(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 29 مرداد 1392 - شماره 20570

بارش‌ها به سواحل خزر بازگشت
وزارت بهداشت خبر داد
ترخیص 80 درصد داروها از گمرک با ارز 1226 تومانی
سارقان مسلح به 2 طلافروشی در اهواز دستبرد زدند
مناطق آلوده صوتی اعلام شد
فرمانده انتظامی فارس خبر داد
تشکیل 51 پرونده فساد اقتصادی میلیاردی در فارس
فرمانده انتظامی فارس خبر داد
تشکیل 51 پرونده فساد اقتصادی میلیاردی در فارس
آتش‌سوزی در پمپ‌بنزین اهواز
اعلام تعرفه‌های موقت درمان اعتیاد
تولید 99 درصدی تجهیزات کنترل تردد در کشور
حوادث کوتاه از کشور
واژگونی اتوبوس در آزادراه زنجان- قزوین یک‌کشته و 49 مصدوم برجای گذاشت
شهرداری شهربازی بوستان ولایت را تعطیل کرد
کشته شدن یک قلاده پلنگ در خرم‌آباد توسط شکارچیان
رئیس سازمان نوسازی مدارس روستایی: مدارس روستایی مجهز به سیستم گرمایشی تابشی می‌شوند
سیل مانیل را تعطیل کرد
30 اندونزیایی از زندان گریختند
رانندگی وارونه
قبیله بدوی در جنگل‌های آمازون
   


سازمان هواشناسی آسمان استانهای گیلان و مازندران را ابری همراه با بارش‌های خفیف پیش‌بینی کرد.
براساس این گزارش، در ارتفاعات مرکزی البرز نیز افزایش ابر و بارش‌های پراکنده دور از انتظار نیست. همچنین وزش باد نسبتا شدید همراه با گرد و خاک در شرق کشور به‌ویژه منطقه زابل رخ می‌دهد که موجب کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا خواهد شد.
گفتنی است آسمان استان‌های «تهران» و «البرز» نیز صاف تا کمی ابری گاهی همراه با وزش باد پیش‌بینی می‌شود.
حداکثر و حداقل دمای تهران نیز 35 و 24 درجه سانتی‌‌گراد بالای صفر خواهد بود.

 


رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه ارز 1226 تومانی فقط برای آزادسازی دارو است از ترخیص 80 درصد داروها از گمرک خبر داد.
حسین حاجی‌آخوندی درگفت‌وگو با تسنیم، در تشریح آخرین وضعیت ترخیص داروها از گمرک اظهار داشت: بیش از 80 درصد داروهایی که از قبل باقی مانده بود و مشکلات قانونی داشت ترخیص شده است ولی دیگر داروها به روز وارد گمرک می‌شود و به روز هم ترخیص می‌شود ولی این 80 درصدی که عنوان می‌کنم مربوط به داروهایی است که مشکل قانونی داشت.
حاجی‌آخوندی در پاسخ به این پرسش که ارائه و ترخیص ارز 1226 برای دارو به چه صورت است، بیان داشت: این داروهایی که در حال حاضر ترخیص می‌شود براساس ارز 1226 است ولی شرکت‌ها متعهد شده‌اند که مابه‌التفاوت آن را بعد از مدت زمانی تسویه کنند. وی در پاسخ به این پرسش که حال که این داروها براساس ارز 1226 ترخیص می‌شود چطور می‌خواهید از فساد و رانتخواری و در مجموع سوءاستفاده جلوگیری کنید زیرا به هر حال ارز دارو بار دیگر دو مرجع شده است و چگونه بازار دارویی را کنترل می‌کنید، خاطرنشان کرد: خیر، ‌این‌طور هم نیست، چون ارز دارو دو مرجع نشده است بلکه این ارز 1226 برای آزادسازی داروها است بلکه قیمت‌گذاری و تسویه حساب با همان ارز معمول 2500 تومان است.

