(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 26 مرداد 1392 - شماره 20567

یادی از زلزله اهر در اولین سالگرد آن ( یادداشت خبرنگار)
ظرفیت‌های گردشگری گنبدکاووس آماده استقبال از مسافران تابستانی است
کوتاه از روز خبرنگار
توسط خیران استان مرکزی صورت گرفت
کمک 6 میلیارد ریالی برای آزادی زندانیان
مدیرعامل آبفای استان: 88 کیلومتراز شبکه توزیع آب زنجان فرسودگی دارد
کمبود شیر خشک در خوزستان بزودی برطرف می شود
افتتاح شهربازی در پارک بزرگ اندیمشک
بهره‌برداری از 28 واحد تولید کود ورمی کمپوست در اصفهان
حمله آفت‌ها به جنگل بلوط زاگرس
درخشش فرهنگیان و دانش‌آموزان قاینی در مسابقات پرسش مهر
تولید انگور در استان سمنان 2 برابر میانگین کشوری است
مدیرکل تأمین اجتماعی همدان: 200 میلیارد ریال مطالبات معوقه داریم
   


داشتم روزنامه‌های جدید را می‌چیدم که طوفان عظیمی به پاخاست و در آن واحد مردم به وسط خیابانها ریختند. ساعت 53/4 دقیقه بعدازظهر بود، زمین عصبانی زیر پایم به خود می‌پیچید. آسفالت خیابان بالا و پایین می‌آمد. هیچ کس نمی‌دانست که چه فاجعه‌ای در پیش است. انگار ساختمان‌ها را داخل گهواره بزرگی شدیدا تکان می‌دادند. این بار اما دوئل سختی بین ساختمانها و زمین لرزه آغاز شده بود و در آخرین لحظات این چند ثانیه، این غرش زمین بود که آجرها، سنگ‌ها و کلوخ‌ها را روی زمین و بر سر انسان‌هایی که با دهان روزه مشغول تدارک افطاری بودند فرو ریخت.
* * *
تجمع مردم وحشت‌زده وسط خیابان‌ها بیشتر شده، همه گریان و نالان و بهت زده بحران را پشت سرمی‌گذاشتند. بلافاصله دفتر را بسته و به طرف خانه دویدم. گرد و خاک همه جا را گرفته و شاخ و برگ درختان ظاهرا آرام گرفته بودند. به نظر می‌رسید آرامش قبل از طوفان است و همین طور هم شد وسط راه دومین زلزله و کمی بعد سومین زمین لرزه حادث شد این بار با توجه به سست شدن بناها، خیلی راحت دیوارها و خانه‌ها آوار شدند. اهالی خانه را که وسط خیابان آمده بودند به یکی از پارک‌های نزدیک هدایت کرده و خودم را به فرمانداری اهر رساندم.
* * *
غلامرضا صدیقی فرماندار که هنوز دست تنها بود پریشان خاطر به دو سه نفر از خودی‌ها دستور داد به بیمارستان و اداره گاز مراجعه کنند من هم همراه با اکیپ معاون فرماندار که با من شدند 3نفر به طرف بیمارستان حرکت کردیم. راهی برای رسیدن به بیمارستان نبود رانندگان خودروها بی‌اراده هر کدام به طرفی حرکت کرده و راه اصلی را بسته بودند. ناچار از مسیر میانبر به بیمارستان رسیدیم. عرصات محشر بود. مردم پریشان روستاها به طور خودجوش زنده‌ها و زخمی ها و مرده‌ها را روی وانت‌بارها انداخته و آنها را در حالی که دست و پاشکسته، خون‌آلود و برخی از نفس افتاده بودند در محوطه حیاط اورژانس به زمین می‌ریختند. در مجموع 2نفر پزشک (دکتر هادی و دکتر زرگری) و چند پرستار و بهیار در صحنه بودند که بدون ترتیب به یکی گوشی گذاشته، نبض آن دیگری را گرفته و به سومی با فشار به سینه و تنفس دهان به دهان زندگی دوباره می‌بخشیدند اما به نظر می‌رسید که در برخی موارد آوار سنگین خانه‌های روستایی کار خودش را کرده بود. تعداد مصدومان با رسیدن هر وانت‌بار بیشتر می شد. همه از شدت درد به خود می‌پیچیدند. در آن لحظات