(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 23 مرداد 1392 - شماره 20565

میشل سلیمان: برای حفظ تمامیت لبنان به ارتش، مردم و مقاومت تکیه می‌کنیم
سردبیر سابق القدس‌العربی: پنتاگون از خاک عربستان به یمن حمله می‌کند
صف‌آرایی در خیابان‌های بحرین برای مقابله با تظاهرات بزرگ امروز
با وجود تهدیدهای ارتش صورت گرفت
راهپیمایی میلیونی طرفداران مرسی در شهرهای مصر
40 شهید و 100 مجروح در عملیات تروریستی عراق
نخست وزیر سابق رئيس‌جمهور مالی شد
موگابه خطاب به ناراضیان انتخابات
ناراحت هستید خود را دار بزنید
شاهزاده سعودی از همکاری عربستان با آمریکا
در شکنجه مخالفان پرده برداشت
ارتش سوریه پاتک تروریست‌ها را در چند منطقه ناکام گذاشت
اعتراف مقامات لندن
هر 14 انگلیسی را یک دوربین مخفی کنترل می‌کند
 گزارش خبری
درگیری پلیس با طرفداران حزب جماعت اسلامی در بنگلادش
زد و خورد معترضان با نیروهای دولتی در یک شهر ترکیه
   


رئیس‌جمهور لبنان بر حفظ و حمایت از مثلث ارتش، مردم و مقاومت برای حفظ لبنان تاکید کرد.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، میشل سلیمان در مراسمی در بیروت با اشاره به عنصر ارتش، مردم و مقاومت تاکید کرد که برای لبنان گزینه‌ای بهتر از این وجود ندارد و ما باید برای حفظ کشور به آن اتکا کنیم.وی اظهار داشت: تصمیم‌های ملی و کلان کشور به گروه یا طایفه خاصی تعلق ندارند بلکه به همه کشور تعلق داشته و همه مسئولیت چگونگی اتخاذ تصمیم‌ها را دارند.سلیمان تاکید کرد: ما خواهان تشکیل دولتی با مشارکت همه گروه‌های لبنانی هستیم.اظهارات رئیس‌جمهور لبنان در حمایت از مقاومت در شرایطی صورت می‌گیرد که سفیر آمریکا در بیروت با دخالت در امور داخلی این کشور گفت، دولت آینده در لبنان باید بدون حزب‌الله باشد.

 


سردبیر سابق روزنامه القدس‌العربی فاش کرد هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا از یک پایگاه مخفی در عربستان سعودی به یمن حمله می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالباری عطوان نویسنده فلسطینی و سردبیر سابق روزنامه القدس‌العربی اظهار داشت عربستان سعودی به آمریکا اجازه استفاده از اراضی خود برای تاسیس پایگاه نظامی مخفی را داده است و هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا از این پایگاه به یمن حمله می‌کنند.وی افزود: قربانیان این گونه حملات شهروندان فقیر یمن هستند و من به چشم خود اجساد کودکان و زنان بی‌گناه یمن را دیده‌ام که با هواپیماهای آمریکایی کشته شده‌اند.عطوان تاکید کرد، از رئیس‌جمهور کنونی یمن انتظار می‌رفت که عملیات ارتش آمریکا را متوقف کند لیکن پنتاگون با همکاری دولت جدید دست به ترورهای متعدد در روز روشن می‌زند.

 


