(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 16 مرداد 1392 - شماره 20561

نماینده پارلمان بلژیک: اتحادیه اروپا دست‌نشانده آمریکا و اسرائیل است
افشای مذاکرات پنهانی دولت افغانستان با طالبان
حامیان تروریست‌ها در سوریه چرا سکوت کرده‌اند؟
اخوان‌المسلمین: تا آزادی مرسی اعتراض‌ها در مصر ادامه دارد
با وجود تهدیدهای رژیم آل ‌خلیفه
مردم بحرین مراسم تشییع پیکر شهدا را به تظاهرات ضد رژیم تبدیل کردند
حمله 7000 فرد مسلح به یک فرودگاه نظامی در حومه حلب
عسکر آقایف: به آمریکا پایگاه ندادم برکنارم کرد
68 سال از جنایت آمریکا گذشت
یادبود قربانیان هیروشیما در پارک صلح ژاپن
معترضان به رأی دادگاه ترکیه با پلیس درگیر شدند
تدابیر شدید امنیتی دولت عراق در آستانه عید فطر
همسو با آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان نروژ هم 15 سفارتخانه خود را بست
چهار سوی پنج قاره
   


نماینده پارلمان بلژیک ضمن «دست نشانده» خواندن اتحادیه اروپا قرار گرفتن حزب‌الله لبنان درلیست سازمان‌های تروریستی این اتحادیه را به‌شدت محکوم کرد.
به گزارش شبکه خبری العالم، «لوران لویس» نماینده پارلمان بلژیک در واکنش به قرار گرفتن شاخه نظامی حزب‌الله لبنان در لیست گروه‌های ترویستی اتحادیه اروپا، این اقدام را «برخلاف ارزش‌های انسانی و اصول اساسی اتحادیه اروپا» توصیف و آن را قویا محکوم کرد. «لویس» این اقدام را «شرم‌آور» خواند و افزود: اتحادیه اروپا نشان داد به یک سازمان در خدمت منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی تبدیل شده است. وی که با این شبکه خبری گفت‌وگو می‌کرد، اشاره‌ای هم به حادثه تروریستی 2012 شهر «بورگاس» بلغارستان کرد و آن را «عملیاتی از پیش طراحی شده از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی» دانست.دقایقی پس از این حادثه تل‌آویو حزب‌الله را متهم کرد.

 


نمایندگان دولت افغانستان و طالبان با هدف احیای روند مذاکرات صلح با هم گفت‌و‌گو کردند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، مقامات دولت افغانستان و سران طالبان از انجام مذاکرات محرمانه میان خود به منظور تلاش برای آغاز گفت‌و‌گوهای صلح خبر دادند. البته طرفین اعلام کردند، مذاکرات صورت گرفته میان نماینده طالبان و اعضای شورای عالی صلح افغانستان غیررسمی و اولیه بوده است. براساس گزارش فوق، این مذاکره زمینه‌ساز مذاکرات رسمی است. در مورد نتیجه این مذاکره و اینکه مذاکرات رسمی چه زمانی آغاز می‌شود، توضیحی داده نشد. سخنگوی وزارت خارجه افغانستان یکشنبه در یک کنفرانس خبری اعلام کرده بود: دولت کابل به طور حتم با رهبران و اعضای شاخص طالبان در ارتباط است.

 


تروریست‌های وابسته به «جبهه النصره» که تحت حمایت تسلیحاتی و مالی عربستان، ترکیه و کشورهای غربی هستند، دوشنبه گذشته جنایت هولناکی را در منطقه کردنشین «تل‌الابیض» سوریه مرتکب شدند.
تروریست‌ها پس از تسلط بر یک روستا، 120 کودک و 230 زن و افراد سالمند را قتل عام کردند که تصویر فوق صحنه‌ای از این جنایت ددمنشانه است. تروریست‌های النصره دیروز نیز تصاویر به آتش‌کشیدن سه شهروند کرد سوری را در اینترنت قرار دادند. مقاومت جانانه کردهای سوری در برابر مهاجمان تروریست، باعث شده است که مهاجمان دست به این اقدامات انفعالی بزنند.
جالب است بدانیم که همه شبکه‌های خبری منطقه‌ای (به جز العالم) و غربی در برابر خبرهای دردآور فوق سکوت اختیار کرده‌اند. این سکوت خبری انسان را به یاد سکوت غربی‌ها نسبت به فاجعه شیمیایی «حلبچه» عراق در سال 1367 می‌اندازد.