سخت و طاقت‌فرسا مشاهده ده‌ها کشته خبر از فاجعه‌ای عظیم می‌داد و اینکه مشت نمونه خروار است. بی‌نظمی مانع کار معدود پزشکان شده و کار آنها را مشکل کرده بود ناچار به همراه معاون فرماندار و مسئول امور مالی فرمانداری وانت‌ها را به کناری زده و مردم عادی را به آرامش دعوت کردیم. تلفن‌های ثابت و سیار از کارافتاده و ارتباط مردم نگران را مختل کرده بود. خبر می‌رسید که گروه‌های امداد و نجات از شهرهای دور و نزدیک به راه افتادند. خبر همه جا پیچیده و در اقصی نقاط کشور ایجاد نگرانی کرده بود. می‌گفتند مرکز امداد و نجات، آتش‌نشانی اهر است ناچار راه افتاده و به آنجا رفتیم. شهر چهره غمزده‌ای به خود گرفته بود. همه در حال جنب‌وجوش بودند تا از سلامت نزدیکان خود باخبر شوند.
* * *
نصف شب دوباره خودم را به بیمارستان رساندم. محوطه بیرونی اورژانس پر از دکتر و پرستار و دارو بود و امدادرسانی و نظم و ترتیب و حضور نیروهای نظامی و انتظامی و امدادی حرف اول را می‌زد. اردبیل اما در اعزام نیرو و ارسال دارو و درمان و کمک‌های اولیه با آن اتوبوس‌های سیار بیمارستانی سنگ‌تمام گذاشته بود. آمبولانس‌ها با چراغ‌های گردان پشت سرهم مجروحان را به بیمارستان می‌رساندند. حالا دیگر کشته‌ها را به سردخانه انتقال داده و یا به قول فرماندار اهر بیشتر آنها را با صورتجلسه به صاحبانشان تحویل داده بودند که خاکسپاری شوند.
* * *
ساعت یک بامداد به پارک شیخ شهاب‌الدین سر زدم همه جا چادرها برپا شده و جای سوزن انداختن نبود. مردمی که بیست و دو روز روزه گرفته و امساک کرده بودند در آستانه برگزاری احیای شب بیست و سوم و قبل از دعای جوشن کبیر، به صف ایستاده و نماز آیات را به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی‌زاده امام جمعه اهر اقامه می‌کردند. ساعت 30/2 بامداد به فرمانداری رفتم. حالا دیگر صدیقی تنها نبود مدیران کل ادارات استان، نیروهای امداد و نجات و نیروهای خودجوش مردمی از همه جا آمده و برنامه‌ها با نظم و ترتیب خاصی انجام می‌گرفت. فرصت مصاحبه نبود اما فرماندار 45 کشته و 500 زخمی را تا آن لحظه در اهر و حومه اعلام می‌کند و اینکه در آن ساعت شب کار جست‌وجو تمام شده است. از فرمانداری بیرون می‌آیم و ساعت 3 بامداد درحالی که شدیدترین پس‌لرزه در همان ساعت روی می‌دهد، برای تنظیم خبر به دفتر روزنامه می‌آیم. فردا بخش اول خبر کیهان با مطالبی از اخبار ارسالی بنده در صفحه اول تنظیم و چاپ شده است. ساعت 4 بامداد روبه‌روی بیمارستان 128 تختخوابی اهر روی صندلی عقب ماشین به خواب می‌روم!!
* * *
روز بعد فرصت کرده‌ام که به اطاق‌های خانه‌ام سر بزنم دیوارها ترکیده، گچ‌ها ریخته و چینی و بلورها ریخته و تکه و پاره شده‌اند. شاکرم.
کاروان کمک‌های مردمی همچون سیل خروشان و عظیم به راه افتاده و با بند آوردن جاده‌های منتهی به اهر، ورزقان و هریس و حضور در چادرهای زلزله‌زدگان، اسباب تسکین آلام روستائیان خانه خراب را فراهم کرده‌اند. من هم به عنوان قطره‌ای از دریا همراه خانواده‌ام در چند روستا حضور ‌یافته و از آنها دلجویی می‌کنم. اینک یک سال از آن واقعه ناگوار می‌گذرد. امید که درگذشتگان این فاجعه عظیم مورد رحمت حق تعالی قرار گرفته باشند. خبرنگار کیهان در اهر

 


