(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 22 مرداد 1392 - شماره 20564

گزارش بازرسان شورای اصناف از وضعیت فروش میوه در میدان
نخستین یارانه دولت یازدهم امروز واریز می‌شود
براساس تصمیم جدید ستاد تدابیر ویژه صورت گرفت
اختصاص ارز 1226 تومانی به نهاده‌های دامی و گندم
دبیر انجمن صنایع لبنی: 11 هزار تن کره وارداتی از گمرک ترخیص نشده است
اولین مرحله یارانه دارو واریز شد
ابزارهای جدید مالی در راه بازار سرمایه
مرکز آمار اعلام کرد
فاصله نرخ بیکاری در شهرهای کشور 48/8 درصد
بانک مرکزی: 100 میلیون تراکنش ظرفیت شبکه شتاب و شاپرک است
کوتاه اقتصادی
مخالفت غضنفری با صدور مجوز واردات خودرو برای ورزشکاران
مطالبات معوق 4 بانک خصوصی بیش از 108 هزار میلیارد ریال است
   


بازرسان شورای اصناف تهران طی بازرسی‌های متعدد از واحدهای صنفی سطح شهر غیرواقعی بودن نرخ اتحادیه میادین را تایید کردند.
به گزارش ایسنا بازرسان شورای اصناف در این بازدید ضمن تایید مواردی همچون زیرچوبی، عدم صدور فاکتور، دلال بازی، اجاره حجره‌های بارفروشان به دلالان و اعلام نرخ غیرواقعی از سوی اتحادیه میادین میوه و تره‌بار اعلام کردند، وزن سبد و جعبه میوه روی وزن میوه محاسبه می شود و در چند ماه گذشته مقرر شد تا جعبه‌های میوه کاملاً پلاستیکی و با وزن 200 گرم تولید شوند که هنوز این کار انجام نشده است.
وی تصریح کرد: به طور میانگین جعبه‌های میوه 3 تا 4 کیلوگرم وزن دارند که به جز میوه موز مابقی به عنوان وزن میوه به حساب می‌آید که در برخی مواقع وزن جعبه نصف حساب می‌شوند.
طی این بازرسی‌ها یک فروشنده میوه در خیابان سهروردی اعلام کرد که هویج را کیلویی 2400 تومان خریداری کرده که بعد از پرداخت زیرچوبی، کاهش وزن جعبه و دورریز خرابی قیمت تمام شده آن به کیلویی 3000 تومان رسیده است.
او همچنین به طور مستند و با ارائه فاکتور ادامه داد:‌ هر کیلو هلو 3000 تومان، خیار درختی 1500 تومان، سبزی خوردن معمولی یک هزار تومان، سیب‌زمینی در هم همدان 1400 تومان، سیب زمینی یک دست 1800 تومان و شلیل 3500 تومان توسط میوه‌فروش از میادین میوه و تره‌بار خریداری شده است.
به گفته این فروشنده قیمت هر کیلو سبزی معمولی 1200 تومان تمام می‌شود که کیلویی 1500 تومان به دست مشتری می‌رسد.
او در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که اما نرخ اتحادیه میادین میوه و تره‌بار برای سبزی درجه یک کیلویی 650 تومان است بیان کرد: سبزی درجه چندم که تماماً آشغال است کیلویی 650 تا 700 تومان در میدان عرضه می‌شود.
وی همچنین درباره سیب‌زمینی گفت: سیب‌زمینی درهم با وجود خاک و خرج زیرچوبی کیلویی 1400 تومان فاکتور می‌شود که برای مغازه‌دار کیلویی 1650 تومان تمام می‌شود.
او در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که آیا موز که با دلار وارد می‌شود، دلار قیمت آن را مشخص می‌کند گفت: این چنین نیست و عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت موز است که در حال حاضر قیمت موز کیلویی 4000 تومان است و روزی هست که آنچنان حجم موز کاهش می‌یابد و برای خرید آن باید در صف ایستاد و کیلویی 6000 تومان هزینه کرد.
این فروشنده افزود: جعبه‌های گلابی حدود دو کیلوگرم وزن دارند که در کنار وزن جعبه وزن پوشال تعبیه شده در آن نیز روی وزن میوه افزوده می‌شود و برای سبدهای پلاستیکی 700 تومان در میدان از خریدار دریافت می شود که در پایان برای هر جعبه 50 تومان عاید مغازه‌دار سطح شهر می‌شود.
او بیان کرد: برخی از افراد هیئت مدیره اتحادیه بارفروشان حجره‌های خود را به 8 تا 10 دلال اجاره داده‌اند.
