(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 06 شهریور 1392 - شماره 20577

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
روز واقعه نزدیک است‌! (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
غلط زیادی (گفت و شنود)
فضاسازی رسانه‌های غربی‌علیه برنامه هسته‌ای ایران در آستانه گزارش جدید آژانس
رکن‌آبادی: تهدید‌کنندگان حمله به سوریه با دم شیر بازی می‌کنند
پیام رئیس جمهور به همایش اعتدال: اعتدال آرمانخواهی واقع‌بینانه است
آمریکا نمی‌داند تلافی سوریه چه قدر سهمگین است (خبر ویژه)
واشنگتن تایمز: آمریکا به هر حال بازنده جنگ سوریه است (خبر ویژه)
موسوی یا حزب مشارکت؟! کدام یک به اصلاح‌طلبان ضربه زدند(خبر ویژه)
 


1- روز پنج‌شنبه 27 مارس 2003- فروردین‌ماه 1382- در حالی که ارتش آمریکا هفت روز بعد از آغاز حمله به عراق بر این کشور غلبه کرده بود، جرج بوش رئیس جمهور وقت آمریکا در محوطه بیرونی کاخ سفید به میان خبرنگارانی که با عجله فراخوانده شده بودند آمد و با غروری حاکی از برتری بلامنازع آمریکا خطاب به خبرنگاران گفت «عراق تمام شد»! این جمله جرج بوش «IRAQ IS OVER» که با آمیزه‌ای پررنگ از تحقیر بیان شده بود ساعتی بعد به تیتر اول رسانه‌ها تبدیل شد. 9 سال بعد، دسامبر 2011- دی‌ماه 1390- وقتی آخرین نظامیان آمریکایی به دستور اوباما خاک عراق را ترک کردند، نشریه آمریکایی فوربس در یادداشتی که بوش و اوباما مخاطب مشترک آن بودند، نوشت؛ «از حمله نظامی به عراق و اشغال 9 ساله آن چه به دست آوردیم؟! بیش از 2500 تن از نظامیان خود را از دست دادیم، نزدیک به 5 هزار میلیارد دلار از مالیات شهروندان آمریکایی را هزینه کردیم، اصلی‌ترین دشمن منطقه‌ای ایران را حذف کردیم، آمریکا را جنگ‌طلب معرفی کردیم و سرانجام، عراق را به دست دوستان و هم‌پیمانان ایران سپردیم» همان روزها، سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان در مصاحبه با واشنگتن‌پست گفت «آمریکایی‌ها بعد از 9 سال عراق را در سینی طلا تقدیم ایران کردند»!
2- بعد از ناکامی آمریکا در حمله نظامی به عراق و نتیجه معکوسی که از این حمله گرفته بودند، ژنرال «پانه‌تا» وزیر جنگ آمریکا و رئیس اسبق سازمان «سیا» با استناد به بررسی‌های چند مرکز استراتژیک هرگونه دخالت نظامی مستقیم آمریکا در منطقه را بی‌حاصل و خطرناک دانست و روزنامه آمریکایی «یو.اس.ای.تودی» به نقل از شورای آتلانتیک بر ضرورت جایگزینی جنگ نیابتی- PROXY WAR- به جای دخالت مستقیم نظامی تأکید کرد و...
3- فتنه‌انگیزی در سوریه به عنوان یکی از اصلی‌ترین حلقه‌های محور مقاومت و متحد استراتژیک ایران اسلامی با بهره‌گیری از فرمول «جنگ نیابتی» آغاز شد و کشورهای ترکیه، عربستان، قطر، اردن و بعدها مصر (مرسی) به نیابت از آمریکا و متحدانش مأموریت انجام این جنگ نیابتی را برعهده گرفتند، اما، برخلاف تصور اولیه و علی‌رغم حمایت‌های گسترده نظامی، سیاسی و مالی از تروریست‌ها، جنگ نیابتی یاد شده اگرچه برای مردم سوریه فاجعه‌آفرین بود ولی نه فقط شکست و براندازی دولت سوریه را در پی نداشت، بلکه فصل جدیدی از راهبرد مقاومت با دستاوردهای تازه و سرنوشت ساز را به دنبال داشت که تشکیل و سازماندهی نیروی فداکار و کارآزموده‌ای با عنوان «دفاع الوطنی» از جمله آنهاست، دفاع الوطنی چیزی شبیه نیروهای بسیج کشور خودمان است و بیش از دهها هزار عضو دارد. حضور در میدان یک جنگ واقعی به جای شرکت در رزمایش‌ها، ارتش و نیروی دفاع الوطنی را به نیروهای کارآزموده و جنگ واقعی دیده، تبدیل کرده است. مقاومت مثال‌زدنی سوریه نشان داد که نیروهای محور مقاومت برخلاف آنچه در مصر و یمن و لیبی و تونس اتفاق افتاد،‌ در جریان درگیری‌های نظامی به جای سقوط، موقعیت‌های جدیدی پیدا می‌کنند که می‌تواند تغییر معادلات منطقه‌ای را در پی داشته باشد. شورای امنیت ملی آمریکا طی گزارشی در این باره آورده بود؛ جنگ 33 روزه به‌جای نابودی حزب‌الله، گسترش دامنه حضور و نفوذ حزب‌الله در لبنان را به دنبال داشته و این کشور- قبلا ضعیف- را به کشوری موثر در معادلات سیاسی و نظامی منطقه تبدیل کرده است.
4- این روزها آمریکا و متحدان اروپایی و منطقه‌ای آن که از جنگ نیابتی چند‌ساله طرفی نبسته‌اند، آشکارا در صحنه حاضر شده و برای مقابله با محور مقاومت سوریه، آرایش نظامی گرفته‌اند و احتمال حمله نظامی مشترک آمریکا و برخی کشورهای اروپایی و عربی علیه سوریه به خبر اول دنیا تبدیل شده است. بهانه این جنگ احتمالی که برخی از صاحبنظران وقوع آن را قطعی پیش‌بینی می‌کنند، اتهام استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی علیه تروریست‌های مسلح است. بهانه‌ای دقیقا شبیه همان بهانه وجود سلاح‌های شیمیایی و تسلیحات کشتار جمعی که حمله نظامی به عراق را در پی داشت و بعدها دولت بوش به ناچار اعتراف کرد هیچگونه سلاح شیمیایی و کشتار جمعی در عراق یافت نشده است. گفتنی‌است که روز یکشنبه همین هفته، نشریه آمریکایی «فارین‌پالیسی» در افشاگری بی‌سابقه‌ای با استناد به اسناد منتشر شده سازمان «سیا» فاش کرد که در جریان جنگ ایران و عراق، آمریکا سلاح‌های شیمیایی مهلک و پیشرفته‌ای را در اختیار رژیم صدام گذارده است و کشتار رزمندگان ایرانی و قتل‌عام مردم حلبچه با همین بمب‌های شیمیایی اهدایی آمریکا صورت پذیرفته بود.
