(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 24 مرداد 1392 - شماره 20566

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
بازار داغ پاسخ‌ها و جوابیه‌ها در بهارستان
با رای اعتماد نمایندگان مجلس وزیران دولت یازدهم امروز مشخص می‌شوند
درمکتب امام
سبك زندگي اسلامي؛ ضرورت‌ها و روش‌ها (1)
حاشیه‌های سومین روز از جلسه بررسی رأی اعتماد
   


همزمان با جلسات داغ مجلس در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور، بازار پاسخ‌ها و جوابیه‌ها نیز به نطق‌های نمایندگان در بهارستان داغ است.
وزیر اسبق اطلاعات در جوابیه‌ای به صحبت‌های روز سه شنبه حمید رسایی در خصوص وزارت اطلاعات انتقاد کرد و آنرا خلاف واقع و دور از حقیقت دانست و گفت: نباید برای تخریب وزیر پیشنهادی خدمات دیگران را زیر سوال برد.
در بخشی از جوابیه حجت‌الاسلام‌والمسلمین قربانعلی دری نجف‌آبادی که در صحن علنی دیروز مجلس قرائت شد آمده است: متاسفانه در صحبت‌های آقای رسایی به صورت غیرمستقیم نسبت به وزارت اطلاعات تحلیل‌های غلط و ناصوابی ارائه شد که اولا خلاف واقع و به دور از حقیقت است و ثانیا برخلاف مصالح کشور ثالثا تحلیل و مقایسه‌ها نیز به دور از واقعیت بوده و نباید برای تخریب وزیر پیشنهادی خدمات دیگران را زیرسوال برد و آنان را تخریب کرد.
پاسخ حکیمی به تکذیبیه دفتر هاشمی
نماینده مردم رودبار نیز در پاسخ به تکذیبیه دفتر هاشمی رفسنجانی گفت: از آقای هاشمی دعوت می‌کنم برای پاسخگویی به اتهامات وارده به شورای نگهبان و مقام معظم رهبری در صحن مجلس حضور یافته و در پیشگاه خداوند از سخنان خود عذرخواهی کنند.
در بخشی از نامه عطاالله حکیمی به تکذیبیه دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام آمده است: آیا بیانات آقای آیت‌الله هاشمی که مورد انتقاد و اعتراض اینجانب واقع شده بود در جلسه رسمی مجمع تشخیص مصلحت نظام صورت پذیرفته بود که آقای محمد هاشمی مسئول دفتر پاسخ می‌دهند؟ و آیا هرگونه اظهارنظر ایشان در هر محلی توسط امکانات بیت‌المال باید پشتیبانی شود؟
اگر جناب آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اصرار بر تکذیب اظهارات مذکور خود را دارند، ضمن اینکه شاهدان موضوع و حاضران جلسه هنوز در قید حیات هستند، در صورت نیاز، توضیحات تکمیلی در این خصوص را در صحن علنی مجلس ارائه خواهم کرد.
وی ادامه داده است: چگونه است که هر اظهار مخالفی علیه آقایان دروغ و افترا است و نهاد پخش‌کننده آن مقدس‌ترین نهادها محسوب می‌شود، بنابراین اصل بیانات وی که سرشار از دروغ و افترا علیه پاکترین مسئولان نظام و مهمترین ارکان نظام اسلامی یعنی اعضای شورای نگهبان قانون‌اساسی و بالاتر از آن خطاب به امام امت، مولی و مقتدایمان، خار چشم دشمنان و ولی امر مسلمین جهان ایراد شده است، هیچ‌گونه توضیحی برای آن وجود ندارد، بنابراین اینجانب به خداوند قادر متعال پناه برده و از آقای هاشمی نیز مشتاقانه دعوت می‌کنم برای پاسخگویی به اتهامات وارده به شورای نگهبان و مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کرده و در پیشگاه خداوند متعال و در مقابل نمایندگان ملت، از سخنان خود عذرخواهی کنند و یا به قرآن‌کریم قسم یاد کند که اظهارات اینجانب کذب محض بوده است!
حکیمی درپایان نامه خود آورده است: از سوی دیگر برخی فرزندان وی نیز اظهاراتی را علیه اینجانب بیان کرده‌اند که از پاسخ به آنها صرف‌نظر می‌کنم، چرا که تکلیف وی برای ملت روشن است و بهتر است بیشتر از این از رأفت نظام اسلامی سوءاستفاده نکرده، پاسخگوی اتهامات خود باشند و به بهانه این اظهارات، توهم بازگشت به صحنه سیاسی را از خود دور کنند.
واکنش جمشید رسایی به اظهارات جلالی
برادر حمید رسایی نماینده تهران نیز ضمن پاسخ به اظهارات اخیر نماینده مردم شاهرود، آن را اقدامی غیراخلاقی از سوی کاظم جلالی توصیف کرد.
در بخشی از جوابیه جمشید رسایی که در صحن علنی مجلس قرائت شد آمده است: این جانب تا سال 82 عضو حزب مشارکت بوده و همواره مواضع اصلاح‌طلبانه داشته‌ایم، در انتخابات 88 در ستاد آقای موسوی بودم و در انتخابات 92 برای پیروزی آقای دکتر روحانی فعالیت کرده‌ام اما هرگز با اعتراضات خیابانی و اغتشاشات غیرقانونی موافق نبوده و از ابتدا ادعای تقلب را باور نداشته و مردود می‌دانستم.
نظریات سیاسی این جانب با دیدگاه‌های برادر محترمم متفاوت است اما طرح چند باره این موضوع در جلسات مجلس با هدف تخریب بنده یا برادرم کار غیراخلاقی و برخلاف مروت است.
وی در جوابیه خود ادامه داده است: اینجانب حدود 10 سال در وزارت راه مسئولیت داشته‌ام ولی برخلاف ادعای مطرح شده هیچ‌گاه سابقه فعالیت در بخش پیمانکاری یا ارتباط مالی با پیمانکاران نداشته‌ام تا چه رسد به بهره‌مندی از قراردادهای کلان.
