(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 22 مرداد 1392 - شماره 20564

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
تأکید نمایندگان مجلس در اولین جلسه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی
پالایش کابینه از فتنه‌گران کمک به روحانی است
درمکتب امام
بلوف تکراری مقامات رژیم صهیونیستی
ایهود باراک : همه گزینه‌ها در مورد ایران روی میز است!
نحوه نگهداری منابع صندوق توسعه ملی در کشورهای خارجی اعلام شد
حاشیه های روز نخست جلسه رای اعتماد
روس‌ اتم: درباره ساخت واحدهای جدید اتمی رایزنی مقدماتی با ایران داشته‌ایم
   


سرویس سیاسی-
دیروز مجلس درگام اول درجلسه رای اعتماد در دونوبت صبح و بعدازظهر، کلیت کابینه پیشنهادی یازدهم را مورد رسیدگی قرار داد ودرزمان باقی مانده در جلسه عصر وارد بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی شد و تنها توانست به بررسی صلاحیت محمدعلی نجفی وزیرپیشنهادی آموزش و پرورش ورود کند که البته ادامه بررسی دراین باره ناقص ماند وبه جلسه علنی صبح سه شنبه موکول شد.
در ابتدای جلسه علنی روز دوشنبه خانه ملت، ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد: برای کلیات رای اعتماد به وزرا ۵ نفر به عنوان موافق و ۵ نفر به عنوان مخالف سخنرانی می‌کنند.
عضو هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: بر اساس قرعه‌کشی انجام شده از میان ۱۸ نفری که به عنوان مخالف کلیات کابینه ثبت‌نام کرده بودند، 5 نفر به مخالفت با کلیات کابینه می‌پردازند و از میان ۱۴۸ نفر از نمایندگان که برای موافقت با کلیات لایحه ثبت‌نام کرده بودند، 5 نماینده به عنوان سخنرانان موافق با کلیات لایحه انتخاب شدند.
روحانی: به رای مجلس
احترام خواهیم گذاشت
در اولین روز بررسی کابینه پیشنهادی یازدهم در خانه ملت، بعد از اعلام اسامی موافقان و مخالفان کلیت کابینه حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور طی سخنانی به دفاع از ۱۸ وزیر معرفی شده به مجلس پرداخت و سپس نمایندگان موافق و مخالف با کلیت کابینه به بیان دیدگاههای خود پرداختند.
روحانی با تشکر از ریاست مجلس، اعضای هیئت رئیسه و نمایندگان مردم، گفت: مجلس آگاه، پویا و پیگیر می‌تواند سلامت و موفقیت قوه مجریه را تضمین نماید و وزرای پیشنهادی در گزارش خود بارها تعامل با مجلس را یاد کردند و از سر خیرخواهی صلاحیت، توانایی و برنامه خود را (وزرای پیشنهادی) مورد کنکاش قرار دادند و به سهم خود این دقت نظرها را ارج می‌نهم و امیدوارم پس از دولت نیز همین‌گونه تعامل‌ها پابرجا بماند.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: هیچ گروهی به وی برای انتخاب وزرا فشار نیاورده و به هیچ حزب و جناحی سهم داده نشده است. وی تاکید کرد که دانش تخصص تجربه و تخصص، مهمترین شاخص برای انتخاب اعضای کابینه بوده است.
وی افزود: تمام وزرای پیشنهادی از دلسوزان نظام و مطیعان رهبری و افرادی هستند که آماده فداکاری برای کشور هستند. از تک تک آنها برای همکاری من شخصا دعوت کردم و آنها برای خدمت به کشور این وظیفه را بر دوش گرفتند و پذیرفتند. البته مجلس شورای اسلامی و نمایندگان محترم طبق قانون اساسی دستشان برای هرگونه بحث و بررسی و رای باز است و همه ما هم به رای مجلس احترام خواهیم گذاشت.
روحانی گفت: مدعی نیستم که آنچه انجام شده کامل و بدون نقص بوده و باور ندارم که در تصمیم‌گیری‌ها کاملا درست و بدون هیچ خطایی بوده‌ام ولی تمام تلاش خود را به خرج دادم که انتخاب‌هایی شایسته داشته باشم . در ادامه رییس جمهور به دفاع از تک تک 18 وزیر پیشنهادی خود پرداخت.
سخنان نمایندگان موافق و مخالف کلیات کابینه یازدهم
در ادامه جلسه علنی روز گذشته مجلس، نمایندگان موافق و مخالف کلیت کابینه یازدهم به ایراد نظرات خود پرداختند.
حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس به عنوان اولین مخالف وزاری پیشنهادی، خطاب به رئیس‌جمهور تاکید کرد: بعضی افراد که به عنوان وزیر پیشنهادی شما معرفی شدند توانایی لازم برای اجرای برنامه هایتان را ندارند. آقای روحانی! اولین موردی که در برنامه‌تان توجه نشده، خلق حماسه اقتصادی است.
عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان افزود: اعتدال حرکت بین حق و باطل نیست بلکه بین افراط و تفریط است. برخی وزرای پیشنهادی اگر رای بیاورند قطعاً حرکات افراطی انجام خواهند داد. در آزمون فتنه ۸۸ رد شده و سقوط کردند و نمره قبولی نگرفتند و در جبهه مقابل ایستادند، آیا تعریف اعتدالگرا به اینها رواست؟
بخشایش اردستانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به عنوان دومین مخالف کلیت برنامه دولت یازدهم پشت تریبون قرار گرفت.
وی گفت: وزرای پیشنهادی ایشان به شرکت سهامی خاص شبیه است. آخوندی سهم ناطق نوری است. پورمحمدی سهم آیت الله آملی است و مهندس حجتی سهم عبدالله نوری. این چه پیوندی است؟ این چه دولتی است؟ دولت باید شفاف و شیشه‌ای باشد. دولت روحانی دولت کارگزار شماره ۲ است.
بخشایش خاطر نشان کرد: در دولت شما سهم نسل سوم وچهارم کجاست؟ سن متوسط دولت ۶۲ سال است و بیشتر به دولت سالمندان شبیه است.
در ادامه احمد شوهانی نیز به عنوان نماینده موافق کلیات برنامه دولت پشت تریبون قرار گرفت.
وی گفت: روحانی همواره مشی‌اش اعتدالی بوده و همه وزرای پیشنهادی مشی اعتدالی دارند و نمایندگان کمک کنند این کابینه رای بگیرند. مشی اعتدالی منافاتی با انقلابی گری و اصولگرایی و اصلاح‌طلبی ندارد.
شوهانی گفت: وزن علمی کابینه پیشنهادی بسیار بالاست و با کابینه های سابق می شود مقایسه کرد. معدل علمی این  کابینه بالاتر از همه کابینه های قبلی است.
کاظم جلالی دیگر نماینده مجلس بود که به عنوان موافق کلیات کابینه یازدهم پشت تریبون قرار گرفت.
در ادامه نوبت به مخالف بعدی کلیت برنامه ها و وزرای پیشنهادی دولت یازدهم رسید و حکیمی نماینده رودبار در اظهارات خود با اشاره به اینکه در دوران رقابت‌های انتخاباتی از روحانی حمایت می‌کرده، گفت: آقای روحانی! دکترا و سرهنگ نبودن باعث پیروزی نشد بلکه اجتهاد و لباس دینی شما باعث پیروزی شد. ولی متاسفانه بعد از پیروزی، درب ستاد شما به روی اصولگرایان بسته شد. متاسفانه بعد از انتخابات افرادی در ستاد شما جمع شدند که از اصحاب فتنه بوده و در انتخابات یار شما نبودند.
وی افزود:آقای روحانی! چه خبر است و  چه فکری در سر دارید؟ آیا روحانی قبل از انتخابات با بعد از انتخابات متمایز و متفاوت است؟ چرا به دنبال احیای فتنه هستید؟ آیا دنبال کودتای سفید هستید؟ امیدوارم هرچه سریعتر تغییراتی در کابینه‌تان داشته و در مسیر نظام و ولایت حرکت کنید.
جعفری نماینده خلخال و یونس اسدی نماینده مشکین‌شهر نیز به عنوان موافق کلیت پشت تریبون قرار گرفتند. همچنین محمدعلی بزرگواری هم بعنوان مخالف کلیت برنامه دولت یازدهم در صحن علنی به ایراد سخن پرداخت.
در ادامه مهرداد بذرپاش نماینده تهران دیگر مخالف کلیت برنامه دولت یازدهم گفت: چند تن از افراد مرتبط با فتنه ۸۸ که برخی ابا دارند اسم فتنه را به کار ببرند، در کابینه حضور دارند که تحمیل شده‌اند. مجلس نمی‌تواند از این موضوع بگذرد. فتنه سوءتفاهم نبود. فتنه ۸۸ یک شاخص انتخاب است. آنها علیه مردم کودتا کردند.
