(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 02 شهریور 1392 - شماره 20573

کوتاه اقتصادی
فیروزی اعلام کرد
طرح‌های جدید تامین اجتماعی برای کاهش هزینه‌های درمانی بیمه‌شدگان
ادامه رکود در بازار خودرو
افزایش قیمت مرغ و تخم‌مرغ به رغم کاهش نرخ نهاده‌ها
وزیر جهاد کشاورزی: اعتبارات هدفمندی یارانه‌ها به بخش تولید اختصاص می‌یابد
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی خبر داد
افزایش خروج غیرقانونی دام از کشور
رکود همراه با کاهش تب و تاب در بازار مسکن
کاهش قیمت جهانی طلا و نفت
یک مقام مسئول: برخورد با مشترکین بدهکار تلفن ضابطه‌مند می‌شود
با راه‌اندازی طرح توسعه آبیک کمبود سیمان در تهران برطرف می‌شود
بازدهی 8/55 درصدی بورس طی 100 روز
ابویی خبر داد
واریز درآمد فروش سوخت مرزنشینان به حساب سرپرستان خانوار
   


* وزیر تعاون، کار و رفاه با بیان اینکه پیگیر تغییرات ایجاد شده در هیئت مدیره و دبیر کل اتاق تعاون هستم،‌گفت: مجلس نظر مثبت در خصوص لایحه اصلاح قانون کار دارد و باید با مطالعه بیشتر در این باره نظر قطعی داد. علی ربیعی با بیان اینکه حفظ اشتغال موجود جزو برنامه ریزی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، اظهار داشت: باید در این راستا مسائل مالی کشور حل شود و اکنون درآمدهای بودجه دولت به درستی محقق نشده است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه هر اندازه بتوان درآمدها را افزایش داد دولت برنامه‌های مشخص و شفاف‌تری برای ایجاد اشتغال خواهد داشت، تصریح کرد: در این وزارتخانه به سهم خود حرمت و شأن کارگران و امنیت شغلی آنها را حفظ خواهم کرد و به دنبال رفع موانع تولید هستم.
* رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: در حالی که حرکت به سمت تک‌نرخی شدن ارز از اصلی‌ترین برنامه‌های دولت است ولی در حال حاضر برای ایجاد امنیت غذایی مردم کالاهای اساسی را طی یک تصمیم کوتاه مدت همچنان با ارز 1226 تومانی وارد می‌کنیم. محمد نهاوندیان درباره اختصاص ارز 1226 تومانی به واردات کالاهای اساسی اظهار کرد: یکی از اولویت‌های دولت این است که به اقشار کم درآمد بیش از حد فشار وارد نشود.
* عملیات توسعه میدان نفتی یاران جنوبی که با کشور عراق مشترک است به منظور تولید روزانه 50 هزار بشکه نفت با مدیریت شرکت مهندسی و توسعه نفت آغاز شد. عملیات توسعه میدان نفتی یاران جنوبی به منظور حفر 22 حلقه چاه توسعه‌ای به زودی در این میدان آغاز می‌شود.
* سخنگوی کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تأمین اجتماعی را خواستار شد و گفت: کارگران حق دارند بدانند در بنگاهی که متعلق به آنهاست چه می‌گذرد؟ هادی ابوی گفت: به عنوان نماینده تشکلهای کارگری خواهان این هستیم که بدانیم در سازمان تأمین اجتماعی، یعنی بنگاهی که متعلق به کارگران است چه می‌گذرد؟ وی ادامه داد: مجلس باید به مسأله تحقیق و تفحص از سازمان تأمین اجتماعی ورود کند و مسايل پیش آمده در هیأت مدیره و هیأت امنای آن را شفاف‌سازی کند.
* رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: افزایش قیمت تخم‌مرغ در حال حاضر تخلف محسوب می‌شود و ستاد تنظیم بازار قیمتی که برای تخم‌مرغ تعیین کرده هر کیلوگرم 3700 تومان است. یدالله صادقی در مورد افزایش قیمت تخم مرغ گفت: تولید کنندگان تخم مرغ معتقدند هزینه تولید آنها افزایش پیدا کرده و به همین دلیل قیمت‌ها را افزایش داده‌اند.

