(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 26 مرداد 1392 - شماره 20567

کوتاه اقتصادی
رئیس اتحادیه باغداران اعلام کرد
برداشت 240 هزار تن بادام در سال جاری
خرید تضمینی گندم از 4میلیون تن گذشت
عمده‌ترین مشکل واحدهای مسکن مهر اعلام شد
کشتی‌آرای اعلام کرد
دلایل ثبات قیمت سکه و ارز در هفته‌های اخیر
استخدام بیش از 3هزار نفر در وزارت نیرو
رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد
معامله سهام عدالت مشروط به اجازه وزیر جدید اقتصاد
رئیس سازمان راهداری خبر داد
کاهش 5/5 درصدی تلفات جاده‌ای در سال جاری
از سوی گمرک اعلام شد
شرایط جدید واردات کامیون
پیش‌بینی رشد 60 درصدی صادرات سیمان
تولید شمش آلومینیوم از مرز 119 هزار تن گذشت
یک مسئول: تولید خاویار در سال‌های اخیر کاهش یافته است
   


* در بخشنامه‌ای به کلیه دستگاه‌های اجرایی، پرداخت تا 20درصد فوق‌العاده مستمر به یک چهارم کارمندان دولت امکانپذیر شد. به گزارش معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور پیرو مذاکرات انجام شده در جلسه مورخ 26 تیر 1392 هیات وزیران در خصوص اجازه پرداخت فوق‌العاده ویژه موضوع بند 10 ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری- مصوب 1386- به میزان حداکثر تا 20 درصد حقوق و فوق‌العاده‌ای مستمر به آگاهی می‌رساند، با استناد به ماده 29 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و بر اساس مشروح مذاکرات دولت و تایید رئیس‌جمهور محترم وقت، اجرای مصوبه مذکور از آبان‌ماه سال جاری و پس از پیش‌بینی در موافقت‌نامه‌های متبادله اعتبارات هزینه‌ای امکان‌پذیر خواهد بود. اجرای این مصوبه بدون رعایت موارد فوق‌الذکر در حکم تعهد زائد بر اعتبار بوده و مسئولیت آن برعهده روسای دستگاه‌های اجرایی ذیربط و مقامات مربوطه است.
* حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه 91) تاکنون با 5 درصد افزایش در مقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته به 22 میلیارد و 500 میلیون مترمکعب رسیده است. موجودی آب سدهای کشور تا پایان هفته گذشته به حدود 47 درصد مجموع ظرفیت مخازن سدها رسید. این میزان در مدت مشابه سال آبی گذشته 21 میلیارد و 400 میلیون مترمکعب گزارش شده بود. به گزارش مهر هم‌اکنون 46/9 درصد از حجم مخازن سدهای کشور از آب پر بوده ضمن اینکه مجموع ظرفیت مخازن سدهای کشور در زمان کنونی 47 میلیارد مترمکعب گزارش شده است. حجم آب ورودی به مخازن سدهای کشور نیز از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه 91) تاکنون در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته 2 درصد کاهش یافته است.
* در تیرماه امسال تولید خودروهای سواری در تمام خودروسازان داخلی به غیر از شرکت سایپا، کاهش یافته است. کرمان موتور و خودروسازی راین با افت 100درصدی تولید در صدر جدول افت تولید قرار دارند. پس از آن بیشترین کاهش تولید مربوط به گروه بهمن بوده که تعداد خودروهای سواری تولیدی آن با کاهش 97/2 درصدی از 107 دستگاه در تیر 91 به 3 دستگاه در تیر 92 کاهش یافته است. در این مدت خودروسازی مدیران نیز با افت 82/4 درصدی تولید مواجه شده به گونه‌ای که تعداد خودروهای سواری تولیدی این شرکت از 4064 دستگاه در تیر 91 به 714 دستگاه کاهش یافته است. به گزارش ایسنا تولید شرکت پارس خودرو نیز با کاهش 50/4 درصدی از 14 هزار و 61 دستگاه در تیر 91 به 6970 دستگاه رسیده است. تیرماه امسال گروه صنعتی ایران خودرو نیز با افت 48/2 درصدی تولید خودروهای سواری مواجه شده به گونه‌ای که تولید خودروهای این شرکت از 38 هزار و 463 دستگاه به 19 هزار و 929 دستگاه کاهش یافته است.
* معاون امور نمایشگاهی از تلاش دولت برای پس‌گیری لایحه واگذاری نمایشگاه بین‌المللی از مجلس خبر داد. محمدجواد قنبری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: واگذاری نمایشگاه دارای مساله حقوقی است که باید طبق اصل 44 قانون اساسی پیش رود. وی تصریح کرد: لایحه واگذاری نمایشگاه بین‌المللی توسط دولت دهم به مجلس تحویل داده شده که طیف وسیعی از نمایندگان مخالفت خود را با این لایحه اعلام کردند.

