(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 26 مرداد 1392 - شماره 20567

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
خاکسپاری جنازه فتنه! (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
شارژ (گفت و شنود)
تماس تلفنی ظریف با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی
خشونت‌ها و کشتار مردم مصر باید متوقف شود
مشاور رئیس‌جمهور: گزینه‌های جایگزین برای 3 وزارتخانه بزودی معرفی می‌شوند
ایران انفجارات تروریستی در بیروت را محکوم کرد
 با حکم روحانی
صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی شد
منوشه امیر: باز هم کیهان برنده شد! (خبر ویژه)
واشنگتن‌پست: ایران در حال فتح ایدئولوژیک آمریکای لاتین است (خبر ویژه)
ربع پهلوی در نوبت خودکشی! (خبر ویژه)
 


در پایان روز پنج‌شنبه 24 مردادماه جاری، در پی 4 روز پرکار که از دوشنبه تا پنج‌شنبه هفته گذشته در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ادامه داشت و با بحث‌های داغ و پردامنه نمایندگان موافق و مخالف درباره صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیس جمهور محترم همراه بود، رأی مثبت و منفی نمایندگان به صندوق‌ها ریخته شد و نهایتا 15 تن از 18 وزیر پیشنهادی رئیس جمهور محترم از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد گرفتند و 3 وزیر آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فن‌آوری و ورزش و جوانان از حضور در کابینه آقای دکتر روحانی بازماندند. درباره آنچه طی این 4 روز و در جریان رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی مطرح شده بود و نتیجه نهایی آن، گفتنی‌هایی هست که به برخی از با اهمیت‌ترین آنها اشاره می‌کنیم؛
1- تمامی چند وزیر پیشنهادی که متهم به حضور و حمایت از فتنه آمریکایی- اسرائیلی 88 بودند بدون استثناء -تأکید می‌شود که بدون استثناء- ضمن انکار حضور و حمایت خود، از فتنه آمریکایی- اسرائیلی یاد شده اعلام دوری و انزجار کردند و با قاطعیت -بعضاً همراه با سوگند- آن ماجرای پلشت را بیرون از دایره اسلام و انقلاب و نظام دانسته و بر وفاداری خود به امام(ره) و رهبر معظم انقلاب و پیروی از خط ترسیم شده از سوی ایشان تأکید ورزیدند. این تأکید و اصرار اکید که گاه با اشاره به مستنداتی نیز همراه بود، نشانه و گواه آن است که فتنه آمریکایی- اسرائیلی 88 در سیاه‌ترین و بدنام‌ترین نقطه تاریخ این مرز و بوم دفن شده تا آنجا که کمترین نشانه از پیوند و رابطه با سران و اصحاب فتنه می‌تواند نفرت و انزجار مردم را در پی داشته باشد و معدود افرادی که به همراهی با آنان متهم شده بودند نیز، خوشنامی خود را در اعلام برائت از سران رسوا و اصحاب بدنام آن فتنه آمریکایی- اسرائیلی می‌دانند.
برائت از فتنه 88 که می‌توان از آن با عنوان پوزش صریح و یا تلویحی متهمان به حضور در فتنه یاد کرد، یکی از برجسته‌ترین موضوعاتی بود که در طول 4 روز بحث و بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی سایه پررنگ آن بر تمامی اظهارات نمایندگان موافق و مخالف و گزینه‌های معرفی شده به وضوح احساس می‌شد. این سایه به اندازه‌ای پررنگ بود که اعتراض گسترده و توأم با عصبانیت اپوزیسیون خارج کشور و مدعیان فراری اصلاحات را در پی داشت.
جریانات و گروههای یاد شده، از اعلام برائت گزینه‌های پیشنهادی آقای روحانی نسبت به فتنه 88 با عنوان «پشت پا زدن همزمان» آنها به جنبش سبز(!) و موسوی و خاتمی و کروبی یاد کرده و با ادبیات شناخته‌شده و بی‌ادبانه خود آنان را نواخته بودند!
فضای ضد فتنه حاکم بر جلسات 4 روزه رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی به همان اندازه که دشمنان بیرونی و دنباله‌های داخلی آنها را به خشم آورده است برای مردمی که در اعتراض به فتنه آمریکایی- اسرائیلی 88، حماسه پرشور و بی‌نظیر 9 دی را آفریده و از آن پس نیز بر خیانت فتنه‌گران و اعلام نفرت از آنان تأکید ورزیده بودند، امیدآفرین بود و به وضوح حکایت از آن داشت که آثار و ثمرات جهاد مقدس آنان با سران و اصحاب داخلی و خارجی فتنه 88 نه فقط کمرنگ نشده بلکه دامنه و ضریب تأثیر آن نیز گسترده‌تر شده و فزونی یافته است.
2- اگرچه شرکت و حضور برخی از سران و عوامل دست‌اندرکار فتنه 88 در انتخابات، اعتراف صریح آنان به دروغ بودن ادعای تقلب و خیانت بزرگی بود که در جریان فتنه آمریکایی-اسرائیلی 88 مرتکب شده بودند ولی علی‌رغم این اعتراف عملی، از اعتراف رسمی و شفاهی یا مکتوب به آن خیانت آمیخته به دروغ خودداری می‌کردند و در حالی که به گواهی اسناد و گزارش‌های موثق در جلسات خصوصی به دروغ بودن ادعای تقلب اعتراف داشتند، مصلحت خویش- بخوانید مصلحت مدیران بیرونی فتنه- را در اعتراف صریح و علنی نمی‌دانستند! اما، در جریان رسیدگی به صلاحیت وزیران پیشنهادی آقای دکتر روحانی، برخی از وزرا که متهم به همراهی با فتنه بودند ضمن انکار این همراهی و اعلام برائت از فتنه- که در جای خود قابل تقدیر است- بر ادعای تقلب نیز خط بطلان کشیدند. تا آنجا که در دفاع پایانی آقای دکتر روحانی از وزرای پیشنهادی وقتی نوبت به دفاع از آقای عباس آخوندی نامزد وزارت مسکن، راه و شهرسازی رسید، گفت «ایشان -آقای آخوندی- این شهامت را داشت که در آن سال‌های حساس در حضور مقام معظم رهبری بگوید که در انتخابات تقلب نشده است، نه تنها تقلب نشده است، بلکه در انتخابات ایران امکان تقلب نیز وجود ندارد.».