وی تأکید کرد: این کابینه به شدت مسن است. کار اجرایی نیازمند حداقل ۱۵ ساعت کار روزانه است. مردم انتظار دارند در زمان کوتاه به اوضاع آنها سر و سامان داده شود. با این شرایط کار به دست آقازاده‌ها خواهد افتاد و این یعنی انحراف از شعارهای دولت اعتدال. کابینه روحانی کابینه هاشمی است. آقای هاشمی بعد از اینکه شما ثبت‌نام کردید، کاندیدا شد و تا سه روز آخر هم از شما حمایت نکرد.
جلسه علنی عصر دوشنبه
نشست علنی عصر روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی که دومین جلسه رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهای دولت یازدهم بود، به ریاست علی لاریجانی در نهاد قانون‌گذاری کشور و در غیاب حجت‌الاسلام روحانی رییس‌جمهور آغاز شد.
حمید رسایی در جلسه علنی عصر روز گذشته در مخالفت با کلیات کابینه یازدهم،‌ گفت: برخی امروز در حالی برای دولت لب مرزی یقه پاره می‌کنند که تا دیروز در تریبون‌های خود کمکی به دولتی با 65 درصد آرای مردم را وکیل‌الدولگی می‌دانستند، 65 درصد یا 7/50 درصد برایمان فرقی ندارد، آقای روحانی اگر طبق اصول حرکت کنید با تمام وجود از شما حمایت می‌کنیم حتی اگر به ما وکیل‌الدوله بگویند.
نماینده تهران افزود: برخی از وزرای پیشنهادی سابقه حضور در اغتشاشات و تعطیلی کلاس‌های دانشگاه و حمایت از عناصر آشوبگر را دارند که اکنون فراری‌اند، برخی از آنها سابقه حضور در فتنه دارند، برخی از آنها سایه به سایه همراه فتنه‌گران بودند و برخی از افراد معرفی شده از متوهمان فتنه بودند.
در ادامه جلسه علنی خانه ملت، احمد توکلی نماینده تهران در موافقت با کلیات کابینه یازدهم با اشاره به اینکه فتنه گری ۸۸ اقدام علیه امنیت ملی، عدم تمکین به قانون اساسی و هنجارشکنی بود، گفت: عضویت آنها در کابینه درست نیست. 
وی افزود: هرکس بخواهد در دولت نقش ایفا کند باید وفاداری‌اش به نظام را ثابت کند وامیدواری زیادی وجود دارد که کابینه به سیاست های کلی رهبری پایبند خواهند بود.
کریمی قدوسی در ادامه جلسه علنی پارلمان در عصر روز گذشته به عنوان نماینده مخالف کلیت کابینه پشت تریبون قرار گرفت.
نماینده مشهد در مجلس تصریح کرد: اینکه  گفتید ۱۰۰ روزه مشکلات مردم را حل می کنیم، باعث امید مردم شد. چرا از در این جلسه بیشتر مخالفان تاکیدشان روی فتنه است؟ چراکه فتنه بزرگترین خطر و تهدیدی بوده که از اول انقلاب اسلامی تا الان نظام و کیان اسلامی را در معرض تهدید قرار داده است.
کریمی قدوسی در ادامه سخنان خود، فرازهایی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره فتنه و فتنه‌گران را بازخوانی کردو افزود:امروز مقام معظم رهبری همچون امام می‌گویند آنها که فتنه کردند باید عذرخواهی کنند. 
وی خاطرنشان کرد: فتنه هزینه سنگینی به نظام تحمیل کرد. آقای روحانی! برخی وزرای پیشنهادی شما، وقت شما را خواهند گرفت و کابینه شما را به سمت تقابل با مجلس و ملت پیش می‌برند. بعضی وزرای پیشنهادی، دقیقاً‌ در مسائل مربوط به فتنه نقش بسیار فعالی داشتند. ما از دولت راستگویان حمایت می‌کنیم ولی این وزرای پیشنهادی تطابق ندارد با ادعاها. دانشگاه، دانشگاه، دانشگاه، محل تولید علم و قدرت، در فتنه‌ها سراغ مراکز پژوهشی و ... رفتند و طرحهای با ارزش را تخریب کردند. دانشگاه را به دست چه کسی می خواهید بسپارید دوباره؟ آنها که آن وضعیت مشخص را در گذشته داشتند؟
همچنین منصوری آرانی نماینده کاشان و دستغیب نماینده شیراز نیز به عنوان موافق کلیات کابینه پشت تریبون قرار گرفتتند.
در ادامه جلسه علنی روز دوشنبه خانه ملت، برخی بهارستان نشینان به نمایندگی از دولت از کلیت برنامه‌ها و وزرای پیشنهادی دولت یازدهم دفاع کردند .
