(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 22 مرداد 1392 - شماره 20564

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
نعل وارونه اصحاب فتنه! (یادداشت روز)
تذکر غیرآیین‌نامه‌ای ! (نکته)
کیهان و خوانندگان
کاروان (گفت و شنود)
عراقچی: هیچ سفارتخانه‌ای بی‌سفیر نیست
حجت‌الاسلام منتظری: دیوان عدالت با دولت تعامل ویژه خواهد داشت
روایت اندیشکده آمریکایی از توقع 78 درصد رأی‌دهندگان به روحانی(خبر ویژه)
با پنبه سر ببرید
تا حزب‌اللهی‌ها حساس نشوند!(خبر ویژه)
حمله بی‌بی‌سی به کیهان و دفاع از صلاحیت چند وزیر!(خبر ویژه)
واشنگتن پست: ایران حق دارد
به آمریکا بی‌اعتماد باشد
ایرانی‌ها در قبال 2 سال توقف غنی‌سازی
چیزی جز وعده دریافت نکردند(خبر ویژه)
چهاردهمین اجلاسیه خبرگان 12 و 13 شهریور برگزار می‌شود
 


این روزها وقتی برخی جریان‌ها و رسانه‌های مدعی اصلاح‌طلبی، دم از نارضایتی و ناخرسندی از کابینه معرفی شده توسط رئیس جمهور محترم می‌زنند، برای مردم ایران- که سابقه این مدعیان را می‌دانند- بار دیگر خاطره حرف‌ها و رفتارهای گذشته آنها زنده می‌شود، خاطره صادق نبودنشان با مردم و زیر پا گذاشتن همه عهدها و سوگندهایشان. آن سابقه و این ادعای امروز، برای هر اهل اندیشه‌ای چند سؤال و چند نتیجه دربر دارد:
1- سهم‌خواهی و تبدیل کابینه به شرکت سهامی توسط برخی از مدعیان اصلاح‌طلبی بر کسی پوشیده نیست. اعلام گاه و بیگاه نام این وزیر و آن معاون- قبل از معرفی کابینه- افزون بر تصدیق لابی و چانه‌زنی در بالا نشانگر تلاش برای تحمیل و جا انداختن افرادی در سطح افکار عمومی جامعه است.
این تلاش گسترده، به خاطر سوابق سوء و پیشینه‌های منفی اصلاح‌طلبان ساختارشکن با چراغ خاموش و پنهانی بود تا حساسیتی را برنیانگیزد و دستی رو نشود. اما معرفی کابینه و حضور چهره‌های تندرو و افراطی در کنار برخی چهره‌‌های فاقد هر گونه تخصص و سابقه- حتی یک روز کار اجرایی در حوزه معرفی شده- پرده از این ماجرا فروافکند و علت آن همه پنهانکاری را آشکار ساخت.
2- اما سؤالی که باید از این طیف به ظاهر ناراضی پرسید این است که دقیقا حضور کدام یک از این وزرا سبب ناخرسندی شما شده است؟! اگر صداقتی در میان است و با مردم یک‌رنگ و یک‌دل هستید به صراحت بگوئید کدام وزیر را برنمی‌تابید؟ وزیرانی که با فتنه‌گران نرد عشق باخته‌اند و هنوز هم از حمایت و همراهیشان ابایی ندارند و حتی حاضر به اعلام برائت ظاهری نیستند سبب ناراحتی شمایند؟ یا آنها که بدون هیچ تخصصی و بدون داشتن برنامه‌ای در حد یک اداره کل و یک تیم چند نفره اجرایی، صرفا براساس همان چانه‌زنی‌ها و لابی‌های شما، به عنوان سهمی از یک جریان سیاسی در کابینه معرفی شده‌اند؟! به یقین هیچ یک از این موارد شما را ناخرسند و ناخشنود نمی‌کند. اینها پیشنهاد خودتان است پس چرا از آنها ناراضی باشید؟
