(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 06 شهریور 1392 - شماره 20577

گزارش از دور و نزدیک
کمبود آب و نگرانی کشاورزان بجستانی
طی 5 سال اخیر
5 هزار مسجد در کشور ساخته شد
ایران در کیهان
خراسان رضو ی رتبه نخست مسابقات کشوری قرآن دانش‌آموزی را کسب کرد
مدیرعامل کانون سنگرسازان بی‌سنگر: 760 نفر در کانون‌های کشور عضویت دارند
اظهارات حافظ کاشانی 3 کتاب مهم اسلامی
اعتراض مردم تبریز نسبت به قطع درختان و پاساژسازی در این شهر
سامانه حفاظت از اطلاعات سرورهای حیاتی سازمان طراحی و ساخته شد
صادرات 7 هزار تن پسته بردسکن به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس
پسته وحشی سرخس باید در کتاب رکوردها ثبت شود
گنبدکاووس 20 هزار نفر سالمند دارد
آبگیری دریاچه تفریحی مسجد سلیمان
در نیمه دوم سال 92
برگزاری اولین یادواره شهدای ادوات و ضدزره استان فارس
   


در سال جاری به دلیل افت شدید منابع زیرزمینی آب و گرمای بی‌سابقه و بارندگی اندک، کشاورزان بجستانی با مشکل کمبود آب مواجه شده و با ابراز نگرانی از مسئولان تقاضای کمک کرده‌اند.
یکی از کشاورزان با سابقه انارکار با بیان اینکه آب قنوات ثلاثه بجستان با افت شدید مواجه شده است گفت: ما قادر به آبیاری باغات نیستیم. البته با فرماندار و نماینده شهرستان مکاتباتی داشته‌ایم تا کشاورزان را دریابند و برای مرمت و لایروبی قنوات اعتبارات لازم جذب کنند تا تنها ممر درآمد کشاورزان که باغات انار آنان است به نابودی کشیده نشود.
میرزاده یکی دیگر از انارکاران با بیان اینکه بیش از 50 سال است که قنوات این شهرستان لایروبی نشده و باتوجه به اینکه دامنه کاشت باغات انار بیشتر شده متأسفانه افت شدید آب هم داشته‌ایم و این کاهش آب باعث افزایش چند برابری قیمت آب شده و اصلا باغداری انار مقرون به صرفه نیست. وی افزود: به تازگی در بالادست قنوات چاهی برای مصارف صنعتی حفر کرده‌اند که با اعتراض کشاورزان مواجه شده است.
مدیر جهاد کشاورزی بجستان با تایید افت شدید آب قنوات به خبرنگار ما گفت: دشت بجستان و یونسی به‌طور میانگین در سال گذشته 25 سانتیمتر افت آب را داشته و آبدهی پایین آمده است.
سید محسن فخر کاظمی با اشاره به وجود 220 حلقه چاه در این دشت در سال زراعی 91 افزود: باتوجه به بارندگی 130 میلیمتری و تبخیر سالانه دو هزار و 232 میلیمتری در تلاش هستیم تا پایان سال 93 تمام چاه های آب را به کنتور حجمی مجهز و حریم قنوات را مشخص کنیم تا از برداشت آب به صورت غیرمجاز جلوگیری شود.
وی با بیان اینکه یک میلیارد ریال برای مرمت و لایروبی قنوات ثلاثه از سال 88تا 90 اختصاص یافت، تصریح کرد: این بودجه اندک، اصلا کفاف لایروبی و مرمت این همه قنات را نمی‌دهد. البته در سفر وزیر جهاد کشاورزی در سال 90 با اختصاص مبلغ 100 میلیارد ریال برای بجستان و گناباد موافقت شد که مبلغ 48 میلیارد ریال از این اعتبار قرار بود به بجستان اختصاص یابد که مبلغ 3 میلیارد و 629 میلیون ریال از آن اختصاص یافت.
فخرکاظمی با اشاره به خشکسالی‌های اخیر گفت: این خشکسالی‌ها سبب کاهش میزان آبدهی قنوات شده به طوری‌که میزان آبدهی آنها به کمتر از یک لیتر در ثانیه رسیده است. در مجموع می‌توان گفت که 98درصد از 480 رشته قنات بجستان با کاهش شدید آبدهی مواجهند.
مدیر جهاد کشاورزی بجستان ضمن نگرانی از وضعیت موجود و دلسردی کشاورزان اظهار داشت: برخی روستاها درختان‌شان در حال خشک شدن است و برخی دیگر با تانکر آبیاری می‌شوند.
وی به کشاورزان و باغداران پیشنهاد کرد از شیوه‌های نوین آبیاری و شبکه آبیاری تحت فشار استفاده کنند تا اندکی کمبود آب جبران شود.
از سوی دیگر فرماندار بجستان گفت: تمام تلاش خود را برای تأمین منابع آب و جبران خسارت‌های ناشی از کم‌آبی و خشکسالی به کار بسته‌ایم. حسین جمشیدی تأکید کرد: راه دیگر تأمین آب پیدا کردن منبع آب جدید است که هدایت و جمع‌آوری آب‌های سطحی است و امیدواریم با تلاش‌های صورت گرفته این مهم نیز به ثمر برسد.
گزارش از خبرنگار کیهان در بجستان