 


سرپرست سازمان تامین‌اجتماعی، از ارائه طرح‌های جدید این سازمان برای کاهش هزینه‌های درمانی بیمه‌شدگان تحت پوشش خبر داد.
صمدالله فیروزی در مصاحبه با واحد مرکزی خبر به یارانه‌ای که دولت اخیرا برای کمک به بیمه‌شدگان در بخش دارو در نظر گرفته اشاره کرد و گفت: بزودی سازمان تامین‌اجتماعی با دریافت این تسهیلات از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هزینه‌های مربوط به خرید دارو را برای بیمه‌شدگان تحت پوشش خود کاهش می‌دهد.
وی همچنین داروهای خاص را برای بیماران تحت پوشش سازمان تامین‌اجتماعی رایگان دانست و گفت: براساس قانونی که در هیئت مدیره این سازمان در تیر امسال به تصویب رسیده، بیماران خاص مابه‌التفاوت همه داروهای خود را دریافت می‌کنند.
فیروزی یکی از برنامه‌های اولویت‌دار سازمان تامین‌اجتماعی را در مدیریت جدید، اعتبار بخشیدن به دفترچه‌های درمانی بیمه‌شدگان دانست و گفت: با توجه به تعهداتی که در حوزه درمان بر دوش سازمان تامین‌‌اجتماعی است تلاش می‌کنیم با پرداخت به موقع مطالبات مراکز طرف قرارداد، اعتبار دفترچه‌های درمانی را افزایش دهیم.
فیروزی با اشاره به مشکلات بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین‌اجتماعی در بخش بیمه تکمیلی تعداد این افراد را بالغ بر دو میلیون و 200 هزار نفر برشمرد و گفت: هرچند براساس قانون، سازمان تامین‌‌اجتماعی در بخش حوزه بیمه تکمیلی وظیفه‌ای ندارد اما صیانت از حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش را وظیفه خود می‌دانیم.
سرپرست سازمان تامین‌اجتماعی با بیان اینکه هنوز افرادی در جامعه هستند که تحت پوشش هیچ نوع بیمه‌ای نیستند، گفت: پوشش بیمه‌ای همه آحاد مردم که از برنامه‌های دولت جدید نیز است با اولویت در سازمان تامین‌اجتماعی پیگیری می‌شود.

 


رئيس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو کشور گفت: برخلاف پیش‌بینی‌ها، رکود بازار خودرو همچنان ادامه داشته و علائمی نیز از رونق بازار مشاهده نمی‌شود.
حسن زمانی‌افشار درگفت‌و‌گو با ایسنا اظهار کرد: پیش از این انتظار داشتیم با پایان ماه مبارک رمضان و در اواخر مرداد ماه، رکود بازار خودرو پایان یابد.
وی با بیان این‌که برخلاف پیش‌بینی‌ها این اتفاق نیفتاده خاطرنشان کرد: ظاهراً مصرف‌کنندگان همچنان در انتظار به سر می‌برند تا تکلیف قیمت‌ها در بازارهای مختلف از جمله بازار خودرو مشخص شود.
زمانی‌افشار درباره پیش‌بینی آینده این بازار، اظهار کرد: شرایط به‌گونه‌ای است که امکان پیش‌بینی بازار وجود ندارد. عمق رکود در حدی است که حتی کاسب‌های بازار نیز از معامله خودرو خودداری می‌کنند زیرا می‌ترسند که متضرر شوند.
رئيس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو کشور تصریح کرد: امیدواریم مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت هرچه زودتر برنامه خود در حوزه صنعت خودرو را اعلام کنند تا با ابهام‌زدایی و تعیین تکلیف، بازار از رکود فعلی خارج شود.

 


