(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 12 مرداد 1392 - شماره 20557

دانشجویان بسیجی در گلستان برای رفع محرومیت تلاش می‌کنند
یک رسم زیبا و قدیمی در کاشان
تازه‌عروسان کاشان در صف اول نماز شب 27 رمضان
ایران در کیهان
بهره‌برداری و کلنگ‌زنی 2 طرح اقتصادی در خمین
راه‌اندازی شبکه نیکوکاری و کانون حامیان ایتام در خراسان رضوی
اعتکاف رمضانیه برای دانش‌آموزان در یزد برگزار می‌شود
10 هکتار ذرت بذری در گنبدکاووس کاشته شد
پروژه مهر ماندگار انتقال آب در خرم‌آباد، سه منظوره شد
طی مراسمی، با حضور مسئولان انجام شد
افتتاح بسیج کارکنان دانشگاه پیام نور مرکز بناب
فرماندار گنبدکاووس: تخصیص اعتبارات برای پیشگیری از خسارات سیلاب ضروری است
امام جمعه سرخس: دولت یازدهم تعریف مشخصی از حجاب و آزادی داشته باشد
ساخت اولین دستگاه برداشت نخود کشور در لرستان
کمک 4 میلیارد ریالی خیران به بیماران کلیوی استان البرز
دانشکده پرستاری تربت‌جام به دانشکده علوم پزشکی ارتقا یافت
   


گرگان- خبرنگارکیهان:
مسئول سازندگی بسیج دانشجویی استان گلستان گفت: 530 دانشجوی جهادگر در قالب 38 گروه جهادی به مناطق محروم استان اعزام شدند.
محمدحسین حیدری افزود: در ماه مبارک رمضان چهار گروه دانشجویی جهت آموزش احکام شرعی و قرآن به روستاهای دوردست اعزام شدند. وی گفت: در راستای اقتصاد مقاومتی در مناطق محروم دانشجویان بسیجی با برگزاری کارگاه‌های پرورش ماهی، کمپوت، اردک، مرغ خانگی، پرورش قارچ و... تولید و اشتغالزایی را در روستاها ترویج می‌دهند.

 


شب بیست و هفتمی یکی از آئین‌های زیبا، کهن و پسندیده مردم کاشان و آران و بیدگل است که در ماه مبارک رمضان با شور و نشاط فراوان و روحانیت وصف‌ناپذیر برگزار می شود.
در باورهای مردم کاشان برپایی جشن و شادی در روز 27 ماه رمضان لازم و جایز است در حالی که برای دیگر روزهای ماه رمضان این جشن و سرور را نمی‌پسندند چرا که این روز مصادف با قتل عبدالرحمان ابن‌ملجم مرادی قاتل امیرالمؤمنین(ع) است.
کاشانی‌ها در قدیم شب بیست و هفتم ماه رمضان به حمام می‌رفتند و حنا می‌بستند، زنان آرایش نموده و یا حداقل سرمه می‌کشیدند.
در مراسم شب بیست و هفتمی، زنان محله تازه عروس همراه با فامیل نزدیک او تازه‌عروس را برای «سفیدبختی» به مسجد محل می‌برند و در صف اول نماز جماعت قرار می‌دهند. مادر شوهر و خواهر شوهر عروس هم همراه آنان و در کنار آنها قرار می‌گیرند.
بعد از پایان نماز جماعت مغرب و عشاء مقداری آجیل و خشکبار که از قبل تهیه شده، بین نمازگزاران حاضر در مسجد پخش می‌شود.
در رسم دیگری در این شب تازه داماد که در دوران عقد با عروس بسر می‌برد، یک قواره پارچه چادری با پیراهنی همراه با یک جعبه شیرینی برای نوعروس ارسال می‌کند.
خانواده عروس در روز بعد که روز بیست و هفتم رمضان است آن قواره پارچه را همراه با وسایل خیاطی همراه چند تن از فامیل به مسجد می‌برند و در فاصله بین نماز ظهر و عصر تازه‌عروس پارچه را برش زده و می‌دوزد و به میمنت و مبارکی بر تن می‌کند.
از رسوم دیگر مردم کاشان رسم «کیسه پول» است که تقریبا حالا به ندرت می‌توان نمونه‌های این رسم را دید و بدین صورت است که در قدیم‌الایام کسانی که حاجت رفتن به مکه و کربلا را داشتند، پارچه‌ای می‌خریدند و آن را با نخ و سوزن در ظهر روز 27 رمضان به مسجد می‌بردند و بین دو نماز، پارچه را به صورت کیسه می‌‌دوختند و در آن کیسه مبلغی پول می‌گذاشتند تا سال آینده به برکت آن پول به مکه و یا کربلا بروند.
خوردن کله و پاچه گوسفند از جمله رسوم متداول در شب 27 ماه رمضان در کاشان است که این تناول با شادی و سرور وافری همراه است.
افراد با خوردن کله پاچه چندین مرتبه به ابن‌ملجم ملعون لعن و نفرین می‌کنند. پیراهن بیست و هفتمی از دیگر رسوم نسخ شده کاشان در ماه رمضان است، در گذشته کسانی که فرزندی برایشان نمی‌ماند و در خردسالی و کودکی می‌مردند، پیراهن بیست و هفتمی نذر می‌کردند و این رسم به این‌گونه انجام می شده که زنی که نذر داشته به در خانه شخص پراولاد می‌رفته و از او تکه پارچه‌ای رنگین و یا چلوار می‌گرفته و پارچه را به همراه سوزن و قیچی در روز بیست و هفتم ماه رمضان به مسجد برده و در بین دو نماز ظهر و عصر به کمک افراد پراولاد، پیراهنی برای نوزاد می‌دوختند و اعتقاد داشتند اگر پارچه پیراهن در چند رنگ باشد، بچه چشم نمی‌خورد.
همچنین زنانی که باردار نمی‌شدند با گرفتن پارچه از هفت زن سیده، پارچه را در روز 27 رمضان به مسجد برده و بین دو نماز ظهر و عصر می‌دوختند، گفتنی است که چون فاصله بین دو نماز کوتاه بوده، لباس را تنها کوک می‌زدند.
در رسم دیگری در ماه رمضان در کاشان که به رسم «روزه واکنی» مرسوم است تازه عروس در اولین سال رفتن به منزل داماد و در ماه رمضان که عروس روزه می‌گیرد، روزه‌اش را افطار نمی‌کند تا مادر شوهر به او اجازه دهد، مادر شوهر هم در هنگام افطار، یک قواره پارچه چادری یا پیراهنی یا سرویس حمام و یا طلا و... به عنوان هدیه روزه بازکنی به عروس خود می‌دهد و سپس عروس خانم افطار می‌کند.
کاشان- خبرنگار کیهان

