(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 29 مرداد 1392 - شماره 20570

کوتاه اقتصادی
فیروزی خبر داد
بازنگری در زمان بازنشستگی بیمه‌شدگان تامین اجتماعی
وزیر اقتصاد خبر داد
ارائه اصلاحیه قانون هدفمندی یارانه‌ها به مجلس
یک کارشناس: با موافقت دولت و مجلس
سقف معافیت مالیاتی کارمندان به 20 میلیون تومان در سال افزایش یابد
غضنفری در مراسم تودیع اعلام کرد
کمبود ارز دلیل اولویت‌بندی کالاها
مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی: گاز زمستانی 6 استان شمال شرقی تأمین شد
شاخص بورس به مدار رشد برگشت
وزیر جدید راه و شهرسازی: برنامه‌های راه و مسکن را باید 9 ماه مطالعه کنیم
نعمت‌زاده: قیمت نهاده‌های دامی تا پایان سال تغییر نمی‌کند
اعتراض متقاضیان مسکن ویژه تهرانسر نسبت به توقف پروژه
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اعلام کرد
کاهش کیفیت خودروهای داخلی
   


* در حالی که بلاتکلیفی نهاده‌های دامی در بندر امام‌خمینی(ره) هنوز ادامه دارد، رئیس کل گمرک اعلام کرده که مشکل شرکت پشتیبانی امور دام تامین ارز از سوی بانک مرکزی بوده و این شرکت باید مشکل خود را با بانک مرکزی حل کند. عباس معمارنژاد، رئیس کل گمرک درباره نهاده‌های دامی ترخیص نشده از بندر امام‌خمینی(ره) نیز خاطرنشان کرد: نهاده‌ها مشکل ارزی دارند و بانک مرکزی باید این مشکل را حل کند و ترخیص نشدن نهاده‌ها ربطی به گمرک ندارد.
* مجری طرح برق روستایی کشور با بیان اینکه تمام روستاهای بالای 20 خانوار کشور برق‌دار هستند گفت: با وجود محدودیت‌های شدید مالی، طی سال گذشته موفق شدیم 501 روستای بالای 10خانوار را برق‌دار کنیم. ولی‌الدین مصلحتی شربیانی با بیان اینکه هزینه برق‌رسانی به روستاهای کشور از طریق احداث هر کیلومتر شبکه را حداقل 2 تا 4 برابر از طریق انرژی‌های نو ذکر کرد اظهار داشت: هم‌اکنون شمار روستاهای برق‌دار کشور به 54 هزار و 617 روستا رسیده است که چهار میلیون و 269 هزار و 356 خانوار روستایی را شامل می‌شود.
* توسط گمرک جمهوری اسلامی ارزش 820 قلم کالای صادراتی تعیین و بازنگری شد. ارزش گمرکی 820 قلم از کالاهای صادراتی از سوی کارگروه تعیین ارزش گمرکی کالاهای صادراتی تعیین شده و یا مورد بازنگری قرار گرفته است. رسول کوهستانی پژوه مدیرکل دفتر بررسی و تعیین ارزش گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: تا دی ماه سال 1391 بررسی و تعیین ارزش کالاهای صادراتی بر عهده سازمان توسعه تجارت بوده و از ابتدای دی‌ماه سال 1391 تعیین ارزش کالاهای صادراتی به گمرک واگذار شده است.
* 35 میلیون اوراق به مبلغ 377/2 میلیارد ریال در 10هزار و 26 نوبت در مبادلات دیروز بازارهای فرابورس به ثبت رسید. در حالی که در بازارهای فرابورس 35 میلیون سهم و اوراق از سوی خریداران مورد معامله قرار گرفت. شاخص فرابورس با افت 0/55درصدی در کانال 620/94 واحد ثبت شد.همچنان ذوب‌آهن اصفهان بیشترین حجم معاملات را نسبت به سایر شرکت‌های فرابورسی کسب کرد.
* با اجرای عملیات کابل برگردان ارتباط تلفنی مشترکین با پیش شماره‌های 7750 الی 7753 و 7760 الی 7765 از امروز به مدت 72ساعت دچار اختلال می‌شود.

