(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 04 شهریور 1392 - شماره 20575

جوانان کفن‌پوش در خیابان‌های منامه تسلیم آل‌خلیفه نمی‌شویم
پنتاگون بمب‌های خوشه‌ای به ریاض می‌فروشد
17 شهید و 43 مجروح در سلسله عملیات تروریستی عراق
تهدید طرفداران مرسی به شروع انتفاضه
محاکمه رهبران اخوان را به تعویق انداخت
روسیه در پی تهدید نظامی غرب علیه سوریه آماده باش جنگی داد
12 کشته و 30 مجروح نتیجه انفجار اتوبوس حامل نظامیان در یمن
با کشف انبار مواد تولید سلاح شیمیایی فاش شد
نقش رژیم سعودی در قتل ‌عام حومه دمشق
تجمع مخالفان دولت مقابل مجلس مؤسسان تونس
خشم افغان‌ها از حملات اشغالگران به مناطق مسکونی
اعتراض هزاران کارگر معدن و نیروگاه در خیابان‌های ژوهانسبورگ
در سالگرد سخنرانی معروف مارتین لوترکینگ
هزاران سیاهپوست در واشنگتن برای رفع تبعیض به خیابان‌ها ریختند
   


شیعیان بحرین به رغم تدابیر شدید امنیتی و با وجود ممنوعیت تظاهرات در حالی که کفن پوشیده بودند به خیابان‌ها ریختند.
صدها نفر از مردم بحرین در حالی که پیشاپیش آنان جوانان کفن‌‌پوش بودند در خیابان‌های منامه تظاهرات کردند و خواستار سرنگونی آل‌خلیفه شدند.تظاهرکنندگان فریاد می‌زدند «مرگ بر حمد»، آل‌خلیفه رفتنی است، راه شهدا و راه انقلاب ادامه دارد، تسلیم نمی‌شویم.مردم یمن همچنین تاکید کردند رژیم آل‌خلیفه نمی‌تواند صدای مردم را خاموش کند و مردم همچنان خواستار تحقق مطالبات خود هستند.این تظاهرات در شرایطی صورت گرفت که نیروهای امنیتی آل‌خلیفه در سراسر منامه تدابیر شدید امنیتی را به اجرا گذاشته و از گسترده شدن تظاهرات و پیوستن گروه‌های دیگر مردم به جمعیت اصلی تظاهرکننده جلوگیری می‌کرد.

 


آمریکا در نظر دارد تعداد 1300 بمب خوشه‌ای به عربستان بفروشد.
به گزارش ایسنا، این خبر را نشریه آمریکایی فارین پالیسی منتشر کرد و ارزش آن را 640 میلیون دلار برآورد کرده است.
ناظران سیاسی می‌گویند فروش این نوع سلاح‌ها به رژیم سعودی تناقض در رفتار واشنگتن در قبال دیگر کشورها را به نمایش می‌گذارد.
تاکنون 112 کشور معاهده جهانی منع استفاده از بمب‌های خوشه‌ای را امضا کرده‌اند اما از جمله کشورهایی که هنوز آن را امضا نکرده‌اند، چین، روسیه، جمهوری‌های شوروی سابق، سوریه و آمریکا هستند.
بمب‌های خوشه‌ای در هنگام فرود می‌تواند همزمان صدها نفر را از پای درآورد.

 


تروریست‌های بعثی و القاعده طی حملات جداگانه در مناطق مرکزی عراق 17 تن را شهید و 43 نفر دیگر را مجروح کردند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، مناطق مختلف شهر بعقوبه مرکز استان دیاله طی شنبه شاهد انفجار بمب و حملات تروریستی بود؛ در خونین‌ترین انفجار که در شرق این شهر رخ داد،‌ پنج نفر شهید و 17 تن مجروح شدند. سه حمله جداگانه دیگر در این شهر نیز هفت شهید و 10 مجروح بر جای گذاشت.
طی 48 ساعت اخیر شهرهای بابل، سعدیه، مقدادیه و بغداد نیز شاهد حملات تروریستی افراد ناشناس بود که جمعا پنج شهید و 16 مجروح از این حملات بر جای ماندند.
در همین حال، «شاکر جودت» فرمانده پلیس استان «واسط» عراق از کشف و انهدام خطرناک‌ترین شبکه تروریستی در این استان خبر داده است.