 


طبس- خبرنگار کیهان: مدیرکل ستاد بحران استانداری خراسان جنوبی از تخصیص اعتبارات 5درصدی این استان برای اقدامات اضطراری که عمده‌ترین آن خشکسالی است، خبر داد. مهندس آخوندی اظهار داشت: خراسان جنوبی چهاردهمین سال خشکسالی را پشت سر می‌گذارد و از نظر شاخص‌ها این استان دومین رتبه خشکسالی در کشور را دارد.
* 90 سری جهیزیه به نوعروسان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی طبس اهدا شد. مدیرکل کمیته امداد امام خمینی طبس گفت: طی سال گذشته از خرداد 91 تا 92، کمک هزینه ازدواج و جهیزیه به ارزش یک میلیارد و 310 میلیون ریال به جوانان نیازمند تحت پوشش اهدا شد.
احمد رفیعی اظهار داشت: باتوجه به اینکه دغدغه مالی به عنوان مهمترین مشکل جوانان برای ازدواج محسوب می شود، کمیته امداد امام خمینی تلاش می‌کند فرهنگ ازدواج آسان را در میان جوانان گسترش دهد.
نائین- خبرنگار کیهان: امام جمعه شهرستان نایین از اعزام 30 روحانی مبلغ در ماه مبارک رمضان به این شهرستان خبر داد. حجت‌الاسلام والمسلمین امینی اظهار داشت: این تعداد مبلغ روحانی از قم و اصفهان به این شهرستان عزیمت می‌کنند و نقش بسزایی در ترویج وتبلیغ فرهنگ و معارف دینی برعهده دارند.
وی گفت: امسال نیز مانند سالهای گذشته فعالیت‌ها و برنامه‌های مختلف دینی و فرهنگی در دستور کار این مبلغان خواهد بود.
گالیکش- خبرنگار کیهان: باتوجه به مستعد بودن اراضی کشاورزی شهرستان و اجرای تناوبی کشت در سال جاری، حدود 300 هکتار از اراضی گالیکش زیر کشت کدوی آجیلی رفته است. مهندس صمد خسروی، سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان با اشاره به این خبر اظهار داشت: به دلیل برداشت مکانیزه این محصول هزینه برداشت تا یک چهارم کاهش یافته و میزان عملکرد این محصول بین 900 الی 1200 در هکتار است.
بابل- خبرنگار کیهان: حسین نیازآذری نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با تلاش نمایندگان بابل 100میلیارد تومان از بودجه 730 میلیارد تومانی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی برای پروژه‌های ملی اختصاص یافت که امیدواریم بتوانیم از محل این بودجه، طرحهای نیمه‌کاره ملی بابل را به سرانجام برسانیم.
* طی مراسمی با حضور فرماندار و امام جمعه شهر زرگر محله پاسگاه جدید این شهر افتتاح شد. فرمانده نیروی انتظامی بابل در این مراسم گفت: این پاسگاه به منظور امنیت بیشتر در منطقه و خدمت‌رسانی هرچه تمام‌تر به اهالی شهر زرگر محله افتتاح شد.
تفرش- خبرنگار کیهان: به همت کمیته امداد امام خمینی تفرش، 65 کودک تحت حمایت این نهاد از سبدهای تغذیه سالم بهره‌مند شدند. مدیر کمیته امداد امام خمینی تفرش با اشاره به لزوم برخورداری کودکان تحت پوشش از تغذیه مناسب و سالم افزود: در این زمینه 220 میلیون ریال توسط این نهاد هزینه شده است تا از عوارض ناشی از کمبود مواد تغذیه‌ای ضروری در این کودکان جلوگیری شود.
نوشهر- خبرنگار کیهان:مدیر عامل آب و فاضلاب شهری مازندران با اشاره به زیرساخت‌های آب و فاضلاب این استان اظهار داشت: مشکل جدی در سطح زیرساخت‌های آب و فاضلاب مازندران وجود دارد. محمدحسین تقی‌زاده با بیان اینکه زیرساخت‌های منابع تامین آب مازندران برای جمعیت ساکن آن تعریف شده افزود: براساس آمار گردشگری در نوروز 92، 9 میلیون گردشگر در مازندران اقامت داشتند، در حالی که زیرساخت‌های آب شرب برای جمعیت ساکن تعریف شده‌اند.
طبس- خبرنگار کیهان: بیش از 13 هزار تن محصولات جالیزی در شهرستان طبس برداشت می‌شود. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس با اشاره به تنوع محصولات جالیزی این استان اظهار داشت: سطح زیر کشت محصولات جالیزی این شهرستان 547 هکتار است که متوسط برداشت آن هر هکتار 25 تن است.اسدی ادامه داد: برای پیشرفت در برداشت محصول و جلوگیری از خسارتها و کم کردن هزینه مالچ پلاستیک، 120 هزار نشاء خربزه و طالبی بین جالیزکاران شهرستان توزیع شده است.
