(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 04 شهریور 1392 - شماره 20575

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
سرپرست وزیرنیست ! (یادداشت میهمان)
کیهان و خوانندگان
پنجره (گفت و شنود)
مراکز رسانه‌ای و مطالعاتی رژیم صهیونیستی اذعان کردند
پذیرش ایران هسته‌ای تنها گزینه باقی‌مانده برای اروپا و آمریکا
هشدار ستاد کل نیروهای مسلح به آمریکا: عبور از خط قرمز سوریه عواقب شدیدی برای کاخ سفید خواهد داشت
اکرمی رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری شد
آقای خاتمی! خط شما یا خط امام؟! (خبر ویژه)
نقطه ضعف دولت جدید می‌تواند نزدیکی با دولت سازندگی باشد (خبر ویژه)
آن جنایت صدام خوب بود ولی این جنایت وحشیانه بود!(خبر ویژه)
حرف‌های حجاریان را کس دیگری می‌گفت اصلاح‌طلبان چه بلایی بر سرش می‌آوردند؟ (خبر ویژه)
واکنش الهام درباره لغو برخی از مصوبات دولت دهم
 


مطابق اصل یکصد و سی و سوم قانون اساسی، رئیس جمهور پس از مراسم تنفیذ و تحلیف، بایستی وزرای پیشنهادی خود را برای کسب رأی اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی نماید. مجلس پس از بررسی برنامه‌ها و صلاحیت‌های هر یک از وزرا در کمیسیون‌های تخصصی و پس از آن در صحن علنی مجلس و همچنین استماع سخنان موافقین و مخالفین، ظرف یک هفته به اعضای کابینه پیشنهادی رئیس جمهور رأی اعتماد می‌دهد. در این بین ممکن است، برخی از وزرای پیشنهادی موفق به کسب رأی اعتماد از مجلس نشوند. در این صورت طبق قسمت اخیر اصل یکصد و سی و پنجم و تبصره دوم ماده 190 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، رئیس جمهور می‌تواند برای وزارتخانه بدون وزیر تا مدت نهایتا سه ماه سرپرستی را تعیین نماید. در ادامه این نوشتار، به طور مختصر تحلیل موقعیت سرپرست- که بی‌شک متمایز از مقام وزیر است- مورد بررسی حقوقی قرار می‌گیرد.
1- طبق اصلی که در حقوق اداری با عنوان «اصل تداوم خدمات عمومی» پذیرفته شده است، خدمات عمومی دولت (دولت در مفهوم اعم) تعطیل‌پذیر نیست و بایستی که استمرار داشته باشد. این تداوم هم منطقا قابل قبول می‌نماید، چه نمی‌توان امور جاریه مملکتی را حتی برای لحظه‌ای تعطیل شده دانست. تعیین سرپرست برای وزارتخانه بدون وزیر از همین حیث در قانون اساسی پیش‌بینی شده است. لذا به این منظور، مقام سرپرست، یک مقام اداری است.
2- مجلس شورای اسلامی با رأی اعتماد به وزیر دولت، در واقع مسئولیت سیاسی وزیر را محقق می‌نماید. به بیان دیگر، طبق اصول 88 و 89 قانون اساسی، وزیر پس از رأی اعتماد، در قبال مجلس مسئول تصمیمات و اعمال خویش است و در موارد لازم در صورتی که مجلس اقدامات وزیر را بنا بر دلایلی ناصحیح بداند، می‌تواند طبق اصول پیش‌گفته، از وزیر سؤال و یا وی را استیضاح نماید. پر پیداست سرپرست از آن جایی که رأی اعتماد مجلس را با خود همراه ندارد، هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال مجلس نخواهد داشت و متقابلا مجلس هم نمی‌تواند وی را مورد بازخواست قرار دهد چرا که اساسا به سرپرست هیچ‌گونه اعتمادی نکرده است؛ تنها رئیس‌جمهور است که با توجه به مافوق بودن مقامش می‌تواند سرپرست را به دلیل عملکردش مورد بازخواست قرار دهد.
3- با توجه به آنچه که در دو بند پیش بیان گردید، نانوشته پیداست که سرپرست اختیارات محدودتری در مقایسه با وزیر دارد، و به نوعی می‌توان گفت که سرپرست تنها مجری امور جاری وزارتخانه تحت سرپرستی خویش است. این محدودیت در قوانین عادی هم مشهود است. به عنوان نمونه، اکنون که وزارت علوم دارای سرپرست است، به یک نمونه از محدودیت‌های قانونی سرپرست این وزارتخانه اشاره می‌کنیم:
ماده 3 آیین‌نامه مدیریت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان می‌دارد:
«رئیس هر دانشگاه یا موسسه آموزش عالی برحسب مورد از جانب وزیر فرهنگ و آموزش عالی (وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری) یا وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد خواهد شد و پس از تأیید شورا، با حکم وزیر به مدت چهار سال به اجرای وظایف خود خواهد پرداخت».
آن‌گونه که از متن این مقرره پیداست، روسای دانشگاه‌ها تنها به پیشنهاد «وزیر» قابل عزل و نصب هستند و چنین اختیاری برای سرپرست در نظر گرفته نشده است. این موضوع هم با توجه به توضیحات پیشین منطقی به نظر می‌رسد.
4- از آن‌جا که سرپرست یک مقام اداری است و نه سیاسی، از تصمیمات آن می‌توان در دیوان عدالت اداری شکایت نمود. در همین زمینه، اخیرا سرپرست وزارت علوم، طی بخشنامه‌ای پذیرش کلیه پذیرفته‌شدگان بورس وزارت علوم را تعلیق نموده است. با توجه به موارد پیش گفته و همچنین این که این امر با حقوق مکتسبه افراد ذی‌نفع در تعارض است، قابل شکایت در دیوان عدالت اداری است. طبق یک اصل پذیرفته شده حقوقی، قوانین نمی‌توانند عطف به ماسبق شوند و حقوق کسب شده اشخاص را تحت‌الشعاع قرار دهند، مگر در مواردی که حقوق بیشتری را برای منتفعان در برداشته باشند.
مسئولیت سیاسی سرپرست در قبال مجلس شکل نگرفته است و مجلس تنها می‌تواند رئیس‌جمهور را با سوال یا استیضاح به خاطر اقدامات فراقانونی سرپرست تعیین شده مورد بازخواست قرار دهد. این علاوه بر مسئولیت شخص سرپرست در قبال رئیس‌جمهور است.
تجارب دولت‌های گذشته، چنین مواردی را عیان نموده است. چشمان تیزبین و نظاره‌گر مجلس که طبق اصول متعدد قانون‌اساسی مسئول اصلی نظارت بر عملکرد دولت است، هماره مترصد بوده است که اقدامات فراقانونی قوه مجریه، به یک روال طبیعی و بی‌پاسخ تبدیل نگردد؛ کما اینکه اگر محمود احمدی‌نژاد با اقداماتی سبب آزردگی مجلس می‌گردید، مجلس با از سر گذراندن مصوبه‌ای با این قبیل اقدامات رئیس‌جمهور وقت به مقابله بر‌می‌خاست. اکنون اگر بتوان با اغماض از انتصاب فردی که نتوانسته است اعتماد نمایندگان ملت را جلب نماید به عنوان ریاست سازمان میراث فرهنگی چشم‌پوشی نمود و آن را دهن‌کجی به رأی نمایندگان ملت برنشمرد، نمی‌توان از اقدامات فراقانونی یکی از عناصر فعال فتنه در کسوت سرپرست وزارت علوم گذشت کرد و تغییرات احتمالی روسای دانشگاهها در آستانه مهر و همچنین ملغی اعلام نمودن پذیرش پذیرفته‌شدگان بورس وزارت علوم- که طی یک فرآیند قانونی و منطبق با آیین‌نامه‌ها و قوانین مصوب صورت پذیرفته است- را نادیده انگاشت. این نحو از عملکرد شتاب‌زده، هم‌چنان که قطعا در رأی اعتماد نمایندگان ملت به وزیر پیشنهادی جدید علوم در نظر گرفته خواهد شد، پیش از آن که موجب بدبینی‌های بیشتر شود، اقدام عاجل مسئولین ذی‌ربط از جمله خود رئیس‌جمهور منتخب و رئیس مجلس و رئیس دیوان عدالت اداری را می‌طلبد و براساس قانون از آنان انتظار می‌رود که با این قانون‌گریزی آشکار مقابله کنند تا زمینه برای قانون‌گریزی‌های احتمالی دیگر فراهم نشود.