 


ده‌ها هزار نفر از طرفداران مرسی باردیگر در سرتاسر مصر علیه «کودتای ارتش» تظاهرات کردند و خواستار آزادی مرسی و دیگر رهبران اخوان‌المسلمین شدند.
به گزارش شبکه خبری الجزیره، تحصن و تظاهرات حامیان محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده مصر همچنان در شهرهای مختلف این کشور به ویژه در جیزه، اسکندریه، مینا، اسیوط و میدان «رابعه العدویه» قاهره ادامه دارد. معترضان با سر دادن شعارهایی علیه ارتش و دولت موقت مصر خواستار بازگشت مرسی به قدرت و حاکمیت شریعت بر کشورشان شدند.
ائتلاف «حامیان مشروعیت» که فراخوان برگزاری این اعتراض‌ها را می‌دهد از طرفداران مرسی خواست به این اعتراض‌ها تا زمان رسیدن به هدف ادامه دهند.
در برخی از این شهرها اما پس از حضور مخالفان مرسی در محل تجمعات، درگیری‌های شدیدی بین دو طرف به وقوع پیوست که طی آن شماری از مردم مجروح شدند. معترضان با سنگ، چوب، سلاح‌های سرد و حتی گرم به یکدیگر حمله می‌کنند. شبکه تلویزیونی العالم نیز از تجمع شمار زیادی از طرفداران مرسی مقابل ساختمان دادگاه عالی قضایی مصر در قاهره خبر داد و نوشت، مردم با حمل تصاویر «مرسی» خواستار آزادی وی و سایر رهبران اخوان شدند.
معترضان در عین حال خواستار محاکمه ژنرال «عبدالفتاح السیسی» به جرم «ربودن مرسی» و «کودتا علیه دولت قانونی» شدند.
از سوی دیگر رهبران اخوان المسلمین نیز برای چندمین‌بار اعلام کردند به هیچ عنوان دست از مبارزه بر نخواهند داشت و تنها راه حل برون رفت از این وضع را «آزادی مرسی، احیای قانون‌اساسی لغو شده و برگزاری انتخابات مجدد» عنوان کردند. «جهاد الحداد»، سخنگوی اخوان‌المسلمین مصر روز دوشنبه و همزمان با رفت و آمد مقامات مختلف غربی و عربی به قاهره گفت: «آشفتگی مصر را تنها مرسی می‌تواند حل کند.» وی برای چندمین بار تاکید کرد «اعاده کامل مشروعیت قانون‌اساسی و نقض کودتا» تنها راه‌حلی است که وی برای این بحران می‌شناسد. این اظهارات در پاسخ به سفر «ویلیام برنز» معاون وزیرخارجه آمریکا به قاهره برای میانجیگری عنوان می‌شود. طی روزهای گذشته وزرای خارجه امارات و قطر به همراه نمایندگانی از اتحادیه اروپا و آمریکا برای حل بحران مصر به قاهره سفر کرده به رایزنی با تمام طرف‌های درگیر پرداخته‌اند. اما به نظر می‌رسد این رایزنی‌ها به نتیجه نرسیده است، چرا که واکنش تازه «عصام العریان»، معاون حزب آزادی و عدالت، شاخه سیاسی اخوان‌ نیز همچون واکنش الحداد، آب پاکی را روی دست این میانجی‌ها ریخت. «العریان» که برجسته‌ترین مقام اخوان‌المسلمین است که هنوز بازداشت نشده گفته اگر دولت موقت مصر بخواهد تحصن طرفداران مرسی را در یک منطقه به هم بریزد، آنها در منطقه‌ای دیگر تحصن خواهند کرد. وی که با بی‌بی‌سی گفت‌وگو می‌کرد، این را هم اضافه کرده که هیچ گفت‌وگویی با ارتش ندارد و در عین حال مشکل اصلی آنها با شورای نظامی مصر است نه خود ارتش!
معاون حزب آزادی و عدالت هم «بازگشت به قانون اساسی لغو شده، بازگشت محمد مرسی به قدرت و برگزاری انتخابات» را تنها راه حل وضع موجود معرفی کرد. و در پایان این مصاحبه تاکید کرد: «همه میدان‌ها و خیابان‌های قاهره به محل تحصن ما تبدیل خواهد شد.»
«سعد عماره»، یکی دیگر از رهبران اخوان‌المسلمین مصر است که پیش از این رئیس کمیته دفاع و امنیت ملی مجلس این کشور بود. وی طی گفت‌وگویی که با خبرگزاری فارس انجام داده ضمن تکرار مواضع دیگر رهبران اخوان گفت مصری‌ها از بازگشت دیکتاتوری نگرانند، آنها نگران بازگشت کشورشان به دوران «رژیم دیکتاتوری قبل»‌هستند.
«عماره» ضمن رد «اتهامات وارد شده به اخوان درباره استفاده از سلاح گرم» گفت: اخوان‌المسلمین هیچ‌گاه از مسالمت‌آمیز بودن فعالیت‌های خود دست بر نخواهد داشت و هیچ‌گاه سلاح به دست نخواهد گرفت.
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که حاکمان فعلی مصر بارها اعلام کرده‌‌اند اخوان‌ها در درگیری‌های هفته گذشته بارها از سلاح گرم استفاده کرده‌اند.
با تشدید خشونت‌ها و ناآرامی‌ها در مصر، قبطی‌های این کشور نیز با برپایی یک تظاهرات گسترده، خواستار بازگشت آرامش به کشورشان و توقف خشونت‌های فرقه‌ای شدند. به گزارش شبکه خبری «روسیا الیوم» قبطی‌ها اخوانی‌ها را مسئول این خشونت‌ها می‌دانند. قبطی‌ها تجمع خود را مقابل ساختمان دادگستری قاهره برگزار کردند.
آخرین خبرها
* وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد کاخ سفید برنامه‌ای برای دیدار مستقیم با محمد مرسی ندارد. «مری هارف»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا این را هم اضافه کرد که ویلیام برنز به همراه نماینده اتحادیه اروپا و وزیران خارجه قطر و امارات با خیرت الشاطر، معاون رهبر اخوان‌المسلمین مصر دیدار کرده است اما آنها قصد دیدار با مرسی را ندارند! روز دوشنبه فرستاده اروپا با نخست‌وزیر موقت مصر نیز دیدار داشت.
* منابع نظامی در مصر روز گذشته اعلام کردند قصد دارند با دادن امتیازهایی به اخوان آنها را راضی کنند. این امتیازها عبارتند از دادن 3 پست وزارتی، آزادی برخی رهبران اخوان و بازگرداندن اموال بلوکه شده آنها، این خبر چند ساعت بعد از سوی رئیس‌جمهور موقت مصر تکذیب شد.
* محمد البرادعی، معاون رئیس‌جمهور موقت مصر که در برکناری مرسی نقش فعالی داشت در مصاحبه با روزنامه «الشرق الاوسط» خواستار مشارکت اخوانی‌ها در روند تدوین قانون اساسی مصر شد. وی در عین حال گفت: برای هیچ دولتی امکان‌پذیر نیست به گروه‌هایی که مطالبات قانونی و غیرقانونی دارند اجازه بدهد با خشونت‌گرایی و ایجاد رعب و وحشت اقدام به باج‌گیری کند!

