(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 23 مرداد 1392 - شماره 20565

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
چه خوابی برای مجلس دیده‌اند؟ (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
دست خالی! (گفت و شنود)
سخنگوی وزارت خارجه: نیروگاه بوشهر چند هفته دیگر رسماً به ایران تحویل داده می‌شود
آمادگی قزاقستان برای میزبانی مجدد مذاکرات ایران و 1+5
با نامه‌ای خطاب به اصحاب رسانه
کدخدایی از سخنگویی شورای نگهبان خداحافظی کرد
روی آتش فتنه آب می‌ریختند یا بنزین؟!(خبر ویژه)
ترکان: دوستان ما روحانی را هاشمی دوم می‌دانند(خبر ویژه)
بولتن دانشمندان آمریکایی:
ایران به عمو سام آری نمی‌گوید!(خبر ویژه)
ادامه خصومت با ایران مقامات آمریکایی هیچ نیاموخته‌اند(خبر ویژه)
حمایت ایران از حزب‌الله با تغییر دولت‌ها تغییر نمی‌کند(خبر ویژه)
 


مجلس شورای اسلامی این روزها با رسیدگی به صلاحیت وزیران پیشنهادی ایام مهمی را سپری می‌کند. طبق اصل 87 قانون اساسی «رئیس جمهور باید برای هیئت وزیران از مجلس رأی اعتماد بگیرد». طبق اصول متعدد قانون اساسی و از جمله اصول 122، 133، 137 و... رئیس جمهور و وزیران باید در برابر نمایندگان ملت پاسخگو باشند. با این اوصاف رأی اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی، یک امر تشریفاتی و تزئینی نیست؛ آن گونه که برخی سیاست‌بازان و نشریات افراطی می‌گویند این طیف مدعی‌اند چون رئیس جمهور رأی مردم را کسب کرده، بنابراین نمایندگان باید پیام مردم را بگیرند و با یک قیام و قعود، رأی دربستی به کابینه بدهند. گویا مثلا رئیس جمهور نماینده مردم است اما نمایندگان مجلس نماینده مردم نیستند. این جریان که دست بر قضا در فتنه سال‌های 78 و 88 نقش‌آفرین اصلی بود، این بار از یک سو می‌کوشد مجلس را از اصالت و استقلال ساقط کند و به زایده و طفیلی بدل سازد و از جانب دیگر با روبرو قرار دادن دو طیف اصولگرای مجلس و داغ کردن آتش اختلاف میان آنان، صورت مسئله و محل نزاع اصلی را گم و گور کند.
در این باره ملاحظات و گفتنی‌هایی وجود دارد.
1- درباره موضوع فتنه و فتنه‌انگیزی کدام تلقی را باید داشت؟ آیا این مسئله، اتفاقی موردی و تصادفی، مربوط به گذشته و مثلا «گلایه انتخاباتی» است که باید از خاطره‌ها زدود یا یک روند مغرضانه و مداوم خیانت با ظرفیت بازتولید در آینده است؟ رئیس جمهور محترم روز عید فطر و در جریان دیدار مسئولان با رهبر معظم انقلاب تعبیری به کار بردند که مضمونا خوب اما به لحاظ مصداق خطا بود ضمن آن که با باور شخص دکتر روحانی نیز در تناقض است. آقای روحانی در سخنان روز عید فطر گفت «اگر این ماه، ماه غفران الهی است پس بیاییم از هم بگذریم و دل‌ها را انبان کینه‌ها قرار ندهیم. هر آن چه که گله داریم از انتخابات اخیر و قبل و بعدش، این ماه، ماه رحمت است. الا تحبون ان یغفرالله لکم؟ پس اگر این چنین است؛ ولیعفوا و لیصفحوا. اگر ما غفران الهی را می‌خواهیم، خود هم باید دست به غفران و گذشت بزنیم و کینه‌ها را بزداییم». آیا تدارک 2 فتنه و آشوب بزرگ به فاصله 10 سال، مسئله‌ای شخصی یا صرفا گلایه انتخاباتی یا احیانا کینه‌های فردی است که بتوان گذشت؟! اینکه حق شادی از حامیان رئیس جمهور قبلی (25 میلیون نفر- 63 درصد کل آرا) دریغ شد و 4 سال بعد رئیس جمهور با 7/0 درصد تفاضل رأی بیش از 50 درصد انتخاب شد بی آن که مخالفان آشوب راه بیندازند را می‌توان گذشت. اما 2 بار بسترسازی برای براندازی اصل انقلاب و جمهوری اسلامی به فاصله 10 سال را چطور؟ آیا این باطن خباثت‌آلود، محتمل‌التغییر و قابل گذشت است؟!
2- دکتر روحانی اگر عوامل فتنه تیر 78 را اراذل و اوباشی که به نیابت از آمریکا و اسرائیل دنبال براندازی بودند و باید سرکوب شوند خطاب کرد، یک سال پس از فتنه 88 نیز درباره عوامل تجمع ضد انقلابی 25 بهمن که موسوی و کروبی و جریان حامی آنها بانیانش بودند، گفت «این عده با شعارهای ضد انقلابی، موجبات خوشحالی و بهره‌برداری آمریکا و رژیم صهیونیستی و ضد انقلاب را فراهم آوردند و موجب ناراحتی قاطبه مردم شریف شدند. این یک حرکت ضد اسلامی و ضد ملی بود». این جماعت نانجیب که به هیچ صراطی مستقیم نمی‌شدند، قانون‌شکنی و آشوب کردند، به مردم و مساجد و حسینیه‌ها حمله بردند، به امام و رهبری اهانت کردند، حرمت روز قدس را شکستند و به نفع آمریکا و اسرائیل شعار دادند، رسما روی عنوان جمهوری اسلامی خط کشیدند و سرانجام به جنگ امام حسین(ع) رفتند و توسط یکی از سران فتنه «مردمان خداجو» خوانده شدند. آنها به تصریح جناب دکتر روحانی عوامل آمریکا و اسرائیل هستند و سؤال مبنایی این است که از کدام خیانت آنها و با چه حسابی می‌توان گذشت؟!
اکنون که سخن از فضیلت عفو و گذشت در ماه مبارک رمضان مطرح است، سزاوار است به دعای حضرت سیدالساجدین هنگام حلول ماه رمضان (دعای 44 صحیفه سجادیه) استناد کنیم که ابتدا توفیق عفو و گذشت و مسالمت را از خداوند درخواست می‌کنند اما- بلافاصله- برای آن حد می‌گذارند. امام سجاد علیه‌السلام می‌فرماید «و وفقنا... ان نسالم من عادانا حاشا من عودی فیک و لک فانه العدو الذی لا نوالیه و الحزب الذی لا نصافیه. خدایا ما را موفق بدار... که با کسی که با ما دشمنی نموده، مسالمت و آشتی کنیم جز کسی که در راه تو و برای تو با او دشمنی کرده‌ایم که او دشمنی است که با او دوستی نمی‌کنیم و حزبی است که دل ما با او صاف نمی‌شود». آیا ملت ایران سرمایه‌ای ارزشمندتر از امام حسین علیه‌السلام، ولایت و رهبری و جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی هم دارد که بخواهد بر سر آن تخفیف بدهد و درباره آن غیرت نورزد؟! و آیا قرار بود جمهوری اسلامی 2 بار براندازی شود؟!
