(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 06 شهریور 1392 - شماره 20577

انقلابیون بحرین دعوت دوباره آل ‌خلیفه برای مذاکره را نپذیرفتند
حزب‌الله: عملیات تروریستی شمال لبنان نتیجه یک تصمیم‌گیری بین‌المللی است
فلسطینی‌ها در مراسم تشییع پیکر شهدا فریاد «انتقام، انتقام» سر دادند
رسانه‌های غربی: حمله نظامی قریب‌الوقوع است
ناقوس جنگ به صدا درآمد فرمان آماده‌باش در سوریه
با تصمیم دادگاه فدرال
نوری مالکی برای بار سوم نخست‌وزیر عراق می‌شود
اعتراض‌ها با وجود بازداشت گسترده مردم مصر همچنان ادامه دارد
فرستاده سازمان ملل به دمشق: حمله شیمیایی کار شورشیان است
درگیری شدید پلیس با معترضان در کلمبیا
در پی افشای جاسوسی آمریکا
سازمان ملل از کاخ سفید توضیح خواست
رهبر کره‌شمالی: توان رزمی ارتش را تقویت می‌کنیم
 چهار سوی پنج قاره
   


در پی دعوت مجدد آل‌خلیفه برای از سرگیری گفت‌و‌گوهای ملی، مخالفان اعلام کردند تمایلی به ادامه گفت‌وگوهای بی‌حاصل ندارند.
به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از شبکه خبری العالم، هادی موسوی مسئول بخش آزادی‌ها و حقوق بشر جمعیت الوفاق بحرین اعلام کرد، ادعای دولت درباره گفت‌و‌گوی واقعی صحت ندارد بلکه جلساتی بی ثمر است که از طریق آن به جهانیان اینگونه وانمود می‌کند که در حال مذاکره با مخالفان است.وی افزود، مخالفان خواستار گفت‌و‌گویی هستند که به نتایج واقعی برسد نه این که سرپوشی بر جنایت‌های رژیم بگذارد.موسوی تاکید کرد، مخالفان همواره خواستار شیوه‌های مسالمت‌آمیز برای حل بحران این کشور هستند و از هیچ‌گونه سلاح و یا ابزارهای سرکوب و خشونت استفاده نکرده‌اند در حالی که آل‌خلیفه که ادعای گفت‌وگو و مذاکره با انقلابیون را دارد همواره از سلاح و خشونت علیه مردم استفاده کرده و تعداد زیادی را به خاک و خون کشیده است.

 


حزب‌الله لبنان تاکید کرد، انفجارهای تروریستی در لبنان نتیجه یک تصمیم‌گیری بزرگ بین‌المللی است.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به انفجارهای اخیر در لبنان گفت، این انفجارها نتیجه یک تصمیم‌گیری بزرگ بین‌المللی و برای ایجاد آشوب در لبنان است و نمی‌توان آن را اقدامی گذرا و بی‌هدف دانست.وی افزود، اگر به دلیل برخی اقدامات تحریک‌آمیز و فتنه‌انگیز جو امنیتی لبنان به روی دستگاه‌های اطلاعاتی بیگانه باز نشده بود شاهد وقوع اینگونه حوادث خونین نبودیم.شیخ نعیم قاسم گفت، متاسفانه برخی از ساستمداران با اتخاذ مواضعی جنایتکاران را تحت حمایت خود قرار می‌دهند.گفتنی است روز گذشته شورای عالی دفاع ملی لبنان به ریاست میشل سلیمان رئیس‌جمهور لبنان تشکیل جلسه داد تا درباره انفجارهای تروریستی و اوضاع امنیتی در این کشور رایزنی کند.