 


مردم بحرین بار دیگر با وجود تشدید سرکوب‌ها در این کشور به خیابان‌ها آمدند و علیه رژیم آل‌خلیفه شعار دادند.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رسانه‌های بحرینی، تظاهرات گسترده‌ای در جزیره ستره در گرامیداشت دو شهیدی برگزار شد که در جریان اقدامات سرکوبگرانه نیروهای‌ آل‌خلیفه جان خود را از دست دادند.
تظاهرکنندگان با تاکید بر تداوم اعتراضات تا تحقق خواسته‌های خویش، در حالی که تصاویر علی البصری و محمود العرادی را دست داشتند، با حرکت در خیابان‌ها، علیه رژیم حاکم شعار داده و خواستار سرنگونی این رژیم شدند.
اهالی جزیره ستره تظاهرات شبانه‌ای را هم با در دست داشتن شمع در منطقه وادیان برگزار کردند.
جمعیت وفاق ملی اسلامی بحرین از بازداشت 208 بحرینی و یورش به 648 خانه و آسیب دیدن 170 نفر در ماه ژوئیه گذشته خبر داد.
به گزارش فارس از پایگاه جمعیت وفاق ملی اسلامی بحرین، هادی الموسوی مسئول بخش آزادی و حقوق‌بشر جمعیت الوفاق بحرین، در کنفرانس مطبوعاتی خود یورش نیروهای رژیم آل خلیفه به خانه‌های مردم در ماه مبارک رمضان را محکوم کرد و گفت: نیروهای بحرین در طول ماه ژوئیه گذشته 208 شهروند از جمله یک زن و 19 کودک را بازداشت کردند.
وی تصریح کرد: در طول ماه گذشته 774 تظاهرات و حرکت اعتراضی در بحرین برگزار شد.
الموسوی گفت: نیروهای رژیم آل‌خلیفه، بیش از 400 مورد به مجازات گروهی شهروندان اقدام و در 26 مورد دارایی‌های مردم را تخریب کردند، در همین مدت 18 مورد بدرفتاری و برخورد و اهانت با مردم مستندسازی شد.
بحرین از فوریه سال 2011 میلادی شاهد انقلاب مردمی علیه رژیم حاکم است.