3- واقعیت این است که نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، امانتدار امانتی بزرگ از جامعه ایران هستند و فراموش نکرده‌اند که مردم خون داده و خون‌دل خورده بار تعیین سرنوشتشان را در بسیاری از امور به ایشان سپرده‌اند. و اداء این امانت بزرگ جز با گماردن پاک‌ترین‌ها و شایسته‌ترین‌ها و معتقدان به پاسداشت جان و مال مردم ممکن نمی‌شود. این همان فرمان الهی است آنجا که می‌فرماید: «ان‌الله یامرکم ان تؤد الامانات الی اهلها همانا خداوند بر شما امر می‌کند که امانت‌ها را به صاحبانش بدهید». با این نگاه الهی، آنان که دستی در آتش فتنه داشته‌اند و هنوز مجازات نشده و حتی از مردم نجیب ایران نیز عذر تقصیر نخواسته‌اند نمی‌توانند جایی در دل نمایندگان داشته و اعتماد آنان را جلب کنند. و هر کس که مورد حمایت جریان‌های افراطی و آشوب‌طلب باشد از این سد راسخ عبور نخواهد کرد پس چاره چیست؟ توسل به عملیات فریب!
4- تاکتیک «نعل وارونه» همان کاری است که این روزها شاهد آنیم. از یک سو در پشت پرده با چنگ و دندان سهم بیشتری از غنیمت را به سوی خود می‌کشند و گواه آن هم اینکه برای 3/49 درصد مردم نماینده‌ای در کابینه نیست و از دیگر سو، با اعلام برائت و نارضایتی از وزرای معرفی شده، سعی در رد گم کردن و فریب مردم و نمایندگانشان دارند تا اینگونه وانمود کنند که اینها با ما نیستند با خیال راحت رأی بدهید!! اما نمی‌گویند کدام وزیر از آنها نیست و چرا!؟
5- اما برای نمایندگان مردم به یقین صدای امام هنوز زنده است که می‌فرمود: «به ملت عزیز ایران توصیه می‌کنم نعمتی را که با جهاد عظیم خودتان و خون جوانان برومندتان به دست آورده‌اید همچون عزیزترین امور قدرش بدانید و از آن حفاظت و پاسداری کنید... من در میان شما باشم یا نباشم نگذارید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد.» و چه کسی نااهل‌تر و نامحرم‌تر از آنها که تا مرز براندازی نظام در سال 88 پیش ‌رفتند؟ و اگر درایت پیامبرگونه رهبر معظم انقلاب و بصیرت مثال‌زدنی مردم نبود، ایران عزیز را به مثلث آمریکا و اسرائیل و انگلیس تحویل داده بودند. به یقین اینان لایق امانت مردم نیستند و نمایندگان مردم هم این را خوب می‌دانند و این همه هیاهو و اعلام هرروزه نارضایتی و برائت ساختگی برای ردگم‌کردن و فریب نمی‌تواند تاثیری در عزم راسخ و هوشمندی نمایندگان محترم و فریب آنان داشته باشد.
6- یک‌بار دیگر حدیث شریف علوی را به یاد آوریم که فرمودند: «اصل دین ادای امانت و وفای به عهد است.» این همان حدیثی است که رئیس جمهور محترم در مراسم تنفیذ به آن استناد کرده بود. کابینه‌ای با ترکیبی که می‌بینیم به مجلس معرفی شده است. عده‌ای با سوابق کاملا متفاوت برای پستهای حساس و کلیدی معرفی‌ شده‌اند. عده‌ای با سوابق فراموش‌ناشدنی در فتنه 88 و علیرغم آن همه تأکیدات رهبر معظم انقلاب برای وزارت معرفی شده‌اند. آیا نمایندگان مردم سکان امور اجرایی کشور را برای چهار سال به کسانی می‌سپارند که وصفشان در بالا گذشت؟ یا سره را از ناسره جدا کرده و از بین ایشان، آنها که لایق خدمت به مردم ایرانند را برمی‌گزینند؟ آیا بازگشتی دوباره به دو دهه قبل می‌کنند یا به امیدها و آرزوهای مردم رنگ حقیقت می‌زنند؟ امروز مردم با چشمان باز و هوشیار منتظرند تا ببینند نمایندگانشان امانت را به اهلش می‌سپارند و به عهدی که با خداوند بسته‌اند پایبند خواهند ماند؟ امید که چنین باشد و انتظار نیز که نمایندگان محترم از این آزمون سرنوشت‌ساز و تعیین‌کننده با سپیدرویی بیرون آیند.

