(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 26 مرداد 1392 - شماره 20567

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
دولت روحانی رسماً آغاز به کار کرد
رسانه‌های بیگانه: ادبیات وزیران پیشنهادی اصولگرایانه بود
درمکتب امام
لاریجانی: نگاه مجلس همکاری با دولت است
واکنش فراکسیون اصولگرایان و رهروان ولایت
به مشاور روحانی: نغمه افراطی‌گری سر ندهید
 عصبانیت دشمن از ادبیات وزرای پیشنهادی
حاشیه‌های آخرین جلسه رأی اعتماد
سپاه اظهارات زنگنه را تکذیب کرد
پاسخ کدخدایی به اظهارات حجت‌الاسلام علوی
   


پس از چهار روز بحث‌های داغ نمایندگان مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دکتر روحانی، 15 وزیر موفق به کسب رای اعتماد از مجلس شدند.
طی این چهار روز که از دوشنبه 20 مرداد ماه تا شامگاه پنجشنبه طول کشید 119 نفر از نمایندگان مجلس به عنوان مخالف و موافق وزرای پیشنهادی سخنرانی کردند. این در حالی بود که نمایندگان بیشتری برای سخنرانی به عنوان موافق و مخالف ثبت‌نام کرده و حتی به گفته رئیس مجلس برای یک وزیر ۷۰ نماینده ثبت‌نام کرده بودند اما بر اساس قرعه مجالی برای آنها فراهم نشد. بیشتر بحث‌های اقتصادی در این مدت حول برنامه‌های پیشنهادی وزرا و بحث‌های سیاسی نیز به بررسی ارتباط و نقش برخی از این وزرا در حوادث سال 88 اختصاص داشت که آنها با اقرار به وجود فتنه، نسبت به رفتار فتنه‌گران در آشوب‌های پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری اعلام برائت جستند.
محمد علی نجفی، جعفر میلی منفرد و مسعود سلطانی‌فر به ترتیب وزرای پیشنهادی روحانی برای وزارتخانه‌های«آموزش و پرورش»، «علوم، تحقیقات و فناوری» و «ورزش و جوانان» بودند که نتوانستند رای اعتماد نمایندگان مجلس را برای تصدی وزارتخانه‌های مذکور کسب کنند.
محمدعلی نجفی از مجموع 284 رای، با 133 رای مخالف، 142 رأی موافق و 9 رای ممتنع، جعفر میلی‌منفرد با 162 رای مخالف، 105 رأی موافق و 15 رای ممتنع و مسعود سلطانی‌فر با 117 رای موافق، 18 رای ممتنع و 148رای مخالف نتوانستند اعتماد مجلس را کسب کنند.
علی طیب‌نیا گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد با کسب 274 رای موافق، بیشترین رای را کسب کرد. حمید چیت‌چیان گزینه پیشنهادی وزارت نیرو با کسب 272 رای و حسین دهقان گزینه پیشنهادی وزارت دفاع نیز با کسب 269 رای موافق، بعد از طیب‌نیا بیشترین آرای موافق را کسب کردند. این مسئله نشان داد که نمایندگان مجلس با توجه به حساسیت‌های موجود رای بالایی به وزرای اقتصادی دکتر روحانی دادند.
روحانی: انتقادات را به رسمیت می‌شناسم
حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی پس از اتمام بررسی صلاحیت وزرا و پیش از آغاز رأ‌ی‌گیری درباره آنها گفت: رای مجلس هر چه باشد به آن احترام می‌گذارم و همه انتقادات را به رسمیت می‌شناسم.
وی افزود: برخی از نقدها و سوالات گاهی سنگین بود اما همه انتقادات را ما به رسمیت می‌شناسیم. این حق نمایندگان مجلس شورای اسلامی است. البته نظر مجلس با سخنان برخی از نمایندگان گاهی متفاوت است.
وی گفت:‌ یادمان باشد که هیچ کس چه رئیس‌جمهور و چه هر فرد دیگری نمی‌تواند نظر شخصی خود را به جای اسلام یا انقلاب بنشاند؛ همه ما باید تحمل آرای مخالف را داشته باشیم.
روحانی در ادامه در مورد سیاست‌های داخلی گفت: در عرصه سیاست داخلی مردم رعایت حقوق شهروندی، حقوق همه اقلیت‌ها، همه خرده‌فرهنگ‌ها در این کشور، آرامش و عقلانیت در رفتار سیاسی، حفظ آزادی‌های مشروع و قانونی شهروندان، احزاب و گروه‌ها، حفظ حریم خصوصی آحاد مردم و حاکم شدن فضای امید و نشاط در جامعه هستند.
وی گفت که مردم در عرصه سیاست خارجی به دنبال منزلت بیشتر ایرانیان در سراسر جهان و تکریم ملت هستند؛ حرمت و اقتداری که در شأن این ملت بزرگ با فرهنگ بزرگ و تمدن چند هزار ساله هستند.
واکنش به تحولات مصر
رئیس قوه مجریه در بخش دیگری از سخنانش در مورد حوادث اخیر مصر و یورش ارتش این کشور به مردم واکنش نشان داد و تصریح کرد:‌ در اینجا لازم می‌دانم به ملت بزرگ مصر تسلیت بگویم و در برابر بی‌رحمی‌هایی که در این روزها به مردم بزرگوار مصر شد با آنان اظهار همدردی کنم و به نظامیان مصر تذکر دهم که ملت بزرگ مصر ملتی بزرگ و آزادیخواه است این ملت را سرکوب نکنید.
روحانی راه ملت مصر را دموکراسی و اسلام عنوان و خاطرنشان کرد: همه جهانیان باید به خواست مردم مصر احترام بگذارند و ما نیز با مردم مصر در این شرایط اظهار همدردی می‌کنیم.
حوادث پس از انتخابات 88 ناپسند بود
