(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 23 مرداد 1392 - شماره 20565

در بازارهای جهانی قیمت نفت به مرز ۱۱۰ دلار رسید
نخستین شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت وارد فرابورس شد
کشف 3 معدن طلا در خراسان رضوی و آذربایجان غربی
کوتاه اقتصادی
وزارت جهاد کشاورزی: جلوی صادرات سیب‌زمینی را بگیرید
قیمت سکه به‌رغم افزایش جهانی بهای طلا کاهش یافت
نادری خبر داد
انباشت خودروهای وارداتی در گمرک‌های کشور
وزیر اقتصاد دولت دهم:تکانه‌های تحریمی متوقف شود
نرخ ارز ثابت می‌ماند
بدهی 8 هزار میلیارد ریالی دولت به گندم‌کاران
شاخص بورس به قله 60 هزار واحد نزدیک شد
برنامه وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برای بهبود فضای کسب و کار
افزایش 8 برابری پرونده‌های وارده به تعزیرات حکومتی
   


قیمت جهانی نفت بر اثر نگرانی بازارها از اختلال در عرضه نفت ناشی از تنش‌های لیبی به 109.79 دلار در هر بشکه رسید.
به گزارش فارس به نقل از بلومبرگ، قیمت نفت دیروز در بازارهای جهانی به علت توقف تولید نفت در دریای شمال و بسته شدن بزرگ‌ترین ترمینال صادرات نفت لیبی افزایش یافت.
نفت برنت دریای شمال با 82 سنت افزایش، بشکه‌ای 109.79 دلار فروخته شد. هر بشکه نفت سبک آمریکا با 90 سنت افزایش بشکه‌ای 107.01 دلار معامله شد.
قیمت نفت برنت پس از اینکه صادرات نفت لیبی به کمترین میزان در 2 سال گذشته رسید و سبب افزایش نگرانی‌ها در مورد اختلال در عرضه این کالاهای اساسی در آستانه کاهش برنامه‌ریزی شده صادرات نفت عراق شد، به بالای 109 دلار در هر بشکه افزایش یافت.
حمله به نیروهای امنیتی، چند ساعت پس از بازگشایی دو ترمینال بزرگ نفتی لیبی موجب تعطیلی مجدد این ترمینال‌ها در روز دوشنبه شد و میادین نفتی بیشتری با به راه افتادن موج اعتراضات در این کشور بسته شدند.
معاون وزیر نفت لیبی گفت: صادرات، احتمالا روز پنجشنبه پس از به توافق رسیدن کارگران و مقامات بر سر پایان دادن به اعتصاب از سرگرفته خواهد شد.
اما این نگرانی در بازارها وجود دارد که عرضه نفت برای تامین تقاضا، به علت آغاز ذخیره سازی در آستانه فرارسیدن فصل زمستان در نیمکره شمالی کافی نباشد.
به نوشته بلومبرگ، بیل باروچ یک استراتژیست ارشد بازار در شیکاگو گفت: ما با مسائلی در مورد عرضه نفت در لیبی و دریای شمال روبرو هستیم. سرعت حرکت بازار بالا است. 105 دلار در هر بشکه سطح پشتیبانی مهمی است.
فیل فلاین تحلیلگر ارشد بازار در شیکاگو گفت: بیش از هرچیز، اختلال در عرضه نفت، قیمت نفت را افزایش داده است. علاوه بر اینها، ما با مسائلی در لیبی روبرو هستیم.
بلومبرگ در پایان آورده است، وزیر نفت پیشین ایران که به عنوان وزیر مورد نظر حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران به مجلس این کشور معرفی شده، گفته که نخستین اقدام وی در صورت کسب این پست، بازگرداندن تولید نفت ایران به سطح 2005 خواهد بود.
ایران که دومین تولیدکننده نفت اوپک بوده است، سال 2005 تقریبا روزانه 4 میلیون بشکه نفت تولید می‌کرد .
وی افزود: برای افزایش قیمت نفت، به برخی کاتالیزورهای خارجی مانند تنش‌های ژئوپلیتیکی بیشتر نیاز است .

 


رئیس سازمان خصوصی‌سازی از پذیرش نخستین شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت در فرابورس خبر داد.
محمدرحیم احمدوند در گفت‌وگو با فارس، در مورد وضعیت شرکت‌های سهام عدالت برای ورود به بورس گفت: مراحل مقدماتی پذیرش شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت فراهم شده و اولین شرکت سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت مربوط به استان آذربایجان شرقی حدود دو هفته قبل در فرابورس پذیرش شد.
وی افزود: سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت هم بر روال شرکت استانی آذربایجان شرقی مراحل پذیرش در فرابورس را شامل افزایش سرمایه، شفاف‌سازی و تأیید صلاحیت هیأت مدیره انجام می‌دهند و به زودی وارد فرابورس می‌شوند.
گفتنی است با مصوبه هیأت عالی واگذاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت بعد از طی مقدمات تا شهریور سال جاری وارد فرابورس می‌شوند و سهام این شرکت‌های استانی به نسبت اقساط پرداخت شده آزاد و قابل معامله می‌شود.

