(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 26 مرداد 1392 - شماره 20567

در همایش پیوند اعضا اعلام شد
رتبه سوم ایران در اهدای عضو
به دستور رئیس‌جمهور صورت گرفت
آغاز ترخیص داروها از گمرک
انهدام 2 باند بزرگ سرقت در تهران
شورای شهر تهران ادعاهای نجفی را تکذیب کرد
دستگیری شرور یافت‌آباد پس از 9 سال فرار
 در مراغه کارمند شهرداری 650 میلیون ریال چک حامل را به صاحبش باز گرداند
خانواده مقتول پس از17 سال قاتل را بخشیدند
164 شعبه شورای حل اختلاف به مددجویان خدمت ارائه می‌دهند
پلیس آگاهی به مردم هشدار داد
کلاهبرداری «میس‌کالی»
آمار پزشکی قانونی ازمرگ و میر در بهار امسال
کشف بیش از 118 میلیون ریال چک پول جعلی در آذربایجان شرقی
افزایش مصرف حشیش در بین دختران تهرانی
دستگیری 2 قاچاقچی بزرگ
یک مسلمان کهنسال‌ترین انسان جهان
تصادف زنجیره‌ای 30 خودرو
مافیای سرقت موی زنان!
   


رئیس جمعیت حمایت از پیوند اعضای ایرانیان با اشاره به انجام 121 پیوند قلب گفت: 860 مورد مرگ مغزی در بیمارستان مسیح دانشوری و ارسال 2400 عضو پیوندی به سایر مراکز درمانی، ایران را اولین کشور منطقه در زمینه پیوند کرده است.
علی‌اکبر ولایتی در دهمین همایش پیوند اعضا در نمایشگاه بین‌المللی تهران گفت: شاهد پیشرفت علم و فناوری پزشکی در کشور هستیم و در منطقه صاحب اسم در زمینه پیوند اعضا بوده‌ایم به طوری که حتی یکی از کشورهای صاحب نام در منطقه اقدام به انجام 9 پیوند ریه کرده است که همه ناموفق بوده و از رئیس بخش جراحی‌ ما خواسته است به کشورش سفر کند و آموزش لازم را بدهد.
وی ادامه داد: از سال 83 تاکنون 860 مورد مرگ مغزی که در بیمارستان مسیح دانشوری انجام شده موفق به اهدای عضو شده است که 2400 عضو پیوندی به مراکز پیوندی کشور ارسال شده است.
رئیس جمعیت حمایت از پیوند اعضای ایرانیان گفت: تاکنون 25 پیوند یک ریه و 42 پیوند همزمان دو ریه با موفقیت انجام شده است و یک مورد پیوند همزمان قلب و ریه در بیمارستان مسیح دانشوری انجام شده است.
ولایتی گفت: 121 پیوند قلب و 2 مورد پیوند قلب و کلیه همزمان انجام شده است و پیوند نسوج که شامل قرنیه چشم، تاندون، پوست، دریچه قلب و استخوان است اخیرا آغاز شده است.
وی ادامه داد: فناوری و علم پزشکی پس از یک دوره افول مجدد رشد کرده است و در کل منطقه در زمینه پزشکی کشور ما حرف اول را می‌زند و مثال آن پیوند است چرا که قله پزشکی پیوند بوده و این متشکل از کار تیمی متخصصان مختلف است.
رئیس جمعیت حمایت از پیوند اعضای ایرانیان گفت: تمام 71 پیوند ریه، 121 پیوند قلب و اعضای مختلف بدن به جز با کمک‌های وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و خیرین انجام نمی‌گرفت و حتی یک مورد وجود ندارد که به ازای دریافت عضو پول پیوند گرفته شده باشد.
ولایتی ادامه داد: ماهانه نزدیک به 10 میلیون تومان هزینه داروی بعد از پیوند است که نیاز به کمک خیرین دارد البته هزینه پیوند در ایران نسبت به کشورهای دیگر پایین است، انجام یک پیوند ریه در خارج از کشور 300 هزار دلار هزینه دارد.
50 درصد تصادفی‌ها در صحنه جان می‌دهند
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور نیز در این همایش گفت: به دلیل تاخیر حضور نیروهای امداد و نجات 50 درصد فوتی‌ها در حوادث جاده‌ای بعد از صحنه تصادف و 50 درصد در سر صحنه تصادف فوت می‌کنند.
سردار مومنی عوامل دخیل در میزان مرگ و میر حوادث جاده‌ای را انسانی، خودرو، راه و سیستم امداد و پزشکی تقسیم کرد و گفت: در گذشته 70 درصد عامل مرگ و میر را به عوامل انسانی نسبت می‌دادند اما امروزه این نگاه تغییر کرده و عوامل متعددی در آن دخیل هستند.
وی تصریح کرد: در تحقیقاتی که انجام داده‌ایم با راه‌اندازی جاده‌ای ایمن توانسته‌ایم 80 درصد تصادفات منجر به فوت را کاهش دهیم. این آمار در خودروی استاندارد نیز مشاهده شده است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور در مورد امداد و نجات نیز گفت:‌50 درصد فوتی‌ها در حوادث جاده‌ای پس از حضور امداد و نجات بر سر صحنه اتفاق می‌افتد یعنی 19 هزار نفر سر صحنه تصادف فوت می‌کنند.وی افزود: اگر سیستم درمانی به روز شود فقط 20 درصد تصادفی‌ها سر صحنه فوت خواهند کرد یعنی حدود 10 هزار نفر نجات می‌یابند. متاسفانه در کشور ما 50 درصد فوتی‌ها سر صحنه جان می‌دهند که در دنیا بین 15 تا 20درصد است.

