(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 06 شهریور 1392 - شماره 20577

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
توضیحات افضلی‌فرد درباره پرونده‌های مفتوح در کمیسیون اصل 90
سخنگوی کمیسیون سیاست خارجی مجلس: تصویب طرح پیگیری حقوقی-سیاسی کودتای 28 مرداد 32 در کمیسیون امنیت ملی
یونسی انتصابش در معاونت سیاسی و امنیتی روحانی را تکذیب کرد
رایزنی صهیونیست‌ها در کاخ سفید درباره ایران و سوریه
با تصویب نمایندگان مجلس
مراجع قضایی باید ظرف یک ماه به پرونده‌های قاچاق کالا و ارز رسیدگی‌کنند
درمکتب امام
پيام تبريک روحاني به رئيس جمهور جدید مالي
خارج از دستور
تشکیل کمیته سه نفره برای تعیین استانداران تکذیب شد
توسط سازمان اوقاف و بنیاد فرهنگی البرز
اولین دوره اعطای جایزه ملی «حسن تحصیل» برگزار شد
سخنگوی وزارت امور خارجه:موضع ایران در خصوص حمله نظامی به سوریه صراحتاً به فلتمن اعلام شد
درخشش دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان در مسابقات بین‌المللی ریاضی
هشدار قوه قضائیه به تاجرها درباره کلاهبرداری هکرها
گمانه‌ها درباره تصدی سخنگوی وزارت امور خارجه
   


سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با ارائه آماری از شکایات مطرح شده در این کمیسیون اعلام کرد ۳۰ شکایت از دولت و ۵ شکایت هم از قوه قضائیه به کمیسیون اصل ۹۰ ارائه شده است.
مصطفی افضلی‌فرد با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: 109 پرونده درباره مسائل بانکی، 37 مورد درباره پتروشیمی و نفت، 25 مورد درباره زمین ‌خواری و مسکن، 10 فقره درباره خودروسازان و 8 مورد نیز درباره مسائل گمرکی در کمیسیون اصل 90 مفتوح است.
وی همچنین اعلام کرد که 7 مورد شکایت در زمینه مسائل زیست‌محیطی، 7 مورد برای تخلفات مالیاتی، 5 مورد درباره مخابرات و 5 مورد نیز مربوط به مناطق آزاد تجاری و صنعتی در کمیسیون اصل 90 ارائه شده است.
سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس با اشاره به حضور 14 نفر از نزدیکان احمدی‌نژاد در سفر به نیویورک بدون داشتن مسئولیت در دولت، اظهار داشت: آقای قاضی‌پور از آقای بقایی نام بردند و گفتند که وی جزو این 14 نفر بوده است.
وی اضافه کرد: من از کسی اسمی نبرده‌ام و نگفتم که چه افرادی در آن سفر حضور داشتند اما در عین حال روی حرف خودمان هستیم و پیش از این نیز، آن را اعلام کرده‌ایم.
افضلی‌فرد بر همین اساس شکایت بقایی از خود را فاقد وجاهت قانونی دانست و تصریح کرد: اعضای هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان هم از این شکایت تعجب کردند و گفتند وقتی اسمی برده نشده، برای چه شکایت شده است؟
وی در گفت‌وگو با فارس نسبت به پابرجا بودن یا منتفی شدن شکایت مجلس از حمید بقایی معاون اجرایی دولت دهم ابراز بی‌اطلاعی کرد و پاسخ به این سؤال را به محمدعلی پورمختار رئیس کمیسیون اصل 90 ارجاع داد.

 


سخنگوی کمیسیون سیاست خارجی مجلس از تصویب «طرح دوفوریتی پیگیری حقوقی-سیاسی کودتای 28 مرداد 32 توسط دولت‌های آمریکا و انگلیس علیه دولت ملی ایران» در کمیسیون متبوعش خبر داد.
سیدحسین نقوی نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی گفت: بررسی «طرح دوفوریتی پیگیری حقوقی-سیاسی کودتای 28 مرداد 1332 توسط دولت‌های آمریکا و انگلیس علیه دولت ملی ایران» موضوع مورد بحث کمیسیون بود.
وی افزود: این طرح پس از بحث و بررسی مفصل و همچنین درخواست‌های جدی مبنی بر پیگیری جدی جنایات و دخالت‌‌های آمریکا و انگلیس در ایران، به تصویب رسید.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه یادآور شد: ابتدا کلیات طرح که با امضای حدود 80 نماینده تهیه شده و با رأی چشمگیر نمایندگان در صحن علنی، دوفوریت آن تصویب شده بود به بحث گذاشته شد که کلیات آن به لحاظ محتوایی مصوب شد.
وی تصریح کرد: پس از تصویب کلیات، اعضای کمیسیون محتوای طرح را مورد بحث و بررسی قرار دادند، اولین مصوبه کمیسیون در عنوان طرح مذکور بود که عنوان طرح به شکل «پیگیری حقوقی-سیاسی، نقش و دخالت‌ آمریکا و انگلیس در کودتای 28 مرداد 1332 علیه دولت ملی ایران» اصلاح شد و به تصویب رسید.
نقوی بر همین اساس توضیح داد: همچنین کمیسیون تبصره‌ای به بند الف ماده یک این طرح اضافه کرد، طبق این تبصره، کمیته مذکور موظف شد هر سه ماه یک بار گزارش اقدامات خود را به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارائه کند.
وی با بیان اینکه اعضای کمیته نیز در این جلسه اصلاح شد و در ردیف دوم دادستان کل کشور به جای نماینده رئیس قوه قضائیه قرار گرفت، گفت: در این جلسه که قشقاوی معاون وزارت امور خارجه و نمایندگانی از دستگاه‌های ذی‌ربط نیز حضور داشتند، ردیف چهار اعضای کمیته نیز به «نماینده تام‌الاختیار فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» اصلاح شد، همچنین مقرر شد که رئیس کمیسیون قضایی مجلس هم به عضویت این کمیته درآمد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: در این جلسه پیشنهاد حذف ماده 2 نیز ارائه شد و به تصویب رسید که بر این اساس «دولت موظف شد پس از برآورد خسارات توسط کمیته مذکور، نسبت به پیگیری حقوقی-سیاسی ملت ایران از طریق مجامع و نهادهای ذی‌ربط داخلی و بین‌المللی اقدام نماید».