 


فلسطینی‌ها در مراسم تشییع پیکر شهدا فریاد «انتقام، انتقام» سر دادند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، این مراسم در کرانه باختری برگزار شد و در آن فلسطینی‌ها علیه جنایات رژیم صهیونیستی که هر روز تکرار می‌شود، شعار دادند.
این سه فلسطینی در درگیری با نظامیان صهیونیست در شهر رام‌الله شهید شدند. در جریان این درگیری 13 فلسطینی دیگر نیز مجروح شدند.
خبر دیگر اینکه شهروندان فلسطینی ضمن محکوم کردن شهادت سه هموطن خود به دست نظامیان رژیم صهیونیستی، در قدس اشغالی با پلیس درگیر شدند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، صدها تن از فلسطینی‌های خشمگین در اعتراض به حمله سحرگاه دوشنبه نظامیان اسرائیلی به اردوگاه آوارگان در قلندیا و شهادت سه فلسطینی، در منطقه دروازه دمشق در قدس اشغالی، با نیروهای امنیتی درگیر شدند. پلیس اسرائیل نیز در این تظاهرات، ضمن پرتاب گاز اشک‌آور و ضرب و جرح مردم، ده‌ها شهروند فلسطینی را بازداشت کرد.
این حادثه باعث خدشه‌ای بزرگ به تلاش آمریکا در جهت ایجاد سازش میان دو طرف و ادامه مذاکرات شد. یک مقام فلسطینی نیز از لغو برنامه مذاکرات دو طرف تشکیلات خودگردان و اسرائیل در روز دوشنبه خبر داد.

 