 


رئیس اتحادیه باغداران از افزایش 20 درصدی تولید بادام در کشور خبر داد و پیش‌بینی کرد: با توجه به کاهش برداشت چغاله بادام امسال میزان برداشت این محصول به 240 هزار تن برسد.
مجتبی شادلو در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بیش از 200 هزار هکتار باغ بادام آبی و دیم در کشور وجود دارد که در مناطق مختلف گرمسیری از نواحی جنوبی کشور تا مناطق سردسیری در نیمه شمالی کشور پراکنده هستند.
وی افزود: برداشت بادام در مناطق گرمسیری و از نواحی جنوبی کشور از ابتدای شهریور ماه آغاز می‌شود و در مناطق سردسیری تا پایان مهر ماه و بعضاً روزهای نخستین آبان ماه نیز ادامه دارد.
رئیس اتحادیه باغداران ضمن مثبت ارزیابی کردن شرایط اقلیمی برای تولید محصولات باغی گفت: با توجه به این که افزایش حجم و وزن بادام و قیمت‌های مناسب محصولات خشکباری می‌تواند سود باغداران را افزایش دهد امسال برخلاف سال‌های گذشته برداشت بی‌رویه چغاله بادام صورت نگرفت و می‌توان وضعیت بهتری را برای بادام پیش‌بینی کرد.
به گفته شادلو یکی از عمده‌ترین مشکلات بادام قرار گرفتن این محصول در معرض سرمازدگی است چرا که زمان گل‌دهی این محصول در مناطق گرمسیری در سردترین ماه‌های سال یعنی از اسفند تا فروردین ماه صورت می‌گیرد.
وی اظهار کرد: در باغات بادام که عمدتاً صنعتی نیستند و به صورت خرده مالکی در کشور پراکنده شده‌اند مراحل کاشت، داشت و برداشت آن به صورت سنتی و با استفاده از نیروی انسانی انجام می‌شود در صورتی که اگر باغات صنعتی بادام در کشور وجود داشته باشند و سیستم برداشت مکانیزه در کشور ایجاد شود ارزش اقتصادی این محصول افزایش و ضایعات آن کاهش می‌یابد.
بنابراین گزارش: سالانه بیش از 2 میلیون و 120 هزار تن بادام در جهان تولید می‌شود که ایران با تولید بیش از 200 هزار تن از این محصول پنجمین تولید کننده بادام به شمار می‌رود.

 


سخنگوی خرید تضمینی بانک سپه گفت: خرید تضمینی گندم از 4میلیون تن گذشت و پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت، 500هزار تن دیگر به آن اضافه شود.
محسن دارایی در گفت‌وگو با فارس، در مورد خرید تضمینی گندم از کشاورزان گفت: تاکنون 4میلیون و 100هزار تن گندم از کشاورزان به نرخ تضمینی خریداری شده که نسبت به کل خرید تضمینی گندم در سال گذشته که دومیلیون و 44هزار تن بود، دوبرابر رشد داشته است.
وی دلیل افزایش خرید دولتی را افزایش نرخ خرید تضمینی گندم از 720تومان به کیلویی 800 تومان عنوان کرد.
به گفته دارایی به این دلیل در 15 روز گذشته یک میلیون تن به آمار خرید تضمینی گندم اضافه شده است.سخنگوی خرید تضمینی بانک سپه پیش‌بینی کرد: تا پایان فصل برداشت، میزان تحویل گندم به مراکز دولتی به 5/4میلیون تن برسد.
بنابراین گزارش، خرید بعد از اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها، خرید و فروش گندم و آرد آزاد شد و به همین دلیل طی دو سال گذشته در کنار خرید دولتی، بخش خصوصی نیز اقدام به خرید می‌کنند.اخیرا سازمان مرکزی تعاون روستایی اعلام کرد: بیش از یک میلیون تن گندم کشاورزان را خریداری کرده است، علاوه بر آن کارخانه‌های آرد و ماکارونی نیز به طور مستقل گندم کشاورزان را خریداری می‌کنند.
یکی از برنامه‌های دولت کاهش خرید تضمینی دولتی و سپردن امور به بخش خصوصی براساس اصل 44 قانون اساسی است که طی دو سال اخیر در مورد خرید تضمینی گندم انجام شده است.

