(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 02 شهریور 1392 - شماره 20573

نویسنده آمریکایی: واشنگتن هنوز با سران القاعده در ارتباط است
فراخوان شیعیان عربستان برای گسترش اعتراض‌ها علیه آل سعود
چهار سوی پنج قاره
خشم مردم از آزادی فرعون مصر
فریاد سرنگون‌باد آل‌خلیفه در تظاهرات بزرگ مردم بحرین
37 شهید و 64 مجروح در سلسله انفجارهای عراق
اعتراض ضد دولتی کشاورزان در 11 استان کلمبیا
با افشاگری اسنودان جاسوسی انگلیس از کشورهای خاورمیانه لو رفت
ارائه اسناد روسیه به شورای امنیت در حمله شیمیایی سوریه تروریست‌ها مقصرند
4 مسئول ارشد حزب‌الله در فهرست تحریم‌های کاخ سفید قرار گرفتند
هزاران معلم آلمانی علیه دولت به خیابان‌ها ریختند
هنگام خروج نمازگزاران از مسجد اتفاق افتاد
45 کشته و 360 مجروح در انفجار مهیب طرابلس لبنان
   


یک کارشناس آمریکایی اعلام کرد واشنگتن هنوز هم با عناصر شبکه «القاعده» ارتباط دارد.
به گزارش واحد مرکزی خبر، «کالین پاول» طی گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه «راشا تودی»، گفت: القاعده دست‌پرورده خود آمریکاست.
وی تاکید کرد: ما (آمریکا) از این مزدوران خارجی و جهادی (عناصر القاعده و تکفیری) حمایت مالی می‌کنیم و سازمان‌های جاسوسی ما تصور می‌کنند آنقدر خبره هستند که بتوانند از این عناصر تکفیری در جهت اهداف خود سوءاستفاده کنند. نویسنده کتاب «صدور دموکراسی، تولید آمریکا» افزود: جنگجویان القاعده اهداف خاص خود را دارند و برای رسیدن به این اهداف، حاضرند به آمریکا نیز حمله کنند. پاول به مسائل جاری سوریه اشاره کرد و گفت، اکنون عناصر القاعده در سوریه از آمریکا پیروی می‌کنند.

 


اعتراض‌های مردمی علیه حاکمان آل سعود در شرق عربستان گسترش می‌یابد.
به گزارش خبرگزاری فارس، اهالی منطقه الشرقیه در شرق عربستان سعودی خواستار افزایش فعالیت‌های اعتراض‌آمیز مردمی در این منطقه بر ضد خاندان آل سعود در چارچوب جنبش «ائتلاف آزادی و عدالت» شدند.
مردم الشرقیه از این ائتلاف که اعتراض‌ها علیه حکومت آل سعود را هدایت و رهبری می‌کند خواستند تا فعالیت‌های اعتراض‌آمیز برای تحقق مطالبات مردمی این کشور را تشدید کند.
برپایه این گزارش، شرکت‌کنندگان در همایش «انقلاب» که در منطقه الشرقیه برگزار شد بر ضرورت انجام فعالیت‌های متنوع برای بزرگداشت شهدای قیام مردم عربستان علیه آل سعود در مناطق مختلف عربستان و برگزاری مجدد راهپیمایی‌های روزانه به جای راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز شبانه شدند.

 


عذرخواهی دولت یمن از مردم
دولت یمن با صدور بیانیه‌ای، از مردم این کشور به خاطر جنگ‌افروزی‌ها و سرکوب در دوران رژیم‌ «علی عبدالله صالح» عذرخواهی کرد. این عذرخواهی در حالی صورت می‌گیرد که دولت فعلی (دولت عبد ربه منصور هادی) پایگاه مردمی ندارد، بلکه محصول سازش عربستان، آمریکا و بازماندگان رژیم صالح است.
هیاهوی تبلیغاتی آمریکایی‌ها
دستگاه قضایی آمریکا این روزها با تبلیغات فراوان مشغول محاکمه یک نظامی آمریکایی است. این نظامی 40 ساله متهم است که در جنگ افغانستان 16 غیرنظامی را کشته است. واشنگتن در حالی تلاش می‌کند که جنایات هولناک خود در افغانستان را به اقدام این نظامی تقلیل دهد که کشتار روزمره غیرنظامیان افغان به دست نیروهای آمریکایی همچنان ادامه دارد.
القاعده از نوع المرابطون
شماری از جنگجویان وابسته به شبکه القاعده در غرب شمال آفریقا ضمن اعلام جدایی از این شبکه، گروه «المرابطون» را تشکیل داده‌اند.
«المختار بلمختار» و «احمد ولد عامر» که شبکه المرابطون را تشکیل داده‌اند، اعلام کردند ریاست این گروه را به شخص دیگری واگذار کرده و خود کنار می‌روند. آنها در مورد نام و هویت این شخص چیزی نگفتند.
اردوغان، وزیر تبلیغات هیتلر
«اویگدور لیبرمن» وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی به «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه، لقب «وزیر تبلیغات هیتلر» را داد. اردوغان اخیرا اعلام کرده بود که اسناد موثقی دارد که نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی در برکناری «محمد مرسی» از قدرت در مصر نقش داشته است.
دولت جدید اردن
«عبدالله نسور» دولتش را با 27 وزیر تشکیل داد. هر چند نسور را حامی جدی اصلاحات می‌دانند، ولی برخی از مردم و شخصیت‌های اردنی این اقدام را تلاشی برای منحرف کردن اذهان عمومی از مشکلات اصلی می‌دانند. منظور از مشکلات اصلی، فساد ساختاری در نظام اردن است و با تغییر دولت، این فساد برطرف نمی‌شود.