 


رودسر- خبرنگار کیهان:
بیش از 5 هزار مسجد طی 5 سال گذشته در کشور احداث شده است.
دبیر ستاد زکات کشور که در مراسم افتتاح مسجد امام حسین(ع) جواهردشت چابکسر سخن می‌گفت با بیان این مطلب اظهار داشت: برای ساخت این تعداد مسجد 140 میلیارد تومان از محل وجوه زکات کشور، 70 میلیارد تومان از محل کمک‌های دولتی و 10 میلیارد تومان نیز از محل کمکهای مردمی هزینه شده است.
حسین نبی‌لو با اشاره به اینکه ساخت 870 مسجد دیگر نیز در سال جاری در دستور کار این ستاد قرار دارد، گفت: تعدادی از این مساجد در سال جاری و مابقی در سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی ادامه داد: از این تعداد مساجد در حال ساخت 95 درصد در روستاها و 5 درصد در شهرها ساخته خواهد شد.

 


چناران- خبرنگار کیهان: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان چناران گفت: امسال با افزایش 15 درصدی نسبت به سال گذشته، 150 هزار تن گوجه فرنگی از مزارع شهرستان برداشت می‌شود. محمدرضا قوسیان مقدم افزود: به منظور حمایت از کشت این محصول 795 تن انواع کود شیمیایی در سطح 2450 هکتار توزیع می‌شود. محمدرضا قوسیان‌مقدم همچنین از برداشت 7300 تنی آلبالو از سطح یکهزار هکتار مزارع زیر کشت استان خبر داد. وی گفت: 25 درصد سطح زیر کشت آلبالوی استان خراسان در شهرستان چناران است که به شهرهای مختلف ارسال می‌شود اما بخش عمده آن در کارخانه های صنایع تبدیلی مصرف می‌شود.
خلیل‌آباد- خبرنگار کیهان: رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان خلیل‌آباد گفت: آزادگان و ایثارگران سرمایه‌های معنوی کشور هستند. جواد زارع‌پور در مراسم تجلیل از آزادگان گفت: آزادگان باید مورد تکریم باشند، زیرا آزادگان در سخت‌ترین شرایط وفاداری خود به انقلاب و خون شهدا را از دست نداده‌اند. وی افزود: بزرگواری آزادگان آنقدر زیاد است که هر چه بیان کنیم نمی‌توانیم ذره‌ای از زحمات طاقت‌فرسای آنان را بیان کنیم.
طرقبه- خبرنگار کیهان: هشتمین دوره مسابقات آشپزی با شرکت 8 گروه دو نفره شب گذشته در طرقبه شاندیز برگزار شد. مسئول برگزاری مسابقات آشپزی گفت: این برنامه با مجری‌گری فرزاد حسنی و آزاده نامداری برگزار شد که گروه‌های اول و دوم برای رقابت کشوری در تهران معرفی خواهند شد.
امیررضا غنائی افزود: برندگان با گروه‌هایی از شیراز، اصفهان، شمال و تهران رقابت خواهند کرد و برگزید برای شرکت در مسابقات بین‌المللی اعزام خواهد شد.
اراک- خبرنگار کیهان: رئیس پلیس راهور استان مرکزی از کاهش 76 درصدی تصادفات فوتی درون‌شهری استان، در طرح تابستانی پلیس خبر داد. سرهنگ ابوالفضل امیدی افزود: با افزایش نظارت پلیس راهور استان در نخستین مرحله از این طرح، شاهد کاهش 76 درصدی تصادفات منجر به فوت و کاهش 26 درصدی مجروحان در تصادفات حادثه‌ساز درون‌شهری هستیم.
سمنان- خبرنگار کیهان: وراث یک متوفای سمنانی 609 متر زمین را وقف اداره کل بهزیستی استان سمنان کردند. همسر مرحوم علی‌اکبر صادقی در دیدار با مدیر کل و تعدادی از کارکنان بهزیستی استان گفت: با این کار قصد داشتیم تا فرصتی برای بخشش گناهان خود و کسب مغفرت الهی ایجاد کنیم. حجت‌الاسلام علی پهلوان، مدیرکل بهزیستی استان در این دیدار که در منزل آن مرحوم برگزار شد وقف را فرصتی طلایی برای مردم دانست و از رسانه‌ها خواست در ترویج این حسنه بزرگ الهی تلاش کنند.