3- ما از اولیای معصوم آموخته‌ایم همانقدر که باید از بانیان جنایت‌ها و خیانت‌های بزرگ بیزار باشیم از سکوت‌کنندگان و رضایت‌دهندگان به این ظلم‌ها نیز منزجر باشیم. «فلعن الله امهًْ قتلتک و لعن‌الله امهًْ ظلمتک و لعن الله امهًْ سمعت بذلک فرضیت به». فتنه در منطق قرآن بزرگتر و شدیدتر از قتل است. «الفتنه اکبر من القتل» و «الفتنه اشد من القتل». لعنت عوامل و بسترسازان و فضاسازان فتنه، شعار ملتی بود که در حماسه نهم دی 88 به میدان آمدند و با همت الهی خویش بساط فتنه را جمع کردند. چند تن از افراد پیشنهادی برای تصدی وزارت جزو ستادهای اصلی تحریک به فتنه بودند و برخی دیگر دست‌کم در آن دوره سخت انقلاب و نظام اسلامی، به علامت رضایت سکوت کرده بودند. به فرموده امیر مومنان علی علیه‌السلام «الراضی بفعل قوم کالداخل فیه معهم... هر کس به رفتار گروهی راضی باشد مانند کسی است که با آنها در ارتکاب آن فعل وارد شده و برای هر کس که داخل باطل شود 2 گناه است؛ گناه عمل و گناه رضایت بر آن» (حکمت 151 نهج‌البلاغه). ما اکنون در مقام لعن این افراد نیستیم. اما خیلی که بخواهیم تخفیف بدهیم- که چنین حقی هم نداریم- پایه غیرقابل اغماض حقیقت این است که چنین افرادی صلاحیت تصدی وزارت و مدیریت در دولت جمهوری اسلامی را ندارند. آنها که با جریان نفی و نقض صریح جمهوری اسلامی همراهی یا در بحبوحه تهاجم سکوت کرده‌اند- چه رسد به صدور بیانیه حمایت از فتنه‌گران- چگونه رویشان می‌شود وزیر دولت جمهوری اسلامی شوند؟
4- تیرماه 1380 در حالی که دولت دوم اصلاحات برای اخذ رأی اعتماد از مجلس ششم آماده می‌شد، عباسعلی نورا نماینده مردم زاهدان در مصاحبه با هفته‌نامه یالثارات از موضوعی تکان‌دهنده خبر داد و گفت «از من خواسته شد در بازرسی قراردادهای بیع متقابل با سازمان بازرسی کل کشور همکاری کنم. در داخل شرکت نفت عده‌ای به من گفتند فلانی اینجا خطر شما را تهدید می‌کند. اینجا معامله‌ها به ریال نیست، به دلار است. در یک معامله یک میلیارد دلاری اگر کسی یک درصد پورسانت بگیرد می‌شود 10 میلیون دلار. آن طرف با این پول می‌تواند هزینه کند که در روزنامه‌ها تو را بدنام کنند، بچه‌ات را زیر ماشین بگیرند، کارهایت را عقیم کنند. حجم پورسانت‌ها و رانت‌های این حوزه معادل صادرات غیرنفتی یعنی قریب 2 میلیارد دلار است».
اینها را علاوه کنید به سخنان نمایندگان دوم خردادی همان مجلس درباره عملکرد وزارت نفت با مدیریت آقای زنگنه و از جمله این قضاوت‌ها؛ حمید کهرام نماینده اهواز: «نظارت بر قراردادهای نفتی عملا از مجلس گرفته شده و هیچ نظارتی وجود ندارد. وزارت نفت در 5 دقیقه یک قرارداد میلیاردی را توضیح می‌دهد و سپس اجرایی می‌شود». مرحوم رشیدیان نماینده آبادان: «تخلف در قراردادهای نفتی قطعی است و مجلس اطلاعی از قراردادها ندارد». نریمان نماینده بابل: «نامحرم بودن مجلس در قراردادهای نفتی سؤال‌برانگیز است». محتشمی‌پور: «مدیریت آقای زنگنه در وزارت نفت فاجعه است». اگر به گفته معاون وزیر اقتصاد دولت اصلاحات در همایش خصوصی (27 بهمن 1379) «پتروشیمی اراک را برای واگذاری 300 میلیون دلار قیمت‌گذاری کردند در حالی که یک میلیارد دلار برای آن هزینه شده؛ این رانت را- مانند گوشت لخم- به چه کسی می‌خواهند بدهند»، آیا حق نداریم بپرسیم همان وزیر امروز در فهرست کابینه موسوم به «اعتدال»، «تدبیر» و «امید» چه می‌کند؟ و آیا قرار است با شعارهای خوب به آلودگی‌های مدیریتی دولت سازندگی و دولت اصلاحات در 2 دهه قبل‌تر برگردیم. یعنی این قدر در کشور قحط‌الرجال است؟!
5- این نوشتار مجال بسط همه مستندات را ندارد اما اگر با همین مقدمات، می‌توان تصریح کرد که مجرای چینش 18 عضو کابینه پاستوریزه نبوده و به هر دلیل سوراخ و آلوده شده، طبعا مسئولیت سنگینی متوجه نمایندگان و امانتداران ملت در مجلس شورای اسلامی می‌شود. در همین زمینه صلاحیت نامزدهای معرفی شده برای تصدی 7-6 وزارتخانه با اما و اگرهای جدی مواجه است. برخی از آنها بی‌تعارف سابقه قانون‌شکنی و خیانت در امانت یا دست‌کم سوء مدیریت و ضعف نظارت را در کارنامه خود دارند و برخی دیگر افراد وجیه و محترمی هستند که صرف‌نظر از شخصیت حقیقی‌شان، واجد حداقل صلاحیت‌های تخصصی یا سیاسی لازم برای تصدی این امانت بزرگ نیستند یا بعضاً فاقد اجتهاد و استقلال رأی کافی برای مدیریت هستند- عملا مدیریت خواهند شد- و بودن آنها در رأس وزارتخانه صرفا یک پوشش و تشریفات است.
6- دامن زدن به مجادلات تند میان دو طیف موسوم به «رهروان ولایت» و «اصولگرایان» مقدمه فتنه مهندسی شده‌ای است که در اصل، عقیم کردن و به تحلیل بردن اقتدار نظارتی مجلس را در دستور کار خود دارد. مجال دادن به این اختلافات طبیعتا راه را برای لابی‌گران که دنبال تجزیه مجلس و جذب افراد ضعیف‌تر هستند خواهد گشود. نباید اجازه داد ماجرای مجلس پنجم و دولت اصلاحات بازسازی شود. ضعف مدیریت مجلس در آن روز در کنار تشدید اختلاف و انشعاب میان اکثریت موجب شد تا مجلس در برابر افراطیون خلع سلاح و منفعل شود و این همه افراطیون را- پس از عبور از فیلتر نظارتی- از حمله و هتاکی به رئیس و نمایندگان مجلس باز نداشت. آن روزها از مجلس به عنوان مجلس زوری، دست‌نشاندگان عاملان قتل‌های زنجیره‌ای، تاریخ گذشته و... یاد شد. حرمت مجلس را باید پاس داشت و حرمت هر امامزاده به متولیان آن است.

