(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 24 مرداد 1392 - شماره 20566

تظاهرات طرفداران و مخالفان النهضه در خیابان‌های تونس
دولت پاکستان برای مقابله با تروریسم نیروی واکنش سریع تشکیل می‌دهد
توطئه مشترک آمریکا و اسرائیل عملیاتی شد
حمام خون در مصر هزاران کشته و مجروح
همکاری کمیته‌های مردمی با ارتش برای سرکوب تروریست‌ها در سوریه
براساس تازه‌ترین نظرسنجی
81 درصد مردم آمریکا از عملکرد کنگره ناراضی هستند
فریاد یکپارچه مردم بحرین آل‌خلیفه باید برود
بمباران نوار غزه همزمان با حمله وحشیانه ارتش مصر به مردم
در مصاحبه با روزنامه السفیر
سیدحسن نصرالله: اوضاع سیاسی لبنان پیرم کرد
در اعتراض به افزایش تفنگداران آمریکایی در فیلیپین
معترضان در مانیل پرچم آمریکا را آتش زدند
   


هزاران نفر از حامیان حزب اسلامگرای «النهضه» به مناسبت روز زن در خیابان‌های پایتخت تونس تظاهرات کردند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، دیروز طرفداران و مخالفان حزب حاکم «النهضه» در خیابان‌های تونس تظاهرات کردند؛ این دو تظاهرات که به بهانه روز زن برگزار شد، بدون درگیری پایان یافت. مخالفان شعار می‌دادند: «زنان مسلمان هستند، نه اسلام‌گرا». موافقان حزب اسلامگرای النهضه نیز شعار می‌دادند:‌«زنان تونس ستون انتقال دموکراسی و وحدت ملی هستند.»در همین حال «محمد مرزوقی» رئيس‌جمهوری تونس خواستار تشکیل دولت وحدت ملی برای خروج این کشور از بحران شد. وی از مجلس ملی مؤسسان، که مسئول تدوین قانون اساسی جدید در تونس است، خواست فعالیت خود را از سر بگیرد و زمان انتخابات را تعیین کند.

 


دولت پاکستان در چارچوب یک راهبرد جدید، برای مقابله با تروریسم نیروی واکنش سریع تشکیل می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، «چودری نثارعلی‌خان» وزیر کشور پاکستان به خبرنگاران گفت، دولت اسلام‌آباد برای مقابله با تروریسم راهبرد جدیدی را به اجرا می‌گذارد و در چارچوب این راهبرد، نیروی واکنش سریع تشکیل می‌دهد و این نیرو را علیه تروریست‌ها به کار می‌گیرد.علاوه بر آن، تشکیلات ملی مبارزه با تروریسم مجددا فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. همچنین براساس راهبرد جدید، یک دبیرخانه اطلاعات مشترک در اسلام‌آباد تشکیل خواهد شد که همه سازمان‌های اطلاعاتی پاکستان در آن نماینده خواهند داشت. دولت پاکستان همچنین قصد دارد قانون مجازات اعدام را برای تروریست‌ها اجرایی کند.

 