محمدصادق فقفوری

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* رسانه وابسته به فتنه‌گران در داخل و خارج کشور از مطلب ستون گفت و شنود امروز (دیروز) کیهان برآشفته و بدترین اهانت‌ها را به مدیر مسئول کیهان نثار کرده‌اند که چرا سریع‌القلم را بی‌سواد دانسته است. از قول من به آنها بگویید چرا از اهانت صریح آقای سریع‌القلم به اسلام و انقلاب برآشفته نمی‌شوند و رگ‌های غیرتشان سیخ نمی‌شود؟! آیا کسی که با وقاحت می‌گوید مردم ایران بعد از یک قرن و نیم دارای یک کانون اعتدال‌گرا شده‌‌اند اهانت به انقلاب اسلامی، خون شهدا و بیش از سه دهه فداکاری ملت در همه عرصه‌ها نیست؟! این آقایان که عادت کرده‌اند هر نانی را به نرخ روز بخورند غیرتشان کجا رفته است؟!
علی‌اکبر حسینی و چند تلفن مشابه
* تیتر روزنامه ایران به نقل از وزیر محترم اطلاعات: ترس حوادث 88 را می‌شکنیم. اولا از مصاحبه وزیر چنین برداشتی نمی‌شد. ثانیا مفهوم این تیتر یعنی ترس از مزدوری دشمن را می‌شکنیم. ثالثا؛ فتنه بود نه حوادث.
بنابراین لازم است آقای رئیس‌جمهور، مشی اعتدال‌گرایی را در عمل از زیرمجموعه‌های خود از جمله روزنامه منتسب به دولت شروع کنید. جلوی افراط‌گری را با اعتدال‌گرایی بگیرید. گذشته باند قدرت و ثروت را که با تفاوت 11میلیون آرا ملت تمکین نکرد و شعار جلب اعتماد مردم را می‌دادند و طرف مظلوم مقابل را افراط‌گرا می‌خواندند به آنان متذکر شوید. از معصوم نقل است؛ نشانه شیعه وفای به عهد است.
گل‌محمد نورانی از مهدیشهر
* این خیلی خوب است که دولت شعار ولایت‌پذیری و پشتیبانی از ولایت، اعتدال و پایبندی به اصول انقلاب اسلامی سر می‌دهد، اما آنچه از فتنه 88 آموختیم بیداری، آگاهی و بصیرت است. بنابراین آنچه ملاک آحاد ملت است، عمل به این شعارهاست.
1969---0936
* مبادا کار دولت جدید این شود که شعار اعتدال بدهد ولی در عمل کار در دست تندروهای اصلاح‌طلب قرار گرفته باشد.
0102---0933
* جنایت اخیر تروریست‌ها در اطراف دمشق چندان جای تعجب ندارد. این تروریست‌ها از جنس منافقین اول انقلاب اسلامی ایران هستند که مردم بی‌گناه را به خاک و خون می‌کشیدند و حالا بر سر آخور صهیونیست‌ها نشسته‌اند و باید «صیاد»هایی بپاخیزند در مرصادی دیگر آنها را به آتش بکشند و این کفتارهای نابکار را به سزای اعمال ننگین خویش برسانند.
7902---0919
* انتظار می‌رود آزادی حسنی نامبارک اتحاد و همبستگی ملی مردم مصر را فراهم نماید تا بار دیگر در میدان التحریر سقوط دیکتاتور دیگری را رقم زنند. عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد.
امیر مشاطزاده
* کجایید مجامع حقوق بشری، حمایت از حقوق شهروندی، حمایت از زندانیان سیاسی، مدافعان آزادی بیان، کمپین‌های چند میلیون امضایی، حامیان دموکراسی، سینه چاکان آزادی، خانم برنده صلح نوبل؟! به آنها بگویید در بشر بودن مردم مصر و سوریه تردید دارید؟ یا درصداقت عربده‌های کذایی خودتان؟
7977---0912
* تا کی باید شیعیان و مسلمانان توسط سران مرتجع حجاز، قطر و ترکیه در سوریه به خاک و خون کشیده شوند. چرا دستگاه دیپلماسی کشورمان اقدام بازدارنده‌ای در قبال این تحرکات جنایت‌بار مرتجعان منطقه انجام نمی‌دهد؟
0025---0917
* از جمله کسانی هستم که نسبت به مصاحبه آقای وزیر اطلاعات در مورد فتنه‌گران فرار کرده به خارج اعتراض کردم و از کیهان درخواست کردم مطلب اعتراض بنده را در این ستون چاپ بکند ولی با اینکه چند روز گذشته پیام بنده را چاپ نکردید. چرا؟
مرادیان
کیهان: مشابه پیام شما خواننده محترم در روزهای گذشته در ستون کیهان و خوانندگان به چاپ رسیده است.
* دولت امید در ابتدای شروع به کار گویا قصد ناامید کردن ملت را دارد. و با اعلام لغو اکثر مصوبات اواخر دولت قبل که یکی از آنها توجه به ازدیاد جمعیت و افزایش مرخصی زایمان خانم‌ها بود قصد دارد به کدام سو حرکت نماید. همان سیاست دولت سازندگی و کاهش بی‌حساب و کتاب جمعیت؟
خانم محمدزاده
* اگر دولت به معنای واقعی کلمه به اعتدال معتقد است چرا در هر وزارتخانه‌ای که وزیر معرفی شده تا پایین‌ترین سطوح افراد را جابه‌جا می‌کنند. چرا در ظاهر شعار اعتدال را می‌دهند ولی در عمل مخالفان با عقیده خویش را قلع و قمع می‌کنند.
علیمردانی
* امیدواریم قاضی سراج همان گونه که در پشت میز قضاوت عملکرد خوبی داشتند بتوانند در پست جدید یعنی ریاست بازرسی کل کشور یقه دانه درشت‌ها را بگیرد و قانون را در مورد آنها پیاده کند.
اصغر کردبچه از رانندگان اتوبوس بین شهری
* از وزیر محترم اقتصاد و دارایی درخواست می‌شود در مورد سهام عدالت 42 میلیون نفر تصمیم‌گیری نماید. هنوز هیچ موضع‌گیری در این مورد از ایشان مشاهده نشده است.
2903---0916
* از متولیان آستان مقدس امام‌رضا(ع) و امام‌جمعه و مسئولین فرهنگی - سیاسی استان خراسان رضوی درخواست می‌شود برای برخورد با کسانی که اطراف حرم مطهر به دنبال ترویج بی‌بند‌وباری و بی‌حجابی هستند تدبیر و اقدام کنند.
9745---0913
* از رئیس محترم بنیاد شهید و امور ایثارگران درخواست می‌شود تدبیری برای جانبازان فاقد پرونده پزشکی بنمایند و آنها را از این وضعیت بلاتکلیفی برهانند.
7817---0938
* آقای رویانیان رئیس باشگاه پیروزی اعلام کرد که حاضر شده یک بازیکن به نام خلعتبری را به قیمت یک میلیون دلار خریداری کند و از لیگی که نام جعلی برای خلیج‌فارس تعیین کرده بود خارج سازد. خطاب به ایشان و دیگر مسئولین بنویسید با چنین خرج‌های بیهوده‌ای باید هم بعضی از جانبازان و بچه‌های جنگ فراموش شوند.
فخرالساعه
* فروشندگان سی‌دی‌های مستهجن با بی‌شرمی تمام در میدان امام‌خمینی(ره) به افراد رهگذر پیشنهاد خرید می‌دهند. چرا به این جماعت که به صورت علنی ترویج فساد می‌کنند آزادی عمل داده می‌شود.
5941---0912
پاسخ شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه به تاریخ 14/5/1392، با عنوان «درخواست احداث خط از میدان بهمن تا میدان شوش» به آگاهی می‌رساند: راه‌اندازی خط جدید اتوبوسرانی در سطح شهر تهران منوط به بررسی کارشناسی و اعلام‌نظر مراجع ذیربط از جمله کمیته ترافیک می‌باشد و شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نیز مصوبات ابلاغی را اجرا می‌کند.
لذا هرگونه پیگیری در این زمینه از طریق معاونت محترم حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه مربوطه امکان‌پذیر می‌باشد.»
* در سریال دودکش نباید اجازه داده می‌شد که یک فرد ساده‌لوح در نقش یک روحانی ملبس به لباس مقدس روحانیت ظاهر بشود.
6858---0919
* خدمات رایگان مثل مکالمه و پیامک رایگان از 12 شب تا 7 صبح هیچ تناسبی با فرهنگ اسلامی و ایرانی ما ایرانیان ندارد و چه بسا موجب به وجود آمدن ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود.
0218---0912
* یک فرد و جریان سیاسی چقدر باید از دین بیگانه باشدکه نیروهای بسیج و حزب‌اللهی جامعه را مشابه خوارج خشک مقدس و متعصب به ظواهر دین بداند. در حالی که نیروهای طالبان و القاعده وهابیت مصداق خوارج در دوره ما هستند که آن‌ها هم همانند برخی از روشنفکرنمایان، دست‌پخت آمریکا و غرب هستند.
7902---0919
* شایسته است رؤسای قوا بیش از سایر اقشار جامعه به پاس داشتن فارسی و پرهیز از استفاده از واژه‌های بیگانه حساسیت نشان بدهند ولی متأسفانه خلاف آن را مشاهده می‌کنیم.
3722---0916