سرویس خارجی-
همزمان با آرایش جنگی ناوهای آمریکایی در دریای مدیترانه دمشق تاکید کرد آماده دفاع از کشور است و به هر گونه تجاوز جنایتکارانه پاسخ خواهد داد.
در پی آماده‌باش چهار ناوشکن نیروی دریایی آمریکا در دریای مدیترانه برای حمله به سوریه فیصل المقداد معاون وزیر خارجه سوریه اظهار داشت، سوریه در برابر هرگونه حمله احتمالی به این کشور مقاومت خواهد کرد و به این اقدامات جنایتکارانه پاسخ خواهد داد.
وی افزود، غربی‌ها با این تصمیم نه تنها انسان‌های بی‌گناه را می‌کشند بلکه در برابر تاریخ و ملت‌هایشان مسئول خواهند بود.
المقداد گفت، دولت سوریه همه نیازهای تیم حقیقت‌یاب سازمان ملل درباره به کارگیری سلاح شیمیایی را برآورده کرده است زیرا کاملا مطمئن است که تروریست‌ها این سلاح غیراخلاقی را به کار گرفته‌اند.
«عمران الزعبی» وزیر اطلاع‌رسانی سوریه نیز با تاکید بر دروغین بودن ادعای غربی‌ها مبنی بر استفاده ارتش این کشور از سلاح شیمیایی گفت که در صورت تجاوز نظامی به سوریه دمشق از خود جانانه دفاع خواهد کرد.
وی افزود، سوریه از سال 2003 و از زمان حمله آمریکا به عراق تحت فشار قرار دارد اما اکنون طرف‌هایی که در امان با یکدیگر دیدار کردند احساس کردند تمام اقداماتشان تا به این لحظه علیه سوریه فایده‌ای نداشته لذا تصمیم به تجاوز نظامی علیه سوریه گرفته‌اند.
وزیر اطلاع‌رسانی سوریه تاکید کرد، این کشورها در جنایات تروریستی علیه مردم بی‌گناه سوریه شریک هستند و باید پاسخگوی جنایات خود باشند.
عمران الزعبی گفت، مسئله استفاده از سلاح شیمیایی یک بهانه است زیرا کشورهای غربی هیچ دلیلی ندارند که نشان دهد دولت سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده است.
وی تاکید کرد، دولت سوریه برای همه گزینه‌ها آماده است حتی اگر بعدها مشخص شود این اظهارات تنها جنگ لفظی بوده است.
کارشناسان مسائل استراتژیک و نظامی سوریه نیز با هشدار به واشنگتن نسبت به حمله نظامی به این کشور تاکید کردند، حمله آمریکا به سوریه تفریح نیست رفتن به جهنم است.
سرلشکر «سلیم حربا» در این باره گفت، همه کارت‌های بازی آمریکا سوخته شده است و ماجراجویی علیه سوریه حوادث ناگواری به دنبال دارد.
وی افزود، در صورت به راه انداختن جنگ در سوریه پیامدهای آن به سراسر منطقه کشیده خواهد شد و آمریکا کنترل تحولات را از دست خواهد داد.
گفتنی است یک مسئول بلندپایه در وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد، چهار ناوشکن آمریکایی در دریای مدیترانه آماده اجرای هرگونه تصمیمی در ساعات آینده هستند.
وی که خواست نامش فاش نشود تاکید کرد، ارتش آمریکا در حالت آماده‌باش است و به محض اینکه باراک اوباما تصمیم حمله نظامی را اتخاذ کند عملیات آغاز خواهد شد.
کارشناسان نظامی معتقدند که این حملات مجموعه‌ای از اهداف نظامی و استراتژیک ارتش سوریه از جمله فرودگاه‌های نظامی را مورد حمله قرار خواهند داد.
به نظر می‌رسد فرودگاه بین‌المللی «دمشق»، فرودگاه نظامی «مزه»، فرودگاه «خلخله» و فرودگاه نظامی «ریف دمشق» جزو اولین اهداف خواهند بود.
ممکن است در حومه حمص نیز فرودگاه «الناصریه»، فرودگاه «حلب» و فرودگاه نظامی «دیر الزور» مورد هدف قرار بگیرند.
انبارهای سلاح ارتش سوریه و گردان 155 القطیفه- القلمون که بیش از 90 درصد حملات موشکی ارتش سوریه از این منطقه صورت می‌گیرد ممکن است در صورت حمله نظامی مورد هدف قرار بگیرد.
نیروی دریایی سلطنتی انگلیس نیز ناو جنگی خود را که توان حمل هلی‌کوپتر را دارد به مدیترانه اعزام کرده است و گروهی از جنگنده‌ها و هواپیماهای ترابری ارتش انگلیس در پایگاه هوایی قبرس مستقر شده‌اند.
از سوی دیگر، روسیه 16 کشتی جنگی خود را در دریای مدیترانه مستقر کرده و سه زیردریایی این کشور در این منطقه حضور دارند.
