(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 23 مرداد 1392 - شماره 20565

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
طی 2 روز گذشته 6 وزیر پیشنهادی از خود دفاع کرده‌اند
ابهام نمایندگان پاسخ وزیران بحث‌های مجلس داغ‌تر می‌شود
درمکتب امام
تقدیر رئیس‌جمهور از فرمانده ناجا
برای تامین امنیت انتخابات
مشاور روحانی : فعلا گزینه‌ای برای سخنگویی دولت مطرح نیست
آخرین وضعیت پرونده بیمه ایران در دیوان عالی کشور
صدور احکام 16 متهم پرونده موسوم به سلطان شکر
حاشیه‌های بهارستان در جلسه رای اعتماد
   


در پی بررسی کلیت کابینه پیشنهادی یازدهم از سوی مجلس، بحث و بررسی ها پیرامون صلاحیت هریک از وزرای پیشنهادی در بهارستان داغ است.
 گفتنی است، برای بررسی گزینه وزارت آموش و پرورش روز دوشنبه 2 نفر مخالف و یک نفر موافق محمدعلی نجفی در جلسه علنی به سخنرانی پرداختند و دیروز نیز دومین موافق به مدت 15 دقیقه نظرات خود را مطرح کرد و در ادامه نجفی به دفاع از خود پرداخت.
مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از حاجی‌بابایی وزیر فعلی آموزش و پرورش بابت زحماتش در این سال‌ها تشکر کرد.
این موافق وزیر پیشنهادی گفت: تاسیس شوراهای آموزش و پرورش، 3 پژوهشکده، یک دانشگاه و یکصد مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای در زمان وزارت دکتر نجفی صورت گرفت.
رای نیاورم به فال نیک می گیرم
محمد علی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش صبح سه شنبه در دفاع از برنامه‌های خود در مجلس، گفت: هیچ توقعی هم از شما ندارم که رای بدهید یا ندهید شما بر اساس وجدان خودتان و حجت شرعی خود تصمیم بگیرید اگر رای آوردم من آن را به فال نیک می‌گیرم و با قوت و بدون منت این مسئولیت را می‌پذیرم و اگر رای نیاوردم دست شما را می‌فشارم چرا که تکلیفی از روی دوش من برداشتید.
نجفی درباره عملکردش در فتنه 88 گفت: آقایان می‌گویند که شما مردم را تحریک برای شرکت در راهپیمایی‌ها کردید من در هیچ کدام از این راهپیمایی‌ها چه قبل و چه بعد از 29 خرداد شرکت نکردم. من نمی‌گویم کسانی که در این راهپیمایی‌ها شرکت کردند خلاف قانون عمل کردند من هم معتقدم مانند آقای مطهری، کسانی که قبل از 29 خرداد در راهپیمایی شرکت کردند اشکالی ندارد.
وی در ادامه با ادعا اینکه بابت دلجویی از خانواده‌های آسیب دیده در جریان فتنه88 به منزل آنها رفته است در توجیه کار خود گفت: بنده در آن دوره عضو شورای شهر بودم و به همراه چند تن از همکارانم کاری انجام دادیم و به زن بی‌سرپرستی سرزدیم که همسرش در جریان اتفاقات سال 88 مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود.
گفتنی است، حجت‌الاسلام علی طاهری نماینده مردم گرگان در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به سخنان نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس اظهار داشت: نجفی یک نسبتی را به شورای شهر تهران داد و گفت که این شورا آقای نجفی و خانم “الف” را مأمور کرده تا به خانه‌های آسیب‌دیدگان فتنه ۸۸ بروند در حالی که طبق گفته آقای چمران، این مصوبه شورای شهر نبوده که آقای نجفی برود، بلکه مصوبه شورای شهر تهران، شهرداری و دستگاه‌های مسئول را موظف کرده بود تا جهت دلجویی به خانواده‌های آسیب‌دیدگان فتنه ۸۸ سر بزنند. لذا این سخنان آقای نجفی خلاف واقع بود.
همچنین وزیر پیشنهادی آموزش وپرورش در صحن علنی مجلس مدعی شد: علت مخالفتش با تغییر نام میدان حق‌شناس به 9 دی این بوده است که این میدان به نام «آیت‌الله حق‌شناس» از مقامات و علمای این کشور بود اما عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در این باره گفت: آقای چمران در این خصوص اعلام کرد که میدانی به‌اسم آیت‌الله حق‌شناس در تهران نیست و میدانی که آقای نجفی از آن یاد می‌کند به‌نام فردی به‌اسم «حق‌شناس» است که گویا از مالکین و خیران قدیمی بوده و هیچ ربطی هم به آیت‌الله حق‌شناس ندارد .
نجفی درباره برنامه هایش نیز گفت: قصد تغییر در سند تحول بنیادین را ندارم و در پاسخ به ابهام نمایندگان تصریح کرد: من معاونت پرورشی را منحل نکردم.
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات
پس از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، صلاحیت محمود واعظی وزیر پیشنهادی ارتباطات مورد بررسی قرار گرفت و نمایندگان موافق و مخالف نظرات خود را مطرح کردند.