 


آزادی «حسنی مبارک» فرعون مصر آن هم پس از زندانی کردن رهبران اخوان‌المسلمین مصر را ملتهب کرد و مردم را به خیابان‌ها کشاند.
هزاران نفر از مردم مصر روز گذشته در اعتراض به صدور حکم آزادی «حسنی مبارک» از زندان «طره» در خیابان‌های قاهره و دیگر شهرهای این کشور تظاهرات کردند.
نیروهای امنیتی که این تظاهرات را پیش‌بینی کرده بودند، از همان نخستین ساعات انتشار خبر آزادی دیکتاتور مصر، در مناطق حساس و نزدیک سازمان‌ها و ادارات دولتی و نظامی مستقر شدند.
همزمانی آزادی مبارک و زندانی شدن «محمد بدیع» رهبر اخوان المسلمین بسیاری از مصری‌ها حتی مخالفان مرسی را به این نتیجه رسانده که زحمات آنها در برکناری فرعون مصر به هدر رفته و اوضاع به همان دوران قبل از انقلاب بازگشته است. مخالفان مرسی از جمله ارتش مصر پس از برکناری مرسی اعلام کردند، کار آنها ادامه انقلاب ژانویه 2011 است و در واقع این پروسه با رفتن «افراطیون» به تکامل رسید. اما مردم مصر اکنون می‌بینند همه چیز به حال اول بازگشته است.
براساس گزارش‌های منتشر شده حسنی مبارک با هلی‌کوپتر به یک بیمارستان نظامی در قاهره منتقل شده و از این پس در «حصر خانگی» به سر خواهد برد!
لس آنجلس تایمز در این باره طی گزارشی نوشت: «در حالی که پلیس مصر در حال سرکوب و کشتار تظاهرکنندگان اسلامگرا است تا مبادا احزاب دینی بتوانند به فعالیت‌های سیاسی بپردازند، طرفداران اندک مبارک در حال شادی هستند. آزادی دیکتاتور مصر نشان داد حکومت پلیسی ساخته شده به دست مبارک همچنان باقی است.»
سردبیر روزنامه «لوفیگارو» اما «نقش عربستان» در آزادی مبارک را پررنگ دانست و اعلام کرد «ریاض عامل اصلی آزادی این دیکتاتور از زندان» است.
پیر روسلان گفت: «آزادی حسنی مبارک رئیس جمهوری مخلوع مصر با درخواست عربستانی است که در فاصله کوتاه بیش از 10 میلیارد دلار، یعنی به مراتب بیش از کمک‌های آمریکا، به ارتش مصر کمک کرده است.» روسلان افزود: «آزادی مبارک در واقع دو پیام داشت یکی اینکه حاکمان نظامی این کشور خواستند با برداشتن یک گام نمادین ثابت کنند از قدرت بالایی بهره می‌برند، هر چند می‌دانند بازگرداندن کشور به عقب ممکن نیست دوم اینکه ارتش با این کار خواست به آمریکا هشدار دهد برای رویارویی با اخوان المسلمین نیازمند کمک آنها نیست»!
ایالات متحده آمریکا نیز روز پنجشنبه (یک روز پس از آزادی مبارک) به این رویداد این گونه واکنش نشان داد که «سرنوشت مبارک به خود مصری‌ها بستگی دارد اما مرسی باید آزاد شود.» جنیفر پساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «ما قبلا نیز اعلام کرده‌ایم، محاکمه مبارک یک مسئله قضائی و داخلی مربوط به مصر است.»واکنش وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی به آزادی مبارک نیز قابل تامل است.به گزارش روزنامه «یدیعوت آحارونوت» بنیامین بن الیعازر، عضو پارلمان رژیم صهیونیستی و وزیر جنگ سابق این رژیم با نوشتن نامه‌ای به مبارک ابراز امیدواری کرد که بتوانند همچون گذشته با او ملاقات کند چرا که دلش واقعا برای او تنگ شده است! در این نامه همچنین آمده «از صدور حکم آزادی مبارک شگفت‌زده نشدم چرا که این مسئله قابل پیش‌بینی بود.»!
تظاهرات مردم مصر
در گرامیداشت خون شهدا
هزاران نفر از مردم مصر در «گرامیداشت خون شهدا»، در قاهره و دیگر شهرهای مصر تظاهرات «ضد کودتا» برگزار کردند.
روز گذشته شمار زیادی از اخوانی‌ها و طرفداران «محمد مرسی» با شرکت در تظاهرات «جمعه شهدا» ضمن گرامیداشت «خون شهدا» افرادی که طی روزهای گذشته به دست «ارتش و پلیس» مصر کشته شده‌اند، خواستار بازگشت مرسی به قدرت شدند.
ائتلاف ملی حمایت از مشروعیت که فراخوان این تظاهرات را داده بود اعلام کرد تا «براندازی دولت کودتا» به اعتراض‌ها ادامه خواهد داد.