* اگر برخورد انضباطی با رانندگان متخلف که صدای موسیقی ضبط ماشین خود را بلند می‌کنند و سبب ناراحتی دیگر شهروندان می‌شوند برای نیروهای انتظامی سخت و مشکل است پیشنهاد می‌کنم لااقل سهمیه سوخت این عده از رانندگان متخلف را قطع کنند.
اجله از کرمان
* در جایگاههای دریافت عوارض بعضی از بزرگراههای کشور به بهانه نداشتن پول خرد مابقی پولی را که از رانندگان دریافت کرده‌اند برنمی‌گردانند. بنویسید این پول اضافی حرام است و مسئولین امر باید جلوی این نوع کسب درآمد حرام را بگیرند.
4992---0914
* در استخر یاد یاران متعلق به شهرداری در خیابان کمیل سشوار به تعدادکافی وجود ندارد. قفل کمدها نیز امنیت ندارند از آب سردکن نیز خبری نیست. امید است این نواقص با مساعدت مسئولین امر مرتفع بشود.
1905---0912
* روال تکراری برنامه‌های استکبار علیه نظام اسلامی این چنین بوده که اول ایده تحریم‌های جدید را مطرح می‌کنند و سپس با نزدیک شدن به نشست آژانس به طرح مسائل ادعایی منافقین پرداخته و بعد ادعاهای حقوق بشری را چاشنی آن می‌سازند و با این فشارهای چندجانبه حقانیت حقوق ملت ایران را پایمال کرده‌اند و بدین ترتیب زمان گرفته می‌شود. این بار نیز کنگره آمریکا طرح تحریم جدید را در آستانه شروع به کار دولت جدید کلید زد و در داخل کشور نیز به دنبال نشست خبری 15/5/92 طرح حقوقدان بودن رئیس‌جمهور و مسئله آزادی زندانیان یقینا طرح حقوق بشری را کلید خواهند زد، تا هم به تحریم‌ها وجاهت دهند و هم فشار مضاعف به دولت منتخب وارد کنند. جالب اینجاست که همین افراد پرسشگر با هجمه رسانه‌ای همسوبا خارج از کشور ادعای حمایت از منتخب مردم را هم دارند. آنچه مسلم است اولویت دولت با توجه به وعده قبلی رفع مشکلات معیشتی مردم و اقتصادی کشور است.
طالعی
* برای خائن بودن اصلاح‌طلبان فقط این دو مورد جدید کافی است؛
1-روزنامه‌های اصلاح‌طلب تحریم‌های جدید آمریکا علیه ملت را به حکم وظیفه خبر رسانی خود چاپ نکردند.
2-خبرنگار شرق در مصاحبه مطبوعاتی با رئیس‌جمهور آزادی فتنه‌گران را خواستار شد!!
فهیم‌زاده از اهواز
* به رغم تاکید مقام معظم رهبری که دولت دهم کارهای خوبی انجام داده است متاسفانه عده‌ای فقط با ایجاد بدبینی اظهار می‌دارند که دولت‌های نهم و دهم اصلا کاری انجام نداده‌اند. انصاف به خرج دهید وجدان خود را آزرده‌خاطر نکنید که هر کس در گرو اعمال خویش است.
1648---0915
* برخی از وزرای پیشنهادی که در دولت اصلاحات و سازندگی هم حضور داشته‌اند وقتی برای حل مشکلی به آنها مراجعه می‌شد به صراحت می‌گفتند اگر تا پیش رئیس‌جمهور هم بروی مشکل شما حل نمی‌شود و حل هم نمی‌شد. ولی دولت دکتر احمدی‌نژاد چنین رفتارهای وزرا را برنمی‌تافت و برخورد می‌کرد. خود رئیس‌جمهور به گره‌گشایی از مشکل مردم مبادرت می‌ورزید.
یک هموطن از خوزستان
* به کیهان باید هجمه شود چون از نظر دشمن تنها روزنامه‌ای است که مطابق با اصول روشنگری در مسیر خط امام و ارزشهای اسلامی و انقلابی با تاییدها و انتقادها به دولت‌های گذشته و آینده به قصد بصیرت‌افزایی و خدمت به مردم و نظام گام برداشته و برمی‌دارد.
5764---0912
* درست است که شرکت واحد در راهپیمایی‌ها ومناسبت‌ها خدمات می‌دهد ولی چون نظارت کاملی وجود ندارد به دفعات مشاهده شده که بعضی از راننده‌ها در حالی که ظرفیت اتوبوس کامل نشده حرکت می‌کردند و کاری نداشتند که خیلی از مردم روزه‌دار در هوای گرم در بازگشت با مشکل مواجه می‌شوند.
6858---0919
* خطاب به همه خواص که با ولایت زاویه گرفته و به خارج از کشور دل بسته‌اند بنویسید دلسوزان انقلاب و نظام تمام فعالیت‌های آنان را رصد می‌کنند و چیزی را از قلم نمی‌اندازند. بدانند که با حضور امت حزب‌الله در صحنه نخواهیم گذاشت به اهداف خودشان برسند.
احمدی
* آقای حجاریان یکی از مدعیان کرامت انسانی و آزادی به آقای روحانی پیشنهاد می‌دهد به جای سفر به آمریکا به عربستان سفر کند یعنی اگر شکم و اقتصاد با مشکل مواجه شد آمریکا که چه عرض کنم تمام کرامت و آزادی انسان را باید قربانی درگاه یک رژیم مستبد و مزدور آمریکا کرد! البته قبلا هم وزیر ارشاد دولت اصلاحات به پابوس ملک‌عبدالله رفته بود.
گل‌محمد نورانی از مهدیشهر
* اگر تلفن همراه حریم شخصی است و اگر تبلیغات هم با موافقت مردم دریافت شود باید سهمی از درآمد مخابرات از این پیامکهای تبلیغاتی به صاحبان تلفن همراه واگذار شود.
ابوذری
* در سال 86 از درجه‌داری ناجا تسویه حساب نمودم ولی بابت طلب مرخصی وجهی دریافت نکردم. از مسئولین امر انتظار می‌رود نسبت به محاسبه طلب مرخصی‌ام اقدام نمایند.
9673-0913
* لطفا مسئولین این همه سفرهای تابستانی را تبلیغ نکنند چون بسیاری از مردم نمی‌توانند به سفر بروند و خون دل می‌خورند...
4759- 0914
* امام هادی (علیه السلام) می‌فرمایند: خشم بر زیر دستان از پستی است.
6263-0938
* در قسمتی از وصیت‌نامه یک شهید آمده است: مادرم زمانی که خبر شهادتم را شنیدی گریه نکن بلکه زمانی گریه کن که مردان ما بی‌غیرت شده و زنان نیز عفت را فراموش کنند.
0042-0939
* مسائل 1413 و 1414 اجوبه الاستفتائات مقام معظم رهبری در خصوص مراعات ظواهر شرعی را به برخی از وزرای جدید متذکر شوید.
3725-0910
* برای رای دادن به باقی مانده وزرا توجه نمایندگان محترم را به ترجمه 2 آیه کریمه جلب می‌کنم:
آیه 58 سوره مبارکه نساء: خداوند به شما فرمان می‌دهد که امانتها را به صاحبانش بدهید. و هنگامی که میان مردم داوری می‌کنید به عدالت داوری کنید خداوند اندرزهای خوبی به شما می‌دهد خداوند شنوا و بیناست.
آیه 85/ نساء: کسی که شفاعت (تشویق وکمک) به کار نیکی کند نصیبی از آن برای او خواهد بود و کسی که شفاعت (تشویق و کمک) به کار بدی کند سهمی از آن خواهد داشت و خداوند حسابرس و نگه‌دار هر چیز است.»
نمایندگان با رای خود در عملکرد وزرا سهمی خواهند داشت اگر وزیری لایق و مدیر و مدبر باشد هم نمایندگان هم ملت و هم وزیر سهمی از عملکرد نیک و بد او در پرونده خود ذخیره می‌کنند.
احمدزاده
* درتاریخ 10/10/91 با ماشین سمند خود که تازه خریده بودم تصادف کردم. بنویسید مدت 8 ماه است که این ماشین با کارت طلایی در تعمیرگاه خوابیده و نمایندگی شرکت ایران خودرو هیچ کاری انجام نداده و خلاصه از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کند. چه کسی باید به فریاد ما برسد؟
فولادوند
* دولتمردان و مسئولین کشور توجه داشته باشند انقلاب ارثیه پدری‌شان نیست که خواسته باشند موروثی بین خودشان تقسیم کنند. باید راه را برای دست‌های پاک و چهره‌های جدید و جوان برای اداره کلان کشور باز کنند.
3158-0910
* سکولارهای غرب باید هرچه سریع‌تر خود را از زیر یوغ صلیبیون لجوج و زبان نفهم نجات دهند والا بیش از پیش آنها را به کشتار و جنایت علیه مسلمانان می‌کشانند و مردم جهان از تمام دستاوردهای عظیم علمی آنها متنفر می‌شوند.
جعفری
* آقای دکتر روحانی شخصی نیست که در هیچ کاری از علمای اسلام و ولایت فقیه سبقت بی‌جا بگیرد یا از خطوط قرمز ملت که غرور ملی ایرانی محسوب می‌شود مثل قطع رابطه با آمریکا، دستاوردهای هسته‌ای، حمایت از مقاومت اسلامی و... عبور کند.
اصغر رضایی منش
* فرقه‌های جنگ‌طلب در سوریه و عراق نباید آن قدر ابله باشند که نتوانند دوست مسلمانان را از دشمن آشکار مسلمانان یعنی آمریکا و اسرائیل تشخیص دهند.
یک ایرانی مسلمان
