(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 02 شهریور 1392 - شماره 20573

دکتر زالی خبر داد
توافق با وزارت بهداشت برای واگذاری تصدی‌ها به نظام پزشکی
بازدید 7 ساعته وزیر دادگستری از مجتمع ندامتگاهی تهران بزرگ
شناسایی کنید
فروشنده سکه‌های خارج از سیستم بانک مرکزی
جسد پیرمرد قمی در پرتگاه سبلان پیدا شد
ثبت شماره تلفن همراه افراد در حین ورود به مناطق حفاظت شده
شهردار منطقه 10 خبر داد
تملک املاک خیابان امام خمینی(ره) به زودی به پایان می‌رسد
با تلاش پزشکان بیمارستان شهدای هندیجان دختر 21 ساله پس از 45 دقیقه تجربه مرگ به زندگی بازگشت
جرایم 20 هزار تومانی در انتظار متجاوزان به گذرگاه عابر پیاده
رانش زمین به 2 روستا در چالدران خسارت زد
چاقی، عامل 60 درصد مرگ‌ومیر ایرانی‌ها
خداحافظی با گرمای هوا
5 شهریور برگزار می‌شود
همایش داروهای جدید در درمان بیماری‌های قلبی
یک کشته در آتش‌سوزی پرتغال
جراحی سر دوم!
غارت بزرگترین موزه مصر
پلیس های با حجاب درتایلند
کمپین حجاب زنان سوئدی
   


رئیس سازمان نظام پزشکی از واگذاری برخی تصدی‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به سازمان نظام پزشکی خبر داد.
علیرضا زالی در حاشیه مراسم روز پزشک در جمع خبرنگاران در پاسخ درباره اعلام آمادگی وزیر بهداشت برای واگذاری برخی مسئولیت‌های وزارت بهداشت به سازمان نظام پزشکی گفت: ظرفیت قانونی برای واگذاری تمام یا بخشی از تصدی‌های وزارت بهداشت به نظام پزشکی در قانون نظام پزشکی وجود دارد که تاکنون مغفول مانده است.
وی افزود: یکی از مواردی که از اسفند گذشته توافقاتی را برای واگذاری آن به نظام پزشکی داشتیم، صدور گواهی صلاحیت حرفه‌ای جامعه پزشکی است. بحث دیگر واگذاری پروانه فعالیت همه موسسات پزشکی از جمله درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها به سازمان نظام پزشکی است.
وی افزود: بحث دیگر بحث نظارت و اعتباربخشی خدمات سلامت است که نتیجه آن رتبه‌بندی مراکز بهداشتی و درمانی است که با کمک انجمن‌های پزشکی به راحتی امکان انجام آن در سازمان نظام پزشکی وجود دارد.
به گفته رئیس کل سازمان نظام پزشکی مسئولیت دیگری که این سازمان آماده پذیرش آن است، واگذاری و قبول مسئولیت کامل پکیج آموزش مداوم جامعه پزشکی است به طوری که وزارت بهداشت فقط سیاستگذار و ناظر ارشد باشد.
زالی افزود: بحث جدی دیگری که واقعا مغفول مانده و سازمان نظام پزشکی ظرفیت و توان اجرای آن را دارد، استانداردسازی و کیفیت سنجی خدمات پزشکی است، مورد دیگر نیز تدوین گایدلاین‌های خدمات پزشکی است که البته حرکت‌هایی در این مسیر در سال‌های اخیر در وزارت بهداشت شروع شده و سازمان نظام پزشکی آمادگی تکمیل آن را دارد.
وی در پاسخ به فارس درباره اینکه وزیر بهداشت برای واگذاری این تصدی‌ها یک شرط گذاشت و آن امکان و ایجاد ظرفیت نظارتی نظام پزشکی در کشور و زدودن آلودگی‌ها بود، نیز توضیح داد: هم‌اکنون 6 هزار نفر نیروی تخصصی و عمومی در سازمان نظام پزشکی آمادگی این نظارت را دارند و بیش از 3 هزار کارشناس و استاد دانشگاه با ساختار انتظامی نظام پزشکی همکاری دارند.
زالی گفت: علاوه بر مسیر شکایت‌ها باید برنامه‌ای جامع و سیستماتیک برای پیشگیری از خطاهای پزشکی اجرا کنیم تا این خطاها و مشکلات را به حداقل برسانیم. البته اگر تخلفی هم دیده شد، روش برخورد آن هم وجود دارد.
رئیس سازمان نظام پزشکی در پاسخ به این پرسش که نظر سازمان نظام پزشکی درباره واگذاری مجوز ارائه خدمات رادیولوژی به پزشکان عمومی چیست، توضیح داد: این مسئله خاص، مطالبه پزشکان عمومی نیست اما در کل آیین‌نامه ارتقای خدمات پزشکان عمومی وجود دارد و مطابق آن دو خط قرمز وجود دارد یکی توانمندی فرد و دوم صلاحیت حرفه‌ای و آموزش دیدن ارائه خدمت برای انجام یک خدمت پزشکی است و اگر فردی بدون این شروط کاری انجام دهد، مسئول است.
زالی گفت: لازم نیست برای ارائه یک خدمت پزشکی حتما فرد فوق تخصص یا فلو باشد بلکه گاهی با یک آموزش 6 ماهه یک پزشک عمومی توانایی ارائه یک خدمت را پیدا می‌کند که نمونه آن طب سوزنی است که ما تخصص دانشگاهی آن را در کشور نداریم.وی ادامه داد: بنابراین سازمان نظام پزشکی با انجام این نوع خدمات توسط پزشکان عمومی مخالف نیست به شرط اینکه در چارچوب تعیین شده و خطوط قرمز ترسیم شده در آیین‌نامه‌ها باشد.