 


سارقان مسلح دو طلافروشی در اهواز را مورد سرقت قرار دادند.
فرماندار اهواز در این باره به خبرنگار فارس در اهواز گفت: طبق گزارشات رسیده سارقان طلافروشی یک‌شنبه شب گذشته در این شهرستان دو نفر بوده‌اند که راس ساعت 20 و 7 دقیقه به دو طلافروشی دستبرد زدند.
عبدالعزیز فدعمی با بیان اینکه طلافروشی‌های مورد سرقت در پاساژ حاج خلف در منطقه عامری اهواز قرار گرفته‌اند، گفت: در این پاساژ هفت یا هشت طلافروشی مشغول به فعالیت هستند که متاسفانه قراردادی با نیروی انتظامی برای نگهبانی ندارند.
وی با بیان اینکه طلافروشان طبق قانون موظف به داشتن نگهبان مسلح و نصب دوربین هستند، عنوان کرد: چندی پیش جلسه‌ای با حضور رئیس اتحادیه طلافروشان و دادستان برگزار و مقرر شد که همه طلافروشان از این امکانات برخوردار شوند که متاسفانه این پاساژ تنها مجهز به یک دوربین بود.
فدعمی تصریح کرد: البته سارقان حرفه‌ای نبوده‌اند و با شلیک گلوله و شکستن ویترین مغازه‌ها تنها اجناس داخل ویترین را مورد سرقت قرار داده‌اند.
وی با اشاره به اینکه تصاویر هر دو سارق توسط دوربین‌های پاساژ ضبط شده است، اظهار کرد: ماموران نیروی انتظامی به دنبال دستگیری آن‌ها هستند.

 


مدیر واحد آلودگی صدا شرکت کنترل کیفیت‌های تهران گفت: مناطق 6 و 21 به دلیل نزدیکی به مرکزیت و همین‌طور صنعتی بودن در وضعیت اضطرار آلودگی صوتی قرار دارند.
حسین مهرآوران، با اعلام مناطق آلوده از لحاظ صوتی در سطح پایتخت اظهار داشت: مناطق 11، 10، 9، 7، 6 و 21 از جمله مناطقی هستند که آلودگی صوتی در آن‌ها از حد مجاز بیشتر است.
وی به موقعیت مناطق 9 و 21 اشاره کرد و یادآور شد: منطقه 9 به دلیل وجود فرودگاه مهرآباد و منطقه 21 با توجه به موقعیت صنعتی و همین طور قرار داشتن راه‌آهن در آن محدوده از لحاظ آلودگی صوتی در وضعیت اضطرار قرار دارند. مدیر واحد آلودگی صدا شرکت کنترل کیفیت هوا خاطرنشان کرد: با توجه به تعداد خودروها در محدوده منطقه 6 این منطقه جزء پرسروصداترین مناطق پایتخت است.

 


فرمانده انتظامی استان فارس از تشکیل و رسیدگی به 51 پرونده بزرگ فساد اقتصادی میلیاردی در این استان خبر داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری مهر، سرتیپ سیروس سجادیان ظهر دیروز در نشست خبری پیرامون پرونده‌های فساد اقتصادی با بیان اینکه در شش‌ماه دوم سال گذشته 51 پرونده فساد بزرگ اقتصادی در استان فارس تشکیل شد، ادامه داد: این پرونده‌ها در سال جاری پس از مستندسازی به مراجع قضایی ارسال شد.
وی افزود: این پرونده‌های فساد اقتصادی که توسط دایره مبارزه با فساد اقتصادی پلیس آگاهی کشف شده مربوط به اخلال در نظام اقتصادی، اخذ تسهیلات غیرمجاز بانکی، زمین‌خواری، ارتشا، احتکار، اختلاس، فرار مالیاتی و... بوده است.
فرمانده انتظامی استان فارس گفت: مبالغ فساد اقتصادی این پرونده‌ها 291 میلیارد و 909 میلیون و 918 هزار و 552 تومان است.
وی گفت: در پرونده پولشویی سه نفر به مبلغ 72 میلیارد و 612 میلیون ریال، پرونده اختلاس هفت نفر به مبلغ 416 میلیارد و 567 میلیون ریال، تحصیل مال از طریق نامشروع 13 نفر که مبلغ فساد آنها 991 میلیارد و 998 میلیون ریال بوده دستگیر شده‌اند.
سجادیان با بیان اینکه 30 نفر از این افراد شاکیان آنها سازمانهای دولتی و 21 نفر از افراد شخصی هستند، ادامه داد: متهمان این پرونده‌ها شخصیتهای حقوقی، دو اداره دولتی و شخصیتهای عادی بوده‌اند.
فرمانده انتظامی فارس با اشاره به اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی و دستگیری 20 نفر از اوباش منطقه ریاستی دباغی، شهرک بهار گفت: از این اراذل و اوباش 10 تیغه چاقو و قمه و چهار قبضه سلاح گرم کشف شده است.
سردار سجادیان گفت: هشت نفر از این افراد دارای سابقه هستند و بین 17 تا 29 سال سن دارند.
فرمانده انتظامی استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود از انهدام دو باند قاچاق گوشی تلفن همراه در این استان خبر داد و افزود: این دو باند در 72 ساعت گذشته شناسایی و یک هزار و 160 گوشی تلفن همراه قاچاق با 850 لوازم جانبی از اعضای این باندها کشف شده است.
وی با اشاره به اینکه حوزه فعالیت این دو باند از استان هرمزگان به فارس بود، اظهار داشت: در این رابطه چهار نفر دستگیر شدند که اهل هرمزگان، لار و زرقان بوده که سن آنها بین 30 تا 40 سال است.