 


دفتر علی یونسی اخبار انتصاب وی به معاونت سیاسی امنیتی رئیس‌جمهور را رسما تکذیب کرد.
دفتر علی یونسی وزیر اطلاعات دولت اصلاحات و از نزدیکان حجت‌الاسلام حسن روحانی در ایام انتخابات با انتشار بیانیه‌ای برخی خبرها مبنی بر تشکیل معاونت سیاسی-امنیتی رئیس‌جمهور توسط حجت‌الاسلام حسن روحانی و انتصاب یونسی در این معاونت را تکذیب کرد. متن این بیانیه به شرح زیر است:
پیرو انتشار اخباری در رسانه‌ها مبنی بر تشکیل معاونت سیاسی-امنیتی رئیس‌جمهور و انتصاب علی یونسی برای این معاونت و دخالت وی در انتصاب استانداران، دفتر ایشان اخبار مذکور را تکذیب می‌کند.
به نظر می‌رسد که انتشار این‌گونه اخبار به منظور فشار بر رئیس‌جمهور محترم و همچنین تخریب چهره‌های نزدیک به ایشان از جمله علی یونسی منتشر می‌شود.

 


یک هیئت صهیونیستی به سرپرستی مشاور امنیتی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با مقامات کاخ سفید درباره ایران و سوریه مذاکره کردند.
به گزارش روزنامه صهیونیستی «هاآرتص»، هیئتی بلندپایه به ریاست «یاکوف آمیدرور» مشاور امنیتی نخست‌وزیر اسرائیل، روز دوشنبه وارد واشنگتن شد، این سفر از چند هفته قبل برنامه‌ریزی شده بود، اما با توجه به تحولات اخیر سوریه و مطرح شدن گزینه نظامی علیه این کشور، اهمیت آن دوچندان شده است.
یک مقام ارشد اسرائیلی گفته است که تحولات سوریه اصلی‌ترین موضوع مورد بحث در این سفر خواهد بود. به نظر می‌رسد که دو طرف تلاش خواهند کرد مواضع خود را در قبال اقدام نظامی احتمالی علیه دولت سوریه هماهنگ کرده و برای استفاده از گزینه نظامی آماده شوند.

 