منابع آگاه معتقدند صف‌آرایی ناوهای جنگی روسیه در دریای مدیترانه پیامی آشکار به آمریکا و دولت‌های غربی برای مقابله با اقدام نظامی علیه سوریه است.
روسیه همچنین موشک‌های اسکندر که دارای دقت بالایی هستند را در اختیار سوریه قرار داده که می‌توانند از ساحل اهداف دریایی را رهگیری کنند و تهدیدی جدی برای کشتی‌های جنگی آمریکایی باشند. همچنین پایگاه نظامی روسیه در بندر طرطوس قرار دارد که در صورت حمله به سوریه می‌تواند به نیروی دریایی سوریه کمک کند.
در همین رابطه پایگاه صهیونیستی دبکا از آرایش نظامی ویژه نیروهای سوریه برای مقابله با حملات احتمالی قوای غربی به رهبری ایالات متحده خبر داد.
دبکا از آماده‌باش نیروهای نظامی کشورهای متحد سوریه نیز خبر داد.
تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز مدعی شد که باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در ساعات آینده دستور حمله به سوریه را صادر خواهد کرد.
همزمان با نزدیک شدن دولت واشنگتن به تصمیم‌گیری درباره حمله به سوریه، کنگره آمریکا درباره یک مداخله تمام عیار به رئيس‌جمهور این کشور هشدار داد.
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با هشدار نسبت به اینکه حمله نظامی به سوریه منطقه را درگیر جنگ تمام عیار خواهد کرد از اوباما خواست قبل از هرگونه اقدام علیه سوریه با نمایندگان کنگره مشورت کند.
با این حال جی‌کارنی سخنگوی کاخ‌سفید اعلام کرد گرچه پنتاگون انواع گزینه‌های نظامی از جمله ایجاد منطقه پرواز ممنوع تا آموزش و مشاوره به مخالفان را ارائه کرده است اما دولت اوباما هنوز درباره اقدام نظامی تصمیمی نگرفته است.
این در حالی است که رئیس‌جمهور آمریکا و دیگر مقامات این کشور به رایزنی‌های خود درباره تحولات سوریه با مقامات دیگر کشورها ادامه می‌دهند.
از سوی دیگر در حالی که آمریکا سوریه را به حمله نظامی تهدید می‌کند یک روزنامه ژاپنی گزارش داد که کره‌شمالی در تلاش بود تا ماسک‌های گاز به سوریه ارسال کند اما سلاح‌ها و مهماتش در ترکیه متوقف شد.
دولت اردن نیز به فرماندهان نظامی کشورهای غربی و عربی که در امان نشست برگزار کردند اعلام کرد در صورت نیاز اجازه استفاده از خاک اردن را برای حمله به سوریه خواهد داد.
یک عضو ارشد مخالفان سوری نیز گفت، در ساعات آینده تصمیم مهمی درباره سوریه اتخاذ خواهد شد که در چند سال اخیر بی‌سابقه بوده است.
واکنش‌ها
سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه تاکید کرد که هرگونه دخالت نظامی در سوریه بدون مجوز سازمان ملل نقض خطرناک قوانین بین‌المللی است.
وی افزود، غرب سعی می‌کند به هر شیوه‌ای بر سر راه فعالیت کارشناسان سازمان ملل در سوریه مانع‌تراشی کند.
وزیر خارجه چین نیز غرب را از دخالت در امور داخلی سوریه برحذر داشت و تاکید کرد بحران سوریه از طریق سیاسی حل‌وفصل خواهد شد.
حزب‌الله لبنان نیز اعلام کرد دخالت نظامی در سوریه به منزله حمایت از تروریست‌ها است و هرگونه ماجراجویی نظامی علیه سوریه در نهایت به یک جنگ منطقه‌ای منجر خواهد شد.
روزنامه واشنگتن تایمز نوشت، بشاراسد نسبت به قبل قوی‌تر شده است و باراک‌اوباما فرصت مداخله برای تضعیف نظام دمشق را از دست داده است.
این روزنامه آمریکایی افزود، بهتر است آمریکا قبل از هرگونه مداخله نظامی در سوریه جوانب امر را در نظر بگیرد و سپس تصمیم‌گیری کند.
کارشناسان نظامی و استراتژیک آمریکایی نیز سناریوی حمله به سوریه را مشابه حمله به عراق ارزیابی کردند و اظهار داشتند که آمریکا سال‌ها قبل برای حمله به سوریه برنامه‌ریزی کرده بود.
جرالد هورن استاد دانشگاه هیوستون و مورخ آمریکایی نیز اتهام کاربرد سلاح شیمیایی را توسط دولت سوریه تکرار عینی دروغ‌پردازی دولت بوش درباره جنگ افزار شیمیایی عراق دانست و گفت، در شرایطی که هنوز ثابت نشده که دولت سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کرده حمله به سوریه با چه توجیهی صورت می‌گیرد.