 


محاکمه رهبران اخوان‌المسلمین پس از تهدید طرفداران مرسی به برپایی «انتفاضه» به تعویق افتاد.
محاکمه محمد بدیع، رهبر اخوان‌المسلمین مصر به همراه «خیرت الشاطر» و «رشاد بیومی»، دو تن از معاونان وی آن هم به اتهام «قتل» تظاهرکنندگان سی‌ام ژوئن مهمترین خبر دو روز گذشته مصر بود که بازتاب گسترده‌ای در محافل رسانه‌ای داشت. منابع خبری از جمله خبرگزاری فرانسه در این باره اعلام کرده بودند، این سه نفر به همراه 32 عضو برجسته دیگر اخوان قرار است از روز یکشنبه (دیروز) در مدت سه روز محاکمه شوند. این همه ماجرا نبود، چرا که اعلام شده بود، حسنی مبارک دیکتاتور سابق مصر هم به همراه دو فرزندش در همین روز به همان اتهام محاکمه خواهند شد. انتشار چنین اخباری با واکنش بی‌سابقه طرفداران مرسی از جمله دو جریان «جنبش احرار» و «جریان سوم» مواجه شد. این دو جریان طرفدار اخوان‌المسلمین با صدور بیانیه‌ای از آغاز «انتفاضه انقلاب ژانویه» با هدف «تکمیل انقلاب 2011» خبر دادند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، در بیانیه این دو جریان سیاسی «این انتفاضه با هدف تکمیل انقلاب ژانویه 2011 آغاز خواهد شد. انتفاضه به گروه خاصی تعلق ندارد و مخاطب ما نیز همه مردم هستند... قبول یا رد دعوت ما و حتی برگزاری تظاهرات در مخالفت با اقدام ما حق طبیعی دیگران است... هدف اصلی این انتفاضه این است که به گوش جهانیان برسانیم صدای حقیقت در مصر همچنان وجود دارد.»
طرفداران اخوان در پایان ضمن محکوم کردن «حکومت روی کار آمده با کودتای ارتش» روز سی‌ام ماه جاری (8 شهریور) زمان آغاز انتفاضه اعلام شده است. میدان «سفنکس» شهر نصر، محل آغاز این انتفاضه اعلام شده است.
روز گذشته ساعاتی پس از انتشار این بیانیه خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از «مقامات امنیتی مصر» اعلام کردند، محاکمه رهبران اخوان‌المسلمین مصر به تعویق افتاد!
براساس این گزارش، ‌تعویق محاکمه رهبران اخوان، بنا به دلایل «امنیتی» به هفتم آبان موکول شده است. این دادگاه دقایقی پس از آغاز، ختم جلسه را اعلام کرد!
طی دو روز گذشته، برای محاکمه رهبران اخوان تدابیر شدید امنیتی از سوی وزارت کشور مصر اتخاذ شده بود.
از سوی دیگر منابع مصری اعلام کردند ده‌ها قاضی مصری از جمله دادستان کل سابق این کشور ممنوع‌الخروج شده‌اند. این خبر یک روز پس از آن منتشر می‌شود که نیروهای امنیتی فرودگاه قاهره از سفر «ولید شرابی» هماهنگ‌کننده جنبش «قضاوت برای مصر» به اسلامبول ترکیه جلوگیری و وی را دستگیر کردند. به نوشته پایگاه خبری «المختصر» حکم ممنوع‌الخروجی این قضات که 89 نفر هستند را دادستانی کل مصر صادر کرده است.
طی روزهای گذشته حاکمان مصر بر شدت دستگیری رهبران اخوان نیز افزوده و ده‌ها نفر از آنها را در سرتاسر مصر دستگیر کردند. این فشارها کار را به جایی رساند که خبرگزاری فرانسه روز شنبه اعلام کرده تشدید فشارها باعث شده اخوانی‌‌ها کمتر از گذشته به خیابان‌ها بیایند. طرفداران مرسی پس از کشته و مجروح شدن هزاران نفر از معترضان و دستگیری رهبرانشان دیگر قادر به برپایی تظاهرات میلیونی نیستند.
نشست محرمانه
غرب و اسرائیل
روزنامه «الوطن» چاپ سوریه نوشت نمایندگان رژیم صهیونیستی، آمریکا، فرانسه و انگلیس به تازگی نشست محرمانه‌ای را با موضوع بررسی تحولات مصر در آلمان برگزار کرده‌اند.
به گزارش ایسنا در این نشست که تحت عنوان «کودتای مصر» طی روزهای 16 تا 18 ماه اوت در یک پایگاه نظامی متعلق به آمریکایی‌ها برگزار شد، نمایندگان سازمان‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و آمریکا به همراه نمایندگانی از سوی انگلیس، فرانسه و ناتو حضور داشتند. در این نشست 29 گزارش کتبی با مهر «بسیار محرمانه» صادر شده است.
بررسی ورود سلاح از سودان، لیبی و چاد به مصر، نیاز فوری برای اتخاذ تصمیمات سیاسی و اقتصادی در مورد مصر، تبعات براندازی اخوان‌‌المسلمین و احتمال تبدیل شدن مصر به عراق و سوریه و... از جمله مواردی است که اعضا در این نشست به آن پرداخته‌اند.
خبر دیگر اینکه، علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور سابق یمن خواستار جلوگیری از ورود اخوانی‌ها به این کشور شد. صالح در مصاحبه‌ای تلویزیونی از «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور این کشور خواست از اخوانی‌ها طرفداری نکند و اجازه برپایی تظاهرات حمایتی از این «جریان شکست‌خورده» را ندهد. صالح گفت: اخوان‌المسلمین مصر شکستی را متحمل شدند که انتظار آن را نداشتند. وی ورود رهبران اخوان‌المسلمین مصر به یمن را «خطرناک‌‌» توصیف کرد. صالح از متحدین آمریکا و عربستان سعودی بود که طی انقلاب اخیر مردم یمن برکنار شد.