قیمت مرغ و تخم‌مرغ در بازار به رغم ترخیص محموله‌های نهاده‌ دام و طیور کاهش نیافته است.
به گزارش خبرگزاری فارس، طی یک ماه گذشته قیمت مرغ به دلیل کمبود نهاده‌های خوراک طیور و بالا رفتن قیمت آن در بازار، 500 تومان در هر کیلوگرم افزایش یافت.
افزایش قیمت خوراک طیور به این دلیل بود که از 5 ماه گذشته محموله‌های کشتی حاوی خوراک طیور که گفته می‌شد 26 فروند کشتی است، ‌وارد کشور شده بود، اما به دلیل عدم تخصیص ارز از بنادر ترخیص نمی‌شد.
طی چند روز گذشته 2 محموله کشتی خوراک طیور با تخصیص ارز 2477 تومان ترخیص شد و قیمت نهاده‌های مرغداری را تا 30 درصد کاهش داد، کاهش نرخ خوراک طیور موجب کاهش مقطعی قیمت مرغ در بازار طی دو روز اخیر شد و تا کیلویی 6200 تومان در بازار تهران کاهش داد، اما این کاهش قیمت دوامی نیاورد و طی پنج‌شنبه و دیروز به کیلویی 6500 تومان بازگشته است.
به نظر می‌رسد نیاز مرغداران به خوراک طیور برای تعدیل قیمت باید به طور کافی تامین شود، تا کاهش قیمت پایدار باشد، هنوز بیش از 20 کشتی محموله خوراک طیور در بندر منتظر اختصاص ارز هستند، تا ترخیص شوند. بنابر این گزارش: براساس قیمت‌های ارائه شده مرغ از سطح کشور، ترخیص دو محموله کشتی خوراک طیور تنها در استان‌های کردستان و قم موجب کاهش پایدار قیمت مرغ شده و در سایر استان‌ها قیمت مرغ مجددا به سطح قیمت چند روز گذشته برگشته است.
بر اساس این گزارش، میانگین قیمت مرغ در استان فارس به 6هزار و 730 تومان نیز رسیده است.
در سایر استان‌ها میانگین قیمت به شرح زیر است:
استان تهران 6300 تومان، اصفهان 6550، همدان 6400، زنجان 6400 تومان، اردبیل 6275 تومان، ایلام 6235 تومان، خوزستان 6675 تومان، کردستان 6525 تومان، قم 6480 تومان، مرکزی 6400 تومان، فارس 6565 تومان، خراسان جنوبی 6730 تومان است.
همچنین براساس این گزارش: قیمت کنجاله سویا روز پنج‌شنبه به 1220 تومان و ذرت به کیلویی 855 تومان به فروش رفت، این در حالی است که پیش از این قیمت هر کیلوگرم سویا 1750 و قیمت ذرت 1170 تومان نیز رسیده بود.
بنابراین گزارش از سطح شهر تهران، قیمت هر شانه تخم‌مرغ در بازار تهران به 8 هزار و 500 تومان رسیده و نسبت به یک هفته گذشته در هر شانه 500 تومان افزایش داشته است.
افزایش قیمت تخم‌مرغ در حالی صورت گرفته که طی هفته گذشته دو محموله کشتی نهاده خوراک طیور به وزن تقریبی 100 هزار تن از بنادر جنوب کشور ترخیص شده و قیمت این محصول در بازار تا 30 درصد کاهش داشته است.
قیمت هر کیلوگرم کنجاله سویا از هزار و 750 تومان به قیمت خوراک طیور است که پیش‌بینی می‌شد با کاهش قیمت خوراک در بازار، قیمت محصولات پروتئینی به ویژه تخم‌مرغ نیز کاهش یابد.
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با صدور بخشنامه‌ای جدید و اعلام نرخ ارزی ارز مرجع را از 1226 تومان به 2477 تومان تغییر داد. یعنی برای واردات کالاهای اساسی بعد از بخشنامه بانک مرکزی ارز مرجع 2477 تومان باید اختصاص یابد، اما وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد، اگرچه ارز مرجع 2477 تومان برای کالاهای اساسی ممنوع شده است، اما مابه‌التفاوت دو نرخ ارز مرجع پرداخت خواهد شد.
محموله کشتی‌هایی که طی هفته اخیر ترخیص شده‌اند، با ارز 2477 بوده و هنوز از پرداخت مابه‌التفاوت آن خبری نیست.
عدم ثبات در قیمت محصولات پروتئینی زنگ هشداری است، تا مسئولان در خصوص تامین نهاده‌های تولیدکنندگان و ترخیص محموله‌های نهاده مانده در گمرک تدبیری بیندیشند.

