(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 06 شهریور 1392 - شماره 20577

کوتاه اقتصادی
زنگنه: شرط افزایش قیمت بنزین تولید خودروی کم مصرف است
معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر داد
تشکیل 480 میلیارد تومان پرونده تخلف ارزی
سخنگوی خرید تضمینی خبر داد
800 میلیارد تومان بدهی دولت به گندم‌کاران
یک مقام مسئول بخش کشاورزی اعلام کرد
خودکفایی در تولید برنج با ارقام پرمحصول
ایران و عمان یادداشت تفاهم‌گازی امضا کردند
اجرای طرح ویژه نظارتی بازگشایی مدارس از 10 شهریور
از سوی بانک مرکزی
قیمت 11گروه کالایی منتشر شد
مدیرکل تامین و توزیع کالا: توقیف کالا در گمرک به دلیل مسائل ارزی نیست
برخوردار: به دلیل تقلب و عدم رعایت استاندارد
دولت بر کالاهای اولویت 10 متمرکز شود
وزیر نیرو خبر داد
تشکیل کارگروه نجات دریاچه ارومیه
   


* وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی از تعیین مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی برای امروز (چهارشنبه) خبر داد. علی ربیعی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظرتان درباره تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین اجتماعی چیست؟ گفت: این را باید از مجلس بپرسید در عین حال من درخواست مجلس را تایید کردم و مجلس وظیفه قانونی دارد و من نمی‌توانم در قبال مسئولیت قانونی مجلس حرفی بزنم. وی در رابطه با تعامل وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی با درخواست مجلس برای تحقیق و تفحص گفت: من همه گونه همکاری با مجلس خواهم داشت چرا که این کار چراغ راه آینده من خواهد بود. ربیعی در رابطه با تعیین مدیرعامل تامین اجتماعی نیز گفت: امروز مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تعیین می‌شود.
* رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در حکمی رئیس سابق بانک مرکزی را به سمت مشاور عالی خود منصوب کرد. متن حکم محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در اجرای اصل 49 قانون اساسی به شرح زیر است: جناب آقای دکتر محمود بهمنی، با توجه به تعهد، تخصص، توانایی و تجارب ارزشمند جنابعالی در مدیریت‌های کلان کشور، بدینوسیله جنابعالی را به عنوان مشاور عالی اینجانب منصوب می‌نمایم.
* پس از شکایت کارگران به دیوان عدالت اداری و طرح درخواست ابطال دستورالعمل استاد-شاگردی، این‌بار مجمع عالی نمایندگان کارگران در نامه‌ای به وزیر تعاون، کار و رفاه، از وی خواستند تا در اولین فرصت دستورالعمل غیرقانونی دولت دهم دراین‌باره را لغو کند.
* سهامداران در معاملات دیروز بازارهای فرابورس
6/57 میلیون سهم و اوراق را به مبلغ 8/705 میلیارد ریال به ثبت رساندند. در میان شرکت‌های فرابورسی بیشترین حجم معاملات به خرید و فروش 4/10 میلیون سهم ذوب‌آهن اصفهان تعلق داشت. از طرف دیگر معامله 433 سهم توسعه بازرگانی آهن و فولاد میلاد در بازار پایه سبب شد کمترین حجم معاملات را به خود اختصاص دهد.
* مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران منصوب شد. احمد مرادعلیزاده از سوی هیئت‌مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران به سمت مدیریت عامل و نایب رئیس هیئت‌مدیره این واحد بزرگ معدنی و صنایع معدنی منصوب شد. مراد علیزاده متولد 1336 و دارای مدرک مهندسی معدن و کارشناسی ارشد مدیریت دولتی است. وی از سال 72 وارد صنعت مس شد و در سمت‌های مختلف فعالیت کرد.
* با اجرای عملیات کابل برگردان ارتباط تلفنی مشترکین با پیش‌شماره‌های 3311، 3390 الی 3399، 8830، 8832، 8834، 8886 و 8881 الی 8884 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال می‌شود.