* فرزندان کارکنان اداره برق منطقه سمنان رتبه‌های برتر مسابقات وزارت نیرو را به دست آوردند. به گزارش روابط عمومی برق منطقه‌ای سمنان، در این مسابقات که در سمنان و با حضور فرزندان کارکنان وزارت نیرو در سراسر کشور برگزار شد، پنج تن از فرزندان کارکنان برق منطقه سمنان توانستند مقام برتر را کسب کنند. براساس این گزارش مقام اول در رشته حفظ را مرضیه کلوئیان، در رشته مفاهیم مهدیه وحدتی، در رشته قرائت و اذان امیرحسین وحدتی و مقام دوم در رشته قرائت و اذان را سعید وفایی و در رشته مفاهیم مبینا ارغان به دست آوردند.
اردبیل- خبرنگار کیهان: اکبر نیکزاد، استاندار اردبیل در جلسه هماهنگی همایش ملی «عشایر، نظم و امنیت» گفت: این همایش برای اولین بار در کشور با مشارکت دفتر کاربردی انتظامی اردبیل در نیمه اول شهریور با شرکت بیش از 700 میهمان از سراسر کشور در سالن ولایت سپاه اردبیل برگزار می‌شود. فرمانده انتظامی استان نیز در این جلسه با اشاره به جایگاه ممتاز عشایر گفت: استان اردبیل به نمایندگی از 14 استان عشایرنشین کشور انتخاب شده و مطالعات و تحقیقات مفیدی در راستای همایش ارائه خواهد شد. وی افزود در پایان، 2 مقاله برتر تجلیل شده و از تمبر یادبود نیز رونمایی خواهد شد.
مشهد- خبرنگار کیهان: دبیر کمیته حمل و نقل و سوانح رانندگی خراسان رضوی از کاهش 4/17 درصدی تلفات جاده‌ای در سال جاری در محورهای استان خبر داد. وی با اشاره به آغاز دور دوم سفرهای تابستانی افزود: به‌کارگیری دوربین های نظارت تصویری، تجهیز ناوگان به دستگاه‌های کنترل ماهواره‌ای، استفاده از دوربین‌های کنترل سرعت ثابت و اعلام سرعت مجاز در سطح جاده‌ها از جمله اقدامات اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های خراسان رضوی در سال جاری است.
چهاردانگه- خبرنگار کیهان: رئیس پلیس راهور ویژه غرب استان تهران در کلاس آموزشی و بازآموزی برای رانندگان متخلف اظهار داشت: در 4 ماهه اول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میزان تلفات جانی در تصادفات راه‌های غرب استان تهران 25درصد کاهش یافته است. سرهنگ حسن رضا میرزایی افزود: میزان تصادفات خسارتی نیز در همین مدت 17درصد کاهش یافته و در مجموع تصادفات خسارتی، جرحی و فوتی شاهد کاهش 25درصدی هستیم.
شوشتر- خبرنگار کیهان: مجری طرح فاضلاب شوشتر از اتصال انشعابات فاضلاب خانگی چند منطقه شهرستان شوشتر به شبکه مدرن و استاندارد دفع فاضلاب در قالب طرح‌های اوراق مشارکت خبر داد. رضا طافی باتوجه به تأمین اعتبار مورد نیاز ابراز امیدواری کرد: تا پایان سال 93 و طبق طرح جامع شوشتر بیش از 34 هزار خانوار از خدمات پیشرفته و نوین دفع فاضلاب بهره‌مند می‌شوند. وی افزود: با اجرای کامل این طرح از ورود فاضلاب خام به رودخانه کارون و گرگر جلوگیری خواهد شد.
بندر انزلی- خبرنگار کیهان: همزمان با سالروز تخریب قبور ائمه بقیع«ع» از بنای شهدای انزلی رونمایی شد. شهردار انزلی در ضمن این خبر گفت:بنای یادمان از جنس گرانیت است که بر روی آن تصویر 413 شهید شهرستان انزلی با ذکر مشخصات و تاریخ شهادت حک شده است. سید تقی موسویان افزود: هدف از اجرای این یادمان نشر و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و پاسداشت مقام شهدای دفاع‌مقدس است.
گنبد کاووس- خبرنگار کیهان: با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گلستان ایستگاه مطالعه در فرمانداری شهرستان گنبدکاووس با هزینه‌ای معادل 10میلیون ریال افتتاح شد. فرماندار گنبدکاووس در این مراسم با اشاره به اهمیت مسائل فرهنگی و کتابخوانی، توجه به ابعاد مختلف فرهنگ را یک رسالت مهم دانست. نورالله نوراللهی با قدردانی از تلاش‌های مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گلستان بر لزوم توجه ویژه به کتابخانه‌های عمومی این شهرستان تأکید کرد.