نیروهای امنیتی آل خلیفه به افرادی که خود را برای تظاهرات بزرگ آماده می‌کنند حمله و تعداد زیادی را مجروح یا دستگیر کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، همزمان با نزدیک شدن به موعد تظاهرات سراسری مخالفان بحرینی که با فراخوان جنبش تمرد امروز برگزار می‌شود تظاهرات متعددی در منامه و شهرهای مختلف این کشور برگزار گردید که با یورش همه‌جانبه نیروهای آل خلیفه مواجه شد.
شب گذشته مردم در پاسخ به فراخوان جنبش تمرد دست به تظاهرات زدند و با سر دادن شعارهایی علیه آل خلیفه خواستار سرنگونی نظام بحرین شدند.
مردم بحرین شعار می‌دادند، راه شهدا و راه انقلاب ادامه دارد آل‌خلیفه باید برود، زندانیان سیاسی آزاد باید شوند، شیخ حمد سرنگون باد.
نظامیان آل‌خلیفه با پرتاب گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی تعدادی از تظاهرکنندگان را مجروح کردند.نیروهای آل خلیفه همچنین تعدادی از تظاهرکنندگان را پس از دستگیری به نقاط نامعلومی انتقال دادند.
این در حالی است که شیخ خلیفه بن سلمان آل خلیفه نخست‌وزیر بحرین هشدار داد که دولت با هرگونه اقدام که به ناامن کردن کشور بینجامد با قدرت برخورد خواهد کرد.
از سوی دیگر، حسین یوسف از فعالان بحرینی عضو جنبش تمرد تاکید کرد که این جنبش بر مسالمت‌آمیز بودن اعتراضات تاکید دارد و خواستار درگیری و خشونت نیست.
وی اظهار داشت: جنبش تمرد یک گروه از جوانان است که متعلق به همه مردم است و خواستار تحقق خواسته‌های مردمی است.
حسین یوسف همچنین گفت، ما علیه خاندان حاکم و حکومت و قوانینی که به نفع این خاندان است قیام کرده‌ایم و فعالیت و کار مسالمت‌آمیز را برای این جنبش مردمی برگزیده‌ایم.
گفتنی است جنبش تمرد بحرین روز 14 اوت (23 مرداد ماه) را برای حضور گسترده مردم بحرین فراخوان داده و از مردم خواسته است که با مشارکت با شکوه خود موجبات سقوط نظام آل خلیفه را فراهم آورند.
از دیگر اخبار بحرین اینکه منابع آگاه از ورود یک ناو آمریکایی به بحرین و حضور واحدهای ویژه انگلیس در منطقه خلیج‌فارس خبر دادند.
دولت انگلیس علت این اقدام را مقابله با گروه القاعده عنوان کرده است.

 


