(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 24 مرداد 1392 - شماره 20566

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
نشانه‌شناسی بحران مصر (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
نامه! (گفت و شنود)
برخلاف ادعای جهانگیری وزارت اطلاعات سابقه وزیران را در اختیار رئیس‌جمهور قرار داده است
با صدور بیانیه‌ای ایران همه طرف‌های درگیر در مصر را به خویشتنداری دعوت کرد
شاکری: مواضع افراد در فتنه سال 88 از شاخص‌های وزرای صالح است
آغاز رد مال مه‌آفرید امیرخسروی با تحویل املاک به بانک‌ها
عراقچی: وزارت خارجه پیگیر سرنوشت یزدان‌پناه است
اقامه نماز جمعه تهران به امامت آیت‌الله موحدی کرمانی
توصیه آسیاتایمز به دکتر روحانی (خبر ویژه)
زیاده‌روی در جعل امضا و بیانیه صدای سایت حامی فتنه را درآورد (خبر ویژه)
آلت‌دست افراطیون با چه رویی می‌خواهد وزیر شود؟! (خبر ویژه)
نامزدهای گزینه معاونت در ریاست جمهوری (خبر ویژه)
ملی گازته: دولت ترکیه بایداز حلقه امنیتی اسرائیل خارج شود (خبر ویژه)
 


