(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 22 مرداد 1392 - شماره 20564

خشم مردم ژاپن
از انتقال هواپیماهای آمریکایی به اوکیناوا
آزادی 26 اسیر فلسطینی
از زندان‌های رژیم صهیونیستی
 چهار سوی پنج قاره
آغاز عملیات بزرگ ارتش سوریه
برای تصرف مناطق استراتژیک ادلب
با دستور نوری مالکی صورت گرفت
آغاز عملیات ویژه ضد تروریستی
در مرزهای عراق و سوریه
اعتراض خیابانی
علیه فعالیت‌های تروریستی در الجزایر
هند نخستین ناو هواپیمابر بزرگ خود را
به آب انداخت
ابراز نگرانی برژینسکی
از تیرگی روابط مسکو - واشنگتن
تشییع پیکر شهید 10 ساله در بحرین
طرفداران مرسی در محاصره ارتش مصر
اخوانی‌ها: برای مقابله آماده‌ایم
تنش در روابط اسپانیا و انگليس در پی اختلاف بر سر جبل الطارق
   


جابجایی هواپیماهای نظامی آمریکا در خاک ژاپن خشم مردم اوکیناوا را برانگیخته است.
به گزارش واحد مرکزی خبر، انتقال هواپیماهای نظامی «اوسپری» به پایگاه هوایی در جنوب ژاپن نگرانی و خشم ساکنان اوکیناوا را موجب شده است.روز گذشته هشت فروند از این نوع هواپیما از پایگاه تفنگداران دریایی به پایگاه هوایی فوتینما در اوکیناوا منتقل شدند.سخنگوی نظامی آمریکا گفته است که بقیه هواپیماها ظرف چند روز آینده به اوکیناوا منتقل می‌شوند.صدها معترض مقابل پایگاهی که این هواپیماها به آنجا منتقل می‌شوند، تجمع و خشم خود را علیه ورود آنها ابراز کردند. یکی از معترضان گفت: «ما در روزهای اخیر شاهد حوادثی بوده‌ایم که تجهیزات نظامی آمریکا ایجاد کرده‌اند. ما نمی‌توانیم حوادث دیگری را تحمل کنیم».ساکنان اوکیناوا بارها علیه حضور نظامی آمریکا به خیابان‌ها ریخته‌اند و خواستار خروج کامل آمریکایی‌ها از این منطقه شده‌اند.

 


مدیر اداره آمار وزارت اسیران و آزادشدگان فلسطین از آزادی 26 اسیر فلسطینی خبر داد.
به گزارش شبکه خبری فلسطین الیوم، عبدالناصر فروانه گفت، 15 اسیر غزه و 11 اسیر کرانه باختری امروز آزاد خواهند شد.وی افزود، این اسیران متعلق به گروه‌های مختلف فلسطینی اعم از فتح، جبهه خلق، حماس، جهاد اسلامی و جبهه دموکراتیک هستند. فروانه تاکید کرد در این فهرست، اسامی اسیران قدیمی از اهالی قدس و مناطق اشغالی وجود ندارد.به گفته وی 17 نفر از این اسیران به حبس ابد محکوم شده بودند و 9 نفر دیگر نیز به حبس‌های بین 20 تا 25 سال محکوم شده بودند که دوران محکومیت خود را سپری می‌کردند.گفتنی است کمیته ویژه کابینه رژیم صهیونیستی روز یکشنبه با آزادی این 26 نفر موافقت و لیست نهایی این اسیران را تایید کرد.

 