* هرگز به آمریکای دروغگو باج نخواهیم داد. اگر آمریکا در گفت و گوهای خود می‌خواهد صداقت و راستی نشان دهد اول باید دارایی‌های بلوکه شده کشورمان و بدهی‌های خود را که به رژیم ستمگر شاهی مربوط می‌شد پرداخت نماید سپس از ما بخواهد وارد مذاکره شویم.
غلامرضا عونی
* بهترین روشهای موثر برای کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها، افزایش و توسعه فضای سبز و جلوگیری از ساخت و سازهای بی‌رویه در اطراف شهرهاست.
یک شهروند
* چرا برخی از نشریات داخلی چشم امیدشان به خارجی‌ها و به خصوص شیطان بزرگ آمریکاست. مگر دشمنی‌های شیطان بزرگ را ندیده‌اند. ای کاش چشم و گوش‌هایشان بیدار شود و ابراز ندامت کنند.
یک شهروند
* یک جانباز هستم، از آقای کوثری نماینده امور ایثارگران در مجلس تقاضا داریم طرحی در مجلس را تصویب کنند که ایثارگران و جانبازان در هنگام عبور از ایستگاه‌های عوارضی از پرداخت عوارض معاف شوند شاید این طرح دلگرمی برای فرزندانمان در آینده باشد.
یک جانباز
* به آقای دکتر احمدی‌نژاد خسته نباشید می‌گوییم. ایشان یک رئیس جمهور کاملا مردمی بوده و امیدواریم دیگر روسای جمهور کشورمان هم همین رویه مردمداری را دنبال کنند.
کریمی
* متن زیبای زیارت قبور شهدای احد در مفاتیح الجنان که مصداق آن شهدای دفاع مقدس نیز هستند بهترین زیارتنامه برای استفاده در مزار شهدا و یادمان‌های آنان در مساجد و سایر اماکن است.
موسیوند
* انتخاب دکتر احمدی‌نژاد را به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام تبریک عرض می‌کنم. خداوند پشت و پناهشان باشد.
0877-0917
4822-0933
8782-0915
4178-0936
* آقای دکتر احمدی‌نژاد در زمان ریاست‌جمهوری خود با شرکت در سازمان ملل و سخنرانی‌های کوبنده و استکبار‌ستیز خود نام ایران و ایرانی را بلندآوازه کرد چون استکبار آمریکا مورد نفرت مردم دنیا بود همه جهانیان سخنرانی‌هایش را گوش می‌دادند. ایشان با این کار ایران را به همه جهان معرفی کرد. باید در قبال آمریکا و صهیونیست‌ها یا زنگی زنگ بود یا رومی روم. از ایشان به خاطر زحمات 8ساله‌شان تشکر می‌کنم.
یک دبیر بازنشسته
* از 8سال تلاش جهادی و خدمت بی‌منت آقای دکتر احمدی‌نژاد و دولت ایشان و همچنین ایستادگی در مقابل استکبار جهانی و صهیونیسم جهانی تشکر می‌کنیم و برایشان آرزوی سلامتی و موفقیت داریم.
7567- 0912
* 16 ماه به عنوان بسیجی و 26ماه با عنوان پاسدار افتخاری که 16ماه آن در جبهه بوده است خدمت نموده‌ام ولی متأسفانه تا به حال کارت پایان خدمت نگرفته‌ام و می‌گویند شما سرباز فراری هستید و باید دوباره به خدمت اعزام شوید. از مسئولین امر درخواست حل مشکل کارت پایان خدمت خود را دارم.
6942-0937
* امیدواریم آقای احمدی‌نژاد به عنوان چشم و گوش امام و مردم در تمام جلسات مجمع تشخیص مصلحت حضور داشته باشد. از این رئیس‌جمهور مردمی و پرتلاش که هشت سال صادقانه وقت و زندگی خود را صرف رسیدگی به امور مردم کرد، نهایت قدردانی را داریم.
یک شهروند
* حضور همسر آقای هاشمی که از عوامل مؤثر در فتنه‌آفرینی سال88 بوده در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری نوعی دهن‌کجی به نظام و انقلاب می‌باشد. ایشان کسی است که قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری92 اعلام کرد انتخابات در ایران بی‌معنا می‌باشد و تهمت جابه‌جایی آراء به نظام زد.
6038-0912
* تا بانگ لا‌اله‌الا‌الله و محمد رسول‌الله بر سرتاسر گیتی طنین نیندازد مبارزه هست و هرکجا که مبارزه باشد ما هستیم. (امام‌خمینی)
8847-0919
* از کیهان عزیز می‌خواهم هراسی به خود راه ندهد و به افشا ماهیت عوامل فتنه ادامه دهد.
دبیری از شاهین‌شهر
* به دندان کشیدن جگر یک انسان مسلمان یا به میخ کشیدن و قتل 120 کودک بی‌گناه و هزاران جنایت دیگر در سوریه هدیه دموکراسی غرب می‌باشد. غربی‌ها با این وحشی‌گری که راه انداخته‌اند روی چنگیز مغول را در تاریخ سفید کرده‌اند. در وصف این‌گونه حیوان‌های انسان‌نما چه بگوییم که حق مطلب اداء شده باشد؟
4937-0918
* نفاقی بارزتر از این نیست که در سریال‌های تولید داخل بعضی از دختران و خانم‌ها با پوشش کامل و حجاب اسلامی نقش بازی کنند ولی در محافل و مجالس با سر و وضع غیرقابل دفاع حاضر بشوند یا عکس‌های آنچنانی آنان روی جلد نشریات چاپ بشود. چرا فکری برای این بدآموزی در جامعه نمی‌شود؟
0713-0913
* از نظام وظیفه عمومی تقاضا می‌شود از 2 فرزندی که یکی خدمت نظام وظیفه را طی نموده و دیگری در شرف اعزام به خدمت است ولی پدری 67ساله و مادری 64ساله دارد را معاف نمایند.
خانم اسدی از ساری
* از سخنگوی قوه قضائیه بپرسید بالاخره از محاکمه آقازاده فتنه‌گر مهدی هاشمی چه خبر؟ باز هم استمهال؟ سکوت رسانه‌ها به چه علتی است؟
6775-0912
* در آینده‌ای نه چندان دور خواهیم دانست که احمدی‌نژاد که بود و چه کرد؟ من ایشان را تحسین می‌کنم.
9528---0911
* رسول اعظم(ص) می‌فرمایند: خوشرویی، کینه را از دل‌ها بیرون می‌کند.
6263---0938
* هدایت، حمایت و دعا سه خواسته رئیس‌جمهور منتخب از رهبر معظم انقلاب اسلامی بود. آن دسته از اصحاب فتنه‌ای که مثل بادمجان دور قاب چین به آقای روحانی نزدیک شده و نقش ستون پنجم را دارند خدای ناکرده باعث سقوط ستون دولت آینده خواهند شد. اما بدانند که امت ولایتمدار با آنها برخوردهای انقلابی خواهد کرد.
سلیمان بلغار
* بعضی‌ها خود را مدعی اعتدال می‌دانند ولی بدترین تهمت‌ها را به آقای احمدی‌نژاد ریاست محترم جمهوری می‌زنند و حاضر نیستند به یکی از خدمات دولت ایشان اشاره داشته باشند.
2788---0937
* در گزارش دولت دهم آمده بود که در طول این 8 سال به 38 میلیون نامه و پیامک‌های ارسالی مردم جواب داده شده است عرض می‌کنم پس چرا به نامه پست سفارشی شده بنده که دو ماه قبل از پایان دولت دهم به آدرس نهاد ریاست‌جمهوری ارسال کرده‌ام ترتیب اثر نمی‌دهند؟
6910---0911
* نیمکت‌های قدیمی و فرسوده پارک آب‌نما در فولادشهر رو به روی پاساژ پاسارگاد قابل استفاده نیستند و نیاز به تعویض آنها می‌باشد. امیدواریم رسیدگی شود.
4810---0913
* حضرت علی(ع) می‌فرمایند هرگاه قرآن تو را به سوی خوی زیبایی بخواند تو نفس خویش را به نمونه‌های آن وادار کن.
6263---0938
* با توجه به نامگذاری امسال به سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی ضرورت دارد مسئولین کشور در جهت تحقق و خلق این حماسه ملی و حیاتی از دست‌اندرکاران و فعالان کلیه مشاغل و تولیدکنندگان حمایت‌های ویژه داشته باشند.
6263---0938
* کیهان رژیم سابق در صفحه اول تیتر کرده بود: «قهرمان شنای ایران در دریای خزر غرق شد» این خبر از دوران بچگی تاکنون برای بنده نکته قابل تأمل و درس بزرگی شده است. می‌خواهم عرض بکنم خطر غرق شدن برای همه حتی آنهایی که فکر می‌کنند شناگر خوبی هستند وجود دارد. بنابراین هیچ‌گاه به خودشان مغرور نشوند.
9243---0910
* پیامبر اعظم(ع) فرمودند: خداوند دوستدار جوانی است که جوانی‌اش را به اطاعت خداوند می‌گذراند.
6263---0938
* حضرت علی(ع) می‌فرماید: روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شکم است.
9570---0916
* یک جوان 29 ساله مجرد، بیکار و در جست‌وجوی کار و همسر مناسب هستم. اما قدرت مالی و پشتوانه شغلی ندارم. از مسئولین قوه مقننه و مجریه می‌خواهم فکری برای معضل بیکاری جوانان بکنند. تاکنون از هیچ‌گونه وام، تسهیلات و حقوق بیمه‌ای و... استفاده نکرده‌ام.
0327---0935

