(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 26 مرداد 1392 - شماره 20567

مرحله دوم مذاکرات سازش پشت درهای بسته برگزار شد
درخواست امان از پنتاگون برای استقرار هواپیماهای جاسوسی در خاک اردن
سلسله انفجارهای تروریستی در عراق 30 شهید و 103 مجروح برجای گذاشت
با وجود حکومت نظامی انجام شد
تظاهرات روز خشم در مصر
مردم:‌ تا آخر ایستاده‌ایم
ارتش سوریه در جبهه غرب صدها تروریست را به هلاکت رساند
با وجود تدابیر شدید امنیتی صورت گرفت
فراخوان دوم مردم بحرین برای سرنگونی رژیم آل‌خلیفه
مردم برزیل علیه فساد دولتی به خیابان‌ها ریختند
دبیر کل حزب‌الله لبنان حادثه تروریستی جنوب بیروت را تسلیت گفت
 جنوب بیروت در آتش و دود
میشل سلیمان: انفجار کار اسرائیل است
چهار سوی پنج قاره
   


مذاکرات صلح بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها در بیت‌المقدس در سکوت کامل و بدون حضور خبرنگاران آغاز شد.
به گزارش خبرگزاری ایسنا به نقل از شبکه الجزیره، رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند مذاکره‌کنندگان در میان سکوت شدید در مکانی نامشخص در بیت‌المقدس با یکدیگر دیدار کردند.رسانه‌های اسرائیلی افزودند، تلاش طرفین در این مذاکرات رایزنی درباره مسائل اصلی در جلسه آینده است که قرار است طی دو هفته آینده در اریحا برگزار شود. نخستین مرحله مذاکرات سازش در واشنگتن برگزار شد.موشه یعالون وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نسبت به امکان دستیابی به نتیجه در این مذاکرات شدیدا ابراز تردید کرد و مقامات فلسطینی نیز تاکید کردند تا زمانی که اسرائیل به شهرک‌سازی ادامه می‌دهد امکان صلح و سازش وجود نخواهد داشت.


 


رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرد اردن به دنبال استقرار هواپیماهای شناسایی آمریکا در خاک این کشور است.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از خبرگزاری رویترز، ژنرال مارتین دمپسی پس از سفر به اردن و دیدار با مقامات این کشور اظهار داشت، مقامات اردن از آمریکا خواسته‌اند به این کشور هواپیماهای شناسایی بدهد تا بر مرزهای خود نظارت داشته باشند.وی تاکید کرد، آمریکا در تلاش است تا با حمایت بیشتر از اردن که هم‌پیمان کلیدی آمریکاست امنیت این کشور را تامین کند.با انجام این تصمیم حمایت‌های نظامی آمریکا از اردن پس از استقرار جنگنده‌های اف‌16 و سامانه‌های ضدموشکی پاتریوت بیشتر خواهد شد.اردن دومین مقصد رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و آخرین توقفگاه وی در سفر به خاورمیانه است که با سفر به اراضی اشغالی آغاز شد.

 


انفجار بمب در پایتخت عراق بیش از 30 شهید و 103 زخمی بر جای گذاشت.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، شهر بغداد پنجشنبه شاهد هفت انفجار بود که شش مورد آن از طریق خودروهای بمب‌گذاری شده صورت گرفت. این انفجارها نظامیان دولتی و مردم عادی را در مناطق «الشرطه»، «کاظمین» «باب‌المعظم»، «بلدیات»، «حسینیه»، و «علاوی» هدف قرار دادند. خونین‌ترین این انفجارها در کاظمین رخ داد که به تنهایی هفت شهید و 11 مجروح برجای گذاشت.
مجموع شهدای این حملات در بغداد 29 تن و مجروحان نیز 90نفر اعلام شد.
دیروز نیز بغداد و سامرا شاهد انفجار بمب بود. در بغداد دو نیروی ارتش شهید شدند و شمار مجروحان نیز هفت غیرنظامی اعلام شد. انفجار سامرا فقط شش مجروح داشت که همگی از نیروهای پلیس بودند.
حملات تروریستی درحالی تشدید شده است که «نوری مالکی» نخست‌وزیر عراق عملیات گسترده‌ای را علیه افراد مسلح به اجرا گذاشته است.
بعثی‌های به جا مانده از رژیم صدام و تندروهای سلفی و القاعده حملات تروریستی در عراق را صورت می‌دهند. در این حملات معمولا شیعیان هدف قرار می‌گیرند.
حمایت از مالکی
در پی اظهارات «حیدر الملا» از رهبران جبهه مذاکره ملی عراق که باقی ماندن مالکی در قدرت را برای مردم این کشور تهدید می‌دانست، «عبدالحسین عبطان» نفر دوم «مجلس اعلای اسلامی عراق» گفت: مجلس اعلا با مواضع الملا موافق نیست، زیرا در صورت براندازی دولت، اوضاع پیچیده‌تر می‌شود و نمی‌توان بحران را پشت سر گذاشت. وی افزود: ما به انتخابات پارلمانی نزدیک می‌شویم و این انتخابات ماهیت دولت آینده را مشخص می‌کند، وی این را نیز گفت که احتمالا به خاطر شرایط فوق‌العاده کنونی، دوره نخست‌وزیری مالکی تمدید شود.
نفر دوم مجلس اعلا تاکید کرد: نخست‌وزیر باید هرچه سریعتر برای بررسی ناامنی‌های عراق گام‌های موثری بردارد.