این تظاهرات گسترده و سراسری در حالی برگزار شد که نیروهای امنیتی و پلیس مصر به صراحت اعلام کرده‌اند معترضان را هدف قرار می‌دهند. طی روزهای گذشته ارتش مصر به کمک تجهیزات جنگی از جمله تانک و زرهپوش‌ و هلی‌کوپتر و برای «پاکسازی» میادین محل تحصن طرفداران مرسی اقدام به قتل‌عام گسترده مردم کرده است. این کشت و کشتارها تاکنون با انفعال و موضع‌گیری‌های لفظی کشورها و سازمان‌های بین‌المللی تاثیرگذار پاسخ داده شده است.
به گزارش شبکه خبری العالم، تظاهرات «جمعه شهدا» در میان تدابیر شدید امنیتی و حضور گسترده نیروهای امنیتی برگزار شد. پس از کشته و زخمی شدن هزاران نفر از اخوانی‌ها، حاکمان مصر دستگیری گسترده رهبران این حزب ریشه‌دار و قدیمی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. آنطور که شبکه تلویزیونی پرس‌تی‌وی به نقل از وزارت کشور مصر اعلام کرده، تاکنون 75 تن از رهبران اخوان دستگیر شده‌اند. محمد بدیع، عبدل منعم، احمد عارف و محمد البلتاجی جزو رهبران اصلی این جریان سیاسی هستند که همگی در بازداشت به سر می‌برند.
اخوانی‌ها روز گذشته در حالی در تظاهرات «ضد کودتا» شرکت کردند که بسیاری از رهبرانشان در بازداشت به سر می‌برند. آزادی «حسنی مبارک» از زندان نیز به این اعتراض‌ها تحرک بیشتری داده طوری که دیروز دو فراخوان و دو تظاهرات برگزار شد. اما دولت موقت مصر نیز بیکار ننشست و اعلام کرد از این پس در برخی مساجد مثل «مسجد الفتح» در رامسیس و «الفور» در العباسیه که هر دو در قاهره قرار دارند، نباید نمازجمعه برگزار شود. اخوانی‌ها غالبا تظاهرات خود را پس از اقامه نماز برگزار می‌کنند!
اعلام موجودیت «جنبش جوانان مترو» و آغاز موج تازه‌ای از اعتراض‌ها در ایستگاه‌های مترو قاهره، از دیگر خبرهای مربوط به تحولات مصر است که حاکمان این کشور را نگران کرده است. اعضای این جنبش همانطور که از نامش مشخص است، با تجمع مقابل ایستگاه‌های مترو علیه «کودتای نظامی» و «عبدالفتاح السیسی»، وزیر دفاع این کشور شعار می‌دهند.
سوئز، المنیا، بنی سویف، العریض، اسکندریه، الجیزه، قاهره، العریش، المنوفیه، قنا و... از جمله شهرهایی است که روز پنجشنبه و جمعه مملو از تظاهرکنندگان طرفدار مرسی بود. در برخی از این شهرها معترضان با تشکیل زنجیره‌های انسانی و حمل تصاویر مرسی به موضع‌گیری پرداختند.
دیروز تجمع نسبتا گسترده‌ای نیز مقابل ساختمان‌های دستگاه‌های قضایی مصر در قاهره در اعتراض به آزادی مبارک و زندانی شدن بدیع (رهبر اخوان‌المسلمین) برگزار شد.
پایگاه خبری «الیوم السابع» ضمن انتشار خبرهایی از «اوضاع ملتهب» مصر اعلام کرد، آمریکا از شهروندان خود خواسته هرچه سریعتر مصر را ترک کنند. در بیانیه‌ای که در همین رابطه از سوی سفارت آمریکا منتشر شده «الجیزه» و «المعادی» جزو مناطقی آمده که احتمال وقوع درگیری‌های شدید در آنها زیاد است. از قضا خبر می‌رسد، در این دو منطقه شمار نیروهای امنیتی بسیار زیاد است.
در این شرایط «حازم الببلاوی»، نخست‌وزیر مصر اعلام کرد با فعالیت هیچ گروه سیاسی در مصر مخالف نیست و «دست خود را به سمت گروه‌های سیاسی» دراز می‌کند!
این واکنش در حالی است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان رفتاری که حاکمان مصر در مواجهه با اخوانی‌ها برگزیده‌اند فقط یک هدف را دنبال می‌کند و آن «حذف» این جریان سیاسی است.
پیشتر کارشناسان نسبت به عواقب حذف این جریان پرنفوذ سیاسی هشدار داده‌اند. به اعتقاد این کارشناسان، تلاش برای حذف اخوان‌المسلمین آن هم به شکل قتل و کشتار، به احتمال زیاد آنها را به سمت جنگ‌های مسلحانه خواهد کشاند. طی روزهای گذشته خبرهای زیادی از مسلح شدن اخوانی‌ها یا درگیری‌های مسلحانه آنها با ارتش یا طرفداران «السیسی» منتشر شده است!