 


در پی هشدارهای اخیر آمریکا و برخی کشورهای غربی درباره جنگ احتمالی علیه سوریه، مسکو ناوگان‌های خود در دریای مدیترانه و دریای سیاه را به حالت آماده‌باش کامل درآورد.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از دبکا فایل، به دنبال جنگ تبلیغاتی غرب درباره حمله نظامی احتمالی علیه سوریه، روسیه درحالت جنگی قرار گرفت و ناوگان‌های خود را در حالت آماده‌باش قرار داد.
منابع نظامی دبکا فایل اعلام کردند، قرار گرفتن روسیه درحالت هشدار جنگ پس از آن صورت گرفت که کشورهای غربی و عربی به دنبال ادعای استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی حملات خود علیه دمشق را تشدید کردند و به طور جدی از حمله به سوریه سخن گفتند.
این منابع افزودند، حمله نظامی به سوریه می‌تواند استارت حملات به سرکردگی آمریکا باشد. این حملات می‌تواند شامل اعمال منطقه پرواز ممنوع نیز بشود.
باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا و دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس در همین رابطه 40 دقیقه مکالمه تلفنی داشتند که در واقع پررنگ‌ترین نشانه‌ها درباره آغاز تهاجم نظامی علیه سوریه توسط غرب است.
منابع آگاه اعلام کردند باراک اوباما قانع شده که حمله به سوریه می‌تواند در خارج از چارچوب سازمان ملل هم اجرایی شود.
روسای ستادهای مشترک ارتش آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا، عربستان، قطر، ترکیه، اردن نیز روز گذشته در امان پایتخت اردن دیدار کردند تا درباره اقدام نظامی احتمالی علیه سوریه گفت‌وگو و رایزنی کنند.
چاک هاگل وزیر دفاع آمریکا نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرد، ارتش آمریکا گزینه‌های مختلفی را برای مداخله احتمالی در سوریه مقابل باراک‌اوباما قرار داده و نیروها همان‌طور که لازم بوده سازماندهی شده‌اند.
روزنامه یدیعوت آحارونوت نیز به نقل از منابع صهیونیستی نوشت احتمال دخالت نظامی آمریکا در سوریه حتی بدون موافقت شورای امنیت وجود دارد.
در این حال شبکه خبری سی‌بی‌اس‌نیوز اعلام کرد که آمریکا برای حمله موشکی به سوریه آماده می‌شود.
یکی از مقامات کاخ سفید که خواست نامش فاش نشود به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت، باراک‌اوباما با تیم امنیت ملی خود جلسه‌ای محرمانه تشکیل داده و درباره مداخله نظامی در سوریه رایزنی کرده است.
این در حالی است که عمران الزعبی وزیر اطلاعات سوریه تاکید کرد دخالت نظامی آمریکا در سوریه خشونت بیشتری را در منطقه خاورمیانه رقم خواهد زد.
کوین راد نخست‌وزیر استرالیا نیز شرایط فعلی سوریه را به جنگ عراق تشبیه کرد و گفت همه ما به یاد داریم که بحران و جنگ در عراق براساس اطلاعاتی که کاملا نادرست بود ایجاد شد.
وی خواستار حفظ آرامش و اتخاذ ابزارهای مناسب برای پاسخگویی به اتهاماتی شد که به دولت سوریه در زمینه استفاده از سلاح‌های شیمیایی وارد شده است.
سخنگوی دولت آلمان نیز ضمن مخالفت با اجرای راهکار نظامی درباره سوریه، از راه‌حل سیاسی برای حل بحران موجود حمایت کرد.
همچنین رئیس‌جمهور ونزوئلا دولت آمریکا را به تلاش برای آغاز جنگ جهانی سوم و تقسیم سوریه متهم کرد.
از سوی دیگر نتایج یک نظرسنجی نشان داد که آمریکایی‌ها با مداخله کشورشان در جنگ داخلی سوریه مخالف هستند و معتقدند که واشنگتن باید خود را از این درگیری دور نگه دارد.