چناران- خبرنگار کیهان: بیش از 20 هزار نفر از مددجویان و اقشار آسیب‌پذیر زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی شهرستان، با همت خیرین، اصناف و ادارات شهرستان در ماه مبارک رمضان اطعام می‌شوند. کوثری، رئیس کمیته امداد امام خمینی چناران اظهار داشت: سال گذشته با همکاری خوب خیرین به 20 هزار از مددجویان این شهرستان سبد کالایی اهدا شد که امسال نیز با گسترش این امر نیک طرح سرکشی از خانواده‌های ایتام و نیازمندان انجام می‌شود.
شرق گلستان- خبرنگار کیهان: همایش «احیاء امر به معروف و نهی از منکر» استان گلستان، در شهرستان مینودشت برگزار شد، در این همایش استاندار گلستان با تشریح وظایف رسانه‌های دیداری و شنیداری در حوزه عملکرد امر به معروف و نهی از منکر، نقش رسانه ملی را حائز اهمیت برشمرد. مهندس جواد قناعت گفت: وظیفه رسانه ملی بسترسازی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ایجاد حس و مسئولیت‌پذیری آحاد مردم در قبال این واجب الهی است.
گنبدکاووس- خبرنگار کیهان: نمایشگاه عرضه مستقیم کالا با عنوان طرح ضیافت ویژه ماه مبارک رمضان با حضور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان درگنبدکاووس گشایش یافت. در این نمایشگاه که در اداره تعاون روستایی گنبدکاووس برگزار شده است، اقلام اساسی مانند، برنج، روغن نباتی، قند و شکر، گوشت دام و طیور و لبنیات با قیمت مصوب عرضه می‌شود.
این نمایشگاه تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت.
اوز- خبرنگار کیهان: کمیته امداد امام خمینی شهرستان لارستان در ماه مبارک رمضان اقدام به توزیع گوشت قرمز بین مددجویان این شهرستان کرد. رئیس کمیته امداد امام خمینی لارستان با اعلام این خبر گفت: یک هزار و 345 کیلوگرم گوشت قرمز تأیید شده از سوی اداره دامپزشکی به صورت بسته‌بندی بهداشتی، بین مددجویان توزیع شد. عبدالله تقی‌زاده افزود: هزینه خرید و توزیع گوشت قرمز بیش از 100 میلیون ریال بوده که از محل اعتبارات کمیته امداد امام خمینی لارستان تأمین و پرداخت شده است.
بناب- خبرنگار کیهان: اولین همایش بزرگ سرمایه‌گذاری در بناب، در نیمه دوم سال جاری در این شهرستان برگزار می‌شود. نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه شورای اداری شهرستان به خبرنگاران گفت: در سطح کلان کشور به موضوع واگذاری واحدهای بزرگ تولیدی و صنعتی توجه خوبی نشده است و برخی ارگان‌ها به جای بخش خصوصی وارد میدان صنعت می‌شوند.
اهواز- خبرنگار کیهان: معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز در کارگاه بررسی آب شرب آشامیدنی این شهرستان، هدف از برگزاری این کارگاه را اتخاذ راهکارهایی برای جلوگیری از ورود منابع آلوده‌کننده به منابع تأمین‌کننده این کلانشهر دانست. سیدمحمد علوی با اشاره به روش‌های مختلف برنامه ایمنی آب افزود: فعالیت صنایعی نظیر کشاورزی، صنعت، و موارد دیگر ممکن است تغییراتی در حوزه آبخیز این کلانشهرها ایجاد کند که با شناخت این آلاینده‌ها و سیاستگذاری دقیق می‌توان از ورود آنها به منابع آب شرب جلوگیری کرد.
* از هر 10 پرونده ویژه خانواده‌ 4 پرونده در شورای حل اختلاف استان خوزستان به مصالحه ختم می‌شود. رئيس اداره کل امور شعب شوراهای حل اختلاف استان خوزستان با اشاره به کاهش عمر طلاق در استان اظهار داشت: بیشتر افرادی که به شعب خانواده برای طلاق مراجعه می‌کنند، جوانان هستند و به همین دلیل درصدد هستیم تا امکانات و شعب حل اختلاف، در دادگاه‌های خانواده را افزایش دهیم. ناصر زائری افزود: بیش از 309 هزار پرونده وارد دادگاه‌های استان شدند که از این تعداد 20 درصد آنها در شوراهای حل اختلاف به مصالحه انجامید.