محمد ایمانی

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* آقایانی که می‌گفتند علت تحریم‌ها دیپلماسی غلط دولت دهم در قبال کشورهای غربی است اکنون ببینند که آمریکا قبل از روی کار آمدن دولت جدید تحریم‌ها را تشدید کرد. بهتر است بدانند مشکل غرب با ما اعتقادی است نه دیپلماتیک. آنها با اصل نظام مشکل دارند نه با شخص.
8531---0913
* به نمایندگان مجلس می‌گویم اگر در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی که وابستگی به جریان فتنه دارند قصور نمایند در مقابل خدا و خون شهدای مظلوم فتنه پاسخی نخواهند داشت.
8063---0913
* با توجه به سخنان حضرت آقا در خطبه‌های عید فطر در رابطه با انتخاب وزرای صالح از سوی مجلس شورای اسلامی امیدواریم نمایندگان مجلس از این آزمون موفق بیرون بیایند.
9762---0917
* بهتر بود کاندیداهای پیشنهادی برای وزارتخانه‌های مختلف از نیروهای جوان استفاده می‌شدند. کشور ما در حال پیشرفت است و جزو 10 کشور دنیا قرار دارد پس وزرایی باید در کابینه باشند که علاوه بر جوان بودن از قابلیت‌های بالایی برخوردار باشند. دغدغه وزرای ما باید وضعیت سیاسی و اقتصادی باشد نه آنکه به فکرکسب رضایت برخی از جریانات و گروه‌های داخلی باشند.
رضا کیانی
* کار نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی بسیار حساس است و باید به منویات امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب که انتخاب وزرای صالح است عنایت ویژه‌ای نمایند. نمایندگان عزیز، یادتان باشد پیام آفتاب/ دست نااهلان نیفتد انقلاب!
8868---0914
* در زمان وزارت دکتر نجفی در آموزش و پرورش که مجددا برای مدیریت این وزارتخانه معرفی شده مشغول گذراندن دوره لیسانس خود در تربیت معلم بودم. هیچ خاطره خوشی ندارم. هرچه به یاد دارم خاطره تلخ و ناراحت‌کننده است. به عنوان مثال حقوقی که برای ما تعیین شده بود جواب هزینه رفت و آمدمان به منزل در شهرستان را نمی‌داد. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
اسکویی
* از اهمال قوه قضاییه با فتنه‌گران واقعا متاسفم. نتیجه این شده که امروز به جای اینکه دوران محکومیت خود را بگذرانند طلبکارانه برخورد و با احترام نامه آنها در مجلس قرائت می‌شود. این همه نقش که مهدی هاشمی در فتنه ایفا کرد یک دهم آن نقش را اگر مهدی‌های دیگر ایفا می‌کردند آیا الان پشت میله‌های زندان نبودند؟
جانباز فخرالساعه
* آیا معنای اعتدال این بود که در نشست خبری آقای رئیس‌جمهور به رسانه‌های غرب و مدعیان اصلاحات فرصت بیشتری داده شود؟
2748---0912
* آمریکایی‌ها هنوز با خاطره طعم شیرین تعلیق غنی‌سازی در دولت اصلاحات و عقب‌نشینی‌های تیم هسته‌ای آن زمان زندگی می‌کنند و تصمیم گرفته‌اند با ادامه تحریم‌ها دوباره آن دوران را زنده کنند و ما را به عقب برگردانند.
8598---0914
* دستور فوری معاون رئیس‌جمهور مبنی بر تعلیق طرح مهرآفرین دولت دهم یک دستور کاملا ضد منافع کارگری است چرا که با این تعلیق قشر کارگر و خانواده‌هایشان آسیب جدی می‌بینند. امیدواریم در روزنامه منعکس شود.
1165---0914
* پول گندمکاران کشاورز در شهرستان سنقر از توابع استان کرمانشاه یک ماه پس از برداشت محصول هنوز پرداخت نشده است. ما گندم‌کاران و کشاورزان با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم. که در این فصل گرما زحمات زیادی را متحمل می‌شویم تا هیچ سفره‌ای بی‌نان نباشد، پس چه کسی باید به فکر ما باشد تا سفره ما بی‌نان نماند.
یونس یاوری