وی افزود: لازم می‌دانم به این نکته اشاره کنم که چند سال پیش حوادث تلخی رخ داد. عده‌‌ای اردوکشی خیابانی کردند و عده‌ای دیگر کهریزک‌ درست کردند. همه ما می‌دانیم که کارهای ناپسندی صورت گرفت.
رئیس‌جمهور ادامه داد: همه ما باید تلاش کنیم تا آتش‌ها با تدبیر خاموش شود. ما به دستگاه قضایی اعتماد داریم عده‌ای احصاء شدند، عده‌ای متهم بودند و عده‌ای محکوم شدند که همه آنها مشخص است اما بعد از چهار سال باز هم باید از کوچه‌های باریک دنبال اهدافی بگردیم که منافع آن برای کشور نامشخص است.
وی افزود: خود می‌گوید که من نیستم، دیگری اصرار دارد که بگوید تو بودی دستگاه‌‌های قضایی و امنیتی می‌گویند که نبوده است آن یکی می‌گوید که باید ثابت کنی نبودی. من می‌پرسم آیا این به نفع کشور است؟
حماسه حضور خاموش‌کننده فتنه است
روحانی در ادامه با طرح یک پرسش تصریح کرد: نکته‌ای نباید از یاد ما برود. یک بار مسئله‌ای را پیگیری  و دنبال می‌کنیم و گاهی برای منافع جناحی آن به خود توجه می‌کنیم. این دو با هم متفاوت است، ما باید تلاش کنیم جلوی تکرار تخلفات را بگیریم و نگذاریم که یک بار دیگر تکرار شود.
وی افزود: ‌ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که آنچه فتنه‌ها را خاموش و از تکرار‌ آن جلوگیری می‌کند هم حماسه حضور مردم در انتخابات است. بازگشت اعتماد همه مردم به صندوق آرا، اصلاح شیوه‌ها، توازن در رسانه‌های خبری، عقلانیت و اعتدال و بالاخره جایگزینی فضای اعتماد و نشاط به جای فضای تردید و اختلاف و آنچه ما به دست آوردیم بسیار ارزشمند است.
تعهد وزرا به پایبندی به اندیشه‌‌های امام
قانون اساسی و ولایت فقیه
وی در ادامه سخنانش درباره شرایط وزرای پیشنهادی گفت: آنها متواضعانه پذیرفته‌اند تا مردم را همراه و یاری کنند همه آنها پایبند اندیشه‌‌های امام راحل، قانون اساسی و
ولایت فقیه هستند.
رئیس‌جمهور ادامه داد: ‌من به دستگاه امنیتی کشور اعتماد دارم آنها هم به خود من و نمایندگان ویژه من اطمینان دارند هم از نظر امنیتی هم از لحاظ اخلاقی و مالی.
وی افزود: البته می‌دانید من نیز به خاطر حضور در سطوح مختلف در امنیت ملی حتی به این استعلام‌ها اکتفا نکردم و فراتر از روال معمول دولت‌های گذشته مشورت و رایزنی را درباره تمام وزیران در بالاترین سطح دنبال کردم و پس از اطمینان کامل وزیران را به مجلس معرفی کردم.
روحانی بار دیگر به دفاع از تک تک وزرای پیشنهادی پرداخت و افزود: بعضی‌ها نوشته‌اند که فلانی خوشحال می‌شود اگر چند وزیر رای نیاورند. من خدمت شما به صراحت عرض می‌کنم که خوشحال می‌شوم همه وزرا رأی بیاورند. بی‌تردید با رای شما به تمام وزرا کار دولت در تمام بخش‌ها و وزارتخانه‌ها انجام خواهد شد. این خواست و رای مردم است و ان‌شاءالله با رای شما لبخند به لبان ملت ما می‌آید و حماسه سیاسی ملت با رای امروز (پنجشنبه) مجلس تکمیل خواهد شد.
خط قرمز دولت با وزرا
رئیس‌جمهور در پایان تصریح کرد: ان‌شاءالله به همه رای دهید، خط قرمز من و شما با تمام وزرای آینده امانتداری در بیت‌المال و رعایت رهنمودهای رهبری و حراست از عزت کشور و صیانت و پاسداری از اخلاق و احکام نورانی اسلام است. هر کس رعایت کند خدمتش مشکور خواهد بود و هر کس از این خط قرمز عبور کند جایی در حلقه خدمتگزاری دولت نخواهد داشت.
گزارش روز چهارم
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی
صنعت، معدن و تجارت
جلسه روز پنجشنبه مجلس با ادامه بررسی صلاحیت نعمت‌زاده برای وزارت صنعت، معدن و تجارت و با صحبت های محمدسعید انصاری، نماینده آبادان و سید شریف حسینی، نماینده مردم اهواز در موافقت با وزیر پیشنهادی آغاز شد.
سپس نعمت‌زاده پشت تریبون قرار گرفت و به دفاع از برنامه‌های خود و پاسخ به مخالفان پرداخت. وی گفت: بعضی از دوستان سن یا ناتوانی من مطالبی را مطرح کردند و به عنوان نمونه دیروز فردی از من می‌پرسید شما چند بار سکته قلبی داشته‌اید، من گفتم تاکنون اتفاق رخ نداده و اگر این چنین بود به صورت شفاف در صحن مجلس آن را مطرح می‌کردم و باید بگویم آن‌چه که در مورد من بوده، کم‌ لطفی بوده است.
وی افزود: من در سن 33 سالگی بنا به انتخاب شورای انقلاب وقت به عنوان وزیر کار و امور اجتماعی منصوب شدم از آن زمان تاکنون حدود 35 سال می‌گذرد در این 35 سال سن همه از جمله من زیادتر شده اما خوشبختانه در طول انقلاب تجاربی را آموخته‌ایم که دانش ما بیشتر شده و شناخت ما نسبت به مسائل و حل و فصل آنها افزایش پیدا کرده است و توانایی راهبری و رهبری را در صنعت حاصل شده است. ما قرار نیست در وزارت صنعت کارگری انجام دهیم، البته در این زمینه هم حاضریم با مخالفین مسابقه بدهیم و ببینیم که چه کسی توانمندتر است.