 


حدود 7000 شبه‌نظامی سوری و خارجی به یک فرودگاه نظامی در حومه شهر «حلب» حمله کردند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، دیروز حدود 7000 تروریست مسلح به سلاح‌های مختلف از جمله تانک و دوشکا به فرودگاه نظامی «منغ» در حومه حلب حمله کردند. در مورد موفقیت شورشیان در این حمله گزارشات ضد و نقیضی مخابره شده و برخی از این گزارشات از موفقیت مهاجمان خبر می دهند. فرودگاه منغ که از یک سال قبل تحت محاصره افراد مسلح بوده، حدود 43 بار مورد هجوم ناموفق آنها قرار گرفته است. این فرودگاه هرچند هواپیما و یا هلی‌کوپتر قابل استفاده ندارد، ولی به خاک ترکیه نزدیک است و همین مسئله، به آن اهمیت استراتژیک می‌دهد. خیلی از مهاجمان به فرودگاه از عناصر خارجی وابسته به «جبهه النصره» بودند.
در همین حال، ارتش سوریه در «لاذقیه» عملیات ویژه‌ای انجام داد و توانست شماری روستا در حومه این شهر را پاکسازی و تروریست‌های زیادی را بکشد. تعدادی از تروریست‌ها در لاذقیه «شیخ بدرالدین غزال» از شیوخ علوی این منطقه را ربودند.
تعداد زیادی از عناصر «جبهه النصره» نیز درسواحل غربی سوریه کشته شدند.
در مناطق غربی سوریه همچنین نیروهای سوری توانستند کنترل مناطق «القرابیس» و «الغوطه» در شهر «حمص» را به دست گیرند.از شهر حلب نیز خبر رسید هزاران شهروند سوری در این شهر علیه تروریست‌ها تظاهرات و قتل‌عام مردم در برخی مناطق از جمله «خان العسل» را محکوم کردند.
خبر دیگر اینکه برخی مقامات آمریکایی و صهیونیستی به قدرت ارتش سوریه و پیروزی‌های جدید آن در این کشور اعتراف کردند.
ژنرال «مارتین دمپسی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به شبکه «ای.بی.سی» گفت: به نظر می‌رسد او (اسد) نیروی فزاینده‌ای به دست آورده است، اما فکر نمی‌کنم که این وضعیت پایدار باشد.
«عاموس هرنیل» کارشناس مسائل نظامی رژیم صهیونیستی طی تحلیلی در «هاآرتص» نوشت: ارتش سوریه در مقابله با مخالفان در زمینه جنگ‌های خیابانی بسیار ماهر و باتجربه شده است.