 


اخوانی‌ها با وجود اعلام حکومت نظامی، در اعتراض به «چهارشنبه خونین» مصر تظاهرات روز خشم برگزار کردند.
پس از قتل عام بی‌سابقه طرفداران اخوان المسلمین طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه که بنا به گفته اخوانی‌ها بیش از 2000 کشته و 10هزار زخمی برجای گذاشت، طرفداران مرسی دیروز در قاهره و بسیاری از شهرهای مهم این کشور تظاهرات «روز خشم» برگزار کردند.
در این تظاهرات که به درخواست ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت برگزار شد، معترضان پس از اقامه نمازجمعه راهپیمایی خود را آغاز کردند. در قاهره، پایتخت مصر اخوانی‌ها طبق برنامه اعلام شده با وجود حضور پررنگ نیروهای امنیتی، تانک‌ها و زره‌پوش‌ها در خیابان‌ها، به سمت میدان «رامسیس» تظاهرات کردند. این تظاهرات با وجود تهدید مقامات دولتی برگزار شد.
روز چهارشنبه نیروهای امنیتی مصر برای آنچه «پاکسازی میدان‌های رابعه العدویه و النهضه» اعلام کردند، با انواع تجهیزات جنگی به اخوانی‌های تحصن‌کننده یورش برده و به قتل عام گسترده مردم پرداختند. وزارت بهداشت مصر می‌گوید در این حوادث مجموعا 578 نفر کشته و 3800 نفر نیز زخمی شدند. وزارت کشور مصر تاکید کرد به نیروهای امنیتی دستور داده هر کسی به ساختمان‌های دولتی یا به نیروهای امنیتی نزدیک شود آنها را هدف قرار دهند! دولت موقت مصر نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد در 14 استان کشور برای «رویارویی با اقدامات تروریستی» به مدت یک ماه حالت فوق‌العاده اعلام کرده است. وزیر کشور مصر اما در عین حال می‌گوید «توانسته بدون وارد آوردن خسارت به تحصن النهضه» پایان دهد!
گزارش رسانه‌های مختلف از انتقال اجساد صدها نفر از طرفداران مرسی به داخل مساجد برای آماده‌سازی مقدمات کفن و دفن خبر می‌دهند.
براساس گزارش‌های منتشر شده سردخانه‌های قاهره مملو از اجساد است و کار شناسایی آنها به دلیل کمبود نیرو به کندی صورت می‌گیرد.
واکنش‌ها
اقدام ارتش مصر در سرکوب طرفداران مرسی با واکنش بسیار گسترده بین‌المللی مواجه شد. در این بین واکنش باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا قابل تامل بود. اوباما گفت «نگران وضعیت مصر است» و برای نشان دادن این نگرانی مانور مشترک نظامی که قرار بود در ماه آینده برگزار کند را، لغو می‌کند! جان کری، وزیر خارجه این کشور چند روز قبل، در حمایت از اقدام ارتش مصر در برکناری مرسی گفته بود «ارتش مصر برای رسیدن به دموکراسی تلاش می‌کند.»!
«پی جی کارنی»، سخنگوی سابق وزارت خارجه آمریکا نیز گفت بعید است کاخ سفید کمک‌های خود به مصر را قطع کند. دبیرکل اتحادیه عرب نیز با صدور بیانیه‌ای از اقدام ارتش مصر درکشتار مردم حمایت کرد!
نبیل العربی اعلام کرد: دبیرخانه اتحادیه عرب اقدامات حاکمیتی دولت مصر را مدنظر قرار داده و از مواضع آن در خصوص مقابله با تحولات خطرناک و مهار هرج و مرج قدردانی می‌کند!
شورای امنیت سازمان ملل نیز که به درخواست فرانسه، انگلیس و استرالیا نشست فوق‌العاده برگزار کرده در پایان این نشست فقط از طرفین خواست برای خروج از این وضع تلاش کنند. سفیر آرژانتین در سازمان ملل به عنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت گفت: اعضای این شورا نسبت به حوادث مصر متاسف هستند و با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی می‌کنند.
وزیرخارجه انگلیس اما از «تصمیم وزرای خارجه اتحادیه اروپا برای برگزاری نشستی برای بررسی تحولات مصر» خبر داد و افزود: این نشست روزهای دوشنبه و سه‌شنبه برگزار خواهد شد. وزیر خارجه انگلیس در عین حال گفت «سرکوب وحشیانه و غیرقابل قبول» معترضان مصری را محکوم می‌کند. ایتالیا و ترکیه نیز سفرای خود را از مصر فرا خوانده‌اند. وزارت خارجه انگلیس و اسپانیا نیز سفیر مصر را احضار و از وی توضیح خواستند. دولت دانمارک نیز می‌گوید به خاطر حوادث خونین مصر، کمک‌ مالی خود به این کشور به ارزش 4 میلیون یورو را به حالت تعلیق درآورده است. کشورهای آلمان، نروژ، فرانسه، چین، پاکستان، فیلیپین، ترکیه، تونس، سودان، امارات، بحرین، سوریه و ... نیز به نوبه خود به این حوادث واکنش نشان دادند و با کمی تفاوت در میزان شدت و ضعف نسبت به این حوادث ابراز نگرانی کرده و بعضا نیز آن را محکوم کردند.