در همین رابطه روزنامه ایندیپندنت چاپ انگلیس با انتشار گزارشی نوشت بندر بن سلطان رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان نقش کلیدی در ترغیب برای حمله به سوریه دارد و ماه‌هاست که روی کمک به مخالفان دولت سوریه تمرکز کرده است.
شخصیت‌های انقلابی بحرین نیز با اشاره به اینکه هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه چهره منطقه را دگرگون خواهد کرد تاکید کردند محور مقاومت به این تجاوز بدون تردید پاسخ خواهد داد.
شبکه تلویزیونی فرانس 24 تاکید کرد، مردم سوریه از احتمال مداخله نظامی کشورهای غربی در کشورشان نگران نیستند و تاکید دارند که ارتش سوریه در کنار مردم به پیروزی خواهد رسید.
همچنین روزنامه نیویورک تایمز به نقل از یک استراتژیست نظامی آمریکا نوشت، بن‌بست طولانی در حل بحران سوریه تنها نتیجه‌ای است که به منافع آمریکا خساراتی وارد نمی‌کند اما در صورت جنگ منافع آمریکا و اسرائیل به خطر خواهد افتاد.
اظهارات ولیدالمعلم
ولیدالمعلم وزیر خارجه سوریه نیز در یک نشست خبری تاکید کرد در صورت حمله آمریکا به سوریه با تمامی امکاناتی که در اختیار داریم از کشور دفاع خواهیم کرد.
وی افزود، طبل‌های جنگ در اطراف ما به صدا در آمده است و به نظر من اگر بخواهند به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی به سوریه حمله کنند مسئله‌ای واهی و بی‌اساس است.
ولیدالمعلم تاکید کرد، هر اتفاقی که در منطقه می‌افتد به نفع منافع اسرائیل است.
آخرین خبرها
* پرس‌تی‌وی:سران کشورهای غربی و عربی بر سر اقدام نظامی علیه سوریه به توافق رسیدند.
* ائتلاف ضدجنگ انگلیس با برگزاری تجمع اعتراضی در مقابل دفتر نخست‌وزیر انگلیس اعلام کردند که مداخله نظامی در سوریه فاجعه‌بار خواهد بود.
* یک منبع دیپلماتیک انگلیس فاش کرد عبدالله دوم پادشاه اردن چهار تن از افسران بلندپایه را به دلیل مخالفت با دخالت اردن در بحران سوریه برکنار کرد.
* دولت ایتالیا اعلام کرده چنانچه آمریکا بخواهد بدون مجوز سازمان ملل به سوریه حمله کند در این حمله شرکت نخواهد کرد.
* رویترز: مخالفان سوری لیستی از اهدافی که باید به آنها حمله شود را در اختیار گذاشته‌اند.
* نخست‌وزیر انگلیس و نمایندگان مجلس این کشور تعطیلات خود را برای اتخاذ تصمیم درباره سوریه ناتمام گذاشتند.
* وزارت خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای از تعویق نشست دو جانبه نمایندگان روسیه و آمریکا - ویژه تحولات سوریه- که قرار بود در لاهه هلند برگزار شود خبر داد. این نشست قرار بود درباره برگزاری مقدمات کنفرانس بین‌المللی ژنو 2 درباره بحران سوریه تصمیم‌گیری کند.
*هواپیمای روسی محموله‌ای 20تنی از کمک‌های این کشور را به دمشق منتقل کرد.
* «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه در پیامی به «بشار اسد» حمایت همه‌جانبه کشورش را از سوریه اعلام کرد.
خبرگزاری «دام‌پرس» به نقل از منابع آگاه با انتشار این خبر گزارش داد نماینده پوتین به رهبر سوریه گفته است روسیه اجازه سقوط هیچ‌گونه موشک یا بمبی در سوریه را در صورت تجاوز خارجی به این کشور نخواهد داد و در یک صف واحد با سوریه می‌ایستد.
* مقامات آمریکایی به یک شبکه تلویزیونی این کشور اعلام کردند که حمله علیه سوریه احتمالا پنجشنبه آغاز می‌شود و تا سه روز به طول می‌انجامد.
* واشنگتن‌پست: اوباما به دنبال تنبیه اسد است نه پیروزی در جنگ داخلی سوریه.
*«هانس بلیکس» جنگ در سوریه را تکرار اشتباهات در حمله به عراق دانست.
* یک منبع نظامی روسی تأکید کرد که سامانه‌های پدافند هوایی سوریه پاسخ مناسب را به متجاوزان خواهد داد.
* اتحادیه عرب همصدا با غرب و رژیم صهیونیستی نظام سوریه را مسئول استفاده از سلاح شیمیایی دانست.