 


عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از آغاز ترخیص دارو از گمرک با ارز تک نرخی به دستور رئیس‌جمهور خبر داد.
عبدالرحمان رستمیان در گفت‌وگو با پانا، با اعلام اینکه ترخیص دارو از گمرک به دلیل جلوگیری از افزایش قیمت‌های دارویی در حال انجام است، اظهار کرد: ترخیص دارو با ارز تک‌نرخی از گمرک با دستور رئیس‌جمهور آغاز شده و این اتفاق خوبی است چرا که ما بارها اعلام کردیم که نرخ دارو باید تثبیت باشد.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تلاش مجلس برای تک نرخی شدن ارز دارو بوده است، خاطرنشان کرد: تمام تلاش‌ها برای اصلاح قیمت دارو انجام شد اما پیشنهاد ما خروج از چند نرخی بودن ارز بود و اینکه نرخ ارز برای دارو که کالایی اساسی و ضروری به شمار می‌رود تثبیت شدن قیمت آن بود که خوشبختانه در دولت جدید چند روزی است، این اتفاق حاصل شده است.
وی خاطرنشان کرد: باید سعی کنیم مشکلاتی که در حوزه دارویی و سلامت کشور وجود دارد به حداقل برسدو علاوه بر آن سرانه بهداشت و درمان نیز در کشور افزایش یابد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تک نرخی و واقعی شدن قیمت ارز برای دارو وضعیت را شفاف خواهد کرد، تصریح کرد: اگر این موضوع صورت گیرد، شاهد کاهش قیمت برخی اقلام دارویی خواهیم بود.
این در حالی است که رئیس مجمع واردات دارو درباره لغو مصوبه بانک مرکزی مبنی بر اختصاص ارز 1226 تومانی به کالاهای ثبت سفارش شده و کالاهای اساسی گفته است: این موضوع باعث ایجاد کسری بودجه دولت می‌شود.بر این اساس طبق دستور رئیس‌جمهور قرار است که بانک مرکزی تا پایان سال برای واردات کالاهای اساسی ارز 1226 تومانی اختصاص دهد و مابه‌التفاوت ارز 1226 تومانی و ارز مبادله‌ای را نیز معاونت برنامه‌ریزی به بانک مرکزی پرداخت کند.

 