صحبت‌های این فروشنده در واحد صنفی دیگری نیز تایید شد. میوه فروش این واحد که در خیابان بهار تهران مشغول فعالیت است گفت: سیب زمینی درجه یک کیلویی 1800 تومان و سیب‌زمینی درهم و بیل‌خورده کیلویی 1300 تا 1400 تومان به فروش می‌رسد.
او ادامه داد: برای سیب‌زمینی 1800 تومانی فاکتور صادر نشده و برای دیگر میوه‌ها بنابر میل بارفروش فاکتور صادر می‌شود.
وی تصریح کرد: بیشتر فاکتورهای صادر شده کپی فاکتورهای سابق است و روی فاکتور اصلی که از اتحادیه دریافت شده صورت نمی شود.
این میوه فروش ادامه داد: برای میوه‌هایی که در میدان به وفور یافت می‌شود و قیمت مناسبی دارند فاکتور صادر می‌شود اما برای دیگر موارد این چنین نیست و در صورت اصرار برای صدور فاکتور از سوی بارفروش اعلام می‌شود که «اگر نمی‌خواهی خرید نکن»!
وی در این رابطه گفت:‌ اگر خرید نکنیم نمی‌توانیم میوه مغازه خود را تامین کنیم زیرا وضعیت تمام میدان این چنین است.
او تاکید کرد: به عنوان مثال برای زردآلو و شلیل که در حال حاضر قیمت آن بیش از 3000 تومان و تا حدودی کم‌یاب است فاکتور صادر نمی‌شود تا دست بارفروشان برای بازرسان میادین باز نشود و در برخی موارد نام بار میوه تغییر کرده و با نام میوه دیگری فاکتور صادر می‌شود.
در این رابطه بازرس شورای اصناف گفت: نشان دادن میوه توسط میوه‌فروش به بازرسان میدان به صورت اختیاری است و بازرسان نیز نمی‌توانند تمام فاکتورها را کنترل کنند.
این میوه‌فروش با نشان دادن فاکتور خرید گیلاس گفت: عرف روز قیمت گیلاس 6000 تومان بود و قیمت خرید کیلویی 7500 تومان بود که در لحظه خروج از میدان بازرسان این موضوع را گوشزد کردند اما با تحویل آن به بارفروش دیگر گیلاس خوب و با قیمت کمتر یافت نشد.
او درباره گیلاس 7500 تومانی افزود: هر کیلو گیلاس با خرابی، پول جعبه و هزینه زیر چوبی کیلویی 8500 تومان تا 9 هزار تومان برای مغازه‌دار تمام می‌شود.
وی همچنین درباره کاهو گفت: هزینه زیرچوبی کاهو جعبه‌ای 500 تومان محاسبه می‌شود که قیمت هر کیلو کاهو معمولی 1300 تومان و کاهو سالادی 1800 تومان است.
این در حالی است که حجم اعظم کاهوهای خریداری شده از سوی مغازه‌داران به عنوان آشغال دور انداخته می‌شود.
در کنار آشغال کاهو نیز گونی سیب‌زمینی وجود دارد که وزن سیب‌زمینی درون آن از سوی مغازه‌دار حدود 35 کیلوگرم اعلام شد و گونی خالی با خاک درون آن بیش از 3 کیلو وزن داشت.
طبق این گزارش، مشخص شد که برای لیموترش فاکتور بدون مهر صادر شده که قیمت آن کیلویی 6000 تومان اعلام و فروشنده می‌گفت به د لیل این که قیمت لیموترش بیش از کیلویی 3000 تومان بوده فاکتور آن بدون مهر است.
او درباره وجود دلالان در میدان گفت: حجره‌ها تماما در دست دلالان است و یک بچه 16 ساله که به دلایلی در میدان مشغول است اعلام کرده روزی 2 میلیون تومان سود فروش سیب‌زمینی آن است.
وی با اشاره به این که 20 بارفروش بیشتر در میدان حضور ندارند بیان کرد: اعضای هیئت مدیره اتحادیه حجره‌های خود را به بیش از 10 نفر اجاره داده‌اند.
او جعبه میوه‌ای را نشان داد که بعد از گذشت 2 روز و با خشک شدن آب وزن آن به 2 کیلو و 700 گرم رسیده بود. وی مدعی شد که روز اول این جعبه 4 کیلو وزن داشته و بارفروش وزن جعبه را به عنوان وزن میوه محاسبه کرده است.
در پایان بازرسی واحدهای صنفی فروش میوه، بازرس شورای اصناف به نکته قابل توجهی اشاره و بیان کرد: میوه‌هایی که در جعبه به فروش می‌رسند تنها دریف بالایی آن‌‌ها مطلوب است و دیگر ردیف‌ها آن‌چنان تعریفی ندارند.
او همچنین تائید کرد که میوه کمتر از وزن اعلام شده توسط بارفروشان به فروش می‌ رسد و حقوق کارگران بارفروشان یا به عبارت بهتر دلالان را خریداران میوه می‌پردازند که رقمی حدود یک میلیون و 500 هزار تومان تا 2 میلیون تومان برای هر کارگر در ماه درآمد به حساب می‌آید.