 


سرپرست جدید سازمان تامین اجتماعی از بازنگری در زمان بازنشستگی بیمه‌شدگان این سازمان خبر داد.
صمدالله فیروزی با بیان اینکه عدد 60 در تامین اجتماعی تعریف جالبی دارد، اظهار کرد: در قانون مصوب تیرماه سال 54، 60 سالگی سن بازنشستگی در نظر گرفته شده است و این در حالی است که با توجه به شرایط سازمان، منابع و مصارف آن در یک نقطه قرار گرفته (سر به سر شده) و نمی‌تواند کفاف دخل و خرج خود را بدهد، بنابراین قطعا به سن بازنشستگی رسیده است.
فیروزی با اشاره به اینکه همواره سعی شده شرایط بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی به تاخیر بیافتد، گفت: قصد داریم با بازنگری، اصلاح، ایجاد حرکت و به‌روز‌رسانی، زمان بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی را به تاخیر بیاندازیم و روح تازه‌ای را در کالبد سازمان تامین اجتماعی ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: نه تنها در کشور ما بلکه در تمام کشورهای دنیا تامین اجتماعی همواره همراه دولت‌ها بوده است، اما به روز شدن سازمان برای حفظ بقای خود نسبت به شرایط زمانی موجود هنر است.
به گفته سرپرست سازمان تامین اجتماعی، حکم سرپرستی وی از روز یکشنبه نوشته شده است و این سرپرستی تا زمان تعیین مدیریت جدید سازمان از یک تا شش ماه می‌تواند ادامه داشته باشد.
فیروزی درباره احتمال انتصاب وی به عنوان مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی، اظهار کرد: هیچ احتمالی در این خصوص نمی‌دهم، اما باید بگویم که مهم نیست در آینده چه اتفاقی می‌افتد بلکه این موضوع برایم مهم است که چقدر می‌توانم موثر باشم و همه آنچه را که اتفاق می‌افتد در وهله اول لطف خدا و پس از آن اعتماد نظام و به‌ویژه وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌دانم.
فیروزی در ادامه در مورد شرایط نابسامان بیمه تکمیلی دی و رسیدگی به این اوضاع در آینده نزدیک خاطرنشان کرد: بیمه تکمیلی و قرارداد با بیمه دی هرچند متوجه سازمان نیست، اما قصد داریم با ارائه راهکارهایی، شرایط بیمه تکمیلی بازنشستگان را مورد بازنگری قرار دهیم تا به هر میزانی که هزینه می‌کنند منفعت ببرند و این وظیفه‌ای است در جهت صیانت از حقوق بازنشستگان صورت می‌گیرد.
سرپرست سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه مطمئنا رسیدگی به بیمه تکمیلی بازنشستگان در اولویت برنامه‌های سازمان است، اظهار کرد: اگر مسئله‌ای به هر نوعی متوجه بازنشستگان جامعه هدف سازمان باشد وظیفه مسئولین است تا جایی که قانون مکلف کرده است، از بازنشستگان خود حمایت کنند.
وی افزود: بازنشستگان از طریق تشکل خودشان قراردادی تحت عنوان بیمه تکمیلی با بیمه دی منعقد کرده‌اند و هم‌اکنون نیز این موضوع بیرون از مجموعه در حال مدیریت است و در سیستم تامین اجتماعی قرار ندارد، اما مطمئنا با ارائه راهکاری به این موضوع رسیدگی می‌کنیم.
فیروزی در مورد اولویت‌های برنامه‌های کاری‌اش در سازمان تامین اجتماعی نیز گفت: سازمان دارای دو تعهد بلندمدت و کوتاه‌مدت به جامعه تحت پوشش خود است. تعهدات بلندمدت شامل پرداخت مستمری و تعهدات کوتاه‌مدت شامل درمان است به همین دلیل که این دو، ذیل قوانین و تعهدات سازمان تامین اجتماعی قرار دارند، به توازن دارای اهمیت و اولویت در برنامه‌های کاری سازمان هستند.
سرپرست سازمان تامین اجتماعی در مورد شستا هم بیان کرد: شستا به عنوان حوزه اقتصادی سازمان در تامین اجتماعی نقش بسیار موثری ایفا می‌‌کند و یکی از مکان‌هایی است که برای تامین منابع و تعهدات سازمان مد نظر است و باید به عنوان تکیه‌گاهی در روز مبادا به آن توجه شود.
وی خاطرنشان کرد: روز مبادا روزی است که تعهدات سازمان بروز می‌کند و منابع حق بیمه‌ای که از محل ماده 28 قانون تامین اجتماعی ایجاد می‌شود کافی نیست و باید بگوییم که اکنون در آن روز قرار داریم.
فیروزی با بیان اینکه شستا متاثر از رفتارهای مختلف مدیریتی و اتفاقاتی است که رخ داده است این شرکت سرمایه‌‌گذاری را از هدف خود دور کرده است، عنوان کرد: اتفاقات رخ داده شستا را به‌گونه‌ای در اذهان جلوه داده است که فکر می‌شود به جای اینکه این شرکت امدادگر سازمان باشد، خود نیازمند امدادرسانی است.
وی با بیان اینکه دولت، مجلس و سایر دستگاه‌هایی که به نوعی با سازمان تامین اجتماعی در ارتباط هستند باید به هر شکلی که می‌توانند به سازمان تامین اجتماعی کمک کنند، اظهار کرد: بنابراین باید به شکلی درست سازمان تامین اجتماعی را به جامعه معرفی کنیم و براساس ایجاد شناختی درست و با توجه به کمک‌هایی که از طرف سایر نهادهایی که با سازمان در ارتباط هستند، تامین اجتماعی را در ریل حرکتی درست قرار دهیم.