اعضای دو باند بزرگ سرقت و کیف‌قاپی که دهها فقره سرقت را در پایتخت مرتکب شده بودند در عملیات‌های کارآگاهان پلیس آگاهی تهران دستگیر شدند.
در پی وقوع سرقت‌های مشابه به شیوه زورگیری از سوی گروهی از سارقین که با موتورسیکلت و در ساعت خلوت شب و با استفاده از چاقو و قمه اقدام به زورگیری و ضرب و جرح مالباختگان کرده بودند، موضوع به صورت ویژه برای شناسایی و دستگیری سارقان در دستور کار اداره پنجم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.
با آغاز تحقیقات برای شناسایی اعضای گروه سارقان، کارآگاهان اداره پنجم با انجام اقدامات پلیسی و بهره‌گیری از چهره‌نگاری‌های به عمل آمده از مالباختگان و ... موفق به شناسایی چند تن از سارقان حرفه‌ای در زمینه زورگیری و کیف‌قاپی شدند که با تشکیل گروه جدیدی از سارقان، اقدام به سرقت به شیوه‌های مختلف زورگیری، گردنبند قاپی و کیف قاپی کرده بودند.
با شناسایی هویت اعضای گروه به نام‌های مسعود، محمد، میلاد،‌حامد، مرتضی و پژمان، مخفیگاه و محل تردد آنها در قهوه‌خانه‌ای در منطقه مولوی شناسایی و در 6 عملیات همزمان، هر شش نفر آنها ساعت 5 و 30 دقیقه 10 مرداد دستگیر و به اداره پنجم پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل شدند.در حالی که هر یک از متهمان در اظهارات اولیه منکر هرگونه سرقت بودند اما پس از اطلاع از دستگیری تمامی همدستانشان و ارائه شواهد و دلایل و همچنین مواجهه حضوری با تعدادی از مالباختگان، به ناچار لب به اعتراف گشوده و به دهها فقره زورگیری و کیف‌قاپی به شیوه و شگردهای مختلف و در مناطق مختلف سطح شهر تهران اعتراف کردند.
در ادامه رسیدگی به این پرونده و با شناسایی تعدادی از مالباختگان زن که مورد کیف‌قاپی قرار گرفته بودند، کارآگاهان متوجه شدند که این گروه از سارقان علاوه بر زورگیری و کیف‌قاپی از رهگذران، با تردد در خطوط ویژه اتوبوس اقدام به کیف قاپی از مسافران خطوط BRT به ویژه زنان داشته‌اند. علاوه بر این شیوه، متهمان به چندین فقره سرقت و زورگیری از خودروهای تک سرنشین به شیوه «ایجاد تصادف ساختگی» اعتراف کردند.
دستگیری 2 سارق زورگیر
همزمان با دستگیری این گروه از سارقان، پرونده سرقت‌های زورگیری مشابه از سوی دو سرنشین یک دستگاه موتورسیکلت در اختیار کارآگاهان قرار گرفت که نشان می‌داد این سارقان نیز که یکی از آنها به صورت مشخص دارای سری با موهای کم پشت است،‌اقدام به زورگیری از شهروندان در مناطق مختلف سطح شهر تهران کرده‌اند.
با توجه به شناسایی دهها مالباخته‌ای که از سوی این دو سارق زورگیر، در مناطق مختلف سطح شهر تهران به ویژه در مناطق سهروردی، عباس‌آباد، تخت طاووس، یوسف‌آباد و... مورد زورگیری و تهدید با سلاح سرد قرار گرفته بودند، کارآگاهان با بهره‌گیری از اظهارات مالباختگان موفق به شناسایی موتورسیکلت آنها شده و در ادامه تحقیقات و با شناسایی هویت یکی از سارقان به نام شاهین 18 ساله، موفق به دستگیری وی شدند. با دستگیری و اعتراف شاهین به دهها فقره سرقت و زورگیری، هویت دیگر متهم این پرونده به نام حمیدرضا 31 ساله نیز شناسایی و در کمتر از 24 ساعت دستگیر و به اداره پنجم پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل شد.سرهنگ کارآگاه علی غیاثوند، معاون مبارزه با سرقت‌های خاص پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام این خبر گفت: در حال حاضر متهمان برای انجام تحقیقات تکمیلی و شناسایی دیگر جرائم ارتکابی در اختیار اداره پنجم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار دارند. به همین خاطر از تمام شهروندان و مالباختگانی که در طول شش ماه گذشته و بدین شیوه و شگرد مورد زورگیری و سرقت اموال قرار گرفته‌اند دعوت می‌شود تا برای شناسایی متهمان و طرح و پیگیری شکایات خود به اداره پنجم مبارزه با سرقت‌های به عنف پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در خیابان وحدت اسلامی مراجعه کنند.

 


رئیس شورای اسلامی شهر تهران در نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی ادعاهای مطرح شده در اظهارات نجفی و موافقانش را تکذیب کرد.
«مهدی چمران» رئیس شورای اسلامی شهر تهران در نامه‌ای خطاب به «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی ادعای مطرح شده در اظهارات نجفی را تکذیب کرد.
براساس توضیحات مندرج در این نامه، ادعای نجفی مبنی بر اینکه شورای اسلامی شهر تهران نام میدانی مزین به نام «آیت‌الله حق‌شناس» را به «نهم دی» تغییر داده است، تکذیب شده است.
نجفی در نطق دفاعیه خود ادعا کرد: به من گفتند شما با نامگذاری میدان به نام 9 دی مخالف بودید. این چه بحثی است؟ شما امنیت روانی تصمیم‌گیری را این‌گونه به هم می‌ریزید. در ثانی اگر چنین مسئله‌ای مطرح می‌شود علت آن را هم بگویید. پیشنهاد آورده بودند که میدان آیت‌الله حق‌شناس به 9 دی تغییر نام پیدا کند و من با آن مخالف بودم چرا که آیت‌الله حق‌شناس از مقامات و علمای این کشور بودند این همه میدان وجود دارد یکی را به همین نام بکنید. در قم هم تونل غدیر را به نام تونل 9 دی نامگذاری کردند و با فشار علما بار دیگر مجبور شدند آن را به نام غدیر بازگردانند. آنجا علما نزدیک‌شان بود و اعتراض کردند در حالی که اینجا این طور نبود. من به ا صولی پایبند هستم. ما حق نداریم میدان آیت‌الله حق‌شناس را به 9 دی تغییر نام دهیم اما شما بخشی را می‌گویید و بخش دیگر را بیان نمی‌کنید آیا چنین کاری منصفانه است؟»
چمران در توضیحات ارسالی خودخطاب به لاریجانی تاکید کرده است: «در زمان بررسی طرح مزبور در صحن علنی شورا و همچنین به فرمانداری تهران، اعلام می‌شود که نام «حق‌شناس» صرفا تشابه اسمی با نام حضرت آیت‌الله حق‌شناس داشته و هیچ ارتباطی با معظم‌له نداشته است و مصوبه مزبور اجرا نشده است.