 


معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام‌خمینی(ره) با اشاره به اینکه تا به حال ‍14میلیارد تومان در بخش فطریه و کفاره روزه‌داران جمع‌آوری شده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود این رقم در روزهای آینده به 25میلیارد تومان افزایش یابد.
سعید ستاری با اشاره به اینکه امسال رقم جمع‌آوری شده در بخش فطریه و کفاره روزه‌داران نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، اظهار داشت: آمار اولیه فطریه و کفاره 14میلیارد تومان است که پیش‌بینی می‌شود این رقم در روزهای آینده به 25میلیارد تومان افزایش یابد.
وی تصریح کرد: فطریه و کفاره جمع‌آوری شده در اختیار نیازمندان، مستمندان و مددجوان کمیته امداد قرار گرفته است.
ستاری خاطرنشان کرد: کمیته امداد امسال در ماه مبارک رمضان به اهداف موردنظر دست پیدا کرد به‌طوری که در جذب حامی با رقم قابل توجهی مواجه بوده‌ایم.
معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام‌خمینی(ره) افزود: 120هزار حامی در ایام ماه مبارک رمضان برای حمایت از ایتام آمادگی خود را اعلام کردند.
وی اضافه کرد: در ایام ماه مبارک رمضان اقدامات خوبی برای حمایت از نیازمندان و مددجویان امداد انجام شده است و بیشتر کمک‌ها در مناطق محروم بوده است.

 


پمپ‌بنزین منطقه امانیه اهواز یکشنبه شب طعمه حریق شد.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی اهواز در گفت‌و‌گو با مهر گفت: بر اثر آتش‌سوزی پمپ‌بنزین در منطقه امانیه اهواز نیروهای آتش‌نشانی به سرعت خود را به محل حادثه رساندند و آتش را خاموش کردند.
امیر نجفی در خصوص علت به وجود آمدن این حادثه گفت: هنوز علت این حادثه مشخص نشده و در حال بررسی حادثه هستیم.وی افزود: بر اثر این آتش‌سوزی به یک دستگاه سمند و موتورسیکلت خسارت وارد شد.

 