* برای دومین سال متوالی، استان خوزستان به عنوان استان فعال و برگزیده کشوری در زمینه برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد معرفی شد. دفتر مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با ارزیابی عملکرد ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور، 7 استان را به عنوان فعال و برگزیده کشوری در زمینه آسیب‌های اجتماعی و اعتیاد معرفی کرد.
اصفهان- خبرنگار کیهان: مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان اعلام کرد: هم‌اکنون 4 طرح واکسیناسیون دام، طیور، و آبزیان با هزینه‌ای بالغ بر 10 میلیارد ریال به صورت رایگان در استان اصفهان در حال انجام است. دکتر حسینی اظهار داشت: یکی از این طرح‌ها انجام واکسیناسیون فاز اول مایه‌کوبی بر علیه بیماری تب برفکی در سراسر استان اصفهان است در این طرح حدود 300 هزار رأس گاو وگوساله در واحدهای صنعتی و غیرصنعتی و روستایی استان واکسینه می‌شوند.
خلیل‌آباد- خبرنگار کیهان: مدیرکل دفتر ترویج و منابع طبیعی وزارت جهاد کشاورزی خلیل‌آباد گفت: با ایجاد سایت‌های جامع الگویی در سطح روستاها، مزارع تحقیقاتی و نمایشی ایجاد می‌شود. دکتر محمدرضا شاه‌پسند افزود: بهره‌برداران نمونه در هر منطقه، با نصب تابلو و شناسنامه زمین به دیگر بهره‌برداران معرفی می‌گردند. وی با اشاره به اهمیت آموزش و اولویت آن در این شهرستان اظهار کرد: توسعه فن‌آوری مشارکتی با همکاری تولیدکنندگان و انتقال آموزش و تجربیات در این شهرستان گسترش می‌یابد.
رامهرمز- خبرنگار کیهان: رئیس اداره بهزیستی رامهرمز گفت: به 2500 معلول ثبت نام شده این شهرستان در طول سال کمک می‌شود. ماشاءالله ویسی‌نژاد افزود: این کمک‌ها شامل هزینه نگهداری، حق پرستاری، جهیزیه، کمک درمان، خرید لوازم ضروری، کمک به تامین مسکن و کمک هزینه کاشت حلزون برای افراد ناشنواست.
قاین- خبرنگار کیهان: رئیس اداره بهزیستی شهرستان قاین گفت: در شاخص سالانه اقدامات و ارزیابی برنامه‌ها در خراسان جنوبی همه ساله قاین رتبه اول تا 3 را کسب می‌کند. محمد خزاعی افزود: فعالیت‌های این اداره شامل اورژانس اجتماعی، مداخله در کاهش طلاق، کودکان کار، اعتیاد زنان خیابانی است که نتایج مطلوبی هم از این اقدامات به دست آمده است.
بهابادیزد- خبرنگار کیهان: مدیرکل دامپزشکی استان یزد از اجرای طرح واکسیناسیون رایگان تب مالت گوسفند و بز از تیرماه تا پایان مرداد خبر داد.
علی اکبر حدادزاده گفت: در این طرح 426هزار راس دام بر علیه بیماری تب مالت واکسینه می‌شوند. وی افزود: تب مالت بیماری مشترک انسان و دام است که تب، عرق شدید، سردرد، کاهش وزن و افسردگی و دردکمر و مفاصل از علائم این بیماری است.
مانه و سملقان- خبرنگار کیهان: جلسه کمیته برنامه‌ریزی با محوریت مصوبات و منویات رهبر انقلاب در مانه و سملقان برگزار شد. فرماندار مانه و سملقان با اشاره به این مطلب گفت: سفر سال گذشته رهبر انقلاب به استان خراسان شمالی از برکات ویژه‌ای برای استان خراسان شمالی به خصوص این شهرستان بهره‌مند بوده است. و باید مصوبات و منویات سفر رهبر انقلاب دنبال شود.
سیدمحمدرضا هاشمی اظهار داشت: بیش از 80میلیون تومان از سوی دفتر رهبری برای کمک به افراد بی‌بضاعت در نظر گرفته شده که در ماه مبارک رمضان به آنها اهدا خواهد شد.
خرم‌آباد- خبرنگار کیهان: مدیرکل دادگستری لرستان در همایش بزرگداشت سالروز تشکیل شورای نگهبان و تجلیل از نیروهای برتر این شورا در لرستان گفت: دکتر دهمرده استاندار لرستان در برپایی انتخابات مجلس ریاست جمهوری و شوراها، با بی‌طرفی و حسن مدیریت شائبه و زمینه‌های بروز سوءاستفاده فردی و دولتی را از بین برد.
جعفر بدری افزود: نمره استاندار لرستان در جریان برگزاری انتخابات گذشته 20 است.