دیدبان حقوق بشر نیز با «مسئول» دانستن نهادهای نظامی مصر در آنچه که در میدان‌های «رابعه العدویه و النهضه» گذشت، خواستار تحقیق و تفحص در این مورد شد. به گزارش شبکه خبری «الجزیره» رئیس اجرایی سازمان دیدبان حقوق بشر از جامعه بین‌المللی خواست زیر نظر اتحادیه عرب یا اتحادیه آفریقا یا سازمان ملل در این خصوص «تحقیقات فوری» انجام دهند.
مردم برخی کشورهای عربی و آفریقایی نیز برای محکوم کردن کشتار مردم مصر تظاهرات برگزار کردند. آن طور که رسانه‌های بین‌المللی اعلام کرده‌اند تظاهرات‌هایی در نوار غزه، تل‌آویو، تونس، مغرب، موریتانی، یمن، لبنان، سودان، امارات و... برگزار شد.
سخنگوی رسمی اخوان‌المسلمین اما در تازه‌ترین اظهارات خود در خصوص تحولات مصر گفت «کودتاگران را سرنگون خواهیم کرد» و «برای مقابله با ارتش تا آخر ایستاده‌ایم.»
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه خبری «اخوان آنلاین»، «جهاد الحداد» با اشاره به کشته شدن شمار زیادی از مردم ضمن تاکید بر «ادامه مبارزات برای سرنگونی کودتای نظامی» در عین حال بر «مسالمت‌آمیز» بودن این مبارزات تصریح کرد.
وی همچنین بیانیه اخیر «حازم الببلاوی»، نخست‌وزیر موقت مصر را به منزله «چراغ سبزی برای کشتار دسته جمعی» دانست. محمد بدیع، دبیرکل اخوانی‌ها نیز بر ادامه مبارزات تا نابودی کودتاگران تاکید کرد.
تمدید مجدد بازداشت مرسی
به گزارش شبکه خبری «المیادین» زمان بازداشت محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده مصر 30 روز دیگر تمدید شد. دادگاه مصر همین چند روز پیش برای دومین‌بار بازداشت وی را به مدت 15 روز تمدید کرده بود! مرسی در جای نامعلومی نگهداری می‌شود.
آخرین گزارش‌ها حاکی است، جنبش تمرد، به رهبری محمود بدر نیز روز گذشته علیه «اخوانی‌ها» فراخوان برگزاری تظاهرات داد. اعضای جنبش تمرد در برخی شهرها به ویژه قاهره و اسکندریه با طرفداران مرسی به شدت درگیر شدند. خبرهایی از وقوع درگیری‌های مسلحانه بین دو طرف منتشر شده است. بخشی از اخوانی‌ها پس از اخراج از میدان «رابعه العدویه» و «النهضه» مسلح شده و به درگیری‌های مسلحانه روی آورده‌اند.
دیروز در جریان برپایی تظاهرات اخوانی‌ها در اسکندریه، قاهره، دمیاط، فیوم و... درگیری‌های شدیدی نیز بین ارتش و معترضان به وقوع پیوسته که شمار نسبتا زیادی از مردم کشته و زخمی شدند.
به نوشته رسانه‌های مصری اکثر درگیری‌های خونین جمعه، پس از حمله معترضان به مراکز نظامی و دولتی با هدف تصرف یا به آتش کشیدن آنها صورت گرفت.
منابع خبری می‌گویند روز جمعه بیش از 50 نفر که اکثرا از طرفداران مرسی هستند کشته شدند.
دولت مصر دیروز در بحبوحه ناآرامی‌ها نیز بیانیه دیگری صادر کرد و طی آن به صحبت‌های اوباما واکنش نشان داد. بر اساس این بیانیه دولت موقت مصر به شدت از موضع اوباما درباره تحولات مصر ناراضی است. در این بیانیه قاهره نحوه عملکرد کاخ سفید را باعث «ترغیب اخوانی‌ها به خشونت» دانسته و آن را محکوم کرده است.
ارتش مصر اما در واکنش به اعتراض‌های گسترده بین‌المللی نسبت به «قتل عام بی‌سابقه مردم مصر» تلاش کرد خود را تبرئه کند. نوع موضع‌گیری مقامات نظامی و رسانه‌های وابسته به این خشونت‌ها به گونه‌ای است که یا اخوانی‌ها مقصر قلمداد می‌شوند یا اراذل و اوباش. در برخی مواقع حتی ارتش اقدام به مظلوم‌نمایی کرده و خود را قربانی خشونت‌ها معرفی می‌کند!