* با اینکه شرکت آب و فاضلاب دائم در مورد صرفه‌جویی در مصرف آب هشدار می‌دهد متاسفانه در آموزش و پرورش منطقه 13 هر روز داخل محوطه و خیابانهای اطراف را آب‌پاشی می‌کنند و به اخطارهای مردم هیچ توجهی نمی‌کنند.
0614---0912
* حدود 2 ماه پیش یک بسته پستی (حدود 2 میلیون تومان ارزش آن بود) از طریق منطقه پستی 13 تهران به مقصد استرالیا برای فرزندم ارسال نمودم متاسفانه به علت بی‌دقتی پست محموله به فرد دیگری از اهالی استرالیا تحویل شده است با پی‌گیری‌های متعدد پست ایران به استرالیا ما را پاس می‌دهند آنها به ایران و ما مانده‌ایم و محموله و مدارک و اسناد و البسه ارسالی در بلاتکلیفی. بارها محموله ارسال کرده و به دست فرزندم رسیده بود ولی به علت بی‌توجهی مسئولین پستی ایران یا استرالیا محموله به مقصد نرسیده است از مسئولین امر درخواست می‌شود نسبت به بازپس‌گیری مرسوله ارسالی از فرد استرالیایی و تحویل آن به فرزندم اقدام نمایند.
محمدپور
* با توجه به اینکه ماده 10 نوسازی و قانون بازنشستگی پیش از موعد 25 ساله کارگران تمدید شده چرا تامین اجتماعی از اجرای آن طفره می‌رود؟
7285---0919
* از واحد امور بیمه شدن تامین اجتماعی درخواست می‌شود حقوق مقرری بیمه بیکاری را طبق حقوق بازنشستگان و در پایان هر ماه پرداخت کند نه اینکه با دو ماه تاخیر. این ظلم آشکار به این قشر است. چرا باید حقوق فروردین و اردیبهشت در تاریخ 11/4/92 پرداخت شود و حقوق خرداد و تیر در 11/6/92 و...
شاه‌محمدی
* شرکت [...] در داخل قطار مواد خوراکی را بالاتر از قیمت مصوب به مشتریان می‌فروشد و هم حق و حقوق میهمانداران را تا شکایت نکنند پرداخت نمی‌کنند. از شرکت رجا درخواست رسیدگی دارم.
از میهمانداران شرکت
کیهان: نام شرکت در دفتر روزنامه موجود است
* در تاریخ 8/3/92 در ایران خودرو ثبت‌نام نمودم و قرار شد ظرف 45 روز خودروی درخواستی‌ام را تحویل دهند از تاریخ موعود 23/4/92 بیش از سه هفته می‌گذرد دریغ از پاسخگویی مسئولین امر از سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده و دیگر متولیان امر درخواست رسیدگی دارم.
0035---0911
* شهریور ماه سال گذشته برای یک دستگاه وانت دو کابین دیزلی پول به حساب ایران خودرو دیزل ریخته‌ام. قرار بود با گذشت 4 ماه ماشین را تحویل بدهند ولی 11 ماه گذشته و هنوز خبری نشده است. چرا اجازه می‌دهند مسئولین این شرکت چنین اجحافی را در حق شهروندان بکنند و پاسخگو نیز نباشند؟
9027---0933
* در مورد مرخصی زایمان زنان قانونی که از سوی آقای احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور مطرح شد و دولت و مجلس هم آن را تصویب کردند چرا سازمان تامین‌اجتماعی زیر بار آن نمی‌رود. شرکتهای خصوصی نیروهای خود را اخراج می‌کنند و این طرح عملا اجرا نمی‌شود.
یکی از کارکنان بخش خصوصی

 


گفت: «شهرام- ب» از ضد انقلابیون فراری در وبلاگ شخصی خود اصلاح‌طلبان را به سوءاستفاده از هواداران متهم کرده است.
گفتم: چرا ؟!
گفت: نوشته است به ما گفتند در انتخابات تقلب شده و با این شعار ما را به خیابان‌ها کشاندند و نهایتا از کشور فراری دادند ولی حالا خودشان درباره انتخابات 92 که همان مسئولان سال 88 برگزار کرده‌اند می‌گویند «دموکرات‌ترین انتخابات دنیا».
گفتم: طفلکی راست می‌گوید.
گفت: نوشته؛ حالا هم به جای اینکه به فکر وضعیت فلاکت‌بار ما باشند، گاه و بی‌گاه به ما بد و بیراه هم می‌گویند!
گفتم: یارو رفته بود گدایی و صاحبخانه که خودش از آن قالتاق‌های روزگار بود شروع کرد به او فحش دادن. گدا با عصبانیت گفت؛ چیزی نمی‌دهی دیگر چرا فحش می‌دهی؟ و طرف جواب داد؛ برای این که نمی‌خواستم دست خالی برگردی!