 


سرویس خارجی-
مردم بحرین با برگزاری تظاهرات گسترده در منامه و دیگر شهرهای این کشور تحت عنوان دوران برده‌داری به پایان رسیده است فریاد سرنگون باد آل‌خلیفه سر دادند.
در پی فراخوان احزاب و گروه‌های مخالف بحرینی برای حضور گسترده در تظاهرات روز جمعه تحت عنوان دوران برده‌داری به پایان رسیده و دیکتاتورها رفتنی هستند هزاران نفر در منامه و دیگر شهرها و روستاهای این کشور تظاهرات کردند.معترضان اعلام کردند هدف از این تظاهرات ادامه راه انقلاب و تاکید بر مطالباتی است که از 30 ماه پیش تاکنون بر تحقق آنها تاکید شده است.
جمعیت اسلامی الوفاق بحرین نیز با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد تظاهرکنندگان بر حقوق خود تاکید دارند که مهمترین آن حرکت این کشور به سمت تحول دموکراتیک است.فراخوان برای برگزاری دور جدید اعتراضات در بحرین در حالی مطرح می‌شود که براساس قانونی که توسط رژیم بحرین به تصویب رسیده برگزاری تظاهرات در منامه پایتخت بحرین ممنوع اعلام شده است.معترضان تاکید دارند تا زمان رسیدن به خواسته‌های خود و تاسیس یک دولت منتخب دموکراتیک به تظاهرات خود علیه رژیم آل‌خلیفه ادامه خواهند داد.رژیم آل‌خلیفه به سرکوب وحشیانه تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم پرداخته و در این راه از نیروهای عربستان سعودی، اردنی و اماراتی استفاده کرده است. در این سرکوب‌ها تعداد زیادی از مردم کشته و زخمی شده‌ و صدها نفر نیز بازداشت شده‌اند.