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی
علوم، تحقیقات و فناوری
در ادامه جلسه صبح، نوبت به بررسی صلاحیت جعفر میلی منفرد برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رسید.
محمد دهقان، نماینده مردم طرقبه و چناران و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در مخالفت با جعفر میلی منفرد وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، اظهارداشت : آقای میلی منفرد یک زمانی مسئولیت سیاسی‌ترین معاونت وزارت علوم را برعهده داشت، در آن زمان اتفاقاتی افتاده است، قبل از آنکه آقای میلی منفرد و تیم همراه وی بر وزارت علوم حاکم شوند، دفتر تحکیم وحدت از مدافعان نظام و انقلاب بود، با آمدن این تیم و شخصیت آقای میلی‌منفرد، به تدریج عناصر افراطی و بی اعتماد به نظام اسلامی به درون دفاتر تحکیم وحدت نفوذ کردند و نیروهای معتدل و مذهبی به تدریج از درون دفاتر تحکیم وحدت اخراج شدند.
به گفته وی در بین دفاتر تحکیم وحدت، افراطی‌ترین و تندروترین دفتر تحکیم، انجمن آن زمان امیر کبیر بود؛ آقای میلی منفرد علناً و رسماً از آن انجمن حمایت می‌کردند؛ آقای میلی منفرد، آقای علی افشاری را می‌شناسند. آقای علی افشاری دبیر انجمن بود، آقای علی افشاری و انجمن آن زمان و برخی عناصر تندرو در آن زمان تحت حمایت آقای میلی منفرد بودند و در عین حال 9 ترم مشروطی داشتند و از دانشگاه اخراج نمی‌شدند، این افراد در دانشگاه امیرکبیر که زیرمجموعه آقای میلی منفرد بودند در کمیته انضباطی محکوم شده بودند اما آقای میلی منفرد در وزارتخانه خودشان رأساً بدون اینکه حتی محکومت آنها را در کمیته انضباطی بزند، حکم دانشگاه را لغو کرد.
وی ادامه داد: آنها برنامه داشتند که تئوری فشار از پایین و چانه‌زنی از بالا را پیگیری کنند، اوج این برنامه را در 18 تیرماه سال 78 مشاهده کردیم در 18 تیر 78 اتفاقات و مسائلی که رخ داد خودش بارها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
این نماینده مجلس افزود: وزیر علوم که آن زمانی باید منشأ آرامش می‌بود ولی رفت استعفا داد و بنزین بر شعله التهابات ریخت البته خیلی‌ها آن زمان مقصر هستند.
وی خاطرنشان کرد: 150 دانشجو به دنبال این بودند که امتحانات پایان ترم سال 88 برگزار نشود، آنها آمدند تحصن‌ کردند و شما رفتید و فیلم آن موجود است، بعضی از اخبار رسمی می‌گوید که جنابعالی در آن زمان حمایت می‌کردید از اینکه امتحانات تعطیل شوند.
دهقان گفت: ما از سوابق مدیریتی آقای میلی منفرد التهاب آفرینی، آشوب و درگیری‌های دانشجویی و فضای نا آرام را در دوران مدیریتش شاهد بودیم.
پخش فیلم حضور میلی منفرد در فتنه 88
فرهاد بشیری نماینده مردم پاکدشت نیز به عنوان مخالف با بیان اینکه جعفر میلی‌منفرد در سال 88 در تحصن اساتید دانشگاه‌ها نقش محوری داشت، تصریح کرد: وی در تحصن اساتید و دانشجویان شرکت کرده است که فیلم آن نیز موجود است.
وی اضافه کرد: من از اتاق فرمان تقاضا می‌کنم که فیلم را نشان دهند؛ البته باید بگویم این مسائل باعث بازداشت وی می‌شود. در فیلم مذکور که در صحن علنی مجلس پخش شد فردی در حال سخنرانی می‌گوید من پیشنهاد اکید دارم فردا صبح ساعت 9 به دانشگاه تهران بروید. اگر راه ندادند به همین جا می‌آییم ساعت 11 طبق برنامه. همه منسجم بروید دانشگاه تهران. همه اساتید و هر که را می‌شناسید در سطح دانشگاه تهران مطلع کنید».
وی درباره تصاویر و فیلم پخش شده در مجلس اظهار داشت: فیلم و سه عکس است که نشان‌دهنده حضور میلی ‌منفرد در این برنامه‌هاست. عبدالوحید فیاضی نماینده مردم نور و محمودآباد نیز در این جلسه به عنوان مخالف به انتقاد از برنامه‌های پیشنهادی میلی منفرد پرداخت.
مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز و اسکو و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی که در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی سخن می‌گفت، با اشاره به اینکه حماسه سیاسی با حضور مردم در عرصه انتخابات محقق شده است، گفت: امروز باید حماسه‌ای دیگر خلق شود و برای خلق حماسه، همه ما باید دست به دست هم دهیم، زنده کردن تمام اختلافات سابق و دوباره به یاد آوردن آن جز آب به آسیاب دشمن ریختن هیچ فایده‌ای ندارد.
پزشکیان در ادامه تصریح کرد:‌ بیایید این اختلافات را جمع کنیم، همه ما اشتباه کرده‌ایم، بپذیریم که اشتباه کرده‌ایم و نه اینکه بگوییم تمام تقصیرها مال یک طرف بود و ما بی‌تقصیر بودیم، ما اشتباه کردیم و باید جسارت این را که بگویم اشتباه کردیم را داشته باشیم. علی مطهری، نماینده تهران ری و شمیرانات دیگر نماینده‌ای بود که به دفاع از برنامه‌های میلی منفرد پرداخت.