 


وزیر دادگستری با حضور 7 ساعته خود در مجتمع ندامتگاهی تهران بزرگ در جریان روند ساخت و تکمیل این مجموعه قرار گرفت.
حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، با حضور در جمع مددجویان ندامتگاه تهران بزرگ گفت: مجموعه زندان‌های تهران بزرگ یکی از بهترین زندان‌های جدید‌التاسیس در استان تهران است که با ظرفیت‌های خوب و با امکانات و فضای مناسب آموزشی و بهداشتی جهت بازپروری مددجویان راه‌اندازی شده است.
وی افزود: هم‌اکنون، سازمان زندان‌ها منابع مالی محدودی دارد و من وظیفه دارم تا موضوع را در دولت پیگیری و منابع مورد نیاز را تامین کنم. در دو سال گذشته منابع مالی خوبی پیش‌بینی شده اما اختصاص نیافته است که برای افزایش آن تلاش می‌شود تا مشکل جابجایی زندانها حل شود.
پورمحمدی با اشاره به اینکه مجتمع ندامتگاه تهران بزرگ، بزرگترین مجموعه بازداشتگاهی است، افزود: در این مجموعه، امکانات وسیعی از جمله کارگاه‌های بزرگ پیش‌بینی شده است. ندامتگاه تهران بزرگ مجموعه‌ای رضایت‌بخش است و چنانچه سایر ندامتگاه‌ها چنین فضایی داشته باشند می‌توان شاهد کاهش بزهکاری و همچنین تربیت و سالم‌سازی بزهکاران بود.
پورمحمدی در خصوص بهره‌برداری کامل ندامتگاه مرکزی تهران بزرگ نیز گفت: این مجموعه حدود 12 سال پیش آغاز شده است اما به علت کمبود منابع مالی پیشرفتی نداشته و حدود سه سال است که به طور جدی ساخت و ساز در آن انجام و هم‌اکنون نیز سه فاز آن تکمیل شده است.
وزیر دادگستری افزود: اردوگاه کار درمانی فشافویه نیز که مربوط به زندانیان موادمخدری است هم‌اکنون در حال تکمیل است و این دو مجموعه قابلیت نگهداری 20 هزار زندانی را خواهد داشت. قرار است زندانیان قزلحصار هم به این مجموعه منتقل شود.
وی با بیان اینکه زندانها مشکلات زیادی دارد و هنوز مجموعه زندانها برای تعداد زندانیان کافی نیست درباره علت افزایش زندانیان در کشور گفت: در کشور ما برخی از جرایم از جمله مواد مخدر هم محکومیت دارد و هم زندانی، اما در این موارد خیلی از کشورها محکومیتی ندارند.