در این راستا علی مطهری نماینده مردم تهران که به عنوان نماینده رئیس‌جمهور در دفاع از خط مشی دولت یازدهم در صحن علنی مجلس سخن می‌گفت، با اشاره به موضع‌گیری برخی از نمایندگان مجلس در خصوص وزرای پیشنهادی اظهار داشت: مقصود برخی نمایندگان که می‌گویند موضع برخی وزرا در خصوص حوادث 88 باید روشن باشد، این است که اگر جزو معترضان بودند، نباید بعد از اعلام شورای نگهبان اعتراض می‌کردند. با این نگاه هیچ‌یک از وزرای پیشنهادی چنین رفتاری در سال 88 نداشتند و ذمه آنها از این مساله بری است و باز تاکید می‌کنم اگر کسانی مدعی‌اند که چنین افرادی وجود دارند، دلیل بیاورند که البینة علی‌المدعی.
همچنین باقری، قوامی، دواتگری و جهانگیر زاده نیز از نمایندگانی بودند که با استفاده از زمان رییس جمهور در موافقت با وزرای پیشنهادی صحبت کردند.
دفاع نمایندگان دولت از وزرای پیشنهادی
در ادامه محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور پشت تریبون صحن علنی مجلس رفت واز برنامه اقتصادی دولت دفاع کرد. وی با اشاره به اینکه هدف اصلی برنامه دولت بهبود معیشت است، گفت: برخی گفتندآقای روحانی گفته مشکلات کشور را 100 روزه حل می کند. هیچوقت روحانی نگفته که من 100 روزه مشکلات کشور را حل می‌کنم. بلکه آنچه تسریع شد و الان هم مورد تاکید حقیر است، این است که ما برای حل مشکلات اقتصادی برنامه داریم و حتی برای 100 روز اول برنامه داریم.
در صد روز اول تقدیم لایحه بودجه 93 را تقدیم می کنیم. دولت خود را موظف می داند قبل از 15 آذر لایحه بودجه را تقدیم مجلس کند.
سپس اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور پشت تریبون قرار گرفت و با تشکر از نمایندگان، رئیس مجلس، موافقان و مخالفان، گفت: روحانی دستور داد در کارگروه ها روی 2 موضوع تحلیل وضع موجود و تدوین برنامه های کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت بررسی شود و کار دیگری که سپرده شد همین موضوع کابینه بود.
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی
آموزش و پرورش
بعد از بررسی کلیات، خط مشی،‌ اصول و برنامه کابینه پیشنهادی یازدهم، مجلس روز دوشنبه در جلسه بعد از ظهر خود وارد بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی شد.
اولین وزیر پیشنهادی که مجلس وارد بررسی صلاحیت وی شد، محمدعلی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بود.
احمدامیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس که در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش صحبت می‌کرد، به محدود کردن مراکز تربیت معلم در دوران تصدی نجفی در وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: شما مقدمات انحلال امور تربیتی را محیا نمودید، به مقوله پرورشی و آموزش‌های دینی در آموزش و پرورش اعتقادی نداشته‌اید که وزیر بعدی نیز برنامه شما را به امر پرورشی اجرا کرد.
وی افزود:آیا به آن‌چه در سال 88 اتفاق افتاد، معتقدید به تقلب یا خیر؟ چرا در شورای شهر تهران، مخالف نامگذاری میدانی به نام 9 دی بودید؟ در حالی که 9 دی چشم فتنه را کور کرد.
محمد غسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت:
هر کس جزو جریان فتنه باشد نه دکتر روحانی چنین فردی را به کابینه راه می‌دهد نه مجلس به چنین فردی رای خواهد داد. طرح مباحث این چنینی به انحراف کشاندن اراده ملت و روبه‌رو کردن مجلس با عصاره ملت است.
غلام‌محمد زارعی نماینده مردم بویراحمد و دنا نیز در دفاع از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش سخنانی که علیه محمدعلی نجفی مطرح شد را اتهام دانست و از نمایندگان خواست تا نگاه سیاسی به کابینه دکتر روحانی کنار گذاشته و اجازه دهند شرایط برزخی حاکم بر قوه مجریه برداشته شود.
فتنه یک ملاک و شاخص است
از سوی دیگر،علیرضا زاکانی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی نوبت عصر دیروز یکی از دلایل مخالفت خود را با نجفی، شخصیت سیاسی او خواند و گفت: شخصیت سیاسی آقای نجفی شخصیتی معتدل برای اداره جایی به نام آموزش و پرورش نیست.
زاکانی اضافه کرد: برخی از دوستان آقای نجفی در دوره‌ای به وی گفتند که چرا در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا نمی‌شوید که وی پاسخ داد کسی باید در انتخابات کاندیدا شود که به حکومت اسلامی اعتقاد دارد.