 


سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کرد: یارانه نقدی مردادماه روز سه‌شنبه 22 مرداد واریز می‌شود.
سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با آرزوی قبولی طاعات و تبریک عید سعید فطر، یارانه نقدی مرحله سی‌ام مربوط به مرداد 92 ساعت 24 روز سه‌شنبه 22 مرداد 92 به ازای هر نفر 45 هزار و 500 تومان به حساب سرپرستان محترم خانوار واریز و قابل برداشت می‌شود.

 


براساس تصمیم ستاد تدابیر ویژه از این پس به نهاده‌های دامی و گندم ارز 1226 تومانی تعلق می‌گیرد.
عباس پشم‌فروش، معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام در گفت‌وگو با ایسنا درباره کشتی‌های حامل نهاده‌های دامی با بیان این که از مجموع شش کشتی حامل نهاده‌های دامی،‌چهار کشتی در حال ترخیص بار هستند، بیان کرد: مجموعاً شش کشتی نهاده دامی به مقصد ایران در حال حرکت بود که از این تعداد چهار کشتی در حال ترخیص هستند.
وی ادامه داد: ولی بار این کشتی‌ها به دلیل مسائل ارزی اجازه خروج از بندر را ندارند.
پشم‌فروش با اعلام این که براساس تصمیم ستاد تدابیر ویژه از این پس به نهاده‌های دامی و گندم ارز 1226 تومانی تعلق می‌گیرد، خاطرنشان کرد: هر چند که بانک مرکزی اعلام کرده است که ارز 1226 تومانی حذف شده ولی ستاد تدابیر ویژه قول داده که بحث ارز را حل کند.
معاون بازرگانی داخلی شرکت پشتیبانی امور دام در ادامه از کاهش قیمت سویا،‌ذرت و جو در بازار طی روزهای اخیر خبر داد و تصریح کرد: از این پس نهاده‌های دامی و گندم با ارز 1226 تومانی وارد می‌شود.
وی پیش از این اعلام کرده بود تا زمانی که وضعیت نرخ ارز کالاهای اساسی معلوم نشود در قیمت نهاده‌ها تغییری ایجاد نخواهد شد و تا دولت جدید به طور کامل مستقر نشود در مورد وضعیت ارز و قیمت‌های جدید نهاده‌های دامی تصمیم‌گیری نمی‌شود.

 


11 هزار تن کره وارداتی به دلیل عدم تامین منابع پرداخت مابه‌التفاوت هنوز از گمرک ترخیص نشده است.
رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: امسال بیش از 22 هزار تن کره وارد کشور شده که 11 هزار تن آن به دلیل عدم تامین منابع برای پرداخت مابه‌التفاوت هنوز ترخیص نشده است.
وی اظهار کرد: متاسفانه بانک مرکزی اعلام نکرده که این مبلغ مابه‌التفاوت بین ارز مرجع (1226 تومان) و ارز مبادله‌ای (2477 تومان) که حدود 1251 تومان است، باید از چه منبع دولتی به عنوان یارانه و یا از سوی شرکت‌های واردکننده تامین و پرداخت شود.
وی با اشاره به این که، ثبت سفارش این میزان کره وارداتی با ارز مرجع 1226 تومان انجام شده تصریح کرد: کره وارداتی موجود در گمرک در سردخانه‌های زیر صفر درجه نگهداری می‌شود و تا پایان سال جاری نیز می‌توان آن‌ها را حفظ کرد.
دبیر انجمن صنایع لبنی اظهار کرد: در صورتی که این میزان کره باقیمانده از گمرک ترخیص می‌شد، قیمت‌ها در بازار نیز متعادل می‌شد.
وی گفت: تاکنون ارز مرجع توسط بانک مرکزی تامین می‌شد، اما هنوز منبع پرداخت مابه‌التفاوت و تعیین ارز مورد نیاز برای ثبت سفارش 6 ماه آینده آن از سوی بانک مرکزی مشخص نشده است.
باکری افزود: همچنین بخشنامه‌ای از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای نحوه ثبت سفارش جدید کره ابلاغ نشده و منتظر بخشنامه و دستورالعمل دولت در این زمینه هستیم.
وی اظهار کرد: در حال حاضر کره مورد نیاز کشور موجود است و با نرخ مصوب توزیع می‌شود، اما اگر 11 هزار تن کره باقیمانده از گمرک ترخیص نشود، به طور حتم با مشکل عرضه و تقاضا مواجه خواهیم شد.

 


اولین مرحله واریز یارانه دارو از طریق بانک صادرات ایران انجام شد.
بانک صادرات ایران اعلام کرد: یارانه مذکور در تاریخ 14 مرداد ماه سال جاری طی فایل ارسالی از سوی وزارت بهداشت و درمان در همان روز واریز شد.
این بانک کمک به اقشار مختلف جامعه، همچنین پرداخت تسهیلات خرد را در اولویت قرار داده و در این راستا به عنوان بانک پیشقدم درشبکه بانکی، پرداخت وام قرض‌الحسنه درمان بیماری را در سطحی فراگیر عملیاتی نموده که در این زمینه در سه ماهه اول سال 92 مبلغ 12 میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه، به بیماران پرداخت کرد و حدود هزار نفر از بیماران نیازمند کشور توانسته‌اند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.
همچنین این بانک سال 91 مبلغ 108 میلیارد ریال وام درمان را در سراسر کشور به بیماران نیازمند اختصاص داده است. بیماران نیازمند می‌توانند با ارائه مدارک بیمارستانی تا سقف مبلغ 20 میلیون ریال از تسهیلات قرض‌الحسنه درمان بهره‌مند شوند.
واریز یارانه دارویی
442 بیمار خاص
یارانه دارویی 442 نفر از بیماران خاص تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی اعلامی از سوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران به حساب آنها در پست بانک ایران واریز شد.
به گزارش روابط عمومی پست بانک ایران، بنابر اعلام اداره کل امور شعب این بانک، یارانه مذکور دهم ماه جاری به حساب افراد در این بانک واریز شده است.
این دسته از بیماران یا سرپرستان آنان با دردست داشتن کارت شناسائی معتبر می‌توانند برای دریافت یارانه دارویی خود به شعب پست بانک ایران در سراسر کشور مراجعه کنند.
اگر حساب این افراد نزد دفاتر خدمات بانکی شهری و روستایی پست‌بانک قرار دارد، علاوه بر شعب می‌توانند به تمامی دفاتر در سراسر کشور مراجعه کرده و یارانه داروی خود را دریافت کنند.