 


معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی از دستور وزیر برای هزینه‌کرد مناسب یارانه‌ها در راستای تامین کود و بذر در آستانه فصل تولید خبر داد.
ناصر توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در جلسه اخیر معاونان و روسای سازمان‌ها با وزیر جهاد کشاورزی تاکید بر حمایت از تولید و کشاورزان در آستانه کشت پاییزه محصولات کشاورزی شد که نشان داد دیدگاه و برنامه‌های مناسبی در این راستا وجود دارد.
وی افزود: وزیر جهاد کشاورزی دستور داد تا اعتبارات حاصل از هدفمندی یارانه‌‌ها به بخش تولید اختصاص یابد و این اعتبارات در وهله اول برای تامین کود و بذر موردنیاز کشاورزان هزینه شود.
معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تعیین نرخ‌های مناسب برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی و اعلام به موقع آن‌ها یکی دیگر از تاکیدات وزیر جهاد کشاورزی در جلسه با معاونان و روسای سازمان‌های مرتبط بود چرا که این اقدام می‌تواند انگیزه کشاورزان و تولیدکنندگان را برای برنامه‌ریزی در راستای افزایش تولید در فصل پیش‌رو بالا ببرد.

 


رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی از افزایش خروج غیرقانونی دام خبر داد.
علیرضا ملکی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: به دلیل تفاوت قیمت دام در ایران با کشورهای همسایه انگیزه خوبی برای خروج غیرقانونی دام ایجاد شده که این موضوع در چند ماه آینده باعث نگرانی خواهد شد.
وی بیان کرد: در ماه‌های آینده عید قربان و ایام ماه محرم را در پیش خواهیم داشت که در این ایام حجم مصرف دام به شدت افزایش خواهد یافت.
ملکی یادآور شد: در چند ماه گذشته به دلیل فصل مناسب دام از ورود گوشت‌های وارداتی جلوگیری شد اما در حال حاضر برای ثبات بازار به دنبال واردات گوشت با ارز 1226 تومانی هستیم که رئیس‌جمهور نیز با این موضوع همراهی کرده‌اند.
او درباره قیمت دام زنده گفت: قیمت هر کیلو دام زنده 10 هزار و 500 تومان تا 11 هزار تومان است که این قیمت کاملا غیرمنطقی است و اگر قیمت کمتری برای دام در نظر گرفته شود دامدار متضرر خواهد شد.
رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی درباره راهکار کاهش قیمت دام گفت: باید نهاده‌های دامی با قیمت کمتری به دست دامدار برسد.
او درباره خروج دام گفت: خروج دام به صورت گله‌ای است و حجم اعظم آن با خریداری از دام‌های تهران و قم صورت می‌گیرد.
ملکی همچنین درباره قیمت گوشت گرم داخلی گفت: هر کیلو گوشت گوسفندی بدون دنبه مرغوب 33 هزار تومان تحویل مغازه‌دار و هر کیلو گوشت شقه گوسفندی 26 هزار تومان تحویل مصرف‌کننده می‌شود.
وی ادامه داد: هر کیلو چرخ‌کرده مخلوط گوساله و گوسفند 27 تا 28 هزار تومان برای مصرف‌کننده تمام می‌شود که پیشنهاد می‌شود مصرف‌کننده این نوع گوشت چرخ کرده را مورد استفاده قرار دهد.
ملکی همچنین درباره واردات گوشت بیان کرد: واردات گوشت از کشورهای استرالیا و پاکستان در حجم محدود صورت می‌گیرد.
وی یادآور شد: قیمت عرضه گوشت در نمایشگاه‌های پاییزه بنا بر عرضه و تقاضا و وضعیت بازار در آن زمان تعیین می‌شود که پیش‌بینی می‌شود اگر قیمت گوشت بالا باشد قیمت مناسب و منطقی برای شکست قیمت بازار تعیین شود تا گوشت هرچه سریع‌تر به دست مصرف‌کننده برسد.

 