ارتش مصر در رویارویی با اخوانی‌ها و کشتن 2200 نفر از طرفداران مرسی حمام خون به راه انداخت.
به نوشته سایت رسمی اخوان‌المسلمین، نیروهای ارتش با همراهی پلیس ضدشورش مصر از اولین ساعات روز گذشته به تحصن‌کنندگان در میدان «رابعه العدویه» و «النهضه» یورش بردند و با حمایت بولدوزرها اقدام به تخریب چادرها و تیراندازی به معترضان کردند.
براساس تصاویر و گزارش‌های منتشر شده، چادرهای تحصن‌کنندگان در این دو میدان که اصلی‌ترین محل تحصن طرفداران مرسی در قاهره است به آتش کشیده شد و دستکم 2200 نفر نیز به قتل رسیده‌اند. شبکه الجزیره تعداد کشته‌ها را 2200 نفر و مجروحین این جنایت را به نقل از منابع میدانی بیش از 10 هزار نفر اعلام کرد. خبرگزاری‌های غربی به نقل از منابع نزدیک به ارتش آمریکایی مصر تعداد کشته‌های درگیری‌های دیروز در سرتاسر این کشور را 149 نفر، و تعداد مجروحان این درگیری‌ها را 1403 نفر اعلام کردند این آمار به شدت از سوی منابع نزدیک به اخوان المسلمین رد شد. این گزارش می‌افزاید، در کنار ارتش و پلیس ضدشورش، تک‌تیراندازهایی نیز در پشت‌بام ساختمان‌های نزدیک به محل حضور طرفداران مرسی مستقر شده و اقدام به کشتن مردم می‌کنند. سایت اخوان‌المسلمین تصاویری از کشته‌شدگان حوادث روز چهارشنبه را منتشر کرده که نشان می‌دهد معترضان از ناحیه سر و صورت هدف گلوله‌های جنگی قرار گرفته‌اند.
درگیری‌های خونین دیگری در اسکندریه به وقوع پیوسته که طی آن مخالفان و موافقان مرسی به سوی یکدیگر آتش گشوده شماری از دو طرف کشته و زخمی شده‌اند.
نیروهای امنیتی شمار زیادی از معترضان را نیز دستگیر و به بازداشتگاه منتقل کردند. شبکه تلویزیونی «المنار» اعلام کرد، علاوه بر قاهره و اسکندریه، درگیری‌های شدیدی نیز در «الفیوم، المنصوره» به وقوع پیوسته که در آنجا نیز طرفین با استفاده از سلاح‌های گرم و سرد به جان یکدیگر افتادند.
در عملیات روز گذشته نیروهای امنیتی مصر، ارتش علاوه بر استفاده از بولدوزر و خودروهای زرهی، از هلی‌کوپترهای جنگی نیز بهره جست.
طرفداران مرسی که متحمل تلفات سنگینی شده‌اند اما با استفاده از چوب و سنگ و بطری و سلاح‌های سرد به مقابله با نیروهای امنیتی و طرفداران حاکمیت پرداختند.
به نوشته الجزیره خیابان‌ها و میادین اصلی قاهره دیروز به صحنه یک «جنگ تمام عیار» تبدیل شده دود و آتش تمام منطقه را پوشانده بود. نزدیک ظهر بود که وزارت کشور مصر اعلام کرد «میدان النهضه» کاملا پاکسازی شد! شبکه تلویزیونی العربیه نوشت پس از تصرف این میدان از سوی ارتش، طرفداران مرسی در پارک «اورمان» تحصن کردند.
به گفته اخوانی‌ها نیروهای امنیتی مصر حتی به تحصن‌کنندگان در داخل دانشکده مهندسی دانشگاه قاهره نیز حمله کرده آنها را به گلوله بستند. دیروز شمار زیادی از طرفداران مرسی در میدان «مصطفی محمود» پس از اصابت گلوله‌های جنگی به آنها روی زمین افتاده به دلیل کمبود پزشک و آمبولانس با مرگ دست و پنجه نرم می‌کردند. به نوشته «اخوان آنلاین» مردم «المنیا» پس از شنیدن این اخبار به مراکز پلیس این شهر یورش برده آنها را به محاصره خود درآورده‌اند.
تک‌تیراندازان در میدان «مصطفی محمود» حضور چشمگیری دارند و آنطور که منابع خبری اخوانی نوشته‌اند «با خونسردی» آدم می‌کشند.
اما همزمان با آغاز این عملیات نیروهای امنیتی که نگران پاسخ احتمالی اخوانی‌ها هستند، اقدام به سنگربندی در اطراف ساختمان‌ها و مراکز مهم دولتی و نظامی کردند. خبرهایی نیز از حملات اخوانی‌ها به برخی مراکز منتشر شده است. دانشگاه الازهر یکی از مراکزی است که از سوی اخوانی‌ها مورد حمله واقع شد.
روز یکشنبه گذشته بود که رسانه‌های خبری دنیا اعلام کردند ارتش مصر با هماهنگی مقامات دولتی این کشور خود را آماده حمله به تحصن‌کنندگان در قاهره می‌کنند. در این گزارش‌ها آمده بود که «عملیات پاکسازی» از روز دوشنبه به مدت 3 روز طول خواهد کشید و ارتش تصمیم گرفته برای رسیدن به این هدف، هر هزینه‌ای را پرداخت کند. حتی اعلام شد نیروهای ویژه‌ای از سایر مناطق به قاهره منتقل شده و چندین دستگاه تانک و خودروی زرهی نیز در اطراف برخی مراکز مهم مستقر شده‌اند. پس از اینکه روز دوشنبه خبری از حمله نشد، وزارت کشور مصر اعلام کرد، میانجیگری برخی‌ها مانع از آغاز این عملیات شد اما طرح عملیات آماده صدور تنها یک دستور است تا آغاز شود! عملیات روز گذشته ساعاتی پس از پایان نشست اضطراری شورای عالی امنیت ملی مصر به ریاست «عدلی منصور»‌آغاز شد.