 


معاون سازمان زمین‌شناسی کشور از اکتشاف 3 محدوده طلادار و یک محدوده دارای آنتیموان در خراسان رضوی و آذربایجان غربی خبر داد.
بهروز برنا گفت: 3 منطقه طلادار واقع در ارغش شماره 2 و زرمهر در خراسان رضوی و خراپه در آذربایجان‌غربی با حدود 3 تن ذخیره قطعی طلا و همچنین یک منطقه دارای آنتیموان واقع در کوه سرخ کاشمر با 36 هزار و 250 تن ذخیره به همت کارشناسان سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور کشف و به مرحله اخذ گواهی کشف رسیده است.
به گفته این مقام مسئول، کشف این مناطق دارای پتانسیل معدنی به توسعه بخش معدن و اشتغالزایی استان‌ها کمک خواهد کرد.
معاون اکتشاف سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با بیان اینکه طی سال گذشته یک محدوده دارای آهن و فسفات واقع در گزستان استان یزد به ایمیدرو واگذر شد، خاطرنشان کرد: 3 محدوده طلادار در استان کردستان و یک محدوده در استان سیستان و بلوچستان نیز پس از اخذ گواهی کشف به بخش خصوصی واگذار شد.
رئیس سازمان صنعت و معدن خراسان رضوی نیز گفت: با توجه به شاخص ارزش و فراوانی مواد معدنی، خراسان رضوی به 15 پهنه تقسیم شده، خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های معدنی خراسان رضوی بسیار بالاست که بر همین اساس این استان دارای 673 معدن دارای پروانه بهره‌برداری، 263 گواهینامه کشف و 766 پروانه اکتشاف است که مواد معدنی مختلف از جمله سنگ‌آهن، طلا، مس، کروم، منگنز، کائولن را شامل می‌شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: براساس تصمیمات اتخاذ شده از سوی استاندار خراسان رضوی مقرر شد در 15 منطقه معدنی پهنه‌بندی شده استان، مزایده معادن فاقد بهره‌بردار و پروانه‌های اکتشاف بلامعارض به اشخاص حقیقی و حقوقی دارای صلاحیت و توانایی فنی و مالی سپرده شود.
فخرموحدی تأکید کرد: با مزایده و واگذاری پهنه‌های شناسایی شده جدید و معادن قابل واگذاری در سال 92 جهش و حرکتی در بخش معدن و فعال‌سازی بیشتر معادن در خراسان رضوی انجام خواهد گرفت.

 