فرزند 20 ساله‌ام در روز قدس سال 88 و قبل از شروع راهپیمایی به همراه عده‌ای به دلیل شک نیروی انتظامی به آنها، به کلانتری منتقل می‌شود و پس از بررسی این موضوع با حکم مرجع قضایی آزاد می‌شود. متاسفانه وی در طول مدت بازداشت با برخوردهایی که مطابق موازین قانونی نبود، مواجه می‌شود که در این خصوص به بازرسی نیروی انتظامی و مراجع قضایی شکایت کرده‌ام که نهایتا مراجع مذکور تخلفات صورت گرفته را محرز دانسته‌اند اما به واسطه دلجویی فرماندهی وقت نیروی انتظامی استان و همچنین عذرخواهی متخلفان در جلسه دادگاه با رضایت فرزندم موضوع خاتمه پیدا کرد.
برادرم در خصوص آزادی فرزندم هیچ نقشی نداشت ولی در خصوص پیگیری شکایت از تخلف صورت گرفته که با دلایل و مستندات برای ایشان اثبات شد در حد ارجاع موضوع به مراجع ذیربط انتظامی جهت بررسی و پاسخگویی مکاتبه داشت.
کاظم جلالی در واکنش‌ به اظهارات حمید رسایی نماینده تهران گفته بود که در جریان دستگیری برادرزاده‌اش در جریان فتنه 88 وی برای آزادی او به نیروی انتظامی فشار آورده است.
جوابیه مرتضی بانک به نماینده مردم رودبار
در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی جوابیه مرتضی بانک به عطاءالله حکیمی نماینده رودبار نیز قرائت شد.
در جوابیه وی آمده است: در جریان بررسی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت جناب حجت‌الاسلام روحانی، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، آقای حکیمی نماینده مردم شریف و عزیز رودبار با خروج از اخلاق اسلامی و بدون هرگونه تحقیق و بررسی، دروغ‌هایی چند را به بنده نسبت داده و از تهمت به اینجانب نیز دریغ نفرمودند.
ای کاش ایشان به عنوان نماینده مجلس به خود زحمت می‌دادند و لیست اعضای کابینه و منصوبان ریاست جمهوری را یک بار مطالعه می‌فرمودند تا دچار خطای فاحش عضویت حقیر در کابینه و یا داشتن مسئولیتی در دولت نمی‌شدند. قرار دادن نام حقیر در جمله اعضای فتنه، قابل بررسی و موجب تاسف است.
اطلاعیه دفتر احمدی‌نژاد
دفتر رئیس‌جمهور سابق نیز طی اطلاعیه‌ای عنوان کرد: هیچ یک از اعضای دولت نهم و دهم هیچگاه و در هیچ مقطعی با احدی از مرتبطین رسمی یا غیررسمی هیئت حاکمه آمریکا ارتباط و ملاقاتی نداشته‌اند.
در اطلاعیه دفتر دکتر احمدی‌نژاد آمده است: اظهار نظر یکی از نمایندگان در نطق روز سه‌شنبه صحن علنی مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه پیرامون دکتر احمدی‌نژاد و همکارانش کاملا دروغ و از پایه و اساس کذب محض می‌باشد. در این اطلاعیه با تاکید بر اینکه هیچ یک از اعضای دولت نهم و دهم هیچگاه و در هیچ مقطعی با احدی از مرتبطین رسمی یا غیررسمی هیئت حاکمه آمریکا ارتباط و ملاقاتی نداشته‌اند آمده است: انتظار می‌رود فعالان و صاحبنظران سیاسی با اجتناب از اظهارات و اقدامات خلاف اصول اخلاقی و انسانی از هتک حیثیت دیگران بپرهیزند و دستگاه قضایی نیز به وظیفه ذاتی در اینگونه موارد عمل کند.
پاسخ مکتوب نجفی به نامه 11 نماینده مجلس
محمدعلی نجفی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در جلسه علنی دیروز مجلس با توزیع دست‌نوشته‌ای به نامه 11 نفر از نمایندگان مجلس که از وی درباره تغییر میدان حق‌شناس به 9 دی و امضای وی پای نامه سرگشاده به مراجع تقلید توضیح خواسته بودند پاسخ داد.
محمدعلی نجفی در پاراف نامه نمایندگان مجلس نوشت: بنده در زمان طرح بحث، میدان را به نام آیت‌الله حق‌شناس می‌شناختم و این استنباط متکی بر نظر جمعی بزرگ از مردم محل بود؛ علاوه بر آن، نامه مورخ 17 اسفند 89 که فرماندار تهران در این مورد که با تغییر نام میدان آیت‌الله حق‌شناس مخالفت و تقاضای تجدید نظر کرده است، موید صحت استنباط بنده در آن زمان است.
نجفی در ادامه این توضیح آورده است: نامه مورد اشاره را نه تنها بنده امضا نکردم بلکه برای اولین بار هفته گذشته در جلسه کمیسیون آن را دیدم؛ این ترفند برخی سایت‌های هدایت شده از خارج کشور است که مطالبی بر علیه نظام تنظیم می‌کنند و نام عده‌ای از شخصیت‌های داخلی را برای اعتبار بخشیدن به مطالب گذشته خود در آن درج می‌کنند.

 


نمایندگان مردم در خانه ملت، در جلسات صبح و عصر روز چهارشنبه پارلمان، برنامه‌ها و دیدگاه‌های وزرای تعاون،کار ورفاه اجتماعی، راه و شهرسازی،دفاع و پشتیبانی‌نیروهای‌مسلح، دادگستری، جهادکشاورزی و صنعت،معدن و تجارت را مورد بررسی قرار دادند.
مجلسی‌ها در نشست‌های علنی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه نیز طی 2 روز برنامه‌ها و صلاحیت 6 وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش،‌اقتصاد، ارتباطات، ‌اطلاعات، ‌امور خارجه و بهداشت و درمان را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی کار
صبح روز گذشته صلاحیت علی ربیعی وزیر پیشنهادی کار در صحن علنی مجلس بررسی شد.
منصور آرامی نماینده مردم بندرعباس در موافقت با علی ربیعی وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به سوابق اجرایی و علمی ربیعی به نگارش 40 پایان‌نامه از سوی وی در حوزه‌هایی همچون بازاریابی، کارآفرینی و خصوصی‌سازی پرداخت.