 


حملات تروریستی در مناطق مختلف عراق 37 شهید و 64 مجروح بر جای گذاشت.
به گزارش واحد مرکزی خبر، تروریست‌های فعال در عراق طی روز پنج‌شنبه در شهرها و مناطق «الدوجیل»، «موصل»، «رمادی»، «تل‌عفر» و «کرکوک» دست به انفجار بمب و حملات تروریستی زدند و طی این حملات، مردم عادی و نظامیان را هدف قرار دادند. خونین‌ترین حملات در شهر رمادی و در حمله به یک مرکز نظامی رخ داد که طی آن 14 نفر از جمله 10 سرباز شهید شدند. شمار مجروحان این حمله نیز 10 تن اعلام شد.
عملیات خونین و پرتلفات دیگر در منطقه «الدوجیل» و در حاشیه یک مراسم عروسی رخ داد؛ این انفجار جان 9 نفر غیرنظامی را گرفت و 27 مجروح بر جای گذاشت. شمار کل شهدای حملات پنج‌شنبه 37 نفر و مجروحان 64 تن اعلام شد.
اما، عملیات بازدارنده نیروهای ارتش و پلیس عراق تحت نام «انتقام خون شهدا» همچنان ادامه دارد؛ براساس گزارش وزارت دفاع عراق، این عملیات تاکنون به مرگ 94 تروریست انجامید و 181 مظنون به حملات تروریستی نیز به دست نیروهای پلیس دستگیر شده‌اند.

 


در درگیری پلیس کلمبیا با کشاورزان معترض تعداد 80 نفر از معترضان بازداشت شدند.
به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از الجزیره، اعتراض کشاورزان به وضع بد معیشتی است و از دولت خواسته‌اند به این وضعیت پایان دهد.
در جریان درگیری، پلیس از گاز اشک‌آور استفاده کرد.فقط در تظاهرات پایتخت 30 هزار نفر از کشاورزان شرکت داشتند.این تظاهرات در 11 استان کلمبیا برگزار شده و گفته می‌شود 200 هزار نفر در آن شرکت کرده‌اند.در پی بالا گرفتن اعتراض‌ها دولت بوگوتا برای پیدا کردن راه‌حل برای مذاکره با مخالفان اعلام آمادگی کرده است.

 


براساس اسناد جدید منتشر شده از سوی مامور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، دولت انگلیس نیز همچون آمریکا اقدام به ثبت و ضبط تمام مکالمات تلفنی و اینترنتی منطقه خاورمیانه می‌کند.
روزنامه «ایندیپندنت» بخشی از اسناد محرمانه‌ای که «ادوارد اسنودان» مامور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا در اختیارش گذاشته منتشر کرد. این اسناد نشان می‌دهد انگلیس در خاورمیانه «پایگاه مخفی» تاسیس کرده که از طریق آن اقدام به نظارت و ثبت ضبط ایمیل‌ها، تماس‌های تلفنی و ارتباطات اینترنتی عبوری از منطقه می‌کند! این پایگاه جاسوسی، به نمایندگی از آژانس‌های اطلاعاتی غربی اقدام به جمع‌آوری اطلاعات می‌کند.
در ادامه گزارش این روزنامه انگلیسی آمده: این پایگاه سری قادر است با نفوذ به سامانه‌های فیبر نوری که از آب‌های منطقه عبور می‌کند، اطلاعات رد و بدل شده را رصد و ضبط کند. داده‌های جمع شده بعد از پردازش به «اداره کل ارتباطات دولتی» انگلیس ارسال و از آنجا با آژانس امنیت ملی آمریکا به اشتراک گذاشته می‌شود.
دولت انگلیس پس از انتشار این خبر مدعی شد، این پایگاه بخش «کلیدی و مهم» آژانس اطلاعاتی این کشور برای «جنگ غرب علیه ترور» است. روزنامه ایندیپندنت اعلام کرده نام کشوری که این پایگاه جاسوسی در آن مستقر شده را بعدا منتشر می‌کند!
گفتنی است، پیش از این که اسناد جاسوسی گسترده آمریکا از تمام کشورهای جهان منتشر شود، مشخص گردید آژانس امنیت ملی آمریکا با کنترل تمام ارتباطات تلفنی و اینترنتی مردم و مسئولان کشورهای دنیا، آن هم به بهانه مبارزه با تروریسم اقدام به جاسوسی از آنها می‌کند.
در لیست کشورهای هدف، اسامی کشورهایی مثل آلمان، فرانسه، روسیه، چین، ژاپن، ایران، عربستان و... به چشم می‌خورد.
با اینکه نام نزدیکترین متحدین آمریکا در لیست اهداف جاسوسی آمریکا قرار داشت، اثری از نام انگلیس در آن نبود. در همان ایام برخی کارشناسان اعلام کردند، این مسئله به معنی این است که لندن نیز در این جاسوسی‌های بی‌سابقه با کاخ‌سفید همکاری می‌کند. اسناد محرمانه بعدی که منتشر شد نشان می‌داد، انگلیس نه تنها با آمریکا همکاری‌های گسترده اطلاعاتی دارد بلکه از این کشور برای این کار حتی بودجه هم می‌گیرد!