 


وزیر نفت شرط افزایش قیمت بنزین را تولید خودروی کم‌مصرف دانست.
بیژن نامدار زنگنه در پاسخ به سوال مجری برنامه تلویزیونی نگاه یک مبنی بر قیمت مناسب انواع سوخت در کشور گفت: در صورتی که بدون توجه به مسائل اجتماعی درباره قیمت واقعی سوخت نظر بدهیم، هم‌اکنون قیمت سوخت مایع باید مطابق قیمت معامله شده در منطقه و قیمت گاز نیز براساس کمترین قیمت صادراتی این سوخت پاک در نظر گرفته شود.
وی با بیان اینکه هم‌‌اکنون قیمت بنزین معامله شده در بازارهای منطقه بیش از 3 هزار تومان در هر لیتر است گفت: در صورتی که بخواهیم این قیمت‌ها را در کشور اجرایی کنیم باید خودروهایی با قیمت رقابتی و کم‌مصرف تولید کنیم و مردم را مجبور به تحمل هزینه‌های اضافی برای خرید خودروهای پرمصرف نکنیم؛ این در حالی است که به نفع مردم نیست که هم خودرو را گران بخرند و هم بنزین را.
زنگنه ادامه داد: در این شرایط با رقابتی شدن تولید خودرو و افزایش تقاضا برای آن خودروهای تولیدی مرتبا روزآمد خواهند شد که این مهم سبب اشتغال‌زایی نیز خواهد شد و در مقابل با توجه به ظرفیت‌های موجود در بخش خودروسازی این بخش نیز باید حمایت شود.
وزیر نفت درباره اولویت‌های بهره‌برداری از میادین مشترک گفت: برنامه توسعه فازهای میدان مشترک پارس جنوبی و پس از آن افزایش ظرفیت تولید نفت و سوخت زمستانی از مهم‌ترین مسائلی هستند که در گام نخست به آنها خواهم پرداخت و پس از آن توسعه میدان‌های غرب کارون، میدان‌های منطقه ایلام و خلیج‌فارس در اولویت قرار دارد.
وی تاکید کرد: مشکلی که هم‌اکنون در صنعت نفت با آن مواجه هستیم مشکل پولی نیست بلکه بیشتر مشکلات مدیریتی و ثبات آن است که یکی از اهداف من در صنعت نفت نیز تقویت مدیریت برای رسیدن به اهداف و چشم‌اندازهای این صنعت است.
زنگنه درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا هم‌اکنون وضعیت برداشت از میدان‌های مشترک مطلوب است یا خیر گفت: مردم روند برداشت از این میادین را قبول ندارند و نگران وضع برداشت ما از این میدان‌ها هستند، نظر من هم مانند نظر مردم است چون خواست مردم صحیح است و این توجه آنان را به کشورشان می‌رساند و وظیفه ما را در مقابل سنگین‌تر می‌کند.
وزیر نفت دولت تدبیر و امید درباره زمان تحقق افزایش تولید گاز از میدان مشترک پارس‌جنوبی گفت:‌ چند ماه دیگر همه متوجه می‌شوند که چه اتفاقی در این زمینه رخ خواهد داد و تکان جدی در این زمینه ایجاد خواهد شد به امید خداوند از اواسط سال آینده روند تولید بسیار تغییر خواهد کرد.
زنگنه در پاسخ به سوالی مبنی بر ایجاد تغییرات در نحوه فروش نفت و فرآورده‌های نفتی گفت: همه فعالیت‌های مربوط به صادرات، مذاکرات، بازاریابی در امور بین‌المللی شرکت ملی نفت ایران متمرکز است ضمن آنکه از همه ظرفیت‌های ملی و خارجی در زمینه صادرات صنعت نفت استفاده خواهیم کرد ولی این مسئله به این معنی نیست که همه افراد می‌توانند فروشنده نفت باشند زیرا در این صورت اغتشاش و خدشه بر چهره صنعت نفت ایران در بازارهای بین‌المللی وارد خواهد شد.
وی افزود: ایرانیان داخل و خارج از کشور می‌توانند در فروش و بازاریابی نفت به ما کمک کنند و در این بازار سود لازم را ببرند در صورتی که تمرکز این عملیات برای بازاریابی و فروش نفت در امور بین‌المللی شرکت ملی نفت باشد در این صورت هم منافع مردم و هم منافع صنعت نفت به عنوان نماینده دولت تامین خواهد شد.
وزیر نفت با بیان این که جایگاه ایران در اوپک هم‌‌اکنون تضعیف شده است، گفت: افزایش میزان و ظرفیت تولید تنها راه حل ایران برای ارتقای جایگاه خود در میان کشورهای عضو اوپک است و هم‌‌اکنون با توجه به پایین آمدن میزان تولید نفت جایگاه ما نیز تضعیف شده و زمانی وزیر نفت می‌تواند در ارتقای جایگاه کشور تاثیر بگذارد که قدرت ما در این بخش‌ها زیاد شود.
زنگنه با بیان این که پیگیری برنامه دبیر کلی اوپک برای ایران یکی از برنامه‌های فرعی است،‌گفت: این مسئله در تولید و جایگاه صنعت نفت ایران نقشی ندارد، ولی از سوی دیگر این مسئله به این معنی نیست که دیگران می‌توانند جایگاه ما و حقوق ما را در این سازمان نادیده بگیرند.