نمایندگان مجلس تصویب کردند که هر کدام از شعب دادسرا و دادگاه انقلاب اسلامی، تعزیرات حکومتی و شعب تجدید نظر آن‌ها ظرف یک ماه از زمان تحویل پرونده‌های قاچاق کالا و ارز باید رسیدگی و رای نهایی را صادر کنند.
وکلای ملت در جلسه روز گذشته پارلمان، اصلاح موادی از لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز را جهت تامین نظر شورای نگهبان در دستور کار خود قرار دادند و ماده ۳۹ این لایحه را اصلاح کردند.
بر این اساس مقرر شد که رسیدگی به جرایم کالا و ارز سازمان یافته و حرفه‌ای، قاچاق کالاهای ممنوع و قاچاق کالا و ارز مستلزم حبس و یا انفصال از خدمات دولتی در صلاحیت دادسرا و دادگاه انقلاب باشد.
همچنین بهارستان نشینان تصویب کردند که رسیدگی به سایر پرونده‌های قاچاق کالا و ارز، در صلاحیت سازمان تعزیرات حکومتی باشد و چنانکه پرونده‌ای، متهمین متعددی داشته و رسیدگی به اتهام یکی از آنان در صلاحیت مرجع قضایی باشد، به اتهامات سایر اشخاص نیز در این مراجع رسیدگی می‌شود.
تعیین تکلیف فروش کالاهای قاچاق مجهول‌المالک
بر اساس مصوبه دیگر مجلس، در صورتی‌که کالای قاچاق مکشوفه بلاصاحب، صاحب متواری و یا مجهول المالک باشد، کالای مزبور به ستاد مأذون از سوی ولی فقیه تحویل و یا حسب درخواست نهاد مأذون به فروش رسیده و وجه آن به حساب آن نهاد واریز می‌شود.
به گزارش تسنیم، وکلای ملت در ادامه اصلاحیه موادی از لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز را که از سوی شورای نگهبان به بهارستان ارجاع شده بود در دستور کار خود داشتند که بر این اساس طبق اصلاحیه انجام شده در ماده ۴۰، هر کدام از شعب دادسرا و دادگاه انقلاب اسلامی، تعزیرات حکومتی و تجدیدنظر آن‌ها، ظرف یک ماه از تکمیل پرونده باید رسیدگی و رای نهایی را صادر کند، مگر مواردی که حسب نوع جرم یا تخلف و علل دیگر، تکمیل شدن تحقیقات نیاز به زمان بیشتری داشته باشد که در این صورت حسب مورد مرجع رسیدگی کننده موظف است علت تاخیر را به صورت مکتوب به مقام مافوق گزارش دهد. عدم ارسال این گزارش موجب محکومیت انتظامی تا درجه ۳ می‌گردد.
در ادامه بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی از لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعاده شده از سوی شورای نگهبان، نمایندگان با الحاق یک تبصره به ماده ۴۸ این لایحه مصوب کردند که دستگاه‌های کاشف و ضابطین موظفند کالاهای قاچاق مکشوفه و کلیه اموال منقول و غیر منقول و وسایل نقلیه اعم از زمینی، دریایی و هوایی را که در اجرای این قانون توقیف می‌شوند به استثنای کالای ممنوع و وسایل نقلیه موضوع ماده ۵۱ این قانون همراه با رونوشت صورت‌جلسه کشف و توقیف و تشخیص اولیه ارزش کالا بلافاصله پس از کشف تحویل سازمان جمع‌آوری و فروش املاک تملیکی کنند، این سازمان اقدام به نگهداری کالا می‌کند و فروش کالای قاچاق منوط به صدور رای قطعی است.
در کلیه مواردی که کالای قاچاق مکشوفه بلاصاحب و یا صاحب متواری و با مجهول‌المالک باشد، عین کالای مزبور به نهاد مأذون از سوی ولی فقیه تحویل می‌شود و یا با هماهنگی و اخذ مجوز فروش از نهاد مأذون کالای مزبور توسط سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی به فروش می‌رسد و وجوه حاصل از آن به حساب نهاد مأذون از سوی ولی فقیه واریز می‌شود.
همچنین سازمان جمع‌آوری و فروش املاک تملیکی موظف است در مورد کالاهای سریع‌الفساد، سریع‌الاشتعال، احشام و طیور و یا کالاهایی که مرور زمان سبب ایجاد تغییرات کمی و کیفی در آن‌ها می‌شود، پس از اخذ مجوز فروش از مرجع رسیدگی کننده بلافاصله کالا را بر اساس مقررات مربوط به فروش برسانند.
شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی موظف است فرآورده‌های نفتی قاچاق مکشوفه را از دستگاه کاشف تحویل بگیرد و پس از فروش آن وجه حاصل را به خزانه داری کل کشور واریز کند.
دستگاه کاشف مکلف است ارز مکشوفه به ظن قاچاق را به حساب معین از سوی بانک مرکزی واریز کند و پس از قطعیت حکم، آن را به حساب ویژه خزانه‌داری کل کشور بریزد. در صورتی که وجوه موضوع این تبصره مصداق موارد مذکور در ماده ۴۸ مکرر باشد، مطابق ماده مذکور اقدام می‌شود.
نصب رئیس شعب تجدیدنظر پرونده‌های قاچاق با موافقت رئیس دستگاه قضا