 


رئیس‌جمهور سابق قرقیزستان فاش کرد که چون پایگاه نظامی در اختیار آمریکا قرار نداده است واشنگتن او را با انقلاب رنگی برکنار کرد.
به گزارش فارس «عسکر آقایف» در مصاحبه با روزنامه روس‌زبان «روس رپورتاژ» به تشریح وقایع انقلاب رنگی سال 2005 پرداخت.
وی که هم‌اکنون در روسیه به سر می‌برد گفت: قرقیزستان در سال 2005 رو به پیشرفت بود اما آمریکایی‌ها انقلاب رنگی به راه انداختند و این موضوع را حتی از من نیز مخفی نکردند.
به گفته وی، آمریکا در رابطه با پایگاه «ماناس» اعلام کرده بود: «ما تا هر زمان که بخواهیم ماناس را در اختیار خواهیم داشت.» آمریکایی‌ها ابتدا برای یک سال این پایگاه را می‌خواستند و هدف آنها نیز مبارزه با تروریسم بین‌المللی در افغانستان عنوان شده بود.
رئیس‌جمهور سابق قرقیزستان تصریح کرد: سپس من متوجه شدم که آمریکا به این سادگی از ماناس دست بر نخواهد داشت و آن وقت بود که به روسیه پیشنهاد باز کردن پایگاه نظامی «کانت» را دادم.
آقایف افزود، به خاطر این مسئله سفیر آمریکا یک سال با من صحبت نکرد و پس از یک سال پیام داد که در نزدیکی پایگاه «کانت» مرکزی را برای هواپیماهای آواکس در اختیار آنها قرار دهم که من فورا مخالفت کردم.
وی ادامه داد درست بعد از رد این درخواست آمریکا بود که تهدید به سرنگونی شدم و از سوی رسانه‌های غربی لقب دیکتاتور گرفتم.
عسکرآقایف از 1990 تا 2005 رئیس‌جمهور قرقیزستان بود که در این سال با انقلاب رنگی آمریکا از کار برکنار و به روسیه پناهنده شد.

 


شصت‌وهشتمین سالروز انفجار اتمی هیروشیما با حضور نمایندگانی از 70 کشور جهان و ده‌ها هزار ژاپنی در این شهر برگزار شد.
به گزارش ایسنا در این مراسم که در پارک صلح هیروشیما برگزار شد حدود 50 هزار نفر از جمله نجات‌یافتگان جنگ جهانی دوم، اعضای خانواده‌های قربانیان و شینزوآبه، نخست‌وزیر ژاپن حضور داشتند.
در میان آنها نمایندگانی از کشورهای خارجی و اتحادیه اروپا از جمله 32 سفیر در ژاپن همچون جان‌روس، سفیر آمریکا نیز حضور داشتند.
صبح روز ششم اوت 1945 به فرمان رئیس‌جمهور وقت آمریکا و با هدف تسلیم ژاپن در جنگ جهانی دوم شهر هیروشیما هدف حمله اتمی قرار گرفت که در این جنایت هولناک 140 هزار نفر کشته شدند. سه روز بعد آمریکا شهر ناکازاکی را نیز هدف حمله اتمی قرار داد که در این حمله نیز ده‌ها هزار نفر کشته شدند. سردمداران آمریکا هرگز به خاطر این جنایت هولناک مورد مواخذه قرار نگرفتند. آمریکایی که در جریان حمله اتمی به هیروشیما هزاران بی‌گناه را کشت اکنون حامی صلح و دموکراسی در جهان است!

 


هزاران نفر در ترکیه علیه احکام دادگاه در مورد متهمان پرونده «آرگنکن» تظاهرات کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس، در پی اعلام احکام دادگاه در مورد 275 متهم پرونده کودتا علیه دولت معروف به پرونده «آرگنکن»، حدود 10هزار نفر در منطقه «سیلیوری» اسلامبول تظاهرات و به احکام دادگاه اعتراض کردند. تظاهرکنندگان به سمت نیروهای ضد شورش سنگ پرتاب کردند. نیروهای پلیس نیز با شلیک گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی این حرکات معترضان را پاسخ دادند. لائیک‌های ترکیه در شهرهای آنکارا و دنیزلی نیز علیه احکام فوق تظاهرات کردند.
دادگاه ترکیه از مجموع 296 متهم، 21 نفر را تبرئه کرد؛ 275 نفر دیگر به حبس‌هایی از 10 تا 20 سال محکوم شدند. «ایلکر با شیوغ» رئیس ستاد مشترک سابق ترکیه به حبس ابد محکوم شد. اتهام همه این افراد تلاش برای انجام کودتا علیه دولت قانونی ترکیه اعلام شده است.
احزاب سکولار و لائیک نیز نسبت به این محکومیت‌ها شدیدا واکنش نشان دادند؛ «کمال قلیچدار اوغلو» رئیس حزب «جمهوری خلق» با صدور بیانیه‌ای احکام دادگاه را از لحاظ حقوقی، سیاسی و اخلاقی فاقد مشروعیت دانست.
«دولت باغچه‌لی» رئیس حزب «حرکت ملی» دومین حزب بزرگ مخالف دولت، احکام فوق را ناعادلانه و مغایر با موازین حقوقی دانست. وی گفت که متهم ساختن شخصیت‌هایی که قبلا رئیس ستاد ارتش و یا فرماندهان ارشد بوده‌اند، یک فاجعه محسوب می‌شود.
این در حالی است که سخنگوی دولت ترکیه اعلام کرد: نخستین اصل در دستگاه قضایی ما این است که در مورد ارتکاب جرم هیچ‌کس بر دیگری برتری ندارد و دادگاه بهترین تصمیم را گرفته است.
جالب است که «ماری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز نسبت به فعالیت دادگاه‌ها در ترکیه ابراز نگرانی کرد. هارف در مورد احکام دادگاه چیزی نگفت.
دیروز شهر مرزی «جیلان پینار» نیز شاهد تظاهرات ضددولتی بود؛ اما این تظاهرات ربطی به دادگاه ترکیه نداشت، بلکه تظاهرکنندگان نسبت به مداخلات آنکارا در سوریه معترض بودند. نیروهای امنیتی این تظاهرات را سرکوب کردند.