 


مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری اوراق بهادار از ورود ابزارهای جدید مالی به بازار سرمایه در آینده نزدیک خبر داد.
حامد سلطانی‌نژاد به انتشار اوراق مشارکت قابل تبدیل به سهام در بورس اشاره کرد و گفت: فرآیند پس از معاملات این اوراق در شرکت سپرده‌گذاری آماده شده و در سایر بخش‌ها نیز مراحل نهایی را می‌گذراند تا به زودی، شاهد ورود این ابزار مالی جدید در بازار سرمایه باشیم.
وی با اشاره به استقبال شرکت‌های تامین سرمایه از انتشار اوراق مشارکت قابل تبدیل به سهام گفت: این ابزار مزیت‌های زیادی برای بازار سرمایه دارد، از جمله اینکه این روش، مشارکت در سرمایه شرکت و سهامداری است که نقطه قوت آن محسوب می‌شود؛ همچنین اوراق مشارکت قابل تبدیل به سهم ریسکی را بر سرمایه‌گذار تحمیل نمی‌کند و در عین حال، این اختیار را به وی می‌دهد که در صورت تمایل، در پایان سررسید، یا سود تضمین شده اوراق را دریافت کرده و یا اوراق خود را به سهام تبدیل کند.
سلطانی‌نژاد با بیان اینکه بحث قرارداد اختیار معامله نیز در حال پیگیری است، گفت: این ابزار نیز به زودی در بورس منتشر خواهد شد.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: پس از راه‌اندازی‌ این ابزارهای مالی متداول،‌ گام بعدی معرفی ابزارهای مالی ترکیبی در بازار سرمایه است که می‌توان در آینده از این ابزارها در بازار بهره برد.
وی همچنین از مطالعات گسترده شرکت سپرده‌گذاری مرکزی برای اتصال بازار سرمایه ایران به بورس دنیا خبر داد و گفت: بررسی‌های زیادی در این راستا، انجام شده است تا بتوانیم ارتباط میان بورس ایران با سایر بورس‌ها را از طریق برقراری ارتباط میان شرکت‌های سپرده‌گذاری این کشورها، فراهم کنیم.
از سوی دیگر مدیر امور ناظرین و تالارهای بورس کالای ایران از راه‌اندازی بورس املاک و اموال غیرمنقول در آینده خبر داد.
عباس یعقوبی با اشاره به اقدامات بورس کالا در این باره گفت: زیرساخت‌های بورس املاک در بورس کالا فراهم شده است به طوری که این بازار به زودی راه‌اندازی می‌شود.
این مقام مسئول در بورس کالا درباره آخرین وضعیت این بازار گفت: در حال حاضر مسئولان در حال مذاکره با عرضه‌کنندگان هستند و به محض انجام توافقات نهایی اخبار آن به طور مفصل منتشر خواهد شد.
شاخص بورس باز هم رکوردشکنی کرد
در پایان معاملات بازار سهام در دومین روز کاری هفته شاخص باز هم رکورد جدیدی ثبت کرد.
بر همین اساس شاخص کل دیروز با افزایش 718 واحدی موفق به عبور از نیمه 59 هزار واحد شد و در جایگاه 59 هزار و 608 واحدی قرار گرفت.
شاخص صنعت با افزایش 257 واحدی، شاخص 50 شرکت فعال‌تر با افزایش 52 واحدی، شاخص آزاد شناور با افزایش 1006 واحدی، شاخص 30 شرکت بزرگ با افزایش 29 واحدی و شاخص بازار اول و دوم به ترتیب با افزایش 620 و 901 واحدی روبه‌رو شدند.
در این میان بانک اقتصاد نوین بیشترین تاثیر مثبت را در رشد شاخص کل گذاشت و با افزایش 205 واحدی در پایان معاملات به ثبت رسید. ملی صنایع مس ایران نیز با 81 واحد مثبت، بانک ملت با 66 واحد مثبت، مدیریت پروژه‌های نیروگاهی با 49 واحد مثبت، هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی تامین، بانک پاسارگاد و صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس نیز به ترتیب با 49، 45 و 38 واحد مثبت در افزایش شاخص اثرگذار بودند.
همچنین، برترین تقاضای بازار به نماد معاملاتی مدیریت پروژه‌های نیروگاهی، سیمان فارس و خوزستان، مخابرات ایران، بانک تجارت، ماشین سازی اراک، سرمایه‌گذاری سایپا و بانک پاسارگاد اختصاص یافت و در مقابل کیمیادارو،‌ کارخانجات تولیدی شیشه رازی، معدنی املاح ایران، ریخته‌گری تراکتورسازی، معدنی سرب و روی ایران، داده‌پردازی و سرمایه‌گذاری آتی دماوند برترین عرضه را در معاملات دیروز بازار سهام رقم زدند.
یادآور می‌شود، بانک اقتصاد نوین، سامان گستره اصفهان، محصولات پارس، سیمان کردستان، سیمان قائم، گلوکوزان و مدیریت پروژه‌های نیروگاهی بیشترین افزایش قیمت را داشتند و بانک اقتصاد نوین با 39 درصد، بیشترین افزایش قیمت را به خود اختصاص داد.
به گزارش فارس،‌ تصمیم سازمان حسابرسی در مورد اثرات تغییر نرخ ارز صنایع و لازم‌الاجرا شدن سیستم اجرایی دولتی از تعهدی به نقدی از عوامل اثرگذار افزایش قیمت شرکت‌های ارزبر به شمار می‌رود.