100 کشته ظرف یک روز
در درگیری‌های صورت گرفته بین دو قبیله عرب در منطقه دارفور سودان تنها در یک روز دست‌کم 100 نفر کشته شدند.
دو قبیله رقیب رزیقات و المعالیه طی ماه‌های اخیر بارها با یکدیگر درگیر و صدها تن از اعضای خود را از دست داده‌اند.
اعتصاب در تونس
اعضای دو جنبش مخالف دولت تونس اعتصاب غذای خود را آغاز و اعلام کردند تا انحلال مجلس موسسان و برکناری دولت به اعتصاب خود ادامه خواهند داد.
اعضای جنبش‌های مخالف دولت تونس تاکید کردند که اعتراضات مردمی طی روزهای آینده افزایش خواهد یافت و مردم تا زمانی که به مطالبات خود دست نیابند دست از این اعتراض‌ها برنخواهند داشت.
سعودی‌های آمریکایی
یک رسانه عرب زبان، «آل‌سعود» را مجری سناریوهای مورد نظر آمریکا در منطقه عنوان کرد.
شبکه خبری المنار در گزارشی با اشاره به «نقش مخرب» سعودی‌ها اظهار داشت، از زمانی که بیداری اسلامی در منطقه آغاز شد، عربستان سعودی در راستای طرح‌های آمریکا، حرکت علیه انقلاب‌های این منطقه را آغاز کرد.
انتقاد از ادامه شهرک‌سازی‌ها
صائب عریقات مذاکره کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین با انتقاد از ادامه شهرک‌سازی‌ها توسط رژیم صهیونیستی تاکید کرد که صبر فلسطینی‌ها حد و اندازه‌ای دارد.
وی اظهار داشت، ساخت شهرک‌های جدید تلاشی برای شکست مذاکرات صلح میان فلسطین و رژیم صهیونیستی است.
انفجار در اسلامبول
خبرگزاری شین‌هوا از وقوع یک انفجار در نزدیکی مقر حزب حاکم عدالت و توسعه در شهر اسلامبول ترکیه خبر داد.
انفجار مذکور تلفات جانی به دنبال نداشت و تنها باعث وارد آمدن خسارت‌های سنگین به ساختمان حزب عدالت وتوسعه شد.
هلاکت 3 سرباز آمریکایی
مقامات ناتو از کشته شدن سه سرباز آمریکایی به دست شورشیان در شرق افغانستان خبر دادند.
این سربازان در استان پکتیا هدف حمله قرار گرفته و کشته شدند.
طی ماه‌های اخیر تعداد زیادی از نظامیان ناتو در افغانستان هدف حمله قرار گرفته‌اند یا خودروها و تجهیزات آنان به طور کامل منهدم شده است.

 