 


مدیرکل مسکن مهر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی عمده‌ترین مشکل واحدهای مسکن مهر را اعلام کرد.
امید محمدی در گفتگو با مهر در خصوص ساخت واحدهای مسکن مهر در شهرهای زیر 25هزار نفر، اظهار داشت: سهمیه بنیاد مسکن ساخت 380هزار واحد مسکن مهر بود که تاکنون 376 هزار و 600 واحد به بانک معرفی شده‌اند.
وی افزود: از این تعداد 343هزار و 500 واحد قرارداد تسهیلات بانکی را با بانک عامل بسته‌اند و 339هزار و 400 واحد هم عملیات ساخت و ساز را شروع کرده‌اند که از این تعداد ساخت 231 هزار واحد به اتمام رسیده است.
مدیرکل مسکن مهر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه تاکنون 200هزار و 560 واحد افتتاح شده گفت: مابقی واحدهایی که هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌اند مشکلات عمده‌ای در تامین زیرساخت‌ها دارند که با همکاری وزارت نیرو به مرور این واحدها هم تحویل داده می‌شود.
محمدی با بیان اینکه تا پایان سال ساخت 280 هزار واحد را به پایان می‌رسانیم، اظهار داشت: اگر امسال تمامی این واحدها به پایان برسد، 100 هزار واحد از سهمیه بنیاد مسکن باقی می‌ماند که ساخت آن در نیمه اول سال آینده انجام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه اگر 4 هزار واحد دیگر به بانک عامل معرفی شود سهمیه بنیاد کامل می‌شود، بیان کرد: برنامه بنیاد مسکن این است که امسال ساخت 50 هزار واحد مسکن مهر را به پایان برساند اما مهمترین مشکل ما تامین خدمات زیربنایی است.
مدیرکل مسکن مهر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه 70 درصد واحدهای مسکن مهر بنیاد، خودمالکی است، گفت: در این واحدها مشکل خدمات زیربنایی و روبنایی نداریم اما پروژه‌های 99 ساله با مشکلات زیادی در تامین خدمات زیربنایی روبرو هستند.
محمدی تصریح کرد: عمده مسکن‌های مهر 99 ساله در استان تهران قرار گرفتند که هنوز زیرساخت‌های آنها تامین نشده است، سایت صفادشت، ملارد و 2 سایت دیگر مسکن مهر وجود دارند که ساخت برخی از واحدهای آنها بیش از یک سال پیش به پایان رسیده اما هنوز آماده بهره‌برداری نیستند.
وی با اشاره به اینکه تامین نشدن خدمات زیربنایی موجب شده که عملیات آماده سازی هم انجام نشود، بیان کرد: خدمات زیربنایی واحدهای مسکن مهر در حدود دو سوم استان‌ها هنوز تامین نشده است.
مسکن مهر در بافت فرسوده شهرها ساخته شود
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ادامه مسکن مهر به روش فعلی را مناسب ندانست و گفت: بهتر است دولت جدید ادامه مسکن مهر را در بافت‌های فرسوده و داخل شهرها پیگیری کند.
سعید غفرانی در گفت و گو با ایسنا درباره نحوه اجرای طرح مسکن مهر و ادامه ساخت و تحویل این واحدها در دولت جدید اظهار داشت: اصل کار مسکن مهر تفکر مثبت در زمینه ساخت و ساز مسکن بود اما این طرح اشکالاتی هم دارد که برای ادامه باید برطرف شود.
به گفته وی اگر هزینه صرف شده در بافت‌های فرسوده با واحدهای مسکونی داخل شهرها صرف می‌شد وضعیت فعلی مسکن بهتر بود.
غفرانی افزود: اگر سرمایه‌گذاری صرف شده در مسکن مهر در بافت‌های فرسوده که دارای خدمات زیربنایی هستند، هزینه می‌شد بازتاب بهتری داشت.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به مشکلات زیرساختی در مسکن مهر گفت: بهتر است دولت جدید مسکن مهر را با اصلاح برخی بخش‌ها در بافت فرسوده و داخل شهرها ادامه دهد چرا که به دلیل وجود خدمات زیربنایی هزینه کمتری صرف می‌شود.
به اعتقاد وی نوسازی بافت‌های فرسوده که درصد زیادی از ساختمان‌ها را شامل می‌شود باید در اولویت وزیر جدید راه و شهرسازی قرار گیرد و مقررات ملی ساختمان و نوسازی بافت‌های فرسوده شهرها اجرا شود.