 


نرخ بیکاری 397 شهر کشور اعلام شد که بر اساس آن، فاصله بیکاری در بین شهرها به 48/8 درصد رسید.
به گزارش مهر، نرخ بیکاری و وضعیت 397 شهرستان کشور که بر اساس آخرین سرشماری کشور در سال 90 از سوی مرکز آمار ایران انجام شده، از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از آمارهای جنجال‌برانگیز عملکرد 8 ساله دولت ارائه شد.
بررسی آمارهای مربوط به 397 شهرستان کشور نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در شهرستان بشاگرد به میزان 53/2 درصد و بالاترین نرخ بیکاری کشور است. همچنین شهر جوانرود با 46/9 درصد و سراوان در استان سیستان و بلوچستان با 44/8درصد به ترتیب دومین و سومین شهر با نرخ بیکاری بالا در کشور است.
مسجد سلیمان با 43/4درصد، ایرانشهر 43/2، زابل 43 درصد، سیب و سوران با 38/8درصد، باوی با 37/7درصد، هیرمند با 37/3درصد، دشت آزادگان 36درصد، زهک با 35/9درصد، شادگان با 35/9درصد، اندیمشک با 34/2 و خرامه با 31/8درصد جزو 20 شهر بیکار اول کشور محسوب می‌شوند. مریوان با 30/6درصد، سرپل زهاب 30/4درصد، اندیکا 30/3درصد، پاوه 30/2درصد، خرمشهر با 30/2 و سرباز با 30درصد در گروه 20 شهر اول بیکار کشور قرار دارند.
در بین 397 شهر کشور، نرخ بیکاری در 20 شهر کشور کمترین میزان در بین تمام شهرهای کشور است. بر اساس آمار ارائه شده، نرخ بیکاری در مه ولات 4/8 درصد، بستان آباد 4/8، ایجرود، شبستر و خنداب 4/7درصد، بشرویه 4/6درصد و تیران و کرون نیز 4/5 درصد است.
همچنین نرخ بیکاری در شهر انار 4/5درصد، خداآفرین 4/3درصد، آران و بیدگل و ماهنشان 4/2 درصد، طارم 4درصد، جوین و سربیشه 3/9درصد، کنگان 3/8درصد، بجستان 3/6درصد، خوشاب3درصد، خور و بیابانک 2/7درصد، خلیل‌آباد 2/5درصد، سرایان 2/2 و ابوموسی 1/2درصد، است.
در میان شهرستان‌های کشور، نرخ بیکاری در برخی از مراکز استان‌ها نیز جالب توجه است. نرخ بیکاری در خرم‌آباد 29درصد، زاهدان 25/5درصد، رشت 16/6درصد، کرج 17/1درصد، شیراز 17/9درصد، بندرعباس 15/5 شهرکرد 15/4درصد، اصفهان14درصد، کرمان 14/3درصد، اراک 15/4درصد، تهران 13/5 و زنجان نیز 13/2 درصد است. بر پایه این گزارش، نرخ بیکاری در قزوین 13/2درصد، ساری 12/8درصد، مشهد 10/8درصد، کرمانشاه 23/8درصد و در شهر اردبیل نیز 14/7درصد اعلام شد.
به صورت کلی، بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر فاصله نرخ بیکاری در بیکارترین شهر کشور به میزان 53/2درصد با ابوموسی با نرخ بیکاری 1/2درصد به میزان 48/8درصد است.
فاصله حدود 49درصدی نرخ بیکاری در شهرهای کشور نشان دهنده توزیع نامتوازن فرصت‌ها در کشور از سویی و توسعه نیافتگی مناطقی از کشور به لحاظ بهره‌مندی از صنعت، کارخانجات و تولید است.
281 شهر از مجموع 397 شهر کشور دارای نرخ بیکاری دو رقمی و بالای 10درصد است و تعداد شهرهای با نرخ بیکاری تک رقمی 116 شهر است. همچنین تعداد شهرهای دارای نرخ بیکاری زیر 5درصد که نشان دهنده وضعیت مناسب آن شهرها به لحاظ وجود فرصت‌های شغلی برای کارجویان است تنها 25 شهر کشور اعلام شد.

 


مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی ظرفیت تراکنش روزانه شبکه شتاب و شاپرک را اعلام کرد.
ناصر حکیمی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اقدامات بانک مرکزی در زمینه توسعه بانکداری الکترونیک، اظهار داشت: بزرگترین تحول در چهار سال اخیر، الکترونیکی شدن مبادلات و کاهش شدید کاربری اسکناس و مسکوک بوده است.
وی ادامه داد: خوشبختانه با ایجاد زیرساخت‌ها، مردم استقبال خوبی از بانکداری الکترونیک کرده‌اند؛ سهم پوز از مبادلات الکترونیکی 7 درصد بود که هم‌اکنون به 50 درصد از نظر تعداد و 60 تا 70 درصد هم از نظر ارزشی افزایش یافته است.
مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی تصریح کرد: این یکی از تحولاتی است که به طور مشخص در چهار سال اخیر نمود بسیار بیشتری داشته است.
وی گفت: حجم تراکنش‌ها در سال 84 حدود 5/1 تا 2 میلیون بود که هم‌اکنون به بیش از 50 میلیون تراکنش رسیده است، البته در اسفند سال گذشته و فروردین امسال تعداد تراکنش‌ها به 62 میلیون عدد رسید.
حکیمی در خصوص اقدامات مهم بانک مرکزی در بانکداری الکترونیک و توسعه فناوری اطلاعات، اظهار داشت: از جمله اقدامات مهم ایجاد و توسعه سوئیفت داخلی و راه‌اندازی سپام، یکپارچه‌سازی شبکه پوزی از طریق استقرار شاپرک بوده است؛ البته طرح‌های دیگری مانند نماد و چکاوک در حال اقدام است که هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.
وی در خصوص تراکنش‌های ناموفق، گفت: تا پنج سال پیش تعداد تراکنش‌های ناموفق حدود 10 تا 12 درصد بود که در حال حاضر با وجود افزایش چند برابری تعداد تراکنش‌ها، این عدد به کمتر از دو درصد رسیده است.
مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی با اشاره به افزایش ظرفیت شبکه پوز و شاپرک، افزود: هم‌اکنون ظرفیت شبکه به 100 میلیون تراکنش در روز رسیده که سهم شبکه شاپرک و شتاب هر کدام 50 میلیون است؛ البته برنامه برای افزایش ظرفیت هر دو شبکه به 80 میلیون تراکنش در روز است.
وی در پاسخ به این سؤال که بانک مرکزی در دوره جدید چه اقداماتی باید انجام دهد، گفت: مهمترین اقدام بانک مرکزی ترسیم نقشه راه 10 ساله فناوری برای دهه اخیر است.

 


* معاون وزیر راه و شهرسازی به تردد 30 میلیون خودرو در تعطیلات عید فطر اشاره کرد و گفت: آمار امسال در مقایسه با عید فطر سال گذشته رشد 11درصدی را نشان می‌دهد. شهریار افندی‌زاده درخصوص آمار سفرهای تابستانی در تعطیلات هفته اخیر، گفت: در روزهای چهارشنبه هفته گذشته تا شنبه، بیش از 30 میلیون تردد در جاده‌های اصلی کشور به ثبت رسیده است که به‌طور متوسط آمار تردد روزانه 7 میلیون و 600 هزار خودرو را نشان می‌دهد.
* برنامه‌ای که وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت درباره صنعت کشور ارائه کرده بسیار جامع و کامل است ولی مشکلی که از نظر ما به نظر قابل توجه می‌آید این است که برنامه او در حوزه بازرگانی باید تکمیل شود. یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران درباره وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با بیان مطلب بالا و این که با توجه به سابقه نعمت‌زاده در بخش صنعت می‌توان به بهبود وضعیت کشور در آینده امیدوار بود خاطرنشان کرد: با توجه به این که مشکل اصلی امروز کشور در تمامی حوزه‌های صنعت، معدن و بازرگانی مسائل مربوط به تجارت و لجستیک در حل مسائل اقتصادی است لذا باید به موضوع بازرگانی توجه ویژه‌تری شود.
* واردات ایران از انگلیس در چهار ماهه نخست امسال با رشد قابل ملاحظه 640 درصدی بالغ بر 31 میلیون دلار شد. براساس تازه‌ترین آمار گمرک، در چهار ماه نخست امسال انگلیس نهمین صادرکننده بزرگ کالا به ایران بود و در اروپا نیز از این نظر رده چهارم را به خود اختصاص داد. همچنین صادرات ایران به انگلیس در این مدت با افزایش 78 درصدی به حدود 17 میلیون دلار رسید. انگلیس در بین بازارهای صادراتی ایران رتبه 39 را به دست آورد.
* بانک پاسارگاد از مدال‌آوران تیم ملی بسکتبال ایران در مسابقات قهرمانی بسکتبال آسیا تقدیر خواهد کرد. به گزارش روابط عمومی بانک پاسارگاد، این بانک ضمن تبریک به مناسبت درخشش کم‌نظیر قهرمانان تیم ملی بسکتبال ایران در مسابقات قهرمانی آسیا، در نظر دارد از این قهرمانان غرورآفرین تقدیری شایسته به عمل آورد.
* با اجرای عملیات کابل‌برگردان ارتباط تلفنی مشترکین با پیش‌شماره‌های 2670، 2284 الی 2289، 2293 الی 2298 و 7754 الی 7759 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال می‌شود.

 