آقای آخوندی در انتخابات سال 88 از اعضای اصلی ستاد میرحسین موسوی بود و با همین عنوان نیز همراه چند تن دیگر از اعضای آن ستاد و اعضای ستاد سایر نامزدها به محضر رهبرمعظم انقلاب رفته و در آنجا با صراحت امکان هرگونه تقلب در انتخابات را که کلید واژه فتنه بود، نفی کرده بود ولی اعتراف ایشان در فضای عمومی کشور انعکاس نیافته بود و آقای دکتر روحانی با توجه به فضای حاکم بر نگاه نمایندگان مردم می‌دانست که احتمال ادعای تقلب از سوی آقای آخوندی می‌تواند موثرترین عامل در رویکرد منفی نمایندگان به ایشان باشد، از این روی با هوشمندی به نفی تقلب از سوی آخوندی در محضر حضرت آقا اشاره کرد که رأی اعتماد نمایندگان مردم به ایشان را در پی داشت.
نفی صریح ادعای تقلب از سوی برخی وزرای پیشنهادی که به همراهی با فتنه متهم بودند و اظهارات آقای دکتر روحانی در دفاع از وزیرمسکن، راه و شهرسازی میخ دیگری بود که در یک جلسه رسمی و با حضور نمایندگان مردم بر تابوت فتنه آمریکایی-اسرائیلی 88 کوبیده می‌شد و از بی‌اعتباری و سقوط سران و عوامل فتنه 88 حکایت می‌کرد. این نکته نیز با اعتراض شدید و گسترده جریانات ضدانقلاب بیرونی و رسانه‌های بیگانه که «تقلب در انتخابات»! کلید واژه کودتای مخملی مورد حمایت آنها بود، روبرو شد و برخی وزرای پیشنهادی را به باد اعتراض و انتقاد گرفتند که چرا تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری 88 را نفی کرده‌اند!
3- یکی از نکات برجسته دیگر که در جریان بحث‌های داغ 4 روزه برای رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی به وضوح قابل دیدن بود آن که برخلاف ادعاهای پرسرو صدای مدعیان اصلاحات که اصرار داشتند خود را پیروز انتخابات اخیر نشان بدهند، وابستگی وزرای پیشنهادی به «جبهه اصلاحات» یک «امتیاز منفی» تلقی می‌شد و نه فقط وزیران پیشنهادی، بلکه اعضای فراکسیون اقلیت نمایندگان مدعی اصلاحات نیز به گونه‌ای کاملا محسوس اصرار داشتند که هیچیک از وزرای پیشنهادی را در پیوند با جبهه اصلاحات معرفی نکنند. این نکته به وضوح از اعتراف مدعیان اصلاحات به فقدان پایگاه مردمی این جبهه حکایت می‌کرد و حاکی از آن که می‌دانستند اشاره به هرگونه رابطه و پیوند برخی وزرای پیشنهادی به جبهه اصلاحات می‌تواند به عنوان یک مانع جدی، از رأی اعتماد نمایندگان مردم به آنها جلوگیری کند. خودداری از اشاره به رابطه وزیران پیشنهادی با جبهه اصلاحات به اندازه‌ای محسوس بود که برآشفتگی و عصبانیت شدید رسانه‌های بیگانه و سایت‌های وابسته به اپوزیسیون را در پی داشت و از جمله، سایت صهیونیستی «بالاترین» که تحت مدیریت مستقیم منوشه‌امیر اداره می‌شود با دلخوری و به ملامت نوشت «نه حسن روحانی و نه هیچیک از وزیران پیشنهادی حرفی از اصلاحات به میان نیاوردند و درباره عضویت چند تن از گزینه‌های روحانی در جبهه اصلاحات سخن نگفتند»! همین سایت در گزارش دیگری نوشت «دفاعیات وزرای روحانی به سرمقاله کیهان شبیه بود(!) همه آنها خود را سرباز رهبر ایران معرفی کردند. و روحانی گفت در انتخاب اعضای کابینه‌اش، هماهنگی با نظرات [آیت‌الله] خامنه‌ای ‌را در نظر داشته است و...»
گفتنی است فقط در یک مورد آقای دکتر روحانی به هنگام دفاع از وزرای پیشنهادی یکی از آنها را با عنوان «اصلاح‌طلب» معرفی کرد و نتیجه‌ آن که این وزیر پیشنهادی نه فقط از رأی اعتماد مجلس برخوردار نشد بلکه در میان 3 وزیری که با رأی عدم اعتماد نمایندگان مردم روبرو شدند، کمترین رأی مثبت را کسب کرد.
با توجه به نکات فوق‌الذکر که برگرفته از جلسات علنی و 4 روزه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی است به جرأت می‌توان نتیجه گرفت که مجموعه اظهارات نمایندگان موافق و مخالف و نظرات اعلام شده وزرای پیشنهادی در برائت از فتنه 88، اعتراف به دروغ بودن تقلب، پشت کردن آشکار به جبهه اصلاحات، استفاده از گفتمان اصولگرایانه و تاکید بر آموزه‌های اصیل اسلام و انقلاب و نظام، پیروزی بزرگ دیگری برای گفتمان اصولگرایی است و این نظر پیش گفته را تائید می‌کند که در انتخابات خرداد 92 اگرچه نامزدهای جبهه اصولگرا- به مفهوم سیاسی و تشکیلاتی آن- پیروز نبوده‌اند ولی «گفتمان اصولگرایی» پیروز قطعی انتخابات بوده است. و دراین‌باره، باز هم گفتنی‌هایی هست.
حسین شریعتمداری