 


سخنگوی‌دستگاه دیپلماسی کشورمان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران از تحویل رسمی نیروگاه اتمی بوشهر به جمهوری اسلامی ایران تا چند هفته دیگر خبر داد.
سیدعباس عراقچی دیروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نیروگاه هسته‌ای بوشهر رسماً چند هفته دیگر به جمهوری اسلامی ایران تحویل داده می‌شود گفت: مذاکرات ما و روسیه برای فازهای بعدی این نیروگاه و همچنین نیروگاه‌های دیگر ادامه دارد و امیدواریم به سرانجام برسد.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مذاکرات ایران و 1+5 نیز خاطرنشان کرد: هنوز هیچ تحولی در این زمینه رخ نداده است تا وقتی کابینه آقای روحانی مستقر نشود و افراد در مسئولیت‌هایشان شروع به کار نکنند و ایشان در مورد مذاکره‌کنندگان جدید هسته‌ای تصمیم نگیرد، نه می‌توان تاریخ و نه جزئیات دیگر را مشخص کرد.
وی در خصوص اخبار مطرح شده مبنی بر ارتقاء سطح مذاکرات با 1+5 به وزرای امور خارجه گفت: هنوز هیچ چیز در این زمینه قطعی نیست و خبر قطعی در این باره به ما نرسیده است و ما از تصمیم غربی‌ها در این خصوص مطلع نیستیم.
عراقچی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران که از وی درباره اظهارات یکی از نمایندگان مجلس که خواستار بازگشایی سفارت انگلیس در تهران شده بود و همچنین نامه هفته گذشته کامرون به روحانی، پرسید؛ گفت: قطع رابطه توسط دولت انگلیس صورت گرفت و در این رابطه حتی اگر روابط از سر گرفته شود بنابر تصمیم مجلس شورای اسلامی در سطح کاردار خواهد بود.
عراقچی افزود: از سرگیری روابط مستلزم تغییر رویکردها و رفتارهای دولت انگلستان است و امیدواریم با نشانه‌های مختلفی که از سوی طرف انگلیسی برای از سرگیری روابط مشاهده شد، بتوانیم در زمان مقتضی مذاکرات کارشناسی را در این خصوص انجام دهیم.
سخنگوی وزارت خارجه گفت: حصول نتیجه در مذاکرات منوط به تغییر در رویکردهای دولت انگلستان و کنار گذاشتن سیاست‌های خصمانه آنها نسبت به جمهوری اسلامی است.
خبرنگاری درباره اولین مقصدهای سفر روحانی به خارج از کشور سؤال کرد که عراقچی به قرقیزستان و نیویورک اشاره کرد و افزود: این دو سفر در برنامه وجود دارد ولی هنوز تصمیم نهایی توسط رئیس‌جمهور گرفته نشده و این هم امری طبیعی است زیرا ایشان در حال حاضر درگیر کابینه و رای اعتماد هستند. پیشنهادات در این زمینه وجود دارد و وزارت خارجه مؤید انجام این سفرهاست.
سخنگوی وزارت خارجه در توضیح بیشتر با اشاره به برگزاری اجلاس سران سازمان شانگهای که قرار است 22 شهریور ماه در بیشکک پایتخت قرقیزستان برگزار شود، اظهار داشت: این سازمان از اهمیت بالایی در اوراسیا و آسیا برخوردار است و ایران به‌عنوان عضو ناظر این سازمان همواره حضوری فعال و جدی داشته است.
وی با بیان اینکه از رئيس‌جمهور برای حضور در این نشست دعوت به عمل آمده، یادآور شد: تصمیم نهایی برای حضور در این نشست با رئيس‌جمهور است.
عراقچی به نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک اشاره کرد و آن را فرصت مغتنمی برای حضور رئيس‌جمهور برای اولین بار در عرصه بین‌الملل برشمرد و افزود: منتظریم ایشان در این خصوص تصمیم بگیرند.
وی درباره پیگیری‌های انجام شده در خصوص نوراحمد نیکبخت دیپلمات ربوده شده ایران در یمن نیز با بیان اینکه هنوز ویزای هیئت ایرانی برای سفر به یمن به منظور پیگیری این قضیه صادر نشده خاطرنشان کرد: ما به طور جد در حال پیگیری این موضوع هستیم و تاکنون دو بار کاردار یمن در تهران به وزارت امور خارجه احضار شده و علاوه بر آن کاردار ایران در صنعا نیز با وزیر کشور، وزیر خارجه و دیگر مقامات این کشور تماس داشته است.
عراقچی همچنین از درخواست وزیر خارجه ترکیه از وزیر خارجه کشورمان برای مساعدت جمهوری اسلامی ایران به منظور یافتن 2 خلبان ترک ربوده شده در لبنان خبر داد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، وی در پاسخ به سؤالی درباره دریافت پول نفت صادراتی به هند با روپیه که سؤال یکی از خبرنگاران بود، گفت: بخشی از فروش نفت ما به هند به روپیه است که برای واردات ما از این کشور صرف می‌شود.
وی این ایده را ایده خوبی خواند که از ارزهای محلی برای مبادلات تجاری استفاده شود و گفت: این تجربه موفقی بود که مورد توجه دیگر کشورها قرار گرفت و امیدواریم در همکاری‌های تجاری با کشورهای دیگر نقش ارزهای رایج مثل دلار حذف و تا جایی که مقدور است از ارزهای محلی استفاده کنیم که این به نفع اقتصاد منطقه است.