*مدیرکل تعرفه و نظارت بر بازار راه‌آهن با بیان اینکه سیستم جامع فروش بلیت راه‌آهن در مراحل تست نهایی اینترنتی شدن است، گفت: از 10 مهرماه این سیستم اینترنتی شده و برای همه قابل دسترس است.علی کاظمی‌منش درباره عملکرد سیستم جامع نوین فروش بلیت راه‌آهن، سرنوشت اینترنتی شدن آن و دسترسی عموم مردم برای خرید بلیت قطار، اظهار داشت: سامانه فروش نوین بلیت قطار با عنوان «سامانه ملی فروش بلیت قطارهای مسافری» راه‌اندازی شد تا شرکت‌های خصوصی با استقبال بیشتر مسافر و مدیریت فروش بهتر، بلیت قطارهای خود را بفروشند.
*سازمان حفظ نباتات نسبت به توزیع سم تقلبی به کشاورزان هشدار داد. سازمان حفظ نباتات اعلام کرد: سم تقلبی "ایمیداکلوپراید SC " منتسب به شرکت تولید‌کننده بایرپارسیان"Bayer "Cropscience و منتسب به سفارش شرکت دارویی کشاورز تقلبی است.از آنجاکه عرضه‌ نمونه‌های غیرمجاز این سم مذکور، فارغ از اقدامات کنترلی و نظارتی بوده و به صورت قاچاق صورت گرفته است هرگونه خسارت ناشی از کاربرد این ترکیب متوجه توزیع‌کننده و فروشنده، توصیه‌کننده و بهره‌برداران مربوطه بوده و خسارت‌های جانبی احتمالی نیز پیگرد قانونی دارد.
*مدیرعامل شرکت پست از افزایش ۳۰ درصدی تعرفه‌های پستی برای سال ۹۲ خبر داد و گفت: تعرفه‌های جدید از ۱۶ مرداد ابلاغ شده است. محمدحسن کرباسیان افزود: افزایش تعرفه در سرویس‌های پستی متفاوت بود، اما به طور میانگین تعرفه‌ها 30 درصد افزایش یافته است.وی ادامه داد: کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با برخی پیشنهادات تعرفه‌ای پست موافقت کرد و بسیاری از درخواست‌ها را نیز تعدیل کرد.
*علیرضا هادیان همدانی به سمت مدیرعامل مؤسسه اعتباری توسعه منصوب شد.وی که دارای مدرک کارشناسی ارشد بازاریابی استراتژیک و نیز حائز سوابق و افتخارات ارزشمندی در نظام بانکی و عرصه‌های مختلف اقتصادی کشور می باشد، به عضویت در هیأت مدیره و مدیرعامل مؤسسه اعتباری توسعه منصوب شد.
*بانک پاسارگاد برای ششمین سال متوالی، از نفرات برتر آزمون سراسری سال 1392 تقدیر خواهد کرد. خسرو رفیعی مشاور مدیرعامل و مدیر روابط‌عمومی ضمن تبریک و آرزوی موفقیت برای نفرات برتر کنکور سراسری گفت: بانک‌پاسارگاد برای ششمین سال متوالی، به‌منظور ارج نهادن به همت و تلاش نفرات برتر کنکور سراسری، از برگزیدگان آزمون سال 1392 نیز تقدیر خواهد کرد. وی افزود: بانک‌پاسارگاد به نفرات اول، دوم و سوم 5 گروه آزمایشی سهام بانک‌پاسارگاد را اهداء خواهد کرد. همچنین تا هر مقطعی که در داخل کشور ادامه تحصیل دهند، مبلغی به طور ماهانه به حساب این عزیزان واریز خواهد شد.

 


افزایش عرضه سیب‌زمینی هم نتوانست قیمت این محصول را در بازار مصرف کاهش دهد.
به گزارش ایسنا، علی‌رغم اینکه افزایش عرضه هم نتوانست قیمت سیب‌زمینی را کاهش دهد، مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌کنند صادرات بیش از حد و قاچاق این محصول در سال جاری عامل گرانی سیب‌زمینی شده است که برای کاهش قیمت این محصول باید مسئولان بازرگانی جلوی صادرات سیب‌زمینی را بگیرند.
سیب‌زمینی از اردیبهشت‌ماه امسال که بارش سیل‌آسا در استان‌های غربی باعث کاهش عرضه آن به بازار شد قیمت‌های بالایی را تجربه کرد و به حدود 2500 تومان هم رسید اما در این میان مسئولان وزارت جهاد کشاورزی همواره بر کاهش قیمت آن با ورود سیب‌زمینی تابستانه از استان‌هایی مانند همدان، اصفهان، اردبیل و... سخن می‌گفتند.
اما نه تنها عرضه سیب‌زمینی تابستانه کاهش قیمت این محصول را باعث نشد بلکه بهانه‌های جدیدی برای قیمت بالای این محصول پرمصرف مطرح شد که سیب‌زمینی شسته شده، حضور دلالان، صادرات و قاچاق این محصول از جمله دلایل جدید هستند؛ به گونه‌ای که در حال حاضر هر کیلوگرم سیب‌زمینی در بازار مصرف 1700 تومان است.
طرح سیب‌زمینی شسته شده خود عامل افزایش قیمت شد و سودجویان به راحتی توانستند قیمت این محصول را به این بهانه تا کیلویی 600 تومان افزایش دهند.
در این آشفته بازار که انتظار می‌رفت عرضه بازار داخلی با برداشت سیب‌زمینی‌های تابستانه از مناطق مختلف کشور افزایش یابد، صادرات سیب‌زمینی ادامه پیدا کرد؛ به گونه‌ای که بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در 4 ماهه نخست امسال بیش از 70 هزار تن سیب‌زمینی به صورت رسمی از کشور صادر شده است.
در حال حاضر هر کیلوگرم سیب‌زمینی در مرزهای کشور به حدود 3000 تومان رسیده که این قیمت بالای خرید از سوی مشتریان خارجی خود باعث افزایش انگیزه صادرات این محصول و قاچاق آن شده است.
به گفته یکی از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، صادرات رسمی سیب‌زمینی در پایان مردادماه به مرز 100 هزار تن می‌رسد در حالی که وزارت جهاد کشاورزی از ابتدای امسال حداکثر میزان صادرات ممکن را برای این محصول حدود 80 هزار تن اعلام کرده بود لذا برای کاهش قیمت این محصول باید مسئولان بازرگانی جلوی صادرات سیب‌زمینی را بگیرند.
گرچه حجم صادرات غیررسمی سیب‌زمینی از قاچاق تا جاسازی آن در ته بار دیگر محصولات مانند هندوانه و خربزه بیش از صادرات رسمی آن نمی‌شود اما تعادل عرضه و تقاضا را بر هم می‌زند و بر قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد.
به نظر می‌رسد اگر صادرات رسمی و غیررسمی سیب‌زمینی کنترل شود تنها عامل گرانی حضور دلالان می‌ماند که البته مصرف‌کنندگان به حضورشان و اختصاص بخشی از درآمدشان به آنها عادت کرده‌اند!