متهم کردن ارتش سوریه به استفاده از بمب شیمیایی در اطراف دمشق، در حالی است که هم اکنون گروهی از کارشناسان سازمان ملل متحد به دعوت دولت سوریه برای بررسی ماجرا در این کشور حضور دارند و کاوش‌های اولیه و اعلام شده آنها حاکی از استفاده تروریست‌ها از سلاح شیمیایی و قتل‌عام بیش از 635 غیرنظامی در اطراف دمشق است. از سوی دیگر تصاویر ماهواره‌ای که در اختیار کارشناسان سازمان ملل قرار گرفته و به عنوان سند ثبت شده است، بهره‌گیری تروریست‌ها از سلاح شیمیایی را تایید می‌کند. ضمن آن که به گفته وزیر خارجه سوریه، ارتش این کشور در اوج پیروزی بر تروریست‌ها چه نیازی به استفاده از سلاح شیمیایی علیه آنها دارد، مخصوصا آن که این قتل‌عام در منطقه‌ای صورت گرفته که محل حضور طرفداران دولت سوریه است و نه در اشغال تروریست‌ها.
5- اخبار مربوط به آرایش نظامی آمریکا و متحدانش برای حمله احتمالی به سوریه و بازتاب‌ها و تحلیل‌ها و رخدادهای مربوطه در گزارش مفصل و مبسوط کیهان‌امروز که تیتر اول روزنامه به آن اختصاص یافته چاپ شده است و اکنون در محدوده این نوشته محدود به پیامدهایی اشاره می‌کنیم که حمله احتمالی آمریکا و متحدانش به دنبال خواهد داشت اگرچه این احتمال نیز جدی است که هیاهوی اخیر از نوع عملیات روانی برای امتیازگیری از سوریه در اجلاس آتی ژنو باشد. چرا که آمریکای امروز در مقایسه با مارس 2003 که به عراق لشکرکشی کرد به مراتب ضعیف‌تر و شکننده‌تر است و اقدام به حمله نظامی علیه سوریه به اعتراف بسیاری از کارشناسان برجسته و رسانه‌های معتبر آمریکایی و اروپایی فقط با واژه «حماقت» قابل ارزیابی است. اما، از آنجا که به قول «برتراند راسل» فیلسوف شهیر انگلیسی، «از کسی که چند بار دست به حماقت زده، اقدام احمقانه دیگر دور از انتظار نیست» باید گفت؛
الف: آمریکا می‌تواند آغازکننده جنگ باشد ولی پایان دادن به آن در اختیار آمریکا و متحدانش نیست. از این روی حمله موشکی دو یا حداکثر 3 روزه که «جان کری» وزیر خارجه آمریکا برای جلب موافقت مردم- به شدت مخالف جنگ آمریکا- به آن استناد می‌کند، کمترین زمینه‌ای ندارد و به گزارش تحلیلی روزنامه‌آلمانی نویس‌دویچلند «آمریکا بعد از خروج از عراق توان آغاز یک جنگ فرسایشی را ندارد، مانند اسرائیل که در سال 1982 می‌خواست 48 ساعته کار لبنان را تمام کند ولی 18 سال طول کشید تا با جان کندن از آن خارج شود.»
ب: اسرائیل پاشنه آشیل آمریکا و متحدان اروپایی آن است و بدون کمترین تردیدی، با آغاز حمله به سوریه، همه روزه هزاران موشک سراسر این سرزمین اشغالی و تاسیسات حیاتی آن را زیر و رو خواهد کرد. مخصوصا آن که در جریان جنگ‌های 33 روزه و 22 روزه و 7 روزه معلوم شد که موشک‌های پاتریوت و گنبد به اصطلاح ضد موشک آهنین توان پیشگیری از ورود موشک‌های شلیک شده به تل‌آویو را ندارد.
ج: جهان اسلام از فتنه‌انگیزی‌های آمریکا و اسرائیل و برخی کشورهای عربی به تنگ آمده‌اند و برای مقابله مستقیم با صهیونیست‌ها به جای رودررویی با عوامل دست‌نشانده آنها لحظه‌شماری می‌کنند. حمله به سوریه این فرصت طلایی را در اختیار ملت‌های مسلمان که اسرائیل را در محاصره دارند، قرار خواهد داد.
د: در حالی که کشورهای عربستان، اردن، ترکیه و... رسما مشارکت خود در حمله نظامی به سوریه را اعلام کرده‌اند، بدیهی است که در صورت وقوع جنگ به عنوان «کشورهای متخاصم» مورد حمله متقابل سوریه قرار خواهند گرفت و این در حالی است که کشورهای یاد شده طی چند سال اخیر با خیزش‌های مردمی برخاسته از بیداری اسلامی روبرو هستند و به یقین درگیر شدن آنها در جنگ احتمالی، زمینه مناسبی برای فروپاشی دولت‌های دست‌نشانده را در اختیار مردم این کشورها قرار خواهد داد و البته قطر که به یک تجارتخانه شبیه است موقعیت بسیار شکننده‌تری دارد.
هـ‌ : در صورت وقوع جنگ، جریانات وابسته و اجیر شده‌ای نظیر سلفی‌ها و تکفیری‌ها که با تابلوی دروغین اسلام‌خواهی به آشوب‌آفرینی و عملیات تروریستی به نفع آمریکا و اسرائیل مشغولند، دیگر نمی‌توانند زیر این تابلوی دروغین فعالیت کنند و چنانچه در حمله به اسرائیل و منافع و مراکز آمریکایی در منطقه شرکت نکنند، طرح فریب آنها با شکست روبرو شده و یورش‌های مردمی علیه آنان شکل خواهند گرفت.
و: حمله نظامی به سوریه با توجه به ماهیت شناخته شده کشورهای حمله‌کننده، مرزهای تفرقه‌افکنانه شیعه و سنی و عرب و عجم را از بین می‌برد و بدیهی است که این عرصه شفاف، بسیج همگانی جهان اسلام علیه آمریکا و اسرائیل و سران خودفروخته عرب را در پی خواهد داشت، که فروپاشی پروژه مشترک
آمریکایی‌-اسرائیلی در مصر از جمله پیامدهای قطعی آن خواهد بود.
و...
6- اکنون جای این پرسش است که آیا نباید حماقت احتمالی آمریکا و متحدانش را به فال نیک گرفت؟ و آیا نمی‌توان مطمئن بود دشمنان دیرینه اسلام و مسلمین با پای خود به مهلکه‌ای پای می‌گذارند که سال‌هاست ملت‌های مسلمان در انتظار آن بوده‌اند؟ همه شواهد حکایت از آن دارند که اگر هیاهوی اخیر، عملیات روانی نباشد، روز واقعه نزدیک شده و انتظارهای چندین و چند ساله برای انتقام رو به پایان است.