یگان‌های ارتش سوریه عملیات نظامی وسیع و گسترده‌ای را در مناطق استراتژیک استان ادلب در شمال غربی سوریه با هدف نابودی مراکز تجمع و مقرهای تروریست‌ها آغاز کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس، نیروهای ارتش سوریه عملیات نظامی خود را در جنگل‌های منطقه جبل‌الاربعین از توابع شهر اریحا در استان ادلب در شمال غربی سوریه با هدف قرار دادن مراکز تجمع عناصر مسلح آغاز کردند.
در این عملیات مراکز تجمع عناصر مسلح توسط پدافند هوایی و یگان توپخانه ارتش سوریه مورد هدف قرار گرفت که بر اثر آن تعداد زیادی از تروریست‌ها به هلاکت رسیدند.
دیگر یگان‌های ارتش سوریه در استان دیرالزور در شرق سوریه نیز پیشروی کرده و حمله چندین گروه مسلح تحت عنوان «آتشفشان‌های شرق» را دفع کردند.
گزارش شده در این عملیات نیروهای ارتش سوریه موفق شدند، ده‌ها عنصر مسلح وابسته به سازمان تروریستی القاعده را به هلاکت برسانند که در میان آنها تروریست‌های معروفی همچون ابو اسامه اللیبی، عبدالرحمن عایش العجیل، منیر الهجر، محمد زهدی العبدالله و صلاح العبد شناسایی شدند.
منابع سوری همچنین از کشته‌ شدن تروریست‌هایی با تابعیت آلمانی، کویتی و سعودی در درگیری‌های حومه لاذقیه خبر دادند.
ارتش سوریه همچنین محل تجمع گروه‌های تروریستی در اردوگاه یرموک را هدف حمله قرار داده ارتش در این حمله از کمک ساکنان فلسطینی اردوگاه بهره برد.
نیروهای ارتش سوریه در حومه شهر حمص، درعا و استان دمشق نیز با عناصر مسلح درگیر شده و خسارات سنگین و بزرگی را چه از حیث تجهیزات نظامی و چه از حیث نیروی انسانی به گروه‌های مسلح وارد کردند.
در این عملیات گسترده صدها تروریست کشته و مجروح شدند و تعداد دیگری پا به فرار گذاشتند. پیشروی‌های ارتش سوریه طی ماه‌های گذشته نیز ادامه داشته طوری که شورشیان این کشور را وادار به جنایات گسترده‌ای کرده است. جنایاتی که همچنان با انزجار داخلی و بین‌المللی مواجه شده است.
در همین رابطه کردهای مقیم فرانسه با برپایی تظاهرات جنایت‌های تروریست‌ها را در سوریه محکوم کردند و خواستار توقف کشتار غیرنظامیان شدند.
این تظاهرات بزرگترین تظاهرات کردهای فرانسه در اعتراض به کشتار مردم سوریه بود.
شرکت‌کنندگان در این تظاهرات کشتار مردم سوریه به دست گروه‌‌های تروریستی مثل جبهه النصره را محکوم کردند و از مجامع حقوق بشری خواستند اقدامات غیرانسانی این گروه‌های تروریستی را متوقف کنند. شورشیان تحت حمایت غرب طی روزهای گذشته برای انتقام گرفتن از کردهای طرفدار بشار اسد 450 زن و کودک را به فجیع‌ترین شکل به قتل رسانده و تصاویر آن را منتشر کردند.
سایر رویدادها
* سخنگوی دولت اردن با تاکید بر اینکه روابط کشورش با سوریه همچون همیشه پابرجاست تاکید کرد با حضور نمایندگی ائتلاف مخالفان سوریه در امان موافقت نشده است.
* منابع آگاه از نفوذ 200 افسر و سرباز ترکیه به حلب با لباس مبدل برای کمک به تروریست‌های جبهه النصره خبر دادند.
* یکی از سرکردگان جبهه النصره به نام ابوخالد البطشی در منطقه بقاع لبنان از پای درآمد.
* رئیس حزب توحید لبنان گفت، طرح سرنگونی سوریه طرحی شکست‌خورده است.
* شبکه خبری الجزیره در گزارشی اعلام کرد که اختلاف بین گروه‌های مخالف دولت سوریه رو به افزایش است.
* ریاض الاسعد فرمانده سابق گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه اذعان کرد که گروه‌های مسلح در این کشور اشتباهات زیادی در حق غیرنظامیان مرتکب می‌شوند.

 


نخست‌وزیر عراق طرح امنیتی ویژه‌ای را برای مقابله با تروریست‌ها در مناطق مرزی این کشور و سوریه به اجرا گذاشت.
به گزارش خبرگزاری فارس، «نوری مالکی» از فرماندهان نظامی مناطق الانبار، الجزیره و نینوا خواست عملیات امنیتی بزرگ بازرسی را در مناطق غرب عراق و نزدیک مرزهای سوریه به اجرا درآورند.
از جمله برنامه‌هایی که در چارچوب این طرح به اجرا درمی‌آیند، ایجاد برج‌های دیده‌بانی و استفاده از بالن برای رصد تحرکات مشکوک است.
مالکی طی یک ماه اخیر تلاش‌های گسترده‌ای را برای مقابله با تروریسم به اجرا درآورده است. شهر بغداد مرکز فعالیت‌های تروریستی در عراق است و بعد از آن، مناطق مرزی این کشور با سوریه از مکان‌های اصلی فعالیت‌های تروریستی و جابجایی سلاح است.

 


صدها نفر از مردم الجزایر علیه عملیات تروریستی در کشور دست به تظاهرات زدند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، یک منبع امنیتی در الجزایر اعلام کرد در انفجار یک بمب دست‌ساز در شرق الجزایر چهار تن از نیروهای امنیتی زخمی شدند.
پس از این انفجار صدها تن از مردم الجزایر با برگزاری تظاهراتی تحت عنوان «تروریسم ممنوع» در منطقه القبائل اقدامات تروریستی در این کشور را به شدت محکوم کردند.
تظاهر کنندگان همچنین به کشته شدن سه تن از نیروهای پلیس به دست گروه‌های مسلح اعتراض کردند.
تظاهرکنندگان دست نوشته‌هایی را حمل می‌کردند که روی آنها جملاتی مثل «تروریسم ممنوع»، «منطقه القبائل مخالف اقدامات تروریستی است» و «مردم در برابر تروریسم بیدار باشید» نوشته شده بود.
نیروهای ارتش الجزایر مدتی است که عملیات گسترده‌ای را برای پاکسازی نیروهای مسلح وابسته به «القاعده در مغرب اسلامی» شاخه آفریقایی القاعده آغاز کرده‌اند.