به گفته جبهه نجات ملی، محمد البرادعی در این نشست با انجام عملیات پاکسازی مخالفت کرده بود.
طی روزهای گذشته اخوانی‌ها به‌رغم تهدیدات بسیار اقدام به برپایی چندین تظاهرات گسترده ضد دولتی علیه «کودتاچیان» کردند. اخوانی‌ها تنها راه بازگشت به خانه‌‌هایشان را «بازگشت قانون اساسی منحل شده و آزادی مرسی» عنوان کرده‌اند. آنها همچنین خواستار مجازات عاملین کشتار معترضان هستند. ارتش مصر از زمان برکناری مرسی به این سو دوبار اقدام به کشتار معترضان به طور گسترده کرده است. طبق آمارهای منتشر شده از سوی اخوانی‌ها در این مدت (از 12 تیر ماه به این سو) نزدیک به 3000 نفر از طرفداران مرسی کشته و حدود 11 هزار نفر زخمی شده‌اند. این آمار احتمالا باز هم افزایش خواهد یافت.
ائتلاف حمایت از مشروعیت که تظاهرات‌های روزهای گذشته طرفداران مرسی را برنامه‌ریزی می‌کند اما پس از حوادث روز گذشته از طرفداران خود خواست خیابان‌ها را ترک نکنند.
پایگاه خبری الیوم السابع نیز روز گذشته طی گزارشی از اوضاع حاکم بر مصر نوشت، پس از قتل‌عام گسترده اخوانی‌ها از سوی ارتش مصر، اخوانی‌ها نیز دست به اسلحه شدند! به گزارش باشگاه خبرنگاران، این پایگاه خبری به نقل از شاهدان عینی نوشت، طرفداران مرسی که از میدان النهضه اخراج شده و به پارک «اورمان» نقل مکان کرده‌اند،‌از همین پارک به سمت نیروهای امنیتی این کشور آتش گشودند. دیروز چندین خودروی بمب‌گذاری شده نیز در محل تحصن هواداران مرسی در میدان النهضه منفجر شد تا در وقوع جنگ شهری که کارشناسان نسبت به آن هشدارها داده بودند، حرفی نمانده باشد.
بسیاری از کارشناسان طی روزهای گذشته در واکنش به خبر انتخاب رابرت فورد به عنوان سفیر جدید آمریکا در مصر هشدار دادند که کاخ سفید با این اقدام به دنبال تبدیل مصر به سوریه دوم است. رابرت فورد پیش از این سفیر آمریکا درعراق و سوریه بود. هم عراق و هم سوریه اکنون به شدت درگیر خشونت‌های تروریستی داخلی هستند!
به اعتقاد کارشناسان منطقه، نباید نقش رژیم صهیونیستی و آمریکا را در به وجود آمدن اوضاع کنونی این کشور نادیده گرفت. همکاری‌های ارتش مصر با رژیم صهیونیستی که گوشه‌ای از آن امروز در ناآرامی‌های صحرای سینا به شکل مبارزه با «گروه‌های مسلح» نمود یافته موضوعی است که از دید کارشناسان و معترضان مصری پنهان نمانده است.
مصری‌ها نام آخرین تظاهرات میلیونی خود را که قبل از حوادث روز چهارشنبه برگزار کردند «با هم علیه کودتا و صهیونیست‌ها» گذاشته بودند. نوع برخورد کاخ سفید با تحولات مصر به ویژه پس از برکناری مرسی نیز قابل توجه است. جان‌کری، وزیر خارجه آمریکا همین چند روز پیش با اشاره به ناآرامی‌های مصر از اقدامات ارتش در این کشور حمایت و آن را «تلاش برای احیای دموکراسی» خوانده بود!
آخرین خبرها
* طرفداران مرسی در واکنش به حملات ارتش چند موسسه دولتی و دفتر استانداری اسکندریه را به آتش کشیدند. برخی منابع اعلام کردند یک بیمارستان در نزدیکی میدان النهضه، جایی که شمار زیادی از طرفداران مرسی کشته و مجروح شده‌اند نیز به آتش کشیده شد. «روزنامه گاردین» انگلیس نیز اعلام کرد این بیمارستان که محل مداوای مجروحین است در حین درگیری‌های روز گذشته در آتش ناآرامی‌ها سوخت.
* ترکیه به شدت از اقدام ارتش مصر انتقاد کرد. اردوغان که پیش از این با مواضع ضد مصری‌اش خشم مقامات فعلی این کشور را برانگیخته بود، این بار خواستار دخالت شورای عالی امنیت ملی و اتحادیه عرب برای پایان دادن به «کشتار مردم مصر» شد. عبدالله گل، رئیس‌جمهور این کشور نیز اقدام ارتش مصر را «مطلقا غیرقابل قبول» خواند.
* دو خبرنگار آمریکایی نیز در ناآرامی‌های دیروز قاهره کشته شدند.
منابع خبری می‌گویند این دو خبرنگار برای اسکای‌نیوز و هفته‌نامه نیوزویک کار می‌کردند.
* شبکه تلویزیونی العربیه: ریاست جمهوری مصر یکماه حالت فوق‌العاده اعلام کرد.
* محمد البرادعی معاون امور بین الملل رئیس جمهور موقت مصر در اعتراض به جنایت ارتش مصر از سمت خود استعفا کرد.
* آخرین خبرها حاکی از آن است که ده‌ها هزار مصری در قاهره و سایر شهرهای بزرگ مصر در اعتراض به جنایت ارتش آمریکایی مصر به خیابان‌ها ریخته‌اند.