 


رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر دلایل ثبات قیمت سکه و ارز در هفته‌های اخیر را اعلام کرد.
محمد کشتی‌آرای در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: شرایط اقتصاد جهان روال عادی را می‌گذراند و رشد اقتصادی کشورهای دارای رشدهای بالا متوقف شده و به همین دلیل تقاضای طلا در بازارهای جهانی کاهش یافته است.
وی افزود: این عوامل موجب شد که قیمت طلا در 8 ماه گذشته میلادی 25 درصد کاهش یابد؛ این میزان افت قیمت موجب کاهش انگیزه سرمایه‌گذاری در بخش طلا شده است و بسیاری از کشورها، دیگر دارایی‌های خود را به طلا تبدیل نمی‌کنند.
رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر ادامه داد: از طرف دیگر اقتصاد جهان تا حدودی در حال خارج شدن از شرایط رکود است و همین مسئله عدم نوسان در قیمت جهانی اونس را در پی داشته است.
وی با اشاره به عوامل داخلی ثبات قیمت طلا و سکه گفت: پس از انتخابات و تثبیت وضعیت سیاسی کشور موجب شد، تا حدودی ارزش پول ملی تقویت شود که یکی از علل آن امید به بهبود اوضاع اقتصادی کشور است.
به گفته وی؛ این پدیده شرایط را برای کاهش قیمت ارز فراهم کرد که در کنار کاهش 25 درصدی قیمت اونس زیانی را متوجه سرمایه‌گذاران بازار ارز، طلا و سکه کرده است.
کشتی‌آرای تصریح کرد: در چنین شرایطی بخشی از دارایی‌های ارزی و طلا که در نزد مردم بود، به بازار عرضه شده و این مسئله در تعدیل قیمت‌ها موثر بوده است.
وی با بیان اینکه در چند ماه اخیر تغییرات قیمتی در داخل مطابق با تغییر قیمت‌های جهانی بوده است، گفت: در زمانی که تعادل در عرضه و تقاضا از بین برود، حباب قیمتی ایجاد می‌شود، اما هم‌اکنون عرضه و تقاضا متعادل است و قیمت اونس و دلار کاهش یافته است.
رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر تاکید کرد: این سه عامل موجب شد که در 50 روز گذشته نوسان قیمت در بازار داخلی حدود یک درصد باشد؛ پیش‌بینی می‌شود تا دو هفته آینده این روند ادامه یابد، به طوری که تغییرات قیمتی در بازار جهانی و داخل حدود یک درصد باشد.
وی تصریح کرد: یکی از 5 اولویت برنامه اقتصادی دولت تثبیت نرخ ارز است و طبیعی است که تثبیت نرخ‌ها موجب از بین رفتن تقاضای کاذب در بازار ارز شود.

 


مدیرکل دفتر توسعه منابع انسانی وزارت نیرو از استخدام بیش از 3هزار نفر در این وزارتخانه خبر داد.
محمد محمدزاده در این خصوص گفت: برای حدود 4هزار نفر مجوز استخدام از دولت گرفتیم منتهی نه در قالب طرح مهرآفرین، بلکه مجوز آن قبل از این طرح گرفته شده و آزمون استخدامی هم برگزار شده بود و همه افراد به نحوی برای گزینش معرفی شده‌اند.
وی افزود: آمار این 4 هزار نفر یک مقدار ریزش در مشاغل نگهبانی داشته است، اما به هر حال حدود 2هزار نفر در قالب تخصصی و مابقی در مشاغل نگهبانی در قالب آزمون به گزینش معرفی شده‌اند.
محمدزاده گفت: 60 درصد مراحل گزینش انجام شده است و بیش از 3 هزار نفر از اول مهرماه در حوزه فنی و تخصصی و نگهبانی مشغول به کار خواهند شد.
محمد محمدزاده در گفت‌وگو با فارس همچنین در پاسخ به این سوال که جریان واگذاری پژوهشگاه نیرو که قرار بود به جای بدهی‌های وزارت نیرو به مپنا واگذار شود، به کجا رسید؟ افزود: واگذاری پژوهشگاه نیرو فعلا مسکوت مانده است و در روزهای اخیر معاون تحقیقات وزارت نیرو از پژوهشگاه نیرو بازدید به عمل آورده و گزارشی آماده کرده است.
وی ادامه داد: بحث قبلی واگذاری پژوهشگاه نیرو مدتی دنبال شد و با توجه به وضعیت دولت یازدهم که به تازگی بر سر کار آمده است، احتمالا سیاست‌ها تغییر کند.
محمدزاده خاطر نشان کرد: البته نگاه وزیر پیشنهادی نیرو (چیت‌چیان) احتمالا این باشد که پژوهشگاه نیرو حفظ شود، بنابر این اینکه پژوهشگاه نیرو حفظ و یا واگذار شود، چون در حوزه اختیارات بنده نیست نمی‌توانم با صراحت در مورد آن اظهارنظر کنم.
وی افزود: بحث‌های زیادی در مورد واگذاری پژوهشگاه نیرو صورت گرفت و یک‌بار قرار بر این شد که به جای بدهی به مپنا و یک بار هم قرار شد به وزارت علوم واگذار کنند، منتهی هنوز سندی را به طور مکتوب در این خصوص ندیده‌ایم.