وزیر نفت در پاسخ به سوالی مبنی بر روند تغییرات در سطوح مختلف مدیریتی این صنعت گفت: هنوز تغییرات زیادی در این زمینه رخ نداده است و تنها دو حکم (مدیر کل وزارتی صنعت نفت و مدیر کل بازرسی و رسیدگی به شکایات) تاکنون داده و سه حکم دیگر نیز سمت سرپرستی بوده که آنها موقت است.
وی تصریح کرد: تغییرات در مدت 10 روز آینده پس از تکمیل مطالعات و هماهنگی لازم اعمال خواهد شد و فعلا در سطح معاونت‌ها این تغییرات اعمال می‌شود ضمن آنکه همه معاونان نیز تغییر نخواهند کرد.
زنگنه با تشریح برنامه خود در زمینه بهینه‌سازی مصرف که جزو برنامه‌های میان مدت وی است، گفت: شدت مصرف انرژی در کشور باید کاهش یابد و نه میزان آن زیرا با توجه به رشد جمعیت کاهش میزان مصرف شاخص خوبی در توسعه‌یافتگی نیست.
زنگنه با بیان این که برنامه صنعت نفت باید متناسب با واقعیت‌های موجود و شرایط زمانی تنظیم شود، گفت: هم‌اکنون کمبود گاز یکی از مشکلات جدی است به‌‌گونه‌ای که در نیروگاه‌ها روزانه فقط 90 میلیون لیتر سوخت مایع مصرف می‌شود که این میزان در زمستان به بیش از 160 تا 170 میلیون لیتر در روز می‌رسد که با احتساب قیمت‌های متعارف روز سالانه 17 تا 18 میلیارد دلار هزینه برای کشور به بار می‌آورد و این در حالی است که این میزان را می‌توان صادرات کرد.
وزیر نفت، نخستین اولویت کاری خود در این صنعت را توسعه میدان پارس‌جنوبی اعلام و تصریح کرد: توسعه فازهای 15، 16، 12، 17 و 18 که با هدف تولید روزانه 170 تا 180 میلیون متر مکعب گاز، حدود 300 هزار بشکه میعانات، 2 میلیون تن ال‌پی‌جی و دو میلیون تن اتان در دست اجراست اولویت نخست برنامه‌های توسعه در صنعت نفت است و توسعه بقیه فازهای این میدان مشترک نیز ادامه دارد و در مرحله بعدی اولویت است.
زنگنه بازگشت ظرفیت تولید نفت کشور به سال 84 را اولویت بعدی خود در این صنعت برشمرد و گفت: این اقدام همزمان با توسعه فازهای پارس‌جنوبی انجام می‌شود و براساس قولی که مدیران و همکاران صنعت نفت داده‌اند در مدت 6 تا 7 ماه قادر خواهیم بود ظرفیت و توان صادرات نفت کشور را افزایش دهیم و این مهم یک الزام و ضرورت است.
وزیر نفت همچنین با بیان اینکه به نظرم قیمت فعلی نفت (محدوده 100 دلار) مناسب است گفت: افزایش قیمت نفت در درازمدت باعث می‌شود سهم اوپک در بازار کاهش یابد، با افزایش نفت به 100 دلار تولید غیرمتعارف نفت مثل شیل گس و شیل اوپل اقتصادی شد و اگر نفت 30 تا 40 دلار بود این طرح‌ها هرگز اقتصادی نبود، قیمت‌های بالای نفت موجب شده تا الان وضعیت به‌گونه‌ای شود که باراک اوباما اعلام کرده آمریکا که بزرگترین واردکننده نفت جهان بوده در سال 2016 به صادرکننده نفت تبدیل می‌شود. اگر این موضوع حتی در سال 2020 نیز محقق شود تغییر عمده‌ای در ژئوپلتیک دنیا ایجاد می‌شود.
وی تصریح کرد: نفت گران همچنین سبب می‌شود تا بحث شدت انرژی و مسائل زیست‌محیطی نیز جدی‌تر دنبال شود و به همین دلیل است که می‌گویم غربی‌ها خیلی مخالفتی با نفت گران نداشتند.
وزیر نفت با تاکید بر این که تمامی کارها در وزارت نفت مبتنی بر اقتصاد مقاومتی است، گفت: از نگاه من تفسیر اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت این است که بتوانم از پارس‌جنوبی گاز بیشتری برداشت کنیم، نفت کوره را صادر کرده و سالانه 18 میلیارد دلار به اقتصاد ایران تزریق کنیم، صادرات نفت را اضافه کرده؛ سوخت مورد نیاز مردم و صنایع را تامین کرده و از میادین مشترک برداشت بیشتری داشته باشیم.
زنگنه تاکید کرد که اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت یعنی آنچنان توانایی برای دوستانمان در وزارت امور خارجه ایجاد کنیم که بتوانند با قدرت با دیگران صحبت کنند نه از موضع کشوری که مرتب فشار به آن در حال اضافه شدن است.
وزیر نفت دولت یازدهم در ارتباط با افزایش تولید بنزین در پالایشگاه‌های داخلی گفت: تا آخر سال جاری یا اوایل سال آینده مقداری به تولید بنزین در پالایشگاه بندرعباس و اصفهان اضافه می‌شود، اما در میان طرح‌های پالایشگاهی توجه ویژه‌ای بر پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس وجود دارد.