با رخدادهای خونبار دیروز، بار دیگر زنگ‌های خطر در کشور پهناور و حساس مصر به صدا درآمدند. در این رخدادها هزاران تن کشته و مجروح شده‌اند. میدان‌های الرابعه و النهضه اگرچه تا حد زیادی از حضور معترضین اخوانی خالی شده اما در همان حال شعله‌های درگیری در نقاط مختلف شهرهای قاهره، اسکندریه و... بالاست و گمان نمی‌رود این «بحران رو به تصاعد» به این زودی خاموش شود.
منازعه و یا بحران فعلی مصر به یک وزنه تعادل و یا «میانجی» مورد اعتماد نیاز دارد ولی در شرایط فعلی تحقق آن بعید به نظر می‌رسد چرا که اینک کل مصر کم و بیش به دو گروه مخالف و موافق تقسیم شده‌اند و نهاد سومی که با طرفین بحران ارتباط داشته باشد و در همان حال از وزانت و وثاقت کافی برخوردار باشد وجود خارجی ندارد. در یک دوره ایفای این نقش بعهده ارتش بود و ژنرال‌ها معمولا بهتر از هر کس دیگری از عهده این نقش برمی‌آمدند ولی حالا ارتش خود به یک طرف دعوا تبدیل شده و دیگر نمی‌تواند نقش نیروی تعادل و همراه را برعهده بگیرد.
در یک دوره‌ای ناصریست‌ها به رهبری «حمدین صباحی» این نقش را ایفا می‌کردند ولی اینک اگرچه تا حد زیادی سکوت کرده‌اند، طرف دعوا به حساب می‌آیند. به همین صورت «جامع الازهر» نیز علیرغم وجاهت مذهبی و جایگاه سنتی و تاریخی خود قادر به ایفای نقش نیست و در این صحنه از مقبولیت لازم برای فیصله دادن به بحران برخوردار نمی‌باشد. و بخصوص اخوانی‌ها روی این نکته تاکید می‌نمایند به همین صورت بقیه اجزاء در مصر نیز قادر به ایفای این نقش حساس نیستند.
درباره آینده بحران مصر و گزینه‌های احتمالی می‌توان موارد متعددی را برشمرد اما اگر براساس روش «نشانه‌شناسی» بخواهیم تحولات جاری و چشم‌انداز این تحولات را بررسی کنیم به ناچار با نشانه‌های زیر مواجه می‌باشیم:
1- براساس بیانیه‌ای که چند روز پیش ارتش صادر کرد و نیز بر مبنای عملکرد، می‌توان گفت ارتش مصر به هیچ وجه قصد ندارد حتی به صورت محدود با اخوان المسلمین به توافق برسد. ارتش برای مصالحه نه اقدامی کرد و نه از اقدامات ناصحان استقبال کرد. ارتش مصر اگرچه وانمود می‌کند که با برگزاری تجمع با مخالفان مشکل ندارد ولی برای متفرق کردن آن به انواعی از اقدامات خشن دست می‌زند. چند روز پیش روزنامه «شرق الاوسط» سندی را منتشر کرد که در آن آمده بود ارتش برای متفرق کردن تظاهرات‌کنندگان در حال ارزیابی تعداد کشته‌های احتمالی این اقدام است گفته می‌شود که بعضی از نیروهای امنیتی به فرماندهان ارتش یادآور شده‌اند که «این اقدام ممکن است به کشته شدن سه تا 5 هزار نفر از مردم منجر شود. در این سند توصیه شده بود که فرماندهان ارتش به جای توسل مستقیم به خشونت به استفاده از اهرم‌های نرم‌تری که در نهایت تجمع‌کنندگان الرابعه و النهضه را متفرق می‌کند، مبادرت نمایند این اقدامات شامل محاصره غذایی و دارویی میدان، عدم اجازه بازگشت به کسانی که برای انجام کاری از تجمع‌کنندگان جدا می‌شوند، قطع‌ آب و برق میدان‌های محل تجمع و استفاده از ماشین‌های آب‌پاش می‌شود. اما آنچه روز گذشته روی داد بیانگر آن بود که دستگاه نظامی مصر همان راه برخورد مستقیم و آنی را انتخاب کرده است این اقدام به تنهایی نشان می‌دهد که ارتش بنا ندارد کوتاه بیاید.
با این سماجت ارتش و پلیس مصر خود بخود این سؤال مطرح می‌شود که ارتش با واحدهایی در داخل مصر و در خارج از این کشور هماهنگ کرده است چرا که توسل به خشونت و تشدید آن بدون هماهنگی داخلی و خارجی، ضمن آنکه منطقی نیست، مشکلات جدی را برای ارتش پدید می‌آورد که اولین مشکل آن تمرکز فشار داخلی و خارجی روی ارتش است و بعید است که ارتش مصر به این نکته بدیهی توجه نداشته باشد.
در عین حال بعضی از ناظران با تمرکز روی عناصری که برای متفرق کردن معترضان اسلام‌گرا به خشونت متوسل شده‌اند، معتقدند روز گذشته فرمان خشونت در دست وزارت کشور و پلیس مصر بوده و ارتش در حد حضور نظامی در صحنه حضور داشته است اگر این موضوع درست باشد بیانگر نوعی تقسیم کار امنیتی و در عین حال نشان دهنده عدم آمادگی درونی ارتش برای برخورد تند نظامی علیه نیروهای داخلی مصر است. پیش از این هم خیلی‌ها معتقد بودند با ورود ارتش به صحنه خشونت موج نارضایتی افسران به حد انشعاب می‌انجامد.