 


معاون وزیر امور خارجه قزاقستان از اعلام آمادگی مجدد کشورش برای میزبانی مذاکرات بین ایران و 1+5 خبر داد.
ساری‌بای در یک نشست خبری گفت: جمهوری اسلامی ایران نیز پیشنهاد برگزاری دور جدید مذاکرات هسته‌ای با گروه 1+5 را در قرقیزستان مثبت ارزیابی کرده است.
وی افزود: قزاقستان آماده است در آینده نیز خدمات لجستیکی خود را ارایه داده و در صورت نیاز، به پیشرفت روند مذاکره بین ایران و گروه 1+5 در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور کمک کند. پیشتر نورسلطان نظربایف، رئیس‌جمهور قزاقستان در دیدار با روحانی و پس از مراسم تحلیف وی، آمادگی کشورش را برای میزبانی دور جدید این مذاکرات اعلام کرد. گروه 1+5 مرکب از پنج عضو دائمی شورای امنیت (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس) و آلمان است و آخرین دور مذاکرات ایران و 1+5 در روزهای پنجم و ششم ماه آوریل 16 و 17 فروردین‌ماه امسال در آلماتی- پایتخت قزاقستان- برگزار شد.

 


دکتر عباسعلی کدخدایی با انتشار نامه‌ای خطاب به اصحاب رسانه‌ها از سمت سخنگویی شورای نگهبان خداحافظی کرد.
کدخدایی علاوه بر سخنگویی، سابقه عضویت حقوقدانان شورای نگهبان را طی سال‌های اخیر در کارنامه خود دارد.
در بخشی از این نامه خداحافظی کدخدایی آمده است: از اعضای محترم شورای نگهبان، که با رای اعتماد خود در هشت سال گذشته سکان سخنگویی این نهاد عالی نظام را به من سپرده و راهنمایی‌های آنها در طول مسیر بهترین چراغ راه من بود تشکر و قدردانی کرده و از اینکه امکان اجابت دعوت مکرر بزرگان معزز شورای نگهبان و عزیزان بسیار دیگری خارج از شورا در استدامه این مسیر وجود ندارد عذرخواهی نموده، باشد تا دیگرانی تازه نفس به میدان آمده تجربتی نو را به محک گذارند که البته آرزوی این کمترین نیز موفقیت آنها می‌باشد.

 


خانواده یکی از شهدای فتنه و آشوب سال 88 می‌گویند محمدعلی نجفی به همراه مسجد جامعی و ابتکار به منزل آنها رفته بودند تا تقصیرها را گردن رهبری بیندازند.
به گزارش جهان‌نیوز، بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی با حاشیه‌هایی همراه بود. مهم‌ترین این اتفاقات در بررسی صلاحیت محمدعلی نجفی برای وزارت آموزش و پرورش رخ داد و دکتر زاکانی اعلام کرد که وزیر پیشنهادی در کمیسیون اعلام کرده که به فتنه اعتقادی ندارد. اما این تنها یک بعد ماجراست. فعالیت‌های آقای نجفی در زمان فتنه بیش از این‌ها بوده است. برخی از خانواده‌های کشته‌شدگان فتنه 88 گفته بودند که آقای نجفی در آن زمان با هدف تطهیر فتنه‌گران و انداختن تقصیر به گردن رهبری این دیدارها را انجام می‌داده است.
پدر شهید محمدحسین فیض در این باره گفته است: خانم ابتکار و آقای مسجد جامعی و نجفی آمده بودند. من تعجب کردم،‌ آمده بودند تقصیر را بیندازند گردن رهبری! به کنایه می‌گفتند که ما تعجب می‌کنیم چرا «آقا» با این‌ها برخورد نمی‌کند! هم ایشان را مقصر می‌دانستند و هم دولت را. در اصل آمده بودند که این را بگویند. بعد می‌گفتند که این حوادث تقصیر ما نیست و ربطی به میرحسین موسوی هم ندارد!
یادآور می‌شود نجفی- نامزد تصدی وزارت آموزش و‌ پرورش- در مجلس مدعی شد به ویژه پس از خطبه‌های نمازجمعه رهبر معظم انقلاب در 29 خرداد آن سال با جریان فتنه و آشوب همراهی نکرده و برای آرام گرفتن خانواده‌های قربانیان و ریختن آب روی آتش به دیدار آنها رفته است! و این در حالی است که وی اواخر مرداد همان سال نامه‌ای را به همراه برخی نمایندگان افراطی مجلس ششم و گروهی از تندروهای دولت اصلاحات و سازندگی در حمایت از فتنه امضا کرده است. در این نامه که نام نجفی و میلی منفرد ( 2 وزیر پیشنهادی) در کنار اسامی محسن آرمین، فائزه هاشمی، رجب مزروعی، جلایی‌پور، مرتضی حاجی، محمد سلامتی، شکوری‌راد، رضا خاتمی، احمد شیرزاد، مسجد جامعی، ناصر قوامی، کلانتری، مرتضی مبلغ، مصطفی معین، محمد رضا بهزادیان، ترکان، انصاری‌راد، خانیکی و... دیده می‌شود، از موسوی و کروبی و خاتمی حمایت و از نظام خواسته شده بر خواسته‌های [غیرقانونی آنان] توجه شود. این نامه ادعا و القا می‌کرد انتخابات مهندسی شده و مردم نتیجه آن را باور ندارند و باید به نگرانی‌های جدی و عمیق موسوی و کروبی و خاتمی ترتیب اثر داده شود. این در حالی بود که سران فتنه به هیچ نحو حاضر نبودند به مسیر قانون برگردند و دست از همراهی با گروهک‌های ضد انقلاب بردارند.
نجفی از اعضای مرکزیت حزب کارگزاران سازندگی است که سخنگوی آن چند سال پیش تصریح کرد این حزب یک حزب لیبرال است و اعتقاد دارد اسلام فاقد نظام حقوقی و سیاسی است!