 


معاون ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از تشکیل 480میلیارد تومان پرونده تخلف ارزی و سوء استفاده از کارت‌های بازرگانی برای فرار از پرداخت مالیات خبر داد.
مهدی ابویی در گفت‌وگو با مهر، گفت: متخلفین ارزی با ارز دولتی کالا وارد کشور کرده بودند و با قیمت ارز آزاد در بازار فروخته‌اند.
وی در مورد پرونده‌های تخلفات ارزی افزود: تمام پرونده‌هایی که منجر به دریافت ارز مرجع و دولتی از بانک مرکزی برای واردات کالا شده مورد بررسی قرار می‌گیرد.
معاون ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه ستاد بررسی این پرونده‌ها را مدیریت می‌کند، تصریح کرد: برخی افراد از تاریخ 1/10/90 ارز مرجع برای واردات کالا از بانک مرکزی دریافت کرده‌اند، این ارز تا تاریخ 1/7/91 به تمام گروه‌های کالایی پرداخت می‌شد، اما پس از آن به ارز دولتی به 5 گروه کالایی تعلق گرفت و از تاریخ مذکور به بعد هم تنها دو گروه کالای اساسی یعنی گروه یک و دو ارز مرجع دریافت کردند.
وی با اعلام اینکه تمام ارزهای دریافتی واردکنندگان توسط ستاد مدیریت می‌شود، عنوان کرد: تک‌تک پرونده‌های ارزی که منجر به دریافت ارز دولتی شده مورد بررسی قرار می‌گیرد.
ابویی با ذکر این مطلب که تاکنون 23 هزار پرونده در این زمینه تشکیل شده که 10 هزار پرونده آن مورد بررسی قرار گرفته افزود: برخی از این پرونده‌ها که تخلف ارزی در آنها صورت گرفته بود به دادگاه ارسال شده است.
معاون ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: براساس آخرین آمار تا پایان تیر ماه ارزش پرونده‌های ارزی که در آنها تخلف صورت گرفته به حدود 480 میلیارد تومان می‌رسد، یعنی متخلفین با ارز دولتی کالا وارد کشور کرده بودند و با قیمت ارز آزاد فروخته بودند.
وی ادامه داد: ضمن اینکه حدود 400 مورد از پرونده‌ها نیز مربوط به افرادی بود که کالا را با کارت غیر آورده بودند، یعنی این افراد برای اینکه از پرداخت مالیات فرار کنند یا کالایی که وارد می‌کنند به نام آنها نباشد، از کارت بازرگانی افراد دیگر استفاده کرده‌اند.
ابویی ادامه داد: برخی از افرادی که از کارت آنها استفاده شده ممکن است روستایی باشند اما دارای کارت بازرگانی بوده‌اند که برای این دسته افرادی که از این کارت‌ها سوء استفاده کرده‌اند پرونده تشکیل شده است.
این مقام مسئول در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: عده‌ای از افراد نیز مدعی شده‌اند که ارز دولتی دریافت نکرده‌اند که این پرونده‌ها نیز از بانک مرکزی به عنوان بانک عامل مورد استعلام قرار خواهد گرفت تا مشخص شود که این عده ارز دولتی دریافت کرده‌اند یا خیر و این روال همچنان ادامه خواهد داشت.