 


گفت: یکی از مدعیان اصلاحات گفته است ما در جبهه اصلاحات به هرکسی اجازه ورود نمی‌دهیم!
گفتم: منظورش چیه؟! معلومه که همه اصلاح طلب‌ها مثل اصحاب فتنه نیستند ولی بیشتر فتنه‌گران در همین جبهه بوده‌اند.
گفت: ایشان می‌گوید برای گزینش اعضا در جبهه اصلاحات به سوابق و انگیزه‌های آنها توجه می‌کنیم تا این جبهه به کانون افراد نالایق تبدیل نشود!
گفتم: با این حساب، درباره کسانی که عضو جبهه اصلاحات بودند و امروزه به آمریکا و انگلیس پناهنده شده‌اند و آشکارا به خدمت سرویس‌های اطلاعاتی دشمن درآمده‌اند، چه نظری دارند؟! یعنی از اول آنها را برای خدمت به بیگانگان گزینش کرده بودند!
گفت: چه عرض کنم؟!
گفتم: یارو یک جایی مهمون بود و شب از بس که پشه توی اتاق پرسه می‌زد نتونست بخوابه، فردا صبح به صاحبخونه گفت؛ این توری پنجره واسه اینه که نذاره پشه‌ها وارد اتاق بشوند، یا واسه اینه که نذاره پشه‌ها از اتاق بیرون بروند؟!

 