میلی منفرد : در انتخابات سال 88
در هیچ ستادی فعالیت نکردم
وزیر پیشنهادی علوم با بیان اینکه دانشگاه محل اجتماعی شدن و رشد سیاسی شدن دانشگاهیان خواهد بود نه میدان بازی سیاسی آنها، تاکید کرد: درباره تفکر و سابقه سیاسی‌ام باید بگویم فرزند انقلابم و هنوز بالاترین افتخارم را خدمت به جبهه‌های مقدس می‌دانم.
وزیر پیشنهادی وزارت علوم در رابطه با فیلم پخش شده در مجلس شورای اسلامی درباره وی، خاطرنشان کرد: 3 روز بعد از انتخابات برخی از اساتیدی که دل‌نگران شرایط موجود بودند، در مسجد دانشگاه جمع شده بودند و من هم رفتم که خدای ناکرده فاجعه 18 تیر تکرار نشود و کل جلسه 2 ساعت طول کشید آیا اسم این جلسه تحصن است؟
وی افزود: آیا من موضع‌گیری و خلافی کردم؟ جرم من فقط نشستن در این جمع بود آن هم برای اینکه التهاب را کم کنیم و در دانشگاه تهران و در جلسه مسجد و ریاست محترم دانشگاه تهران نیز حضور داشت. مگر این جرم است که فردی با سابقه بلند به خدمت که احساس دغدغه می‌کند برای حل مشکلی در جلسه‌ای حضور داشته باشد.
میلی منفرد در ادامه گفت: من در عمرم یک کلاس و یا امتحان را تعطیل نکرده‌ام، حتی در زمان جنگ تمام کلاس‌ها را در زیرزمین برگزار می‌کردم، حالا کلاسی را تعطیل کنم؟ و در ایام سال 88 دانشگاه اعلام کرد که شما می‌توانید امتحانات را در تیر و بعد از آن برگزار کنید ولی بنده تمام امتحانات را در تیرماه برگزار کردم.
وی افزود: در حوادث 18 تیر 78 جلسات بسیاری در شورای امنیت ملی برگزار شد و عملکرد بنده در کنترل آن قائله تشکر شد و من در انتخابات سال 88 نیز در هیچ ستادی فعالیت نکردم و درگیر مسائل نبودم.
بررسی صلاحیت
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
در ادامه جلسه علنی مجلس نوبت به بررسی صلاحیت علی جنتی، برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید .
عوض حیدرپور، نماینده شهرضا، محمد دامادی، نماینده مردم ساری و سیداحمدرضا دستغیب، نماینده مردم شیراز در موافقت و حجت‌الاسلام حمید رسایی، نماینده تهران و جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مخالفت با علی جنتی صحبت کردند.
رسایی با اشاره به شعار زنده‌باد مخالف من که شعار دولت اصلاحات بود گفت: دولتی که شعار زنده‌باد مخالف من سر می‌داد عملاً سگها را رها و سنگ‌ها را بست و امروز می‌بینم آن آدم‌ها دوباره دارند فعال می‌شوند گرچه می‌دانم آقای روحانی کتک خورده این افراد است و به آنها تودهنی خواهد زد.
وی با اشاره به شعار توسعه سیاسی که یکی از شعار دولت اصلاحات بود افزود: آنها به دروغ شعار توسعه سیاسی را سر دادند اما در عمل مؤلفه شعار توسعه سیاسی که افزایش مشارکت مردم در انتخابات است در آن دوران محقق نشد.
وی با مخاطب قرار دادن روحانی و جنتی گفت: کسانی که شعار زنده‌باد مخالف من سر می‌دادند، شرایطی فراهم کردند که فضا برای روزنامه‌نگارانی فراهم شد که اکنون فراری هستند.
رسایی خطاب به روحانی و جنتی گفت: آنها با تساهل و تسامح فرهنگی بحث قرائت‌های مختلف از دین را مطرح کردند، بحث دین سخت و آسان را مطرح کردند و به هر نهادی که منتسب به رهبری بود هجمه کرده و آن را نماد دین سخت، افراط معرفی کردند؛ سپاه، بسیج، قوه قضاییه و صدا و سیمای آقای لاریجانی را مورد هجمه قرار داده و گفتند آقای لاریجانی تعطیل باید گردد. روزنامه کیهان را نماد دین سخت و روزنامه فردی که چند روزنامه داشت و فعالیت افراطی انجام می‌داد را نماد دین آسان معرفی کردند.
جنتی: فرزند کوچک حضرت امام(ره)
و رهبر انقلاب هستم
وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر تقویت اتحادیه فارسی‌زبانان، گفت: در صورت تصدی پست وزارت، چهره ایران توحیدی و معنویت‌گرا را به جهانیان می‌شناسانیم.
جنتی با دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آمده‌ام برای تصدی پست سنگینی اعلام آمادگی کنم و امروز اعلام می‌کنم که به عنوان فرزند کوچک امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری برای رساندن پیام معنویت انقلاب اسلامی به جهان آماده‌ام.
بررسی صلاحیت وزیر کشور