2- اخوان‌المسلمین نیز در این صحنه نشان داد که مایل نیست بحران مصر از طریق توافق و خویشتنداری حل شود. اخوان تا آخر روی عدم مشروعیت اقدام سوم جولای- 13 تیر- ارتش تاکید و آن را کودتا می‌داند، میانجی‌گری‌ گروه‌های سیاسی و حتی شیخ‌الازهر- احمد الطیب - را قبول ندارد و راه دیگری هم که به نوعی در آن از روش سیاسی مسالمت‌آمیز یاد شده باشد، نشان نمی‌دهد. اخوان در حال حاضر پشت به واقعیت صحنه حرکت می‌کند و این می‌تواند نه تنها برای آینده این جماعت که برای آینده مصر نیز خطرناک باشد.
3- غرب و به‌ویژه آمریکا در این صحنه به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که در نهایت هر دو طرف ماجرا ضعیف شوند. آمریکایی‌ها در حد فاصل ماه‌های اخیر - از شکل‌گیری جنبش تمرد در اردیبهشت گذشته تاکنون - گاهی وانمود کرده که در نهایت طرف اخوان را می‌گیرد و به ارتش اجازه اقدامات ضدمدنی را نمی‌دهد این موضع تا حد زیادی خیال اخوانی‌ها را راحت کرده بود و بعضی از شخصیت‌های آن با صراحت می‌گفتند «ارتش علیه مرسی وارد عمل نمی‌شود چون آمریکا چنین اتفاقی را بر‌نمی‌تابد.» گاهی هم وانمود می‌کرد که ارتش را به‌ عنوان مهمترین نهاد ثبات‌بخش مصر می‌شناسد و به آن اعتماد دارد، ولی مرور رفتار دولتمردان آمریکایی نشان می‌دهد که سیاست آمریکا حمایت از سیاست تضعیف توأمان ارتش و اخوان‌المسلمین است. هیچ چیز برای آمریکا مطلوبتر از این نیست که «قدرت» در کشور حساس مصر به «ضعف»‌ مبدل شود. این سیاست البته اختصاص به مصر ندارد و حتی عربستان را نیز در برمی‌گیرد. چندی پیش پایگاه خبری «الاوسط» به پژوهش 1736 صفحه‌ای چهار گروه تحقیقاتی پژوهشی امنیتی نظامی وابسته به پنتاگون اشاره کرد. آمریکایی‌ها براساس یک طرح ظریف امنیتی فروپاشی 4 نیروی نظامی در منطقه تا پایان سال 2015 را بطور جدی مدنظر قرار داده‌اند، نیروی نظامی عربستان، مصر، سوریه و ایران. این تحقیق می‌گوید برای فروپاشی ارتش مصر فقط به 10 ماه زمان نیاز است چرا که ارتش مصر در ماههای اول درگیری دچار شکاف داخلی شده و از صحنه خارج می‌شود.
غرب و رژیم صهیونیستی اگرچه نمی‌توانند آینده تحولات را بدرستی پیش‌بینی نمایند ولی از توسعه هرج‌ومرج و آنارشی امنیتی در منطقه - البته با یک اولویت‌بندی - حمایت می‌نمایند چرا که معتقدند اگر این تحولات برای آنان سودی نداشته باشد ضرری هم ندارد. با این وصف در یک بررسی تحلیلی می‌توان گفت غرب یکی از طرف‌های اصلی شرایط هرج‌ومرج گونه فعلی است.
اما چشم‌اندازهای پیش‌روی مصر هم از اهمیت زیادی برخوردار است:
1- اگر ارتش و اخوان که دو طرف اصلی تحولات مصر هستند، بر مواضع فعلی خود تاکید نمایند، مصر به سمت درگیری داخلی پیش می‌رود و این می‌تواند به یک فروپاشی تمام عیار از جمله فروپاشی در عرصه اجتماع منجر شود. آثار چنین وضعیتی بر کشورهای شمال آفریقا فوری و عمیق خواهد بود. این متاسفانه قوی‌ترین احتمال تحولات مصر است.
2- ارتش و اخوان روی تداوم دموکراسی در صحنه سیاسی مصر به توافق برسند به گونه‌ای که ارتش تضمین لازم را برای برگزاری دقیق و سالم انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات مجلس و همه‌پرسی قانون اساسی جدید بدهد. در این صورت اولا در یک ظرف زمانی حداکثر شش ماهه قدرت سیاسی از ارتش به گروه‌های سیاسی مذهبی منتقل می‌گردد، ثانیا در چنین توافقی دموکراسی جای ارتش را می‌گیرد و این می‌تواند به محدود شدن قدرت ارتش منجر گردد و این اتفاق تا حد زیادی بعید به نظر می‌رسد چرا که طرف‌های غربی، عربی و لائیک در مصر تحت هیچ شرایطی اجازه بازسازی دولت اخوان را نمی‌دهند از این رو چنین اتفاقی بعید به نظر می‌رسد.
3- تداوم تنش در جامعه مصر به مداخله سازمان ملل و غرب در امور داخلی مصر منجر شود حساسیت‌های خاص اروپایی‌ها روی تحولات مصر چنین رخدادی را محتمل می‌گرداند که البته این گزینه به نوعی مکمل گزینه اول بوده و احتمال وقوع آن زیاد به نظر می‌رسد. این مداخله علی‌القاعده و به ظاهر عمدتا هویت حقوقی، سیاسی و دیپلماتیک دارد تا هویت نظامی امنیتی.
سعدالله زارعی