با صدور مجوز واردات خودرو برای ورزشکاران مخالف بودم،‌زیرا معتقدم حوزه جوایز ازحوزه خودرو و این چنین مجوزهایی دور باشد بهتر است.
مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دهم در ادامه گفت‌وگوی تفصیلی خود بامهر در پاسخ به این سؤال که، دولت در ماه‌های پایانی و پس از صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی، مصوبه‌ای را تصویب کرد که به ورزشکاران برتر، مجوز واردات یک دستگاه خودرو داده شد و برخی از این مصوبه، ‌به شدت انتقاد کردند و آن را نوعی رانت دانستند،‌زیرا معتقد بودند باید طور دیگری از ورزشکاران تقدیر شود نه با ارائه مجوز خاص واردات خودرو و آیا شما با ارایه مجوز واردات خودرو به ورزشکاران موافق هستید گفت: ضمن اینکه از کسانی که کار ملی بزرگ یا ورزشی بزرگی انجام می‌دهند باید تقدیر کرد و شأن بالایی برایشان قائل شد، معتقدم هرچه حوزه جوایز این تقدیرها از حوزه خودرو و این چنین مجوزهایی دورتر باشد، بهتر است. اینکه ردیف بودجه‌ای برای این کار در نظر گرفته شود که از این افراد حمایت شود، بهتر است. معتقدم حوزه تولید و صنعت باید بدون رانت و مجوزهای خاص باشد و امکان دسترسی برای همه یکسان باشد؛ معنای سخن من این نیست که آنها مورد تقدیر واقع نشوند؛ اما بهتر است وزارت ورزش بودجه مستقلی برای حمایت از این افراد درخواست کند نه اینکه سراغ تولید و مجوزهای خاص برای اختصاص به عده‌ای برویم. وی در پاسخ به اینکه به جز ورزشکاران آیا دریافت مجوز برای موارد دیگر وجود داشت گفت: خیلی‌ها مراجعه می‌کردند و ما نیز مخالفت می‌کردیم. وقتی ما مخالفت می‌کردیم،‌ معنایش این بود که در حدود اختیارات ما نبود. و یا گاهی برخی مراجعه می‌کردند و مجوز واردات کالا می‌خواستند که ما می‌گفتیم که اصولاً مجوز خاصی برای واردات در دست ما نیست؛ اما آنها باور نمی‌کردند که واردات مجوز نمی‌خواهد. خیلی از مجوزهایی که ما برداشته بودیم، باز هم به دلیل بی‌اطلاعی، برخی‌ها خواستار امضای طلایی ما برای دریافت این مجوزها بودند.
ما مجوز طلایی نداشتیم که به کسی بدهیم؛ در حالی که برخی به دنبال آن بودند. من در ابتدای ورودم به وزارت بازرگانی این مجوزهای طلایی را حذف کرده بودم. غضنفری در پاسخ به این سؤال که شنیده می‌شود دولت جدید قرار است وزارت صنعت، معدن و تجارت را تفکیک و وزارت بازرگانی و صنایع و معادن را احیا کند نیز گفت: «بنده یک تئوری برای این کار دارم که ادغام مبتنی بر آن است. در طراحی سیستم‌ها و سازمان‌ها می‌توان کل نگر یا جزء نگر بود. مدیریت در دنیا در قرن 19 با جزءنگری شروع شد که در آن زمان مدیران معتقد بودند که اگر هر پدیده را به اجزایش تفکیک کنیم، بهتر می‌توان آن را مدیریت کرد. این ایده سر و صدای زیادی را راه انداخت. در دنیا نگاه جزء نگر روح کلی سیستم را از بین می‌برد که سرجمع را نمی‌توان مدیریت کرد. ژاپن و چین نگاه کل نگر را با ادغام برگرداندند بنابراین وزارت بازرگانی و یا صنایع می‌تواند جدا یا با هم باشد؛ اما منافعی که ملت از با هم بودن این دو می‌برند، بیشتر است. دولت بعد آزاد است که تصمیم بگیرد؛ اما انتظار می‌رود این کار را مطالعه کنند، نباید عجله کرد و آثار انتزاع دو وزارتخانه قبلی را باید دید، اما ادغام، برکات زیادی داشت. بهتر است نوع مشاجرات میان بازرگانی و صنایع در گذشته‌ها را از رسانه‌ها بیرون بکشید و مشاهده کنید که این مشاجره‌ها در وزارت صنعت، معدن و تجارت دیگر وجود نداشته است. وی درباره اینکه به تازگی مرکز آمار ایران گزارشی را از میزان اشتغالزایی اعلام کرده که در مجموع، در دولت‌های نهم و دهم 542 هزار شغل ایجاد شده و در بخش صنعت شغل ایجاد شده به چه میزان است گفت: استناد ما به سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
وزیر صنعت و تجارت دولت دهم در پاسخ به این سؤال که در اقتصاد ایران با اصطلاحی به نام «معمای نقدینگی» مواجه هستیم، چرا که از یک سو حجم نقدینگی کشور به بیش از 450 هزار میلیارد تومان رسیده و از سوی دیگر،‌ واحدهای تولیدی دائماً از کمبود نقدینگی نالان هستند برای حل این معما چه باید کرد گفت: حجم نقدینگی ما یکی دو سال قبل حدود 350 هزار میلیارد تومان بود که با ارز هزار تومانی معادل 350 میلیارد دلار می‌شود، حالا همین رقم با ارز 3500 تومانی معادل 1000 میلیارد دلار می‌شود؛ این یعنی چی؟ یعنی اینکه با محاسبه دلاری نقدینگی خواهی ما زیاد شده است و نه کم!! این مشکلی است که باید حلاجی شود که وقتی ارزش پول ملی کم می‌شود، برخی از محاسبات باید به روز شود. باید پایه محاسبات را یکسان مد نظر قرار داد.
بگذارید یک مثال دیگر بزنم. این روزها بحثی مطرح است ما می‌گوییم ارزش تولیدات ما بالا رفته ولی برخی سایت‌ها نوشته‌اند، کم شده است. قضیه چیست؟ ارزش تولیدات با محاسبه ریالی بیشتر شده ولی اگر دلار 3500 تومانی مبنای کار محاسبه باشد، نسبت به پارسال کمتر شده، بنابراین اگر قرار بر محاسبه دلاری است، باید بسیاری از شاخص‌ها را دلاری حساب کرد. از آنجا که ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت با دنیای خارجی تعامل اقتصادی داریم، یعنی به دلیل واردات و صادرات، لذا با دلار و ارز مواجه هستیم.
اگر محاسبات با نرخ فعلی دلار به روز نشود، دچار مشکل می‌شویم. ما معتقدیم بسیاری از کنترل کننده‌های بحث نقدینگی به ویژه در مورد اعطای سرمایه در گردش به تولید کنندگان، باید به روز شود. ما در این زمینه چالش‌های زیادی با بانک مرکزی و بانکهای عامل داشته‌ایم؛ ولی این مشکل همواره وجود داشته است که کاهش ارزش پول ملی، نقدینه‌خواهی را بالا می‌برد و حجم نقدینگی که بالا رود، تورم بالا می‌رود و دوباره نقدینه‌خواهی مطرح می‌شود، یعنی یک حلقه منفی اقتصادی مرتباً تکرار می‌شود. بنده با اینکه مدیریت نقدینگی انقباضی باشد، مخالف نیستم؛ ولی باید کف و سقف را اصلاح کرد که تولید آسیب نبیند. پایه و مبنای محاسبه باید درست باشد،‌ وگرنه به خطا می‌رویم.
اجازه دهید همین موضوع را از زاویه دیگری بیان کنم. ما بحثی به اسم نهضت کاهش قیمت تمام شده را مطرح واعلام کردیم که منظورمان قیمت‌گذاری ارزان کالا نیست بلکه هدفمان تمرکز مدیریتی و سیاستی بر همه پارامترهایی است که قیمت تولید را بالا می‌برد. یکی از آن عواملی که باعث می‌شود برخی از تولیدات ما گران تمام شود، هزینه‌های مالی تسهیلاتی است که برای سرمایه در گردش اخذ شده است، بنابراین هرچقدر واحدهای تولیدی تلاش کنند که حجم نیاز به سرمایه در گردش را پایین آورند، بهتر است؛ همانطور که فشار مدیران بنگاههای بزرگ دنیا این است که با نقدینگی کمتری کار کنند؛ به این معنا که انبارهای آنها مواد اولیه کمتری داشته باشد و انبار محصول نیز محصول کمتری داشته باشد و سرمایه‌ای که می‌خوابانند،‌ کمتر باشد. باید یاد گرفت که با سرمایه کمتر و موجودی صفر کار کنیم؛ اما لازمه کار کردن باموجودی صفر این است که همواره کالا در دسترس باشد؛ فضای کسب و کار باید روان باشد؛ ولی اگر کالا در گمرک گیر کند تولید می‌خوابد.