 


قیمت سکه به رغم افزایش نرخ جهانی طلا در بازار کاهش یافت.
قیمت طلا در معاملات دیروز بازارهای جهانی با افزایش 11 دلار و 70 سنت نسبت به روز دوشنبه به 1339 دلار و 70 سنت رسید.
به گزارش خبرنگار کیهان، دیروز قیمت هر عدد سکه تمام بهار آزادی طرح جدید یک میلیون و 75 هزار تومان معامله شد که این رقم نسبت به روز دوشنبه 10 هزار تومان کاهش داشت.
بنابراین گزارش: دیروز همچنین بهای انواع دیگر سکه با کاهش مواجه بود به طوری که قیمت هر قطعه سکه طرح قدیم یک میلیون و 50 هزار تومان، نیم سکه 567 هزار تومان، ربع سکه 367 هزار تومان و سکه گرمی 237 هزار تومان فروخته شد که نسبت به روز دوشنبه به ترتیب 10، ‍13، 8 و 3 هزار تومان کاهش داشت.
قابل ذکر است، دیروز بازار ارز نیز دارای نوسان بود به گونه‌ای که هر دلار آمریکا با 25 تومان کاهش 3 هزار و 200 تومان فروخته شد، یورو با 40 تومان کاهش 4 هزار و 260 تومان معامله می‌شد.
پیش بینی می‌شود، کاهش بهای انواع سکه باعث بازگشت خریداران و سرمایه‌گذاران به بازار این فلز گرانبها شود.

 


معاون فنی گمرک ایران از کاهش درآمد دولت از محل واردات خودرو خبر داد.
محمدرضا نادری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه با وجود رشد واردات خودرو در 4 ماه نخست امسال درآمد حاصل از اخذ تعرفه واردات خودرو کاهش یافته اظهار کرد: در قانون بودجه سال جاری 20 هزار میلیارد تومان درآمد از محل واردات خودرو پیش‌بینی شده اما با روند فعلی این درآمد محقق نخواهد شد.
وی افزود: هم اکنون تعرفه واردات برای خودروهای با حجم موتور کمتر از 2500 سی‌سی 40 درصد و بالاتر از آن 70 درصد است.
او با اشاره به رشد واردات خودروهای با حجم موتور کمتر از 2500سی‌سی طی سال جاری در پاسخ به این سؤال که آیا احتمال آزاد شدن واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی وجود دارد یا خیر؟ گفت: در هر صورت تولید داخلی خودرو به شدت کاهش یافته و از سوی دیگر برای تحقق درآمد حاصل از واردات خودرو باید به خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی هم مجوز واردات داده شود.
وی از انباشت خودروهای با حجم موتور بیش از 2500 سی‌سی در گمرک‌ها خبر داد و افزود: قبلاً خودرو از مناطق ویژه و آزاد وارد و سپس ثبت سفارش می‌شد که این خودروها عمدتاً با ارز متقاضی وارد می‌شدند. از چند ماه پیش که ثبت سفارش خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی متوقف شده این خودروها نیز در گمرک متوقف شده‌اند و به آنها اجازه ترخیص داده نمی‌شود.
معاون فنی گمرک با اشاره به ارائه پیشنهاد بازنگری در فهرست کالاهای اولویت 10 به وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: به عنوان مثال مکمل‌های غذایی و دارویی نباید در این اولویت باشند.
به گفته وی در جلسه‌ای که گمرک با سازمان توسعه تجارت داشت این سازمان آمادگی خود را برای بازنگری در اولویت 10 کالاهای وارداتی اعلام کرد. در هر صورت وزیر صنعت، معدن و تجارت تصمیم گیرنده اصلی درباره بازنگری در کالاهای اولویت 10 و یا حتی حذف این اولویت است.
نادری ابراز امیدواری کرد که با بهبود روابط خارجی دیگر نیازی به اعمال محدودیت و ممنوعیت روی واردات کالا نداشته باشیم.
بنابراین گزارش: براساس آمار گمرک ایران واردات خودروی سواری به کشور در 4 ماه نخست سال جاری با افزایش 6/4 درصدی به 12 هزار و 640 دستگاه رسید. ارزش واردات خودروهای سواری هم با رشد 9/1 درصدی بالغ بر 266 میلیون دلار شد. رشد تعدادی و ارزشی واردات خودرو در حالی رخ داد که وزن خودروهای سواری وارداتی با افت 8/2 درصد به 19 هزار تن رسید.
امارات، چین و کره جنوبی 3 مبدأ اصلی واردات به ایران در 4 ماه نخست امسال بودند. از نیمه دوم سال قبل تاکنون ثبت سفارش خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی با هدف مدیریت واردات متوقف شده است. امسال تاکنون تنها حدود 50 مدل خودروی سواری خارجی مجوز واردات را به دست آورده‌اند.