 


مشهد- خبرنگار کیهان:
رئیس اداره قرآن و عترت اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی از کسب رتبه نخست مسابقات قرآن کشوری توسط دانش‌آموزان پسر استان خبر داد.
میکائیل باقری با اشاره به سی و یکمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان پسر کشور در قزوین اظهار داشت: این مسابقات در رشته‌های قرائت، مداحی، حفظ قرآن و اذان برگزار شد.
وی با بیان اینکه خراسان رضوی با حضور 24 دانش‌آموز در این مسابقات حضور یافته بود، افزود: پس از پایان مسابقات استان خراسان رضوی با کسب مجموعا 16 مدال توانست رتبه نخست مسابقات را به خود اختصاص دهد.
باقری گفت: پس از خراسان رضوی، استان‌های یزد و قم به ترتیب توانستند رتبه دوم و سوم گروهی را کسب کنند.

 


همدان- خبرنگار کیهان:
مدیرعامل کانون سنگرسازان بی‌سنگر کشور گفت: 760 نفر در سراسر کشور عضو هیأت امنای کانونهای سنگرسازان بی‌سنگر هستند.
حسین علی عظیمی در چهاردهمین گردهمایی مدیران عامل کانونهای سنگرسازان کشور در همدان، افزود: طی هشت سال دفاع مقدس، جهاد سازندگی پس از سپاه و بسیج بیشترین نیروی اعزامی به جبهه‌ها را داشت.
وی ادامه داد: در طول جنگ تحمیلی، بیش از 540 هزار نفر نیرو از سوی جهاد سازندگی در جبهه‌ها حضور یافتند که این تعداد نیرو در قالب 65 تیپ و گردان جهادی به انجام وظیفه مشغول بودند.
عظیمی گفت: پس از ادغام دو وزارتخانه کشاورزی و جهاد سازندگی، به منظور حفظ کرامت و نیز انتقال تجربیات ارزشمند جهادگران کانون سنگرسازان بی‌سنگر در سال 1383 به ثبت رسید و آغاز به کار کرد.
وی افزود: این تشکل ابتدا با 347 نفر از فرماندهان جهادگر به عنوان اعضای هیأت امناء فعالیت خود را شروع کرد که با اضافه شدن فرماندهان گردانها، هم‌اکنون این تعداد به 760 نفر رسیده است.
مدیرعامل کانون سنگرسازان بی‌سنگر کشور خاطرنشان ساخت: رهبر معظم انقلاب از راه‌اندازی این کانون استقبال کردند و لذا از بدو تشکیل تاکنون فعالیت آن هر روز محکم تر و با تثبیت بیشتر انجام شده و با جوانان نیز ارتباط خوبی برقرار کرده است.