 


فردی که پس از یک فقره قتل در استان قم به مدت 9 سال از دست ماموران متواری بود، در نهایت در یک جنگ تن به تن با رئیس کلانتری مغلوب شد.
محسن. ع معروف به محسن رنگی که از اراذل و اوباش غرب و جنوب تهران است و به اتهام قتل در استان قم، تهیه و توزیع شیشه، آزار دختران و آدم‌ربایی، حدود 9 سال در استان‌ها و شهرستان‌های ایران از دست پلیس فراری بوده، چند روز پیش با شلیک گلوله حضور مجددش را در منطقه یافت‌آباد اعلام کرد.
این شرور خطرناک در چند روز پیش در جلوی در مسجد یکی از دوستان قدیمی‌اش را به دلیل خصومت شخصی با شلیک تیر مجروح ساخت و متواری شد.
به دنبال این موضوع کلانتری یافت‌آباد عزمش را جزم کرد تا این قاتل فراری و خطرناک را دستگیر کند.
ماموران در بررسی بیشتر از این متهم دریافتند که اوایل امسال نیز ماموران مبارزه با مواد مخدر ناجا از مخفیگاه محسن رنگی یک لابراتور شیشه به همراه بیش از 6کیلوگرم شیشه کشف و ضبط کردند ولی متاسفانه موفق به دستگیری محسن رنگی نشده بودند و متهم از دستانشان گریخته بود.
ماموران تجسس و اطلاعات کلانتری یافت‌آباد در حین رصد و ردیابی متهم بودند که عصر روز گذشته از یک تیراندازی دیگر در خیابان معلم مطلع شدند و سریعا جهت بررسی موضوع به محل موردنظر اعزام شدند.
این بار به دلیل حساسیت موضوع سرگرد سینکایی رئیس کلانتری شخصا در عملیات حضور پیدا کرد و سپس با حضور در صحنه تیراندازی جوانی 22 ساله را به نام احسان که به دلیل جراحت چاقو در صورت، سر و دستانش در خون غلت می‌زد، مشاهده کرد و سریعا مصدوم را با همکاری عوامل اور‌ژانس به بیمارستان منتقل کردند.
پسر مجروح در حالی که خونریزی‌اش قطع نمی‌شد، پرده از جنایت دیگر محسن رنگی برداشت و به ماموران بیان داشت که محسن رنگی از چند سال پیش از من کینه داشته و امروز پس از مدت‌ها ناپدید شدنش بازگشت و انتقامش را از من گرفت.
در حالی که رئیس کلانتری می‌دانست که محسن رنگی برای اطلاع از وضعیت مصدوم به بیمارستان سر می‌زند، درون خودرو جلوی درب بیمارستان به کمین متهم نشست و پس از چند ساعت انتظار، بالاخره سر و کله متهم پیدا شد.
متهم به محض اطلاع از حضور پلیس در اطراف بیمارستان با یک دستگاه خودرو پژو پرشیا صفر که هنوز پلاک نشده بود اقدام به فرار کرد و با سرعت بسیار زیادی وارد اتوبان خلیج شد.
متهم که در حین فرار به تعداد زیادی خودروهای شهروندان آسیب رسانده بود، با اجرای طرح‌ مهار به بن‌بست رسید و مجبور شد تا خودرویش را رها کرده و با پای پیاده اقدام به فرار کند.
محسن رنگی که تنها رئیس کلانتری را در پشت سرش می‌دید برای رهایی و کمتر شدن جرمش اسلحه کمری‌اش را به همراه تلفن همراه به رودخانه کن انداخت و به فرار خود ادامه داد.
در نهایت این قاتل فراری وارد یک کارگاه متروکه شد و با کشیدن سلاح سرد آماده درگیری با رئیس کلانتری گردید.
در همین حین رئیس کلانتری که پشت به پشت متهم وارد کارگاه شده بود، با رویارویی با محسن رنگی در جنگ تن به تن البته نابرابر توانست متهم مسلح را با دست خالی زمینگیر کرده و دستگیر کند.

 


کارمند شهرداری مراغه 650 میلیون ریال چک حامل را به صاحبش باز گرداند.
به گزارش فارس از مراغه، اکبر نجفی کارمند درستکار شهرداری مراغه، چند روز قبل موقع رفتن به اداره، داخل سررسیدی یک دسته چک 45برگی، یک عدد چک حامل به مبلغ 650 میلیون ریال و یک گوشی تلفن همراه پیدا کرد که آن را به صاحبش باز گرداند.
صاحب اموال پس از مطلع شدن، وسایل و اموال گمشده خود را از مرد درستکار مراغه‌ای تحویل گرفته است. نجفی گفت: برای یافتن صاحب وسایل گمشده یک روز تلاش کردم و پس از تحویل، بسیار خوشحالم و خدا را شکر می‌گویم.