 


وزیر اقتصاد دولت دهم پیش‌بینی کرد، در صورتی که تکانه‌های تحریمی ادامه پیدا نکند نرخ ارز ثابت می‌ماند.
سید شمس‌الدین حسینی در آخرین دیدار خود با خبرنگاران با بیان این که انتظار می‌رود ثبات در بازار ارز بوجود آید گفت: در صورتی که تکانه‌های تحریمی دوباره بازار ایران را نلرزاند این ثبات پایدار خواهد بود.
حسینی افزود: چند ماه گذشته اقدامات بسیار مثبتی در دولت دهم برای کنترل رشد قیمت ارزهای خارجی در بازار صورت گرفت که خوشبختانه بسیاری از آنها موفقیت‌آمیز بود.
به گفته وی اگر گاهی در بازار تکانه‌های قیمتی به وجود می‌آمد نه به دلیل شرایط داخل که با شرایط خارجی ایجاد شده بود به همین دلیل در صورتی که تکانه‌های تحریمی ادامه پیدا نکند نرخ ارز ثابت خواهد ماند.
وی با بیان این که بخش نقل و انتقالات ارزی به عنوان اصلی‌ترین هدف مورد هجمه تحریم‌ها واقع شده است، تاکید کرد: نظام بانکی ایران در چند سال گذشته که تحت فشارهای بسیاری بوده عملکرد قابل قبولی از خود نشان داده است.
حسینی ادامه داد: سنجیدن میزان بالای صادرات و همچنین واردات کالاهای اساسی نشان می‌دهد نظام بانکی ما علیرغم تمامی فشارها نسبت به انجام وظایف اصلی خود عملکرد کاملا موفقی داشته است.وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت دهم با بیان این که به نظام بانکی کشور نمره ایثار می‌دهد، اظهار کرد: عملکرد تیم دولت در بخش‌های مختلف ستودنی بود اما نظام بانکی ما با توجه به فشارهای مضاعفی که در سال‌ها اخیر تحمل کرد قطعا باید نمره ایثار بگیرد.
حسینی درباره نمره عملکرد خود به عنوان وزیر اقتصاد نیز اظهار کرد: بنده در این زمینه به خود نمره صبر می‌دهم.حسینی همچنین درباره توصیه‌های خود به وزیر اقتصادی بعدی گفت: تجربه‌ گرانی را در این مدت بدست آورده‌ام که آن را به وزیر بعدی منتقل می‌کنم و آن این است که نوع مسائل و موضوعات اقتصاد ایران به گونه‌ای است که برنامه‌های حل آنها آثار فراگیر دارد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه هدفمندی یارانه‌ها از جمله این مسائل است که با اقشار و آحاد مختلف مردم پیوند خورده است، افزود: هیچ برنامه‌ای کامل نیست اما می‌تواند موثر واقع شود.وی ادامه داد: برنامه‌های اصلاح ساختار در اقتصاد ایران باید با بافت اجتماعی و پذیرش مردم پیوند بخورد. و این موضوع فصل مشترک وزیر اقتصاد با رسانه است.حسینی یک درخواست و پیشنهاد به اعضای رسانه مطرح کرد و گفت: این موضوع را با وزیر اقتصاد بعدی نیز در میان گذاشته‌ام و آن این است که باید بر روی پذیرش اجتماعی مردم کار کرد.
وی با بیان این که باید به وزیر اقتصاد آینده و تیمش فرصت داد گفت: مشخص کردن زمان‌های دقیق برای از بین رفتن مشکلات اقتصادی کار درستی نیست باید به دولت آینده وقت دهیم تا با تمرکز و تسلط کافی بر امور اقتصادی وظایف و مسئولیت‌های خود را انجام دهد و برنامه‌های وعده داده شده به مردم را عملیاتی کند.
گزارش وزارت اقتصاد درباره تحریم‌ها
وزارت اقتصاد گزارش رسمی درباره تحریم‌های اقتصادی بر ضد کشورمان را منتشر کرد.
در این گزارش آمده است: بر اساس نظریه اقتصاد بین‌الملل، روابط تجاری و اقتصادی دوجانبه یا چند جانبه عمدتا بازی برد- برد است و ایجاد هرگونه محدودیت بر سر راه تجارت به ویژه با اعمال تحریم‌ها به هر دو طرف تحریم‌‌کننده و تحریم‌ شونده آسیب وارد می‌کند.
استفاده از تحریم‌ها به عنوان یک ابزار دیپلماتیک عمدتا از اثربخشی چندانی برخوردار نیست و به همین جهت تحریم‌‌کنندگان می‌کوشند تحریم‌ها را به صورت همه‌جانبه و با مشارکت تمام کشورها اعمال نمایند تا احتمال موفقیت خود را افزایش دهند.
به لحاظ کشورهای تحریم‌‌ شونده تقریبا تمام تحریم‌‌هایی که از جنگ دوم جهانی به بعد اعمال شده- به جز مورد یوگسلاوی- علیه کشورهای جنوب بوده است.
تاکنون هیچ یک از تحریم‌‌هایی که طی سه دهه گذشته و با محوریت آمریکا بر ایران تحمیل شده نه تنها لغو نشده یا کاهش پیدا نکرده، بلکه به مرور بر شدت و ابعاد این تحریم‌ها افزوده شده و در حال حاضر ایران با بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها در تاریخ خود روبروست؛ به طوری که می‌توان درباره آن اصطلاح جنگ اقتصادی را به کار برد.
در حالی که تا قبل از سال 2010 اروپایی و سایر کشورها تمایل چندانی به همراهی با آمریکا در تحریم‌ ایران نداشتند، اما آمریکا به مرور توانست با به کارگیری ابزارهای مختلف متحدان خود و بسیاری کشورهای دیگر را مجاب کند تا در راستای فشار اقتصادی بر ایران با این کشور همکاری کنند.
با نگاهی به روند تحریم‌های وضع شده از سوی غرب علیه کشورمان می‌توان 5 موج تحریم‌ را شناسایی کرد: تحریم‌‌های تکنولوژیک، سرمایه‌گذاری و تجهیزات نظامی، محدودسازی نقل و انتقالات مالی، تحریم‌ بانک مرکزی، تحریم‌های فروش نفت و گاز و ممنوعیت مبادلات فلزات گرانبها و طلا و مسدودسازی وجوه.