 


سخنگوی خرید تضمینی گندم بانک سپه گفت: 500 میلیارد تومان از پول خرید جدید گندم و 300 میلیارد تومان از محل مابه‌التفاوت افزایش نرخ تضمینی خرید به کشاورزان پرداخت نشده است.
محسن دارایی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در خصوص آخرین وضعیت پرداخت پول گندمکاران گفت: تاکنون 28 هزار میلیارد ریال بابت خرید تضمینی گندم به کشاورزان پرداخت شده و 5 هزار میلیارد ریال به دلیل عدم کارسازی اعتبار از سوی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها پرداخت نشده است.
به گفته دارایی، تاکنون میزان گندم خریداری شده از سوی مراکز دولتی از 5/4 میلیون تن گذشته است.
سخنگوی خرید تضمینی گندم بانک سپه تصریح کرد: طی چند روز آینده با تخصیص اعتبار از سوی شرکت بازرگانی دولتی پول کشاورزان تحویل داده می‌شود.
دارایی در پاسخ به پرداخت مابه‌التفاوت خرید گندم با نرخ جدید گفت: مابه‌التفاوت افزایش نرخ خرید تضمینی گندم به 800 تومان نیز که به میزان 3 هزار میلیارد ریال است، تاکنون به دلیل عدم کارسازی اعتبار از سوی معاونت راهبردی رئیس‌جمهور پرداخت نشده است.
بنابراین گزارش: اواسط فصل خرید گندم، دولت بهای گندم را از 720 تومان به 800 تومان افزایش داد و قرار شد، این نرخ از ابتدای فصل خرید اعمال شود، یعنی تمام گندم‌هایی که قبلا با نرخ 720 تومان خریداری شده بود، محاسبه و مابه‌التفاوت آن با نرخ 800 تومان نیز پرداخت شود.

 


رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: در حال حاضر برای خودکفایی در تولید برنج و کاهش واردات باید از ارقام پرمحصول استفاده کنیم.
جهانگیر پرهمت دیروز در نشستی مطبوعاتی در تشریح اهم فعالیت‌ها و یافته‌های تحقیقاتی بخش کشاورزی در سال جاری افزود: هدف سازمان تحقیقات کشاورزی در بحث تولید برنج افزایش راندمان و کیفیت آن است و در شرایط فعلی بخشی از جامعه ما به دلیل شرایط اقتصادی مصرف‌کننده برنج ارزان ‌قیمت هستند.
وی اظهار کرد: به طور مثال امروز برنج طارم با قیمت دو برابر برنج معمولی که دارای کیفیت پایین‌تر است به فروش می‌رسد، در حالی که هر دو نوع برنج با کیفیت و بی‌کیفیت مصرف می‌شود.
وی تصریح کرد: در نهایت باید بتوانیم با محصولات تولیدی نیاز اقشار مختلف جامعه را تامین کنیم، به همین دلیل در ارقام پرمحصولی که امروز معرفی می‌شود به دنبال کیفیت نیز هستیم تا تناسبی بین ارقام پرمحصول از لحاظ کمیت و کیفیت ایجاد شود.
پرهمت با بیان این که هم‌اکنون رقم پرمحصول برنج گوهر دارای کیفیت مطلوب است، افزود: در حال حاضر ارقام با کیفیت بالا به طور عمده کم محصول هستند، به طوری که در هر هکتار 3 تا 4 تن محصول تولید می‌شود.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بکارگیری ارقام پرمحصول در مقابل ارقام با کیفیت و کم محصول را یک مزیت دانست و افزود: همچنین سال گذشته رقم «برنج کشوری» معرفی شد که از ارقام پرمحصول با کیفیت مناسب است.
وی تاکید کرد که تلاش می‌شود آنچه امروز به عنوان برنج پرمحصول تولید می‌شود جایگزین مناسبی برای برنج وارداتی باشد.
پرهمت افزود: هم‌اکنون بخشی از برنج مورد نیاز کشور وارد می‌شود که در اکثر موارد دارای کیفیت پایین است، بنابراین باید بتوانیم ارقام پرمحصول جایگزین را تامین و با برنج وارداتی رقابت کنیم تا به خودکفایی برسیم.
وی برنامه سازمان تحقیقات کشاورزی را معرفی ارقام پرمحصول و با کیفیت برنج اعلام کرد.