حجت‌الاسلام سید‌محمد حسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست ساعتی از صحن علنی را برعهده داشت، در جلسه علنی پارلمان اعلام کرد: از آنجایی که هیچ یک از نمایندگان به عنوان مخالف عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر پیشنهادی کشور ثبت‌نام نکرده‌اند، لذا موافق هم صحبت نمی‌کند و از خود آقای رحمانی فضلی می‌خواهیم سخنانش را مطرح کند.وزیر پیشنهادی کشور با بیان اینکه اقتدار وزارت کشور باید بازتولید شود، گفت: از اولویت‌های اصلی این وزارتخانه حل مسائلی از جمله نابرابری‌ها، عدم توازن‌ها و جبران عقب‌ماندگی‌های تاریخی است. وی تاکید کرد: مسیر اعمال نفوذ در عزل و نصب‌ها را می‌بندم.
بررسی صلاحیت وزیر نیرو
بررسی صلاحیت حمید چیت‌چیان، وزیر پیشنهادی نیرو با صحبت‌های موافقان و مخالفان آغاز شد.
مهدی عیسی‌زاده نماینده مردم میاندوآب و نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه به عنوان مخالف و مجید جلیل نماینده مردم لردگان و رجب رحمانی نماینده مردم تاکستان به عنوان مخالف چیت‌چیان صحبت کردند.
چیت‌چیان گزینه پیشنهادی وزارت نیرو نیز گفت: ارتقای کیفیت زندگی و حفاظت از منابع آب 2 هدف عمده وزارت نیرو خواهد بود
بررسی صلاحیت وزیر نفت
صلاحیت بیژن نامدار زنگنه وزیر پیشنهادی نفت نیز بعدازظهر روز پنجشنبه در صحن مجلس شورای اسلامی بررسی شد و نمایندگان موافق و مخالف نظرات خود را مطرح کردند.
احمدعلی مقیمی نماینده مردم بهشهر در مخالفت با گزینه پیشنهادی وزارت نفت با انتقاد از ترغیب رشوه، باندبازی و رانت‌خواری در دوران وزارت زنگنه گفت: خروجی مدیریت زنگنه برای کشور خسارت‌بار است .
به گفته وی، زنگنه در دوران وزارتش در وزارت نفت مدیریتی عامرانه، انحصاری، بدون مشورت، ترغیب و اشتیاق به شرکتهای خارجی و تحقیر شرکت‌های داخلی و به هم زدن ساختار یکپارچگی نفت، افزایش شرکتهای دولتی از 30 شرکت به 80 شرکت و تکه تکه کردن ساختار وزارت نفت داشته است.
احمد توکلی نماینده مردم تهران نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی نفت گفت: زنگنه سوگند جلاله دروغ یاد کرده است. وی فاسد نیست اما اهتمامی برای مبارزه با فساد ندارد.
وی در ادامه سخنانش اثبات غلط بودن سوگند جلاله زنگنه را عامل مخالفت خود با وی دانست و تصریح کرد: اگر بنا باشد خلاف‌گویی شود و صداقت رعایت شود، از کجا می‌دانید درباره موضوعات مهم‌تر از این دوباره خطا تکرار نشود؟ آن هم در وزارت نفت که مبدأ درآمد ملی ماست و همه چیز از آنجا باید بیاید و چون با خارج از کشور ارتباط دارد، پیچیدگی‌های جدیدی به آن اضافه می‌شود. علیرضا زاکانی، نماینده مردم تهران نیز در مخالفت با زنگنه گفت: قرارداد کرسنت یکی از پرونده‌های مفسده‌آمیز دوران زنگنه است. وی سپس به تشریح ابعاد این پرونده پرداخت که متن کامل آن در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها منتشر شده است .سید سعید حیدری طیب نماینده کرمانشاه، رضا عبداللهی نماینده مردم ماه نشان، ‌حمیدرضا عزیزی فارسانی و ایرج عبدی نماینده نیز در موافقت با زنگنه صحبت کردند.
زنگنه: رفتار ساختارشکنانه 88 را
محکوم می‌کنم
وزیر پیشنهادی نفت در ادامه جلسه پشت تریبون رفت و به دفاع از برنامه و عملکرد گذشته خود پرداخت . ‌ زنگنه گفت: من با هر گونه اقدام غیرقانونی و هنجارشکنانه از 23 خرداد 88 به بعد مخالف بودم و هستم و رفتار ساختارشکنانه را محکوم می‌کنم، پس از 29 خرداد هم هیچ اقدامی خلاف منویات ایشان انجام ندادم و هرچه از نظر مقام معظم رهبری محکوم باشد از نظر من نیز محکوم است و تبعیت از مقام معظم رهبری را شرط لازم در این دولت می‌دانم و اگر وزیر شوم هیچ اقدامی خلاف منویات مقام معظم رهبری انجام نمی‌شود و الان هم اگر بدانم مقام معظم رهبری از بودن و آمدن من در وزارت نفت تکدر دارند لحظه‌ای درنگ نمی‌کنم که کنار بروم.زنگنه گفت: من فرزند انقلابم و می‌خواهم کشور رشد کند، عزت و سربلندی ایران را در آخر عمرم می‌خواهم و مقام معظم رهبری را عمود خیمه انقلاب می‌دانم، نظام را در همین قوام و ساختار قبول دارم و اگر کسی غیر از این در مورد من بگوید، ستم کرده است.
بررسی صلاحیت وزیر ورزش و جوانان
حامد قادرمرزی نماینده مردم دهلران، سالار مرادی نماینده مردم سنندج، رجب رحمانی نماینده مردم تاکستان و عثمان احمدی نماینده مردم مهاباد نمایندگانی بودند که در مخالفت با مسعود سلطانی‌فر به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان صحبت کردند. نداشتن تخصص و سیاسی بودن سلطانی‌فر از عمده دلایل مخالفان بود. محمدرضا کاتب نماینده گرمسار، عبدالرضا عزیزی نماینده شیروان، قاسم احمدی لاشکی و ناصر کاشانی نماینده مردم زاهدان نیز در موافقت با سلطانی‌فر صحبت کردند.مسعود سلطانی‌فر وزیر پیشنهادی وزارت ورزش نیز مبارزه با فساد، تبعیض و دلالی در ورزش را مهمترین برنامههای خود برای تصدی این وزارت خانه برشمرد .