گنبدکاووس- خبرنگارکیهان:
معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرماندار گنبدکاووس گفت: این شهرستان با ظرفیت‌های فراوان گردشگری آماده استقبال از مسافران تابستانی است.
نورمحمد جعفری در جلسه ستاد تسهیلات دائمی سفر این شهرستان، افزود: جاذبه‌های گردشگری گنبد از جمله بلندترین برج آجری جهان، شهر تاریخی جرجان، 3 تالاب بین‌المللی، امامزاده یحیی‌بن زید(ع)، مجموعه سوارکاری، دریاچه مصنوعی، بازارچه مرزی و تجاری، صنایع دستی اقوام، منابع آبی و بوستان‌های شهری آماده بازدید و پذیرایی از مسافران است. وی، بر لزوم تلاش همه دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد تسهیلات دائمی سفر این شهرستان در ارائه خدمات مطلوب به مسافران تابستانی تأکید کرد و گفت: سفرهای نوروزی یا تابستانی فرصت مناسبی برای معرفی گنبدکاووس به مسافران داخلی و خارجی است. جعفری همچنین بر لزوم نصب تابلوهای راهنمای مسافران بویژه مسافران خارجی برای بازدید از اماکن تاریخی و گردشگری گنبدکاووس بالاخص بلندترین برج آجری جهان تأکید کرد و گفت: با همفکری و تعامل بین همه مسئولان بهترین خدمات به مسافران تابستانی و اقامت آنان در این شهرستان ارائه می‌شود.
قدرت شاکری رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گنبدکاووس نیز در این جلسه ضمن قدردانی از تلاش‌های اعضای ستاد تسهیلات دائمی سفر این شهرستان، از برپایی نمایشگاه صنایع دستی در اوایل شهریور ماه امسال در محل بوستان الغدیر گنبدکاووس خبر داد. شاکری، برپایی پایگاه راهنمای مسافران تابستانی در ورودی محور آزادشهر- گنبد، احداث سرویس بهداشتی در محوطه بوستان قابوس، راه‌اندازی اتوبوس گردشگری، برگزاری موسیقی سنتی در بوستان های بزرگ شهری و توزیع بروشورهای راهنمای گردشگری را از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده برای استقبال از مسافران تابستانی در این شهرستان اعلام کرد.
در این جلسه همچنین دیگر اعضای ستاد تسهیلات دائمی سفر گنبدکاووس نیز آمادگی خود را برای استقبال از مسافران تابستانی اعلام کردند.

 