بررسی بازار مسکن نشانگر رکود در این بخش است اما همراه با رکود، بازار مسکن از تب و تاب چند ماه اخیر افتاده و قیمت‌ها در محله‌های مختلف تهران متری 300 تا 500 هزار تومان کاهش یافته است.
به گزارش ایسنا، روزهاست که رکود در بازار مسکن حرف اول را می‌زند، چون خریداران و فروشندگان منتظر انتخاب وزرای دولت یازدهم و برنامه‌ها و تدابیر وزیر راه و شهرسازی برای ساخت و ساز و کنترل بازار بودند که البته سکاندار بخش مسکن در اولین سخنرانی خود اعلام کرد فعلا برنامه‌ای برای کنترل بازار ندارد و همه چیز را در اختیار بخش خصوصی قرار می‌دهد.
طبق اعلام مرکز آمار، از نیمه دوم سال گذشته قیمت زمین در کشور به ویژه در تهران و شهرهای بزرگ با افزایش 50 درصدی مواجه شده و مقایسه فصلی نوسانات قیمت مسکن بیانگر افزایش 80درصدی قیمت زمین نسبت به سال ما قبلش است، البته طی یکی- دو ماهه اخیر تب و تاب قیمت‌ها کمی فروکش کرده و به گفته رئیس اتحادیه کشوری مشاوران املاک هفت درصد از حباب 20درصدی قیمت‌ها کاسته شده است.
از سوی دیگر از ابتدای امسال به دلیل جو سیاسی و انتخابات ریاست‌جمهوری رکود بر بازار مسکن حاکم شد که این روند همچنان هم ادامه دارد و مشاوران املاک و بنگاه‌داران از کاهش خرید و فروش‌ها گلایه دارند اما کارشناسان و صاحب‌نظران بخش مسکن بهبود بازار و ثبات قیمت‌ها در ماه‌های آینده را پیش‌بینی می‌کنند.
آمار چهار ماهه ابتدایی معاملات مسکن نیز بیانگر کاهش معاملات تیرماه نسبت به ماه‌های گذشته‌اش است که رکود مسکن را تایید می‌کند، برخی مشاوران املاک می‌گویند بلاتکلیفی قیمت هر متر واحد مسکونی دلیل کاهش خرید و فروش‌ها شده و برخی دیگر معتقدند فروشندگان به طمع افزایش قیمت‌ها دست از فروش کشیده‌اند.
این در حالیست که بسیاری از کارشناسان معتقدند که بازار مسکن دیگر ظرفیت افزایش قیمت را ندارد و پس از شکست قیمتی سال گذشته افزایش دوباره قیمت بعید به نظر می‌رسد.
در گفت‌وگوهای ایسنا با جمع زیادی از کارشناسان و مسئولان، انتخابات ریاست‌جمهوری مهمترین عامل بی‌ثباتی قیمت‌ها مطرح شد که البته این حباب قیمت پس از برگزاری انتخابات رو به کاهش است و با مشخص شدن سکاندار اجرایی کشور برای چهار سال آینده، کمی آرامش و ثبات در بازار اقتصادی حاکم شده و پیش‌بینی می‌شود این آرامش در بازار مسکن حاکم و قیمت‌ها واقعی شود.
از سوی دیگر با توجه به وعده‌های تحویل مسکن ویژه و مهر تا پایان سال جاری قاعدتا باید بخشی از تقاضای بازار تامین و التهاب بازار مسکن کنترل شود.
در این میان نگاهی به قیمت‌های آپارتمان در نقاط مختلف تهران و مقایسه آن با زمستان سال گذشته خالی از لطف نیست.
پس از ترکیدن حباب قیمت مسکن، قیمت خانه در برخی نقاط به نقطه اوج خود رسید اما حال کمی آرامش در بازار حاکم شده و با اندکی کاهش قیمت در هر متر خانه مواجه هستیم.
در این بررسی که در برخی محله‌های تهران صورت گرفته کاهش 300 تا 500 هزار تومانی در هر مترمربع از نیمه دوم سال گذشته تاکنون مشاهده می‌شود. بر اساس این گزارش: اکثر مشاوران املاک مناطق مختلف تهران بر این باورند که از حباب قیمت مسکن کمی کاسته شده و بازار از تب و تاب چند ماه اخیر افتاده است اما قیمت‌ها هنوز جای شکسته شدن را دارند.

 