در ادامه نشست علنی پارلمان، رضا صابری نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مخالفت با وزیر پیشنهادی کار با طرح این سوال که نسبت‌های علمی و تجربی ربیعی چیست؟ گفت: اگرچه میانگین داشتن تجربه و تخصص برای پذیرفتن مسئولیت یک وزارتخانه موثر است و با احترام به تجربه آقای ربیعی در حوزه کارگری اما 30 سال ممارست وی در حوزه‌های اطلاعاتی و امنیتی و دانشگاهی کفایت تجربه کافی برای این مسئولیت نیست.
همچنین غلامرضا تاج‌گردون نماینده مردم گچساران موافق دیگر وزیر پیشنهادی کار بود.
عبدالوحید فیاضی نماینده مردم نور نیز در مخالفت با ربیعی با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک وزارتخانه فانتزی نیست، گفت:‌ آقای ربیعی در برنامه‌های خود افزایش سهم تعاونی‌ها در بازار پولی کشور را کمر‌نگ دیدند در حالی که ما باید اذعان کنیم تعاونی‌ها نقش مهمی در اقتصاد کشور دارند.
دیگر نماینده موافق وزیر پیشنهادی کار مؤید حسینی صدر نماینده مردم خوی بود.
همچنین علیرضا محجوب پس از سخنان خود در موافقت با وزیر پیشنهادی کار به جمع نمایندگان رفت و طوماری که از سوی تشکل‌های کارگری و نمایندگان صنوف کارگری برای حمایت از علی ربیعی امضا شده بود را به آنها نشان داد.
نگاه کارگری دارم
علی ربیعی وزیر پیشنهادی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی صبح چهارشنبه در دفاع از برنامه‌های خود در صحن علنی مجلس با بیان اینکه از زمان دولت شهید رجایی تاکنون 3 مرتبه از این مسئولیت فرار کردم، اظهار داشت: کتمان نمی‌کنم که نگاه مستضعف‌گرایانه و کارگری دارم، اما نیک می‌دانم که هر کس در این کشور آجر روی آجر بگذارد، باید او را ارزش گذاشت و مجسمه او را ساخت و معتقدم مجسمه نخستین کسی که چراغ برق را به ایران و کارخانه را به تهران آورد، باید بسازیم و آن را نماد قرار دهیم.
وی با اشاره به سؤال برخی از نمایندگان مخالف درباره عدم تناسب وی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی،‌ خاطرنشان کرد: سؤال من اینجاست که وزیر تعاون و کار و رفاه اجتماعی باید یک اقتصاددان یا یک پزشک باشد؟ عقیده من این است که این وزارتخانه یک مدیر استراتژیک می‌خواهد و من یک مدیر استراتژیست هستم و می‌توانم برنامه‌های راهبردی این وزارتخانه را پیاده کنم.
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی کشاورزی
صلاحیت محمود حجتی وزیر پیشنهادی کشاورزی نیز صبح روز چهارشنبه در مجلس بررسی شد .
علی نعمت چاردولی نماینده مردم ملایردر سخنانی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی کشاورزی، اظهار داشت: اگر نگاهی به برنامة های آقای حجتی می‌اندازید و محورهای اشاره شده در آن را مورد توجه قرار دهید، متوجه می شوید که این برنامه‌ها حلال مشکلات کشور نخواهند بود.
همچنین مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود دیگر مخالف حجتی برای تصدی وزارت کشاورزی بود، وی در اظهاراتش با طرح این سوال که آیا هیچ‌گاه یک مهندس کشاورزی، وزیر بهداشت و درمان و یا وزیر راه و شهرسازی شده است، گفت: اما یک اتفاق عجیب در راه رخ دادن است و در حال حاضر یک مهندس عمران به عنوان وزیر جهاد کشاورزی معرفی شده است.
در ادامه رحمت‌الله نوروزی نماینده مردم علی‌آباد کتول که از موافقان وزیر پیشنهادی کشاورزی بود در سخنانش به داشتن برنامه وزیر پیشنهادی در خصوص افزایش ضریب خودکفایی در محصولات کشاورزی از طریق بهره‌وری عوامل و منابع تولید و استفاده از فناوری‌های نوین و بکارگیری روش‌های جدید تولید اشاره کرد.
همچنین سید شکرخدا موسوی نماینده مردم اهواز در مخالفت با وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی طی سخنانی اظهار داشت: در زمان مسئولیت آقای حجتی به عنوان وزیر جهاد کشاورزی معاونین این وزارتخانه در حمایت از قانون‌شکنان مجلس ششم استعفا کرده و بعضا در جمع متحصنین حضور یافتند. همچنین در زمان مسئولیت وی برخی از مدیران حزب‌اللهی حذف و به جای آنها افراد حزبی جایگزین شده‌اند.
احمد جباری نماینده مردم بندرلنگه نیز در موافقت با رای اعتماد به محمود حجتی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی سخن گفت .
دیگر موافق حجتی، رسول خضری نماینده سردشت و پیرانشهربود که در سخنانی تجربه‌ و برنامه‌های وزیر پیشنهادی را تایید و گفت: دغدغه اصلی وزیر پیشنهادی کشاورزی حوزه کشاورزی فرابخشی است.
در صدد کاهش واردات هستم
در ادامه نشست علنی صبح چهارشنبه خانه ملت، محمود حجتی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در دفاع از برنامه‌های خود با اشاره به برنامه پنجم توسعه گفت: حذف واردات جزو برنامه‌های من نیست، بلکه در صدد کاهش واردات هستم و اسناد بالادستی جزو نگاه‌های اصولی ماست.
وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در ادامه به چند موضوع از جمله موضوع ادغام وزارتخانه‌ها اشاره کرد و افزود: بنده مجری قانون ادغام در وزارت جهادسازندگی و وزارت کشاورزی بودم و در آن قانون پیش‌بینی شده بود که عمران روستایی به وزارتخانه‌های ذیربط  اختصاص یابد. این قانون مصوبه مجلس بود و من فقط آن را اجرا کردم.
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی دادگستری
در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه یازدهم از سوی خانه ملت، نوبت به وزیر پیشنهادی دادگستری رسید.
مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران در مخالفت با رای اعتماد به وزیر پیشنهادی دادگستری خطاب به پور محمدی اظهار داشت: آقای پورمحمدی کارنامه شما در دوران وزارت کشور و سازمان بازرسی مقابله با بی‌عدالتی نبوده است.