 


دولت عراق برای جلوگیری از حملات احتمالی تروریستی، تدابیر ویژه‌ای در آستانه عید فطر به اجرا گذاشت.
به گزارش خبرگزاری فارس، سرلشکر «سعد معن» سخنگوی فرماندهی عملیات بغداد طی بیانیه‌ای اعلام کرد، دولت عراق با هدف جلوگیری از حملات تروریستی طی روزهای آینده و روز عید فطر، تدابیر امنیتی ویژه‌ای را در این کشور به اجرا درآوردند و پایتخت را که مرکز اصلی همه فعالیت‌های تروریستی است، در کمربند امنیتی خود قرار دادند.وی افزود: عراق قبلا به یک دستگاه امنیتی متکی بود، ولی اکنون به چند منبع امنیتی متکی است و فعالیت تروریست‌ها را تحت‌نظر دارد.تروریست‌های وهابی و سلفی فعال در عراق معمولا در روزهای مذهبی خاص، مردم را هدف حملات تروریستی خود قرار می‌دهند.
عملیات علیه تروریست‌ها
به گزارش واحد مرکزی خبر، نیروهای دولتی عراق طی عملیاتی در تکریت، سه تروریست مسلح را کشتند،‌ در این عملیات یک سرباز شهید شد. سه تروریست نیز بازداشت شدند.در شهر «سلیمان بیک» واقع در شمال بغداد نیز نیروهای دولتی توانستند 11 تروریست را به هلاکت برسانند و ده‌ها نفر دیگر را دستگیر کنند. در شهر مقدادیه نیز پلیس توانست یک کامیون حامل 18 بشکه ماده منفجره را کشف کند. راننده این کامیون در تعقیب و گریز پلیس به هلاکت رسید.
حملات پراکنده تروریستی در شهرهای کرکوک، موصل و حله نیز جان 13 تن را گرفت و پنج زخمی برجای گذاشت.
نیروهای امنیتی در استان نینوا توانستند 18 فرد تحت تعقیب را بازداشت و 29 کمربند انفجاری و یک نفت‌کش را کشف و ضبط کنند. گفتنی است که افراد مسلح از این تانکر برای قاچاق فرآورده‌های نفتی استفاده می‌کردند.
نیروهای پلیس الرمادی با همکاری نیروهای مبارزه با تروریسم طی چهار روز توانستند یک هسته تروریستی را که متشکل از 9 نفر بود،‌ متلاشی کنند.