بهروز نعمتی نماینده مردم اسدآباد در سخنانی به عنوان اولین مخالف وی، اظهار داشت: برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات دارای نقاط ضعف جدی است که باید مورد نقد و تجدیدنظر قرار گیرد، سؤالات و ابهاماتی در این زمینه مطرح است که بهتر است آقای واعظی به عنوان یک دیپلمات شناخته شده در مجامع بین‌المللی و کشور، به این سؤالات پاسخ دهد و لازم است بگویم که شناختی که شما در دهه 60 از وزارت ارتباطات داشته‌اید با امروز متفاوت است.
در ادامه سیدباقر حسینی نماینده مردم سیستان در مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: محمود واعظی تحصیلات خود را در رشته الکترونیک به اتمام رسانده است و در سمت‌های مختلف تجربیات گرانبهایی را به دست آورده است.
همچنین محمدرضا کاتب نماینده گرمسار در مجلس در موافقت با وزارت واعظی گفت: در برنامه آقای واعظی توجه ویژه‌ای به گسترش فیبر نوری در سراسر کشور از طریق اپراتور چهارم بیان شده است.
در ادامه جلسه علنی خانه ملت علی‌اصغر زارعی نماینده مردم تهران در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه آشنایی اولیه با مبانی مخابرات و الکترونیک در شرایط فعلی برای فعالیت دراین حوزه کافی نیست، اظهار کرد: من و آقای واعظی در قبل از انقلاب در این حوزه تحصیل کرده‌ایم که در آن دوران تکنولوژی بدین صورت نبود اما امروز پیشرفت شگرفی در این حوزه رخ داده و اساسا مباحث از حیث مبنایی نسبت به گذشته تفاوت‌های فراوانی کرده است.
زارعی محمود واعظی را ناآشنا با تجارت الکترونیک معرفی کرد و گفت:  به دلیل دوری وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات از حوزه‌های مرتبط با این وزارتخانه ارتباط کافی بین وی و حوزه‌ها وجود ندارد.
رمضانعلی سبحانی‌فر نماینده سبزوار نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: توجه به ارائه خدمات پستی پایه و گسترش خدمات پست‌بانک به روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته مورد توجه آقای واعظی قرار گرفته است ما مناطقی داریم که بانک‌ها به آنجا نمی‌رود ولی بایستی پست‌بانک به عنوان خدمات پایه به آنجا رفته تا مردم از آن بهره‌مند شوند که در برنامه آقای واعظی به صراحت آمده است.
تشریح برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات
محمود واعظی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در صحن علنی مجلس در توضیح برنامه‌های خود برای این وزارتخانه گفت: تأمین حقوق ملی و مطالبات مردم و پاسخگویی به نیازهای آنها باید در اولویت قرار گیرد. همچنین تقویت فضای رقابتی در لایه‌های دسترسی به شبکه‌های تلفن ثابت، حضور فعال در مجامع بین‌المللی و تدوین نظامنامه فضای کسب و کار و تدوین روابط بین‌المللی برای ایجاد توازن خدمات در حوزه ملی جزو برنامه‌های اصلی ما برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.
وی با اشاره به جدایی خود از مخابرات در سال‌های گذشته، اظهار داشت: با توجه به تخصص اصلی و تحصیلی بنده در زمینه مخابرات و الکترونیک حضور من در عرصه سیاست خارجی فاصله‌ای بین من و این حوزه انداخت اما به دلیل علاقه و تخصصی که به این حوزه داشتم در تمام مدت فعالیتم در سیاست خارجی نیز عمدتا با این حوزه در ارتباط بودم و تحولات و فعالیت‌ها را رصد می‌کردم.
وی گفت: برخی این سوال را می‌پرسند که در سال 88 کجا بودید، من در جواب آنها می‌‌گویم که در این سال عضو هیچ ستادی نبوده‌ام ولی من نسبت به عملکرد آقای احمدی‌نژاد به خصوص در حوزه سیاست خارجه انتقاد داشتم و کمتر مصاحبه کردم و همواره به صورت محرمانه نظراتم را برای وی می‌فرستم.
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات
در ادامه جلسه علنی روز گذشته خانه ملت ، نوبت به بررسی وزیر پیشنهادی اطلاعات دولت یازدهم رسید وجواد جهانگیرزاده اولین نماینده موافق وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات در دفاع از حجت الاسلام علوی گفت: علوی با سابقه 4 دوره نمایندگی مجلس، حضور در تدوین قانون وزارت اطلاعات و حضور در نهادهای نظامی می‌تواند در وزارت اطلاعات موفق بوده و این وزارتخانه را به سمت تمرکز روی مسائل کلان نظام سوق دهد.
بررسی وزیر پیشنهادی اطلاعات با سخنان بهرام بیرانوند نماینده مردم بروجرد ادامه یافت و وی در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات در سخنانی گفت: با توجه به ماموریت‌های ذاتی وزارت اطلاعات که مرکز ثقل حفظ و سلامت نظام  و مقابله با جریان‌های برانداز خارجی و ضدانقلاب داخلی و نیز مقابله با اشکال مختلف فساد و رانت‌خواری است، عدم تسلط مدیرارشد مجموعه به فضای تخصصی کار خسارت‌بار است.