حسین شریعتمداری

 


33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر
33916546 تمام ساعات شبانه‌روز
سامانه پیام کوتاه 30002323
* در سالروز شهادت شهید مظلوم لاجوردی باید گفت: «تو در نماز عشق چه خواندی که سالهاست بالای دار رفته‌ای و این شحنه‌های پیر از کشته‌ات هنوز پرهیز می‌کنند»
7543---0912
* مردم سوریه رجزخوانی‌های اخیر آمریکا و رژیم صهیونیستی را جدی نگیرند آمریکا و ازنابش هیچ غلطی نمی‌توانند در سوریه انجام دهند و قطعا ایران اسلامی و حامیان مقاومت اجازه دخالت نظامی را در سوریه نمی‌دهند. در صورت اولین حمله هوایی به سوریه تل‌آویو و حیفا با خاک یکسان خواهد شد.
0102---0933 و یک شهروند دیگر
* سوریه خط قرمز ماست و متجاوزان به خاک سوریه به شدت از اقدام جنایتکارانه‌شان پشیمان خواهند شد. دشمنان منافع ملی ایران و سوریه بدانند سوریه نه عراق است و نه افغانستان که بخواهند چشم طمع به آن بدوزند. مردم حزب‌اللهی و با غیرت ایران اسلامی با جان خود از حریم دختران پیامبر دفاع خواهند کرد و اجازه نخواهند داد دستان نجس دشمنان پیامبرشان به مزار مطهر فرزندان فاطمه(س) برسد.
8773---0937
* وزیر مسکن در گفت‌وگوی ویژه خبری 3/6/92 به عنوان خریدار مسکن اشکالاتی را وارد کردند از جمله خریدار حق انتخاب رنگ کابینت و کمد را ندارد. که باید به وزیر محترم یادآور شد که آقای وزیر؛ این خانه‌ها را برای وزرا نساخته‌اند، برای کسانی ساخته‌اند که بعد از 20 سال نه پس‌اندازی دارند و نه سرپناهی. آیا باید مادام‌العمر دربه‌در باشند، یک ذره انصاف هم خوب است. آقای احمدی‌نژاد نیست ولی خدای او هست و یکی از بهترین کارهای او مسکن مهر است.
نیکنام از قم
* آیا واقعا در شأن یک وزیر مثل وزیر راه و شهرسازی دولت اعتدال است که برای زیر سوال بردن پروژه عظیم مسکن مورد پسند واقع نشدن رنگ کابینت آشپزخانه منازل ساخته شده را به عنوان اشکال مهم مسکن مهر اعلام کند.
بیگ‌زاده
* وقتی گفت‌وگوی ویژه خبری وزیر راه و شهرسازی را در تاریخ 3/6/92 ملاحظه می‌کردم حرف‌های ناامید کننده وزیر را که شنیدم از مجلس گلایه‌مند شدم که چرا در رای اعتماد، ‌انتخاب افراد کاردان و شایسته که رهبری فرمودند را ملاک قرار ندادند که حال به جای حل سریع‌تر مشکل مردم، مشکلات مسکن را افزایش هم بدهند و راه هموار دولت قبلی را مسدود نمایند.
تورانی
* از مولف کتاب راز قطعنامه بسیار تشکر می‌کنم. ما در زمان جنگ کوچک بودیم و قدرت درک آن مسائل را نداشتیم اما این کتاب بسیاری مسائل را برایم آشکار کرد. دلم می‌خواست آن‌قدر پول داشتم که تعداد زیادی از این کتاب را خریداری می‌کردم و در اختیار هم سن‌وسالهای خودم قرار می‌دادم تا همه آگاه شوند.
خانم جمالی
* آنچه که ما را در دوره جدید یعنی بعد از فتنه 88 سخت نگران ساخته نفوذ افراد فتنه‌گر در کابینه دولت یازدهم و خصوصا سطوح میانی مدیریتی و فتنه‌آفرینی آنان در لایه‌های زیرین جامعه باشد و صدای آن بعد از چند سال شنیده شود.
شجاع از بوکان
* با عرض تبریک هفته دولت به دولتمردان ایران عزیز، از آقای روحانی می‌خواهم به صحبتهایی که کردند عمل کنند، قرار بود مدیران و مسئولین از تمام ظرفیتها استفاده کنند. نکند رئیس‌جمهور روزی متوجه شود که دیر شده باشد.
3966---0913
* آقای روحانی ریاست محترم جمهور در اولین مصاحبه مطبوعاتی خویش فرمودند برای جا به‌جایی مسئولین داس دردست نگرفته‌اند ولی اکنون شاهد تغییرات گسترده در تمام سطوح اجرایی هستیم.
طباطبایی
* حالا که دولت آقای روحانی کار خود را آغاز کرد، امیدواریم هرکس را به صرف اینکه در دولت آقای احمدی‌نژاد بود، برکنار نکنند. لطفا فقط به صلاحیت‌ها دقت شود. امید است از رانت‌خواری و گروه‌پرستی جلوگیری شود. انتخابها و انتصاب‌های نابجا ملت را رنج می‌دهد.
علیمردانی
* آقای الیاس حضرتی به عنوان یک روزنامه‌نگار چگونه پا روی وجدان خود می‌گذارد و از طریق شبکه پر بیننده تلویزیون اعلام می‌کند که در طول 8 سال گذشته نه تنها هیچ کار مثبتی انجام نشده بلکه تمام اقدامات گذشته انقلاب تخریب شده است. به همین دلیل است که گفته شده علمی که در آن تقوی نباشد سودی ندارد. بنده از شهر دهدشت که به وضوح خدمات بزرگ در این دوره را می‌بینم مخالف این عقیده آقای الیاس حضرتی هستم چرا که در گفته‌ها و کردار خود خدا را در نظر دارم و به روز قیامت و حساب و کتاب معتقد هستم.
صائبی از دهدشت
* کسانی که شروع به انتقادهای تند از دولت قبلی می‌کنند انصاف هم داشته باشند و به ساده‌زیستی و حضور در دورترین نقاط کشور و بوسه زدن بر پیشانی پیرمردان روستاها و کشاندن دولت به کلیه شهرهای کشور را هم یادآوری کنند که به قول فرمایش آقا قبل از آن مردم استان، استاندار را هم به سختی می‌دیدند چه رسد به رئیس‌جمهور.
احمد بهرامی
* از رئیس‌جمهور سوال نمایید آیا به سفرهای استانی اعتقادی دارند یا خیر؟ و آیا به سفرهای استانی در طول سال همچون دولت قبلی خواهند رفت؟
3270---0912
* به عنوان یک دکتر داروساز از وزیربهداشت خواهش می‌کنم مواظب علمداران فتنه 88 که این روزها در اطراف او هستند طرح و برنامه دارند تا سازمان غذا و دارو را در اختیار خود بگیرند باشند. از آقای روحانی تقاضا داریم روی این مسائل حساس باشند و امانت‌دار رای ملت و مردم باشد.
یک دکتر داروساز از تهران
* از مسئولان نیروی انتظامی تقاضا داریم جلوی تولید و استفاده از پوشش‌های نامناسب برخی از بانوان را بگیرند. آیا این نوع پوشش‌های شرم‌آور برای مسئولان اهمیتی ندارد؟
0619---0919 و 0661---0912
پاسخ اداره‌کل اوقاف وامورخیریه استان مازندران
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه کیهان شماره 20526 مورخ 5/4/92 درخصوص چگونگی هزینه کرد عواید تکیه فیلبند بندپی بابل به آگاهی می‌رساند تکایای غرب روستای فیلبند از مناطق ییلاقی بخش بندپی غربی شهرستان بابل از قدیم الایام مورد احترام مردم بوده و سقاخانه‌های دو تکیه سالانه تعداد زیادی زائر دارد و هر دو تکیه دارای هیات‌امناء بوده که براساس قوانین اداره اوقاف به انجام وظیفه مشغول می‌باشند و مفاصاحساب درآمد سالانه آن توسط اداره تحقیق این اداره کل اخذ می‌گردد.
ضمنا خاطر نشان می‌سازد از سال 1390 مسجد بزرگی در جوار سقاخانه در حال احداث می‌باشد که تاکنون قریب به یک میلیارد ریال هزینه و 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که قسمت اعظم هزینه‌ها توسط خیرین و اعتبارات این اداره کل به انجام رسیده است.
پاسخ روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب تهران
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه تاریخ 02/05/92 درخصوص افت فشار آب در فازهای قدیمی شهر پرند به اطلاع می‌رساند، با عنایت به بهره‌برداری از طرح الغدیر 2 (طرح آبرسانی به واحدهای مسکونی مهر شهر پرند) و لزوم آب‌بندی خطوط انتقال و شبکه توزیع آب، به مدت 4 روز از تاریخ 8/5/92 لغایت 12/5/92 در ساعات پایانی شب، شبکه آب به منظور کنترل و بازدید از شبکه توزیع دچار افت فشار مدیریتی آب شد. پس از تست‌نهایی و حصول اطمینان در حال حاضر آب آشامیدنی مسکن مهر و کل مشترکان پرند با وضعیت مطلوب تامین می‌شود.