 


کارآگاهان پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران بزرگ در تعقیب زنی هستند که سکه‌های خارج از سیستم بانک مرکزی را فروخته است.
در اوایل تیرماه امسال یکی از فروشندگان طلا و جواهر در منطقه گلبرگ با مراجعه به کلانتری عنوان داشت که خانم حدود 40 ساله اقدام به فروش 49 عدد سکه ربع بهار آزادی به شاگرد مغازه‌اش کرده اما زمانی که وی به مغازه مراجعه و سکه‌های طلای خریداری شده را مورد بررسی قرار داده متوجه شده که این سکه‌ها خارج از سیستم بانک مرکزی ضرب شده است.
با تشکیل پرونده اولیه با موضوع کلاهبرداری و به دستور بازپرس شعبه سوم بازپرسی دادسرای ناحیه 4 تهران، پرونده برای رسیدگی در اختیار کارآگاهان پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.در ادامه تحقیقات مشخص شد که سکه‌های ربع بهار آزادی فروخته شده به شاکی پرونده از جنس طلا بوده و حتی عیار آنها نیز 18 است، اما با توجه به این که ضرب آنها خارج از سیستم بانک مرکزی انجام شده ارزش واقعی آنها از قیمت سکه‌های ضرب شده از سوی بانک مرکزی کمتر است و فروشنده این سکه‌ها را به همان قیمت سکه‌‌های بانک مرکزی به شاگرد طلافروشی فروخته است.
مرکز اطلاع‌رسانی پلیس آگاهی تهران بزرگ، با انتشار این خبر اعلام کرد: با توجه به متواری بودن متهم پرونده و برای شناسایی هویت وی دستور انتشار تصاویر بدست آمده از متهم تحت تعقیب پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران بزرگ از سوی بازپرس صادر شده است.
کلیه شهروندانی که موفق به شناسایی هویت، محل‌های تردد یا مخفی‌گاه متهم شدند، هرگونه اطلاعات خود در این باره را از طریق شماره تماس 21866349 در اختیار کارآگاهان پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار دهند و سایر مالباختگان و شکات احتمالی که موفق به شناسایی تصویر متهم شدند، برای طرح و پیگیری شکایات خود به پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در سید خندان، خیابان اباذر غفاری، بالاتر از بیمارستان رسالت، جنب کلانتری 120 سید خندان مراجعه کنند.

 


به دنبال بروز حادثه‌ای برای دو نفر از صعودکنندگان به سبلان با تلاش امدادگران جسد پیرمرد 73 ساله که قصد صعود به سبلان را داشت پیدا شد.
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان اردبیل گفت: ساعت 21:15 پنجشنبه به هلال‌احمر اطلاع داده شد که دو نفر صعودکننده به سبلان از قم در هنگام صعود در نزدیکی پناهگاه ناپدید شده‌اند.
به گزارش فارس بهرام عیبی افزود: به دنبال دریافت این گزارش نیروها و امدادگران ما شامل دو تیم 10 نفره به منطقه اعزام شدند و بعد از هشت ساعت جست‌وجو و بررسی حوالی صبح امروز جسد پیرمرد 73 ساله اهل قم را که به پرتگاه جوار پناهگاه سقوط کرده بود و قسمتی از اعضای بدنش متلاشی شده بود پیدا کرده و امدادگران نفر دوم را نیز سالم تحویل تیم صعودکننده دادند.
وی با بیان اینکه سالانه حوادث مختلفی در هنگام صعود کوهنوردان ناشی و آماتور به سبلان رخ می‌دهد، تصریح کرد: برای کاستن از این اتفاقات ناگوار انتظار داریم مسئولان با هماهنگی بیشتر عمل کرده و ورزش و جوانان و هیئت کوهنوردی نظارت دقیقی را بر صعودها به سبلان داشته باشند.مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان اردبیل به بلاتکلیفی مدیریت سبلان و پناهگاه‌‌های آن اشاره کرد و گفت:‌ در جلسه اخیری که با حضور معاون عمرانی استاندار اردبیل داشتیم قرار شد مدیریت منطقه به مسئولان مشگین‌شهری سپرده شود تا اطلاعات جامع و ساماندهی کاملی از صعودکنندگان به دست آید.