 


پس از آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان، نروژ نیز از تعطیلی 15 سفارتخانه خود در کشورهای خاورمیانه و آفریقا به دلیل «خطر حملات تروریستی» خبر داد.
وزارت خارجه نروژ اعلام کرد دسترسی به 15 سفارتخانه خود در چند کشور خاورمیانه و آفریقا را به دلیل وجود خطرات حملات تروریستی محدود کرده است. بر اساس این گزارش سفارتخانه‌های این کشور فقط به تماس‌های تلفنی و ایمیل پاسخ می‌دهند و دسترسی عمومی کاملا متوقف شده است.
تعطیلی سفارتخانه‌های برخی کشورهای غربی با محوریت آمریکا از روز یکشنبه و به بهانه شنود مکالمات رهبران القاعده و برنامه این گروه تروریستی برای حملات گسترده به منافع غرب، آغاز شده است.
آمریکا در 22 نقطه و به مدت یک هفته سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های خود را تعطیل کرده است. این کشورها در خاورمیانه و آفریقا قرار دارند.
به اعتقاد برخی تحلیلگران سیاسی، توجیه جاسوسی‌های افشا شده آمریکا که چند هفته‌ای است به معضلی برای این کشور مدعی دموکراسی تبدیل شده، می‌تواند یکی از دلایل این اقدام آمریکایی‌ها باشد.
پس از اینکه ادوارد اسنودان، مامور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا اسناد جاسوسی آمریکا از مردم و دیپلمات‌های سرتاسر دنیا را منتشر کرد، فشارها علیه کاخ سفید حتی از سوی متحدین کلیدی این کشور به اوج رسیده است. اسنودان اکنون در روسیه زندگی می‌کند.
ایالات متحده آمریکا روز گذشته اعلام کرد سفارتخانه‌های خود را در چهار کشور دیگر تعطیل کرده است.

 


دادگاه پرویز مشرف
پرویز مشرف روز گذشته در دادگاه رسیدگی به قتل «بی‌نظیر بوتو»، نخست‌وزیر سابق این کشور حاضر نشد. وی «دلایل امنیتی» را علت غیبت خود اعلام کرد. مشرف به «توطئه‌چینی و قتل بی‌نظیر بوتو» متهم است.
تنبیه آمریکایی‌ها
به دنبال سقوط هلی‌کوپتر نظامی آمریکا در خاک ژاپن، نخست‌وزیر این کشور دستور لغو مجوز هلی‌کوپترهای آمریکایی در کشورش را صادر کرد.روز دوشنبه به دنبال سقوط این هلی‌کوپتر در جزیره اوکیناوا اعتراض‌ها علیه حضور نظامی آمریکا در این کشور بار دیگر افزایش یافت. پنجاه هزار نظامی آمریکایی در جزیره اوکیناوا حضور دارند و این حادثه‌ها بارها جان ژاپنی‌ها را گرفته است.
انفجار در مسجد
انفجار یک بمب در مسجدی واقع در غرب یمن یک کشته و 12 مجروح برجای گذاشت این بمب دوشنبه شب از سوی یک فرد ناشناس به سمت نمازگزاران پرتاب شد. عامل این حمله تروریستی ساعاتی بعد در منزلش دستگیر شد.
بزرگترین کشتی جنگی ژاپن
ژاپن روز گذشته همزمان با نخستین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی و در بحبوحه تنش‌ها با چین‌ از بزرگترین‌ کشتی جنگی خود رونمایی کرد. ژاپن که دارای ارتش به معنی مصطلح آن نیست، چند سالی است با سرمایه‌گذاری‌های جدی در بخش نظامی به سمت افزایش قدرت نظامی پیش می‌رود.
بازداشت 220 فلسطینی در یک ماه
نظامیان رژیم صهیونیستی طی یک ماه (10 تیر تا 10 مرداد) 220 فلسطینی را در کرانه باختری و بیت‌المقدس بازداشت کرده‌اند. شهر «الخلیل» بیشترین شمار بازداشتی (60 نفر) را به خود اختصاص داده است. حمله اسرائیلی‌ها به منازل فلسطینی‌ها در کرانه باختری حساسیت کسی را در نهادهای حقوق بشری غرب برنمی‌انگیزد.
ناوگان روسیه در هاوانا
یک ناوگان روسی متشکل از تعدادی کشتی نظامی وارد «هاوانا» پایتخت کوبا شد.این ناوگان پنج روز در کوبا توقف دارد و طی این مدت دیدارهایی میان فرماندهان روسی و مقامات کوبایی صورت خواهد گرفت.
استعفای معاون نخست‌وزیر لیبی
«عواد البرسی» معاون نخست‌وزیر لیبی با اعلام اینکه اختیارات کافی برای اجرای مسئولیت و وظایف خود را ندارد، از پست خود استعفا کرد. نخست‌وزیر این استعفا را پذیرفت.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10