 


رئیس سازمان خصوصی‌سازی آزادسازی سهام عدالت را مشروط به مجوز وزیر جدید اقتصاد دانست.
محمدرحیم احمدوند گفت: آزادسازی سهام عدالت و قابل معاملاتی شدن آن نیازمند زمان زیادی نیست و فقط باید گزارش انجام کار به وزیر جدید اقتصاد ارائه شود، تا نظر ایشان درباره ساز و کار آن اعمال شود.
معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به سؤال فارس که در زمینه فرهنگ‌سازی چه اقداماتی صورت خواهد گرفت، گفت: در زمینه اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی، نحوه معاملات، خرید و فروش و فرآیند آن پس از دریافت نظر وزیر اقتصاد به مردم عزیز ارائه خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه با برنامه‌ریزی صورت گرفته به نگرانی‌ها پاسخ خواهیم داد، خاطرنشان کرد: دو محور اصلی حفظ حقوق سهامداران که دچار نوسان نشود و اینکه بازار سرمایه ثبات خود را حفظ کند، مورد توجه است و برنامه‌ریزی‌هایی نیز در این باره صورت گرفته است.
احمدوند با اشاره به اینکه همه ارکان و رده‌ها باید در زمینه اطلاع‌رسانی به مردم درباره این فرآیند کمک کنند، گفت: در این زمینه باید همه در جریان کار باشند، تا از دغدغه و نگرانی‌ها نسبت به فرآیند آن کاسته شود.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه مقدمات کار فراهم شده گزارش اقدامات صورت گرفته به اطلاع وزیر اقتصاد می‌رسد و چنانچه ایشان نظر اصلاحی نداشته باشند، آزادسازی سهام عدالت با این روال کار ادامه خواهد یافت.
رئیس سازمان خصوصی‌سازی کشور در پاسخ به این سؤال که چه زمانی معاملات سهام عدالت نهایی خواهد شد، اظهار امیدواری کرد: پس از طی مراحل پایانی در زمان معقولی آزادسازی سهام عدالت عملیاتی شود.
از سوی دیگر امیر هامونی مدیرعامل فرابورس در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این سؤال که عرضه اولیه شرکت‌های پذیرفته شده در فرابورس چه زمانی انجام خواهد شد، گفت: با توجه به اینکه فعلاً کلیات عرضه سهام عدالت پذیرش شده است، بنابراین پذیرش اصولی منوط به انجام 4 اقدام است.
وی افزود: افزایش سرمایه، تکمیل فهرست سهامداران، مشخص کردن پرتفوی (سبد ترکیب سهام) شرکت و گزارش عملکرد براساس استاندارد از جمله اقداماتی است که باید در روند پذیرش قطعی این شرکت‌ها مورد توجه قرار گیرد.
هامونی با تأکید بر اینکه صورت‌های مالی نیز باید براساس استاندارد نظارت بر بورس و ناشران مطابقت داده شود، گفت: در این مرحله به صورت اصولی با پذیش این شرکت‌ها موافقت خواهد شد.
مدیرعامل فرابورس ایران ادامه داد: عرضه سهام شرکتهای استانی عدالت بلافاصله با توجه به دستورالعمل عرضه اولیه سهام شرکت‌ها پس از پذیرش قطعی در بازار فرابورس انجام خواهد شد.
وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا دیگر شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت پذیرش شده‌اند، یا خیر، گفت: هنوز درخواست جدیدی به فرابورس اعلام نشده و تنها شرکت استانی آذربایجان شرقی به عنوان اولین شرکت وارد فرابورس خواهد شد.
گزارش وزارت اقتصاد
در همین حال وزارت امور اقتصادی و دارایی طی گزارشی آخرین جزئیات توزیع سهام عدالت را تشریح کرد. براساس آن، در حال حاضر فرآیند شناسایی 6 دهک پائین درآمدی جامعه به اتمام رسیده و در 18 مرحله و به منظور شناسایی 45 میلیون و 607 هزار و 770 نفر از مشمولان سهام عدالت مورد اجرا قرار گرفته و برای این تعداد دعوتنامه صادر و توزیع شده است. از تعداد مذکور 42 میلیون و 19 هزار و 114 نفر ثبت نام شده‌اند و 40 میلیون و 701 هزار و 634 نفر سهامدار قطعی شده‌اند.
براین مبنا تا پایان سال 89 تنها سود سال‌های 85 و 86 سهام عدالت بین مشمولان توزیع شده است و سود سال‌های بعد به دلیل واریز سود به حساب خزانه دولت بابت اقساط تعیین شده بین هیچیک از مشمولان مراحل مختلف طرح توزیع نشده است.
همچنین به گزارش مهر تصریح مدل مناسب برای ورود سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری به بورس و تدوین و تصویب دستورالعمل اجرایی برای ورود سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری به بورس دو الزام مهم برای عرضه سهام عدالت در بازار سهام محسوب می‌شوند.