در بازارهای جهانی هر بشکه نفت 7 دهم دلار و هر اونس طلای جهانی 4 دلار کاهش یافت.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از سایت بلومبرگ، شاخص‌های طلا، نفت و برابری یورو نسبت به دلار در بازارهای جهانی با کاهش همراه بود.
براساس این گزارش، هر بشکه نفت تگزاس آمریکا با کاهش 2 صدم درصدی نسبت به روز پنجشنبه به 103 دلار و 83 سنت رسید و قیمت جهانی هر اونس طلا نیز با کاهش 8 دلار و 20 سنت به 1361 دلار و 90 سنت رسید.
براساس این گزارش: ارزش برابری یورو نسبت به دلار نیز با کاهش 10 صدم درصدی همراه بود.
آمارهای بلومبرگ حاکی است: نفت خام برنت نیز با 28 صدم درصد کاهش نسبت به روز پنجشنبه 109 دلار و 52 سنت رسید و 69/4 درصد نسبت به سال گذشته با کاهش همراه بوده است.
این گزارش حاکی است: حجم شاخص نیکی بورس ژاپن دیروز 13 هزار و 382 واحد بود که با 31 صدم درصد کاهش نسبت به روز قبل آن همراه بوده است.
دیروز شاخص نیکی با 13 هزار و 314 واحد بازگشایی شد و در بیشترین حد خود به 13 هزار و 447 واحد رسید.
به گزارش سایت جهانی کیتکو، هر اونس طلای جهانی نیز دیروز با کاهش 4 دلاری در بازارهای جهانی به 1363 دلار رسید.
اگر چه قیمت اونس نسبت به ماه گذشته با 15 دلار افزایش همراه است، اما در مقایسه با یکسال گذشته 291 دلار در هر اونس کاهش نشان می‌دهد.
هر اونس نقره با کاهش 12 سنتی به 77/22 دلار و هر اونس پلاتینیوم (پلاتین) با یک دلار افزایش به 1510 دلار و هر اونس پالادیوم با 4 دلار افزایش به 746 دلار و هر اونس رودیوم بدون تغییر 1025 دلار معامله شد.

 


رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی از تصویب دستورالعمل نحوه برخورد دارندگان پروانه با مشترکین بدهکار تلفن ثابت و تلفن همراه خبر داد.
محمد علی فرقانی گفت: این دستورالعمل به منظور ایجاد شفافیت بیشتر در روابط بین ارائه‌کنندگان خدمات تلفن ثابت و همراه و مشترکین آنها، ساماندهی و ایجاد وحدت رویه در نحوه برخورد اپراتورها با مشترکین بدهکار و حفظ حقوق هر دو ذینفع در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شده است.
وی افزود: در این دستورالعمل نحوه برخورد دارندگان پروانه با مشترکین بدهکار تلفن ثابت و همراه، فرآیند و شرایط اعمال محدودیت، قطع ارتباط، سلب امتیاز و حد نصاب کارکردی که براساس آن یک مشترک بدهکار محسوب می‌شود، تعریف شده است.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی درباره حد نصاب کارکرد خطوط تلفن ثابت و همراه گفت: در خطوط تلفن پس پرداخت بدون ودیعه و تضمین پرداخت، حد نصاب کارکرد برای تلفن ثابت 200 هزار ریال و تلفن همراه 300 هزار ریال بود و در خطوط تلفن پس پرداخت دارای ودیعه 80 درصد مبلغ ودیعه و در خطوط تلفن پس پرداخت دارای تضمین پرداخت 80 درصد مبلغ تضمین پرداخت برای تلفن ثابت و همراه به عنوان حد نصاب کارکرد تعیین شده است.
وی درباره نحوه برخورد دارنده پروانه با مشترکین بدهکار هم تصریح کرد: اگر کارکرد خطوط تلفن ثابت و همراه بدون ودیعه و تضمین پرداخت، در هر زمان به حد نصاب کارکرد برسد،‌ دارنده پروانه ابتدا باید نسبت به اطلاع‌رسانی به مشترک و تعیین مهلت حداقل 24 ساعت جهت پرداخت، اقدام کند که در صورت عدم پرداخت مبلغ کارکرد تا پایان مهلت مقرر، دارنده پروانه مجاز است خط تلفن مشترک بدهکار را براساس جزئیات مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات قطع کند.
به گفته فرقانی اگر کارکرد خطوط تلفن ثابت و همراه دارای ودیعه یا تضمین پرداخت، در هر زمان به حد نصاب کارکرد برسد، دارنده پروانه پس از اطلاع‌رسانی و تعیین مهلت حداقل 72 ساعت برای پرداخت مبلغ کارکرد، در صورت عدم پرداخت مبلغ کارکرد می‌تواند خط تلفن مشترک بدهکار را قطع کند.وی درباره زمان اجرایی شدن این مصوبه اظهار کرد: این آیین‌نامه در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شده و دارندگان پروانه ارائه خدمات تلفن ثابت و همراه پس از ابلاغ، ملزم به اجرای آن هستند.