 


فرمانده یگان محیط‌زیست کشور گفت: در آینده نزدیک شماره تلفن همراه افراد در حین ورود به مناطق چهارگانه ثبت و بیوگرافی مناطق حفاظت شده برای آنها ارسال می‌شود.
سرهنگ محمدرضا خیلدار اظهار داشت: برای نصب دوربین‌های هوشمند در مناطق حفاظت شده و پارک‌های ملی کشور اقدامات اساسی از جمله مذاکره با شرکت‌های مربوطه انجام شده است.
وی بیان داشت: در حال حاضر منتظر ابلاغ بودجه جدید هستیم تا کار را به صورت پایلوت از تجهیز یک پارک ملی به دوربین‌های هوشمند آغاز کنیم.
خیلدار در ادامه از راه‌اندازی سیستم پیامک هوشمند در مناطق حفاظت شده خبر داد و گفت: مقرر شده که در حین ورود افراد به مناطق حفاظت شده و پارک‌های ملی، یک پیامک خوش‌آمد گویی به فرد در ابتدای ورود به این مناطق ارسال شود.
وی یادآور شد: در کنار پیامک خوش‌آمدگویی به افراد، بیوگرافی منطقه نیز برای وی ارسال می‌شود و به افراد نیز در این پیامک گفته می‌شود که اجازه ورود به چه مکان‌هایی را دارند و ورود به چه مناطقی ممنوع است.

 


شهردار منطقه 10 از اجرای مراحل پایانی و تملک بیش از 98 درصد املاک واقع در طرح تعریض خیابان امام خمینی(ره) خبر داد.
به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه 10، فرامرز عظیمی با بیان این که به زودی معارضین باقیمانده در طرح تعریض خیابان امام خمینی(ره) نیز تملک می‌شوند، گفت: طرح تعریض خیابان امام خمینی(ره) به عنوان یکی از 12 پروژه اولویت‌دار شهر تهران مورد توجه مسئولان و شهروندان قرار گرفت که امیدواریم دستاورد این تلاش رضایت شهروندان باشد.
وی افزود: علی‌رغم وجود مشکلات فراوان با مشارکت شهروندان و همت و تلاش شبانه‌روزی دست‌اندرکاران، بیش از 98 درصد املاک معارض رفع شده و مابقی نیز با جلب مشارکت مالکان و اعمال مقررات و ضوابط قانونی به زودی رفع می‌شود.
وی با بیان این که 80 درصد از طول مسیر به متراژ 1280 متر آزادسازی شده یادآور شد: 5 قطعه از املاک باقی مانده در تقاطع خیابان رودکی و خیابان امام خمینی(ره) مشتمل بر حدود 30 معارض است که بحث آزادسازی آنها از طریق توافق، مشارکت یا اعمال ضوابط قانونی در حال پیگیری است.

 


اهواز- خبرنگار کیهان:
دختر 21 ساله هندیجانی که بامداد پنجشنبه بر اثر حادثه، تمامی علائم حیاتی خود را از دست داده بود، با تلاش کارکنان بیمارستان شهدای هندیجان به زندگی بازگشت.
مدیر شبکه بهداشت و درمان هندیجان با اعلام این خبر گفت: با وجود این که این بیمار 45 دقیقه بدون علائم حیاتی سر کرده بود، یک گروه چهار نفره شاغل در بیمارستان دست از تلاش برای نجات این بیمار برنداشتند و عملیات احیا را دنبال کردند.
احمد حسینی اصل با اشاره به موفقیت‌آمیز خواندن عملیات احیا این بیمار هندیجانی افزود: خوشبختانه با همت گروه پزشکی بیمارستان ضربان قلب این بیمار بعد از 45 دقیقه بازگشت.
وی خاطرنشان کرد: بعد از آن که ضربان قلب این دختر 21 ساله بازگشت به سرعت وی را به بندر ماهشهر منتقل کرده که خوشبختانه در طول مسیر با سعی همکاران ما، تنفس وی نیز شکل عادی به خود گرفت.حسینی اصل وضعیت فعلی این جوان هندیجانی را خوب ارزیابی کرد و از بهبودی وی خبر داد.