 


اراک- خبرنگار کیهان:
در مراسمی دو طرح اقتصادی در خمین به بهره‌برداری رسید و یا کلنگ‌زنی شد.
در این مراسم کارخانه قند خمین با سرمایه‌گذاری دو میلیارد تومان و ظرفیت تولید روزانه 40 تن که توسط بخش خصوصی ساخته شده است، به بهره‌برداری رسید.
همچنین کلنگ فاز عملیاتی صنایع پایین‌دستی پتروشیمی به عنوان شهرک پتروشیمی خمین در زمینی 200 هکتاری برای فعالیت 65 واحد تولیدی به زمین زده شد.

 


مشهد- خبرنگار کیهان:
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان رضوی گفت: در ماه مبارک رمضان امسال 500 هزار نیازمند اطعام می‌شوند.
علی اصغر حاج تقی در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: میزان هزینه اجرای این طرح 100 میلیارد ریال خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 18 هزار یتیم زیر 18 سال تحت پوشش کمیته امداد استان هستند، اظهار داشت: از این تعداد 200 نفر بدون حامی‌اند.
حاج تقی تعداد حامیان استان را 45 هزار نفر اعلام کرد و افزود: سال گذشته، 110 میلیارد ریال از سوی این حامیان به کمیته امداد کمک شد.
مدیرکل کمیته امداد خراسان رضوی میزان کمک‌های مردمی طی سال گذشته را 520 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: طی رمضان امسال شبکه نیکوکاری با رویکرد شناسایی مشکلات نیازمندان هر منطقه در مشهد و همچنین کانون حامیان ایتام در استان راه‌اندازی می‌شود.