 


نیروهای ارتش سوریه موفق شدند در یک عملیات گسترده شمار زیادی از تروریست‌ها در استان لاذقیه در غرب این کشور را به هلاکت برسانند.
به گزارش خبرگزار‌ی‌ها، عملیات گسترده نظامی ارتش سوریه در دو روستای دورین و سلمی از توابع استان لاذقیه کشته و زخمی شدن ده‌ها تروریست را به دنبال داشت که در میان آنها اتباع غیرسوری هم به چشم می‌خورند.
در این عملیات یک سکوی پرتاب موشک گراد نیز به طور کامل منهدم شد و انبار مهمات و تسلیحات تروریست‌ها به دست ارتش افتاد.
مناطق مختلف استان ادلب نیز در شمال سوریه صحنه نبرد سنگین و درگیری شدید میان نیروهای ارتش با تروریست‌های مسلح بود که در جریان آن تروریست‌ها متحمل تلفات و خسارات سنگینی شدند.
ارتش سوریه همچنین طی عملیاتی در حومه حلب، درعا، دمشق، دیر الزور سرکرده‌‌های گروه‌های تروریستی را به هلاکت رساندند.
یگان‌های ارتش در حالی به پیشروی‌های چشمگیر خود در مناطق مختلف این کشور ادامه می‌دهند که کمیته‌های مردمی نیز با نیروهای ارتش همکاری می‌کنند و با شناسایی مقر تروریست‌ها، نیروهای ارتش را در انهدام این مقرها یاری می‌کنند.
درهمین رابطه نیروهای ارتش موفق شدند با حمایت مردم بسیاری از سرکردگان تروریست‌ها را به هلاکت برسانند و کنترل مناطقی را که تروریست‌ها در دست داشتند از آنها بگیرند.
همچنین یگان‌های ارتش سوریه چندین مرکز تجمع افراد مسلح در روستاهای البوحمام و اشمیل و الموحسن در استان دیرالزور را هدف قرار داده و منهدم کردند و شماری از عناصر مسلح مستقر در این مقرها را به قتل رسانده یا زخمی کردند.
سایر رویدادها
* یک روزنامه سوئیسی با اشاره به نگرانی واشنگتن از تبدیل شدن سوریه به پناهگاه جدیدی برای القاعده در صورت سقوط نظام این کشور، از تمایل آمریکا برای حفظ نظام سوریه و در عین حال سردرگمی باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در قبال این مسئله خبر داد.
* ارتش الکترونیک سوریه که پیش از این چند پایگاه خبری مشهور دنیا را از دسترس خارج کرده بود سایت روزنامه واشنگتن پست را هک کرد.
* گروه‌‌های تروریستی مسلح جنایت جدیدی را در سوریه مرتکب شدند و دو کودک را به علت مخالفت با اقدامات جنایتکارانه و تروریستی اعدام کردند.
* وزیر اطلاع‌رسانی سوریه تاکید کرد ارتش حامی اصلی این کشور باقی خواهد ماند و طرح توطئه‌گران برای متلاشی کردن آن تحقق نخواهد یافت.
* بر اثر درگیری مسلحانه میان دو گروه تروریستی ده‌ها نفر از عناصر مسلح دو طرف در نزدیکی سد فرات کشته شدند.