جاسک- خبرنگارکیهان: به مناسبت 17 مرداد روز خبرنگار در مراسمی که با حضور مسئولین شهرستان جاسک برگزار شد از تلاش‌ها و زحمات صادقانه خبرنگاران جاسک درخصوص انعکاس اخبار جاسک تجلیل گردید.
عبدالرحمن لشکری، رئیس اداره فرهنگ ارشاد اسلامی جاسک گفت: خبرنگاران جاسک در جهت انعکاس اخبار این شهرستان زحمات زیادی را متحمل می‌شوند. وی با تقدیر و تشکر از تلاش‌های خبرنگاران جاسک گفت: این اداره طبق رسالتی که دارد همواره پشتیبان خبرنگاران جاسک هست و خواهدبود.
رشت- خبرنگارکیهان: به مناسبت روز خبرنگار جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی ضمن حضور در دفتر سرپرستی کیهان در گیلان و تبریک این روز به خبرنگاران این دفتر با سرپرست کیهان در گیلان دیدار و گفت‌وگو کرد.
در این دیدار نماینده مردم رشت در مجلس با تأکید بر حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی، از مواضع اصولی روزنامه کیهان در برخورد با انحرافات و شفاف‌سازی مسائل در عرصه سیاسی قدردانی کرد.
بناب- خبرنگارکیهان: فرماندار بناب در آیین تجلیل از خبرنگاران با تبریک روز خبرنگار و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای رسانه بویژه شهید صارمی گفت: خبرنگاران چشم بیدار جامعه هستند و باید تمام وقایع و رویدادها را به‌طور صحیح و واقعی انعکاس دهند.
سعید برقی با تأکید بر انعکاس واقعیت‌ها به مردم از سوی رسانه‌ها افزود: قطعاً مشکلات موجود در سطح ادارات و همین‌طور اجتماع یک شبه قابل حل نیست و باید با اطلاع‌رسانی صحیح به مردم، آنها را از مشکلات جامعه آگاه سازیم.
هریس- خبرنگارکیهان: فرماندار هریس از خبرنگاران فعال این شهرستان به مناسبت روز خبرنگار تجلیل به عمل آورد. داریوش مرادی در این نشست ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید صارمی، اثرگذاری در توسعه شهرستان را جزو وظیفه ذاتی خبرنگاران برشمرد و افزود: این اثرگذاری می‌باید شهرستان را در سطوح مختلف استانی برجسته نماید.
چناران- خبرنگار کیهان: در آستانه سالروز شهادت شهید صارمی و روز خبرنگار طی مراسمی که در سالن آمفی تئاتر خواجه نظام‌الملک چناران برگزار شد از خبرنگاران این شهرستان تجلیل به عمل آمد.
فرماندار چناران گفت: خبرنگاری شغل پرمخاطره‌ای است چنانچه تاکنون خبرنگاران زیادی در عرصه‌های مختلف چون دفاع مقدس جان خود را از دست داده‌اند.
سیدعلی حسینی افزود: اثرگذاری شغل خبرنگاری یک توقع ویژه‌ای را برای خبرنگاران ایجاد کرده است، چنان که گاهی این اثرگذاری از پیگیری یک نهادو نامه بسیار بیشتر است.
بندرعباس- خبرنگار کیهان: همزمان با 17 مرداد روز خبرنگار، جمعی از مدیران مسئول، خبرنگاران روزنامه‌های هرمزگان، اعضای هیئت مدیره خانه مطبوعات استان به همراه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بندرعباس دیدار و گفت‌وگو کردند.
نماینده ولی فقیه در بندرعباس گفت: نبی به معنی خبررسان است. یعنی اینکه از خدا، خبر می‌رساند به بندگان خدا، یعنی اینکه اساس سعادت بشر در ارتباط خبری است و همه خوبیها به واسطه شبکه خبررسانی است که بین مردم و خدا قرار گرفته است.
آیت‌الله غلامعلی نعیم‌آبادی افزود: همان‌طور که معلمی شغل انبیاست، خبررسانی قبل از معلمی شغل انبیاء بوده است زیرا اگر خبررسانی نبود، معلمی معنا نداشت.
اراک- خبرنگار کیهان: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: 9 نفر از خبرنگاران برای نخستین بار در استان دوره تکمیلی خبرنگاری را گذرانده‌اند و موفق به دریافت گواهی قبولی از سرای روزنامه‌نگاران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده‌اند.
مصطفی مشایخی افزود: این اداره کل در حال ساماندهی خبرنگاران در سرای روزنامه‌نگاران است و کارت خبرنگاری این خبرنگاران توسط سرای روزنامه‌نگاران کشور صادر می‌شود.
وی افزود: تا سامانه سمان پالایش نشده است محور و مبنا را سرای روزنامه‌نگاران قرار خواهیم داد و تنها کسانی که عضو سرا هستند می‌توانند از خدمات رفاهی ويژه خبرنگاران استفاده کنند.
گنبدکاووس- خبرنگار کیهان:خبرنگاران بازوان توانمند انتظامی در ارتقای احساس امنیت در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه به شمار می‌روند. سرهنگ محمدعلی عسگری، فرمانده انتظامی گنبد کاووس در آیین تجلیل از خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌های ارتباط جمعی مستقر در این شهرستان گفت: خبرنگاران آینه‌ای از عملکرد انتظامی هستند زیرا انعکاس اخبار مثبت توسط رسانه‌ها، سبب بالا رفتن احساس امنیت و آرامش خاطر شهروندان و انعکاس اخبار بعضا منفی نیز سبب تلاش بیشتر انتظامی جهت تقویت نقاط ضعف می‌شود.
