاب ژانویه 2011 به تصویب رسیده است، رئیس‌جمهور، حزب پیروز را که بیشترین آرا در انتخابات مجلس مؤسسان کسب کرده است، مامور تشکیل کابینه می‌کند. بنابراین در صورت اقدام برای تشکیل دولت جدید بار دیگر علی‌العریض باید نخست وزیر و مامور تشکیل کابینه شود. تونس در پی ترور محمد البراهمی، نماینده معارض مجلس ملی مؤسسان با بحران سیاسی روبه‌رو شده است.
مخالفان با برپایی تظاهرات خواستار انحلال مجلس و دولت تونس هستند و دولت ائتلافی که رهبری آن را اسلامگرایان النهضه بر عهده دارند مسئول ضعف در مبارزه با تروریسم در این کشور می‌دانند.60 تن از نمایندگان لائیک مجلس مؤسسان تونس، خواستار انحلال این مجلس هستند.مجلس تونس طی چند هفته اخیر شاهد اختلاف شدید بین نمایندگان اسلامگرا و لائيک بر سر مفاد پیش‌نویس قانون اساسی بود.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، با استعفای وزیر آموزش تونس چند نفر دیگر از وزیران نیز تهدید به استعفا کرده‌اند.
الغنوشی به ایستگاه رادیویی محلی «موازنیک» گفت: ما باب هر نوع معامله جدید را باز گذاشته‌ایم اما مجلس مؤسسان خط قرمز ماست و ما از تمام اعضای این مجلس می‌خواهیم به سر کار خود بازگشته و قانون اساسی را تمام کنند.وی افزود: ما پشت سر علی العریض به‌عنوان رئيس دولت، محکم ایستاده‌ایم.به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه پرس‌تی‌وی، دولت تونس و نمایندگان بزرگترین اتحادیه کارگری این کشور، برای بررسی اوضاع کشور، تشکیل جلسه دادند.
نورالدین بحیری مشاور سیاسی نخست‌وزیر تونس در این خصوص گفت: در این جلسه ما توافق کردیم مشکلات را از طریق گفت‌وگو حل کنیم، ما با دیدگاه اتحادیه‌های کارگری برای تشکیل دولت وحدت ملی در کشور مخالف هستیم، راه خروج از بن بست نباید به ضرر پارلمان یا انقلاب تونس تمام شود.اتحادیه مشاغل تونس 600 هزار کارگر دارد و بزرگترین سندیکای شغلی در این کشور است.

 


اعطای پناهندگی سیاسی به افشاگر آمریکایی از سوی روسیه، خشم مقامات آمریکایی را برانگیخت.
پس از انتشار خبر موافقت رسمی «مسکو» با اعطای پناهندگی «ادوارد اسنودان»، مأمور سابق سیا و اظهارات وکیل مدافع وی مبنی بر اینکه «اسنودان از این لحظه می‌تواند هر جای روسیه که می‌خواهد زندگی کند» مقامات آمریکایی به شدت علیه این کشور موضع‌گیری کردند.
سخنگوی کاخ سفید به عنوان نخستین واکنش رسمی علیه این اقدام روسیه گفت کاخ سفید ممکن است در سفر سپتامبر اوباما به روسیه تجدیدنظر کند.
«جی کارنی» افزود کشورش از این اقدام روسیه به سختی ناامید شده و این مسئله می‌تواند به همکاری‌های دو کشور در زمینه قضایی و قانونی نیز آسیب بزند. به گفته «جی کارنی» کاخ سفید در حال ارزیابی فایده برگزاری دیدار میان رهبران دو کشور در ماه سپتامبر است!
«جان مک‌کین» سناتور با نفوذ جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا نیز در واکنش به پذیرفته شدن پناهندگی «اسنودان» در روسیه از دولت کشورش خواست «پاسخ قاطعی» به مسکو بدهد. «مک‌کین» با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد «اولین کاری که باید در واکنش به این اقدام روسیه انجام دهیم افزایش اسامی مقامات روسی ناقض حقوق بشر در «فهرست ماگینسکی» است. علاوه بر این ما باید همه مراحل برنامه استقرار سامانه‌های دفاع ضد موشکی در خاک اروپا را به اتمام برسانیم و با آهنگی سریع ناتو را گسترش دهیم و در این راستا حتماً باید با عضویت گرجستان در این سازمان موافقت شود. همچنین واشنگتن باید در روابط خود با روسیه برخوردی واقع‌بینانه‌تر داشته باشد و در عین حال به مخالفان در داخل روسیه برای رسیدن به خواسته‌های قانونی خود کمک کند.
«رابرت منندز» رئیس کمیته امور بین‌الملل سنای آمریکا نیز اعلام کرد این تصمیم دولت روسیه به روابط دو کشور آسیب خواهد رساند.
باراک اوباما،‌ رئیس جمهور آمریکا اما در واکنش به این حادثه چیزی نگفت. به گزارش واحد مرکزی خبر، پس از پایان مذاکرات اوباما با همتای یمنی خود، وقتی خبرنگاران نظر وی را درباره این اقدام روسیه جویا شدند، اوباما با یک جمله «ممنون از همه» از پاسخ دادن طفره رفت.
سرویس فدرال آمریکا اعلام کرد مسکو تصمیم گرفته به اسنودان، مأمور سابق اطلاعاتی آمریکا که علیه این کشور افشاگری‌های گسترده‌ای کرده به مدت یکسال پناهندگی دهد.
تصاویر دریافت شده از گذرنامه وی نشان می‌دهد به وی از سی و یکم ژوئیه تا مدت یک سال پناهندگی داده شده است. آناتولی «کوچرینا» وکیل روسی در این زمینه گفت: ادوارد اسنودان درباره محل اقامت خود در روسیه تصمیم خواهد گرفت. او می‌تواند هم در هتل یا خانه اجاره‌ای زندگی کند اما از آنجایی که وی تحت تعقیب است، جوانب امنیتی را لحاظ خواهد کرد. به گفته وی اسنودان به هیچ سفارتی در مسکو نخواهد رفت اگرچه که سه کشور آمریکای لاتین به وی پیشنهاد پناهندگی داده‌اند. سارا هریسون نماینده گروه مبارزه با مخفی‌کاری ویکی‌لیکس اسنودان را همراهی می‌کرد. اسنودان 30 ساله در بیست و سوم ژوئن از هنگ‌کنگ وارد روسیه شد. نیکاراگوئه، بولیوی و ونزوئلا نیز به اسنودان پیشنهاد پناهندگی داده بودند.