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* در مورد رویکرد آقای روحانی یک مطلب پررنگ وجود دارد و آن شعار تعامل با دنیاست. ایشان توقع و خوشبینی مفرطی را نسبت به رفع سریع تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی کشور دامن زدند. آقای روحانی ماهیت نظام اسلامی را می‌شناسند و ماهیت استکباری و خصومت ریشه‌ای آنها با نظام اسلامی ما را فراموش نکرده‌اند. تمامی دولت‌های قبلی مثل دولت‌های اصلاحات گام‌هایی برای رفع خصومت دیرینه با غرب برداشتند اما هر بار در اثر زیاده‌خواهی آنها شکست خوردند. آنها دنبال گرفتن هویت از ما هستند. هر نوع کوتاه آمدن در برابر آنها، آنها را جری‌تر و مذاکرات را مشکل‌تر می‌کند.
یک هموطن
* اگر اعتدال به صورت یک مفهوم کلی بیان شود این احتمال وجود دارد که به صورت سلیقه‌ای تعریف و در عمل پیاده شود. از طرف دیگر ممکن است برخی با شعار اعتدال به صورت ابزاری برای سرکوب رقبای سیاسی خود عمل کرده و همچون دوره آقای خاتمی تحت عنوان شعار اصلاحات و جامعه مدنی طیف سیاسی انقلابی مقابل خود را به افراطی‌گری، تندروی، تمامیت‌خواهی ... متهم کنند و نیروهای انقلابی و اصولگرا را نیروهای تندرو و افراطی معرفی نمایند.
انشاءالله همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند دولت شعار اعتدال را بیشتر تبیین کنند.
1045---0918
* خیلی عجیب است کسانی که از نظام در برابر فتنه‌گران و ضد‌انقلاب و براندازان‌دفاع کردند و 9 دی را آفریدند با عناوین افراط و تفریط، طالبان تندرو و غیرمعتدل و... معرفی می‌شوند و کسانی که نقشی در این فتنه داشته و توبه‌شان هم معلوم نیست در جایگاهی قرار گرفته‌اند که طلبکارانه برخورد می‌کنند. آیا اگر مقام معظم رهبری خطبه 29 خرداد را ایراد نمی‌کردند آقایان عذر شرعی برای حضور در براندازی نظام داشته‌اند؟
محمدرضا رضوانی 52 ساله- تهران
* آقای روحانی مبادا به خود ببالید که سران استکبار به شما تبریک می‌گویند آنها دنبال نقاطی می‌گردند که منافع‌شان حفظ شود. آنها جنایتکاران و آدم‌کشانی هستند که برای رسیدن به مقصود میلیون‌ها انسان را می‌کشند شما سعی کنید لبخند مردم انقلابی ایران را سرمایه خود کنید و نسبت به کشتار مردم مسلمان در مصر، عراق، پاکستان، سوریه که با حمایت و یا سکوت دولت‌های غربی روبرو می‌شود بی‌تفاوت نباشید.
یک شهروند
* در جزیره کیش ساکن هستم و از طریق اینترنت روزنامه‌ها را مطالعه می‌کنم. از بازتاب سرمقاله‌های کیهان در سایت‌ها و نشریات وابسته به اصلاح‌طلبان و عصبانیت آنان متوجه می‌شوم و یقین حاصل می‌کنم که کیهان درست به هدف زده است و الا چرا باید از دست کیهانی‌ها تا این حد عصبانی بشوند.
1870---0913
* آقای اوباما ملت ایران راحت‌طلب نیست که با هر خواسته نامشروع شما تن به ذلت دهد. این ملت 35 سال است که با قدرت روی پای خود ایستاده و علی‌رغم فشارهای شما و دوستانتان به پیشرفتهای علمی و هسته‌ای خود ادامه می‌دهد و می‌تواند چشم جهانیان را خیره سازد.
غلامرضا عونی
* از تهیه‌کننده و دست‌اندرکاران ساخت سریال مادرانه در ماه رمضان تشکر می‌کنیم چون این سریال یکی از ناهنجاری‌های جامعه امروز یعنی طلاق و عواقب خطرناک آن را به خوبی به تصویر کشید و بسیاری از خانواده‌ها را از خواب غفلت بیدار کرد. امیدواریم روز به روز آمار این ناهنجاری‌ها در جامعه کاهش یابد.
یک شهروند
* در آزادراه ساوه به همدان دو بار از رانندگان عوارض می‌گیرند. وقتی هم اعتراض می‌‌کنیم می‌گویند ما بخش خصوصی هستیم و چاره‌ای نداریم. آیا این پاسخ به نظر شما منطقی است؟
یک شهروند
* از حمایت ویژه مسئولان دستگاه از آمران به معروف و ناهیان از منکر تشکر می‌کنم. اجرای این فریضه واجب البته با رعایت شرایط آن بهترین روش تبلیغ دین اخلاق و انسانیت است.
سلیمان بلغار
* اگر به دستگاه‌های دولتی و غیردولتی سر زده باشید بخشنامه‌های قاب شده و روبروی مراجعه‌کنندگان نصب گردیده را ملاحظه می‌کنید که «در صورت توهین و اهانت و... به کارمندان دولت برابر مواد... قانون... با شما برخورد خواهد شد» سوالی که مطرح است این که آیا اگر کارمند دولت با ارباب‌ رجوع با توهین و اهانت برخورد نمود مواد قانونی هست که با کارمند متخلف برخورد کرد؟ اگر هست آن را هم باید نصب کرد.
شاه محمدی
* در تاریخ 92/5/22 پلیس راهور تبریز- آذرشهر خودروی بنده را که به علت فراموشی دفترچه بیمه همراهم نبود توقیف کرد. به پلیس گفتم کلیه مدارک بجز بیمه همراهم است در صورت تخلف گواهینامه و کارت خودروام را بگیرید تا دفترچه بیمه را به شما تقدیم کنم. اما پلیس به دستور شفاهی رئیس قوه قضاییه استناد می‌کرد که در صورت نبودن دفترچه بیمه و معاینه فنی می‌توان خودرو را توقیف کرد. سوالی که مطرح است این است که؛ اگر دستور است باید به قانون و یا ابلاغیه تبدیل شود و ثانیا خودرویی که به علت نداشتن معاینه فنی توقیف می‌شود چطور می‌توان معاینه فنی آن را انجام داد؟ از فرماندهی ناجا درخواست رسیدگی دارم.
کریم ملک‌زاده
* بیش از 2 ماه است که شب‌ها پارک لاله در خاموشی به سر می‌برد از مسئولین امر درخواست می‌شود برای روشنایی آن اقدام نمایند.
مرشدی 82 ساله
* 17 نفر از کارگران رستوران پالایشگاه نفت کرمانشاه 7 ماه پس از اخراج شدن به علت کمبود بودجه، هیچ اقدامی برای بازگرداندن آنها صورت نگرفته است با وجودی که بیش از 15 سال سابقه خدمت داشته‌اند از مسئولین امر درخواست رسیدگی دارم.
7814---0936
* به نظر می‌رسد نقش رسانه ملی در تصادفات جاده‌ای هم کم نیست چرا که در ایام تعطیلات دائم به نمایش جاده‌ها و مسافرت و مصاحبه‌های متعدد در این زمینه مبادرت می‌ورزد، در صورتی که بسیاری هستند که نه وسیله نقلیه دارند و نه توان مسافرت.
عباسی از تربت جام
* نمایندگان مجلس باید بدون هیچ‌گونه اغماضی فقط به فکر صلاح مملکت و مردم باشند و طبق اصول اسلامی به وزرای پیشنهادی صالح رای اعتماد دهند.
یک شهروند
* از شرکت رجا درخواست می‌شود که‌ کوپه ویژه خواهران را در مسیر اهواز - تهران افزایش دهند تا خانم‌ها مجبور نباشند ساعتها در سالن رستوران و یا راهروها قدم بزنند. متأسفانه گاهی در کنار 5 خانم یک آقا قرار داده شده و یا در کنار 5 آقا یک خانم.
خانم انصاری