 


سرویس خارجی-
همزمان با آغاز عملیات گسترده ارتش سوریه برای پاکسازی مناطق مختلف این کشور از حضور تروریست‌ها، مردم شهرهای مختلف نیز به کمک ارتش آمده و با افراد مسلح درگیر شدند.
در پی عملیات بزرگ ارتش سوریه برای مقابله با شورشیان و افراد مسلح کمیته‌های مردمی در همکاری با نیروهای ارتش تروریست‌ها را به هلاکت رسانده یا مجبور به عقب‌نشینی کردند.
کمیته‌های مردمی شهر جرمانا از توابع استان دمشق با همکاری نیروهای ارتش حمله شمار زیادی از گروه‌های مسلح که قصد پیشروی به سمت این شهر و تصرف فرودگاه‌ جرمانا را داشتند ناکام گذاشتند و تعداد زیادی از تروریست‌ها را به هلاکت رساندند.
در جریان درگیری‌های پیش آمده کمیته‌های مردمی منطقه جرمانا بیش از 50 فرد مسلح را کشته و شمار زیادی را مجروح کردند.
گروه‌های مسلح پیش از حمله به شهر جرمانا با پخش اطلاعیه و انتشار اعلامیه‌هایی از عناصر مسلح و دیگر گروه‌های تروریستی خواسته بودند ساکنان این منطقه را به این بهانه که حامی و تاییدکننده نظام سوریه هستند مورد هدف قرار دهند.
کمیته‌های مردمی شهر الرقه نیز تلاش افراد مسلح برای یورش به روستای «عزعلی» در حومه «تل ابیض» را ناکام گذاشتند. در این درگیری تعداد زیادی از افراد مسلح کشته یا زخمی شدند و تعداد دیگری از تروریست‌ها مجبور به فرار شدند.
کمیته‌های مردمی شهر الرقه در شرایطی تروریست‌ها را قلع و قمع کردند که آنان از سلاح‌های سنگین استفاده می‌کردند و در میان عناصر مسلح تعداد زیادی از اتباع کشورهای خارجی به چشم می‌خورد.
یگان‌های ارتش سوریه همچنین موفق شدند عملیات نظامی گسترده‌ای را در منطقه لاذقیه به مرحله اجرا بگذارند و تروریست‌های زیادی را به هلاکت برسانند.
در میان کشته‌های این عملیات 11تروریست غیرسوری شناسایی شدند که 9 نفر از آنها دارای تابعیت مغربی و وابسته به گروه مسلح «انصار الساحل» بودند. همچنین در میان کشته‌ها یک تروریست کویتی و یک تروریست اردنی شناسایی شدند.
در شهر دیرالزور نیز درگیری‌های شدیدی میان یگان‌های ارتش سوریه با گروه‌های مسلح انجام شد و نیروهای ارتش موفق شدند تلاش تروریست‌ها برای هجوم به منطقه الحویقه از توابع شهر دیرالزور را ناکام بگذارند.
یگان‌های ارتش همچنین اقدام افراد مسلح برای منفجر کردن یک خودرو بمب‌گذاری شده در دیرالزور را خنثی کردند.
ارتش سوریه اخیرا عملیات بزرگ خود را با هدف پایان دادن به حضور تروریست‌ها در مناطق مختلف سوریه آغاز کرده است و بسیاری از مناطق دمشق، درعا، ادلب، حمص، حلب و حماه را پاکسازی کرده است.
از سوی دیگر وزیر اطلاع رسانی سوریه اعلام کرد کشورش آماده است تا برای حل سیاسی بحران سوریه و به منظور حفظ حاکمیت کشورش به عنوان کشوری آزاد و مستقل به ژنو برود.
عمران الزعبی افزود، ما آماده‌ایم که به ژنو برویم به شرط اینکه مذاکرات تنها میان خود سوری‌ها برگزار شود.
الزعبی گفت، مخالفان تنها یک هدف دارند و آن هم براندازی دولت بدون هیچ طرح سیاسی است.
وی با بیان اینکه مردم سوریه هرگز با راهکار سیاسی که بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه آن را امضا نکند، موافقت نمی‌کنند، اعلام کرد: راهکار سیاسی باید همزمان با مبارزه با تروریسم و مذاکره با تمام کسانی باشد که سلاح‌هایشان را بر زمین گذاشته‌اند و دستشان به خون مردم سوریه آلوده نشده است.
الزعبی گفت مردم سوریه با ایستادگی مقابل دشمنان پیروز میدان جنگ خواهند بود.