حسین شمسیان

 


دیروز در اولین جلسه رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی آقای دکتر روحانی، برخی از نمایندگان محترم که در موافقت با کلیات برنامه و کابینه ایشان صحبت می‌کردند، روی این نکته تاکید می‌ورزیدند که رهبر معظم انقلاب حمایت از دولت رئیس‌جمهور محترم را ضروری دانسته و همگان را به آن سفارش و توصیه فرموده‌اند و نتیجه می‌گرفتند که لازمه اطاعت از رهبری و پیروی از توصیه ایشان، رای اعتماد همه نمایندگان به تمامی وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور محترم است!
در این که حضرت آقا به حمایت از دولت آقای دکتر روحانی توصیه فرموده‌اند جای کمترین تردیدی نیست و از این روی نه فقط نمایندگان محترم مجلس بلکه تمامی مردم و مسئولان نظام خود را موظف به حمایت از دولت و همکاری و همراهی با رئیس‌جمهور محترم می‌دانند و باز هم به سفارش رهبر معظم انقلاب این حمایت و همراهی مادام که ایشان «در پیمودن صراط مستقیمی که تاکنون در پیش داشته‌اند پایبند باشند... که به کمک الهی چنین خواهد بود انشاء‌الله» ادامه خواهد داشت.
اما نتیجه‌ای که برخی از نمایندگان محترم از این سفارش
- البته اکید- گرفته و دیروز در جریان رسیدگی به کلیات برنامه و بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی آقای دکتر روحانی به آن استناد کرده‌اند، با مقصود و نظر حضرت آقا تفاوت و زاویه‌ای قابل تامل دارد و از کم‌دقتی آقایان حکایت می‌کند. چرا که؛
1- برداشت نمایندگان یاد شده به مفهوم آن است که رهبر معظم انقلاب وظیفه و رسالت قانونی مجلس شورای اسلامی در بررسی صلاحیت وزیران معرفی شده را غیرضروری دانسته‌اند! که این برداشت به اندازه‌ای بی‌پایه و اساس است که نیازی به توضیح ندارد و رهبر معظم انقلاب همواره بر ضرورت انجام این چرخه قانونی تاکید ورزیده‌اند.
2- تاکید رهبر معظم انقلاب بر حمایت از دکتر روحانی و دولت ایشان بوده است که بخش اول این توصیه، یعنی حمایت از رئیس‌جمهور محترم از هم‌‌اکنون به عنوان یک وظیفه واجب‌الاطاعه است ولی «دولت» هنوز تشکیل نشده است و بدیهی است دولت ایشان که در پی کسب رأی اعتماد از مجلس تشکیل خواهد شد نیز بایستی مورد حمایت باشد که انشاءالله خواهد بود.
3- پالایش فهرست وزیران پیشنهادی آقای دکتر روحانی از افرادی که به هر علت، شایستگی حضور در کابینه را ندارند، یکی از مؤثرترین و بزرگترین کمک مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهور محترم است. آیا رفع کاستی‌ها و جلوگیری از ناراستی‌ها در کابینه پیشنهادی آقای روحانی، خدمت شایسته و در خور تقدیری به رئیس جمهور محترم نیست؟! به یقین برخی از حامیان تمامی وزرای پیشنهادی آقای روحانی در پی آن نیستند که از هم اکنون با خواست مردم که از سوی نمایندگان آنها در مجلس دنبال می‌شود، مقابله کنند؟!
4- رهبر معظم انقلاب بارها به صراحت از فتنه 88 و خیانت اصحاب فتنه به انقلاب و نظام یاد کرده‌اند. بنابراین چگونه می‌توان پذیرفت که با حضور برخی از فتنه‌گران در مسئولیت سرنوشت‌ساز کابینه رئیس جمهور محترم موافق باشند؟!
5- رهبر معظم انقلاب در خطبه دوم نماز عید فطر می‌فرمایند «انشاءالله به زودی با انجام وظیفه‌ای که مجلس شورای اسلامی نسبت به انتخاب وزرای صالح خواهد کرد، دولت تشکیل خواهد شد.»
در بیانات ایشان؛ اولاً؛ بر «انجام وظیفه‌ای» که مجلس برعهده دارد تأکید شده ثانیاً؛ به دولتی اشاره کرده‌اند که بعداً تشکیل خواهد شد و ثالثاً؛ بر «انتخاب وزرای صالح» تأکید فرموده‌اند. آیا این تأکید، نمایندگان مردم را موظف نمی‌کند که از «صالح» بودن وزرای معرفی شده اطمینان حاصل کنند؟!