 


همزمان با شدت گرفتن تدابیر امنیتی رژیم آل‌خلیفه برای سرکوب معترضان، جنبش تمرد بحرین از مردم خواست مرحله دوم تظاهرات بزرگ را آغاز کنند.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از پایگاه خبری الوفاق، جنبش تمرد و گروه ائتلاف 14 فوریه با انتشار بیانیه مشترکی از مردم بحرین خواستند به تظاهرات خود ادامه دهند و از روز شنبه (امروز) مرحله دوم جنبش تمرد که حضور در میدان‌های اصلی منامه است را به مرحله اجرا بگذارند. در این بیانیه از مردم خواسته شده است که میدان‌های «مثلث الثمود»، «الزنج»، «المقشع و شهدا» را به میدان مبارزه علیه رژیم تبدیل کنند.
این جنبش همچنین از مردم خواست با استفاده از خودروهای خود حصاری به دور منامه پایتخت بحرین بکشند و تدابیر امنیتی نیروهای آل‌خلیفه را خنثی سازند.
فراخوان جنبش تمرد و انقلابیون 14 فوریه در شرایطی است که نیروهای آل‌خلیفه بر تدابیر امنیتی خود افزوده‌اند و علاوه بر نظامیان آل‌سعود از نظامیان اردنی نیز کمک گرفته‌اند.
در همین رابطه شیخ علی سلمان دبیر کل جمعیت الوفاق بحرین اعلام کرد تظاهرات مسالمت‌آمیز جنبش تمرد بیش از انتظار در به نمایش گذاشتن تظاهرات مسالمت‌آمیز با موفقیت رو‌به‌رو شده است.
وی همچنین با اشاره به بسته شدن تعداد زیادی از مراکز تجاری به صورت داوطلبانه از سوی مردم تاکید کرد که انقلاب مردمی است و وابسته به جریان‌های سیاسی نیست.
شیخ سلمان خواستار ادامه تظاهرات مسالمت‌آمیز تا تحقق دموکراسی در کشور شد و تاکید کرد دعوت به عصیان مدنی در افکار عمومی تاثیر زیادی دارد.

 


تظاهرات مردم برزیل در سائوپائولو در اعتراض به رسوایی دولت در مورد رشوه و فساد مالی با دخالت پلیس به خشونت گرایید.
بنابر اعلام پلیس محلی، حدود 1000 نفردر خیابان‌های سائوپائولو با برپایی تظاهراتی ضمن سر دادن شعارهایی مبنی بر رایگان شدن حمل و نقل عمومی، پلاکاردها و دست نوشته‌هایی نیز با خود حمل می‌کردند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، تظاهرکنندگان فریاد می‌زدند: «اختناق و سیاست احمقانه دیگر بس است».
تظاهرکنندگان آدمک «جرالد وآلکمین» فرماندار ایالتی را در وسط خیابان به آتش کشیدند.
معترضان برای چند ساعت پارلمان شهر را اشغال کردند و ضمن رویارویی با پلیس حداقل یک نفر به اتهام غارت اموال عمومی دستگیر شد.