مراکز امنیتی و رسانه‌ای رژیم صهیونیستی با اذعان به مدیریت تحریم‌ها توسط ایران، بر شکست تحریم‌‌ها برای توقف برنامه هسته‌ای کشورمان اعتراف کرده و تنها گزینه باقی‌مانده را برای آمریکا و اروپا پذیرش ایران هسته‌ای عنوان کردند.
در همین ارتباط، روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» در سرمقاله دیروز خود با اشاره به فشارهای کشورهای غربی برای توقف برنامه هسته‌ای ایران نوشت: اگرچه تحریم‌ها بر اقتصاد ایران تاثیرهایی داشته اما در تعلیق یا تعطیلی فعالیت‌های هسته‌ای این کشور شکست خورده است.
در بخشی از مقاله این روزنامه صهیونیستی آمده است: ایران اثبات کرده که تحریم‌ها نمی‌تواند در تصمیم این کشور برای پیشرفت هسته‌ای هیچ خللی ایجاد کند.
«استیو هانکه»‌ استاد دانشگاه جان هاپکینز آمریکا در این خصوص گفت: «ایران می‌تواند سالها به‌راحتی با تحریم‌‌ها کنار بیاید.» وی افزود: «تحریم‌ها بر روی ایران تاثیرگذار نیست و این را تمامی کارشناسان هم می‌دانند که ایران در سال‌های آینده بیش از این شاهد پیشرفت در برنامه هسته‌ای‌اش خواهد بود.»
به گزارش باشگاه خبرنگاران در ادامه این مقاله آمده است: هدف غرب از تحریم‌‌ها توقف برنامه هسته‌‌ای ایران است. اگر این تحریم‌ها شکست بخورد، به نظر می‌رسد که یکی از گزینه‌های باقیمانده این باشد که آمریکا و اروپا، ایران را به عنوان قدرت هسته‌ای بپذیرند. «پس از انتخاب دکتر حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور جدید ایران، در افکار بین‌المللی چنین ایده‌ای شکل گرفته که تعامل میان آمریکا و ایران به‌زودی ایجاد خواهد شد. با وجودی‌ که روحانی قول داده که تحریم‌ها علیه ایران کاهش یابد، ولی وی هم بر حق ایران برای تداوم برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز تاکید دارد.»
«محمد جواد ظریف وزیر خارجه جدید ایران در مصاحبه تلویزیونی خود در شب پنجشنبه گفت که تحریم‌ها ایران را وادار نمی سازد که سیاست‌های هسته‌‌ای خود را تغییر دهد، گفته شد قرار است پرونده هسته‌ای ایران به ظریف سپرده شود.»
در پایان مقاله روزنامه تایمز رژیم صهیونیستی آمده است: نتایج تحقیقات و بررسی‌ها نشان می‌دهد اقتصاد ایران به اندازه‌ای انعطاف‌پذیر بوده که بتواند آسیب‌های ناشی از تحریم‌ها را به خوبی از پیش‌رو بردارد. از سوی دیگر سیاست‌های به جای مالی در زمینه ارزش‌‌گذاری ریال نیز مزایایی داشته و توانسته موجب صادرات ارزانتر برای ایران شود. بدین ترتیب اتکای ایران به صادرات نفت هم کاهش پیدا کرده است.» بر اساس گزارش موسسه مالی بین‌المللی وابسته به بانک جهانی (IIf) «ایران توانست با ذکاوت خود صادرات اقلام غیرنفتی را که 20 درصد آن تحت تاثیر تحریم‌ها قرار نگرفته بود، افزایش دهد. این کالاها عبارت بودند از سیمان، سنگ‌آهن و فرش.
از سوی دیگر؛ موسسه امنیت رژیم صهیونیستی نیز در یک گزارش تفصیلی به قلم «عفرت موشه» رئیس سابق بخش اقتصادی ارتش صهیونیستی اعتراف کرده است که تحریم‌ها قادر به شکستن مقاومت ایران نیست.
در بخشی از گزارش موسسه امنیت رژیم اسرائیل آمده است: تحلیل داده‌های موجود تصویری پیچیده‌تر ارائه می‌کند. به‌رغم شاخص‌های منفی متعدد در اقتصاد ایران و با وجود پیش‌بینی‌های مربوط به کاهش ارزش واحد پول این کشور، رشد بازار بورس ایران در سال 2012 با نرخ بیش از 15 درصد افزایش یافت و در ژانویه تا ژوئن 2013 به 22 درصد رسید. علاوه بر این، با وجود کاهش ارزش ریال، بخش ساخت‌وساز و مشاوره املاک نه تنها بهبود یافت بلکه با رشد شدید قیمت‌ها مواجه شد. علاوه بر آن، در نتیجه تحریم‌های اعمال شده و کاهش واردات، برخی صنایع ایران توانستند خود را احیا کنند و بخشی از بازار داخلی را به دست بگیرند.
در ادامه این گزارش آمده است: اگرچه صندوق بین‌المللی پول در گزارش 20 مه 2013 از کاهش، 6/1 درصدی در تولید ناخالص ملی ایران در سال‌های 2012 و 2013 سخن گفته است اما ایران دارای یک اضافه تراز 25 میلیارد دلاری است که می‌تواند در سال 2014 مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر آن، با وجود تحریم‌های سخت اقتصادی، ایران در اواخر سال 2013 و اوایل 2014، هنوز 79 میلیارد دلار ذخیره به صورت ارز و طلا در اختیار خواهد داشت.
از سوی دیگر در اوایل سال 2013، حکومت ایران دست به اقداماتی زد تا استانداردهای زندگی در طبقه کارگر و کارمند از بین نرود. افزایش 20 تا 25 درصدی دستمزدها و ارائه امکان خرید ارزان به 17 میلیون ایرانی برای خرید کالاهای اساسی از جمله این اقدامات بود. در نتیجه، درآمد متوسط خانوار در سال 2013 به 660 دلار رسید در حالی که در سال 2012 تنها 466 دلار بود. این افزایش 40 درصدی تقریبا معادل نرخ تورم بوده است.
از سوی دیگر با وجود افزایش تعداد بیکاران به 4 میلیون نفر، ایران شاهد ناآرامی‌های اجتماعی نبوده است چرا که سیاست‌های تامین اجتماعی ایران برای بیکاران تا 50 ماه حقوق را تضمین کرده است که بلندترین دوره پرداخت حقوق بیکاری در تمام جهان است.
در پایان این گزارش رئیس سابق بخش اطلاعات اقتصادی ارتش اسرائیل تصریح می‌کند که حتی اگر تحریم‌‌ها تشدید شوند و ایران 70 درصد درآمد نفتی خود را از دست بدهد، نه تنها همچنان قادر خواهد بود سالانه 50 تا 60 میلیارد دلار واردات داشته باشد، بلکه می‌تواند تراز تجاری مثبت خود را حفظ کند. علاوه بر آن، بنابر پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول اقتصاد ایران در سال 2014 نوعی بازگشت را تجربه خواهد کرد و به رشد 1/1 درصدی دست خواهد یافت.
بنابراین، بعید به نظر می‌رسد که تشدید تحریم‌ها بتواند ایران را از ادامه سیاست‌های هسته‌ای‌اش بازدارد. حتی اگر تحریم‌‌ها آسیب جدی به اقتصاد ایران وارد کنند، این آسیب در حدی نیست که بتواند سیاست هسته‌ای ایران را تغییر دهد.

 


معاون ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: آمریکا محدوده خط قرمز جبهه سوریه را می‌داند و هرگونه عبور از خط قرمز سوریه پیامدهای شدید برای کاخ سفید در پی خواهد داشت.
«سردار سید مسعود جزایری» معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح در واکنش به برخی اظهارنظرهای مقامات غربی مبنی بر استفاده از گزینه دخالت نظامی در سوریه اظهار داشت: جنگ تروریستی موجود در سوریه محصول طراحی و برنامه‌ریزی آمریکا و ارتجاع منطقه علیه مقاومت است و با وجود جبهه وسیع دشمن، دولت و ملت سوریه ضمن مقاومت و مقابله با این تهاجم گسترده، پیروزی‌های خوبی نیز بدست آورده‌اند.
وی افزود: هم‌اکنون دولت و مردم سوریه در جنگ تحمیلی تروریستی استکبار و ارتجاع، دست برتر را دارند و پروپاگاندای رسانه‌ای غربی‌ها، ناشی از موفقیت‌های سوریه علیه دشمنانش است.
سردار جزایری تصریح کرد: هر یک از همدستان آمریکا و رژیم صهیونیستی در جنگ تروریستی علیه سوریه با مشکلاتی مواجه شده‌اند و کسانی که بر دامنه این آتش می‌افزایند از انتقام ملت‌ها در امان نخواهند بود.
رئیس ستاد تبلیغات دفاعی کشور با اشاره به تحولات میدانی در عرصه رویارویی دولت و ملت سوریه با تروریست‌های تکفیری، سلفی و مورد حمایت غرب و ارتجاع عرب خاطرنشان کرد: اکنون مقاومت سوریه به حدی از بلوغ رسیده است که جبهه استکبار قادر به شکست دادن آن نیست.
این مقام مسئول نظامی تاکید کرد: آمریکا محدوده خط قرمز جبهه سوریه را می‌داند و هرگونه عبور از خط قرمز سوریه پیامدهای شدید برای کاخ سفید در پی خواهد داشت.
گفتنی است به گزارش تسنیم، رسانه‌های غربی از جمله رویترز، اسکای نیوز، خبرگزاری فرانسه، العربیه و چندین خبرگزاری دیگر به بازتاب اظهارات معاون ستاد کل نیروهای مسلح پرداختند که به آمریکا هشدار داده بود از خط قرمز عبور نکند.

 


حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی با حکم رئیس دفتر رئیس جمهور، رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری شد.
سیدرضا اکرمی با حکم محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور و رئیس نهاد ریاست جمهوری به عنوان رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری منصوب شد.
پیش از این عباس امیری‌فر ریاست شورای فرهنگی نهاد را برعهده داشت.
شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری، مکانی ستادی برای هماهنگی فعالیت‌های فرهنگی نهاد ریاست جمهوری محسوب می‌شود.