حسین شریعتمداری

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* آقای روحانی در عید فطر به موضوع عفو و گذشت از یکدیگر اشاره کردند که کاملاً درست است اما در مسائل شخصی نه در مورد خائنین به کشور و مردم. امیدوارم منظور ایشان سران فتنه که به تعبیر امام خامنه‌ای کشور را تا پرتگاه سقوط بردند نباشد.
0021---0912
* یادداشت میهمان کیهان تحت عنوان «لابی کاسبکارانه» حرف دلسوزان نظام اسلامی بود. امیدواریم مجلسیان همچون شورای نگهبان مصلحت نظام را بر مصلحت افراد ارجح بدانند و آسیب دیگری همانند سالهای 78 و 88 برای نظام اسلامی ایجاد نشود.
احمدی از تهران
* از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی انتظار می‌رود همانطوری که در زمان رأی اعتماد به آقای سجادی وزیر پیشنهادی ورزش درباره عملکرد او و جریان انحرافی دقت و ریزبینی داشتند نسبت به تک‌تک وزرای پیشنهادی دکتر روحانی و جریان فتنه دقت و توجه ویژه‌ای نمایند و به فرمایش رهبر معظم انقلاب که فرمودند وظیفه نمایندگان انتخاب وزرای اصلح است جامه عمل بپوشند.
6120---0935
* با مشخص شدن اعضای پیشنهادی کابینه جدید اگر اسم آن را شرکت سهامی بگذاریم به واقعیت نزدیک‌تر است تا اسم اعتدال را روی آن بگذاریم. اکثر وزرای پیشنهادی فاقد انرژی جوانی و کار هستند. کجای دنیا اعتدال به معنای کنار زدن مدیران لایق جوان از عرصه مدیریتی است؟
4299---0935 و 1284---0911
* وزارت نیرو در اسفند ماه 91 برای استخدام 4000 نفر اقدام به برگزاری آزمون کرد. حال بعد از گذشت 6 ماه به پذیرفته‌شدگان اعلام کرده‌اند آزمون و استخدام ملغی شده است. لطفاً راهنمایی کنید به کجا شکایت بکنیم؟
0017---0912
* وقتی ضد انقلاب داخل و خارج کشور همراه با رسانه‌های بیگانه علیه کیهان بدگویی می‌کنند نشان‌دهنده این است که حرکت کیهان درست است و در جهت آرمان‌های انقلاب اسلامی می‌باشد.
6091---0915
* از سازمان آب و فاضلاب و شهرداری درخواست می‌شود برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه آب شرب و اسراف، نسبت به لوله‌کشی منازل برای مصارف غیر آشامیدنی آب چاه (آبیاری فضای سبز مسکونی و عمومی) اقدام نمایند و الا فضاهای سبز که با سرمایه شخصی ایجاد شده از بین خواهد رفت.
همدانی
* نیروی انتظامی متاسفانه در مورد برخورد با تظاهر به روزه‌خواری آن‌طور که باید و شاید وارد عمل نشد. انتظار می‌رود در برخورد با پدیده بدحجابی و... با اقتدار بیشتری عمل نماید.
6858---0919
* نانوایی‌ها از جمله اقشار زحمتکش جامعه هستند که نیاز به آموزش بهداشت فردی، بهداشت محیط و تامین البسه مناسب کار و... دارند. که لازم است هم شورای اصناف و هم شهرداری‌ها نسبت به این مهم اقدام نمایند.
عبداللهی و 8942---0912
* خیلی از کارمندان قراردادی سالها در انتظار رسمی شدن به سر بردند تا دولت آقای احمدی‌نژاد مقدمات این کار را فراهم ساخت حال بااین تصمیم دولت آقای روحانی مبنی بر لغو قانون استخدام واقعا شوکه شده‌اند.
6804---0919
* منطقه ملک‌آباد کرج فاقد خط اتوبوسرانی است. بعضی از خانم‌هایی که در این منطقه ساکن هستند شاغل می‌باشند و برای رفت‌وآمد خویش مشکل دارند امیدواریم رسیدگی شود.
4978---0935
* در بزرگراه تهران-پردیس که 15 کیلومتر بیشتر طول ندارد مبلغ 1800 تومان عوارض دریافت می‌کنند. در حالی که عوارض بزرگراه تهران-قم با 135 کیلومتر طول، 300 تومان می‌باشد. از مسئولین مربوطه تقاضای رسیدگی داریم.
یک شهروند
* از روستای دوراب در استان مازندران با شما تماس گرفته‌ام بنویسید توزیع بی‌موقع برنج توسط دولت از اول امسال باعث شده قیمت برنج در مازندران که همه چیز سه برابر شده حداکثر 5 هزار و پانصد تومان بشود. به خدا قسم با این مبلغ، هزینه دستمزد کارگرانی که در کاشت و برداشت فعالیت کرده‌اند هم در نمی‌آید. امیدواریم دولت جدید به مشکل ما شالی‌کاران رسیدگی کند و ما را از این ورشکستگی نجات بدهد.
حجت زحمتکش
پاسخ سازمان پارکها و فضای سبز شهر تهران
«در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه کیهان مورخ 7/5/92 تحت عنوان «سمپاشی درختان به دلیل وجود حشرات» ضمن تشکر از شهروند محترم به آگاهی می‌رساند: با توجه به اثرات بسیار سوءمصرف سموم، سمپاشی‌های بسیار محدود در سطح شهر تهران پس از رویت و بررسی نوع آفت و بیماری و میزان خسارت وارده و تحت نظر کارشناسان حفظ نباتات انجام می‌پذیرد و جهت مبارزه با آفات، بیشتر از روشهای آبشویی و مبارزه بیولوژیک استفاده می‌گردد».
پاسخ روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران
«در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه مورخ 23/4/92 و در ارتباط با درخواست گازرسانی به بلوار اصلی شهرستان پاکدشت بدین‌وسیله به اطلاع می‌رساند منطقه مورد نظر جزء اولویت‌های حفرات خالی ناحیه پاکدشت بوده که مراحل طراحی انجام و مجوزهای لازم اخذ گردیده است که براسای اولویت‌های موجود اقدام خواهد شد.»
پاسخ روابط عمومی شهرداری منطقه 7
«‌در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه کیهان به تاریخ 5/5/92به آگاهی می‌رساند: تعمیرات پله برقی پیچ شمیران انجام شد و شهروندان هم‌‌اکنون در حال استفاده از پله مکانیزه مذکور هستند.»
پاسخ روابط عمومی منطقه 2 شهرداری تهران
«‌در پاسخ به مطلب مندرج در کیهان 7/5/92 به اطلاع می‌رساند این حوزه در حال انعقاد قرارداد با پیمانکار بهره‌بردار‌خانه‌ها و مسیر دوچرخه می‌باشد که در حال حاضر 4 دستگاه آن راه‌اندازی گردیده و مابقی نیز حداکثر تا 15 شهریور راه‌اندازی می‌گردند.

 


گفت: بعضی‌ها انگار از خودشان عقیده و نظری ندارند.
گفتم: چطور مگر؟!
گفت: فقط در چارچوب دستورالعملی که از طرف حزب و گروهشان تعیین شده است اظهارنظر می‌کنند.
گفتم: چه عرض کنم؟! یارو رفته بود حج ولی نه طواف می‌کرد، نه سعی صفا و مروه انجام می‌داد، نه رمی جمرات می‌رفت و... پرسیدند این چه وضعی است؟ جواب داد؛ وقتی می‌آمدیم به ما گفتند؛ همه چیز برعهده کاروان است!