 


مطالبات معوق چهار بانک خصوصی تا اردیبهشت ماه امسال بیش از 108 هزار میلیارد ریال بوده است.
براساس آمارهای رسمی، بانک سرمایه تا اردیبهشت 1392 بالغ بر 919/12 میلیارد ریال مطالبات معوق، سررسید گذشته و مشکوک‌الوصول دارد که نسبت مطالبات غیرجاری به تسهیلات اعطایی در بانک سرمایه نیز از 34 درصد در اردیبهشت 91 به 7/27 درصد در اردیبهشت 92 رسیده است.
همچنین آمارهای رسمی مطالبات معوق، سررسید گذشته و مشکوک‌الوصول سال 91 بانک سرمایه را 469/11 میلیارد ریال گزارش می‌کند. بانک سرمایه در اردیبهشت ماه سال جاری بالغ بر 2000 میلیارد ریال تسهیلات به بانک‌ها و موسسات اعتباری پرداخت کرده است.
در همین حال، آمارهای رسمی نشان می‌دهد مطالبات معوق، سررسید گذشته و مشکوک‌الوصول بانک پاسارگاد در خرداد 1392 به 14 هزار و 732 میلیارد ریال رسیده است. این مطالبات نسبت به اسفند سال گذشته حدود 40 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 34 درصد رشد دارد. بر این اساس این مطالبات از 10 هزار و 968 میلیارد ریال در خرداد 91 به 10 هزار و 584 میلیارد ریال در اسفند همین سال رسیده است.
همچنین آمارها نشان می‌دهد حجم مطالبات سررسید گذشته، معوق و مشکوک‌الوصول بانک پارسیان تا پایان اسفند سال گذشته به 58 هزار و 71 میلیارد ریال و نسبت مطالبات غیر جاری به تسهیلات اعطایی بانک به 23 درصد رسیده، این در حالی است که این نسبت در اسفند سال 90 بالغ بر 19 درصد بوده و نشانگر آن است که نه تنها نسبت مطالبات معوق در بانک پارسیان کاهش نیافته بلکه در حال افزایش است به‌گونه‌ای که این نسبت در اردیبهشت 92 به 25 درصد رسید و مطالبات معوق، سررسید گذشته و مشکو‌ک‌الوصول بانک نیز 60 هزار و 616 میلیارد ریال در فروردین ماه 92 گزارش شده است.به گزارش مهر، رقم مطالبات سررسید گذشته معوق و مشکوک‌الوصول بانک سامان نیز در ماه‌های فروردین و اردیبهشت با ارقامی ثابت به 22 هزار و 865 میلیارد ریال گزارش شده است. این مطالبات در اسفند 91 بالغ بر 22 هزار و 898 میلیارد ریال بود و با مقایسه این رقم با تسهیلات پرداختی 63 هزار میلیارد ریالی این نتیجه به دست می‌آید که یک‌سوم تسهیلات پرداختی این بانک در سر فصل مطالبات معوق، سررسید گذشته و مشکوک‌الوصول طبقه‌بندی می‌شود. از رقم مذکور بیش از 42 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداختی جاری به بخش‌‌های دولتی و غیردولتی است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10