 


گفت: تازه چه خبر؟!
گفتم: مقامات و دولتمردان غربی و عبری و عربی از احتمال حمله نظامی قریب‌الوقوع به سوریه خبر می‌دهند.
گفت: موز اگر قوت داشت کمر خودش را راست می‌کرد! آمریکا و اسرائیل در ضعیف‌ترین دوران خود قرار دارند و مردم کشورهای ترکیه و اردن و عربستان از دولت‌های دست‌نشانده جانشان به لب رسیده و در انتظار فرصت هستند.
گفتم: اتفاقا بسیاری از رسانه‌ها و استراتژیست‌های غربی و اسرائیلی نیز عواقب حمله نظامی به سوریه را برای آمریکا و متحدانش فاجعه‌آمیز می‌دانند.
گفت: وقتی می‌دانند که کاری از دستشان ساخته نیست، چرا رجز می‌خوانند؟!
گفتم: چه عرض کنم؟! شخصی پرسید این جمله شکسپیر که می‌گوید «یا به اندازه آرزویت تلاش کن و یا به اندازه تلاشت آرزو کن» یعنی چی؟! گفتند یعنی تو که نمی‌توانی هیچ غلطی بکنی، غلط می‌کنی که غلط زیادی می‌کنی!

 


به فاصله کمتر از 48 ساعت تا انتشار رسمی گزارش فصلی و جدید مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان، رسانه‌های غربی به فضاسازی درباره محتوای این گزارش پرداختند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جدیدترین گزارش خود را درباره فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان طی دو روز آینده منتشر خواهد کرد.
به گزارش رویترز، کارشناسان هسته‌ای انتظار دارند گزارش جدید یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس اطلاعات جدیدی درباره فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان منتشر کند.
در حالی که هنوز گزارش رسمی آژانس منتشر نشده است رویترز مدعی شد گزارش جدید احتمالا از افزایش نصب تعداد سانتریفیوژهای نسل جدید ایران خبر دهد. این خبرگزاری همچنین مدعی شد در گزارش پیش رو آژانس اعلام خواهد کرد ذخایر 20درصدی اورانیوم غنی شده جمهوری اسلامی افزایش پیدا کرده است، اما هنوز از میزان 250 کیلوگرم که با افزایش غنی‌سازی برای تولید یک بمب هسته‌ای کافی است عبور نکرده است.
رویترز افزود گزارش آژانس همچنین به احتمال زیاد درباره میزان پیشرفت راکتور اراک نیز اطلاعات جدیدی ارائه خواهد کرد. در گزارش قبلی آژانس اعلام کرده بود ایران تا اواسط سال 2014 میلادی با سوخت‌گذاری، راکتور آب سنگین اراک را وارد چرخه فعالیت خواهد کرد.
گزارش جدید آمانو درباره ایران در حالی منتشر می‌شود که علی‌اصغر سلطانیه نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوره ماموریتش در این نهاد بین‌المللی پایان یافته است و در نشست فصلی شورای حکام در ماه سپتامبر حضور نخواهد داشت؛ در عین حال سلطانیه در زمان انتشار غیررسمی گزارش آژانس درباره ایران همچنان در وین به سر می‌برد.
شایان ذکر است که «رضا نجفی» مدیرکل خلع سلاح وزارت خارجه به عنوان جانشین علی‌اصغر سلطانیه در نمایندگی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نزد دیگر سازمان‌های بین‌المللی در وین معرفی شده است.
همچنین گزارش آژانس در حالی منتشر می‌شود که فریدون عباسی رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی کشورمان جای خود را به علی‌اکبر صالحی داده است.
فریدون عباسی هفته گذشته در آخرین روز کاری خود با اشاره به فعالیت‌ها و دستاوردهای هسته‌ای کشور اظهار کرد: تعداد سانتریفیوژها و آمار دقیق آن توسط بازرسان آژانس در گزارش‌های این نهاد بین‌المللی ارائه می‌شود، اما من می‌توانم بگویم که موجودی ما در اول مردادماه بیش از 17 هزار سانتریفیوژ نسل یک است که بیش از 10 هزار تای آن در حال فعالیت هستند و 7 هزار تا آماده راه‌اندازی هستند.
او گفت: 1000 دستگاه ماشین سانتریفیوژ نسل جدید ساخت ایران هم نصب و آماده راه‌اندازی است و در مجموع 18 هزار سانتریفیوژ نصب و در حال فعالیت هستند.
وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره میزان غنی‌سازی زیر 5 درصد و تا 20 درصد گفت: نزدیک به 9 هزار سانتریفیوژ در سایت نطنز غنی‌سازی کمتر از 5 درصد را انجام می‌دهند و بیش از 700 سانتریفیوژ همزمان در سایت نطنز و فردو غنی‌سازی 20 درصد را انجام می‌دهند.
عباسی با بیان این که یواف6 غنی شده تا 20 درصد در اصفهان تبدیل به U308 می‌شود افزود: این مواد به صفحه سوخت تبدیل می‌شوند و در نهایت مجتمع سوخت برای استفاده در راکتور تحقیقاتی تهران تبدیل می‌شوند.
همزمان با فضاسازی رویترز درباره گزارش جدید آژانس روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نیز در گزارشی با اشاره به احتمال قرار گرفتن محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در راس هیات مذاکره‌کننده کشورمان با 5+1 به نقل از سفیر اسبق فرانسه در تهران مدعی شد: «می‌توانیم مطمئن باشیم که آقای ظریف، اگر مسئول موضوع هسته‌ای ایران شود، به سرعت و به طور رسمی پیشنهاداتی از جمله توقف غنی‌سازی 20درصدی را به عنوان یک مصالحه ارائه خواهد کرد.»

 


سفیر کشورمان در لبنان تهدید غرب و آمریکا به حمله نظامی علیه سوریه را یک جنگ روانی دانست و هشدار داد که تهدیدکنندگان با دم شیر بازی می‌کنند.
«غضنفر رکن‌آبادی» در گفت‌و‌گو با ایسنا درباره تحولات سوریه گفت: زمانی که گروه‌های تروریستی تکفیری در سوریه کار خود را آغاز کردند و قبل از این که مقاومت لبنان کوچکترین اقدامی درباره سوریه انجام دهد بیانیه اعلام جنگ را صادر و اعلام کردند امروز نوبت سوریه و فردا نوبت لبنان و لبنانی‌ها خواهد بود. اگر امروز بشار اسد را در سوریه سرنگون کنیم به سراغ لبنانی‌ها خواهیم رفت. در دو سال و نیم گذشته گروه‌های تکفیری انواع جنایت‌ها را در حق مردم سوریه و هم لبنانی‌های ساکن سوریه اعم از شیعه، سنی، مسیحی و دروزی انجام داده‌اند و به هیچ کس رحمی نکرده‌اند. در شرایط کنونی هم اقداماتی را در لبنان انجام داده‌اند که هدف آن‌ها این است که چرا حزب‌الله در لبنان و سوریه حضور دارد. سفیر ایران در بیروت درباره برخی اظهارات مبنی بر اقدام نظامی علیه سوریه بدون اجماع در شورای امنیت تصریح کرد: باید مدنظر داشت که جبهه مقاومت امروز در منطقه از قدرت بسیار بالایی برخوردار است. مطمئنا اگر در این کشورها چنین امکانی برای حمله نظامی وجود داشت آن‌ها یک لحظه هم درنگ نمی‌کردند برای این که دست به اقداماتی بزنند که امروز شعار آن را سر می‌دهند. همه می‌دانند که صدام حسین با بشار اسد به عنوان یکی از حامیان قوی جبهه مقاومت کاملا متفاوت است. درباره عراق آنها خود را نیازمند اذن شورای امنیت ندانستند و هر جا که اراده کردند بدون این که خبر دهند اقدامات خود را انجام دادند اما این منطقه و تحرک و اقدام در آن بنا به دلایل مختلف متفاوت است. شعار دادن بسیار راحت است. مهم عمل کردن است و هر طرفی از بیان این اظهارنظرها هدفی در راستای منافع سیاسی خود دنبال می‌کند. اظهاراتی را داشته‌اند اما به خوبی می‌دانند که نباید با «دم شیر» بازی کرد.