در ادامه جلسه علنی خانه ملت، عبدالرضا عزیزی نماینده شیروان به عنوان موافق وزیر پیشنهادی دادگستری، با بیان اینکه حضور پورمحمدی در میادین مدیریتی و اجرا محدود به حوزه کاری نبوده است، گفت: همکاران پورمحمدی در وزارت اطلاعات، کشور و سازمان بازرسی کل کشور که نام برخی از آنها در فهرست کابینه دولت یازدهم است، تایید می کنند که حضور پورمحمدی در مدیریت اجرایی او را از واقعیت پنهان در لایه‌های اجرایی غافل نکرده است و او در انتخاب همکاران خود نیز به این مسئله توجه دارد.
پنجمین جلسه علنی بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی، ساعت 12 روز گذشته با اعلام علی‌لاریجانی رییس مجلس پایان یافت.
نوبت عصر نشست علنی مجلس
ششمین جلسه رسیدگی به برنامه‌ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی دقایقی پیش به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس با حضور 196 نفر از نمایندگان برگزار شد.
در ابتدای این جلسه حجت الاسلام محمد حسن ابوترابی‌فرد  نماینده مردم تهران در نطقی به عنوان موافق حجت الاسلام پورمحمدی وزیر پیشنهادی دادگستری با بیان اینکه حضور پورمحمدی در دولت سطح تصمیم سازی را در نهاد دولت ارتقا می‌بخشد، گفت: شخصیتی که بتواند مسائل قضایی، امنیتی، سیاسی ومسائل گوناگون کشور را با اشرافی به  این حوزها  نظرات صریح و شفاف خود را دهد حضورش موجب کارایی نهاد دولت می‌شود.
همچنین شمس‌الله بهمئی نماینده مردم رامهرمز در موافقت با وزیر پیشنهادی دادگستری سخن گفت.
در ادامه احمد بخشایش نماینده مردم اردستان در مخالفت با وزیر پیشنهادی دادگستری در ارتباط با مسائل مالی قرارداد سازمان بازرسی کل کشور با معاونت اجرایی مجلس در سال 90 انتقاداتی را به پور محمدی وارد کرد و اظهار داشت: آقای پورمحمدی در سال 90 قراردادی با معاونت اجرایی مجلس منعقد می‌کند که رقم آن دو میلیارد تومان بوده است، 500 میلیون تومان آن را دریافت کرده‌اند و مابقی را دریافت نکرده‌اند و کار را رها کرده‌اند، باید پرسید اصلا شما چرا با مجلس قرارداد بستید؟
وی افزود: آقای پورمحمدی وقتی در وزارت کشور بود، مبلغ 20 میلیون تومان را از اعتبارات داخلی برداشت و به شرکت تعاونی کارکنان وزارت کشور پرداخت می‌کند، اما هنوز این پول برنگشته است و پرونده آن هم درست شده است، بهتر است خود آقای پورمحمدی توضیح دهد که قصه چیست؟.
در ادامه سیدمهدی هاشمی نماینده مردم تهران در تذکری در واکنش به مطالب نماینده اردستان گفت:
بخشایش در صحبت‌های خود به عنوان وزارت کشور اشاره کردند که در آن زمان بنده تصدی آن را بر عهده داشتم و هیچ مشکلی وجود نداشت و در آنجا ضمن اینکه بودجه دولتی بود، ذی حساب مسئول تطبیق مقررات با قوانین بود و اگر مسئله‌ای بود و یا باید مانع می‌شدند فرم خلافی امضا می‌شد تا این دستور اجرا شود. دوستانی که در کارهای اجرایی هستند به طور کامل به این موضوع اشراف دارند.
همچنین رحیم زارع نماینده مردم آباده در موافقت با وزیر پیشنهادی دادگستری با بیان اینکه حجت‌الاسلام پورمحمدی هر کجا که بود، دایر‌ة‌المعارف مبارزه با فساد بود، گفت: وقتی‌که آقای پورمحمدی برای وزارت دادگستری پیشنهاد شد تمام رسانه‌های بیگانه مخالفت کردند بنابراین این فرد دوست نظام و سرباز ولایت است که حالا دارد هزینه مبارزه خود با فساد را پس می دهد‌.
اظهارات وزیر پیشنهادی دادگستری
حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر پیشنهادی دادگستری، عصر روز گذشته در صحن علنی مجلس در دفاع از برنامه‌های خود با اشاره به اظهارنظر یکی از نمایندگان مبنی بر اینکه پورمحمدی در دوران وزارت کشورش در مقابله با فساد چه کرده است، گفت: این بی‌عدالتی و فساد کجا اتفاق افتاده؟ من ناظر دولتی بودم که شما دوست شفیقش بودید. آیا شما معتقدید که در دولت گذشته فساد و بی‌عدالتی بوده است که من در مقابلش سکوت کردم؟ شما که همچنین باوری ندارید. آیا دولت گذشته فاسد بود؟ اگر این باور را دارید، من تمام اتهاماتم را می‌پذیرم و باید تاوانش را بدهم. تاوانش هم همین است که شما مرا به استنطاق بکشید.
پورمحمدی در پاسخ به درخواست لاریجانی برای پاسخگویی به 2 سوالی که در طول سخنرانی‌اش طرح شده بود، اظهار داشت: در مورد قراردادی که منتقدان به آن اشاره کرده‌اند باید بگویم متهمی با وزارت کشور قرارداد داشته و برای این کار پول گرفته، وارد ماجراجویی‌های سیاسی شد و کار را هم انجام نداد، تحقیقات در این زمینه در جریان است. حالا به ما گفتند که مجلس هم می‌خواهد در این زمینه تحقیق کند که ما هم اعلام کردیم که استقبال می‌کنیم.
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی دفاع
وزیر پیشنهادی دفاع چون مخالف نداشت، موافقان وی هم سخنرانی نکردند و تنها سردار دهقان به بیان دیدگاه‌های خود پرداخت.
سردار حسین دهقان وزیر پیشنهادی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح طی سخنانی در صحن علنی مجلس از زحمات وزرای سابق دفاع به ویژه سردار وحیدی وزیر پیشین دفاع و رئیس‌جمهور به دلیل انتخاب وی برای وزارت دفاع تقدیر کرد.