 


تهران و مسقط برای صادرات گاز ایران به عمان یک یادداشت تفاهم امضا کردند.
براساس این یادداشت تفاهم که به امضای وزرای نفت دو کشور رسید دو طرف توافق کردند که در مدت بسیار کوتاهی عملیات احداث خط لوله گاز ایران به عمان آغاز شود.
این یادداشت تفاهم گازی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سفر سه روزه هیأت عالی رتبه عمان به تهران است و دو طرف بر اجرای هرچه سریع‌تر آن تأکید کردند.
وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران و وزیر نفت و گاز عمان عصر روز یکشنبه (سوم شهریور) نیز در مجموعه سعدآباد تهران دیدار و در زمینه صادرات گاز گفت‌وگو و تبادل نظر کرده بودند.
گفتنی است ایران و عمان زمینه‌های همکاری بسیاری دارند و تأمین خوراک واحدهای ال‌ان‌جی عمان ضرورت این همکاری را بیشتر آشکار می‌کند؛ عمانی‌ها برای تأمین خوراک واحدهای ال‌ان‌جی و صنایع خود نیازمند واردات گاز از ایران هستند و میدان گازی کیش یکی از پتانسیل‌های تأمین گاز مورد نیاز این کشور است که با توجه به شیرین بودن گاز آن، توسعه آن در زمانی کمتر نسبت به سایر میدان‌های گازی امکان پذیر خواهد بود.
ایران به عنوان نخستین دارنده ذخایر گازی جهان و به عنوان نزدیک‌ترین همسایه عمان در آب‌های خلیج فارس، مطمئن‌ترین و اقتصادی‌ترین منبع تأمین گاز برای این کشور به شمار می‌آید.
از سوی دیگر، اتصال به بزرگ‌ترین منبع گازی جهان، فاصله کوتاه دو کشور و نیاز به سرمایه‌گذاری اندک برای احداث خط لوله، همچنین تحویل گاز در مرز آبی این کشور و خرید و فروش گاز به قیمت رقابتی، از دیگر مزیت‌هایی است که می‌تواند ایران را به عرضه کننده‌ای بی‌نظیر برای کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه عمان تبدیل و امنیت انرژی آنان را تأمین کند.

 


طرح نظارتی ویژه «بازگشایی مدارس، دانشگاهها و مراکز آموزشی»‌از دهم شهریور ماه در سراسر کشور اجرا و تا 10 روز تداوم می‌یابد.
با توجه به بازگشایی مدارس، دانشگاهها و سایر مراکز آموزشی و افزایش تقاضا برای خرید اقلام آموزشی، لوازم التحریر و پوشاک، طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس این طرح از دهم شهریورماه به طور همزمان در سراسر کشور به مرحله اجرا درمی‌آید.
این طرح از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و با هدف تنظیم بازار، تشدید نظارت بر عملکرد واحدهای تولیدی، توزیعی و خدماتی و برخورد با تخلفات احتمالی، جلوگیری از افزایش غیر منطقی قیمتها و سوءاستفاده احتمالی برخی افراد سودجو، برگزار خواهد شد.
در این طرح تمرکز بازرسیها معطوف به لوازم‌التحریر، کیف، کفش و مانتو مدارس و در بخش خدمات بر چگونگی فعالیت آموزشگاهها و مدارس غیرانتفاعی در دریافت شهریه‌های مصوب و رعایت نرخ سرویس‌های ایاب و ذهاب و نحوه فعالیت نمایشگاههای پاییزه خواهد بود.
به گزارش شانا، نظارت ویژه بر رعایت درصد سودهای خرده و عمده فروشی، نصب برچسب‌قیمت، صدور فاکتور کالاهای لوازم‌التحریر، کیف و کفش رعایت نرخهای تعیین شده دفترچه‌های دانش‌آموزی و همچنین جلوگیری از توزیع و فروش لوازم التحریر خارجی و داخلی فاقد استاندارد و بی‌کیفیت از دیگر اهداف این طرح است.
در این مدت سازمان تعزیرات حکومتی با برگزاری گشتهای مشترک و رسیدگی سریع به پرونده‌های متشکله و ناظران افتخاری با نظارتهای محسوس و نامحسوس خود، این سازمان را در اجرای هرچه بهتر طرح همراهی می‌‌کنند.
شهروندان هم می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف اعم از گرانفروشی، تقلب، عدم نصب برچسب قیمت در واحدهای صنفی مراتب را به صورت حضوری و یا با تلفن 124 اطلاع دهند تا سریعا مورد رسیدگی قرار گیرد.