 


رئیس جمهور طی پیامی خطاب به شرکت‌کنندگان در همایش تبیین مفهوم اعتدال که در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص برگزار شد اعتدال را آرمانخواهی واقع‌بینانه دانست.
در این پیام آمده است: اعتدال، واژه‌ای است که آن را بر مردمان وطنم عرضه کردم تا آنان را به ضرورت آغاز راهی نو فرا بخوانم و امید را در دل افراد جامعه ایشان زنده کنم؛ من با ادراک خویش از اعتدال، آن را محملی برای بهتر زیستن ایرانیان می‌دانم.
«باور داشتم که اعتدال آرمان‌خواهی واقع‌بینانه است؛ از امیرمؤمنان آموخته بودم که «هر که همراه آرزوی خویش تازد، مرگش به سر دراندازد» و می‌دانستیم که آرزوها را باید با بند مقدوران اسیر کرد تا جانب اعتدال رعایت شود».
وی در بخش دیگری از پیام خود به همایش تبیین مفهوم اعتدال افزوده است: سال‌هاست که با عقلا همنشینم و از خرمن معرفت‌شان خوشه‌چینم؛ خاطرم از بسیاری گلایه‌هایشان که دولتیان متاع عقل را به کفایت ارج نمی‌نهند، خاطره‌ها انباشته است اما امروز بسیار خرسند و خداوند را شاکرم که راه دولت مردی و سیاست‌ورزی را با یاری جستن از صاحبان معرفت و با پیشگامی دولتیان در مطالبه کردن خرد و رأی ایشان می‌آغازیم.
رئیس جمهور در پایان تصریح کرد: این همیاری و هم‌اندیشی را به فال نیک گرفته و امید دارم در همه روزهایی که از مسئولیت خویش در پیش دارم،‌مستظهر به کوهی از خردورزی، تحلیل و تبیین، نقد و نظر و راهنمایی شما باشم؛ امید دارم بر سر درایتی که از این هم‌اندیشی‌ها حاصل می‌شود، برهمه عزم‌هایی که عزیمت کرده‌اند تا مردم ما را از تعالی و بهروزی بازدارند، چیره گردیم و گره‌هایی که بسته‌اند، بگشاییم و همواره به یاد داشته باشیم که امیرمؤمنان فرمودند «خدا را شناختم از سست شدن عزیمت‌ها، و گشوده شدن بسته‌ها»؛ از این رو، امید دارم به یاری یکدیگر، به فهمی از اعتدال برسیم که تدبیر بر آن مترتب و امید از چشمه آن جوشان باشد.

 


سوریه در صورت روبرو شدن با حمله نظامی خارجی از کدام امکانات واکنش مؤثر برخوردار است؟
منابع رسانه‌ای صرف نظر از میزان جدی بودن احتمال حمله آمریکا به سوریه معتقدند که پیاده کردن نیروی نظامی زمینی از احتمال به مراتب کمتری برخوردار است و حملات موشکی و هوایی و دریایی احتمالاً اولویت بیشتری دارد. سوریه نیز در مقابل دارای ارتش قدرتمندی است که توانسته این کشور را در مقاومت 2 ساله گذشته در برابر جبهه عظیم فشار خارجی پیروز کند. نیروهای جیش‌الشعبی نیز تبدیل به پشتوانه قدرتمند ارتش شده‌اند.
آنچه در این میان قابل توجه است از یک سو قدرت موشکی بالای سوریه و از دیگر سو حساسیت دریای مدیترانه است. سوریه بر بخش مهمی از سواحل شرق مدیترانه اشراف دارد. صرف نظر از اهمیت مسئله سوریه برای روسیه و نوع واکنش مسکو، شایان ذکر است که سوریه می‌تواند از دو سمت غربی و جنوب غربی تهدیدهای جدی علیه نیروهای آمریکایی و انگلیسی و تأسیسات مهم رژیم صهیونیستی ایجاد کند. هم اکنون 3 ناو جنگی در دریای مدیترانه- منطقه نزدیک سوریه- حضور دارند که می‌توانند اهداف مهمی برای حملات غافلگیرکننده سوریه باشند. این موضوع در ابعادی محدودتر در جنگ 2006 لبنان و رژیم صهیونیستی مسبوق به سابقه است به نحوی که حزب‌الله دو فروند ناوچه پیشرفته ساعر رژیم صهیونیستی را هدف حملات موفق موشکی خود قرار داد و جالب اینکه سیدحسن نصرالله پیش از زدن ناوچه دوم از فرماندهان رژیم صهیونیستی و ناظران خواست، حمله به این ناوچه را به چشم ببینند!