 


سخنگوی وزارت امور خارجه اخبار مطرح شده مبنی بر اینکه 50 سفارتخانه ایران در خارج از کشور بدون سفیر است را رد کرد و گفت: چنین اخباری صحت ندارد.
سیدعباس عراقچی با بیان اینکه درحال حاضر هیچ سفارتخانه و دفتر نمایندگی ایران در خارج از کشور بدون سفیر و رئیس نمایندگی نیست، خاطرنشان کرد: هر سال در فصل تابستان براساس روال طبیعی اداری در وزارت امور خارجه، جابه‌جایی سفرا صورت می‌گیرد و با توجه به استقرار بیش از یکصد نمایندگی درخارج از کشور و دوره سه ساله ماموریت‌ها، سالانه به طور متوسط بین 30 تا 40 سفیر و رئیس نمایندگی جابه‌جا می‌شوند و در سال جاری نیز این کار طبق روال قبل، صورت می‌گیرد. ولی هنوز این جابه‌جایی‌ها صورت نگرفته و تنها احکام سفرا و روسای نمایندگی‌هایی که ماموریتشان پایان یافته، صادر و به آنها ابلاغ شده است.
وی به فارس گفت: با توجه به تغییر دولت طبیعی است که اعزام جانشینان سفرا و روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور براساس نظر وزیر امور خارجه و رئیس‌جمهور جدید خواهد بود و لذا بعد از انتخاب وزیر خارجه، فرایند تعیین جانشینان سفرا و روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور انجام خواهد شد.
عراقچی در عین حال خاطرنشان کرد: تاریخ پایان ماموریت سفرا به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که بازگشت آنها بعد از استقرار دولت و وزیر خارجه جدید خواهد بود لذا دست وزیر جدید برای هرگونه تجدیدنظر در این زمینه باز خواهد بود. وی عنوان کرد: در طی این روند نیز مراقبت لازم را داریم که هیچ سفارتخانه‌ای بدون سفیر نباشد و اگر دولت جدید نتواند جانشینان را در زمان مقتضی انتخاب کند، بدیهی است که می‌تواند ماموریت سفرای کنونی را تمدید کند تا وقفه‌ای در کار سفارتخانه‌ها ایجاد نشود.
عراقچی در پایان یادآور شد که از وزارت امور خارجه خواسته شده است که روال معمول کار خود را انجام دهد و منتظر تغییر دولت نباشد.

 


رئيس دیوان عدالت اداری تاکید کرد: ما برای هر نوع تعامل سازنده با دولت آمادگی داریم و امیدواریم دولت جدید بخش‌‌های حقوقی تقویت‌شده و قدرتمندی داشته باشد تا این رابطه تسهیل شود.
حجت‌الاسلام محمد جعفر منتظری در جلسه هیئت عمومی دیوان عدالت اداری گفت: تصریح می‌کنیم که ما در همکاری و تعامل با دولت، متناسب با شرایط و عملکرد دستگا‌ه‌ها هر جا اشکالی مشاهده کنیم، تذکر خواهیم داد و همواره تلاش می‌کنیم که در این ارتباط حقوق شهروندان و مردم لحاظ شود.
وی افزود: تاکید می‌کنیم ما برای هر نوع تعامل سازنده با دولت آمادگی داریم و امیدواریم دولت جدید بخش‌های حقوقی تقویت شده و قدرتمندی داشته باشد تا این رابطه تسهیل شود. ضمن اینکه با شناخت از رئیس‌جمهور و تصمیمات و شعارهای ایشان، انتظار این است که همکاران خود را به توجه بیشتر به قانون توصیه کنند.
رئیس دیوان عدالت اداری در ادامه اظهار داشت: این کمال بی‌انصافی است با دولتی که به طور کامل تشکیل نشده و در حال گرفتن رای اعتماد است، تقابل داشته باشیم در مورد اخیر نیز یک تذکر برادرانه حقوقی به قوه مجریه
داده‌ شد.
منتظری ادامه داد : براساس قانون در کشور ما هر یک از قوا وظایف و حدود مشخصی دارند و هر یک موظفند در چارچوب قانون به آن وظایف عمل کنند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، وی تاکید کرد در این شرایط اگرچه پیشرفت‌های بسیار ارزشمندی در کشور داشته‌ایم اما ضرورت امروز کشور ما این است که تلاش‌ و همکاری بیشتری صورت گیرد.