 


دادگاه فدرال عراق، قانون تصویب شده در پارلمان این کشور را مبنی بر محدود کردن دوره نخست‌وزیر نوری‌مالکی به دو دوره رد کرد و به وی اجازه داد تا برای دور سوم نیز در سمت نخست‌وزیری ابقا شود.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای شرق‌الاوسط، دادگاه فدرال عراق، قانون تصویب شده در پارلمان این کشور، مبنی بر محدود کردن دوره نخست وزیری به دو دوره را نقض کرد و به این ترتیب نوری مالکی، نخست‌وزیر کنونی عراق اجازه یافت تا برای بار سوم نیز در این پست بماند.
خالد الاسدی، نماینده ائتلاف «دولت قانون» که ریاست آن را مالکی برعهده دارد، گفت: نقض قانون توسط دادگاه فدرال به دلایل روند تصویب آن در پارلمان بوده است.
مصوبه پارلمان اوایل سال جاری به تصویب رسید و براساس آن مالکی نمی‌توانست برای بار سوم برای پست نخست‌وزیری نامزد شود.

 


با وجود تشدید فشارها علیه طرفداران مرسی، منابع خبری از ادامه اعتراض‌ها علیه «کودتای نظامی» در مصر خبر می‌دهند.
شبکه تلویزیونی الجزیره روز گذشته اعلام کرد، طرفداران مرسی با وجود تهدیدها و فشارهای فزاینده، روز دوشنبه نیز به خیابان‌ها آمدند و ضمن محکوم کردن «کودتای نظامی» خواستار آزادی بازداشت‌شدگان شدند.
بر اساس این گزارش، در این روز تظاهرات گسترده‌ای در مناطقی از قاهره، جیزه، اسکندریه، نصر، معادی، سوئز و... انجام شد و طی آن کشتارهای میدان رابعه العدویه و النهضه محکوم گردید.
این شبکه قطری این را هم اضافه کرد که «با وجود اینکه اعتراض‌ها در مصر ادامه دارد اما از دامنه آن کاسته شده است چرا که بسیاری از رهبران اخوان دستگیر و شمار زیادی از مردم قتل‌عام شده‌اند.»
در واکنش به انتشار چنین اخباری، ائتلاف ملی ضد کودتا در مصر اعلام کرد، رسانه‌ها درباره کاهش تعداد معترضان دروغ می‌گویند، چرا که برعکس، بر تعداد، تنوع و شتاب اعتراض‌ها اضافه هم شده است. این ائتلاف افزود: اعتراض‌ها و تعداد تظاهرکنندگان را به دقت رصد می‌کند.
گفتنی است، طی هفته‌های گذشته ارتش و پلیس مصر برای شکستن تحصن گسترده طرفداران مرسی در قاهره و دیگر شهرها به خشونت متوسل شده و شمار زیادی از رهبران و طرفداران مرسی و اخوان‌المسلمین را سرکوب و بازداشت کردند.
وزارت کشور مصر روز دوشنبه اعلام کرد، 32 نفر از طرفداران اخوان‌المسلمین را به دلیل داشتن سلاح و اعلامیه‌های تحریک‌آمیز دستگیر کرده‌اند. در حین سرکوب و کشتار معترضان، دولت موقت مصر اعلام می‌کرد، در حال سرکوب گروه‌های تروریستی است. سرانجام حاکمان نظامی مصر اخوان‌المسلمین را رسما یک گروه تروریستی اعلام کردند.
«محمد البلتاجی» از رهبران اخوان روز دوشنبه به این اظهارات واکنش نشان داد. «البلتاجی» گفت، پیش کشیدن مسئله تروریسم با هدف سرپوش گذاشتن بر جنایات است.
«البلتاجی» که با شبکه الجزیره عربی گفت‌وگو می‌کرد افزود: ما را متهم کردند که در میدان رابعه العدویه اسلحه داشتیم، اما اگر ما سلاح داشتیم قطعا از خود دفاع کرده و به مقابله می‌پرداختیم.
«البلتاجی» تاکید کرد: دولت نظامی در میدان‌های النهضه و رابعه العدویه دست به جنایت زد و بیش از 3000 تن را به شهادت رساند و هزاران تن را زخمی و بازداشت کرد. این دولت در مسجد ایمان میدان رابعه العدویه جنازه شهدا را به آتش کشید و به صورت وحشیانه‌ای مردم را از آنجا بیرون راند. آنها خانواده شهدا را مجبور کردند تا گزارش‌های دروغین مبنی بر خودکشی این شهدا را تائید کنند. کودتاچیان برای توجیه کودتای خود برای جهان خارج و گمراه کردن افکار عمومی ملت مسئله مبارزه با تروریسم را مطرح کردند. وی خاطرنشان کرد: ارتش مصر در اقدامی جنایت‌بار دست به کشتار سربازان مصری در منطقه رفح صحرای سینا زد تا از این طریق مرحله جدیدی که آن را مبارزه با تروریسم نام نهاده بود آغاز کند و به این وسیله بر کشتار بازداشت‌شدگان مخالف کودتای نظامی در هنگام انتقال به زندان ابوزعبل سرپوش بگذارد.
واکنش قاهره
به اظهارات اردوغان
وزارت خارجه مصر در واکنش به اظهارات «رجب طیب اردوغان» نخست‌وزیر ترکیه علیه «شیخ الازهر»، وی را به تعدی و تعرض در حق مصر متهم کرد.
در بیانیه‌ای که از سوی وزارت خارجه مصر صادر شده همچنین از روحانیان ترکیه و کشورهای جهان خواسته شده برای صیانت از جایگاه الازهر شریف در برابر این‌گونه تعرض‌ها قاطعانه واکنش نشان دهند.
اردوغان روز یکشنبه «احمد الطیب» شیخ الازهر مصر را به خاطر حمایت از «کودتای نظامی» در مصر مورد انتقاد قرار داده و گفته بود تاریخ شیوخ امثال وی را نفرین خواهد کرد.