 


رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از کاهش تلفات جاده‌ای در سه ماهه نخست سال جاری خبر داد.
شهریار افندی‌زاده در گفتگو با مهر به کاهش آمار تلفات جاده‌ای در سه ماهه ابتدایی امسال اشاره کرد و گفت: در سه ماهه امسال 5/5 درصد کاهش تلفات نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ثبت رسیده است که امیدواریم تا پایان سال به کاهش 10 درصدی برنامه پنجم توسعه دست پیدا کنیم.
وی با بیان اینکه برای کاهش تصادفات جاده‌ای از سیستم‌های هوشمند راهداری استفاده شده است، اظهار داشت: افزایش سطح سرویس‌دهی به مسافران در جاده‌ها و حضور گشت‌های راهداری سهم زیادی را در کاهش تلفات جاده‌ای داشته است.
رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با تاکید بر اینکه تلفات جاده‌ای از سوی پزشکی قانونی اعلام می‌شود، بیان کرد: در ایام طرح تابستانی در کنار بهسازی، روکش آسفالت و نصب علایم در جاده‌ها اقدامات راهداری متناسب با تعداد مسافران در جاده‌ها انجام می‌شود.
افندی‌زاده تصریح کرد: در حال حاضر 450 دوربین نظارت تصویری و بیش از یک هزار دستگاه تردد شماره آنلاین، اطلاعات را از سطح جاده‌ها به مراکز مدیریت راه‌های کشور منتقل می‌کنند که مسافران هم می‌توانند از طریق سایت اینترنتی مرکز مدیریت راه‌های کشور، وضعیت ترافیک را مشاهده کنند.معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: تمامی مراکز مدیریت راه‌های کشور به صورت 24 ساعته آمادگی پاسخگویی به مسافران را دارند و تا پایان طرح تابستانی در تاریخ 2 مهرماه در آماده‌باش هستند.

 