 


بنیاد آمریکای نوین به استناد نظرسنجی همکارانش در ایران اعلام کرد برخلاف برخی تبلیغات مردم ایران قاطعانه از برنامه هسته‌ای کشورشان حمایت می‌کنند و نباید انتخاب روحانی را ناقض این خواسته تصور کرد.
بنیاد آمریکای نوین در گزارشی به موضوع برگزاری نشست این بنیاد با کمک مرکز مطالعات بین‌المللی و امنیتی برای افکارسنجی عمومی ایرانیان در مریلند آمریکا پرداخت.
در این گزارش به قلم «جاشوا هابر» آمده است: تحلیلگران آمریکایی با فرض اینکه نظام سیاسی ایران بسته بوده و با غرب نیز ارتباط بسیار ضعیفی دارد، معتقدند که تفسیر افکار عمومی 80 میلیون شهروند ایرانی نه تنها کار چندان آسانی نیست بلکه گول ‌زننده نیز هست. با این وجود یک پژوهشگر افکارسنجی به نام «ابراهیم محسنی» که سال‌ها در کشورش به امر تجزیه و تحلیل و اصلاح سیستم‌های افکارسنجی در ایران پرداخته است، این بار به اقدامی دست زد تا رفتار اجتماعی مردم ایران بیشتر قابل درک و ارزیابی باشد.
وی به تازگی پس از برگزاری انتخابات 24 خرداد 1392 به مجموعه‌ای از نظرسنجی‌های پیچیده عمومی در سطح کشورش مبادرت ورزید تا بتواند فرضیاتی را از احساسات و رفتارهای اجتماعی ایرانیان به دست دهد.
این گزارش می‌افزاید: کارگروه ویژه خاورمیانه بنیاد آمریکای نوین با هدف بررسی داده‌های نظرسنجی مورد اشاره سعی کرد 31 ژوئیه (نهم مردادماه) نشستی را با کمک مرکز مطالعات بین‌المللی و امنیتی در مریلند آمریکا و با حضور محسنی، «شبلی تلهامی»، «استیون کول» و «تریتا پارسی» برای تجزیه و تحلیل این داده‌ها برگزار کند.
به اعتقاد هابر، پیروزی حسن روحانی در همان دور نخست انتخابات ریاست جمهوری ایران موجب شد غرب بر انتظاراتش از وی نیز بیفزاید چرا که او را یک روحانی میانه‌رو و عملگرا یافت.
گزارشگر بنیاد آمریکای نوین تصریح می‌کند: مردم ایران روحانی را نه به سبب مخالفت با جمهوری اسلامی، بلکه به دلیل توانایی‌اش برای کار در درون همین نظام انتخاب کردند؛ به گونه‌ای که 81 درصد کل مردم و 78 درصد طرفداران روحانی از رئیس جمهور جدید ایران می‌خواهند تا با قبول سیاست‌های کلی نظام با این سیاست‌ها هماهنگ باشد.
تریتا پارسی به استناد نظرسنجی‌های انجام شده می‌گوید: مردم ایران خواهان ارتقای وضعیت کشور و توسعه روابط با غرب هستند اما نه به قیمت برنامه هسته‌ای کشورشان. در واقع اکثر ایرانیان از ادامه و تکمیل برنامه‌های هسته‌ای حمایت می‌کنند لذا با هر معامله‌ای که منجر به تعلیق و یا تعطیلی برنامه هسته‌ای کشورشان به ویژه برنامه غنی‌سازی شود، مخالفند.

 


صادق زیباکلام در مصاحبه با یکی از رسانه‌های جریان فتنه اپوزیسیون جمهوری اسلامی را از تکرار خبط‌های دهه 60 برحذر داشت و از آنها خواست بدون ایجاد حساسیت و تحریک طرفداران نظام، خواسته‌های خود را پیش ببرند.
وی در مصاحبه با سایت کلمه که از پاریس به روزرسانی می‌شود و درباره ناکامی مخالفان گفته است: یکی از دلایل ناکامی این است که وقتی به فضای باز رسیدیم نخبگان و روشنفکرامون به کمتر از «شتر» رضایت نداده‌اند. مثلا دوران انقلاب کنار دانشگاه تهران چادر زده بودند و برای حزب کومله و دموکرات کردستان، لباس و پتو و غذا جمع می‌کردند، در حالی که این احزاب در حال جنگ با سپاه و ارتش بودند. یعنی اینقدر آزادی وجود داشت. این مشخص بود که دوام نمی‌آورد. بعد از دوم خرداد فضا باز شد. ما صادق زیباکلام‌ها چه کار کردیم؟ گفتیم درباره ولایت فقیه بحث کنیم؛ جنگ بعد از سوم خرداد و فتح خرمشهر درست نبوده؛ قصاص این‌گونه است؛ نعوذ‌بالله خدا و پیغمبر آن‌گونه است؛ ببینید اگر این دفعه هم دچار همین خطا شویم و بگوییم «شتر»، نه روحانی و نه پدر جد روحانی کاری نمی‌توانند بکنند. ما باید یاد بگیریم که دموکراسی میلی‌متر به میلی‌متر جلو می‌رود و یک شبه نمی‌توانیم ره صد ساله را برویم.
وی ضمن بیان اینکه نباید طرف مقابل را بترسانیم، گفته است: حتی در دولت اول احمدی‌نژاد هم فضا این‌گونه [امنیتی] نبود. این وضعیت از سال 88 به وجود آمد. حتی در سال‌های 60-61 من احساس امنیت بیشتری می‌کردم.
زیباکلام این را هم گفته که «با فردی که نامش به عنوان وزیر اطلاعات پیشنهاد شده، این وضعیت ادامه پیدا نخواهد کرد».
او در پاسخ این سوال که «بحث زندانیان سیاسی را چه کنیم» می‌گوید: بهتر است از آقای روحانی بخواهیم فعلا مشکل بیکاری را حل کند؛ با فساد مبارزه کند. در مورد حصر موسوی و کروبی هم همین مسئله حاکم است.
زیباکلام در جواب این پرسش که یک سری فعالانی که در این مدت از کشور خارج شده‌اند، به نظر شما برگردند یا نه؟ می‌گوید: الان نه، الان اگر بیایند باز جناح راست برای این که نشان دهد هنوز حاکم است ممکن است با آنها برخورد شدید کند. بنابراین شاید شش ماه یک سال دیگر بهتر باشد و با یک سری تمهیدات قبلی برگردند.
وی در ادامه این مصاحبه تأکید می‌کند: من از ابتدایی که قطار انتخابات راه افتاد می‌گفتم دنبال یک کاندیدای خیلی اصلاح‌طلب نباشیم. من اتفاقا می‌گفتم برویم دنبال ناطق نوری و او را بیاوریم. چون معتقد بودم آن میلی‌متری‌هایی که دنبالش بودم را ناطق نوری هم می‌تواند بیاورد. به خاطر همین حرفی که شما در سوالتان هست من اگر روحانی نبود حتما به ولایتی رای می‌دادم.
خبرنگار کلمه می‌پرسد: خب الان از سقف کوتاه‌تر ولایتی به سقف بلندتر روحانی رسیده‌ایم. با این حساب باز هم شما می‌گویید که کسی دنبال رفع حصر و حبس‌ها نباشد؟ بالاخره به اندازه پولی که دادیم باید آش بخوریم یا به همان اندازه ولایتی کفایت کنیم؟ زیباکلام در پاسخ می‌گوید: نه، من این را نمی‌گویم. ببینید، من نوه‌ای دارم به اسم حسین‌علی. یکی از سوالاتی که حسین‌علی از من می‌پرسد اینه که چرا من هر وقت سمت پرنده‌ها می‌روم فرار می‌کنند، اما تو که می‌روی این کار را نمی‌کنند؟ به نوه‌ام می‌گویم به خاطر اینکه تو «نمی‌روی» به سمت پرنده‌ها، تو «می‌دوی» به سمت پرنده‌ها. تو می‌ترسانی پرنده‌ها را و من نمی‌ترسانم.