 


هیئت نمایندگی روسیه در سازمان ملل اسناد و تصاویر ماهواره‌ای را به اعضای شورای امنیت ارائه کرد که نشان می‌دهد گروه‌های مسلح مخالف دولت سوریه در حومه دمشق از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از روزنامه لبنانی السفیر و شبکه المیادین، هیئت نمایندگی روسیه روز چهارشنبه اسنادی از استفاده تروریست‌ها از سلاح شیمیایی درغوطه‌شرقی (حومه دمشق) به جلسه شورای امنیت ارائه کرد که باعث سکوت و تغییر مواضع اولیه آنها در قبال این جنایت هولناک شد.
این تصاویر نشان می‌دهد که دو موشک حامل مواد شیمیایی از منطقه دوما در حومه دمشق که تحت سیطره تروریست‌ها قرار دارد به منطقه غوطه شرقی شلیک شده است.
هیئت نمایندگی آمریکا هیچ سندی که خلاف اسناد روسیه را ثابت کند به شورای امنیت ارائه نکرد زیرا ماهواره‌های آمریکایی نیز به نتایج مشابه ماهواره‌های روسیه رسیدند و دریافتند که مخالفان سوریه دو موشک به غوطه شلیک کرده‌اند.
برخی رسانه‌های عربی و رسانه‌های غربی از نخستین ساعات بامداد چهارشنبه و همزمان با حضور هیئت بازرسان شیمیایی سازمان ملل در سوریه تبلیغات گسترده‌ای به راه انداختند تا نشان دهند دولت سوریه علیه مردم غیرنظامی مخصوصا زنان و کودکان در حومه دمشق به ویژه در غوطه شرقی از گازهای شیمیایی از جمله سارین استفاده کرده است.
آنان ارقام بسیار بالایی از کشته‌ها و مجروحان را برای این حادثه ذکر کردند اما هنوز هیچ سندی مبنی بر استفاده سوریه از چنین سلاحی ارائه نشده است.
ناظران سیاسی پیش‌بینی می‌کنند که عربستان سعودی با اجیر کردن یک گروه تروریستی مسلح در سوریه عامل اصلی حمله شیمیایی اخیر بوده تا همکاری دولت سوریه با بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل را تحت‌الشعاع قرار داده و علیه دمشق جوسازی کند.از سوی دیگر یک مرکز تحقیقاتی نیز اعلام کرد شورشیان سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند.
پروفسور گونترمایر سرپرست مرکز تحقیقات جهان عرب اعلام کرد، طبق گزارش‌هایی که به دست آمده دولت بشاراسد هیچ علاقه‌ای به استفاده از سلاح شیمیایی ندارد و نیروهای شورشی مخالف اسد مسئول حمله شیمیایی به مردم بی‌گناه هستند.
وی افزود، به دست آوردن سلاح شیمیایی از طریق بازارهای غیرقانونی و با حمایت کشورهای ثروتمند منطقه صورت می‌گیرد و این کشورها مصمم هستند با تجهیز تروریست‌ها شرایط را برای سرنگونی نظام بشاراسد فراهم آورند.
این در حالی است که روزنامه فرانسوی فیگارو از ورود ده‌ها نیروی ویژه به سوریه خبر داد که تحت نظر مربیان آمریکایی، اسرائیلی و اردنی تعلیم دیده‌اند. این نیروها تحت نظر عوامل سیا و همچنین کماندوهای اسرائیلی و اردنی آموزش دیده و چند روز قبل از مرز منطقه درعا وارد سوریه شده و به سمت دمشق حرکت کرده‌اند.
پیشتر روزنامه «لس‌آنجلس تایمز» در ماه ژوئن، از‌ آموزش نیروهای مخالف دولت سوریه تحت نظر عوامل سازمان سیاه و فرماندهان نظامی آمریکا در کمپ‌هایی سری در اردن و ترکیه خبر داده بود.
همچنین گزارش شده است که آمریکا 700 نیروی ویژه ارتش خود را نیز در اردن مستقر کرده تا در صورت نیاز به استفاده از گزینه نظامی، این نیروها را وارد عمل کند.شبکه خبری العالم نیز از غافلگیر شدن تروریست‌های آموزش دیده پس از ورود آنها به سوریه از طریق مرز اردن خبر داد.به گزارش این شبکه خبری ارتش سوریه این تروریست‌ها را در حومه دمشق غافلگیر کرد و پس از درگیری شدید با آنها تعدادی را به هلاکت رساند.
حمله انتحاری در دمشق
بر اثر یک حمله انتحاری به رستورانی در دمشق 10 نفر کشته و 21 نفر مجروح شدند.
شبکه تلویزیونی سوریه اعلام کرد عامل انفجار یک فرد با کمربند انتحاری بود که بلافاصله پس از ورود به رستوران خود را منفجر کرد و بر اثر این حادثه 10 نفر از جمله حسن مهنا خبرنگار الاخبار کشته شدند.
همه قربانیان این حادثه و 21 مجروح، غیرنظامی و دانش‌آموزانی بودند که در زمان انفجار در رستوران حضور داشتند.
سایر رویدادها
* رئیس‌جمهور سوریه با صدور حکمی برخی اصلاحات در کابینه این کشور ایجاد کرد.
* سخنگوی اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه تاکید کرد کنفرانس صلح ژنو 2 باید هرچه سریع‌تر برگزار شود.
*‌دبیرکل سازمان ملل در مورد پیامدهای جدی استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه هشدار داد.
* دیپلمات‌های ارشد روسیه و آمریکا قرار است 28 اوت (6 شهریور) به منظور پایان دادن به بحران سوریه نشستی در لاهه برگزار کنند.
* گروه تروریستی دولت اسلامی عراق و شام خانواده‌های سوری ساکن شهر تل‌ابیض واقع در استان الرقه را وادار می‌کند تا یکی از پسرانشان را برای جنگ با کردها به میدان جنگ اعزام کنند.
* مک‌کین سناتور جمهوریخواه آمریکایی خواستار مداخله نظامی آمریکا در سوریه شد.