 


دبیر کل حزب‌الله لبنان حادثه تروریستی جنوب بیروت را تسلیت گفت و از کشورهایی که این اقدام تروریستی را محکوم نکردند به شدت انتقاد کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، سید حسن نصرالله در هفتمین سالگرد پیروزی حزب‌الله در جنگ 33 روزه با رژیم صهیونیستی در منطقه مرزی عیتاالشعب به سخنرانی پرداخت.
وی در ابتدای این سخنرانی حادثه تروریستی در ضاحیه جنوبی بیروت که به کشته و مجروح شدن صدها تن منجر شد را تسلیت گفت.
دبیر کل حزب‌الله لبنان از سکوت کشورهایی که این اقدام تروریستی را محکوم نکردند انتقاد کرد و گفت: در آینده نزدیک معلوم می‌شود که این کشورها پشت این اقدام تروریستی بودند.
وی افزود: واضح است که هدف از انفجار بمب 100 کیلوگرمی در جنوب لبنان، کشتن مردم و کودکان بود نه ترور عناصر حزب‌الله.
دبیر کل حزب‌الله لبنان از هوشیاری مردم ضاحیه جنوبی به دلیل ایستادگی و مقاومت قدردانی کرد.
سیدحسن نصرالله گفت: مقاومت امروز از هر زمان دیگری قوی‌تر است و به اسرائیلی‌ها می‌گویم که زمان گردشگری نظامی آنها در مرز لبنان به سر آمده است.
وی تأکید کرد: پیروزی تاریخی حزب‌الله در جنگ 33 روزه طرح بزرگ اسرائیل را ناکام گذاشت.
سید حسن نصرالله افزود: عیتاالشعب نماد همه مناطقی است که با دشمن در مدت 33 روز جنگیدند.
وی همچنین اظهار داشت: نتیجه پیروزی حزب‌الله در 14 اوت 2006 این است که مقاومت مردمی قادر به آزادسازی است.
دبیر کل حزب‌الله گفت: هدف قرار دادن مردم مسئله جدیدی نیست و دشمن همیشه زمانی که در مقابله با ما با شکست مواجه می‌شد به ضربه زدن و هدف قرار دادن مردم روی آورده است.
سیدحسن نصرالله گفت: رابطه بین مقاومت و مردم رابطه عاطفی و معنوی است و آنها یکی هستند به همین دلیل دشمن صهیونیستی مردم را نشانه می‌گیرد.
دبیر کل حزب‌الله لبنان تأکید کرد: مقاومت قوی‌تر از هر زمان دیگری است و پاهای سربازان اسرائیلی را که وارد خاک ما شوند قطع خواهیم کرد.
وی اظهار داشت: امسال ما دوست داشتیم سالروز پیروزی مقاومت را در شهرک عیتاالشعب واقع در مرزهای فلسطین اشغالی که حال و هوای فلسطین را دارد برگزار کنیم و اینجا شما رایحه خوش فلسطین اشغالی را استشمام می‌کنید و دوست داشتیم این سالروز را به عنوان یک نماد برگزار کنیم.
دبیر کل حزب‌الله گفت: عیتا نماد شجاعت و احرار و نماد مبارزه، بصیرت، نبرد و جانفشانی عاشقانه است. آنچه طی 33 روز در عیتا رخ داد از لحاظ ارزش معنوی فراتر از وظیفه ملی و دینی بود.

 