 


وزیر دولت سازندگی می‌گوید اینکه برخی دوستان روحانی را هاشمی دوم می‌نامند دور از واقعیت نیست.
اکبر ترکان که هم اکنون از مشاوران رئیس جمهور است در مصاحبه با شبکه العالم و درباره این ادعا که ترکیب کلی دولت جدید، از همکاران هاشمی رفسنجانی یا وابسته به جریان اصلاحات هستند، گفت: این موضوع زیاد از واقعیت دور نیست، چون آقای هاشمی خیلی به آقای روحانی نزدیک است. برخی از دوستان ما آقای روحانی را آقای هاشمی دوم می‌نامند. پس آنهایی که می‌گویند انتخاب آقای روحانی به انتخاب آقای هاشمی نزدیک است، زیاد اشتباه نمی‌کنند. چون بخش زیادی از افکار آقای هاشمی و آقای روحانی به هم نزدیک است. ولی این به معنای آن نیست که موضوع مذکور کلا منطبق با واقعیت باشد.
ترکان درباره علت مشخص نشدن دبیر شورای امنیت ملی و رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: به نظر من کاندیداهای این سمت‌ها در ذهن آقای روحانی معین و مشخص هستند، ولی چون کاندیداهای این سمت‌ها به مجلس شورای اسلامی معرفی نمی‌شوند، به مجلس معرفی نشدند.
وی افزود: نام دکتر علی‌اکبر صالحی برای تصدی سازمان انرژی اتمی مطرح شده است زیرا ایشان در دوران ریاست سازمان انرژی اتمی به شایستگی فعالیت کردند و مورد علاقه رئیس جمهور هم هستند.
در مورد گزینه دبیری شورای امنیت ملی هم آقای فروزنده یکی از اسامی پیشنهادی است ولی من هنوز نمی‌دانم که آقای روحانی چه تصمیمی خواهند گرفت و آقای فروزنده نیز باید در خصوص تصدی دبیری شورای عالی امنیت ملی اظهارنظر کند.
ترکان تصریح کرد: درباره این که آقای دکتر علی‌اکبر ولایتی برای تصدی دبیری شورای عالی امنیت ملی پیشنهاد شده است، چیزی نشنیده‌ام.
وی درباره انتخاب سیدمحمود علوی برای وزارت اطلاعات، در حالی که وی برای نمایندگی مجلس نهم رد صلاحیت شده، گفت: در مورد آقای علوی، اظهارنظری مطرح شده، ولی از منظر دیگر، ایشان تایید صلاحیت شده و عضو مجلس خبرگان است، عضویت در مجلس خبرگان خیلی مهمتر از عضویت در مناصب دیگر است، بنابراین وقتی کسی در آن سطح صلاحیت دارد، چنین گفته‌ای صحیح نیست.
این در حالی است که علوی رئیس سازمان عقیدتی- سیاسی وزارت دفاع بوده و در زمینه تخصصی وزارت اطلاعات سابقه لازم را ندارد.

 


رویکرد تشدید فشار بر ایران نتیجه عکس برای آمریکا در پی خواهد داشت.
نشریه «بولتن دانشمندان آمریکایی» با انتشار این تحلیل به قلم ماتیو داس و لارنس جی‌کورب (دو عضو اندیشکده مرکز پیشرفت آمریکا) نوشت: برخی سیاستگذاران آمریکایی استدلال می‌کنند که بهترین و تنها راه رسیدن به توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران، اعمال فشار و تهدید این کشور است و منطق اصلی آخرین دور تحریم‌هایی نیز که مجلس نمایندگان آمریکا در 31 ژوئیه (نهم مردادماه سال جاری) علیه ایران تصویب کرد، همین بوده است: «آنقدر فشارها را ادامه دهید تا سرانجام ایران فروپاشیده به لحاظ اقتصادی، «عمو» (سام) را صدا بزند.»
این تحلیل خاطرنشان می‌کند: شاهد چندانی در زمینه موثر بودن این رویکرد وجود ندارد. در واقع این رویکرد نتیجه عکس خواهد داد؛ درست مانند سخنان جرج‌ بوش درباره «محور شرارت» که تحسین جنگ‌طلبان آمریکایی را برانگیخت اما هرگونه امکان آشتی را که بسیاری از اصلاح‌طلبان ایرانی حامی آن بودند، به کلی نابود کرد. تا به حال، تهران اقداماتی از این دست را که در واشنگتن طراحی شده، نشانه‌ای از یک تهاجم غیرمنطقی تلقی کرده است.
بولتن دانشمندان آمریکایی معتقد است: غرب نباید درباره رئیس‌جمهور جدید ایران دچار توهم شود و خیال کند او به سادگی تسلیم خواسته‌های غرب خواهد شد.

 