سوریه طی 2 دهه گذشته به ارتقای قدرت موشکی خود اهتمام داشته و از هزاران فروند موشک با کاربردها و بردهای مختلف برخوردار است که قابلیت حمله به اهداف زمینی و دریایی و هوایی دور و نزدیک را از عمق فلسطین اشغالی تا وسعت دریای مدیترانه دارا هستند.
سوریه در دهه‌های اخیر از کمکهای گسترده قدرتهای موشکی شرقی مانند روسیه- چین و جمهوری اسلامی ایران و همچنین کره شمالی برخوردار بوده است و برخلاف لیبی که تعداد موشکهای آن به 300 فروند بالغ نمی‌شد با زرادخانه‌ای متشکل از تعداد معتنابهی موشک بالستیک و کروز هدف بسیار سختی برای دشمنان خارجی است.
طبق آمار منتشره در سال 2003 سوریه صدها موشک بالستیک کوتاهبرد تاکتیکی از نوع اسکندر ss-21 SRBM و اسکاد در زرادخانه خود دارد که قادرند بسیاری از نقاط سرزمین‌های اشغالی را مورد اصابت قرار دهند و برد مناسب برای هدف قراردادن پایگاههای آمریکا در منطقه را دارند. در 13 آوریل 2007 جروزالم پست خبر داد که سوریه موشکهای اسکاد 300 کیلومتری خود را در ارتفاعات جولان مستقر کرده است.
سوریه بسیاری از موشک‌های اسکاد خود را از طریق روسیه دریافت کرده است اما مشخص نیست که این کشور موشکهای اسکاد سی را از روسیه دریافت کرده است یا نه.
برخی داده‌های اطلاعاتی در سال 1992 اشاره دارد که سوریه انبوهی از موشک‌های اسکاد-بی و موشک اسکندر ss-21 در اختیار دارد، کارشناسان معتقدند که سوریه در سال 1991 توانسته صدها فروند موشک اسکاد-سی خریداری کند. اسکاد سی بردی بیشتر از اسکاد بی دارد و قادر است با کلاهک 770 کیلوگرمی مسافت 500 کیلومتری را طی کند. بنابر برخی گزارش‌ها سوریه از چند صد فروند موشک اسکاد بی با کلاهک یک تنی و برد 300 کیلومتر نیز برخوردار است.
از سوی دیگر یک روزنامه آمریکایی 3 ماه پیش از اقدام روسیه در ارسال موشک‌های ضد دریایی پیشرفته «یاخونت» به سوریه خبر داد این موشک‌ها به سیستم رادار فوق پیشرفته مجهزند که قدرت مانور و دقت نشانه‌گیری آنها را نسبت به مدل‌های دیگر افزایش داده است.
به گزارش نیویورک تایمز، از این موشک‌ها می‌توان برای مقابله باهر گونه مداخله نظامی خارجی در سوریه استفاده کرد. این محموله تسلیحات شامل موشک‌های پیشرفته «یاخونت» با برد 290 کیلومتر است. این موشک‌ها که بیش از شش متر طول دارند قادر به حمل دو نوع کلاهک انفجاری و یا ضد زرهی هستند.
به نوشته نیویورک تایمز سوریه اولین بار در سال 2007 سفارش این موشک به همراه پرتاب کننده آنها را داده بود که اولین محموله در اوایل سال 2011 به این کشور ارسال شد.
موشک‌های مافوق صوت و برد بلند ضد کشتی «یاخونت» متعلق به ارتش سوریه و احتمالاً حزب‌الله لبنان عامل بازدارنده جدی مقابل ناوهای آمریکایی در دریای مدیترانه است.
ناوهای مذکور در صورت مداخله در سوریه باید منتظر موشک‌های بالستیک دقیق‌زن اسکندر و موشک‌های ضد کشتی اسکاد باشند و سلاحی که بتواند این موشک‌های ضد کشتی را خنثی کند روی ناوهای آمریکایی وجود ندارد.
در همین حال مارک مارول سردبیر آمریکای شمالی شبکه بی‌سی‌سی تصریح کرد: نظامیان آمریکایی دائماً به رئیس جمهوری آمریکا هشدار می‌دهند که رویارویی با سوریه، کار بسیار مشکلی است. سوریه، لیبی نیست و از عهده سیستم دفاعی پیشرفته این کشور بر آمدن، کار بسیار دشواری است.
وی می‌نویسد: در حالی که ممکن است باراک اوباما به هشدارهای روسیه چندان توجهی نکند، در قلبش آنچه را که روس‌ها می‌گویند قبول دارد. روس‌ها می‌گویند چنانچه آمریکا به سوریه حمله کند، همان اشتباهاتی را که جورج بورش، رئیس جمهوری سابق آمریکا در عراق مرتکب شده بود، تکرار کرده است. تردیدی نیست که آقای اوباما به این خطر فکر می‌کند.