 


عضو هیأت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان از راه‌اندازی طرح توسعه بزرگترین کارخانه تولید سیمان کشور در شهریور ماه امسال خبر داد.
مرتضی لطفی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه قرار است ظرفیت تولید کارخانه سیمان آبیک به 21 هزار تن در روز برسد، گفت: سیمان آبیک در حال حاضر بزرگترین کارخانه تولید سیمان در ایران و خاورمیانه محسوب می‌شود و با اجرای طرح توسعه آن دیگر نگرانی بابت کمبود سیمان در پایتخت نخواهیم داشت.
وی با اشاره به اینکه از اردیبهشت ماه امسال قیمت‌گذاری سیمان به انجمن سیمان واگذار شد، افزود: تولیدکنندگان براساس تفاهم‌نامه با وزارت صنعت، معدن و تجارت تعهد کردند که هیچ یک از استان‌های کشور دچار کمبود سیمان نشوند و سیمان به اندازه کافی و در زمان مناسب در همه استان‌ها عرضه شود.
او با بیان اینکه طی دو سال آینده عرضه سیمان در کشور نسبت به مصرف آن پیشی خواهد گرفت، گفت: تا پایان برنامه پنجم توسعه باید به تولید 110 میلیون تن سیمان برسیم که با این حساب باید از همین الان برای توسعه صادرات سیمان فکر جدی شود.
لطفی با اشاره به افزایش 3 تا 10 دلاری قیمت هر تن سیمان صادراتی ایران گفت: حمل و نقل تأثیر زیادی در هزینه صادرات سیمان دارد و به طور طبیعی کشورهای همسایه بازارهای مناسبی برای سیمان صادراتی ایران هستند چرا که هزینه حمل سیمان به این بازارها پایین درمی‌آید.
عضو هیأت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در عین حال گفت: البته نباید بیش از این برای صادرات سیمان به بازار عراق وابسته باشیم. بازار عراق بازار دائمی نیست و از همین الان باید به فکر توسعه صادرات به بازارهای آفریقایی باشیم. در این زمینه باید شرکت کشتیرانی زیرساخت‌های لازم جهت صادرات دریایی سیمان به بازارهای آفریقایی را فراهم کند.

 


3 میلیارد و 883 میلیون سهم به ارزش 16 هزار و 658 میلیارد ریال در هفته منتهی به 30 مرداد ماه در بورس اوراق بهادار تهران معامله شد.
به گزارش ایسنا، طی 100 روز کاری سال جاری، بورس اوراق بهادار بازدهی 8/55 درصدی را نصیب سرمایه‌گذاران فعال در این بازار کرد.
در هفته منتهی به 30 مرداد امسال، 114 هزار و 453 خریدار در 348 هزار و 604 دفعه به داد و ستد پرداختند. این در حالی است که در هفته یاد شده، 3 میلیارد و 238 میلیون سهم به ارزش 10هزار و 507 میلیارد ریال به صورت خرد و بلوک خریداری شده است.
همچنین از ابتدای امسال، 70 میلیارد و 569 میلیون سهم وحق تقدم به ارزش 421 هزار و 934 میلیارد ریال داد و ستد شده است. در این مدت، تعداد یک میلیون و 710 هزار و 105 سرمایه‌گذار، در 4 میلیون و 997 هزار و 653 دفعه این تعداد سهام را خریداری کرده‌اند.
شاخص کل بورس اوراق بهادار در هفته‌ای که گذشت به 59هزار و 281 واحد رسید.
بر این اساس، شاخص کل از ابتدای سال تا پایان هفته منتهی به 30 مرداد، 21 هزار و 241 واحد رشد کرد تا بازدهی 8/55 درصدی را نصیب سرمایه‌گذاران کند. این متغیر در پایان هفته منتهی به 30 مرداد، بر روی عدد 59 هزار و 281 واحد ایستاد. شاخص کل در هفته یاد شده 55/0 درصد کاهش یافت.
شاخص قیمت و سود نقدی هم عدد 241 هزار و 190 واحد را برای خود ثبت کرد. شاخص شناور آزاد نیز به عدد 70 هزار و 134 واحد رسید تا نسبت به ابتدای سال 2/57 درصد رشد داشته باشد.
در عین حال شاخص صنعت در آخر هفته، بر روی عدد 49 هزار و 692 واحد ایستاد که نسبت به ابتدای هفته 18/0 درصد رشد کرد.
در هفته منتهی به 30 مرداد، 93 هزار و 554 برگه اوراق مشارکت به ارزش 94 میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار معامله شد. این حجم از معاملات در قیاس با مدت مشابه قبل، 38درصد کاهش داشت.
این در حالی است که از ابتدای امسال تاکنون 3 میلیون و 181 هزار و 813 برگه اوراق مشارکت به ارزش 3 هزار و 182 میلیارد ریال در بورس خریداری شده است.