براساس مصوبه مجلس، به منظور اعمال نظارت عالیه قضائی بر پرونده‌های قاچاق در سازمان تعزیرات حکومتی، رئیس شعب تجدید نظر ویژه رسیدگی به پرونده‌های قاچاق کالا و ارز به پیشنهاد رئیس سازمان پس از تایید وزیر دادگستری از بین قضات دارای پایه ۹ قضایی پس از موافقت رئیس قوه قضائیه با ابلاغ ایشان منصوب می‌شوند.
همچنین براساس تبصره، این ماده در مواردی که از شعب ویژه تجدید نظر تعزیرات در موارد مشابه احکام مختلفی صادر شود با درخواست رئیس سازمان یا وزیر دادگستری، موارد جهت ایجاد وحدت رویه به هیئت عمومی دیوان عالی کشور ارسال می‌شود.
تصویب دوفوریت طرح پیگیری حقوقی سیاسی کودتای ۲۸ مرداد
در جلسه علنی روز گذشته مجلس طرح دو فوریتی پیگیری حقوقی سیاسی نقش آمریکا و انگلیس در کودتای ۲۸ مرداد در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت و منصور حقیقت‌پور عضو کمیسیون امنیت ملی و از طراحان این طرح در سخنانی گفت: آمریکا‌یی‌ها در صحنه ایران همواره تحرکاتی انجام دادند که باعث اختلال در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور شده‌اند که از آن جمله می‌توان به کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ اشاره کرد لذا پیگیری حقوقی و سیاسی برای جنایات آمریکا و انگلیس علیه ملت ایران ضروری است. باید برای اخذ خسارتها و جنایت‌هایی که آمریاک علیه حقوق ملت ایران انجام داده، اقداماتی انجام دهیم و این فضا باید برای دیپلماسی ما در سطح بین‌المللی فراهم شود.
وی افزود: در حال حاضر پیگیری‌های لازم با سایر دستگاه‌ها برای برآورد میزان خسارتی که آمریکا و انگلیس در کودتای ۲۸ مرداد سال ۳۲ انجام شده است. دستگاه دیپلماسی ما می‌بایست در زمینه‌های مادی و معنوی این موضوع را در سطح بین‌المللی برای احقاق حقوق ملت ایران پیگیری کند که امیدوارم این طرح دو فوریتی با حمایت جدی نمایندگان مورد توجه قرار گیرد.
در ادامه و پس از سخنان موافقان و مخالفان این طرح دوفوریتی، نمایندگان مجلس دوفوریت این طرح را با ۱۷۳ رای موافق، ۱۶ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع از بین ۲۱۷ نماینده حاضر به تصویب رساندند.
در صورت تأیید نهایی این طرح کمیته‌ای به ریاست وزیر امور خارجه برای پیگیری حقوقی و سیاسی کودتای آمریکایی - انگلیسی ۲۸ مرداد علیه دولت ملی ایران تشکیل می‌شود.
بررسی فوریت طرح تمدید اجرای آزمایشی بیمه شخص ثالث
در ادامه جلسه علنی روز سه شنبه مجلس، وکلای ملت طرح دو فوریتی تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون اصلاح بیمه اجرایی مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث را بررسی کرده و با ۱۳۳ رای موافق، ۲۲ رای مخالف و ۹ رای ممتنع با دوفوریت و با ۱۲۹ رای موافق، ۱۶ رای مخالف و ۷ رای ممتنع با یک فوریت آن مخالفت کردند.
در جریان بررسی این طرح فوریتی، حجت‌الاسلام حسین سبحانی نیا نماینده مردم نیشابور در مجلس طی سخنانی به عنوان طراح آن اظهار داشت: دوره آزمایشی ۵ ساله قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث در شهریورماه سال ۹۲ به پایان می‌رسد. لذا به منظور اجتناب از خلاء‌قانونی باید برای آن تعیین تکلیف شود. اگرچه قانون مذکور دارای نقایص و اشکالاتی است که شاید در کوتاه‌مدت رفع نشود، اما به علت پایان مهلت باقیمانده پیشنهاد ما این است که قانون تا پایان سال ۹۳ تمدید شود تا در این مدت اصلاحات مورد نظر از طریق طرح نمایندگان یا لایحه دولت اعمال و در قانون مذکور لحاظ شود.
همچنین در ادامه جلسه علنی روز گذشته خانه ملت، نمایندگان مجلس با دو فوریت و یک فوریت طرح اصلاح ماده ۱۲۳ قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه مخالفت کردند.
بهارستان نشینان پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان بررسی فوری این طرح با ۷۴ رای موافق، ۶۷ رای مخالف و ۱۶ رای ممتنع از مجموع ۱۹۹ نماینده حاضر، با بررسی دوفوریتی این طرح و با ۶۲ رای موافق، ۴۶ رای مخالف و ۱۹ رای ممتنع از مجموع ۱۹۹ نماینده با بررسی یک فوریتی این طرح مخالفت کردند.
براساس این ماده از قانون، برنامه پنج ساله توسعه کشور که به نحوه توزیع عوارض آلایندگی و مالیات بر ارزش افزوده کارخانجات و تاسیسات مستقر در شهرستان‌ها اختصاص دارد نمایندگان با دو فوریت این طرح  مخالفت کردند.
پایان جلسه علنی
نشست علنی صبح روز گذشته نمایندگان مجلس با اعلام محمدرضا باهنر به پایان رسید و طبق اعلام این عضو هیئت رئیسه جلسه علنی بعدی وکلای ملت در صحن بهارستان ساعت ۸ صبح روزچهارشنبه برگزار می‌شود.