 


گفت: علیرضا نوری‌زاده که در میان اپوزیسیون به دروغ‌زاده معروف است و وابستگی خود به اسرائیل را نفی نمی‌کند، کشتار مردم مصر را «حق طبیعی»! ارتش این کشور
دانست!
گفتم: این هم شد خبر؟! آخه پشه خودش چی هست که فشار خونش باشه؟!
گفت: یکی از کاربران سایت صهیونیستی بالاترین خطاب به او نوشته است؛ نمره شما در خودفروختگی و بی‌شرفی و گداصفتی بیستِ‌بیست است اما در شرافت بی‌نهایت زیر صفر.
گفتم: یارو می‌گفت؛ وقتی فلانی رتبه کنکورش را برایم پیامک زده بود از بس که عدد و رقم کنار هم ردیف شده بود، فکر کردم برایم شارژ موبایل
فرستاده!

 


وزیرامور خارجه کشورمان در تماس تلفنی با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی کشتار مردم بی‌دفاع مصر را محکوم و خواستار توقف خشونت‌ها و دخالت هرچه سریع‌تر این سازمان برای جلوگیری از گسترش تنش‌ها در این کشور شد.
محمدجواد ظریف در اولین اقدام خود پس از کسب رای اعتماد، دیروز با اکمل‌الدین احسان اوغلو دبیرکل سازمان همکاری اسلامی تلفنی گفت‌وگو کرد.
در این گفت‌وگوی تلفنی وزیر امور خارجه کشتار مردم بی‌دفاع در مصر را محکوم و خواستار توقف خشونت‌ها شد.
ظریف با خطیر توصیف کردن اوضاع مصر، خواستار دخالت هرچه سریع‌تر سازمان همکاری اسلامی به منظور جلوگیری از گسترش تنش‌ها در مصر و یافتن راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز جهت جلوگیری از بروز درگیری‌های داخلی و کاهش بحران در این کشور شد.
احسان اوغلو دبیرکل سازمان همکاری اسلامی نیز در این گفت‌وگو ضمن تبریک انتصاب محمدجواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نسبت به وخامت اوضاع در مصر ابراز نگرانی شدید کرد و اظهار داشت: سازمان همکاری اسلامی تمامی تلاش‌های خود را برای کمک به حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران در مصر به کار خواهد گرفت.
اولین دستور کار وزارت خارجه فجایع مصر است
در همین حال، وزیر امور خارجه اولین دستور کار خود را پس از اخذ رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی، رسیدگی به فجایع مصر عنوان کرد.
محمدجواد ظریف که روز‌ پنج‌شنبه با 232 رای موافق از نمایندگان برای تصدی پست وزارت‌خارجه رای اعتماد گرفت در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها، به تشریح اولویت‌های وزارتخانه متبوع خود پرداخت.
وزیر امور خارجه درباره اولین اقداماتش پس از شروع کار در این وزارتخانه گفت: وزارت امور خارجه یک رشته کارهایی دارد که باید به صورت مداوم انجام شود.
وی افزود: وزارت امور خارجه یک سازمان چرخشی است و سالانه حدود 60 نفر از نیروهای مدیریتی وزارت امور خارجه در حال چرخش در کشورها هستند و امسال نیز زمان این چرخش همزمان با دولت جدید و مسئولیت بنده شروع شده است و به همین دلیل و از آنجا که اگر دوستان فرزند مدرسه‌ای داشته باشند، با مشکل مواجه نشوند باید اول به این موضوع رسیدگی کنیم.
ظریف تصریح کرد: مشکلات دیگری مانند فجایع مصر نیز باید در دستور کار اولیه باشد و نیاز است که حداکثر رایزنی‌ها برای توقف این وضعیت صورت گیرد باید جان مردم بیگناه در مصر از این شرایط حفظ شود و گروه‌های مختلف بتوانند از طریق صلح‌آمیز به نتیجه برسند.
وی تاکید کرد: موضوعات دیگری نیز در حوزه وزارت امور خارجه اتفاق می‌افتد و بنده همانطور که گفته‌ام معتقدم سیاست خارجی در کشور نباید تنها واکنش به تحولات باشد، بلکه می‌خواهیم به استقبال تحولات برویم و در عرصه سیاست خارجه جهان نقش ایفا کنیم.
ظریف گفت: برنامه بسیار سنگینی در پیش رو است که امیدوارم با کمک همکاران برجسته در وزارت امور خارجه بتوانیم برنامه‌ها را اجرایی کنیم.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین درباره برنامه اولین سفرهایش پس از کسب رای اعتماد و نشستن بر کرسی وزارت امور خارجه گفت: مجمع عمومی سازمان ملل و اجلاس شانگهای در پیش رو است، باید به وزارت امور خارجه برویم و با بررسی موضوعات درباره سفرها تصمیم‌گیری کنیم.
وزیر امور خارجه ایران با بیان این که در چینش نیروها «از نیروهای وزارت خارجه استفاده خواهم کرد» تاکید کرد تعهدی به افرادی که در گذشته براساس ملاحظات سیاسی به وزارت خارجه وارد شده‌اند ندارد و در این شرایط حساس حفظ آن‌ها را خیانت به کشور می‌داند.
ظریف در پایان گفت: با هر چه در توان دارم به اعتلای نام جمهوری اسلامی ایران و کم کردن فشار از دوش مردم کمک خواهم کرد و در این راه هر کاری را که بتوانم انجام خواهم داد.
همچنین وزرای خارجه آلمان، ترکیه و سوئد در تماس‌های جداگانه‌ای با ظریف انتصاب وی را به عنوان وزیر امور خارجه کشورمان تبریک گفتند و خواستار گسترش روابط کشورشان با ایران شدند.