همچنین رضا عبداللهی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: آقای علوی شناخت خوبی به مسائل داخلی و قومیت‌ها دارد  و حتی در کارنامه وی شناخت بسیار خوبی از کشورهای اطراف دارد و به بیش از 30 کشور مسافرت کرده است.
در ادامه هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در مجلس، موافق دیگر وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات بود که در سخنانی گفت: رئیس جمهور هنگام تشکیل کابینه در ارتباط با چند وزارتخانه به خصوص وزارت اطلاعات با مقام معظم رهبری مشورت می‌کند و اگر نکاتی که در خصوص صلاحیت آقای علوی مطرح می‌شود، اینگونه بود، قطعا وی به عنوان وزیر پیشنهادی برای وزارت اطلاعات انتخاب نمی‌شد.
همچنین حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در سخنانی به عنوان دومین مخالف وزیر پیشنهادی اطلاعات، اظهار داشت: آقای علوی دو بار برای نمایندگی مجلس کاندیدا شد ولی توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد، بالاخره یک نهادی به نام شورای نگهبان، چنین تصمیم گرفته است.
رسایی تصریح کرد: آقای علوی برای امام جمعه بودن گزینه خوبی است ولی برای وزارت اطلاعات خیر.
وی در ادامه عدم تخصص گزینه پیشنهادی برای وزارت اطلاعات را مطرح و با اشاره به قتل های زنجیره ای و انتخابات مجلس ششم ، افزود: در جریان مجلس ششم اصلاح‌طلبان منتقد جدی هاشمی رفسنجانی بودند و حتی می گفتند که وی قاتل است (قتل‌های زنجیره‌ای)؛ ما منتقد هاشمی هستیم اما مثل برخی اصلاح‌طلبان نمی‌گوییم قاتل است.
نماینده تهران گفت: بی‌تجربگی موجب می شود وزیر را دور بزنند، قتل‌های زنجیره‌ای اینگونه تحقق پیدا کردند، مهمترین هدف قتل‌های زنجیره‌ای زدن و تخریب وزارت اطلاعات بود.
جواد هروی نماینده قائنات هم در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات اظهار داشت: شاید امروز یکی از نخستین دفعاتی است که قرار است شخصیتی توانا، تحصیلکرده و دارای مدارج دانشگاهی دکترای حقوق اسلامی برای ریاست یکی از حساس‌ترین وزارتخانه‌های کشور منصوب شود که در نوع خود بی‌بدیل است.
علی لاریجانی رییس مجلس در ساعت 12 با اعلام پایان کارنوبت صبح مجلس، دو ساعت اعلام تنفس کرد تا سخنان وزیر پیشنهادی اطلاعات به نوبت عصر موکول شود.
جلسه علنی عصر سه شنبه
نوبت عصر جلسه علني روز سه شنبه 22 مرداد با دستورکار ادامه بررسي صلاحيت وزیر پیشنهادی اطلاعات آغاز شد.
علوی: وزارت اطلاعات مقتدرترین دستگاه اطلاعاتی خاورمیانه است
حجت الاسلام سیدمحمود علوی، وزیر پیشنهادی اطلاعات در دفاع از برنامه‌های خود با سپاس از رهبر‌معظم‌انقلاب که پیشنهاد رئیس‌جمهور مبنی بر تصدی وی در وزارت اطلاعات را تایید کردند، گفت: توانمندی‌های کنونی وزارت اطلاعات که آن را به مقتدرترین و توانمند‌ترین دستگاه اطلاعاتی خاورمیانه تبدیل کرده حاصل همت و تلاش همه کارکنان و وزرای پیشین از آغاز تا کنون بوده است. امیدوارم این طلبه کوچک بتواند ادامه دهنده موفق راه آنها و امین دستاورد آن عزیزان باشد که شایسته می‌دانم در اینجا از یکایک آنها به احترام یاد کنم.
وی با اشاره به رد صلاحیت خود در انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این ثمره پرونده‌سازی به دور از اخلاق و مقتضیات شرع بود که به همه آنها پاسخ دادم و در نشستی که با آقای علیزاده داشتم که به درخواست آیت‌الله مومن پرونده اینجانب را تمام با دقت ملاحظه کرده، ایشان به صراحت اظهار داشت که من چیزی که مبنای درستی برای رد صلاحیت باشد در پرونده نیافتم و مشابه آن را برادران ارجمند اسماعیلی و امیری اعضای حقوقدان شورای نگهبان ابراز کردند.
بررسی صلاحیت وزیرپیشنهادی اقتصاد
در ادامه جلسه علنی عصر سه شنبه خانه ملت بررسی صلاحیت علی طیب‌نیا، وزیرپیشنهادی امور اقتصاد و دارایی در مجلس شورای اسلامی انجام شد .
نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه به عنوان اولین مخالف وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به سوابق فرد پیشنهادی در دولت های پیشین، گفت: آیا تصمیمات غیرصحیح در پست‌های مهمی که ایشان داشته چه در دولت هاشمی رفسنجانی یا معاون طرح و برنامه دولت اصلاحات، معاون هماهنگی به مدت چهار سال، معاون اقتصادی سازمان مدیریت در ابتدای کار احمدی‌نژاد، عضو شورای پول و اعتبار باید مشخص شود که چقدر خود را مسئول دانسته است.
همچنین مهدی موسوی‌نژاد نماینده مردم دشتستان که در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی صحبت می‌کرد، چند پرسش را از طیب نیا پرسید. وی گفت: جایگاه وزارت اقتصاد در تیم اقتصادی رییس جمهور کجاست؟ آیا وزارت اقتصاد یک مجری محض خواهد بود یا سیاست‌گذاری‌های وزارت اقتصاد به عنوان فرمانده و لیدر اقتصاد کشور می‌باشد؟ آیا این وزارتخانه در مجموعه کابینه جایگاهی دارد یا خیر؟ و یا اینکه مانند قبل رئیس جمهور نظریه‌پردازی کرده و وزیر اقتصاد مجری می‌باشد؟ چراکه اگر اینگونه ادامه یابد، قطعا مشکل بیشتری پیدا خواهیم کرد.
در ادامه رضا عبداللهی عضو کمیسیون برنامه و بودجه در موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد اظهار داشت: در برنامه‌های دکتر طیب‌نیا بیشترین توجه به کاهش تورم بوده که کاملا درست است علت موافقت من هم با او این است که یک فرد صاحب نظر و خردمند و خوش فکر است و برنامه اصلی‌اش کاهش و مبارزه با تورم است چرا که تا این مشکل حل نشود بقیه مسائلمان حل نخواهد شد.
همچنین حمید‌رضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در دفاع از برنامه‌های اقتصادی دولت گفت: کمیسیون های اقتصاد، برنامه و بودجه و کمیسیون ویژه تولید ملی از وزیر پیشنهادی اقتصاد حمایتشان را قاطعانه اعلام کرده‌اند.
طیب‌نیا : سیاست دولت اجرای مرحله اول یارانه‌ها مطابق قانون است
علی طیب‌نیا، وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در سخنان خود گفت: دولت خود را متعهد می‌داند با اعمال کنترل بر رشد نقدینگی و رفع تدریجی عدم قطعیت‌های غیراقتصادی، نوسانات نرخ ارز را کاهش دهد، همچنین سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز همگام با کنترل تورم را در یک فرآیند تدریجی اجرا کند و به ایجاد ثبات در نرخ حقیقی ارز و جلوگیری از تقویت مصنوعی آن به منظور توسعه صادرات غیرنفتی پایبند باشد.
وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی درباره سیاست دولت در زمینه هدفمندی یارانه‌ها، اظهار داشت: سیاست دولت در این خصوص ادامه مرحله اول یارانه‌ها مطابق قانون و تامین کسری منابع سال جاری از محل اجرای احکام قانون بودجه است؛ همچنین در خصوص اجرای مرحله دوم باید گفت که بعد از اصلاح بازار پول و بازار ارز و برقراری تعادل و آرامش در بازارها و پس از ارزیابی عملکرد مرحله اول با تاکید بر هدفمندی پرداخت‌های نقدی، افزایش کارآیی بنگاه‌ها و استفاده از منابع حاصله جهت توسعه نظام تامین اجتماعی و به ویژه بیمه بهداشت و بیمه بیکاری اقدام خواهد شد.
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی امور خارجه
پنجمین وزیر پیشنهادی که پرونده بررسی‌اش روی میز نمایندگان قرار گرفت محمدجواد ظریف، وزیر پیشنهادی امور خارجه بود.
نادر قاضی‌پور در جلسه علنی نوبت عصر روز سه شنبه به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی امور خارجه پشت تریبون رفت.
وی در مورد روند حمایت از کارمندان وزارت امورخارجه گفت: آیا شما همچون برخی از افراد هستید که افراد غیرکارشناس را با تریلی، راه‌آهن و اتوبوس به وزارت خارجه می‌آورید؟
قاضی‌پور همچنین با بیان اینکه ایران در بلژیک و بروکسل سفارتی با 17 نفر دارد، گفت: اتحادیه اروپا در بروکسل واقع شده است جایی که تصمیمات علیه ایران گرفته می‌شود، آیا نیاز نیست که در سفارتخانه ایران در بروکسل هزاران نفر کارشناس وجود داشته باشد تا مشکلات جهان اسلام را در اروپا حل و هدایت کنند؟ در ادامه جلسه علنی عصر روز گذشته ناصر کاشانی در موافقت با وزیر پیشنهادی امورخارجه تصریح کرد: ظریف در صورت کسب رای اعتماد اولین وزیر خارجه بعد از انقلاب است که تخصص علمی متناسب با حوزه مسئولیتش دارد. تحصیلات وی تا مرحله دکترا در زمینه روابط بین‌الملل و حقوق بین‌الملل بوده و تالیفات متعدد در کارنامه علمی و پژوهشی او موجود است.