 


وزیر اقتصاد از تعیین نرخ سود بانکی منطبق بر عقود اسلامی خبر داد و گفت: با ارائه اصلاحیه قانون هدفمندی یارانه‌ها به مجلس گام اساسی برای تولید در هدفمندی یارانه‌ها برخواهیم داشت.
به گزارش فارس، پس از پایان اولین جلسه هیئت دولت یازدهم، علی طیب‌نیا در جمع خبرنگاران درباره مهمترین برنامه‌های اقتصادی‌اش در این وزارتخانه اظهار کرد: تا پایان هفته جاری برنامه‌های خود را در مباحث اقتصادی ارائه خواهیم کرد.
وی ادامه داد: از اهداف ما این است که به سمت تعیین نرخ سود بانکی منطبق بر عقود اسلامی حرکت کنیم و قاعدتا براساس این منطق تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه برنامه عملیاتی من در سه دوره کوتاه، میان و بلند مدت خواهد بود، گفت: بر این اساس جوانب گوناگون معضلات اقتصادی کشور و راه‌حل‌های رفع آن در نظر گرفته شده است.
طیب‌نیا تصریح کرد: در دوره کوتاه مدت 100 روزه تلاش خواهیم کرد بخشی از مشکلاتی که در حوزه اقتصاد وجود دارد، رفع شود یا به حداقل برسد.
به گفته وی، طبیعی است مشکلی که طی سال‌های طولانی شکل گرفته طی چند روز قابل حل‌وفصل نیست و در برنامه زمانی منطقی، در جهت حل این مشکل و کاهش وابستگی به نفت، حرکت خواهیم کرد.
وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود، اشتباه محمود احمدی‌نژاد این بود که پول نفت را وارد بودجه سراسری کرد و آیا این روند تغییراتی خواهد داشت، گفت: مشکلی به طور کلی در 30، 40 سال گذشته در اقتصاد ایران وجود داشته و به مشکل کاملا ساختاری و نهادی تبدیل شده، تلاش ما این است که وابستگی به نفت را چه در بودجه دولت و چه در بخش تجارت خارجی کشور به تدریج کاهش دهیم و آنچه تحت عنوان بیماری هلندی شناخته می‌شود و منشأ اصلی کاهش بهره‌وری و نرخ رشد اقتصادی پایین و تورم در اقتصاد است را درمان کنیم.
طیب‌نیا در خصوص پرداخت سهم تولید در قانون هدفمندی یارانه‌ها اظهار داشت: با ارائه اصلاحیه قانون هدفمندی یارانه‌ها به مجلس شورای اسلامی گام اساسی برای پرداخت سهم سلامت و تولید در هدفمندی یارانه‌ها خواهیم برداشت.
اولویت‌های دولت
برای اشتغال و رفاه
علی ربیعی نیز در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران، با اعلام اینکه بحث اشتغال مهمترین مسئله وزارت کار و دولت است، بحث اشتغال، رفاه عمومی و رفاه اجتماعی نه تنها مسئله مهم وزارت بلکه دولت نیز هست.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تشریح مهمترین اولویت‌های دولت یازدهم درباره اشتغال و ایجاد رفاه در جامعه افزود: امیدوار هستیم در این زمینه با توجه به بودجه بد کشور و درآمدهای حاصل نشده با مدیریت و تدبیری مناسب وضعیت اشتغال را بهبود بخشیم.
وی در پاسخ به این سوال که کمک شما به بخش تعاون چه خواهد بود؟ گفت: اینها جزو برنامه‌های بعدی ما قرار دارد،‌ البته احیای تعاونی‌های نیمه تعطیل از مهمترین برنامه‌هاست که باید در این زمینه زیرساخت‌های مناسبی برای رشد تعاونی‌ها ایجاد کنیم.