در پی انفجار تروریستی روز پنج‌شنبه در جنوب بیروت و کشته شدن دست‌کم 30نفر و مجروح شدن بیش از 336 نفر از شهروندان لبنانی سازمان‌های بین‌المللی، شخصیت‌ها و کشورهای مختلف جهان این انفجار را به‌شدت محکوم کردند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، به دنبال انفجار تروریستی در ضاحیه جنوبی بیروت که در نزدیکی ساختمان مجتمع سیدالشهدا وابسته به حزب‌الله لبنان به وقوع پیوست محافل بین‌المللی، شخصیت‌ها، کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای و جهانی این انفجار را به شدت محکوم و رژیم صهیونیستی را عامل اصلی این اقدام تروریستی اعلام کردند.
یک بمب 70 کیلوگرمی که در یک خودروی ون سفید رنگ در ساعت 18 و 20 دقیقه بعدازظهر در نزدیکی ساختمان سیدالشهدا منفجر شد.
وزارت بهداشت لبنان شمار کشته‌ها را 30 نفر و مجروحین را 336 نفر اعلام کرد که با توجه به وخامت حال برخی از مجروحان احتمال دارد آمار کشته‌ها بالا برود.
انفجار در زمانی رخ داد که مردم در حال رفت و آمد بودند و ده‌ها ماشین نیز در حال تردد بودند که به شدت در آتش سوختند یا خسارت دیدند.
در نتیجه شعله‌ور شدن آتش در محل انفجار زبانه‌های آتش برخی از ساختمان‌های اطراف را فرا گرفت و ده‌ها تن در خانه‌های خود محبوس شدند.
ماشین‌های آتش‌نشانی به محل رفتند لیکن شدت آتش‌سوزی به حدی بود که برخی از ساختمان‌های اطراف کاملا ویران شدند.قدرت انفجاری این حادثه تروریستی به مراتب بزرگتر از انفجار بئرالعبد بود که چندی پیش صورت گرفت.
میشل سلیمان رئیس‌جمهور لبنان ضمن محکوم کردن انفجار تروریستی تاکید کرد، این اقدامات جنایتکارانه و بزدلانه تلاشی از سوی تروریسم و رژیم اسرائیل برای بی‌ثباتی در لبنان و خدشه‌ وارد کردن به پایداری آنها است.
نجیب میقاتی نخست‌وزیر لبنان روز گذشته را عزای عمومی اعلام کرد و تاکید کرد، بیشترین کسی که از بروز فتنه در منطقه سود می‌برد رژیم صهیونیستی است.
نبیه‌بری رئیس مجلس لبنان نیز ضمن محکوم کردن انفجار در جنوب بیروت اعلام کرد این جنایت قطعا به نفع رژیم صهیونیستی است که در کمین لبنان نشسته است.
حسین حاج‌حسن نماینده حزب‌الله در دولت لبنان نیز گفت، اهالی ضاحیه با انفجارهای تروریستی دست از مقاومت نمی‌کشند. وی افزود، اگر رژیم صهیونیستی تصور می‌کند با این اقدامات تروریستی ذره‌ای در عزم و اراده مردم خلل وارد می‌کند کاملا در توهم به سر می‌برد.
شورای امنیت سازمان ملل متحد، بان‌کی مون دبیرکل این سازمان، وزارت خارجه سوریه، ترکیه، قطر، جبهه آزادیبخش فلسطین، جنبش حماس، جمعیت الوفاق بحرین، جمعیت وعد بحرین، امارات متحده عربی، انگلیس، وزارت خارجه ایران، رئیس جریان صدر عراق و دیگر نهادها و شخصیت‌های بین‌المللی انفجار تروریستی بیروت را محکوم کردند.
از سوی دیگر شیمون پرز رئیس رژیم صهیونیستی در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور لبنان دست داشتن اسرائیل در انفجار روز پنجشنبه را رد کرد!این در حالی است که کارشناسان سیاسی لبنان تاکید کردند که اثرانگشت رژیم صهیونیستی و تکفیری‌ها در انفجار بیروت به خوبی مشهود است. همچنین یک گروه تروریستی موسوم به عایشه با صدور بیانیه‌ای مسئولیت این انفجار را به عهده گرفت.

 


درگیری در ترکیه
هواداران حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) در دو شهر «بوکسک ووا» و «جیزره» با نیروهای امنیتی درگیر شدند. پلیس نیز از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش برای متفرق کردن معترضان استفاده کرد. دو شهر مذکور در جنوب شرق ترکیه قرار دارند.
انفجار در قندهار
بر اثر انفجار انتحاری در استان قندهار افغانستان پنج نظامی افغان کشته و سه غیرنظامی مجروح شدند. در این استان به کاروان نظامیان آمریکایی نیز حمله شد، اما در مورد تلفات احتمالی اشغالگران گزارشی نرسیده است.
شعار علیه مرکل
مخالفان «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان وی را هنگام سخنرانی در حومه «فرانکفورت» هو کردند و علیه وی شعار دادند. وی در این سخنرانی مدعی شده بود بیکاری در آلمان را از پنج میلیون نفر به سه میلیون تن کاهش داده است.
ناتو - قزاقستان
ناتو با هدف افزایش نفوذ در آسیای مرکزی، به همراه ارتش قزاقستان در خاک این کشور رزمایش مشترک برگزار کرد. در این رزمایش نظامیان کشورهای تاجیکستان و قرقیزستان نیز مشارکت دارند. این رزمایش که 19 مرداد آغاز شده است، تا دو هفته ادامه می‌یابد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10