سنندج- خبرنگار کیهان:استاندار کردستان در مراسم روز خبرنگار گفت: با حرفهای بی‌مورد زحمات و تلاش دولت خدمتگزار را که علی‌رغم تحریم‌ها، محدودیت‌ها و تنگناها در راستای توسعه و پیشرفت کردستان گام برداشته‌اند را زیر سوال نبریم.
علیرضا شهبازی به خبرنگاران گفت: من بیشترین حمایت‌ها را از شما دوستان رسانه‌ای کرده‌ام و بارها گفته‌ام که من نوکر و خدمتگزار مردم شریف کردستان هستم و در تمام مجالس و نشست‌ها و در تمام نمازجمعه‌ها حضور دارم حتی در مجالس خصوصی و خانوادگی شما عزیزان شرکت کرده‌ام این خدمتگزاری یک نوکری است که در جمع مردم حضور دارد.
شرق گلستان- خبرنگار کیهان:محمدتقی قزل سفلی، فرماندار کلاله به مناسبت سالگرد روز خبرنگار در جمع تعدادی از خبرنگاران منطقه گفت: نوع نگاه خبرنگار مسلمان در ام‌القرای جهان اسلام با آن‌ها متفاوت است.
وی با تاکید بر نقش خبرنگار در انعکاس واقعیت‌های جامعه گفت: با وجود برخی مشکلات در عرصه کار و زندگی، خبرنگاران واقعیت‌ها را با شجاعت انعکاس می‌دهند. قزل سفلی افزود: خبرنگار جامعه اسلامی دلسوزانه نقش اصلاح‌گر را برای ساماندهی امور جامعه ایفاء می‌کند. فرماندار کلاله با بیان این که خبرنگاران چشم بینای جامعه هستند تاکید کرد: بیان ضعف‌ها و مشکلات و نیز انعکاس عالمانه عملکرد دستگاه‌ها از وظایف خبرنگاران است.
الیگودرز- خبرنگار کیهان:به مناسبت روز خبرنگار طی مراسمی برترین‌های حوزه مطبوعات الیگودرز معرفی شدند.
در این جلسه رضوی‌نژاد، فرماندار الیگودرز امانت‌داری و صداقت را از مهم ترین ویژگی‌های خبرنگاری عنوان کرد و گفت: خبرنگاران در ارسال اخبار دقت نموده و آنها را تحلیل نمایند.
همچنین حجت‌الاسلام ترکی، امام جمعه موقت الیگودرز با اشاره به وظیفه سنگین رسانه‌ها از خبرنگاران خواست ضمن پرهیز از دامن زدن به شایعات به بیان مشکلات و دستاوردهای جمهوری اسلامی بپردازند.
بوئین‌زهرا- خبرنگار کیهان:مراسم تقدیر و تجلیل از خبرنگاران شهرستان بوئین‌زهرا با حضور مسئولان این شهرستان در فرمانداری بوئین‌زهرا برگزار شد.
در این مراسم احد احمدی فرماندار بوئین‌زهرا گفت: چشم و گوش مردم و مسئولین و پل ارتباطی مردم و مسئولین، خبرنگاران متعهد هستند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی خبرنگاران در حماسه 8 سال دفاع‌مقدس در حد توان آثار به یادماندنی و خوبی از خود به جای گذاشتند.
لارستان- خبرنگار کیهان:در مراسمی با حضور علی‌محمد امیری معاون استاندار و فرماندار ویژه لارستان، الیاس زارع و عبدالرحیم مقیمی معاونین برنامه‌ریزی و سیاسی فرمانداری، امیر جاهدی بخشدار مرکزی لارستان از مدیر مسئول، سردبیر و خبرنگاران منطقه لارستان در محل فرمانداری ویژه لارستان تجلیل به عمل آمد.
در این مراسم ابتدا عبدالرحیم مقیمی معاون سیاسی فرمانداری و سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لارستان در سخنانی از خدمات شبانه روزی همه خبرنگاران تقدیر و تشکر کرد. سپس فرماندار لارستان گفت: جمعی مثل شما که در عرصه رسانه فعالیت می‌کنید، در الگوسازی بسیار اثرگذارید و همه ما موظفیم که واقعیت‌های اسلام ناب را به بهترین شکل بر تشنگان حقیقت منعکس بکنیم تا با مشاهده حقیقت، زنگار از قلوب دشمنان پاک شود.
سمنان- خبرنگار کیهان:فرمانده انتظامی استان سمنان در مراسم تجلیل از خبرنگاران گفت: اگرچه برای همه رسانه‌ها احترام قائل هستم اما لازم است بگویم بطور ویژه از مدیر مسئول و خبرنگاران و کارکنان کیهان تقدیر و تشکر می‌کنم.
سرتیپ محمدرضا میرزایی افزود: نگاه روزنامه کیهان به مسائل کشور و کارکرد نیروی انتظامی به مقوله امنیت خاص و حرفه‌ای و بسیار دلسوزانه و متعهدانه است و لازم است همواره مورد تقدیر و تکریم قرار گیرد.
ساوه- خبرنگار کیهان:فرماندار ساوه و معاون استاندار گفت: خبرنگاران مهمترین عنصر آگاهی‌بخشی و تعالی در جامعه هستند.
احمد آزاد با گرامیداشت سالروز شهادت شهید محمود صارمی و روز خبرنگار گفت: 17 مرداد ماه یادآور شهادت شهید محمود صارمی خبرنگار ارزشی نظام اسلامی به همراه 9 دیپلمات کشورمان در مزارشریف افغانستان است که مظلومانه به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.
وی افزود: روز خبرنگار نماد تقدیر از شأن و مقام قشر شریفی از جامعه است که با تلاشی وافر و مجدانه و با روحیه‌ای خستگی‌ناپذیر و بدون ادعا کار روشنگری و آگاهی‌بخشی جامعه را به خوبی انجام می‌دهند.
آزاد با اشاره به رویدادها و وقایع کشور در عرصه‌های گوناگون گفت: نقش مطبوعات و رسانه در تحقق منویات مقام معظم رهبری و در انعکاس اخبار و وقایع کشور بی‌بدیل و شایسته تقدیر است.