وی افزود: اگر ما بحث فتنه را مطرح می‌کنیم، چون فتنه یک ملاک و شاخص است به طوری که اگر در زمان انقلاب، کسی انقلابی نبود، به او انگشت اتهام می‌زدند، یا در دوران جنگ کسی که به رغم توانایی، خانه‌نشینی کرد، او مورد انتقاد قرار می‌گرفت؛ همین موضوع در مورد اتفاقات سال 78 نیز صادق است، صادق است که آقای روحانی در 23 تیر آن سال آن سخنرانی را مطرح کردند، آن روز روز امتحان بود و ما به ایشان افتخار می‌کنیم.
سخنگوی فراکسیون اصولگرایان مجلس خاطرنشان کرد: اگر راجع به فتنه صحبت می‌کنیم، چون اصل فتنه را براندازی و طرح نظام سلطه و طرح اسرائیلی – آمریکایی می‌دانیم که عده‌ای در داخل تصدی آن را دانسته و یا ندانسته به عهده گرفته‌اند.
زاکانی اضافه کرد: فتنه یعنی دروغ بزرگ تقلب در انتخابات سالم سال 88. فتنه یعنی اینکه اتهام جنایت و تجاوز را به نظام اسلامی و مامورین این نظام مقدس زدن و اگر می‌گوییم فتنه، منظورمان این است که با شعار قانون، قانون‌شکنی کردند، لذا اساسا ما راجع به معترضین صحبت نمی‌کنیم چون آنها پاسخ خود را گرفتند و در 9 دی پاسخ فتنه‌گران را دادند، ما از کسانی صحبت می‌کنیم که آتش‌بیار این معرکه بودند.
زاکانی با اشاره به مسئولیتش برای پیگیری قضایای بعد از سال 88 در دوران مجلس هشتم گفت: یکی از وظایفی که ما مسوول پیگیر آن بودیم، ترکیبی شامل آقای ابوترابی، جلالی، نادران و بنده بودیم که مامور شدیم تا پیش آقای رضایی، کروبی و موسوی برویم تا از آنها بپرسیم که مشکل کجاست؛ اولین نکته‌ای که بعد از گزارش آقای ابوترابی، آقای هاشمی در روز چهارشنبه 27 تیر 88 گفتند، این بود که صبح روز شنبه یعنی فردای انتخابات و زمانی که هنوز رای‌ها در حال شمارش بود، آقای خاتمی به ایشان زنگ زده و گفتند که با بنده کار دارند، آقای هاشمی نیز از آنها می‌خواهند که ظهر پیش آنها بیاید، ظهر همان روز آقایان خاتمی، موسوی و سیدحسن خمینی پیش آقای هاشمی رفتند و طبق گفته آقای هاشمی، اینها گفته‌اند که معتقد به تقلب هستند و راه‌های قانونی را آقای موسوی قبول ندارد.
این نماینده اصولگرای مجلس خاطرنشان کرد: شاید آنها آن روز متوجه واقعیت نشدند ولی چرا تا امروز زبان در کام گذاشته و صحبت نمی‌کنند، این چه مرامی است؟
زاکانی یادآور شد: ما خدمت آقایان موسوی، رضایی و کروبی رسیدیم و دو بار پیش آقای هاشمی هم رفتیم، اینها یک کلمه استدلال راجع به فتنه نداشتند.
زاکانی افزود: آقای لاریجانی در مجلس برای بررسی اتهام تجاوزی که آقای کروبی به نظام مقدس زدند دو گروه در مجلس هشتم تشکیل دادند. اگر بعضی از دوستان اطلاعی ندارند، ما زنده‌ایم و نمرده‌ایم و می‌توانیم اینها را توضیح بدهیم، اگر این دوستان اطلاعی ندارند، اشکال از بنده است که چیزی نگفته‌ام.
وی افزود: آقایان نظام را متهم به تجاوز کرده‌اند که ماحصل این اتهام این شد که هر دو گروه در مجلس به این نتیجه رسیدند که این اتهام از اساس باطل است، سه نفر در قوه قضاییه مسوول رسیدگی شدند و بررسی کردند و به این موضوع رسیدند که این اتهام دروغ است که آقای کروبی گفتند شما که فهمیدید این اتهام دروغ است پس چرا اعلام نمی‌کنید؟ ولی باز هم هیچ صحبتی نشد.