همچنین نصرالله پژمان‌فر که به عنوان مخالف وزیرپیشنهادی امور خارجه سخن می گفت، با انتقاد از استقبال برخی از کشورهای غربی از وزارت ظریف ، اظهارکرد: آقای ظریف در قبال این کف و سوت‌ها باید احساس خطرکند چرا که دشمنان ما چشم طمع به وزارت آقای ظریف دوخته‌اند و آمریکاییها نیز ایشان را یک شاخه زیتون برای خود خطاب کرده‌اند. لذا آقای ظریف باید به صراحت اعلام کند که ما نمی‌خواهیم با آمریکا رابطه داشته باشیم تا آنان نیز حساب کار خود را بدانند.
پژمان‌فر افزود: آقای ظریف رابط بین احمدی‌نژاد و امیراحمدی و آقای خاتمی با نهاد سوروس بوده است و باید در قبال آنها پاسخگو باشد.
علی‌اصغر دستغیب نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی امورخارجه گفت: برنامه پیشنهادی دکتر ظریف برنامه‌ای کامل و جامع است، این برنامه دارای راهبردها و راهکارهایی است و شاید هر کس دیگری جای آقای ظریف بود این را در اختیار ما قرار نمی‌داد، زیرا ابزار نظارت را هم برای ما باز کرده است و سردرگمی که در سفارتخانه‌ها یا مامورین وجود دارد با این برنامه از بین می‌رود.
همچنین حسین سبحانی‌نیا، دیگر نماینده موافق محمدجواد ظریف به برخی حوادث در جریان جنگ تحمیلی به ایران اشاره کرد و گفت: ظریف‌ تلاش‌های زیادی کرد تا دبیرخانه و دبیر کل سازمان ملل متحد را متقاعد کند که به ایران حمله شده است و همچنین در مورد حملات به منطقه مسکونی و مناطق کردنشین عراق هم تلاش‌های بسیاری کرده است و باعث صدور گزارش‌های محکومیت در این مورد شده است.
‌در ادامه جلسه علنی روز گذشته خانه ملت، جواد جهانگیرزاده از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در موافقت با محمدجواد ظریف برای تصدی پست وزارت امور خارجه با اشاره به شبهاتی که در مورد ارتباط آقای ظریف با جریان انحرافی وجود دارد، گفت: آفتاب آمد دلیل آفتاب، اگر آقای دکتر ظریف با جریان انحرافی ارتباط داشت لزومی بر برکناری وی در دولت قبلی وجود نداشت.
سياست خارجي بايد فراجناحي
و تحت نظارت مستقيم رهبری باشد
محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود گفت: دوستان راجع به ارتباطات من با برخي مقامات کنوني آمريکا بيان مي کنند، اين مقامات يک روزي مخالفين دولت جنگ طلب بوده اند و بنده اين کار را در حيطه وظايفم انجام داده ام، اگر توانسته ام در ميان اين جنگ طلبان اختلاف ايجاد کنم افتخار مي‌کنم.
وزير پيشنهادي امور خارجه افزود:‌ سياست خارجي بايد ملي، فراجناحي و بر اساس قانون اساسي تحت نظارت مستقيم مقام معظم رهبري باشد.
ظریف خاطرنشان کرد:  من طالب این مسئولیت نبودم و تلاش کردم که آقای روحانی این مسئولیت را بر عهده بنده قرار ندهند.
گفتنی است، علی لاریجانی رییس مجلس پیشنهاد داد که جلسه بدون تنفس تا ساعت 19 برگزار شود که نمایندگان با 158 رای موافق، 74 مخالف، 10 ممتنع از مجموع 264‌نفرموافقت کردند که جلسه یک ساعت تمدید شود.
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت
ششمین وزیر پیشنهادی که روز سه شنبه در ساعات پایانی جلسه علنی مجلس صلاحیتش مورد بررسی قرار گرفت سید حسن هاشمی، وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان بود.
مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود اولین مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت‌،‌درمان و آموزش پزشکی در سخنان خود گفت: آقای هاشمی برنامه شما در رابطه با بورس‌ها، سهمیه‌ها و کسانی که هیئت علمی شده‌اند چیست؟ توزیع ناعادلانه ثروت و نیروی انسانی را چگونه جبران می‌کنید؟ تضییع حقوق 8 هزار نفر دانشجو که خود را با دانشگاه تهران تطبیق دادند، چگونه جبران می‌کنید؟
همچنین ایرج عبدی در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان، اصلی‌ترین چالش این حوزه را فقدان مدیریت و برنامه دانست و تاکید کرد که تعهد و تخصص رافع این چالش است که در ویژگی‌های فردی و مدیریتی وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان وجود دارد.