دهقان تولید و تامین هدفمند تجهیزات و خدمات مورد نیاز نیروهای مسلح، نوآوری نهادی، تحقیقات و تولید علم و فناوری برای مقابله و غلبه بر تهدیدات و تقویت وزارت دفاع جهت ایفای نقش را از برنامه های خود در اداره این وزارتخانه دانست.
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی
عباس آخوندی، یازدهمین وزیر پیشنهادی بودکه مجلس در جلسه علنی بعدازظهر چهارشنبه صلاحیت وی را برای تصدی پست وزارت راه وشهرسازی بررسی کرد.
بیژن نوباوه نماینده مردم تهران که در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی سخن می‌گفت، با اشاره به سابقه وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در دورانی که تصدی وزارت مسکن را برعهده داشته است، گفت: آقای آخوندی در پست وزارت مسکن و شهرسازی آن زمان نه تنها موفقیتی به دست نیاورده که متناسب با اصل 31 قانون اساسی یعنی داشتن مسکن مناسب برای افراد نیازمند نیز اقدام خاصی صورت نگرفته است.
نوباوه در ادامه اظهار کرد: در دولت دوم هاشمی رفسنجانی که سیاست پاک تجربه شد، قیمت یک متر زمین در یک سال به بیش 300 درصد افزایش یافت و همین‌طور قیمت اجاره بها رو به فزونی رفت.
همچنین سیدعبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی نماینده مردم میناب و رودان در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به مسائل سیاسی مربوط به وزیر پیشنهادی اشاره کرد و گفت: خودشان بر این موضوع توضیحات بیشتری می‌دهند اما ایشان در خصوص بحث فتنه توضیح دادند که پس از جلسه‌ای که با حضور مقام معظم رهبری تشکیل شد بحث تقلب را رد کردند.
در ادامه نشست علنی خانه ملت، مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود در سخنان خود در دفاع از وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، با اشاره به اینکه باید مسئولیت این وزراتخانه را به فردی با تجربه داد،گفت: سن ناوگان ما بسیار بالاست و این جریان را در تحریم‌ها اداره کردن کار سختی است و باید به دوستانی همچون آقای نیکزاد که تاکنون چنین کاری کردند دست‌مریزاد گفت.
موافق دیگر وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، جباری نماینده مردم بندرلنگه بود.
همچنین علی اصغر زارعی نماینده تهران که مخالف وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بود در اظهاراتش با بیان اینکه آخوندی در سال 88 نماینده موسوی در هیئت نظارت بود، گفت: یادم هست که ساعت 10 شب جمعه و پیش از اتمام زمان انتخابات سال 88 آقای کدخدایی با حضور در شورای نگهبان از آقای آخوندی سوال کرد که آیا آقای موسوی با خبرنگاران مصاحبه کردند و اعلام پیروزی نمودند که متاسفانه آقای آخوندی نیز این موضوع را تایید کردند.
زارعی با اشاره به جلسه‌ای که با حضور رهبری و اعضای ستادهای انتخاباتی در روز 26 خرداد تشکیل شده بود، گفت: یادم هست در آن روز رهبری فرمودند همه حرف‌هایی را که در ذهن خود و در مورد انتخابات دارید مطرح کنید و جناب آقای آخوندی به عنوان عضو ستاد مهندس موسوی اعلام کردند اگر بارها و بارها صندوق‌ها بازشماری شود، نتیجه انتخابات تغییر نمی‌کند و به نوعی تقلب در انتخابات را رد کردند و پیرو آن رهبری تاکید داشتند که انتخابات باطل نخواهد شد و حکمیت را نیز نپذیرفتند، البته تا اینجای کار اشکالی ندارد و اشکال از آنجایی است که آخوندی و زنگنه نامه‌ای را که در روز 30 خرداد و بعد از سخنرانی رهبری در نماز جمعه به رییس مجلس ارسال کرده بودند، رسانه‌ای کردند. وی در بخش پایانی صحبت‌های خود با بیان اینکه آخوندی بدون هیچ مسئولیتی در وزارت نفت، از این وزارتخانه بورسیه تحصیلی گرفته است، خاطرنشان کرد: ایشان بعد از وزارت مسکن و شهرسازی برای دوره اقتصاد سیاسی به خارج از کشور رفتند و با بورس وزارت نفت مشغول تحصیل شدند.
در ادامه حسین‌زاده نماینده مردم نقده که موافق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بود،در اظهاراتش با اشاره به نقش آخوندی در حوادث سال 88، گفت: آقای آخوندی نامه‌ای به شورای نگهبان نوشته و در آن درخواست کرده هیئتی از قضات برای بررسی اتفاقات رخ داده در آن زمان تشکیل شود.
زمینه ارتقای امنیت جاده‌ها را فراهم کنیم
پس از اظهارات موافان و مخالفان، عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی پشت تریبون مجلس رفت تا از برنامه های خود دفاع کند.
وی با بیان اینکه خوشبختانه در دولت گذشته مصوبه خوبی وجود داشت که امکان حمایت مالی از صنعت هواپیمایی را فراهم می‌کند، تاکید کرد: این مصوبه باید در دولت جدید پیگیری شود و ظرفیت ناوگان هوایی کشور افزایش یابد، از این رو اجرای ترمینال دو و ساماندهی مجدد فرودگاه مهرآباد بسیار ضروری است.
 آخوندی با اشاره به بحث ایمنی جاده‌ها و تاکیدات برنامه پنجم در این زمینه تصریح کرد: ما باید با آموزش شهروندان و کنترل الکترونیکی جاده‌ها، زمینه ارتقای امنیت جاده‌ها را فراهم کنیم.
وی با اشاره به برخی از انتقادات علی‌اصغر زارعی نسبت به مباحث مطرح شده در سال 88، گفت: چطور می‌شود ما نظر شورای نگهبان را که عین حکم قانون است نپذیریم؟ آیا می‌شود کسی که برای وزارت توسط رییس‌جمهور کاندیدا می‌شود به رهبری و نظام اعتقاد نداشته باشد، 35 سال سابقه حمایت و خدمت به این کشور را دارم، آیا این سوابق مهم نیست؟
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی
صنعت، معدن و تجارت
محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت است که نمایندگان مردم در مجلس روز چهارشنبه در ساعات پایانی جلسه علنی بعدازظهر خود بررسی صلاحیت وی را در دستور کار قرار دادند.