 


روحانیون نباید از حمایت از پابرهنه‌ها عدول کنند
آن چیزی که روحانیون هرگز نباید از آن عدول کنند
و نباید با تبلیغات دیگران از میدان به در روند، حمایت از پابرهنه‌هاست.
چرا که هر کس از آن عدول کند از عدالت اجتماعی اسلام عدول کرده است.
آئین انقلاب اسلامی - ص 293

 


رئیس مجلس شورای اسلامی طی یک نشست خبری پس از پایان جلسه رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی از احتمال برگزاری نشست سران قوا در هفته‌ جاری خبر داد.
علی لاریجانی پنج‌شنبه شب در نشست خبری اصحاب رسانه در پاسخ به این سؤال که جلسه سران قوا با توجه به رأی اعتماد مجلس به کابینه پیشنهادی چه زمانی تشکیل می‌شود گفت: هفته گذشته نشست سران قوا برگزار شد و خیلی از جلسات رسانه‌ای نمی‌شود، برای هفته آینده (هفته جاری) هم قرار شده جلسه‌ای بین سران قوا برگزار شود، این جلسات به تصمیمات کلان کشور کمک بسیار خوبی می‌کند.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که پرسید با توجه به تشکیل دولت جدید آیا جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی همچنان طبق روال گذشته به ریاست معاون اول رئیس جمهور و نمایندگانی از قوای مقننه و مجریه برگزار می‌شود یا اینکه این جلسات با حضور سران قوا برگزار خواهد شد،‌ گفت: خیلی خوب است که برخی از جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با حضور سران قوای سه گانه برگزار شود، ما این موضوع را بررسی می‌کنیم.
رئیس مجلس در مورد تحلیل رأی اعتماد نمایندگان به کابینه پیشنهادی نیز گفت: کاوش‌های نمایندگان و بررسی وزرای پیشنهادی از سوی آنها و البته رأی‌شان نشان داد که وکلای ملت نسبت به مسائل اقتصادی کشور حساسیت ویژه‌ای دارند و تلاش‌شان این بوده تا بخش اقتصادی کشور شرایط مطلوبی را دارا باشد.
لاریجانی با اشاره به عدم رأی اعتماد مجلس به سه وزیر پیشنهادی تصریح کرد: شاید این عدم رأی‌آوری به دلیل اهمیت این بخش‌ها باشد که البته به نظر نمایندگان باید سرمایه‌های قوی‌تری در این زمنیه معرفی کرد.
وی یادآور شد: به جز وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش که فقط یک رأی برای وزیر شدن کم آورد، رأی عدم اعتماد مجلس به وزیر علوم و ورزش و جوانان نشان داد که نمایندگان قصد دارند افراد قوی‌تری در این مجموعه‌ها حضور داشته باشند.
رئیس مجلس نگاه پارلمان را همکاری با دولت توصیف کرد و افزود: قصد مجلس این است که کابینه زودتر کار خود را آغاز کند.
لاریجانی ابراز امیدواری کرد که برای سه وزارتخانه دیگر که وزرای پیشنهادی آنها موفق به کسب رأی اعتماد مجلس نشدند با سرعت بیشتری تعیین و تکلیف شوند تا فعالیت‌های مربوط به این بخش‌ها بر روی زمین نماند.