یک وزیر رژیم صهیونیستی گفت غرب نباید از فشار بر ایران بکاهد.
یووال اشتاینیتز در مصاحبه با لوموند گفته است غرب نباید تحریم‌ها را به اسم حسن‌نیت کم کند. این مهم است که پیام ارسالی به ایران روشن باشد. تحریم‌ها آثار حقیقی بر ایران دارد و باید تشدید شود. خواسته‌های غرب روشن است؛ توقف غنی‌سازی، انتقال کل ذخیره اورانیوم غنی‌شده به خارج از ایران و توقف ساخت رآکتور اراک(!)
او با حمله به حسن روحانی گفته است: انتقاد روحانی از احمدی‌نژاد در تبلیغات انتخاباتی این بود که چرا صریح و تهاجمی سخن می‌گوید حال آن که می‌تواند خود را جای بره جا بزند. در سال 2003 او فعالیت‌های پیش غنی‌سازی را متوقف کرد چرا که گمان می‌کرد آمریکایی‌ها پس از تسخیر عراق، قادر به بمباران ایران هستند. اما در طول این مدت، به روند ساخت زیرساخت‌ها سرعت بخشید تا در زمان مقتضی، فعالیت‌ها را بهتر از قبل از سر گیرد. کاری که ایران در سال 2005 انجام داد. روحانی بسیار به این امر مفتخر است و این افتخار را پنهان نمی‌کند.
در همین حال پایگاه صهیونیستی دبکا فایل در تحلیلی خاطرنشان کرد: کنگره آمریکا پناهگاه نتانیاهو برای تشدید فشار به ایران و ممانعت از رفع تنش‌های موجود است.
دبکا فایل می‌نویسد: روحانی یک بار در سال 2003 موفق به توقف برنامه هسته‌ای ایران شد. آن زمان تهدید نظامی آمریکا مطرح بود اما بعد از یک سال که ارتش آمریکا در عراق زمینگیر شد، ایران برنامه هسته‌ای خود را احیا کرد.
این سایت صهیونیستی می‌افزاید: نتانیاهو با توجه به این تاریخچه، به گروه 36 نفره از اعضای کنگره که در بیت‌المقدس به سر می‌بردند توصیه کرد که مطالبات روحانی را برای کاهش فشار و تحریم‌ها جدی نگیرند زیرا هیچ اقدام دیگری مفید نیست.
این پایگاه خبری افزود: در همین حال نخست‌وزیر اسرائیل نیز به مانند مهمانان آمریکایی‌اش به خوبی می‌داند که فشار در شکل تحریم هرگز حرکت هسته‌ای ایران را کند نکرده است بلکه باعث تسریع آن نیز شده است.
از سوی دیگر روزنامه دیلی استار چاپ لبنان در تحلیلی خاطرنشان کرد: «سخنان اخیر حسن روحانی رئیس‌جمهور جدید ایران، معطوف به اعتمادسازی، احترام متقابل، منافع مشترک و مواضع برابر بود اما پاسخ آمریکا به این سخنان چه بوده است؟ دور جدیدی از تحریم‌ها و درخواست سناتورهای کنگره برای تشدید تدابیر تنبیهی علیه این کشور که نشان می‌دهد بالاترین مقامات منتخب آمریکا در یک دهه گذشته هیچ نیاموخته‌اند.
این روزنامه افزود: از این گذشته کاخ سفید در بیانیه تبریک خود به نکته‌ای اشاره کرد که می‌تواند برای بیشتر ایرانی‌ها توهین‌آمیز باشد. این نکته شامل تلاش برای رفع هر چه سریع‌تر نگرانی جامعه بین‌المللی بر سر برنامه هسته‌ای ایران و عمل به تعهدات بین‌المللی‌اش بود. مشکل این رویکرد که سالهاست شکست خورده این است که بر اساس برآوردهای متکبرانه یا پیش‌بینی‌های جنگ‌طلبانه به دست آمده که هیچ دولتی در جهان آن را نمی‌پذیرد.»
دیلی استار در ادامه به بیانیه کاخ سفید پرداخت و نوشت: کاخ سفید در بیانیه‌اش ایران را متهم می‌کند که به صورت جدی وارد تعامل نشده در حالی که ایران بارها به شکل اساسی خواستار تعامل بوده، از جمله تعلیق غنی‌سازی برای حدود دو سال و اجازه به ناظران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ورود به تاسیسات غنی‌سازی‌اش اما اکنون حاضر نیست بیشتر پا پیش بگذارد زیرا پاسخ آمریکا را به این امر تنها با تحریم، تهدید و جنگ‌های سایبری دیده است. آمریکا و دیگر کشورهای غربی هیچ فرصتی را برای تهدید نظامی ایران از دست نمی‌دهند اما در این زمینه از ایران می‌خواهند پیش‌قدم شود.

 


«کسانی که خیال می‌کنند روابط عمیق ایران و حزب‌الله با تعیین دولت‌ها در ایران تغییر می‌کند، ساده‌لوح یا خیالپردازند.»
وب‌سایت آمریکایی المانیتور ضمن انتشار این تحلیل خاطرنشان کرد: در ایران رئیس دولت یا اعضای کابینه هر که باشند، حزب‌الله همان حزب‌‌الله برای جمهوری اسلامی خواهد بود.
المانیتور در ادامه از قول یک مقام ناشناس ایرانی می‌نویسد: «حزب‌‌الله کارت‌بازی نیست و رکن ارزشمند جبهه مقاومت قلمداد می‌شود. میانه‌روی رئیس‌جمهور در ایران نیز به معنای دست کشیدن ایران از پایگاه‌هایش در منطقه نیست.»
وب‌سایت آمریکایی می‌افزاید: «حزب‌الله خط مقدم جبهه مقاومت علیه اسرائیل و گروه‌های تکفیری (رادیکال) قلمداد می‌شود و این بدان معنا است که باید حمایت بیشتری از آن شود. اسرائیل، دشمن اصلی ایران در منطقه است و حزب‌الله در سال 2006، تل‌آویو را شکست داد و در صورت بروز جنگی دوباره قادر به شکست این رژیم است.»
المانیتور افزود: در رابطه با اسرائیل و روابط ایران با گروه‌های مقاومت، روحانی خود فردی تندرو(!) قلمداد می‌شود. او در پاسخ به پیام «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله به مناسبت پیروزی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران گفت: «بی‌تردید تلاش‌های خستگی‌ناپذیر شما و سربازان حزب‌الله در صحنه مقاومت وعده پیروزی قطعی فلسطینی‌ها و لبنانی‌ها را که همواره تحت حمایت جمهوری اسلامی بوده، در مقابل رژیم صهیونیستی قرار می‌دهد.»
در ادامه این تحلیل آمده است: روابط با حزب‌الله در سطح رهبری جمهوری اسلامی است. رهبر جمهوری اسلامی رهبر حزب‌الله نیز هست و آنها رهبری عالی ایران را رهبر جهان اسلام قلمداد می‌کنند. به همین دلیل روابط حزب‌الله با ایران بیش از رابطه با یک کشور، عقیدتی است و این همان مسئله‌ای است که بسیاری واقعا آن را درک نمی‌کنند.
نویسنده افزود: حزب‌الله، ولایت فقیه را باور دارد و بسیاری در عراق، لبنان، پاکستان و دیگر مناطق این دکترین را قبول دارند و به همین دلیل است که رهبری حزب‌الله به طور مستقیم با رهبر عالی ایران و کسانی که ایشان انتصاب می‌کند، همکاری می‌نماید.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10