 


همه باید تابع قانون خدا باشیم
حکومت اسلام، حکومت قانون است.
در این طرز حکومت، حاکمیت منحصر به خداست و قانون، فرمان و حکم خداست.
قانون اسلام، یا فرمان خدا بر همه افراد و بر دولت اسلامی و حکومت تام دارد.
همه افراد از رسول اکرم (ص) گرفته تا خلفای آن حضرت و سایر افراد تا ابد، تابع قانون (خدا) هستند.
ولایت فقیه - ص 54

 


رئيس‌جمهور کشورمان در پيامي انتخاب ابراهيم بوبکر کيتا به عنوان رئيس‌جمهوری مالی را تبريک گفت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری در بخشی از این پیام آمده است ، اميدوارم در دوره مسئوليت جديد جنابعالي، شاهد برقراري کامل صلح و آرامش در کشور مالي و همچنين گسترش بيش از پيش روابط ميان دو کشور در تمامي زمينه‌هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي باشيم.

 


نامه لاریجانی به روحانی درباره 4 مصوبه دولت دهم
رئیس مجلس در ۴ نامه جداگانه به رئیس‌جمهور بخش‌هایی از ۴ مصوبه دولت دهم را مغایر با قانون اعلام کرد.
علی لاریجانی در نامه‌های خود به حجت‌الاسلام حسن روحانی، بخش‌هایی از مصوبات دولت دهم در خصوص «انتقال آب رودخانه ارس به دشت شبستر و دریاچه ارومیه»، «آئین‌نامه اجرایی قانون سازمان دامپزشکی کشور»، «ایجاد اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری سیستان به مرکزیت شهر زابل» و«آئین‌نامه اجرایی قانون معادن» را مغایر قانون اعلام کرد.
نشست نمایندگان جانبازان تجمع کننده مقابل مجلس با 3 نماینده
۳ تن از نمایندگان مجلس در راستای پیگیری مطالبات جانبازان با نمایندگان جانبازان و ایثارگران تجمع‌کننده مقابل مجلس دیدار کردند.
تعدادی از جانبازان و ایثارگران ۸ سال دفاع مقدس صبح روز گذشته با حضور در مقابل مجلس شورای اسلامی خواستار رسیدگی به مشکلات و عدم پرداخت به موقع مطالبات‌شان از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران انقلاب اسلامی شدند.
بر همین اساس ظهر سه شنبه جلسه‌ای میان علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران، امیرحسین قاضی‌زاده نماینده مردم مشهد، غلامعلی جعفرزاده نماینده مردم رشت و نماینده این جانبازان و ایثارگران برگزار شد که در این دیدار نمایندگان بر پیگیری و احقاق حق جانبازان تاکید کردند.
در این جلسه مقرر شد نمایندگان مجلس با ارسال نامه‌ای به دولت موضوع عدم پرداخت مطالبات ایثارگران را پیگیری کنند.

 


رئیس دفتر رئیس‌جمهور خبر برخی رسانه‌ها مبنی بر تشکیل کمیته سه نفره برای تعیین استانداران را تکذیب کرد.
محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با تسنیم، ضمن تکذیب خبر منتشره در مورد تشکیل کمیته سه نفره برای تعیین استانداران اظهار داشت: نمی‌دانم مبنای این اخبار نادرست از کجاست.
وی در پاسخ به این سوال که دیگر معاونت‌های باقی مانده رئیس‌جمهور چه زمانی منصوب می‌شوند گفت: معاونت‌ها به ترتیب تعیین می‌شوند و به تدریج مشخص خواهند شد.
پیشتر برخی رسانه‌ها از تشکیل یک کمیته سه نفره با حضور اسحاق جهانگیری (معاون اول)، عبدالرضا رحمانی فضلی (وزیر کشور) و علی یونسی (مشاور روحانی) برای تعیین استانداران خبر داده بودند.
این در حالی است که روز گذشته هم دفتر حجت‌الاسلام علی یونسی با صدور اطلاعیه‌ای ضمن تکذیب انتصاب وی در سمت معاونت امنیتی رئیس‌جمهور و دخالت یونسی در انتخاب استانداران راتکذیب کرده بود.
عبدالرضا رحمانی فضلی پیشتر درباره انتخاب استانداران گفته بود: هیچ فشاری در این باره (انتخاب استانداران) متوجه من نیست و من در انتخاب استاندارانم با تنها شخصی که مشورت می‌کنم و حق قانونی وی نیز است، رئیس‌جمهور خواهد بود.

 


اولین دوره اعطای جایزه حسن تحصیل با هدف حمایت از دانش‌آموزان، دانشجویان، طلاب نمونه و مخترعان و مکتشفان دیروز در سالن بین‌المللی همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.
این همایش با حضور جمعی از مسئولان علمی، فرهنگی کشور برگزار شد و از 158 نخبه علمی تحصیلی، تجلیل به عمل آمد.
معرفی نخبه‌های علمی تحصیلی، با مشارکت وزارت علوم، آموزش و پرورش، بنیاد نخبگان و حوزه علمیه انجام شده است.
از نخبگان با اهدای تندیس و هدایای نقدی تجلیل به عمل آمد.
یادآوری می‌شود، بنیاد خیریه البرز، بنیادی غیرانتفاعی و وابسته به سازمان اوقاف و امور خیریه است.

 


سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به سفر معاون سیاسی دبیر کل سازمان ملل به تهران گفت: جمهوری اسلامی ایران مواضع صریح خود را در خصوص تبعات حمله نظامی به سوریه به فلتمن گوشزد کرد.
سیدعباس عراقچی دیروز در نشست هفتگی خود باخبرنگاران با اعلام تصادفی بودن هم‌زمانی سفر جفری فلتمن با سلطان قابوس به ایران گفت: دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص سوریه به صراحت به معاون دبیرکل سازمان ملل ابلاغ شد.
وی در پاسخ به سؤالی درباره سفر جفری فلتمن به ایران گفت: در درجه اول باید بیان کنم که ما چیزی با عنوان سفر معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا به ایران نداریم و نداشتیم.
وی ادامه داد: آقای فلتمن معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل است و تحت همین عنوان هم به ایران سفر داشته است و ما هیچ ارتباطی بین ماموریتی که ایشان در سفر به ایران انجام دادند به‌عنوان معاون دبیر کل با ملیت ایشان و سوابق دیپلماتیک ایشان قائل نیستیم. همزمانی این سفر با سفر سلطان قابوس سلطان محترم عمان کاملاً تصادفی بوده است و هر کدام اینها با اهداف جداگانه‌ای طراحی شده است.
عراقچی تصریح کرد: سفر فلتمن، معاون سیاسی دبیر کل سازمان ملل در خصوص مسائل منطقه به ویژه موضوع سوریه بود. مدتی بود که قرار بود این سفر انجام شود حتی یکی دو بار به تاخیر افتاد تا اینکه در زمان حاضر انجام شد و دوشنبه ایشان در تهران حضور داشت و ملاقات‌های خود را با وزیر امور خارجه و دو تن از معاونان وزیر امور خارجه انجام داد. بحثی که وجود داشت صرفاً بحث مسائل منطقه با محوریت سوریه بود که رایزنی‌های مختلفی صورت گرفت و چون ایشان از منطقه هم آمده بود دیدگاه‌های مختلفی را مطرح کردند و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران هم به ایشان منتقل شد، به خصوص در رابطه با شرایط این چند روز اخیر و احتمال حملات نظامی که به صراحت به ایشان گفته شد که هرگونه استفاده از ابزارهای نظامی تبعات سنگین خود را برای نه تنها سوریه بلکه برای کل منطقه خواهد داشت و به هر حال دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران تشریح شد.
واکنش ایران به حمله نظامی احتمالی به سوریه
عراقچی درباره تلاش برخی کشورها برای مداخله نظامی در سوریه گفت: به بهانه اینکه حملات شیمیایی توسط دولت در این کشور صورت گرفته است در روزهای اخیر فضاسازی گسترده‌ای را مبنی بر حمله نظامی به سوریه صورت دادند که در این باره چند نکته قابل توجه است. استفاده از سلاح‌های شیمیایی در هر شرایطی توسط هر طرفی محکوم است و ایران به‌عنوان یکی از قربانیان سلاح‌های شیمیایی قاطعانه آن را محکوم می‌کند.
این مسئله در اعتقادات ما جا دارد که از نظر ما تمامی سلاح‌های کشتار جمعی خلاف اسلام، اخلاق و انسانیت است و هم اینکه ما به عنوان قربانی این سلاح‌ها همواره آن را محکوم کردیم. نفس استفاده از این سلاح ها در هر شرایطی و با هر هدفی محکوم است.
وی توضیح داد: اسناد این مسئله حتی توسط دولت روسیه در شورای امنیت به نمایش گذاشته شد و کاملاً هم منطقی به نظر می‌رسد که در شرایطی که بازرسان سازمان ملل در سوریه بودند این کار صورت گرفته و بهانه‌ای به دست کشورهای غربی داده می‌شود و در پی آن تلاش برای استفاده از ابزارهای نظامی علیه دولت سوریه و مردم آن کشور مطرح می‌شود و توسط برخی کشورها مورد حمایت قرار می‌گیرد.
عراقچی ادامه داد: ما به شدت نسبت به هرگونه استفاده از حملات نظامی و هرگونه اقدام نظامی در سوریه هشدار می‌دهیم مسلماً تبعات خطرناکی برای منطقه و عواقب وخیمی به دنبال خواهد داشت و این تبعات و عواقب به سوریه محدود نخواهند ماند و کل منطقه را درگیر می‌کند.
عراقچی تاکید کرد: منطقه ما در شرایط بسیار حساسی به سر می‌برد و بیش از هر چیز به آرامش نیاز دارد و باید راهکارهای سیاسی برای حل مشکلات پیدا کرد. امیدواریم عقلانیت کافی در رهبران آمریکا و برخی کشورهای اروپایی که اظهاراتی مبنی بر حملات نظامی داشته‌اند وجود داشته باشد به خصوص اینکه شورای امنیت سازمان ملل هم هیچگونه مجوزی در این باره صادر نکرده است.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که واکنش ایران به‌عنوان متحد سوریه در صورت حمله نظامی به این کشور چه خواهد بود؟ گفت: منطقه ما در شرایط حساسی به سر می‌برد و احتیاج به آرامش، مدارا و خویشتن‌داری دارد. امیدواریم اقداماتی صورت نگیرد که دامنه بحران را از کنترل خارج کند و تبعات سنگینی برای منطقه و جامعه بین‌المللی به دنبال داشته باشد. ما به‌عنوان ایران تمام تلاش‌های خود را می‌کنیم و با طرف‌های مختلف در حال رایزنی و مشورت هستیم و امیدواریم که به راه‌کار سیاسی برای موضوع سوریه برگردند و به سوریه از طریق گفت‌وگوهای ملی کمک کنند و راه‌حل مسالمت‌آمیز برای سوریه پیدا کنند.