 


مرکز نظرسنجی «گالوپ» اعلام کرد 81 درصد مردم آمریکا از کنگره این کشور ناراضی‌اند و عملکرد این نهاد قانونگذاری را قبول ندارند.
به گزارش شبکه خبری «پرس‌تی‌وی»، براساس نظرسنجی مرکز «گالوپ»، ناتوانی کنگره آمریکا در رسیدگی به مشکلات عمده مردم، باعث شده میزان رضایت عمومی از این نهاد قانونگذاری به رقم 14 درصد برسد. این نارضایتی در طول سال جاری افزایش پیدا کرده است.
این گزارش می‌افزاید، رضایت عمومی از کنگره در سال 2012 نیز پایین بود و رقم 15 درصد را نشان می‌داد. از سال 1974 تاکنون کنگره با این حجم از نارضایتی مواجه نبوده است.
«ناتوانی در حل مشکلات اقتصادی، مسئله کسری بودجه و موضوع حمل سلاح گرم» از جمله عمده‌ترین دلایل عنوان شده در این نظرسنجی برای «دلسردی» مردم آمریکا از کنگره این کشور است.
طبق این نظرسنجی میزان رضایت مردمی از وضعیت جاری حاکم بر آمریکا نیز کاهش پیدا کرده است. در حال حاضر سه چهارم آمریکایی‌ها هیچ دل خوشی از اوضاع کشورشان ندارند. آمریکایی‌ها از اوباما نیز ناراضی‌اند. طبق این نظرسنجی میزان محبوبیت اوباما اکنون به عدد 40 درصد نزدیک شده است.