زاکانی خطاب به نمایندگان گفت: دوستان عزیز بیراهه نروید. ما کجا داریم می‌رویم؟ آقای نجفی در همان ایام این اقدام آقای کروبی را شجاعانه خواند، اما آقای نجفی شما از نظام و شهدا خجالت نکشیدید؟
زاکانی تاکید کرد: ما حق نداریم عنان کار را به دست کسی بدهیم که ماحصلش را می‌توان در نامه آقای نجفی به مراجع دید که به نظام اتهام می‌زنند، ایشان در بخشی از نامه خود اینگونه آورده است که «به راستی اعمال شکنجه‌های مکرر در مورد کسانی که زیر لقای اسلام زندگی می‌کنند با توسل به کدام اصل قانونی، شرعی و انسانی توجیه‌پذیر است و چگونه با سکوت می‌توان در قبال این همه خشونت، داد از رحمانی بودن نظامی سر داد که شریعت محمدی را راهنمای خویش قرار داده است. این روزها دریافت اخبار نگران‌کننده در مورد سلامت جسمی و روانی بسیاری از بازداشت‌شدگان بر دامنه نگرانی‌ها افزوده است.»
زاکانی اضافه کرد: ما در همه این موارد کمیته‌ای را تشکیل داده‌ایم که آقای بروجردی می‌تواند گزارش دهد، کمیسیون امنیت ملی در همان دوران کمیته‌ای را تشکیل داد که در زندان‌ها رفتند و با شرایطی مواجه شدند که 180 درجه برخلاف این اظهارات است. این موارد قبل از اظهارات مقام معظم رهبری در 29 خرداد 88 نیست بلکه مربوط به دو ماه بعد یعنی مردادماه است.
به گزارش ایسنا، بدلیل پایان جلسه علنی دیروز مجلس، ادامه بررسی رای اعتماد به وزیر آموزش و پرورش به جلسه علنی صبح سه شنبه موکول شد و یکی از نمایندگان موافق محمدعلی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، دفاعیات خود را مطرح خواهد کرد.

 


خودخواهی‌ها راس همه خطاهاست
حقیقتا راس همه خطاها، خطیئت‌ها همین خودخواهی‌ها است.
و تا این خودخواهی‌ها در بشر هست
- این جنگ‌‌ها
- و این فسادها
- و این ظلم‌ها
- و ستمگری‌ها (همه) هست.
آئین انقلاب اسلامی - ص 231

 


وزیر جنگ سابق رژیم‌صهیونیستی با تکرار بلوف‌های مقامات این رژیم درباره کشورمان مدعی شد همه گزینه‌ها در مورد برنامه اتمی ایران روی میز است و اسرائیل مصمم است از هسته‌ای شدن جمهوری اسلامی جلوگیری کند.
«ایهود باراک» وزیر جنگ سابق رژیم‌صهیونیستی ادعاکرد اسرائیل به آنچه می‌گوید اعتقاد دارد و واقعا همه گزینه‌ها در مورد برنامه هسته‌ای ایران روی میز است.!
باراک که با شبکه «سی‌ان‌ان» گفت‌وگو می‌کرد، در پاسخ به این سوال که چرا مقامات اسرائیلی سال‌هاست که از حمله به ایران و جلوگیری از برنامه هسته‌ای ایران صحبت می‌کنند، گفت: ما همه از ادبیاتی مشابه استفاده می‌کنیم. همه ما این را می‌گوییم که همه گزینه‌ها روی میز است و ما به جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران، مصمم هستیم. ما به این موضوع اعتقاد داریم.
این مقام سابق کابینه رژیم‌صهیونیستی در مورد تعلیق غنی‌سازی در ایران در سال‌های 2003 تا 2005 هم گفت این اقدامی بود که تحت فشار تهدید نظامی صورت گرفت و این تنها چیزی بود که آن‌ها را متقاعد به این کار کرد. زمانی که می‌گوییم مصمم هستیم راه ایران را سد کنیم، عمدا چنین می‌گوئیم.
وی افزود: اگر تصمیم گرفته‌اید به مذاکرات مقداری زمان بدهید، این کار را بکنید. اما یک جدول زمانی نیز برای آن تعیین کنید... ایرانی‌ها باید بدانند که از آن‌ها انتظار می‌رود به برنامه نظامی هسته‌ای یا هر چیز دیگر پایان دهند.
باراک در پایان این مصاحبه بار دیگر ادعا کرد اسرائیل به آنچه که می‌گوید عمل می‌کند و به ایران اجازه نخواهد داد که به یک کشور هسته‌ای بدل شود.
بلوف ایهود باراک و مقامات رژیم صهیونیستی درباره حمله احتمالی به ایران در حالی است که خود رسانه های غربی و عبری بدان باورندارند تا جایی که ایندیپندنت بلوف حمله به ایران از سوی رژیم صهیونیستی را بلوف قرن نامید.