 


مشاور رئیس‌جمهور با اشاره به رای عدم اعتماد مجلس به سه وزیر معرفی شده تاکید کرد: اولین جلسه هیئت دولت بزودی برگزار خواهد شد و درخصوص گزینه‌‌های جایگزین سه وزارتخانه تصمیم‌گیری‌ می‌‌شود.
محمدرضا صادق مشاور رئیس‌جمهور با اشاره به رای مجلس شورای اسلامی به کابینه و عدم رای اعتماد به سه نفر از وزرای پیشنهادی گفت: دولت به نظر مجلس تمکین می‌‌کند و این حق نمایندگان مجلس است که بخواهند به وزرایی رای ندهند.
وی افزود: درباره گزینه‌های جایگزین برای وزرای رد صلاحیت شده نیز آقای رئیس‌جمهور در حال بررسی‌های لازم هستند و در فرصت مناسب گزینه‌های جایگزین اعلام می‌شود.
مشاور رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه اولین جلسه دولت چه زمانی تشکیل خواهد شد، به فارس گفت: ان‌شاءالله بزودی در اولین فرصت ممکن جلسه هیئت دولت تشکیل خواهد شد.
صادق درباره گزینه‌‌های پیشنهادی نیز گفت: باید از گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای پرهیز کرده چرا که اخبار دقیق از سوی دفتر هیئت دولت اعلام می‌شود.
مجلس از میان 18 وزیر پیشنهادی روحانی به جعفر میلی منفرد گزینه پیشنهادی وزارت علوم، محمدعلی نجفی گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش و مسعود سلطانی‌فر گزینه پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان رای اعتماد نداد.

 


سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان انفجارات تروریستی در منطقه ضاحیه جنوبی بیروت را به شدت محکوم و با خانواده قربانیان اعلام همدردی کرد.
به گزارش اداره کل دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امورخارجه، سیدعباس عراقچی اظهار داشت: یقینا مردم مقاوم لبنان بویژه مقاومت اسلامی در آستانه سالگرد پیروزیهای افتخارآمیز جنگ 33 روزه، توطئه شوم صهیونیستها و ایادی آنان را برای بی‌ثبات کردن لبنان و فتنه‌انگیزی میان طوائف آن را همچون گذشته ناکام خواهند گذاشت.
سخنگوی وزارت امورخارجه تاکید کرد: مقاومت اسلامی و حزب‌الله، مفاهیم پایدار و بنیادینی در راستای دفاع ملی از تمامیت ارضی، سیادت و حاکمیت ملی لبنان بشمار می‌رود و مردم مقاوم لبنان هیچگاه اجازه تعرض و تعدی بیگانگان و متجاوزان را به این حق مسلم خود در دفاع مشروع نخواهند داد و با حفظ وحدت و هوشیاری خویش، دستان متجاوزین به حاکمیت و وحدت ملی لبنان را قطع خواهند کرد.
‌متوقف کردن نفت‌کش هندی سیاسی نیست
همچنین عراقچی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر توقیف یک نفت‌کش هندی در خلیج فارس توسط ایران گفت: این کشتی توسط نیروی دریایی و به دلیل ایجاد آلودگی بسیار وسیع در خلیج‌فارس متوقف شده است.
وی تاکید کرد: هرگونه شائبه سیاسی درباره توقیف این کشتی را رد می‌کنم و این تصمیم صرفا براساس موضوعات فنی و مقررات دریایی گرفته شده است.
مقامات یک شرکت کشتیرانی هند گفتند که مقامات نیروی دریایی ایران یک تانکر نفت هندی را که از عراق برای این کشور نفت می‌برد در خلیج‌فارس توقیف کرده‌اند.