 


روزنامه واشنگتن‌تایمز هشدار داد آمریکا به هر حال بازنده جنگ سوریه است.
این روزنامه می‌نویسد: تیم اوباما می‌خواهد درگیر جنگ سوریه شود. این می‌تواند بهترین جنگ اوباما محسوب بشود. از دیگر سو، مخالفان در آمریکا که از 8 سال دوره بوش انتقاد می‌کردند و دولت او را آتش‌افروز جنگ خطاب می‌کردند، اکنون باید دولت اوباما را خدای جنگ بنامند.
واشنگتن تایمز تصریح کرد: این جنگ مطمئناً می‌تواند یک جنگ کامل و بهترین جنگ اوباما بشود زیرا هیچ آمریکایی خواهان دخالت کشورش در این جنگ نیست و دلیلی برای دخالت آمریکا در این جنگ وجود ندارد و برای آمریکا نباید مهم باشد که چه کسی پیروز می‌شود زیرا به هر حال آمریکا بازنده خواهد بود. از طرفی بعد از حمله آمریکا،‌کشور سوریه حتی بیشتر از قبل ضد آمریکایی می‌شود و تندروها در سوریه خواهان شروع جنگ گسترده‌تری در منطقه می‌شوند و جنگی را هم علیه اسرائیل شروع می‌کنند و سوریه به محل دیگری تبدیل می‌شود که خواهان حمله به غرب هستند.
این روزنامه معتقد است: علاوه بر این‌ها، این جنگ برای آمریکا میلیاردها دلار هزینه در پی دارد مخصوصاً در زمانی که آمریکا با کمبود بودجه هم روبرو می‌باشد.
ما پیش از این نیز هم مخالف حضور نظامیان آمریکایی در لیبی شدیم؛ منافع آمریکا در این جنگ چه بود؟ مردم آمریکا فکر می‌کردند در این جنگ چه چیزی را بدست می‌آورند؟ این‌ها سؤالاتی هستند که دولتمردان آمریکایی باید به آنها پاسخ دهند در حالی که هیچ جواب خوبی هم برای آنها وجود ندارد.
واشنگتن‌تایمز نوشت:‌به هر حال اگر اوباما به سوریه حمله کند، اوضاع از این هم بدتر خواهد شد و حملات به غرب نیز افزایش می‌یابد.
از سوی دیگر تحلیل شبکه سی‌ان‌ان از اظهارات اخیر باراک اوباما این است که وی برخلاف دفعات گذشته از به کار بردن واژه «خط قرمز» اجتناب می‌کرد تا سؤالی درباره گزینه نظامی و احتمال وقوع جنگ خارجی در سوریه از وی پرسیده نشود. وی از وقوع هرگونه جنگی در خاورمیانه اجتناب می‌کند به ویژه که نیروهای آمریکایی از عراق خارج شده‌اند و قصد دارند خود را برای خروج از افغانستان در سال آینده نیز آماده کنند.
اوباما در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت:‌‌«می‌بینیم که بعضی طرف‌ها خواستار تحرک فوری هستند اما عجله در این کار می‌تواند نتایج بسیار بدی به دنبال داشته باشد که اوضاع را واقعاً سخت خواهد کرد، این مسئله سبب می‌شود تا ما وارد مداخله بسیار پیچیده و هزینه‌بری شویم که باعث تحریک احساسات کینه‌توزانه در منطقه علیه ما می‌شود.»