 


ارتش هند نخستین ناو هواپیمابر بزرگ ساخت این کشور را به آب انداخت.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ارتش هند ناو هواپیمابر «ان.اس.ویکرانت» را دیروز طی مراسمی به آب انداخت. با فعال شدن این ناو، کشور هند به گروه کشورهای قادر به طراحی و ساخت ناوهای هواپیمابر بزرگ پیوست. این ناو غول‌پیکر 37 هزار و 500 تن وزن دارد و در کارخانه کشتی‌سازی «کوجین» هند ساخته شد. این ناو هواپیمابر تا سال 2016 مورد آزمایشات گسترده قرار می‌گیرد و سپس تا پایان سال 2018 میلادی به نیروی دریایی هند خواهد پیوست.
جنگنده‌های «میگ-29»، «کامو-31» و دیگر جنگنده‌های سبک قادر به پرواز از باند این ناو هواپیمابر هستند.
این کشتی 260 متر طول و 60 متر ارتفاع دارد. 80 تا 90درصد قطعات بدنه، 60 درصد قطعات هدایت و حرکت و کمتر از 30درصد تجهیزات نظامی این ناو هواپیمابر در کشور هند ساخته شده است.
ارتش هند دیروز همچنین یک موشک هسته‌ای را آزمایش کرد. این موشک زمین به زمین که ساخت هند است «پریتوی-2» نام دارد. موشک فوق 350 کیلومتر برد دارد.
خبر دیگر اینکه در پی افزایش ناآرامی و تنش در کشور هند، نیروهای نظامی این کشور و پاکستان در مناطق مرزی کشور به تبادل آتش پرداختند.
گزارشی در مورد تلفات احتمالی این درگیری مرزی منتشر نشده است.
طی روزهای گذشته و به دنبال حمله بوداییان به مسلمانان در مراسم عید فطر، تنش‌ها در این منطقه به اوج رسیده است.

 


زبگنیو برژینسکی مشاور سابق امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا نسبت به پیامدهای تیرگی روابط روسیه و آمریکا هشدار داد.
به گزارش ایرنا، برژینسکی در گفت‌وگو با ایتارتاس با اشاره به تشدید تنش‌ها در روابط روسیه و آمریکا گفت: مسکو و واشنگتن باید برای بهبود روابط و از سرگیری همکاری‌ها درباره مسايل بین‌المللی که منافع دو کشور را در برمی‌گیرد، تلاش کنند.
وی گفت: دو کشور مسایل جدی فرا رو دارند که باید به صورت سازنده حل شود و تیرگی روابط میان دو کشور، نیل به این هدف را دشوارتر می‌کند.
مسکو و واشنگتن باید در حل مسائل مهم بین‌المللی با یکدیگر همکاری کنند.
برژینسکی با رد پیشنهاد کسانی که گزینه جدایی بیشتر میان روسیه و آمریکا را مطرح می‌کنند، گفت که وی از نزدیکی هر چه بیشتر میان دو کشور حمایت می‌کند. به گفته این کارشناس آمریکایی، خارج شدن مسایل مهم بین‌المللی از کنترل مسکو و واشنگتن، باعث می‌شود که دو کشور به یک اندازه آسیب ببینند.
وی احتمال بازگشت مناسبات دو کشور به دوران جنگ سرد را بی‌اساس خواند و گفت: جنگ سرد صرفا رقابت ایدئولوژیکی نبود، بلکه تهدیدات ژئوپلیتیکی و رقابت تسلیحاتی نیز از ویژگی‌های دوران جنگ سرد به شمار می‌رفت، اما اکنون چنین نیست.
برژینسکی در عین حال در صحبت‌های خود از سفر نکردن «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا به روسیه حمایت کرد. در پی افشاگری‌های «ادوارد اسنودان» مامور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا و اعطای پناهندگی موقت مسکو به وی، اوباما اعلام کرد از سفر به مسکو و دیدار با همتای روسی خود «ولادیمیر پوتین» خودداری می‌کند.
در همین حال، «جفری منکوف» تحلیلگر شبکه خبری «سی.ان.ان» گفت، هرچند پوتین با اعطای پناهندگی به اسنودان، رئیس‌جمهور آمریکا را تحقیر کرد، ولی کاخ سفید به مشارکت و همکاری کرملین در حل مسايل بین‌المللی نیاز دارد. وی گفت، آمریکا تاکنون تنها در مواردی توانسته موفقیت کسب کند که رای مثبت روسیه را در شورای امنیت با خود داشته است.
«فرید زکریا» تحلیلگر هندی الاصل آمریکایی نیز درباره بروز تنش در مناسبات روسیه و آمریکا گفت، لغو سفر رئیس‌جمهور آمریکا به روسیه فقط به قضیه اسنودان مربوط نمی‌شود و این مسئله ریشه در گذشته دارد.
زکریا که با «سی.ان.ان» سخن می‌گفت، افزود: «ناامیدی بزرگ آمریکا از روسیه به مسئله سوریه مربوط می‌شود. ماجرای اسنودان کاسه صبری است که لبریز شده است.» «نیل کلارک» روزنامه‌نگار انگلیسی اما کل غرب را در مناسباتی که با روسیه دارد، زیر سوال برد و گفت که اصولا غربی‌ها در قبال مسکو رفتاری ریاکارانه و خصومت‌آمیز دارند.