 


جمعی از اعضای فراکسیون رهروان و اصولگرایان مجلس در واکنش به یادداشت مشاور رئیس جمهور در یک روزنامه اصلاح‌طلب، تأکید کردند دوره ادبیات تهدید و دیکتاتورمآبانه سپری شده است.
در این نامه فرازی از یادداشت ترکان در روزنامه شرق خطاب به هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی آمده است: «محاسبه میزان نزدیکی نظرات نمایندگان با مردمی که به آنها رأی داده‌اند اگر این حرف‌ها حرف دلشان بود در دور بعدی هم دوباره آن‌ها رأی دهند اما اگر نظرات و حرف‌های برخی نمایندگان حرف دل مردم نیست که به آن‌ها رأی داده‌اند در دور بعد در رأی دادنشان تجدید نظر کنند.»
در این نامه تأکید شده است: دوره ادبیات تهدید و دیکتاتور مآبانه سپری شده است و باز هم خاطرنشان می‌کنیم اکنون ایشان مشاور جناب آقای دکتر روحانی رئیس جمهور هستند که شعارشان تدبیر و اعتدال است و ما نمی‌دانیم مضامین فوق چه سنخیتی با اعتدال دارد و جا دارد محترمانه خدمت رئیس جمهور محترم یادآور شویم این نغمه مشابه همان نغمه افراطی دوره جناب آقای خاتمی است که چهره اصلاحات را به تندی و افراطی‌گری در اذهان همه مردم عزیز ترسیم نکند.
نمایندگان در این نامه هشدار داده‌اند: خدای ناکرده با کوک شدن این سازها در اطراف رئیس جمهور نباید همان بلایی که سر اصلاحات آمد بر سر گفتمان اعتدال هم بیاید.
نمایندگان در این نامه خطاب به ترکان متذکر شده‌اند که منظور ایشان کدام مردم است، مردمی که به مجلس اصولگرای ولایی رأی داده‌اند همین خالقان حماسه 9 دی که در مقابل هرگونه فتنه و انحراف تمام قد ایستاده و در بزنگاه‌های تاریخی وفاداری به مقام عظمای ولایت و پایبندی خود را براساس و اصول انقلاب اسلامی مکرر ثابت کرده‌اند.

 


ادبیات اصولگرایانه وزیران پیشنهادی روحانی، اعلام برائت آنها از فتنه سال 88 و نفی تقلب در انتخابات، عصبانیت دشمن و ضد انقلاب را در پی داشته است.
گفتنی است؛ تاکید وزرای پیشنهادی بر تبعیت و پیروی از رهبر انقلاب و نفی اقدامات فتنه‌گرانه و اذعان آنها به این که ادعای تقلب در انتخابات آن سال، یک ادعای واهی بوده است به شدت رسانه‌های بیگانه و اپوزیسیون خارج‌نشین را برآشفته کرد.
رسانه‌های ضد انقلاب در فضای مجازی و رسانه‌ای این پرسش عجزآلود را به میان کشیده‌اند که چرا زنگنه وزیر پیشنهادی نفت در جلسه رای اعتماد گفته است؛ «ولایت فقیه، عمود خیمه نظام است.»
از جمله شبکه خبرپراکنی بی‌بی‌سی نتوانست عصبانیتش را پنهان کند و ادبیات زنگنه، نجفی، آخوندی، میلی‌منفرد و ربیعی را «ادبیات اصولگرایانه» دانست و نوشت آنها به نظام و رهبری وفادارند و نمی‌توان به حضور آنان در دولت امید چندانی داشت.
شرح بیشتر این ماجرا در ستون اخبار ویژه کیهان امروز آمده است.

 