 


سخنگوی خرید تضمینی بانک سپه با بیان اینکه 8هزار میلیارد ریال بدهی به گندم‌کاران وجود دارد، گفت: از بانک مرکزی درخواست تسهیلات 15 هزار میلیارد ریالی به شرکت بازرگانی دولتی برای پرداخت پول گندم‌کاران شده است.
محسن دارایی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس در پاسخ به این که گندم‌کاران از عدم پرداخت پولشان گلایه دارند، گفت: متاسفانه این طور است و قرار بود 5 هزار میلیارد ریال از سوی سازمان هدفمندسازی پرداخت شود، اما این گونه نشده و اعتباری هم از سوی شرکت بازرگانی دولتی در اختیار بانک سپه قرار نگرفته است.
سخنگوی خرید تضمینی بانک سپه افزود: تاکنون 2 هزار میلیارد ریال از منابع داخلی بانک سپه در دو مرحله به گندم‌کاران پرداخت شده اما هنوز 8 هزار میلیارد ریال بدهی به گندم‌کاران وجود دارد.
دارایی افزود: از بانک مرکزی درخواست شده تا در صورت موافقت15 هزار میلیارد ریال در قالب تسهیلات، به شرکت بازرگانی دولتی برای پرداخت پول گندم‌کاران داده شود. بنابراین گزارش، بانک سپه عاملیت پرداخت پول خرید تضمینی گندم کشاورزان را بر عهده دارد و طی روزهای گذشته نامه‌ای انتقاد‌آمیز از سوی استانداری آذربایجان‌شرقی به شرکت بازرگانی دولتی درباره عدم پرداخت پول گندم‌کاران ارسال شده است.
واردات 5/1 میلیون تن گندم
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه امسال 5/7 میلیون تن گندم باید وارد کشور شود، گفت تاکنون 5/1 میلیون تن گندم وارد شده است. عباس قبادی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره میزان خرید تضمینی گندم، افزود: تا به امروز 4 میلیون تن گندم از محل تولید داخلی خرید تضمینی شده است. مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: همان طور که رئیس‌جمهور گفته‌اند، امسال باید 5/7 میلیون تن گندم وارد شود.
رئیس‌جمهور در معرفی محمود حجتی به عنوان وزیر جهاد کشاورزی گفت: یکی از دلایلم برای انتخاب آقای حجتی این است که نیاز به واردات 5/7 میلیون تن گندم داریم و می‌دانم که او می‌تواند این قضیه را مدیریت کند.