 


اراک- خبرنگار کیهان:
مراسم جشن گلریزان با هدف آزادسازی زندانیان نیازمند جرایم غیرعمد در اراک برگزار شد.
در این آیین رئیس کل دادگستری استان مرکزی، گفت: کمک به زندانیان نیازمند با جرایم غیرعمد کمک به یک فرد نیست، بلکه کمک به یک خانواده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین حکمتعلی مظفری تعداد پرونده‌های تشکیل شده برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد در سه ماه اول امسال را 76 پرونده اعلام کرد و اظهار داشت: با تشکیل 6 جلسه، در این مدت 79 نفر آزاد شدند و به آغوش گرم خانواده بازگشتند.
وی، تعداد مددجویان جرایم غیرعمد در زندان‌های استان مرکزی را 207 نفر اعلام کرد و اظهار داشت: برای آزادی این افراد بالغ بر 20میلیارد تومان اعتبار نیاز است، که همت خیرین را می‌طلبد.
در پایان این مراسم گلریزان مبلغ شش میلیارد ریال توسط خیرین جهت آزادسازی زندانیان نیازمند استان اهدا شد.
همچنین طی پروسه زمانی 10 روزه قبل از برگزاری جشن گلریزان و با تبلیغات و اطلاع‌رسانی انجام شده تعداد 20 نفر از مددجویان جرایم غیرعمد با کمک خیرین از زندان آزاد شدند.

 


زنجان- خبرنگار کیهان:
مدیرعامل آبفای استان زنجان گفت: آب کمتر از یک سوم قیمت تمام شده توزیع می‌شود.
مهندس مسلم پورنصرت افزود: پایین بودن قیمت آب امکان مانور عملیاتی در بسیاری از نقاط برای اصلاح و توسعه شبکه و بازسازی و ارائه خدمات بهتر به مردم را از شرکتهای آب و فاضلاب گرفته است.
وی زیان 600 میلیارد ریالی را در این زمینه یادآور شده و گفت: وقتی درآمدهای شرکت محدود شود به تبع آن خدمات ما نیز کاهش یافته و موجب فرسودگی شبکه‌ها می شود و نمی‌توانیم به موقع آنها را بازسازی کنیم.
این مقام مسئول میانگین مصرف هر نفر در شبانه روز در کشورهای پیشرفته دنیا را 100 تا 130 لیتر و ایران را 160 تا 170 لیتر اعلام کرد و گفت: این میزان در استان زنجان 150 لیتر است که در صورت صرفه جویی 20درصدی می‌توانیم آب مورد نیاز 150 هزار نفر را بدون نیاز به اعتبارات کلان و زمانبر تأمین و با کاهش هزینه‌ها در بازسازی شبکه‌ها سرمایه‌گذاری کنیم.
وی با اعلام اینکه از یک هزار و 525 کیلومتر شبکه توزیع و حدود 320 کیلومتر خط انتقال در استان بیش از 88 کیلومتر شبکه دارای فرسودگی است تصریح کرد: با اعتبارات فعلی اصلاح شبکه‌ها زمان‌بر بوده و با لحاظ عمر مفید بخشی از فرسودگی‌ها نیز هر ساله افزایش می‌یابد.
مدیرعامل آبفای استان زنجان افزود: در صورت استفاده بهینه از شبکه‌ها و کاهش فشار در شبکه عمر مفید آن افزایش می‌یابد و از سرمایه‌گذاری‌های ایجاد شده استفاده بهتری صورت می‌گیرد.