در ادامه محمد حیدری دلگرم مدیرعامل کانون سنگرسازان بی‌سنگر استان همدان گفت: استان همدان دارای 14 نفر عضو در هیات امنأ کانون سنگرسازان بی‌سنگر است.

 


کاشان- خبرنگار کیهان:
حافظ کاشانی قرآن کریم با اشاره به لزوم ترویج سبک زندگی قرآنی و تربیت حافظان این کتاب شریف گفت: این امر باید به دغدغه مسئولان تبدیل شود.
منصوره یوسفی حافظ قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه با اشاره به اینکه دعاهای امام سجاد(ع) سرشار از معانی عمیق و لطیف است در زمینه چرایی حفظ کتاب صحیفه سجادیه اظهار داشت: صحیفه سجادیه ادبیاتی که برای بیان خواسته توسط هر بنده لازم است را ممکن می‌سازد و با پالایش روحی انسان وی را آماده پذیرش معارف اهل بیت‌(ع) می‌کند.
وی افزود: صحیفه سجادیه از نهج‌البلاغه مظلوم‌تر و مهجورتر است و مردم فکر می‌کنند صحیفه سجادیه فقط یک کتاب دعاست در حالی که امام سجاد(ع) تمام مسائل اخلاقی، اجتماعی، عبادی و به طور کلی تمام ابعاد ضروری یک زندگی سعادتمند را در قالب دعا در این کتاب شریف بیان فرموده اما کمتر کسی به این مسئله توجه می‌کند.
یوسفی افزود: از یک طرف دشمن شبانه‌روز در تلاش است تا مردم را از معارف اهل بیت‌(ع) دور کند و از سوی دیگر مدعیان دوستی با ائمه اطهار نیز بدون تبلیغ و ترویج معارف علوی را وظیفه خود بدانند و فرهنگ دوستی اهل بیت(ع) را در جامعه تقویت کنند به زندگی روزمره خود مشغولند.
وی همچنین نقش حفظ قرآن را در زندگی خود انکارناپذیر دانست و اضافه کرد: حفظ قرآن زندگی‌ام را به یک‌باره قرآنی کرد به طوری که تحصیلات، شغل و تمام ابعاد زندگی براساس آموزه‌های قرآنی شکل گرفت.
وی به نقش قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در واکسینه شدن مقابل مفاسد و خطرات جامعه امروز اشاره کرد و متذکر شد: به یقین قرآن بهترین راهنمای انسان‌ها، نهج‌البلاغه یاری‌کننده در شرایط سخت و صحیفه سجادیه طریقی دیگر برای حرکت و رسیدن به خداست. لذا بدون این سه مؤلفه مهم و اساسی نمی‌توان این راه را پیمود .