 


علی‌اکبر صالحی طی حکمی از سوی حسن روحانی به عنوان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی منصوب شد.
علی‌اکبر صالحی قبل از سکانداری وزارت امور خارجه در دولت دهم، ریاست سازمان انرژی اتمی را بر عهده داشت.
در همین حال، علی‌اکبر صالحی با اشاره به حضورش در سازمان انرژی اتمی به عنوان رئیس این سازمان قبل از انتصاب به عنوان وزیر خارجه، خاطرنشان کرد: توانستیم غنی سازی 20 درصد را از زیر صفر شروع کرده و با طراحی تجهیزات به سرانجام برسانیم.وی محور کار سازمان انرژی اتمی را ساخت نیروگاه‌های تجاری به منظور تولید برق و رآکتورهای تحقیقاتی برای تولید رادیوداروها بیان کرد و افزود: فعالیت‌های این سازمان کاملا صلح‌آمیز و در جهت منافع مردم ایران است.
وزیر امور خارجه سابق در گفت‌و‌گو با فارس، اظهار داشت: امیدواریم با یاری خدا رویه‌ای که سازمان انرژی اتمی تا به امروز در پیش گرفته و اقداماتی که روسای قبلی سازمان در قبل و بعد از انقلاب زحمت کشیدند را ادامه دهیم و بر دستاوردهای سازمان بیفزاییم.

 


اعلام برائت برخی وزرای پبشنهادی کابینه دکتر روحانی در جلسات رای اعتماد مجلس از حوادث «فتنه» سبب برآشفتگی و سردرگمی اپوزیسیون برانداز شد. اغلب تحلیلگران رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور، اعلام موضع وزیران مورد انتقاد اصول‌گرایان را درباره حوادث پس از انتخابات ریاست‌جمهوری 1388، ناشی از «افزایش قدرت نرم رهبری نظام» و موجب «استحکام بیشتر قدرت درونی نظام در برابر غرب‌گرایان» دانستند.
«علی افشاری» دبیر فراری تشکیلات تحکیم وحدت در دولت اصلاحات و از فعالان اپوزیسیون برانداز روز پنجشنبه در سایت «خودنویس» نوشت: «تاکنون وزرایی که از خود دفاع کرده‌اند، در دفاع از رهبری کمتر از مدافعان گفتمان سوم تیر مایه نگذاشتند. حکمت، بصیرت، مرحمت و تدبیر رهبری کلیدواژه‌هایی است که در سخنان روحانی و برخی وزراء به کرات شنیده می‌شود. محمد علی نجفی، ولایت فقیه را جان و روح نظام نامید. همچنین مدعی شد در سال ۱۳۶۷ به خاطر رهبری وزارت در کابینه مهندس موسوی را پذیرفته است.»
این فعال اپوزیسیون برانداز در ادامه تحلیل خود می‌نویسد: «این وضعیت باعث افزایش قدرت نرم [آیت الله] خامنه‌ای شده است و او اینک تمجیدکنندگان و مدافعان بیشتری در داخل جناح‌های حکومتی پیدا کرده است. این امر منجر به رویش نیرو برای وی در داخل پایگاه اجتماعی نظام شده است.» به اعتقاد «علی افشاری» هوشمندی رهبری در مدیریت چالش‌های سیاسی و حمایت از رئیس‌جمهور منتخب سبب دگرگونی غیرقابل پیش‌بینی‌ای در آرایش نیروهای سیاسی شد و نقشه‌های اپوزیسیون برانداز را برای ایجاد بحران داخلی میان ارکان نظام نقش بر آب کرد.
هفته گذشته در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور «محمدعلی نجفی» (وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش)، «عباس آخوندی» (وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی)، «جواد ظریف» (وزیر خارجه)، «جعفر میلی منفرد» (وزیر پیشنهادی علوم)، «علی ربیعی» (وزیر کار) و «بیژن زنگنه» (وزیر نفت) در پاسخ به سوالات و انتقادات نمایندگان مختلف پیرامون نقش خود در حوادث فتنه به اعلام برائت از فتنه‌گران و عوامل آنان پرداختند. زنگنه در نطق دفاعیه خود از «ولایت فقیه» به مثابه «عمود خیمه نظام» یاد کرد و گفت که با هرگونه حرکت ساختارشکنانه پس از انتخابات 88 مخالف بوده است. نجفی نیز زندگی سیاسی خود را وامدار رهبری نظام دانست و آخوندی نیز به توضیح کوشش‌های خود برای آرام کردن التهابات پس از انتخابات، حساب خود را از فتنه‌گران جدا کرد. همچنین «جواد ظریف» حوزه سیاست خارجی را تحت نظارت مستقیم رهبر انقلاب دانست و بارها بر تبعیت کامل از ایشان تاکید کرد. همه این‌ها در حالی است که حجت‌الاسلام «حسن روحانی» نیز در نطق پایانی‌اش برای دفاع از وزرای پیشنهادی «مراعات رهنمودهای رهبری» را از اصلی‌ترین اصول کابینه خود برشمرد.