 


مردم بحرین در پاسخ به فراخوان جنبش تمرد برای شرکت در تظاهرات ضد آل‌خلیفه به خیابان‌ها آمدند و برخواسته اصلی خود یعنی برکناری رژیم بحرین تاکید کردند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، مناطق مختلف بحرین روز گذشته شاهد تظاهرات ضد آل‌خلیفه بود که یکصدا و هماهنگ سقوط نظام آل‌خلیفه را فریاد می‌زدند.
تظاهرکنندگان در حالی که پرچم‌های بحرین و عکس شهدای خود را حمل می‌کردند شعار می‌دادند، دوران دیکتاتوری به سر آمده و دیکتاتور باید برود.
مردم بحرین از روزهای قبل خود را برای مشارکت گسترده در تظاهرات روز گذشته آماده کرده بودند و این تظاهرات با فراخوان گروهی از جوانان انقلابی تحت عنوان جنبش تمرد صورت گرفت.
تظاهرات ضد آل‌خلیفه مردم بحرین در شرایطی صورت گرفت که رژیم بحرین برای مقابله با بسیج عمومی و نافرمانی مدنی تدابیر شدید امنیتی در مناطق مختلف بحرین برقرار و مراکز ایست و بازرسی ایجاد کرده بود.
نیروهای آل‌خلیفه کلیه راه‌های ارتباطی بحرین را مسدود کرده و روستاها را تحت محاصره خود درآورده بودند.
این تدابیر برای جلوگیری از تشکیل راهپیمایی واحد در منامه و رسیدن مردم به میدان شهدا (لوءلوء) صورت گرفت اما با وجود این مردم به رغم تدابیر شدید نیروهای آل‌خلیفه به راهپیمایی و تظاهرات خود ادامه دادند.
رژیم بحرین که از فراخوان جنبش تمرد به هراس افتاده در راستای سرکوب بیشتر مردم بحرین از نیروهای امنیتی و پلیس این کشور خواست تا با شدت بیشتری با اعتراضات برخورد کنند.
در همین رابطه نظامیان آل‌خلیفه با استفاده از گاز سمی، گلوله پلاستیکی و ساچمه‌ای به مردم معترض حمله کرده و تعدادی از آنها را مجروح کردند.
این در حالی است که جوانان انقلابی به سمت خودروهای سنگین نیروهای امنیتی آل‌خلیفه که در حال تخریب موانع ایجاد شده توسط انقلابیون بودند حمله‌ور شدند.
معترضان همچنین سیم‌های خاردار و موانع سیمانی که نیروهای امنیتی در اطراف روستاها و شهرک‌ها کشیده بودند تخریب و به سمت پایتخت راهپیمایی کردند.
همزمان با راهپیمایی گسترده انقلابیون بحرینی کلیه مغازه‌های تجاری و بازارها تعطیل و کسبه و تجار برای همراهی با مردم به آنها پیوستند و کار و کسب خود را تعطیل کردند.
«یحیی الحدید» از فعالان جنبش تمرد گفت، این جنبش تولدی حقیقی در حرکت مردم این کشور علیه رژیم آل‌خلیفه است.
وی افزود، هیچ راهی جز مبارزه نتیجه نمی‌دهد چرا که رژیم آل‌خلیفه برای حل مشکلات مردم اقدامی صورت نداده است.
الحدید از جامعه جهانی خواست تا همانگونه که از جنبش تمرد مصر حمایت شد از جنبش تمرد در بحرین هم حمایت کند تا به تحول دموکراتیک مسالمت‌آمیزی در این کشور دست پیدا کنند.
جنبش تمرد بحرین به تاسی از جنبش تمرد مصر و تونس اخیرا اعلام موجودیت کرد و مردم را به برگزاری تظاهرات و اعتراضات مسالمت‌آمیز فراخوانده است. صدها جوان بحرینی در صفحات اجتماعی اینترنتی خود از مردم بحرین دعوت کردند تا به شکلی گسترده به خیابان‌ها آمده و علیه رژیم آل‌خلیفه تظاهرات کنند.
این جوانان بحرینی تاکید کردند که ایده تشکیل «جنبش تمرد» بدون تردید انقلاب بحرین را وارد مرحله جدیدی از مبارزه و قیام علیه رژیم آل‌خلیفه می‌کند. بحرین از فوریه سال 2011 میلادی شاهد اعتراضات مسالمت‌آمیز برای دستیابی به آزادی و روی کار آمدن نظامی منتخب است که با سرکوبگری مواجه شده است.
گفتنی است روز گذشته آمریکا سفارت خود در منامه را تعطیل و علت آن را احتمال وقوع درگیری‌های شدید در بحرین عنوان کرد.همچنین همزمان با برگزاری بسیج عمومی و نافرمانی مدنی در بحرین رئیس ستاد مشترک ارتش بحرین با فرمانده نیروهای موسوم به سپر جزیره ملاقات کرد.
از سوی دیگر دومین گردان از نیروهای اردنی برای سرکوب اعتراضات مردمی وارد بحرین شده است.