 


یک کارشناس حوزه کار پیشنهاد کرد: در شرایطی که کارکنان دولت در کلان‌شهرها توان پرداخت هزینه‌ها را ندارند، سقف معافیت مالیاتی کارمندان دولت افزایش یابد.
حسن دانه‌داران در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از کارکنان دولت در شهرهای بزرگ برای تأمین معیشت و اجاره خانه‌ای که حداقل شرایط زندگی را داشته باشد باید دو برابر حقوق خود یا بیشتر را به عنوان اجاره یک ماه بپردازد.
وی افزود: در حال حاضر مالیاتی که از حقوق ناچیز کارکنان دولت دریافت می‌شود هیچ سنخیتی با عدالت محوری ندارد و انتظار کارکنان دولت این است که اگر دولت به هر دلیلی توان افزایش حقوق را ندارد معافیت مالیاتی را افزایش دهد.
دانه‌داران ادامه داد: سال 90 با افزایش سقف مالیاتی از 435 هزار تومان به 485 هزار تومان، کارکنان 10 درصد مبلغ پنجاه هزار تومان یعنی تنها پنج هزار تومان کمتر به دولت مالیات پرداخت می‌کردند ولی با آب و تاب فراوان از این افزایش سقف مالیاتی سخن می‌راندند؛ مبلغی که شاید این روزها به زحمت بتوان با آن یک پرس غذا تهیه کرد.
به اعتقاد وی سقف معافیت مالیاتی کارکنان دولت می‌تواند با نظر دولت و مجلس تا دو برابر مبلغ فعلی یعنی دویست میلیون ریال در سال افزایش یابد.
این کارشناس حوزه کار ابراز امیدواری کرد: پیشنهاد افزایش سقف معافیت مالیاتی کارمندان به شکل کارشناسی شده در هیأت دولت و کمیسیون‌های تخصصی مجلس مورد بررسی قرار گیرد و تدبیر و امید از بدنه خود دولت که کارکنان آن هستند، آغاز شود.

 


نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی گفت: دل‌های صاحبان صنعت که توان و سرمایه خویش را در این عرصه به کار گرفته‌اند مجروح است.
حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد دیروز در مراسم معارفه و تودیع وزیران صنعت، معدن و تجارت با بیان مطلب فوق گفت: صاحبان صنعت در این مقطع حساس می‌توانستند از منابع مالی خود در عرصه‌های نامشروع که ثروت آنها را چندین برابر می‌کند استفاده کنند و بر تورمی که بر شانه‌های مردم حمل می‌شود، بیفزایند اما در عرصه تولید و صنعت حضور یافتند.
وی از نعمت‌زاده وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت خواست که با همکاری مجلس و دستگاه‌های دیپلماسی کشور کمک کند تا از این جراحات کاسته شود.
نایب رئیس اول مجلس اظهار امیدواری کرد که این همکاری با بالاترین پشتوانه، آینده‌ای بهتر را برای موفقیت در عرصه صنعت کشور رقم بزند.
ابوترابی‌فرد در بخش دیگری از سخنان خود همچنین از تلاش‌های «مهدی غضنفری» وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دهم تشکر کرد و گفت: در جلسات و نشست‌های حوزه‌های تصمیم‌سازی شاهد دانش، عقلانیت و رفتاری برآمده از آموزه‌های دینی و علمی وی بودیم.
کمبود ارز دلیل اولویت‌بندی کالاها
وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت اصلی‌ترین دلیل اولویت‌بندی کالاهای وارداتی را کمبود ارز در کشور دانست و گفت: در حال حاضر صادرات 98 درصد از کالاها آزاد است. ضمن این که 18 میلیون تن کالای اساسی به ارزش 10 میلیارد دلار ذخیره‌سازی شده است.
مهدی غضنفری در مراسم تودیع خود افزود: بهبود روابط بین‌المللی ایران را اولویت اصلی دولت یازدهم دانست و گفت: منشأ هیچ یک از بحران‌های ایجاد شده برای بخش صنعت در هشت سال گذشته وزارت صنعت نبوده است. وی افزود: با کمال تاسف هنوز کارهای بسیار زیادی در حوزه ارتباطات خارجی وجود دارد که انجام نشده و امیدوارم دولت جدید نیز تلاش کنند تا روابط خارجی ایران را بهبود بخشد.
وی افزود: در حوزه اقتصاد گره‌هایی وجود دارد که در جایی به غیر از بخش صنعت این گره‌ها باز می‌شود.
وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این که مدیریت کالا وظیفه اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت است گفت: در هشت سال گذشته 115 هزار میلیارد تومان در بخش صنعت و معدن سرمایه‌گذاری و 55 هزار پروانه صنعتی در این مدت صادر شد.
وی با اشاره به این که در دو سال گذشته اقتصاد کشور در شرایط سخت قرار داشت اضافه کرد: هیچ‌گاه نمی‌توان جزئیات مربوط به تحریم‌ها را بیان کرد اما منشأ هیچ‌کدام از بحران‌های به‌وجود آمده وزارت صنعت، معدن و تجارت نبوده است.
معاون اول رئیس‌جمهور نیز در این مراسم گفت: کسی که می‌خواهد با زد و بند و با فساد به اسم بخش خصوصی کار کند، بداند که فضا برایش ناامن است.
اسحاق جهانگیری گفت: همه دوستان می‌دانستند که انتخاب آقای مهندس نعمت‌زاده با استقبال گرم بخش صنعت مواجه می‌شود ولی وقتی در این جلسه نمایندگان اصلی بخش خصوصی صحبت کردند و مراتب استقبال خود را از حضور آقای نعمت‌زاده در وزارتخانه عنوان کردند، خوشحالی‌ها مضاعف شد.
رضا رحمانی رئیس کمیسیون صنایع، معادن و امور اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: وقتی 56 هزار پروژه نیمه تمام صنعتی با کمتر از 20 درصد پیشرفت داریم، یعنی صنعت کشور به خواب رفته است. تا بهمن ماه سال قبل یک ریال هم از منابع صندوق توسعه صادرات به بخش صنعت و معدن اختصاص نیافت.
رحمانی با تاکید بر این که نوسانات نرخ ارز در سال گذشته آن‌قدر که به مردم فشار آورد می‌توانست صادرات را شکوفا کند، گفت: با غلط بودن بخشنامه‌ها و سیاست‌های صادراتی و وارداتی در سال گذشته خسارت‌های زیادی به کشور وارد شد که اصلاح مجدد همین بخشنامه‌ها ادله‌ای برای غلط بودن آن‌هاست.
رحمانی افزود: غضنفری در زمان ادغام وزارتخانه‌های صنعت و معدن و بازرگانی 20 برنامه به مجلس ارائه کرد که در بند اول آن استراتژی صنعتی مطرح شد اما کتاب مربوط به استراتژی صنعتی امروز در مراسم تودیع وی ارائه شد.
به گفته رئیس کمیسیون صنایع، معادن و امور اقتصادی مجلس شورای اسلامی، هشت سال گذشته و ما تازه سر خط رسیده‌ایم، جای نگرانی دارد که در بند اول برنامه‌های نعمت‌زاده نیز بازنگری استراتژی صنعتی مطرح شده و از تکرار دور باطل می‌ترسم.

 


مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران اعلام کرد: سوخت زمستانی شمال شرق کشور با تعمیرات اساسی کوتاه مدت تأسیسات انتقال گاز تأمین شد.
به گزارش ایسنا، مهدی فکور با اعلام این که تعمیرات اساسی تأسیسات انتقال گاز منطقه شمال شرق کشور برای تأمین گاز مورد نیاز فصل زمستان در کوتاه‌ترین زمان ممکن به اتمام رسید گفت: تعمیرات اساسی تأسیسات انتقال گاز ترش مخزن گازی استراتژیک مزدوران به منظور استمرار تولید گاز در شرایط اوج مصرف در فصل زمستان برای تأمین گاز مورد نیاز 6 استان واقع در شمال و شمال شرق کشور در مدت زمان کمتر از 65 ساعت با رعایت کامل استانداردهای لازم به انجام رسید.
او با اشاره به این که برداشت و انتقال گاز از مخزن مزدوران با دارا بودن گاز ترش از درجه حساسیت و پیچیدگی بالایی برخوردار است گفت: به منظور استمرار تولید و تأمین گاز 6 استان شمال و شمال شرق کشور در شرایط اوج مصرف فصل زمستان می‌بایست حداقل سالی یک بار مورد بازرسی و تعمیرات اساسی قرار گیرد.
مدیر عامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران افزود: هم چنین عملیات بازرسی و تعمیر اساسی تأسیسات انتقال گاز به پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد کمتر از 4 روز با صرف زمان 4 هزار و 86 نفر ساعت بصورت کاملاً ایمن و بدون هیچ گونه حادثه‌ای به اتمام رسید.