کارشناس ارشد اداره اعتیاد وزارت بهداشت از ابلاغ تعرفه‌های موقت درمان اعتیاد تا زمان تشکیل شورای عالی بیمه به منظور اعلام تعرفه‌های نهایی درمان اعتیاد خبر داد.
به گفته سید ابراهیم قدوسی، تعرفه درمان «نگهدارنده با متادون» در بخش دولتی ماهانه 63 هزار و 200 تومان و در بخش خصوصی ماهانه 116 هزار و 400‌تومان در نظر گرفته شد. همچنین «درمان نگهدارنده با تنتور اپیوم» بدون احتساب هزینه دارو در بخش دولتی ماهانه 88‌هزار و 700 و در بخش خصوصی 131 هزار و 800 تومان لحاظ شد. «درمان نگهدارنده با داروی بوپرونورفین» بدون احتساب هزینه دارو نیز در بخش دولتی 40 هزار و 700 تومان و در بخش خصوصی 62 هزار و 100 تومان محاسبه گردید.
وی افزود: «سم‌زدایی با بوپرونورفین» برای دوره هشت تا 21 روزه در بخش دولتی 83 هزار و 200 تومان و در بخش خصوصی 151 هزار و 500 تومان بدون احتساب هزینه دارو در نظر گرفته شد. «درمان مداخلات روانشناختی گروهی براساس الگوی ماتریکس» به ازای هر جلسه (تا یک ساعت) برای هر نفر در بخش دولتی 4000 تومان و در بخش خصوصی 8100 تومان محاسبه شد. همچنین «مداخلات روانشناختی فردی بر مبنای الگوی ماتریکس» به ازای هر جلسه حداقل 45 دقیقه‌ای در بخش دولتی 11 هزار و 100 تومان و در بخش خصوصی 26 هزار و 700 تومان لحاظ شد.قدوسی گفت: از آنجا که قیمت دارو متغیر است و ممکن است در طول سال تغییر کند، هزینه دارو طبق تعرفه‌ای که توسط سازمان غذا و دارو قیمت‌گذاری می‌شود، از بیمار اخذ خواهد شد.قدوسی ادامه داد: «درمان در مراکز اجتماع درمان مدار (TCهای اقامتی)» ماهانه در بخش دولتی 584 هزار تومان و در بخش خصوصی 885 هزار تومان در نظر گرفته شد. همچنین برای «مراکز اجتماع درمان مدار یا T‌های غیر اقامتی» به ازای هر ماه در بخش خصوصی 549 هزار تومان تعیین شد. برای «مراکز اقامتی میان مدت درمان وابستگی به مواد» (مشهور به کمپ) به ازای هر ماه در بخش خصوصی 511‌هزار تومان در نظر گرفته شد.

 


مدیر روابط عمومی جهاد دانشگاهی خواجه نصیر با بیان اینکه تحریم‌ها فرصتهای زیادی برای کشور ایجاد کرده‌اند گفت: در حال حاضر بیش از 99 درصد تجهیزات کنترل تردد توسط محققین کشورمان تولید می‌شوند.
جواد گرمرودی مدیر روابط عمومی جهاد دانشگاهی خواجه‌نصیر، در افتتاحیه پنجمین نمایشگاه تخصصی ایمنی و حفاظتی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی خواجه نصیر اولین نهاد فعال در عرصه بومی‌سازی کنترل تردد نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در کشور است گفت: با توجه به تحریم‌هایی که طی سالهای اخیر گریبانگیر کشورمان بوده‌اند، توانسته‌ایم 99درصد محصولات این عرصه را به صورت بومی تولید کنیم.
وی با اشاره به اینکه امروزه تقریبا همه نیازهای این عرصه که در گذشته‌ای نه چندان دور به صورت واردات تامین می شد تولید داخل هستند اظهار کرد: سامانه کنترل دسترسی از جمله تولیدات جهاد دانشگاهی خواجه نصیر است که دارای نرم‌افزار کاملا فارسی بوده و امکان مشاهده کلیه رخدادهای سازمانی و... را برخوردار است.
مدیر روابط عمومی جهاد دانشگاهی خواجه نصیر در ادامه، پژوهش و تولید را مستلزم هزینه بسیار بالا دانست و اظهار کرد: به همین دلیل غیر از مراکز تحقیقاتی، افراد زیادی حاضر به فعالیت در این عرصه نیستند.
وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی خواجه نصیر هیچ بودجه‌ای از جایی دریافت نمی‌کند افزود: با توجه به اینکه بیشتر پروژه‌های این مرکز کاربردی شده، هزینه‌ها از فروش محصولات تامین می‌شود.
پنجمین نمایشگاه تخصصی ایمنی و حفاظتی تا 31 مرداد از ساعت 10:30 تا 19:30 در مصلی امام خمینی(ره) در حال برگزاری است.