 


بر اثر انفجار اتوبوس حامل نظامیان ارتش یمن دست کم 12نفر کشته و 30 نفر مجروح شدند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، این حادثه در مجاورت یک پایگاه هوایی در صنعا رخ داد و اتوبوس حامل نظامیان نیروی هوایی منفجر شد.
هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حادثه تروریستی را بر عهده نگرفته است اما شاهدان عینی از افزایش شمار قربانیان حادثه خبر می‌دهند.
خبرگزاری رویترز شمار اولیه قربانیان را 12 کشته و 30 زخمی اعلام کرده است، لیکن منابع بیمارستانی یمن با توجه به وخامت حال برخی از مجروحان اعلام کرده‌اند که آمار کشته‌ها افزایش می‌یابد.
منابع آگاه یمن گروه تروریستی القاعده را عامل این انفجار عنوان کرده‌اند این در حالی است که یک مقام نزدیک به عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهور یمن گفت، دولت آمریکا اخیرا به رئیس‌جمهور یمن هشدار داده که گروه تروریستی القاعده درصدد اجرای طرحی برای عملیات بزرگ تروریستی در یمن از جمله حمله به سفارتخانه‌های خارجی هستند.


 


نیروهای ارتش سوریه بشکه‌های حاوی مواد شیمیایی ساخت عربستان سعودی را در منطقه جوبر در حومه دمشق کشف کردند.
به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، یگانی از نیروهای مسلح سوریه با یورش به منطقه جوبر جایی که با سلاح شیمیایی هدف قرار گرفته است یک انبار حاوی بشکه‌های مواد شیمیایی و مقادیر زیادی ماسک کشف کرد که بر روی آنها عبارت ساخت عربستان سعودی نوشته شده بود.
این در حالی است که ده‌ها سرباز سوری به هنگام ورود به محله جوبر به علت آنکه تروریست‌ها از سلاح شیمیایی استفاده کرده بودند دچار خفگی شدند و حال برخی از آنها وخیم است.
ارتش سوریه با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام این خبر پیدا شدن یک انبار حاوی مواد شیمیایی ساخت عربستان سعودی متعلق به تروریست‌ها تاکید کرد که پیدا شدن این انبار در منطقه‌ای که تحت کنترل افراد مسلح بود شک دولت سوریه را به یقین تبدیل کرده است.
در این بیانیه آمده است، کشف این سلاح‌های شیمیایی نشان می‌دهد که طرف‌های خارجی در مجهز کردن تروریست‌ها به سلاح‌های شیمیایی دست دارند.
ارتش سوریه همچنین تاکید کرد استفاده از سلاح شیمیایی علیه ملت قهرمان و ارتش دلاور بیانگر ورشکستگی شدید این باندها به علت ضربات سنگینی است که نیروهای مسلح به آنها وارد کرده‌اند.
یک مقام نظامی سوری نیز از اقدام یگان‌های مهندسی ارتش سوریه به اندازه‌گیری میزان آلودگی شیمیایی در هوای منطقه جوبر دمشق خبر داد.
از سوی دیگر تروریست‌ها یکی از مناطق دمشق را با موشک حاوی مواد سمی سی‌فور، باروت و نیترات آمونیم بمباران کردند که بر اثر آن پنج شهروند سوری کشته و 40 شهروند دیگر زخمی شدند.
اصابت موشک حاوی مواد شیمیایی به منطقه القصاع دمشق به حدی بود که به 17 خودرو و اموال عمومی خسارات زیادی وارد شد. این در حالی است که جبهه النصره دولت سوریه را به حمله شیمیایی جدید تهدید کرده است.