 


شبکه دولتی انگلیس از برخی اعضای کابینه پیشنهادی حمایت کرد و آن را واقع‌گرایانه توصیف نمود.
وب‌سایت بی‌بی‌سی در تحلیلی با ادعای اینکه «جناح تندرو به فرماندهی کیهان تلاش دارند نزدیکان اصلاح‌طلبان را از دولت کنار بگذارند»، به حضور رحمانی فضلی و پورمحمدی که با مخالفت طیفی از مخالفان جمهوری اسلامی مواجه شده اشاره می‌کند و می‌نویسد:‌«روحانی گفته بود که در میان اعضای دولت از اصلاح‌طلبان، اعتدال‌گرایان و اصولگرایان وجود خواهند داشت. به همین دلیل است که می‌توان دید که در کنار محمود حجتی که روابط نزدیکی با آیت‌الله منتظری داشت آقای پورمحمدی حضور دارد که سوابق پرحاشیه‌ای در کارنامه خود دارد. یکی از اتهامات آقای پورمحمدی دست داشتن در اعدام‌های سال 67 است.»
شبکه رسانه‌ای دولت انگلیس می‌افزاید: پیشنهاد بیژن زنگنه برای وزارت نفت با مخالفت شدید کیهانیان روبرو است اما او در دوره 8 ساله وزارت در دولت اصلاحات مدیر موفقی بود.
بی‌بی‌سی در ادامه تحلیل خود به وزارت خارجه می‌پردازد و می‌نویسد: حضور ظریف بهترین گزینه در وزارت خارجه است.
در ادامه این تحلیل از «نظارت عالیه هاشمی‌رفسنجانی، خاتمی و ناطق‌نوری بر دولت جدید» خبر داده و آنها را «بالغ‌های سیاسی» توصیف کرده است. بی‌بی‌سی با بیان اینکه بالغین سیاسی یاد گرفته‌اند کنار هم بنشینند، می‌افزاید: «همین که افرادی چون علی مطهری به دفاع تمام قد از آقای روحانی به میدان آمده است، دلیل واضح دیگری است. اگر از درون زندان‌های ایران، بخشی از زندانیان سیاسی به حضور روحانی رای داده‌اند و با ترکیب کابینه، تا به اینجا، مخالفتی ابراز نمی‌کنند، بر همین نکته تاکید دارد. بنابراین محتمل است تعدادی از این وزرا دور از ایده‌آل‌های مورد نظر آقای روحانی باشد. اما او مجبور است که به واقعیت‌های موجود هم توجه کند. همان طور که ممکن است تعدادی از رای‌دهندگان به روحانی در هنگام انتخاب او بخشی از ایده‌آل‌های خود را در برابر واقعیت موجود قربانی کرده باشند.»
بی‌بی‌سی در ادامه می‌نویسد: از سوی دیگر فقط به خاطر امنیتی بودن افراد نمی‌توان آنها را محکوم کرد. بحث مهم چگونگی عملکرد این افراد در مواجهه با مشکلات کشور است. اگر به‌عنوان مثال نوع برخورد علی ربیعی با قتل‌های زنجیره‌ای را بقیه اعضای کابینه تعقیب کنند، جایی برای نگرانی باقی نمی‌ماند. حضور این افراد امنیتی شاید بتواند حاوی نکات مثبتی هم باشد.