 


تبریز- خبرنگار کیهان:
اهالی میدان نظامی و اطراف پارک محله‌ای سنجدکوی ولی‌عصر تبریز، با ارسال نامه‌ای به شهردار این شهر نسبت به قطع شبانه درختان 30 ساله این میدان و تخریب محل به بهانه پاساژسازی و رستوران‌سازی، به شدت اعتراض کردند.
در این نامه که به امضای بیش از 338 نفر رسیده و رونوشت آن به ریاست‌جمهوری، استانداری آذربایجان شرقی، وزارت کشور، نمایندگان تبریز در مجلس، کمیسیون ماده 5 راه و شهرسازی استان و تعدادی دیگر از نهادها و مسئولان ذیربط از جمله نماینده ولی‌فقیه در استان ارسال شده است از رویه شهرداری در برهم زدن آرامش مردم و تخریب محل و قطع شبانه درختان توسط لودر و ماشین‌آلات سنگین انتقاد و خواهان عکس‌العمل استاندار و شهردار به این قضیه شده است.
در این نامه از تبدیل تبریز به پاساژ و گسترش تدریجی تخریب و تبدیل میادین و فضاهای سبز شهر به مراکز تجاری هشدار داده است.
در بخشی دیگر از این نامه که به امضای جمعی از مهندسین عمران نیز رسیده از انتقال ایستگاه مترو از ضلع جنوبی خیابان امام که مستلزم تملک و صرف هزینه بود، به ضلع روبه روی آن یعنی ضلع جنوبی باغ گلستان و دست‌اندازی به این باغ تاریخی و تنها باغ بخش میانی تبریز که محل تجمع درختان کهنسال این منطقه از شهر است انتقاد شده است.
امضا‌کنندگان که خواهان توقف عملیات‌ها و ابطال هرگونه مصوبه منجر به تخریب و سپس بهسازی فضاهای تخریبی و اجرای مجدد یک فضای سبز طراحی شده و نصب یک مجسمه از نظامی شده‌اند، خطاب به شورای اسلامی تبریز و کمیسیون ماده 5 تاکید کرده‌اند شورای شهر و کمیسیون ماده 5 باید مدافع منافع مردم باشند نه اینکه تخریب‌ها را تصویب و توجیه کنند.
به گزارش خبرنگار کیهان، تعدادی از مهندسان عمران و راه و ساختمان در گزارشی به سست بودن شدید خاک منطقه و خطرات ناشی از خاکبرداری عمیق در میدان نظامی هشدار داده‌اند.
در جریان تخریب میدان نظامی کوی ولی‌عصر تبریز که نیمه‌شب انجام شد حدود 400 اصله درخت 20 تا 30 ساله قطع و از محل خارج شدند.
دادستان تبریز نیز در رابطه با قطع درختان و تخریب میدان در نامه‌ای به استاندار اهمیت محیط زیست و ضرورت حفظ آن را به وی تذکر داده است.

 