وی درباره برگزاری اجلاس ژنو 2 و زمان برگزاری آن نیز گفت: تلاش‌ها برای برگزاری اجلاس ژنو 2 شدت گرفته است. دیدارهایی بین مقامات آمریکایی و روسی و سازمان ملل بوده است و خواهد بود و اظهار امیدواری‌هایی شده است که این اجلاس هر چه زودتر برگزار شود؛ چرا که در شرایط فعلی بیش از گذشته به آن احساس نیاز می‌شود و باید به سمت گفت‌وگوهای ملی پیش روند. آقای فلتمن به عنوان معاون دبیر سیاسی دبیرکل سازمان ملل به دنبال اجلاس است زیرا میزبان و بانی آن سازمان ملل است.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این پرسش که نخست‌وزیر انگلیس در نامه‌ای به حسن روحانی خواستار برقراری مجدد روابط شده است گفت: نامه نخست‌وزیر انگلیس مبنی بر تبریک به رئیس‌جمهور و اظهار تمایل برای برقراری مجدد روابط رسیده است. این مسائل احتیاج به زمان دارد و نیاز به مذاکرات کارشناسی دارد. باید مشخص شود که رویکردها و رفتارها تغییر پیدا کرده است اما در آن صورت هم اگر این شرایط محقق شود و دو کشور به مرحله بازگشایی مجدد سفارت‌ها برسند این روابط طبق نظر مجلس در مقطع فعلی در حد کاردار خواهد بود.
زمینه‌ای برای سفر احمد شهید به ایران وجود ندارد
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارات احمد شهید مبنی بر نوشتن دو نامه به حسن روحانی برای سفر به ایران گفت: آقای احمد شهید دو نامه به آقای روحانی نوشته است. نامه‌ها به دفتر آقای روحانی ارسال شده است درباره درخواست ایشان برای سفر به ایران باید این واقعیت را عرض کنم که ما متاسفانه جناب آقای شهید را گزارشگر منصفی نمی‌دانیم. ایشان در گزارش‌های گذشته خود جانب انصاف را رعایت نکردند حتی متاسفم که بیشتر در یک اپوزیسیون ظاهر شدند و اقدامی انجام دادند که فراتر از وظایفش به عنوان گزارشگر سازمان ملل بود. برای ما اصلا قابل فهم و پذیرش نیست که ایشان خارج از چارچوب وظایف با افرادی ملاقات کنند، در جاهایی مصاحبه کنند، در مجامعی حاضر شوند که مربوط به مسئولیت ایشان نیست.
وی افزود: به هر حال تا این روند غیرمنصفانه توسط ایشان متوقف نشود طبعا زمینه‌ای برای سفر ایشان به ایران وجود ندارد.
انتصاب سخنگوی زن برای وزارت امور خارجه
عراقچی در مورد انتصاب سخنگوی وزارت امور خارجه نیز گفت: در وزارت امور خارجه همکاران خانم در سطوح بالای مدیریتی و کارشناسی داریم حتما حضور خانم‌ها در عرصه سیاست خارجی می‌تواند تاثیرگذار و موفق باشد. هم‌اکنون سطوح مدیریتی از جمله مدیرکل حقوق بشر و مدیرکل دیپلماسی عمومی برعهده دو نفر از همکاران خانم ما است که از تجربیات خوبی برخوردار هستند و در سطوح کارشناسی هم در ادارات مختلف در داخل کشور از حضور خانم‌ها بهره‌مند هستیم. آقای ظریف علاقه‌مند بود که در دو سمت برای اولین‌بار از حضور خانم‌ها استفاده کند که سمت‌های سخنگویی و سفارت است.
وی افزود: فکر می‌کنم هر دو انشاءالله به وقوع خواهد پیوست. اولین سخنگوی زن در وزارت خارجه و اولین سفیر خانم ان‌شا‌الله منصوب خواهند شد که برای سیاست خارجی مفید خواهد بود.
خبرنگار دیگری پرسید که این انتصاب‌ها چه زمان انجام می‌شود که عراقچی گفت: ان‌شاءالله امیدواریم معاونین جدید و سخنگو در هفته آینده مشخص شوند.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره برخی اظهارات مبنی بر اینکه باید از حقوق هسته‌ای خود صرف‌نظر کنیم گفت: سخنگو موظف نیست که هر کسی اظهارنظری کرد به وی پاسخ دهد. مواضع رسمی توسط مقامات رسمی کشور پاسخ داده می‌شود. قرار نیست هیچ‌کسی ذره‌ای از حقوق مردم ایران که در موضوعات هسته‌ای و چه در سایر موضوعات باشد، کوچکترین عقب‌نشینی داشته باشد. آنچه که مد نظر است این است که ورود به مذاکرات با رویکردها و شیوه‌ها و ادبیات جدید است که بتواند نتیجه قابل قبول برای مردم ایران و در قالب تعامل برد برد داشته باشد. اینکه فردی در گوشه‌ای اظهارنظری کند شخصی است و ارزش پاسخگویی ندارد.