آخرین جلسه بررسی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی روز پنج شنبه در حالی به پایان رسید که با حواشی جالبی همراه بود.
* رئیس مجلس خطاب به نمایندگانی که در نطق‌های خود شعر سروده بودند و به هنگام غیرعلنی بودن جلسه دور وی جمع شدند گفت: اینجا را خلوت کنید، دیشب خواب حافظ را دیدم که شماها را لعن می‌کرد!
* وقتی نوبت به بررسی رای اعتماد وزیر پیشنهادی ورزش رسید پای فردوسی‌پور مجری برنامه 90 نیز به میدان آمد چرا که قاسم احمدی لاشکی در حمایت از وزیر ورزش گفت: آقای سلطانی‌فر اطلاعات ورزشی‌اش از فردوس، فردوسی، فردوسی‌پور بیشتر است!
* بعد از پایان سخنان مخالف و موافق وزرای پیشنهادی، نوبت به حسن روحانی رسید تا از آنها دفاع کند. او در مقدمه سخنانش با بیان اینکه به دلیل خستگی نمایندگان قصد دارد سخن را کوتاه کند با استقبال احسنت، احسنت نمایندگان مواجه شد و سپس خطاب به آنها گفت که معلوم است که خسته هستید؛ می‌دانم چهار روز پشت این صندلی‌ها نشستن و بحث و بررسی کردن کار آسانی نیست.
* رئیس‌جمهور به هنگام معرفی رحمانی فضلی گفت که این وزیر پیشنهادی به آذری و کردی می‌تواند صحبت کند و البته در واکنش به استقبال نمایندگان گفت که از رحمانی فضلی می‌خواهد که هم کردی و هم آذری صحبت کند.
* وقتی رئیس‌جمهور دفاع از وزیر پیشنهادی ورزش را فراموش کرده بود نمایندگان یکصدا به روحانی یادآوری کردند که وی خطاب به نمایندگان گفت معلوم شد که خیلی هم خسته نیستید.
* روحانی در پایان سخنان خود گفت: برخی نوشته‌اند که من خوشحال می‌شوم چند وزیرم رای نیاورند اما الان می‌گویم که می‌خواهم همه وزرایم رای بیاورند.
* هنگام رای‌گیری شد و برابر آیین‌نامه وزرای پیشنهادی جلسه علنی را ترک کردند؛‌ صف طولانی برای رای دادن تشکیل شد و علی لاریجانی حضور 281 نماینده در صحن علنی مجلس را یک استثنا خواند و گفت مثل اینکه همه احساس وظیفه کردند که در رای‌گیری حاضر شوند.
* نمایندگان بعد از شرکت در رای‌گیری، از فرصت استفاده کرده و نماز را در صحن مجلس اقامه کردند. جالب اینکه نماز در سمت راست هیئت رئیسه به امامت محمد دهقان، در سمت چپ به امامت حجت‌الاسلام سلیمی برگزار شد.
* لاریجانی که به هنگام اخذ رای نمایندگان بیکار شده بود از هیچ شوخی ممکن در این مدت با نمایندگان دریغ نکرد. او خطاب به نمایندگانی که در حال رای دادن بودند گفت: با توجه به استقبال زیاد از رای دادن، می‌خواهیم وقت رای‌گیری را تمدید کنیم؛ وی دقایقی بعد به قطع تلفن‌ها اشاره و بدون مقدمه گفت: قطع تلفن‌ها تجربه خوبی برای برقراری نظم بود.
* با توجه به اینکه نمایندگانی که برای شمارش آرا از پیش انتخاب شده بودند تنها کسانی بودند که می‌توانستند در جایگاه هیئت رئیسه حضور یابند تعدادی از نمایندگان با حضور در مقابل جایگاه هیئت رئیسه از لاریجانی درباره نتایج آرا سوال می‌کردند که وی در یک مرتبه خطاب به آنان گفت صبر کنید، صندوق‌های مناطق صعب‌العبور هم هست که باید برسد.
* علی لاریجانی به هنگام قرائت نتایج شمارش آرای اعتماد به وزرای پیشنهادی، رای علی طیب‌نیا که 274 رای از 284 رای ماخوذه را کسب کرده بود استثنایی و رای نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را که تنها با اختلاف یک رای از ریاست ساختمان اصلی وزارت آموزش و پرورش محروم شد را ناپلئونی خواند.
* از حاشیه‌های دیگر آخرین روز جلسه رای اعتماد، اشتباه هیئت رئیسه مجلس در قرائت آرای علی جنتی بود.
علی لاریجانی در تشریح تعداد آرای جنتی تعداد آرای اخذ شده را 284، تعداد آرای موافق را 234 رای، آرای مخالف 36 و ممتنع را 12 رای خواند که مجموع آرای موافق، مخالف و ممتنع 2 رای از تعداد آرای ماخوذه کمتر است.
* در پایان جلسه رای اعتماد به کابینه در حالیکه منادی عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد که برای نمایندگان شام تدارک دیده شده است اما اکثر نمایندگان به محض پایان جلسه علنی ساختمان مجلس را ترک کردند گویا فعالیت سنگین این چهار روز آنها را حسابی خسته کرده بود.

 


مسئول روابط عمومی سپاه، اظهارات بیژن زنگنه درخصوص وابستگی شرکت اورینتال‌کیش به مجموعه‌های سپاه را قویا تکذیب کرد.
به دنبال اظهارات روز پنج‌شنبه بیژن زنگنه در صحن علنی مجلس مبنی بر اینکه شرکت اورینتال‌کیش وابسته به یکی از مجموعه‌های سپاه بوده، سردار رمضان شریف مسئول روابط عمومی و سخنگوی سپاه اظهار داشت: در دوره‌ای که زنگنه وزیر نفت بوده مجموعه قرارگاه سازندگی سپاه هیچ ورودی در حوزه نفت و گاز نداشته است.
وی تاکید کرد: لذا هرگونه انتصاب شرکت مذکور به قرارگاه سازندگی سپاه و وابستگی آن به سپاه قویا تکذیب می‌شود.

 


معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی درباره اظهارات حجت‌الاسلام محمود علوی توضیحاتی ارائه داد.
در نامه عباسعلی کدخدایی خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی که پنج‌شنبه گذشته منتشر شد، آمده است: «با توجه به طرح مطالبی در خصوص صلاحیت جناب آقای سید محمود علوی وزیر محترم پیشنهادی اطلاعات توسط ایشان در جلسه مورخ 22/5/92 مجلس شورای اسلامی، به اطلاع نمایندگان محترم می‌رساند که روند بررسی صلاحیت نامزدهای مجلس شورای اسلامی، طی فرایندی قانونی در شورای نگهبان انجام می‌پذیرد و مورد مذکور نیز در آن زمان دقیقا براساس ضوابط مربوطه بررسی و اعلام نظر گردیده است و اسناد و مدارک و صورتجلساتی که به امضاء اعضای محترم شورای نگهبان رسیده است در این نهاد موجود می‌باشد.»

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10