اصفهان- خبرنگار کیهان:
سامانه حفاظت از اطلاعات سرورهای حیاتی سازمان توسط یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان طراحی و ساخته شد.
محمود شیخ‌زین‌الدین رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در این خصوص گفت: گسترش بی‌سابقه صنعت IT در سال‌های اخیر، تقاضاها در دریافت سرویس‌ها و خدمات به صورت الکترونیکی و عموما در بستر اینترنت را بسیار افزایش داده است و این در حالی است که مقوله‌ هک نیز رشد بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است.
وی با بیان این که به همین دلیل مدیران سازمان‌ها با مشکل جدی در ارایه سرویس‌ها به صورت الکترونیکی و امنیت سازمان و اطلاعات خود روبه رو هستند، افزود: سامانه کیهان با هدف حفاظت از اطلاعات سرورهای حیاتی سازمان طراحی و پیاده‌سازی شده است.
رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با بیان اینکه این محصول انحصاری که دارای گواهی ثبت اختراع است، ادامه داد: امن سازی ارتباطات در این سامانه براساس تونل‌های امنیتی در لایه شبکه و با استفاده از پروتکل اختصاصی این شرکت دانش‌بنیان انجام می‌شود.
به گفته وی، تکیه بر توکن‌های سخت‌افزاری «رمزیاب» در فرآیند احراز اصالت کاربران به منظور جلوگیری از ایفای نقش سایرین، کنترل دسترسی جداگانه هر کاربر به بخش‌های مختلف مزرعه سرور، تامین محرمانه بودن و صحت داده‌های مبادله شده کاربران با سرورهای تحت حفاظت، جلوگیری از حملات رایج در کاربردهای تحت شبکه شامل Monitoring, Modification تکرار و Man in the Middle، امکان تعریف LAN‌های مجازی امن به صورت متمرکز و توزیع شده، عدم نیاز به تغییر در برنامه‌های کاربردی جهت تامین امنیت آن‌ها و دانش کاملا بومی در طراحی پروتکل‌ها و الگوریتم‌های رمزنگاری از جمله ویژگی‌های مهم این سامانه است.

 


بردسکن- خبرنگار کیهان:
رئیس نظام صنفی کشاورزی بردسکن گفت: سال گذشته 7 هزار تن پسته این شهرستان به کشورهای خلیج‌‌فارس صادر شد.
مرتضی مزروعی در جمع پسته‌‌کاران بردسکن گفت: محصول پسته این شهرستان 100 درصد صادراتی است و می‌تواند به زودی جایگزین صادرات نفت شود.
وی سطح باغ‌های پسته بردسکن را 7 هزار هکتار اعلام کرد و گفت: میانگین برداشت محصول پسته از هر هکتار از باغ‌های پسته بردسکن یک تن و 500 کیلوگرم است که سال گذشته در بحث صادرات فقط 7 هزا تن پسته شهرستان به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر شد و برای شهرستان بالغ بر 200 میلیارد تومان ارزآوری داشت.
محسن امین‌زاده مدیر یکی از شرکتهای صادرات پسته گفت: پسته بردسکن با نام بردسکن به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌شود اما 2 سالی است که توسط دلالان پسته بردسکن به کرمان و رفسنجان ارسال می‌شود.
وی افزود: متاسفانه از مرغوبیت پسته بردسکن در نفع سایر استانها استفاده می‌کنند که می‌بایست متولیان امر در فصل برداشت جلوی حمل پسته به این استان‌ها را بگیرند.

 


سرخس- خبرنگار کیهان:
مدیر جهاد کشاورزی سرخس گفت: بزرگترین و بی‌نظیرترین جنگل پسته وحشی جهان در سرخس قرار دارد و باید در کتاب رکوردها ثبت شود.
مدیر جهاد کشاورزی سرخس گفت: جنگل پسته با طول 50 کیلومتر و عرض 5/1 کیلومتر و مساحت پانزده هزار هکتار در محدوده بخش مرزداران واقع است و 20 روستای سرخس در حاشیه آن قرار دارد. علیرضا عرفانی گفت: سالانه 500 تن پسته کاملاً ارگانیک از این جنگل برداشت می‌گردد که موجبات اشتغال مستقیم 2500 نفر از اهالی روستاها را فراهم می‌سازد.
وی با اشاره به کسب گواهی ارگانیک از کشور سوئيس گفت جنگل پسته سرخس به لحاظ تنوع زیستی و ژنتیکی یک اکوسیستم منحصر به فرد در کره زمین می‌باشد و همه سازمان‌ها، ارگانها و مردم باید در حفظ و نگهداری آن کوشا باشند. عرفانی تصریح کرد این شاهکار بی‌نظیر خلقت باید در کتاب رکوردها ثبت جهانی شود.
مدیر جهاد کشاورزی سرخس از برشمردن خواص غذایی پسته افزود: پسته ارگانیک علاوه بر مصرف مستقیم در صنایع غذایی محصولات ارگانیک مانند بیسکویت و شیرینی و... نیز کاربرد دارد.