گمرک جمهوری اسلامی در بخشنامه‌ای شرایط جدید واردات کامیون را اعلام کرد.
به گزارش فارس، در متن این بخشنامه آمده است: 1-شرکتهای حمل و نقل جاده‌ای ایرانی جهت واردات کامیون مورد نیاز خود می‌بایست به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مراجعه و سپس جهت اخذ ثبت سفارش به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت مراجعه نمایند.
2- مشخصات مندرج در ثبت سفارش‌های ارائه شده می‌باید دقیقا مطابق با مشخصات کامیون‌های وارده اعم از تیپ موتور، سال ساخت و مدل باشد.
ثبت سفارش‌های ارائه شده از محل این مصوبه صرفا جهت کامیون‌های با ظرفیت بیش از ده تن است.
3- شرکت‌های حمل و نقل حائز شرایط باید به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مراجعه تا ضوابط تائید و تشخیص تدوین شده را دریافت نمایند. کامیون‌های وارداتی شرکت‌های حمل و نقل داخلی دارای شرایط زیر باشند: الف) سال ساخت آنها کمتر از 3 سال باشد. ب) کامیون‌های وارداتی می‌بایست دارای نمایندگی و خدمات پس از فروش، انطباق با استانداردهای آلایندگی‌ شورای عالی حفاظت محیط زیست، استاندارد اجباری و انطباق با معیارهای مصرف سوخت باشند. (ضوابط فنی خودروهای موصوف در هر مورد می‌باید از طریق این مرکز به آن گمرک ابلاغ شده باشد) ج) شرکتهای ایران حمل و نقل جاده‌ای در صورت ارائه گواهی اسقاط کامیون‌های فرسوده با عمر بیش از 25 سال، از ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت و تائید این مرکز در هر مورد به ازای هر کامیون مشمول 25 درصد تخفیف در سود بازرگانی واردات یک دستگاه کامیون با ظرفیت حداکثر 3 تن، بالاتر از کامیون اسقاط شده می‌شوند. د) ارائه گواهی از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مبنی بر اینکه کامیون‌های موصوف از مشخصات فنی و ضوابط کاربرد جاده‌ای برخوردار باشند.
بدیهی است واردات کامیون به نام شرکت ایرانی حمل و نقل جاده ای صورت می‌گیرد و کامیون‌های وارداتی تا 5 سال از تاریخ ترخیص، تنها به سایر شرکتهای حمل و نقل جاده‌ای قابل واگذاری خواهند بود و مراتب می‌بایست توسط گمرک محل با درج در پروانه گمرکی به نیروی انتظامی یادآوری گردد و ارائه ثبت سفارش معتبر شرکتهای حمل و نقل پس از ابلاغ ضوابط فنی کامیونهای مربوطه (بندهای 3 و 4) توسط این مرکز به گمرکات اختصاصی قابلیت اجرایی دارد.
بدیهی است بخشنامه موصوف صرفا جهت گمرکات اختصاصی خودرو بوده و برای سایر گمرکات جهت اطلاع است.

 


عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: پیش‌بینی می‌شود صادرات سیمان کشور تا پایان سال جاری با رشد 60 درصدی به 20 میلیون تن برسد.
مرتضی لطفی در گفت و گو با ایسنا افزود: از زمان واگذاری قیمت‌گذاری سیمان به انجمن تولیدکنندگان سیمان ارزش بازار و سهام شرکت‌های سیمانی در سال جاری رشد چشمگیری را تجربه کرده است.وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته به دلیل نگاه انقباضی حاکم بر صنعت سیمان فاصله زیادی بین سرمایه‌گذاری‌های انجام شده با ارزش بازار سیمان در کشور به وجود آمده بود، گفت: وضعیت به گونه‌ای بود که احساس خطر شد که سرنوشت صنعت سیمان به سرنوشت صنعت نساجی دهه 70 تبدیل شود، چرا که ارزش بازار سیمان تا قبل از سال جاری به نسبت قیمت تمام شده تولید آن بسیار پایین بود.
وی با اشاره به اینکه اگر قیمت‌گذاری سیمان به انجمن سیمان واگذار نمی‌شد در تولید و صادرات سیمان دچار مشکل می‌شدیم و دلال‌ها سود اصلی فروش سیمان را می‌بردند، افزود: بعد از هدفمندی یارانه‌ها بیشترین تاثیر متوجه دو صنعت فولاد و سیمان شده و عرصه به ویژه بر صنعت سیمان تنگ شد، به طوری که بسیاری از واحدها حتی در تامین هزینه‌های روزمره خود دچار مشکل شده بودند.
لطفی با بیان اینکه در حال حاضر دوره بحران در صنعت سیمان ایران سپری شده گفت: در حال حاضر عرضه بر مصرف سیمان در بازار داخلی پیشی گرفته و در 3 ماهه نخست امسال صادرات سیمان کشور بالغ بر 3/5 میلیون تن شد و پیش‌بینی می‌شود امسال صادرات سیمان کشور از مرز 20 میلیون تن بگذرد که در صورت تحقق این هدف شاهد رشد 60 درصدی صادرات سیمان خواهیم بود.
مدیرعامل هولدینگ سیمان فارس و خوزستان در ادامه از حل مشکل صادرات سیمان ایران به عراق خبر داد و گفت: به نظر می‌رسد توقف چند روزه صادرات سیمان به عراق بیشتر جنبه سیاسی داشت که این موضوع حل شده است. از سوی دیگر افزایش 3 تا 10 دلاری قیمت هر تن صادرات سیمان باعث بهبود عملکرد صادراتی و مالی تولیدکنندگان سیمان شده است.به گفته وی صنعت سیمان ایران باید از همین الان به فکر صادرات به آفریقا باشد که در این زمینه شرکت کشتیرانی باید امکانات لازم جهت صادرات سیمان به کشورهای آفریقایی را فراهم کند.
عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان افزود: امیدواریم وزارت امورخارجه دولت یازدهم دیپلماسی تجاری را فعال کند و زمینه برای رشد هرچه بیشتر صادرات سیمان ایران را طی سال‌های آینده فراهم شود.