علی کائیدی نماینده پلدختر در مخالفت با وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: چندین سال از وزارت آقای نعمت‌زاده بر وزارت صنعت می‌گذرد و ایشان بعد از این وقفه طولانی می‌خواهد به این وزارتخانه برگردد. آقای نعمت‌زاده خدمات زیادی برای انقلاب انجام داده اما در دنیا چنین افرادی باید در اتاق فکر بنشینند؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت آزمایشگاه نیست که ایشان بتوانند در آن بنشینند و کارشان را انجام دهند بلکه کار اجرایی دارد اما آیا آقای نعمت‌زاده این توان را دارد که کار اجرایی سنگین انجام دهد.
همچنین شهباز حسن‌پور نماینده سیرجان به عنوان موافق وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: اکثریت کسانی که سال‌ها در کمیسیون صنایع و معادن مجلس حضور داشتند اذعان دارند که نعمت زاده مدیری کارآمد است.
دیگر موافق وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، محمدباقر شریعتی نماینده مردم بهبهان بود. وی در سخنان خود ابراز امیدواری کرد که با رای مثبت نمایندگان به نعمت‌زاده، زمینه برای سپردن سکان صنعت، معدن و تجارت به فردی کارآزموده فراهم شود.
در ادامه جلسه علنی پارلمان محمد حسین قربانی نماینده مردم آستانه اشرفیه در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت خطاب به نعمت زاده گفت: شما در تجارت هیچ برنامه‌ای ندارید و به نظر می‌رسد در این حوزه اشراف نداشته باشید، من نگرانم اطرافیان شما با واردات بی‌رویه برنج در فصل درو کشاورزان زحمتکش را به خاک سیاه بکشاند.
در پایان جلسه علنی عصر روز گذشته خانه ملت، محمدرضا باهنر نائب رئیس مجلس که ریاست بخش پایانی جلسه علنی را بر عهده داشت، طی سخنانی اقدام ارتش مصر در سرکوب عده زیادی از مردم این کشور را محکوم کرد.
نمایندگان مجلس نیز در خلال سخنرانی باهنر، با شعارهای “مرگ بر آمریکا” و “مرگ بر اسرائیل” از این سخنان نائب رئیس مجلس حمایت کردند.

 


تحول روحی مردم موجب امیدواری است
ملت ما خودش راه را پیدا کرده و دارد راه را می‌رود.
این تحول روحی که در:
- ملت پیدا شده
- و در شما جوان‌ها
- مردها
- زن‌ها پیدا شده است، این موجب امیدواری است.
آئین انقلاب اسلامی - ص 283

 


منظور از سبک زندگي، نخست سبک زندگي اجتماعي است که همه يا بيشتر مردم يا قشر مؤثري از جامعه بدان عمل مي‌کنند و در رفتارشان منعکس مي‌شود. البته عواملي که موجب اختلاف سبک‌هاي زندگي مي‌شود، گاهي طبيعي و اقليمي است و در مواردي طايفه‌اي، قومي و نژادي، و گاهي عوامل ديگري است که از ارزش‌هاي خاصي سرچشمه مي‌گيرد. در سبک زندگي اسلامي، مسائلي مورد نظر است که اسلام در آنجا نظر دارد؛ يعني موضوع‌هايي كه مورد قبول اسلام و يا مورد انتقاد، طرد و نفي اسلام است. به عبارت ديگر،‌ اين مسائل شأنيت آن را دارد که اسلام درباره آنها اظهارنظر کند. مراد از سبك زندگي نيز همين موارد است که قابل تقسيم به اسلامي و غيراسلامي است. 
ضرورت طرح موضوع سبك زندگي
حال سؤال اين است كه چرا در اين شرايط حساس مملکت که بسياري از عوامل در امور اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و بين‌المللي مؤثرند،‌ رهبرمعظم انقلاب اين عنوان را مطرح و با دقت و دغدغه‌اي خاص، پرسش‌هايي را مطرح ساختند؛ مانند اينکه چرا دروغ در جامعه ما رواج دارد؟ چرا تقليد حاکم است؟ چرا روابط اجتماعي خانوادگي و اختلافات خانوادگي زياد شده است؟‌چرا طلاق زياد است؟ پيداست که انگيزه ايشان براي طرح اين مسئله، نگراني از رفتارهاي اجتماعي است که با بينش‌ها و ارزش‌هاي اسلامي سازگار نيست و در نتيجه به ضرر جامعه خواهد بود. به همين دليل، ايشان اين مسئله را مطرح كردند تا همه کساني که به نوعي مي‌توانند براي اصلاح اين نقيصه‌ها، کمبودها و ضعف‌ها تلاش کنند، احساس وظيفه و فعاليت بيشتري داشته باشند تا بتوانند از اين مشکلات بکاهند. 
روش‌هاي پرداختن به موضوع سبك زندگي اسلامي
امكان ورود به اين بحث و مشارکت در آن، به دو شکل کلي امكان‌پذير است؛ يکي اينکه فهرستي از مشکلات و کمبودهاي اجتماعي ناظر به سبک زندگي را تهيه كنيم و بعد هر کس متناسب با معلومات، موقعيت اجتماعي‌ و تجربياتش، براي رفع آن مشکل خاص، چاره‌اي بينديشد. البته چون همه آنها با هم قابل بررسي و اصلاح نيست، بايد اولويت‌ها را رعايت کنيم؛ يعني مواردي را برگزينيم كه نقش بيشتري در زندگي و سعادت و شقاوت ما دارند. پس يک سبک کار اين است که موضوع‌هاي خاص، بررسي ‌و براي رفع آنها چاره‌جويي شود. روش ديگر آن است كه ريشه اين مشكلات را بيابيم؛ يعني براساس اين قاعده‌ که همه رفتارهاي انسان برخاسته از شناخت و ارزش است، شناخت‌هايي را که موجب اين رفتارها مي‌شود يا کمبود شناخت‌هاي صحيحي که موجب ترک روش‌هاي مطلوب مي‌شود، شناسايي و سعي کنيم آنها را در جامعه گسترش دهيم و مردم را با آن معارف بيشتر آشنا سازيم تا سطح زيرين اين ساختار محکم شود. پس بايد بر اساس شناخت‌ها، بينش‌ها و ارزش‌هايي را که برخاسته از آن شناخت‌هاست شناسايي و معرفي کنيم و تقريباً به شکل هرم‌وار مشكلات و مسائل جزئي موجود در جامعه را دسته‌بندي کنيم. برخي از مشکلات شاخه خاصي دارد و همه اينها در نهايت به يك تنه واحد منتهي مي‌شود. اين تنه نيز به ريشه‌هايي متصل است. ما بايد اين ريشه‌ها را اصلاح کنيم تا پس از آن، به‌تدريج، تنه و شاخه‌ها اصلاح شود و در نهايت ميوه‌اي صحيح به بار آورد. در واقع، اين يك روش تحليلي و ترکيبي است؛ يعني بايد علت عيوب و نقايص را تحليل و منشأ آنها را پيدا و آن را حل كنيم. البته هيچکدام از اين دو راه به‌طور کامل جايگزين ديگري نمي‌شود؛ يعني اگر فقط بخواهيم روش تحليلي را برگزينيم و ريشه‌ها را اصلاح کنيم، زماني طولاني نياز است تا تحليل عقلاني صحيحي ارائه شود. بعد از آن، شناسايي راه‌هايي براي محكم‌ كردن اين ريشه‌‌ها نيز به زمان زيادي نياز دارد. 