احمدی لاشکی نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان گفت: ایشان 4 سال مشاور وزیر بهداشت و درمان بود، در ایام جنگ تحمیلی افتخار 33 ماه حضور در جبهه‌های حق علیه باطل را داشت و دو بار مجروح شد، برادر ایشان به دلیل آسیب‌های شیمیایی به شهادت رسید و به قول برخی‌ها ایشان در سالهای 61 و 62 در وزارت جهاد سازندگی فرمانده و مدیر لایق بود و امروز رزیدنت‌های فراوانی توسط ایشان آموزش یافته‌اند. همچنین نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه که در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت سخن می‌گفت، با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت با جان میلیون‌ها فرد سر کار دارد، اظهار داشت: آقای هاشمی لیست اموال خود را به قوه قضاییه بدهید تا بررسی شود، من نمی‌گویم شما در صداوسیما تبلیغ کردید، باید توضیح بدهید اینها را از کجا آورده‌اید.
علیرضا منظری توکلی نماینده مردم بافق نیز در موافقت با گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت در اظهاراتی تصریح کرد: اهدافی که در برنامه‌های قاضی‌زاده هاشمی دیده شده، دست‌یافتنی و قابل اجرا است، برنامه ایشان منسجم و با تکالیف و وظایف برنامه پنجم توسعه منطبق است، توجه به افزایش جمعیت در این برنامه دیده شده است.
در ادامه حسن آصفری هم در مخالفت با وزیر بهداشت، گفت: همه می‌دانیم که بیماران خاص با چه هزینه‌ای دارو تهیه می‌کنند و برخی از آنها برای تامین آمپول‌های خارجی مبالغ هنگفتی پرداخت می‌کنند که بعضی‌ با حقوق یک ماه کارمندی برابری می‌کند و لازم است وزیر پیشنهادی برنامه خود را برای این امور مهم تشریح کند.
همچنین نماینده مردم کهنوج در دفاع از گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: برنامه‌های دکتر هاشمی براساس گسترش فضای فیزیکی و به روز کردن امکانات در حوزه بهداشت و سلامت با تاکید بر مناطق محروم است، 52 شاخص عدالت در سلامت در برنامه‌های او دیده شده است و عشق به محرومان را با حضور فیزیکی و درمان بیماران در سرتاسر مناطق محروم از جمله در بشاگرد، خاف و سیستان و بلوچستان و سایر نقاط محروم کشور نشان داده است.
ارتقای سن امید به زندگی در ایران
در ادامه جلسه علنی خانه ملت، حسن قاضی‌زاده هاشمی در دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی وزارت بهداشت گفت: مهم‌ترین وظیفه‌ای که من باید در زمان تصدی وزارت بهداشت انجام دهم توجه بیش از پیش به بخش سلامت و درمان است.
وزیر پیشنهادی بهداشت در بخش دیگری از اظهارات خود یادآور شد: مقالات و مستندات علمی نشان می‌دهد 30درصد از تولید ناخالص جوامع وابسته به سلامت آن‌هاست و امکان ندارد در جامعه بیمار به لحاظ جسمی و روحی به رشد و شکوفایی دست یابد، نظام جمهوری اسلامی نیز دستاوردهای ارزشمندی در این زمینه داشته و ارتقای سطح خدمات فوریتی بویژه در دفاع مقدس، دسترسی 90 درصد روستاییان و قریب 100 درصد شهرنشینان به خدمات سلامت از جمله این کامیابی‌ها است.
وی گفت: در سال‌های گذشته به همت وزرا، مدیران و کارگزاران خدوم حوزه سلامت امید به زندگی برای خانم‌ها به 72 و برای آقایان به 70 سال ارتقا یافته است، کاهش مرگ و میر مادران و کودکان زیر یک سال در سایه احداث و توسعه 18 هزار خانه بهداشت در مناطق روستایی و تربیت و آموزش نیروی انسانی ماهر از بهورز تا نیروی تخصصی حاصل زحمات این عزیزان و زحمات نمایندگان در ادوار مختلف است.
در پایان نشست علنی خانه ملت، حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد که ریاست جلسه را پس از علی لاریجانی بر عهده گرفته بود، اعلام کرد که نشست علنی بعدی مجلس روز جهارشنبه 23 مرداد ماه در ساعت 8 صبح و با دستور کار بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت آغاز می‌شود.

 


مادران
مادرها:
- مبدأ خیرات هستند
- و اگر خدای نخواسته مادرانی باشند که بچه‌ها را بد تربیت کنند، مبدأ شرند.
آئین انقلاب اسلامی - ص 235

 


رئیس‌جمهور با ارسال نامه‌ای از فرمانده ناجا و همکارانشان به خاطر تلاش ارزنده در تامین امنیت انتخابات و حفظ نظم و آرامش در سراسر کشور تقدیر کرد.
در این نامه آمده است: مردم فهیم ایران که از بدو پیروزی انقلاب اسلامی ایران تاکنون در تمامی لحظات سرنوشت ساز رشد فکری و حماسه‌سازی خود را به جهانیان نشان داده‌اند، یکبار دیگر در پاسخ به ندای رهبر معظم انقلاب با حضور پرشور در صحنه انتخابات یازدهمین ریاست‌جمهوری افتخار آفریدند و پیروز واقعی این صحنه شدند.
تلاش ارزنده جنابعالی و سایر همکاران و کارکنان خدمتگزار وسختکوش ناجا در تامین امنیت انتخابات و حفظ نظم وآرامش در سراسر کشور قابل ستایش و تقدیر است.