 


رژیم صهیونیستی در آستانه دور دوم مذاکرات سازش نوار غزه را بمباران کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی روز گذشته در اولین ساعات صبح چندین منطقه از غزه را بمباران کردند.
این حملات ساعاتی پیش از دور جدید مذاکرات سازش بین رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان صورت گرفت.شاهدان عینی اعلام کردند این حملات هوایی تلفات جانی دربر نداشت و لیکن خسارت مادی زیادی برجای گذاشت.
از زمان موافقت فلسطینی‌ها با از سرگیری مذاکرات سازش، رژیم صهیونیستی نه‌تنها اقدامات تجاوزکارانه خود را متوقف نکرده است بلکه علاوه بر حمله هوایی به نواز غزه از تصمیم خود برای احداث بیش از 1000 واحد مسکونی در کرانه باختری و قدس شرقی خبر داده است. در همین رابطه کابینه رژیم صهیونیستی در آستانه از سرگیری مذاکرات سازش از موافقت خود با ساخت 1000 واحد صهیونیست‌نشین جدید خبر داد. از سوی دیگر رژیم صهیونیستی روز گذشته 26 اسیر فلسطینی که از اسیران کرانه باختری و نوار غزه هستند را از زندان آزاد کرد.11 نفر از این اسیران به کرانه باختری رفتند و 15 اسیر دیگر وارد نوارغزه شدند.
این اسیران در میان استقبال صدها فلسطینی که از ساعت‌ها پیش از آزادی آنان در گذرگاه بیت‌ حانون تجمع کرده بودند وارد نوار غزه شدند.
محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در دیدار با 11 اسیری که پس از آزادی‌شان وارد رام‌الله شدند اظهار داشت، من به تمام اسیران دربند درود می‌فرستم و به آنها می‌گویم تا زمانی که همه شما در میان ما نباشید فکر ما آسوده نخواهد شد.
این درحالی است که دور دوم مذاکرات سازش روز گذشته در شهر قدس و اریحا در کرانه باختری با نظارت مارتین ایندیک نماینده دولت آمریکا برگزار شد.
تزیبی لیونی وزیر دادگستری رژیم صهیونیستی از طرف اسرائیل و صائب عریقات مذاکره کننده ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین در این مذاکرات حضور داشتند.
در مذاکرات روز گذشته موضوع حق بازگشت پنج‌میلیون آواره فلسطینی و همچنین مسئله مرزهای آینده کشور فلسطین، سرنوشت قدس و وجود شهرک‌ها در کرانه باختری مورد بررسی قرار گرفت.
از سوی دیگر جمعی از احزاب فلسطینی از تصمیم تشکیلات خودگردان فلسطین برای از سرگیری مذاکرات صلح با اسرائیل به شدت انتقاد کردند.سازمان آزادی بخش فلسطین با محکوم کردن روز جدید شهرک‌سازی‌های اسرائیل اعلام کرد، مخالف از سرگیری مذاکرات صلح است.
جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز تأکید کرد: مذاکره با اسرائیل غیرقانونی بوده و در حقیقت سرپوشی برای اقدامات اسرائیل در محو کردن مسئله فلسطین و پاکسازی نژادی است.
داوود شهاب، سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین با بیان اینکه محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هرگز از سوی ملت فلسطین برای انجام مذاکرات صلح با اسرائیل مسئول نشده است، اخبار منتشر شده مبنی بر مذاکره جنبش جهاد اسلامی با اسرائیل را تکذیب کرد.
جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حما‌س) نیز با محکوم کردن این مذاکرات آن را غیرقانونی خواند.
در همین رابطه جان کری وزیر خارجه آمریکا درباره شکست مذاکرات سازش به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هشدار داد.
وی تأکید کرد، شکست مذاکرات سازش «مشروعیت» اسرائیل را زیر سؤال می‌برد.
سایر رویدادها
* یکی از نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستی آزادی اسیران فلسطینی را امری غیراخلاقی دانسته و خواستار صدور حکم اعدام برای اسیران فلسطینی شد!
* بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا تأکید کرد تهدیدهای زیادی در منطقه علیه این رژیم وجود دارد.
* محمودعباس رئیس تشکیلات خودگردان «رامی حمدالله» را بار دیگر مسئول تشکیل دولت جدید فلسطین کرد.