در واکنش به تهدیدات ارتش برای آغاز «عملیات پاکسازی» تحصن‌کنندگان طرفدار مرسی، اخوانی‌ها در سرتاسر مصر تظاهرات میلیونی برگزار کردند.
روز گذشته در اوج تهدیدات ارتش و دولت موقت مصر مبنی بر آمادگی نیروهای امنیتی برای پاکسازی میدان‌های «رابعه العدویه» و «النهضه» و در حالی که بیشتر رسانه‌های دنیا از قریب الوقوع بودن آغاز این عملیات خبر می‌دادند، اخوانی‌ها با یک فراخوان دیگر، تظاهرات میلیونی در سرتاسر این کشور برگزار کردند.
«ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت» به عنوان برگزارکننده این تظاهرات نام اعتراض روز گذشته اخوانی‌ها را «با هم علیه کودتا و صهیونیست‌ها» گذاشته بود.معترضان که شعارهایی در حمایت از مرسی سر می‌دادند در قاهره پس از ادای نماز ظهر در مسجد «فتح»، راهپیمایی خود را آغاز کردند.
براساس آخرین گزارش‌های منتشر شده، قرار بود حاکمان فعلی مصر طی یک عملیات 3 روزه اقدام به پراکندن تحصن‌کنندگان به ویژه در دو میدان رابعه‌العدویه و النهضه کنند. آنطور که «عبدالفتاح عثمان» معاون وزیر کشور مصر در روابط عمومی و امور رسانه می‌گوید، آنها طرح «پرچیدن تظاهرات حامیان مرسی» را هم آماده کرده‌اند اما بنا به دلایلی از جمله «درخواست برخی میانجیگران»، این عملیات در موعد مقرر (روز دوشنبه 21 مرداد) آغاز نشد.
«عثمان» در عین حال اضافه کرد نیروهای امنیتی آماده صدور دستور برای برچیدن معترضان هستند!
از سوی دیگر، یک منبع در دفتر ریاست‌جمهوری مصر اعلام کرد عدلی منصور، رئیس‌جمهور موقت مصر با محمد البرادعی، معاون رئیس‌جمهور در روابط خارجه و حازم الببلاوی، نخست‌وزیر این کشور و عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع و محمد ابراهیم، وزیر کشور و عادل عبدالحمید، وزیر دادگستری و مصطفی حجازی، مشاور رئیس‌جمهور در امور استراتژیک در کاخ ریاست‌جمهوری دیدار کرد.
منابع خاطرنشان کردند که در این نشست اوضاع کنونی مصر و تحصن‌ها در میدان‌های رابعه العدویه و النهضه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
با وجود این، هستند رسانه‌هایی که معتقدند انتشار چنین خبرهایی آن هم با این حجم، بیشتر با هدف ترساندن تحصن‌کنندگان است اما این تهدیدات لااقل در روز گذشته نتیجه عکس داد چرا که به گفته اخوانی‌ها روز سه شنبه اگر محدودیت‌ها برداشته می‌شد شمار تظاهرکنندگان از تظاهرات 30 ژوئن که به برکناری مرسی منجر شد نیز فراتر می‌رفت. به گزارش شبکه خبری العالم، طرفداران مرسی پس از شنیدن خبر تصمیم وزارت کشور برای متفرق کردن آنها با عزم بیشتر در تجمعات شرکت کردند. یکی از تحصن‌کنندگان به خبرنگار العالم گفت: «برای متفرق کردن ما باید با تانک از روی نعش ما رد شوند.»
روز دوشنبه همزمان با انتشار خبر «حتمی» بودن پاکسازی مکان‌های تحصن، شمار زیادی از نیروهای امنیتی در اطراف میدان رابعه‌العدویه و مکان‌های حساس نظامی و دولتی مستقر شدند. حتی شبکه خبری الجزیره اعلام کرد نیروهای ویژه‌ای از مناطق دیگر به اسکندریه و قاهره اعزام شده‌اند. براساس گزارش این شبکه تلویزیونی قطری، شماری خودروی زرهی و تانک نیز در برخی خیابان‌ها و مناطق مستقر شده‌اند و هر لحظه احتمال آغاز دور تازه‌ای از خشونت‌های خونین وجود دارد.
تمدید مجدد بازداشت مرسی، یکی دیگر از خبرهای مهم مصر است که در آخرین ساعات روز دوشنبه روی خروجی رسانه‌ها رفت.
به نوشته خبرگزاری مهر، پایگاه خبری «یوم السابع» نوشته دادگاه تجدید‌نظر مصر بازداشت مرسی را به اتهام «همکاری با جنبش حماس» 15 روز دیگر تمدید کرد.
در تاریخ 26 ژوئیه (چهارم مرداد ماه) قاضی تحقیق مصر دستور بازداشت 15 روزه مرسی برای رسیدگی به اتهامات او را صادر کرد. محل نگهداری مرسی مشخص نیست.
تحولات صحرای سینا
مهمترین خبر روز گذشته مربوط به منطقه مهم سینا، که از زمان برکناری مرسی به شدت ناآرام شده است، وقوع یک حمله موشکی به سرزمین‌های اشغالی فلسطین است.
به گزارش الجزیره، رژیم صهیونیستی اعلام کرده از منطقه سینا 3 موشک‌گراد به سمت «ایلات» اسرائیل شلیک شده است. گروهی موسوم به «مجلس شورای مجاهدین» مسئولیت این حمله موشکی را برعهده گرفته است. «تل‌آویو» می‌گوید موفق شده یکی از موشک‌ها را قبل از برخورد با هدف منهدم کند.
روز جمعه گذشته نیز رسانه‌های خبری غربی نوشتند پهپادهای رژیم صهیونیستی مناطقی از خاک مصر در منطقه سینا را بمباران کرده است. خبری که خیلی زود از سوی رژیم صهیونیستی تکذیب شد. گروه سلفی که مسئولیت حمله موشکی به شهرک صهیونیست‌نشین ایلات را برعهده گرفته اما اعلام می‌کند حمله روز جمعه کار هواپیماهای بدون سرنشین اسرائیل بود که با همکاری رهبران کنونی مصر صورت گرفت.
روزنامه آمریکایی «ورلد تریبیون» چاپ آمریکا نیز طی گزارشی اعلام کرد حاکمان فعلی مصر و اسرائیل در «پاکسازی» صحرای سینا همکاری‌های نظامی دارند!
خبر دیگر اینکه، گروه‌های مسلح ناشناس دیروز به مراکز امنیتی «العریش» مصر حمله موشکی کردند. به گفته یک منبع آگاه نظامی مصر، دو موشک به منطقه «غرناطه» در ساحل «العریش» اصابت کرده است. از خسارات و تلفات این حمله موشکی خبری منتشر نشده است. منطقه سینا مدتی است روزهای ناآرامی را می‌گذراند.
پیشتر ارتش مصر اعلام کرده بود که در عملیات ارتش علیه «تروریست‌ها» و افراد مسلح در منطقه سینا در دو ماه گذشته دست کم 60 تروریست کشته و 64 نفر دیگر زخمی شده‌اند.