 


یزد- خبرنگار کیهان:
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان یزد از برگزاری اعتکاف دانش‌آموزی رمضانیه در مسجد ملا اسماعیل خبر داد.
حمید رستگاری با بیان اینکه احیای مراسم اعتکاف یکی از برکات و دستاوردهای بزرگ و معنوی انقلاب شکوهمند اسلامی است افزود: مراسم اعتکاف هر ساله هزاران جوان و نوجوان را در فرصتی چند روزه به تأمل، تعقل، عبادت و ارتباط با خالق خود سوق می‌دهد.
رستگاری افزود: شورای هماهنگی تشکل‌های دانش‌آموزی استان یزد با توجه به تقارن ایام ماه مبارک رمضان و تابستان و ایام فراغت دانش‌آموزان، مراسم اعتکاف دانش‌آموزی را با حضور دانش‌آموزان دوره سه ساله دوم متوسطه برگزار می‌کند.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان یزد مکان برگزاری اعتکاف دانش‌آموزی رمضانیه را مسجد ملا اسماعیل اعلام کرد و گفت: این مراسم از سحرگاه جمعه 11 مرداد تا افطار 13 مرداد برای پسران و از سحرگاه دوشنبه 14 مرداد لغایت افطار 16 مرداد با حضور دختران دانش‌آموز برگزار خواهد شد.

 


گنبدکاووس- خبرنگار کیهان:
برای نخستین بار در شهرستان گنبدکاووس 10 هکتار ذرت بذری کاشت شد.
سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی گنبدکاووس گفت: هدف از کاشت این مقدار ذرت بذری، تولید بذر هیبرید برای کشت این محصول در شهرستان است.
غلامعلی نورا گفت: کاشت این مقدار ذرت بذری در سایت گلخانه خوجملی این شهرستان صورت گرفته و هم اینک عملیات سل‌کشی در این اراضی در حال انجام است.
وی افزود: پیش‌بینی می شود از این مقدار سطح زیر کشت مقدار 30 تن بذر هیبرید تولید شود. گنبدکاووس حدود 170هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد.

 


خرم‌آباد- خبرنگارکیهان:
پروژه مهر ماندگار انتقال آب کاکارضا به خرم‌آباد با استفاده بهینه از امکانات، منابع و فضای جغرافیایی سه منظوره شد.
مدیرعامل آبفا لرستان در مراسم بازدید خبرنگاران از این پروژه، گفت: پروژه انتقال آب کاکارضا به خرم‌آباد که صرفاً برای احداث خط انتقال آب درنظر گرفته شده بود با ابتکار و خلاقیت دکتر دهمرده استاندار لرستان در امر ارتقاء طراحی پروژه، سه منظوره شد تا علاوه بر کاهش مسیر اجرای خط لوله انتقال آب به قطر 1100میلیمتر، این پروژه با سه مزیت شامل خط انتقال آب، جاده مناسب و تونل زیبا در دل مخمل کوه، شهر خرم‌آباد را به پارک جنگلی مخمل کوه و دشت ریمله متصل کند.
مهندس مهدی اکبریان گفت: با اجرای این پروژه و با احداث تونل به طول 430متر فاصله سفر از خرم‌آباد به مناطق تفریحی مخمل کوه و ریمله از حدود 15کیلومتر به حدود دو کیلومتر کاهش می‌یابد.
وی گفت: این پروژه توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء که با تدبیر استاندار لرستان به اجرای پروژه‌های زیربنایی در این خطه پرداخته به اجرا درآمده و طی سه ماه که از شروع آن می‌گذرد مسیر 21کیلومتری خط لوله، حدود 70درصد پیشرفت فیزیکی دارد و حفاری تونل از دو طرف آغاز شده است.
اکبریان گفت: با وجود ماه مبارک رمضان، نیروهای عمل‌کننده در دو شیفت شبانه‌روز مشغول کار هستند.
وی گفت: خط لوله در دست اجرا با قطر 1100میلیمتر، بیش از یک‌ونیم برابر لوله‌هایی است که تاکنون در لرستان استفاده شده است.
اکبریان افزود: باتوجه به محدودیت‌ در پرداخت اعتبار به مجری پروژه، مصالح موردنیاز از جمله ورق فولادی به‌کار رفته در ساخت لوله‌های انتقال آب توسط مدیریت ارشد لرستان از کارخانه‌های فولاد اصفهان تأمین شده است.
وی گفت: ارتقاء پروژه انتقال آب کاکارضا به خرم‌آباد علاوه بر اینکه از طریق جاده مناسب و تونل زیبا، خرم‌آباد را به منطقه تفریحی در شمال شهر متصل می‌کند، در رونق صنعت توریسم و ایجاد تحول در جغرافیای این شهر بسیار مؤثر است و از طرح‌های منحصر به‌فرد به‌شمار می‌رود که اهتمام مهندس محرابیان در گنجاندن این پروژه در لیست مهرماندگار شایسته قدردانی است.