 


اداره کل آمارهای اقتصادی بانک مرکزی قیمت 11 گروه کالایی را در هفته منتهی به اول شهریور ماه منتشر کرد.
براساس این گزارش: در گروه لبنیات قیمت پنیر و شیر پاستوریزه افزایش یافت و بهای سایر اقلام این گروه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود. قیمت تخم‌مرغ افزایش داشت و شانه‌ای 76000 الی 105000 ریال فروش می‌رفت. در گروه برنج، بهای برنج داخله درجه یک و درجه دو اندکی افزایش یافت. در گروه حبوب، قیمت لوبیا سفید ثابت بود. بهای لوبیا قرمز افزایش جزئی ولی قیمت سایر اقلام این گروه کاهش داشت.
در هفته مورد بررسی، در میادین زیرنظر شهرداری اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها ازنظر کیفی در سطح پایینی قرار داشتند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شد. میوه فروشی‌های سطح شهر اقلام مرغوب میوه و سبزی تازه را عرضه می‌کردند که در گروه میوه‌های تازه، بهای هلو، انگور و طالبی افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه کاهش یافت. در گروه سبزی‌های تازه، بهای سیب‌زمینی، لوبیاسبز و سبزی‌های برگی کاهش ولی قیمت سایر اقلام این گروه افزایش داشت.
در این هفته بهای گوشت گوسفند و گوشت تازه گاو و گوساله بدون تغییر بود و قیمت گوشت‌ مرغ کاهش یافت. در هفته مورد بررسی، بهای قند، شکر، چای خارجی و انواع روغن نباتی ثابت بود.
در هفته مورد گزارش، در گروه لبنیات قیمت پنیر و شیر پاستوریزه به ترتیب معادل 2/2درصد و 3/1درصد افزایش یافت و بهای سایر اقلام این گروه نسبت به هفته قبل بدون تغییر بود. قیمت تخم‌مرغ معادل 3درصد افزایش داشت.
در هفته مورد بررسی، در گروه برنج بهای داخله درجه یک و درجه دو به ترتیب معادل 2/0درصد و 7/0درصد افزایش یافت. در گروه حبوب، قیمت لوبیا سفید ثابت بود. بهای لوبیا قرمز معادل 1/0درصد افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین 5/0درصد تا یک درصد کاهش داشت.
در هفته مورد گزارش، در گروه میوه‌های تازه بهای هلو معادل 8/0درصد، انگور 2/0درصد و طالبی 9/5درصد افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین 7/1درصد تا 6/9درصد کاهش یافت. در گروه سبزی‌های تازه بهای سیب‌زمینی معادل 1/2درصد، لوبیا سبز 4/5درصد و سبزی‌های برگی 9/3درصد کاهش ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین 6/0درصد تا 7درصد افزایش داشت.
در این هفته بهای گوشت گوسفند و گوشت تازه گاو و گوساله بدون تغییر بود و قیمت گوشت مرغ معادل 7/2درصد کاهش یافت.
در هفته مورد بررسی، بهای قند، شکر، چای خارجی و انواع روغن نباتی ثابت بود.
به گزارش فارس، در هفته منتهی به اول شهریور 3 گروه کالایی کاهش، سه گروه هم بدون تغییر و 4 گروه هم با افزایش قیمت مواجه شده‌اند. از طرف دیگر در هفته مورد گزارش نسبت به هفته مشابه ماه قبل دو گروه با کاهش، دو گروه بدون تغییر و 7 گروه هم رشد قیمت داشتند.

 