 


عملیات تروریستی در مناطق مرکزی و شمالی عراق حدود 40 شهید و بیش از 100 مجروح برجای گذاشت.
به گزارش خبرگزاری‌ها، میدان تره‌بار شهر «بعقوبه» و یک رستوران شهر شیعه‌نشین «بلد» دوشنبه با انفجار بمب هدف قرار گرفتند. در بعقوبه 20 غیرنظامی شهید و 28 تن دیگر زخمی شدند. انفجار در رستوران شهر بلد به شیوه انتحاری انجام گرفت و شهادت 23 نفر و جراحت 66 تن دیگر را در پی داشت.
یک باشگاه فوتبال در شمال شرق بغداد، جنوب موصل و شهر فلوجه نیز شاهد حملات تروریستی بودند. در این حملات نیز در مجموع هفت نفر شهید و بیش از 13 تن مجروح شدند.
حملات افراد مسلح در حالی میان غیرنظامیان تلفات برجای می‌گذارد که ارتش عراق عملیات گسترده‌ای را علیه تروریست‌ها به اجرا گذارده است. در ادامه این عملیات که همچنان ادامه دارد، طرح حمله گسترده تروریست‌ها در بغداد و استان الانبار خنثی شد. حدود 800 تروریست نیز طی روزهای اخیر دستگیر شده‌اند که همه عوامل حمله به زندان ابوغریب در میان آنها قرار دارند. این افراد 30 تیر گذشته حمله گسترده به زندان‌های ابوغریب و التاجی را زمینه‌سازی و اجرا کرده بودند.
براساس آمارهای رسمی، تروریست‌ها طی ژوئیه گذشته (11 خرداد تا 11 تیر) حدود 1000 عراقی را شهید و 2300 تن را زخمی کردند.

 


نخست‌وزیر سابق مالی رئيس‌جمهور جدید این کشور آفریقایی شد.
واحد مرکزی خبر به نقل از یورونیوز گزارش داد. ابراهیم بوبکر کیتا پس از اعلام نتایج نهایی دور دوم انتخابات رئيس‌جمهور مالی شد.
سومایلا سیسه، وزیر سابق دارایی مالی و رقیب ابراهیم بوبکر کیتا ضمن پذیرش شکست خود در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری گفت به اتفاق خانواده‌اش به دیدار ابراهیم بوبکر کیتا رفته و پیروزی‌اش را به وی تبریک گفته است.
رئیس‌جمهور جدید مالی مسئولیت اداره کشوری را بر عهده دارد که بیش از یک سال پرآشوب را پشت سر گذاشته و اکنون با چالش‌های فراوانی از جمله تنش‌های قومی، رکود اقتصادی، فقر و فساد رو به رو است. اما کمک بین‌المللی سه میلیارد یورویی برای بازسازی این کشور ممکن است فرصتی حیاتی برای رفع بحران‌های موجود باشد.

 