 


سامانه پیام کوتاه 30002323
33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
* از نمایندگانی که با چند وزیر وابسته به فتنه آمریکایی موافقت کرده‌اند می‌پرسم که بین خودتان و خدای خودتان اگر برای دخترتان هم یک خواستگار بیاید و مثلا متهم به دزدی و یا قتل باشد، فقط به همین که بگوید دزد و قاتل نبوده‌ام اکتفا می‌کنید و یا این که تا از پاک بودن او مطمئن نشده باشید به او جواب مثبت نخواهید داد؟! آیا انقلاب و اسلام و نظام و مردم به همین اندازه هم برایتان اهمیت ندارد؟!
قدوسی
* یکی از وزیران پیشنهادی گفته است مگر می‌شود کسانی که سال‌ها در خدمت نظام بوده‌اند، به نظام خیانت کنند. از قول بنده بنویسید؛ مگر شریح قاضی که به خدمت ابن‌زیاد درآمد و دستش به خون شهدای کربلا آلوده شد، قاضی دوران حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام نبود؟!
زیوری
* فتنه‌گران که با رفتار قانون‌شکنانه خود به نظام ظلم کردند و با ایجاد رعب و وحشت و ایجاد مزاحمت برای نوامیس مردم و آتش زدن مساجد و قرآن‌ها خود را نشان دادند، نباید به راحتی دوباره به ساختار نظام برگردند مگر اینکه توبه کنند و نسبت به عملکرد فتنه برائت جویند و الا صلاحیت هیچ منصب حکومتی را نخواهند داشت. ما راضی نیستیم که نمایندگان از چنین عناصر همراه فتنه‌گران حمایت کنند و به آنها رای اعتماد دهند.
گیلانی
* بعضی از وزرای پیشنهادی کابینه جدید که متهم به حضور درفتنه هستند وقتی در مجلس پشت تریبون می‌آیند مرتب صحبت از دفاع از نظام و انقلاب می‌کنند و در این رابطه شعار می‌دهند. می‌خواستم بگویم چرا در طول این چند سال و به ویژه در ایام فتنه در دفاع از نظام و انقلاب حرفی نزدند و جایی سخنرانی نکردند. آیا پست و مقام برای این افراد این قدر مهم است.
مهین
* با توجه به معرفی بعضی از عوامل فتنه در کابینه پیشنهادی از نمایندگان بخش‌های مختلف اصولگرایی در مجلس می‌خواهم حداقل در اینجا دیگر اتحاد داشته باشند و به وظیفه انقلابی خود عمل کنند و از سپردن مسئولیت‌ها به حامیان فتنه 88 پرهیز کنند؟
نجفی از جزیره قشم
* به آقای روحانی عرض می‌کنم اگر شعار شما اعتدال نبود چه وزرایی انتخاب می‌کردید؟ اگر شما می‌خواستید جناحی عمل کنید چه وزیرانی انتخاب می‌کردید؟ از نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌خواهم که به پاس حرمت خون شهدا و برای عدم رجعت به گذشته در انتخاب وزرا خود را شاهد و ناظر عملکرد خویش ببینند و خون مقدم شهدا را پایمال نکنند.
خواهر شهید افرا
* ملت تحمل وزرای فتنه‌گر را ندارد، مجلس به وظیفه خود متعهدانه عمل کند.
فیروزه بحرودی
* از اسلام و عدالت اجتماعی به دور است شخصی که با رفتن به منازل برخی افراد آنها را علیه نظام تحریک می‌کرده بخواهد وزیر وزارتخانه‌ای شود که افکار و اندیشه نونهالان و نوجوانان به دست اوست. چرا وزارت اطلاعات و قوه قضائيه سوابق برخی وزرا را به مجلس اعلام نکردند؟ چرا مجلس از این دو مرکز استعلام نکرد؟ آیا سخنان آقای دکتر زاکانی که دکتر توکلی نیز شاهد بوده‌اند نباید مورد توجه نمایندگان قرار گیرد؟ برخی از نمایندگان که مدعی اصولگرایی‌اند نمی‌خواهند در شهرهای خود ظاهر شوند که به این راحتی فریب برخی فتنه‌گران را می‌خورند.
سعدیانی
* از هنرمندان متعهد می‌خواهم خیانت روشنفکران معلوم‌الحال و پناهنده به غرب و فتنه‌گران را همانند نمایشگاه «مجاهدتهای خاموش» که چند سال قبل توسط وزارت اطلاعات در برخی استانها برگزار شد تهیه و در استان‌ها و شهرستان‌ها به نمایش گذارند تا نسل جوان با خیانت‌های این جانیان ددمنش بیشتر آشنا شوند.
5594---0912
* ای کاش مجلس همان میزان اهمیتی که به حادثه 22 بهمن قم می‌دهد به فتنه 88 می‌داد تا این‌گونه برخی مدعی و طلبکار نمی‌شدند.
4789---0912
* در مدیریت چه کسی بر نفت یکی از عمده واردکنندگان بنزین بودیم؟ چرا دوباره رجعت به گذشته کنیم؟
7814---0914
* از آقای روحانی رئيس‌جمهور محترم انتظار داشتیم از توان مدیریتی و تجربه بالای رقبای انتخاباتی‌اش در کابینه استفاده کند ولی با معرفی اعضای کابینه جدید به مجلس پاسخ به چنین انتظاری بعید به نظر می‌رسد.
8638---0912
* آقای نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش همان کسی است که در گذشته وقتی به وزارت رسید مراکز تربیت معلم را به تعطیلی کشید، چگونه مجدداً برای این مسئولیت خطیر معرفی شده است؟
1251---0910
* کسانی که برای آزادی محکومان فتنه 88 به کار وساطت روی آورده‌اند توجه داشته باشند که این کار آنها بی‌احترامی و پا گذاشتن روی خون به ناحق ریخته شده شهدای فتنه 88 می‌باشد.
8257---0938
* خدا را شکر که دغدغه‌ها برطرف شد و صاحب یک خبرگزاری خواهیم شد تا بتوانیم اخبار را پیگیری کنیم. انتظار داریم هرچه زودتر این خبرگزاری کیهان راه‌اندازی شود.
4226---0939
* حضرت آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی از مراجع عظام تقلید فرموده‌اند هر مالی که تلف می‌گردد مربوط به عدم ادای وجوهات شرعی است که پرداخت نشده واقعاً باید این مطلب را جدی گرفت و سرسری از کنار آن عبور نکرد.
0957---0916
* شهرداری تهران با متوقف ساختن فروش کارت اعتباری یک ساله مترو چگونه می‌خواهد فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی و عدم استفاده از وسایل نقلیه شخصی را در جامعه ترویج کند.
9678---0912
* انتخاب رشته‌ای که برای دانشگاه آزاد کرده‌ام نیاز به اصلاح دارد ولی متاسفانه در سایت این دانشگاه این امکان وجود ندارد. درخواست ما از مسئولین امر این است که با توجه به محدود بودن زمان و مهلت انتخاب رشته امکان اصلاح در تغییر رشته دانشگاه آزاد را از طریق سایت فراهم سازند.
سادات
* چند روزی بعد از ثبت‌نام فرزندم در مدرسه محدث قمی در منطقه 2 آموزش و پرورش این مدرسه را خراب کردند و ما اولیاء سرگردان شدیم. در مدرسه جایگزین بابت ثبت‌نام هر دانش‌آموز مبلغ 300 هزار تومان پول مطالبه می‌کنند. خیلی راحت می‌گویند اگر پول ندهید ثبت‌نام نمی‌کنیم. لطفاً بنویسید مسئولین محترم وزارت آموزش و پرورش که مصاحبه می‌کنند و دریافت شهریه را غیرقانونی می‌دانند به این وضعیت رسیدگی کنند.
دلگرمی
* زمین متعلق به اینجانب توسط دادگستری ابهر رفع تصرف شده است ولی متصرفین مانع ورود من به زمینی که متعلق به خودم هست می‌شوند، به دستگاه قضایی مراجعه ولی متاسفانه نتیجه‌ای نگرفته‌ام. از مسئولین امر انتظار می‌رود نسبت به حل مشکل اینجانب مساعدت نمایند.
حیدری
* از وزارت آموزش و پرورش درخواست می‌شود نسبت به صدور احکام اصلاحی رتبه‌های خبره و عالی بازنشستگان که قبلاً بی‌مورد کم کرده بود اقدام نماید.
8463---0912
پاسخ شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه به تاریخ 19/4/1392، با عنوان «مشخص کردن ایستگاه‌های خط بلوار قیام - انقلاب» به آگاهی می‌رساند: برابر بررسی به عمل آمده خط موصوف در مسیر رفت و برگشت در فواصل مشخص دارای ایستگاه‌های مصوب می‌باشد و تاکنون شکایتی مبنی بر عدم توقف آنها در ایستگاه‌های مصوب ارسال نشده است. علی ایحال به مسئول ناحیه مربوطه در خصوص نظارت مطلوبتر بر عملکرد اتوبوسرانان جمعی توجه و تذکر لازم داده شد.