از خداوند متعال برای ایفای مسئولیت خطیری که از سوی ملت بزرگ ایران در روز بیست وچهارم خردادماه بر دوش اینجانب گذاشته است، یاری می‌طلبم و برای جنابعالی وعموم همکارانتان توفیق روز افزون در خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مسئلت دارم.

 


مشاوررییس جمهوربه سوالاتی درباره زمان انتخاب سخنگوی دولت و سفرهای خارجی حسن روحانی پاسخ گفت.
محمدرضا صادق مشاور رئیس‌جمهور در پاسخ به این سوال که سخنگوی دولت چه زمانی معرفی خواهد شد، اظهار داشت: پس از استقرار دولت و برگزاری جلسه رای اعتماد به کابینه تصمیمات لازم درباره دولت و سخنگویی آن گرفته خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر گزینه‌هایی برای سخنگویی دولت مطرح هستند به گفتن این کلمه بسنده کرد که خیر.
مشاور رئیس‌جمهور در خصوص گزینه‌های مطرح برای مدیرعاملی خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران هم اظهار داشت: تحولاتی که در روزهای گذشته در موسسه ایران شاهد آن بودیم در راستای سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده صورت گرفته و نشاط خوبی را پدید آورده است.
صادق اعلام کرد که به موقع درباره رسانه‌هایی که بایستی درباره آنها تصمیماتی اتخاذ شود، تدابیر لازم گرفته خواهد شد.
وی درباره سفرهای خارجی رئیس‌جمهور نیز به فارس گفت : در جریان مراسم تحلیف سران کشورهای شرکت کننده پیشنهادات و دعوت‌های خود را به روحانی ارائه کردند که البته پس از استقرار دولت و وزرا و بررسی‌های لازم، تصمیمات اخذ و اعلام خواهد شد.
مشاور رئیس‌جمهور در همین زمینه گفت: با توجه به دیدگاه‌های آقای روحانی در جهت گسترش و تعمیق روابط با سایر کشورها به خصوص کشورهای همسایه، برنامه‌ریزی و در پی آن سفرهایی صورت خواهد گرفت.

 


یک منبع آگاه تاکید کرد: بررسی گزارش‌های واصله در رسیدگی به پرونده اختلاس بیمه ایران تمام شده است اما هنوز رای پرونده از سوی قضات شعبه رسیدگی‌کننده صادر نشده است.
یک منبع آگاه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، در رابطه با آخرین وضعیت پرونده بیمه ایران در دیوان عالی کشور اظهار داشت: پرونده اختلاس از شرکت بیمه ایران که روز 30 دی‌ماه سال گذشته از سوی شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران برای اعلام نظر به دیوان عالی کشور ارسال شده بود، در حال بررسی است.
وی با بیان اینکه بررسی گزارشات واصله در رسیدگی به پرونده اختلاس بیمه ایران تمام شده تصریح کرد: قرار بود بعد از ماه مبارک رمضان شور شود که البته رای‌گیری در این پرونده آغاز شده اما هنوز رای نهایی صادر نشده است.
گفتنی است؛ رسیدگی به پرونده اختلاس از شرکت بیمه ایران و استانداری تهران از یکم خردادماه سال 91 در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران آغاز شد و پس از یک سال حکم مجازات برای آن‌ها به شرح ذیل صادر شد: متهم ردیف اول پرونده برای سه جرم مختلف به ترتیب به حبس ابد، 5 و 2 سال حبس، جریمه نقدی به میزان 101 میلیارد و 592 میلیون ریال و رد مال به مبلغ 28 میلیارد و 500 میلیون ریال محکوم شده است.
متهم ردیف دوم نیز به حبس ابد، انفصال دائم از خدمات دولتی، جریمه نقدی 64 میلیارد و 592 میلیون ریال و رد مال 33 میلیارد و 296 میلیون ریالی محکوم شده است.
متهم ردیف سوم نیز به حبس ابد، انفصال دائم از خدمات دولتی، جریمه نقدی 66 میلیارد و 592 میلیون ریالی و همچنین رد مال به مبلغ 35 میلیارد و 796 میلیون ریالی محکوم شده است.

 


بر اساس خبری که روز گذشته از سوی خبرگزاری ها و سایتهای خبری رسانه ای شد ، حکم متهمان پرونده موسوم به سلطان شکر از سوی مجتمع قضایی امور اقتصادی صادر شد.
به گزارش این منابع خبری به نقل از سایت قسط ، شکایت بانک‌های تجارت و کشاورزی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، تعدادی شکات خصوصی و گزارش‌های متعدد مرکز حفاظت و اطلاعات کل قوه قضائیه به اتهاماتی از قبیل مشارکت در کلاهبرداری، جعل و معاونت در آن، استفاده از اسناد مجعول، تحصیل مال از طریق نامشروع، ارتشاء و ... علیه 16 متهم پرونده موسوم به سلطان شکر در دادسرای امور اقتصادی منجر به صدور کیفرخواست شد.