 


سرویس خارجی -
مردم بحرین در مراسم تشییع پیکر کودک شهید بحرینی تاکید کردند که انتقام خون شهدا را خواهند گرفت.
هزاران تن از مردم شهر منامه پایتخت بحرین پیکر علی جعفر حبیب کودک 10 ساله بحرینی را تشییع کردند و با سر دادن شعارهایی علیه آل‌خلیفه تاکید کردند راه انقلاب و راه شهدا ادامه دارد و انتقام خون شهدا را خواهند گرفت.
این کودک 10 ساله بحرینی بر اثر استنشاق گازهای سمی مبتلا به سرطان شده و برای مداوا عازم هند شد اما معالجات موثر واقع نشد و به شهادت رسید.
شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع این کودک شهید در شرایطی علیه آل‌خلیفه شعار می‌دادند که نیروهای امنیتی رژیم بحرین در خیابان‌ها مستقر و اوضاع را در کنترل خود داشتند. نیروهای آل‌خلیفه از چند روز گذشته از بیم برگزاری تظاهرات اعتراض‌آمیز به مناسبت فراخوان جنبش تمرد در 14 اوت (فردا) در خیابان‌ها و مناطق مختلف شهر منامه مستقر شده‌اند و رفت و آمدها و تجمعات مردمی را تحت کنترل دارند.
بحرین از فوریه سال 2011 میلادی شاهد انقلاب مردمی است که با سرکوبگری شدید نیروهای آل‌خلیفه و نظامیان اشغالگر آل‌سعود مواجه شده است.
این در حالی است که مردم بحرین اعلام کرده‌اند از خواسته‌های انقلابی خود کوتاه نمی‌آیند و به راه انقلاب ادامه خواهند داد.
از سوی دیگر، دولت بحرین در راستای انتقام‌گیری از گروهی از پزشکان بحرینی که براساس وظیفه انسانی و شغلی خود به مجرمان در تظاهرات مسالمت‌آمیز مردمی در این کشور کمک کردند شماری از پزشکان مصری را با حقوق بالا جایگزین کرد.
از دیگر اخبار بحرین اینکه منابع حقوق‌بشری بحرین اعلام کردند که نظامیان رژیم آل‌خلیفه یک نوجوان 13 ساله و یک معلول ذهنی را دستگیر کردند.