 


سد خاکی قربانی گرفت
کاشان-خبرنگار کیهان:کودک 10 ساله کاشانی بر اثر غرق شدن در سد خاکی روستای «سادیان» از توابع کاشان جان خود را از دست داد.
جسد بی‌جان این کودک توسط ماموران سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی کاشان و پس از جست‌وجو در زیر آب و با استفاده از تجهیزات غواصی از عمق 7 متری آب‌های این سد خاکی خارج شد.
انهدام باند سارقان
سمنان- خبرنگار کیهان: دو باند سرقت سیم و کابل که در شهرهای گرمسار و دامغان اقدام به دزدی از شبکه برق‌رسانی و مخابراتی می‌کردند کشف و متلاشی شدند.
ماموران نیروی انتظامی اعضای این دو باند را در گرمسار و دامغان دستگیر و مقدار زیادی سیم و کابل از آنها کشف کردند.
متهمان به سرقت 34 فقره سیم و کابل در گرمسار و 25 فقره سیم و کابل در دامغان اعتراف کردند.
تبدیل پراید به آهن پاره
الیگودرز- خبرنگار کیهان: یک دستگاه کامیون بنز خاور که از سمت الیگودرز به طرف اصفهان در حرکت بود با یک دستگاه پراید سواری به صورت رخ به رخ برخورد کرد که در اثر آن یک پسر بچه 10 ساله در دم کشته شد امدادگران هلال‌احمر الیگودرز بقیه سرنشینان پراید را از میان آهن‌پاره‌ها بیرون کشیدند و مجروحان را به بیمارستان انتقال دادند که یکی از مصدومان در اثر شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد.
کشف انبار کالای محتکران
رشت- خبرنگار کیهان:رئیس اداره بازرسی و کشف کالای سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از کشف بیش از 27 تن کالای اساسی احتکار شده در رشت خبر داد.
علیرضا حسینیان اظهار داشت: در بازرسی از انبار یک واحد تولیدی در رشت 13 تن شکر و 6 تن روغن مایع کشف و ضبط شد.
وی اضافه کرد: همچنین در بازرسی از یک انبار دیگر در رشت 5/8‌تن برنج احتکار شده کشف و ضبط شد و در همین رابطه یک محتکر نیز به مراجع قضایی معرفی شد.
آتش‌سوزی 5 واحد تجاری
بندرانزلی- خبرنگار کیهان: سرپرست سازمان آتش‌نشانی بندر انزلی اظهار داشت: بر اثر آتش‌سوزی که در منطقه پل پیل علی باغ بندرانزلی رخ داد 5 واحد تجاری و انباری دچار حریق شدند که بیشترین خسارت وارده مربوط به آتش‌سوزی سقف این واحدها بود.
وی افزود: ماموران آتش‌نشانی پس از یک ساعت و نیم تلاش موفق شدند آتش را خاموش کنند.
گفتنی است این آتش‌سوزی 3 میلیارد ریال خسارت برجای گذاشته است.
نجات از آب‌های خروشان
اصفهان- خبرگزاری فارس: معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان اصفهان گفت: دو جوان در آب‌های خروشان سد زاینده‌رود گرفتار شده بودند که در عملیاتی 8 ساعته نجات پیدا کردند.
حیدرعلی خانبازی افزود: این جوانان در آب‌های بعد از خروجی سد و در 30 کیلومتری شهر چادگان گرفتار شده بودند که با تلاش سخت و پر استرس امدادگران سالم از آب‌های خروشان زاینده‌رود خارج شدند.

 


قائم مقام مرکز حوادث و فوریتهای پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان گفت: واژگونی یک دستگاه اتوبوس در اتوبان زنجان- قزوین یک کشته و 49 مصدوم بر جای گذاشت.
مرتضی ترابی افزود: واژگونی اتوبوس در ساعت چهار و هفت دقیقه بامداد دوشنبه در اتوبان زنجان- قزوین به مرکز فوریت‌های 115 اورژانس زنجان اعلام شد که امدادگران بلافاصله در محل حادثه حضور یافتند.
به گزارش ایرنا وی یادآوری کرد: پس از اعلام این حادثه 9 دستگاه آمبولانس از شهرهای ابهر و خرمدره به محل حادثه اعزام شدند.
ترابی افزود: در این حادثه مصدومان با همکاری هلال اهمر به بیمارستان‌های امدادی ابهر و خرمدره منتقل شدند که متأسفانه یک نفر از مسافران این اتوبوس قبل از رسیدن امدادگران به محل فوت شده بود.
وی افزود: هم اکنون ارائه خدمات به حادثه دیدگان این سانحه در مراکز بیمارستانی ادامه دارد. علت حادثه از سوی کارشناسان پلیس راه ادامه دارد.