 


اولین درآمد حاصل از فروش نفت و گاز توسط مرزنشینان به حساب سرپرست خانوار واریز شد.
مهدی ابویی معاون امور پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در آخرین نشست خبری خود اعلام کرد: فروش نفت و گاز توسط مردم مرزنشین از تاریخ اول خرداد 92 در استان سیستان و بلوچستان شروع شد که اولین شهر این استان هیرمند بود.
وی ادامه داد: هر خانوار ماهانه 500 لیتر نفت و سوخت می‌توانند به کشورهای دیگر توسط مباشر عرضه کنند.
معاون امور پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: در مرزها شرکت پالایش و پخش مواد سوختی را در اختیار مردم قرار می‌دهند که مردم این محصولات نفتی را در اختیار مباشرانی که خود در تعیین آنها دخیل هستند قرار می‌دهند.
او در رابطه با تصمیم‌گیری‌های این طرح گفت: معاونت برنامه‌ریزی، وزارت اقتصاد، شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و استاندار هر استان در این طرح تصمیم‌گیری‌های لازم را اتخاذ می‌کنند.
ابویی خاطرنشان کرد: مواد سوختی در مرحله اول با قیمت لیتری 2 هزار و 300 تومان به فروش می‌رسد.
معاون امور پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز یادآور شد: عامل اصلی اولویت تعیین استان‌ها برای صادرات نفت حجم قاچاق سوخت در این استان‌ها است.
وی با بیان این که 20درصد حجم کلی این طرح انجام شده است، بیان کرد: با اجرای این طرح حجم مهاجرت معکوس شده است.ابویی خاطرنشان کرد: اقدامات فعلی اقتصادی همسو با دولت یازدهم است که قطعا دولت فعلی با آنها موافق و کمک‌رسان است.
معاون امور پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در رابطه با اقدامات فعلی در استان‌های مرزی بیان کرد: این اقدامات کوتاه مدت بوده و دیگر فعالیت‌ها در این استان‌ها در راستای توسعه فعالیت‌های اقتصادی مرزنشینان است.
وی تصریح کرد: 50 درصد درآمد حاصل از سوخت در حساب سرپرستان خانواده می‌ماند تا استاندار در راستای توسعه زیرساخت‌های استان، اشتغالزایی و... برنامه‌ریزی و مصرف کند.ابویی افزود: در حال حاضر به دلیل عدم دستیابی به میزان برنامه‌ریزی شده صادرات مواد نفتی 100 درصد پول واریز شده که حدود 100 هزار تومان است برای خانوارها قابل برداشت است.معاون امور پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان این که به دنبال افزایش سهمیه هر خانوار به میزان هر هزار لیتر هستیم، افزود: در حال حاضر 19 هزار خانوار شناسایی شده‌اند و قرار است این برنامه در 6 استان بوشهر، کرمانشاه، آذربایجان‌ غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان اجرایی شود.
وی تاکید کرد: مردم در گذشته کارگر صاحبان سوخت و شبکه‌های قاچاق بودند اما در حال حاضر برای خود کار می‌کنند. ابویی درباره سهمیه واردات ملوانان گفت: در حال حاضر ملوانان می‌توانند تا سقف 4 میلیون تومان کالا در ماه وارد کنند و در تعاونی ملوانان به فروش رسانند.
وی خاطرنشان کرد: با همکاری وزارت کار و تعاون مبلغی برای واردات کالا برای ملوانان درنظر گرفته شده است که باید در مدت یک سال و بدون بهره این مبلغ به وزارت کار و تعاون بازگردانده شود.
معاون امور پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در پایان تاکید کرد: در شهرهای هیرمند و سراوان در حدود 6‌میلیون لیتر نفت و گاز برای صادرات به مردم تحویل داده شده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10