 


اصفهان - خبرنگار کیهان:
تیم ریاضی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان در مسابقات بین‌المللی ریاضی (2013-IMC)، یک مدال نقره، دو مدال برنز و یک دیپلم افتخار را به دست آورد.
در این دوره از مسابقات که مردادماه سال جاری در کشور بلغارستان برگزار شد، مهران حسینی از تیم دانشجویی دانشگاه صنعتی اصفهان موفق به کسب مدال نقره شد.
همچنین سجاد بکرانی و نیلوفر احمدی دیگر دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان بودند که مدال‌های برنز بیستمین دوره مسابقات بین‌المللی ریاضی (2013-IMC)، را به خود اختصاص دادند.
دریافت دیپلم افتخار توسط مهران الیاسی،‌ دیگر افتخار کسب شده توسط تیم دانشجویی ریاضی دانشگاه صنعتی اصفهان در بیستمین دوره مسابقات بین‌المللی ریاضی بلغارستان بود.
دانشجویان ریاضی دانشگاه صنعتی اصفهان که به سرپرستی دکتر رامین جوادی عضو هیئت علمی دانشکده ریاضی این دانشگاه در این مسابقات حضور یافتند، سال گذشته نیز موفق به کسب دو مدال برنز و سه دیپلم افتخار این دوره از مسابقات شده بودند.
شایان ذکر است، بیستمین دوره مسابقات بین‌المللی ریاضی (2013-IMC)، با اهداف ارزیابی توانمندی دانشجویان کشورهای مختلف در حل مسائل ریاضی و حول موضوعاتی چون ریاضیات عمومی، آنالیز، جبر، جبر خطی و سوالات ابتکاری با حضور تیم‌های دانشجویی از دانشگاه‌های سراسر دنیا 15 تا 21 مردادماه سال جاری در کشور بلغارستان برگزار شد.

 


قوه قضائیه به تاجران ایرانی هشدار داد در حین معامله با طرف‌های خارجی مراقب کلاهبرداری هکرها باشند.
اخیرا تعداد قابل توجهی از تجار ایرانی از هک شدن رایانه‌های خود توسط هکرهای حرفه‌ای بین‌المللی و پرداخت مبالغی به حساب‌هایی که توسط هکرها معرفی شده بود خبر داده‌اند.
این تجار تاکید دارند که به هنگام نامه‌نگاری اینترنتی با طرف‌های کاری خود، شماره حساب‌هایی از سوی آنها اعلام و از آنها خواسته شده است نسبت به واریز مبالغ خرید به حساب‌ها اقدام نمایند ولی زمانی که خریداران ایرانی با فروشندگان خارجی تماس می‌گیرند متوجه می‌شوند که شماره حساب‌های اعلام شده متعلق به فروشندگان خارجی مورد نظر نبوده و در واقع آنها قربانی جرائم اینترنتی شده‌اند.
اداره کل امور بین‌الملل قوه قضائیه ضمن هشدار به اشخاصی که معاملات خود را از طریق شبکه مجازی انجام می‌دهند، درخواست کرد که قبل از واریز پول به شماره حساب‌های اعلام شده در رایانامه به نحوی از تعلق شماره حساب به صاحب کالا اطمینان حاصل کنند.

 


طی روزهای اخیر درباره گزینه‌های تصدی سخنگویی وزارت امور خارجه در دولت یازدهم گمانه‌زنی‌های مختلفی در فضای رسانه‌ای مطرح شد.
این در حالی است که عباس عراقچی دیروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران اعلام کرد که هفته آینده اولین سخنگوی زن وزارت امور خارجه در جمهوری اسلامی ایران رسما معرفی خواهد شد.
در همین رابطه، فارس گزارش داد، بر اساس شنیده‌های جدید ازوزارت امور خارجه مرضیه افخم مدیرکل دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه از جمله گزینه‌های تصدی پست سخنگویی وزارت امور خارجه در دولت یازدهم است.
افخم همچنین مدیرکل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه در دوره وزارت کمال خرازی بوده است.
تسنیم نیز گزارش داد معصومه ابتکار پیشنهاد وزیر امور خارجه مبنی بر انتصاب وی به عنوان سخنگوی دستگاه دیپلماسی را نپذیرفته است. فریبا ابتهاج مسئول دفتر معصومه ابتکار عضو کنونی شورای شهر تهران در خصوص گمانه‌زنی‌ها درباره انتخاب معصومه ابتکار به عنوان سخنگوی وزارت امور خارجه، گفت: وزیر امور خارجه اخیرا خانم ابتکار را دعوت کرده در مورد اینکه وی سفیر ایران در سازمان ملل و یا سفیر ایران در ژنو شود و یا اینکه معاونت دیپلماسی عمومی وزارت خارجه را به عهده بگیرد، با وی صحبت کرده است.
وی همچنین افزود: حضور در ریاست مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای که سخنگوی وزارت امور خارجه نیز ذیل آن است، از دیگر پیشنهاداتی بود که آقای ظریف به خانم ابتکار داد ولی وی به صورت کلی به دلیل اینکه علاقه‌ای برای فعالیت در حوزه سیاست خارجی دولت را نداشت، این پیشنهاد را نپذیرفت اما در عین حال تاکید کرد که حاضر است از ظرفیت خود به عنوان «قهرمان زمین» سازمان ملل متحد به وزیر محترم خارجه کمک کند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10