 


یک رسانه وابسته به اپوزیسیون از وضعیت به هم ریخته بدنه اصلاح‌طلبان به ویژه حزب مشارکت درباره رئیس‌جمهور و کابینه جدید خبر داد.
وب‌سایت رادیو زمانه که با چند تن از اعضای جوان‌تر حزب مشارکت گفت‌وگو کرده از قول یکی از آنها می‌نویسد:‌«نمی‌شود واقعیت را نادیده گرفت. بین چیزهایی که چهره‌های برجسته اصلاحات می‌گفتند و اتفاقی که افتاد خیلی فرق است. بعضی جاها ما اشتراک نظر داشتیم اما در بعضی موارد از خوش‌بینی عبور کرده و به رویاپردازی رسیده بودیم. خود من شاهد بودم در جلساتی، بچه‌ها گفتند این طور که بویش می‌آید به اصلاح‌طلبان پست نمی‌دهند. گفتند اشتباه می‌کنید و داریم مذاکره می‌کنیم. سیاه‌نمایی هم نباید کرد، بالاخره افرادی در کابینه بودند که رای نیاوردند. بعضی‌ها در سطح پایین‌تر حضور دارند. این جا دیگر جای نقد دارد که روحانی بر چه مبنایی مصالحه کرده؟ چه چیزی داده و چه چیزی گرفته؟ شاید ما چون ریز جزئیات را نمی‌دانیم این طور به نظر می‌رسد که فرصت را از دست داده‌ایم. بحث روحانی داخلی نیست. آقای روحانی اصلاح‌طلب نیستند به آن معنا. شاید اصلاً قبول ندارند که بعضی چهره‌ها بیایند. همچنان اعتقاد دارم باید سطح مطالبات را پایین نگه داریم تا به حداقل‌هایی که به دست آمده آسیب نرسد اما به نظر من بزرگان جریان اصلاحات باید صحبت کنند تا روشن بشود روی چه مواردی با روحانی مذاکره کرده‌اند و حالا وضعیت سهم سیاسی جریان ما چه می‌شود.»
رادیو زمانه می‌افزاید: ترکیبی از احساس پیروزی، تردید و نگرانی از خطر دور خوردن چیزی است که در صحبت‌های بدنه اصلاح‌طلبان موج می‌زند. از لحن قاطع و محکم آنها قبل از معرفی کابینه حالا دیگر خبری نیست. عده‌ای همچنان تلاش می‌کنند تا وضعیت را عادی جلوه دهند و عده‌ای دیگر نمی‌توانند پنهان کنند که از ترکیب کابینه حسن روحانی راضی نیستند. عده‌ای رای اعتماد مجلس به کابینه را یک پیروزی می‌نامند و عده‌ای دیگر آن را شکستی سخت برای اصلاح‌طلبان می‌دانند که «کف مطالبات حداقلی» را نیز تامین نکرده است.
«م» از اعضای جبهه مشارکت کرمان با وجود رای نیاوردن سه نفر از وزرای پیشنهادی می‌گوید: «فکر کنم تاکتیک بود. حواس همه رفت طرف وزیر آموزش و پرورش، وزیر نفت و مسکن رای آوردند. سطح مطالبات را نباید بالا ببریم. توقع نداشته باشیم یک شبه همه چیز درست بشود. با انتخابات مجلس اگر بتوانیم تندروها را بیرون کنیم، در کابینه بعدی افراد قوی‌تر وارد می‌شوند.»
رادیو زمانه همچنین از قول یکی دیگر از اعضای جبهه مشارکت که او را زاده یکی از شهرهای زاگرس‌نشین معرفی کرده، وضعیت امروز اصلاح‌طلبان را به انتخابات گذشته و موسوی مرتبط می‌داند و می‌گوید:‌«اگر تندروی نمی‌شد الان وزرای اصلاح‌طلب مجبور نبودند بروند پشت میکروفون و اعلام برائت کنند از فتنه. بهانه به دست اصول‌گرایان افتاد تا مانع ورود اصلاح‌طلبان به کابینه شوند. تنها دلیل مخالفت نمایندگان اتفاقاتی بود که بعد از سال 1388 رخ داد. باید به نتیجه انتخابات احترام گذاشت. ببینید اگر الان اصولگرایان نتیجه انتخابات را نمی‌پذیرفتند و اردوکشی خیابانی می‌شد چقدر به ضرر ما بود.»
در این گزارش همچنین از قول عضو سوم شاخه جوانان حزب مشارکت خاطرنشان کرده که «اصلاح‌طلبان در انتخابات سال 88 درباره وقوع تقلب دروغ نگفتند بلکه اشتباه کردند. موسوی مدت زیادی از سیاست فاصله داشت و طبیعی بود که نتواند با یک پختگی 100درصدی در آن فضای رادیکال و احساسی تصمیم بگیرد. جمعی از بزرگان اصلاح‌طلب هشدار دادند به ایشان ولی متأسفانه تندروی‌هایی صورت گرفت و زمینه برای جولان دادن محافظه‌کاران تندرو مهیا شد. او در این مدت که از کار اجرایی فاصله داشت، مشغول نقاشی و امورات شخصی بود، تقریبا 20 سال دور بود.»
رضا از اعضای مشارکت شاخه مازندران نیز در این گزارش می‌گوید:‌ «ما باید سهم خودمان را از کابینه می‌گرفتیم. سهم‌خواهی در ادبیات ما معنی بد می‌دهد. بگوییم حق و حقوق بهتر است. کاندیدای ما در انتخابات به نفع آقای روحانی کنار کشیدند. انصاف این بود که آقای روحانی حق و حقوق حامی اصلی خود را بدهد و آقای عارف را به عنوان معاون اول خود معرفی کند. این روزها می‌شنوم که بعضی افراد می‌گویند باید از سطح مطالبات خود از آقای روحانی بکاهیم. سؤال بنده این است که آیا اجازه داریم مطالبه داشته باشیم یا بالکل داشتن مطالبه ممنوع است. ادعا می‌کنند معاون اولی آقای عارف عامل تضعیف دولت اعتدال است.
مریم یک عضو دیگر حزب مشارکت به رادیو زمانه گفته «وقتی در برابر یک ساختار، اقدام انقلابی می‌کنیم دیگر نمی‌توانیم برگردیم داخل ساختار. وضعیت الان ما اینجوری است. نظرات مختلف است. برای فعالیت مشترک در قالب گروه، سازمان و حزب باید بین اعضا حداقل 70 درصد شباهت فکری باشد ولی الان در بین گروه‌ها اینطوری نیست. به خاطر همین اختلافات جنبش سبز به پیروزی نرسید چون باعث شد زمان از بین برود. درباره کابینه جدید هم نظر مشترک نداریم. نمی‌شود یک عضو ما داخل زندان باشد و روی حرف خودش بایستد و یک عضو دیگر بگوید اشتباه کردیم. قسمت تلخ کل ماجرا این است که هر اصلاح‌طلبی باید تصمیم بگیرد از میرحسین موسوی بگذرد یا وفادار بماند!»

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10