تلویزیون BBC فارسی در برنامه زنده ای که بلافاصله پس از اعلام نتایج رای اعتماد مجلس به کابینه روحانی پخش کرد، ادبیات دفاعیات نجفی، آخوندی، میلی منفرد، زنگنه و ربیعی را یک «ادبیات اصول‌گرا» نامید و گفت که این وزراء پیشنهادی با اعلام برائت از حوادث پس از انتخابات نشان دادند که به نظام و رهبری وفادارند و نمی‌توان به حضور آنان در دولت امید چندانی داشت! BBC گفت «تاکید بر نزدیکی و اطاعت از رهبر ایران، موضع تمام وزرای پیشنهادی روحانی بود.» بنگاه خبرپراکنی انگلیس همچنین ویژه برنامه‌ای را به نقد سخنان «سعید حجاریان» اختصاص داد. حجاریان چندی پیش گفته بود «در انتخابات 1388 نه تقلب و نه تخلف رخ داده است.» BBC این موضع مشاور سابق خاتمی را «نوعی مصالحه و کوتاه آمدن حامیان اصلاحات در برابر اصولگرایان» تحلیل کرد.
«اردشیر امیر ارجمند» مشاور ارشد و سخنگوی «میرحسین موسوی» که به پاریس گریخته است در گفتگوی زنده با BBC نتوانست دست پاچگی و عصبانیت خود را از نطق وزرای پیشنهادی پنهان کند و چند بار با لحنی سراسیمه تاکید کرد: «من متاسفم که وزیران آقای روحانی از لفظ فتنه استفاده می‌کنند! این اردوکشی خیابانی چی هست که به آن فتنه می‌گویند؟»
سرخوردگی شدید هواداران «فتنه سبز» از اعلام برائت برخی وزراء از فتنه‌گران، آنان را در شبکه‌های اجتماعی و سایت صهیونیستی «بالاترین» که تحت مدیریت منوشه امیر اداره می‌شود به توهین و فحاشی علیه کابینه دکتر روحانی واداشته است. کاربران فروم‌های حامی فتنه دقایقی پس از اعلام نتایج رای اعتماد در «پست‌»های مختلفی به این موضوع پرداختند و به نوشته یکی از چهره‌های مطرح این جریان «کیهان باز هم برنده شد، چون باعث ریزش سنگینی در میان اصلی‌ترین حامیان جنبش سبز شد. روزنامه کیهان کاری کرد که بیژن زنگنه برای اثبات وفاداری خود به رژیم، مجبور شد از کل اصلاح طلبان اعلام برائت کند و نه فقط از فتنه‌گران. همین روزنامه بود که باعث شد رگ غیرت انقلابی محمدجواد ظریف بالا بزند و خود را تابع محض رهبری بداند و اگر افشاگری‌های این روزنامه نبود، ما یک کابینه تکنوکرات داشتیم نه باز هم یک کابینه انقلابی. در واقع کیهان هویت انقلابی این وزراء را به آنها برگرداند و همین یعنی اینکه مدیر کیهان و تک‌تیرانداز [آیت‌الله] خامنه‌ای کارش را باز هم به خوبی انجام داده است.»
از دیگر سو موضع قاطع وزرای پیشنهادی دکتر روحانی علیه فتنه‌گران با واکنش‌های عصبی نزدیکان سیدمحمد خاتمی روبه رو شد. «زهرا اشراقی» (همسر برادر سیدمحمد خاتمی) در صفحه فیس بوک خود با توهین به وزرای دکتر روحانی نوشت «ای کاش کسی پیدا می‌شد که عطای وزارت را به لقایش می‌بخشید و حقیقت را می‌گفت. امروز بیشتر از همیشه به مظلومیت تو پی بردم. موسوی در تنفیذ، تحلیف و کنفرانس روحانی.» سایت «امروز» (ارگان حزب منحله مشارکت) نیز ضمن بازنشر نوشته اشراقی به وزرای فعال در ستاد موسوی و کروبی که از آنان اعلام برائت کرده‌اند، آنان را چاپلوس خواند.
«مسیح علی‌نژاد» دیگر روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب فراری که به استخدام «رادیو فردا» (ارگان CIA) در آمده است، در صفحه «فیس بوک» خود به نطق روحانی در تقبیح «اردوکشی خیابانی فتنه‌گران» در مجلس شدیداً اعتراض کرد و وزرای وی را به دلیل مرزبندی شفاف با فتنه‌گران، از «سیاستمداران سینه‌چاک» جمهوری اسلامی نامید.