 


شهربازی بوستان ولایت به نام قلعه شادی که چندی پیش با شعار خدمت‌رسانی به مردم جنوب تهران راه‌اندازی شده بود با دستور شهرداری تعطیل شده است.
علیرضا خادمی که دبیر انجمن صنفی شهربازی‌داران کشور و مدیرعامل شهربازی قلعه‌شادی نیز هست با تایید این خبر به ایرنا گفت: علت این تعطیلی هنوز از سوی شهرداری مشخص نشده و آنان به ما نیز پاسخگو نیستند.
وی افزود: با توجه به هزینه‌های هنگفتی که در این شهربازی شده است، نمی‌دانیم علت تعطیلی آن چیست.
وی حداقل میزان خسارت وارده را حدود 200 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: این خسارت به جز سرمایه‌گذاری 400 میلیون تومانی اولیه‌ای است که در ابتدا در این شهربازی بابت ساخت و نصب دستگاه‌ها انجام شده است.
وی افزود: این شهربازی در اختیار پیمانکار است و شهرداری بدون توجه به قرارداد موجر از یک ماه پیش، بدون اطلاع پیمانکار، آب و برق را درشهربازی قطع کرد و به زور از فضای این شهربازی با ایجاد غرفه‌های متعدد درآمدزایی می‌کند.وی گفت: پرونده تعطیلی شهربازی قلعه شادی درگیر پیچ عمیقی میان مدیربوستان ولایت، شرکت عمران شهرداری و نیز شهرداری منطقه 19 شده است که اعتقاد دارم شهردار تهران از ماوقع این داستان؛ بدرستی اطلاع ندارد.
دبیر انجمن شهربازی‌داران از شهردار تهران خواست تا به موضوع رسیدگی و به خاطر مردم جنوب تهران از استمرار تعطیلی این شهربازی جلوگیری کند.

 


مدیر کل محیط زیست لرستان از کشته شدن یک قلاده پلنگ در منطقه هشتاد‌پهلو خرم‌‌آباد در لرستان توسط شکارچیان خبر داد.
به گزارش فارس، محمدحسین بازگیر صبح دیروز در جمع خبرنگاران در خرم‌آباد، گفت: متاسفانه بعد از سه سال تلاش زحمت‌کشان محیط‌بان که توانسته بودیم شکار پلنگ در استان لرستان را به صفر برسانیم، باز هم شکارچیان یک قلاده پلنگ را در منطقه هشتاد ‌پهلو خرم‌آباد بخش پاپی بی‌رحمانه از پای در‌آوردند.وی افزود: فرد متخلف با تلاش محیط‌بانان دستگیر و به مقامات قضایی استان معرفی شد.مدیر کل محیط زیست لرستان گفت: این شکارچی متخلف مبلغ هفت میلیون تومان بابت کشته شدن این پلنگ جریمه شده است.بازگیر یادآور شد: امیدواریم مقامات قضایی حکم زندان این متخلف را صادر کنند، تا شاهد این‌گونه حوادث تلخ نباشیم.مدیر کل محیط زیست لرستان گفت: در آخرین ارزیابی‌های دانشمندان تنها 9 گونه از پلنگ در دنیا وجود دارد که هشت گونه از آن در قاره پهناور آسیا و یک گونه در آفریقا است.

 