 


شاخص بورس تهران پس از یک استراحت کوتاه دوباره به مدار رشد برگشت.
به گزارش ایسنا در جریان معاملات سومین روز هفته دماسنج بازار سرمایه که روز یکشنبه به استراحت رفته بود، دوباره در مدار رشد قرار گرفت و برای دومین بار در هفته جاری وارد کانال 60 هزار واحدی شد.
به این ترتیب دماسنج بازار سرمایه که روز یکشنبه در پی افت دسته جمعی نمادها به کانال 59 هزار واحدی برگشته بود، 113 واحد رشد کرد و دوباره خط روانی 60 هزار واحد را شکست و در کانال 60 هزار و 52 واحد ایستاد.
گرچه معاملات دیروز بورس تهران از رشد پرشتابی برخوردار نبود ولی تقاضا نسبت به روز یکشنبه بهبود پیدا کرد و شرکت‌های بانکی و پتروشیمی از بیشترین اقبال برخوردار شدند به طوری که در بازار دیروز تاپیکو و بانک‌های ملت، تجارت، صادرات، پارسیان به همراه پتروشیمی شازند و فناوران بیشترین تأثیر را در مثبت شدن شاخص بورس گذاشتند.
به این ترتیب در بازار دیروز نمادهای بانکی، فلزی و پتروشیمی مثبت شده و نمادهای خودرویی به قعر جدول سقوط کردند به طوری که شرکت‌های پالایشگاه تبریز، هلدینگ خلیج فارس،‌ایران خودرو، سایپا، سرمایه‌گذاری توسعه ملی و بانک سینا با کاهش قیمت خود مانع از رشد بیشتر شاخص بورس شدند. همچنین در بازار دیروز نماد سایپا به دلیل برگزاری مجمع متوقف شد.
همچنین در این بازار، کشتیرانی، ایران ترانسفو و فرآورده‌های نسوز ایران از بیشترین تقاضای خرید و سرمایه‌گذاری آتیه دماوند، مخابرات و سرمایه‌گذاری رنا از بیشترین تقاضای فروش برخوردار شدند.
در بازار روز دوشنبه بیش از 648 میلیون سهم به ارزش 204میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمایه به 287 هزار میلیارد تومان رسید.

 


وزیر راه و شهرسازی گفت: برای مطالعه برنامه‌های راه ومسکن به 9 ماه فرصت نیاز داریم.
عباس آخوندی در گفت‌وگو با ایسنا درباره تفکیک دو بخش راه و مسکن و عدم اختصاص بودجه‌های مورد نیاز برای بخش راه و ترابری اظهار کرد: حدود 9 ماه فرصت برای مطالعه و بازنگری برنامه‌های هر دو بخش نیاز داریم تا پس از آن در این زمینه تصمیم‌گیری شود.
وی افزود: بدون شک برنامه‌های باقی مانده حوزه راه و مسکن نیاز به بررسی و بازنگری دارند و چالش‌های پدید آمده ناشی از ادغام بین نیروی انسانی وزارتخانه باید حل شود. وزیر راه و شهرسازی درباره طرح جامع حمل و نقل که سالهاست به فراموشی سپرده شده است، گفت: عملیاتی کردن توصیه‌های طرح جامع حمل و نقل با کمک بخش خصوصی و نهادهای ذیربط از جمله برنامه‌های مهمی است که باید در اولویت قرار گیرد و انجام شود.
آخوندی اظهار کرد: بدون شک حمایت از فعالان بخش حمل و نقل جهت دسترسی به منابع مالی به منظور نوسازی ناوگان و احیای پژوهشگاه حمل و نقل از جمله برنامه‌هایی است که باید در اولویت قرار گیرند.
وی با تأکید بر ایجاد پارک فناوری حمل و نقل افزود: باید از موقعیت قرارگیری مناسب ایران در کریدورهای شمال- جنوب و شرق- غرب جهت عبور کالا و مسافر ترانزیت استفاده حداکثری صورت گیرد.
وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم گفت: توجه خاص به کاهش مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای و بهبود شیوه‌های نگهداری راه‌های کشور از دیگر موارد مهم و قابل توجه محسوب می‌شود.
آخوندی با تأکید بر ضرورت جذب سرمایه‌گذاری خارجی و توسعه رقابت در این حوزه، اظهار کرد: باید به شکل‌گیری هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری در این بخش به ویژه حوزه حمل و نقل کمک شود.
وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: باید اقدامات لازم جهت تکمیل پروژه‌های با اهمیت و نیمه تمام حوزه راه از جمله آزاد راه تهران- شمال و فاز دوم فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) صورت گیرد چون طولانی شدن زمان ساخت این پروژه‌ها تبعاتی منفی درپی دارد.