رئيس‌جمهوری زیمبابوه خطاب به آن دسته از افرادی که از پیروزی شگرف وی در انتخابات ناراضی هستند، گفت: اگر ناراحتید بروید خودتان را دار بزنید چرا که پیروزی من هیچ‌گاه تغییر نمی‌کند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، رابرت موگابه 89 ساله، رئيس‌جمهوری زیمبابوه پس از آنکه مورگان چانگرای، رقیب وی درخواستی را به دادگاه ارائه کرد و نتایج انتخابات را به چالش کشید، تاکید کرد که هیچ‌گاه پیروزی خود را واگذار نخواهد کرد.
وی در جریان راهپیمایی برای بزرگداشت قهرمان جنگ‌های آزادی‌بخش زیمبابوه در جمع هزاران تن گفت: ‌آن دسته از افرادی که از این شکست ناراحت شدند، اگر می‌خواهند بروند خود را دار بزنند. اگر بمیرند حتی سگ‌ها هم اجسادشان را بو نمی‌کنند. ما هیچ‌گاه از پیروزی خودمان دست نمی‌کشیم.
موگابه با کسب 61 درصد آرا پیروز انتخابات 31 ژوئیه 2013 و چانگرای با 34درصد آرا ناکام این رقابت‌ها شد.
رئيس‌جمهوری 89 ساله زیمبابوه تاکید کرد که انتخاب مردم کشورش در مورد این انتخابات کاملاً مشخص است و افزود: ما در حال ارائه دموکراسی به مردم هستیم و می‌گوییم یا آن را بپذیرید یا از پذیرش آن صرف‌نظر کنید اما مردم دموکراسی را انتخاب کرده‌اند.وی در عین حال گفت که اجازه نخواهد داد زیمبابوه بار دیگر مستعمره شود.

 


یک شاهزاده ناراضی سعودی از همکاری محرمانه آمریکا با آل سعود برای شکنجه و سرکوب ناراضیان در عربستان پرده برداشت.
به گزارش شبکه العالم، «خالدبن فرحان آل سعود» گفت، مقامات ریاض نسبت به وقوع انقلاب در عربستان وحشت دارند؛ به همین خاطر از طریق نهاد قضایی، افراد معترض را با اسناد جعلی و ساختگی محاکمه و محکوم می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که متهمان وکیل داشته باشند. در زندان نیز زندانیان را شکنجه می‌کنند و حتی به قتل می‌رسانند.
وی گفت، علی‌رغم نقض گسترده حقوق شهروندان، آمریکا از آل سعود پنهانی حمایت می‌کند. خالد در این رابطه افزود: کاخ سفید ائتلافی قدیمی با رهبران عربستان سعودی دارد و منافع مشترک آنها در خاورمیانه، پایه و اساس این ائتلاف است. بنابراین، در چارچوب این منافع مشترک، تماس‌های محرمانه میان دولت‌های ریاض و آمریکا برقرار می‌شود.
این شاهزاده بریده از رژیم آل سعود که با یک شبکه تلویزیونی روسی گفت و گو می‌کرد، گفت: طی ماه‌های اخیر رژیم عربستان سعی کرده است تغییراتی به وجود آورد، اما این تغییرات شامل مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود نمی‌شود بلکه هدف این است که از سقوط رژیم جلوگیری شود.
خالدبن فرحان خاطرنشان کرد: سرکوب‌ها در عربستان به شدت ادامه دارد و هیچگونه آزادی بیان وجود ندارد. همه دستگاه‌های اداری و مالی دچار فساد هستند.
به گفته وی، کمترین تنبیه معترضان در عربستان، اخراج آنها از کار و قطع کردن حقوق آنهاست.

 