 


اهواز- خبرنگار کیهان:
با آغاز توزیع شیر خشک در داروخانه‌های خوزستان کمبود این فرآورده در استان به زودی برطرف می‌شود.
مدیر نظارت بر دارو و مخدر معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اعلام این خبر اظهار کرد: آمار مستند از سازمان ثبت احوال در رابطه با موالید سالانه گرفته شده است که مطابق با آن، شرکت‌های توزیع و پخش شیر خشک، تحت نظارت این معاونت نسبت به توزیع این فرآورده در هر منطقه اقدام می‌کنند.
حسین برزگر با بیان اینکه سهمیه شیر خشک استان نیز اضافه شده است، تصریح کرد: در برخی مواقع این کمبود مقطعی در بعضی نقاط استان، به دلایلی بروز می‌کند که هیچ‌گونه ارتباطی با روند تدارک و توزیع این فرآورده ندارد و بیشتر به انبار کردن شیر خشک توسط خانواده‌ها مربوط می‌شود.
وی تصریح کرد: برخی خریداران پس از گذشت تاریخ مصرف آن، خواستار برگشت دادن شیر خشک خریداری شده هستند که به لحاظ ممنوعیت قانونی و برای حفظ سلامت نوزادان شیرخوار، داروخانه‌ها از تحویل مجدد فرآورده خودداری می‌کنند.

 


اندیمشک - خبرنگار کیهان:
شهردار اندیمشک از افتتاح شهربازی با مشارکت بخش خصوصی در پارک بزرگ این شهر خبر داد.
عبدالرحیم چگله گفت: این مجموعه در راستای درخواست خانواده‌های اندیمشکی مبنی بر فراهم کردن محیطی شاد برای بازی و تفریح کودکان با اعتبار یک و نیم میلیارد تومان آماده و مهیا شده است.
وی افزود: دراین شهربازی چرخ و فلک، کشتی اژدها، سفینه، آپولو فضایی، سرسره آبشار، آکروجت، پارک بادی، استخر توپ، کف گرد حیوانات و قطار خانواده همراه با کافی‌شاپ، غذای سرد، سفره‌خانه سنتی، باغ پرندگان و حیوانات راه‌اندازی شده است.
چگله گفت: ورودی پارک بزرگ رایگان بوده و مهدهای کودک، مدارس، مساجد و مؤسسات فرهنگی می‌توانند با هماهنگی قبلی صبح‌ها به صورت اختصاصی از امکانات و فضای سبز و چشم‌انداز زیبای این پارک استفاده کنند.

 


اصفهان- خبرنگار کیهان:
مدیر منابع طبیعی و کشاورزی بسیج سازندگی اصفهان از راه‌اندازی 28 واحد تولید کود ورمی کمپوست با ظرفیت تولید سالانه یک هزار و 234 تن کود خبر داد.
محسن دانشور اظهار داشت: واحدهای تولیدی کود ورمی کمپوست در شهرستان‌های آران و بیدگل، اردستان، خمینی‌شهر، شاهین‌شهر و میمه، فریدن، کاشان و نطنز مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
وی افزود: آموزش به متقاضیان، ارائه گواهی آموزش و تسهیلات خوداشتغالی و همچنین بازاریابی و فروش از جمله اقدامات حمایتی بسیج سازندگی اصفهان برای فعال سازی این واحدهای تولیدی است.
مدیر منابع طبیعی و کشاورزی بسیج سازندگی اصفهان ادامه داد: برای راه‌اندازی این واحدهای تولیدی، تسهیلاتی از 30 تا 50 میلیون ریال به متقاضیان تعلق گرفت.
دانشور گفت: استفاده از کود ورمی کمپوست، کیفیت محصولات کشاورزی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد.
شایان ذکر است، ورمی کمپوست کودی است که به وسیله کرم خاکی ایزینیا فتیدا (این کرم خاکی پسماندهای سبزی ها و میوه‌ها را تبدیل به کود آلی می‌کند) تولید می‌شود.