ابومحمد الجولایی رهبر گروه تروریستی جبهه النصره با صدور پیامی اظهار داشت که گروهش به زودی به شهرهای علوی‌نشین حمله شیمیایی خواهد کرد.
وی تهدید کرد که با 1000 موشک به شهرهای علوی‌نشین حمله خواهد کرد. تروریست‌ها همچنین تعدادی از غیرنظامیان را در روستاهای مجاور لاذقیه قتل‌عام کردند.
حملات تروریست‌ها علیه ارتش و مردم بی‌گناه این کشور در شرایطی صورت می‌گیرد که ارتش عملیات بزرگ «سپر پایتخت» را برای پاکسازی اطراف شهر دمشق دنبال می‌کند.
نیروهای ارتش سوریه توانسته‌اند کنترل بیش از 40 درصد منطقه المعضمیه را به دست گیرند و بیش از 30 درصد افراد مسلح را در این منطقه از پای درآورند.
بیشتر مناطق داریا از توابع استان دمشق پاکسازی شده و تنها بخش جنوب غربی آن هنوز از دست افراد مسلح خارج نشده است.
بیش از 150 فرد مسلح طی ساعات اولیه عملیات ارتش سوریه در داریا کشته شدند.
نیروهای ارتش از اطراف غوطه شرقی به خطوط پشتی افراد مسلح یعنی کشتزارهای منطقه بحاریه و میدعه فشار آورده‌اند و در این مناطق درگیری‌های شدیدی در جریان است.
خبر دیگر اینکه «بندربن سلطان» رئيس دستگاه اطلاعات عربستان در ملاقات با رئيس سرویس جاسوسی MI6 انگلیس تاکید کرد عربستان سلفی‌ها را برای اینکه کشته شوند، به سوریه می‌فرستد چرا که آنها آرزوی مرگ دارند.
به گزارش خبرگزاری فارس، «بندربن‌سلطان» رئيس اطلاعات خارجی عربستان سعودی در ملاقات با «سر رابرت جان ساورز» رئيس سرویس جاسوسی MI6 اعلام کرده است:‌ اقدامات منطقه‌ای ما در خاورمیانه برای انگلیس و تمامی متحدان اسرائيل تحسین برانگیز بوده است.
وی افزوده است: ما با اقدامات پیچیده خود توانستیم گروه اخوان‌المسلمین سوریه را که می‌توانست با فعالیت‌های مدنی خطرآفرین‌تر از وضع کنونی برای بشار اسد رئيس‌جمهور این کشور باشد، به چالشی مسلحانه کشانده که خروج از آن توانی برای این گروه باقی نمی‌گذارد، سلفی‌های جهادی را به سویی هدایت کردیم که مرگ‌ آنها همان خواست خودشان است و به آرزویشان می‌رسند.
در همین حال غالب قندیل تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه از نقش بندربن‌سلطان در بمب‌گذاری‌های لبنان هم پرده برداشت.وی گفت طرح‌های انفجاری بندر در لبنان مشخص است. آنچه در طرابلس لبنان روی داد در حقیقت نشان‌دهنده ماهیت پیچیده مناسبت سیاسی بندربن سلطان برای وارد کردن لبنان در فتنه درگیری‌های مذهبی است.
سایر رویدادها
* یک روزنامه اتریشی فاش کرد، دستگاه‌های اطلاعاتی چند کشور در منطقه به فرار صدها نفر از عناصر القاعده از زندان‌ها با هدف تقویت گروه‌های وابسته به القاعده در سوریه کمک کرده‌اند.
* مقامات سازمان ملل هشدار دادند، شورشیان در سوریه با نقض مقررات منع حضور نوجوانان در عملیات رزمی اقدام به اجیر کردن آنان می‌کنند.
* «رندی شورت» تحلیلگر سیاسی گفت، اتهام‌زنی به دولت سوریه در راستای منافع اسرائیل است.
* جریان سلفی اردن از هلاکت 20 عضو آمریکایی و اروپایی خود در سوریه خبر داد.
* سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرد 3600 سوری با گاز اعصاب مسموم شدند.