سرویس خارجی-
نیروهای ارتش سوریه در ادامه عملیات بزرگ تحت عنوان مشت آهنین موفق شدند بخش‌های دیگری از شهرها و مناطق مهم و استراتژیک سوریه را از حضور تروریست‌ها پاکسازی کنند و چند پاتک تروریست‌ها را ناکام بگذارند.
یگان‌های ارتش سوریه موفق شدند در عملیات بزرگ مشت آهنین با استفاده از تاکتیک‌های جدید مخفیگاه‌های تروریست‌ها در مناطق مختلف را تحت کنترل درآورند و با به هلاکت رساندن تعداد بی‌شماری از تروریست‌ها این مناطق را پاکسازی کنند.
مناطق زبدانی، حمص، حومه دمشق و حومه حماه از جمله مناطق اصلی عملیات ارتش سوریه است که طی روزهای اخیر عملیات انتقال تسلیحات و افزایش قوای نظامی به آنها انجام شده است.
نیروهای ارتش همچنین در ادامه پیشروی در شهر حلب منطقه خناصر را در اطراف این شهر پاکسازی کردند.
منابع آگاه اعلام کردند درگیری‌های شدیدی میان نیروهای ارتش و تروریست‌ها در استان ساحلی لاذقیه صورت گرفته و به رغم اینکه افراد مسلح از سلاح‌های سنگین استفاده می‌کردند لیکن ارتش موفق شده ضربات سنگینی به تروریست‌ها وارد کند.
ارتش سوریه برای جلوگیری از پیشروی مخالفان و بازپس‌گیری مناطق اشغال شده، تجهیزات نظامی زیادی به این استان گسیل داشته و جنگنده‌های ارتش نیز به شکل مداوم پایگاه‌های مخالفان در لاذقیه را بمباران می‌کنند.
در همین حال شبکه خبری اسکای‌نیوز عربی به نقل از منابع سوری گزارش داد: درگیری‌های خشونت‌باری میان ارتش آزاد و ارتش سوریه در نزدیکی سازمان اطلاعات هوایی سوریه در استان دمشق رخ داده است.
منابع سوری اظهار داشتند که مخالفان برای جبران شکست‌های پی‌درپی خود در روزهای اخیر ضربات خود را افزایش داده و تلاش می‌کنند تا مناطقی را که از دست داده‌اند دوباره به دست گیرند.
این در حالی است که منابع نظامی اعلام کردند که ارتش سوریه به زودی بخش‌های باقی‌مانده در حمص، حماه و حومه دمشق را پاکسازی خواهد کرد و نتایج این پیروزی‌ها به اطلاع خواهد رسید.
شبکه تلویزیونی سوریه با گزارش پیروزی‌های پی‌درپی ارتش اعلام کرد که تعداد زیادی از تروریست‌ها به هلاکت رسیدند که در میان آنان اتباع عربستانی، مصری و سودانی دیده می‌شوند.
تروریست‌ها در شهر دیرالزور نیز متحمل تلفات سنگینی شدند. شبکه خبری المیادین نیز از درگیری شدید میان شیعیان با تروریست‌های جبهه النصره در شهر شیعه‌نشین الزهرا در شمال غرب شهر حلب خبر داد.
از سوی دیگر خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که دولت باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در صدد است 15 میلیون دلار دیگر برای کمک به مخالفان سوری اختصاص دهد.
با اختصاص این مبلغ مجموع بودجه‌ای که آمریکا برای مخالفان سوری تخصیص می‌دهد به بیش از 150 میلیون دلار خواهد رسید.
این بودجه جدا از کمک‌های تسلیحاتی واشنگتن است که مجوز آن برای شورشیان سوریه صادر شده است و همچنین جدا از یک میلیارد دلار کمک‌هایی است که واشنگتن در درگیری‌های دو ساله سوریه به مخالفان ارائه داده است.
پایگاه صهیونیستی دبکا نیز مدعی شد که آمریکا در قالب یک طرح 11 بندی در سوریه دخالت نظامی خواهد کرد و مارتین دمپسی رئیس‌ ستاد مشترک ارتش آمریکا با سفر به خاورمیانه هماهنگی‌های لازم برای اجرای این طرح را به عمل آورده است.
به گزارش این پایگاه اسرائیلی 11 بند این طرح عبارتند از: برقراری منطقه پرواز ممنوع، برقراری یک منطقه حائل 40 کیلومتری از مرزهای اسرائیل و اردن تا حومه دمشق، استقرار 3000 شورشی در این منطقه حائل، اعلام درعا به عنوان پایتخت سوریه آزاد، آمادگی نیروی هوایی آمریکا و اسرائیل برای برقراری پوشش لازم بر فراز سوریه، آماده‌باش نیروهای آمریکایی مستقر در اسرائیل و اردن و ارائه کمک‌های تسلیحاتی لازم به مخالفان سوری.
منابع اطلاعاتی دبکا همچنین اعلام کردند که در صورت اجرای این طرح عربستان سعودی، امارات متحده عربی، اسرائیل، اردن و ترکیه در این طرح مشارکت خواهند داشت.
آخرین اخبار سوریه حاکی است که عمار احمد فرمانده کل نیروهای جبهه النصره به همراه تعداد زیادی از نیروهایش در شهر دیرالزور در درگیری با ارتش سوریه به هلاکت رسیدند.
چند روز قبل نیز دو تن از فرماندهان سرشناس القاعده‌ای در سوریه کشته شدند.