 


دبیرکل حزب‌الله لبنان تاکید کرد، وضعیت داخلی لبنان مرا پیر کرد.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، سیدحسن نصرالله در مصاحبه با روزنامه السفیر اعلام کرد، جنگ با اسرائیلی‌ها بسیار آسان‌تر از تعامل با اوضاع داخلی لبنان است.
وی افزود، وضعیت داخلی لبنان مرا پیر کرد.
سیدحسن نصرالله خاطرنشان کرد، در جنگ با اسرائیلی‌ها هدف مشخص است، گزینه‌ها مشخص است و می‌دانی که هر اسرائیلی چه هدفی دارد. اسلحه و تاکتیک‌ها مشخص است اما در داخل لبنان همیشه شاهد مشکلات و تشویش هستیم و نمی‌دانی باید چه کار کنی.
گفتنی است به رغم انتصاب نجیب میقاتی به عنوان نخست‌وزیر لبنان به دلیل اختلاف گروه‌های سیاسی تاکنون دولت تشکیل نشده است.
احزاب و گروه‌های سیاسی جریان 14 مارس به ویژه جریان المستقبل به ریاست سعد‌الدین حریری، نخست‌وزیر اسبق لبنان را عامل کارشکنی و تاخیر در تشکیل دولت لبنان می‌دانند.

 


در پی انجام مذاکرات میان مقامات مانیل و واشنگتن در مورد افزایش نیروهای آمریکایی در فیلیپین، صدها نفر از شهروندان این کشور در مانیل مقابل سفارت آمریکا تظاهرات کردند.
تظاهرکنندگان خشمگین، پرچم آمریکا را به آتش کشیدند و ضمن اعتراض به مداخله خارجی در امور این کشور، خواستار خروج همه نیروهای آمریکایی از کشورشان شدند.
واشنگتن به مقامات مانیل وعده داده در ازای افزایش تفنگداران آمریکایی در فیلیپین، ارتش را به سلاح‌های مدرن، مجهز می‌کند.
به گزارش پرس‌تی‌وی از خبرگزاری آلمان، همزمان با آغاز دور اول مذاکرات، فعالان و معترضان، ضمن اجتماع در مقابل پایگاه نظامی در مانیل از دولت خواستند اجازه دسترسی بیشتر را به ارتش آمریکا ندهد.
تظاهرکنندگان پلاکاردهایی را با شعارهای «به فروش تمامیت ارضی فیلیپین با موافقت با حضور بیشتر نیروهای نظامی آمریکایی، خاتمه دهید» و «مبارزه برای آزادی حقیقی، حمایت از تمامیت ارضی»‌ نیز حمل می‌کردند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10