 


یکی از فرستادگان ارشد سازمان ملل به دمشق اعلام کرد، شهادت قربانیان حمله شیمیایی سوریه نشان می‌دهد که این حمله کار شورشیان بوده است که از گاز اعصاب سارین استفاده کرده‌اند نه دولت سوریه.
به گزارش ایسنا، کارل دل‌پونته گفت، با این حال مدارک مسلمی در این رابطه به دست نیامده‌است که مخالفان بشار اسد از گاز اعصاب استفاده کرده باشند.
وی افزود، ظن قوی و واقعی درباره استفاده شورشیان سوریه از گاز اعصاب سارین وجود دارد اما هنوز مدارک ما کافی نیست و باید تحقیقات بیشتری انجام شود.
وی یکی از اعضای هیئتی است که برای بررسی نتیجه حمله شیمیایی در حومه دمشق به سوریه سفر کرده است. هنوز گزارش هیئت اعزامی سازمان ملل کامل نشده غربی‌ها طبل جنگ با سوریه را به صدا درآورده‌اند.

 


اعتصاب و تظاهرات هزاران تن از کشاورزان کلمبیایی علیه سیاست‌های دولت به درگیری با پلیس منجر شد.
به گزارش واحد مرکزی خبر، اعتصاب گسترده هزاران کشاورز در کلمبیا که طی چند روز اخیر ادامه دارد، زندگی روستائیان را مختل کرده است.کشاورزان به سیاست‌های دولت اعتراض دارند و با مسدود کردن جاده‌ها و بزرگراه‌های منتهی به بازارها مانع رسیدن محصولات کشاورزی می‌شوند.این اقدام کشاورزان سبب شده است، بازارهای عمده‌فروشی شهر بوگوتا (پایتخت کلمبیا) در آمریکای لاتین، از میوه و سبزیجات خالی شود.
بعد از چند روز که سرانجام پلیس کلمبیا وارد عمل شده تا به این اعتصاب و مسدود کردن راه‌ها پایان دهد، این مداخله پلیس با درگیری با کشاورزان معترض و اعتصاب‌کننده منجر شد.پلیس ضدشورش برای متفرق کردن کشاورزان از گاز اشک‌آور و باتوم استفاده کرد. کشاورزان نیز با پرتاب سنگ و آتش زدن لاستیک و حمله به ادوات پلیس به مقابله با نیروهای پلیس پرداختند.
کشاورزان می‌گویند سیاست‌های (خوان مانوئل سانتوس) رئیس‌جمهور کلمبیا در عرصه اقتصادی و کشاورزی، باعث این اعتصاب‌ها و اعتراض‌‌ها شده است.کشاورزان علاوه بر اعتصاب و مسدود کردن راه‌ها، محصولات خود را روی آسفالت می‌ریزند و با خودرو از روی آنها رد می‌شوند.

 


سازمان ملل در واکنش به رسوایی جاسوسی آمریکا از این سازمان از کاخ سفید توضیح خواست.
«فرهان حق» از سخنگویان سازمان ملل در واکنش به افشای اسناد مربوط به جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از «کنفرانس‌های ویدئویی مقامات این سازمان، گفت به این مسئله رسیدگی کرده و به زودی از کاخ سفید در این مورد توضیح خواهند خواست. وی آژانس امنیت ملی آمریکا را به نقض قوانین بین‌المللی متهم کرد و افزود: کنوانسیون وین 1961 در خصوص روابط دیپلماتیک، کاملا به یک قانون بین‌المللی تبدیل شده است، پس انتظار می‌رود که اعضای عضو سازمان ملل براساس این معاهده عمل کنند تا مصونیت فرستاده‌های دیپلماتیک حفظ شود.
مجله آلمانی «اشپیگل» به تازگی گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد آژانس امنیت ملی آمریکا با رمزگشایی و کدشکنی به مامورین اطلاعاتی خود اجازه داده است تا از کنفرانس ویدئویی مقامات سازمان ملل را جاسوسی کنند.
در این گزارش براساس اسناد آژانس امنیت ملی آمریکا عنوان شده است که این تخلف علیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که بر پرونده هسته‌ای ایران نظارت می‌کند، نیز صورت گرفته است.
این جدیدترین مورد از سری افشاگری‌ها درباره جاسوسی آمریکا از سفارتخانه‌های کشورها و آژانس انرژی اتمی بوده است.