 


منابع خبری از استقرار نیروهای امنیتی در اطراف میدان «رابعه العدویه» و «النهضه» برای «متفرق» کردن طرفداران مرسی و تاکید اخوانی‌ها بر مقاومت خبر می‌دهند.
رسانه‌های مختلف عربی و غربی روز گذشته به نقل از یک منبع‌آگاه در وزارت کشور مصر اعلام کردند ارتش و نیروهای امنیتی مصر خود را آماده حمله به تحصن‌کنندگان در میدان‌های «رابعه العدویه» و «النهضه» کرده‌اند و هر آن احتمال وقوع «درگیری‌های خونین» بین دو طرف وجود دارد.
صدها هزار نفر از طرفداران مرسی به‌رغم ایجاد محدودیت‌های سنگین خود را به این دو میدان رسانده‌اند و با تهیه ماسک، عینک ایمنی، دستکش و ایجاد موانع فیزیکی (بخوانید سنگربندی) از چوب، سنگ، بتن و گونی‌های ماسه، خود را آماده مقابله با خودروهای زرهی‌ ارتش می‌کنند.
وزارت کشور مصر گفته خیلی زود عملیات پاکسازی آغاز می‌شود و احتمالاً به دلیل وقوع خشونت، این عملیات با خونریزی‌ها و تلفاتی همراه خواهد شد.
به گفته این منبع آگاه، پلیس مصر حتی با وزارت بهداشت برای اعزام آمبولانس و نیروهای امدادی هماهنگی‌های لازم را انجام داده و هزاران نیروی امنیتی مجهز به تجهیزات ضد شورش نیز این دو میدان را به محاصره خود درآورده‌اند.
تعداد زیادی خودروی مخصوص برای حمل بازداشت‌شدگان نیز در خیابان‌های منتهی به این دو منطقه مستقر شده‌اند. براساس این گزارش، وزیر کشور مصر حتی ظهر روز یکشنبه با شماری از معاونانش نشستی را در خصوص گزارش‌های امنیتی درباره تعداد تجمع‌کنندگان و تظاهراتی که در مکان‌های مختلف برگزار شده و همچنین تعداد زنان و کودکان حاضر در این تظاهرات برگزار کرده است.
منبع مذکور ادامه داد: تمامی نیروهای امنیتی که برای پایان دادن به تظاهرات حامیان مرسی مشارکت خواهند کرد مجهز به سپر و خودروهای زرهی هستند و عملیات مذکور با محاصره تجمع‌کنندگان و ممانعت از انتقال مواد غذایی و آشامیدنی و همچنین هشدار به تجمع‌کنندگان آغاز می‌شود و با استفاده از شلنگ آب پرفشار و گلوله‌های صوتی و بستن تمامی ورودی‌ها و خروجی‌ها ادامه خواهد یافت این منبع افزود: تنها یک خروجی در هر مکان برای خروج زنان و کودکان اختصاص داده شده است.
شبکه خبری الجزیره نیز در تکمیل این گزارش اعلام کرد 34 گروه از نیروهای امنیت مرکزی مصر در قاهره با حرکت به سمت اسکندریه و قاهره به کمک نیروهای ضد شورش رفتند. این شبکه خبری اضافه کرد: ائتلاف حمایت از مشروعیت، اطلاعات کاملی درباره اسامی شرکت‌کنندگان در گروه‌های امنیتی مذکور در اختیار دارد و اعلام کرده که در صورت وقوع هرگونه درگیری و حمله به تظاهرکنندگان این افراد مجازات خواهند شد.