روزنامه «هاآرتص» نیز با اشاره به در اقلیت قرار گرفتن مواضع جنگ‌طلبانه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی با روی کار آمدن دولت جدید در ایران، نوشت امکان حمله نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران وجود ندارد.

 


عضو هیات‌عامل صندوق توسعه ملی نحوه نگهداری منابع صندوق در کشورهای خارجی را اعلام کرد.
محمود دودانگه با بیان این که بانک مرکزی در هر کشوری که حساب دارد منابع ما و منابع خودش در آن حساب نگهداری می‌شود، گفت: نگهداری منابع صندوق بسته به کشوری که در آن نگهداری می‌شود با ارزهایی مانند دلار، ین، پوند، یورو، روپیه و لیر ترکیه صورت می‌گیرد.
دودانگه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا نگهداری منابع صندوق توسعه به صورت ارزهای محلی مانند ارزش دارایی‌ها را کاهش نمی‌دهد؟ اظهار کرد: بیشتر منابع صندوق به صورت یورو نگهداری می‌شود و با توجه به روند تغییرات نرخ یورو جای نگرانی نیست.
دودانگه درباره این که گفته می‌شود رقم اعلام شده درباره منابع صندوق توسعه وجود خارجی ندارد و فقط یک عدد حسابداری است، خاطر نشان کرد: افرادی که چنین مسائلی را مطرح می‌کنند از نحوه نگهداری منابع صندوق اطلاع ندارند. وی ادامه داد: با توجه به قانون برنامه پنجم در سال اول اجرای برنامه 20 درصد و سال دوم و سوم به ترتیب 23 و 26 درصد از منابع حاصل از فروش نفت از طریق بانک مرکزی به حساب صندوق توسعه ملی واریز می‌شود و اساسا نگهداری منابع صندوق در حساب‌های بانک مرکزی است.
محمود دودانگه در گفت‌وگو با ایسنا مبلغ کل قراردادهای عاملیت صندوق توسعه ملی را حدود 35 میلیارد دلار اعلام و اظهار کرد:حدود 22 میلیارد دلاراز منابع صندوق برای 350 طرح مصوب مسدود شده است.
وی با بیان این که دوره زمانی پرداخت تسهیلات به روند پیشرفت پروژه‌ها بستگی دارد، تصریح کرد: تاکنون 8/7 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه براساس روند اجرای پروژه‌ها به طرح‌های مصوب اختصاص داده شده است و درصورتی که روند پیشرفت پروژه‌ها سریع‌تر باشد و توان جذب تسهیلات را داشته باشند این امر سریع‌تر صورت می‌گیرد.
عضو هیات‌ عامل صندوق توسعه ملی در پاسخ به این که چرا تخصیص منابع به کندی صورت می‌گیرد؟ گفت: دلایل مختلفی مانند محدودیت در انتقال منابع و یا مشکل در خرید تجهیزات که برخی پروژه‌ها با آن روبه‌رو هستند، روند اجرای پروژه‌ها را کند کرده و تسهیلات نیز متناسب با پیشرفت پروژه‌ها تخصیص می‌یابد.

 


روز نخست جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی حجت الاسلام روحانی با حاشیه هایی همراه بود.
جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی ساعت 8:10 دقیقه و با ورود وزرای پیشنهادی آغاز و ساعت 18 پایان یافت.
اولین روز از جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی حسن روحانی به طور مستقیم، علاوه بر شبکه فرهنگ رادیو، از شبکه خبر سیما نیز پخش شد. همچنین تعداد زیادی از خبرنگاران، عکاسان و تصویربرداران پوشش خبری این مراسم را برعهده داشتند.
علاوه بر هجده وزیر پیشنهادی، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور، الهام امین‌زاده معاون حقوقی رییس‌جمهور، محمدباقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ، محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس‌جمهور و همچنین حسین فریدون، صادق، موسی‌پور، موسی قربانی، سیدحسین هاشمی و علی عسگری نیز در بین تیم همراه رییس‌جمهور به مجلس آمدند.
در ابتدای جلسه علنی مجلس شورای اسلامی اسامی موافقان و مخالفان کلیت برنامه و خط مشی دولت یازدهم به قید قرعه اعلام شد.
نکته جالب توجه در این میان ثبت‌نام 148 نفر برای موافقت با برنامه دولت حسن روحانی و ثبت‌نام هجده نفر برای مخالفت با برنامه دولت بود.
حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان دقایقی بعد از آغاز جلسه وارد صحن علنی مجلس شد و در سخنرانی یک ساعت و 23 دقیقه‌ای خود ضمن تبیین برنامه دولتش، از تک تک هجده وزیر پیشنهادی به ترتیب حروف الفبا دفاع کرد.