 


بناب- خبرنگار کیهان:
پایگاه مقاومت بسیج کارکنان دانشگاه پیام نور مرکز بناب طی مراسمی گشایش یافت.
در این مراسم جانشین فرماندهی سپاه ناحیه بناب، رئیس دانشگاه پیام نور کارکنان و جمعی از اعضای هیئت علمی این دانشگاه شرکت داشتند.
سرگرد سجاد صبوری جانشین فرماندهی سپاه ناحیه بناب در این مراسم طی سخنانی هدف از تشکیل نیروی مقاومت بسیج در رده‌های مختلف را ارائه الگو در سازمان‌ها با این رویکرد که با تفکر بسیجی و شهدا می‌توان کشور را بهتر اداره کرد و نیز نهادینه کردن فرهنگ و تفکر ارزشهای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی در میان آحاد مردم عنوان کرد و گفت: هدف این است که نشان دهیم آن تفکری که در عملیات‌های بزرگ کارساز شد، امروز نیز می‌تواند در سایر عرصه‌ها وارد شده و سخت‌ترین کارها را به انجام برساند.
در این مراسم مهدی اکتسابی به عنوان اولین مسئول بسیج کارکنان دانشگاه پیام نور مرکز بناب منصوب و معرفی شد.

 


گنبدکاووس- خبرنگار کیهان:
بخش قابل توجهی از سیلاب‌هایی که در گنبدکاووس سرازیر می شود از شهرهای همجوار است که باید اقدامات پیشگیرانه در این شهرستان انجام شود.
فرماندار گنبد کاووس در جلسه مدیریت بحران گنبد کاووس با اشاره به مشکلات این شهرستان در حوزه سیلاب‌ها و آب‌های سطحی گفت: بدلیل شیب کم و بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی شهر گنبدکاووس، هر ساله خساراتی به مردم وارد می‌شود.
نورالله نورالهی لایروبی رودخانه‌ها، دیواره‌سازی، احداث کانال‌های هدایت آب‌های سطحی در پروژه مسکن مهر و تسریع در پروژه ملی جمع‌آوری فاضلاب شهر گنبدکاووس این شهرستان را ضروری دانست و بر لزوم تخصیص اعتبارات ویژه در این خصوص تأکید کرد.
وی افزود: طرح جامع مطالعات ساماندهی آب‌های سطحی شهر گنبدکاووس نیز با 95درصد پیشرفت فیزیکی توسط شهرداری درحال انجام است که پروژه‌های اجرایی آن با مشارکت شهرداری و مدیریت بحران استان انجام خواهد شد.
مدیرکل مدیریت بحران گلستان، در این جلسه بر ضرورت انجام اقدامات پیشگیرانه دستگاه‌های اجرایی این استان در مقابله با حوادث احتمالی و کاهش خسارات تأکید کرد.
قاسم سمیعی گفت: متأسفانه اکثر فعالیتهای دستگاه‌های اجرایی در هنگام حوادث، مقابله‌ای است در حالی که باید با اقدامات پیشگیرانه، میزان خسارات را کاهش داد.
وی همچنین با اشاره به حادثه‌خیز بودن استان گلستان از درخواست 2هزار میلیاردی وزیر کشور از معاون راهبردی رئیس‌جمهوری برای انجام اقدامات پیشگیرانه حوادث غیرمترقبه در این استان خبر داد و گفت: در صورت تخصیص کامل یا بخشی از این میزان اعتبار می‌توان اقدامات پیشگیرانه خوبی در گلستان انجام داد.
سمیعی همچنین از پرداخت 21 میلیارد ریال اعتبار در سال مالی 91 به گنبدکاووس جهت لایروبی رودخانه‌ها و احداث کانال‌های هدایت آبهای سطحی در این شهرستان خبر داد و تصریح کرد: مدیریت بحران استان مشکلی در تخصیص کامل اعتبار پروژه‌های حوادثی در حوزه راه و شهرسازی ندارد و نباید پروژه‌ای در این بخش تعطیل شود.