 


رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از آغاز طرح تشدید برخورد با تجاوز به گذرگاه عابر پیاده از امروز خبر داد.
سردار حسین رحیمی با اشاره به اینکه متأسفانه هم عابران و هم رانندگان خودرو و راکبان موتورسیکلت به خط عابر پیاده احترام نمی‌گذارند، گفت: آمارها نشان می‌دهد بیش از 40 درصد کشته‌های تصادفات رانندگی در پایتخت، عابران پیاده هستند و این در حالی است که 26 درصد مرگ و میر عابران پیاده در گذرگاه‌های عابر پیاده رخ می‌دهد.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به اینکه با توجه به نزدیکی مهرماه، شاهد افزایش ترددها در پایتخت هستیم و به زودی خریدهای مهر نیز به ترافیک تهران افزوده می‌شود، گفت: براین اساس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ تمهیدات ویژه‌ای را برای ساماندهی گذرگاه‌های عابر پیاده در نظر گرفته است.
سردار رحیمی با اشاره به اینکه هم اکنون 64 دوربین ثبت تخلف، تجاوز به گذرگاه عابر پیاده را در تهران کنترل می‌کنند، به ایسنا گفت: بر اساس قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی، هرگونه تجاوز به گذرگاه عابر پیاده 200 هزار ریال جریمه به همراه دارد که اگر این تجاوز منجر به عبور از چراغ قرمز شود، یک میلیون ریال با پنج نمره منفی برای راننده خودرو یا راکب موتورسیکلت در نظر گرفته می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه متأسفانه هم اکنون برخی از رانندگان با مشاهده چراغ زرد به جای آماده شدن برای توقف، سرعت خودروی خود را افزایش می‌دهند، گفت: همین امر موجب بروز بسیاری از تصادفات در تهران می‌شود.
رحیمی از اجرای طرح تشدید برخورد با تجاوز به گذرگاه عابر پیاده از امروز در تهران خبر داد و گفت: براین اساس به کلیه مأموران پلیس راهور تهران ابلاغ شده است تا با هر گونه تجاوز به گذرگاه عابر پیاده و عبور از چراغ قرمز، به طور جدی برخورد کنند. علاوه بر این مأموران مرکز فرماندهی و کنترل ترافیک پلیس راهور نیز با کمک دوربین‌های نظارتی ضمن گرفتن عکس متجاوزان به گذرگاه عابران پیاده نسبت به اعمال قانون و برخورد با متخلفان اقدام می‌کنند.

 


رانش زمین در شهرستان چالدران در شمال آذربایجان غربی که پنج‌شنبه روی داد خسارت زیادی در دو روستای مرزی برجای گذاشت.
بخشدار مرکزی چالدران دیروز در دیدار از روستاهای آسیب‌دیده «مخور» و «بغلچی» به خبرنگاران گفت:‌ بر اثر این حادثه افزون بر 90 درصد از اماکن مسکونی و جایگاه‌های دامی این دو روستا بین 30 تا 90 درصد آسیب دیده است.
به گزارش ایرنا از چالدران اسماعیل رضایی افزود: بر اثر این حادثه، سه واحد مسکونی به کلی تخریب، پنج واحد، غیرقابل سکونت و سقف و دیوارهای بیش از 100 واحد نیز ترک برداشت.
وی اضافه کرد: واحدهای خسارت دیده به دلیل ترک عمیق، فاقد ایمنی لازم برای سکونت هستند که لازم است برای اسکان موقت اهالی این روستا در کوتاهترین زمان ممکن اقدامات لازم انجام شود.
رضایی گفت: اقدامات اولیه برای اسکان خانوارهایی که اماکن مسکونی آنها تخریب شده آغاز شده و هلال‌احمر در حال امدادرسانی به این خانواده‌هاست.وی افزود: با توجه به شدت خسارات وارده، تمام دستگاه‌های اجرایی باید امکانات و تجهیزات لازم را در اختیار ستاد مدیریت بحران چالدران قرار دهند.شهرستان چالدران با 54 هزار نفر جمعیت در شمال غرب آذربایجان غربی قرار دارد و روستاهای مخور و بغلچی در مجموع 120 خانوار جمعیت دارند.