 


هزاران نفر از مردم تونس با برپایی تظاهرات خیابانی خواستار «استعفای دولت» شدند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، پایتخت تونس روز شنبه و پس از یک بحران سیاسی یک ماهه شاهد برپایی یک تظاهرات گسترده ضد دولتی بود. تظاهرکنندگان که از نقاط مختلف شهر خود را مقابل ساختمان مجلس مؤسسان این کشور رسانده بودند، خواستار استعفای دولت شده و شعارهای تندی علیه دولت سر دادند.
دور تازه ناآرامی‌ها در تونس از حدود یک ماه پیش و به دنبال ترور «محمد البراهمی» نمایندگان مخالفان آغاز شده است. به گزارش واحد مرکزی خبر مخالفان امیدوارند بیش از شش روز بعد از آخرین تظاهرات بزرگ سیزدهم اوت، که ده‌ها هزار نفر در آن گرد آمده بودند، بار دیگر مردم را علیه دولت بسیج کنند. این تجمع قرار است آغاز یک هفته مبارزه مخالفان تحت عنوان «هفته کناره‌گیری» باشد که توسط جبهه نجات ملی، ائتلاف مخالفان سازماندهی شده است تا دولت را به استعفا و تشکیل دولت غیرسیاسی وادار کنند.

 


صدها نفر از مردم افغانستان با برگزاری تظاهرات در شمال شرق این کشور، حملات شبانه ناتو علیه غیرنظامیان را محکوم کردند و خواستار خروج هر چه سریع‌تر اشغالگران از افغانستان شدند.
به گزارش پرس‌تی‌وی، صدها نفر از شهروندان افغان شنبه در استان «کنر» علیه اشغالگران تظاهرات و حملات شبانه نظامیان آمریکایی به غیرنظامیان افغان را محکوم کردند.
تظاهرکنندگان گفتند آمریکایی‌ها نیمه‌های شب منازل مردم را در روستاها مورد حمله قرار می‌دهند و اعضای خانواده‌ها را قتل‌عام می‌کنند.
ساکنان استان بلخ هم چند روز قبل تظاهرات مشابهی برگزار کردند.
اخیرا کمیته‌های تحقیق افغان به اسناد و شواهدی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد اشغالگران آمریکایی دست به آدم‌ربایی، شکنجه و کشتار غیرنظامیان می‌زنند.
«حامد کرزای» رئیس‌جمهور افغانستان جمعه گذشته خطاب به آمریکایی‌ها گفت عذرخواهی پس از کشتار مردم، آنها را زنده نمی‌کند. وی گفت که مردم افغانستان به خاطر حملات شبانه نیروهای آمریکایی، شدیدا نسبت به آنها خشمگین هستند.
کرزای در ارتباط با امضای پیمان امنیتی میان واشنگتن و کابل نیز گفت، افغانستان در مورد امضای این پیمان عجله‌ای ندارد.
خبر دیگر از افغانستان اینکه نیروهای دولتی توانستند 9 شبه‌نظامی طالبان را بکشند و شش تن دیگر را زخمی کنند.
از پاکستان نیز گزارش شد که شبه‌نظامیان طالبان دو کامیون حامل سوخت متعلق به نظامیان ناتو را در ایالت بلوچستان به آتش کشیدند.
در همین حال، «شاهد الله شاهد» سخنگوی طالبان پاکستان اعلام کرد، «عصمت ‌الله معاویه» یکی از رهبران ارشد این گروه به خاطر تمایلی که برای مذاکره با دولت اسلام‌آباد از خود نشان داده، از شورای مرکزی طالبان برکنار شده است. ریاست این شورا را «حکیم الله محسود» برعهده دارد.