عدم ترخیص کالا از گمرک به دلیل مسائل ارزی نیست بلکه فرآیندی است که باید طی شود.
در حالی که دبیر انجمن صنایع لبنی از انباشت 12 هزار تن کره و 6000 تن شیرخشک در گمرک خبر داده بود، مدیرکل تامین و توزیع کالای وزارت صنعت، معدن و تجارت از ترخیص 10 هزار تن کره در دو هفته اخیر خبر داد و گفت: ترخیص نشدن کالا از گمرک به دلیل مسائل ارزی نیست.
علی پورکاوه در گفت‌و‌گو با ایسنا درباره توقف ترخیص برخی از کالاهای اساسی از گمرک اظهار کرد: هیچ‌گونه مشکل ارزی بابت واردات کالای اساسی وجود ندارد.
وی ادامه داد: کارگروه هماهنگی‌های سه‌جانبه بین وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی و گمرک در زمینه تامین ارز، ترخیص و توزیع کالا تشکیل و به صورت ویژه پیگیر روند واردات تا توزیع کالاهای اساسی هستند.
پورکاوه ضمن اظهار بی‌اطلاعی از عدم ترخیص 12 هزار تن کره و 6000 تن شیرخشک از گمرک تصریح کرد: هر کالایی که وارد گمرک می‌شود باید فرآیند ثبت سفارش، مجوز استاندارد، مجوز بهداشت و فرآیند تامین ارز را طی کند تا بتواند از گمرک ترخیص شود.مدیرکل تامین و توزیع کالای وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: در حال حاضر مساله تامین ارز کالاهای اساسی با هیچ مشکلی روبرو نبوده و طبق هماهنگی‌هایی که دیروز با اتحادیه‌های ذیربط (اتحادیه فرآورده‌های لبنی) انجام شده ترخیص کالاهای اساسی با سرعت در حال انجام است.
تخم‌مرغ شانه‌ای 8 هزار تومان
مدیرکل تامین و توزیع وزارت صنعت و تجارت همچنین گفت: با هماهنگی اتحادیه مرکزی مرغداران میهن، تخم‌مرغ شانه‌ای 8000 تومان در نمایشگاه‌های پاییزه عرضه می شود.
پورکاوه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سؤال که قیمت هر شانه تخم‌مرغ تا 9500 تومان هم رسیده و آیا تاکنون وزارت صنعت در این باره اقدامی انجام داده یا خیر، گفت: کمیته‌ای متشکل از سازمان حمایت، بازرگانی داخلی، وزارت صنعت و وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شده و این موضوع را پایش می‌کند.
وی افزود: پایش وضعیت تخم‌مرغ از لحظه جوجه‌ریزی تا محصول نهایی و تامین نهاده‌های طیور رصد می‌شود.
وی گفت: با هماهنگی‌ای که با اتحادیه مرکزی میهن صورت گرفته به اندازه نیاز استان‌ها تخم‌مرغ بدون تاریخ به قیمت 7500 تومان، قیمت با تاریخ به قیمت 8000 تومان و تخم‌مرغ با بسته‌بندی ویژه 8500 تومان هر شانه در نمایشگاه‌های پاییزه عرضه می‌شود.

 


رئیس مجمع عالی واردات با تاکید بر لزوم تجدیدنظر در کالاهای اولویت‌ دهم وارداتی گفت: متاسفانه لوازم آرایشی بهداشتی خارجی به صورت تقلبی در داخل کشور تولید و نظارتی هم بر آن نمی‌شود.
محمدحسین برخوردار در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت باید بر کالاهای گروه دهم متمرکز شود و در این خصوص هشدار جدی باید بدهیم.
وی افزود: ممنوعیت واردات برخی کالاها نظیر خودروهای لوکس و لوازم خانگی خوب بوده هر چند که دیده می‌شود در این گروه از کالاها واردات صورت می‌گیرد، اما در خصوص کالاهای بهداشتی آرایشی، غذایی، ورزشی و قطعات یدکی با مشکل جدی مواجه هستیم. زیرا این کالاها به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و هیچ‌گونه نظارت استاندارد و موازین بهداشتی بر روی آن انجام نمی‌شود.
برخوردار گفت: انواع مواد غذایی کمپوت نظیر آناناس به دلیل غیراستاندارد بودن ممکن است بیماری‌هایی را به دنبال داشته باشد.
وی همچنین از دولت یازدهم خواست برای واردات مواد اولیه کارخانجات گشایش LC را از 130 درصد به همان 10 تا 15 درصد برگرداند.

 


وزیر نیرو از برگزاری اولین جلسه کارگروه نجات دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: در این جلسه تمام راهکارهای نجات دریاچه ارومیه با حضور برخی وزراء بررسی می‌شود.
حمید چیت‌چیان در حاشیه مبادله قرارداد نیروگاه سیکل ترکیبی شهید احمد کاظمی سیرجان با شرکت مپنا افزود: اولین جلسه کارگروه نجات دریاچه ارومیه برگزار می‌شود تا این کارگروه در دو ماه تمام راهکارهای مورد نظر را ارائه کند.
وزیر نیرو ادامه داد: اعضای این کارگروه را وزرای کشور، نیرو، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی، رئیس سازمان محیط‌زیست و وزیر جهاد کشاورزی تشکیل می‌دهند. بنابراین گزارش، دیروز قرارداد522 میلیون یورویی برای احداث نیروگاهی 1000 مگاواتی در سیرجان با استفاده از توان مهندسی داخلی به امضا رسید.
شرکت گهر انرژی سیرجان و شرکت مپنا در محل اصلی ساختمان وزارت نیرو و با حضور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت توانیر قرارداد احداث نیروگاه 1000 مگاواتی سردار شهید احمد کاظمی سیرجان را به امضا رساندند.
مبلغ این قرارداد معادل 522 میلیون یورو است و در مجموع 4 واحد گازی 166 مگاواتی و 2 واحد بخار 160 مگاواتی در این نیروگاه احداث خواهد شد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10