 


رهبر کره‌شمالی در جلسه کمیسیون نظامی تاکید کرد توانایی رزمی نیروهای مسلح باید افزایش یابد.
به گزارش ایرنا، روزنامه «رودونگ سینمون» ارگان حزب حاکم کره‌شمالی به نقل از کیم‌جونگ‌اون نوشت: مسایل دفاعی باید در اولویت سیاست‌های کشور باشد و همزمان توانایی رزمی و صنایع نظامی نیز تقویت شوند.
کره شمالی باید به انواع تسلیحات پیشرفته از جمله هواپیماهای بدون سرنشین مجهز شود.
رهبر کره شمالی گفته، چشم‌اندازهای نوینی از مقابله با تجاوز، وحدت کشور و حراست از صلح جهانی دیده می‌شود.
این خبر از برگزاری نشست کمیسیون نظامی این کشور به ریاست کیم‌جونگ اون منتشر شده است.
این جلسه برای اتخاذ تصمیم‌گیری در مورد مسایل مهم در راستای استقلال و تقویت بنیه دفاعی برگزار شده بود.
کره‌شمالی آمریکا را دشمن شماره یک خود می‌داند و در نظر دارد برای مقابله با دشمنان خارجی ارتش خود را تقویت کند.

 


جنایت تازه طالبان در هرات
شبه نظامیان طالبان در استان هرات شش کارمند یک مؤسسه اجتماعی افغانستان را کشتند.
این افراد چهار مهندس و دو کارمند این مؤسسه بودند که شبه‌نظامیان طالبان آنها را تیرباران کردند. این نوع جنایت طالبان در افغانستان هرروز تکرار می‌شود.
انفجارهای تازه در عراق
سلسله انفجارها در مناطق مختلف شهر بعقوبه در شمال شرق بغداد 12 کشته و 17 مجروح برجای گذاشت.
منابع پلیس عراق ضمن تأیید این خبر اعلام کردند یکی از سران گروه تروریستی القاعده در بعقوبه به هلاکت رسیده است.
اعتصاب در کرواسی
46هزار پزشک و پرستار برای کاهش ساعت کار و افزایش حقوق در کرواسی اعتصاب کردند.
شاهدان عینی گفته‌اند که اعتصاب پزشکان و پرستاران باعث سرگردانی بیماران شده است.دولت هنوز به درخواست اعتصابیون واکنش نشان نداده است.
تهدید برلوسکنی
برلوسکنی نخست‌وزیر سابق ایتالیا بار دیگر تهدید کرد درصورت مخالفت با عضویت حزب او در سنا با خروج از دولت ائتلافی باعث فروپاشی ائتلاف حاکم خواهد شد.
درصورت سقوط دولت ایتالیا این کشور با بحران‌های تازه روبه‌رو خواهدشد.
دیدار اوباما و پوتین
با وجود لغو سفر اوباما به مسکو گفته می‌شود که رؤسای جمهور آمریکا و روسیه در حاشیه گروه 20 در سن پترزبورگ دیدار خواهند کرد. لغو سفر اوباما به مسکو درپی اعطای پناهندگی سیاسی روسیه به اسنودان افشاگر آمریکایی صورت گرفت.
ترور نافرجام مادورو
کاراکاس اعلام کرده طرح ترور نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا را خنثی کرده است.
گفته شده که دو فرد مظنون نیز در این ارتباط بازداشت شده‌اند.
قربانیان پهپادهای آمریکایی
400 غیرنظامی پاکستانی ظرف 9سال گذشته در نتیجه حملات پهپادهای آمریکایی جان خود را از دست داده‌اند.
دولت پاکستان این گزارش را در پاسخ به سؤال نمایندگان مجلس ارائه داده است.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10