از سوی دیگر، یکی از افسران وزارت کشور مصر نیز اعلام کرده عملیات پایان دادن به تجمع طرفداران اخوان‌المسلمین به صورت تدریجی و در چند روز آینده پایان خواهد گرفت.
واکنش اخوانی‌ها
همزمان با انتشار بسیار گسترده اخبار مربوط به آماده شدن نیروهای امنیتی برای حمله به تحصن‌کنندگان طرفدار مرسی و تشدید حجم فشارها و تهدیدات علیه اخوانی‌ها، رهبران این جنبش اعلام کردند همچنان به مقاومت و اعتراض‌های خود ادامه می‌دهند.
«عاشورا الحلوانی»، عضو شورای عالی حزب آزادی و عدالت در این باره طی گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: تمام مصری‌های حامی مشروعیت و اخوانی‌ها به اعتراض‌ها ادامه خواهند داد و این اعتراض‌ها تا زمان بازگشت مرسی به قدرت متوقف نخواهد شد.پیش از این نیز به رغم افزایش تهدیدها، رهبران اخوان‌المسلمین مصر اعلام کرده بودند «تا پای جان» بر سر اهداف انقلاب مصر خواهند ایستاد.
با توجه به رویکرد دو طرف و سابقه‌ای که ارتش و نیروهای امنیتی مصر در برخورد با معترضان از خود به جا گذاشته‌اند، تحلیلگران منطقه به شدت نسبت به تحولات بعدی مصر نگران هستند.
به گفته گروهی از کارشناسان با توجه به اهمیت و اثرات ادامه این تحصن و واکنش‌های صورت گرفته از سوی حاکمان مصر به نظر می‌رسد ارتش این کشور خود را آماده پرداخت هر هزینه‌ای برای رهایی از وضع موجود می‌کند. ارتشی که به گفته گروه‌ اخوان‌المسلمین از 12 تیر ماه به این سو بی‌محابا به روی معترضان آتش گشوده و هزاران نفر را به خاک و خون کشیده است. این دست از تحلیلگران واکنش منفعلانه و محطاطانه آمریکا در مواجهه با این خشونت‌ها را نیز دلیلی بر عزم ارتش برای سرکوب معترضان ارزیابی می‌کنند.
تحولات سینا
نیروهای ارتش مصر با اجرای مرحله دوم عملیات گسترده زمینی و هوایی در منطقه صحرای سینا، 25 فرد مسلح را کشته و یا زخمی کردند. هلی‌کوپترهای ارتش در این عملیات مخفیگاه‌ها و مواضع افراد مسلح در شرق «العریش» ، «رفح» و «شیخ زوید» را گلوله باران کردند. گروه‌های مسلح نیز مراکز استقرار ارتش را با گلوله‌های خمپاره هدف قرار دادند. در این حمله یک نظامی زخمی شد.
پیش از این اعلام شده بود که هواپیماهای بدون سرنشین رژيم‌صهیونیستی نیز در این عملیات مراکز و مخفیگاه‌های گروه‌های مسلح را هدف قرار داده و پنج نفر را کشتند. ارتش مصر با تکذیب این خبر، اعلام کرد که در عملیات سینا اسرائيل هیچ نقشی ندارد.
به دنبال برکناری مرسی، ناآرامی‌ها در منطقه سینا به شدت افزایش یافته است.