 


دولت آمریکا در ادامه سیاست‌های خصمانه علیه مقاومت لبنان تحریم‌های جدیدی را علیه چهار نفر از رهبران حزب‌الله اعمال کرد.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، وزارت دارایی آمریکا چهار نفر از رهبران حزب‌الله را به فهرست تحریم‌های خود افزود.
این چهار نفر متهم شده‌اند که در بی‌ثباتی‌های خاورمیانه و برنامه‌ریزی برای حملات تروریستی از جمله در سوریه، مصر، اسرائیل، عراق و یمن دست دارند.
قرار گرفتن این افراد در فهرست تحریم‌های آمریکا به این معنی است که اگر در آمریکا دارایی داشته باشند مسدود خواهد شد و هیچ فرد یا سازمان آمریکایی اجازه معامله با آنها را نخواهد داشت.
خلیل حرب، یکی از افرادی که در این فهرست جای گرفته، به گفته مقامات آمریکایی مشاور سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان و از فرماندهان نظامی این سازمان است.
به ادعای مقامات آمریکایی، خلیل حرب مسئول عملیات حزب‌الله در یمن است و مبالغ کلانی پول به این کشور منتقل می‌کند.
محمد کوثرانی، یکی دیگر از این چهار فرد است که به گفته منابع آمریکایی آموزش، حمایت مالی و کمک به شبه نظامیان شیعه در عراق را رهبری می‌کند و به آنها مشاوره سیاسی نیز می‌دهد.
به گفته مقامات وزارت دارایی آمریکا، سال گذشته کوثرانی به آزاد شدن علی موسی دقدوق که از نظر واشنگتن تهدید امنیتی بزرگی محسوب می‌شود، کمک کرده است.
علی موسی دقدوق از سال 2007 به اتهام حمله به ارتش آمریکا در کربلا زندانی بوده اما سال گذشته دادگاهی در عراق او را از این اتهام تبرئه کرد.
دو عضو دیگر گروه حزب‌الله لبنان که شامل تحریم‌های آمریکا شده، محمد یوسف احمد منصور و محمد قبلان هستند که به طرح‌ریزی حمله به توریست‌های اسرائیلی در مصر در سال 2008 متهم شده‌اند.
از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی روز گذشته جنوب لبنان را هدف حملات جنگنده‌های خود قرار داد.
جنگنده‌های رژیم صهیونیستی مقر جبهه خلق برای آزادسازی فلسطین در جنوب لبنان را بمباران کردند اما این حمله هیچ خسارت مالی و جانی به همراه نداشت.
سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی از تعطیلی فرودگاه حیفا در پی شلیک چهار موشک به شمال فلسطین اشغالی خبر داد.
گروه «گردان‌های عبدالله عزام تیپ‌های زیاد الجراح» مسئولیت حمله موشکی را برعهده گرفت.
این در حالی است که عدنان منصور وزیر خارجه لبنان با اشاره به شلیک چهار موشک از جنوب لبنان به سرزمین‌های اشغالی گفت، بیروت مسئولیت این حمله را برعهده نمی‌گیرد. از سوی دیگر، میشل سلیمان رئیس‌جمهور لبنان در پی حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان دستور شکایت علیه اسرائیل به سازمان ملل را صادر کرد.