 


گنبدکاووس-خبرنگار کیهان: معاون سیاسی اجتماعی فرماندار گنبدکاووس از وجود 20 هزار و 424 سالمند در این شهرستان خبر داد.
علی علیاری در جلسه سالمندان این شهرستان گفت: حمایت و احترام به سالمندان در آموزه‌های دینی مورد تاکید فراوان قرار گرفته و حتی از شروط مسلمانی عنوان شده است.
وی همچنین با اشاره به سیاست‌های کلان دولت در جهت حمایت از قشر سالمند در جامعه اضافه کرد: راه‌اندازی مراکز شبانه‌روزی نگهداری از سالمندان، فراهم کردن امکانات رفاهی و سیاحتی ویژه این قشر از آن جمله است. علیاری هم‌چنین بر لزوم تدوین برنامه پنج ساله ویژه حمایت از سالمندان این شهرستان تاکید کرد و گفت: در قالب این برنامه علاوه بر تکریم سالمندان، برخی امکانات رفاهی و سیاحتی برای آنان فراهم می‌شود. دکتر فرهاد بدیعی رئيس‌مرکز بهداشت گنبدکاووس نیز در این جلسه با تاکید بر ضرورت توجه به نکات تغذیه‌ای و بهداشتی سالمندان گفت: از مجموع 20 هزار و 424 سالمند این شهرستان، 11 هزار و 204 نفر در شهر و بقیه در مناطق روستایی زندگی می‌کنند.
در این جلسه هم‌چنین برای ساماندهی بهتر امور سالمندان این شهرستان مقرر شد چهار کمیته بهداشت و پیشگیری، ورزشی و سیاحتی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی و درمان و توانمندسازی تشکیل شود.

 


مسجدسلیمان- خبرنگار کیهان:
دریاچه تفریحی تمبی مسجد سلیمان که توسط شهرداری این شهر احداث شده است آبگیری شد.
ملایی شهردار مسجد سلیمان که به اتفاق خبرنگاران این شهر از دریاچه تمبی دیدن می‌کرد گفت: رودخانه تمبی یک رودخانه دائمی است که برای احداث این دریاچه در آن نه تنها هیچ ریالی خرج نکردیم بلکه درآمد هم داشتیم که حدود 85 میلیون تومان کوپال از این پروژه برداشت و به کارخانه آسفالت و سنگ‌شکن تزریق کردیم و فقط حدود 70 میلیون تومان هزینه ماشین‌آلات موردنیاز را پرداخت کردیم.
وی گفت: کار احداث این پروژه حدود 80 روز به پایان رسید و هم‌اکنون دریاچه آبگیری شده است.

 


شیراز- خبرنگار کیهان:
اولین یادواره شهدا گردانهای پشتیبانی آتش و ضد زره استان فارس در نیمه دوم سال 92 برگزار می‌شود.
در فراخوانی که از سوی برگزارکنندگان این مراسم تهیه شده و یک نسخه از آن به کیهان ارسال شده، آمده است: به منظور تجلیل از مقام شامخ شهدا و خانواده‌های آنها و بهره‌مندی جامعه از عطر و بوی شهادت یادواره شهدای گردانهای ادوات و ضد زره استان فارس برگزار می‌شود، لذا از تمامی رزمندگانی که در دوران دفاع‌مقدس در این گردانها حضور داشتند درخواست می‌شود جهت شرکت و همکاری در این مراسم با شماره تلفن 8120626-0711 تماس حاصل نمایند.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10