 


یکی از سران فتنه به‌رغم تمجید از شیخ مطرود حضرت امام خمینی(ره) مدعی طرفداری از خط امام شد.
خاتمی در دیدار فضل‌اله صلواتی که در پوشش بزرگداشت مرحوم سید جلال‌الدین طاهری به ملاقات وی رفته بود، گفته است: اصفهان و بخصوص نجف‌آباد مدیون شخصیت والایی چون حضرت آیت‌الله العظمی آقای منتظری است. ایشان یکی از ارکان انقلاب و تئوریسین‌های بزرگ انقلاب اسلامی بودند و جایگاه بسیار مهمی داشتند.
خاتمی پس از ذکر سوابق منتظری و بی‌آن که به سوابق زندگی وی در میدان دادن به باند منافق و تروریست مهدی هاشمی معدوم و خون دل‌هایی که حضرت امام (ره) در این زمینه خورد اشاره کند، مدعی خط امام شد وگفت: «بنده به صراحت می‌گویم امام محور و رهبر انقلاب ماست، ولی ما قرائتی از دین و امام و خط‌ و مشی ایشان داریم و به حد کافی هم می‌توانیم مستند بکنیم. اما قرائت‌هایی امروز وجود دارد که به رسمیت شناخته می‌شود آزاد است و مصونیت دارد و می‌تواند قرائت ما از امام را مورد تنگنا قرار دهد.»
وی افزود:‌‌«ما درباره قرائت‌مان از دین و امام راحل حرف داریم و می‌توانیم از آن دفاع کنیم و معتقدیم انقلاب ما بر آن اساس تحقق پیدا کرد و می‌بایست در عمل هم تحقق پیدا کند. نمی‌شود شما به موضع عملی امام در مقام مسئول اول کشور در موقعیت جنگ و ترور و اضطراب و اضطراری به یک مسئله‌ای متمسک بشوید که هر کشوری و هر حکومتی در دوران بحران مجبور است یک روش‌هایی اتخاذ کند برای حفظ اصل نظامش، این را بگویند خط امام و آن همه حرف‌ها و موضع‌گیری‌ها و روشن‌بینی‌هایی که امام داشتند را اصلاً کنار بگذاریم.»
خاتمی افزود: «امام این همه تاکید روی ملت حق ملت روی ضدیت با دیکتاتوری و محروم کردن مردم از حقوقشان داشتند من خط امام را این می‌دانم که رهبری در روز رای‌‌گیری فرمودند:‌ «رای مردم حق‌الناس است.» میزان، رای ملت است این خط امام است و خطی است که ما باید به دنبالش برویم.»
او سپس با بیان اینکه اصلاح‌طلبی واقعی با اعتدال سازگار است گفت: بنابراین شعار اعتدالی که داده می‌شود نه تنها بیرون از حوزه اصلاح‌طلبی نیست بلکه اعتدال با افراط و تفریط از هر طرف که باشد مخالف است.
خاتمی گفت: «همه گفته‌اند؛ آقای روحانی هم گفته‌اند. امروز بهترین موقعیتی است که بیاییم دلهایمان را از کینه پاک کنیم، زندانیها آزاد شوند، حصرها برداشته شود و همه کنار یکدیگر باشیم و با فضای برادری همه بتوانیم برای کشور کار بکنیم، مملکت در برابر مشکلات بزرگی قرار گرفته؛ اقتصادی سیاسی فرهنگی مدیریتی، همه باید کنار هم کار کنیم.»
درباره این اظهارات سزاوار یادآوری است که اولاً حضرت امام از جمله درباره عملکرد آقای منتظری و خیانت‌های وی فرمودند‌ «میزان حال فعلی افراد است» و تاکید کردند که وی به منافقین میدان داده و پول بیت‌المال را هزینه آنها می‌کند. در واقع خانه آقای منتظری به تدریج به مسجد ضراری برای آمد و شد طیف‌های مختلف منافقین و کارشکنی علیه نظام و دفاع مقدس شده بود و به همین دلیل نیز حضرت امام، نامبرده را از قائم‌مقامی رهبری عزل کردند، با این وجود ساده‌لوحی‌های منتظری تبدیل به لجبازی و خیانت شد.
ثانیاً به هر قرائتی از خط امام قائل باشیم نمی‌توانیم در نفاق امثال خاتمی تردید داشته باشیم چه اینکه در دولت وی از سوی برخی اصلاح‌طلبان به گزافه گفته شد خمینی به موزه تاریخ خواهد رفت اما کوچک‌ترین اعتراضی از خاتمی شنیده نشد، هم‌چنان که 10 سال بعد هنگامی که روی جمهوری اسلامی «در آشوبگری خیابانی خط کشیده شد یا به امام» و به ولایت‌فقیه جسارت کردند، خاتمی نه تنها اعتراض نکرد بلکه جزو تحریک‌کنندگان پشت پرده آن فتنه آمریکایی- اسرائیلی بود.
ثالثاً خاتمی و طیف متبوع وی به خاطر خودکامگی و جاه‌طلبی- و بعضاً آلودگی به سرویس‌های جاسوسی بیگانه- در انتخابات سال 88 مقابل رای 25 میلیون نفری ملت که آن هم حق‌الناس بودند ایستادند و نه تنها این قانون‌شکنی آن هم با دروغ تقلب مرتکب شدند بلکه بستر معرکه‌گیری گروهک‌های ضد انقلاب و آدم‌کشی و حمله به مساجد و تکایا را نیز فراهم ساختند و بنابراین خون قربانیان و هزینه‌های گزاف تحمیل شده به کشور و ملت بر گردن عوامل فتنه سنگینی می‌کند. با این وصف عملکرد طیف مورد اشاره، عین افراط‌گری و فسادطلبی است و نه دخلی به شعار اصلاح‌طلبی دارد و نه تناسبی با شعار اعتدال. این جریان تا هنگامی که امکان تحریک به آشوب داشت، کوتاه نیامد و بنابراین ادعای «پاک کردن کینه از دل» توهین به شعور مردمی است که 8 ماه رفتار از سر شقاوت و خباثت جریان فتنه را به چشم دیدند.
و بالاخره باید پرسید آیا مبانی فکری و سیاسی حضرت امام صرفاً مربوط به دوران بحران و اضطرار بود؟ یعنی این که حضرت امام فرمودند «جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد»، «پشتیبان ولایت‌فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد»، «آمریکا دشمن شماره یک ملت‌ها و شیطان بزرگ است» ، «منافقین از کفار بدترند»،‌«من نمی‌گذارم منافقین، اسلام و مردم بی‌پناه را از بین ببرند» و... نعوذبالله تاریخ مصرف داشته و حالا از نگاه فتنه‌گران دوره نوکری آمریکا و اسرائيل و منافقین است؟!

 


«قرابت به دولت سازندگی می‌تواند به نقطه ضعف دولت جدید تبدیل شود».
روزنامه جمهوری اسلامی ضمن انتشار این تحلیل هشدارآمیز نوشت: «آنچه در مورد این شباهت باید مورد توجه قرار گیرد رویکردهای اقتصادی دولت یازدهم است خصوصاً اینکه اغلب چهره‌های مشترک دولت یازدهم با دولت‌های پنجم و ششم، وزرا و مسئولان اقتصادی هستند. واقعیت این است که در بررسی روند تغییرات شاخص‌های اقتصادی و فراز و فرودهای سال‌های پس از انقلاب اسلامی، علاوه بر سال‌های 84 تا 92 یعنی دوران دولت‌های نهم و دهم، سال‌های 68 تا 76 یکی از پرتلاطم‌ترین دوره‌های تاریخی اقتصاد ایران بوده است.»
این روزنامه می‌افزاید: «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با هدف انجام اصلاحات ساختاری در اقتصاد ایران، دست به تغییراتی در فرایند قیمت‌گذاری، پرداخت یارانه‌ها و تعیین نرخ ارز زد که به دلائل و علل گوناگون دستخوش چالش‌های فراوانی شد و سرانجام ناتمام باقی ماند. حال و با گذشت حدود 16 سال از آن زمان، دولتی در ایران بر مسند نشسته است که نه تنها رئیس آن قرابت فکری فراوانی با رئیس دولت‌های پنجم و ششم دارد بلکه دولتمردانش نیز خصوصاً در حوزه اقتصادی، عمدتاً از همان دوران پرتلاطم 16 سال قبل انتخاب شده‌اند. این قرابت فکری همانقدر که می‌تواند نقطه قوت دولت آقای روحانی باشد، استعداد آن را نیز دارد که به نقطه ضعف دولت یازدهم تبدیل شود».
روزنامه جمهوی اسلامی خاطرنشان کرد: «دوستداران و علاقمندان دولت یازدهم، حضور چهره‌های قدیمی و پرسابقه دولت‌های پنجم و ششم را نشانه و علت پختگی دولت می‌دانند و منتقدان دولت یازدهم این تکرار را نه تنها شاهدی برای صحت ادعای بسته بودن دایره چرخش نخبگان در ایران می‌دانند بلکه علامت و پیام روشنی ارزیابی می‌کنند برای احیای مجدد آنچه سیاست‌های اقتصادی لیبرالی دولت‌های پنجم و ششم می‌نامند.» در ادامه این تحلیل آمده است: به نظر می‌رسد اگر دولت یازدهم به دقت و روشنی به تبیین و تشریح مواضع اقتصادی خود نپردازد، این ارزیابی که هنوز در مرحله پیش فرض تحلیلی منتقدان قرار دارد، خیلی زود به الگوی نقد و تحلیل عموم جامعه از رویکردها و اقدامات دولت تبدیل می‌شود. به عبارت دیگر در شرایط فعلی و با مشخص شدن استخوان‌بندی اصلی دولت و آغاز فعالیت وزراء و مسئولان اقتصادی، این مسئولان باید از مرحله کلی گویی، برشمردن اولویت‌های ناظر بر چالش‌ها و... قدم فراتر بگذارند و راهبردهای اصلی خود را برای جامعه تشریح کنند تا جایگاه دولت یازدهم در فراگرد اقتصادی ایران بهتر مشخص شود، چرا که در این مرحله و شرایط تکرار ضرورت اعتدالگرایی، باز گرداندن آرامش به اقتصاد، بهبود فضای کسب و کار و...، توقف در تاکتیک‌ها تلقی می‌شود.
جمهوری اسلامی تأکید کرد: وزرای دولت اکنون باید برای افکار عمومی به روشنی تشریح کنند که پس از بازگرداندن آرامش به اقتصاد، تعامل با فعالان اقتصادی، جلوگیری از تزریق مستمر نقدینگی به جامعه، تأمین مالی تولید و... در رویکرد کلان خود را در قالب یک دولت مدافع بازار آزاد می‌دانند یا یک دولت رفاه اجتماعی؟ اهمیت پاسخگویی به این پرسش در این است که برای ناظران و کارشناسان تا حدود زیادی مشخص می‌کند، تصمیمات دولت را در چه چارچوبی باید تحلیل و ارزیابی کنند؟ ... دولت‌های پنجم و ششم دولت‌هایی با رویکرد اقتصاد آزاد تلقی می‌شوند.