 


هزاران نفر از معلمان آلمانی در اعتراض به «شرایط بد شغلی» تظاهرات کردند.
به گزارش شبکه خبری «پرس‌تی‌وی» هزاران نفر از معلمان آلمانی در برلین، با گذشت 2 هفته از بازگشایی مدارس در اعتراض به «خدمات درمانی نامطلوب» و «نبود امنیت شغلی» در خیابان‌های این شهر تظاهرات کردند. این معلمان که از سال 2004 به کار گرفته شده‌اند، اعلام کردند تا زمان بهبود شرایط همچنان به اعتراض‌های خود ادامه خواهند داد.
رئیس اتحادیه آموزگاران این شهر در این باره اعلام کرد، معلمان معترض خواستار احقاق حقوقشان هستند و شرایط نامطلوبی که امروز دارند نیز از سوی دولت بر آنها تحمیل شده است.
گفتنی است، طی ماه‌های گذشته آلمان که عنوان قوی‌ترین اقتصاد اتحادیه اروپا را یدک می‌کشد نیز دچار مشکلات اقتصادی شده است. برپایی چنین تظاهرات علیه کمی حقوق و دستمزد، شرایط نامطلوب کاری، نبود امنیت شغلی و... دلیل این ادعاست.
این کشور در میان مردم سایر کشورهای اروپایی به ویژه کشورهایی که با بحران اقتصادی و سیاست‌های ریاضتی دست و پنجه نرم می‌کنند، منفور است. دلیل این امر تحمیل سیاست‌های ریاضتی از سوی دولت برلین بر آنهاست. معمولا در اعتراض‌های خیابانی که در کشورهای بحران‌زده اروپایی علیه سیاست‌های ریاضتی صورت می‌گیرد، شعارهایی علیه آلمان نیز داده می‌شود.

 


بر اثر وقوع دو انفجار مهیب در شهر طرابلس واقع در شمال لبنان صدها نفر کشته و زخمی شدند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، انفجار دو بمب قوی در نزدیکی دو مسجد در طرابلس به کشته شدن 45 نفر و مجروح شدن 360 نفر منجر شد.
این انفجارها در نزدیکی مسجد التقوی در میدان ابوعلی و مسجدالسلام در نزدیکی منزل نجیب میقاتی نخست‌وزیر سابق لبنان رخ داد و زمانی بود که نمازگزاران در حال خروج از مسجد بودند.
هنوز جزئیات کامل این انفجارهای تروریستی مخابره نشده است اما شاهدان عینی می‌گویند شدت انفجارها و آتش‌سوزی‌ها به حدی بود که بسیاری از قربانیان به شدت سوخته و قابل شناسایی نیستند.
در برخی از مناطق طرابلس پس از وقوع دو انفجار صدای تیراندازی به گوش می‌رسید.
صلیب‌سرخ لبنان نیز اعلام کرد حال بسیاری از مجروحان وخیم است و امکان شمارش مجروحان ممکن نیست.
نجیب میقاتی در واکنش به این حمله تروریستی اعلام کرد دست جنایتکاران بار دیگر شهر طرابلس را نشانه گرفت و پیام آشکار این اقدام کاشتن تخم فتنه در لبنان است. منابع خبری نیز اعلام کردند هدف از این انفجارهای تروریستی فتنه‌انگیزی بین شیعیان و سنی‌ها است.
محمد الصفوی وزیر دارایی لبنان نیز تاکید کرد پس از انفجار حومه جنوبی بیروت و منطقه شیعه‌نشین انتظار داشتیم که انفجاری علیه مناطق سنی‌نشین رخ دهد.
گفتنی است امام مسجد السلام طرابلس و رئیس هیئت علمای مسلمانان لبنان امام مسجد التقوی از این حادثه تروریستی جان سالم به در برده‌اند.
حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن انفجارهای طرابلس این اقدام را در جهت ایجاد فتنه و هرج و مرج در لبنان توصیف کرد.
میشل سلیمان رئیس جمهور لبنان نیز این جنایت تروریستی در لبنان را محکوم و با مصیبت‌دیدگان ابراز همدردی کرد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10