ضرورت حل ريشه‌‌اي مفاسد
طبعا اين‌گونه نيست كه به‌سادگي بتوان در مدت چند روز يا چند ماه يا حتي چند سال، آن‌هم در سطح کلي جامعه، ريشه‌اي را مستحكم كرد. به‌هرحال، اين حقيقتي است که نمي‌توان آن را ناديده گرفت. براي نمونه، برخي از مشکلاتي که در سبک زندگي فعلي ما هست، به مال‌دوستي و زراندوزي بازمي‌گردد. اين مسئله در شاخه‌هاي فرعي مختلفي ظاهر مي‌شود؛ مانند: رانت‌خواري، رشوه‌خواري، تقلب، کم‌کاري، رعايت نكردن انضباط و چيزهايي مانند آنها؛ علت همه اينها آن است که مي‌خواهد پول بيشتري نصيبش شود؛ کمتر کار مي‌کند، براي اينکه از وقت کمتر پول بيشتري دريافت کند؛ تقلب و رانت‌خواري و ... نيز به همين صورت است؛ يعني منشأ اصلي، به زر‌اندوزي، ثروت‌اندوزي و حرص بازمي‌گردد. بخشي ديگر از مشکلات به‌طور مستقيم به مال مربوط نمي‌شود؛ براي مثال، حتي فرد ثروتمند حاضر است مالش را صرف کند تا به چيز ديگري برسد؛ مانند رياست‌طلبي، جاه‌طلبي، محبوبيت اجتماعي، شهرت‌طلبي و چيزهايي از اين قبيل؛ اينها نيز يک شاخه ديگري است. اگر آن ريشه‌هاي اصلي را اصلاح نکنيم، به فرض آنکه شاخه فرعي را ببريم، از يک شاخه ديگر سربرمي‌آورد. براي نمونه، اگر مانع دزدي و رانت‌خواري فردي شويد، رشوه‌خواري، تقلب و احتکار را در پيش مي‌گيرد. به هر حال، عشق به مال را بايد به‌گونه‌اي ارضا كند. تا زماني كه اين عشق پابرجاست، اصلاح اين سرشاخه نتيجه چنداني ندارد. با زحمت فراوان شما اين راه را براي او مسدود مي‌کنيد؛ اما او راه‌هاي ديگري پيدا خواهد کرد. به‌قول معروف، گربه را به هر صورت به آسمان بيندازيد، چهار دست و پا به زمين مي‌آيد؛ يعني راه خودش را پيدا مي‌کند. اگر واقعاً به ريشه اين مفاسد توجه نکنيم و برنامه‌اي براي اصلاح آنها نداشته باشيم، ريشه‌كن كردن يا كم شدن آنها عملي نخواهد شد.
خاطره‌اي را براي شما بيان مي‌كنم؛ به يكي از بزرگان كه احاطه‌اي بر نفوس داشت گفتم عيب‌هاي مرا به من بگوييد. ايشان گفت تا نفس باقي‌ است، همه عيوب باقي‌ است؛ امروز از يك مجرا ببندي، از مجراي ديگر سردرمي‌آورد. راه اصلي اين است که نفس را رام کني. اين يک حقيقت است؛ اين مفاسد، ريشه‌هاي بنيادي دارد كه تا آنها وجود دارد، مفاسد نيز باقي خواهد ماند؛ يك قسمت آن را اصلاح کنيد، از جاي ديگر سربرمي‌آورد. بنابراين، ما بايد برنامه‌اي براي روش تحليلي داشته باشيم. خوشبختانه انبيا و اولياي خدا اين راه را به ما نشان داده‌‌اند. نقطه‌هاي ضعف و قوت نفس و راه‌هاي معالجه آن را با دستورهاي اخلاقي و فقهي‌شان بيان کرد‌ه‌اند؛ اما اگر بخواهيم فقط به آن راه اکتفا کنيم و به مسائل خاص نپردازيم،‌ چه‌بسا تا زمان به دست آوردن راه‌هاي اصولي، فرصت از دست برود و تا آن هنگام مريض‌ها از دنيا رفته باشند. از‌ اين‌رو، در کنار آن بايد به مسائل خاص نيز توجه کرد و لااقل براي مواردي كه اولويت دارند، راه علاجي پيدا كرد.