پس از صدور کیفرخواست پرونده مذکور به شعبه 1065 دادگاه عمومی جزایی تهران ارجاع شد و این شعبه نیز با تشکیل جلسات متعدد دادرسی و تکمیل تحقیقات و مطالعه پرونده که بالغ بر 300 جلد و هزاران برگ می‌باشد، محکومیت 16 متهم پرونده را در مجموع به شرح ذیل اعلام کرد:
1-98 سال و شش ماه حبس تعزیری.
2- پرداخت 620 میلیارد و 381 میلیون و 405 هزار و 502 ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت.
3- پرداخت مبلغ 40 میلیارد و 154 میلیون و 225 هزار و 691 ریال و 7 میلیون و 405 هزار و 533 دلار و 7 سنت آمریکا به عنوان رد مال در حق بانک کشاورزی.
4- تحمل 444 ضربه شلاق تعزیری.
5- 15 سال انفصال موقت از خدمات دولتی.
6-پنج سال اقامت اجباری.
7- مجموعاً 55 سال محرومیت از مشاغل سردفتری، دفتریاری و . . .
8- ضبط مال رشاء.
لازم به ذکر است پرونده در مورد متهم اصلی مفتوح است.
بدیهی است در اجرای مقررات ماده 188 قانون آیین دادرسی کیفری پس از صدور حکم قطعی مشخصات کامل متهمین به نحو مقتضی اعلام خواهد شد.

 


روز دوم جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی حجت‌الاسلام روحانی هم با حاشیه‌هایی همراه بود؛ هر چند این حاشیه‌ها نسبت به روز اول قدری کم‌تر بود.
جلسه صبح دیروز مجلس شورای اسلامی با صحبت یکی از موافقان گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش و سپس اظهارات محمدعلی نجفی، وزیر پیشنهادی این وزارتخانه‌ آغاز شد. وی که به دفاع از عملکرد سیاسی خود می‌پرداخت با اعتراض زاکانی مواجه شد.
حجت‌الاسلام روحانی که روز دوشنبه قبل از ساعت 8 صبح و پیش از آغاز جلسه علنی در خانه ملت حضور یافته بود دیروز ساعت 9:30 دقیقه به صحن‌ آمد و رئيس‌ مجلس نیز به وی خیرمقدم گفت.
علی لاریجانی که دیروز به طور تقریبی هر 40 دقیقه یکبار به نمایندگان جهت رعایت جلسه و جلوس کردن در صندلی‌های سبز تذکر می‌داد وقتی محاصره رئيس‌جمهور بین ده‌ها نماینده مجلس را دید با قطع سخنان ناطق جلسه گفت: اینطور که شماها دور آقای رئيس جمهور جمع شده‌اید من نگران جان ایشان می‌شوم، بگذارید آقای رئيس‌جمهور هوا هم بخورد.
حجت‌الاسلام رسایی هم که قصد داشت برای مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات پشت تریبون مجلس برود، قبل از حضور در جایگاه با علوی، وزیر پیشنهادی اطلاعات روبوسی کرد که منادی عضو هیئت رئيسه مجلس پشت تریبون گفت: «چه مخالف ایثارگری»!!
برخلاف جلسه روز دوشنبه، جلسه دیروز، جلسه نسبتاً آرامی بود.
حاشیه دیگر روز دوم رای اعتماد، انتقاد لاریجانی از رایزنی‌های خارج از مجلس درباره وزرای پیشنهادی بود.
جلسه علنی مجلس برای رای به کابینه پیشنهادی روحانی بازتاب‌های قابل توجهی در رسانه‌های خارجی داشته است.
روزنامه واشنگتن‌پست، خبرگزاری‌های فرانسه، و رویترز، شبکه خبری «فاکس نیوز» و دهها شبکه خارجی دیگر به انعکاس خبر جلسه رای اعتماد مجلس به کابینه پیشنهادی پرداختند.
در این میان واکنش رسانه های صهیونیستی جالب توجه بود.
روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» در این باره نوک پیکان حملات خود را متوجه «حسین دهقان»، وزیر پیشنهادی دفاع کرد و مدعی شده وی از جمله افرادی بوده که در بمب‌گذاری پایگاه تفنگداران دریایی آمریکا در لبنان در سال 1983 دخیل بوده است.
این روزنامه ادعا می‌کند، دهقان در آن سال، فرمانده‌ای بوده که وظیفه نظارت بر فعالیت‌های حزب‌الله در لبنان را بر عهده داشته و در این کشور به همراهی حزب‌الله، حملاتی را علیه ارتش رژیم اسرائيل سازماندهی کرده است. در همین راستا، واقعه انفجار پایگاه آمریکایی‌ها در لبنان نیز حمله‌ای بوده که از سوی وی و حزب‌الله ترتیب داده شده است.
البته این ادعای رسانه‌های صهیونیستی تازگی ندارد. سال 1388 و همزمان با معرفی سردار وحیدی به‌ عنوان وزیر دفاع پیشنهادی دولت دهم به مجلس، صهیونیست‌ها جنگ روانی عظیمی به راه انداختند که اتفاقاً این مسئله رای اعتماد بالای مجلس به وحیدی را به دنبال داشت.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10