 


یک روزنامه آمریکایی در مقاله‌ای نوشت ایران حق دارد که برای برداشتن گام اول در مقابل گروه ۱+۵ پیشقدم نشود.
به گزارش تسنیم، واشنگتن پست دراین مقاله ابتدا به مسئله مذاکره مستقیم میان ایران و امریکا پرداخته و نوشته است: «ماه‌هاست که روحانی می‌گوید آمریکا و ایران می‌توانند ‏اختلافات‌شان را از راه صلح‌آمیز حل‌وفصل ‏کنند و در اولین ‏کنفرانس خبری خود نیز به آن اشاره کرد و به طور تلویحی گفت که ‏این مسئله شدنی است، البته به شرط این که ‏دو طرف از خود حسن‌نیت نشان دهند. اما مشخص بود که ‏نمی‌خواهد ‏خودش را برای انجام مذاکرات مستقیم، بیش از حد ‏مشتاق نشان دهد، زیرا پیگیری این مسئله در گذشته برای ‏مسئولان ‏پیشین ایران گران تمام شد؛ آنها برای انجام مذاکراتی که به هیچ‌کجا ‏نینجامید، دست به خطر زدند.
نویسنده این مقاله سپس به درخواست آمریکا مبنی بر اینکه روحانی باید گام اول را در مقابل غرب بردارد اشاره و تاکید می کند: «مشکلی که در هر مصالحه وجود دارد این است که معمولاً ‏یک طرف باید اولین قدم را بردارد و کسی ‏کوتاه بیاید. اما در این ‏درگیری که اغلب هر طرفی که قدم اول را برداشته، پس از مدتی با ‏عدم همکاری طرف ‏مقابل روبرو شده است، مساله کمی پیچیده‌تر ‏است. بنابراین جای تعجب ندارد که روحانی برای ‏برداشتن ‏‏«گام‌های اول» تا حدی طاقچه بالا بگذارد». این روزنامه آمریکایی درباره علت پیشقدم نشدن آمریکا هم می‌نویسد: «احتمالاً اوباما ‏نمی‌خواهد با برداشتن تحریم‌ها و به جان خریدن ‏خطرات داخلی و ‏بازی با سیاست خارجی، برای خود هزینه بتراشد. علتش هم این ‏است که او نمی‌تواند تضمین ‏کند که روحانی مایل است و ‏حتی معلوم نیست که بتواند در این بده بستان اختیارات کافی داشته ‏باشد».‏

 


سفیر پیشین آلمان در تهران می‌گوید ایرانی‌ها 10 سال پیش برای 2 سال غنی‌سازی را متوقف کردند اما جز قول و وعده چیزی دریافت نکردند.
پاول فون مالتسان در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: رئیس جمهور ایران در پی رسیدن به مصالحه با غرب است و دوره او فرصتی برای حل کشمکش میان ایران و غرب است.
او که از ژوئیه 2002 تا اوت 2006 سفیر آلمان در تهران بود، ضمن حمله به مواضع احمدی‌نژاد می‌گوید: روحانی به عنوان رئیس هیئت ایرانی مذاکره کننده با توقف غنی‌سازی اورانیوم در اکتبر 2003 موافقت کرد و اجازه داد که برای مقابله با سوءظن‌های موجود در مورد اهداف برنامه اتمی ایران، بازرسان بدون اعلام قبلی از تأسیسات اتمی ایران دیدن کنند.
دویچه وله که مصاحبه مالتسان را منتشر کرده ضمن اشاره به این تحلیل روزنامه کیهان خطاب به روحانی که «در معادلات بین‌المللی، سهم هرکس را به اندازه اقتدارش می‌دهند و نه چانه‌زنی»، از قول مالتسان می‌نویسد: «در آن موقع (10 سال پیش) دادن امتیاز دشوار بود. ایرانی‌ها برای دو سال غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کردند و واقعاً هم به جز قول و قرار چیز زیادی دریافت نکردند.»

 


چهاردهمین اجلاسیه رسمی خبرگان دوازدهم و سیزدهم شهریور سال جاری در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.
مراسم افتتاحیه این اجلاس با سخنرانی آیت‌الله مهدوی‌کنی رئیس مجلس خبرگان رهبری برگزار خواهد شد.
در روز چهاردهم شهریور نیز اعضای مجلس خبرگان رهبری با حضور در حرم امام خمینی (ره) با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی تجدید‌بیعت خواهند کرد و سپس به دیدار مقام معظم رهبری خواهند رفت.
به گزارش ایسنا، هنوز مهمانان چهاردهمین اجلاس رسمی خبرگان به صورت کامل مشخص نشده‌اند.
از ویژگی‌های این دوره از اجلاسیه خبرگان این است که یکی از اعضای آن یعنی حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شده است و او نیز در این اجلاسیه حضور خواهد داشت.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10