در زمان سخنان رییس‌جمهور و همچنین پس از آن در هنگام اظهارات نمایندگان مخالف و موافق برنامه دولت یازدهم، نمایندگان مجلس در جمع‌های چند نفره به رایزنی درباره کابینه مشغول بودند تا جایی که علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی چندین بار از نمایندگان خواست تا بر صندلی‌های خود مستقر شوند و این موضوع تذکر احمد توکلی نماینده مجلس برای حفظ نظم جلسه را به دنبال داشت.
حسن روحانی در زمان سخنرانی خود با اشاره به صحبت‌های نمایندگان با یکدیگر اشاره کرد و گفت: همان‌طور که نمایندگان با یکدیگر صحبت می‌کنند گوش‌شان به تریبون است. من خودم مجلسی هستم و به این موضوع عادت دارم.
لاریجانی در ادامه جلسه و پس از اظهارات یکی از مخالفان کلیت کابینه از پیغام رییس قوه قضاییه به مجلس خبر داد و گفت که آیت الله آملی لاریجانی در مورد دو موضوع نقل شده در جلسه علنی امروز (دوشنبه) پیغام داده و گفته که پیشنهاد پورمحمدی برای وزارت دادگستری طبق قانون بوده است و نه سهمیه آملی لاریجانی در کابینه.
رییس مجلس همچنین به نقل از رییس دستگاه قضا گفت که خلاف قانون بودن تصمیم معاون اول رییس‌جمهور نظر شخصی رییس دیوان عدالت اداری بوده و به معنای رد مصوبه معاون اول و بخشنامه وی تلقی نمی‌شود زیرا هیات عمومی دیوان عدالت باید در این باره نظر دهد.
درپی صحبت‌های برخی از نمایندگان مجلس درباره آقای هاشمی رفسنجانی و خانواده وی در مراسم بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی رئیس جمهور، در مجلس شورای اسلامی، دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام جوابیه‌ای منتشر کرد.
در بخشی از این بیانیه آمده است : اگرچه نمایندگان محترم در فضای عمومی مجلس، مانند مردم عزیز در فضای عمومی جامعه، با اظهار تأسف، از ادبیات این گروه انگشت‌شمار اعلام برائت کرده‌اند، اما برای اطمینان‌خاطر بیشتر مردم و مسئولان و برای ماندگاری در تاریخ، اعلام می‌شود که نقل‌قول از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره شورای نگهبان صحت نداشته و تکذیب می‌گردد.
علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی بعدازظهر دیروز (دوشنبه) گفت: در نطق یکی از آقایان از مهدی هاشمی نامی برده شد و حرف نادرستی زده شد که ایشان جوابیه‌ای دادند و من گفتم که مطابق آیین‌نامه دو برابر وقت می‌توانند مطلب ایشان را بخوانند.در ادامه ضرغام صادقی، عضو هیات رییسه مجلس، جوابیه مهدی هاشمی را قرائت کرد.

 


نماینده روس اتم اعلام کرد که مذاکرات در خصوص ساخت واحدهای جدید نیروگاه اتمی بوشهر در ایران پس از تحویل واحد اول به سفارش دهنده انجام می‌شود.
خبرگزاری نووستی روز دوشنبه به نقل از نماینده روس اتم گزارش داد: روسیه برای بحث در خصوص ادامه همکاری با ایران در استفاده از نیروی اتمی صلح‌آمیز آماده است و در مذاکرات باز است.
نماینده روس اتم اظهار کرد: "در حال حاضر تحویل واحد اول نیروگاه بوشهر به سفارش دهنده ایرانی در دستور کار است، ما رایزنی مقدماتی را درباره ساخت واحدهای جدید این نیروگاه با طرف ایرانی داشته‌ایم، اما مذاکرات واقعی بر سر این موضوع پس از تحویل واحد اول انجام می‌شود".
به گزارش ایسنا،پیش‌تر "سرگی کرینکو" مدیر کل کورپراسیون "روس اتم" اعلام کرده بود که نیروگاه اتمی بوشهر به ظرفیت کامل طراحی شده خود رسیده است و اکنون روند تحویل این نیروگاه به سفارش دهنده ایرانی رو به پایان است.
هم‌چنین یک‌شنبه گذشته علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه دولت دهم از امضای تفاهم‌نامه جدیدی با روس‌ها به زودی برای احداث نیروگاه جدید دیگر در ایران خبر داد.
در عین حال هنوز مقامات سازمان انرژی اتمی ایران در این‌باره اظهار نظری نکرده‌اند

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10