 


رئیس اداره زندان مراغه گفت: خانواده مقتول پس از 17 سال قاتل فرزند خود را بخشید.
رحیم فلاح پنج‌شنبه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایرنا در مراغه افزود: پدر، همسر و فرزندان مرحوم «محمد رضازاده» که در سال 76 در شهر ملکان به قتل رسیده بود، با حضور در اداره زندان مراغه، قاتل را بخشیده و از قصاص وی گذشت کردند.
وی با اشاره به این که با بخشش و گذشت خانواده مقتول، قاتل از زندان آزاد شد، اظهار داشت: پدر مقتول، هدف از این کار خداپسندانه خود را جلب رضایت پروردگار و خشنودی روح فرزندش اعلام کرد.
زندانیان شهرهای بناب، ملکان و عجب‌شیر دوره ندامت خود را در زندان مراغه سپری می‌کنند و برای چهار شهر جنوب استان فقط یک زندان موجود است.

 


معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: در حال حاضر 164 شعبه شورای حل اختلاف در سراسر کشور به مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام(ره) خدمات مورد نیاز را ارائه می‌دهند.
«منصور قمشه» افزود: در این شعب تعداد 111 نفر عضو امدادی و حدود 200 نفر اعضای غیرامدادی که جمعی از آنها از قضات شورا هستند، همکاری خواهند کرد.وی گفت: تاکنون 18 هزار و 500 پرونده بررسی شده که شش هزار پرونده مربوط به مددجویان کمیته امداد امام(ره) بوده است.
وی پیگیری امور حقوقی مربوط به مددجویان در قالب ثبت دادخواست، ارائه مشاوره حقوقی رایگان، پیگیری امور تشکیلاتی و حقوقی پرسنل، پیگیری اقساط معوقه مددجویی، وصول مطالبات و غیره را از مهمترین فعالیتهای انجام شده در شورای حل اختلاف ویژه کمیته امداد عنوان کرد.

 


رئیس پلیس مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا با رد شیوه کلاهبرداری «میس‌کالی» در ایران گفت: تاکنون پرونده‌ای در این زمینه تشکیل نشده است.
چندی پیش ایمیل‌هایی مبنی بر روش جدید کلاهبرداری در ایران که تحت عنوان «میس‌کال» (Missed call) از آن یاد شده بود، در فضای اینترنت دست به دست منتشر شد که براساس اطلاعات مندرج در این پست الکترونیکی، شیوه جدید کلاهبرداری در ایران رواج پیدا کرده و از هموطنان درخواست می‌شود، نسبت به این شیوه حساس باشند.در این ایمیل‌ها آمده که طعمه‌ها اسیر شماره‌هایی می‌شوند که به قصد فریب دادن آنها گرفته شده و سپس قطع می‌شوند و در اینجا کنجکاوی افراد برای پی‌بردن به اینکه «میس‌کال» مربوط به چه کسی است، باعث می‌شود تا کلاهبرداری از آنها ممکن شود. چرا که براساس اطلاعات این ایمیل، پس از آن که گوشی در منوی فهرست تماس‌ها، یک تماس از دست رفته را نشان می‌دهد، فرد برای اینکه بداند چه کسی با او تماس گرفته، با آن شماره تماس گرفته و آن‌گونه که در این ایمیل‌ها آمده صاحب تلفن بی‌آن که متوجه باشد به یک سرویس نقدی تلفنی وصل می‌شود که به سرعت به ضرر وی نرخ‌هایی را محاسبه می‌کند.
در این ایمیل آمده که کلاهبرداران نیز از این فرصت استفاده کرده و حداکثر مبلغ مالی از این تماس را به دست می‌آورند و سپس زمانی که قبض ماهانه مشترکان به دست آنان می‌رسد، افرادی که مورد چنین سوءاستفاده‌های مالی قرار گرفته‌اند، تازه به حقیقت ماجرا پی‌ می‌برند. اما در این میان با وجود آن که این ایمیل‌ها چند روزی است میهمان صندوق پستی الکترونیک (‌Inbox) شده است، اما معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا این شیوه را رد می‌کند.
سرهنگ بهروز رهبریان معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا، در مورد برخی ایمیل‌های منتشر شده مبنی بر شیوه جدید کلاهبرداری در ایران که تحت عنوان «میس‌کال» (Missed call) از آن یاد شد، به ایسنا گفت: تاکنون پرونده‌ای تحت این عنوان و بدین شیوه در پلیس آگاهی ناجا ثبت نشده است.