 


یک روزنامه آمریکایی نسبت به گسترش نفوذ معنوی و اعتقادی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای آمریکای لاتین ابراز نگرانی کرد.
روزنامه واشنگتن‌پست حضور طلاب خارجی در مدارس دینی ایران را اهرم قدرت نرم توصیف کرد و نوشت: مدارس علوم دینی ایران ویژه طلاب و دانشجویان خارجی، در ظاهر با نام آموزش علوم دینی اما در باطن ابزار «قدرت نرم» جمهوری اسلامی برای جذب نیروی عملیاتی در راستای پیشبرد اهداف رژیم تهران به ویژه در آمریکای لاتین است.
این روزنامه با بیان اینکه «ایران علاقه دارد جوانان کشورهای آمریکای لاتین را که موافق دیدگاههای آتشین ایران بر ضد غرب هستند، جذب نماید،» می‌افزاید: واشنگتن این برنامه را جزیی از تلاش‌های ایران برای گسترش نفوذ و محکم کردن جای پای خود در نیمکره غربی با ساختن شبکه‌ای از هواداران و متحدانش در حیاط خلوت آمریکا می‌داند. هدف اصلی از این برنامه فقط جذب طلبه و دانشجوی خارجی برای ارائه آموزش‌های ویژه داخل ایران به آنها نیست، بلکه این برنامه پلی برای دسترسی مستقیم ایران به منطقه آمریکای لاتین است.
واشنگتن‌پست در ادامه خاطر نشان کرد: ثمره این تلاش‌ها از سال گذشته هویدا گشت که ایران دست به کار ساخت مسجد و مراکز فرهنگی در کشورهای منطقه و همچنین راه‌اندازی یک شبکه تلویزیون کابلی به زبان اسپانیولی شد.
واشنگتن پست نوشته است: کارشناسان مسائل منطقه، معتقدند که این برنامه به طور اخص جای پای تهران را در کشورهایی همانند ونزوئلا و اکوادور که دیدگاههای مشترک با تهران درخصوص آمریکا دارند، محکم می‌کند.
در ادامه این گزارش آمده است: در یکی از مدارس علوم دینی ویژه طلاب اسپانیایی زبان در شهر قم، شهروندانی از کلمبیا، ونزوئلا و آرژانتین مشغول تحصیل بودند که بیشتر به دین اسلام گرویده بودند و دروس مربوط به دین اسلام را به زبان کامل اسپانیایی می‌آموختند که محتوای اسلامی و ضدآمریکایی داشت.
واشنگتن پست افزوده است: در سال‌های اخیر با اجرای این برنامه، صدها جوان از کشورهای آمریکای لاتین عازم ایران شده‌اند تا تحت تعالیم اسلامی قرار بگیرند. برخی از طلاب و دانشجویانی که سخت مجذوب افکار و تعالیم ارائه شده قرار می‌گیرند، در پایان تحصیلات به عنوان افراد وفادار به جمهوری اسلامی آماده اعزام برای تبلیغ آرمان‌های جمهوری اسلامی می‌شوند. دانشجویان و طلاب در این دوره‌های آموزشی سخت مجذوب مدرسان و اساتید می‌شوند. بخشی از تعالیم انجام گرفته مربوط به آرمان‌های انقلاب اسلامی و ضد آمریکایی است.
واشنگتن‌پست نوشته است: علی میریوسفی سخنگوی هیات دیپلماتیک ایران در سازمان ملل دراین‌باره بیان کرده که تبادل فرهنگی و دانشگاهی رسم متداول میان کشورها است و ایران هم به عنوان یک کشور که شمار قابل توجهی دانشمند طراز اول و موسسات فرهنگی دارد، از این قاعده مستثنی نیست. ایران مانند آمریکا و هر کشور دیگری همه ساله صدها دانشجو از قاره‌های آفریقا، آسیا و سایر نقاط جهان را می‌پذیرد.
این روزنامه تصریح کرد: ایران از سال 2005 با افزایش دو برابری شمار سفارتخانه‌های خود در کشورهای آمریکای لاتین، این مراکز را از پنج به 11 سفارتخانه رساند و افزون بر این نیز 17 مرکز فرهنگی هم در این کشورها دایر کرده و شمار بسیاری هم مسجد در سراسر منطقه برپا نموده است.
شبکه تلویزیون اسپانیایی زبان هم روزانه برای میلیون‌ها اسپانیولی زبان برنامه‌هایی پخش می‌کند که سریال «مریم مقدس» از آن جمله است.
در این ارتباط، «ایلان برمن» نایب رئیس «شورای روابط خارجی» آمریکا اخیرا در کنگره آمریکا گفته است: ایران پیام‌رسانی به این منطقه را شدت داده است و در این پیام‌ها، ایدئولوژی خود، سطح نفوذ و اثرگذاری‌اش را به بهای افول قدرت نفوذ آمریکا بسط و انتشار می‌دهد.

 


یک ترمینال اینترنتی اپوزیسیون احتمال خودکشی رضا ربع‌پهلوی به اعتبار ناکامی‌ها و افسردگی وی را بالا دانست.
شبکه بالاترین در این زمینه نوشت: سرنوشت خاندان پهلوی، سرنوشتی تراژیک است. رضاشاه، جد این خاندان، در جزیره موریس در تبعید و انزوا با افسردگی همراه با حس حقارت درگذشت تا در پایان زندگی‌اش از ابهت و شکوه رضاخانی خبری نباشد و سرنوشتش تلخ‌تر از آنچه بدبین‌ترین افراد درباره‌اش پیش‌بینی کرده بودند، رقم بخورد. سرنوشت فرزندش، محمدرضا پهلوی، نیز بی‌شباهت به سرنوشت او نبود. محمدرضا که به گواه دوستانش- همچون حسین فردوست- فردی فاقد اعتماد به نفس بود، در دوره‌هایی از عمر پادشاهی‌اش دچار افسردگی شدیدی شد؛ تا آنجا که سفارت آمریکا در ایران به صراحت به آن اشاره می‌کند. براساس اسناد سفارت آمریکا، او قبل از 28 مرداد سال 1332 یکی از دوره‌های افسردگی را پشت سر گذاشت. همین اسناد نشان می‌دهد که در روزهای پایانی حضورش در ایران در سال 1357 باز هم افسردگی دیرین به صورتی فلج‌کننده به سراغش آمد و تا لحظه مرگ رهایش نکرد. سرنوشت تراژیک او نیز همچون پدرش با مرگ در سرزمینی بیگانه (مصر) و در انزوا رقم خورد تا همگان شاهد پایان تلخ دیکتاتوری باشند که رویاهای بزرگ را در سر می‌پروراند و در این راه از سرکوب شدید مخالفان فروگذار نکرد.
بالاترین افزود: پس از مرگ علیرضا پهلوی، این سوال در ذهن برخی از افراد مطرح شد که علت خودکشی در خاندان پهلوی چیست و چرا دو فرزند محمدرضا پهلوی این‌چنین به زندگی خود پایان دادند.
در ادامه این تحلیل با اشاره به افسردگی خانواده محمدرضا پهلوی و از جمله خودکشی علیرضا و لیلا پهلوی آمده است: این دو ناگهان به خاطر از دست رفتن تاج و تخت دچار افسردگی شدید و بحران گم‌گشتگی شدند و هرگز نتوانستند راه‌حلی برای آن پیدا کنند. چنین افرادی آرزوی پایان دادن به زندگی خود را دارند.
بالاترین در پایان نوشت: اکنون سوال این است که آیا خودکشی علیرضا و لیلا پهلوی پایانی است بر سرنوشت تراژیک خاندان پهلوی یا باز هم خبر خودکشی دیگری در این خانواده به گوش خواهد رسید؟ نمی‌توان پاسخی مشخص به این سوال داد، اما به نظر می‌رسد که بقیه افراد این خانواده از جمله فرح دیبا و رضا پهلوی دچار بحران باشند. شاید سرنوشت این خاندان سراغ رضا پهلوی نیز برود.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10