استفاده‌ از روش‌هاي نرم و عقلايي براي تغيير
براي مثال، موضوع تحريم کالاهاي دشمنان و کفار، بويژه لباس، مسئله‌اي است که در همه دنيا وجود دارد و مصلحان جامعه در بسياري از کشورها و در بسياري از مقاطع، از همين راه استفاده کرده‌اند. شايد مهمترين نمونه آن در عصر ما، کاري است که گاندي در هندوستان انجام داد. مبارزه گاندي از همين نوع بود كه با پيگيري او و ضميمه شدن عوامل ديگر، در نهايت موفق شد قدرت بريتانياي کبير را در هندوستان شکست دهد و اين كشور مستقل شود. گاندي با همين مبارزه نرم و تحريم کالاهاي انگليسي و چيزهايي مانند آن اين كار را انجام داد ـ اين داستان خواندني است، جوان‌ها آن را مطالعه کنند ـ اين يك راه موفقيت‌آميز است؛ هرچند اسم آن سبک زندگي اسلامي نيست. اين روش مربوط به گاندي هندو بود. البته انسان منصفي بود و به اسلام و بويژه به مكتب تشيع و حضرت سيدالشهداء‌عليه‌السلام علاقه داشت. اما مذهبش هندوئيسم بود و اين روش را نيز از اسلام نگرفته بود؛ يعني نگفت در مقام يک مسلمان يا روش اسلامي، کالاهاي خارجي را تحريم کنيد؛ بلكه يک روش عقلايي است و همه کشورها مي‌توانند از آن استفاده كنند. افرادي نيز در عصرهاي گذشته چنين اقداماتي انجام داده‌اند و به‌طور نسبي نتايج خوبي هم گرفته‌اند؛ اما اين يك روش عقلايي است، نه سبک اسلامي؛ يعني همه عقلا مي‌پسندند و مي‌گويند اين کار خوبي است. براي عملي شدن اين روش، از يک انگيزه ملي و ناسيوناليستي استفاده مي‌شود. در همين مثال،‌ گاندي مي‌خواست هندوستان مستقل شود، نه براي اينكه بخواهد مذهب هندوئيسم رواج پيدا کند؛ بلكه براي اينکه هندوستان از زير يوغ استعمار انگليس خارج شود. اين يک انگيزه ملي بود. خود او هم نگفت من مي‌خواهم مذهب يا ارزش‌هاي خاصي را ترويج کنم؛ گفت ما ملتي هستيم كه مي‌خواهيم آزاد باشيم؛ چيزي که در همه دنيا يک ارزش پذيرفته‌شده است. لااقل وقتي آزادي به‌منزله يک شعار سياسي مطرح مي‌شود، همه اين جنبه آن را قبول دارند كه زير سلطه ديگري نباشند و ديگران بر آنها به ناحق حکومت نکنند. پس اين يک ارزش عام عقلايي است. البته معتقديم همه ارزش‌ها مي‌توانند قيود و حدودي داشته باشند؛ بويژه وقتي با ارزش ديگري تعارض پيدا مي‌کنند. به‌هرحال، يک ارزش عام عقلايي است و همه کشورها براي مبارزه با دشمنانشان، بخصوص مبارزه با استعمار و استکبار جهاني، مي‌توانند از اين حس ناسيوناليسم استفاده کنند.
سخنرانی آيت الله مصباح يزدي(دامت بركاته)
در  همايش ملي سبک زندگي اسلامي - 26/11/1391
زلال بصیرت روزهای پنج شنبه منتشر می شود.

 


سومین روز بررسی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت یازدهم به مانند دو روز قبل از آن، حاشیه‌هایی در پی داشت.
* علی ربیعی وزیر پیشنهادی کار، رفاه و تامین اجتماعی در پایان نطق خود در حالی که هیچ اشاره‌ای به موضوع فتنه 88 نکرد، ‌ترجیح داد به جای پاسخ به سوالات نمایندگان درباره این موضوعات به اشعار عارفانه بسنده کند، وی آنقدر عارفانه شعر گفت که لاریجانی به کنایه خطاب به وی گفت:‌«دیگر خیلی عارفانه شد».
* اشعار عارفانه و اظهارات ادیب‌گونه ربیعی تا جایی ادامه یافت که لاریجانی خطاب به او گفت نطق شما دیگر مثل ملاحسین قلی همدانی شد.
* رسول خضری نماینده مردم سردشت که برای مخالفت با یکی از وزرای پیشنهادی در جایگاه ناطقین حضور یافته بود از فرصت استفاده و با محکوم کردن کشتار کردهای سوریه توسط القاعده گفت که این گروه افراطی به نام اسلام دست به رفتار تروریستی می‌زند.
* حجتی وزیر پیشنهادی کشاورزی که قرار بود 5 دقیقه از وقتش را برای دفاع رئیس‌جمهور استفاده نکند، به توصیه و یادآوری دیگر اعضای هیئت رئیسه هم توجهی نکرد و حتی دقایقی اضافه بر وقت قانونی‌اش را نیز استفاده کرد، به طوری که رئیس مجلس خطاب به او گفت که شما وقت دیگران را میل کردید.
* مهدی کوچک‌زاده که در مخالفت با گزینه پیشنهادی وزارت دادگستری نطق می‌کرد در نطق خود تلویحا انتقادش را به سمت علی ربیعی وزیر پیشنهادی کار برد به طوری که چند نماینده حامی ربیعی خواهان جلوگیری رئیس مجلس از ادامه نطق کوچک‌زاده شدند؛ البته عبدالرضا عزیزی نیز که در پاسخ به کوچک‌زاده گفت شما چرا به خاوری دزد اعتراض نمی‌کردید که این اعتراض او موجب اعتراض گروهی از نمایندگان قرار گرفت.
همچنین گفتنی است؛ نشست غیرعلنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی اتفاقات بوجود آمده در جلسات اخیر مجلس و نحوه رای اعتماد به وزرا صبح روز چهارشنبه برگزار شد.
در این نشست نمایندگان مجلس درخصوص اتفاقات به‌وجود آمده در 2 روز گذشته (دوشنبه و سه‌شنبه) توضیحاتی را ارائه و خواستار آرامش بیشتر نمایندگان در جلسات علنی بررسی صلاحیت وزرا شدند.
رئیس مجلس همچنین خواستار سرعت بخشیدن نمایندگان به فرآیند رسیدگی به صلاحیت وزرا شد. به گزارش تسنیم، رئیس مجلس در این جلسه از نمایندگان خواست با توجه به پخش زنده رای اعتماد به وزرا، شئونات را رعایت کنند. لاریجانی همچنین از نمایندگان درخواست کرده که در جریان رای اعتماد و سخنرانی به عنوان مخالف و موافق، نام کسی را نبرده و برای دفاع از هر موردی از مقام معظم رهبری مایه نگذارند.
لاریجانی همچنین تصریح کرده که دیروز (روز سه‌شنبه) در هیئت رئیسه حدس ما این بود که چون نمایندگان خسته بودند، آن اتفاقات افتاده است بنابراین جلسه روز چهارشنبه تا ساعت 18 ادامه خواهد داشت.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10