 


هزاران نفر از معدنچیان، کارگران ساختمانی و نیروگاه‌های برق در اعتراض به پایین بودن میزان دستمزدها در ژوهانسبورگ دست به تظاهرات زدند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، معدنچیان، کارگران ساختمانی و کارگران شرکت‌های تولید برق همزمان با اعلام ضرب‌الاجل یک هفته‌ای اتحادیه ملی کارگران معدن به شرکت‌‌های اکتشاف طلا، در ژوهانسبورگ تظاهرات کردند.
اتحادیه ملی کارگران معدن آفریقای‌جنوبی به شرکت‌های اکتشاف طلا فقط یک هفته مهلت دادند به خواسته‌های کارگران به ویژه افزایش 60درصدی دستمزدها پاسخ دهند وگرنه با خطر اعتصاب کارکنان مواجه خواهند شد. «زنزنی زوکوانا» رئیس اتحادیه ملی کارگران معدن در این تجمع گفت: هدف از این تظاهرات برجسته کردن خواسته کارگران و تذکر به کارفرمایان در بخش معدن و ساختمان است. در بیانیه‌ای که درباره همین موضوع تهیه شده آمده است: اگر تا یک هفته آینده به توافقی با کارگران نرسند، اعتصاب کارگران را پیش رو خواهند داشت. تعطیلی صنعت اکتشاف طلا در آفریقای‌جنوبی، روزانه 35 میلیون دلار به اقتصاد این کشور زیان مالی وارد خواهد کرد.

 


هزاران نفر از سیاهپوستان آمریکایی در سالگرد سخنرانی رهبر «جنبش حقوق مدنی آمریکا» راهپیمایی کردند و خواستار احقاق حقوق شهروندی و رفع تبعیض شدند.
خیابان‌های واشنگتن روز شنبه مملو از سیاهپوستان بود که در پنجاهمین سالگرد سخنرانی تاریخی «مارتین لوترکینگ» رهبر «جنبش حقوق مدنی آمریکا» برای احقاق حقوق شهروندی فریاد می‌زدند.
به نوشته خبرگزاری دانشجویان ایران، «ایجاد فرصت‌های شغلی به جای جنگ و خونریزی، تضمین حق رأی همه شهروندان و جلوگیری از خشونت از دیگر خواسته‌های تظاهرکنندگان آمریکایی بود که با حمل تصاویر لوترکینگ و دست ‌نوشته‌هایی برگزار شد.
«اریک هولدر»، دادستان کل آمریکا و مادر «تریون مارتین»، نوجوان سیاهپوستی که سال گذشته قربانی پلیس نژادپرست این کشور شد، در این مراسم سخنرانی کردند. قاتل این نوجوان سیاهپوست، یک پلیس سفید‌پوست با نام «جرج زیمرمن» است که به اعتقاد سیاهپوستان آمریکایی به صورت «ناعادلانه» تبرئه شد.
مارتین لوترکینگ 28 اوت 1963 در جمع 250هزار نفری که در برابر بنای یادبود «آبراهام لینکلن» در واشنگتن گرد هم آمده بودند سخنرانی معروف خود را ایراد کرد. راهپیمایی بزرگداشت این سیاهپوست روز شنبه 24 اوت یعنی 5 روز زودتر از تاریخ سخنرانی وی برگزار شد.
لوترکینگ در این سخنرانی گفته بود: «رویایی دارم که چهار فرزند خردسال من روزی در کشوری زندگی کنند که نه براساس رنگ پوستشان که براساس شخصیتشان مورد قضاوت قرار بگیرند.»
لوترکینگ سوم، پسر ارشد «کینگ» در مراسم شنبه خطاب به تجمع‌کنندگان گفت: «کار به پایان نرسیده است. سفر به پایان نرسیده است. ما می‌توانیم و باید بیشتر از این انجام دهیم.»
«باراک اوباما» نخستین رئیس‌جمهوری سیاه‌پوست آمریکا نیز قرار است چهارشنبه در مراسم یادبود سخنرانی تاریخی مارتین لوترکینگ صحبت کند. «بیل کلینتون» و «جیمی کارتر» از رؤسای جمهوری پیشین آمریکا، اوباما را همراهی خواهند کرد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10