 


گفت: برخی از وزرای پیشنهادی که سابقه حضور در فتنه آمریکایی- اسرائیلی 88 را در کارنامه خود دارند، ادعا می‌کنند که با فتنه همراه نبوده‌اند!
گفتم: ولی شواهد موجود و اسناد مکتوب و مضبوط درباره حضور مجرمانه آنها در فتنه 88 کمترین تردیدی باقی نمی‌گذارد.
گفت: چه عرض کنم؟! حضور آنها در فتنه که مشخص است و اگر با آن مخالف بوده‌اند چرا هیچ نشانه‌ای از مخالفت آنها دیده نمی‌شود؟!
گفتم: بعد از پیروزی انقلاب به یکی از افراد مطرح در دوران طاغوت گفتند؛ چرا در مقابل آنهمه جنایات و قتل‌عام مردم از سوی رژیم آمریکایی شاه سکوت کرده بودی؟ گفت؛ اختیار دارید، من چند نامه خیلی تند علیه شاه نوشتم. گفتند؛ پس چرا هیچ اثر و نشانه‌ای از آن وجود ندارد؟! گفت؛ خب! برای این که نامه‌ها را نفرستادم!

 


وزارت اطلاعات طی بیانیه‌ای اعلام کرد که اطلاعات و پاسخ لازم را در مورد وزرای پیشنهادی در اختیار نمایندگان رئیس‌جمهور قرار داده است.
به گزارش سایت وزارت اطلاعات، این وزارتخانه طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که اطلاعات لازم را برای انتخاب وزرا در اختیار نمایندگان رئیس‌جمهور گذاشته است.
در این بیانیه آمده است:
در پی سؤال برخی از خبرنگاران پیرامون اظهارات جناب آقای مهندس جهانگیری معاون اول محترم رئيس جمهور که در سایت‌های خبری مبنی بر استعلام وضعیت وزرای پیشنهادی دولت یازدهم درج گردیده، به آگاهی می‌رساند این وزارتخانه، اطلاعات و پاسخ لازم را در مورد وزرای پیشنهادی در اختیار نمایندگان رئیس‌جمهور محترم قرار داده است.
گفتنی است؛ اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور روز دوشنبه در صحن علنی مجلس و در دفاع از وزرای پیشنهادی گفته بود که در ماجرای فتنه از وزارت اطلاعات و قوه قضائيه نسبت به کسانی که به عنوان وزیر معرفی شده‌اند استعلامات لازم انجام شده حتی دکتر روحانی منشور اخلاقی مشخصی را برای وزرا تعیین کرده است تا بر اساس آن عمل کند.
برخی سایت‌های خبری بر اساس این اظهارات جهانگیری این خبر را منتشر کردند که استعلام وزارت اطلاعات و قوه قضائيه درباره سهم وزرا در فتنه منفی بوده است و این افراد در فتنه درگیر نبوده‌اند. این در حالی است که اخبار موثق حاکی از آن است که وزارت اطلاعات سابقه وزرای مرتبط با جریان فتنه سال 88 را در اختیار نمایندگان اعزامی رئیس‌جمهور قرار داده است.

 


وزارت امور خارجه کشورمان با صدور بیانیه‌ای همه طرف‌های درگیر در مصر را به خویشتنداری دعوت و به اتخاذ رویکرد مسالمت‌آمیز از جمله راهکار انجام گفت‌وگوهای ملی و روند دموکراتیک تشویق کرد.
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات مصر بیانیه‌ای به شرح زیر صادر کرد.
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حوادث تلخ و تاسف‌بار مصر را با دقت، پیگیری کرده، ضمن تقبیح برخوردهای خشن و محکومیت کشتار مردم، نگرانی عمیق خود را نسبت به عواقب ناگوار آن ابراز می‌دارد.
بی تردید، رویکرد کنونی تحولات مصر، احتمال وقوع جنگ داخلی در این کشور بزرگ اسلامی مصر را قوت می‌بخشد که استمرار آن به مصلحت مردم متمدن و تاریخ‌ساز این کشور نخواهد بود.
از این رو، وزارت امور خارجه ضمن دعوت همه طرف‌های درگیر به خویشتنداری، نسبت به عواقب وخیم و خطرناک این روند با عنایت به بحران‌های موجود در منطقه، هشدار داده و بر ضرورت توقف هر چه زودتر آن تاکید می‌کند.
در این راستا همه نخبگان سیاسی، علمی، دینی و اطیاف و گروه‌های مختلف مصری را به اتخاذ رویکرد مسالمت‌آمیز از جمله راهکار انجام گفت‌وگوهای ملی و روند دموکراتیک تشویق می‌کند.
بدیهی است استمرار چنین وقایعی باعث خواهد شد که دشمن صهیونیستی، گروه‌های افراطی و مزدوران استکبار جهانی در منطقه از این وضعیت، سوء استفاده کرده و با منحرف کردن مسیر انقلاب مردمی مصر، روند توسعه و پیشرفت این کشور را در آینده با موانع و مشکلات جبران‌ناپذیری روبرو کنند.

 


عضو جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی مواضع افراد در فتنه سال 88 را یکی از شاخص‌های وزرای صالح دانست.
صدیقه شاکری عضو جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با فارس، در مورد شاخص‌های وزرای صالح که مقام معظم رهبری به آن اشاره داشته‌اند، اظهار داشت: شاخص‌های وزرای صالح در دو بعد عام و خاص خلاصه می‌شود.
وی توجه، پایبندی و اعتقاد به جمهوری اسلامی، حرکت در مسیر خط ولایت، همراه و همگام بودن با مردم و اعتماد را از خصوصیات عام وزرای صالح دانست.
عضو جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی ادامه داد: تخصص در رشته مشخص وزارتخانه‌ها خصوصیات خاص وزرای صالح است اما مردم اطمینان داشته باشند که کسانی را به عنوان نماینده در خانه ملت انتخاب کرده‌اند، قطعا به کسانی رای خواهند داد که قصد خدمت به مردم را داشته باشند.
صدیقه شاکری مواضع افراد در فتنه سال 88 را یکی از شاخص‌های وزرای صالح برشمرد و گفت: امروز برخی‌ها در کابینه وجود دارند که فتنه سال 88 را حتی قبول ندارند. معتقدم این افراد قطعا در جریان فتنه حضور و نقش موثر داشتند. وی در پایان تاکید کرد: کسانی که در برخی انتخابات‌ها صلاحیت‌‌شان احراز نشده و امروز برای کسب یک وزارتخانه گام برداشته‌اند بدانند که نمایندگان قابل معامله شدن نیستند و بررسی اشکالات، وظیفه نظارتی و قانونی مجلس است.