 


مقامات انگلیسی می‌گویند برای کنترل اوضاع بیش از چهار میلیون دوربین امنیتی در سرتاسر این کشور نصب کرده‌اند، یعنی برای هر 14نفر یک دوربین!
به گزارش شبکه تلویزیونی یورونیوز، وزارت کشور انگلیس با وضع قانونی، اقدام به نصب انبوه دوربین‌های «سی.سی.تی.وی» در سرتاسر این کشور کرده است. شمار این دوربین‌ها چهار میلیون و دویست هزار دستگاه عنوان شده که به اعتقاد دیلی میل «آماری شوکه‌کننده» است، چرا که با توجه به کل جمعیت این کشور، به هر 14شهروند یک دوربین می‌رسد!
این گزارش می‌افزاید، انگلیس با این حجم از دوربین‌های امنیتی نصب شده به تنهایی یک پنجم دوربین‌های مداربسته در جهان را به خود اختصاص داده و با توجه به جمعیت آن می‌توان این کشور را «متراکم‌ترین جامعه کنترل شده» جهان نامید.
این سایت خبری انگلیسی سپس به مقایسه شمار دوربین‌های مداربسته نصب شده در چین و انگلیس پرداخته و می‌نویسد، در چین حدود یک میلیارد و 300 میلیون نفر زندگی می‌کنند اما دولتمردان این کشور برای کنترل اوضاع تنها دو میلیون و 750 هزار دوربین نصب کرده‌اند یعنی برای تقریبا هر 500 هزار نفر یک دوربین!
«سیمون دیویس» از گروه مدافعان حریم شخصی ضمن حیرت‌آور خواندن این تعداد دوربین امنیتی در انگلیس، آن را نوعی نقض حقوق شهروندی از سوی دولت این کشور عنوان کرده است.
این گزارش می‌افزاید: وجود این تعداد دوربین امنیتی مداربسته در انگلیس حکایت از آن دارد که هر شهروند انگلیسی روزانه 300 مرتبه مورد رصد چنین دوربین‌هایی قرار می‌گیرد.
یورونیوز نیز گزارش داد: زمانی که جرج اورول نویسنده انگلیسی در کتابش به نام «1984» نوشت برادر بزرگ شما را می‌بیند شاید هرگز تصورش را هم نمی‌کرد که نیم قرن بعد یک پنجم دوربین‌های امنیتی جهان در انگلیس باشد و تازه برای استفاده از آنها مقررات هم نوشته شود.
جمعیت انگلیس 60 میلیون نفر است.

 