رئیس سازمان نوسازی و تجهیز آموزش و پرورش از تجهیز کلاس‌های مدارس روستایی به سیستم گرمایشی تابشی به منظور جلوگیری از آتش‌سوزی و ایمن‌سازی مدارس روستایی خبر داد.
مرتضی رئیسی در جمع خبرنگاران درباره نحوه ایمن‌سازی کلاسها گفت: برخی از استانها ناگزیر از استفاده بخاری هستند اما از امسال کلاس‌های روستایی تمام مناطق کشور به سیستم جدید گرمایشی که به صورت تابشی و با نیروی برق کار می‌کند تجهیز می‌شوند.
وی افزود: 15 هزار سیستم گرمایشی قرار است وارد کشور شود که 6 هزار از این دستگاه‌ها در حال حاضر در گمرک موجود است و بقیه نیز در حال بارگیری می‌باشند و تا پایان هفته آینده تمامی 15 هزار دستگاه تحویل و تا پایان نیمه اول شهریور بین تمامی استان‌ها به جز استان‌های جنوبی توزیع خواهد شد.
رئیسی با اشاره به اجرای دومین مناقصه برای ورود 30 هزار دستگاه گرمایشی تابشی به کشور تصریح کرد: برای خرید 15 هزار از این دستگاه‌ها 5/2 میلیارد تومان هزینه شده است که این اعتبار به غیر از هزینه‌های نقل و انتقال و نصب آن‌ها در کلاس‌ها است.
به گفته رئیس سازمان نوسازی نصب این سیستم‌ها مانع آلودگی هوا و از خطر آتش‌سوزی در مدارس جلوگیری خواهد کرد و از سوی دیگر هزینه‌های خرید و نصب آن کمتر از سوخت فسیلی است.
وی با بیان این که اولویت نصب این نوع سیستم گرمایشی در مدارس کوچک روستایی افزود: اگر اعتبارات امسال به صورت کامل اختصاص داده شود 30 هزار دستگاه دیگر وارد کشور می‌شود.
رئیسی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اعتبار 1380 میلیارد تومانی اشاره کرد و افزود: از این میزان اعتبار 900 هزار میلیارد تومان آن که معادل 70 درصد اختصاص اعتبار است برای تحقیق و نوسازی و 260 میلیارد تومان آن برای استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی اختصاص داده خواهد شد.

 


رگبارهای سیل‌آسا، روز دوشنبه مانیل پایتخت این کشور را به حال تعطیل درآورد و منجر به مرگ دو نفر و مفقود شدن چند نفر دیگر از جمله یک گردشگر شد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس از مانیل گزارش داد: سیلابی که تا کمر می رسد خیابان‌ها را برای خودروها و مردم غیرقابل عبور کرده و هزاران نفر از مردم در سواحل و نقاط کوهستانی به پناهگاه‌های اضطراری پناه برده‌اند.
این سیل مدارس، ادارات، بورس، دادگاه‌ها و سفارتخانه‌ها را به تعطیلی کشاند و دفتر هواشناسی وضعیت پایتخت را قرمز اعلام کرد.
براساس این گزارش به سبب ذوب برف و یخ کوهستان‌ها، گرفتگی کانال‌ها و مسیرهای آب در مناطقی که فقرا زندگی می‌کنند خسارات سیل بیشتر است.
امدادگران در کوه‌های ساگادا 29 جهانگرد، از جمله 13 ژاپنی را که چندین ساعت به سبب باران شدید درون غاری گرفتار شده بودند را نجات دادند.
به دلیل بالا آمدن آب پشت سدها مسئولان ضمن هشدار به ساکنان مناطق پایین سد برای تخلیه خانه‌های خود، دریچه‌های سد را باز کرده‌اند.
بنا به گزارش‌های رسیده همچنین رانش زمین شاهراهی را بسته و ترافیک سنگینی بوجود آورده است.
به گفته مسئولان در استان‌های شمالی «کاویت»، «باتانگاس» و «ایلوکو نورته» سیلاب هزاران نفر را مجبور به پناه گرفتن در مدارس و دیگر ساختمان‌های محکم کرده است.مسئولان اعلام کرده‌اند که این حادثه ممکن است به یک طوفان دریایی شدید با بادهایی به سرعت 120 کیلومتر در ساعت تبدیل و به تدریج تا چهارشنبه از فیلیپین خارج شود. گفتنی است، مجمع الجزایر فیلیپین از نقاط طوفان خیر جهان است و سالانه 20 طوفان این کشور را فرا می‌گیرد.

 