 


وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ممکن است از سال آینده بتوانیم به پرداخت نقدی یارانه کالاهای اساسی روی بیاوریم، گفت: با بگیر و ببند و تعزیرات بازار تنظیم نمی‌شود.
محمدرضا نعمت‌زاده در نشست خبری دیروز پس از مراسم تودیع و معارفه با تاکید بر اینکه با بگیر و ببند و تعزیرات مشکلات تنظیم بازار حل نمی‌شود، اظهار داشت: یکی از راهکارهای ما برای رفع گرانی افزایش عرضه است که می‌تواند به تعادل و کاهش قیمت‌ها کمک کند و در برخی موارد مثل لبنیات که افزایش قیمت آن ناشی از افزایش قیمت شیر است و افزایش قیمت شیر مربوط به افزایش قیمت نهاده‌های دامی است. لذا تصمیم گرفته‌ایم تا قیمت نهاده‌های دامی تا پایان سال تغییر نکند، چرا که دولت برای مابه‌التفاوت نرخ ارز نهاده‌های دامی مبلغی را پرداخت می‌کند، لذا نباید قیمت آن تغییر کند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در خصوص نظارت بر قیمت لبنیات پیش از ما بخشی از نظارت به برخی انجمن‌های لبنی سپرده شده بود که ما معتقدیم، اگر اتحادیه‌ها و انجمن‌ها در خصوص نظارت بر قیمت‌ها خوب عمل کند می‌شود بازرسی را به آنها سپرد، اما اگر بازرسی آنها میسر نباشد، خودمان وارد عمل می‌شویم. وی در پاسخ به این سؤال که آیا رویه شما حمایت از تولید و یا حمایت از بازار خواهد بود، گفت: مسلماً اگر تولید نداشته باشیم، بازار هم نخواهیم داشت و تنظیم بازار از طریق واردات جزء سیاست‌های ما نیست و معتقدیم که تولید باید در کنار تنظیم بازار باشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سؤال که آیا در جلسه هیئت دولت یکشنبه تصمیمی در خصوص ترخیص کالاهای اساسی با ارز 1226 تومانی گرفته است یا خیر گفت: مصوبه خاصی در خصوص کالاهای اساسی نداشتیم، اما برنامه ما این است تا قیمت کالاهای اساسی در اولویت باشد و حتی بانک مرکزی هم قول کامل داده تا در این خصوص مشکل خاصی نداشته باشیم.
وی افزود: ذخایر کالاهای اساسی در شرایط خوبی است و به تدریج در حال ورود است و تاکید من بر این است تا بخش خصوصی بتواند سهم مناسبی در تامین کالاهای اساسی داشته باشد.
نعمت‌زاده گفت: نرخ ارز در کشور مبادله‌ای است و همه کالاها با نرخ ارز مبادله‌ای وارد کشور می‌شوند، اما برای کالاهای اساسی و برای آنکه این کالاها افزایش قیمت نداشته باشند مابه‌التفاوت آن را دولت می‌پردازد و به هر نحوی که باشد باید در پایان سال این مابه‌التفاوت از محلی که در بودجه پیش‌بینی می‌شود پرداخت شود.
وی افزود: در حال حاضر در کشور یک نوع ارز داریم و آن هم ارز 2500 تومانی است اما کالاهای اساسی با مابه‌التفاوتی که دولت می‌دهد، با ارز 1226 تومانی قیمت‌گذاری می‌شود.
وی همچنین در مورد اصلاح ارقام بودجه اظهار داشت: مابه‌التفاوتی که دولت بابت کالاهای اساسی پرداخت خواهد کرد، در واقع مبلغی است که به کسری بودجه اضافه می‌شود، ولی این مبلغ نسبت به سایر کسری‌ها زیاد نخواهد بود و باید آن را تحمل کرد.
نعمت‌زاده تصریح کرد: البته وارد کردن شوک به مصرف‌کننده را جایز نمی‌دانیم، به ویژه برای مصرف‌کنندگان با درآمد متوسط و یا پایین‌تر است.
وی تاکید کرد: ممکن است از سال آینده بتوانیم به پرداخت نقدی یارانه کالاهای اساسی روی بیاوریم و یا به نحو دیگر عمل کنیم.