سناریوهای مرگبار
این بار در مصر
تحلیلگران سیاسی با اشاره به اوضاع «وخیم» حاکم بر مصر نسبت به عواقب انتصاب «رابرت فورد» به عنوان سفیر جدید آمریکا در قاهره هشدار دادند.
شرایط بحرانی حاکم بر مصر و تقویت احتمال «وقوع جنگ داخلی» در این کشور در کنار خبرهایی که از انتصاب «رابرت فورد» به عنوان سفیر جدید آمریکا برای این کشور منتشر می‌شود، برخی تحلیلگران را بر آن داشته تا این‌طور نتیجه بگیرند که «مصر در حال تبدیل شدن به سوریه‌ای دیگر است.»
دکتر «کوین برت»، اسلام‌شناس و تحلیلگر مسائل خاورمیانه یکی از این کارشناسان است که با توجه به سابقه حضور «فورد» در کشورهای سوریه، عراق و افغانستان، نتیجه می‌گیرد، کاخ‌سفید به دنبال تکرار سناریوهای مرگبار این کشورها در مصر است. وی در مقاله‌ای که برای شبکه خبری پرس‌تی‌وی نوشته، می‌گوید «سیاست‌پردازان آمریکا به دنبال نابودی مصر هستند، درست به همان شکلی که عراق و سوریه را نابود کردند، استفاده از تروریست‌ها و انجام حملات تروریستی برای راه‌اندازی جنگ داخلی، خوابی است که کاخ‌سفید برای مصر دیده است!»
وی با اشاره به کشتارهایی که طی هفته‌های گذشته در مصر صورت گرفته پیش‌بینی کرد اعزام یک کارشناس کشتار جمعی (اشاره به رابرت فورد) به مصر، وضعیت در این کشور را بدتر هم خواهد کرد.
در مقاله دکتر «کوین برت» همچنین آمده:‌ «در گذشته، دولت آمریکا به دیکتاتورها مستقیما کمک می‌کرد تا دست به کشتار جمعی بزنند. به عنوان مثال، گروه‌های تروریستی تحت کنترل سیا در سال 1965 در اندونزی تقریبا یک میلیون تن از مخالفان رژیم سوهارتو را قتل‌عام کردند. سیا نام افراد قربانی را جمع‌آوری می‌کرد، سپس به گروه‌های آدمکش آموزش می‌داد و آنها را علیه قربانیان رها می‌ساخت. بیشتر آن یک میلیون نفری که توسط گروه‌های آدمکش سیا کشته شدند، قبل از مرگ به طرز وحشیانه‌ای شکنجه شدند. سیا روش‌های شیطانی خود در شکنجه را به شکنجه‌گران آموزش داده بود. همانگونه که در بسیاری از کشورهای جهان مانند مراکش، جایی که من رساله دکترای خودم را به پایان رساندم، این کار را کرده است.»
به اعتقاد این کارشناس سیاسی، در دوران جدید آمریکا به نابودی کشورهای خاورمیانه علاقه‌مند شده لذا می‌بینیم با استفاده از گروه‌های تروریستی این بار در این منطقه قتل‌عام مردم را آغاز کرده است.
«کوین برت» در پایان می‌نویسد: «رابرت فورد بین سال‌های 2004 تا 2006 با استفاده از مدل تروریستی عراق را ویران کرد، از سال 2011 این مدل را در سوریه آغاز کرده و اکنون با آمدن به مصر درصدد تکرار آن در این کشور است!»
«عمر حمزاوی» رئیس حزب لیبرال «مصر آزاد» و استاد علوم سیاسی دانشگاه قاهره نیز در گفت‌وگو با نشریه «دی‌ولت» گفت: مصر در معرض غرق شدن در گرداب خشونت و ترور است و عده‌ای در تلاش‌اند با چنین اقداماتی رژیم سابق را دوباره به قدرت بازگردانند.
یادآور می‌شود، در نخستین روزهای آغاز ناآرامی‌های مصر وزارت خارجه آمریکا نیز اشاراتی به «احتمال دچار شدن مصر به سرنوشت سوریه» کرد. البته با ادبیاتی که نشان دهد آنها مخالف وقوع چنین وضعی هستند!

 


درگیری نیروهای پلیس با طرفداران حزب جماعت اسلامی بنگلادش دست‌کم 19 زخمی برجای گذاشت.
به گزارش واحد مرکزی خبر، هزاران نفر از طرفداران حزب جماعت اسلامی بنگلادش در اعتراض به ممنوعیت شرکت این حزب در رقابت‌های انتخاباتی سال آینده، در خیابان‌های «داکا» تظاهرات کردند. به گفته یک فرمانده امنیتی، تظاهرکنندگان با سنگ و چوب به نیروهای پلیس حمله کردند که جراحت 19 افسر پلیس را در پی داشت. نیروهای امنیتی نیز در مقابل، به سمت تظاهرکنندگان گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک‌آور شلیک کردند.
علاوه بر داکا، دیگر شهرهای بنگلادش نیز شاهد درگیری طرفداران حزب مذکور با نیروهای پلیس بود. در مورد زخمی‌های احتمالی در میان تظاهرکنندگان گزارشی نرسیده است.

 


نیروهای امنیتی ترکیه تظاهرات معترضان ضد دولتی را در شهر «هکاری» سرکوب کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس، تظاهرات مردم شهر «هکاری» که علیه دولت آنکارا شعار می‌دادند، با حمله و سرکوب از طرف نیروهای دولتی مواجه شد. این حمله به درگیری متقابل تبدیل شد و ده‌ها نفر از جوانان معترض با سنگ و کوکتل‌مولوتف به نیروهای امنیتی حمله کردند. درگیری‌ها تا نیمه شب دوشنبه در خیابان‌های اصلی و فرعی هکاری ادامه داشت.
شهر «اصنه» نیز شاهد تظاهرات طرفداران حزب کارگران کرد ترکیه (پ.ک.ک) ضد دولتی بود. معترضان در این شهر که در جنوب شرق ترکیه واقع است، یک خودروی پلیس را واژگون و سه پلیس را زخمی کردند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10