 


نیروهای ضدشورش ترکیه به سوی صدها معترض در شهر اسلامبول گاز اشک‌آور شلیک و آنها را متفرق کرد.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، نیروهای امنیتی و ضدشورش ترکیه پنجشنبه راه را بر صدها معترض در یکی از خیابان‌های پررفت و آمد اسلامبول بستند و با استفاده از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش آنها را متفرق کرده و اجازه ندادند معترضان وارد میدان «تقسیم» شوند.
اعتراضات در ترکیه که از 11 خرداد آغاز شده است، تاکنون پنج کشته و هزاران زخمی برجای گذاشته است.
هفته گذشته گلوله گاز اشک‌آور به سر نوجوانی در اسلامبول برخورد کرد و باعث شد که وی به کما برود. همین واقعه اعتراضات را دوباره شعله‌ور کرد.
شورای عالی نظامی
نشست سه روزه شورای عالی نظامی ترکیه به ریاست «رجب طیب اردوغان» کار خود را در آنکارا آغاز کرد. این نشست در مورد تغییر برخی فرماندهان ارتش تصمیم‌گیری خواهد کرد. انتظار می‌رود دوره ریاست ژنرال «نجدت اوزال» بر ستاد ارتش ترکیه تا سال 2015 میلادی تمدید شود. اوضاع مناطق مرزی ترکیه و سوریه نیز در این نشست سه روزه بررسی می‌شود.
در ارتباط با شایعه استعفای سه فرمانده نیروی هوایی ترکیه نیز شورای نظامی طی بیانیه‌ای اعلام کرد، فقط ژنرال «نزیه دامجی» درخواست بازنشستگی کرده و با این درخواست نیز موافقت شده است.
در همین حال «عصمت ایلماز» وزیر دفاع ترکیه از استعفای 110 خلبان نیروی هوایی ترکیه خبر داد. به گفته وی این افراد طی پنج ماه و نیم اخیر استعفا داده‌اند. شماری از نمایندگان مجلس ترکیه از رئیس مجلس خواستند از نخست‌وزیر در مورد این استعفاها توضیح بخواهد.
خبر دیگر اینکه «جمیل بابک» رئیس شورای رهبری پ.ک.ک برای اردوغان تا اول سپتامبر (11شهریور) مهلت تعیین کرد تا وی به مطالبات کردها پاسخ مثبت بدهد.
وی گفت: تا اول سپتامبر به دولت اردوغان فرصت می‌دهیم تا برای تامین مطالبات کردها گام بردارد و با انجام تغییرات لازم در قانون اساسی و سایر اقدامات دموکراتیک، نشان دهد که واقعا برای حل معضلات کردهای ترکیه آماده است.
«عبدالله اوجالان» رهبر پ.ک.ک که هم اکنون در زندان ترکیه به سر می‌برد نیز گفت اگر مذاکرات صلح به شکل کنونی ادامه پیدا کند، پ.ک.ک خود را از مذاکرات کنار خواهد کشید.

 


نتایج اولیه انتخابات ریاست‌ جمهوری زیمبابوه نشان می‌دهد که رابرت موگابه 89 ساله برای هفتمین دوره پیاپی به عنوان رئیس‌جمهور این کشور آفریقایی انتخاب شده است.
به گزارش خبرگزاری‌ها، مردم زیمبابوه روز چهارشنبه به پای صندوق‌های رای رفتند تا رئیس‌جمهور و 210 نماینده پارلمان کشورشان را انتخاب کنند.
کمیسیون ملی انتخابات زیمبابوه 5 روز وقت دارد تا نتایج قطعی انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری این کشور را اعلام کند، اما به گفته سخنگوی این کمیسیون نتایج اولیه از پیروزی چشمگیر رابرت موگابه و حزب حاکم وی در این انتخابات حکایت دارد.
سخنگوی کمیسیون ملی انتخابات پیش‌بینی کرد که موگابه 89ساله حداقل 70 درصد آرا را از آن خود خواهد کرد.
این گزارش حاکی ا‌ست اتحادیه آفریقا دیروز انتخابات زیمبابوه را آزاد و معتبر خواند. اولوسگون اوباسانجو رئیس‌جمهور سابق نیجریه که ریاست هیئت ناظران انتخاباتی آفریقا را برعهده داشت اعلام کرد انتخابات زیمبابوه در فضایی آزاد برگزار شده است.
مورگان چانگرای رهبر حزب جنبش تغییر دموکراتیک زیمبابوه و اصلی‌ترین رقیب موگابه در انتخابات اخیر، نتایج اعلام شده را فریبکاری خواند و آن را رد کرد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10