 


توقف 3 هفته‌ای مسکن ویژه تهران موسوم به پروژه تهرانسر باعث شد تا تعدادی زیادی از خریداران این واحدهای مسکونی را در محل احداث پروژه گردهم آورد تا شاید بتوانند از این طریق اعتراضات خود را به گوش مسئولان برسانند.
به گزارش ایسنا در حالی که قرار بود طبق وعده‌های مکرر وزیر سابق راه و شهرسازی و مسئولان اداره کل راه و شهرسازی استان تهران، تحویل واحدهای این پروژه به ترتیب اولویت از چند روز دیگر یعنی اوایل شهریور ماه آغاز شود، خریداران مشتاق در کمال ناباوری می‌بینند فقط چند ساختمان آن هم به تعداد اندک و در شرایط نیمه کاره آماده تحویل است! تجمع کنندگان می‌گویند: در حالی که قرار بود طبق وعده مسئولان، وضعیت عقد قرارداد و انتخاب واحد توسط خریداران پس از واریز قسط سوم یعنی اول خرداد ماه مشخص شود هنوز خبری از انعقاد قرارداد نیست و با وجودی که بیشتر خریداران مبلغ 60 میلیون تومان به حساب اداره کل راه و شهرسازی استان تهران واریز کرده‌اند هیچ قراردادی ندارند و بلاتکلیف هستند.
یکی از متقاضیان که در محل پروژه حاضر شده بود گفت: این پروژه سه هفته است که متوقف شده و فعالیت خاصی در آن صورت نمی‌گیرد. پیمانکاران هم به بهانه مقرون به صرفه نبودن دست از کار کشیده‌اند و این در حالیست که خریداران تمام زندگی خود را برای خرید یک واحد به امید صاحبخانه شدن گذاشته‌اند و با آگاهی از شرایط اولیه اعلام شده و حساب دو دو تا چهار تا کردن‌های بسیار برای خرید این واحدها ثبت‌نام کرده‌اند و دیگر توانی برای پرداخت پول بیشتر ندارند.
وی اظهار کرد: ابتدا قرار بوده هر واحد 140 میلیون تومان تمام شود که پس از مدتی به 200 میلیون و 250 میلیون افزایش یافت اکنون هم با توجه به متوقف بودن پروژه و بهانه‌های افزایش هزینه‌های تمام شده زمزمه‌هایی مبنی بر گران شدن پروژه به گوش می‌رسد. از سوی دیگر در حالی که قرار بوده نمای ساختمان‌ها را سنگ کنند نمای ساختمان‌ها از سنگ تبدیل به آجر و سیمان سفید شده است.
تلاش برای برقراری ارتباط با مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان تهران و دیگر شهرها با مسئولان مربوطه برای پاسخگویی به مشکلات به وجود آمده و توضیح درباره آخرین وضعیت ساخت و ساز این پروژه بی‌نتیجه بوده است.

 


کیفیت خودروهای سواری تولیدی در تیرماه امسال کاهش یافته است.
به گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران براساس جدیدترین آمار این شرکت کیفیت خودروهای سواری تولیدی در تیرماه امسال افت 4/4 درصدی را تجربه کرده است.
بر این اساس افت کیفیت خودروی ام وی ام 530 و قطع تولید خودروی با کیفیت نیو مزدا 3 موجب شده که میانگین نمره منفی خودروهای سواری تولیدی افزایش و میانگین کیفیت آن‌ها کاهش یابد.
تیر ماه امسال در بخش عیوب فنی و عملکردی، خودروهای ام وی ام 530 و سایپا 131 بیشترین نمره منفی را کسب کرده‌اند. در بخش تزیینات و مونتاژ نیز بیشترین نمره منفی مربوط به خودروهای ام وی ام X33 و پژو 405 بوده است.
در بخش بدنه نیز خودروهای سایپا ‌131 تولیدی سایپا و پارس خودرو دارای بیشترین نمره منفی بوده‌اند. خودروهای ام‌وی‌ام 530، لیفان 620 و توجوی هاچ‌بک نیز بیشترین نمرات منفی را در بخش رنگ کسب کرده‌اند.
به این ترتیب در نهایت میانگین نمره منفی خودروهای سواری تولیدی در تیرماه افزایش و کیفیت آنها 4/4 درصد کاهش یافته است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10