 


وکیل مدافع مه‌آفرید امیرخسروی از آغاز رد مال او براساس حکم دادگاه و به وسیله تحویل املاک این متهم به برخی بانک‌های طلبکار خبر داد.
غلامعلی ریاحی وکیل مه‌آفرید امیرخسروی در گفت‌و‌گو با تسنیم، درباره آخرین وضعیت این پرونده اظهار داشت: اتفاق جدیدی در پرونده رخ نداده و بخشی از اجرای محکومیت مالی که مربوط به رد مال بود، در جریان است. وی با بیان اینکه پرداخت‌ها در خصوص رد مال آغاز شده است ادامه داد: 5 بانک طلبکار هستند که با 3 بانک توافق اولیه انجام شده و درباره توافق با سایر بانک‌ها هم در تلاش هستیم. وکیل مدافع مه‌آفرید امیرخسروی درباره اینکه مبلغی که تاکنون به بانک‌ها پرداخت کرده‌اید، چه میزان بوده است، گفت: در این زمینه به صورت ریالی اقدام نمی‌شود بلکه به طلبکاران ملک ارائه می‌دهیم.

 


سخنگوی وزارت خارجه بر پیگیری سرنوشت یک تبعه ایرانی به نام عباس یزدان‌پناه تاکید کرد.
در پی انتشار اخبار متناقض برخی رسانه‌های گروهی درباره سرنوشت یک تبعه ایرانی به نام عباس یزدان‌پناه (یزدی) در کشور امارات، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سؤال خبرنگاری گفت: متاسفانه هیچگونه اطلاع رسمی در این خصوص در دسترس نیست.
سیدعباس عراقچی افزود: جمهوری اسلامی ایران پیگیری‌های لازم را از طریق مراجع مختلف از جمله با دولت امارات عربی متحده جهت روشن شدن سرنوشت این تبعه ایرانی انجام داده است.

 


نماز جمعه این هفته تهران به امامت آیت‌الله موحدی کرمانی در دانشگاه تهران اقامه خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی ستاد نماز جمعه تهران این مراسم از ساعت 12 ظهر با تلاوت آیاتی از کلام‌‌الله مجید شروع خواهد شد و سخنران پیش از خطبه‌ها دکتر یحیی آل‌اسحاق رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران است که در خصوص روش تحقق حماسه اقتصادی به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت.

 


«دولت جدید ایران باید مراقب باشد که موقعیت ایران در شرق و جهان سوم را تضعیف نکند».
روزنامه آسیاتایمز با انتشار این تحلیل به قلم کاوه افراسیابی نوشت: «رئیس‌جمهور جدید ایران که با حمایت همه‌جانبه از دولت سوریه نشان داده سیاست خارجی ایران روند همیشگی را طی خواهد کرد و احتمالا هنجارها و ارزش‌های وضعیت فعلی ضدسلطه جهانی جمهوری اسلامی را منعکس می‌کند. با این وجود به دلیل تغییر در لحن و شیوه گفتار و تمرکز دولت روحانی، نقش و سطح ورود ایران به سیاست جهان سوم احتمالا با موانع و مشکلاتی مواجه می‌شود. احمدی‌نژاد توانست قلب‌های فقرا و محرومان را به دست آورد به ویژه در زمان 9 بار سفر به نیویورک برای شرکت در سازمان ملل متحد و دیگر سفرهای خارجی‌اش. در نتیجه به رغم اینکه رسانه‌های غربی شخصیت وی را بشدت تخریب کردند، او به عنوان سیاستمدار شجاع و جسور جهان سوم مطرح شد.»
آسیاتایمز با اشاره به نابرابری‌ها و تبعیض‌های موجود در جهان می‌نویسد: «ایران از آغاز انقلاب اسلامی قصد داشته تا ملت‌ها را برای عدالت بسیج کند. هویت انقلابی جمهوری اسلامی اشتیاق به عنوان قدرتی تجدیدنظر کننده بر قدرت در عرصه‌ جهانی هنوز مطرح است. ماهیت موقعیت فعلی دوران بعد از دوران انقلاب که با سلسله قدرت جهانی مبارزه می‌کند به نماد هویتی ایران از سال‌ها شده است. بدون تردید روحانی مهارت‌های دیپلماتیک بیشتری برای حل مشکلات ایران و کاهش تحریم‌ها دارد، اما باید در مورد نیاز به حفظ شبکه همبستگی‌های ایران هوشیار باشد. اگر ایران مواضع طرفداری با غرب را اتخاذ کند این همبستگی‌ها را از دست می‌دهد.»
این روزنامه در پایان نوشت: این احتمال نیز وجود دارد که ایران حتی با نزدیک شدن به غرب به دستاوردهای چندانی نرسد زیرا نباید خصومت‌های ذاتی غرب را فراموش کرد.