 


میزان تولید شمش آلومینیوم کشور طی 4 ماهه نخست سال 92، از مرز 119 هزار تن گذشت.
به گزارش مهر، طی 4 ماهه نخست امسال، 3 مجتمع تولید آلومینیوم (ایرالکو، المهدی و هرمزآل) 119 هزار و 560 تن شمش تولید کردند، اما میزان شمش آلومینیوم تولید شده در کشور طی مدت مشابه سال گذشته، 112 هزار و 677 تن بود که حاکی از افزایش 6 درصدی این محصول استراتژیک است.
در این میان، شرکت ایرالکو 59 هزار و 914 تن، المهدی 35 هزار و 889 تن و هرمزآل 23 هزار و 757 تن شمش تولید کردند. همچنین، طی 4 ماهه اخیر، 82 هزار و 967 تن پودر آلومینا توسط شرکت آلومینای ایران تولید شد که در مقایسه با آمار تولید مدت مشابه سال گذشته (73 هزار و 426 تن)،‌ رشد 13 درصدی را نشان می‌دهد.
بنا به این گزارش، میزان شمش آلومینیوم تولید شده در تیر امسال با افزایش 10 درصدی نسبت به میزان تولید مدت مشابه سال 91 (27 هزار و 413 تن)، به 30 هزار و 127 تن رسید.

 


مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی تکثیر و پرورش میگو و ماهی گفت: تولید خاویار از 300 تن به 3 تن در سال رسیده است.
ارسلان قاسمی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به تولید میگو در دریا اظهار داشت: زمان صید به تازگی آغاز شده ولی تولید و برداشت آبزیان پرورشی هنوز فرا نرسیده است.
مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکتهای تعاونی تکثیر و پرورش میگو، ماهی و آبزیان تاکید کرد: یکی از مباحث عمده رویکرد مسئولان جدید در قبال تولید ماهی و آبزیان است که برنامه‌های آنها برای رفع مشکلات اهمیت زیادی دارد.
وی با بیان اینکه چند مشکل عمده در تولید ماهی و آبزیان وجود دارد، تصریح کرد: این مشکلات در چند سال گذشته مطرح بوده که یکی از آنها تامین منابع مالی است.
قاسمی با اشاره به قانون هدفمندی یارانه‌ها و تاثیر آن بر تولید محصولات این صنعت گفت: از آنجایی که این قانون به صورت کامل و مناسب اجرا نشده، آثار منفی آن در این بخش تاثیر گذاشته است.
به گفته این فعال تعاونیها، عملا در تولید میگو کمتر از 10 درصد ظرفیت موجود کشور استفاده می‌شود و می‌توان با برنامه‌ریزی، بسیاری از ظرفیت‌ها را آزاد کرد که البته با وجود مشکل نقدینگی، پایان مشکلات بعید به نظر می رسد.
مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکتهای تعاونی تکثیر و پرورش میگو، ماهی و آبزیان بیان داشت: در بخش کشاورزی اعتباراتی که مقرر شد برای حمایت از تولید و اشتغال پرداخت شود، محقق نشد در صورتی که بانک مرکزی متعهد شده بود این تسهیلات و اعتبارات را از بانک‌ها پیگیری کند با این حال کمتر از 10 درصد تسهیلات به این بخش پرداخت شد.
قاسمی درباره تولید خاویار در کشور اظهار داشت: کشور ایران از گذشته در تولید خاویار، فرش دستباف و پسته شناخته شده است و در 12 سال پیش تولید خاویار از دریای خزر حدود 300 تن بود که سال گذشته به 3 تن رسید، در صورتی که خاستگاه آن ایران است.به گفته این فعال تعاونی‌ها، سال گذشته 60 کیلوگرم خاویار پرورشی در کشور تولید شد در حالی که چین اکنون 10 تن خاویار پرورشی تولید می‌کند و از کارشناسان ایرانی برای تولید محصول خاویار بهره برده است.
وی تاکید کرد: در سازمان شیلات ایران در 7 سال گذشته به طور میانگین هر 9 ماه یکبار مدیر سازمان تغییر کرده است که نشان می‌دهد ثبات تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی پایدار وجود ندارد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10