 


رئیس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی از مرگ 39 تن بر اثر مسمومیت با قرص برنج و کاهش مراجعین نزاع در بهار امسال به پزشکی قانونی خبر داد.
دکتر سیدامیرحسین مهدوی معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر در مواردی صدور جواز دفن توسط پزشکان سطح شهر با دقت انجام نمی‌شود، گفت: صدور جواز دفن باید با رعایت ملاحظات قانونی و منطبق با موازین علمی صورت گیرد تا بتوانیم براساس آن بانکی از اطلاعات مرگ‌ومیر ایرانیان با محتوای صحیح و دارای قابلیت پژوهش برای شناسایی علل و عوامل مرگ‌ومیر در کشور داشته باشیم و با بهره‌گیری از اطلاعات این بانک وزارت بهداشت و درمان بتواند به بهترین نحو در سیاستگذاری و برنامه‌ریزی در موضوع سلامت کشور و جنبه‌های پیشگیری اقدام نماید.
وی افزود: صدور جواز دفن برای درگذشتگان امری ضروری است تا به استناد آن مسئولان آرامستان‌ها بتوانند مقدمات تدفین متوفی را فراهم سازند. جواز دفن در کشور براساس نوع مرگ، توسط پزشکان (مرگهای با علت طبیعی) و یا پزشکی قانونی (مرگهای با علت غیرطبیعی و یا مشکوک) صادر می‌شود.معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان با تاکید بر اینکه تعیین علت فوت در مرگ‌های غیرطبیعی و مشکوک برعهده پزشکی قانونی است، اظهار داشت: اگر فردی در منزل فوت کند پزشک معالج وی موظف به صدور جواز دفن برای وی می‌باشد مگر آنکه تشخیص طبیعی بودن علت مرگ برای پزشک معالج احراز نگردد که در این صورت باید از پزشکی قانونی جهت صدور جواز دفن بهره جست.
به گفته وی در بسیاری موارد در جواز دفن‌های صادر شده علت فوت به شکل علمی تعیین و تقریر نمی‌شود و آنچه در جواز دفن درج می‌گردد تابلوی فوت است. به عنوان مثال در جواز دفن، علت فوت ایست قلبی-تنفسی عنوان می‌شود در حالی که این عنوان تابلوی فوت است نه علت آن.
کاهش مراجعین نزاع در بهار امسال به پزشکی قانونی
از کل مراجعین نزاع در بهار امسال 112 هزار و 858 نفر مرد و 48 هزار و 697 نفر دیگر زن بودند.
در سه ماهه نخست سال جاری استان‌های تهران با 27 هزار و 94 نفر، خراسان رضوی با 14 هزار و 897 نفر و اصفهان با 11 هزار و 828 نفر بیشترین و استان‌های خراسان جنوبی با 876 نفر، ایلام با یک هزار و 41 نفر و سمنان با یک‌هزار و 267 نفر کمترین آمار مراجعین نزاع را داشتند.
در بهار امسال، ماه خرداد با 57 هزار و 851 مورد مراجعه بیشترین آمار مراجعین نزاع را در مقایسه با ماه‌های دیگر داشت. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 7/2 درصد کمتر شده است.نزاع از جمله مهم‌ترین دلایل مراجعات پزشکی قانونی است که پرونده‌های مربوط به آن، سالانه حدود 40 درصد از کل مراجعات این سازمان را به خود اختصاص داده است.
در ده سال گذشته به طور متوسط هر سال 593 هزار و 941 پرونده نزاع به پزشکی قانونی ارجاع داده است که سال 1391 با 631 هزار و 381 نفر بالاترین و سال 1386 با 547 هزار و 621 نفر کمترین میزان مراجعه را داشته است.
مرگ 677 نفر بر اثر مصرف مواد مخدر
سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد که از کل متوفیات مواد مخدر در سه ماهه اول سال امسال 629 نفر مرد و 48 نفر زن بودند. این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل تعداد مردان فوت شده بر اثر مواد مخدر در کشور 697 و تعداد زنان 43 نفر بود.همچنین در این مدت استان‌های تهران 154 (135 مرد و 19 زن)، اصفهان با 63 (59 مرد و 4 زن) و استان فارس با 42 مورد (40 مرد و 2 زن) بیشتر و استان‌های آذربایجان غربی و گلستان هرکدام با دو، هرمزگان با سه و خراسان جنوبی و کهگیلویه و بویراحمد هرکدام با چهار مورد کمترین آمار مرگ ناشی از مصرف مواد مخدر را داشته‌اند.
مرگ 169 نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج
براساس این گزارش، در سه ماهه ابتدایی امسال استان‌های تهران با 68 فوتی (34 مرد و 34 زن)، گیلان با 32 فوتی (24 مرد و هشت زن) و مازندران با 19 فوتی (14 مرد و پنج زن) بیشترین آمار مرگ ناشی از مصرف قرص برنج را داشته‌اند. به جز این سه استان، آمار مرگ ناشی از مصرف قرص برنج در سایر استان‌ها زیر 10 نفر و در 13 استان صفر بوده است.