 


انتشار بی‌رویه بیانیه‌های جعلی از سوی افراطیون و محافل مخالف‌خوان جمهوری اسلامی صدای اعتراض یکی از رسانه‌های فعال در فتنه سبز را درآورد.
این محافل به ویژه طی چند ماه اخیر در پوشش محافل صنفی، فرهنگی، مطبوعاتی، دانشگاهی، سینمایی و... ضمن انتشار بیانیه‌‌های مجعول تلاش کرده‌اند مطالبات رادیکال و غیرقانونی خود را فراگیر و موجه جلوه دهند. سایت روز آن‌لاین در این زمینه نوشت: بیانیه‌نویسی برای برخی از فعالان به ویژه حوزه مجازی فضایی برای مطرح کردن آنها به عنوان یک فعال حقیقی فراهم کرده تا بیانیه‌ای به نام دیگران یا یک موضوع یا زندانی سیاسی- عقیدتی اما به کام شخص تهیه‌کننده تهیه شود. در این بیانیه‌ها شاهد اسامی افراد بسیاری هستیم که نه فعالیت خاصی در عرصه عمومی و مدنی داشته‌اند و نه فعالیت سیاسی شناسنامه‌دار و مشخصی داشتند و نه روزنامه‌نگار بوده‌اند.
نویسنده می‌افزاید: متاسفانه مهم جلوه دادن فرد از خود باعث شده است که نه تنها از خود هویت‌سازی جعلی کند بلکه بدون حرکتی خاص تنها با یک حس درونی اعتراض، خود را فعال سیاسی یا اجتماعی بداند.
در ادامه این متن اعتراضی آمده است: در برخی از این بیانیه‌ها تنها برای ایجاد سر و صدا و مهم جلوه دادن بیانیه از اسامی فعالان سیاسی و اجتماعی بدون اطلاع و کسب اجازه از آنها سوءاستفاده می‌شود. مدتی است شاهدیم که این کار عمومیت پیدا کرده و باعث ایجاد دردسر برای فعالان حقیقی این عرصه شده است. متأسفانه تولیدکنندگان این نوع بیانیه‌ها بدون توجه به تبعات کارشان، نسبت به درج نام یک فعال در پای یک بیانیه در کنار اسامی افرادی دارای اختلافات فکری- سیاسی عمده با یکدیگر اقدام می‌کنند. این مسئله همچنین باعث ایجاد دردسرهایی برای افرادی شده که اصلا در جریان ماجرا نبوده‌اند.
روز آن‌لاین با انتقاد از جعل نام اشخاص در این بیانیه‌ها نوشت: زمانی که بیانیه‌ساز برای ایجاد یک حاشیه امن سیاسی برای خود، کنشی سیاسی را به زور به نام کسی الصاق می‌کند و برای بالا بردن راندمان کاری فعالیت‌های سیاسی خود از هویت اجتماعی و سیاسی شخصی حقیقی استفاده می‌کند این نیز همان جعل و در حقیقت، تقلیل میدان سیاسی است نه بسط و توسعه آن.
این سایت در پایان می‌پرسد: چگونه در کنش‌های سیاسی برخی از به اصطلاح‌ فعالان سیاسی و مدعی ارزش‌های دموکراتیک جایگاهی برای مصادره اسامی افراد و استفاده از هویت آن‌ها و اساسا چنین پنهان‌کاری باز شده است؟

 


وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی جزو اعضای مستعفی دولت اصلاحات است که در اقدامی دسته‌جمعی و برای اعمال فشار به نظام تهدید به استعفا کردند.
محمود حجتی از اعضای مرکزیت حزب منحله مشارکت و از مرتبطان با آقای منتظری و باند مهدی هاشمی است که بهمن سال 82 همنوا با افراطیون مجلس ششم -متحصنینی که برخی از آنها هم‌اکنون به خارج از کشور گریخته و پناهنده شده‌اند- از وزارت استعفا کرد. روزنامه یاس‌نو ارگان رسمی حزب مشارکت دوم‌بهمن 1382 و در آستانه انتخابات مجلس هفتم در تیتر اول خود نوشت «استعفای وزیران و معاونین رئیس‌جمهور در اعتراض به فقدان شرایط آزادی انتخابات» و عکس محمود حجتی را در کنار تصویر محمدعلی ابطحی، صفدر حسینی، مرتضی حاجی، عبدالله رمضان‌زاده، موسوی لاری، احمد خرم، محمد ستاری‌فر، محسن مهرعلیزاده، علی صوفی، معصومه ابتکار و... منتشر کرد. در آن زمان تندروهای دولت و مجلس سعی داشتند با قانون‌شکنی و گردن کلفتی انتخابات مجلس را تعطیل کنند و انجام تحصن در مجلس و اعلام استعفای وزرا و معاونین آنها و استانداران آخرین تهدید این طیف بود.
در آن زمان برخی معاونین محمود حجتی نیز استعفا شده و حجتی نیز با حضور در مجلس از تحصن‌کنندگان حمایت کرده بود.
محمدعلی ابطحی معاون وقت خاتمی در همان شماره روزنامه یاس‌نو تصریح می‌کند «تمام کسانی که استعفا کرده‌اند در استعفای خود جدی هستند».
اکنون سوال توأم با شگفتی ناظران و تحلیل‌گران این است که مدعی استعفا و آلت دست افراطیون در فتنه‌گری سال 82 اکنون با چه رویی می‌خواهد به دولت برگردد و کدام تضمین وجود دارد که وی سر بزنگاه مرتکب همان خیانت نشود؟! پرسش مهم دیگر این است که چنین افرادی چگونه از فیلتر ارزیابی رئیس‌جمهور گذشته‌اند؟ آیا تحمیلی در میان است؟!
یادآور می‌شود عناصر مستعفی مجلس و دولت اصلاحات در سال 82 با بیانیه‌های حمایت آمریکا و اتحادیه اروپا مواجه شدند. در بیانیه‌های صادره تأیید می‌شد که به خاطر رد صلاحیت اصلاح‌طلبان کلیدی، انتخابات ایران مشروعیت ندارد.