 


رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه تهران 60 درصد از مرگ‌ومیر کشور را مربوط به چاقی و عوارض ناشی از آن دانست که با از بین بردن زمینه‌های آن می‌توان این درصد را کاهش داد.
دکتر باقر لاریجانی در حاشیه سمینار چاقی در جمع خبرنگاران گفت: چاقی مشکلات زیادی را برای فرد و جامعه ایجاد می‌کند و با بیماری‌های زیادی در ارتباط است. کسانی که دچار چاقی جدی می‌شوند از مشکلات قلبی عروقی و همچنین مشکلات کیسه صفرا استرس و انواع سرطان‌ها بیشتر از دیگران رنج می‌برند.
وی توجه به مسئله چاقی را ضروری‌تر از بیماری‌های واگیردار دانست و افزود: هزینه بهداشتی در کسانی که بیماری چاقی دارند افزایش پیدا می‌کند و طبق آمار رسمی 7 درصد از هزینه بهداشت و درمان دنیا صرف بیماری‌های چاقی و عوارض آن می‌شود.
رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در بروز چاقی عوامل خانوادگی و ژنتیک می‌توانند نقش داشته باشند اما تغذیه و میزان فعالیت فیزیکی سهم عمده‌تری در تبدیل چاقی به یک بیماری دارد.
وی با تاکید بر سبک زندگی گفت: با وجود زندگی ماشینی در تهران و شهرهای بزرگ 60درصد افراد فعالیت فیزیکی ندارند و این خود منجر به افزایش چاقی می‌شود.
لاریجانی ادامه داد: بر اساس مطالعاتی که در پژوهشگاه غدد انجام دادیم وضعیت چاقی را در سال 2015 و شرایط آن پیش‌بینی کردیم که می‌توان متناسب با آن برنامه‌ریزی کرد.
وی درباره تفاوت‌های جنسیتی در چاقی گفت: پدیده چاقی و اضافه وزن در زنان شایع‌تر از مردان است، با وجودی که در سال‌های گذشته آگاهی عمومی نسبت به چاقی و عوارض آن به مردم ارائه شده است باز هم شاهد افزایش سالانه آن هستیم.
لاریجانی با اشاره به پراکندگی چاقی در استان‌های ایران، گفت: بیشتر استان‌ها درگیر مسئله چاقی هستند. برخی استان‌ها نظیر سیستان و بلوچستان کمتر و استان‌های تهران و مرکزی به صورت جدی با این مشکل روبرو هستند.

 


کارشناس ارشد هواشناسی پیش‌بینی کرد از نیمه دوم هفته پیش رو دمای هوا در مناطق مختلف کشور از جمله پایتخت با روند کاهشی همراه باشد.
محمد اصغری به فارس گفت: انتظار می‌رود از امروز تا سه‌شنبه دمای هوا در مناطق مختلف کشور روند افزایشی داشته باشد، اما از چهارشنبه کاهش می‌یابد.
وی پیش‌بینی کرد نیمه اول این هفته آخرین روزهای گرم سال باشد.
این کارشناس هواشناسی در ادامه وزش باد را پدیده مشترک در مناطق مختلف کشور عنوان کرد و افزود: وزش باد غالبا در شرق کشور خواهد بود و موجب بروز گرد و غبار در استان‌های سمنان، یزد، اصفهان، بوشهر، قم، مرکزی و همچنین در بخش‌های جنوبی تهران می‌شود و با کاهش کیفیت هوا و دید افقی همراه است.