 


رئیس پلیس آگاهی آذربایجان‌شرقی از کشف تعداد 237 فقره چک پول 500 هزار ریالی جعلی در چاراویماق خبر داد.
صابر عباس‌زاده گفت: در راستای ارتقاء امنیت اجتماعی و مبارزه با قاچاق کالا عوامل یگان امداد فرماندهی انتظامی چاراویماق در حین گشت‌زنی در حوزه استحفاظی به یک دستگاه خودروی سواری پراید مشکوک و آن را متوقف کردند.
به گزارش فارس این مقام انتظامی گفت: ماموران در موقع درخواست مدارک از راننده و سرنشین خودروی فوق متوجه تناقض‌گویی آنها شده و اقدام به بازرسی خودرو کردند.
عباس‌زاده گفت: در بازرسی صورت گرفته از خودرو تعداد 237 فقره چک پول 500هزار ریالی جمعا 118 میلیون و 500 هزار ریال، یک عدد مهر ژلاتینی، یک قبضه قمه، مقداری مواد مخدر از نوع شیشه و یک عدد پایپ کشف و در بررسی‌های اولیه مشخص شد که همه چک پول‌ها جعلی هستند.
وی افزود: خودروی مذکور توقیف و سرنشینان آن به آگاهی شهرستان دلالت و در بازجویی‌های صورت گرفته از متهمان، راننده خودرو اظهار داشت که چک پول‌ها را از فردی در شهرستان آستارا و هر کدام را به مبلغ 7هزار تومان خریداری و قصد فروش آنها را در تهران داشته و بقیه مکشوفات مذکور متعلق به خودش است که در این خصوص پرونده تشکیل و به دادسرا ارسال شد.

 


قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: امروز در کلانشهر تهران مصرف حشیش و کوکائین برای برخی از طبقات زنان و دختران به سبک زندگی تبدیل شده است.
به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، طه طاهری در نخستین جلسه کمیته زنان و خانواده این ستاد که در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد، گفت: اصل کار ساختاری در حوزه اعتیاد زنان دارای اشکال است و باید براساس فرمایشات رهبری، ساختار بهبود وضعیت اعتیاد زنان را متحول کرد.وی افزود: مسئله اعتیاد زنان آن قدر مهم است که این ستاد در سال 90، مرکز توانمندسازی حوزه زنان را در دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی تشکیل داد تا این مسئله به خوبی شناسایی و بررسی شود.
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر این که باید به صورت ساختاری پدیده اعتیاد زنان را بررسی کرد، گفت: امروز کمیته زنان و خانواده ستاد تشکیل شد چون 5 بند از سیاست‌های کلان ابلاغی مقام معظم رهبری در امر مبارزه با مواد مخدر به آن مربوط می‌شد.
وی با بیان این که سبک زندگی یعنی یک موضوع و پدیده به عنوان رفتاری ارزشمند تلقی می‌شود، گفت: متاسفانه امروز در کلانشهر تهران حشیش و کوکائین برای برخی از طبقات زنان و دختران به سبک زندگی تبدیل شده است و همین سبک غلط منشأ بروز اعتیاد و وابستگی دائمی در آن‌ها به مواد مخدر می‌شود حتی در بعضی از موارد در توزیع و ترانزیت مواد مخدر از زنان استفاده می‌شود.
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: تاکنون در 18 استان کشور، مرکز نگهداری درمان و کاهش آسیب معتادان (ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر) راه‌اندازی شده است و اقدامات بسیاری توسط بهزیستی و سایر دستگاه‌ها در حوزه مبارزه با اعتیاد صورت گرفته همچنین در توسعه مشارکت‌های مردمی اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است اما هنوز نتوانسته حجم تهدید را کم کند.

 


معاون وزارت کشور افغانستان در بخش مبارزه با مواد مخدر از دستگیری 2 قاچاقچی بین‌المللی مواد مخدر در افغانستان خبر داد.
به گزارش فارس، «باز محمد احمدی» گفت: نیروهای امنیتی افغان در عملیات‌های ویژه موفق شدند «عبدالقیوم» مشهور به «حاجی لالا» را در ولایت «هلمند» و «حاجی لونگ» را در ولایت «ننگرهار» دستگیر کنند.
احمدی این 2 تن را از 10 قاچاقچی عمده در افغانستان معرفی کرد که در سطح بین‌المللی با گروه‌های مافیایی همکاری می‌کردند.
این مقام افغان با اشاره به مبارزه نیروهای امنیتی افغان علیه قاچاقچیان مواد مخدر، خواستار همکاری جامعه جهانی برای مبارزه با کشت و قاچاق مواد مخدر شد.
وی ظرفیت پلیس مبارزه با مواد مخدر را در مقایسه با دشواری‌ها و تهدیدها ناچیز عنوان کرد و افزود که تلاش برای افزایش توانایی این نیروها ادامه دارد.
در همین حال پلیس ولایت «نیمروز» از تخریب یک کارخانه تولید هروئین در این ولایت خبر داد. فرماندهی پلیس نیمروز اعلام کرد که این کارخانه در توابع شهر «زرنج» مرکز ولایت نیمروز کشف و منهدم شد.