 


دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی احتمالاً از میان محمد فروزنده و محمد شریعتمداری انتخاب می‌شود.در عین حال گفته می‌شود در صورت قطعی شدن وزارت محمدجواد ظریف در وزارت خارجه احتمالاً پرونده هسته‌ای به وی واگذار خواهد شد.
به گزارش «ندای انقلاب»، روحانی قصد دارد تا زمان پایان بررسی رای اعتماد وزرا در مجلس شورای اسلامی از انتصاب برخی از معاونین خود و همچنین سخنگوی دولت خودداری کند.
از سوی دیگر شنیده‌ها حاکی از آن است که روحانی قصد تشکیل معاونت روحانیت را دارد و در همین راستا قرار است تا چندی دیگر حجت‌الاسلام شهیدی را به عنوان معاون رئيس‌جمهور در امور روحانیت منصوب کند.
از سوی دیگر نسیم گزارش داد انتصاب محسن انصاری و علی‌محمد نوریان به ریاست بنیاد شهید و سازمان محیط زیست تقریباً قطعی شده است. انصاری اکنون قائم‌مقام سازمان بنیاد شهید است.
خبرهای غیررسمی همچنین از احتمال تشکیل معاونتی تحت عنوان معاون سیاسی و امنیتی رئیس‌جمهور با محوریت علی یونسی حکایت می‌کند اما نسبت این معاونت با وزیران اطلاعات و کشور هنوز روشن نیست.
پیش از این از مرتضی بانک و محمد شریعتمداری به عنوان گزینه‌های معاونت اجرایی ریاست‌جمهوری، علی عسکری برای معاونت پارلمانی و صالحی امیری به عنوان رئيس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری یاد شده است.

 


یک روزنامه چاپ ترکیه از دولت آنکارا خواست از حلقه امنیتی اسرائیل خارج شده و تا دیر نشده روابط با تهران را بازسازی کند.
ملی گازته نوشت: همه‌ چیز در خاورمیانه برای تأمین امنیت اسرائیل تدارک شده و آنکارا باید روابط با تهران را بهبود بخشد.
علی حیدر آکسال نویسنده این تحلیل خاطر نشان می‌کند: خاورمیانه در یک اغتشاش و بحران که حل آن بسیار مشکل است به سر می‌برد. مسلمانان از چهار طرف احاطه شده‌اند و به سوی یک بن‌بست سوق داده می‌شوند. وابستگی برخی کشورهای عربی و اداره امور آنها توسط غرب دلیل این موضوع است.
به نوشته آکسال تحولات جاری در مصر نمایانگر روزهایی سیاه برای فلسطین است و آغاز مذاکرات نتانیاهو و محمود عباس بعد از کودتای مصر نیز نمی‌تواند تصادفی باشد و مسدود کردن مرز رفح و حمایت و کمک پادشاهان کشورهای عربی منطقه از دولت جدید مصر نیز چهره جدید این روند می‌باشد.
وی افزود: پس از همگامی ترکیه با عربستان، امارات متحده عربی و قطر در مساله سوریه، آنکارا به یکباره در مورد رخدادهای مصر تنها گذاشته شد و در سوریه ترکیه نباید انتظار یک تحول مثبت در سوریه در صورت رفتن بشار اسد را داشته باشد چرا که ترکیه از تحولات در سوریه و منطقه بیرون رانده شده است و تظاهرات اخیر در ترکیه نیز هشداری به دولت آنکارا بود. جنگ سوریه در خدمت اسرائیل است.
این روزنامه‌نگار ترک معتقد است ترکیه با دست خود، به یک بن‌بست سوق داده شده است و مساله سوریه موجب دردسر ترکیه شده است.
ملی گازته می‌نویسد: چهره یک ترکیه منزوی در جهان متفاوت از دولت سوریه نمی‌باشد و شما حتی اگر با انتخابات نیز بر سر کار آمده باشید اگر غربی‌ها حساب شما را تمام شده بدانند دیگر ارزشی برای آنان ندارید.
آکسال نوشت: ترکیه بدون اتلاف وقت مجبور به برداشتن گام‌های جدید است؛ ترکیه مجبور به بهبود روابط با ایران در کوتاهترین زمان است. ترکیه باید روابط خود با عراق را بهبود بخشیده و در مورد سوریه یک تصمیم جدید اتخاذ کند و در مورد سیاست‌های ترکیه در مصر، آنکارا باید حمایت تهران را جلب کند.
این روزنامه در پایان از ترکیه خواست پایگاه ناتو در خاک خود را تعطیل کند و افزود: ترکیه باید سامانه راداری ناتو را برچیند چرا که اهداف غرب آشکار شده است و آنانی که در مصر دست به کودتا زدند از کجا معلوم است که در ترکیه اقدام به این کار نکنند؟ یک سوریه تجزیه شده به نفع ترکیه است یا سوریه منسجم؟

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10