 


دوازدهمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران با حضور مقامات عالی رتبه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ریاست سازمان غذا و دارو، مدیران دارویی کشور و نیز بیش از 2 هزار و 500 داروساز از سراسر کشور 5 تا 7 شهریور ماه در مرکز همایش‌های رازی تهران برگزار می‌شود.
دکتر سیدعلی سبحانیان در این رابطه گفت: موضوع اصلی همایش امسال تازه‌های درمان بیماری‌های قلبی، تنفسی و هورمونی و روش‌های نوین درمان این بیماری‌ها در راستای تقویت حرفه‌گرایی داروسازان به عنوان موضوعات محوری این همایش سه روزه انتخاب شده است.
رئیس انجمن علمی داروسازان ایران در مورد علت انتخاب این سه موضوع به عنوان موضوعات محوری دوازدهمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران گفت: از آنجا که بیماری‌های قلبی- عروقی و مرگ ناشی از آنها به عنوان اولین عامل مرگ و میر شناخته می‌شود و از طرف دیگر کاهش سن سکته‌های قلبی در کشور به دلیل عواملی همچون استرس ناشی از شهرنشینی، صنعتی شدن، آلودگی هوا و... تازه‌های بیماری‌های قلبی- عروقی به عنوان محور اول همایش امسال انجمن علمی داروسازان ایران انتخاب شده است.
وی ادامه داد: به دلیل شیوع علامت‌های تنفسی نظیر سرفه و آب ریزش بینی در برخی از ماه‌های سال و اینکه آسم همچنان به عنوان یکی از بیماری‌های اصلی تهدیدکننده سلامت جوامع بشری و کاهش‌دهنده کیفیت زندگی بیماران شناخته می‌شود، تازه‌های درمانی بیماری‌های تنفسی به عنوان محور دوم این همایش برگزیده شده است.
دکتر خوئی تصریح کرد: از آنجا که بیماری دیابت به عنوان یک اختلال هورمونی و متابولیک از جمله بیماری‌هایی است که با وجود توسعه چشمگیر خدمات بهداشتی- درمانی و پیشرفت‌های شگفت‌آور دانش پزشکی به دلیل تغییر سبک زندگی، مصرف غذاهای آماده (فست‌فودها) کم‌تحرکی، چاقی و... در جوامع بشری از جمله جامعه ما در حال گسترش است، ‌تازه‌های درمان اختلالات هورمونی به عنوان سومین محور دوازدهمین همایش انجمن علمی داروسازان انتخاب شده است.

 


ادامه آتش‌سوزی در بخش‌هایی از پرتغال به قیمت جان یک آتش‌نشان و زخمی شدن شماری دیگر منجر شد.
به گزارش شبکه خبری «یورونیوز»، تلاش برای مهار آتش‌سوزی گسترده در منطقه «تولاند» پرتغال به مرگ یک آتش‌نشان و زخمی شدن شماری منجر شد.
ماه جاری در پی آتش‌سوزی در این منطقه سه نفر کشته شدند و تعدادی نیز در شرایط وخیم به سر می‌برند. به همین دلیل پرتغال از دیگر کشورها درخواست کمک کرده است از این رو فرانسه و اسپانیا نیز قصد دارند برای کنترل این آتش که از سه جهت در حال پیشروی است و مهار آن در دو روز گذشته غیرممکن شده است، وارد عمل شوند.دمای بالای هوا و وزش باد باعث آتش‌سوزی در پرتغال شده است. ساکنان محلی می‌گویند گیاهان کوچک عامل گسترش آتش‌سوزی هستند و باید از بین برده شوند. همچنین کمبود راه‌های مناسب برای دسترسی به این منطقه نیز کار آتش‌نشانان را در فرو نشاندن آتش دشوار کرده است.