 


کهن سال‌ترین فرد جهان یک زن 127 ساله مسلمان اهل منطقه خودمختار سین‌کیانگ در شمال غرب چین است.
به گزارش ایرنا، «سین کیانگ دیلی» با درج عکسی نوشت بررسی‌ها نشان می‌دهد که این زن سالمندترین فرد جهان است.
این روزنامه خبر داد، اعتبارنامه سالمندترین فرد جهان بزودی تسلیم خانم «عالیه آمنه» خواهد شد که اکنون در بخش «شوله» از شهر «کاشغر» زندگی می‌کند.
پیش از این کهن‌سال‌ترین فرد جهان «لومیجن» بود که در استان گوانگ‌شی در جنوب چین زندگی می‌کرد.
خانم «آمنه» که در اواخر قرن 19 و در سال 1886 میلادی متولد شده اکنون قرن 21 را تجربه می‌کند. او زمانی که سلسله چینگ در چین حکومت می‌کرد چشم به دنیا گشود.
وی به آوازخوانی علاقه‌مند است و می‌گوید همچون دوران جوانی نوشیدن آب سرد را دوست دارد. در محله وی هشت نفر دیگر نیز که بالای 100 سال سن دارند زندگی می‌کنند.
«کاشغر» و روستاهای اطراف آن یکی از مناطق خوش آب و هوای چین محسوب می‌شود.

 


تصادف زنجیره‌ای 30 خودرو در جنوب «بوئنوس آیرس»، پایتخت آرژانتین دو کشته و 20 زخمی برجای گذاشت.
براساس گزارشات اولیه این تصادف حوالی ظهر پنجشنبه به دلیل کاهش میدان دید بر اثر سوزاندن فصلی مراتع در نواحی روستایی بوئنوس آیرس رخ داد.
هویت دو قربانی این حادثه هنوز فاش نشده اما به گفته مقام‌های محلی این دو نفر سوار بر خودروهای شخصی خود در حال سفر به سمت منطقه «ماردل پلاتا» واقع در 400 کیلومتری جنوب بوئنوس آیرس بودند.
وزارت بهداشت این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد که یکی از قربانیان مردی 54 ساله بوده که در دم جان سپرده است و دیگری زنی 65 ساله بود که دقایقی بعد از انتقال به بیمارستان بر اثر شدت جراحات جان باخت.
به دلیل ترافیک شدید بعد از تصادف، خودروهای پلیس، آمبولانس و آتش‌نشانی موفق نشدند به سرعت خود را به محل حادثه برسانند.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، ماموران امداد و نجات ناچار شدند بدنه تعدادی از وسایل نقلیه را با اره‌های مخصوص ببرند تا بتوانند افراد محبوس شده در داخل خودروها را بیرون بکشند.

 


به تازگی حمله مردان مسلح به زنان مو بلند در ونزوئلا و بریدن موی آنها به یک تجارت پرسود تبدیل شده است.
به گزارش بی‌بی‌سی، در ماه‌‌های اخیر در شهرهای ونزوئلا به خصوص شهر ساحلی «ماراکایبو» گروه‌های مسلح با متوقف کردن زنان مو بلند در اماکن عمومی مانند خیابان‌ها و فروشگاه‌ها، با تهدید اسلحه موی سر آنان را می‌برند و با خود می‌برند.
سارقان اغلب به قیچی مجهزند اما در برخی موارد، به جای قیچی با چاقو موها را می‌برند که پوست سر قربانیان را زخمی می‌کند.
ظاهرا سارقان، موی بریده شده را به خریداران در ونزوئلا و سایر کشورهای منطقه می‌فروشند تا برای مقاصد آرایشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
سارقان مسلح پس از متوقف کردن زنان مو بلند، با تهدید، از آنان می‌خواهند تا موهایشان را به شکل «دم اسبی» گره بزنند تا کار بریدن آن آسان‌تر شود و سپس با موی بریده شده محل را ترک می‌کنند.
موی بریده شده در برخی موارد تا 500 دلار هم فروخته شده و به این ترتیب، سرقت مو به یک فعالیت پرسود تبدیل شده است.
در عین حال، مقامات پلیس گفته‌اند بسیاری از قربانیان این نوع حملات تاکنون مایل به شکایت رسمی در این زمینه نیستند زیرا نگرانند تجربه آنان دستاویز طنز قرار گیرد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10