 


شاخص بازار سهام در آستانه فتح قله 60 هزار واحدی قرار گرفت.
معاملات دیروز بورس ابتدا با برتری تقاضا آغاز شد اما در نهایت با عبور از کانال 59 هزار و 754 واحد به قله 60 هزار واحد نزدیک شد.
به گزارش فارس همچنین دیروز به واسطه افزایش تقاضا برای شرکت‌های آینده‌دار توسط سهامداران، ارزش روز بازار نیز به مرز 286 هزار میلیارد تومان نزدیک شد.
یادآور می‌شود، شاخص‌های منتخب بازار از جمله شاخص 50 شرکت فعال‌تر، شاخص آزاد شناور، شاخص 30 شرکت بزرگ و شاخص بازار اول مثبت شدند.
در این میان بیشترین تاثیر منفی بر شاخص را صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با 148 واحد منفی، چادرملو با 70 واحد منفی و فولاد مبارکه اصفهان با 50 واحد منفی داشتند.
از سوی دیگر مخابرات با 108 واحد، ایران خودرو با 77 واحد، مپنا با 44 واحد و بانک پاسارگاد با 47 واحد در روند افزایش شاخص، تاثیر مثبت گذاشتند.یادآور می‌شود، روز دوشنبه که بانک اقتصاد نوین که پس از بازگشایی موفق به افزایش بیش از 39 درصدی شده بود، دیروز با صف فروش همراه شد و برترین عرضه بازار سهام را به خود اختصاص داد.
همچنین برترین تقاضای دیروز بازار سهام به شرکت‌هایی همچون بانک تجارت، بانک پاسارگاد، سیمان فارس خوزستان، مخابرات ایران و مدیریت پروژه‌های نیروگاهی اختصاص داشت که در این میان برترین عرضه به بانک اقتصاد نوین،‌ تولیدی شیشه رازی، معدنی املاح ایران، ریخته‌گری تراکتورسازی ایران اختصاص یافت.

 


وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برنامه‌های دولت یازدهم برای بهبود فضای کسب و کار را اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا نعمت‌زاده درباره برنامه‌های دولت یازدهم برای بهبود فضای کسب و کار، گفت: کمک به شفاف‌سازی و حمایت قانونی و فرهنگی و تعامل سازنده و همکاری نزدیک با سازمان‌ها و نهادهای دولتی برای تسهیل امور اجرایی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی از جمله برنامه‌هایم برای بهبود فضای کسب و کار است.
وی همچنین از حمایت سازنده از صنایع رقابت‌پذیر و صنایع دارای فناوری بالا و مقیاس جهانی، همکاری در توسعه و ارتقاء سطح استانداردهای ملی و انطباق نظام‌های ارزیابی کیفیت با استانداردهای بین‌المللی و شناسایی، حمایت و معرفی واحدها و مدیران موفق تولیدی و تجاری به منظور الگوسازی و توسعه سرآمدی به‌عنوان جدی‌ترین برنامه‌هایش برای کیفیت و رقابت‌پذیری در مجموعه صنعت، معدن و تجارت نام برد.
نعمت‌زاده در ادامه اهم برنامه‌هایش برای افزایش سرمایه‌گذاری در این صنعت به حمایت قانونی و فرهنگی از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را مورد اشاره قرار داد و افزود: ایجاد زمینه‌های جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، همکاری در بازنگری و توسعه مناطق آزاد تجاری و ایجاد کلیه تسهیلات لازم جهت توسعه سرمایه‌گذاری، کمک به سرمایه‌گذاری در جهت ایجاد برندهای تجاری ایرانی و ترویج و توسعه آن در بازارهای جهانی، همکاری برای ایجاد و تقویت نهادهای مالی، پولی و توسعه‌ای در جهت حمایت پایدار و هدایت شده از توسعه بخش صنعت و معدن و تجارت و تسهیل و کمک به سرمایه‌گذاری خارجی در صنایع مختلف و تحت برندهای معتبر جهت اتصال تجارب عملی، مدیریتی و فناوری از رئوس برنامه‌های تدوین شده برای توسعه این بخش است.
وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت برنامه‌های خود را برای افزایش تولید و ارزش افزوده در این وزارت‌خانه تشریح و با بیان اینکه کمک به ایجاد امنیت فکری و اجرائی برای دست‌اندرکاران تولید از اولویت سیاست‌های این بخش است افزود:‌حذف دخالت در قیمت‌گذاری کالا و خدمات غیرانحصاری برنامه جدی برای افزایش تولید است.
توسعه و ارتقای توان صنایع متکی به نفت و گاز، همکاری برای اصلاح فرایندها در نهادهای دولتی مرتبط برای سرعت بخشی به فعالیت‌های تولیدی و تجاری، حمایت سازنده از تحقیق و توسعه در بنگاه‌های تولیدی و تجاری، تغییر فرایندها و رویه‌های خدمات‌رسانی به فعالان اقتصادی در راستای آسان‌سازی کارها و پاسخ‌گویی سریع به مراجعان از دیگر برنامه‌های وی برای توسعه این بخش اعلام شده است.
وی از کمک به توسعه فعالیت‌های دانش‌محور که نقش زیرساخت‌ توسعه را دارند، تکمیل زنجیره ارزش افزوده صنعت در راستای افزایش توان رقابت‌پذیری و کمک به ایجاد تعامل مؤثر و پایدار بین رشته‌های صنایع در جهت ایجاد هم‌افزایی و افزایش توان رقابت‌پذیری کل بخش صنعت، معدن و تجارت از دیگر برنامه‌هایش برای افزایش تولید و ارزش افزوده در وزارت صنعت، معدن و تجارت نام برد.
نعمت زاده همچنین از حذف تبعیض‌ها و امتیازات بنگاه‌های دولتی و شبه دولتی در برابر بخش خصوصی، واگذاری کامل فعالیت‌های معدنی به بخش خصوصی، همکاری در اجرای صحیح قانون سیاست‌های کلی اصل 44 در راستای خصوصی‌سازی واقعی، واگذاری حداکثری امور بخش به تشکل‌های مرتبط، ایجاد، ساماندهی و تحکیم فضای گفت‌وگو، مشارکت، همکاری، نقادی و پاسخگویی بین ابواب جمعی وزارتخانه و ذی‌نفعان به ویژه بخش خصوصی، کمک به بخش خصوصی برای ارتقای فناوری با تکیه بر ایجاد توان طراحی صنعتی در بخش‌های طراحی مفهومی، پایه ای و تفصیلی و واگذاری کلیه مؤسسات و مراکز آموزشی دولتی به بخش خصوصی به عنوان رئوس برنامه‌هایش برای توانمندسازی بخش خصوصی خبر داد.
وی با انتشار برنامه‌های پیشنهادی برای مدیریت وزارت صنعت، معدن و تجارت متعهد شد سهم ارزش افزوده صنعتی کشور در ارزش افزوده صنعتی جهان را به 4 درصد برساند. مشارکت برای رساندن رتبه فضای کسب و کار کشور به کمتر از 100، جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در صنعت به رقم متوسط سالیانه 8 میلیارد دلار، رشد سالانه نرخ بهره‌وری کل عوامل تولید به 3 درصد و رساندن سهم کالاهای با فناوری متوسط و بالا در ارزش افزوده صنعتی به 40 درصد از دیگر اهداف برنامه نعمت‌زاده برای یک دوره 4 ساله مدیریت در وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

 


رئیس سازمان تعزیرات حکومتی از افزایش 8 برابری پرونده‌های وارده به این سازمان خبر داد.
علی مژدهی‌پور در خصوص مشکلات سازمان تعزیرات حکومتی به فارس گفت: این سازمان در بدنه دولت است و به همین دلیل برخی معتقدند که در دولت نمی‌توان کار قضایی انجام داد و با تخلفات برخورد کرد.
وی افزود: در صورت تصویب قوانینی همچون قانون نظام صنفی و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نه تنها صلاحیت‌ها افزایش پیدا می‌کند بلکه مشکلات ما در رسیدگی به پرونده‌های وارده نیز کمتر می‌شود.
رئیس سازمان تعزیرات حکومتی در ادامه با اشاره به کمبود نیروی انسانی در تعزیرات حکومتی گفت: سازمان تعزیرات حکومتی نیازمند امکانات و ابزارهایی مناسب برای فعالیت است و متاسفانه علاوه بر کمبود نیروی انسانی، در حال حاضر 160 شهرستان در کشور فاقد اداره تعزیرات هستیم.مژدهی‌پور تاکید کرد: متاسفانه نیروی انسانی ما متناسب با حجم ماموریت‌ها نیست و در دو سه سال اخیر ورودی پرونده‌ها به تعزیرات حکومتی 8 برابر شده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10