بر اثر اغتشاش و به آتش کشاندن زندان «لاهبوهان روکو» در سوماترای شمالی اندونزی،‌ 30 زندانی از زندان گریختند.
روزنامه جاکارتاپست نوشت: اغتشاشات بدون تلفات در این زندان از بعدازظهر یکشنبه و پس از آنکه تعدادی زندانی از زندان دیگری به این مکان انتقال داده شدند، آغاز شد.
رعایت نکردن ظرفیت زندان، علت آغاز درگیری عنوان شده است در این زندان که ظرفیت 300 نفر را دارد، بیش از 800 زندانی نگهداری می‌شوند.
تلاش‌های پلیس و نیروهای امنیتی سوماترای شمالی برای عادی‌سازی شرایط این زندان همچنان ادامه دارد.
اغلب زندان‌های اندونزی بیش از دو یا سه برابر ظرفیت زندانی دارند که این موضوع اغلب باعث درگیری‌های داخلی در زندان‌های این کشور می‌شود.
اغلب زندان‌های اندونزی پر از معتاد است و همین امر باعث شده وزارت حقوق‌بشر و قانون اندونزی پیشنهاد دهد مصرف‌کنندگان موادمخدر به جای زندان به مراکز توانبخشی فرستاده شوند.
در اواسط تیرماه امسال نیز شورش زندانیان در شهر «مدان» واقع در جزیره سوماترا باعث فرار 200 زندانی از جمله چندین تروریست شد، که در پی آن مالزی با هدف جلوگیری از ورود این تروریست‌ها به خاک این کشور مراقبت از مرزهای خود را به طور گسترده‌ای افزایش داد.

 


سرعت زیاد باعث واژگونی خودروی پراید و نجات معجزه‌آمیز راننده آن شد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، صبح دیروز یک دستگاه خودروی سواری پراید در خیابان شهید داسار شهرری واژگون شد.
خودرو سواری پراید که توسط یک خانم هدایت می‌شد پس از گذر از پیچ خیابان شهید غیبی هنگام ورود به خیابان شهید داسار به دلیل لغزنده بودن زمین و سرعت بالای خودرو هدایت آن را از دست داد.
این خودرو پس از برخورد با جدول کناره خیابان دچار شکستگی فلوس چرخ جلو شد و پس از آن ماشین واژگون شد.
راننده این ماشین پس از این حادثه با کمک حاضران در صحنه از ماشین خارج شد.
خانمی که ماشین مذکور را هدایت می‌کرد به طور معجزه‌آسایی بدون مصدومیت خاصی از ماشین خارج شد.
پس از اطلاع شهروندان به آتش‌نشانی، ماموران آتش‌نشانی بلافاصله خود را به صحنه حادثه رسانده و پس از اقداماتی برای مهار اتفاقاتی همچون آتش‌سوزی و... ماشین را به کنار خیابان منتقل و پس از پیگیری برای فراهم کردن شرایط برای تردد آسان وسایل نقلیه دیگر خودرو را با جرثقیل جابه‌جا کردند.

 


دولت برزیل با انتشار یک فیلم مستند، از کشف قبیله‌ای بدوی در جنگل‌های آمازون خبر داده است که می‌تواند یکی از آخرین اجتماعات انسانی در جهان باشد.
رسانه‌های خبری منطقه آمریکای جنوبی گزارش دادند: این تصاویر در سال 2011 میلادی از سوی «کاندور» یک عضو موسسه ملی سرخپوستان موسوم به «فونائی» در منطقه‌ای میان ایالت‌های «ماتو گروسو» و آمازون برزیل ضبط شده است که نزدیکترین نقطه شهری بیش از 150 کیلومتر از آنجا فاصله دارد.
فیلم مذکور که مدت آن حدود دو دقیقه است، یک گروه 9 نفره از سرخپوستان شامل مردان، زنان و کودکان را در حال عبور از میان درختان نشان می‌دهد.
به نظر می‌رسد این قبیله بدوی که در حال جابجایی بین دو دهکده هستند، از دیدن دوربین شگفت‌زده شده‌اند.
به گفته فونائی، مردان این قبیله، جنگجو هستند زیرا نیزه در دست دارند و زنان نیز کودکان و آذوقه‌هایی را که در طول مسیر جمع کرده‌اند، همراه خود می‌برند.
یکی از زنان سرخپوست که دو بچه را بغل کرده است، هنگام دیدن دوربین از وجود یک شیء عجیب به دیگر اعضای قبیله خبر می‌دهد که بین درختان پنهان شده است.
فونائی در این باره گفت: این لحظه، بسیار حساس و دلهره‌آور بود اما وقتی اعضای قبیله متوجه شدند که این شیء (دوربین) خطری ندارد، ناپدید شدند.
مقام‌های برزیلی گفته‌اند دلیل اصلی که گمان می‌برند این گروه 9 نفره سرخپوست به یک قبیله کاملا دور از تمدن تعلق دارد، آن است که آنها با یک زبان ناشناخته تکلم می‌کردند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10