 


خرم‌آباد- خبرنگار کیهان:
براثر حمله آفت‌ها به جنگل بلوط زاگرس این جنگل دچار خسارت سنگین شده و آخرین نفس‌ها را می‌کشد.
مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست لرستان در جلسه شورای اداری استان با اعلام این خبر افزود: قارچ ذغالی، سوسک چوب‌خوار و پروانه برگ‌خوار از جمله آفت‌هایی هستند که به جان بلوط زاگرس افتاده‌اند و آسیب سنگین و جدی به این سرمایه ملی وارد کرده‌اند.
محمد حسین بازگیر تغییر اقلیم ناشی از جریان ریزگردها، کاهش بارندگی‌ها، وجود خشکسالی، دخالت‌های انسانی شامل شخم‌زدن، آتش‌سوزی، چرای بی‌رویه دام‌ها و تأخیر در صدور حکم پرونده‌های تخریب کنندگان محیط زیست را از جمله بلای جان جنگل بلوط سلسله جبال زاگرس نام برد و افزود: تلاش ملی و اقدام فوری برای نجات جان جنگل بلوط بسیار ضروری است.

 


قاین- خبرنگار کیهان:
دانش‌آموزان و فرهنگیان شهرستان قاین رتبه‌های اول تا سوم مسابقات سراسری پرسش مهر خراسان جنوبی را کسب کردند.
معاونت پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش قاین با اعلام این خبر گفت: در سال تحصیلی 92-91 بیش از 4000 دانش‌آموز مقاطع تحصیلی و 120 نفر از فرهنگیان شهرستان در پرسش مهر شرکت کردند که از این تعداد به ترتیب 90 نفر در بخش دانش‌آموزی و 30 نفر در بخش فرهنگیان به مرحله استانی راه یافتند.
علی نصرالهی گفت: در داوری استانی نیز در رشته‌های خوشنویسی، گلیم و جاجیم‌بافی، عکس، پوستر و کاریکاتور، معرق، مطالعه و تحقیق، شعر و داستان، فیلم کوتاه و تصویرسازی توانستند رتبه‌های اول تا سوم خراسان جنوبی را کسب کنند.
وی افزود: رتبه‌های اول رشته‌های مذکور به مسابقات کشوری که در حال برگزاری است راه یافتند.

 


سمنان- خبرنگار کیهان:
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از برداشت 23 تن انگوربه طور متوسط از هر هکتار باغ این محصول در استان خبر داد.
لطف‌الله رضایی گفت: میانگین تولید انگور در کشور در هر هکتار 12 تن است در حالی که تولید این محصول در استان سمنان حدود دو برابر میانگین کشوری است.
وی افزود: افزون بر 4 هزار و 470 هکتار از باغ‌های استان به کشت انواع ارقام انگور اختصاص دارد و در سال گذشته از بیش از 3700 هکتار باغ‌های بارور استان بالغ بر 86 هزار و 700 تن محصول برداشت شد که نسبت به سال ماقبل 2 درصد رشد داشته است.
رضایی بیان کرد: رقم غالب کشور انگور استان رقم سرخ فخری شاهرودی است که 70 درصد سطح زیر کشت باغ‌های انگور استان را به خود اختصاص داده است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان یادآور شد: لعل، سفید فخری، خلیلی، عسگری، ریش بابا، صاحبی و شاهانی از دیگر ارقام غالب انگور استان هستند.
رضایی در خصوص زمان برداشت ارقام مختلف انگور استان گفت: کار برداشت ارقام پیش‌رس نظیر یاقوتی از اوایل خرداد شروع شده است و برداشت دیررس‌ترین انگور استان که همان سرخ و فخری است تا پایان آبان ادامه دارد که از ارقام با کیفیت است که انبارداری بالا به دلیل ماندگاری و خاصیت صادرات به کشورهای حوزه خزر را نیز دارد.

 


همدان- خبرنگار کیهان:
مدیرکل تأمین اجتماعی استان همدان گفت: 200 میلیارد ریال از ادارات دولتی و مراکز خصوصی طلب داریم.
محمد عسکری در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: این مبلغ، مطالبات معوقه ما از ادارات و دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی استان را شامل می‌شود که در حال وصول است.
وی ادامه داد: البته مجموع بدهی دولت به سازمان در کل کشور 350 هزار میلیارد ریال بود که به تدریج پرداخت شده و مبالغی در استان‌ها به عنوان معوقه باقی مانده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10