 


وزير خارجه اسپانيا اعلام كرد، اين كشور از همه گزينه هاي قانوني ممكن براي دستيابي به حقوق خود و بازپس گيري منطقه جبل الطارق از استعمار انگليس استفاده خواهد كرد.
به گزارش ايرنا، «خوزه مانوئل گارسيا مارگالو» دیروز طی مصاحبه اي با تلويزيون دولتي اسپانیا گفت: اين گزينه ها از گفت وگوهاي مستقيم با دولت انگليس تا مراجعه به همه نهادها و مراجع بين المللي را در بر مي گيرد.
وي افزود: همانطور كه گفت وگوهاي دوجانبه اي در دوران نخست وزيري «خوزه ماريا آسنار» (1996 تا 2004) در اسپانيا با دولت انگليس به رهبري«توني‌بلر» وجود داشت ، درها براي مذاكره بر سر حاكميت جبل‌الطارق همچنان باز است.
وزير خارجه اسپانيا يادآور شد: علاوه بر اين، مادريد دو گزينه ديگر را نيز براي اعمال حاكميت بر جبل‌الطارق در دستور كار قرار داده است كه يكي از آنها، طرح آن در سازمان ملل براي صدور قطعنامه و ديگري مراجعه به دادگاه بين المللي لاهه است. هرچند وی تصريح كرد كه اين موضوع بايد با احتياط بيشتري مورد مطالعه قرار گيرد. در مورد طرح موضوع در سازمان ملل ، مارگالو گفت: بايد بررسي كنيم كه آيا به مصلحت ما هست قطعنامه سال 1996 سازمان ملل را كه از رفع استعمار جبل الطارق بر پايه احترام منافع مردم آن سخن مي گويد، پيش ببريم.
وي افزود: گزينه سوم در باره حل مسئله حاكميت جبل الطارق، شكايت به دادگاه لاهه است تا انگليس به پيمان «اوتريخت» كه اسپانيا بر اساس آن، جبل الطارق را در سال 1713 ميلادي واگذار كرده است، عمل كند.
مارگالو خاطرنشان كرد: آن چيزي كه در پيمان اوتريخت واگذار شده، پايگاه و بندر جبل الطارق (پنيون) به انگليس است اما آب هاي آن واگذار نشده است و به همين دليل، ما از حاكميت اسپانيا بر آب‌هاي جبل الطارق كوتاه نمي آييم.
ريشه اختلافات مادريد و لندن بر سر منطقه جبل‌الطارق به جنگهاي موسوم به جنگ هاي جانشيني اسپانيا در اوايل قرن هجدهم ميلادي باز مي‌گردد. اين جنگها پس از مرگ «كارلوس دوم» پادشاه اسپانيا كه فرزندي نداشت، در سطح بين‌المللي آغاز شد و با امضاي پيمان اوتريخت پايان يافت.
اين جنگ ها بيشتر خاك اروپا را فراگرفته بود و در آن، حتي آمريكا هم حضور داشت. در سال‌هاي جنگ، نيروهاي انگليسي و هلندي كه از يكي از جانشينان كارلوس حمايت مي كردند، موفق شدند با نيروي دريايي متحدي شهرهاي ساحلي جنوب اسپانيا را مورد حمله قرار دهند و پس از درگيری‌هاي سنگين دريايي، منطقه جبل الطارق را به تصرف خود در آوردند.
پس از آنكه با پيمان اوتريخت جنگ به پايان رسيد، انگليس در قبال دست كشيدن اسپانيا از منطقه جبل‌الطارق، پادشاهي«فليپه» را به عنوان حاكم اسپانیا به رسميت شناخت و از همان زمان مالكيت خود را بر اين منطقه حفظ كرده است. با اين حال، مقام هاي اسپانيايي مي گويند واگذاري جبل الطارق از سوي اين كشور به انگليس به معناي دست كشيدن از حاكميت ارضي خود نبوده و اسپانيا حق بازپس گيري آن را براي خود محفوظ نگه داشته است.
منطقه كوچك اما استراتژيك جبل الطارق در نزديكي تنگه اي به همين نام در جنوب اسپانيا قرار دارد كه قاره هاي آفريقا و اروپا را از هم جدا مي كند.
انگلیس طی روز های اخیر برای فعالیت ماهیگیران اسپانیایی مزاحمت ایجاد کرده و دولت اسپانيا نيز با سختگيري و افزايش بازرسي از خودروها در منطقه مرزي با جبل الطارق موجب تشكيل صف‌هاي طولاني در اين زمينه شد كه صداي اعتراض مسئولان اين مستعمره و دولت انگليس را برانگيخت. اسپانيا پس از آن اعلام كرد كه عوارض گمركي براي هر گونه ورود و خروج خودروها به جبل الطارق وضع خواهد كرد.
گارسيا مارگالو به تلويزيون اسپانيا گفت: ما گزينه‌هاي فراوان ديگري نيز براي حل مسئله حاكميت جبل الطارق در دست بررسي داريم اما در ميان آنها مسئله خودگرداني اين منطقه به عنوان يك جايگزين وجود ندارد.
دولت انگليس همواره گفته است كه براي تعيين سرنوشت جبل الطارق بايد به نظر مردم آن مراجعه كرد و در اين زمينه، چند بار نيز همه پرسي هايي انجام داده است كه اكثريت مردم آن به تداوم شرايط كنوني و بقا بر حاكميت انگليس راي داده اند.
وزير خارجه اسپانيا در ادامه مصاحبه اش گفت: هر تدبيري كه مادريد در مورد جبل الطارق اتخاذ كند از جمله اخذ عوارض مرزي، تاثيري بر كارگران آن كه در اسپانيا كار يا زندگي مي كنند، نخواهد داشت.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10