 


جراحان موفق شدند سر دوم کودک هشت ماهه هندی را از سرش جدا کنند.
پزشکان سر دوم این کودک هشت ماهه را دو قلوی انگلی توصیف کردند که تقریبا یک کیلوگرم وزن داشت و داخل آن انباشته از بافت مغز بود.این کودک که «توفاجال» نام دارد، از بیماری نادری به نام «encephalomeningocele» رنج می‌برد که گفته می‌شود از هر 40 تا 45 هزار کودک یک نفر به آن دچار می‌شود.
سر دوم این کودک طی یک عمل جراحی دشوار پنج ساعته جدا شد.
به گفته جراح مغز و اعصاب بیمارستان «آپولو گلنیگلز»، «توفاجال» با یک نقص نادر متولد شده بود و عمل جراحی وی بسیار دشوار و حساس بود.
وی افزود: حتی بازگرداندن توفاجال به والدینش هم یک چالش است، چرا که آنها در روستایی بسیار دورافتاده زندگی می‌کنند.
گفتنی است بیماری این کودک نوعی نقص لوله عصبی است که اغلب در بیمارانی مشاهده شده که در آسیای جنوب شرقی زندگی می‌کنند.پزشکان اظهار داشتند که «توفاجال» روند بهبودی پس از جراحی را به سرعت طی می‌کند و امیدوارند وی بتواند زندگی نسبتا عادی داشته باشد.

 


بزرگترین موزه مصر که در قاهره واقع شده است مورد غارت تجاوزگران قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاری روسیه 24، این موزه پس از تهاجم غارتگران به یک خرابه تبدیل شد.
براساس این گزارش، مهاجمانی که به اتوبوس ماموران پلیس حمله کرده و باعث کشته شدن 24 مامور امنیتی شده بودند نیز بازداشت شدند.

 


زنان پلیس مسلمان براساس تصمیم کمیته پلیس تایلند، می‌توانند در ساعات اداری حجاب داشته باشند.
به گزارش روزنامه بانکوک‌پست، این تصمیم براساس درخواست شورای مسلمانان «پاتانی» گرفته شده است.به گفته مشاور پلیس پادشاهی تایلند 60 درصد زنان مسلمان پلیس این کشور درخواست کرده‌اند با حجاب سر کار حاضر شوند.
بر اساس تصمیم کمیته پلیس تایلند، زنان پلیس می‌تواند پوششی داشته باشند که با موازین اسلامی آنها تطابق داشته باشد.
تایلند از کشورهای حوزه جنوب شرق آسیاست که 4 میلیون نفر از جمعیت 66 میلیونی آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند.

 


گروهی از زنان سوئدی در اعلام همبستگی با یک زن مسلمان باردار که به علت داشتن حجاب در حومه استکهلم مورد حمله قرار گرفته، عکس‌هایی از خودشان را در حالی که روسری به سر کرده‌اند در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند.
به گزارش رجانیوز، حمله‌کننده به این زن با پاره کردن حجاب او، سرش را به اتومبیلی کوبیده بود. در بین این زنان معترض، سیاستمداران و مجریان برنامه‌های تلویزیونی هم دیده می‌شوند که معروفترین آنها «آسا رامسون»، رهبر حزب سبزهای سوئد است.
شرکت‌کنندگان در کمپین فریاد حجاب همچنین از دولت سوئد خواستند حق برخورداری بانوان مسلمان سوئدی از آزادی مذهبی را تضمین کند.
آنان همچنین ابراز امیدواری کردند که این اقدام در افزایش آگاهی عمومی درباره «تبعیض‌هایی که بانوان مسلمان» را در سوئد تحت تاثیر قرار می‌دهد، موثر باشد.
بانوان یاد شده در مقاله‌ای که در روزنامه «افتونبلدت» چاپ سوئد منتشر شد، اعلام کردند: ما عقیده داریم که وقتی در یک کشور تعداد جرائم نفرت گزارش شده بر ضد مسلمانان رو به افزایش است و زنان روسری‌های خود را محکمتر می‌بندند تا از سرشان کشیده و پاره نشود دلیل کافی برای نخست‌وزیر و سایر سیاستمداران وجود دارد که برای توقف پیشروی فاشیسم اقدام کنند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10