 


سرخس- خبرنگار کیهان:
خطیب نمازجمعه سرخس گفت: دولت تدبیر و امید تعریف مشخصی در مورد حجاب و آزادی به مردم داشته باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ملکی ابرده با یادآوری واقعه کشف حجاب رضاخان و مقاومت مردم در مقابل این توطئه بزرگ، حجاب را یکی از ضروریات دین و از باورهای اعتقادی نبوی، علوی و عامل پیشرفت و تعالی جامعه کشور و هرج و مرج اخلاقی در کشور را چراغ سبز روشن و زمینه تسلط اجانب بر کشور قلمداد کرد و آزادی را یک قالب روشن و منش مشخص دانست و اظهار امید کرد در دولت تدبیر و امید تعریف و راهکار مشخصی در مورد حجاب و آزادی داشته باشد.
وی پرچمدار اعتدال را قرآن و ولایت فقیه دانست و افزود: کشور بدون ولایت فقیه و تعلیم ولایت فقیه راه به جایی نخواهد برد و اعتدال در سایه ولایت فقیه است که مفهوم خود را پیدا می‌کند.
خطیب نماز‌جمعه سرخس گفت: تا زمانی که دولت آقای روحانی در خط ولایت و امامت و نورانیت باشد همان‌ طور که مقام معظم رهبری فرمودند از این دولت حمایت می‌کنم.

 


خرم‌آباد- خبرنگار کیهان:
رئیس پارک علم و فناوری از ساخت اولین دستگاه برداشت نخود در سطح کشور خبر داد.
دکتر مجید یاراحمدی در نشست خبری با اصحاب رسانه از ساخت اولین دستگاه برداشت نخود توسط مخترعان لرستان خبر داد و افزود: این دستگاه به صورت تمام اتوماتیک توسط پارک علم و فناوری استان ساخته شد و به وزارت جهاد کشاورزی کشور ارائه گردیده است. وی گفت: این دستگاه نسبت به برداشت دستی بیش از دو برابر بازدهی خواهد داشت. رئیس پارک علم و فناوری گفت: به زودی با حضور اصحاب رسانه این دستگاه رونمایی خواهد شد.

 


کرج- خبرنگار کیهان:
در مراسمی که با حضور هنرمندان و ورزشکاران کشوری در کرج برگزار شد خیران استان البرز 4 میلیارد ریال به بیماران کلیوی کمک کردند.
رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان البرز با بیان این مطلب افزود: در این استان تعداد زیادی بیمار کلیوی وجود دارد که نیازمند حمایت‌های مادی و معنوی مردم هستند. مجید کرمی با اشاره به بالا بودن هزینه درمانی بیماران کلیوی گفت: تأمین هزینه درمانی بیماری کلیوی از عهده بسیاری از خانواده‌ها خارج است. وی افزود: طی یک سال گذشته تعدادی از بیماران کلیوی استان البرز با حمایت خیران تحت عمل جراحی پیوند کلیه قرار گرفتند و به زندگی عادی خود بازگشتند.
کرمی گفت: سالانه حدود یک هزار و 400 تا یک هزار و 800 عمل پیوند کلیه در کشور انجام می‌شود که 90 تا 95 درصد این پیوندها از اهداکنندگان زنده و 5 تا 10 درصد آن از طریق پیوند از جسد است.
وی در پایان تصریح کرد: در کشورهای غربی آمار دریافت کلیه از جسد بیش از ایران بوده و میزان دریافت کلیه از افراد زنده بسیار کم است.

 


تربت‌جام- خبرنگار کیهان:
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان تربت‌جام از ارتقا دانشکده پرستاری این شهرستان به دانشکده علوم پزشکی خبر داد.
دکتر میرزایی گفت: دانشکده پرستاری تربت‌جام در سال 89 با حضور وزیر وقت بهداشت و درمان با رشته‌های کارشناسی پرستاری و کاردانی فوریتهای پزشکی در این شهرستان فعالیت خود را آغاز کرد که در همین مدت با پیگیریهای نماینده مردم تربت‌جام در مجلس شورای اسلامی و معاونت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اقداماتی در خصوص ارتقاء دانشکده به دانشکده علوم پزشکی صورت گرفت که در جلسه شورای گسترش دانشگاه علوم پزشکی دانشکده پرستاری شهرستان تربت‌جام به دانشکده علوم پزشکی تربت‌جام ارتقاء یافت. رئیس شبکه بهداشت و درمان تربت‌جام در پایان متذکر شد در همین راستا دو رشته بهداشت محیط و بهداشت عمومی به رشته‌های این دانشکده علوم پزشکی اضافه شد و در سال جاری با 4 رشته فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. رشته‌های اتاق عمل و کارشناسی فوریت‌های پزشکی برای سال 93 به رشته‌های این دانشکده افزوده خواهد شد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10