 


وزیر خارجه اسبق آمریکا به حمایت از صدام در جریان حمله به ایران اذعان کرد.
جیمز بیکر در اظهاراتی که معیارهای دوگانه و ریاکارانه رژیم آمریکا را نشان می‌دهد. حمایت از صدام را کمک به وی «برای دفاع از خود» توصیف کرد اما حمله صدام به کویت را «اشغالگری وحشیانه» خواند!
وی در مصاحبه با العربیه درباره به هم خوردن روابط آمریکا با عراق در سال 1990 با وجود روابط بسیار گرم میان دو دولت می‌گوید: به مدت یک سال ایالات متحده تلاش‌های بسیاری می‌کرد که صدام را قانع کند که دوباره به جامعه جهانی بپیوندد اما او دائماً و مکرراً به مطالبات ما پشت می‌کرد. همان طور که می‌دانید ایالات متحده آمریکا در زمان جنگ ایران و عراق اطلاعات امنیتی در اختیار او قرار می‌داد و با حکومت وقت عراق سال‌ها همکاری می‌کردیم. وقتی که صدام حسین به کویت حمله کرد به این معنا بود که کشوری بزرگ وحشیانه کشور کوچک همسایه خود را بدون هیچ گونه توجیهی به تصرف خود درآورد، این مقدمه‌ای برای اقدامی وحشیانه محسوب می‌شد.
به گزارش دیپلماسی ایران، بیکر در ادامه اظهارات متناقضش گفته است: قبل از جنگ کویت به عراق کمک کردیم تا بتواند از خودش در برابر ایران در طی آن جنگ طولانی دفاع کند[!] در نتیجه ایالات متحده تا آن جا که ممکن بود هم پیمانی برای عراق محسوب می‌شد. در این میان مسأله‌ای وجود دارد که باعث می‌شود به چیزی جز این معتقد نباشیم که صدام کاری که علیه کویت انجام داد و آن را به تصرف خود درآورد در حقیقت جنگ علیه کشوری همسایه و کوچک با همه ابعاد وحشیگری وتوجیه ملتش به این اشغال وحشیانه بود.

 


عقب‌نشینی اصلاح‌طلبان فتنه‌گر از برخی مواضع گذشته با ملامت شدید عناصر اپوزیسیون و ضدانقلاب مواجه شده است.
سایت سکولاریسم نو با اشاره به سخنان رئیس جمهور در تخطئه اردوکشی خیابانی فتنه‌گران و نیز اظهارات حجاریان مبنی بر اینکه ادعای تقلب و تخلف در انتخابات سال 88 واقعیت ندارد، از قول حشمت طبرزدی نوشت: سعید حجاریان استراتژیست اصلاح‌طلبان در میان بهت و حیرت همگان اعلام کرد که در انتخابات 88 تقلب و تخلف صورت نگرفت. به راستی اگر این حرف را یکی از نیروهای مستقل زده بود، همین اصلاح‌طلب‌های حکومتی و دنباله‌روهای به ظاهر چپ و ملی، چه بلایی سر آن می‌آوردند؟
وی می‌افزاید: این فرافکنی‌ها با آن حرف توهین‌آمیز روحانی که تظاهرات جنبش سبز را اردوکشی خیابانی نامید، کامل شد اما صدای هیچ کدام از رسانه‌های حامی اصلاح‌طلبان در نیامد. روحانی با این موضع خود ماهیت واقعی‌اش را رو کرد اما هنوز عده‌ای دست به کار ماله‌کشی و توجیه کاری هستند. اگر احمدی‌نژاد از تظاهرات قانونی جنبش سبز به اردوکشی خیابانی تعبیر کرده بود، همین اصلاح‌طلب‌های حکومتی و دنباله‌ها چه بلوایی به راه می‌انداختند؟
سکولاریسم نو همچنین با انتقاد از سوابق وزرای کشور و دادگستری روحانی، مصطفی پورمحمدی را به عنوان وزیر دادگستری، علی جنتی را به عنوان وزیر ارشاد و رحمانی فضلی را به عنوان وزیر کشور معرفی کرد. این در حالی بود که رأی دهندگان به روحانی بر این باور بودند که او دکتر عارف را به عنوان معاون اولی، مسجد جامعی را وزیر ارشاد و حداقل کسانی چون یونسی و امثال او را به عنوان وزیر اطلاعات برمی‌گمارد. مگر همین اصلاح‌طلبان نبودند که عده‌ای را به پای صندوق‌های رأی کشاندند و به نام جنبش سبز رأی جمع کردند، آیا قرار بود با رأی آن‌ها پورمحمدی، جنتی و رحمانی فضلی و دیگران روی کار بیایند.
طبرزدی این را هم نوشته که خیال آزادی دست‌اندرکاران فتنه 88 توهم بوده و نظام معتقد است آنها باید توبه کنند.

 


سخنگوی دولت دهم با اشاره به احتمال تعطیل کردن دفتر رئیس‌جمهور سابق توسط روحانی گفت: احمدی‌نژاد با این موضوع مشکلی ندارد چرا که او به جز دشمن با همه چیز کنار آمده است.
غلامحسین الهام در حاشیه مراسم ختم پدر صادق محصولی و در جمع خبرنگاران درباره لغو مصوبات دولت دهم توسط دولت جدید اظهار داشت: اگر مصوبه‌ای حق مکتسبه‌ای برای کسی ایجاد کند آن حق را باید حفظ‌ کرد و در صورت آسیب از این جهت می‌تواند شکایت کند.
سخنگوی سابق دولت با بیان اینکه احمد‌ی‌نژاد در حال مشغول انجام کارهای مربوط به دانشگاه است، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر آقای روحانی دفتر رئیس‌جمهور سابق را مانند سال 84 تعطیل کند، واکنش آقای احمدی‌نژاد چه خواهد بود، گفت: آقای احمدی‌نژاد مشکلی با این موضوع ندارد و به جز دشمن، با همه چیز کنار می‌آید.
به گزارش فارس، وی در خصوص عدم حضور احمدی‌نژاد در مراسم تحلیف و جلسه مجمع و اینکه آیا دلیل سیاسی دارد گفت: تحلیف تعریف قانونی ندارد و از این رو عدم حضور وی دلیل خاصی نداشت.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10